Irritatie100 | dinsdag 24 november 2009 @ 10:22 |
Hier alweer deel 193 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten? Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim) Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen) Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten. De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. De HSL-Zuid Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom! Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn: Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Harlingen Haven - Socios Afkortingen Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent. Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! [ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 24-11-2009 11:40:27 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 24 november 2009 @ 10:24 |
![]() ![]() | |
Ireyon | dinsdag 24 november 2009 @ 10:30 |
Goede getallen in de OP ook niet.. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 10:39 |
dat moet je ook net zien ![]() | |
Yreal | dinsdag 24 november 2009 @ 11:07 |
Ik ben er weer bij ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 november 2009 @ 11:12 |
quote:Mja, de NS wil ze wel heel houden | |
Yreal | dinsdag 24 november 2009 @ 11:20 |
Ik vind dat ze maar eens een boog moeten gaan leggen van Amsterdam zuid naar lelylaan. Die overstap op schiphol is een beeeeetje debiel ![]() | |
Crientj | dinsdag 24 november 2009 @ 11:22 |
![]() Een vriendin van me verklaarde mij voor gek laatst toen ik heel boeiend in een zwarte pieten kostuum + schmink langs de overweg stond om te kijken wat voor een trein eraan kwam. xD [ Bericht 52% gewijzigd door Crientj op 24-11-2009 11:27:18 ] | |
trainfreak | dinsdag 24 november 2009 @ 11:23 |
quote:Woow! Nu heb je wel veel perronbordjes extra bij he... | |
Dr_Flash | dinsdag 24 november 2009 @ 11:23 |
quote:Gaan daar nog niet genoeg metro's, trams en ander grut dan? ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 november 2009 @ 11:39 |
quote:Ja maar, ik rij ook dagelijks op de Hoekse Lijn ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 november 2009 @ 11:40 |
quote:Zo goed? ![]() | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 12:38 |
Tvp. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 12:57 |
Leuke foto ![]() | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 13:17 |
Lachen sfeerbeeldje wel, hè. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 13:18 |
Ah ging het daarom, ik dacht net raad de plaat ![]() | |
greavy | dinsdag 24 november 2009 @ 13:29 |
quote:Alsnog kan je het wel proberen te raden lijkt mij ![]() Heeft het een dubbele betekenis, die plaat ![]() ![]() Een SLT, SGM & VIRM naast elkaar. Dit is, denk ik althans, Utrecht. Als ik mocht kiezen welke trein, kies ik de SLeT | |
KapiteinT | dinsdag 24 november 2009 @ 13:29 |
quote:Neem de metro. Dan ben je er in een paar minuten. ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 november 2009 @ 13:30 |
quote:Lijkt op Maassluis | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 13:38 |
Nope. Btw, als jullie stations willen raden. ![]() Welk station is dit? #7 Waar we vrolijk verder raden.. Daar staat er nog één van mij open. ![]() Bovenstaande foto in het donker is genomen op station Coevorden. ![]() | |
Brembo | dinsdag 24 november 2009 @ 14:16 |
quote:Ligt aan het moment, sprinter valt zowiezo af ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 november 2009 @ 16:51 |
Morgen om 11.29 de Eurostar van Brussel naar Londen. Ik kan met de Benelux om 10.42 in Brussel aankomen (precies op tijd) maar gezien de betrouwbaarheid van de Benelux pak ik die van een uur eerder. Ik vertrek vanuit Breda om 7.52, 8.34 in Roosendaal overstappen naar de Benelux, dan ben ik dus om 9.42 al in Brussel. Beetje vroeg, maarja. www.railtimehistory.be geeft wel erg veel vertragingen van +20 of meer voor de trein van Roosendaal naar Brussel... en dat risico loop ik toch liever niet ![]() | |
Mkr | dinsdag 24 november 2009 @ 16:55 |
quote:edit: lama ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 24 november 2009 @ 17:00 |
![]() DE 1 - 41 - NSM DE 2 - 186 - Historisch Streekvervoer Achterhoek DE 3 - 27 - NSM | |
bork | dinsdag 24 november 2009 @ 17:07 |
![]() 1202 1123 1010 [ Bericht 14% gewijzigd door bork op 24-11-2009 17:42:22 ] | |
-chefke- | dinsdag 24 november 2009 @ 17:09 |
terug vindt plan V ![]() | |
trainfreak | dinsdag 24 november 2009 @ 19:02 |
Weet iemand of Rail Away binnenkort nog op tv komt? | |
Palmboom313 | dinsdag 24 november 2009 @ 19:08 |
Vandaag in Nijmegen om 17:03 ICM als stoptrein/sprinter naar zuthpen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 november 2009 @ 19:09 |
quote:Niks nieuws hoor ![]() Op Apeldoorn - Enschede rijd ook soms een ICM/planV als sprinter ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2009 19:10:20 ] | |
JDude | dinsdag 24 november 2009 @ 19:16 |
quote:Precies de planning die ik voor februari in gedachten heb. Tenzij de HSL-shuttle dan rijdt natuurlijk ![]() | |
Ireyon | dinsdag 24 november 2009 @ 20:50 |
Wat te doen als de intercity van 17:32 een kwartier vertraging heeft? Dan laat je die natuurlijk nog een kwartier stilstaan en je noemt het de intercity van 18:02 ![]() | |
Koen66 | dinsdag 24 november 2009 @ 20:51 |
quote: ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 november 2009 @ 20:52 |
quote:En de originele intercity van 18.02 dan? ![]() | |
greavy | dinsdag 24 november 2009 @ 20:55 |
quote:De IC van 17.32 is in dat geval komen te vervallen, en is de IC van 18.02 geworden. Er word dus dan geschoven met materieel. En tijden. | |
IntercityAPT | dinsdag 24 november 2009 @ 21:31 |
Vandaag had ik een achterlijke machinist. Kwam eerst al lekker rustig en relaxed binnenlopen, met een pijp in de mond. Er reed geen stoptrein of goederentrein voor ons uit, dus wij hadden vrije baan. Zijn rijgedrag had echter wat meer weg van een kameel. ![]() Dit merk ik trouwens vaker: op de korte stukken, bijvoorbeeld tussen R'dam C en R'dam Alexander, blijven ze vaak gewoon 80 rijden. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 november 2009 @ 21:34 |
ik had afgelopen weekend een IC van Rtd naar Ut die zonder toelichting in Rotterdam Noord stopte. Moest zeker iemand afgezet worden of zo ![]() | |
greavy | dinsdag 24 november 2009 @ 21:51 |
quote:Zie ik wel eens vaker.. Had het laatst nog toen ik op de Stoptrein wachtte richting Rotterdam vanuit Zwijndrecht.. Komt er een IC aan vanuit Rotterdam, mindert vaart aan perron 3, en staat stil. Stapt er een NS persoontje in bij die gele deur waar de machinist zit, en de trein reed weer weg ![]() | |
sander89 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:35 |
Heb mijn planning aardig rond voor treinvakantie in december: 1 dag reizen Amsterdam - Basel ICE3 Basel - Zurich IR 1 dag reizen Zurich - Chur IR Chur - Tirano Bernina Expres Tirano - St. Moritz R 1 dag reizen St. Moritz - Filisur RE Filisur - Davos Platz R Davos Platz - Landquart RE Landquart - Buchs RE Buchs - Feldkirch R Feldkirch - Innsbruck EC 1 Dag reizen Innsbruck - Salzburg EC Salzburg - Munchen Railjet. ![]() Munchen - Frankfurt ICE3 Frankfurt - Luik ICE3 Luik - Maastricht IC Maastricht - Amsterdam IC Kwam er alleen achter dat straks bij de nieuwe dienstregeling de laatste ICE(120) naar NL niet meer bestaat. ![]() Dat betekend dus dat de laaste ICE bijna 2 uur eerder gaat naar NL. ![]() Daarom ga ik ook via Luik, want dan ik 30 min later op Frankfurt HBF zijn en dat lukt een stuk beter kwa planning. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door sander89 op 24-11-2009 22:42:37 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 24 november 2009 @ 23:10 |
Netjes, ik heb geen extremiteiten meer op het programma rest van het jaar ![]() | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 23:22 |
quote:ICE 120 bestaat nog wel. Alleen rijdt ´ie straks alleen nog maar op donderdag, vrijdag en zondag. ![]() (Tegenover alle dagen behalve zaterdag nu. ![]() Leuke reis! Wanneer gaat dit plaatsvinden? | |
greavy | dinsdag 24 november 2009 @ 23:41 |
Ik ga 19 December naar Münster met de SSN (Stoom Stichting Nederland). Dit is dus met een stoomtrein ![]() In Emmerich word de stoomloc(de 65 078) van SSN afgekoppeld, en een stoomloc van de Duitse DGEG, de 38 2267 aangekoppeld. Op de terugweg zal in Emmerich de loc van de SSN er weer voorkomen. Vertrek uit Rotterdam Centraal: 8:00 Verwachtte aankomst Münster: Vroeg in de middag Vertrek uit Münster: Eind van de middag / begin van de avond Aankomst Rotterdam Centraal: 23:00 In Utrecht kan er ook opgestapt worden, en natuurlijk uitgestapt worden. ![]() Kosten zijn wel ¤80 (omdat ik donateur ben).. Zit ik op db.de te kijken, om te zien wat het zou kosten als je bijv. met ice e.d. gaat.. Welke munster moet je dan hebben? Staan meerderen tussen. Munster Bahnhof is al 7 uur onderweg:s Ik denk toch dat ik iets grandioos fout doe ![]() Bij NSHiSpeed zit ik op 2u 25 minuten ongeveer, zit meer in de richting. Volgens NSHiSpeed zou ik dan ongeveer ¤48 totaal kwijt zijn.. En dan heb ik A punt in Duitsland Rheine of Oberhausen.. Klopt ook geen zeik van ![]() Wie kan me helpen hiermee, want snap er nu helemaal de ballen van ![]() ![]() | |
sander89 | dinsdag 24 november 2009 @ 23:42 |
quote:Aha, waar haal je die info vandaan want heb gezocht maar niks kunnen vinden in de nieuwe dienstregeling over de ICE. Begin december ga ik deze reis maken, hopelijk beetje mooi weer in de alpen. ![]() Ook erg zin in het Snowboarden. ![]() | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 23:52 |
quote:Je moet niet Munster maar Münster(Westf)Hbf hebben. ![]() | |
Socios | dinsdag 24 november 2009 @ 23:53 |
quote:Gewoon uit het nieuwe Spoorboekje. Maar staat ook wel in de online dienstregeling. ![]() quote:Lachen hoor, ik ga eind december die kant op. Zitten paar overeenkomsten in de route. Ben ´m aan het uitwerken, post ik ´m straks. ![]() | |
greavy | woensdag 25 november 2009 @ 00:00 |
quote:Aah, heb het door. Volgend DB is het 3u 50 minuten ongeveer.. NSHiSpeed zegt 2:30 het snelste. Kosten verschillen echt per soort trein enzo.. De ene keer is met de NS goedkoper, de andere keer de stoomtrein ![]() Nu weet k genoeg.. Het word een lange rit, want we rijden langzamer dan een ICE is me verteld door hun(SSN) | |
Socios | woensdag 25 november 2009 @ 00:16 |
Deze reis ga ik maken in december. Alle tickets al een aantal weken in huis. ![]() Zondag 27 december 2009: [664 km.] 37240: Harlingen 10.31 - Leeuwarden 10.55 (GTW) [26 km.] IC (10)740: Leeuwarden 11.05 - Amersfoort 12.52 (ICM) [161 km.] IC 1540: Amersfoort 12.59 - Amsterdam Centraal 13.32 (ICM) [45 km.] Thalys 9342: Amsterdam Centraal 14.16 - Bruxelles-Midi 16.10 (Thalys) [209 km.] EC 295: Bruxelles-Midi 17.27 - Luxembourg Gare 20.17 (EuroCity-rijtuigen) [223 km.] Maandag 28 december 2009: [1.073 km.] TGV 2865: Luxembourg Gare 10.00 - Paris Est 12.05 (TGV) [417 km.] ICE 9555: Paris Est 13.09 - Frankfurt (Main) Hbf 16.58 (ICE 3) [656 km.] Dinsdag 29 december 2009: [933 km.] ICE 726: Frankfurt (Main) Hbf 11.10 - Frankfurt (Main) Flughafen 11.22 (ICE 3) [11 km.] ICE 505: Frankfurt (Main) Flughafen 11.54 - Basel SBB 14.47 (ICE 3) [364 km.] ICE 73: Basel SBB 15.07 - Zürich HB 16.00 (ICE 1) [105 km.] ICE 182: Zürich HB 17.10 - Stuttgart Hbf 20.07 (ICE-T) [250 km.] ICE 590: Stuttgart Hbf 20.54 - Frankfurt (Main) Hbf 22.08 (ICE-1) [203 km.] Woensdag 30 december 2009: [846 km.] ICE 623: Frankfurt (Main) Hbf 11.54 - München Hbf 15.05 (ICE 3) [407 km.] ICE 512: München Hbf 17.23 - Frankfurt (Main) Flughafen 21.06 (ICE 3) [428 km.] ICE 17: Frankfurt (Main) Flughafen 21.18 - Frankfurt (Main) Hbf 21.30 (ICE 3) [11 km.] Donderdag 31 december 2009: [602 km.] ICE 124: Frankfurt (Main) Hbf 13.29 - Arnhem 16.24 (ICE 3) [405 km.] IC 3654: Arnhem 16.40 - Zwolle 17.43 (ICRm/ V-IRM) [76 km.] IC 12759: Zwolle 17.50 - Leeuwarden 18.53 (ICM) [95 km.] 37261: Leeuwarden 18.59 - Harlingen 19.22 (GTW) [26 km.] Totaal 4.118 kilometer. [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 25-11-2009 00:39:28 ] | |
sander89 | woensdag 25 november 2009 @ 00:34 |
quote:Helaas geen online overzicht dus? Dan moet je alle dagen gaan checken. quote:Mooie trip, al stop je niet echt zo te zien in steden of iets. Zelf heb ik nog ruimte om nog een tijd te blijven op sommige plekken en zit ik aan niks vast behalve de Bernina Expres. Mijn planning veranderd soms nog wel in de loop van de reis doordat ik andere dingen tegen kom. ![]() Ben je nog veel kwijt aan toeslagskaartjes bovenop je Interrail? Je hebt ieder geval een voordelig overnachtingsplek in Frankfurt zo te zien? [ Bericht 6% gewijzigd door sander89 op 25-11-2009 00:47:30 ] | |
Socios | woensdag 25 november 2009 @ 00:47 |
Op DB.de heb je nog de optie Verkehrstage voor een overzicht van de dagen waarop een trein rijdt. Klopt, ja. Alleen af en toe een uur of wat (behalve in Frankfurt dan) om iets van het station en de omgeving te zien. Verder inderdaad de meeste overnachtingen in Frankfurt. Ik wijzig mijn reisplannen meestal niet. ![]() Ik heb geen interrailkaart. Heb het meeste via DB geboekt. Allerlei Europa-Spezials. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 25-11-2009 00:53:35 ] | |
Socios | woensdag 25 november 2009 @ 00:50 |
Lachen dat je naar Innsbruck en Salzburg gaat trouwens met EC en RailJet. Ook nog overwogen, maar besloten dat in een latere reis te combineren met een bezoek aan Wenen. ![]() | |
sander89 | woensdag 25 november 2009 @ 00:57 |
Ben je dan niet veel meer kwijt als je de kaartjes los boekt, ook al heb je ze aardig goedkoop? Moet nog binnenkort een foto toestel kopen, al zal ik niet super veel foto's gaan maken denk ik. | |
Socios | woensdag 25 november 2009 @ 01:12 |
Alles bij elkaar is het wel wat duurder dan een interrailticket voor vijf dagen. Voordeel voor mij is wel dat alle grensoverschrijdende hogesnelheidstreintoeslagen er bij in zitten. | |
sander89 | woensdag 25 november 2009 @ 01:27 |
Ik hoef voor niks toeslagen te betalen, jammer dat niet voor Thalys/tgv geld. Alleen voor de bernina express moet ik een stoel reserveren en natuurlijk een kaartje voor de NL grens over. [ Bericht 24% gewijzigd door sander89 op 25-11-2009 01:33:38 ] | |
James1988 | woensdag 25 november 2009 @ 08:17 |
Een VIRM die luid knersend een wisseltje neemt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 08:55 |
quote:Wat is het doel hier nou eigenlijk van? Zo veel mogelijk kilometers maken? Dat kan beter. Zo veel mogelijk verschillende lijnen aandoen? Dat kan beter. Zo veel mogelijk verschillend materieel? Kan ook wel beter. Ik begrijp het niet zo goed ![]() | |
HaverMoutKoekje | woensdag 25 november 2009 @ 09:13 |
quote:Ik heb vorige week de eurostar naar London genomen, vanaf Schiphol om 7.10 met de benelux richting Brussel vertrokken. Uiteindelijk 30 minuten vertraging gehad. BTW, behalve vertraging moet je echt rekening houden met het inchecken/door de douane moeten etc in Brussel dus neem de overstap niet te krap. 's ochtends is er gelukkig op het station genoeg open en er is een koffiebar achter de checkin. Op de terugweg was de aankomst op Brussel-midi om 20.30 alsof het al nacht was, bijna alles dicht Ik heb eerste klas gereisd, warm eten en drinken werden gebracht, krantjes en tijdschriften kon je uit het rek pakken. Goed te doen ![]() | |
Socios | woensdag 25 november 2009 @ 12:40 |
quote:Doel is om veel kilometers te maken en wel op zoveel mogelijk (hoge)snelheids- en ICE-trajecten waar ik nog niet geweest ben. Met (op de eerste nacht na) een vast rustpunt te Frankfurt. Bewust gekozen voor zoveel mogelijk ICE, alhoewel ik ook meer EuroCity, een RailJet of iets anders overwogen heb. Ik ga er duidelijk niet voor de steden naartoe, af en toe wel om er een uurtje ofzo even op het station dan wel in omgeving rond te kijken. Verder vind ik lange treinreizen, en dan vooral in ICE 3, simpelweg leuk. ![]() Veel van de reis is gepland aan de hand van dit kaartje: http://www.hochgeschwindi(...)inien_flash_2008.htm (Vet kaartje trouwens, wel wat gedateerd, maar veel klopt nog wel. Lachen selectieoptie van welk type ICE waar rijdt) En dit kaartje Wat beter up-to-date en voornamelijk handig voor de snelheden en frequenties. Na deze reis heb ik, op Würzburg Hbf - Fulda na, alle Neubaustrecke (NBS) op dat eerste kaartje gehad. En eigenlijk ook alle binnenlandse ´hoofdlijnen´. Uiteindelijke doel is om alle ICE-trajecten gehad te hebben. ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 25 november 2009 @ 13:25 |
quote:Dat was een VIRM ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 13:52 |
Whatever, een kuttrein iig ![]() Bordjes Antwerpen-Haven al gezien? ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 25 november 2009 @ 16:01 |
![]() http://www.flickr.com/photos/rob46/4127513671/in/photostream/ | |
JeePee83 | woensdag 25 november 2009 @ 16:08 |
quote: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 16:11 |
quote:Handig, eerst mooi schoon gewassen voor de sloop ![]() ![]() | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 16:20 |
quote:Dat is zielig! ![]() Ik zag laatst ook al in Tilburg 2 1600's staan waarvan de voor- en achterkant ontbreekt. Wat doen die daar? | |
Dichterbijer | woensdag 25 november 2009 @ 16:22 |
quote:Ik denk stonden.... ongeveer al het materieel (16xx) wat kapot was nav aanrijdingen etc is nu vakkundig door de sloper kapotgemaakt. Zie ook de omschrijving op Flickr. | |
Peterselieman | woensdag 25 november 2009 @ 16:28 |
Het lijkt eindelijk de goede kant op te gaan met de SLeT. Zo rijden er nu meer en meer treinstellen in dienst en zijn er nu zelfs weer nieuwe stellen naar Nederland gebracht. Wel zijn er van de al eerder geleverde stellen enkele retour naar Duitsland om dingen te laten wijzigen. | |
thats-me | woensdag 25 november 2009 @ 16:38 |
quote:Niets meer, die staan nu op bovenstaande foto ![]() | |
Mathijz | woensdag 25 november 2009 @ 17:24 |
quote:Op dat terrein bij de pietheinkade zijn ze inderdaad weg sinds gister/vandaag. Waar komen ze eigenlijk te rijden? | |
Peterselieman | woensdag 25 november 2009 @ 17:27 |
quote:Er staat idd niet veel op Dijksgracht meer nee. Ze komen uiteindelijk in bijna alle stoptreinen in de Randstad te rijden. | |
Zug-Chef | woensdag 25 november 2009 @ 18:46 |
Gezien ja, @ Fles. Kut FOK trouwens laatste tijd ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 18:54 |
quote:Komt door die upgrade ![]() | |
sander89 | woensdag 25 november 2009 @ 19:05 |
Net Interrail ticket gekocht op het station. Alleen de stoelreservering voor de Bernina express(Chur-Tirano) ging wat lastig. Want volgen de baliedames moest die ticket onder de landcode Italie geboekt worden en daar was geen plaats meer. Ik thuis naar RHB gebeld, bleken er nog 15 plaatsen te zijn, alleen heb ik geen creditcard dus dat ging ook niet lukken. ![]() Toen maar naar NS internationaal gebeld en toen lukt het boeken wel omdat ze gewoon onder de landcode Zwitserland deden. Gelukkig rekende ze niet weer 10 euro boekingskosten. ![]() Tickets zijn gekocht, heb er ieder geval erg zin in. ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 25 november 2009 @ 19:34 |
Vandaag stuitte ik op deze tip: http://www.moneysavingexpert.com/travel/cheap-train-tickets | |
thats-me | woensdag 25 november 2009 @ 19:41 |
![]() Fototje uit de tubantia. De rails zijn ondertussen ook al geplaatst langs het nieuwe perron van Nijverdal West. | |
IntercityAPT | woensdag 25 november 2009 @ 20:00 |
quote:Dat doet me denken aan wat NS in 2003 met ICM-0 deed. De 4003: De 4006 vlak voor de sloop: De 4005 dient nu als oefenobject: ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 20:03 |
quote:Grappig, O&K op die sloopkraan ![]() ![]() | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 20:50 |
Vet ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 november 2009 @ 20:54 |
quote:Ook heel onopvallend achteruit afgespeeld ![]() Maar dan nog, dat geluid ![]() | |
James1988 | woensdag 25 november 2009 @ 21:01 |
Ik ben in London. Eén van de eerste dingen die ik zag... was een NS-logo op een stadsbus:![]() Verder al veel tube gehad op een aantal lijnen... Circle, Piccadilly, Bakerloo, District... ![]() | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 21:40 |
quote:Nu je het zegt, in België horen treinen inderdaad niet rechts te rijden... ![]() | |
IntercityAPT | woensdag 25 november 2009 @ 21:40 |
quote:Leuk. Ga je ook nog wat treinen nemen? Zo ja, let dan vooral op de HST's van Grand Central, die hebben nog hun oude brullende motoren ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 21:40 |
quote:Doet me aan een ander filmpje denken ![]() | |
RubenK | woensdag 25 november 2009 @ 21:40 |
Iemand enig idee wat er vanavond tussen tilburg en eindhoven was dat er geen treinen reden tussen 20:00 en 21:00? | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 21:41 |
quote:EN al die sluitseinen bij "tegemoetkomende" treinen natuurlijk he ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 november 2009 @ 21:44 |
quote:Dat er bij elk rood sein gewoon doorgereden wordt, vond ik ook wel apart, maar dat kan gewoon in België o.i.d.? | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 21:47 |
quote:Wat een kut muziek. ![]() Maar dit blijft toch de beste: | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 21:48 |
quote:Het is inderdaad wel mogelijk, maar hopelijk gebeurd het niet al te vaak. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 21:48 |
quote:Makkelijk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 november 2009 @ 21:51 |
quote:Als we zo gaan beginnen vind ik deze ook wel erg vet eigenlijk ![]() | |
James1988 | woensdag 25 november 2009 @ 22:07 |
quote:Te weinig tijd voor, ik ga vrijdagmiddag alweer terug namelijk. En mijn reispartner heeft niet zoveel interesse in treinen. ![]() | |
KapiteinT | woensdag 25 november 2009 @ 23:24 |
quote:"De NedRailways B.V., dochteronderneming van Nederlandse Spoorwegen NV heeft zich op 7 november 2008 bij Bundeskartellamt gemeld voor de overname van Abellio GmbH. De Bundeskartellamt heeft op 24 november 2008 het verzoek ingewilligd. In december 2008 werden alle aandelen (incl. busvervoer) overgenomen." Bron | |
Ofyles2 | donderdag 26 november 2009 @ 01:38 |
quote:Abellio, volgens mij is dat een dochteronderneming van Rheinbahn. | |
Crientj | donderdag 26 november 2009 @ 08:08 |
quote:Oh noes. Ik moet daar écht foto's gaan maken. | |
HaverMoutKoekje | donderdag 26 november 2009 @ 09:05 |
quote:wat een drama is reizen met de trein in de UK toch quote: Stel je voor, je heb een kaartje van te voren moeten kopen voor de trein van 17.02 vanuit eindhoven (en dus niet een trein later kunnen nemen), overstappen op Utrecht maar vertraging. Moet je een nieuw kaartje kopen ![]() | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 09:39 |
quote:Bron | |
Socios | donderdag 26 november 2009 @ 09:45 |
![]() Over drie jaar zit iedereen met een dongel ft. ingebouwde SIM-kaart te internetten. Dat is dan net zo goedkoop als mobiel bellen vs. telefoon in de trein zo´n 10 jaar geleden. ![]() | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 09:47 |
quote:Maar 'goedkoop' is altijd nog duurder dan gratis. ![]() | |
Fixers | donderdag 26 november 2009 @ 09:51 |
quote:De politie deed onderzoek naar een zelfdoding tussen Tilburg en Oisterwijk. Dat werd er omgeroepen in de IC naar Venlo die om 20.20 aankwam op Breda. Zou een half uurtje duren. | |
De_Hertog | donderdag 26 november 2009 @ 10:07 |
quote:Ook op nu.nl, en direct daaronder: http://www.nu.nl/internet/2131087/website-ns-lucht.html | |
Guppy | donderdag 26 november 2009 @ 10:47 |
Even terug naar die slooptreinen he, zou je bepaalde onderdelen ook kunnen meenemen als je dat zou willen? Mijn collega wil graag een noodrem hebben ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2009 @ 10:54 |
quote:Zoiets moet je aanvragen en ik weet dat zo'n aanvraag erg lang kan duren. Maar het is altijd beter dan om het er maar illegaal af te slopen zoals enkele 'hobbyisten' in het verleden wel gedaan hebben. | |
trainfreak | donderdag 26 november 2009 @ 10:56 |
quote:Ga eens langs bij de sloper en vraag het daar. Toen ze bij ons de M2-rijtuigen aan het slopen waren kon je gerust stukken gaan halen of zelfs inwisselen | |
JDude | donderdag 26 november 2009 @ 11:01 |
Iemand enig idee wat een Thalys vandaag in Breda komt doen? | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2009 @ 11:02 |
quote:Lijkt me testen op de HSL-Zuid | |
Guppy | donderdag 26 november 2009 @ 11:08 |
quote:Zelf eraf slopen is sowieso geen optie, daar is mijn collega veels te braaf voor, hahaha. Waar worden treinen gesloopt? Is dat altijd dezelfde plaats, of wisselt dat? | |
trainfreak | donderdag 26 november 2009 @ 11:16 |
quote:Bij ons (ik ben van België duss...) is dit altijd op min of meer dezelfde plaats. Ik veronderstel bij jullie ook? | |
Dichterbijer | donderdag 26 november 2009 @ 11:23 |
quote:Ik weet dat het met de SM'90 treinstellen zo was dat ze geheel moesten worden gesloopt en dat niemand ook maar iets mocht meenemen. Er is 1 kopbak eraf gehaald maar das ook alles wat er over is... | |
dennistd | donderdag 26 november 2009 @ 11:28 |
Volgens mij heeft de NS in het contract met de sloper staan dat alles vernietigd moet worden, dus de sloper pleegt dan contractbreuk. De sloper verschilt nog wel eens, in Hasselt zijn ook de motorposten gesloopt, maar twee plan T's zijn in Vlaardingen gesloopt dacht ik. | |
davidov2009 | donderdag 26 november 2009 @ 11:31 |
quote:Vandaag wordt onder meer HSL aansluiting bij Breda getest, zaterdag a.s. rijdt Thalys (tenminste 1x heen- en weer) met 300km/u tussen Rotterdam en Antwerpen. Tijden voor de mensen die filmpje of foto willen schieten; Rotterdam V 13:38 Antwerpen A 14:07 Antwerpen V 17:58 Rotterdam A 18:29 Met gem. snelheid van 250km/u + Google Earth kan je zelf uitrekenen waar die langs komt op bepaalde plek. (de echte gem. snelheid tussen de twee plaatsen is 200km/u, maar dat komt door de trage nadering van Antwerpen en Rotterdam; als je ergens op 1/4, 1/2 of 3/4 van de weg staat, kan je beter de hogere gem. snelheid aanhouden als je optijd wil zijn ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door davidov2009 op 26-11-2009 11:38:22 ] | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 11:38 |
Er reed vandaag ook een V250 door Hoofddorp. Vond het stiekem toch wel vet. ![]() | |
LangzaamSprinten | donderdag 26 november 2009 @ 12:30 |
Even over dat internet in de treinen. Dat zou dan gratis worden tijdens de treinreis, 'omdat de verbinding op de stations dan weg valt'. Maar de verbinding op de stations zijn toch van KPN, die geld kosten? | |
dennistd | donderdag 26 november 2009 @ 12:32 |
Klopt, maar schijnbaar wordt het in de trein wel gratis, omdat je daar als buurtbewoner niet van kunt meegenieten. Anders zouden mensen naast een station zelf geen i-net verbinding meer nodig hebben LO | |
Dr_Flash | donderdag 26 november 2009 @ 12:38 |
De zogenaamde NIIMBY's ![]() No Internet In My Back Yard ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 26 november 2009 @ 19:22 |
quote:Met dank aan Thatcher. | |
Crientj | donderdag 26 november 2009 @ 19:24 |
Een van de flapjes op het grote bord @ Utrecht CS had een storing ofzo. xD Het bleef maar rollen. ;o | |
bork | donderdag 26 november 2009 @ 19:26 |
Gesproken over NS onderdelen, het zal wel onbetaalbaar zijn maar zo'n vernieuwde toilet van een Koploper zou ik graag op mijn zolder willen hebben, die is best wel ![]() nb: en dan alles he, ook die giga deur erbij ![]() ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 26 november 2009 @ 19:26 |
* Ofyles2 zit te wachten op de eerste digitale CTA die een oneindige lus produceert. | |
Irritatie100 | donderdag 26 november 2009 @ 19:36 |
quote:En het gat dat alles loost op de middenverdieping hoef je dan zeker weer niet? | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 20:15 |
Is er eigenlijk iets bekend over materiaal inzet in de nieuwe dienstregeling? Wordt daar nog in geschoven? Iemand mag namelijk wel regelen dat ICRm terug komt in de intercity van Schiphol naar Eindhoven. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 november 2009 @ 20:33 |
quote:Klopt ja, was maandag al ![]() ![]() | |
Crientj | donderdag 26 november 2009 @ 20:38 |
quote:Jap ![]() De 4e van onder, het via flapje. ;o Waarom onthou ik dat soort info ![]() | |
Ireyon | donderdag 26 november 2009 @ 20:47 |
quote:Mja mooi niet, dat betekent meer VIRM in de 3600 en 1900.. ![]() ![]() | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 20:47 |
quote:Gevonden: Lijst Helaas geen ICRm voor mij. | |
Ireyon | donderdag 26 november 2009 @ 20:53 |
Overigens weet ik nog altijd niet welke kneuzen de dienstregeling verzinnen, maar;quote:Alsof dat gekloot met de Benelux nog niet genoeg was, weten ze nog meer manieren te verzinnen om heel Zuid-West Nederland te naaien ![]() | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 20:53 |
Opvallend veel SLT trouwens. Zouden ze dit echt gaan halen? | |
KapiteinT | donderdag 26 november 2009 @ 20:54 |
quote:Dat gaat pas in als de Benelux over de HSL gaat rijden. Kan nog wel even duren dus. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2009 @ 21:00 |
quote:Mja, het SLT stroomt langzaam in. Ze mogen al blij zijn als ze op 14 december met 10 stellen rijden in de dienstregeling. Daarna wordt het per week opgeschroefd denk ik. | |
Yreal | donderdag 26 november 2009 @ 21:12 |
Gouda goverwelle naar den haag word nu al veel met slet gereden, en van die tabel met trein nummers snap ik of niks, of ze gaan Gouda amsterdam rijden met SLeT ![]() | |
dennistd | donderdag 26 november 2009 @ 21:17 |
DD-AR wordt na de revisie geen DD-ARm trouwens, het wordt DDZ: 'Dubbel Dekker Zones' Zie http://trein.dennistd.nl/?page=nieuws&id=307 | |
Ireyon | donderdag 26 november 2009 @ 21:23 |
quote:Zonde, ik verheugde me al op de mDDMm ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2009 @ 21:24 |
quote:In eerste instantie wordt dan meende ik weer SGMm | |
Yreal | donderdag 26 november 2009 @ 22:08 |
GOUDA AMSTERDAM MET SGM ?????? ![]() ![]() ![]() | |
Yreal | donderdag 26 november 2009 @ 22:12 |
Die foto's van de Gereviseerde DD-AR zijn wel ![]() ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 26 november 2009 @ 22:18 |
quote:Dat is wel de bedoeling ja ![]() (SGMm heeft dezelfde capaciteit als DD-AR, maar met minder zitplaatsen) | |
Yreal | donderdag 26 november 2009 @ 22:24 |
Godver.. welke achterlijke grafmongool heeft dat nou weer bedacht.. Gooi er lekker Virm neer ofzo ![]() | |
dennistd | donderdag 26 november 2009 @ 22:29 |
Mja, dat schijnt op andere trajecten nodig te zijn ![]() (en VIRM heeft volgens mij juist nog minder capaciteit dan DD-AR) | |
Socios | donderdag 26 november 2009 @ 22:44 |
quote:Jammer... Er rijdt nog wel ICRm van Schiphol naar Maastricht en v.v. (Onder andere de 3557, 15.44u uit Schiphol). Volgende keer als ik naar Limburg ga, pak ik die trein maar. ![]() Handig lijstje btw! | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2009 @ 23:04 |
quote:Daarbij komt dat VIRM niet geschikt is voor stoptreinen omdat het traag optrekt | |
Irritatie100 | donderdag 26 november 2009 @ 23:09 |
ICK moet gewoon terug | |
carboni | donderdag 26 november 2009 @ 23:42 |
quote:Oh welke kneuzen hebben de bovenverdieping bedacht als de "werken & rust" zone? In de DDR's neem ik altijd de benedenverdieping wegens stilte en kinderen die zo nodig boven willen zitten. | |
KapiteinT | vrijdag 27 november 2009 @ 00:18 |
quote:Ja, helaas rijden ze altijd in de richting dat ik er niks aan heb. Hij rijdt 's ochtends 2 keer naar Schiphol en 's avonds 2 keer naar Maastricht. En ik moet nu net de andere kant op! | |
KapiteinT | vrijdag 27 november 2009 @ 00:19 |
quote:En bovendien zit je onder qua schommelingen ook rustiger. Het klinkt dus weer allemaal heel leuk, maar er is niet echt over na gedacht... | |
Socios | vrijdag 27 november 2009 @ 01:24 |
Een DD-AR schommelt toch niet? ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 07:45 |
Op somda kwam ik een link tegen naar een fotoreportage van ICM-0: http://www.flickr.com/photos/remcode/4124411483/ | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 09:14 |
Het gaat weer fijn: * Defecte trein Den Haag Centraal - Utrecht * Defect spoor Sliedrecht - Dordrecht * Defecte trein Amsterdam - Hoorn * Seinstoring Amersfoort - Ede-Wageningen/Apeldoorn * Aanrijding-met persoon Zwolle - Olst | |
greavy | vrijdag 27 november 2009 @ 09:19 |
quote:Bron Wel vét, dat ze zo'n eigen spoorweg overgang hebben. | |
KapiteinT | vrijdag 27 november 2009 @ 09:22 |
quote:Het is niks bij een VIRM inderdaad, maar elke trein schommelt wel een beetje. ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 09:31 |
quote:Nouja, die had ie al, maar dat waren gewoon twee hekken die ie met de hand moest openen en sluiten, waardoor ie: - hek openen - hek overkant openen - trekker over spoor - teruglopen over spoor - eerste hek sluiten - weer over spoor lopen - tweede hek sluiten - verder rijden met de trekker nu heeft ie een knop aan beide kanten waarmee beide hekken vanzelf openen en sluiten, en hij dus minder het spoor over hoeft. | |
Ireyon | vrijdag 27 november 2009 @ 10:16 |
quote:Dezelfde kneuzen die waarschijnlijk straks boven alleen vis-a-vis opstelling neer gaan zetten, of hoogstens wat uitklaptafeltjes van VIRM-kwaliteit waardoor je er om te werken nog steeds geen kut aan hebt. Daar hebben ze bij de huidige stiltezone's in de VIRM ook al zo goed over nagedacht ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 11:43 |
Gaat weer lekker vandaag ![]() | |
Yreal | vrijdag 27 november 2009 @ 12:26 |
Hehehe ik zag net een DD-AR leiden binnenrijden naar spoor 9a. dat ie dus over die wissel moet om langs spoor B te rijden. Afijn, die dingen schommel ZEER zeker weten wel ![]() Maar van mij hoeft gouda => amsterdam niet echt met een specifiek materiaal worden gereden, het is alleen dat er nu 5 bakken DD-AR langskomen de meeste dagen, en die zitten op gouda al goed vol, en na woerden echt bomvol en bij abcoude word het al propen op de balkons. En ik denk echt niet dat we 10 bakken SGM terug krijgen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 12:40 |
quote:10 bakken is ook niet nodig. Nortmaliter staat 7 bakken enkeldeks gelijk aan 5 bakken dubbeldeks qua capaciteit. Daarnaast hebben reizigers in Abcoude ook nog de stoptrein uit Utrecht erbij om uit te kiezen. | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 12:46 |
quote:Vijf bakken DD-AR gaat niet: met loc heb je vier bakken en met mDDM heb je 3,5 bakken. SGMm kan trouwens maar tot 3 stellen, dus maximaal 9 bakken (3 drietjes) | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 13:08 |
WTF ![]() ![]() quote:Hebben wij in NL ook zoiets?? Nee toch? Ik heb er nog nooit van gehoord iig... | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 13:11 |
Ik ga een klein web-appje bouwen dat mogelijk materieel koppelt aan actuele vertrektijden ![]() Dennis wat voor data over treinseries heb je allemaal op je site staan? Mogelijk kan ik alle stops van een treinserie ook pakken en in mijn web appje stoppen | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 13:21 |
Ik heb alleen de treinseries met alle tussenliggende dienstregelpunten op de site staan, verder heb ik daar niks van. | |
Yreal | vrijdag 27 november 2009 @ 13:37 |
quote:4 bakken idd, sorry. En de laatste keer dat ik SGM in de spits in de 4000 zag was het een 3tje alleen ![]() | |
KapiteinT | vrijdag 27 november 2009 @ 13:59 |
quote:Ze hebben in België echt de meeste vreemde regelingen voor treinkaartjes. ![]() Er zijn bijvoorbeeld ook speciale | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 27 november 2009 @ 14:18 |
quote:Kaartjes hebben ze niet idd, het zijn allemaal van die grote papieren die wij alleen kennen bij internationale reizen | |
Christiaan | vrijdag 27 november 2009 @ 15:01 |
Wat de neuk, zit net de nieuwe dienstregeling te bekijken. Eerst adverteren ze voor station Best met intercityoverstap en zo. Kijk ik even verder, staat er: Eindhoven–'s-Hertogenbosch–Utrecht Centraal–Schiphol Met ingang van 12 april 2010 stopt de Intercity Eindhoven–'s-Hertogenbosch–Utrecht Centraal–Schiphol in beide richtingen niet meer in Best. Dat zou ik echt heel kut vinden. Waarom heeft met daartoe opeens besloten? | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 15:06 |
quote:Misschien einde proef 'van a naar beter'? | |
Irritatie100 | vrijdag 27 november 2009 @ 15:10 |
quote:Dan kunnen de HC's vaker de uitstekende grap "deze trein stop niet te best" maken | |
JDude | vrijdag 27 november 2009 @ 15:15 |
quote:Afronding werkzaamheden Randweg Eindhoven. | |
Christiaan | vrijdag 27 november 2009 @ 15:29 |
quote:Ah, wist niet dat het daarmee überhaupt te maken had. Maar dat was dus echt tijdelijk en komt niet meer terug? Waren namelijk altijd genoeg in- en uitstappers. | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 27 november 2009 @ 15:38 |
quote:hele trein loopt zo'n beetje leeg in Best ![]() | |
Socios | vrijdag 27 november 2009 @ 16:12 |
quote:Dat is juist prachtig. Die hadden wij in Nederland eerst ook. ![]() | |
Brembo | vrijdag 27 november 2009 @ 16:19 |
quote:Misschien wordt Best wel opgenomen in 6x per uur IC plan, 2x per uur een IC stop te Best ![]() Als de Hanzelijn ooit af is, moet er dan niet wat meer materieel komen of gaat dat allemaal wel passen. Heb het gevoel dat we weer een materieeltekort is in 2012... | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 16:26 |
quote:Andersom. Men heeft ooit "opeens" besloten dat de IC's ini Best moeten stoppen (idd vanwege die werkzaamheden aan de randweg). Nu die klaar is, is dat niet meer nodig. En zeg zelf: Best is nou niet echt een plek die een reguliere IC-stop waard is ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 16:28 |
quote:Daarom slopen ze het ICK ook nog niet volgens mij ![]() Wel zijn er 4 stuks verkocht aan de Friese stoomtrein. | |
Christiaan | vrijdag 27 november 2009 @ 16:30 |
quote:Amsterdam Amstel, Meppel, Rotterdam Alexander, driebergen-Zeist en Elst ook niet, maar dat gebeurt wel. | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 27 november 2009 @ 16:32 |
quote:Hey ![]() ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 16:33 |
quote:Dan zou je Maarssen ook een IC-station moeten maken, en zo zijn er nog wel meer die iets onder de 5000 per dag hangen (zie http://treinreiziger.nl/k(...)lfabetische_volgorde ) De stations die tot 1000 reizigers meer dan Best hebben: Harderwijk 5074 5236 5356 Middelburg 5137 5026 5334 Heerenveen 4984 5172 5266 Vlaardingen Centrum 4790 4848 5111 Den Helder 4971 5191 5059 Bilthoven 4613 4829 5024 Utrecht Overvecht 4521 4714 4907 Amersfoort Schothorst 4664 4976 4893 Elst 3114 3757 4889 Baarn 4676 4686 4885 Kampen 4816 5064 4876 Hoorn Kersenboogerd 4342 4500 4753 Maarssen 5886 5523 4686 Tiel 4264 4454 4644 Vlaardingen Oost 3903 5197 4614 Meppel 4136 4117 4386 Best 3710 4081 4363 Alleen Heerenveen heeft een echte IC, de schuingedrukte hebben een stoptrein die IC wordt genoemd. | |
Zug-Chef | vrijdag 27 november 2009 @ 16:39 |
quote:Interessant! Bron? | |
Crientj | vrijdag 27 november 2009 @ 16:40 |
quote:Euj, Bilthoven daar tussen ;o Het verbaast mij. | |
Crientj | vrijdag 27 november 2009 @ 16:41 |
quote:Dus eigenlijk zoiets dat mobiel.waarisdetrein al heeft? | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 16:42 |
quote:http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=58129#58129 | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 19:02 |
Zo, de voorspellingen zitten nu ook in een AV: http://trein.dennistd.nl/av?station=Asd (ja, ik weet dat het niet klopt, de voorspellingen zijn voor volgend jaar) | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 19:39 |
quote:Hey dat is goed nieuws idd zeg ![]() | |
Socios | vrijdag 27 november 2009 @ 19:41 |
W00t, krijgen we hier Plan W en ICK tussen Sneek en Stavoren? Hoe vet. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2009 @ 19:57 |
quote:Schothorst heeft ook een echte IC, al is het maar om niet in Amersfoort te moeten keren. | |
ReisT | vrijdag 27 november 2009 @ 20:00 |
quote:Jij bent dus nooit in de spits op het Amstelstation geweest. Die IC-stop daar is pure noodzaak. Het is een van de 25 drukste stations van Nederland. | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 20:06 |
even goed een leuk lijstje. Zijn er al gegevens over 2007 en 2008? | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 20:09 |
quote:Die rijdt daar dus gewoon uit pure noodzaak naar toe, en niet omdat er nou zoveel reizigers zijn. quote:Ze doen daar altijd heel moeilijk over, zie http://treinreiziger.nl/k(...)r_station_%282006%29 | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 20:11 |
quote:Sjonge zeg, wat een falers ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 20:24 |
Ik zou dat lijstje overigens met een flinke korrel zout nemen. Er zitten echt hele rare dingen bij: Veenendaal de Klomp 3423 3378 1701 (ineens gehalveerd tussen 2005 en 2006?) Veenwouden 1030 1349 960 (piek 2005?) Lage Zwaluwe 614 1301 684 (piek 2005?) Nijmegen Heyendaal 1351 3183 2773 (piek 2005??) Oh wacht, Venray doet hetzelfde. Toch raar, want pas per december 2006 heeft Veolia de Maaslijn overgenomen en sindsdien komen as de verhalenover enorme toenames? ![]() Elst 3114 3757 4889 (ineens helemaal HOT sinds de 3600 daar stopt? ![]() Tilburg West 4028 4265 6380 (Ineens de helft meer in- en uitstapppers in 2006 dan voorheen???) Amsterdam Zuid-WTC 16443 22883 25441 (ongebruikelijk enthousiaste stijging?) | |
spectrumanalyser | vrijdag 27 november 2009 @ 20:47 |
woensdagavond 19:01 stapte ik op Amsterdam Sloterdijk in een ICMm richting Alkmaar. op dat traject rijd normaal gesproken alleen VIRM dus een ICMm was wel tof zo. wel jammer dat de fijne rode banken plaats hebben gemaakt voor textiele stoelen..... alsnog maar een mailtje naar nedtrain of die banken te koop zijn ? ![]() | |
Palmboom313 | vrijdag 27 november 2009 @ 20:49 |
Je kunt alles zeggen van sporen in Arnhem maar het gaat nu toch echt wel ontzettend hard met de werkzaamheden. | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 21:31 |
http://ep.turnware.com/trein/ mijn projectje lukt al aardig ![]() | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 27 november 2009 @ 21:47 |
quote:Zijn deze cijfers nou het resultaat van die enquete mensen in de trein of de bejaarden die je soms in de hal van het station ziet zitten met zon' tel-tooltje in de hand? Voor Adam amstel zou dat laatste bijvoorbeeld een vertekend beeld geven door alle HvA studenten die naar de hal gaan om eten te kopen. Alleen kaartverkoop is in ieder geval niet genoeg, van OV-jaar kaart reizigers weet je niks | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 21:49 |
in-uitgang monitoren? En niet zo zeer de roltrappen naar de perrons? | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 22:06 |
http://ep.turnware.com/trein/feed.php?station=tilburg VORDERINGEN ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 22:07 |
quote:Gaaf, een 1700 met Internet Relay Chat aan boord ![]() Vet druk op de bok, maar evengoed GEZELLIG!! ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 22:07 |
IRC gebruik je om te chatten RubenK, niet om mensen mee te vervoeren, dat is ICR(m) ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2009 @ 22:08 |
Gezellig op IRC met zn allen ![]() Wel kanaal ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 22:09 |
![]() ![]() | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 22:09 |
typfoutje ![]() | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 22:11 |
Nu nog de reisplanner spideren zodat je ook reisadvies een voorspelling kunt doen ![]() | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 22:30 |
volgens mij zit iemand die feed te bewerken op DIT moment ![]() | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 22:36 |
quote:Mijn site heeft niet geen last hoor? | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 22:40 |
quote:Bij sommige treinnummers staat er RE of IC voor, misschien was dit al zo | |
dennistd | vrijdag 27 november 2009 @ 22:46 |
quote:Er staat wel een onbekend treinnummer in Tilburg, maar die vang ik af ![]() | |
RubenK | vrijdag 27 november 2009 @ 23:35 |
Ik heb besloten volgende week zaterdag een trein reis naar het buitenland te maken! Iemand een leuke tip voor tot de 100 euro? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2009 @ 23:40 |
quote:Almelo de Riet -> Almelo, retourtje slechts ¤ 3,60 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 27 november 2009 @ 23:41 |
quote:Je kunt wat regionaal geransknetter doen in Noord-Frankrijk. Antwerpen - Lille - Douai - Arras - Lens - Douai - Lille en terug. Kom je nogeens ergens. Heb ik in juni gedaan, best leuk ![]() Alternatively een slagje Minden, zo ver mogelijk Duitsland in met de Pimpel, maar zo dat je ook nog terug kan komen ![]() | |
RubenK | zaterdag 28 november 2009 @ 00:05 |
Geboekt naar minden, lijkt me een leuke reis ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 28 november 2009 @ 00:15 |
Met de Pimpel? ![]() | |
RubenK | zaterdag 28 november 2009 @ 00:22 |
quote:Ik reis vanaf schiphol, met de pimpel ja ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 00:55 |
* Ofyles2 inmiddels de kaarten heeft. Nu nog de daad bij het woord. In ieder geval gaat hij volgende maand ijzer vreten. | |
greavy | zaterdag 28 november 2009 @ 01:58 |
quote:Je kon ook met de stoomtrein naar Münster op 19 December ![]() ![]() Kost je ¤80 euro, een retourtje. Met de SSN dan he Prijzen zijn voor donateurs. Niet-donateurs betalen ¤10 toeslag) | |
Brembo | zaterdag 28 november 2009 @ 02:16 |
quote:Maar als het een halfuursdienst wordt voor zowel IC als stoptrein heb je ongeveer 20~30 bakken materieel nodig. Daarom verbaast mij dat de NS nog niet nieuw materieel heeft besteld en daarnaast de gemiddelde groei van treinreizers nog meegenomen. De SLT vervangt alleen het mat'64 en brengt volgens mij niet meer zitplaatsen. | |
RubenK | zaterdag 28 november 2009 @ 11:15 |
Heb ik weer ![]() | |
ReisT | zaterdag 28 november 2009 @ 11:16 |
quote:SLT brengt wel meer staanplaatsen! Die worden ook meegeteld in de totale capaciteit. SLT heeft daardoor dezelfde capaciteit als DDAR... De huidige bestelling van 99 stuks SLT is verder inderdaad niet genoeg nee maar dat is pas het begin. NS heeft bij de bestelling alvast opties genomen op vervolgbestellingen, ze hebben dus zeker wel rekening gehouden met reizigersgroei. Met 200 á 300 SLT's moet je toch een eind kunnen komen. quote:Vreemd ja, ik dacht even dat het door de Utrechtboog kwam maar die werd niet in 2005 maar pas in 2006 geopend. [ Bericht 22% gewijzigd door ReisT op 28-11-2009 11:57:36 ] | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 12:54 |
quote:Houden ze er ook rekening mee dat er, vanwege de grotere afstand tot de bovenleiding, ook nog mensen op het dak kunnen zitten? Dan is de capaciteit zelfs nog groter dan van DD-AR! ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2009 @ 13:19 |
quote:Ik zou dan zeker ook even Minden in gaan, want het station (of beter gezegd, het publiek dat daar komt) is nou niet bepaald het meest enerverende stukje van deze stad. ![]() Minden is in ieder geval net ver genoeg om door de Porta Westfalica te komen, volgens mij het mooiste landschap langs de hele route van de Berlijntrein. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2009 13:20:10 ] | |
Christiaan | zaterdag 28 november 2009 @ 13:21 |
Wtffff. Zit hier in tilburg, vrouw met zwoele stem roept om "door een sexy storing bij ravenstein geen treinen" en ze herhaalde het dus hoorde het niet fout. Klonk en beetje als kim holland | |
greavy | zaterdag 28 november 2009 @ 13:26 |
Tientallen doden door trein ongeluk in Rusland Volgens de nieuwste berichten is er nu een Terrorisme onderzoek ingesteld. Er word vanuit gegaan dat het om een aanslag ging op Rusland. | |
Christiaan | zaterdag 28 november 2009 @ 13:27 |
Nog raarder hier in Tilburg. 3x plan V als IC naar den haag! | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2009 @ 13:30 |
quote:Blijkbaar zit de materieelomloop in de war, gisteren zag ik een koploper als stoptrein op Amsterdam-Holendrecht. ![]() | |
Christiaan | zaterdag 28 november 2009 @ 13:34 |
quote:Ik zit vaak in die stopper maar die is ook vaak nieuwe VIRM. | |
KapiteinT | zaterdag 28 november 2009 @ 13:52 |
quote:Komt hier niet gewoon door de ontwikkeling van de Zuid-As? Dat is sinds die jaren heel erg in ontwikkeling. Ik denk dat het aantal reizigers van Amsterdam Zuid inmiddels nog een stuk hoger ligt. | |
Irritatie100 | zaterdag 28 november 2009 @ 13:58 |
quote:Bron? Volgens ns.nl gebeurt dit namelijk niet ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 28-11-2009 16:33:41 ] | |
Yreal | zaterdag 28 november 2009 @ 15:54 |
quote:daar zat ik in ![]() | |
sander89 | zaterdag 28 november 2009 @ 16:51 |
quote:Wiki Gebeurt pas als de HSL zuid voledig in gebruik is. ![]() Dus dat duurt waarschijnlijk nog wel even, al blijft het belachelijk dat NS op deze manier probeert mensen 2X zo veel te laten betalen. | |
spectrumanalyser | zaterdag 28 november 2009 @ 17:27 |
kan je die materialenomloop-warrigheid ook terugvinden uit de database? een plan V als intercity is wel erg oke ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 17:38 |
quote:En het wordt nog leuker wanneer een ander bedrijf in gaat springen op het gat wat de Beneluxtrein achter gaat laten wanneer deze wordt afgeschaft. Dat gaat volgens mij precies door de plannen van NS heen. | |
Socios | zaterdag 28 november 2009 @ 17:52 |
Wat is nou het echte probleem dat de Benelux verdwijnt? Het begint al met de naam: de trein rijdt heul niet door naar Luxemburg. ![]() Verder kunnen reizigers vanuit Roosendaal prima de stoptrein naar Antwerpen Centraal pakken. Vanaf Dordrecht stapt men over te Breda (Of Rotterdam Centraal). Den Haag houdt z´n rechtstreekse verbinding met Brussel en krijgt een goede overstap te Rotterdam Centraal (voor eveneens een snellere verbinding). Reizigers vanaf Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal zijn straks veel sneller in België en Frankrijk. | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 18:04 |
Zeeland, Roosendaal en Dordrecht gaan er weldegelijk op achteruit: ze zijn langer onderweg en het kost nog een stuk meer ook. Verder worden alle rechtstreekse verbinding Amsterdam - Schiphol - Rotterdam geofferd om mensen maar die HSL in te krijgen, terwijl duidelijk is dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten. http://www.funis2cool.com(...)ing-train-model.html <- dit is wel geinig gedaan trouwens ![]() | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 18:14 |
quote:Ja, lekker met een boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen. ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 28 november 2009 @ 18:29 |
quote:Jaa, Porta Westfalica is mooi!! * Mee eens is! | |
Brembo | zaterdag 28 november 2009 @ 18:29 |
quote:Heb wel is SGM als IC gehad en haalde nog netjes de rijtijden ![]() | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 18:58 |
quote:De dienstregeling is feitielijk ook gebaseerd op een slakkengang van 120. ![]() ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 19:04 |
quote:Ohja, een trein die 2x zo lang onderweg is, 10x zo oncomfortabel is en werkelijkwaar nergens op aansluit. Het probleem is dat het één van de drukste verbindingen ooit is, die straks voor iedereen duurder wordt en voor veel mensen ook meer tijd gaat kosten. Verder is het afschaffen van de directe verbindingen met Schiphol volkomen geschift. Vlissingen - Schiphol gebeurt nu in 2:23 uur, zonder overstappen en als echte intercity. Daar komen straks 9(!) extra stops bij én een overstap. Met zo'n 2 tijdverlies per stop en een ideale overstap, zal dat straks dus ongeveer 2:48 uur gaan duren. Een tijdwinst van -20 minuten, leuk! Vlissingen - Antwerpen is nu 1:45 uur met in Roosendaal een overstap van 20 minuten. Dat wordt straks 2:11 uur met 23 minuten overstap, maar liefst -26 minuten tijdwinst! Via Breda zal dat, met de redelijke schatting dat Breda - Antwerpen een kwartiertje zal duren en je Breda een ideale overstap (2 minuten) zal hebben, 1:40 uur duren. 't Is wel een extra overstap en het zal aanzienlijk meer geld gaan kosten, maar wie heeft dat nou niet over voor 5 minuten tijdwinst? Roosendaal - Antwerpen; Daar doet de huidige Beneluxtrein 0:26 uur over, dat wordt straks 0:49 uur, een winst van -23 minuten dus. Via Breda kom ik op zo'n 0:34 uur uit, wat maar -8 minuten winst is, maar de extra kosten daarvan zijn zo idioot dat ik die optie niet serieus neem.. Dordrecht - Antwerpen; Nu 0:51 uur, straks mag men in Roosendaal 25 minuten wachten voordat de stoptrein vertrekt, zodat je uiteindelijk binnen 1:37 uur in Antwerpen bent. Lang leve de komst van de HSL met -46 minuten tijdwinst. Eerlijk is eerlijk, dat zou via Breda met dezelfde schatting en ideale overstap 0:35 uur duren, toch zo'n 16 minuten winst. Degene die de toekomstige dienstregeling heeft bedacht, is per definitie gewoon een volkomen geschifte, achterlijke idioot ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 19:10 |
* James1988 is het eens met Ireyon Het is leuk voor Bredanaars, Rotterdammers en Amsterdammers dat ze nu sneller in Antwerpen danwel Brussel kunnen zijn, verder gaan heel veel mensen er gewoon op achteruit terwijl de prijs een stuk hoger zal komen te liggen. | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 19:17 |
* IntercityAPT sluit zich ook bij Ireyon aan Het heeft ook gedeeltelijk met ProRail te maken, die continu zeikt en zeurt dat het spoor overbelast is. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 19:59 |
De Benelux moet gewoon blijven en gewoon 2 keer per uur gaan rijden. EN met 12 bakken i.p.v. 7. Dat geouwehoer van "met meer dan 7 bakken komt de 11.8/9 NMBS loc de tunnel van Antwerpen niet uit" moet afgelopen zijn, want er zijn inmiddels voldoende traxxen die het met meer bakken wel kunnen. | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 20:00 |
@James1988 Sorry, ik heb jouw usericon weer veranderd ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 28 november 2009 @ 20:07 |
quote:Zolang de I10 stam blijft rijden vind ik het allemaal wel gesneden. Moet daar nog eens een retourtje Rsd-Asd-Rsd mee doen. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 20:14 |
quote:Zo extreem hip is hij ook weer niet hoor ![]() ![]() | |
Yreal | zaterdag 28 november 2009 @ 20:20 |
quote:Het is een mooie trein, maar de cappaciteit is echt HEEL HEEL HEEEEEEL erg slecht. Ik heb er wel eens in gezeten toen ik ging shoppen in antwerpen. Bij schiphol zat het hele gangpad al vol met mensen. 2.5 uur staan werd me een beetje te en ben ik op HS uitgestapt waar er nog eens genoeg mensen in wilde om alle stoelen te vullen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 20:24 |
Mja, ik heb ook al eens van Rotterdam tot Antwerpen moeten staan in het gangpad. Het is ook al eens voorgekomen dat het zo stikbenauwd was op het balkon dat ik in Dordt maar weer uitgestapt ben en mijn voorgenomen ritje naar België afgeblazen heb. Daarom zeg ik: 2 keer per uur en fatsoenlijke lengte. | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 20:25 |
quote:Waarom een retourtje? Dat wordt dan óf heel vroeg je bed uit óf heel laat weer thuis volgens mij ![]() quote:'k Weet alleen niet of je 12 bakken zo makkelijk in Roosendaal kwijt kunt.. ![]() | |
STTSJT | zaterdag 28 november 2009 @ 20:32 |
quote:Jewel, moeten de mensen maar netjes door lopen na achteren ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 20:32 |
quote:tuurlijk wel. Spoor 4 is 608 meter lang, zoek maar op. | |
STTSJT | zaterdag 28 november 2009 @ 20:43 |
Die traxx is al eens bij rosendaal geweest (oke niet met zoveel bakken maar toch) Zie: | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 20:49 |
quote:Dat weet ik wel, maar dan kun je maar 1 stam tegelijk kwijt. Spoor 1a/b en 3a/b zijn bezet door de Stoptreinen naar Antwerpen, Vlissingen of Den Haag CS en (als de Benelux weer eens enkele minuten vertraging heeft) de Intercity naar Zwolle. Een perron erbij zie ik niet zo snel gebeuren ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 20:59 |
Of men zet er dubbeldeksmaterieel op in? Er is vast wel wat te vinden/bouwen wat zowel in NL als in BE mag rijden. | |
Boschkabouter | zaterdag 28 november 2009 @ 21:03 |
quote:De snellijn Antwerpen - Essen wordt met dubbeldekkers gereden. Daar een traxx voor hangen en doorrijden tot Roosendaal. | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:05 |
Dat gaat niet, want het perron in Roosendaal is te hoog. Net als in de rest van Nederland... | |
STTSJT | zaterdag 28 november 2009 @ 21:09 |
quote:En wat nou als je nederlandse wagonnen in zou zetten? Of zijn de perrons in belgie dan te laag om fatsoenlijk in en uit te kunnen stappen? | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:12 |
VIRM is buiten profiel en mag België dus niet in, en ik denk dat DD-AR er ook niet inmag. En dan krijg je inderdaad een flink verschil met in- en uitstappen. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:14 |
Ik zat zelf te denken aan een rechtstreekse verbinding van Zeeland met Noord-Brabant. Ik kan niet geloven dat twee aan elkaar grenzende provincies niet direct op elkaar zijn aangesloten. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:16 |
quote:Lekker geregeld. Zit er dan niets anders op dan met lange stammen of 3-4 aangesloten treinstellen te rijden. Snap niet dat NS en NMBS zo verslaafd zijn geworden aan alles wat twee verdiepingen heeft. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:17 |
quote:Dan heeft het ongetwijfeld te maken met de snelle aanzet en afremming. | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:19 |
Je kan ook dubbeldekkers bouwen die binnen profiel blijven, dan zou je in principe wel internationaal moeten kunnen dubbeldekkeren. Waarom VIRM en M6 buiten profiel zijn is mij niet duidelijk. | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 21:19 |
quote:Of de huidige dienstregeling die ontworpen is op een dienstsnelheid van 120 ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:23 |
quote:Utrecht-Eindhoven zou dan ook geen problemen opleveren voor een SGMm, 130 tot aan Best. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:24 |
quote:De IRM was dan qua lichaamsbouw ook gebaseerd op de SM'90. | |
Boschkabouter | zaterdag 28 november 2009 @ 21:27 |
quote:Op Roosendaal een perron wat verlagen en fatsoenlijke aansluitingen aan de andere kant van het perron maken. Overigens, in Maastricht stopt de IC wel op een normaal (niet verlaagd) spoor. | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:38 |
quote:Niet mogelijk, want er zijn teveel treinen die in Roosendaal stoppen danwel keren. - Op spoor 1 keert de 3600: Roosendaal / Zwolle - Op spoor 1 keert eveneens de stoptrein Roosendaal - Antwerpen - Op spoor 4 keert de stoptrein Roosendaal - Den Haag - Op spoor 3 de intercity naar Amsterdam (nu 1x per uur, straks 2x per uur) - Op spoor 4 de intercity naar Vlissingen - Nu ook nog de Benelux (1x per uur per richting) Als men spoor 1 zou verlagen (zo'n 9 cm als ik me niet vergis) zodat hier M6 kan stoppen, moet de 3600 dus op een ander perron worden geparkeerd. Dit kan echter niet, omdat deze een goede Als men in Roosendaal M6 wil laten stoppen, en verder nergens wil inboeten aan perroncapaciteit, zal men een perron erbij moeten leggen. En ik kan me voorstellen dat men daar weer geen zin in heeft. De reden dat de IC Brussel - Maastricht kan rijden zonder perronverlaging, is omdat het een enkeldeksrijtuig is wat ook nog eens voorzien is voor het internationaal verkeer... als ik het goed heb rijdt daar I11 (met een HLE 13 ervoor) en dat is gebouwd om eigenlijk overal in Europa te mogen rijden. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 28-11-2009 21:53:48 ] | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 21:51 |
quote:40 minuten? De 3600 is binnen 10 minuten gewoon weer weg hoor ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 21:53 |
Oeps, my bad, inderdaad. Evenzogoed is dan nog steeds een goede 20 minuten per uur een spoor bezet vanwege een kerende 3600. | |
Socios | zaterdag 28 november 2009 @ 22:50 |
quote: quote:De 3600 weer door naar Vlissingen laten rijden. ![]() | |
IntercityAPT | zaterdag 28 november 2009 @ 22:52 |
quote:Ja, waarom niet? Het spoor in Zeeland is nauwelijks bereden, dus ProRail heeft niets te zeiken. | |
Ofyles2 | zaterdag 28 november 2009 @ 22:56 |
quote:En de 2100 weer tot volledige IC promoveren, met directe overstap te Leiden Centraal. | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 23:29 |
quote:De 3600 nóg langer maken? Srsly? ![]() | |
Ireyon | zaterdag 28 november 2009 @ 23:32 |
quote:'k Vind het niet eens zo'n heel gek idee, praktisch heel de 12100 (Vs - Rsd) stapt over op de 3600 ![]() | |
James1988 | zaterdag 28 november 2009 @ 23:34 |
Dan lijkt mij dat het handiger is om die 3600 weer te splitsen in Arnhem, zoals het tot 2 jaar geleden gebeurde. Dat is een stuk 'robuuster' dan de huidige route waarbij de 3600 vaak een paar minuten vertraging oploopt. | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 23:34 |
quote:FYI, dat WAS de norm. De 3600 was vroegah altijd, echt decennialang, Vs - Rsd - Ht - Ah - Dv - Zl 280 km. De langste reguliere treinserie. Nou, breng dat gewoon weer terug in ere, waarom niet. Alsof het zo'n drama is zeg, 280 km lang met hetzelfde treinnummer rijden. In Finland rijden zomaar STOPtreinen trajecten van dik over de 400 km. Met barrijtuig natuurlijk ![]() | |
Socios | zaterdag 28 november 2009 @ 23:40 |
Zo is dat. Kijk, om nou meteen de internationale trein Vlissingen - Berlijn in ere te herstellen is misschien wat overdreven. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 28 november 2009 @ 23:46 |
De Hoek - Moskou Expres ![]() ![]() Daar heb ik nog met m'n SOV in gezeten ![]() ![]() In serieus van die achterlijk vette Russische RZD rijtuigen die je nu alleen nog met goed zoeken in de EuroNight Jan Kiepura vindt ![]() DAT waren nogeens tijden ![]() | |
Koen66 | zaterdag 28 november 2009 @ 23:57 |
quote:Straks bij de verbouwing een aantal DD-AR's ombouwen met een naar Belgische hoogte verstelbare trap, omschakelbaar tussen 1500 en 3000 volt en karren maar ! Mja, 't is de NS en die willen niks internationaals wat concurreert met het geweldige toekomstige Fyra product, dus dat is een no-no. Om diezelfde reden zal ook de NMBS er weinig in willen investeren, dus behalve de diverse Fyra, Thalys en Maastricht-Brussel diensten zal er hooguit een inferieur stoptrintje de NL-B grens overtuffen ben ik bang..... ![]() | |
James1988 | zondag 29 november 2009 @ 00:01 |
Van NS en NMBS hoef je inderdaad weinig te verwachten, wat economisch gezien logisch is. Ze zitten zowel in Thalys, ICE als de dure Fyra dus een goedkope internationale trein zou voor henzelf natuurlijk een economische nekslag zijn. Maar per 1/1/2010 kunnen wel andere spelers een poging wagen... moeten ze alleen wel aan materieel zien te komen. Als tijdelijke oplossing ergens RIC-rijtuigen* vandaanhalen met een Traxx ervoor terwijl de echte treinen gebouwd worden, denk ik dan? * De RIC is een reeks standaarden voor rijtuigen waardoor deze eigenlijk in ieder land mogen rijden zonder uitvoerige toelatingen. | |
De_Hertog | zondag 29 november 2009 @ 00:04 |
quote:Dat mag alleen op de HSL, toch? Tegen hoge tarieven en met dezelfde stations als Fyra? Of mag je 'overal' internationale treinen laten rijden? | |
James1988 | zondag 29 november 2009 @ 00:07 |
Voor zover ik weet mag het op iedere as naar keuze (dus ook Hoofdrailnet!) met stops naar keuze. De voorwaarden zijn wel dat je geen rijtuigen aftrapt of aankoppelt voor of nadat je de grens overgaat.quote:bron europa.eu De volledige tekst staat trouwens op deze pagina... wel droge kost. Als ik het goed begrijp (IANAL) moet het mogelijk worden om een internationale trein te laten rijden van Amsterdam naar Essen (BE) via Rotterdam. Het moet dan wel zo zijn dat het duidelijk is dat je voornamelijk internationale reizigers vervoert, en niet dat je direct met de nationale vervoerders wil concurreren. Nu zal dat met Essen als eindbestemming geen succes worden natuurlijk... maar een Benelux-vervanger is voor zover ik begrijp zeker iets wat mogelijk is. [ Bericht 44% gewijzigd door James1988 op 29-11-2009 00:35:42 ] | |
greavy | zondag 29 november 2009 @ 00:38 |
quote:Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ik kan wel het volgende mededelen: Nederland: quote:Dit is dus 84 cm hoog binnen Nederland. Bron: Wikipedia In Belgie zijn er weinig gegevens bekend, maar wat ik ergens vond, was dat er perrons zijn met 34 cm, maar ook met 49 cm. En een handige bron qua perronlengtes binnen Nederland (ProRail) Overzicht nuttige peronlengtes (18 juni 2008) Volgens de SiteCollectionDocuments van Prorail is er nog geen nieuwere versie van. Het zal dus moeilijk worden, om overig materieel naar Belgie te laten rijden, of Belgisch materieel naar Nederland qua perronhoogte. | |
James1988 | zondag 29 november 2009 @ 00:45 |
Kleine aanvulling: In Nederland hanteert men inderdaad 84 cm waar de Europese standaardhoogte 76cm is, zoals men in België gebruikt op de hoge perrons. Laag geldt in België als 55cm. In Engeland is het nog hoger... 91 cm. [ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 29-11-2009 00:50:50 ] | |
Yreal | zondag 29 november 2009 @ 01:59 |
Dus wanneer gaat PTA treinentopic beginnen met de IC roosendaal -> brussel? ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 29 november 2009 @ 02:12 |
Roosendaal - Brussel is stom. Maar Amsterdam - Brussel zie ik zeker wel zitten ![]() (En ik ga hier niet over 1 nacht ijs, ik heb al dingen uitgezocht enzo ![]() | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 10:18 |
Krijgen we dat gedoe weer. Er is ook een Modelspoortopic hoor boys ![]() | |
Guppy | zondag 29 november 2009 @ 10:27 |
![]() Gisteren moest ik van Arnhem naar Roosendaal, en moest ik omrijden via Utrecht en Den Bosch omdat de brug bij Ravenstein stuk was. Straks moet ik van Arnhem naar Utrecht, en moet ik omrijden via Den Bosch omdat er werkzaamheden zijn tussen Ede-Wageningen en Utrecht. | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 10:49 |
Werkzaamheden ook tusen Woerden en Gouda. Met een nogal bizar omreisadvies: Reizigers Utrecht - Den Haag nemen de IC naar Leiden die na Leiden door rijdt naar Den Haag Reizigers Utrecht - Dordrecht reizen via Geldermalsen Reizigers Utrecht - Roosendaal en Utrecht - Rotterdam reizen om via Den Bosch. WTF? Welke idioot gaat er nou van Utrecht naar Rotterdam omrezen via Den Bosch?? ![]() ![]() | |
Fixers | zondag 29 november 2009 @ 10:54 |
In breda riepen ze daarstraks om dat reizigers naare utrecht moeten OMreizen via den bosch. Nu is er vanaf breda niet veel verschil of je via rotterdam of den bosch reist. Maar ik vindt het een merkwaardige omroep. Ik heb ondertussen wel mijzelf kunnen opwarmen op die geweldig geplaatste bankjes op utrecht centraal. | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 11:01 |
Vanuit Breda gaat er zelfs een directe stoptrein naar Utrecht, zonder overstappen dus. Via Den Bosch ![]() Ut - Rsd via Ht is ook niet echt "om" reizen trouwens. Het is precies 1 km langer dan via Rotterdam (en 2 langer dan via Geldermalsen) | |
Ireyon | zondag 29 november 2009 @ 11:43 |
quote:Hoe staat het met die Railjet bestelling ![]() | |
Zug-Chef | zondag 29 november 2009 @ 12:14 |
For those who care: Vanavond 21:50 Nederland 2 Reportage Een reconstructie van de strijd tussen NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de HSL-Zuid. Het zeven miljard euro kostende prestigeproject dat de Nederlander met hoge snelheid van Amsterdam naar Parijs moest brengen. Maar voorlopig rijden de treinen op halve snelheid en komen ze niet verder dan Rotterdam. En het bedrijf dat eroverheen rijdt, een dochter van NS, dreigt om de haverklap in de financiële problemen te komen. De laatste keer dat er faillissement dreigde, schoot minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat het bedrijf met belastinggeld te hulp. Eind vorig jaar sloten minister en NS een deal. Na veel geruzie en, zo blijkt, met de nodige juridische trucs. | |
knars | zondag 29 november 2009 @ 13:11 |
Ha, Treintopic! ![]() Ik ben blij dat er steeds meer SLT's rijden in echte reizigersdienst ![]() | |
greavy | zondag 29 november 2009 @ 13:48 |
quote:Laat mij die VIRM of ICM(m) maar blijven voor de lange trajecten. Ik heb der geen zin in om tussen Rotterdam en Leeuwarden in een SLT, SGM(m), DD-AR of Mat'64 te zitten ![]() Maar voor het traject Zwijndrecht - Rotterdam enz. zou ik de SLT willen hebben ![]() De SLeTjes zijn wel beter dan die oude Mat'64. | |
dennistd | zondag 29 november 2009 @ 13:56 |
Die SLT'jes gaan ook echt niet in intercity's rijden hoor ![]() (nouja, dat hoop ik dan maar, je weet het nooit ![]() | |
Duvel | zondag 29 november 2009 @ 14:00 |
quote:Zullen we dat niet met deze fantasieën vervuilen... ![]() | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 14:22 |
Hier hoeft het ook niet van mij ![]() Laat ze een eigen luchtkasteeltjestopic openen of zo ![]() | |
Peter | zondag 29 november 2009 @ 14:52 |
quote:Waar wordt die schoongemaakt dan? In Zwolle staat hij ook maar 10 minuten.. Zie daar vaak wel de prullenbakken geleegd worden, maar echt schoon wordt de trein daar niet van.. | |
Peter | zondag 29 november 2009 @ 15:16 |
quote: quote:Wat is RSS? ![]() | |
Yreal | zondag 29 november 2009 @ 15:19 |
Welke tiefusdebiel heeft de nieuwe dienstregeling bedacht? Over rotterdam -> amsterdam en vlissingen is nu wel genoeg gezegd, maar ik kwam net tot een nieuwe ontdekking. De stopper naar amsterdam vertrekt nu 5 minuten later vanaf gouda en doet er 3 minuten langer over (hoe krijg je het serieus voor elkaar om de reistijd tussen holendrecht en bijlmer met een minuut te verlengen ![]() ![]() Gevolg, deze afgeladen trein met studentjes en zakenlui komen nu om 8.27 aan in de bijlmer waardoor iedereen die er om half 9 hoort te zijn de sjaak is ![]() | |
Zug-Chef | zondag 29 november 2009 @ 15:26 |
quote:In Zwolle staat de 3600 34 minuten "stil" ![]() | |
#ANONIEM | zondag 29 november 2009 @ 15:26 |
quote:Moeten ze maar een trein eerder nemen? Daar zal wel een trein om het kwartier gaan ofzo? | |
Socios | zondag 29 november 2009 @ 15:28 |
Vanaf Gouda halfuurdienst. ![]() ![]() ![]() | |
Yreal | zondag 29 november 2009 @ 15:30 |
ik moet er ook zijn om half 9 ![]() Mijn nachtrust, wat doen ze, ik kan er niet mee omgaan ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 15:32 |
quote:Het is een hater, ik weet het zeker. Het is persoonlijk, enkel en alleen tegen jou ![]() ![]() | |
Yreal | zondag 29 november 2009 @ 15:37 |
quote: ![]() ![]() Al met al, moet je het ze toegeven dat het knap is de reistijd tussen holedrecht en bijlmer met 33% te vergroten ![]() | |
Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 15:38 |
Ga toch lopen man huilie ![]() | |
Yreal | zondag 29 november 2009 @ 15:42 |
kom op dat betekent dat ie wel 30 km/uur rijdt ![]() ![]() ![]() | |
greavy | zondag 29 november 2009 @ 15:45 |
quote:Neem dan de auto. Dan kan je (ALS der geen file staat) harder ![]() | |
dennistd | zondag 29 november 2009 @ 15:47 |
quote:In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden. quote:Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk. |