abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87297429

Welkom in alweer deel 261 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:52:41 #2
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87297467
En een blocnote...
pi_87297499
En een linnen tasje waar het allemaal inpast.

:')
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:53:34 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87297517
Jezus Crientj, die stomme smiley!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator donderdag 7 oktober 2010 @ 19:54:29 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_87297565
o hai
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 19:56:58 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87297667
in before greavy en socios
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator donderdag 7 oktober 2010 @ 19:58:02 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_87297708
in after the ladies though
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:58:52 #8
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_87297742
En een fietsje, om op 't station te komen ofzo? Of moet ik persé lopen? :{
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:59:08 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87297756
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh in je vorige rijtje kwamen ze heel bewust uit de range 850 -870 meen ik me te herinneren. Die in de stoptrein Ede - Arnhem gisteren was de 884 in ieder geval :)
Dat waren de plannen. Maar toen iemand er achter kwam dat een aantal graffiti hadden, hebben ze dat niet gedaan. Die gast bedacht vervolgens om een ander stel te kiezen. Die bleek ook onder graffiti te zitten, en een andere gast dacht vervolgens weer een ander stel.

Als alles goed blijft gaan, zijn dit nu de stellen: 841, 843, 848, 850, 851, 853, 856, 858, 859, 864, 866 en 869. Een groot deel komt van de Dijksgracht en een enkele van de Bokkeduinen.
Geplande stellen die eerder herindienst zouden kwamen o.a. uit Nijmegen.
Tevens was er een andere gast die bedacht dat je ook met de data van revisie etc zit, en zijn de nummers ook nog eens aangepast.

Er stonden voor 4 oktober terzijde stellingen van 8 Plan V's gepland in de nummers tussen 870-880. Dit gaat dus ook al niet meer door.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 19:59:22 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87297765
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:58 schreef Guppyfriend het volgende:
in after the ladies though
Jullie gaan dan ook voor
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:59:31 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87297770
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:56 schreef Peterselieman het volgende:
in before greavy en socios
Ik was aan het typen }:|
pi_87297888
Crientj topic *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87297945
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Crientj topic *O*
is dat zo belangrijk dan? xd
pi_87298016
Belangrijk niet. Leuk wel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87298108
Dan is het goed. *O*

Oke. Nu weer verder met mn portfolio. ;oBIJNA KLAAR.met de index..
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:16:07 #16
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87298489
http://fok.nl/408471
Goed bedacht, meneer Eurlings.

Alleen jammer dat de Flevolijn dubbelsporig blijft...
pi_87298544
14 treinen per uur? Wtf.
pi_87298890
Wat een fantast :')
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:25:08 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87298937
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:17 schreef Crientj het volgende:
14 treinen per uur? Wtf.
Momenteel rijden er tussen Almere en Amsterdam 4 sprinters per uur en evenzoveel Intercity's. Ik ben benieuwd hoe Weesp die hoeveelheid treinen kan verwerken...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:26:29 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87299000
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:24 schreef Ireyon het volgende:
Wat een fantast :')
Leidt me automatisch tot de volgende mop...

Wat is de overeenkomst tussen Weesp en Hyves?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 20:27:44 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87299056
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:17 schreef Crientj het volgende:
14 treinen per uur? Wtf.
Zo gek is het aantal niet.

2x IC (verkapte stoptrein) naar Utrecht
2x sprinter richting Hoofddorp
4x IC richting Schiphol en verder
4x IC richting Amsterdam
2x sprinter richting Amsterdam

is maar 2 treinen per uur meer dan wat er nu in de spits rijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:27:51 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87299063
Fyra kampt met materieelproblemen waardoor Fyra 1014, 913, 922 en 1021, 1034 en 933 sowieso zijn opgeheven vandaag. Regelmatig is de rijtuigvolgorde verkeerd om.

Er zullen vast nog wel meer opgeheven zijn vandaag.
pi_87299119
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zo gek is het aantal niet.

2x IC (verkapte stoptrein) naar Utrecht
2x sprinter richting Hoofddorp
4x IC richting Schiphol en verder
4x IC richting Amsterdam
2x sprinter richting Amsterdam

is maar 2 treinen per uur meer dan wat er nu in de spits rijdt
Nou ja, zo lijkt het idd niet veel.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:29:40 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87299147
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zo gek is het aantal niet.

2x IC (verkapte stoptrein) naar Utrecht
2x sprinter richting Hoofddorp
4x IC richting Schiphol en verder
4x IC richting Amsterdam
2x sprinter richting Amsterdam

is maar 2 treinen per uur meer dan wat er nu in de spits rijdt
Dat worden er straks 20 per uur. NS moet snel contact opnemen met de Japanse Spoorwegen...
pi_87299190
Almere. Het best ontsloten ghetto ter wereld.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:30:43 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87299192
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef greavy het volgende:
Fyra kampt met materieelproblemen waardoor Fyra 1014, 913, 922 en 1021, 1034 en 933 sowieso zijn opgeheven vandaag. Regelmatig is de rijtuigvolgorde verkeerd om.

Er zullen vast nog wel meer opgeheven zijn vandaag.



Verder: e320 <3
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:30:45 #27
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87299196
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef greavy het volgende:
Fyra kampt met materieelproblemen waardoor Fyra 1014, 913, 922 en 1021, 1034 en 933 sowieso zijn opgeheven vandaag. Regelmatig is de rijtuigvolgorde verkeerd om.

Er zullen vast nog wel meer opgeheven zijn vandaag.
De TRAXXen zijn weer ongesteld?
pi_87299210
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef greavy het volgende:
Fyra kampt met materieelproblemen waardoor Fyra 1014, 913, 922 en 1021, 1034 en 933 sowieso zijn opgeheven vandaag. Regelmatig is de rijtuigvolgorde verkeerd om.

Er zullen vast nog wel meer opgeheven zijn vandaag.
Als ze nou gewoon, zoals het hoort, met 3 rijtuigen gaan rijden, 2de Klas - 1ste Klas - 2de Klas, dan heb je dat probleem niet meer. En ook eindelijk een bezettingsgraad van boven de 5% ^O^
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:42:33 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87299748
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als ze nou gewoon, zoals het hoort, met 3 rijtuigen gaan rijden, 2de Klas - 1ste Klas - 2de Klas, dan heb je dat probleem niet meer. En ook eindelijk een bezettingsgraad van boven de 5% ^O^
Kunnen ze net zo goed een Plan U huren van SHD. En die ICRm's weer in de normale dienst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 20:45:29 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87299880
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:42 schreef Duvel het volgende:

[..]


Kunnen ze net zo goed een Plan U huren van SHD. En die ICRm's weer in de normale dienst.
Mja, een Plan U trekt op als een slak in behangplaksel, dus of dat nu zo'n goed idee is ...

Hoewel ... Het is al NS Slowspeed, dus veel maakt het niet uit.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:48:32 #31
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87300030
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Mja, een Plan U trekt op als een slak in behangplaksel, dus of dat nu zo'n goed idee is ...

Hoewel ... Het is al NS Slowspeed, dus veel maakt het niet uit.
En dat zal ook zo blijven, want dezelfde Eurlings is niet van plan de maximumsnelheid op Amsterdam-Utrecht te verhogen...
pi_87300212
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:48 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En dat zal ook zo blijven, want dezelfde Eurlings is niet van plan de maximumsnelheid op Amsterdam-Utrecht te verhogen...
Sorry hoor, maar dan ben je wel een rasdebiel van het zuiverste water. Eerst voor god weet hoeveel geld heel die lijn 200-geschikt maken, en dan zeggen: " Nou, blijf maar lekker 140 rijden" 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87300310
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zo gek is het aantal niet.

2x IC (verkapte stoptrein) naar Utrecht
2x sprinter richting Hoofddorp
4x 2x IC richting Schiphol
4x 2x IC richting Amsterdam en Hoofddorp
2x sprinter richting Amsterdam

is maar 2 4 treinen per uur meer dan wat er nu in de spits rijdt
Dit dus.
pi_87300465
Ik snap sowieso niet waar die maximumsnelheid van 140km/h op gebaseerd is? Er zijn de laatste jaren zoveel kilometers spoor vervangen/aangepast, daar kan onderhand toch wel wat sneller overheen gereden worden? En dan trajecten als Amsterdam - Utrecht of Boxtel - Eindhoven aanpassen om 200km/h te kunnen rijden.. en het dan gewoon nooit gaan doen.. 8)7

Ben ik nou zo slim, of ..
[/vangaal]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:56:53 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87300480
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dan ben je wel een rasdebiel van het zuiverste water. Eerst voor god weet hoeveel geld heel die lijn 200-geschikt maken, en dan zeggen: " Nou, blijf maar lekker 140 rijden" 8)7
Inderdaad, weg met het geld...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:58:26 #36
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87300552
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:56 schreef Ireyon het volgende:
Ik snap sowieso niet waar die maximumsnelheid van 140km/h op gebaseerd is? Er zijn de laatste jaren zoveel kilometers spoor vervangen/aangepast, daar kan onderhand toch wel wat sneller overheen gereden worden? En dan trajecten als Amsterdam - Utrecht of Boxtel - Eindhoven aanpassen om 200km/h te kunnen rijden.. en het dan gewoon nooit gaan doen.. 8)7

Ben ik nou zo slim, of ..
[/vangaal]
De verkeersministers in Nederland durven de Europese Unie niet tegen te spreken, wie weet wat docent Brussel doet als Nederland zich misdraagt...
pi_87300604
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:58 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De verkeersministers in Nederland durven de Europese Unie niet tegen te spreken, wie weet wat docent Brussel doet als Nederland zich misdraagt...
Wat zegt de EU dan? Dat in elk ander land 160km/h gereden mag worden met hier en daar een 200km/h+ HSL-lijntje erbij, behalve in Nederland?
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:02:31 #38
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87300767
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:59 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat zegt de EU dan? Dat in elk ander land 160km/h gereden mag worden met hier en daar een 200km/h+ HSL-lijntje erbij, behalve in Nederland?
Dat in ieder geval niet...
pi_87300975
Maar wat dan wel? 'k Snap gewoon niet wat er zo moeilijk kan zijn aan een snelheidsverhoging en ben oprecht geïnteresseerd, mochten mijn posts laten lijken dat ik het niet zo serieus neem :) .
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:09:26 #40
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87301130
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:06 schreef Ireyon het volgende:
Maar wat dan wel? 'k Snap gewoon niet wat er zo moeilijk kan zijn aan een snelheidsverhoging en ben oprecht geïnteresseerd, mochten mijn posts laten lijken dat ik het niet zo serieus neem :) .
Baanvaktechnisch is er niet zoveel aan de hand, het is alleen NS dat niet zit te springen om enkele treinen naar ETCS-standaarden om te bouwen...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:16:34 #41
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87301488
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:09 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Baanvaktechnisch is er niet zoveel aan de hand, het is alleen NS dat niet zit te springen om enkele treinen naar ETCS-standaarden om te bouwen...
Maar daar heeft toch niemand iets mee te maken, wat NS wil? Daarvoor was infra toch afgesplitst? Dat had toch nut?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:22:38 #42
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87301828
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:16 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Maar daar heeft toch niemand iets mee te maken, wat NS wil? Daarvoor was infra toch afgesplitst? Dat had toch nut?
Klopt. Ik had NedTrain moeten zeggen...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:29:39 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87302180
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:06 schreef Ireyon het volgende:
Maar wat dan wel? 'k Snap gewoon niet wat er zo moeilijk kan zijn aan een snelheidsverhoging en ben oprecht geïnteresseerd, mochten mijn posts laten lijken dat ik het niet zo serieus neem :) .
Bedenk je wel dat alle aanrijdtijden van de overwegen gebaseerd zijn op een bepaalde snelheid. Een overweg moet wel de tijd krijgen om te sluiten. En als je dat aan wilt passen, heb je hard-core seinwezenaanpassingen nodig (extra secties, duur duur duur), en misschien staat zelfs wel ergens in de wet dat als je 160 wilt rijden, dat alleen mag op een baanvak zonder overwegen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:31:48 #44
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87302281
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:29 schreef Duvel het volgende:

[..]


Bedenk je wel dat alle aanrijdtijden van de overwegen gebaseerd zijn op een bepaalde snelheid. Een overweg moet wel de tijd krijgen om te sluiten. En als je dat aan wilt passen, heb je hard-core seinwezenaanpassingen nodig (extra secties, duur duur duur), en misschien staat zelfs wel ergens in de wet dat als je 160 wilt rijden, dat alleen mag op een baanvak zonder overwegen.
Met dezelfde inzichten kan de maximumsnelheid op de trajecten Schiphol-Den Haag en Amsterdam-Utrecht omhoog. Geen enkele overweg op dat traject.

Bovendien moet ProRail zich niet steeds achter het financiële plaatje verstoppen, maar gewoon de maatregelen uitvoeren...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:35:52 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87302465
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:31 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Met dezelfde inzichten kan de maximumsnelheid op de trajecten Schiphol-Den Haag en Amsterdam-Utrecht omhoog. Geen enkele overweg op dat traject.
Dan moet ATB er uit. Thalys rijdt op Shl - Gvm al 160.
quote:
Bovendien moet ProRail zich niet steeds achter het financiële plaatje verstoppen, maar gewoon de maatregelen uitvoeren...
WTF. :') Aldus sprak onze begaafde deskundige. Het kost serieus geld.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:36:42 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87302513
In Nederland ligt het beveiligingssysteem ATB, en daarin zijn een aantal snelheidstrappen mogelijk. Zo is er eentje voor 40 km/h, eentje voor 60, eentje voor 80, eentje voor 130 km/h en eentje "maximale materieelsnelheid". In de systemen in de treinen is de laatste stap echter hard ingesteld op "140 kilometer per uur', ook al kan de trein harder.

In verband met de Europese eenwording komt er ook een nieuw beveiligingssysteem zoals dit al op de Betuweroute en HSL-Zuid wordt gebruikt: ERTMS. Dit systeem is ook veel flexibeler dan het ATB-systeem, maar is nog jong. Om de invoering van ERTMS te bespoedigen heeft de EU alle bestaande verplichte beveiligingssystemen 'bevroren', er mag geen enkele wijziging meer aan de specificaties worden gedaan. Nieuwe baanbakken aanleggen mag wel, maar met dezelfde voorwaarden en bij voorkeur ook uitgerust met ERTMS (zoals Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn).

Het gevolg hiervan is dat men de ATB-kast in de treinen niet meer mag aanpassen om de stand 'maximale materieelsnelheid' aan te passen naar 160 of 200 km/h. Er zijn hier wel plannen voor geweest (het gebruik van een nog onbenutte plek in de ATB) maar dit is afgeketst vanwege deze EU-bevriezing.

Voor het inbouwen van ERTMS in de treinen heeft minister Eurlings meerdere malen een subsidie-aanbod gedaan aan NS, maar NS heeft dit steeds geweigerd. NS is hoe dan ook niet van plan om voor 2012 aanpassingen aan hun treinen te doen, waarom is mij niet bekend.

Een bijkomend nadeel van die bevriezing is dat ook nieuwe systemen zoals ATB-Vv niet verplicht kunnen worden gesteld. Hoewel ProRail veel seinen van ATB-Vv aan het voorzien is en ook NS hun treinen van ATB-Vv-ontvangers laat voorzien hoeft een andere vervoerder dit dus niet te doen. ATB-Vv was bedoeld om het passeren van rode seinen onder 40 km/h tegen te gaan, maar dit is dus niet waterdicht omdat een niet-NS-trein nog steeds een rood sein kan passeren met 38 km/h.

Ook in België speelt een soortgelijk probleem: na de ramp in Buizingen van begin dit jaar is de invoering van het TBL1+-beveiligingssysteem daar versneld, tegen 2013 moet het belangrijkste deel van het Belgische net zijn voorzien van TBL1+, net zoals de treinen. Ook dit systeem kan men echter niet verplichten, en goederenvervoerder Crossrail heeft inmiddels al aangegeven geen zin te hebben om geld te investeren in het installeren van TBL1+ wanneer men niet veel later wil gaan beginnen aan het installeren van ERTMS.

Een voordeel van TBL1+ is dat de bakens die men installeert later kunnen worden hergebruikt voor ERTMS. Er hoeft dus straks niet nogmaals in hardware te worden geïnvesteerd.

Belgen denken wel eens na :+

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan moet ATB er uit. Thalys rijdt op Shl - Gvm al 160.
Klopt, tussen Schiphol en Den Haag Mariahoeve liggen namelijk ATB-NG-bakens. De ATBM+-functie van het ATB-NG-systeem zorgt ervoor dat de ATB-installatie in de Thalys (die de benodigde ontvanger heeft) weet dat de snelheid opgehoogd mag worden naar 160 km/h. Ook de ICE 3M-stellen hebben deze zaken aan boord, maar rijden niet op baanvakken waar deze ATB-NG-bakens liggen.
pi_87302707
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

en misschien staat zelfs wel ergens in de wet dat als je 160 wilt rijden, dat alleen mag op een baanvak zonder overwegen.
'k Heb eind vorig schooljaar een artikel proberen te schrijven over snelheidsverhoging op het spoor en daarbij kwam ik tegen dat er tot 160km/h nog overwegen in het traject aanwezig mogen zijn (zoals bijv. Helmond - Horst-Sevenum). Net als Hoofddorp - Leiden waar 160km/h gereden mag worden, maar waar dan weer ATB+ voor nodig is wat blijkbaar te duur is om in NS treinen te zetten. En wat ik ook had gevonden zijn prestigieuze uitspraken dat trajecten als Boxtel - Eindhoven (inclusief de spoortunnel) wel voor 200km/h geschikt zijn gemaakt. Waarom extra investeren in het traject zelf om vervolgens te claimen dat harder rijden te duur is, vraag ik me dan af.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 21:40:23 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87302721
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:36 schreef James1988 het volgende:
Voor het inbouwen van ERTMS in de treinen heeft minister Eurlings meerdere malen een subsidie-aanbod gedaan aan NS, maar NS heeft dit steeds geweigerd. NS is hoe dan ook niet van plan om voor 2012 aanpassingen aan hun treinen te doen, waarom is mij niet bekend.
De reden zou wel eens kunnen liggen in het feit dat over enkele jaren de concessie voor het hoofdrailnet afloopt en deze nog niet verlengd is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:42:50 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87302863
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:40 schreef Ireyon het volgende:

Waarom extra investeren in het traject zelf om vervolgens te claimen dat harder rijden te duur is, vraag ik me dan af.
Het aanleggen van een spoorbaan kost hoe dan ook bakken vol met geld, en men wil in de toekomst echt wel harder kunnen dan die 140 km/h. Het is echter niet alleen de baan die erop voorbereid moet zijn, maar ook de treinen. Wanneer ERTMS goedkoper wordt zal men dit gaan invoeren en zal er een omschakelingspunt komen.

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De reden zou wel eens kunnen liggen in het feit dat over enkele jaren de concessie voor het hoofdrailnet afloopt en deze nog niet verlengd is.
Goed punt, dat kan er best iets mee te maken hebben. Vanuit economisch oogpunt van NS is dat ook geheel te begrijpen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:44:45 #50
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87302964
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

'k Heb eind vorig schooljaar een artikel proberen te schrijven over snelheidsverhoging op het spoor en daarbij kwam ik tegen dat er tot 160km/h nog overwegen in het traject aanwezig mogen zijn (zoals bijv. Helmond - Horst-Sevenum). Net als Hoofddorp - Leiden waar 160km/h gereden mag worden, maar waar dan weer ATB+ voor nodig is wat blijkbaar te duur is om in NS treinen te zetten. En wat ik ook had gevonden zijn prestigieuze uitspraken dat trajecten als Boxtel - Eindhoven (inclusief de spoortunnel) wel voor 200km/h geschikt zijn gemaakt. Waarom extra investeren in het traject zelf om vervolgens te claimen dat harder rijden te duur is, vraag ik me dan af.
Doe jij iets met civiele techniek?
pi_87303034
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:44 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Doe jij iets met civiele techniek?
Werktuigbouwkunde :)
pi_87303946
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:52 schreef Ofyles2 het volgende:
En een blocnote...
Die je niet al te opvallend moet ´dragen´ op een station...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:01:54 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87303994
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

'k Heb eind vorig schooljaar een artikel proberen te schrijven over snelheidsverhoging op het spoor en daarbij kwam ik tegen dat er tot 160km/h nog overwegen in het traject aanwezig mogen zijn (zoals bijv. Helmond - Horst-Sevenum). Net als Hoofddorp - Leiden waar 160km/h gereden mag worden, maar waar dan weer ATB+ voor nodig is wat blijkbaar te duur is om in NS treinen te zetten. En wat ik ook had gevonden zijn prestigieuze uitspraken dat trajecten als Boxtel - Eindhoven (inclusief de spoortunnel) wel voor 200km/h geschikt zijn gemaakt. Waarom extra investeren in het traject zelf om vervolgens te claimen dat harder rijden te duur is, vraag ik me dan af.
ATB+ mag dus niet meer, dus dat valt af. En als je overwegen hebt, moet je je complete seinstelsel van het baanvak aanpassen: aanrijdtijden overwegen, seinafstanden, de hele mikmak. Da's echt heel veel geld, terwijl 160km/u voor de meeste stationsafstanden in Nederland een wassen neus is. Seinafstanden moeten trouwens ook als er geen overwegen zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:13:21 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87304639
Mee eens. Op Breda - Tilburg ga je met ATB+ geen nuttige tijdwinst halen.

Op Den Bosch - Utrecht zou je een tijdwinst van een paar minuten kunnen halen, het is een afstand van 47,8 km die ongeveer 29 minuten duurt (volgens de reisplanner). Aan 160 km/h zou je dit in 25 minuten moeten kunnen doen. Op Utrecht - Amsterdam zou denk ik 2 minuten bespaard kunnen worden.
pi_87305638
tijdwinst tijdwinst. Sinds wanneer boeit dat ineens wat? Utrecht - Arnhem ging in 1939 in 36 minuten per sneltrein. De Virmpjes van vandaag hebben er 37 minuten voor nodig. Vooruitgang?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 22:34:21 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87305772
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
tijdwinst tijdwinst. Sinds wanneer boeit dat ineens wat? Utrecht - Arnhem ging in 1939 in 36 minuten per sneltrein. De Virmpjes van vandaag hebben er 37 minuten voor nodig. Vooruitgang?
Hoeveel stops had die sneltrein onderweg?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87305920

Tegenwoordig is het weer 37 minuten. :+
pi_87306039
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Hoeveel stops had die sneltrein onderweg?
Boeiend, dat maakt het verhaal alleen maar slechter. Minstens Ede-Wageningen. De ICE rijdt het in 35 minuten tegenwoordig. Per saldo is er NIET ÉÉN minuut winst gemaakt in de laatste 70 jaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87306072
Regelmatig heb ik een laptoptas mee, een doodgewoon redelijk plat ding, en die hang dan naast mijn lichaam. Maar wat schets mijn verbazing, toch presteren mensen het nog om zo dicht langs me te lopen dat die laptop tegen hun lichaam knalt. Aangezien ie niet geheel licht is zullen ze dat best wel voelen, en gaan me dan boos aan lopen kijken.

Ja sorry, kan ik er wat aan doen dat je op 15 centimeter afstand van me langs moet lopen. Tis niet zo dat we hutjemutje tegen elkaar staan, en er geen ruimte is. :r
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 22:40:28 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87306114
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:36 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Tegenwoordig is het weer 37 minuten. :+
tsja, wat wil je ook met verschoven kruisingen en een veel robuustere dienstregeling ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87306139
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:39 schreef von_Preussen het volgende:
Regelmatig heb ik een laptoptas mee, een doodgewoon redelijk plat ding, en die hang dan naast mijn lichaam. Maar wat schets mijn verbazing, toch presteren mensen het nog om zo dicht langs me te lopen dat die laptop tegen hun lichaam knalt. Aangezien ie niet geheel licht is zullen ze dat best wel voelen, en gaan me dan boos aan lopen kijken.

Ja sorry, kan ik er wat aan doen dat je op 15 centimeter afstand van me langs moet lopen. Tis niet zo dat we hutjemutje tegen elkaar staan, en er geen ruimte is. :r
Ik word ook altijd zo doodmisselijk van die gruwelijke kuthoeren met hun pimpelroze schoudertasjes die ALLE ruimte ter wereld nodig hebben. Ik wil dat ze doodgaan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87306790
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:39 schreef von_Preussen het volgende:
Regelmatig heb ik een laptoptas mee, een doodgewoon redelijk plat ding, en die hang dan naast mijn lichaam. Maar wat schets mijn verbazing, toch presteren mensen het nog om zo dicht langs me te lopen dat die laptop tegen hun lichaam knalt. Aangezien ie niet geheel licht is zullen ze dat best wel voelen, en gaan me dan boos aan lopen kijken.

Ja sorry, kan ik er wat aan doen dat je op 15 centimeter afstand van me langs moet lopen. Tis niet zo dat we hutjemutje tegen elkaar staan, en er geen ruimte is. :r
Kan je nagaan als je dus rondloopt met 3 tassen. :')
Of in de trein mij boos aankijken omdat mijn tas in de weg zat op de trap richting het balkon. 2 tassen om mn lijf en nog een in mn hand. Dan kan je toch wel zien dat er snel langs glippen geen zin heeft.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:58:23 #63
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87306926
Kortom, treinen zijn een leuke hobby, behalve al die irritante spoorbeheerders, spoorwegmaatschappijen, treinfabrikanten en reizigers.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87308004
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
tijdwinst tijdwinst. Sinds wanneer boeit dat ineens wat? Utrecht - Arnhem ging in 1939 in 36 minuten per sneltrein. De Virmpjes van vandaag hebben er 37 minuten voor nodig. Vooruitgang?
Ja, vooruitgang 4x per uur vrij stabiel had je 70 jaar geleden moeten introduceren. Denk dat de gemiddelde mens, toen al bij de overweg zat was geworden :).

Maar bijvoorbeeld Utrecht - Arnhem de winst zit juist in om niet met 40 km/h de wissels over te rijden voor het station maar juist met 80 tot 120 km/h. Zelfde als een goede logistiek op een station. Station Arnhem had in de nieuwe dienstregeling (2007) vaak genoeg problemen dat er IC's stonden te wachten op een plekje, IC uit Den Haag die dan 8 minuten staat te wachten....

Dus hogere snelheid om stations te benaderen en meer ruimte op het station, dit zal een grotere tijdswinst voor de reiziger opleveren.
pi_87308079
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:55 schreef Crientj het volgende:

[..]

Kan je nagaan als je dus rondloopt met 3 tassen. :')
Of in de trein mij boos aankijken omdat mijn tas in de weg zat op de trap richting het balkon. 2 tassen om mn lijf en nog een in mn hand. Dan kan je toch wel zien dat er snel langs glippen geen zin heeft.
Ik haat mensen die dan pontificaal de hele breedte van de roltrap innemen met precies die air van jou nu. Ik haat ze.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 oktober 2010 @ 23:30:02 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87308263
op en rond de stations zijn idd de meeste minuten te halen. Ik had er eigenlijk niet zo over nagedacht totdat ik tussen Groningen en Leeuwarden een keer in een vertraagde stoptrein zat. Deze trein kreeg door een defecte trein 7 minuten vertraging in Zuidhorn maar was in Hurdegaryp nagenoeg weer op tijd.

Bij sommige stations moet bijvoorbeeld al erg vroeg langzaam gereden worden, terwijl het beter is om de remcurve van het type trein af te laten hangen. Als je hier ook nog rekening houdt met een veilige marge dan zouden bij veel stations de treinstellen veel sneller langs het perron kunnen staan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87308377
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:30 schreef Peterselieman het volgende:
op en rond de stations zijn idd de meeste minuten te halen. Ik had er eigenlijk niet zo over nagedacht totdat ik tussen Groningen en Leeuwarden een keer in een vertraagde stoptrein zat. Deze trein kreeg door een defecte trein 7 minuten vertraging in Zuidhorn maar was in Hurdegaryp nagenoeg weer op tijd.

Bij sommige stations moet bijvoorbeeld al erg vroeg langzaam gereden worden, terwijl het beter is om de remcurve van het type trein af te laten hangen. Als je hier ook nog rekening houdt met een veilige marge dan zouden bij veel stations de treinstellen veel sneller langs het perron kunnen staan.
Echt hè. Ik heb weleens de nettotijd opgenomen tussen Leeuwarden en Amersfoort. 50 minuten was de reistijd tussen Leeuwarden en Zwolle (incl. de stops te Heerenveen en Steenwijk) en 30 minuten tussen Zwolle en Amersfoort. De lange stop te Zwolle dus niet meegerekend. Net als het wachten voor Amersfoort voor een vrij spoor.

Opgeteld 1 uur en 20 minuten. :D Tegenover 1 uur en 37 minuten volgens de dienstregeling.
pi_87309396
Wat is eigenlijk het nut van de 220Volt aansluitingen in VIRM? Tot nu toe komt er in 90% van de gevallen geen stroom uit. De rest van de tijd springt de stroom er zo nu en dan gewoon uit.

Ik vind het wel matig, aangezien ik eerste klas (of naast de wand tussen de eerste en tweede klas) reis om mijn laptop op te laden.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 01:35:32 #69
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87311317
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:36 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Tegenwoordig is het weer 37 minuten. :+
* Ofyles2 binnenkort zo'n progje moet schrijven waarbij je je vingers kunt aflikken...

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik haat mensen die dan pontificaal de hele breedte van de roltrap innemen met precies die air van jou nu. Ik haat ze.
Ik schuif die mensen gewoon aan de kant.

Roltrappen zijn net snelwegen: linkerbaan vrijhouden!
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 02:32:20 #70
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_87311686
D8 dat een topic was met treinen... etc.. en fotoos, dus daar gaan we maar weer
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_87311864
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 01:35 schreef Ofyles2 het volgende:
Roltrappen zijn net snelwegen: linkerbaan vrijhouden!
Dat hebben ze op station Amersfoort duidelijk aangegeven op de roltrappen van en naar het perron tussen spoor 1 en 2. :)
pi_87312102
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 01:35 schreef Ofyles2 het volgende:

Roltrappen zijn net snelwegen: linkerbaan vrijhouden!
Gaat niet werken met die typisch Nederlandse schijt-aan-alles mentaliteit. Evenals stil zijn in de stiltecoupé, bij drukte uit eigen initiatief de stoel naast je vrijmaken, wachten met instappen totdat iedereen is uitgestapt en wachten met instappen totdat degenen die voor jou wachten zijn ingestapt.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 06:27:42 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87312109
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 06:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Evenals stil zijn in de stiltecoupé,
Ik heb er niet vaak last van. Zitten ze te kletsen zeg ik er iets van. Vaak is het dan ook wel stil of verplaatsen zij zich
  Moderator vrijdag 8 oktober 2010 @ 07:03:23 #74
155227 crew  Guppy
dus
pi_87312220
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 06:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Gaat niet werken met die typisch Nederlandse schijt-aan-alles mentaliteit. Evenals stil zijn in de stiltecoupé, bij drukte uit eigen initiatief de stoel naast je vrijmaken, wachten met instappen totdat iedereen is uitgestapt en wachten met instappen totdat degenen die voor jou wachten zijn ingestapt.
Second that! Het is dat niet alles in het buitenland beter is, maar voor de mentaliteit in het OV zou ik wel verhuizen :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87312229
:P ik heb laatst een shoot gehad op een verlaten station en dus ook om en nabij een oude trein, telt dat ook? ;( _O-
  Moderator vrijdag 8 oktober 2010 @ 07:20:44 #76
155227 crew  Guppy
dus
pi_87312288
Cool! Dat telt zeker
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87312320
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 07:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Cool! Dat telt zeker
oke 1 dan :P



Niet de meest charmante maargoed :P


edit:

bij deze was ik net in een verroeste trap geklommen (jaja in corset en string,lees: bijna blote kont dus) en ineens kwam er een trein aan.
Station was idd verlaten maar een deel van de rails werd tot mijn/onze schrik nog gebruikt en Tassie kon geen kant op :'(



[ Bericht 25% gewijzigd door Tassiepassie op 08-10-2010 07:38:33 ]
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:29:59 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87312914
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 06:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Gaat niet werken met die typisch Nederlandse schijt-aan-alles mentaliteit. Evenals stil zijn in de stiltecoupé, bij drukte uit eigen initiatief de stoel naast je vrijmaken, wachten met instappen totdat iedereen is uitgestapt en wachten met instappen totdat degenen die voor jou wachten zijn ingestapt.
Ik probeer soms om gewoon op de tas te gaan zitten...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:30:29 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87312922
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 02:32 schreef bork het volgende:
D8 dat een topic was met treinen... etc.. en fotoos, dus daar gaan we maar weer
[ afbeelding ]
Had zo uit de jaren '80 kunnen komen, behalve het bankje, het bordje in de verte en het dichte cabineraampje van de Plan V. :P

Eigenlijk dus gewoon niet. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:32:50 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87312950
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 07:26 schreef Tassiepassie het volgende:

[..]

oke 1 dan :P

[ afbeelding ]

Niet de meest charmante maargoed :P
Wat een wrak! :o
quote:
bij deze was ik net in een verroeste trap geklommen (jaja in corset en string,lees: bijna blote kont dus) en ineens kwam er een trein aan.
Station was idd verlaten maar een deel van de rails werd tot mijn/onze schrik nog gebruikt en Tassie kon geen kant op :'(

[ afbeelding ]
Dat lijkt me niet heel comfortabel!

Wat waren de beweegredenen om een shoot te doen in deze setting? Best apart...!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87313055
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik probeer soms om gewoon op de tas te gaan zitten...
De beste manier om dat te voorkomen is om naast het gangpad te gaan zitten, en je spullen dan naast het venster te leggen. Op die manier kan er niemand gaan zitten zonder jou geld te betalen.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:47:00 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87313114
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:41 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De beste manier om dat te voorkomen is om naast het gangpad te gaan zitten, en je spullen dan naast het venster te leggen. Op die manier kan er niemand gaan zitten zonder jou geld te betalen.
Moet jij eens opletten. >:)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87313243
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:47 schreef Duvel het volgende:

[..]


Moet jij eens opletten. >:)
Ik vraag altijd aan iemand die zo in het gangpad zit, want als er iets asociaal is :r
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:34:37 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87313822
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 01:35 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik schuif die mensen gewoon aan de kant.

Roltrappen zijn net snelwegen: linkerbaan vrijhouden!
Ga dat maar een proberen in Utrecht als 12 volle bakken VIRM leegstromen en er maar aan één zijde trappen beschikbaar zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87313866
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 07:26 schreef Tassiepassie het volgende:
oke 1 dan :P

[ afbeelding ]

Niet de meest charmante maargoed :P


edit:

bij deze was ik net in een verroeste trap geklommen (jaja in corset en string,lees: bijna blote kont dus) en ineens kwam er een trein aan.
Station was idd verlaten maar een deel van de rails werd tot mijn/onze schrik nog gebruikt en Tassie kon geen kant op :'(

[ afbeelding ]
Hey Tassiepassie. :D Leuk jou hier eens te treffen. Mooie foto´s! :P Waar zijn die gemaakt?
pi_87314069
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ga dat maar een proberen in Utrecht als 12 volle bakken VIRM leegstromen en er maar aan één zijde trappen beschikbaar zijn.
Op heel Utrecht Centraal is het zo. Jaarbeurszijde, Busstation Noord, Busstation zuid en praktisch alle perrons. Heel frustreren. Waarom is de mentaliteit niet zoals in Londen. Hier ben je asociaal als je iemand aan de kant duwt, daar ben je asociaal als je aan de verkeerde kant staat en verdien je het omver gelopen te worden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_87314209
tvp :@

waarom is de stoptrein van den haag laan van NOI vaan den haag holland spoor altijd zo'n oud ding? Ik dacht dat die zouden verdwijnen?
pi_87314590
Waar ik me dan ook nog eens aan stoor zijn de mensen die recht voor de deur van de trein gaan staan, en als je dan blijft staan (omdat je er niet uit kan) gaan ze je raar staan aankijken.

Zo raar is dat, alsof mensen als ze in een groep staan hun hersens uitschakelen en zich gedragen als een stel schapen. 8)7
pi_87314614
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:36 schreef Socios het volgende:

[..]

Hey Tassiepassie. :D Leuk jou hier eens te treffen. Mooie foto´s! :P Waar zijn die gemaakt?
De foto's zijn gemaakt op het 'verlaten' station van Montzen..

Tassiepassie: die ene loods waar die 4609 staat is inderdaad verlaten, maar de sporen zijn zeker nog in dienst!
Het is een belangrijke lijn naar Duitsland.
Toen ik er was (treinfotografie...) waren er zelfs nog wandelaars in de buurt, je hebt dus wel geluk gehad!
pi_87314723
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:07 schreef trainfreak het volgende:
De foto's zijn gemaakt op het 'verlaten' station van Montzen..
Thanks. Ziet er interessant uit:



Is het een volwaardig station dat totaal verlaten is?
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:14:34 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87314823
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:51 schreef Afhaalchinees het volgende:
tvp :@

waarom is de stoptrein van den haag laan van NOI vaan den haag holland spoor altijd zo'n oud ding? Ik dacht dat die zouden verdwijnen?
Ze zijn terug. Het is herfst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87314903
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:10 schreef Socios het volgende:

[..]

Thanks. Ziet er interessant uit:

[ afbeelding ]

Is het een volwaardig station dat totaal verlaten is?
Ik weet niet wat de huidige toestand is.
Maar er rondlopen kan wel geen kwaad denk ik.
Ik heb daar al rondgelopen toen er nog mensen in het seinhuis zaten...

Normaal zou er nu geen volk meer zitten omdat alle treinen rechtstreeks doorrijden. Tot enkele jaren terug was er een locwissel in Montzen omdat er nog geen bovenleiding hing.

Naast de 4609 staan er aan de andere kant nog heel wat oude wagons, oa van het Rode Kruis dacht ik..
Ook generatorwagens. Er staan/stonden daar ook heel wat 51'ers, maar die zijn ze met mondjesmaat aan het weghalen om op te sturen naar Italië...

Het station is vlot te bereiken per bus..
Als je toch in de buurt bent met de auto, dan kan je misschien ook even naar Hombourg gaan, daar staat ook nog wat afgesteld (vooral wagons)

De wagons in Montzen zijn eigendom van een privé persoon (die volgens mij in het station van Hombourg woont). In het station kan je nog iets drinken ook :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:19:31 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87314936
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:06 schreef von_Preussen het volgende:
Waar ik me dan ook nog eens aan stoor zijn de mensen die recht voor de deur van de trein gaan staan, en als je dan blijft staan (omdat je er niet uit kan) gaan ze je raar staan aankijken.

Zo raar is dat, alsof mensen als ze in een groep staan hun hersens uitschakelen en zich gedragen als een stel schapen. 8)7
Gewoon doorlopen is het devies. Tegen de tijd dat ze door hebben dat jij ze raakt ben je inmiddels al ver weg.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87315099
Hombourg ligt in Duitsland of Frankrijk? Of mis ik een Belgische plaats?
pi_87315217
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:26 schreef Socios het volgende:
Hombourg ligt in Duitsland of Frankrijk? Of mis ik een Belgische plaats?
Je mist inderdaad een Belgische plaats, het is slechts enkele kilometers van Montzen af.
Hombourg ligt langs L38, je kunt de bedding mooi zien op Google Maps.. (vertrek in Montzen in Noordelijke richting, neem de aftakking net buiten het station naar links)
pi_87315470
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de huidige toestand is.
Maar er rondlopen kan wel geen kwaad denk ik.
Ik heb daar al rondgelopen toen er nog mensen in het seinhuis zaten...

Normaal zou er nu geen volk meer zitten omdat alle treinen rechtstreeks doorrijden. Tot enkele jaren terug was er een locwissel in Montzen omdat er nog geen bovenleiding hing.

Naast de 4609 staan er aan de andere kant nog heel wat oude wagons, oa van het Rode Kruis dacht ik..
Ook generatorwagens. Er staan/stonden daar ook heel wat 51'ers, maar die zijn ze met mondjesmaat aan het weghalen om op te sturen naar Italië...

Het station is vlot te bereiken per bus..
Als je toch in de buurt bent met de auto, dan kan je misschien ook even naar Hombourg gaan, daar staat ook nog wat afgesteld (vooral wagons)

De wagons in Montzen zijn eigendom van een privé persoon (die volgens mij in het station van Hombourg woont). In het station kan je nog iets drinken ook :)
Hier enkele foto's van het verlaten station in Montzen, ziet er spannend uit, als ik in de buurt ben ga ik zeker eens kijken.

http://www.pixagogo.com/3100925193

http://www.google.nl/imag(...)ource=og&sa=N&tab=wi
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:47:25 #97
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87315564
Gaaf daar!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:48:17 #98
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_87315586
Montzen is welbekend bij de urbex-liefhebbers ja :) één van de leukere locaties van België geloof ik, zeker voor treinliefhebbers.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_87315666
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:47 schreef Duvel het volgende:
Gaaf daar!
Inderdaad, ja. Ongelofelijk dat zo een groot station er zo bij kan liggen. Zelfs zonder Tassiepassie erbij de moeite om naartoe te gaan. :P
pi_87315790
De foto's die je ziet op internet zijn eigenlijk maar van een vrij klein deel.
Er is nog meer om te urbexen, maar dat staat in open lucht...

De meeste foto's zijn gemaakt ineen kleine hangar waar vroeger de treinen binnenreden om pakjes uit te laden, en misschien zat de douane daar ook wel? Op de kaart is dit het meest rechtse gebouw.

Houden we geen meet? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')