En weer verderquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:02 schreef capricia het volgende:
Wie kijkt hier serieus naar huizen om eventueel te kopen?
Op zondag 18 oktober 2009 21:05 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik kijk zeker rond, maar met dalende huizenprijzen en een prima woning heb ik zeker geen haast.
Tussen een sloperij en de A4 en nergens om je heen ruimte, dan is 292KK nog te veel.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:59 schreef Prutzenberg het volgende:
Ondertussen in de randstad...
Dit voorjaar:
[ afbeelding ]
Nu:
[ afbeelding ]
Het is dit huis: http://www.funda.nl/koop/leiden/huis-56663373-ommedijkseweg-10/
...en je achterbuurman doet iets met auto's.
[ afbeelding ]
Maar je zit in ieder geval dicht bij uitvalswegen!
De tuin is best groot en het Valkenburgse meer op loopafstand is ook niet verkeerd.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tussen een sloperij en de A4 en nergens om je heen ruimte, dan is 292KK nog te veel.
Tuinen van 250m2 zijn hier niet veel in die prijsklasse.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:40 schreef LXIV het volgende:
Dat zijn de huizen die Dinosaur bedoelde: daar wil je nog niet eens wonen. Bij wijze van spreken ongeacht de prijs. Ik vind 135m2 woonoppervlakte en 250m2 achtertuin niet speciaal groot hoor!
En het moet grondig gerenoveerd worden!
Ik zou liever iets in een gezellige woonwijk kopen. Maar het is wel jaren-30 en er zijn vrouwen die dat per se willen, ongeacht al het andere! Dus als dit dan het enige jaren-30 huis is dat ze kopen kunnen, wie weet! Zie het nog zo verkocht worden hoor!
quote:dossier
Koop woning steeds vaker afgeblazen
Van onze verslaggever Michiel Haighton
Gepubliceerd op 08 oktober 2009 21:12, bijgewerkt op 9 oktober 2009 10:32
Amsterdam -
Koopovereenkomsten voor woningen worden steeds vaker ontbonden omdat de koper zijn financiering niet rond krijgt. Dit komt onder meer doordat banken veel strenger zijn bij het verstrekken van hypotheken.
Dit zegt Ger Hukker, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Volgens hem is het afgelopen kwartaal 6 procent van alle koopovereenkomsten weer ontbonden, ‘ruim een verdubbeling ten opzichte van vóór de crisis’, aldus Hukker.
‘Banken worden echt strenger bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. De verslechterde arbeidsmarkt speelt hierbij een rol. Zo zien wij steeds vaker dat banken bijvoorbeeld om diploma’s met cijferlijsten vragen als iemand een hypotheek wil afsluiten. Zodoende hopen ze te kunnen inschatten hoe groot de kans is dat iemand weer een baan vindt als hij wordt ontslagen.’
Diploma's
Deze vraag om diploma’s valt niet alleen starters ten deel. ‘Ik ken iemand die zijn diploma's van dertig jaar geleden moest overleggen’, aldus Hukker.
Het niet doorgaan van koopovereenkomsten leidt tot ‘dramatische taferelen’ op makelaarskantoren. Hukker: ‘Er vloeien heel wat tranen. Denk je eindelijk je huis te hebben verkocht, gaat het toch niet door.’
Uit cijfers over het derde kwartaal van 2009 blijkt dat een op de vier te koop staande huizen inmiddels een jaar of langer op de markt is. In het vorige kwartaal was dit nog bij een op de vijf woningen het geval.
Zelden tot nooit een kijker
In bijna 40 procent van alle huizen die te koop staan komt zelden tot nooit een kijker langs. In totaal staan in Nederland ongeveer 164 duizend woningen te koop.
De slechte woningmarkt luidt voor steeds meer mensen tot penibele situaties. Er zijn 10- tot 15 duizend verkopers die binnen nu en drie maanden hun huis moeten verkopen, willen ze niet in de financiële problemen komen.
Dubbele woonlasten
Dit zijn volgens de NVM merendeels mensen die dubbele woonlasten hebben doordat ze een nieuw huis hebben gekocht, maar hun oude huis nog te koop hebben staan. ‘Er zijn ook mensen die moeten verkopen omdat ze verminderde inkomsten hebben, onder meer door het verliezen van hun baan’, zegt Hukker.
De NVM handhaaft haar eerdere voorspelling voor geheel 2009: een daling van de huizenprijzen met 5 procent.
Die woningen zijn alleen maar onverkoopbaar voor de prijs die ervoor gevraagd wordt natuurlijk!quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Prutzenberg het volgende:
Diploma's van 30 jaar geleden zijn dus belangrijker dan ervaring?
Grappig.![]()
Ik las ook dat 40% van de te koop staande woningen min of meer "onverkoopbaar" zijn geworden.
Dan zijn ze dus niets meer waard. Als je dan zo'n woning per ongeluk toch koopt, dan snap ik wel dat de bank zenuwachtig wordt.
Ik sta er juist van te kijken dat het toch nog zo gewild is. Je zit ver van alles af en je komt handen tekort om het te onderhouden. Voor gezinnen met kinderen is het niet alles, omdat je ze dus zelf naar school moet brengen en halen en hun vriendjes altijd ver weg wonen. Ook boodschappen e.d. moet je allemaal met de auto doen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:26 schreef dvr het volgende:
Dat er voor boerderijen goed betaald wordt kan ik me wel voorstellen. Tenminste, als er veel land bij zit - ik hoor steeds vaker over mensen die in landbouwgrond beleggen.
Brabant is duurder dan Zeist denk ik!quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:50 schreef henkway het volgende:
je middenwoning in Zeist inruilen voor een vrijstaande boerderij in Brabant
Helaas is het in de huidige arbeidsmarkt sowieso het geval dat diploma's beter worden gewaardeerd dan ervaringquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:11 schreef Prutzenberg het volgende:
Diploma's van 30 jaar geleden zijn dus belangrijker dan ervaring?
Grappig.![]()
quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die woningen zijn alleen maar onverkoopbaar voor de prijs die ervoor gevraagd wordt natuurlijk!
Ja, maar da's in landbouwgrond die mogelijk ooit een bestemmingswijziging krijgt - warme landbouwgrond o.i.d. noemen ze dat. Bij een boerderij in the middle of nowhere is die kans nog kleiner dan voor grond tegen een bestaande woonkern aan.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:26 schreef dvr het volgende:
Dat er voor boerderijen goed betaald wordt kan ik me wel voorstellen. Tenminste, als er veel land bij zit - ik hoor steeds vaker over mensen die in landbouwgrond beleggen.
Gaven ze ook een verklaring?quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Lol, net in het nieuws, de stijging in de huisprijzen in Londen zijn afgelopen jaar nog nooit zo snel gestegen in de afgelopen 6 jaar! En de gemiddelde asking price voor een huis in Londen zit al weer hoger dan de top in 2007!
)Dat komt omdat mensen steeds dommer wordenquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:26 schreef dvr het volgende:
Nee, dat is een vorm van speculatie die heeft altijd bestaan. De nieuwe beleggers in landbouwgrond doen dat om andere redenen:quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:20 schreef Poekieman het volgende:
Ja, maar da's in landbouwgrond die mogelijk ooit een bestemmingswijziging krijgt - warme landbouwgrond o.i.d. noemen ze dat.
Ondergrond.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Wees eens iets specifieker, zandgrond, weiland, moeras, potgrond, gifbelt? En waar is die grond?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |