abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:17:26 #251
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75095278
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 18:29 schreef Brembo het volgende:

[..]

Heb wel is SGM als IC gehad en haalde nog netjes de rijtijden .
Dan heeft het ongetwijfeld te maken met de snelle aanzet en afremming.
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:19:32 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75095361
Je kan ook dubbeldekkers bouwen die binnen profiel blijven, dan zou je in principe wel internationaal moeten kunnen dubbeldekkeren. Waarom VIRM en M6 buiten profiel zijn is mij niet duidelijk.
pi_75095372
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:17 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dan heeft het ongetwijfeld te maken met de snelle aanzet en afremming.
Of de huidige dienstregeling die ontworpen is op een dienstsnelheid van 120
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:23:21 #254
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75095465
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:19 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Of de huidige dienstregeling die ontworpen is op een dienstsnelheid van 120
Utrecht-Eindhoven zou dan ook geen problemen opleveren voor een SGMm, 130 tot aan Best.
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:24:23 #255
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75095496
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:19 schreef James1988 het volgende:
Je kan ook dubbeldekkers bouwen die binnen profiel blijven, dan zou je in principe wel internationaal moeten kunnen dubbeldekkeren. Waarom VIRM en M6 buiten profiel zijn is mij niet duidelijk.
De IRM was dan qua lichaamsbouw ook gebaseerd op de SM'90.
pi_75095576
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:05 schreef James1988 het volgende:
Dat gaat niet, want het perron in Roosendaal is te hoog. Net als in de rest van Nederland...
Op Roosendaal een perron wat verlagen en fatsoenlijke aansluitingen aan de andere kant van het perron maken.
Overigens, in Maastricht stopt de IC wel op een normaal (niet verlaagd) spoor.
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:38:18 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75095929
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:27 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Op Roosendaal een perron wat verlagen en fatsoenlijke aansluitingen aan de andere kant van het perron maken.
Overigens, in Maastricht stopt de IC wel op een normaal (niet verlaagd) spoor.
Niet mogelijk, want er zijn teveel treinen die in Roosendaal stoppen danwel keren.

- Op spoor 1 keert de 3600: Roosendaal / Zwolle
- Op spoor 1 keert eveneens de stoptrein Roosendaal - Antwerpen
- Op spoor 4 keert de stoptrein Roosendaal - Den Haag
- Op spoor 3 de intercity naar Amsterdam (nu 1x per uur, straks 2x per uur)
- Op spoor 4 de intercity naar Vlissingen
- Nu ook nog de Benelux (1x per uur per richting)

Als men spoor 1 zou verlagen (zo'n 9 cm als ik me niet vergis) zodat hier M6 kan stoppen, moet de 3600 dus op een ander perron worden geparkeerd. Dit kan echter niet, omdat deze een goede 40 20 minuten per uur een spoor bezet staat te houden waardoor er eigenlijk maar 1 (ok, anderhalf) spoor bruikbaar is.

Als men in Roosendaal M6 wil laten stoppen, en verder nergens wil inboeten aan perroncapaciteit, zal men een perron erbij moeten leggen. En ik kan me voorstellen dat men daar weer geen zin in heeft.

De reden dat de IC Brussel - Maastricht kan rijden zonder perronverlaging, is omdat het een enkeldeksrijtuig is wat ook nog eens voorzien is voor het internationaal verkeer... als ik het goed heb rijdt daar I11 (met een HLE 13 ervoor) en dat is gebouwd om eigenlijk overal in Europa te mogen rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 28-11-2009 21:53:48 ]
pi_75096308
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:38 schreef James1988 het volgende:
Als men spoor 1 zou verlagen (zo'n 9 cm als ik me niet vergis) zodat hier M6 kan stoppen, moet de 3600 dus op een ander perron worden geparkeerd. Dit kan echter niet, omdat deze een goede 40 minuten per uur een spoor bezet staat te houden waardoor er eigenlijk maar 1 (ok, anderhalf) spoor bruikbaar is.
40 minuten? De 3600 is binnen 10 minuten gewoon weer weg hoor
  zaterdag 28 november 2009 @ 21:53:34 #259
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75096341
Oeps, my bad, inderdaad. Evenzogoed is dan nog steeds een goede 20 minuten per uur een spoor bezet vanwege een kerende 3600.
pi_75097947
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:14 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik zat zelf te denken aan een rechtstreekse verbinding van Zeeland met Noord-Brabant. Ik kan niet geloven dat twee aan elkaar grenzende provincies niet direct op elkaar zijn aangesloten.
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:53 schreef James1988 het volgende:
Oeps, my bad, inderdaad. Evenzogoed is dan nog steeds een goede 20 minuten per uur een spoor bezet vanwege een kerende 3600.
De 3600 weer door naar Vlissingen laten rijden.
pi_75097996
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 22:50 schreef Socios het volgende:

[..]


[..]

De 3600 weer door naar Vlissingen laten rijden.
Ja, waarom niet? Het spoor in Zeeland is nauwelijks bereden, dus ProRail heeft niets te zeiken.
  zaterdag 28 november 2009 @ 22:56:33 #262
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75098127
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 22:52 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ja, waarom niet? Het spoor in Zeeland is nauwelijks bereden, dus ProRail heeft niets te zeiken.
En de 2100 weer tot volledige IC promoveren, met directe overstap te Leiden Centraal.
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:29:51 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75099144
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 22:50 schreef Socios het volgende:

[..]


[..]

De 3600 weer door naar Vlissingen laten rijden.
De 3600 nóg langer maken? Srsly?
pi_75099221
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

De 3600 nóg langer maken? Srsly?
'k Vind het niet eens zo'n heel gek idee, praktisch heel de 12100 (Vs - Rsd) stapt over op de 3600
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:34:12 #265
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75099279
Dan lijkt mij dat het handiger is om die 3600 weer te splitsen in Arnhem, zoals het tot 2 jaar geleden gebeurde. Dat is een stuk 'robuuster' dan de huidige route waarbij de 3600 vaak een paar minuten vertraging oploopt.
pi_75099294
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

De 3600 nóg langer maken? Srsly?
FYI, dat WAS de norm. De 3600 was vroegah altijd, echt decennialang, Vs - Rsd - Ht - Ah - Dv - Zl 280 km. De langste reguliere treinserie. Nou, breng dat gewoon weer terug in ere, waarom niet. Alsof het zo'n drama is zeg, 280 km lang met hetzelfde treinnummer rijden. In Finland rijden zomaar STOPtreinen trajecten van dik over de 400 km. Met barrijtuig natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75099485
Zo is dat. Kijk, om nou meteen de internationale trein Vlissingen - Berlijn in ere te herstellen is misschien wat overdreven. Reizigers van London naar Berlijn kunnen tegenwoordig via Brussel en Keulen sneller reizen dan met een stukje boot erbij.
pi_75099636
De Hoek - Moskou Expres

Daar heb ik nog met m'n SOV in gezeten 10:07 weg uit Utrecht CS, stop in Schiedam - Rotterdam West, en eindpunt Hoek van Holland Haven

In serieus van die achterlijk vette Russische RZD rijtuigen die je nu alleen nog met goed zoeken in de EuroNight Jan Kiepura vindt

DAT waren nogeens tijden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:57:19 #269
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_75099932
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:12 schreef James1988 het volgende:
VIRM is buiten profiel en mag België dus niet in, en ik denk dat DD-AR er ook niet inmag. En dan krijg je inderdaad een flink verschil met in- en uitstappen.
Straks bij de verbouwing een aantal DD-AR's ombouwen met een naar Belgische hoogte verstelbare trap, omschakelbaar tussen 1500 en 3000 volt en karren maar !
Mja, 't is de NS en die willen niks internationaals wat concurreert met het geweldige toekomstige Fyra product, dus dat is een no-no. Om diezelfde reden zal ook de NMBS er weinig in willen investeren, dus behalve de diverse Fyra, Thalys en Maastricht-Brussel diensten zal er hooguit een inferieur stoptrintje de NL-B grens overtuffen ben ik bang.....
Same shit, different day
SC hopper present
  zondag 29 november 2009 @ 00:01:02 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75100027
Van NS en NMBS hoef je inderdaad weinig te verwachten, wat economisch gezien logisch is. Ze zitten zowel in Thalys, ICE als de dure Fyra dus een goedkope internationale trein zou voor henzelf natuurlijk een economische nekslag zijn.

Maar per 1/1/2010 kunnen wel andere spelers een poging wagen... moeten ze alleen wel aan materieel zien te komen. Als tijdelijke oplossing ergens RIC-rijtuigen* vandaanhalen met een Traxx ervoor terwijl de echte treinen gebouwd worden, denk ik dan?

* De RIC is een reeks standaarden voor rijtuigen waardoor deze eigenlijk in ieder land mogen rijden zonder uitvoerige toelatingen.
  zondag 29 november 2009 @ 00:04:02 #271
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75100112
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:01 schreef James1988 het volgende:
Van NS en NMBS hoef je inderdaad weinig te verwachten, wat economisch gezien logisch is. Ze zitten zowel in Thalys, ICE als de dure Fyra dus een goedkope internationale trein zou voor henzelf natuurlijk een economische nekslag zijn.

Maar per 1/1/2010 kunnen wel andere spelers een poging wagen...
Dat mag alleen op de HSL, toch? Tegen hoge tarieven en met dezelfde stations als Fyra? Of mag je 'overal' internationale treinen laten rijden?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 29 november 2009 @ 00:07:44 #272
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75100193
Voor zover ik weet mag het op iedere as naar keuze (dus ook Hoofdrailnet!) met stops naar keuze. De voorwaarden zijn wel dat je geen rijtuigen aftrapt of aankoppelt voor of nadat je de grens overgaat.
quote:
Het Parlement neemt een amendement aan op het voorstel van de Commissie om spoorwegondernemingen uiterlijk op 1 januari 2010 het recht te geven op toegang tot de infrastructuur van alle lidstaten voor de exploitatie van het internationale passagiersvervoer. Het Parlement vindt dat er een echte binnenmarkt voor spoordiensten moet komen.

Het EP bepaalt daarom, dat spoorwegondernemingen toegang tot de spoorinfrastructuur in alle lidstaten krijgen en wel uiterlijk per 1 januari 2008 voor het internationale passagiersvervoer (waaronder ook begrepen het reizen in een internationale trein tussen twee stations binnen een lidstaat).

Uiterlijk per 1 januari 2010 moeten de spoornetten voor het nationale passagiersvervoer worden opengesteld. Bovendien krijgen de lidstaten de vrijheid hun netten eerder open te stellen. Voorts bepaalt het Parlement dat contracten voor de toegang tot de spoorinfrastructuur in beginsel een looptijd van vijf jaar krijgen.

Voor dienstverlening waarvoor omvangrijke en langdurige investeringen nodig zijn, kunnen de contracten een looptijd hebben van tien jaar. In uitzonderingsgevallen wordt een nog langere looptijd mogelijk.
bron
europa.eu

De volledige tekst staat trouwens op deze pagina... wel droge kost.

Als ik het goed begrijp (IANAL) moet het mogelijk worden om een internationale trein te laten rijden van Amsterdam naar Essen (BE) via Rotterdam. Het moet dan wel zo zijn dat het duidelijk is dat je voornamelijk internationale reizigers vervoert, en niet dat je direct met de nationale vervoerders wil concurreren.

Nu zal dat met Essen als eindbestemming geen succes worden natuurlijk... maar een Benelux-vervanger is voor zover ik begrijp zeker iets wat mogelijk is.

[ Bericht 44% gewijzigd door James1988 op 29-11-2009 00:35:42 ]
  zondag 29 november 2009 @ 00:38:54 #273
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75100697
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:12 schreef James1988 het volgende:
VIRM is buiten profiel en mag België dus niet in, en ik denk dat DD-AR er ook niet inmag. En dan krijg je inderdaad een flink verschil met in- en uitstappen.
Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ik kan wel het volgende mededelen:

Nederland:
quote:
Treinperrons hebben in Nederland een standaardhoogte van 840 mm boven de kop van de spoorstaaf.
Dit is dus 84 cm hoog binnen Nederland.
Bron: Wikipedia

In Belgie zijn er weinig gegevens bekend, maar wat ik ergens vond, was dat er perrons zijn met 34 cm, maar ook met 49 cm.

En een handige bron qua perronlengtes binnen Nederland (ProRail)
Overzicht nuttige peronlengtes (18 juni 2008)
Volgens de SiteCollectionDocuments van Prorail is er nog geen nieuwere versie van.

Het zal dus moeilijk worden, om overig materieel naar Belgie te laten rijden, of Belgisch materieel naar Nederland qua perronhoogte.
  zondag 29 november 2009 @ 00:45:43 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75100843
Kleine aanvulling:

In Nederland hanteert men inderdaad 84 cm waar de Europese standaardhoogte 76cm is, zoals men in België gebruikt op de hoge perrons. Laag geldt in België als 55cm. In Engeland is het nog hoger... 91 cm.

[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 29-11-2009 00:50:50 ]
pi_75102021
Dus wanneer gaat PTA treinentopic beginnen met de IC roosendaal -> brussel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')