abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73820078

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is

Laatste posts:
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 21:02 schreef capricia het volgende:
Wie kijkt hier serieus naar huizen om eventueel te kopen?

Op zondag 18 oktober 2009 21:05 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik kijk zeker rond, maar met dalende huizenprijzen en een prima woning heb ik zeker geen haast.
En weer verder
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zondag 18 oktober 2009 @ 21:21:39 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73821075
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 20:59 schreef Prutzenberg het volgende:
Ondertussen in de randstad...

Dit voorjaar:
[ afbeelding ]

Nu:
[ afbeelding ]

Het is dit huis: http://www.funda.nl/koop/leiden/huis-56663373-ommedijkseweg-10/

...en je achterbuurman doet iets met auto's.
[ afbeelding ]

Maar je zit in ieder geval dicht bij uitvalswegen!
Tussen een sloperij en de A4 en nergens om je heen ruimte, dan is 292KK nog te veel.
The End Times are wild
pi_73822127
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 21:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tussen een sloperij en de A4 en nergens om je heen ruimte, dan is 292KK nog te veel.
De tuin is best groot en het Valkenburgse meer op loopafstand is ook niet verkeerd.
Maar inderdaad, de A44 voor de deur en die sloperij erachter zorgen ervoor dat ik niet eens ga nadenken over een belachelijk laag bod.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zondag 18 oktober 2009 @ 21:40:01 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73822339
Dat zijn de huizen die Dinosaur bedoelde: daar wil je nog niet eens wonen. Bij wijze van spreken ongeacht de prijs. Ik vind 135m2 woonoppervlakte en 250m2 achtertuin niet speciaal groot hoor!
En het moet grondig gerenoveerd worden!

Ik zou liever iets in een gezellige woonwijk kopen. Maar het is wel jaren-30 en er zijn vrouwen die dat per se willen, ongeacht al het andere! Dus als dit dan het enige jaren-30 huis is dat ze kopen kunnen, wie weet! Zie het nog zo verkocht worden hoor!
The End Times are wild
pi_73822504
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 21:40 schreef LXIV het volgende:
Dat zijn de huizen die Dinosaur bedoelde: daar wil je nog niet eens wonen. Bij wijze van spreken ongeacht de prijs. Ik vind 135m2 woonoppervlakte en 250m2 achtertuin niet speciaal groot hoor!
En het moet grondig gerenoveerd worden!

Ik zou liever iets in een gezellige woonwijk kopen. Maar het is wel jaren-30 en er zijn vrouwen die dat per se willen, ongeacht al het andere! Dus als dit dan het enige jaren-30 huis is dat ze kopen kunnen, wie weet! Zie het nog zo verkocht worden hoor!
Tuinen van 250m2 zijn hier niet veel in die prijsklasse.
En wat die vrouwen betreft: die willen liever niet dat de kinderen makkelijk een snelweg op kunnen lopen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 21:47:16 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73822736
Dit is ook grappig:
quote:
dossier
Koop woning steeds vaker afgeblazen

Van onze verslaggever Michiel Haighton
Gepubliceerd op 08 oktober 2009 21:12, bijgewerkt op 9 oktober 2009 10:32

Amsterdam -
Koopovereenkomsten voor woningen worden steeds vaker ontbonden omdat de koper zijn financiering niet rond krijgt. Dit komt onder meer doordat banken veel strenger zijn bij het verstrekken van hypotheken.

Dit zegt Ger Hukker, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Volgens hem is het afgelopen kwartaal 6 procent van alle koopovereenkomsten weer ontbonden, ‘ruim een verdubbeling ten opzichte van vóór de crisis’, aldus Hukker.

‘Banken worden echt strenger bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. De verslechterde arbeidsmarkt speelt hierbij een rol. Zo zien wij steeds vaker dat banken bijvoorbeeld om diploma’s met cijferlijsten vragen als iemand een hypotheek wil afsluiten. Zodoende hopen ze te kunnen inschatten hoe groot de kans is dat iemand weer een baan vindt als hij wordt ontslagen.’
Diploma's

Deze vraag om diploma’s valt niet alleen starters ten deel. ‘Ik ken iemand die zijn diploma's van dertig jaar geleden moest overleggen’, aldus Hukker.

Het niet doorgaan van koopovereenkomsten leidt tot ‘dramatische taferelen’ op makelaarskantoren. Hukker: ‘Er vloeien heel wat tranen. Denk je eindelijk je huis te hebben verkocht, gaat het toch niet door.’

Uit cijfers over het derde kwartaal van 2009 blijkt dat een op de vier te koop staande huizen inmiddels een jaar of langer op de markt is. In het vorige kwartaal was dit nog bij een op de vijf woningen het geval.
Zelden tot nooit een kijker

In bijna 40 procent van alle huizen die te koop staan komt zelden tot nooit een kijker langs. In totaal staan in Nederland ongeveer 164 duizend woningen te koop.

De slechte woningmarkt luidt voor steeds meer mensen tot penibele situaties. Er zijn 10- tot 15 duizend verkopers die binnen nu en drie maanden hun huis moeten verkopen, willen ze niet in de financiële problemen komen.
Dubbele woonlasten

Dit zijn volgens de NVM merendeels mensen die dubbele woonlasten hebben doordat ze een nieuw huis hebben gekocht, maar hun oude huis nog te koop hebben staan. ‘Er zijn ook mensen die moeten verkopen omdat ze verminderde inkomsten hebben, onder meer door het verliezen van hun baan’, zegt Hukker.

De NVM handhaaft haar eerdere voorspelling voor geheel 2009: een daling van de huizenprijzen met 5 procent.

Kun je het je voorstellen: "Sorry meneer, wij kunnen u geen hypotheek verstrekken. Op uw cijferlijst van de MULO van 1979 heeft u voor Godsdienst slechts een zes behaald en voor gymnastiek een dikke onvoldoende! U snapt toch zelf wel dat wij een dergelijk risico als bank niet willen lopen."

Diploma's en cijferlijsten van 30 jaar terug, WTF!
The End Times are wild
pi_73824502
Diploma's van 30 jaar geleden zijn dus belangrijker dan ervaring?
Grappig.

Ik las ook dat 40% van de te koop staande woningen min of meer "onverkoopbaar" zijn geworden.
Dan zijn ze dus niets meer waard. Als je dan zo'n woning per ongeluk toch koopt, dan snap ik wel dat de bank zenuwachtig wordt.
pi_73825533
Dat er voor boerderijen goed betaald wordt kan ik me wel voorstellen. Tenminste, als er veel land bij zit - ik hoor steeds vaker over mensen die in landbouwgrond beleggen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:40:24 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73826323
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Prutzenberg het volgende:
Grappig.

Ik las ook dat 40% van de te koop staande woningen min of meer "onverkoopbaar" zijn geworden.
Dan zijn ze dus niets meer waard. Als je dan zo'n woning per ongeluk toch koopt, dan snap ik wel dat de bank zenuwachtig wordt.
Die woningen zijn alleen maar onverkoopbaar voor de prijs die ervoor gevraagd wordt natuurlijk!
The End Times are wild
pi_73826482
Zouden die diploma's niet bedoeld zijn voor mensen die een carrièrehypotheek willen? Kan natuurlijk een stukje creatieve journalistiek zijn.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:43:54 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73826518
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:26 schreef dvr het volgende:
Dat er voor boerderijen goed betaald wordt kan ik me wel voorstellen. Tenminste, als er veel land bij zit - ik hoor steeds vaker over mensen die in landbouwgrond beleggen.
Ik sta er juist van te kijken dat het toch nog zo gewild is. Je zit ver van alles af en je komt handen tekort om het te onderhouden. Voor gezinnen met kinderen is het niet alles, omdat je ze dus zelf naar school moet brengen en halen en hun vriendjes altijd ver weg wonen. Ook boodschappen e.d. moet je allemaal met de auto doen.

Voor mensen die wat ouder worden is het ook niet alles, want zoals al gezegd teveel onderhoud en ver van alle voorzieningen.

Voor Yuppen e.d., die het wel betalen kunnen is het ook niet ideaal. Vaak ver van de Randstad en vergeet niet dat het tuinonderhoud alleen al tientallen uren per week kost.

De enige mensen voor wie het iets is zijn jongere mensen met een hobby als paarden ofzo, die wel geld hebben en daarnaast ook tijd genoeg. Zijn die er zoveel dan?
The End Times are wild
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:04:46 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73827395
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:50 schreef henkway het volgende:
je middenwoning in Zeist inruilen voor een vrijstaande boerderij in Brabant
Brabant is duurder dan Zeist denk ik!
The End Times are wild
pi_73830338
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Prutzenberg het volgende:
Grappig.
Helaas is het in de huidige arbeidsmarkt sowieso het geval dat diploma's beter worden gewaardeerd dan ervaring

Tevens tvp
pi_73833580
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die woningen zijn alleen maar onverkoopbaar voor de prijs die ervoor gevraagd wordt natuurlijk!

Sommige woningen zijn in mijn ogen onverkoopbaar, omdat ze voor 2,5 ton worden aangeboden, 1,5 waard zijn en er eigenlijk nog eens voor 80k verbouwd moet worden. Zeker met de strengere eisen van de bank lijkt het me onmogelijk om een te moderniseren huis in zijn geheel met een hypotheek te financieren. En aangezien alle overwaarde aan het verdampen is, zie ik huizen waar voor veel geld verbouwd moet worden niet snel verkopen.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_73835748
Lol, net in het nieuws, de stijging in de huisprijzen in Londen zijn afgelopen jaar nog nooit zo snel gestegen in de afgelopen 6 jaar! En de gemiddelde asking price voor een huis in Londen zit al weer hoger dan de top in 2007!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_73850213
quote:
Ja, maar da's in landbouwgrond die mogelijk ooit een bestemmingswijziging krijgt - warme landbouwgrond o.i.d. noemen ze dat. Bij een boerderij in the middle of nowhere is die kans nog kleiner dan voor grond tegen een bestaande woonkern aan.
Goud kan je niet bijdrukken
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 17:25:33 #18
236264 crew  capricia
pi_73850418
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Lol, net in het nieuws, de stijging in de huisprijzen in Londen zijn afgelopen jaar nog nooit zo snel gestegen in de afgelopen 6 jaar! En de gemiddelde asking price voor een huis in Londen zit al weer hoger dan de top in 2007!
Gaven ze ook een verklaring?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73850563
quote:
)Dat komt omdat mensen steeds dommer worden

www.grondgedachte.nl

Easylife de tweede en die licht niemand op, die doet gewoon zaken met extreem domme mensen
pi_73851464
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:20 schreef Poekieman het volgende:

Ja, maar da's in landbouwgrond die mogelijk ooit een bestemmingswijziging krijgt - warme landbouwgrond o.i.d. noemen ze dat.
Nee, dat is een vorm van speculatie die heeft altijd bestaan. De nieuwe beleggers in landbouwgrond doen dat om andere redenen:

- Uit vrees voor het doemscenario van een instortend financieel stelsel (hyperinlatie, klappen euro, etc) waarbij grond, meer dan overgewaardeerd vastgoed, zijn waarde kan behouden
- Anticiperend op landbouwbubble, waarbij het verpachten van landbouwgrond erg lucratief kan worden. Het idee is dat boerenbedrijven nu kapot gaan door de lage prijzen en door het dichtdraaien van kredietkranen. Hierdoor gaat schaarste ontstaan die zich vertaalt in zeer hoge prijzen. Daarnaast neemt de wereldbevolking in hoog tempo toe en daarmee de vraag naar landbouwproducten.
pi_73853468
Ik heb ook nog een stukje grond. Iemand interesse?
pi_73863078
Wees eens iets specifieker, zandgrond, weiland, moeras, potgrond, gifbelt? En waar is die grond?
pi_73865008
tvp
  maandag 19 oktober 2009 @ 23:45:16 #24
11102 knep
Mountainfreak
pi_73865655
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Wees eens iets specifieker, zandgrond, weiland, moeras, potgrond, gifbelt? En waar is die grond?
Ondergrond.
pi_73870854
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:45 schreef knep het volgende:

[..]

Ondergrond.
potgrond?
pi_73871522
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:12 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

potgrond?
Is ook grond. Te koop bij de betere tuincentra.
pi_73871737
Een woonhuis met een perceel grootte van 8.000 m3: een erg hoge tuin.
pi_73872609
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Gaven ze ook een verklaring?
Jep.

Er is een accuut shortage van huizen (met name in Londen)
Er is een stijgende groei van buitenlanders die een huis kopen in de UK ivm. zwakke pond
De gemiddelde bankier verdient weer beter wat de 'luxe' huizenmarkt weer zal aantrekken en wat de gemiddelde prijs in een dure woonwijk in London omhoog gooit. In 1 wijk ging de prijs zelfs al 12.6 omhoog!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_73872646
tvp!
pi_73895699
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Een moerassig bos. Het staat iig in de helft van NL die niet onder water loopt als de dijken breken.

PS. over potgrond betaal je niet jaarlijks belasting
pi_73896457
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:53 schreef arjanus het volgende:

[..]

Een moerassig bos. Het staat iig in de helft van NL die niet onder water loopt als de dijken breken.

PS. over potgrond betaal je niet jaarlijks belasting
Heb wellicht wel interesse, maar dat is volledig afhankelijk van de regio. Kun je zeggen waar het land ligt? Desnoods via PM.
pi_73897395
Geen interesse in een huis maar wel in een moeras.
Het gaat echt niet goed met de huizenmarkt.
pi_73898195
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:11 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Heb wellicht wel interesse, maar dat is volledig afhankelijk van de regio. Kun je zeggen waar het land ligt? Desnoods via PM.
He RvLaak, ik maakte meer een grapje, het lapje grond is een erfstuk en daarom wil ik het niet verkopen. Verder is het nauwelijks ietswaard en zal het in de toekomst ook nooit veel duurder worden. Maar als je grond wil kopen (en ik begrijp je wel, het is gewoon cool om grond te bezitten ) moet je eens op marktplaats of ergens anders kijken. Je ziet dat er al behoorlijk stevige prijzen worden gevraagd.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:57:15 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73898514
Grond kost toch bijna niks (als er niet op gebouwd mag worden). Een reele prijs voor natte bosgrond is iets van een euro per vierkante meter!
The End Times are wild
pi_73904342
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:49 schreef arjanus het volgende:

[..]

He RvLaak, ik maakte meer een grapje, het lapje grond is een erfstuk en daarom wil ik het niet verkopen. Verder is het nauwelijks ietswaard en zal het in de toekomst ook nooit veel duurder worden. Maar als je grond wil kopen (en ik begrijp je wel, het is gewoon cool om grond te bezitten ) moet je eens op marktplaats of ergens anders kijken. Je ziet dat er al behoorlijk stevige prijzen worden gevraagd.
Je weet het ook nooit hier op Fok . Het gaat mij niet zo zeer om het bezitten van grond, als wel de mogelijkheden die het in de toekomst kan bieden. Dus de liggen van een plak land is sowieso cruciaal.
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:33 schreef Prutzenberg het volgende:
Geen interesse in een huis maar wel in een moeras.
Het gaat echt niet goed met de huizenmarkt.
Mn vriendin en ik zijn semi-zoekende. De planning is origineel dat we over 3 jaar (of zo) een huisje gaan kopen, aangezien we dan genoeg gespaard hebben voor de inrichting & alle andere onzin die het met zich mee brengt (KK, etc). Mochten we ons droomhuisje voor die tijd vinden, kopen we dat ook.

BTW: De dalende huizenprijzen hebben niets te maken met het wachten. De periode van 3 jaar is een paar jaar terug al bepaald. Na wat gerekend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat we ongeveer 5 jaar nodig hadden om een fatsoenlijk bedrag gespaard te hebben om aan de binnenkant van het huis uit te geven. Meubels, etc. Daar willen we voor geen goud voor lenen.
pi_73915861
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:49 schreef RvLaak het volgende:

Na wat gerekend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat we ongeveer 5 jaar nodig hadden om een fatsoenlijk bedrag gespaard te hebben om aan de binnenkant van het huis uit te geven. Meubels, etc. Daar willen we voor geen goud voor lenen.
Ik heb destijds niet alleen mijn verhuizing maar ook zo'n beetje mijn halve inboedel van de belasting kunnen aftrekken omdat ik aannemelijk kon maken dat ik voor mijn werk moest verhuizen. Ik weet niet of die regeling nog bestaat, maar het is misschien de moeite daar eens naar te kijken.
pi_73919879
quote:
wo 21 okt 2009, 10:48 | lees voor

Huizenprijzen verder gedaald DEN HAAG - De huizenprijzen zijn nog steeds aan het dalen. Voor een koopwoning werd in september 5,3 procent minder betaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster, die woensdag zijn gepubliceerd. De huizenprijzen dalen al sinds februari onafgebroken. De daling was afgelopen maand wel iets minder sterk dan in augustus, toen de prijzen 5,6 procent lager waren dan een jaar eerder.
pi_73920711
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 08:49 schreef RvLaak het volgende:

[..]

BTW: De dalende huizenprijzen hebben niets te maken met het wachten. De periode van 3 jaar is een paar jaar terug al bepaald. Na wat gerekend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat we ongeveer 5 jaar nodig hadden om een fatsoenlijk bedrag gespaard te hebben om aan de binnenkant van het huis uit te geven. Meubels, etc. Daar willen we voor geen goud voor lenen.
Of je spaart zo weinig, of je wil zelfs de kranen van goed hebben
(verkapte TVP)
pi_73920963
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 17:41 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Of je spaart zo weinig, of je wil zelfs de kranen van goed hebben
(verkapte TVP)
Ik denk dat RvLaak op zoek is naar een huis om lang in te wonen. Dan koop je geen ex-woningbouwflat voor 150k (ik ga er voor het gemak even van uit dat dat niet zijn droomhuis is).
Dan vind ik 5 jaar sparen om de K.K. en de inrichting bij elkaar te krijgen wel een realistische planning. En dan moet je nog een aardig bedrag per maand opzij zetten.
pi_73923354
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef LXIV het volgende:
Grond kost toch bijna niks (als er niet op gebouwd mag worden). Een reele prijs voor natte bosgrond is iets van een euro per vierkante meter!
Ja klopt. Maar dan betaal je voor een voetbalveld natte bosgrond al EUR 5.000, daar komt nog eens notariskosten van EUR 700+ bij en jaarlijks belasting. En je kunt er niet eens op voetballen. het is totaal nutteloos, tenzij je een houtkachel hebt. Ik weet niet wat jij goedkoop vind.
pi_73925983
quote:
De schaduwzijden van internetveilen

Internetveilingen voor koopwoningen zijn in! Je merkt dat makelaars er onderling veel over praten, en er verschijnen veel nieuwe initiatieven. Door de enorme malaise in de huizenmarkt grijpen makelaars naar nieuwe middelen om de huizen te kunnen verkopen. Veilen is er zo een. Ook banken tonen interesse. Die willen ook wel eens kijken of ze hun executoire verkopen niet via dit kanaal kunnen regelen in plaats van via een traditionele huizenveiling met alleen vastgoedhandelaren, en waarbij huizen zo maar 35% minder opbrengen.

Maar het internetveilen ook lastig. Ze zijn namelijk altijd gesloten. Je weet niet wie er biedt en tegen welk bod. Wat de meeste mensen niet weten is dat dit een marketingtruc van makelaars is en dat 90% van de huizen vóór de veiling uit wordt verkocht. Het voordeel voor de makelaar is dat hij de verkopende huiseigenaar in de voorbereidingen voor het internetveilingen rijp heeft kunnen maken voor een prijsverlaging met 25%. Dat is voor die huiseigenaar een emotionele kwestie. De makelaar kan de verkoper zover krijgen, omdat er bij internetveilen met een vanaf-prijs wordt gewerkt. De eigenaar zal dan doorgaans wel weer zeker 10% boven dievanaf-prijs krijgen, zo wordt hem door de makelaar voorgehouden. En de makelaar kan weer verkopen.

Beetje vreemd vind ik. Maar makelaars vertellen mij dat in deze markt die huizen niet verkoopbaar zijn tegen de huidige vraagprijzen en dat dit een middel is om de eigenaar in te laten zien dat hij voor minder zijn huis moet verkopen.

Bij dat internetveilen wordt anderzijds de koper zenuwachtig gemaakt met de veilingdatum. DAN MOET je bod wel binnen zijn, want je huis gaat zeker weg, aldus de makelaar. Haha, jaja. En dan doe je een bod omdat er wordt verteld dat er heel veel bieders zijn. Maar daar krijg je helemaal geen zicht op, want het hele verhaal is gesloten!

90% van de aangemelde huizen wordt niet geveild

Maar per saldo wordt toch 90% van de aangemelde huizen niet geveild, maar vóór de veiling uit verkocht. Makelaars vertellen me dat dit in ieder geval beter is dan het envelopjessysteem dat hiervoor erg populair was. Maar ik vraag me dat af. (Bij het envelopjessysteem leverden de bieders op een pand allen hun bod in een gesloten envelop aan. In een krappe markt is er dan altijd wel een gek die hoog inzet om dat pand toch te krijgen. Een slim instrument in een verkopersmarkt.)

Wat ik ook van makelaars hoor is dat als de veiling niet aanslaat, de veiling vaak verlengd wordt met de mededeling ‘wegens succes verlengd’. Nou, in deze markt is toch ieder bod welkom? Dus als een veiling wordt verlengd kan je er van uitgaan dat er GEEN bieders zijn.

De makelaar is veilingmeester

Het probleem is uiteindelijk dat de makelaar de veilingmeester is, terwijl die eigenlijk onafhankelijk moet zijn. Terwijl de makelaar een belang heeft in deze. Het zou mooi zijn als er een veilinghuis opstaat dat onafhankelijk is en die werkt met open veilingen, zoals we kennen van marktplaats.nl. Ieder bod kan je zien. Als er geen biedingen staan, dan ben je de eerste. Dan kan de makelaar nog steeds zijn neefje laten bieden, maar goed…

Hans Voorn, directeur van huizensite www.JAAP.nl.
Bron
Interessant stukje. Veel verkopers willen blijkbaar niet accepteren dat ze te veel voor hun huis vragen, ondanks dat het huis al een jaar te koop staat. Aan het makelaarsgilde de taak om de vraagprijzen omlaag te brengen zonder een panische crash te veroorzaken.
Misschien is het inderdaad een goed idee om een onafhankelijke veilingmeester in te huren om vertrouwen van de koper te winnen. Al kan ik me voorstellen dat verkopers dit liever door hun makelaar laten doen.

Uit een reactie van een makelaar op dit bericht maak ik op dat makelaars graag de vraagprijzen willen verlagen (logisch, want dat betekent omzet) maar dat de verkopers daar niet aan willen.
quote:
Typisch een reaktie van een niet makelaar. De markt ligt op zijn gat da's niets nieuws. Elk initiatief hoeft niet meteen een goed initiatief te zijn. Het gaat erop dat de makelaar creatief is en toch een mogelijkheid uitprobeerd om een woning te verkopen en dat is meerwaarde van een makelaar. Op dit moment is er amper markt voor huizen dus zal ook veilen niet helpen, tenzij je voor veel minder wil verkopen. Mijn advies is dan: haal dan meteen 15% van de prijs af. De markt moet opgang komen doordat mensen weer geld kunnen en willen lenen daar is nu nog geen sprake van. Negatief uitlaten over de makelaar is weer de kortste weg. Ik heb ook niet zitten wachten op jaap.nl maar goed hij is er dus gebruik je hem zij het beperkt, want de grootste en meest complete woningsite is nog steeds funda.nl en die is van ons: de NVM makelaars en die hebben echt wel meerwaarde.
Beetje jammer dat hij aan het einde Funda promoot.
pi_73926344
De huizenprijzen dalen gestaagd verder
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_73926809
zo hard gaat de daling ook niet.
pi_73927409
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:39 schreef dewaal het volgende:
zo hard gaat de daling ook niet.
Als het aan de verkopers ligt niet. Als het aan de makelaars ligt dus wel.
pi_73927880
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:55 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als het aan de verkopers ligt niet. Als het aan de makelaars ligt dus wel.
Ja dat van die makelaars snap ik wel...die willen gewoon omzet...ook al staat de marge wat onder druk.
Promopraatje voor zichzelf dus.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 21 oktober 2009 @ 21:26:16 #46
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_73928536
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:28 schreef xenobinol het volgende:
Niet verrassend toch....? Een lichte CPI deflatie en een forse huizenprijs deflatie naar Japans model lijkt mij nog steeds het meest voor de hand liggend. Alleen oorlogen en protectionisme zouden CPI inflatie kunnen veroorzaken.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 21:26:26 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73928543
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 19:09 schreef arjanus het volgende:

[..]

Ja klopt. Maar dan betaal je voor een voetbalveld natte bosgrond al EUR 5.000, daar komt nog eens notariskosten van EUR 700+ bij en jaarlijks belasting. En je kunt er niet eens op voetballen. het is totaal nutteloos, tenzij je een houtkachel hebt. Ik weet niet wat jij goedkoop vind.
Het is goedkoop in de betekenis dat het niet veel kost. Niet dat het een rendabele investering is. Je hebt er eigenlijk niks aan.
The End Times are wild
pi_73929211
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:28 schreef xenobinol het volgende:
Helaas is dat niet waar. De gemiddelde verkoopprijs van huizen ligt al een maand of 4 stabiel rond de 234k.

bron: http://www.kadaster.nl/pdf/Vastgoedbericht_september_2009.pdf
Het komt allemaal goed, maar niet zoals je het had verwacht.
pi_73929734
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 22:57 schreef LXIV het volgende:
die boerderij waar ik het over had zat ook nog 14 hectaren grond bij. Ruim 9 euro de m2. 'Koude' landbouwgrond, en nog eens tegen een natuurgebied aan. Als ze 'm verpachten is de opbrengst nog een sniet zo veel minder dan de rente die je op dit moment beurt.

Dus wat is goedkoop, en wat is duur?
pi_73929788
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 21:26 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Niet verrassend toch....? Een lichte CPI deflatie en een forse huizenprijs deflatie naar Japans model lijkt mij nog steeds het meest voor de hand liggend. Alleen oorlogen en protectionisme zouden CPI inflatie kunnen veroorzaken.
rente down the drain, aantrekkende economie, meer optimisme..... ik zie het Japans model nog niet zo
pi_73929811
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 21:44 schreef ekuyer het volgende:

[..]

Helaas is dat niet waar. De gemiddelde verkoopprijs van huizen ligt al een maand of 4 stabiel rond de 234k.

bron: http://www.kadaster.nl/pdf/Vastgoedbericht_september_2009.pdf

Ik zie toch een dalende trend.
pi_73929868
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 17:51 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik denk dat RvLaak op zoek is naar een huis om lang in te wonen. Dan koop je geen ex-woningbouwflat voor 150k (ik ga er voor het gemak even van uit dat dat niet zijn droomhuis is).
Dan vind ik 5 jaar sparen om de K.K. en de inrichting bij elkaar te krijgen wel een realistische planning. En dan moet je nog een aardig bedrag per maand opzij zetten.
& we willen, bij het kopen, de gehele inrichting vernieuwen .
pi_73929919
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 21:59 schreef RvLaak het volgende:

[..]

& we willen, bij het kopen, de gehele inrichting vernieuwen .
Ik hoop dat jij of je vrouw geen dure smaak hebben.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 22:01:20 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73929932
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

die boerderij waar ik het over had zat ook nog 14 hectaren grond bij. Ruim 9 euro de m2. 'Koude' landbouwgrond, en nog eens tegen een natuurgebied aan. Als ze 'm verpachten is de opbrengst nog een sniet zo veel minder dan de rente die je op dit moment beurt.

Dus wat is goedkoop, en wat is duur?
Landbouwgrond is geen bosgrond. Die heeft nog een redelijke intrinsieke waarde.

Vergeet niet een vrouw met een melkquotum te trouwen als je die boerderij koopt! Wat moet je anders in hemelsnaam met 14 hectare grond! Als je er niks mee doet en het laat verwilderen dan is het op een gegeven moment natuurgebied en mag je er niks meer mee. (Heeft mijn vader ook (bewust) met een stuk grond gedaan.
En aan het verpachten zitten ook wat haken en ogen. Als je jarenlang verpacht vervallen, net als bij een huurhuis, ook een aantal van je rechten als eigenaar. Je kunt de pachter er niet zomaar afgooien!

Of ga je zelf op de trekker zitten? Het enige wat je dan kunt doen is akkerbouw, maar dat zijn nu net de armste boeren van Nederland. Bovendien kun je daar beter klei voor hebben.
The End Times are wild
pi_73930076
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 22:01 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij of je vrouw geen dure smaak hebben.
, schuldig... Maar goed, we hebben nog wat achter de hand wat we al gespaard hadden voor we bij elkaar kwamen.
pi_73930077
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 22:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Landbouwgrond is geen bosgrond. Die heeft nog een redelijke intrinsieke waarde.

Vergeet niet een vrouw met een melkquotum te trouwen als je die boerderij koopt! Wat moet je anders in hemelsnaam met 14 hectare grond! Als je er niks mee doet en het laat verwilderen dan is het op een gegeven moment natuurgebied en mag je er niks meer mee. (Heeft mijn vader ook (bewust) met een stuk grond gedaan.
En aan het verpachten zitten ook wat haken en ogen. Als je jarenlang verpacht vervallen, net als bij een huurhuis, ook een aantal van je rechten als eigenaar. Je kunt de pachter er niet zomaar afgooien!

Of ga je zelf op de trekker zitten? Het enige wat je dan kunt doen is akkerbouw, maar dat zijn nu net de armste boeren van Nederland. Bovendien kun je daar beter klei voor hebben.
nee, ik mot geen 14 hectare.

alhoewel 14 hectare bos wel een hoop lol met een kettingzaag zou opleveren
  woensdag 21 oktober 2009 @ 22:27:11 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73931113
Of je doet net als Margraff. Dan laat je dat stuk wel verwilderen en zit je daarmee de gemeente lekker dwars!
The End Times are wild
pi_73943136
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_73945148
quote:
Voornamelijk in het lage- en middensegment. Ik ben benieuwd wat het effect van de stagnatie in het hogere segment gaat hebben op de lagere. Als de prijzen daar goed gaan dalen dan moet dat de prijzen in de onderliggende segmenten ook gaan drukken. Anders krijg je een soort genivelleerde markt.
Voordeel is weer wel dat er weer gebouwd gaat worden.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 12:46:22 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73945880
Nieuwbouwwoningen zijn ook veel realistischer geprijsd dan veel oudbouwwoningen. Die ontwikkelaars laten zich meer door de ratio dan de emotie leiden.
The End Times are wild
pi_73971829
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:25 schreef capricia het volgende:

Gaven ze ook een verklaring? [Voor de stijging van de Londense huizenprijzen - dvr]
Ja, de bonussen van Goldmann-Sachs!

London estate agents say they cannot believe the wheelbarrows of dosh that are suddenly crashing through their doors. Savills says the number of buyers from the financial services sector has risen by 48 per cent in the third quarter of this year, purely in the expectation of yet another ginormous Christmas bonus.

A knuckle-cracking realtor in Knight Frank's Kensington office says he has never seen anything like it: email after email from the boys and girls at Goldman Sachs. "We did our first Goldman's deal in June," he tells the FT, "and we are now doing five times as many for its employees as for any other bank."
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:41:01 #62
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74070754
Zag dit op Youtube"

Ze vroeg eerst 985.000 nu 895.000 euro! Staat nu bijna twee jaar te koop! Okee, is een mooi huis op een mooie locatie, maar kom op zeg, het blijft een twee-onder-eenkap en inrichting vind ik matig. Veels te prijzig!

Wat denken jullie ervan? Vanaf 730.000 en lager zou het meer reeel worden...

http://www.mouthaan.nl/AanbodDetail.aspx?objectID=1247740

[ Bericht 1% gewijzigd door Demophon op 26-10-2009 11:24:10 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_74073182
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 10:41 schreef Demophon het volgende:
Zag dit op Youtube"

Ze vroeg eerst 985.000 nu 895.000 euro! Staat nu bijna twee jaar te koop! Okee, is een mooi huis op een mooie locatie, maar kom op zeg, het blijft een twee-onder-eenkap en inrichting vind ik matig. Veels te prijzig!

Wat zijn sommige lieden toch ook domme schapen.

"Is het dat waard?" "Zeker. Want de taxateur zegt het en het stond eerder voor veel meer te koop!"

HAHAHAHA nee doos! Je hut is zoveel waard als de markt ervoor wil geven!
pi_74073926
quote:
Zag dit op Youtube"

Als ik dat huis zo zie zou ik er maximaal 5 of 6 ton voor geven.
pi_74074035
Ik zou er best graag willen wonen hoor. Maar ik zou er 3 ton voor willen geven. Meer kan ik simpelweg niet financieren.
pi_74074834
Het h-woord valt ook weer in den haag. Verandering van de hypotheekrenteaftrek heeft grote gevolgen op de instabiele huizenmarkt.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eekrenteaftrek.dhtml
pi_74075014
quote:
Zag dit op Youtube"

Mevrouw probeert de emotionele waarde ook in euro's uit te drukken.
Jammer voor haar staan er mooiere en grotere huizen te koop met een lagere vraagprijs.
pi_74075421
quote:
Hypotheek met korte renteperiode populair

DEN HAAG - Huizenkopers hebben bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek in augustus bijna twee keer zo vaak voor een korte rentevaste periode (tot maximaal één jaar) gekozen als een jaar eerder.

Ruim 27 procent van het bedrag aan nieuw afgesloten woninghypotheken had een korte rentevaste periode, tegen 14 procent in augustus 2008. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendgemaakt.

De groei van het percentage nieuw afgesloten hypotheken met een rentevaste periode van maximaal één jaar gaat samen met een forse daling van de korte hypotheekrente. Deze rente is tussen oktober 2008 en april 2009 gedaald van 6 naar 3,5 procent, aldus het CBS.

Het percentage hypotheken met een vaste renteperiode van meer dan 5 jaar daalde in augustus van 68 naar 39.
Als de komende jaren de rente echt gaat stijgen kan je lachen als die hypotheken gaan aflopen.
De verkopen in het laagste segment gaan nog aardig volgens de makelaars. Ik mag hopen voor die mensen dat ze die korte renteperiode niet genomen hebben omdat ze de percentages boven vijf jaar vast niet kunnen betalen.
Tegenwoordig betaal je voor tien jaar al ruim 5,5%, dan zou die rente verdubbelen.
pi_74076241
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:18 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als de komende jaren de rente echt gaat stijgen kan je lachen als die hypotheken gaan aflopen.
De verkopen in het laagste segment gaan nog aardig volgens de makelaars. Ik mag hopen voor die mensen dat ze die korte renteperiode niet genomen hebben omdat ze de percentages boven vijf jaar vast niet kunnen betalen.
Tegenwoordig betaal je voor tien jaar al ruim 5,5%, dan zou die rente verdubbelen.
Hoe kan de rente niet gaan stijgen? Door de enorme hoeveelheid geld die gecreëerd is door de overheden en de EU, kan de inflatie niets anders doen dan stijgen. Ook hebben de FED, BOE en ECB de rente bewust heel erg laag gehouden om "de economie te stimuleren". Zodra de inflatie gaat stijgen, zal die rente ook omhoog gaan.
pi_74076613
Ik denk nog eerder dat men het (monetaire) systeem opblaast, dan dat men de rente weer op laat lopen tot nieuwe records.
pi_74083141
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:45 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hoe kan de rente niet gaan stijgen? Door de enorme hoeveelheid geld die gecreëerd is door de overheden en de EU, kan de inflatie niets anders doen dan stijgen. Ook hebben de FED, BOE en ECB de rente bewust heel erg laag gehouden om "de economie te stimuleren". Zodra de inflatie gaat stijgen, zal die rente ook omhoog gaan.
Voorlopig zit dat nieuwe geld in banken, beurzen en bonussen. Daarbij weet je nooit wat overheden in al hun wijsheid gaan verzinnen de komende jaren. Vandaar dat ik een slag om de arm houd.
pi_74087036
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 11:58 schreef avantgarde het volgende:

[..]

Wat zijn sommige lieden toch ook domme schapen.

"Is het dat waard?" "Zeker. Want de taxateur zegt het en het stond eerder voor veel meer te koop!"

HAHAHAHA nee doos! Je hut is zoveel waard als de markt ervoor wil geven!
Lokatie, lokatie, lokatie

Als dat je enige argument is m.b.t. de waarde ben je als makelaar ook een enorme domme koe.
Dit soort lieden gaan het de komende jaren moeilijk krijgen, misschien moeten ze maar eens gaan nadenken over een cursus bloemschikken
I'll sing you a lullaby.
  maandag 26 oktober 2009 @ 19:49:54 #73
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74088608
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 19:10 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Lokatie, lokatie, lokatie

Als dat je enige argument is m.b.t. de waarde ben je als makelaar ook een enorme domme koe.
Dit soort lieden gaan het de komende jaren moeilijk krijgen, misschien moeten ze maar eens gaan nadenken over een cursus bloemschikken
Idd, 'lokatie, lokatie, lokatie' Arghhh!!

Moet je voor de gein 'ns naar de website gaan van die vrouwelijke makelaar. Ga vervolgens naar het gedeelte "over ons" en lees die teksten eens. Ten eerste, alleen maar vrouwen (apart!) en van die teksten kreeg ik echt zo'n eng TelSell gevoel

[ Bericht 1% gewijzigd door Demophon op 26-10-2009 19:54:56 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_74090964
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 19:49 schreef Demophon het volgende:

[..]

Idd, 'lokatie, lokatie, lokatie' Arghhh!!

Moet je voor de gein 'ns naar de website gaan van die vrouwelijke makelaar. Ga vervolgens naar het gedeelte "over ons" en lees die teksten eens. Ten eerste, alleen maar vrouwen (apart!) en van die teksten kreeg ik echt zo'n eng TelSell gevoel
Ik voorspel iedere maand één foto minder
Totdat ook de website offline gaat
I'll sing you a lullaby.
pi_74091390
Het is wel een mooi huis hoor. En de locatie is ook goed.

Maar wie heeft er heden ten dage nog 8 ton achter de hand? De meesten die dat hebben, hebben al een mooi huis op een perfecte locatie. En de rest is doodsbenauwd voor hun baantje.

De koek is gewoon op. Dat was die eigenlijk al, mensen liepen al op hun tenen om een huis te kunnen financieren. Maar door die crisis zijn de laatste kruimels ook opgegaan.
pi_74093297
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 17:10 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Voorlopig zit dat nieuwe geld in banken, beurzen en bonussen. Daarbij weet je nooit wat overheden in al hun wijsheid gaan verzinnen de komende jaren. Vandaar dat ik een slag om de arm houd.
Ik kan echt geen enkele manier bedenken hoe de overheden de rente laag kunnen houden. Zeker niet als de banken weer terug vallen in hun oude patroon van uitlenen. Op zo'n moment zal de geld-voorraad in de economie exploderen en krijgen we hele hevige inflatie, zo niet hyperinflate.

Maar als jij andere ideeën hebt, lees ik die graag
pi_74093712
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 21:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik kan echt geen enkele manier bedenken hoe de overheden de rente laag kunnen houden. Zeker niet als de banken weer terug vallen in hun oude patroon van uitlenen. Op zo'n moment zal de geld-voorraad in de economie exploderen en krijgen we hele hevige inflatie, zo niet hyperinflate.

Hoe willen ze de geld voorraad laten exploderen zonder spaartegoeden? De geldpers aanzetten? Dat staat DNB zomaar toe? Zijn banken wel gebaat bij hyperinflatie? Lijkt mij toch niet.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 26 oktober 2009 @ 22:04:24 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74093778
Als we de gulden nog hadden dan zou de "oplossing" van de regering ongetwijfeld zijn geweest de geldpersen aan te zetten. Wat dat betreft is het een geluk dat we in de EMU zitten. Vooral de Duitsers zijn zeer huiverig voor inflatie en zullen dan ook op tijd op de rem trappen.
Niet iedereen heeft zo'n OR-ballon als Nederland. Ja, de Britten. Maar die doen niet mee met de EMU dus die hebben ook niks te zeggen.
The End Times are wild
pi_74093833
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 21:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Flinke inflatie verwacht ik ook.
Overigens als ze de kosten van wonen (niet meegerekend de sociale woningbouw) meenemen in de inflatiecijfers dan hadden we de afgelopen jaren een veel hogere inflatie dan we nu hebben gehad. Dan hebben we nog wat tegoed op het gebied van salarisstijging.. Dan worden de woningen ook weer een stuk betaalbaarder.

Inflatie is de oplossing.
pi_74093982
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 22:04 schreef LXIV het volgende:
Als we de gulden nog hadden dan zou de "oplossing" van de regering ongetwijfeld zijn geweest de geldpersen aan te zetten. Wat dat betreft is het een geluk dat we in de EMU zitten. Vooral de Duitsers zijn zeer huiverig voor inflatie en zullen dan ook op tijd op de rem trappen.
Niet iedereen heeft zo'n OR-ballon als Nederland. Ja, de Britten. Maar die doen niet mee met de EMU dus die hebben ook niks te zeggen.
Misschien kan de OR-ballon gevuld worden met helium, dan heeft deze nl. geen ondersteuning nodig om te blijven zweven. Waterstof is ook een toekomstig alternatief maar vrij licht ontvlambaar zodat de ballon uiteen kan spatten met een fraaie knal.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')