16:00 uur presentatie akkoordenquote:Belangrijke punten uit de akkoorden zijn:
* Toegelaten immigranten krijgen een tijdelijk Nederlanderschap voor vijf jaar. Wanneer er een wet overtreden wordt waarvoor een straf van meer dan 12 jaar staat, moet de immigrant het land uit.
* Er komt geen versoepeling van het ontslagrecht
* AOW gaat naar 66 jaar oud, conform het akkoord van de sociale partners
* Maximum snelheid op snelwegen gaat naar 130 kilometer per uur
* 2.500 agenten en 500 'dierenagenten' komen erbij
* Budget van Ontwikkelingssamenwerking gaat naar 0,7 procent van het nationaal inkomen (nu is dat 0,8 procent)
* Alternatief voor de ontpoldering van de Hedwigepolder.
* Rookverbod kleine cafés wordt aan banden gelegd.
* Aanleg nieuwe wegen.
* Voor de ouderenzorg komen honderden miljoenen euro's extra vrij.
* In Staphorst zal de zondagsrust behouden blijven.
* Consumenten krijgen een opslag op hun energierekening, die het kabinet wil gebruiken om subsidies aan windmolens en zonne-energie te betalen.
* De studiefinanciering wordt ingekort met één jaar, waardoor studenten nog maar drie jaar een studiefinanciering krijgen en het laatste jaar geld moeten lenen.
http://www.joop.nl/politi(...)d_koppejan_overstag/quote:CDA-Kamerlid Ad Koppejan blijft, ook als het CDA gaat samenwerken met PVV, in de Tweede Kamer
Eén van de twee overige CDA-dissidenten, Ad Koppejan, heeft aangekondigd geen afstand te doen van zijn partij. Ook niet wanneer een meerderheid van de CDA-leden voor het akkoord stemt tijdens het congres aanstaande zaterdag. Koppejan is van plan in de Tweede Kamer te blijven en zijn partij te steunen.
quote:
Koppejan zal zich, gelet deze bewoordingen, niet afsplitsen om zodoende de samenwerking van zijn partij en de PVV te dwarsbomen mocht het congres voor het akkoord stemmen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:23 schreef horned_reaper het volgende:
"Ik blijf absoluut in de Kamer. Alleen voor het CDA. Ik ben een christen-democraat in hart en nieren en voor mij is er geen andere partij"
Dat komt er nu plots wel heel overtuigend uit trouwens.....
In ruil voor een mooie bestuurlijke toekomst, lijkt me logisch. Ik ken Koppejan, die woont niet zo ver bij mij vandaan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Koppejan zal zich, gelet deze bewoordingen, niet afsplitsen om zodoende de samenwerking van zijn partij en de PVV te dwarsbomen mocht het congres voor het akkoord stemmen.
Ik vind dit vreemd. Ik denk dat ik het niet begrijp. Wie kan even uitleggen hoe en wat ik hiervan moet begrijpen?quote:
Dit filmpje is zo bewerkt op een dusdanige manier zijn de woorden van Wilders aan elkaar geplakt dat het lijkt alsof Wilders Verhagen bedankt voor alles waar de CDA het in eerste instantie niet mee eens was.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:33 schreef di0r1 het volgende:
[..]
Ik vind dit vreemd. Ik denk dat ik het niet begrijp. Wie kan even uitleggen hoe en wat ik hiervan moet begrijpen?
Ooit CvdK worden in Zeeland?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:31 schreef Klummie het volgende:
[..]
In ruil voor een mooie bestuurlijke toekomst, lijkt me logisch. Ik ken Koppejan, die woont niet zo ver bij mij vandaan.
Wie weet, maar Koppejan heeft de voorgenomen ontpoldering al tegen weten te houden, voor Zeeuwen heel belangrijk. Voor mij niet, voor mijn part zetten ze heel Zeeuws-Vlaanderen onder water. Ik ben dan ook maar een importzeeuw.quote:
Geen politiek inzicht? Kijk es een beetje verder dan de oppervlakte.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:03 schreef Shreyas het volgende:
Koppejan en Ferrier zijn sowieso triest bezig. Ik bedoel wat doe je in de politiek als je niet eens een eigen mening hebt. In feite nemen ze dus gewoon de mening over van het Congres. Als die voor stemmen doen ze het ook, als het Congres tegenstem doen ze het ook. Waar slaat het op dat je als Tweede Kamer lid je voor of tegenstem laat afhangen van wat een grote meerderheid in het Congres (die niet eens door het volk gekozen is), Koppejan en Ferrier hebben geen ruggengraat dus.
Deze 2 politici hebben juist wel een eigen mening door in eerste instantie hun eigen gewetensbezwaren kenbaar te maken. Ze staan onder verschikkelijke druk en hoop dat ze tegen stemmen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:03 schreef Shreyas het volgende:
Koppejan en Ferrier zijn sowieso triest bezig. Ik bedoel wat doe je in de politiek als je niet eens een eigen mening hebt. In feite nemen ze dus gewoon de mening over van het Congres. Als die voor stemmen doen ze het ook, als het Congres tegenstem doen ze het ook. Waar slaat het op dat je als Tweede Kamer lid je voor of tegenstem laat afhangen van wat een grote meerderheid in het Congres (die niet eens door het volk gekozen is), Koppejan en Ferrier hebben geen ruggengraat dus.
En dan komt het kabinet er niet?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:19 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Deze 2 politici hebben juist wel een eigen mening door in eerste instantie hun eigen gewetensbezwaren kenbaar te maken. Ze staan onder verschikkelijke druk en hoop dat ze tegen stemmen.
Ik merkte dat er gerommeld was, maar ik merkte niet dat het zó erg bewerkt was. Nu met jouw uitleg, begrijp ik het wel/beter.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dit filmpje is zo bewerkt op een dusdanige manier zijn de woorden van Wilders aan elkaar geplakt dat het lijkt alsof Wilders Verhagen bedankt voor alles waar de CDA het in eerste instantie niet mee eens was.
Ondertussen zie je het benauwde hoofd van Verhagen, wat moet voorstellen hij onderdrukt hij zich door Wilders voelt. Het is een Filmpje vol ironie gebaseerd op de stelling dat Wilders misbruik heeft gemaakt van zijn machtspositie bij het formeren van dit nieuwe kabinet.
Maar ik hoop dat je toch wel snap dat dit filmpje helemaal bewerkt is?
quote:Het CDA-Kamerlid Koppejan zal dinsdag voor het regeer- en het gedoogakkoord stemmen als een grote meerderheid van het CDA-congres ze zaterdag goedkeurt. Hij zei dit afgelopen avond op een CDA-bijeenkomst in Heinkenszand.
quote:In Nieuwsuur zei CDA-partijvoorzitter Bleker dat de kans serieus is dat het congres instemt met de akkoorden. Hij doet die voorspelling op basis van de eerste reacties op provinciaal en lokaal niveau. Een paar weken geleden achtte Bleker de kans nog fifty-fifty.
Je bedoelt dat Koppejan het nu tegen weet te houden? Want tijdens de vorige kabinetsperiode stemde hij tegen, itt. de CDA-fractie en een meerderheid van de kamer.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:08 schreef Klummie het volgende:
[..]
Wie weet, maar Koppejan heeft de voorgenomen ontpoldering al tegen weten te houden, voor Zeeuwen heel belangrijk.
Lijkt me niet. En Peijs is voorlopig nog niet weg.quote:
"Ik ben een christen-democraat in hart en nieren "quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:23 schreef horned_reaper het volgende:
"Ik blijf absoluut in de Kamer. Alleen voor het CDA. Ik ben een christen-democraat in hart en nieren en voor mij is er geen andere partij"
Dat komt er nu plots wel heel overtuigend uit trouwens.....
Oh ja, ik vond het een beetje overkill samen met het plaatje.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:08 schreef Toad het volgende:
Arcee, deze doe je niet meer in de OP?
Toch wel het beeld van vandaag.
Dat zal niet nodig zijn. Er is een grote meerderheid van de CDA kiezers in het algemeen en leden in het bijzonder dat deze combinatie een kans wil geven.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:04 schreef capricia het volgende:
Ik verwacht dat het cda bestuur genoeg mensen op weet te trommelen om akkoord te gaan...
Dat lijkt mij ook, ja. Misschien wel gewoon volgens dezelfde verhouding als in de fractie: 19/21.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:12 schreef Mike het volgende:
Peilingen zeggen niet alles, maar alle signalen wijzen erop dat deze akkoorden het zaterdag vrij gemakkelijk redden.
Kat in het bakje dus.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook, ja. Misschien wel gewoon volgens dezelfde verhouding als in de fractie: 19/21.
Da's wel weer erg veel. Een congres als dit heeft natuurlijk een grotere aantrekkingskracht op nee-stemmers dan op mensen die het allemaal wel best vinden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:19 schreef Arcee het volgende:
Dat lijkt mij ook, ja. Misschien wel gewoon volgens dezelfde verhouding als in de fractie: 19/21.
Het enige vooruitzicht dat we hebben is het gekrijt van de CDA- en PVV-stemmers de komende maanden, als ze te langen leste beseffen, wat dit akkoord voor henzelf gaat betekenen en als ze zich realiseren dat ze hier zelf voor verantwoordelijk zijn.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 07:26 schreef IHVK het volgende:
Wat een absurde dubbele boodschap. CDA'ers noemen het een 'iedereen doet mee!' akkoord.
Ach, de Telegraaf heeft een aardige geschiedenis als het gaat om het steunen van... ehhh.. laten we zeggen, onwenselijke en ongewenste elementen in Nederland. Dus verbazend is het niet.quote:
Waar heb ik het over WO2 dan? Ik doel op de steun van de Telegraaf aan de rijke rechtse werkgevers, met name in de jaren 60, hoorquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 07:41 schreef IHVK het volgende:
Nee klopt. Maar pas op hoor!!! Straks doe je nog aan Godwin en dat kan echt niet volgens het rechtse poltiek correctisme.
Ja de tijd dat christendemocraten ook een flink sociaal hart hadden ligt helaas ver achter ons...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 02:12 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat zal niet nodig zijn. Er is een grote meerderheid van de CDA kiezers in het algemeen en leden in het bijzonder dat deze combinatie een kans wil geven.
Peilingen zeggen niet alles, maar alle signalen wijzen erop dat deze akkoorden het zaterdag vrij gemakkelijk redden.
Aan de andere kant - en over die boeg zal Verhagen het wel gooien - hebben ze als grootste verliezer van de verkiezingen een behoorlijke vinger in de pap. In het kabinet zijn ze net zo groot als de VVD !quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja de tijd dat christendemocraten ook een flink sociaal hart hadden ligt helaas ver achter ons...
Tja, symboolpolitiek scoort nu eenmaal beter op onderwerpen die lekker in de kroeg liggen dan op onderwerpen die alleen besproken worden door mensen die ermee te maken hebben.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:25 schreef Nielsch het volgende:
Je kan als bejaarde tegenwoordig maar beter ziek, zwak en misselijk zijn dan dat je voor jezelf kan zorgen en nog je eigen boontjes dopt. Lig je de hele dag te kwijlen in een verzorgingstehuis krijg je er een miljard + heel veel handjes aan je bed bij, maar als je zelf nog je boodschappen doet moet je maar zien hoe je aan je rollator komt.
Lekker democratisch ook dat de 4de partij 50% van de ministeries in handen krijgt terwijl de 2de partij totaal geen inspraak heeft.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Aan de andere kant - en over die boeg zal Verhagen het wel gooien - hebben ze als grootste verliezer van de verkiezingen een behoorlijke vinger in de pap. In het kabinet zijn ze net zo groot als de VVD !
Totdat ze in de volwassen VVD terechtkomen. Dat zie ik om me heen al 20 jaar gebeuren: In de JOVD lekker rebels en dan zijn ze afgestudeerd, moeten een baan en passen zich gauw aan om in het old-boys-network terecht te kunnen komen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:41 schreef Zith het volgende:
VVD Jeugd heeft mijn steunDaar zitten de liberalen.
Democratisch of niet, maar op zich heeft Verhagen dat wel handig geregeld toch ? (nog even los of je het ermee eens bent of niet)quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:35 schreef IHVK het volgende:
[..]
Lekker democratisch ook dat de 4de partij 50% van de ministeries in handen krijgt terwijl de 2de partij totaal geen inspraak heeft.
Ik weet niet of het zo handig is. Hij is al gedecimeerd en regeringspartijen, zeker die onpopulaire maatregelen nemen, krijgen bij de volgende verkiezingen meestal ook klappen. Het zou best kunnen dat Verhagen zijn handtekening heeft gezet onder het (uitgestelde) doodvonnis van het CDA.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Democratisch of niet, maar op zich heeft Verhagen dat wel handig geregeld toch ? (nog even los of je het ermee eens bent of niet)
quote:Op donderdag 30 september 2010 19:12 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nouja, 4 jaar scheefwonen en je betaald 20% (eigenlijk 1,05 tot de 4e) meer op de huurprijs, en waarschijnlijk 250% meer dan je buurman die huurtoeslag ontvangt
Als je ervanuit gaat dat CDA'ers machtsgeil zijn is dat een goed verkooppraatje.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Democratisch of niet, maar op zich heeft Verhagen dat wel handig geregeld toch ? (nog even los of je het ermee eens bent of niet)
Ja. VVD'ers zeker, PVV'ers (Henk en Ingrid) ook, want 'de boerka wordt verboden' en ze hebben niet het politieke besef om te zien wat het voor henzelf gaat betekenen (het betalen van de rekening) en de CDA'ers omdat God het wonder heeft verricht dat de grootste verliezer van de verkiezingen beloond wordt met gelijkwaardige regeringsdeelname als de winnaar van de verkiezingen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:00 schreef lezzer het volgende:
Ik vraag me (met het risico dat het al lang en breed besproken is) af of de "rechts-stemmer", gelukkig is met dit coalitie akkoord. Is dat zo?
Ik dacht dat VVD'ers juist extremere hervormingen wouden zien in de sociale zekerheid? Er is alleen maar wat klein zoetigs uit dit akkoord gekomen voor de VVDer zoals de 130 km/h snelheid. Maar een echte liberale VVDer prikt daar toch door heen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja. VVD'ers zeker, PVV'ers (Henk en Ingrid) ook, want 'de boerka wordt verboden' en ze hebben niet het politieke besef om te zien wat het voor henzelf gaat betekenen (het betalen van de rekening) en de CDA'ers omdat God het wonder heeft verricht dat de grootste verliezer van de verkiezingen beloond wordt met gelijkwaardige regeringsdeelname als de winnaar van de verkiezingen.
Geen aanpak HRA, verlaging minimumloon. Daar krijgen de VVD-werkgevers een harde plasser van hoor.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik dacht dat VVD'ers juist extremere hervormingen wouden zien in de sociale zekerheid? Er is alleen maar wat klein zoetigs uit dit akkoord gekomen voor de VVDer zoals de 130 km/h snelheid. Maar een echte liberale VVDer prikt daar toch door heen?
Liberale VVD'ers bestaan niet meer.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik dacht dat VVD'ers juist extremere hervormingen wouden zien in de sociale zekerheid? Er is alleen maar wat klein zoetigs uit dit akkoord gekomen voor de VVDer zoals de 130 km/h snelheid. Maar een echte liberale VVDer prikt daar toch door heen?
Mja. Maar die moeten toch ook inzien dat er meer had ingezeten wat betreft hervormingen? En omdat zij over het algemeen zo financieel gericht zijn moeten ze toch ook inzien dat er constructief weinig zal veranderen? De verlaging minimumloon en geen aanpak HRA vind ik niet echt 'grootste' hervormingen. Nu we de sociale zekerheid/zorg/huizenmarkt niet aanpakken zal Nederland nog steeds problemen krijgen wanneer er weer een financiele crisis om de hoek komt kijken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geen aanpak HRA, verlaging minimumloon. Daar krijgen de VVD-werkgevers een harde plasser van hoor.
Waarom zouden ze dat weg laten?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:51 schreef ethiraseth het volgende:
Het meest zorgwekkende vind ik nog de opmerking van die PVV'er die zei dat dit nog maar het begin is. Zou me niks verbazen als ze de ergste maatregelen niet in het akkoord hebben opgenomen.
Beetje vertrouwen kweken, dat het allemaal wel meevalt. Daarna wachten tot na de Eerste Kamer verkiezingen denk ik, en als ze daar een meerderheid hebben volledig los gaan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat weg laten?
En toch is alles de schuld van links.quote:
..of gaan naar D66.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Totdat ze in de volwassen VVD terechtkomen. Dat zie ik om me heen al 20 jaar gebeuren: In de JOVD lekker rebels en dan zijn ze afgestudeerd, moeten een baan en passen zich gauw aan om in het old-boys-network terecht te kunnen komen.
blijkbaar kost het links weinig moeite om in korte tijd alles stuk te maken, dus daarna moet rechts alles weer langzaam en met moeite opbouwenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 10:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En toch is alles de schuld van links.
Net zoals het vorige kabinet dus.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 10:58 schreef Nielsch het volgende:
Dit akkoord is een slap kaasschaaf-akkoord. Een echte visie zit er niet echt achter. Vlees noch vis.
quote:************************************
Hirsch Ballin stemt tegen akkoord
` Minister Hirsch Ballin stemt morgen
op het CDA-congres tegen het akkoord
over samenwerking met de PVV.Hij zegt
dat zijn zorgen door het regeerakkoord
niet zijn weggenomen,maar juist zijn
versterkt en verdiept.Hij raadt zijn
partij aan er niet mee door te gaan.
Hirsch Ballin vindt dat er ook goede
afspraken zijn gemaakt,maar constateert
dat ook die door Wilders in zijn eigen
context worden geplaatst.Hij twijfelt
ook aan de uitvoerbaarheid en de zin
van veel van de maatregelen.
De minister van Justitie had al eerder
gezegd dat hij zorgen heeft en die op
het congres zal uitspreken.
daar werd helemaal niets gedaan.... het akkoord dat er nu ligt is een zeer kleine verbetering ten opzichte van het vorige akkoord...quote:
Hebben ze maar 1 minuut spreektijd? Dat valt me een beetje tegen, dat is niet veel tijd om mensen te overtuigen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:45 schreef remlof het volgende:
Vrij Nederland over het CDA-congres: Hoe moedig durven ze te zijn?
Nieuwe politiek he ? Voor een weloverwogen, goed beargumenteerde mening is geen plaats meer.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:49 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Hebben ze maar 1 minuut spreektijd? Dat valt me een beetje tegen, dat is niet veel tijd om mensen te overtuigen.
Alleen Ferrier en Koppejan krijgen meer geloof ik. En Verhagen natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:49 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Hebben ze maar 1 minuut spreektijd? Dat valt me een beetje tegen, dat is niet veel tijd om mensen te overtuigen.
Het CDA programma was verre van uitgesproken. Ik denk dat als je het akkoord naast het programma legt, dat je veel zaken zult herkennen. Naast dat er in het akkoord natuurlijk veel dingen staan die ongeveer 70-80% van Nederland ondersteunt (volgens de poll van De Hond). Dat samen maakt dat vooral de rechtse tak van het CDA, die op dit moment veruit het grootst is) best tevreden zal zijn.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:35 schreef Slayage het volgende:
waar zit die hoge CDA gehalte in de akkoorden eigenlijk, waar die CDAers zo "trots" op zijn? of heb ik iets gemist?
Het duurt veel langer om iets op te bouwen dan iets af te breken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 10:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En toch is alles de schuld van links.
Zeker als je het opbouwen uitsteltquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:41 schreef waht het volgende:
[..]
Het duurt veel langer om iets op te bouwen dan iets af te breken.
quote:Van Agt is niet van plan zich als spreker aan te melden. ''Je krijgt maar één minuut, dat is alleen voldoende voor het slaken van kreten. En ik zou me in een lange rij achter een microfoon moeten opstellen zoals vroeger bij de distributiekantoren of bij de groenteboer. Dat verdom ik.’’
Ik hoop dat meer mensen er zo over denken, want ik moet er toch niet aan denken dat we morgen honderden mensen krijgen die het liefst allemaal tien minuten spreektijd krijgen. Dan zijn we over een week nog aan het luisteren naar argumenten die al tig keer genoemd zijn.quote:
Er is niemand van de coalitiepartijen die toelichting op het akkoord wil geven.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:55 schreef horned_reaper het volgende:
Ik vind het een beetje fout dat in bijna alle praatprogramma's alleen maar tegenstanders van het akkoord worden uitgenodigd......
Dit geeft een nogal eenzijdig beeld bij de kijker thuis over het akkoord
En de publieke omroepen zijn links!quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:59 schreef Toad het volgende:
[..]
Er is niemand van de coalitiepartijen die toelichting op het akkoord wil geven.
Klopt.... maar er zijn al meerdere economen en oud politici geweest die wel een positief woord hadden over dit regeer akkoord..... en toch hoor ik deze enkel op een regionaal radiostation of ergens op een onbekende nieuwssite.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:59 schreef Toad het volgende:
[..]
Er is niemand van de coalitiepartijen die toelichting op het akkoord wil geven.
Op zich heb je daar wel gelijk in. Overigens had Nieuwsuur gisteravond wel Bleker en Wientjes. En P&W heeft vanavond ook weer Bleker. Dus het valt ook wel mee.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Klopt.... maar er zijn al meerdere economen en oud politici geweest die wel een positief woord hadden over dit regeer akkoord..... en toch hoor ik deze enkel op een regionaal radiostation of ergens op een onbekende nieuwssite.
Of je het er nu mee eens bent of niet, ik vind wel dat de media zo neutraal mogelijk moet blijven!
Brinkman kwam toenstraks als voorstander langs op het journaal, en kwam ook aan het woord. Daarna een citaat van Van Agt (tegen) en een interview met Verburg (voor).quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Klopt.... maar er zijn al meerdere economen en oud politici geweest die wel een positief woord hadden over dit regeer akkoord..... en toch hoor ik deze enkel op een regionaal radiostation of ergens op een onbekende nieuwssite.
Maar gisteren bijvoorbeeld bij Pauw & Witterman... daar kijkt half Nederland naar en wie zetten ze dan neer,quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Brinkman kwam toenstraks als voorstander langs op het journaal, en kwam ook aan het woord. Daarna een citaat van Van Agt (tegen) en een interview met Verburg (voor).
Valt dus wel mee allemaal
Zeiden ze niet aan het begin dat ze ook leden van het CDA, VVD en PVV hadden uitgenodigd - maar dat deze niet wilden komen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:13 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Maar gisteren bijvoorbeeld bij Pauw & Witterman... daar kijkt half Nederland naar en wie zetten ze dan neer,
Pechtold, Cohen en Rouvoet ..... logisch dat het regeer akkoord dan met de grond gelijk zal worden gemaakt.
Ik heb het begin gemistquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:14 schreef Zith het volgende:
[..]
Zeiden ze niet aan het begin dat ze ook leden van het CDA, VVD en PVV hadden uitgenodigd - maar dat deze niet wilden komen?
Precies, zelfde gold bij DWDD, waar ze ook mensen van die partijen hadden uitgenodigd. Wel zat daar Jort Kelder als voorstander, maar bij P&W wilden ze waarschijnlijk alleen politici hebben. Als die dan niet willen komen, tsja..quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:14 schreef Zith het volgende:
[..]
Zeiden ze niet aan het begin dat ze ook leden van het CDA, VVD en PVV hadden uitgenodigd - maar dat deze niet wilden komen?
Ze zeiden het ook nog eens aan het einde.quote:
Ik denk niet dat Jort Kelder als prominent D66-er echt voor was, maar gewoon een tegengeluid wilde laten horen tegen Halsema.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:18 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Precies, zelfde gold bij DWDD, waar ze ook mensen van die partijen hadden uitgenodigd. Wel zat daar Jort Kelder als voorstander, maar bij P&W wilden ze waarschijnlijk alleen politici hebben. Als die dan niet willen komen, tsja..
En hij wilde ook friemelen aan haar. Tenminste, zo leek het wel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:22 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Jort Kelder als prominent D66-er echt voor was, maar gewoon een tegengeluid wilde laten horen tegen Halsema.
Het punt blijft dat ze wel een tegengeluid willen laten horen, maar dan moeten die wel komenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:22 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Jort Kelder als prominent D66-er echt voor was, maar gewoon een tegengeluid wilde laten horen tegen Halsema.
Ik kan me goed voorstellen dat er niemand van de PVV, VVD en CDA wilde komen zolang dat congres nog niet achter de rug is. Zolang het CDA zich niet heeft uitgesproken, zijn het allemaal maar plannen en geen realiteit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:29 schreef De_Hertog het volgende:
Het punt blijft dat ze wel een tegengeluid willen laten horen, maar dan moeten die wel komen
Facisten die de PVV Facistisch noemenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:07 schreef Jojoke het volgende:
,,Wij roepen u op te bewijzen dat fascisme en christen-democratie hand in hand kunnen gaan voor een beter vaderland.''
http://www.leeuwardercour(...)cisten-aan-CDA-leden
Ze zullen blij zijn met deze steunIk wist trouwens niet dat deze club bestond, uit hoeveel mensen zouden ze bestaan? 3?
Omgquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:07 schreef Jojoke het volgende:
,,Wij roepen u op te bewijzen dat fascisme en christen-democratie hand in hand kunnen gaan voor een beter vaderland.''
Ze zullen blij zijn met deze steunIk wist trouwens niet dat deze club bestond, uit hoeveel mensen zouden ze bestaan? 3?
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:07 schreef Jojoke het volgende:
En de PVV is "onthutst"quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ge-wel-dig. Hand in hand voor een beter vaderland
Ik hoop dat ik nog naar buiten durf bij een 'ja' van het congres.quote:
Eh, als ik me niet vergis stemde Jort op VVD. Vorige keer was dat Partij voor de dieren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:22 schreef Mike het volgende:
[..]
Volgens mij weten ze ook niet wat het betekent, aangezien de PVV het recht niet heeft om in deze onthutst te zijnquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:18 schreef remlof het volgende:
[..]
En de PVV is "onthutst"
Ik wist niet eens dat dat woord voorkwam in hun vocabulaire
Gewoon zeggen dat je "nee" hebt gestemdquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:21 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik nog naar buiten durf bij een 'ja' van het congres.
Je vergist je.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:22 schreef ChickenTonight het volgende:
[..]
Eh, als ik me niet vergis stemde Jort op VVD. Vorige keer was dat Partij voor de dieren.
Analyse van The Economist. Het ontbreken van hervormingen op economisch gebied is inderdaad verbazingwekkend gezien de moeite die VVD en CDA hebben gedaan om deze coalitie met een omstreden partij voor elkaar te krijgen.quote:The driving force behind this unstable right-wing construction has from the start been Mark Rutte (pictured, middle), leader of the VVD and the probable next prime minister. Mr Rutte’s economic vision for the country includes austerity measures that would have made coming to any arrangement with left-leaning parties difficult. The CDA was the obvious coalition partner, and Mr Wilders appeared to be willing to jettison some of the populist economic ideas he had tried out during the election campaign for influence over the policy area that really matters to him: immigration.
That's why it seems strange that the new government’s economic plans, made public yesterday afternoon, are so unambitious. The stated aim of an ¤18 billion ($25 billion) cut to the budget will be achieved without a single structural reform. Some civil service positions will be axed, and cuts will be made to social-security and health. But the key structural issues, such as the congested housing market and rigid labour regulations, were nowhere to be seen.
Maar ik kan me herinneren dat hij in DWDD of P&W gezegd had dat hij VVD had gestemd.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:25 schreef Mike het volgende:
[..]
Je vergist je.
Zie ook dit (linksboven): http://www.ikkiesvoorverandering.nl/
Hij heeft zich nadrukkelijk geprofileerd als D66-er deze verkiezingen dus het lijkt me raar dat-ie dan vervolgens VVD zou stemmen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:28 schreef ChickenTonight het volgende:
[..]
Maar ik kan me herinneren dat hij in DWDD of P&W gezegd had dat hij VVD had gestemd.
Misschien is hij niet zo van 1 partij en heeft hij affiniteit met D66 en andere partijen.
quote:APechtold: Ook Jort Kelder kiest voor verandering! Wil je weten wie nog meer? Kijk op www.ikkiesvoorverandering.nl!
Dat is inderdaad erg krom. Waarom deze vage minderheidsconstructie en dan met zo'n slap akkoord komen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Analyse van The Economist. Het ontbreken van hervormingen op economisch gebied is inderdaad verbazingwekkend gezien de moeite die VVD en CDA hebben gedaan om deze coalitie met een omstreden partij voor elkaar te krijgen.
http://www.economist.com/blogs/newsbook/2010/10/dutch_politics
En the Economist neem ik heel wat serieuzer dan al die andere 'wijze media' hier in Nederland. Goed stukje ook waar zij ook op hetzelfde punt terecht komen. Namelijk: "The stated aim of an ¤18 billion ($25 billion) cut to the budget will be achieved without a single structural reform"quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Analyse van The Economist. Het ontbreken van hervormingen op economisch gebied is inderdaad verbazingwekkend gezien de moeite die VVD en CDA hebben gedaan om deze coalitie met een omstreden partij voor elkaar te krijgen.
http://www.economist.com/blogs/newsbook/2010/10/dutch_politics
http://twitter.com/KustawBessems/status/26086634230quote:Hirsch Ballin zegt er trouwens bij Klink op te zullen aandringen dat die zijn Kamerzetel weer inneemt. 'We kunnen Ab niet missen' #NRC
En terecht. Blijft Hirsch zelf in de kamer of stond ie niet op de kieslijst?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 16:55 schreef Toad het volgende:
[..]
http://twitter.com/KustawBessems/status/26086634230
Stond niet op de kieslijst.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:07 schreef remlof het volgende:
[..]
En terecht. Blijft Hirsch zelf in de kamer of stond ie niet op de kieslijst?
Volgens mij doet vooral dat woord waar die C voor staat in CDA datquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:18 schreef Mike het volgende:
Ik mag toch hopen dat Hirsch Ballin er eindelijk eens mee stopt. Die heeft toch mede voor het jaren 50 imago van het CDA gezorgd (naast Balkenende en Donner).
Heb je dat zelf bedacht of heb je dat gister in het NRC gelezen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij doet vooral dat woord waar die C voor staat in CDA dat
Die C is vanaf de jaren 70 alleen maar kleiner geworden en speelt voor veel mensen amper meer een rol. Dat wil niet zeggen dat ze niet achter de uitgangspunten staan, maar in ieder geval niet met een bijbel in de hand.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij doet vooral dat woord waar die C voor staat in CDA dat
Ja nogal, die hebben kennelijk geen moeite met het CDA in een kabinet gesteund door extreem-rechtsquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:22 schreef Mike het volgende:
[..]
Die C is vanaf de jaren 70 alleen maar kleiner geworden en speelt voor veel mensen amper meer een rol. Dat wil niet zeggen dat ze niet achter de uitgangspunten staan, maar in ieder geval niet met een bijbel in de hand.Mensen als De Jager of Eurlings hebben toch een heel ander imago dan Hirsch Ballin?
Nee, reken daar maar niet opquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:35 schreef Cerbie het volgende:
Remlof, kunnen we jou eigenlijk nog op TV spotten tussen alle betogers in Arnhem morgen?
Had begrepen dat er al zes demonstraties aangevraagd zijn.
; http://www.omroepgelderla(...)an-demonstraties.htm
Aan het eind zeiden ze het WEER.. Of sliep je toen alquote:
"Beetje" ongepast. Ongepast om te "investeren" in een agressieve schurkenstaat die al 40 a 45 jaar bezet gebied koloniseert en aangegeven heeft geen vrede te willen. Waarom investeren we niet verder in Palestina? Waarom investeren we niet in Iran?quote:Nederland wil verder investeren in de band met de staat Israël.
http://www.salon.com/news(...)/flotilla/index.htmlquote:As Gareth Porter documents in an excellent article at The Huffington Post, the report "shows conclusively, for the first time, that US citizen Furkan Dogan and five Turkish citizens were murdered execution-style by Israeli commandos." In particular:
The report reveals that Dogan, the 19-year-old US citizen of Turkish descent, was filming with a small video camera on the top deck of the Mavi Marmara when he was shot twice in the head, once in the back and in the left leg and foot and that he was shot in the face at point blank range while lying on the ground.
The report says Dogan had apparently been "lying on the deck in a conscious or semi-conscious, state for some time" before being shot in his face.
The forensic evidence that establishes that fact is "tattooing around the wound in his face," indicating that the shot was "delivered at point blank range." The report describes the forensic evidence as showing that "the trajectory of the wound, from bottom to top, together with a vital abrasion to the left shoulder that could be consistent with the bullet exit point, is compatible with the shot being received while he was lying on the ground on his back."
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:17 schreef remlof het volgende:
En als Wilders op 2 november wordt veroordeeld, wat dan? Dan zal ie toch z'n zetel in de Tweede Kamer moeten opgeven neem ik aan?
Dan kan er hoger beroep volgen. En wat als Wilders in het gelijk wordt gesteld? De NOS meldt:quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:17 schreef remlof het volgende:
En als Wilders op 2 november wordt veroordeeld, wat dan? Dan zal ie toch z'n zetel in de Tweede Kamer moeten opgeven neem ik aan?
http://nos.nl/artikel/188(...)-in-strafproces.htmlquote:Wilders wordt vervolgd voor uitspraken als: "De koran is het Mein Kampf van een religie die beoogt anderen te elimineren", en "een gematigde islam bestaat niet". De vier internationaal gerenommeerde deskundigen zouden het gelijk van Wilders moeten bewijzen. Onder meer de volgende citaten moeten daaraan bijdragen:
Robert Bruce Spencer, Amerikaanse publicist van islam-gerelateerde boeken:
"Het uiteindelijke doel van de islam is het uitroeien van de westerse beschaving."
Raphael Israeli, hoogleraar geschiedenis in Jeruzalem:
"De islamisering van Europa is een groot gevaar voor de Europese samen."
"Ik ben het helemaal eens met het huidige en toekomstige gevaar van de islam in Nederland."
Andrew Bostom, islamcriticus:
"De karakterisering van de islam als totalitair regime is juist."
Bill Warner, directeur van het Centrum voor de studie van de politieke islam in Florida:
"De enige manier om te voorkomen slaaf te worden van Allah, is het beschermen van de Nederlandse vrijheid."
Als Wilders in het gelijk wordt gesteld is er niets aan de hand lijkt mequote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dan kan er hoger beroep volgen. En wat als Wilders in het gelijk wordt gesteld? De NOS meldt:
Volgens mij zijn die vier " internationaal gerenommeerde deskundigen" zionisten, nogal wiedes dat die Wilders gelijk geven. Maar dat zal de rechter beoordelen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:20 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dan kan er hoger beroep volgen. En wat als Wilders in het gelijk wordt gesteld? De NOS meldt:
[..]
http://nos.nl/artikel/188(...)-in-strafproces.html
En dan zou hij potentieel (gezien het arrest Daniel Feret) wel eens in het ongelijk gesteld kunnen worden...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die vier " internationaal gerenommeerde deskundigen" zionisten, nogal wiedes dat die Wilders gelijk geven. Maar dat zal de rechter beoordelen.
Maar je mag dus lid van het parlement blijven tot de definitieve uitspraak bij het hoogste hof? Want als Wilders niet wint wordt dat uiteindelijk het Europese Hof van Justitie denk ik.
OEPS.. Te laat gezien, sorry..quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:33 schreef remlof het volgende:
Hmm, hier is al een apart topic over: Stel dat Wilders wordt veroordeeld..
Laten we die discussie daar maar voeren.
Geeft niks, maar daar maar verder hierover, kunnen we het hier over het gezellige CDA-congres in Arnhem hebbenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
OEPS.. Te laat gezien, sorry..
Het blijft spannend...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:56 schreef De_Hertog het volgende:
Zojuist op het journaal toch een hoop redelijk felle voor- en tegenstanders gehoord binnen het CDA.. Ik begin me toch een beetje af te vragen hoe het CDA uit het congres gaat komen, wat er ook gestemd wordt..
zou zo verfilmt kunnen worden...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het blijft spannend...
Wat dat betreft is dit een geniale (in)formatie: een soap met cliffhangers...![]()
![]()
http://www.volkskrant.nl/(...)ordt_te_veel_ontzienquote:VVD’ers: de babyboomer wordt te veel ontzien
Het aanstaande kabinet-Rutte ontziet babyboomers te veel, zeggen VVD-prominenten als Hans Wiegel en Frank de Grave. Ze steunen de kritiek van de liberale jongerenclub JOVD. Die stelt dat sociaal-economisch te weinig wordt hervormd.
http://www.volkskrant.nl/(...)ekhoudersmentaliteitquote:CDA’ers in Brussel vrezen boekhoudersmentaliteit
Het streven van het nieuwe kabinet om jaarlijks 1 miljard euro extra op de afdracht aan de EU te bezuinigen, is volgens de CDA-europarlementariërs onhaalbaar. De eurofractie is daar niet rouwig om. Zij zien de huidige nettobijdrage van Nederland aan de EU (2 miljard euro per jaar) als een ‘zeer rendabele investering’.
Misschien ben je wel aan het dromen en zal je weldra wakker worden uit deze nachtmerrie.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 04:00 schreef remlof het volgende:
Misschien is dit allemaal gewoon een plan om zo snel mogelijk van de fascistische invloed van Wilders af te komen, en daarbij worden Rutte en Verhagen opgeofferd.
Als dat zo is hoop ik dat het lukt, zo niet denk ik dat dit kabinet volgend jaar om deze tijd sowieso alweer tot het verleden behoort.
Word eens wakker. Wilders heeft nu fokking veel macht en jij denkt dat dat zo weer voorbij is?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 04:00 schreef remlof het volgende:
Misschien is dit allemaal gewoon een plan om zo snel mogelijk van de fascistische invloed van Wilders af te komen, en daarbij worden Rutte en Verhagen opgeofferd.
Als dat zo is hoop ik dat het lukt, zo niet denk ik dat dit kabinet volgend jaar om deze tijd sowieso alweer tot het verleden behoort.
http://nos.nl/artikel/188686-vvd-houdt-rekening-met-wens-sgp.htmlquote:VVD houdt rekening met wens SGP
De VVD heeft in het regeerakkoord een concessie gedaan in een voor de SGP gevoelige kwestie. Dat heeft VVD-leider Rutte gezegd op een bijeenkomst van zijn partij in Gorinchem.
Rutte zei dat de regels over de sluiting van winkels op zondag blijven bestaan, hoewel de VVD die had willen versoepelen. Hij benadrukte dat er geen afspraken zijn gemaakt met de SGP, maar hij vindt dat zijn fractie met een schuin oog naar die partij moet kijken.
Steun van de SGP kan voor de coalitie van belang zijn, omdat VVD, CDA en PVV maar een kleine meerderheid in de Kamer hebben en het CDA verdeeld is.
VVD zal koste wat het kost de Premier leveren. Voor minder doen ze het niet. Ze geven zo enorm veel weg dat ik me afvraag wat de VVD'er nog in hun partij ziet.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:24 schreef Toad het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/188686-vvd-houdt-rekening-met-wens-sgp.html
quote:Beoogd premier Rutte zegt dat zijn kabinet zich niet arrogant zal opstellen. Om meerderheden te krijgen moet het kabinet volgens hem de hand uitsteken naar de PVV, maar ook naar de PvdA, D66, GroenLinks en andere partijen. [...] Rutte hoopt dat het kabinet voor de herfstvakantie op het bordes van Paleis Noordeinde staat. Het zou betekenen dat het tussen 11 en 15 oktober wordt gepresenteerd. Hij zegt erbij dat dat een ambitieuze doelstelling is.
Hebben ze echt laten zien jaquote:Beoogd premier Rutte zegt dat zijn kabinet zich niet arrogant zal opstellen.
mwah, het is zo goed als 70/30, dat vind ik echt een overgrote meerderheid. Bij partijprogramma's worden punten wel eens ingestemd met minder dan een dergelijk percentage en dan houdt ook de hele fractie zich eraan. Ik kan me moeilijk inleven dat Ferrier of Koppejan op basis van het percentage een beslissing nemen. Als zij vasthouden aan principiele bezwaren zou ik daar veel meer waardering voor hebben.quote:Op zondag 3 oktober 2010 00:40 schreef Arcee het volgende:
68% stemde voor regeringsdeelname op het CDA-congres. En dus 32% stemde tegen en dat is best veel.
Niet arrogant? Ah, vandaar opmerkingen als "de druiven zijn wel erg zuur in de linkse kerk" en "een akkoord waar rechts Nederland de vingers bij zal aflikken".quote:
Ja, daar komen we verder mee.:')quote:Op zondag 3 oktober 2010 01:20 schreef ethiraseth het volgende:
Ik mag hopen dat de overige partijen de VVD lekker laten stikken als hij geen steun kan krijgen van Wilders.
Precies,laat je niets anders aanpraten door de zogenaamde links bashers.quote:Op zondag 3 oktober 2010 01:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet arrogant? Ah, vandaar opmerkingen als "de druiven zijn wel erg zuur in de linkse kerk" en "een akkoord waar rechts Nederland de vingers bij zal aflikken".Ik mag hopen dat de overige partijen de VVD lekker laten stikken als hij geen steun kan krijgen van Wilders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja dan zal hij eerst flink in het herstel van zijn relatie met die partijen moeten investeren. Die zijn gedurende de formatie namelijk flink geschoffeerd. Om dan uit te komen op een akkoord dat niets doet aan sociale hervormingen en met een lastenverzwaring van 6 miljard komtquote:
Ik hoop ook dat de oppositiepartijen ook in het landsbelang meedenken, maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd om aan de ene kant dit soort opmerkingen te maken en aan de andere kant te praten over respectvol opstellen en overal steun zoeken. Nog erger wordt het als je de opmerkingen van Wilders meeneemt. Rutte verwacht van de oppositie blijkbaar meer dan van zijn gedoogpartner.quote:
Verder wil hij een onderzoek naar het partijbestuur: http://www.nu.nl/politiek(...)k-partijbestuur.htmlquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:12 schreef Jojoke het volgende:
Ernst Hirsch Ballin net in Buitenhof. Hij vraagt Koppejan en Ferrier om zich tegen het akkoord te blijven verzetten. Wees er bovendien op dat Klink en Schinkelshoek terug kunnen keren in de kamer en zich bij de dissidenten kunnen voegen.
Het zal wel gezellig zijn in de ministerraad
Goh toch gek dat er dan 18 fractieleden niet voor die bezinning waren . Die zure mastodont is ook een slecht verliezer.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Verder wil hij een onderzoek naar het partijbestuur: http://www.nu.nl/politiek(...)k-partijbestuur.html
Hij zegt dat Klink gelijk had eerst om bezinning te vragen en wil onderzocht zien hoe het partijbestuur het tot deze verdeeldheid heeft laten komen.
Hoezo is Hirsch Ballin een mastodont? De beste man is momenteel een demissionair minister.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:34 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Goh toch gek dat er dan 18 fractieleden niet voor die bezinning waren . Die zure mastodont is ook een slecht verliezer.
Ik denk steeds meer dat het congres voor Verhagen eerder een pyrrusoverwinning is. Er is eigenlijk geen sprake van winst of verlies, in de ogen van Koppejan en Ferrier. Zij staan zo principieel in deze kwestie, dat je het kan vergelijken met een gewetensbezwaar. Verhagen zit heel anders in deze kwestie. Dat merkte je gisteren aan de speeches op het congres. Hij weet niet goed om te gaan hiermee en dat blijft de komende dagen een probleem.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:34 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Goh toch gek dat er dan 18 fractieleden niet voor die bezinning waren . Die zure mastodont is ook een slecht verliezer.
Wat een held op dit punt.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:12 schreef Jojoke het volgende:
Ernst Hirsch Ballin net in Buitenhof. Hij vraagt Koppejan en Ferrier om zich tegen het akkoord te blijven verzetten. Wees er bovendien op dat Klink en Schinkelshoek terug kunnen keren in de kamer en zich bij de dissidenten kunnen voegen.
Het zal wel gezellig zijn in de ministerraad
Zuur, mastodont... Wat is het toch moeilijk om te gaan met mensen met een andere mening.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:34 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe Verhagen zo dom geweest kan zijn om zo opzichtig zijn politieke lot in handen te leggen van Wilders en consorten. Dan ben je of heel naïef of echt te machtsgeil...quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:41 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik denk steeds meer dat het congres voor Verhagen eerder een pyrrusoverwinning is. Er is eigenlijk geen sprake van winst of verlies, in de ogen van Koppejan en Ferrier. Zij staan zo principieel in deze kwestie, dat je het kan vergelijken met een gewetensbezwaar. Verhagen zit heel anders in deze kwestie. Dat merkte je gisteren aan de speeches op het congres. Hij weet niet goed om te gaan hiermee en dat blijft de komende dagen een probleem.
'Maurice schaakt op meerdere borden'.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe Verhagen zo dom geweest kan zijn om zo opzichtig zijn politieke lot in handen te leggen van Wilders en consorten. Dan ben je of heel naïef of echt te machtsgeil...
Ja, dat sluit goed aan bij:quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:10 schreef Toad het volgende:
Maxime, bedoel je?
Prominent VVD-lid De Vries naar D66
http://www.nrc.nl/binnenl(...)id_De_Vries_naar_D66
Ik denk dat er nog wel meer zullen volgen.quote:
quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:10 schreef Toad het volgende:
Maxime, bedoel je?
Prominent VVD-lid De Vries naar D66
http://www.nrc.nl/binnenl(...)id_De_Vries_naar_D66
Wat dat betreft is de VVD al veel verder heen dan het CDA. De VVD-leider loopt al Wilders' 'strijd tegen de islam' te verdedigen. Ik denk dat Wilders meer gaat gebruik maken van de 'agreement to disagree' dan CDA en sowieso VVD.quote:Op de partijraad die de VVD gisteren hield in een evenementenhal in de buurt van Gorinchem, verwoordde hij zijn verzet tegenover meer dan honderd actieve VVD-leden. Mark Rutte reageerde daarop. Hij vond dat De Vries een “karikatuur maakt van de PVV”. Rutte: “Een strijd tegen de islam betekent niet dat die partij xenofoob is, zoals jij beweert.” Rutte kreeg luid applaus, na de bijdrage van De Vries bleef het ijzig stil.
CDA'ers zijn over het algemeen erg trouw aan de partij.quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:19 schreef Jojoke het volgende:
Tot dusver meer VVD'ers die uit de partij stappen dan CDA'ers trouwens. Wellicht omdat ze binnen de VVD echt een kleine meerderheid zijn en D66 niet ver van hen staat.
En het geloof dat hen bindt. Grote factor waar gisteren ook verschillende keren aan geappelleerd werd.quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
CDA'ers zijn over het algemeen erg trouw aan de partij.
Lijken mij er te veel voor een kabinet dat in eigen vlees wil snijden.quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:34 schreef Corkscrew het volgende:
Klopt het dat we de volgende ministerposten krijgen? Op basis van het regeerakkoord en de nieuwsberichten van de afgelopen tijd kom ik tot de volgende twaalf ministers, wat overeenstemt met het al vaak genoemde aantal posten:
• Minister van Algemene Zaken (MP)
• Minister van Buitenlandse Zaken
• Minister van Binnenlandse Zaken
• Minister van Financiën
• Minister van Economische zaken, Innovatie en Landbouw
• Minister van Sociale Zaken
• Minister van Volksgezondheid
• Minister van Onderwijs
• Minister van Veiligheid
• Minister van Ruimte
• Minister van Defensie
• Minister van Immigratie en Integratie (zonder portefeuille)
We mogen 130 op de snelweg.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:12 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe meer ik te weten kom, hoe lachwekkender het akkoord wordt. Zo blijkt er geen geld te zijn voor drieduizend extra agenten en wordt het ook onmogelijk om minder te betalen aan de EU. Vraag me af welke punten wel overeind blijven.
Driewerf hoera. Ik heb serieus mensen gesproken die het akkoord om die reden prijzen. Dan besef je eens temeer dat er veel dom volk rondloopt in ons land. Terwijl wanneer je vertelt dat het akkoord aan gort is geschoten door tal van economen, het er bij het ene oor ingaat en het andere direct weer uit.quote:
De maximumsnelheid is als opium voor het volk.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Driewerf hoera. Ik heb serieus mensen gesproken die het akkoord om die reden prijzen. Dan besef je eens temeer dat er veel dom volk rondloopt in ons land. Terwijl wanneer je vertelt dat het akkoord aan gort is geschoten door tal van economen, het er bij het ene oor ingaat en het andere direct weer uit.
Ik heb er vertrouwen in dat het met de begroting wel goedkomt. Die is bij de VVD in goede handen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Driewerf hoera. Ik heb serieus mensen gesproken die het akkoord om die reden prijzen. Dan besef je eens temeer dat er veel dom volk rondloopt in ons land. Terwijl wanneer je vertelt dat het akkoord aan gort is geschoten door tal van economen, het er bij het ene oor ingaat en het andere direct weer uit.
Ik ben me net een beetje aan het verdiepen in het verhaal rondom de dubbele nationaliteit (ik heb er zelf 2).quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:12 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe meer ik te weten kom, hoe lachwekkender het akkoord wordt. Zo blijkt er geen geld te zijn voor drieduizend extra agenten en wordt het ook onmogelijk om minder te betalen aan de EU. Vraag me af welke punten wel overeind blijven.
ja, maar dat maakt niet uit. De Boerka wordt verboden en we mogen 130 en weer roken in de kleine kroeg. Nou, als dat geen reden is om 110.000 extra werklozen en 200 Euro achteruitgang per maand en koopkrachtvermindering voor uitkeringstrekkers en 65-plussers en verlaging van het minimumloon en extra tweedeling in de samenleving en moord op ons cultuurstelsel te accepteren, weet ik het ook niet meer, hoor.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Um, je begrijpt toch wel, dat de begroting onderhavig is aan de afspraken die er gemaakt zijn? En dat de VVD kan willen wat ze wil, maar dat de PVV heus geen andere anti-moslim afspraken gaat laten vallen om 130 dierenagenten te krijgen?quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb er vertrouwen in dat het met de begroting wel goedkomt. Die is bij de VVD in goede handen.
Die begroting zit potdicht inderdaad, met o.a. een ingeplande bezuiniging op de afdrachten aan Europa met 1 miljard terwijl die nergens op gebaseerd is.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb er vertrouwen in dat het met de begroting wel goedkomt. Die is bij de VVD in goede handen.
Alle gaten worden ongetwijfeld gedicht, maar dat maakt de geplande maatregelen niet minder idioot. Zie de post van L_V voor een kleine greep uit de gevolgen van het akkoord.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik weet soms ook niet waar ik moet beginnnen. Ik vind het echt zonde dat bij de PO ook zoveel weg gaat. Eigenlijk levert enkel en alleen maar de PO kwaliteit op TV..quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
ja, maar dat maakt niet uit. De Boerka wordt verboden en we mogen 130 en weer roken in de kleine kroeg. Nou, als dat geen reden is om 110.000 extra werklozen en 200 Euro achteruitgang per maand en koopkrachtvermindering voor uitkeringstrekkers en 65-plussers en verlaging van het minimumloon en extra tweedeling in de samenleving en moord op ons cultuurstelsel te accepteren, weet ik het ook niet meer, hoor.
Ach ja, historische kennis, wie heeft dat nodig om een mening te vormen hè.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:28 schreef nikk het volgende:
[..]
En Idols, Voice of Holland, Popstars... Elke avond eentje! Oh joy of joys! Wat zal het leven mooi worden!quote:Op zondag 3 oktober 2010 17:34 schreef Aloulou het volgende:
Oh Oh Cherso en ik houd van Holland zijn toch ook twee pracht programma's?? daar krijgen we er dan zeven van elke avond in week eentje
Oh boy.quote:Op zondag 3 oktober 2010 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En Idols, Voice of Holland, Popstars... Elke avond eentje! Oh joy of joys! Wat zal het leven mooi worden!
We onderbreken de troonrede nu even voor de reclame en zijn zo bij u terug. Uiteraard met ondertiteling en uitleg van de moeilijke woorden, zoals 'en', 'of' en 'samenwerking'quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:44 schreef remlof het volgende:
[..]
En vanavond wordt het nieuws u gebracht door Lockheed Martin
quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Zolang ze netjes hun contributie betalen, zal het CDA vast vinden dat alle toeristen welkom zijn.quote:
Neuh, als ik CDA-lid zou willen worden zou ik toch even wachten tot na dinsdag, wat m'n mening ook zou zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:26 schreef PaarsBeestje het volgende:
Ik heb blijkbaar met werkelijk compleet andere ogen naar het congres van gisteren gekeken. Ik kan me niet voorstellen dat je je juist nu en masse aansluit (voor een partij zijn 200 nieuwe leden best veel) terwijl de partij zo op het bot is verdeeld en de keuze voor welke richting dan ook nog steeds niet definitief bepaald lijkt.
Ja, de Joint Social Fighterquote:Op zondag 3 oktober 2010 19:14 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Linkse mensen kunnen ook best van LM vliegtuigen houden.
Het PvdA is daar wel een goed voorbeeld van.
quote:Komst van kabinet-Rutte staat nog lang niet vast
Van onze verslaggever Raoul du Pré op 03 oktober '10, 22:54, bijgewerkt 03 oktober '10, 23:07
Ab Klink voert het woord tijdens het CDA-congres (Martijn Beekman/ de Volkskrant)
DEN HAAG - Ook na het zwaarbeladen, historische CDA-congres in Arnhem is de komst van het kabinet-Rutte nog allerminst zeker.
CDA-congres achter regeerakkoord
Ferrier, Koppejan, Klink: uitslag congres bemoedigend
Het CDA-congres van minuut tot minuut
De CDA-partijtop meent stellig dat het licht op groen staat nu 68 procent van de leden zich vóór samenwerking met Wilders’ PVV heeft uitgesproken. De Tweede Kamerleden Ad Koppejan en Kathleen Ferrier daarentegen voelen zich door de vele tegenstemmers gesterkt in hun afwijzende houding.
CDA-voorman Maxime Verhagen verwelkomde de uitkomst als een overwinning en riep zijn partijgenoten op het congres ‘schouder aan schouder’ te verlaten. Maar de tegenstemmers werkten ook na afloop niet mee aan de gewenste idylle. De twee gezaghebbendste, de ministers Klink en Hirsch Ballin, wijzen op de diepe verdeeldheid en vinden dat Koppejan en Ferrier het volste recht hebben om tegen te blijven. ‘Ze zijn volkomen gelegitimeerd om hun verzet vol te houden’, verklaarde Klink.
Stabiele meerderheid niet gevonden
Hirsch Ballin beklemtoonde zondag dat de twee eenderde van het CDA vertegenwoordigen. De partijtop heeft daarom in zijn ogen niet het recht om hen nu nog verder onder druk te zetten. Hij raadde informateur Opstelten aan hun bezwaren als een gegeven te accepteren en de koningin te berichten dat de gezochte ‘stabiele meerderheid’ voor een coalitie niet is gevonden.
De twee Kamerleden zelf willen pas dinsdag in een fractievergadering hun finale oordeel geven. Koppejan zegt dat hij in elk geval in de fractie blijft. Zijn bezwaren zijn niet weg, maar hij lijkt ook niet van plan de komst van het kabinet te blokkeren. Ferrier echter sprak zich op het congres zo sterk afwijzend uit dat zij zichzelf weinig ruimte liet om alsnog voor te stemmen.
Extra risico
Een extra risico voor Rutte zijn de kritische kandidaat-Kamerleden als Klink en Jan Schinkelshoek, die eerder uit protest hun zetel opgaven. Als andere CDA-Kamerleden doorschuiven naar het kabinet, hebben de opponenten het recht hun zetels alsnog in te nemen – waardoor het neekamp nog aan kracht kan winnen.
In een poging het draagvlak voor de coalitie te vergroten bezweert kandidaat-premier Rutte dat zijn kabinet niet arrogant zal zijn en de samenwerking met de oppositie zal zoeken. Rutte stuit in de VVD op verzet van prominenten als Frans Weisglas en Pieter Winsemius. Oud-staatssecretaris Gijs de Vries zegde zondag zijn VVD-lidmaatschap op. Hij wordt lid van D66.
Hierbij heeft hij zichzelf helemaal belachelijk gemaakt.quote:n een poging het draagvlak voor de coalitie te vergroten bezweert kandidaat-premier Rutte dat zijn kabinet niet arrogant zal zijn en de samenwerking met de oppositie zal zoeken.
je vergeet nog het triomfantelijk in de media roepen van leuzen als "de druiven zijn wel erg zuur in de linkse kerk" en "een akkoord waar rechts Nederland de vingers bij zla aflikken". Hij heeft heel, heel hard zijn best gedaan om alle overige partijen, behalve de sgp, van zich af te keren. Maar nu zal hij niet arrogant zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2010 06:55 schreef Pugg het volgende:
I
[..]
Hierbij heeft hij zichzelf helemaal belachelijk gemaakt.
Eerst paars plus expres stuk laten lopen, (door kletsen met cda)
En dan genade zoeken bij een xenofoob.
Tot slot niet arrogant zijn!?!
Hoezo eng corpsbal geneuzel
Misschien is het besef eindelijk doorgedrongen dat de marge voor steun wel erg klein is aan zijn kant en dat het wellicht toch handig kan zijn de andere partijen niet compleet en volledig van zich te vervreemden.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:07 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
je vergeet nog het triomfantelijk in de media roepen van leuzen als "de druiven zijn wel erg zuur in de linkse kerk" en "een akkoord waar rechts Nederland de vingers bij zla aflikken". Hij heeft heel, heel hard zijn best gedaan om alle overige partijen, behalve de sgp, van zich af te keren. Maar nu zal hij niet arrogant zijn.
CDA wethouder verantwoordt zich voor rode kaart tijdens congresquote:Het Arnhemse CDA-raadslid Ali Özyürek stapt uit zijn fractie als hem wordt belet kritiek te leveren op de samenwerking met de PVV. "Iemand uit de afdeling heeft me te verstaan gegeven dat het na het partijcongres afgelopen moest zijn." Wie Özyürek de wacht heeft aangezegd, wil hij niet zeggen.
quote:CDA wethouder Paul Letterie moet zich woensdagavond 6 oktober verantwoorden voor het trekken van een rode kaart tijdens het CDA congres afgelopen zaterdag. Zijn partij wil graag uitleg van de wethouder omtrent deze actie.
http://www.spitsnieuws.nl(...)sidenten_meer_1.htmlquote:‘Geen dissidenten meer’
Er zijn geen dissidenten meer in de CDA-fractie. Dat zegt CDA-leider Maxime Verhagen aan het einde van een emotioneel weekeinde na het chaotisch verlopen congres in de Arnhemse Rijnhallen. De woorden van Verhagen in een interview met Sp!ts houden in dat de weg nu definitief vrij lijkt voor het kabinet van CDA en VVD met gedoogsteun van PVV.
Dat resultaat was nog onzeker na het congres in Arnhem waar meer dan 4000 CDA-leden een hele werkdag nodig hadden om zich uit te spreken over de door Verhagen en zijn getrouwen uitgestippelde koers richting Rutte 1. De twee dissidenten in zijn fractie, Ad Koppejan en Kathleen Ferrier, hadden immers ook nadat het congres met 2/3de meerderheid zich voor het kabinet met de gedoogsteun van Wilders uitsprak hun voorbehoud vastgehouden. "Ik wil er nog een paar nachtjes over slapen'', reageerde Ferrier.
Verhagen liet er echter weinig misverstand over bestaan. "Er zijn nu geen dissidenten meer in onze fractie. Alle 21 leden zijn weer verenigd en staan schouder aan schouder richting de toekomst gericht. We hebben na uitvoerige interne discussies het oordeel aan ons congres gelaten. Dat heeft dit weekeinde zijn waarde bewezen. Het CDA heeft aangetoond dat het openlijk durft te discussiëren over voor iedereen lastige keuzes. En bovendien dat het een partij is die na moeilijke afwegingen verantwoordelijkheid durft te nemen. Dat gaan we nu gezamenlijk als fractie doen.”
wellicht dat eerst apart met de dissidenten wordt gesproken door Verhagen en co.?quote:Op maandag 4 oktober 2010 13:21 schreef Mike het volgende:
Ik snap niet goed waarom het CDA vandaag niet kan vergaderen. Hoe eerder, hoe beter toch? Dan maak je gewoon morgen de resultaten bekend.
Hier moest ik echt om lachen. Jammer dat het zo waar is!!quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
ja, maar dat maakt niet uit. De Boerka wordt verboden en we mogen 130 en weer roken in de kleine kroeg. Nou, als dat geen reden is om 110.000 extra werklozen en 200 Euro achteruitgang per maand en koopkrachtvermindering voor uitkeringstrekkers en 65-plussers en verlaging van het minimumloon en extra tweedeling in de samenleving en moord op ons cultuurstelsel te accepteren, weet ik het ook niet meer, hoor.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
We onderbreken de troonrede nu even voor de reclame en zijn zo bij u terug. Uiteraard met ondertiteling en uitleg van de moeilijke woorden, zoals 'en', 'of' en 'samenwerking'
quote:Op zondag 3 oktober 2010 17:25 schreef IHVK het volgende:
Ik weet soms ook niet waar ik moet beginnnen. Ik vind het echt zonde dat bij de PO ook zoveel weg gaat. Eigenlijk levert enkel en alleen maar de PO kwaliteit op TV..
quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We onderbreken de troonrede nu even voor de reclame en zijn zo bij u terug. Uiteraard met ondertiteling en uitleg van de moeilijke woorden, zoals 'en', 'of' en 'samenwerking'
Wat een stuitend gebrek aan commercieel en marktgericht denken en inzicht.quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:44 schreef remlof het volgende:
Houd nou toch eens op, jij door geld geobsedeerd kapitalistje. Wij willen de PO houden zodat de kwaliteit van Nederlandstalige televisie wordt gewaarborgd. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen een voetbalpraatprogramma bij de NOS en haar evenknie bij RTL 7. Laatstgenoemde is een Tokkie-programma, terwijl de NOS-versie serieus is.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat een stuitend gebrek aan commercieel en marktgericht denken en inzicht.Stelletje socialisten zijn jullie.
Leer toch eens die onhebbelijke neiging af andermans geld uit te geven.
De PO kan prima volledig afgeschaft worden. Allereerst bestaat er, net als bij kranten (ik denk aan kwaliteitskranten zoals NRC en FD), websites (ik denk bijvoorbeeld aan allerlei wetenschappelijke sites) en andere diensten waar gewoon op een directe wijze voor betaald wordt, de mogelijkheid TV in te voeren waar direct voor betaald wordt. Bij een krant vindt iedereen een abonnement doodnormaal, bij TV in eens niet. Ik zie er de logica niet van in.
Ten tweede kan een commerciele partij veel goedkoper TV aanbieden omdat zij niet met al die debiele omroepen te maken hebben. RTL heeft een veel efficientere organisatie dan de PO, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Ten derde sluit het afwezig zijn van een PO het totaal niet uit dat bijvoorbeeld de Troonrede wordt uitgezonden, de Staat kan daarvoor gewoon zendruimte inkopen bij een commerciele omroep, en reken maar dat dat dan gewoon helemaal zonder reclame kan.
http://twitter.com/arieslob/status/26356631388quote:Lees in regeerakkoord belofte van nwe coalitie dat scholen roosters zonder tussenuren gaan maken. Ben zeer benieuwd naar uitvoering.
Het is gewoon zuivere onzin wat je hier opschrijft. Het is fantasieloos en je gaat ook niet in op het punt wat ik maak. Kwaliteit kan zeer goed binnen een commerciele omgeving gehandhaafd worden, maar jij verwijst dan weer gelijk naar RTL die door middel van reclame haar programma's financiert. De vergelijking die ik maak met commerciele kranten zoals NRC en met commerciele sites zoals ScienceDirect waar wetenschappelijke artikelen kunnen worden ingezien bewijzen gewoon dat kwaliteit en commercieel hand in hand kunnen gaan. Het enige wat er aan jou en heel veel anderen schort is dat ze dat te duur vinden. En dan blijft deze opmerking dus fier overeind staan:quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:26 schreef KoosVogels het volgende:
Houd nou toch eens op, jij door geld geobsedeerd kapitalistje. Wij willen de PO houden zodat de kwaliteit van Nederlandstalige televisie wordt gewaarborgd. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen een voetbalpraatprogramma bij de NOS en haar evenknie bij RTL 7. Laatstgenoemde is een Tokkie-programma, terwijl de NOS-versie serieus is.
quote:En dan weer die opmerking: 'houd toch eens op met het uitgeven van andermans geld'.
Het is niet ons geld. Mijn geld wordt door de Belastingdienst weggerooft en de overheid geeft het uit aan zaken waar ik het nooit aan uit zou geven. De overheid subsidieert zodat anderen kunnen profiteren van mijn inkomsten. Op sommige terrein kun je daar een valide argumentatie voor geven op het gebied van de publieke omroep niet.quote:Ten eerste betalen wij zelf ook mee, dus in feite is het ook ons geld. Daarnaast moet je niet altijd zo spastisch doen over geld. We maken allemaal deel uit van de Nederlandse maatschappij en daar hoort nou eenmaal een beetje geven en nemen bij.
Domme koe ben je ook. Je leest niet eens wat ik opschrijf, ik vraag me werkelijk af wat je van die 'interessant documentaires en achtergronden op Nederland 2' opneemt. Volgens mij is het bar weining.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:28 schreef IHVK het volgende:
Die interessante documentaires en achtergronden op Nederland 2 zie je ook nergens terug bij de commerciëlen.
Zie het al helemaal voor me:quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat een stuitend gebrek aan commercieel en marktgericht denken en inzicht.Stelletje socialisten zijn jullie.
De PO kan prima volledig afgeschaft worden. Allereerst bestaat er, net als bij kranten (ik denk aan kwaliteitskranten zoals NRC en FD), websites (ik denk bijvoorbeeld aan allerlei wetenschappelijke sites) en andere diensten waar gewoon op een directe wijze voor betaald wordt, de mogelijkheid TV in te voeren waar direct voor betaald wordt. Bij een krant vindt iedereen een abonnement doodnormaal, bij TV in eens niet. Ik zie er de logica niet van in.
Ten tweede kan een commerciele partij veel goedkoper TV aanbieden omdat zij niet met al die debiele omroepen te maken hebben. RTL heeft een veel efficientere organisatie dan de PO, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Ten derde sluit het afwezig zijn van een PO het totaal niet uit dat bijvoorbeeld de Troonrede wordt uitgezonden, de Staat kan daarvoor gewoon zendruimte inkopen bij een commerciele omroep, en reken maar dat dat dan gewoon helemaal zonder reclame kan.
Er kan prima op de omroepen bezuinigd worden, maar mag ik wel nog even opmerken dat het met name rechts was die er schande van sprak dat er geen rechts geluid op de PO was en dat de mogelijkheid geboden moest worden om nieuwe omroepen toe te laten. De wildgroei die er nu is is dus mede ontstaan door rechts en liberaal Nederland. Dat houdt niet in dat het natuurlijk wel aangepakt moet worden. Terug naar 2 netten en circa 7 omroepen lijkt me prima.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dankzij andermans geld woon jij nu in een land waar je niet dagelijks voor je leven hoeft te vrezen, hoef je geen 90 uur per week in een mijn te werken en kan je je ongenoegen uiten op het internet. maar nee, het is zo gemeen dat je moet bijdragen aan de samenleving dat je niet anders kan dan de hele dag mensen voor socialist uitmaken. Want verder iets doen, dat is weer teveel moeite voor zelfbenoemd libertarier Bolkesteijn, die ondanks zijn dagelijks uiten van afkeer jegens de overheid geen problemen heeft met vrouwen willen onderdrukken via diezelfde overheid.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is gewoon zuivere onzin wat je hier opschrijft. Het is fantasieloos en je gaat ook niet in op het punt wat ik maak. Kwaliteit kan zeer goed binnen een commerciele omgeving gehandhaafd worden, maar jij verwijst dan weer gelijk naar RTL die door middel van reclame haar programma's financiert. De vergelijking die ik maak met commerciele kranten zoals NRC en met commerciele sites zoals ScienceDirect waar wetenschappelijke artikelen kunnen worden ingezien bewijzen gewoon dat kwaliteit en commercieel hand in hand kunnen gaan. Het enige wat er aan jou en heel veel anderen schort is dat ze dat te duur vinden. En dan blijft deze opmerking dus fier overeind staan:
[..]
[..]
Het is niet ons geld. Mijn geld wordt door de Belastingdienst weggerooft en de overheid geeft het uit aan zaken waar ik het nooit aan uit zou geven. De overheid subsidieert zodat anderen kunnen profiteren van mijn inkomsten. Op sommige terrein kun je daar een valide argumentatie voor geven op het gebied van de publieke omroep niet.
Nee, nul netten, dat is nog beter. Verder zijn omroepen zijn gewoon verenigingen, daarvan moeten de leden maar beslissen wat er gaat gebeuren. Typisch weer zo'n maakbaarheidstrekje he bij velen, 'die omroep? Die moeten maar gewoon fuseren'.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:43 schreef Zemi77 het volgende:
Terug naar 2 netten en circa 7 omroepen lijkt me prima.
Meet ik de kwaliteit van leven af aan de cash-inlfow? Wat een kolder weerquote:Nog een opmerking: Kun je je voorstellen dat er mensen zijn in Nederland die niet alles willen afwegen aan geld, die niet constant liggen te zeuren dat het van hun centen is betaald en die de kwaliteit van het leven niet waarderen aan de hoeveelheid cash-flow in hun leven, maar die begrippen als zekerheid, geluk en zorgzaamheid hoger in het vaandel hebben staan?
Lieverd, als je nou gewoon mijn reacties eens goed zou lezen. Dan had je gelezen dat ik in het geheel niet uit ben op totale vernietiging van de overheid:quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:56 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dankzij andermans geld woon jij nu in een land waar je niet dagelijks voor je leven hoeft te vrezen, hoef je geen 90 uur per week in een mijn te werken en kan je je ongenoegen uiten op het internet. maar nee, het is zo gemeen dat je moet bijdragen aan de samenleving dat je niet anders kan dan de hele dag mensen voor socialist uitmaken. Want verder iets doen, dat is weer teveel moeite voor zelfbenoemd libertarier Bolkesteijn, die ondanks zijn dagelijks uiten van afkeer jegens de overheid geen problemen heeft met vrouwen willen onderdrukken via diezelfde overheid.
quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
De overheid subsidieert zodat anderen kunnen profiteren van mijn inkomsten. Op sommige terrein kun je daar een valide argumentatie voor geven op het gebied van de publieke omroep niet.
Damn dit ben ik niet van je gewend. Vanwaar die agressie ineens?quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Domme koe ben je ook. Je leest niet eens wat ik opschrijf, ik vraag me werkelijk af wat je van die 'interessant documentaires en achtergronden op Nederland 2' opneemt. Volgens mij is het bar weining.
Maar waarom wil je dan constant bepalen hoe anderen moeten denken en leven , waarom wil je constant mensen hun zelfgekozen levenswijze ontzeggen door erop te wijzen dat er belastinggeld mee gemoeid is en dat dat niet mag volgens jouw boekje.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, nul netten, dat is nog beter. Verder zijn omroepen zijn gewoon verenigingen, daarvan moeten de leden maar beslissen wat er gaat gebeuren. Typisch weer zo'n maakbaarheidstrekje he bij velen, 'die omroep? Die moeten maar gewoon fuseren'.
[..]
Meet ik de kwaliteit van leven af aan de cash-inflow? Wat een kolder weer, ik hecht juist grote waarde aan geluk en zorgzaamheid. Een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld fel gekant ben tegen het beleid van de overheid om zoveel mogelijk ouders aan het werk te krijgen door kinderopvang te subsidiëren.
Sorry ik neem het terug, maar ik kan er echt giftig van worden als mensen gewoon door blijven toeteren terwijl ik net een goed beargumenteerd stuk heb opgeschreven waarin juist bepaalde gedachten weerleg.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:09 schreef IHVK het volgende:
[..]
Damn dit ben ik niet van je gewend. Vanwaar die agressie ineens?
Geld speelt gewoon een grote rol. Niemand werkt gratis.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:14 schreef Batsnek het volgende:
Houd toch eens op met dat constante gezeik over geld.
Of voor de 33ste keer america's funniest home videos uit 1983.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:14 schreef Batsnek het volgende:
Houd toch eens op met dat constante gezeik over geld. Kijk eens naar wat voor kwaliteit de PO levert. Ik ben over het algemeen zeer kritisch over alles op TV vertoont wordt, maar op de publieke omroep worden de laatste jaren behoorlijk goeie programma's vertoond. Niet alleen voor tokkies, maar ook voor bejaarden, cultuurliefhebbers, gehandicapten, intellectuelen, en mensen die over het algemeen geïnteresseerd zijn in kwaliteit.
Terwijl de publieke omroep kwalitatief alleen maar beter wordt, lijken de commerciele zenders alleen maar verder af te zakken met de zoveelste talentenjacht of kookprogramma's. Kwaliteit is mij veel waard, en ben dan ook zeer bereidwillig om daaraan mee te betalen. Maakbaarheid is net zo rechts als dat het links is. Door alles aan die heilige vrije markt over te laten krijg je verschraling en blijft er alleen nog cultuur over voor de grote grijze massa. Die niet geïnteresseerd zijn in een dieper liggende achtergrond, maar liever de 25 slechtste idols-audities willen zien.
Jawel, zodra werken een hoger doel heeft dan materialistisch gewin zal iedereen gratis werken.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geld speelt gewoon een grote rol. Niemand werkt gratis.
Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:10 schreef IHVK het volgende:
Ik snap je punt heus wel, maar ben het er gewoon niet mee eens. En nu?
Ja, dat probleem hebben wel meer users. In jouw belevingswereld is de vrije markt het hoogste goed. Het is geweldig, fantastisch en het summum van beschaving. Ik ben een compleet andere mening toegedaan. Niet dat ik pleitbezorger van het socialisme. Ik beschouw geld als vergif. Het verneukt de samenleving en maakt van vriendelijke mensen, zelfzuchtige rotzakken.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn.![]()
quote:De padvinder-premier, de Prins der Duisternis en de politieke pyromaan
Dan kan het dus prima achter de decoder. Betaal er maar voor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:14 schreef Batsnek het volgende:
Kwaliteit is mij veel waard, en ben dan ook zeer bereidwillig om daaraan mee te betalen.
Prins des Duisternis zal wel Verhagen zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
Bert Wagendorp beschrijft de drie-eenheid. Jullie mogen zelf invullen wie, wie is.
[..]
Ik zie 't al voor me, schilderijen met een barcode erop.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Dan kan het dus prima achter de decoder. Betaal er maar voor.
De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:12 schreef Batsnek het volgende:
Kunst hoort net zo als het milieu, de zorg en het onderwijs gesubsidieerd te worden, omdat het niet als doel heeft winst te maken, maar kwaliteit te leveren.
Maar nee, nee, nee, nee, alles moet het doel hebben om winst te maken! Zelfs ons hele leven bestaat eruit om winst te mogen maken. En als je niet rendabel bent, dan heb je een heel groot probleem.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:12 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ik zie 't al voor me, schilderijen met een barcode erop.
Even serieus, zoiets wezenlijks als kunst is natuurlijk niet rendabel, en al helemaal niet te betalen door een enkeling. Kunst hoort net zo als het milieu, de zorg en het onderwijs gesubsidieerd te worden, omdat het niet als doel heeft winst te maken, maar kwaliteit te leveren.
Had ik het toch goed geformuleerd hequote:Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Niet alleen maar. Het is een lastige vergelijking. Krant is voor een groot deel nieuws, maar op de PO is nieuws slechts één onderdeel van het totale aanbod. Als je papieren media uitbreidt krijg je ook tijdschriften en dergelijke en daar zit soms ook subsidie op. Zelfde geldt voor internet: ook sommige websites krijgen subsidies. Commercieel wordt internet vaak gebruikt als een verlengstuk van de activiteit, maar er zijn maar weinig partijen - afgezien van de pornobranche - die echt winst maken met internet alleen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn.Waarom heeft TV/radio nou weer een speciale positie boven krant of internet? Dat is gewoon traditie, dat is toch raar.
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:12 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ik zie 't al voor me, schilderijen met een barcode erop.
Even serieus, zoiets wezenlijks als kunst is natuurlijk niet rendabel, en al helemaal niet te betalen door een enkeling. Kunst hoort net zo als het milieu, de zorg en het onderwijs gesubsidieerd te worden, omdat het niet als doel heeft winst te maken, maar kwaliteit te leveren.
Nee hoor, ik heb juist groot respect voor mensen die zorg verlenen of kennis overdragen ondanks het belabberde salaris. Het is leuk als je tot die 1% behoort, die wel een dik inkomen hebben, maar over het algemeen worden gesubsidieerde beroepen gewoon zwaar onderbetaald. Daar tegen staat natuurlijk dat ze echt daadwerkelijk iets bijdragen aan deze wereld, itt. al die malle megabedrijven die mensen uitknijpen waar het hun uitkomt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Sorry, was in de war met een ander topic.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.
Dat was inderdaad een minder sterk argument.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:25 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.
Ik denk dat de meeste mensen er best wat voor willen betalen (decoderkosten of een klein bedrag om het te mogen bekijken). Punt is alleen als je de subsidie weghaalt je een belachelijk hoog bedrag moet gaan betalen, wat vervolgens niemand gaat doen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.
Want Boer zoekt vrouw, Lingo, Ter land ter zee, etc, etc, etc, leveren een grote culturele bijdrage? Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:27 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Sorry, was in de war met een ander topic.
En nee, zoals ik eerder zei, corrumpeert winst het product, en daarom moeten bepaalde zaken die een grote culturele bijdrage leveren vrij zijn van een winstoogmerk.
Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:
Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
http://www.imdb.com/title/tt0280660/quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Ik denk dat we best trots mogen zijn op onze films en televisieseries. Denk bijvoorbeeld aan Zwartboek, mede geproduceerd door de AVRO. Ik ben erg onder de indruk van de Oscarinzending van dit jaar: Tirza, mede geproduceerd door de NTR. Maar goed, het is nog maar afwachten natuurlijk of hij überhaupt wordt genomineerd. Een andere recente NTR-productie, Win/Win, vond ik ook erg sterk. Regelmatig worden Nederlandse films opgenomen op grote festivals als Cannes, Venetië en Berlijn. Als ik je nog een tip mag geven, mijn favoriete Nederlandse film van het vorige decennium is Cloaca, mede geproduceerd door de AVRO.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:
[..]
Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.
Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
Karakter deed het vrij goed. Dat is eigenlijk de enige.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.
Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:09 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.
Ik denk dat je me heus wel begrijpt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.
Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.quote:
Oh? Ik wil 'm juist graag zien.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien.
Echt wel, de beste ter wereld.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:05 schreef Toad het volgende:
De Publieke Omroep voegt naar mijn mening wel degelijk iets toe.
Hoe zou jij het liefst de kunst- en cultuurwereld in NL zien? En wat moet de overheid daaraan doen?quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.
http://nos.nl/artikel/189144-koppejan-ik-blijf-in-de-fractie.htmlquote:Koppejan: ik blijf in de fractie
Binnen de CDA-gelederen in de Tweede Kamer wordt druk overlegd met de Kamerleden Ferrier en Koppejan, die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Er wordt koortsachtig gezocht naar een oplossing voor de verdeeldheid binnen de fractie.
Ad Koppejan wil niet veel over de gesprekken zeggen. "Ik blijf sowieso in de fractie, dat is nooit een punt van discussie geweest", zei hij in de wandelgangen. "Daar zijn geen voorwaarden aan gesteld". Kathleen Ferrier onthield zich van commentaar.
De CDA-fractie komt morgenochtend bijeen om te vergaderen over het conceptregeer- en gedoogakkoord en de samenwerking met de PVV. Zonder de steun van Ferrier en Koppejan komt de beoogde coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV twee zetels tekort om tot een meerderheid van 76 zetels te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |