Bron: http://nos.nl/artikel/189144-koppejan-ik-blijf-in-de-fractie.htmlquote:Koppejan: ik blijf in de fractie
Binnen de CDA-gelederen in de Tweede Kamer wordt druk overlegd met de Kamerleden Ferrier en Koppejan, die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Er wordt koortsachtig gezocht naar een oplossing voor de verdeeldheid binnen de fractie.
Ad Koppejan wil niet veel over de gesprekken zeggen. "Ik blijf sowieso in de fractie, dat is nooit een punt van discussie geweest", zei hij in de wandelgangen. "Daar zijn geen voorwaarden aan gesteld". Kathleen Ferrier onthield zich van commentaar.
De CDA-fractie komt morgenochtend bijeen om te vergaderen over het conceptregeer- en gedoogakkoord en de samenwerking met de PVV. Zonder de steun van Ferrier en Koppejan komt de beoogde coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV twee zetels tekort om tot een meerderheid van 76 zetels te komen.
Afgelopen zaterdag stemde 32 procent van de CDA-leden in Arnhem tegen de samenwerking met de PVV. Ferrier en Koppejan zeiden eerder dat zij hun steun lieten afhangen van de stemverhouding.
"Dat is toch een substantiële minderheid die onze positie deelt", zei Ferrier toen. Haar collega Koppejan noemde de uitslag "bemoedigend", omdat toch eenderde van de partij zijn standpunt deelt.
Stoppen met directe subsidies aan kunst en cultuur (m.u.v. musea e.d. natuurlijk), dus aan "kunstenaars, filmmakers, orkesten, etc, etc. De overheid dient zich te beperken tot het mogelijk maken van kunst. Dus dat alleen het podium wordt gesubsidieerd.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:51 schreef Toad het volgende:
[..]
Hoe zou jij het liefst de kunst- en cultuurwereld in NL zien? En wat moet de overheid daaraan doen?
Waarom zouden musea wel en concerten niet gesubsidieerd moeten worden?quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Stoppen met directe subsidies aan kunst en cultuur (m.u.v. musea e.d. natuurlijk), dus aan "kunstenaars, filmmakers, orkesten, etc, etc. De overheid dient zich te beperken tot het mogelijk maken van kunst. Dus dat alleen het podium wordt gesubsidieerd.
Omdat het erg selectief is. Als ik naar een 'concert' van Metallica wil moet ik de volle mep betalen, maar Roderick en Claire die naar een opera willen krijgen een zwaar gesubsidieerd kaartje.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom zouden musea wel en concerten niet gesubsidieerd moeten worden?
Omdat een museum niet hetzelfde is als een concert. Overigens mag een concertgebouw best gesubsidieerd worden. Alleen het orkest niet. Zoals ik al zei, de podia mogen best in stand worden gehouden door de overheid. Alleen de gebruikers daarvan moeten kunnen aantonen dat ze cultureel daadwerkelijk iets bijdragen. Dat betekent dat ze óf zichzelf moeten kunnen bedruipen, óf puur uit liefde voor hun vak "kunst en cultuur" creëren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom zouden musea wel en concerten niet gesubsidieerd moeten worden?
Maar waarom dan wel subsidie voor een museum? Die vanzelfsprekendheid snap ik niet zo.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Omdat het erg selectief is. Als ik naar een 'concert' van Metallica wil moet ik de volle mep betalen, maar Roderick en Claire die naar een opera willen krijgen een zwaar gesubsidieerd kaartje.
Omdat een museum een plaats is voor het bewaren van erfgoed en/of een plaats is waar (in mijn visie niet-gesubsieerde) kunstenaars hun werk kunnen laten zien en natuurlijk een plaats waar mensen kennis kunnen maken met kunst vanuit de hele wereld. Dat mag van mij best gesubsidieerd worden omdat het daadwerkelijk een culturele bijdrage levert aan de samenleving.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar waarom dan wel subsidie voor een museum? Die vanzelfsprekendheid snap ik niet zo.
SGP to the rescue.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:11 schreef Toad het volgende:
Ron Fresen (NOS) zegt dat dit de mogelijke oplossing wordt:
Koppejan en Ferrier blijven in de fractie, blokkeren de komst van het kabinet niet en krijgen de vrijheid om bij bepaalde voorstellen voor of tegen te stemmen. De fractie zal als geheel zich scherper afzetten tegen de PVV.
Kan me nauwelijks voorstellen dat na uren en dagen en weken overleggen dit erg voor de handliggende compromis de uitkomst is.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:11 schreef Toad het volgende:
Koppejan en Ferrier blijven in de fractie, blokkeren de komst van het kabinet niet en krijgen de vrijheid om bij bepaalde voorstellen voor of tegen te stemmen. De fractie zal als geheel zich scherper afzetten tegen de PVV.
Ik denk dat Verhagen heeft geprobeerd om de fractie tot een unaniem besluit te krijgen. Ik denk dat Rutte en Wilders hier ook op hebben aangedrongen. Het feit dat ze nu pas met dit compromis komen, heeft ook te maken met het congres.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kan me nauwelijks voorstellen dat na uren en dagen en weken overleggen dit erg voor de handliggende compromis de uitkomst is.
Ik denk eerder dat het morgen weer erg laat gaat worden en dat er nog weer een nachtje over geslapen moet worden.:')
Hoezo levert kunst van honderden jaren oud, een grotere culturele bijdrage dan nu? Is het wel eens bij je op gekomen, dat je misschien niet de juiste persoon bent om te oordelen over kunst?quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat een museum een plaats is voor het bewaren van erfgoed en/of een plaats is waar (in mijn visie niet-gesubsieerde) kunstenaars hun werk kunnen laten zien en natuurlijk een plaats waar mensen kennis kunnen maken met kunst vanuit de hele wereld. Dat mag van mij best gesubsidieerd worden omdat het daadwerkelijk een culturele bijdrage levert aan de samenleving.
haha ja denk dat je gelijk hebt. Dit is wel erg nietszeggendquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kan me nauwelijks voorstellen dat na uren en dagen en weken overleggen dit erg voor de handliggende compromis de uitkomst is.
Ik denk eerder dat het morgen weer erg laat gaat worden en dat er nog weer een nachtje over geslapen moet worden.:')
Dit is nu juist waarom het Nederlands beleid faalt. Kunst wordt overgelaten aan een incestieus clubje subsidievreters. En dat heeft vrijwel niets opgeleverd.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:29 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Hoezo levert kunst van honderden jaren oud, een grotere culturele bijdrage dan nu? Is het wel eens bij je op gekomen, dat je misschien niet de juiste persoon bent om te oordelen over kunst?
Dat is een beetje makkelijk, je laat boer Henk uit schubbekutteveen ook niet de opstelling van het Nederlands elftal bepalen. Wie niks van kunst weet, kan er ook geen evenwichtig oordeel over vormen. Iemand die geen noot kan lezen kan ook geen evenwichtig oordeel over een muziekstuk vellen. Dan liever een incestieus clubje subsidievreters ( whatever dat dan zijn... ), die ten minste weten waarover ze praten. Dan al die debiele shownieuws kijkers, als het hun betrof was van Gogh al gelyncht voordat ie z'n eerste schilderij gemaakt had.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit is nu juist waarom het Nederlands beleid faalt. Kunst wordt overgelaten aan een incestieus clubje subsidievreters. En dat heeft vrijwel niets opgeleverd.
Naar mijn idee mag iedereen kunst beoordelen. Kunst en cultuur is er voor de mensen en samenleving. Dat wordt wel eens vergeten.
Maar mag de overheid dan wel geld steken in voetbalclubs? Een profclub ontvangt vaak miljoenen euro's van de gemeente.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Omdat het erg selectief is. Als ik naar een 'concert' van Metallica wil moet ik de volle mep betalen, maar Roderick en Claire die naar een opera willen krijgen een zwaar gesubsidieerd kaartje.
Wat is volgens jou de maatstaf voor kunst en cultuur?quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:41 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Dat is een beetje makkelijk, je laat boer Henk uit schubbekutteveen ook niet de opstelling van het Nederlands elftal bepalen. Wie niks van kunst weet, kan er ook geen evenwichtig oordeel over vormen. Iemand die geen noot kan lezen kan ook geen evenwichtig oordeel over een muziekstuk vellen. Dan liever een incestieus clubje subsidievreters ( whatever dat dan zijn... ), die ten minste weten waarover ze praten. Dan al die debiele shownieuws kijkers, als het hun betrof was van Gogh al gelyncht voordat ie z'n eerste schilderij gemaakt had.
En waarom zouden Rutte en Wilders daarmee akkoord gaan? Zo'n additionele, interne gedoogconstructie betekent dat het regeerakkoord niet volledig gesteund wordt door de gehele CDA-fractie. Dat lijkt me toch vrij problematisch.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:11 schreef Toad het volgende:
Omdat de SGP ook meedoet?quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:09 schreef Lurf het volgende:
[..]
En waarom zouden Rutte en Wilders daarmee akkoord gaan? Zo'n additionele, interne gedoogconstructie betekent dat het regeerakkoord niet volledig gesteund wordt door de gehele CDA-fractie. Dat lijkt me toch vrij problematisch.
Driewerf hoera. We staan gelukkig nog niet genoeg voor lul door die joker.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:14 schreef Holograph het volgende:
www.bbc.co.uk : Wilders is voorpagina nieuws!
Ja, tegen welke prijs? Heb je enig idee wat voor partij de SGP is?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |