Atreidez | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:09 | |
![]() Vorige delen: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | Openingsposts van de Grands Prix van het afgelopen '08 seizoen: voor zover ik ze nog kon vinden in MyAt 2008 Formula 1 ING Australian Grand Prix 2008 Petronas Malaysian Grand Prix 2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix [F1] FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA 2008 [F1] Turkije topic 2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix F1 Grand Prix Monaco 2008 Deel 1 [F1] Grand Prix de Magny Cours ; Stoppen voor rood! [F1] British Grand Prix @ Silverstone [F1] Formula 1 grosser preis Santander von Deutschland 2008 [F1] De grote prijs van Hongarije 2008 Formula 1 Telefónica Grand Prix of Europe 2008 Formula 1 ING Belgian Grand Prix FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2008 [F1]Singtel Singapore Grand Prix [F1] Grand Prix van Japan - Fuji Speedway #1 [F1] Grand Prix of China @ Shanghai [F1] De seizoensfinale 2008 @ Brazilië, Sao Paulo F1 nieuws portal: - NewsNow - NewsNow NL - Formule 1 Race Report - F1 Racing - F1 Today - Race Freaks - Autosport Onze boyz: - Albers - Doornbos - Van der Garde Official F1 Sites: - Formula1 - FIA - Live Timing Teams: - McLaren - Ferrari - BMW Sauber - Renault - Toyota - Scuderia Toro Rosso - RedBull Racing - Williams - Brawn GP - Force India Sporting Regulations [PDF] 2007 sporting regulations - F1 [PDF] 2008 sporting regulations - F1 [PDF]2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site Testschema ![]() ![]() ![]() Mclaren 1. Lewis Hamilton - WDC 2008 2. Heikki Kovalainen Ferrari - WCC 2008 3. Felipe Massa 4. Kimi Räikkönen BMW Sauber 5. Robert Kubica 6. Nick Heidfeld Renault 7. Fernando Alonso 8. Nelson Piquet jr. Toyota 9. Jarno Trulli 10. Timo Glock Scuderia Toro Rosso 11. Sébastien Bourdais 12. Sébastien Buemi Red Bull Racing 14. Sebastian Vettel 15. Mark Webber Williams 16. Nico Rosberg 17. Kazuki Nakajima Brawn GP 18. Rubens Barrichello 19. Jenson Button Force India 20. Giancarlo Fisichella 21. Adrian Sutil Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic De kalender voor 2009 met 17 races quote:Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009 Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd. Artikel 1 Artikel 2 Artikel 1 ![]() Fok!Sport F1manager De OP is hier te vinden [ Bericht 17% gewijzigd door Atreidez op 17-03-2009 19:16:04 ] | ||
sanger | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:12 | |
Tvp ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:12 | |
Iets te enthousiast geweest met kopiëren. ![]() Heb overigens daarnet de link naar het vorige topic in de Wiki gezet. ![]() quote: | ||
Atreidez | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:12 | |
Hebben we een nieuwe 2009 banner nodig voor dit topic? ![]() Vorige deel: [F1] F1 nieuwtjes topic deel 43 Uit vorige topic nog ff hier; Je hebt ook kans dat titelkandidaten vanaf p4 maar uitvallen om de motor te sparen ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:15 | |
quote:Zo op het eerste gezicht hoef je niks aan te passen. Heb de banner even ergens anders geupload. ![]() | ||
Dos37 | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:18 | |
ben er dit jaar weer bij, sowieso de eerste wedstrijd ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:33 | |
Ik heb weer zin in het nieuwe seizoen ![]() | ||
Atreidez | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:33 | |
Nog meer regeltjes; From 2009 onwards, the following regulations will apply: Cars - Weights of all cars will be published after qualifying - Wet tyres have been renamed as 'Intermediate' - Extreme wet tyres renamed as 'Wet' Drivers - On the first day of practice, drivers must attend a pit lane autograph session - All drivers eliminated from qualifying must be immediately available for interviews - Any race retirees must be available for interviews on their return to the paddock - Drivers finishing outside the top three must be available for interviews after the race Teams - A spokesperson must be available for television interviews during races FOTA niet blij met nieuwe maatregelen FIA 17 maart 2009 De Formula One Teams Association (FOTA) is niet blij met de door de FIA genomen maatregelen. Volgens de FOTA zijn de maatregelen om de sport nog goedkoper te maken veel te snel genomen, zonder er goed over na te denken. Dat liet de organisatie van Formule 1-teams dinsdagavond in een verklaring weten. FOTA-president Di Montezemelo "De FOTA heeft kennis genomen van de door de FIA World Council genomen beslissingen. De FOTA wil haar teleurstelling en zorgen over uiten, aangezien de maatregelen op een eenzijdige manier zijn genomen", vertelde FOTA-voorzitter Luca di Montezemelo. "Door de regels zoals ze zijn opgesteld door de FIA zorgen loopt de Formule 1 het risico de essentie te verliezen die het tot een van de meest populaire sporten maakt." "Gezien de tijdspanne waarin de maatregelen zijn genomen, vinden we het noodzakelijk om de nieuwe situatie grondig te analyseren. We willen er alles aan doen, vooral in deze moeilijke tijden, om stabiele reglementen te hebben, zonder voortdurende onrust. Dit kan namelijk verwarrend zijn voor de fabrikanten, teams, sponsoren en het publiek." De FIA maakte onder andere bekend dat een team vanaf 2010 met een budget van 30 miljoen pond moet rondkomen, of een onbeperkt budget met flink gelimiteerde technische mogelijkheden. http://f1.gpupdate.net/nl(...)uwe-maatregelen-fia/ | ||
ArcticBlizzard | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:33 | |
Tijden van vandaag Pos. Rijder Team Banden Tijd Ronden 1 J. Button Brawn GP Bridgestone 01:17.844 114 2 N. Rosberg Williams Bridgestone 01:18.071 66 3 N. Piquet jr. Renault Bridgestone 01:18.382 133 4 L. Hamilton McLaren Bridgestone 01:19.121 121 | ||
Tarado | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:39 | |
tvp | ||
ArcticBlizzard | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:40 | |
Ik ben vandaag wel overal net te laat | ||
vosss | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:49 | |
Kruip ff op je vriendin om het goed te maken ![]() | ||
Swindler | dinsdag 17 maart 2009 @ 20:28 | |
tvp | ||
HPoi | dinsdag 17 maart 2009 @ 21:16 | |
mja | ||
Automatic_Rock | dinsdag 17 maart 2009 @ 21:27 | |
Button ging weer lekker vandaag ![]() | ||
HPoi | dinsdag 17 maart 2009 @ 21:54 | |
Todt is weg bij Ferrari ![]() ![]() MODENA - De Franse formule 1-expert Jean Todt (63) heeft Ferrari verlaten. Hij was sinds 1993 werkzaam bij de vermaarde Italiaanse renstal, eerst als racedirecteur en later als algemeen directeur. Onder zijn leiding behaalde Ferrari vele successen, met name met de Duitser Michael Schumacher achter het stuur. De erelijst van Todt, die in het afgelopen jaar alleen nog een bestuursfunctie bij Ferrari vervulde, telt 98 overwinningen in het grandprixcircuit, zes wereldtitels voor de rijders en zeven wereldtitels bij de fabrikanten. www.nu.nl | ||
Meike26 | dinsdag 17 maart 2009 @ 22:05 | |
Per direct of zit hij nog een tijdje uit? Misschien dat Todt zich kan gaan richten op een functie bij de FIA, maarja, de mensen die al roepen dat de FIA gelijk staat aan Ferrari, zullen wel gaan roepen dan: Zie je wel !! ![]() Wat ik me nu afvraag, als Renault het enige team is in Melbourne dat KERS gaat gebruiken, hebben ze dan geen voordeel van die extra vrijkomende paardjes? | ||
ArcticBlizzard | dinsdag 17 maart 2009 @ 22:13 | |
quote:Dat zal aan het gewicht van het systeem liggen. Meer gewicht is meer slijtage van de banden en een slechtere rondetijd, en wellicht is de balans van de auto ook wezenlijk anders (ze werkten voorheen met gewichten op bepaalde plekken bij renault hadden ze bv nogal wat gewicht in de neus liggen). De energie die vrijkomt van kers moet minimaal groot genoeg zijn om het tijdsverlies wat het extra gewicht met zich meebrengt te compenseren. | ||
Meike26 | dinsdag 17 maart 2009 @ 22:34 | |
Hmm, dat vraag ik me ten zeerste af. Het gewicht van ca 30 tot 40 kilo dat een KERS zou kunnen/moeten wegen, tegenover de ca 82 pk die vrijkomt als je op dat knopje drukt staat niet in contrast. 82 pk heeft veel meer invloed op de specificaties van een auto dan een 30 kilo gewicht dat er bij komt. Tenminste, dat is mijn idee uit mijn eigen auto. Als ik kinderen moet vervoeren en er zit alles bij elkaar 60 kilo op de achterbank, dan heeft mijn autootje, Lancia Ypsilon 1.2 16 klapper, weinig moeite met dat extra gewicht. Het argument dat de banden slijtage hoger is en de coureurs waarschijnlijk in de toekomst wel een pitstop meer moeten maken per race dan vroeger, dat kan ik me dan wel voorstellen. Toch vind ik die power van 82 pk wel erg veel en een machtig wapen van Renault om straks in Melbourne door het veld heen naar voren te komen. | ||
TJDoornbos | dinsdag 17 maart 2009 @ 22:51 | |
Tvp | ||
Atreidez | dinsdag 17 maart 2009 @ 22:54 | |
Het is niet eens zozeer extra gewicht, maar de distributie van die 605kg .. De auto's verwisselen ballast voor KERS. | ||
Trystar | dinsdag 17 maart 2009 @ 23:01 | |
quote:Mijn fotosoep met tieten ![]() tvp ![]() | ||
LeXX | dinsdag 17 maart 2009 @ 23:21 | |
TVP | ||
Mikkie | dinsdag 17 maart 2009 @ 23:27 | |
Hoorde ik nou vanavond op tv iets van nieuwe puntentelling? Of liever gezegd: dat het aantal overwinningen belangrijker wordt voor de wereldtitel? | ||
Fallen | dinsdag 17 maart 2009 @ 23:29 | |
quote:Winnaar F1: coureur met meeste zeges Of hier: http://www.fia.com/en-GB/(...)ges/wmsc_170309.aspx ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
ArcticBlizzard | dinsdag 17 maart 2009 @ 23:39 | |
quote:Ze zeggen vaak dat in de formule 1 elke 10 kilo zorgt voor een 0.3 sec langzamere rondetijd. 35 kilo zou dan 1.05 sec zijn. Deze tijd moet worden goed gemaakt in de korte tijd (6.7 sec per ronde) dat kers beperkte energie (80 pk) mag leveren. Je hebt dus tijdelijk zo'n 10% meer vermogen tot je beschikking, echter de kans bestaat dat de auto zwaarder is dat het minimum gewicht (bmw had dacht ik nogal wat problemen en zitten nu 10 kilo over het gewicht heen) door het extra gewicht kan de balans anders zijn en ook het aanpassen hiervan is moeilijker omdat je niet zomaar losse componenten ergens anders kan plaatsen zoals in de neus van de voorvleugel. Nu zal het inderdaad in een lancia van 1000? kilo met 60 pk? veel uitmaken wannneer je 80 pk meer tot je beschikking hebt, maar wanneer je maar 6 pk erbij krijgt zul je het nauwelijk merken. Daarbij komt ook nog eens bij dat jouw auto meer weegt dan een F1 auto maar nog geen 10% van het aantal pk heeft waarover een F1 auto beschikt. Er zijn nog tal van andere zaken waardoor de vergelijking totaal niet opgaat. HEt is wat dat betreft echt appels met peren vergelijken, ik zal ff denken over een goede vergelijking. | ||
Mikkie | woensdag 18 maart 2009 @ 00:20 | |
quote:Zeg, doe eens lief! Niet iedereen struint de hele dag heel Internet af voor nieuws ![]() | ||
nagel72 | woensdag 18 maart 2009 @ 00:36 | |
gaat dit ook ma weer volgen .... | ||
Fallen | woensdag 18 maart 2009 @ 01:17 | |
quote:Was niet naar jou... maar als reactie op de nieuwe regels! ![]() | ||
nils7 | woensdag 18 maart 2009 @ 01:35 | |
terug vind | ||
ikwilookwatzeggen | woensdag 18 maart 2009 @ 01:38 | |
Ik heb er weer zijn in! ![]() | ||
Garisson72 | woensdag 18 maart 2009 @ 08:20 | |
anderhalve week nog! | ||
sanger | woensdag 18 maart 2009 @ 08:31 | |
quote:Je vergeet hierbij dat je KERS maar kort kunt gebruiken en niet de hele ronde. Daarnaast is het aanpassen van de balans een stuk lastiger wat invloed kan hebben op de prestaties (overstuur of onderstuur etc.). Volgens de verhalen heeft Ferrari een KERS systeem in de bodem van de bolide, die verschoven kan worden en dus gebruikt kan worden als ballast. Ik heb hiervan echter nog nooit concrete stukken gezien op bv. autosport.com dus of dat waar is..... | ||
Atreidez | woensdag 18 maart 2009 @ 08:41 | |
Ga er maar vanuit dat elk team t op de bodem heeft zitten.. Je wilt toch geen megazwaar batterypack ergens op bodyworkhoogte ![]() | ||
sanger | woensdag 18 maart 2009 @ 08:47 | |
quote:Dat begrijp ik, althans dat ze het niet ergens bovenin wegwerken. Of ze het echt allemaal direct op de vloerplaat hebben betwijfel ik (vooral bij Williams die met een vliegwiel werken). Ik doelde meer op de beweringen dat Ferrari er mee kon schuiven om het als balans te gebruiken. | ||
Atreidez | woensdag 18 maart 2009 @ 08:55 | |
Dat is wel een mooie innovatie ja.. Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat de batterij units zo plat gemaakt zijn, dat t oppervlakte ervan best redelijk groot kan zijn? Hopelijk heeft Olav wat mooie dingetjes te laten zien uit de pits als het eenmaal zover is, en anders heb ik nog alle vertrouwen in de achtergrond info die bij een zender als de BBC past ![]() | ||
Aresdreams | woensdag 18 maart 2009 @ 08:59 | |
quote:het wordt dadelijk leuker om alleen de optochten te bekijken dan het bijhouden welke coureur waar staat in het kampioenschap, met dat overwinnings gebeuren... dat een overwinning hoger ingeschat zou moeten worden, zodat de coureurs er meer risico voor zouden nemen oke, maar alleen maar het rijderskampioenschap laten bepalen op het aantal overwinningen... zo komt er denk ik weer een hoop vrije tijd naar boven op de zondag... | ||
Montov | woensdag 18 maart 2009 @ 09:01 | |
Wat zijn de regels eigenlijk mbt KERS? Ik dacht dat het verplicht was, maar ik lees dat teams wel zelf mogen beslissen of ze ermee starten... | ||
Garisson72 | woensdag 18 maart 2009 @ 09:02 | |
Ze mogen per raceweekend zelfs beslissen of ze het inzetten of niet. | ||
Automatic_Rock | woensdag 18 maart 2009 @ 09:14 | |
quote:Een hoop vrije tijd? Optochten? Een coureur in de race voor het kampioensschap zou wel gek zijn om rustig als 2e te finishen. Die gaat er alles aan doen om 1e te worden. Geen kampioenschappen op de Alonso manier meer gelukkig ![]() | ||
Aresdreams | woensdag 18 maart 2009 @ 09:45 | |
quote:meer dat het gaat om wie er wint, en het zullen misschien leukere races kunnen worden, maar de statastieken erachter, wie hoeveel punten behaald heeft, gevechten voor dat ene puntje, spanning tot in de laatste ronde of de titelkandidaat net genoeg punten uit de laatste race weet te slepen, dat soort dingen houden het interesant voor mij, op deze manier van kampioen bepalen zie ik het niet zitten om nog langer zoveel tijd er aan te besteden eigenlijk... | ||
Montov | woensdag 18 maart 2009 @ 10:11 | |
quote:Maar waarom doen sommige teams het dan? Mijn inziens maakt het de auto niet sneller. | ||
Tarado | woensdag 18 maart 2009 @ 10:38 | |
quote:Ik neem aan dat ze vooraf met simulaties bekijken of het inzetten van KERS zin heeft of niet en dan de beslissing nemen. Het is natuurlijk wel weer weggegooid geld dit ideetje van de FIA die vindt dat er bezuinigd moet worden maar voor de zoveelste keer met een idee komt dat de kosten juist omhoog brengt, kan die Mosley zich niet volledig op z'n andere hobby (SM) storten? | ||
Ared | woensdag 18 maart 2009 @ 10:54 | |
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken. Geen KERS gebruiken heeft dus wel een nadeel (plaatsen verliezen bij de start tov van degenen die het wel gebruiken), maar geen voordeel - het uiteindelijke race tempo is gelijk. Komt nog bij dat zonder KERS iemand inhalen die het wel heeft, nog moeilijker wordt dan het al was. Zodra het meenemen van KERS geen groot nadeel qua tempo is, is het dus het beste om het wel mee te nemen. | ||
Trystar | woensdag 18 maart 2009 @ 12:10 | |
quote: | ||
Garisson72 | woensdag 18 maart 2009 @ 12:17 | |
Ik vind het overigens wel verwonderlijk dat je nauwelijks iets leest over de effecten van de voorspoiler, die (naar ik meen) 2x per ronde vlakker gelegd mag worden. Wat zijn de te verwachten effecten hiervan, als in: hoeveel topsnelheid scheelt dat, enzo. Iemand een idee? | ||
ArcticBlizzard | woensdag 18 maart 2009 @ 12:26 | |
quote:Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen. | ||
nils7 | woensdag 18 maart 2009 @ 12:34 | |
quote:En een hoop ongelukken omdat de snelheids verschillen tussen KERS gebruikende wagens en geen KERS gebruikende wagens behoorlijk hoog zal zijn! | ||
bodylotion | woensdag 18 maart 2009 @ 13:14 | |
tvp | ||
sanger | woensdag 18 maart 2009 @ 14:00 | |
quote:Je mag hem 1x per ronde verstellen (en terugplaatsen in de originele stand) volgens mij. | ||
sasquatsch | woensdag 18 maart 2009 @ 14:10 | |
quote:Alleen op het moment dat je KERS zelf gebruikt kan je die ander weer makkelijker inhalen. Het is gewoon een powerboost die je met maximum vermogen maximaal 6,6 sec per ronde kan gebruiken. | ||
sanger | woensdag 18 maart 2009 @ 14:22 | |
Wat ik eigenlijk niet weet is of je hem bv. 2x 3,3 seconden in 1 ronde kunt gebruiken ![]() | ||
Zorro | woensdag 18 maart 2009 @ 14:27 | |
quote:Bron: http://www.nu.nl Waarom wordt er alleen maar geluld over de 'strijd om de eerste plaats'? Met deze regel is idd alleen die strijd interessant, maar we zijn wel de gevechten in de middenmoot kwijt, althans dat zal veel minder belangrijk worden. Bernie doet net of alleen die strijd om de winst belangrijk./spannend/leuk is, maar als de nr 1 nu ver voor ligt is de hele wedstrijd om zeep. | ||
UnoclaM | woensdag 18 maart 2009 @ 14:43 | |
damn you ecclestone! ![]() | ||
ArcticBlizzard | woensdag 18 maart 2009 @ 14:58 | |
quote:Tuurlijk niet, wanneer je 2 auto's hebt die nagenoeg dezelfde rondetijden rijden en de 1 heeft kers en de ander niet dan moet de auto met kers ergens sneller zijn maar ook ergens langzamer zijn dan de auto zonder kers. Auto's kunnen dichter achter elkaar rijden en beter slipstreamen. Ik denk niet dat in zo'n geval kers een voordeel oplevert wellicht alleen stuivertje wisselen voor een paar ronden. | ||
Ared | woensdag 18 maart 2009 @ 15:10 | |
quote:lijkt me niet, want op het moment dat je onder druk ligt, bewaar je je KERS-boost om te verdedigen. Dat kost je over de hele ronde misschien tijd omdat je je boost misschien niet op het optimale moment kunt gebruiken, maar je positie raak je niet kwijt. En het is misschien, omdat je het ook als je niet onder druk ligt, waarschijnlijk op hetzelfde punt gebruikt, namelijk bij het opkomen van een lang recht stuk. bij gelijke rondetijden heb je dus de volgende situaties: beiden geen KERS - niemand heeft voordeel/nadeel één rijder heeft KERS, de ander niet - degene met KERS is zowel bij de start als bij gevechten in het voordeel, omdat hij een boost kan gebruiken op het moment van aanval of juist om een aanval af te slaan (ten koste van tempo op plekken waar niet ingehaald kan worden) beiden wel KERS - niemand heeft voordeel/nadeel er is dus geen situatie waarbij de KERS rijder in het nadeel is, maar wel situaties waarbij hij in het voordeel is. Dus, als je de hele raceafstand met KERS net zo snel kunt afleggen als zonder KERS (en je KERS systeem is betrouwbaar) is het logisch om het mee te nemen. | ||
Peterselieman | woensdag 18 maart 2009 @ 15:27 | |
Als ze beiden wel KERS hebben, dan kan er best iemand voordeel hebben. Met de nieuwe regels is het namelijk makkelijker om je in de versnellingsbak van je voorligger de kruipen. Dus als degene die achter ligt net een fractie eerder de powerboost inschakelt, dan heeft ie meer snelheid en loopt ie alvast naar de voorligger toe die vervolgens zelf de powerboost gebruikt. Maar dan kan het zijn dat degene die achter ligt uiteindelijk meer snelheid heeft na het gebruiken van de boost en ik kan halen. Maar dan moet ie wel verdomd goed gaan timen wil het lukken. | ||
sanger | woensdag 18 maart 2009 @ 15:58 | |
We gaan hier uit van een situatie dat beiden gelijkwaardige rondetijden rijden; zowel met als zonder KERS. Ik denk dat de afweging van de teams is of het extra gewicht en slechtere balansverdeling geen tijd gaat kosten per ronde. | ||
sasquatsch | woensdag 18 maart 2009 @ 16:04 | |
quote:Dat is dus precies wat ik zeg! Ik reageerde op iemand die zei dat bij gelijke rondetijden iemand met KERS ergens een nadeel heeft, op het moment dat de boost neit gebruikt wordt. Dus ook een voordeel op het moment dat je KERS wel gebruikt. Dat zou dus inderdaad kunnen leiden tot stuivertje wisselen. quote:Dat ligt niet aan de regels, maar aan de coureurs. Vorig jaar verloor Hamilton al een paar keer punten omdat hij juist ging voor de overwinning. En in het verleden verloor Senna al een titel aan Prost omdat hij altijd ging voor de overwinning, in tegenstelling tot Le Professeur. En misschien zijn nu de eerste races wel spannender, maar het kampioenschap kan na een half seizoen al voorbij zijn. EN dus zullen de laatste races niet meer zo spannend zijn als de afgelopen drie jaren. [ Bericht 31% gewijzigd door sasquatsch op 18-03-2009 16:10:35 ] | ||
Trystar | woensdag 18 maart 2009 @ 19:47 | |
Tijden van vandaag op Jerez
| ||
vosss | woensdag 18 maart 2009 @ 20:02 | |
OMGWTF! McLaren de allersnelste tijd van de dag!!!! ![]() | ||
HPoi | woensdag 18 maart 2009 @ 20:28 | |
En Lewis is zo snel dat zijn tijd niet eens meer te lezen is! ![]() | ||
Sinister-D- | woensdag 18 maart 2009 @ 21:35 | |
quote:Volgens mij moet KERS zich ''opladen'' volgens de regels. Ik dacht dat je 't systeem de eerste 2 rondes niet kan gebruiken, dat dat zo ingeprogrameerd is in de ECU. quote:Ja dat mag ![]() Komt er gewoon op neer dat KERS pas gebruikt kan worden na 'n ronde opladen, en dat de batterijen/vliegwiel pas ingezet kan worden in de volgende ronde. | ||
bodylotion | woensdag 18 maart 2009 @ 22:21 | |
met die nieuwe meeste-zeges-regel zal een afsluiter als in 2007 een stuk minder waarschijnlijk worden ![]() | ||
vosss | woensdag 18 maart 2009 @ 22:52 | |
Ik heb besloten om de rest van de week lekker op tijd naar bed te gaan. Des te eerder begint het weer. Ofja, voor mn gevoel dan zegmaar ![]() | ||
vosss | woensdag 18 maart 2009 @ 22:52 | |
Welterusten dus ![]() | ||
Meike26 | woensdag 18 maart 2009 @ 22:54 | |
Welterusten vosje ![]() ![]() | ||
Atreidez | woensdag 18 maart 2009 @ 23:02 | |
Truste foxxx ![]() McLaren weer snel, er is nog hoop ![]() Volgens mij gaan we nauwelijks iets van dat KERS merken trouwens.. of er moet een lampie op een auto gaan branden om te laten zien dat ie aanstaat ![]() | ||
Meike26 | woensdag 18 maart 2009 @ 23:28 | |
Zal wel net zoiets komen als bij A1GP, wanneer de TurboBoost ingedrukt word gaat er ook een lampje branden/knipperen in beeld, mits die coureur ook in beeld is. Hamilton kijkt wel erg serieus hoor als wassen beeld... volgens mij lacht hij veel meer in het echie en zo kennen de meeste hem ook...als een goedlachse jongen. | ||
bjaxx | donderdag 19 maart 2009 @ 00:09 | |
ik zie dat veel mensen klagen over het nieuwe systeem waarbij je voor de winst moet gaan. Maar wat is voor de fabrikant als Toyota, bmw etc nou belangrijk, het coureurs kampioenschap of het constructeurs kampioenschap ?? dus mocht het na 9 races de kampioen al bekend zijn, dan moeten ze strijden voor de constructeurs kampioenschap want dat is voor de fabrikant / team tog het belangrijkst ?? of zie ik dat verkeerd ![]() btw ik heb een betere idee voor het puntensysteem. Wat vinden jullie hiervan = 14-10-7-5-4-3-2-1 ![]() ![]() | ||
Meike26 | donderdag 19 maart 2009 @ 00:33 | |
Mooi punten systeem indd. !! Misschien dat ze eens, als dit "medaille" systeem niet blijkt te werken, een soort poll moeten houden. Gewoon diverse punten systemen onder de keuze mogelijkheden zetten en vervolgens kijken welk het meeste voorstanderd kent. Puntensysteem zoals : 14 - 10 - 7 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 mag er dan gelijk tussen. ![]() En zoals zovaak wel eens gezegd/geopperd, een extra punt voor snelste ronde en/of snelste pitstop zal ook wel leuk zijn. | ||
wimderon | donderdag 19 maart 2009 @ 00:50 | |
quote: | ||
nagel72 | donderdag 19 maart 2009 @ 01:34 | |
quote:gelukkig is het zo gelopen ... sorry maar ben McLaren fan ![]() | ||
vosss | donderdag 19 maart 2009 @ 07:35 | |
Als eerste naar bed en ook weer als eerste op ![]() quote:Daar heb ik wel iets over gehoord. Is dat nou niet doorgegaan dan? ![]() | ||
bodylotion | donderdag 19 maart 2009 @ 07:57 | |
quote:dan helpt het niet he ![]() | ||
Montov | donderdag 19 maart 2009 @ 09:22 | |
quote:Inderdaad, ik verwacht dat halverwege het seizoen de kampioen zo goed als zeker bekend is. Domme actie. En een punt voor de snelste ronde is ook waardeloos. Ja, soms zie je een subtopper de snelste ronde rijden en dan denk je dat het leuk zou zijn, maar normaal gesproken heeft de winnaar van de race de meeste kans op dat puntje (het is niet dat diegene een stuk overslaat waardoor ie voorligt). | ||
sasquatsch | donderdag 19 maart 2009 @ 10:37 | |
quote:Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden ![]() In de reglementen staat ook niets over die 6.6 seconden, alleen dat de maximum power 60 kW mag zijn en de te gebruiken energie per ronde 400kJ. Dus alleen bij gebruik op maximum power zit je op die 6.6 seconden. | ||
Automatic_Rock | donderdag 19 maart 2009 @ 10:53 | |
quote:Waarom? In welk van de laatste seizoenen zou de kampioen halverwege al bekend zijn geworden als toen de nieuwe regel al gelde? | ||
Swindler | donderdag 19 maart 2009 @ 13:15 | |
1. K. Nakajima Williams FW31 1:17.494 2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.471 Sneller dan Brawn GP ! | ||
Atreidez | donderdag 19 maart 2009 @ 13:24 | |
Heeft t nog geregend in Spanje.. 4 dagen rubber neerleggen is natuurlijk een goeie bodem voor snellere tijden ![]() | ||
Montov | donderdag 19 maart 2009 @ 13:26 | |
quote:Geen idee, maar ik verwacht het nu wel. | ||
sanger | donderdag 19 maart 2009 @ 14:00 | |
quote:Das niet verwonderlijk. Er ligt vele malen meer rubber op de baan en voor zover ik heb begrepen betrof het een kwali-stint op nieuwe zachte banden. | ||
bjaxx | donderdag 19 maart 2009 @ 14:30 | |
kan iemand zeggen van wat nou belangrijker is voor de fabrikant / team. >> coureurs kampioenschap of constructeur kampioenschap ![]() | ||
wimderon | donderdag 19 maart 2009 @ 14:52 | |
quote: | ||
Ared | donderdag 19 maart 2009 @ 14:54 | |
quote:constructeur hoeveel prijzengeld je krijgt is namelijk afhankelijk van je constructeurspunten, niet van de rijderspunten. | ||
bjaxx | donderdag 19 maart 2009 @ 14:59 | |
thanx , das duidelijk ![]() ![]() | ||
sasquatsch | donderdag 19 maart 2009 @ 16:12 | |
Ook McLaren onder de 1.18
| ||
vosss | donderdag 19 maart 2009 @ 18:55 | |
Dat zou eens tijd worden zeg ![]() | ||
Mikkie | donderdag 19 maart 2009 @ 19:04 | |
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, wat ik van die winst-regelementen moet vinden. | ||
vosss | donderdag 19 maart 2009 @ 19:09 | |
Ik denk dat we het gewoon even af moeten wachten hoe het uitpakt. Maargoed, zoals ik eerder al zei, als dit seizoen iemand met 60 punten WC is en de nummer 2 130 punten heeft dan is dat niet uit te leggen aan de fans wereldwijd. De FIA kan dan niet anders dan het seizoen erop de puntentelling herzien. Sterker nog, als de hele wereld zou klagen in een dergelijk geval dan zie ik er sommige rijders nog voor aan om na het in ontvangst nemen van de bokaal deze af te geven vrijwillig aan de nummer 2 die veel meer punten heeft gescoord. Dan is het hek helemaal van de dam. Ik denk dat Ecclestone een hartaanval krijgt als bv Lewis zo die beker doorgeeft aan Kimi met de mededeling dat hij vind dat Kimi hem verdient, want meer punten. Deze regel is echt geen lang leven beschoren hoor. ![]() | ||
Atreidez | donderdag 19 maart 2009 @ 20:23 | |
Goh, ben t een keer met Alonso eens.. Het is idd irritant steeds elk jaar de leken die een keer meekijken uit te leggen wat de FIA nu weer allemaal aangepast heeft ![]() | ||
Sinister-D- | donderdag 19 maart 2009 @ 20:32 | |
quote:Zal eens kijken of ik het bewuste stuk nog kan vinden in de F1RR van Henk Hummelinck. Die had toendertijd het een en ander uitgelegt, maar ben er niet meer zeker van iig. weet alleen niet wanneer ik daar tijd voor heb ![]() | ||
Gitaarmat | donderdag 19 maart 2009 @ 21:20 | |
Hallo, ik ben nieuw hier in de categorie sport ![]() ![]() TVP.. | ||
Trystar | donderdag 19 maart 2009 @ 21:26 | |
quote:Welkom ![]() | ||
Aresdreams | donderdag 19 maart 2009 @ 22:28 | |
quote:hey, jij ook hier? | ||
sanger | vrijdag 20 maart 2009 @ 08:38 | |
quote:Wat ik ergens gelezen heb is dat het pas boven de 100 km/h werkt. | ||
Swindler | vrijdag 20 maart 2009 @ 09:36 | |
quote:Een F1 auto zit snel op de 100 he ![]() | ||
sanger | vrijdag 20 maart 2009 @ 09:51 | |
quote:Als het een goede is wel ja. Maar direct bij de start heb je er dus niet veel aan. Pas na enkele tellen en dan ben je je al aan het positioneren voor de eerste bocht. Ik denk dus niet dat het bij de start altijd veel zal helpen. | ||
Atreidez | vrijdag 20 maart 2009 @ 09:55 | |
quote:Alleen de mensen vooraan hebben er misschien geen of minder profijt van.. Het S/F straight is natuurlijk een stuk langer voor degene die wat meer naar achteren starten. | ||
sanger | vrijdag 20 maart 2009 @ 09:59 | |
quote:Ik zie het al gebeuren. De achterhoede teams helemaal in de ban van inhalen met KERS en rammen zo een hele rits auto's uit de eerste bocht ![]() Ik denk dat juist bij de start het totaal geen nut heeft. Om eerder genoemde reden, maar ook omdat je alktijd moet afremmen voor je voorligger. Kwestie van wat later remmen dan die het wel gebruiken en de achterstand is weer goedgemaakt. | ||
Peterselieman | vrijdag 20 maart 2009 @ 13:39 | |
Zojuist is het teamportret van Scuderia Toro Rosso op FOK!sport verschenen. Het team dat vorig jaar verrassend met Sebastian Vettel in Italië wist te winnen. [F1-teamportret] Scuderia Toro Rosso | ||
Gitaarmat | vrijdag 20 maart 2009 @ 14:39 | |
quote:Ja. En voor wie ben jij? SPOILER | ||
Aresdreams | vrijdag 20 maart 2009 @ 15:24 | |
quote:Mclaren in het algemeen, verder, niet echt een coureur, maar Hamilton is zeker wel een goeie... eigenlijk vind ik alles best, zolang ferrari niet wint ![]() | ||
Gitaarmat | vrijdag 20 maart 2009 @ 15:25 | |
Ja, die zijn ook origineel he. ![]() | ||
Martijn85 | vrijdag 20 maart 2009 @ 16:21 | |
Zou wel lachen zijn als Hamilton dit seizoen kampioen wordt met 1 overwinning meer dan Massa, maar met minder punten ![]() | ||
Fallen | vrijdag 20 maart 2009 @ 16:47 | |
quote:Dat lijkt me echt fantastisch. ![]() Alleen wordt het seizoen daarop de regel meteen aangepast. | ||
Atreidez | vrijdag 20 maart 2009 @ 17:16 | |
Daar teken ik ook voor ![]() | ||
ElmarO | vrijdag 20 maart 2009 @ 17:43 | |
quote: | ||
vosss | vrijdag 20 maart 2009 @ 17:49 | |
quote:Dat zou helemaal niet lachen zijn ![]() | ||
Automatic_Rock | vrijdag 20 maart 2009 @ 17:57 | |
quote:Of gewoon in het Nederlands: http://f1.gpupdate.net/nl(...)teem-is-niet-geldig/ | ||
vosss | vrijdag 20 maart 2009 @ 18:44 | |
Nounou, en dat met nog een week te gaan ![]() Ik snap het eik niet. De verandering had nooit mogen plaatsvinden en zoals ik het lees is hij zelfs ongeldig en dan willen ze samen met de FIA gaan kijken om in 2010 een andere telling te krijgen!? Als die nieuwe puntentelling gewoon ongeldig is aangenomen moet dat toch direct worden teruggedraaid of ben ik nou gek!? ![]() | ||
Ared | vrijdag 20 maart 2009 @ 19:36 | |
volgens de FIA gaat dat ook gebeuren (sorry, weer engels):quote:bron: Autosport | ||
Trystar | vrijdag 20 maart 2009 @ 19:38 | |
quote:En dat allemaal een week voor het seizoen begint, komop zeg... | ||
Supersheep | vrijdag 20 maart 2009 @ 19:41 | |
En hetzelfde in het Nederlands:quote:http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=22707 | ||
vosss | vrijdag 20 maart 2009 @ 19:45 | |
quote:En het dan ook nog raar vinden dat de sport niet meer seieus genomen wordt. Als je alleen al hoorde hoe bv Alonso en Trulli en Schumacher van leer trokken afgelopen week ![]() Hoe dan ook; nog een paar dagen te gaan en dan beginnen we weer!!! ![]() | ||
ElmarO | vrijdag 20 maart 2009 @ 20:04 | |
quote:Maar Ecclestone wist zeker dat de coureurs het geweldig zouden vinden. ![]() quote: quote:Yup, kan niet wachten. ![]() [ Bericht 48% gewijzigd door ElmarO op 20-03-2009 20:19:21 ] | ||
Tarado | vrijdag 20 maart 2009 @ 20:24 | |
laten ze gewoon weer terug gaan naar het systeem dat ze veranderd hebben omdat Schumacher zo oppermachtig was en ze daarom 2e en 3e plaatsen beter wilden belonen ![]() 10, 6, 4, 3, 2, 1, dit geeft genoeg verschil tussen de winnaar en de rest. [ Bericht 0% gewijzigd door Tarado op 20-03-2009 22:00:27 ] | ||
bodylotion | vrijdag 20 maart 2009 @ 21:45 | |
quote:goed onderbouwd ![]() | ||
Trystar | vrijdag 20 maart 2009 @ 23:05 | |
quote:Idd, ze doen net of de vorige seizoenen niets aan was, wat een onzin! Maar gelukkig begint het over een week weer, Melbourne ![]() ![]() | ||
Automatic_Rock | zaterdag 21 maart 2009 @ 08:55 | |
quote:Hadden ze die puntentelling toen niet verandert omdat Verstappen steeds 7e of 8e werd? ![]() | ||
Garisson72 | zaterdag 21 maart 2009 @ 09:53 | |
quote:Als de FIA toen regelwijzigingen had doorgevoerd t.b.v. Us Sjoske dan was ik nu geen F1-fan meer geweest. Ik heb ook mijn grenzen. ![]() Kan iemand mij dit verduidelijken: Uit dit artikel blijkt dat Brawn achteraan in de pitstraat komt te staan dit seizoen. Er zijn voor- en nadelen: vrije, gemakkelijkere toegang tot de pitbox maar ook kleinere pitboxen. Vervolgens blijkt het nog onduidelijk welke startnummers het team krijgt. Ten eerste begrijp ik niet wat er zo moeilijk aan is: het wordt gezien als een nieuw team, dus nrs 24 en 25 zijn hun deel zou ik zeggen. Bovendien vraag ik me af of daar ook nog voor- en nadelen aan verbonden zijn, dat je als team de laatste startnummers hebt. Iemand een idee? | ||
sanger | zaterdag 21 maart 2009 @ 10:22 | |
Geloofwaardigheid en FIA ![]() | ||
ColtZ40 | zaterdag 21 maart 2009 @ 10:23 | |
TVF1 | ||
ElmarO | zaterdag 21 maart 2009 @ 15:34 | |
Ferrari gaat met KERS starten in Australië. ![]() quote: | ||
bodylotion | zaterdag 21 maart 2009 @ 16:06 | |
quote:en aankondigen het er volgend jaar wel door te drukken...wat een zelfingenomen mannetje is het ook ![]() met dat systeem zie ik topteams serieus de garage inrijden als ze tijdens een GP geen kans meer maken op een overwinning om motoren e.d. te sparen ![]() wat is er nou mis met de 12-9-7 puntentelling ![]() | ||
bodylotion | zaterdag 21 maart 2009 @ 16:42 | |
dit is trouwens het team van BBC wat dit seizoen F1 zal uitzenden: http://news.bbc.co.uk/spo(...)mula_one/7908585.stm | ||
vosss | zaterdag 21 maart 2009 @ 17:20 | |
quote:Inderdaad. Eerst wordt zijn idee over medailles de grond in gestampt en vervolgens komt ie met een idee dat degene met de meeste overwinningen de titel wint. Wat is daar nou precies anders aan dan zijn eerdere idee (waar niemand het mee eens was!) dat degen met de meeste gouden medailles de titel wint!? ![]() Die seniele ouwe zak moet gewoon echt binnen nu en 2 jaar finaal kapot neervallen en ter aarde storten! ![]() Bah bah, wat een vies en naar mannetje is het toch ook ![]() | ||
vosss | zaterdag 21 maart 2009 @ 17:22 | |
Ow, hij heeft wel veel gedaan voor de F1, dat zeker. Maar hoe hij de laatste tijd bezig is ![]() | ||
nils7 | zaterdag 21 maart 2009 @ 17:45 | |
quote:Hij moet weer geld hebben nu z'n vrouw dr met alles vandeur gaat... ![]() lapzwans dat het is... "zo'n zakenmannetje" zijn en dan zo'n blunder begaan om alles op haar te zetten. En in de tussentijd om alles maar kapot te maken wat je had opgebouwd... of doet ie dat expres omdat het nog wellicht op haar naam nog staat ![]() een seniele zak is het die al een paar jaar over datum is. We moeten gewoon terug hoe het was in '97! Slicks (nu op zich al), normale spoorbreedte en vleugels en lekker over de gehele wereld rond crossen ipv een attractie te zijn voor te rijke mohamedanen. | ||
ElmarO | zaterdag 21 maart 2009 @ 19:01 | |
quote:Ach, de verklaring waarmee ze kwamen was ook wel erg lachwekkend. ![]() quote:Ze dachten dat de teams het steunden. Ja, vandaar dat ze met een ander voorstel kwamen. Dat kwam natuurlijk omdat ze dit een geweldig idee vonden. ![]() ![]() Al zou het me niks verbazen als Ecclestone ze snoeihard heeft voorgelogen om zo zijn zin door te drijven. Wat er dan hopelijk voor zorgt dat de geloofwaardigheid van die man flink is gedaald binnen de FIA. | ||
Sally | zaterdag 21 maart 2009 @ 19:38 | |
quote:Welkom ![]() En ik vind je nu al aardig ![]() ![]() ![]() SPOILER | ||
Misan | zaterdag 21 maart 2009 @ 20:22 | |
quote:wanneer komt de vervangende F1-manager online? ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 21 maart 2009 @ 20:26 | |
quote:Dat moet je niet aan Sally vragen, maar aan mij ![]() | ||
Fallen | zaterdag 21 maart 2009 @ 20:44 | |
quote:wanneer komt de vervangende F1-manager online? ![]() | ||
Misan | zaterdag 21 maart 2009 @ 21:05 | |
quote:goede vraag! ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 21 maart 2009 @ 21:27 | |
quote:Ik hoop echt dit weekend nog. Er moeten nog wat dingetjes aangepast worden. | ||
HPoi | zaterdag 21 maart 2009 @ 21:59 | |
Weet iemand op welke BBC-zender Formule 1 wordt uitgezonden? Ik heb alleen BBC 1 en 2 en BC World. | ||
HPoi | zaterdag 21 maart 2009 @ 22:00 | |
quote:En komt die dan gewoon op Fok!Sport of ergens op het forum? | ||
Swindler | zondag 22 maart 2009 @ 10:34 | |
quote:BBC 1 | ||
Atreidez | zondag 22 maart 2009 @ 10:48 | |
Er komt ook F1 op wat digitale subkanalen, maar als je alleen bbc1,2 en world hebt zal je wel geen digi tv hebben ![]() Gelukkig zijn we weer terug bij de oude puntenconfiguratie ![]() Zelf vandaag ook racen in Endurance race (op pc ![]() http://www.digitalracing.nl/livetiming/livetiming.php?optie=3 Race begint 12.00, en ik rij in Zerobarrier. | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 11:15 | |
Road America is wel een toffe baan Atreidez. Welke game is dat? ![]() | ||
Atreidez | zondag 22 maart 2009 @ 11:22 | |
GTR2 ![]() ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 11:27 | |
GTR2, die heb ik hier ook nog wel ergens liggen ![]() Suc6 iig. Je komt een kleine 2 seconden tekort op dit moment ![]() | ||
Atreidez | zondag 22 maart 2009 @ 11:30 | |
Ja, die maat van mij qualificeerd nu en start ook, ik mag rond 12.50 aan de bak na de eerste stop.. We gaan meer voor constantie en geen schade dan voor snelheid, de audi's zijn zoiezo veels te snel hier.. Sebring gister was echte ALMS 12 h race, ook gewonnen door Audi's. Bourdais lag een tijd eerste nog (om t nog beetje ontopic te houden hier ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 11:34 | |
Okay. Hoeveel rondes rijden jullie? RA is echt een mooie baan. Die staat samen met Spa, Monza, de Nordschleiffe en Laguna Seca op mijn lijstje van favo tracks als het op simracing aan komt ![]() | ||
Atreidez | zondag 22 maart 2009 @ 12:08 | |
6 uur ![]() | ||
Garisson72 | zondag 22 maart 2009 @ 12:09 | |
Hey wat gaaf, GTR2 speel ik de laatste tijd ook veel. Hoogstwaarschijnlijk niet op jullie niveau, maar niettemin echt een góede race-sim, vind ik! ![]() | ||
Mikkie | zondag 22 maart 2009 @ 12:43 | |
GTR2 heb ik nog nooit gedaan, m'n laatste racegame was Grand Prix 4 van Microprose, en een uurtje TOCA ofzo. Misschien binnenkort maar eens proberen ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 12:56 | |
Eerste stop al gemaakt? Suc6 iig en ik kijk straks wel even waar jullie gefinished zijn ![]() | ||
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 13:33 | |
GAM is op de andere hoek ![]() | ||
TJDoornbos | zondag 22 maart 2009 @ 13:58 | |
quote:vertel... | ||
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 15:46 | |
Ontopic: het Formule 1 Jaaroverzicht nu op RTL 7 ![]() (en nu *dus* alweer reclame ![]() | ||
TJDoornbos | zondag 22 maart 2009 @ 17:05 | |
Is dien Hamlul weer kampioen Sal ![]() | ||
Sinister-D- | zondag 22 maart 2009 @ 17:33 | |
quote:Nu ook op Sporza (Canvas)..... Preview 2009 dan, geen review 2008 ![]() | ||
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 18:40 | |
quote: ![]() ![]() Hebben mensen het wellicht opgenomen, het jaaroverzicht 2008 van RTL en/of de Preview 2009 op Canvas? En er een filetje van gemaakt? ![]() Edit: ik weet iig van een Programma Gemist bij RTL, is zoiets er ook voor Canvas/Belgische omroep? | ||
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 18:43 | |
quote:Nog altijd, miepje ![]() | ||
Acathla | zondag 22 maart 2009 @ 19:20 | |
Damon Hill maakt journalist ziek ![]() | ||
ChatGirl | zondag 22 maart 2009 @ 19:45 | |
quote:Uit een oud F1 topic heb ik deze link gevist, en op het eerste gezicht lijkt het nog te werken. http://www.mediafire.com/download.php?0222mjyqgng En voor de Canvas/Sporza uitzendig heb ik nog geen werkend linkje kunnen vinden. | ||
TJDoornbos | zondag 22 maart 2009 @ 19:46 | |
quote:ik heb nieuws voor hem, zaterdag huilt die en zondag nog harder! | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 19:47 | |
Zowel de 2009 preview als de review van 2008 zoals ie net op tv was zijn te vinden op FTD ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 19:49 | |
Preview 2009 Review 2008 ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 19:53 | |
quote:Mooie jump. ![]() Mind that hill, hill ![]() | ||
Trystar | zondag 22 maart 2009 @ 19:57 | |
quote:Thanks vosss ![]() | ||
vosss | zondag 22 maart 2009 @ 20:02 | |
No problemo ![]() | ||
Slein83 | zondag 22 maart 2009 @ 20:55 | |
quote: Merci ![]() | ||
Atreidez | zondag 22 maart 2009 @ 21:26 | |
Kan er geen torrent van vinden.. Was het een beetje interessante preview? Die belgen zijn normaal om bij in slaap te dommelen ![]() We zijn trouwens 9e geworden, op 0.8 seconden van 8. | ||
bodylotion | zondag 22 maart 2009 @ 23:10 | |
thanks Vosss! ![]() | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 07:24 | |
quote:Ik heb een hele tijd mee zitten kijken op de livetiming. Tot rondje 65 ofzo ![]() Jammer dat je net die 8ste niet haalde, maar toch een mooi resultaat ![]() | ||
WEST | maandag 23 maart 2009 @ 09:27 | |
zijn de eerste fotos uit melbourne er al? | ||
Trystar | maandag 23 maart 2009 @ 10:04 | |
Ik ben nog niks tegen gekomen. | ||
Atreidez | maandag 23 maart 2009 @ 10:12 | |
http://www.f1badger.com/2009/03/streuthmate/![]() Mag nog wel laagje verf op ![]() | ||
Trystar | maandag 23 maart 2009 @ 10:14 | |
quote:Foto's ![]() Krijg er nu toch wel erg veel zin an ![]() Idd, die mogen ze wel even opknappen die kerbs. | ||
Atreidez | maandag 23 maart 2009 @ 11:55 | |
Wordt ook wel een stuk uitdagender, met al die paaltjes langs de route ![]() | ||
WEST | maandag 23 maart 2009 @ 12:10 | |
ik heb een link naar webcam beelden van een deel en daar kon je zo elke dag de opbouw zien. | ||
Mikkie | maandag 23 maart 2009 @ 12:50 | |
Dat filmpje van Hill met die journalist ![]() | ||
ArcticBlizzard | maandag 23 maart 2009 @ 13:05 | |
quote:Wacht maar, in 2011 wil de Fia de snelheid omlaag hebben en komen er drempel op het circuit ![]() | ||
Mikkie | maandag 23 maart 2009 @ 13:10 | |
Of een energielabel. Een A-label betekent 30 seconden voorsprong bij de start, een F-label geeft je 30 seconden stop&go. ![]() | ||
Trystar | maandag 23 maart 2009 @ 13:14 | |
quote:Doe is plaatsen die link ![]() | ||
WEST | maandag 23 maart 2009 @ 15:09 | |
quote:moet je ff wachten tot eind van de middag. ben nu nog aan het werk. | ||
Walter_Sobchak | maandag 23 maart 2009 @ 16:01 | |
Ik heb er zin an.... | ||
Atreidez | maandag 23 maart 2009 @ 16:12 | |
WEST, maak jij een topic voor de race? | ||
Walter_Sobchak | maandag 23 maart 2009 @ 16:38 | |
Oh, heb ik al gezegd dat ik zeer waarschijnlijk naar de GP Istanbul ga dit jaar? ![]() ![]() Ik ga me richten op kaartjes voor GrandStand 1 of 8. | ||
ColtZ40 | maandag 23 maart 2009 @ 16:41 | |
quote:1 en 8 zijn niet overdekt. ![]() ![]() Maak er gelijk een week van, Istanbul is echt tof. ![]() | ||
Walter_Sobchak | maandag 23 maart 2009 @ 16:45 | |
quote:Helaas, ik moet van dinsdag 16-6 tot maandag 22-6 in Portugal zijn voor werk. Daarom is het ook nog niet helemaal zeker, want ik moet even zien te regelen dat ik een vlucht van Istanbul-Lissabon kan opgeven voor werk. Niet echt erg handig invullen op een declaratieformulier als ik niet in Istanbul hoef te zijn voor werk... ![]() | ||
WEST | maandag 23 maart 2009 @ 16:58 | |
quote:ja ga ik vanavond aan werken. http://webcam.omniconnect.com.au/ webcam melbourne ![]() | ||
Trystar | maandag 23 maart 2009 @ 17:28 | |
quote:Nice ![]() | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 18:02 | |
quote:Tpf. Ik ben benieuwd ![]() | ||
Giem | maandag 23 maart 2009 @ 18:37 | |
Ik ben benieuwd, heb er weer zin in | ||
StateOfMind | maandag 23 maart 2009 @ 18:50 | |
Nog een paar dagen ![]() * StateOfMind heeft er zin in! | ||
ArcticBlizzard | maandag 23 maart 2009 @ 19:24 | |
Kritiek op bolides Brawn GP Uitgegeven: 23 maart 2009 17:53 Laatst gewijzigd: 23 maart 2009 17:52 MELBOURNE - Red Bull Racing bereidt een officieel protest voor tegen Brawn GP. De bolides van het oude Honda-team, die nu eigendom zijn van teambaas Ross Brawn, zijn volgens Red Bull voorzien van een illegaal onderdeel. De zogeheten diffuseur zou er de oorzaak van zijn dat Brawn GP tijdens de afgelopen testseries vaak de snelste was van alle teams in de Formule 1. ''Dat scheelt een halve seconde per ronde. Zeven teams, onder wie Red Bull, zijn het met elkaar eens. Dit is illegaal'', aldus teammanager van Red Bull Helmut Marko. ''Als blijkt dat dit onderdeel tegen de regels is, dienen we donderdag in Melbourne een officieel protest in bij de internationale autosportfederatie FIA.'' Seizoensopening Komende zondag opent het wereldkampioenschap Formule 1 met de Grote Prijs van Australië. Ook teambaas Stefano Domenicali van Ferrari hekelde de diffuseur. ''Wij zijn er zeker van dat dit onderdeel niet conform de regels is en dat de FIA het moet verbieden.'' Volgens Marko van Red Bull is de zaak duidelijk. ''Renault heeft vorig jaar maart al eens gevraagd of deze oplossing mocht en kreeg toen een negatief antwoord.'' © ANP http://www.nu.nl/sport/1937336/kritiek-op-bolides-brawn-gp.html | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 19:37 | |
Leuk, maar de FIA gaf al aan dat het wel degelijk conform de regels is. En als er protesten van andere teams zijn dat het dan aan de stewards is om te beslissen wat ze er mee doen. Overigens is BrawnGP niet de enige met een dergelijk ontwerp. Ik denk dat zij gewoon de regels beter bestudeert hebben dan de rest en dat het wel degelijk (volgens de regels zoals ze nu (nog?) zijn) legaal is. We zullen wel zien. ![]() | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 19:41 | |
quote: ![]() | ||
sanger | maandag 23 maart 2009 @ 19:42 | |
quote:Die uitspraak gold over de diffusers van Toyota en Williams, toen was de BGP001 nog niet onthuld. Neemt niet weg dat dit een interessante ontwikkeling is. Wat als ze afgekeurd worden? Zouden ze andere diffusers mee hebben en de bolide kunnen ombouwen? Of mogen ze meedoen en worden ze later uit de uitslag geschrapt? | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 19:57 | |
Ik heb geen idee ![]() Ik hoop iig dat ze voor een hoop spektakel gaan zorgen ![]() | ||
vosss | maandag 23 maart 2009 @ 21:25 | |
Is iemand van jullie bekend met www.watchf1.net? Ik krijg er zojuist het volgende bericht van: quote:De site ziet er redelijk uit. IS dit iets nieuws ofzo? Iemand al ervaring mee? ![]() | ||
Swindler | maandag 23 maart 2009 @ 21:37 | |
quote:Nee bestaat al langer , jammer dat het geld kost ![]() | ||
bodylotion | maandag 23 maart 2009 @ 21:49 | |
ben benieuwd hoe dat met BrawnGP gaat aflopen. We kunnen toch aannemen dat ze zich wel degelijk aan de regels gehouden hebben aangezien ze niet echt veel tijd te verliezen hadden tijdens de tests... | ||
ArcticBlizzard | maandag 23 maart 2009 @ 22:09 | |
Bijna elke regel laat ruimte open. Het gaat erom wat ze met een bepaalde regel beogen. Bijv. vorig jaar dat gedoe met bewegende aerodynamishe onderdelen. Doordat heel precies stond onschreven wat niet mocht en de wijze waarop zou worden getest werd de mogelijkheid geschapen om legaal bewegende aero onderdelen te construeren. Alles kwam door de test. In europa kijken we veel meer naar wat we beogen te bereiken met een regel waar bv in de VS meer zal worden gekeken naar wat er precies staat. Je kunt een regel verschillend interpreteren en zo kun je dus andere uitkomsten krijgen. Ik zelf hoop dat Brawn, Toyota en williams met de huidige diffuser mogen rijden, andere teams zullen waarschijnlijk snel volgen. | ||
sanger | maandag 23 maart 2009 @ 22:09 | |
quote:Die mening heb ik ook. Maar je kunt regeltjes vaak op meerdere manieren interpreteren. | ||
RowanF1 | maandag 23 maart 2009 @ 22:36 | |
Dit jaar gaat BBC in UK weer F1 uitzenden toch? Dat betekend dat de iTV Livestream voor vrije trainingen verdwijnen.. Hopen dat het op één van de BBC zenders komt, kan ik dat tenminste bekijken. | ||
nagel72 | maandag 23 maart 2009 @ 23:02 | |
quote:heb ik ook ergens gelezen ... ma kan zosnel niet vinden waar | ||
Atreidez | maandag 23 maart 2009 @ 23:13 | |
BBC heeft ook al aangegeven via hun site streams ter beschikking te stellen voor alle sessies van de F1, maar wel alleen voor engelse ip's. Hopelijk verschijnt er dus weer ergens een stream die daar gebruik van maakt ![]() | ||
RowanF1 | maandag 23 maart 2009 @ 23:25 | |
quote:Hmm, daar kan ik wel iets mee regelen.. Dan kan ik het via Justin doorzenden.. Bedankt voor de tip in ieder geval ![]() | ||
bodylotion | maandag 23 maart 2009 @ 23:31 | |
quote:Dat zou erg vet zijn! ![]() | ||
WEST | maandag 23 maart 2009 @ 23:49 | |
quote:ben voor de helft klaar, morgenavond de andere helft ![]() | ||
Trystar | dinsdag 24 maart 2009 @ 08:34 | |
quote: | ||
sasquatsch | dinsdag 24 maart 2009 @ 09:13 | |
quote:Dat is ook de reden dat ik vindt dat als het voldoet aan de letterlijke tekst van de reglementen dat de diffusers legaal zijn, ook al voldoen ze niet aan de ideeën die de FIA erover heeft. Dan hadden ze dat maar beter in de reglementen moeten zetten. ![]() | ||
Googolplexian | dinsdag 24 maart 2009 @ 10:01 | |
quote: ![]() | ||
Trystar | dinsdag 24 maart 2009 @ 10:05 | |
quote:Het wordt steeds leuker met Bernie ![]() | ||
Meike26 | dinsdag 24 maart 2009 @ 11:12 | |
Over mensen in het harnas jagen zeg.. ![]() Niet dat ik het Bernie toewens een hartaanval of andere kwaal op te lopen, maar ik word door dit soort berichten wel heel nieuwsgierig hoe het met de F1 gaat als die grijze dakduif er niet meer is. | ||
Jezza | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:00 | |
Iemand een idee of de vrije training ook op de BBC wordt uitgezonden? Op verschillende teletekst- en tvgidssites kan ik niet verder kijken als overmorgen, dus kan ik vrijdag niet zien ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:04 | |
quote:Dit zijn de BBC uitzendtijden die ik ken: quote: | ||
Atreidez | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:29 | |
Ik weet nog steeds niet wat ze nou met "via Red Button" bedoelen.. Is dat nou puur Brits, alleen voor schotels, of kunnen we dat met normala digi tv in Nederland ook zien ![]() | ||
Jezza | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:38 | |
quote:Nee, dat kan je helaas in Nederland niet zien ![]() | ||
Dos37 | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:50 | |
Is er al een topic over de eerste GP of zit ik eroverheen te kijken ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 24 maart 2009 @ 13:52 | |
quote:Dat zou vanavond komen als het goed is. | ||
TJDoornbos | dinsdag 24 maart 2009 @ 14:05 | |
quote:Dan pas? geintje West ![]() | ||
Walter_Sobchak | dinsdag 24 maart 2009 @ 14:16 | |
quote:Da's jammer, want dan heeft zo'n digitaal pakket dus geen nut (ondanks vier of vijf BBC kanalen)? ![]() | ||
Jezza | dinsdag 24 maart 2009 @ 14:25 | |
quote:Klopt, ik dacht precies hetzelfde, maar helaas kunnen we er alsnog geen gebruik van maken ![]() | ||
WEST | dinsdag 24 maart 2009 @ 15:11 | |
quote:ik maak hem vanavond gereed. er moet ook gearbeid worden. | ||
WEST | dinsdag 24 maart 2009 @ 15:13 | |
quote:zo'n systeem moet hier ook komen. | ||
bodylotion | dinsdag 24 maart 2009 @ 16:42 | |
als alle teams geland zijn in melbourne, zal het team van Brawn dan al de officiële kleurstelling hebben? | ||
Jezza | dinsdag 24 maart 2009 @ 17:00 | |
Geen idee, maar ik lees net dat er een gerucht rond gaat dat Bwin de hoofdsponsor zou gaan worden van Brawn GP. Misschien krijgt de auto dan ook wel de kleuren geel, groen, wit en zwart aangezien dit ook de huisstijl van Bwin is. | ||
Ared | dinsdag 24 maart 2009 @ 17:02 | |
zolang ze nog geen sponsoren hebben, zullen ze vermoedelijk met een heel neutraal design blijven rijden. | ||
Trystar | dinsdag 24 maart 2009 @ 17:30 | |
quote:Lijkt mij ook, ik vind alles best als ze maar niet de aarde er weer op plakken ![]() | ||
bodylotion | dinsdag 24 maart 2009 @ 17:49 | |
quote:hah inderdaad, zou het toeval zijn? ![]() | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 24 maart 2009 @ 18:16 | |
tvp! Het is weer ouderwets dreigen-met-een-boycot tijd. ![]() trouwens: 2 maanden geleden nog flink wat spierballen taal bij Force India, een plek in de middenmoot was immers gegarandeerd met deze bolide. Een paar dagen voor aanvang van de Australische GP komen er geheel volgens verwachting de volgende 2 berichtjes: Wat is de Formule 1 toch een voorspelbaar wereldje zo af en toe. ![]() [ Bericht 38% gewijzigd door Kleffe_Dop op 24-03-2009 19:26:37 ] | ||
Atreidez | dinsdag 24 maart 2009 @ 18:52 | |
Als je met zulke drastische regelwijzigingen en een halve McLaren nog steeds stijf achteraan blijft rijden dan doen ze echt wat fout. | ||
ElmarO | dinsdag 24 maart 2009 @ 18:58 | |
quote:Ach, er moet toch iemand de langzaamste zijn. En blijkbaar is dat weer eens Force India. ![]() | ||
sanger | dinsdag 24 maart 2009 @ 19:07 | |
Als het alleen een gebrek aan downforce is, dan is het een kwestie van windtunnel tijd voor ze ergens wat plekken winnen (als de auto echt zo goed is dan ![]() Ik denk echter dat het meer mechanische grip is, waar ze al jaren een tekort aan hebben ![]() | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 24 maart 2009 @ 19:42 | |
Kimi Räikkönen #1: 2009, het jaar van de ijsman? | ||
WEST | dinsdag 24 maart 2009 @ 20:07 | |
zo de eerste beelden uit Albert park gezien waar de teams druk bezig zijn ![]() | ||
Trystar | dinsdag 24 maart 2009 @ 20:08 | |
quote: ![]() | ||
WEST | dinsdag 24 maart 2009 @ 22:37 | |
2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix | ||
vosss | woensdag 25 maart 2009 @ 00:14 | |
Hijs weer fijn ![]() | ||
vosss | woensdag 25 maart 2009 @ 00:16 | |
Die Bernie is echt een motherfucker. Cough up the money bitch! Dattie ff overhoop ligt met dat schlemiele exwijf van hem en omdat hij zelf zo achterlijk was om het allemaal op haar naam te zetten staat compleet los van de F1. Hij moet gewoon dokken en (bij voorkeur) snel aftreden! | ||
vosss | woensdag 25 maart 2009 @ 00:16 | |
Of een enge ziekte krijgen ofzo. Bah bah, wat een vies mannetje ![]() | ||
Mikkie | woensdag 25 maart 2009 @ 00:25 | |
quote:Ook dat is een vorm van regelmaat en consequent presteren ![]() | ||
bodylotion | woensdag 25 maart 2009 @ 09:58 | |
quote: ![]() | ||
Jezza | woensdag 25 maart 2009 @ 10:36 | |
FOTA ftw! ![]() Ecclestone omg! ![]() | ||
Jezza | woensdag 25 maart 2009 @ 10:41 | |
quote:Zal die dan tijdens de eerste GP ook bij de BBC zitten? ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Jezza op 25-03-2009 12:35:49 ] | ||
Meike26 | woensdag 25 maart 2009 @ 11:03 | |
Waarom ook niet? BBC heeft toch ook een hokje/commentaarpositie toegewezen gekregen door de FIA ? Elke coureur die rondloopt op de paddock terwijl er geraced word, kan zo aanschuiven bij Murray Walker. Dus als Coulthard niet rijd, schuift hij zondag middag, voor ons ochtend, gewoon gezellig aan. Ik vraag me eerder af, als Coulthard moet rijden, krijgt hij dan een extra radiofrequentie om de race te verslaan vanuit de race voor BBC .. ? Dat zal pas lachen zijn ![]() | ||
Aresdreams | woensdag 25 maart 2009 @ 11:07 | |
quote:zoiets hadden ze toch ooit bij de indy 500 gedaan bij arie luyendijk? kan me daar iets vagelijks van herinneren... | ||
Sally | woensdag 25 maart 2009 @ 12:10 | |
quote:Waar is de bronvermelding??? | ||
Sally | woensdag 25 maart 2009 @ 12:11 | |
quote:En nog 1 zonder bron ![]() | ||
ColtZ40 | woensdag 25 maart 2009 @ 12:12 | |
quote:gpupdate ![]() | ||
Jezza | woensdag 25 maart 2009 @ 12:37 | |
quote:Aangepast ![]() | ||
Sally | woensdag 25 maart 2009 @ 16:23 | |
Thnx voor de bronvermeldingen, beide artikelen staan inmiddels op FOK!sport ![]() [redactiemode] Sowieso goed om bij elk gekopieerd nieuwsbericht een bronvermelding bij te zetten: dat kan mogelijke claims aan het adres van FOK! voorkomen ![]() | ||
Trystar | woensdag 25 maart 2009 @ 16:51 | |
quote: quote: | ||
ArcticBlizzard | woensdag 25 maart 2009 @ 17:12 | |
Overigens wel balen dat dit weekend ook precies de klok een uur vooruit gaat, dat is om half 6 op oude tijd. | ||
Jezza | woensdag 25 maart 2009 @ 17:13 | |
Ook van bovenstaand bericht is de bron Gpupdate.nl ![]() | ||
Aresdreams | woensdag 25 maart 2009 @ 18:12 | |
quote:in het tweede bericht zit een storende fout... iets over dat de auto niet meer dan 605 kg mag zijn... volgens mij is het toch echt zo dat het niet minder mag wegen... | ||
Sally | woensdag 25 maart 2009 @ 20:38 | |
Crossposting uit het Aussie-topic:quote: quote:Edit: dit is de algemene link voor de tv-tijden van BBC One, die dus F1 uitzendt -> http://www.bbc.co.uk/bbcone/programmes/schedules Kies dan een regio, waarbij London de GMT-tijd heeft. Amsterdam = GMT + 1 uur. [ Bericht 4% gewijzigd door Sally op 25-03-2009 20:44:34 ] | ||
Sinister-D- | woensdag 25 maart 2009 @ 21:07 | |
Financiële tegenvaller voor Brawn GPquote:Ecclestone ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 25 maart 2009 @ 21:09 | |
Belachelijk zeg. Die man wordt met de dag gestoorder ![]() | ||
bodylotion | woensdag 25 maart 2009 @ 21:29 | |
![]() edit: verkeerde topic, staat in de andere ![]() Sally het kwam van GPupdate.nl, sorry! | ||
sasquatsch | woensdag 25 maart 2009 @ 21:41 | |
quote:Brawn GP is officieel een nieuw team, maar hoefde geen instap geld te betalen. Omdat ze officieel een nieuw team zijn, krijgen ze geen TV gelden. Ik denk dat als ze Brawn wel instapgeld lieten betalen het team niet aanwezig zou zijn en er dus geen 20 wagens op de grid zouden staan en Ecclestone een probleem heeft met de organisatoren. ![]() | ||
Klopkoek | woensdag 25 maart 2009 @ 21:48 | |
Ecclestone mag met pensioen gaan wat mij betreft | ||
vosss | woensdag 25 maart 2009 @ 23:55 | |
edit [ Bericht 99% gewijzigd door Ambrosius op 26-03-2009 18:08:48 (niet doen) ] | ||
Sally | donderdag 26 maart 2009 @ 00:27 | |
[reactie op edit] Ontopic: zou wel eens willen weten wat heeft Eccelstone Honda dan eerder aangeboden? Dit is toch belachelijk?? ![]() quote: [ Bericht 31% gewijzigd door Ambrosius op 26-03-2009 18:09:34 ] | ||
vosss | donderdag 26 maart 2009 @ 07:38 | |
"financiele steun" heeft ie aangeboden. En geloof maar niet dat hij gewoon een dikke zak met geld op tafel heeft gezet. Daar moest vast en zeker iets voor terug komen. ![]() Anyway, iemand die al zo goed als dood is en niet eens op fok zit (neem ik voor het gemak even aan ![]() Bovendien denk ik dat een hop mensen het met me eens zijn ![]() | ||
bodylotion | donderdag 26 maart 2009 @ 08:31 | |
reactie op edit [ Bericht 95% gewijzigd door Ambrosius op 26-03-2009 18:09:45 ] | ||
Trystar | donderdag 26 maart 2009 @ 11:20 | |
quote: | ||
Ared | donderdag 26 maart 2009 @ 11:43 | |
hoppa, 't seizoen moet nog beginnen en de rechtzaken vliegen je weer om de oren. Mag toch duidelijk zijn dat Brawn GP niet een nieuw team is, netzomin als Honda een nieuw team was, BAR een nieuw team was etc. Complete power-trip dus van Ecclestone die ongetwijfeld voor het gerecht uitgevochten gaat worden, als hij voet bij stuk houdt. | ||
sasquatsch | donderdag 26 maart 2009 @ 11:43 | |
quote:Ik was van plan om mijn interpretatie van de regels te geven, en waarom ik denk dat de diffusers legaal zijn, maar ik kan de plaatjes pas vanavond plaatsen. Het komt hier op neer dat het vanaf de grond zichtbare deel van de diffuser niet hoger mag zijn dan 175 mm vanaf de bodemplaat (reference plane in de reglementen), maar doordat de drie binnen deze hoogte een deel afsluiten het stuk erboven hoger kan zijn. | ||
TJDoornbos | donderdag 26 maart 2009 @ 13:02 | |
Die ouwe moeten ze met 2 Brawn-bolides over zijn lul rijden! | ||
singha | donderdag 26 maart 2009 @ 13:58 | |
quote:Inderdaad volgens het reglement: quote:Ofwel een dubbele diffuser is toegestaan, mits het onderste surface niet meer dan 175mm boven het referentie vlak komt. Alleen zoals zo vaak staat er weer een extra voorwaarde: quote:Hierop zouden de andere teams kunnen zeggen dat zo'n dubbele diffuser geen uniform, continuous surface is. Maar ik weet dat Charlie de dubbele diffuser in de ontwerp fase al heeft goedgekeurd, dus weinig kans om het nu te verbieden.. [ Bericht 11% gewijzigd door singha op 26-03-2009 14:07:45 ] | ||
FriescheHengst | donderdag 26 maart 2009 @ 14:07 | |
Het ligt hem niet aan jullie uitleg hoor, maar ik snap er niets van. ![]() | ||
singha | donderdag 26 maart 2009 @ 14:16 | |
Las net dat de protesten tegen de 3 "illegale" diffusers zijn afgewezen. Dus alle teams aan de start! | ||
Peterselieman | donderdag 26 maart 2009 @ 14:23 | |
Gelukkig maar ![]() | ||
Ared | donderdag 26 maart 2009 @ 14:36 | |
en dat de protesterende teams beroep hebben aangetekend, dus dat we pas na Maleisië van de WMSC te horen krijgen of het legaal of illegaal is. | ||
Kleffe_Dop | donderdag 26 maart 2009 @ 14:41 | |
quote:En als ze illegaal zijn bevonden, kunnen de punten dan nog met terugwerkende kracht afgenomen worden? | ||
sasquatsch | donderdag 26 maart 2009 @ 14:57 | |
quote:Post ik vanavond. Kan ik vanaf mijn werk niet doen. | ||
Jezza | donderdag 26 maart 2009 @ 15:05 | |
Het protest is al afgewezen door de stewards! http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915 Met dank aan Trystar | ||
ArcticBlizzard | donderdag 26 maart 2009 @ 16:20 | |
quote:Volgens mij doen ze dat niet, dit was tenminste met de "massa dempers" toen niet zo. | ||
bodylotion | donderdag 26 maart 2009 @ 16:50 | |
quote:http://f1.gpupdate.net/nl(...)ponsor-van-brawn-gp/ dan wordt ie vast rood ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 26 maart 2009 @ 17:00 | |
Wit met rood ![]() | ||
Meike26 | donderdag 26 maart 2009 @ 17:50 | |
Hmm... rood is meer roze bij Virgin volgens mij.. Wel jammer, vond de kleurstelling van Brawn GP juist wel uniek... nu is er nog meer wit/rood op de grid... Hopen op een supergave livery dus ![]() | ||
vosss | donderdag 26 maart 2009 @ 18:11 | |
Startnummers 18 en 19 doen niet mee dit jaar. Dat waren de nummers die Honda zou hebben, maar de FIA ziet BrawnGP als een nieuw team. Dus moeten ze de laatste nummers krijgen. Echter had Force India al zijn promotiemateriaal met die laatste nummers uitgebracht. Nu heeft de FIA besloten om dan maar nummer 18 en 19 te laten voor wat het is en BrawnGP 2 nummers ná Force India te geven zodat Force India niet al zijn merchandise opnieuw uit hoeft te brengen . ![]() | ||
Kleffe_Dop | donderdag 26 maart 2009 @ 19:28 | |
quote:Zilver/Rood/Blauw is ook mogelijk: ![]() | ||
sasquatsch | donderdag 26 maart 2009 @ 21:50 | |
Een aantal teams hebben een protest aangespannen tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota. Deze diffusers zijn intussen door de technische commissie van de Australische Grand Prix goedgekeurd. Dat betekent dat Brawn GP, Williams en Toyota meedoen aan de Grand Prix en dat de legaliteit van de wagens later wordt vastgesteld in de Court of Appeal van de WMSC. Maar wat is het probleem nu? Hier een plaatje van de verschillende diffusers. ![]() copyright onbekend, gekopieerd van een forum op [url=http://www.f1technical.net]www.f1technical.net Het grootste verschil (en waarom het protest is ingediend) is dat de diffusers aan de linkerkant hoger zijn dan de diffusers aan de rechterkant, en dus meer downforce genereren. Nu is de vraag of dit legaal is. De reglementen waar het (IMHO) om gaat: quote:In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat). Als ik kijk naar bovenstaand plaatje en daar het deel op inteken dat zichtbaar is van de grond (rode lijn) kom ik tot het volgende plaatje. ![]() Hieruit blijkt dat de rode lijn van alle diffusers niet hoger is dan de geeiste 175mm. Daarnaast wordt deze lijn niet onderbroken (continu). Het deel van de diffuser dat niet zichtbaar is van de grond en geen bodywork betreft (omdat het onder het bodywork zit) is in de drie bewuste diffusers wel hoger dan die 175mm. En dat komt omdat deze delen niet zichtbaar zijn vanaf de grond. Met andere woorden, de diffusers voldoen aan de regels zoals opgesteld in 3.12.7. Blijft alleen nog de vraag over of dit niet bewust is gedaan om de regels zoals opgesteld aan het begin van artikel 3 te omzeilen. to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. En hier mag de Court of Appeal een uitspraak over doen. Nog even een update. Het grootste probleem is dat de achterkant van het deel onder de rode lijn dicht moet zijn, behalve het gat voor de starter, terwijl het boven de rode lijn open mag zijn, waardoor de lucht er beter doorheen geleid kan worden. Even nog een disclaimer: Bovenstaande is volledig mijn eigen interpretatie van de regels. [ Bericht 3% gewijzigd door sasquatsch op 27-03-2009 08:43:32 ] | ||
denniss099 | donderdag 26 maart 2009 @ 22:16 | |
morge rijd mclaren wss ook met zoon diffuser, wat aantal al dachten.. las ik net op f1 today, kan niet wachtee:P | ||
FriescheHengst | donderdag 26 maart 2009 @ 22:37 | |
Dank sasquatsch! Kraakhelder. | ||
Atreidez | donderdag 26 maart 2009 @ 22:41 | |
Het is gewoon slim ![]() | ||
Last_Samurai | donderdag 26 maart 2009 @ 22:52 | |
de BBC streamed ook via internet,is dat voor ons nu ook te bekijken??? of weer een exclusive voor de Britten??? | ||
Garisson72 | donderdag 26 maart 2009 @ 23:25 | |
ThanQ voor de verduidelijking, Sasquatsch! ![]() Ik vroeg me al af wat nou eigenlijk de hele toestand was omtrent die diffusers en waar de verschillen zaten. Helemaal duidelijk nu! | ||
vosss | donderdag 26 maart 2009 @ 23:33 | |
quote:Dat kunnen ze echt niet maken. Vandaag volledig legaal verklaren en dan over een paar weken illegaal verklaren en punten afpakken. Komop zeg, en dat net na die belachelijke wijziging in de puntentelling die ineens weer ongedaan gemaakt werd. Als ze hier straffen voor gaan uitdelen na een paar races neemt niemand de sport nog serieus. Ik niet iig. ![]() | ||
Atreidez | donderdag 26 maart 2009 @ 23:51 | |
Waar gaan we dit jaar een kratje op zetten vosss? Volgens mij heb ik er nog 1 tegoed van je. | ||
vosss | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:11 | |
quote:Het zou zomaar kunnen. Weet jij nog waar dat voor was? ![]() Eik zou het wel gaaf zijn om een keer een F1 te kijken met iedereen die altijd post in deze topics. Is er eik ooit een meet geweest? ![]() | ||
Sally | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:19 | |
quote:Ik heb in 2007 een meet proberen te regelen voor de FOK!forumusers. Ergens op een kartbaan bij Utrecht (voorwaarde was het kunnen kijken van de F1-race). Maar dat werd helaasch niets vanwege te weinig belangstelling (en de prijs was mss wat te hoog voor sommigen). Mss dat er dit jaar ergens een kroeg gevonden kan worden centraal in het land? | ||
Atreidez | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:20 | |
Geloof t niet, of wel? Ja wacht, er was een keer een meet in rijswijk, waar echte F1 auto's stonden en wat simulatoren, en daar hebben we toen ook F1 gekeken ![]() Die krat weet ik niet meer, maarja ik heb 50% kans dat ik m gewonnen heb, dus daar gokte ik maar op ![]() | ||
vosss | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:29 | |
Ik ben wel voor. Hey Sally, als je dan meteen een werkende manager meeneemt kan ik ook meteen jouw krat bier meenemen ![]() ![]() @Atreidez, het zou zomaar kunnen hoor. Als die meet door gaat dan zuipen we hem samen wel op. Is Spa misschien een idee? Of wordt dat veel te duur? ![]() | ||
Sally | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:42 | |
Een werkende FOK! F1-manager, zo onder de arm meenemen? Dat wordt mss wat lastig, aangezien het geen bordspel is ![]() En waarom Spa? Dat is toch uit de richting? (ja: voor jou mss niet vosss met je werk in Wolre, maar voor het gros van de FOK!-F1-volgers wel...) En wordt er dit jaar nog getest op Spa? Of alleen geracet? Een testdag bezoeken is minder duur dan een race. Bovendien is Spa erg lastig met 't openbaar vervoer te breiekn, niet zo hendig voor de mensen die ervan afhankelijk zijn... Ik stelde voor om centraal in Nederland iets te zoeken waar je een F1-race kunt kijken. | ||
Sally | vrijdag 27 maart 2009 @ 00:45 | |
quote:Voila, uit het topic van de race zelf: quote:Heb je hier wat aan? * Sally gaat szzzzzzlapennnnn ![]() | ||
RowanF1 | vrijdag 27 maart 2009 @ 01:52 | |
quote:In het racetopic (2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix) staat duidelijk dat het ook via Justin te zien is.. Hoef je die omweg niet te maken ![]() Hierzo. Pass = fokbernie | ||
Trystar | vrijdag 27 maart 2009 @ 09:45 | |
Top uitleg over het diffuser verhaal sasquatsch ![]() | ||
Sally | vrijdag 27 maart 2009 @ 10:26 | |
quote:Gezien, RowanF1, thnx. ![]() ![]() Alleen ik weet nog niet waar ik dat wachtwoord in moet vullen... Of is eerst registratie nodig? Er was nog een andere link van Justin.tv: http://atdhe.net/live-tv-5630.html | ||
Meike26 | vrijdag 27 maart 2009 @ 14:09 | |
Thnx voor de duidelijkheid betreft de diffusers, is mij nu ook bijna helder. Alleen, als je het anders bekijkt zou je ook kunnen stellen dat de teams Ferrari, Renault, Red Bull en BMW niet mogen zeuren. De "kuiltjes" die de rode lijnen tonen aan bovenzijde van de diffusers van Brawn/Toyota en Williams, zeggen mij tenminste dat daar minder lucht doorheen gaat/kan dan de teams die het protest hebben ingediend, daar waar de diffuser aan bovenzijde geen "kuiltje" zichtbaar is in de rode lijn. Of werkt het meer als een venturi? Zodat de lucht geknepen word aan achterzijde van auto en sneller onder de auto vandaan komt? Ach, het is al een hele opluchting dat het protest is afgewezen..en idd, ik hoop niet dat ze gaan punten af gaan pakken na Maleisie. | ||
ArcticBlizzard | vrijdag 27 maart 2009 @ 15:07 | |
Werking van de diffuser is zorgen dat de lucht er als het ware onder door getrokken wor. Doordat de lucht sneller gaat zul je als het ware op het asfalt worden gezogen. | ||
bodylotion | vrijdag 27 maart 2009 @ 16:27 | |
stukje van Mol's weblog over de (il)legale diffusers:quote: ![]() | ||
Treveo | vrijdag 27 maart 2009 @ 19:01 | |
Hi guys, Omdat de zomertijd in de nacht van zaterdag op zondag ingaat, vraag ik me af hoelaat de race precies begint. Op de site www.formula1.com staat 08.00u. Klopt dat ook? |