abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74960136

Hier alweer deel 193 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 24-11-2009 11:40:27 ]
pi_74960187


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74960357
Goede getallen in de OP ook niet..
pi_74960576
dat moet je ook net zien
pi_74961411
Ik ben er weer bij
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 november 2009 @ 11:12:37 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74961591
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:17 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

wordt tijd dat die dingen eens op de Hoekse Lijn gaan rijden
Mja, de NS wil ze wel heel houden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_74961896
Ik vind dat ze maar eens een boog moeten gaan leggen van Amsterdam zuid naar lelylaan. Die overstap op schiphol is een beeeeetje debiel
pi_74961933


Een vriendin van me verklaarde mij voor gek laatst toen ik heel boeiend in een zwarte pieten kostuum + schmink langs de overweg stond om te kijken wat voor een trein eraan kwam. xD

[ Bericht 52% gewijzigd door Crientj op 24-11-2009 11:27:18 ]
pi_74961983
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]


Woow!
Nu heb je wel veel perronbordjes extra bij he...
pi_74962000
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:20 schreef Yreal het volgende:
Ik vind dat ze maar eens een boog moeten gaan leggen van Amsterdam zuid naar lelylaan. Die overstap op schiphol is een beeeeetje debiel
Gaan daar nog niet genoeg metro's, trams en ander grut dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74962510
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, de NS wil ze wel heel houden
Ja maar, ik rij ook dagelijks op de Hoekse Lijn
pi_74962542
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:30 schreef Ireyon het volgende:
Goede getallen in de OP ook niet..
Zo goed?
pi_74964178
Tvp.

pi_74964777
Leuke foto ?
pi_74964880
Lachen sfeerbeeldje wel, hè.
pi_74964904
Ah ging het daarom, ik dacht net raad de plaat ?
  dinsdag 24 november 2009 @ 13:29:26 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74965199
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 13:18 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ah ging het daarom, ik dacht net raad de plaat ?
Alsnog kan je het wel proberen te raden lijkt mij
Heeft het een dubbele betekenis, die plaat


Een SLT, SGM & VIRM naast elkaar.
Dit is, denk ik althans, Utrecht.

Als ik mocht kiezen welke trein, kies ik de SLeT
pi_74965207
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:20 schreef Yreal het volgende:
Ik vind dat ze maar eens een boog moeten gaan leggen van Amsterdam zuid naar lelylaan. Die overstap op schiphol is een beeeeetje debiel
Neem de metro. Dan ben je er in een paar minuten.
pi_74965231
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 12:38 schreef Socios het volgende:
Tvp.

[ afbeelding ]
Lijkt op Maassluis
pi_74965456
Nope.

Btw, als jullie stations willen raden.

Welk station is dit? #7 Waar we vrolijk verder raden..

Daar staat er nog één van mij open.

Bovenstaande foto in het donker is genomen op station Coevorden.
pi_74966229
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 13:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Alsnog kan je het wel proberen te raden lijkt mij
Heeft het een dubbele betekenis, die plaat

[ afbeelding ]
Een SLT, SGM & VIRM naast elkaar.
Dit is, denk ik althans, Utrecht.

Als ik mocht kiezen welke trein, kies ik de SLeT
Ligt aan het moment, sprinter valt zowiezo af . VIRM is wel nodig voor AH-UT in de spits 2*VIRM VI.
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:51:56 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74966928
Morgen om 11.29 de Eurostar van Brussel naar Londen. Ik kan met de Benelux om 10.42 in Brussel aankomen (precies op tijd) maar gezien de betrouwbaarheid van de Benelux pak ik die van een uur eerder.

Ik vertrek vanuit Breda om 7.52, 8.34 in Roosendaal overstappen naar de Benelux, dan ben ik dus om 9.42 al in Brussel. Beetje vroeg, maarja. www.railtimehistory.be geeft wel erg veel vertragingen van +20 of meer voor de trein van Roosendaal naar Brussel... en dat risico loop ik toch liever niet
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:55:52 #23
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_74967064
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 12:38 schreef Socios het volgende:
Tvp.

[ afbeelding ]
edit: lama
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  dinsdag 24 november 2009 @ 17:00:31 #24
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_74967220


DE 1 - 41 - NSM
DE 2 - 186 - Historisch Streekvervoer Achterhoek
DE 3 - 27 - NSM
  dinsdag 24 november 2009 @ 17:07:36 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74967468


1202
1123
1010

[ Bericht 14% gewijzigd door bork op 24-11-2009 17:42:22 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')