precies, we zullen dan toch wel met 20.000 man daar in de kuip zitten en die rotterdammers kunnen toch alleen maar: het lied van feyenoord zingen, en dat ongeveer 2x per wedstrijd dus kwa sfeer zijn we in 't voordeel dan. Maargoed eerst maareens van heracles winnen, ik hoop er iig weer bij te zijnquote:Op vrijdag 29 februari 2008 09:42 schreef DarkShine het volgende:
En anders wordt het een herhaling van de Utrechtse 1-4.
Jaja snap het ook zeker wel, maar het is gewoon balen. Normaal gesproken kunnen we ook wel aan kaartjes komen via noord maar dan zit je weer op zo'n tribune van de tegenstander. En dat hoeft voor mij niet bij dit soort wedstrijdenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:34 schreef DarkShine het volgende:
Met alles respect Leon, maar dit vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Dit was met de voorverkoopt voor Dordt uit ook al het geval. Als er genoeg kaarten waren was het niet nodig. Maar er zijn amper tickets dus geef je leden voorrang.
Dat gaat nu wel een behoorlijke overweging worden ja. Dus ik kan me ook gewoon woensdag lid maken en een kaartje krijgen?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:53 schreef DarkShine het volgende:
Mooie gelegenheid om je lid te maken dus?
Waarom werd ie eigenlijk uitgefloten toen ie er in kwam?quote:Op zondag 2 maart 2008 16:48 schreef planethugo het volgende:
was idd terecht, al is het dan zuur dat uitgerekend die duitser de goal maakt, en och wat was ie weer blij
Dat was op zich wel voorstelbaar gezien de situatie bij AZ en zijn eigen situatie. Maar het komt bij hem inderdaad altijd wat gemaakt over.quote:Op zondag 2 maart 2008 16:48 schreef planethugo het volgende:
was idd terecht, al is het dan zuur dat uitgerekend die duitser de goal maakt, en och wat was ie weer blij
Het is geen spits, maar een middenvelder, maar het zou zeer zeker een versterking zijnquote:Op maandag 3 maart 2008 14:15 schreef planethugo het volgende:
vind het wel een aardige spits
Kan inderdaad zijn dat je een Amsterdammer in Amsterdam tegenkomt. Trainingen bij ons worden ook wel vaker door de assistenten gegeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:33 schreef De_Ananas het volgende:
Kan het zijn dat ik Atteveld vandaag in A'dam zag?
Ik zag iemand in een Range Rover rijden die verdacht veel op Atteveld leekquote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:38 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Kan inderdaad zijn dat je een Amsterdammer in Amsterdam tegenkomt. Trainingen bij ons worden ook wel vaker door de assistenten gegeven.
Woont de vader van zijn stiefzoon daar niet ook eigenlijk?
Ik meen in Vaals.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:41 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Ik zag iemand in een Range Rover rijden die verdacht veel op Atteveld leekWeet je toevallig waar hij woont? Hij reed de prinsengracht (of 1 van die andere) op
Gelukkig, het is natuurlijk een veel leukere uitdaging om van een Roda op volle kracht te winnen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:25 schreef DarkShine het volgende:
Daar hebben we momenteel last van.
Verwacht dus dat dat rond de 19de voorbij is.
Fijn....quote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:33 schreef DarkShine het volgende:
Zoals het eruit ziet missen we morgen een half basiselftal...
Met al die afgelastingen wordt het dan waarschijnlijk toch op Eredivisiekanaal uitgezonden aangezien het de enige wedstrijd vandaag isquote:Op zondag 9 maart 2008 10:05 schreef DarkShine het volgende:
http://www.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=7811&part=sports
Ja, dat had ik ook al bedacht, lang zo slecht niet die politiestakingquote:Op zondag 9 maart 2008 13:01 schreef LeonH het volgende:
[..]
Met al die afgelastingen wordt het dan waarschijnlijk toch op Eredivisiekanaal uitgezonden aangezien het de enige wedstrijd vandaag is
Wat slecht zeg.quote:Op zondag 9 maart 2008 13:24 schreef DarkShine het volgende:
Helaas dan, het komt niet op de Tele2 kanalen van @Home, Digitenne enz.
Ik heb Sport1 en zo twee Tele 2-kanalen.quote:Op zondag 9 maart 2008 13:59 schreef DarkShine het volgende:
Mijn vriendin heeft Tele2 via @Home, die belde me net dat ze het niet kregen.
Is dan toch best wel klote geregeld zoiets. Neutrale voetballiefhebbers die zich daarvoor een kastje hebben aangeschaft worden gedeeltelijk de dupe nu er helemaal niks wordt uitgezonden.quote:Op zondag 9 maart 2008 13:59 schreef DarkShine het volgende:
Mijn vriendin heeft Tele2 via @Home, die belde me net dat ze het niet kregen.
same herequote:Op zondag 9 maart 2008 14:22 schreef Plato1980 het volgende:
Ah, het is er toch op.
vind het wel schandalig dat je sporten als badminton en korfballen vergelijkt met hoepwerpen.. lijkt me toch vrij duidelijk dat hoepwerpen een stuk interessanter is om te kijken tussen de voetbalsamenvattingen doorquote:Op dinsdag 11 maart 2008 09:57 schreef planethugo het volgende:
zag van praag aankondigen dat er dan ook om 8 uur weer een journaal komt. En dan tussendoor zeker ook nog de toppers uit het badminton, hoepwerpen en korfballen....
Niks aan toe te voegen.quote:Op zondag 16 maart 2008 10:50 schreef LeonH het volgende:
Dubbele gevoelens ga ik dadelijk naar de wedstrijd. Ene kant hoop je dat ze winnen aangezien het PSV is, en je de plek 6 t/m 9 moet veiligstellen.
Aan de andere kant heb ik zoiets van: bespaar je krachten voor woensdag, en laat ze maar winnen zodat 020 tenminste geen kampioen wordt...
Ik zal iig geen echte mineur-stemming hebben als ze verliezen vandaag
Werkelijk ongelooflijkquote:Op zondag 16 maart 2008 10:50 schreef LeonH het volgende:
Aan de andere kant heb ik zoiets van: bespaar je krachten voor woensdag, en laat ze maar winnen zodat 020 tenminste geen kampioen wordt...
hoezo?quote:
Dat laatste zal me worst wezen, ze moeten er gewoon volop gaan, de wedstrijd van woensdag is een uur of 80 later en dan mogen ze daar geen last meer van hebben.quote:Op zondag 16 maart 2008 10:50 schreef LeonH het volgende:
Dubbele gevoelens ga ik dadelijk naar de wedstrijd. Ene kant hoop je dat ze winnen aangezien het PSV is, en je de plek 6 t/m 9 moet veiligstellen.
Nee hoor, maar als jij dat zo wilt zien moet je het zelf weten he... Ben ook helemaal niet anti-amsterdam, vindt het zelfs een hele leuke stad om te komen. Alleen de arrogantie van de plaatselijke club wat vooral na 1995 is gekomen moet ik gewoon niet meerquote:Op zondag 16 maart 2008 11:24 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Je bent meer anti-Ajax dan pro-Roda.
Misschien is dit shirt wat voor je:
[ afbeelding ]
, Wat dan weer meer wil zeggen dat ik gewoon net iets meer uitkijk naar de bekerwedstrijd aangezien dat op gewoon op moment de beste kans is om Europees te halenquote:bespaar je krachten voor woensdag
Vooral dat stukje is lachwekkendquote:zodat 020 tenminste geen kampioen wordt...
Zou best wel goed kunnen ja... Maar zit dan hoogst waarschijnlijk in Almelo. Maar toch netjes van je dat je het woordje als erbij zetquote:Op zondag 16 maart 2008 17:02 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Als wij woensdag winnen, jankt hij heel Kerkrade bij elkaar.
Hij was vrijwel voortdurend aanspeelbaar en zo waar zelfs dreigend.quote:Op zondag 16 maart 2008 16:51 schreef Schimpie het volgende:
Yulu begint eindelijk eens wat te laten zien, hij was nog niet van wereldniveau maar het lukte hem wel eindelijk eens om een bal fatsoenlijk aan te nemen en paar schoten te lossen.
Ik ben inderdaad bang dat we hem niet lang meer zullen kunnen houden. Maar aangezien hij onlangs zijn contract verlengd heeft tot 2012 zal hij de nodige miljoenen opleveren.quote:
Ik ben inderdaad een TT-supporter.quote:Op zondag 16 maart 2008 17:06 schreef LeonH het volgende:
Hey jongens vlug thuis zeg! Waren de teletekst lettertjes niet wat fel die hele wedstrijd?
Hij speelde vandaag voortreffelijk. Heeft PSV's beste speler grotendeels toch wel uit de wedstrijd gespeeld.quote:Op zondag 16 maart 2008 19:01 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad bang dat we hem niet lang meer zullen kunnen houden. Maar aangezien hij onlangs zijn contract verlengd heeft tot 2012 zal hij de nodige miljoenen opleveren.
Niet alleen vandaag, hij is aan een erg sterk seizoen bezig. Of hij klaar is voor oranje weet ik niet, alhoewel hij in deze vorm zeker niet minder is dan De Zeeuw en Landzaat en dat zijn toch de posities waar hij voor in aanmerking zou komen.quote:Op zondag 16 maart 2008 19:05 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Hij speelde vandaag voortreffelijk. Heeft PSV's beste speler grotendeels toch wel uit de wedstrijd gespeeld.
Hopelijk keek Marco mee
of wat te denken van mendes da silvaquote:Op zondag 16 maart 2008 19:08 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Niet alleen vandaag, hij is aan een erg sterk seizoen bezig. Of hij klaar is voor oranje weet ik niet, alhoewel hij in deze vorm zeker niet minder is dan De Zeeuw en Landzaat en dat zijn toch de posities waar hij voor in aanmerking zou komen.
Roda ging daar helemaal niet in mee, ik snap werkelijk niet hoe je daabij komtquote:Op maandag 17 maart 2008 18:53 schreef Professional het volgende:
PSV voetbalde erg slap, en Roda ging daarin mee.
quote:Plusjes en minnetjes van Roda’s halve finale
Roda JC neemt het morgen in de halve finale van de beker op tegen Heracles. Met welke (psychologische) voor- en nadelen reizen de Limburgers af naar Almelo? Trainer Raymond Atteveld blikt vooruit.
DE STAND
Op de ranglijst staat Roda hoger dan Heracles. De Kerkraadse formatie heeft twaalf punten meer, vaker gescoord en minder doelpunten geïncasseerd.
Een voordeel voor de bezoekers? „Ja en nee. We staan natuurlijk niet voor niets op die plek.
Maar als je kijkt naar de resultaten na de winterstop, dan ontlopen we elkaar niet zoveel (Heracles 18 punten, Roda 16, red.). Heracles is onder de nieuwe trainer anders gaan voetballen.
En met dat team krijgen we te maken.”
DE KLEINTJES
Roda JC heeft problemen met de kleintjes. Dat althans is het beeld dat de Limburgers het hele seizoen al achtervolgt en ook wordt bevestigd door de cijfers: tegen de zeven ploegen die hoger staan in de stand verzamelde Roda in twaalf duels negentien punten. De twaalf wedstrijden tegen de zeven laagst geklasseerde teams leverden zestien punten op. Toch wil Atteveld er niet overdreven veel waarde aan hechten. „We hebben soms verrassende uitslagen geboekt tegen topteams als PSV en Ajax. Dat wil niet automatisch zeggen dat je de wedstrijden tegen de rest makkelijk wint. Groningen verliest thuis van Heracles en heeft de hulp van scheidsrechter Van Boekel nodig om Excelsior te kloppen. Daar hoor je niets van, terwijl er bij ons wel een verhaal van wordt gemaakt.
Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat we liever meer punten hadden gepakt tegen de ploegen die onder ons staan.
Maar we hebben ook gewonnen van VVV, Excelsior en Heracles.”
DE ERVARING
Roda JC draait al decennia mee in de subtop en weet wat het is om wedstrijden onder hoogspanning te spelen. Twee jaar geleden stond de ploeg in de Arena nog met anderhalf been in de bekerfinale, vorig seizoen bereikte ze de play-offs. Duels die veel spanning én de nodige aandacht van de buitenwereld met zich meebrengen. En daarmee moet je kunnen omgaan als het je niet dagelijks overkomt. „We hebben iets meer ervaring in huis dan Heracles. Ook dit jaar kregen we de nodige media- aandacht na de zeges op PSV en Ajax. We zijn daar wel aan gewend. Maar je weet niet welke uitwerking het heeft op spelers die minder vaak te maken krijgen met al die aandacht: ze kunnen dichtklappen of fantastisch gaan voetballen.”
HET KUNSTGRAS
Het speelveld is in het voordeel van de thuisploeg. Heracles is gewend te voetballen op kunstgras en pakte dit seizoen 22 van de 31 punten op eigen bodem.
Wel goed om te weten: Roda ging tweemaal op bezoek in Almelo en verloor nog niet (1-1, 0-1). „We hebben zelf op Kaalheide ook een kunstgrasveld waarop we terecht kunnen. Al is het een ander soort kunstgras dan bij Heracles ligt. We vertrekken morgen (vandaag, red.) richting Almelo en trainen daar in de buurt op een veld dat er meer op lijkt. Het is een feit dat de spelers van Heracles er meer aan gewend zijn en de reacties van de bal beter kunnen inschatten. Het is dus een klein voordeel voor hen. Maar als je kwaliteit hebt, moet je ook op deze ondergrond uit de voeten kunnen.”
HET WEEKEINDE
Heracles speelde al op zaterdagavond en heeft dus bijna een dag langer om te herstellen.
Bovendien hoefden de Tukkers bij De Graafschap (0-0) niet zo diep te gaan als Roda een dag later tegen PSV (1-1).
Het resultaat was in beide gevallen een gelijkspel, al zal het punt in Kerkrade meer impact hebben gehad door de gelijkmaker in de laatste seconde. „We hebben geknokt om te krijgen waar we minimaal recht op hadden. Dan stap je met een lekkerder gevoel van het veld. Het geeft een enorme boost en is sfeerverhogend. We hebben uiteraard 93 zware minuten in de benen, maar je voelt de pijntjes veel minder als je, zoals in ons geval, toch juichend van het veld loopt.”
Bron: LD
quote:Jong Roda wint derby bij Fortuna
Jong Fortuna kon thuis tegen Roda JC geen revanche nemen voor de eerder dit seizoen op Kaalheide geleden 3-0 nederlaag. Fortuna leek op een zekere zege af te stevenen, nadat Romero Regales vlak na de start van de wedstrijd en pal na de hervatting 1-0 en 2-0 scoorde.
Binnen twee minuten (66ste en 68ste minuut) maakte Bilal Ayaz er echter 2-2 van en in de 73ste minuut scoorde Kenny Tokaya de winnende treffer: 2-3.
quote:'Het wordt een kleine heksenketel'
KERKRADE - Na het gelijkspel afgelopen zondag tegen PSV liep Roda JC-speler Davy de Fauw het supportershome van zijn club binnen. Om na te praten over het duel tegen de Eindhovenaren, dacht hij. Maar de fans waren de net gespeelde wedstrijd alweer vergeten, het enige waar ze aan konden denken, was: Heracles uit, de halve finale van de KNVB-beker, morgen in het Polman Stadion.
Een vermakelijke discussie tussen een groep oudere mannen in Kerkrade: wint Roda JC van Heracles of niet? "Een makkie", roept Hein Vinders, supporter sinds 25 jaar. "Doe normaal", tempert een ander. " Ik ben er helemaal niet gerust op." Ze wachten vlakbij de kleedkamer van trainingscomplex Kaalheide, de selectie is nog niet verschenen voor de laatste training op Limburgse grond. De gepensioneerde harde kern van Roda is geduldig, ze zijn er altijd. "Noem ons de hangouderen van Roda" , zegt Rolf Kooken, fan sinds hij zich kan herinneren. ,,We zeggen veel, maar blijven bescheiden, hoor. We schreeuwen niet van de daken dat we wel even gaan winnen. Al hebben we wel een leuk elftal, het beste sinds vijf jaar."
Garcia-Garcia, Lakic, Everton, het zijn de voetballers waar deze dagen in Limburg over wordt gesproken. "Dat van dat makkie was een grapje", zegt Vinders. "Heracles heeft goed ingekocht, ze spelen onbevangen en zijn zeker geen degradatiekandidaat meer." Kooken: "Een bekerwedstrijd heeft bovendien hele eigen wetten, er kan van alles gebeuren. En dan nog iets, wij winnen wel van topclubs, maar aan de kleinere clubs hebben we al heel wat punten verloren. Ik twijfel dus." Hij krijgt tegenspraak en bijval. Vinders: "Wees positief! We gaan er met vertrouwen tegenaan! Als Heracles aanvalt, hebben wij meer kans." Even een mini-steekproef onder de hangouderen dan maar: wint Roda JC van Heracles? Twintig man schreeuwt: "Ja!"
De deur vliegt open, de selectie is in aantocht. Trainer Raymond Atteveld kiest voor een korte, rustige training op het gehate kunstgrasveld van Kaalheide. Het is heel anders dan het veld in Almelo, maar hij moet wat om zijn selectie voor te bereiden op de halve finale. Als Roda wint, bereikt de club voor de zesde keer in de historie de finale. De ploeg won de beker twee keer, in 1997 van Heerenveen en in 2000 van NEC. De finale van 1997 was de meeste gedenkwaardige voor de Limburgers, nog steeds zien ze die dag als het hoogtepunt in de geschiedenis van de club. Alles klopte die dag.
Een rondootje, veel lol, een paar sprintjes heen en terug en een beetje uitlopen. Meer houdt de training de 'day after PSV' niet in. Onder de spelers is Ger Senden (bijna 37), al sinds 1988 bij Roda JC en bezig aan zijn laatste seizoen. Stel dat hij afscheid kan nemen met de beker in de hand, een mooier slot kan er niet zijn. "Ik heb drie finales gespeeld en twee keer gewonnen. De wedstrijd tegen Heracles leeft hier enorm, vooral bij de supporters. Op de sites hebben ze het nergens anders over. Zij weten hoe het is om met 50 bussen vol naar De Kuip te rijden. Ik ook, het is als voetballer van een subtopper de enige prijs die er te winnen is. We hebben een jonge groep, behalve ik heeft nog niemand een prijs gewonnen, dus het zou prachtig zijn als we verder komen", vindt Senden, die ook stopt als Roda de beker pakt en voor het eerst sinds zeven jaar weer Europees voetbal haalt.
Nog even terug in de tijd: bijna drie weken geleden, de loting voor de halve finale van de beker. Er zitten nog twee balletjes in de koker, Feyenoord en NAC zijn al aan elkaar gekoppeld. Davy de Fauw hoopt zo dat zijn club thuis mag spelen tegen Heracles. "Maar helaas, we hoorden de presentator zeggen: 'De tweede halve finale wordt gespeeld in…. Almelo!' Het lot besliste anders dan we hadden gehoopt. We waren aan de andere kant ook wel blij dat we niet naar NAC of Feyenoord hoefden. Als je dan uit moet spelen, dan liever tegen Heracles." Toch wil ook hij niets van onderschatting weten, heel Kerkrade is er van doordrongen dat Heracles niet meer het degradatieploegje van voor de winterstop is. Van spelers tot supporters, ze willen allemaal weten: wie is de beste speler van Heracles? Wie is het gevaarlijkst? Op wie moeten we letten? "Die Garcia is een toppertje", vindt De Fauw. "Verder is Heracles een hecht team en blinken ze uit in wilskracht. Het wordt een kleine heksenketel in Almelo."
En omdat iedereen in Limburg ergens toch bijzonder bang is dat Heracles gaat winnen, proberen de supporters het met een charme-offensief. " In 1973 werden we in Almelo kampioen en promoveerden we naar de eredivisie. Dus eigenlijk hebben we wel wat met die club", zegt fan André Hanzen. Het voorstel van de gepensioneerde harde kern: Als wij de halve finale winnen, willen wij Heracles volgende week in de competitie (de clubs treffen elkaar op 29 maart weer in Almelo) wel van de laatste degradatiezorgen afhelpen." Okay, dat hebben ze gezegd.
www.tctubantia.nl
quote:RODA NIET WELKOM OP VELD HERACLES
Roda JC is gisteren rond het middaguur vertrokken richting Almelo, waar vandaag (20.45 uur) de halve finale in de beker tegen Heracles op het programma staat. De Kerkraadse ploeg trainde later op de dag op een veld dat veel overeenkomsten vertoont met de kunstgrasmat van Heracles. De Almelose club gaf de tegenstander geen toestemming op het hoofdveld te trainen om zodoende te wennen aan de omstandigheden. „Dat moest Heracles voorheen wel, maar het is geen verplichting meer”, aldus trainer Raymond Atteveld. „Ik kan me daar iets bij voorstellen, ik zou het zelf ook niet toestaan.”
Mede door de 1-1 tegen PSV is de sfeer volgens Atteveld ‘ontspannen’. Hoewel de Tukkers lager staan op de ranglijst, is Roda misschien wel de underdog, zo geeft de coach aan. „Na de winterstop hebben ze meer punten gehaald dan wij, ze spelen thuis en zijn voetballen op het kunstgras gewend.” Vincent Lachambre en Andres Oper ontbreken door blessures, Cheick Tioté (tegen PSV geschorst) keert terug in de selectie.
Bij Heracles zijn Boakye en Quansah weer van de partij na hun schorsing. Wuytens is om die reden niet inzetbaar.
Vermoedelijke opstellingen.
Heracles: Pieckenhagen, Boakye, Rahim, Klavan, Looms, Quansah, Maas, Michalke/Schilder, Garcia-Garcia, Everton, Lakic.
Roda: Castro, Wau, Saeijs, De Fauw, De Jong, Tioté, Janssen, Meeuwis, Hadouir, Yulu-Matondo, Lamah.
quote:Kicken op een kolkende Kuip
Roda JC staat vandaag voor de negende keer in de halve finale van het bekertoernooi. Het vooruitzicht op een kolkende Kuip moet ertoe leiden dat zelfs het kunstgras wordt opgevreten om te winnen van Heracles.
Bij PSV, Ajax en Feyenoord liggen ze doorgaans niet wakker van een plek bij de laatste vier in het nationale bekertoernooi.
Maar voor ploegen die beschikken over een minder rijkelijk gevulde prijzenkast is het vooruitzicht op een finaleplaats eerder uitzondering dan regel.
Hoewel Roda in de afgelopen dertien seizoenen vijf keer de halve eindstrijd bereikte, blijft het een hele happening. „Het is toch prachtig dat we er nog bij zijn en bovendien nog in de race zijn voor een plaats in de play-offs”, aldus trainer Raymond Atteveld. „Dit moet voor de spelers, de supporters, voor iedereen die iets te maken heeft met Roda kicken zijn.”
Gène Hanssen is één van Roda’s ervaringsdeskundigen wat betreft het spelen van halve finales.
Drie keer stond de ijzervreter op de drempel van de eindstrijd, tweemaal liep het goed af. Zoals in 1988, toen VVV op Kaalheide na verlenging met 3-1 werd geklopt. „Het was een harde wedstrijd met heel veel publiek uit Venlo op de tribunes”, aldus Hanssen. „We hadden het heel moeilijk en waren de gelukkigere ploeg. Zeker niet de betere. Maar dat is op zo’n moment niet belangrijk. Ook morgen (vandaag, red.) moet je zorgen dat je wint, ongeacht op welke manier.”
Hoe vervelend een nederlaag in die fase kan zijn, ervoer Hanssen in 1991. In de halve finale struikelde Roda na strafschoppen onverwacht over eerstedivisionist BVV Den Bosch. „Kan ik me eigenlijk niets meer van herinneren. Behalve dat we na terugkomst vanuit de bus rechtstreeks naar het trainingsveld moesten en we hebben gelopen tot we erbij neervielen. Tegen een op papier mindere tegenstander kan het gebeuren dat je al denkt aan de finale. Daarvoor heb ik in dit geval geen angst.
Roda zal Heracles zeker niet onderschatten, want die ploeg doet het momenteel te goed.”
Hoewel de ene halve finale normaal gesproken niet (on)belangrijker is dan de andere, stond die tussen Vitesse en Roda op 12 april 2000 onder extra hoogspanning. Aangezien op de ranglijst de UEFA Cup-plaatsen uit het zicht waren verdwenen, was het binnenslepen van de beker - vooral gezien de naderende verhuizing naar het Parkstad Limburg Stadion - een halszaak geworden. De verantwoordelijken moesten er niet aan denken uitgerekend in het eerste seizoen in de nieuwe thuishaven verstoken te blijven van Europees voetbal. „In die tijd speelde Roda geregeld Europees, de druk was, zeker vanwege het nieuwe stadion, erg groot”, herinnert Dave Zafarin zich. De inmiddels 29-jarige aanvaller startte op de bank en raakte bij zijn invalbeurt aanvankelijk geen pepernoot. Totdat de bal in de verlenging voor zijn voeten neerplofte. „Het was een kwestie van niet nadenken, maar gewoon uithalen. Hij vloog er wel lekker in.” Als een raket knalde het leer tegen de touwen, vanwege het Golden Goal-principe was het duel meteen afgelopen. „De vreugde-explosie explosie was enorm, het hele team werd gek. Het was het hoogtepunt uit mijn carrière.”
Waar Zafarin de film graag nog eens afspeelt, gruwelt Andres Oper bij herinneringen aan de enige halve finale die hij op zijn palmares heeft staan: die van twee jaar geleden in de Arena tegen Ajax. Laatste minuut van de blessuretijd, stand 0-1 door een treffer van Oper. De spits (die met pijnstillers speelt en na het duel enige tijd is uitgeschakeld) zit dan al op de bank en ziet tot zijn ontzetting een droom in duigen vallen als Klaas Jan Huntelaar met een omhaal een verlenging noodzakelijk maakt. Daarin loopt Ajax uit naar 4-1. Extra pijnlijk: aangezien landskampioen PSV de tegenstander was in de eindstrijd, zou een finaleplaats goed zijn geweest voor Europees voetbal. „Daar dacht ik toen helemaal niet aan”, weet Oper nog. „Het ging om één ding: de finale spelen in De Kuip. Daar doe je het allemaal voor. Voor mij was het de grootste teleurstelling uit mijn loopbaan. Er zo dichtbij zijn en het dan toch niet halen. Dat mag niet nog eens gebeuren.”
quote:CUPFIGHTER
Vanavond speelt Roda JC in de halve finale van de beker een uitwedstrijd tegen Heracles. Normaal gesproken moet Roda JC op basis van een surplus aan kwaliteit deze klus kunnen klaren, maar het kunstgras in Almelo biedt Heracles een enorm thuisvoordeel. Voetballen op kunstgras is nog steeds een totaal ander spelletje dan op echt gras. De bal rolt veel sneller en een dieptepass stuitert het stadion uit. Noodgedwongen krijg je veel korte combinaties in een kleine ruimte, waardoor het schouwspel snel minder aantrekkelijk wordt. Het wenden en keren verloopt veel moeizamer voor spelers die niet dagelijks op kunstgras trainen, zoals Heracles wel doet.
De tegenstanders van de ploeg uit Almelo worden daardoor vaak afgetroefd op felheid en duelkracht. Zelf was ik met VVV al een aantal keren actief op het kunstgras in Almelo. Ik heb er nooit een bal geraakt en werd steeds voortijdig gewisseld.
Ubegrijpt dat ik geen voorstander ben van voetbal op kunstgras ook al omdat ik nimmer met een schone broek van het veld durfde te komen. Zelfs ik besef echter dat binnen een aantal jaren overal op kunstgras wordt gespeeld. De KNVB dient kunstgras echter pas toe te staan als dit het echte gras benadert en iedereen gelijke kansen heeft. Het moment dat het gras van de buren niet meer groener is.
Roda JC heeft in Nederland de reputatie van cupfighter.
Het haalde al vijf keer de bekerfinale om tweemaal, in 1997 en 2000, de beker te winnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nooit ver ben gekomen in het bekertoernooi met de ploegen waarvoor ik speelde. Toch heb ik er mooi beeldmateriaal aan overgehouden toen ik met Roda JC in Eindhoven twee keer scoorde tegen PSV.
De dienstdoende commentator was Evert Ten Napel: „Na 90 minuten is het Ronaldo 2 – Graef 2!” Het mocht echter niet baten, want PSV won na verlenging.
Vanaf volgend seizoen kunnen we weer het deskundige commentaar van opa Ten Napel aanhoren als het voetbal terugkeert bij de NOS. Ik lijk één van de weinigen te zijn die daar niet blij mee is. Met Humberto Tan, Jan Joost van Gangelen en uiteraard Wilfred Genee heeft RTL kwalitatief en qua uitstraling een goed team in vergelijking met de oudjes van de NOS. Daarom ga ik er vanavond nog maar eens goed voor zitten, in de hoop dat Roda JC zijn reputatie waarmaakt.
Maurice Graef
Je kon toen als Roda-supporter amper normaal naar het stadion zonder bedreigd te worden, al was dat wel nog in de oude Kuip, nu zal dat veel beter geregeld zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:31 schreef denthemen het volgende:
Wat was er destijds aan de hand dan?
Vage shit inderdaad en ook wel beetje beschamend. Ik snap er ook helemaal niets van, iedere thuiswedstrijd is uitverkocht en voor seizoenskaarten is er een (lange) wachtlijst. Maar goed, 8300 of 8500 maakt qua vocaal geluid ook niet uit, die 200 die er nu niet bij zijn maken normaal ook niet de sfeer.quote:Op woensdag 19 maart 2008 11:11 schreef DarkShine het volgende:
Het Almelose kippenhok is nog steeds niet uitverkocht.
lukt ze nietquote:Op woensdag 19 maart 2008 23:36 schreef F1Bas het volgende:
Gefeliciteerd Roda, nu winnen van feyenoord....
Die kans acht ik groter dan de kans dat we van Heracles zouden winnen, maar goed, daar wil ik het nu nog niet over hebben.quote:
Ik heb amper durven kijken. Daarna heb ik minstens een minuut als een dolle stier door de huiskamer gerendquote:Op woensdag 19 maart 2008 23:45 schreef Schimpie het volgende:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Toen ik Cisse als laatste naar de stip zag lopen dacht ik nog even dat het mis ging.
Ga je nu toch?quote:Op donderdag 20 maart 2008 01:06 schreef Plato1980 het volgende:
Ik zit nog steeds stuiterend achter m'n bureau.
Ja, heb net al mijn vader opgebeld met de mededeling dat hij kaarten moet halen aangezien ik te ver weg woon om in de rij te kunnen gaan staanquote:
En dan zijn die mongolen op het WSU_prikbord aan het zeiken over het wisselbeleid van Atteveldquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:25 schreef TheGHunter het volgende:
Roda
Niet mooi, maar zo verdiend als je ziet hoe ver we waren 2 jaar geleden.....
FORZA RODA
BEKERFINALE 2007/2008
Natuurlijk kun je ze niet serieus nemen, maar hoe verzuurd moet je zijn om te gaan zeuren over wissels als je net de bekerfinale gehaald hebtquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:29 schreef TheGHunter het volgende:
Die lui neem ik al enkele jaren niet meer serieus, als dat de gemiddelde roda supporter is wil ik daar graag afstand van doen
Jeweettoch, Wau speelde absoluut niet goed, waarom wisselde Atte hem niet man? Kutroda, kuttrainerquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:31 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je ze niet serieus nemen, maar hoe verzuurd moet je zijn om te gaan zeuren over wissels als je net de bekerfinale gehaald hebt?
Ik zou hem ontslaan, als je niet met minstens drie nul wint in een halve finale dan doe je het gewoon slechtquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:32 schreef TheGHunter het volgende:
[..]
Jeweettoch, Wau speelde absoluut niet goed, waarom wisselde Atte hem niet man? Kutroda, kuttrainer
Van te voren zit ik twee weken in het buitenland voor mijn werk, gelukkig ben ik de 27e weer terugquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:41 schreef TheGHunter het volgende:
Laten we er maar gewoon om lachen, dat soort lutsers zullen er altijd blijven!
We gaan gewoon een supermooie aprilmaand tegemoet, met als hoogtepunt de Bekerfinale in de Kuip!
Zullen waarschijnlijk beide wel 1 kant achter de goal krijgen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 09:48 schreef ZoneKill het volgende:
Hoe zit dat met de kaartverdeling?
Hoeveel zijn er beschikbaar voor Roda?
quote:Wat zou het geweldig zijn als Roda die cup tegen feyenoord pakt( in een volle kuip) dat zou al die jaren zonder europeesvoetbal enigzins goedmaken.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 03:44 schreef DarkShine het volgende:Net thuis, om 7 uur gaat de wekker
Man wat was die Haverkort een drama. Naarmate de wedstrijd vorderde kreeg je steeds meer zin om die man op te zoeken op het veld!
Mij bestquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:51 schreef Blawh het volgende:
Feli, laat ons nu als troost over 10 dagen maar winnen.
20.000quote:Op donderdag 20 maart 2008 09:48 schreef ZoneKill het volgende:
Hoe zit dat met de kaartverdeling?
Hoeveel zijn er beschikbaar voor Roda?
Dat is wel klasse zeg. Leuk voor hem verder.quote:Op donderdag 20 maart 2008 09:50 schreef DarkShine het volgende:
Tioté van ons speelde trouwens terwijl zijn vrouw aan het bevallen was. Tijdens de match vader geworden.
Dat klopt niet, we hebben recht op exact evenveel kaarten als Feyenoord.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:16 schreef Ixnay het volgende:
Er mogen maar 10.000 Parkstadse supporters in de Kuip heb ik gehoord.
Wat klopt hier van?
Mwoh. Het is weliswaar zuivere compeititievervalsing dat de finale in De Kuip gespeeld wordt, maar het is toch anders als een groot deel van het publiek van ons is.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:21 schreef Ixnay het volgende:
Dan is het goed. Maar het blijft gewoon een uitwedstrijd.
Stomme afspraak is het van de knvb, waarom niet gewoon ander stadion kiezen als feyenoord in finale staat.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:24 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Mwoh. Het is weliswaar zuivere compeititievervalsing dat de finale in De Kuip gespeeld wordt, maar het is toch anders als een groot deel van het publiek van ons is.
Waar, maar ik ben het wel met Narinx eens: het is nu eenmaal zo, we veranderen het niet en we moeten er dus ook niet meer over zeiken. Bovendien verhoogt het in zekere zin alleen maar de druk bij Feyenoord.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:29 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Stomme afspraak is het van de knvb, waarom niet gewoon ander stadion kiezen als feyenoord in finale staat.
Lijkt me idd stug.. Volgens mij is de Kuip toch "afgehuurd" door de KNVB of niet? Die zullen dan ook wel beslissen hoeveel kaartjes voor iedere club zijn en dan nog eens de "neutrale" mensenquote:Op donderdag 20 maart 2008 22:16 schreef Ixnay het volgende:
Er mogen maar 10.000 Parkstadse supporters in de Kuip heb ik gehoord.
Wat klopt hier van?
Ja, ook mee eens. Ik wilde het alleen ff melden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:32 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Waar, maar ik ben het wel met Narinx eens: het is nu eenmaal zo, we veranderen het niet en we moeten er dus ook niet meer over zeiken. Bovendien verhoogt het in zekere zin alleen maar de druk bij Feyenoord.
quote:Roda kan geen genoeg krijgen van de strafschop
Het is een dag na Roda’s zege op Heracles in de halve finale van de beker. Slechts een handvol fans trotseert de vrieskou, maar de sfeer op het trainingsveld is er niet minder om nu de bekerfinale is bereikt.
En wie weet kent ook dat duel pas een winnaar na strafschoppen. Waarom zou je dan niet alvast oefenen?
Alsof ze er niet genoeg van kunnen krijgen neemt een aantal basisspelers van Roda JC ruim veertien uur na de enerverende strafschoppenserie in de halve finale van de beker tegen Heracles op het kunstgras van Kaalheide opnieuw het doel vanaf elf meter onder vuur. Alsof de film opnieuw wordt afgedraaid. Hoewel er ditmaal geen enkele sprake is van druk bij de schutters slaagt verdediger Davy de Fauw er als interim-doelman in vijf penalty’s te stoppen.
Een dag eerder vlogen de ballen tegenover een échte keeper beduidend overtuigender tegen de touwen. De strafschoppenserie in het van spanning zinderende Polmanstadion vormde de apotheose van een bloedstollende halve finale.
Eentje die in stijl werd afgesloten toen de spelersbus diep in de nacht de parkeerplaats van Kaalheide opdraaide en pakweg honderd supporters met gezang en vuurwerk hun helden opwachtten. Een ontvangst die was uitgebleven indien het vanaf de stip mis was gegaan.
,,We hebben er wel op geoefend, maar ik had geen lijstje met namen”, aldus Atteveld.
,,Ik ben de spelers afgegaan en heb gelet op hun reactie. Marcel Meeuwis nam als aanvoerder het voortouw en zei meteen dat hij wilde beginnen. Er waren ook jongens die het niet aandurfden, maar toen ik eenmaal vijf namen had, hoefde ik niet verder te gaan.”
Vooraf was vooral aandacht besteed aan de mentaal loodzware gang van de middencirkel naar de penaltystip. Een wandeling van enkele seconden die voor menige voetballer uren lijkt te duren. In die pakweg veertig meter wordt voor een groot gedeelte het succes of het fiasco van de penalty bepaald.
,,Als je het ziet als een strafschop, heb je de term straf in je hoofd zitten”, doceert Atteveld.
,,Je moet het zien als een uitdaging, als iets positiefs, als een kans in een vol stadion een doelpunt te maken. En op zo’n moment niet gaan denken: ‘Wat als ik mis’. We moeten nog even kijken hoe iedereen ermee om is gegaan, maar ze gingen er goed in.”
En dus trekt op zondag 27 april een geelzwart lint richting De Kuip. In dé voetbaltempel van Nederland kan Atteveld een beroep doen op alle fitte spelers. Bodor, Meeuwis en Tioté stonden op scherp, maar overleefden de slag van Almelo zonder een kaart te incasseren.
,,Dat wisten we, maar ik laat niemand voetballen met de gedachte in zijn achterhoofd dat hij bij een gele kaart geschorst is. Je moet gewoon alles geven en dan zie je na afloop wel wat de gevolgen zijn. Zo hebben de jongens ook gespeeld.”
Terwijl de spelers en staf na de laatste pingel van Cissé naar het vak met uitgelaten Rodafans sprintten, kreeg Atteveld een seintje van Tioté. De 21-jarige Ivoriaan maakte het bekende wieggebaar. ,,Hij was dinsdag vader geworden van een dochter, Souraya. Om de concentratie op de wedstrijd niet te verstoren heeft hij het naar ons toe stil gehouden en vertelde hij het op deze manier toen we op weg waren naar onze supporters.”
Nadat ook de rest van de selectie de training heeft afgesloten, is het opnieuw voor even penalty-time. Tweede doelman Tyton ziet tot zijn groeiende ergernis dat een giechelende Atteveld de ene na de andere bal loepzuiver de hoek instuurt.
De lange Pool maakt een einde aan de ‘vernedering’ door een inzet te pareren. Als het had gemoeten dan zou zelfs Atteveld woensdagavond naar de stip zijn gelopen. Genietend van de volle (voornamelijk door vijandig gestemde supporters bezette) tribunes, genietend van de vele televisiekijkers en genietend van de wetenschap dat de poort naar de finale kan worden opengetrapt.
quote:Roda JC licht optie op Castro
Roda JC heeft de optie in de verbintenis van Bram Castro gelicht. De 25-jarige doelman staat doelman staat daardoor ook de komende twee seizoenen onder contract bij de Kerkraadse club.
Castro kwam in 2005 over van Sint Truiden. De sluitpost liep vroeg in het seizoen een zware blessure op tijdens de training waarbij een scheurtje in zijn nier werd geconstateerd.
Vorig seizoen geconstateerd. Vorig seizoen vocht hij een hevige concurrentiestrijd uit met Vladan Kujovic, waarbij beide doelmannen ongeveer even vaak onder de lat stonden. Na het vertrek van Kujovic werd de Belg eerste keeper. In het huidige seizoen miste hij nog geen minuut.
Door het aanblijven van Castro heeft de komst van een nieuwe keeper niet de hoogste prioriteit.
De selectie van Roda telt met Castro, Tyton en Mardulier immers drie doelmannen. Toch is in de gesprekken met Anderlecht (waarmee Roda een samenwerkingsverband heeft) de naam van Silvio Proto gevallen.
,,Wij hebben die naam nooit genoemd”, aldus algemeen directeur Huub Narinx. ,,Anderlecht heeft aangegeven heeft aangegeven meerdere spelers te hebben die misschien interessant zijn voor ons. We hebben de namen voor kennisgeving aangenomen, meer niet. Wij hebben zelf in elk geval nooit aangegeven op zoek te zijn naar een keeper.
Zeg nooit nooit, want je kunt altijd te maken krijgen met blessures.
Maar onze voorkeur gaat niet uit naar een doelman, zeker nu duidelijk is dat Bram langer bij ons blijft.”
Narinx verwacht dat Roda voor de bekerfinale op 27 april in De Kuip tegen Feyenoord de beschikking krijgt over 17.000 kaarten. ,,Er zijn drie partijen: Feyenoord, Roda en een neutrale partij. Het is moeilijk aan te geven waar de kaarten uit die laatste groep uiteindelijk terechtkomen.
De clubs krijgen ieder in elk geval 17.000 kaartjes.
We zullen van de mogelijkheid gebruik maken ze allemaal te bestellen.”
Neutrale vakken kunnen inderdaad ook wel beschouwd worden als Feyenoord-vakken als de finale in de Kuip is.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 15:14 schreef planethugo het volgende:
die kaarten van de neutrale partij zullen wel voornamelijk in rotterdam verkocht worden vrees ik. Maargoed tegen Heerenveen hadden we ook minder supporters
Eens.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 11:20 schreef NoMercy285 het volgende:
nou vanavond uit tegen Heerenveen.. wat verwachten we? Ik gok op een nederlaag en het boeit me ook niet zo heel veel, als we thuis van NEC en VVV winnen kunnen we die play-offs bijna niet mislopen en het belangrijkste is uiteraard de bekerfinale!
Ik verwacht ook een nederlaag en ook ik zal daar niet wakker van liggen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 11:20 schreef NoMercy285 het volgende:
nou vanavond uit tegen Heerenveen.. wat verwachten we? Ik gok op een nederlaag en het boeit me ook niet zo heel veel,
Dan sturen we het tweede, dat in z'n onervarenheid dan een paar belangrijke Feyenoorders blesseertquote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:03 schreef MarkNMGN het volgende:
Laten jullie ons een week voor de bekerfinale ook even winnen dan, als het toch allemaal niks uitmaakt?
Weinig Roda-supporters waarschijnlijkquote:
En 4-3.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 20:45 schreef ZoneKill het volgende:
Hoe krijgt Roda het iedere keer weer voor elkaar. Binnen 6 min. van 1-3 naar 3-3.....
Wij hebben elk jaar sneeuwquote:Op zaterdag 22 maart 2008 23:40 schreef Schimpie het volgende:
Vreemd inderdaad dat we altijd dit soort wedstrijden in Heerenveen hebben.
Al komen jullie in fucking augustus dan sneeuwt het nog!quote:Op zaterdag 22 maart 2008 23:42 schreef denthemen het volgende:
[..]
Wij hebben elk jaar sneeuwOppassen dus volgende week
Derde zware wedstrijd in 1 week. Zoals eerder aangegeven, NEC & VVV winnen dan zijn de PO's binnen. Bekerfinale is belangrijkste!quote:Op zondag 23 maart 2008 00:39 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
Roda kwam voor een punt en kreeg er ook nog bijna 1.. (te veel). Wel effectief met de kansen omgesprongen de eerste helft, hoewel het achterin bij ons gewoon gatenkaas was.. Waarschijnlijk met de zware wedstrijd van woensdag nog in de benen werd Roda af en toe helemaal weggetikt, maar toch bleef het gevaarlijk met 'slechts' 4-3..
Thx! Jullie succes in de CL PO's!quote:Plaats 6-9 moet voor Roda geen probleem zijn, suc6 in de beker tegen Feyenoord
Het lijkt me niet opportuun om Bodor, of wie dan ook, op basis van een samenvatting te beoordelen. Sterker nog: dat kan niet eens.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:33 schreef Professional het volgende:
Als ik dan die goulash in de samenvatting
Precies en daarom ben je bevooroordeeld en geef je op basis van een samenvatting op hem af. Lijkt me niet terecht.quote:Op zondag 23 maart 2008 21:19 schreef Professional het volgende:
Ik heb het zowiezo niet zo erg op Bodor, maar soms word je er gewoon niet goed van.
quote:Roda moet nog vol aan de bak
Roda JC leek in het Abe Lenstra de kroon te gaan zetten op een gedenkwaardige week door Heerenveen in eigen huis een gevoelige tik te geven. Aangezien de Friezen erin slaagden binnen zestien minuten een stevige rol prikkeldraad op Roda’s pad naar de play-offs te leggen, moet de ploeg van Raymond Atteveld nog vol aan de bak.
Het had zo mooi kunnen zijn voor Roda. Tegen PSV werd in de laatste seconde een punt gepakt, ten koste van Heracles werd na strafschoppen de bekerfinale bereikt en als klap op de vuurpijl stond na vijfenveertig minuten voetbal in Heerenveen een stand van 1-3 op het scorebord. En dat binnen zeven dagen tijd. Een zege in Friesland had de deur naar de play-offs wagenwijd opengezet, Roda zou in de resterende duels alleen nog maar over de drempel hoeven te stappen. Een dramatische fase van ruim een kwartier (van 1-3 naar 4-3) zorgde ervoor dat de poort voor even hard is dichtgeslagen en Roda er flink aan zal moeten rammelen om zijn doel, een plek bij de eerste negen, te bereiken.
Logisch dus dat Atteveld sprak van een ‘zure nederlaag’. De bezoekers legden (afgezien van de lastige beginfase) een uitgekiende eerste helft op de mat, maar bezweken daarna onder de Friese orkaan die met windkracht tien in de rug de Kerkraadse veste omver blies. ,,De jongens hadden zeker een punt verdiend, ik ben trots op de werklust die ze na zo’n zware week hebben geleverd”, aldus Atteveld. ,,Maar als je verdedigt zoals wij dat in de beginfase van de eerste én de tweede helft deden, is zelfs een 3-1 voorsprong niet voldoende.”
Met nog vier duels te gaan is het rekenwerk begonnen. FC Utrecht staat op één punt, maar de negende plek is nog altijd voldoende.
De voorsprong op de gevreesde tiende plaats (Vitesse) bedraagt drie punten, het opgeleefde NEC volgt op vier. Roda zal de twee resterende thuisduels tegen NEC en VVV moeten winnen om niet afhankelijk te hoeven zijn van de twee achtervolgers. Met die zes punten erbij kan het bijna niet meer misgaan. In dat geval kan NEC namelijk hooguit nog negen punten pakken en Roda niet meer achterhalen. Bovendien zal Vitesse dan vanwege het slechtere doelsaldo (Roda +2, Vitesse –9) waarschijnlijk vier punten meer moeten pakken dan de Limburgers om hen op de ranglijst te passeren. Oftewel minimaal drie duels winnen en eentje gelijkspelen.
De Arnhemmers gaan nog op bezoek bij het dolende AZ en aartsrivaal NEC, en ontvangen in eigen huis Sparta en PSV, dat op de laatste speeldag zo goed als zeker al kampioen is.
Het zijn calculaties die niet nodig waren geweest als Roda stand had gehouden tegen Heerenveen, realiseerde ook aanvoerder Marcel Meeuwis zich. ,,Utrecht heeft gewonnen en komt er nu bij. Net als NEC. Deze gedenkwaardige week had nog veel mooier afgesloten kunnen worden, als we hier hadden gewonnen.
Dit is een dompertje. Of beter gezegd een domper, want als je bij de rust voor staat met 3-1, moet je het zakelijk kunnen uitspelen.
De manier waarop we in die eerste fase van de tweede helft verdedigd hebben, was Roda-onwaardig.”
Het zijn ook berekeningen die uitgaan van twee thuiszeges. Roda (dat daarnaast nog uitwedstrijden op het programma heeft staan tegen het op revanche beluste Heracles en op de laatste speeldag tegen Feyenoord) moet de mouwen dus nog flink opstropen. En dat alles vanwege een chaotisch kwartiertje in het hoge noorden.
quote:Roda buigt voor herrezen Heerenveen
Na vorig seizoen een time-out te hebben ingelast (1-0) maakten Heerenveen en Roda JC er dit jaar weer een ouderwets voetbalfeest van. Voor de derde keer in vier seizoenen ontaardde het Fries-Limburgse treffen in het Abe Lenstra-stadion in een ongekend spektakel met veel doelpunten en een bloedstollend scoreverloop: 4-3. Vanaf het eerste fluitsignaal waren de bedoelingen van Heerenveen duidelijk. De thuisploeg duwde Bram Castro in de rol van schietschijf, waardoor de handen van de Roda-doelman binnen tweehonderd seconden ruimschoots waren opgewarmd. Nadat de gasten met het nodige geluk de eerste stormloop hadden overleefd, maakten ze steeds beter gebruik van de enorme ruimte achter de laatste linie van Heerenveen. Bodor en Kah deponeerden de bal als eersten in dat niemandsland, maar Yulu- Matondo (die in de eerste situatie de beter gepositioneerde Janssen over het hoofd zag) profiteerde niet. Binnen drie minuten was het vervolgens tweemaal raak. De naar binnen getrokken Lamah verraste de dramatisch opgestelde Zuiverloon en schoof de 0-1 binnen. Even later legde Lamah, na een goede ingreep van Bodor, de bal panklaar op het hoofd van Yulu-Matondo: 0-2.
Het met name verdedigend knoeiende Heerenveen was van slag, kwam via Bradley weliswaar op 1-2, maar zag Janssen met het hoofd nog voor rust de marge weer naar twee tillen: 1-3. Voor de bezoekers was het cruciaal het eerste kwartier van de tweede helft schadevrij door te komen. Daar kwam weinig, of beter gezegd niets van terecht. Roda had geen antwoord op het doorschuiven van centrale verdediger Dingsdag die permanent op het middenveld ging spelen en de buitenste middenvelders Beerens en Pranjic constant van munitie voorzag. Bovendien liet Wau zich te vaak van de zijkant naar het centrum lokken, waardoor Tioté meer rechtsback was dan middenvelder.
In ruim een kwartier tilden de net ingevallen Paulo Henrique, Beerens en Bradley (weliswaar vanuit buitenspelpositie) de stand naar 4-3 en stond het volgepakte stadion op z’n kop. Roda ging in het resterende half uur op zoek naar de gelijkmaker en kreeg daartoe een paar prima kansen. Heerenveen was aan de andere kant minstens zo vaak dicht bij zijn vijfde treffer, die het spektakelstuk definitief zou hebben beslist. ,,Gezien het aantal kansen was het een verdiende zege”, concludeerde Heerenveencoach Gertjan Verbeek. ,,Maar je kunt ook zeggen dat wij de meest gelukkige waren, want we hadden verdedigend zo weinig controle over de wedstrijd, dat het net zo goed had kunnen eindigen in 4-4.”
quote:Willem Janssen in beloftenteam
Willem Janssen is opgeroepen voor het Nederlands beloftenteam.
De ploeg van trainer Hans Schrijver werkt morgen een oefenwedstrijd af in en tegen Tunesië.
Het beloftenteam wordt gezien als tussenstation tussen Oranje –19 en Jong Oranje en speelt alleen oefenduels.
wie neemt die gast nu serieusquote:Op zaterdag 29 maart 2008 00:17 schreef Plato1980 het volgende:
Zolang FortuneesVoorn
assistent-bondscoach is kijk ik niet meer naar het Nederlands elftal.
Koekje erbij?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 00:17 schreef Plato1980 het volgende:
Zolang FortuneesVoorn
assistent-bondscoach is kijk ik niet meer naar het Nederlands elftal.
Youtube linkje doet niks?quote:Op zondag 30 maart 2008 13:14 schreef LeonH het volgende:
Ook niks gezien... stond op het punt om op stap te gaan en zonden ze opeens maar Excelsior - VVV uit... Dan niet wah...
Wat heeft Voorn dan ooit gezegd/gedaan or whatever?
had iemand trouwens al eens dit filmpje gezien?
http://www.youtube.com/v/IMqKWNxsY
quote:
Ik denk omdat de Heracles fans de vorige keer hun handen niet van de Rodaspelers af konden houden. Atte en Senden zijn er toen nog tussen gesprongen.quote:Op zondag 30 maart 2008 17:05 schreef planethugo het volgende:
ook helemaal niks gezien van gisteren, waarom moest atteveld dan beschermt worden?
Was ook alleen voor de wedstrijd en toen ze na de rust het veld op kwamen, loop altijd in de rust even naar de andere kant om te praten en toen zag ik het.quote:Op zondag 30 maart 2008 17:05 schreef planethugo het volgende:
ook helemaal niks gezien van gisteren, waarom moest atteveld dan beschermt worden?
zoals het nu gaat zekerquote:Op maandag 31 maart 2008 00:10 schreef TheGHunter het volgende:
Voor jullie ook de enigste manier om zeker te zijn van Europees?
Die arme gozer kan helemaal niet lezen wat er op dat shirt staatquote:Op maandag 31 maart 2008 00:06 schreef jorienvdherik het volgende:
[ afbeelding ]
1 ding is zeker feyenoord wint de beker
Vooral op deze manier doorgaan.quote:Op maandag 31 maart 2008 00:06 schreef jorienvdherik het volgende:
[ afbeelding ]
1 ding is zeker feyenoord wint de beker
quote:Tyton straalt na topweek
Tweemaal met een 0-0 van het veld stappen in een tijdsbestek van vier dagen is niet iets om als voetballer trots op te zijn.
Tenzij je het beroep uitoefent van doelman. Dan laat een gevoel van onoverwinnelijkheid je stralen van oor tot oor.
Afgelopen woensdag bracht hij in Wolverhampton elf Engelse voetballers en 35.000 uitbundige toeschouwers tot wanhoop. En zaterdag was hij de grote sta-in-de-weg voor Heracles.
Przemyslaw Tyton, net 21 jaar, zag enkele dagen na zijn sterke optreden met Jong Polen eindelijk een lang gekoesterde wens in vervulling gaan, toen hij voor de eerste keer als basisspeler van Roda JC het veld betrad. Doordat eerste keus Bram Castro thuis ziek onder de lakens lag, mocht de lange Pool zich eindelijk op het hoogste niveau bewijzen. ,,Dit was mijn kans, nu moest ik het laten zien”, aldus een glunderende Tyton na afloop, toen hij enigszins onwennig van het ene naar het andere medium werd gesleept. Iedereen wilde iets weten van de onbekende reus, die met zijn kruin bijna de lat toucheert.
Tytons ogen fonkelden van blijdschap, de brede glimlach was welgemeend.
Niet alleen omdat hij voor de tweede keer in vier dagen de nul had gehouden. De opluchting had ook te maken met de dagen voorafgaande aan het duel in Almelo. Het waren dagen van onzekerheid, omdat de jeugdinternational kampte met een enkelblessure. „Heel vervelend natuurlijk.
Krijg je eindelijk de kans om te starten in de basis, ben je geblesseerd.
Toen we vanmorgen (zaterdag, red.) in de bus stapten had ik nog steeds veel last. Ik dacht bij mezelf: er zijn nog zeven uur te gaan tot aan de wedstrijd, God zal me toch wel helpen dat het goed komt? Als je dan voor de wedstrijd aan de warming-up begint voel je de adrenaline. Dan denk je nog maar aan één ding: wat er ook gebeurt, ik moet en zal hier vanavond keepen.”
Beroerder kon de timing van Tytons enkelblessure, opgelopen in de interland tegen Jong Engeland, niet zijn. Aangezien derde doelman Cliff Mardulier vanwege een rugblessure evenmin kon aantreden, was het niet geheel uitgesloten dat Raymond Atteveld een beroep zou moeten doen op de weliswaar talentvolle, maar zeer onervaren A-junior Danny van Haaren. Toch wekte de trainer van Roda na afloop niet de indruk in de piepzak te hebben gezeten.
,,De medische staf heeft overuren gedraaid om Tyton aan de aftrap te krijgen en verdient daarvoor de complimenten. In ben nooit bang geweest dat hij het niet zou halen.
We hebben hem namelijk geen ruimte gegeven, hij moest gewoon spelen. Gelukkig hebben de medicamenten geholpen, waardoor een spuit niet nodig was.”
En dus maakte Przemyslaw Tyton zijn eredivisiedebuut. De onorthodoxe bokkensprongen na elke uittrap verrieden in de beginfase dat de gevoelige enkel nog tegensputterde.
Maar naarmate de minuten verstreken en de elastische Pool vol overtuiging hoge ballen ogenschijnlijk simpel uit de lucht plukte en verraderlijke schoten uit de hoek tikte, maakte de pijn plaats voor zelfvertrouwen.
De eerste persoon die zaterdagavond een telefoontje mocht verwachten was zijn moeder. ,,Ik heb haar niet laten weten dat ik zou gaan spelen. Dan zou ze veel te nerveus zijn geweest en de hele tijd op haar knieën hebben zitten bidden. Nu kan ik het haar vertellen.
Ze zal dolblij zijn en me feliciteren.”
Felicitaties, die Tyton ook al van zijn trainer in ontvangst had genomen meteen na afloop van het treffen. ,,Het was voor hem extra lastig, omdat hier gespeeld wordt op kunstgras”, aldus Atteveld.
,,Hij heeft het uitstekend gedaan, er stond iets in de goal. We hebben de nul gehouden en dat is ons dit seizoen niet zo vaak gelukt.”
Tweemaal de nul in vier dagen, een droom van elke keeper.
quote:BEKERTHRILLER KRIJGT GEEN VERVOLG
De coaches Raymond Atteveld en Gert Heerkes waren eensgezind na Heracles- Roda JC (0-0). Het tweetal was getuige geweest van een weinig verheffend schaakspel met zo weinig hoogtepunten, dat de remise voor de hand lag.
Anderhalve week eerder hadden de twee teams de toeschouwers in het stadion en de kijkers voor de buis de adem bijna afgesneden in een bloedstollende halve bekerfinale die pas na strafschoppen werd beslist. Toen telde alleen de winst, ditmaal leek vooral niet verliezen het parool. Heracles is nog niet definitief veilig en koestert elk puntje.
Roda wilde (op weg naar twee opeenvolgende thuisduels) in elk geval met een goed gevoel Almelo verlaten. En dat was niet het geval geweest indien de drie punten achter zouden blijven in het Polmanstadion. ,,Er was weinig te beleven”, concludeerde Atteveld dan ook terecht.
De thuisploeg durfde niet echt de remmen los te gooien, de gasten konden aanvallend nauwelijks een vuist maken. Heracles was een paar keer gevaarlijk met afstandsschoten waarop debutant Tyton elke keer een passend antwoord had. De sluitpost had bovendien geluk toen hij een kopbal van Garcia-Garcia net voor de lijn kon keren om vervolgens zelf in het net te vallen.
Voor Roda hadden Hadouir, De Jong en Lamah de 0-1 op hun schoen, maar hun afwerking was typerend voor het Kerkraadse spel: slordig of zonder overtuiging.
In de laatste minuut leken de Limburgers alsnog de zege te stelen, toen Saeijs bij de tweede paal een vrije trap van Tioté met een snoekduik inkopte.
Pieckenhagen reageerde knap en voorkwam dat Roda meer kreeg dan waarop het recht had.
quote:Lamah vertrekt komende zomer definitief bij Roda
Roda JC hoeft niet te rekenen op een langer verblijf van huurling Roland Lamah. Anderlecht haalt de tot Belg genaturaliseerde Ivoriaan na dit seizoen weer terug. Roda had graag langer over Lamah willen beschikken, terwijl de speler zelf ook open stond voor een langer verblijf.
Anderlecht wil niet aan een nieuwe verhuurperiode beginnen. "Iemand met de kwaliteiten van Lamah hebben we momenteel niet in deze groep, dus is de kans groot dat hij blijft", zegt Anderlecht-manager Herman Van Holsbeeck.
Cheik Tioté mag wellicht wel een tweede seizoen op huurbasis in Kerkrade doorbrengen. "Voor Tioté hangt het af van wie vertrekt. Als alle middenvelders blijven, wordt hij wellicht weer verhuurd", besluit Van Holsbeeck.
Bron: FC Update
Dat is waar, maar z'n timing was keer op keer uitstekend. Hij kan Castro best voorbijstreven op termijn.quote:
Ja ik heb weer voerquote:Op maandag 31 maart 2008 13:49 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Hij kan Castro best voorbijstreven op termijn.
ach komt van 1 website die ze maaktquote:Op maandag 31 maart 2008 15:04 schreef planethugo het volgende:
dat van dat t-shirt zijn van die dingen die ze in r'dam normaal gesproken toch aan a'dammers toeschrijven. Hoogmoed komt voor de val
Tyton zal het best aardig gedaan hebben maar Castro heeft het dit seizoen gewoon goed gedaan voor een roda keeper dus die zal atteveld echt niet na 1 wedstrijd aan de kant zetten. Volgend seizoen is een ander verhaal denk ik
bizar, verwacht bij ons toch gewoon een kaartje van 25 euroquote:Op maandag 31 maart 2008 15:23 schreef DarkShine het volgende:
Verplichte bus/trein combi zonder maatwerk (zover ik weet).
Alleen dat formulier wat moet je invullen met je volledigde naw indien je wilt gaan
Wat ben ik toch goedquote:Op maandag 31 maart 2008 15:26 schreef DarkShine het volgende:
Kaartje is ook 25 euro.
serieus dat wist ik niet hoor,quote:Op maandag 31 maart 2008 15:28 schreef DarkShine het volgende:
Zo goed dat het allemaal te lezen stond op dezelfde pagina waar je ook vond dat het bus/treincombi is.
Ik werd op de terugweg van de halve finale voor nepsupporter uitgemaakt door iemand van de PLS generatie. Dit omdat ik dit seizoen niet alle uitwedstrijden heb kunnen gaanquote:Op maandag 31 maart 2008 16:03 schreef Professional het volgende:
maar dan heb je nog altijd van die nep-supporters die na een verlies het hele team afkraken.
wat had je dan verwachtquote:Op maandag 31 maart 2008 16:03 schreef DarkShine het volgende:
Kom op ey, verplichte combi naar een finale. Wie verzint het
Finale + combi = absurd.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:10 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
wat had je dan verwacht![]()
gooi 5.000 autos of meer van roda maar in de omgeving van het stadion neer
Dat niveau klopt inderdaadquote:Op maandag 31 maart 2008 16:10 schreef Professional het volgende:
Ach ja nepsupporters, die discussie loopt al zolang, iedereen heeft daar zijn mening over. Ik ga ook niet elke uitwedstrijd, soms mis ik een thuiswedstrijd. Laat die gastjes toch denken wat ze willen, ze zijn meestal toch van een niveau lik me reet.
ja das jammer, maar waar wou je al die autos laten dan ?quote:Op maandag 31 maart 2008 16:11 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Finale + combi = absurd.
Om het absurder te maken, we mogen niet stoppen in Noord-Limburg voor de Rodafans die daar altijd opstappen.
Aan wie ligt het dan? Het risico zal wel te groot zijn mocht Feyenoord verliezen... Die hebben denk ik op zo'n momenten een te fanatieke aanhangquote:Op maandag 31 maart 2008 16:54 schreef DarkShine het volgende:
Interesseert mij niet waar die auto's blijven, met de finales in 97 en 2000 kon het ook. Blijkt maar waar eens dat er geen enkel stadion in Nederland een dergelijk evenement aankan!
Eerste cluster zal omstreeks 11:00 vertrekken waarschijnlijk trouwens.
Trein/bus combi.quote:
Pff, teringdebielen.quote:Op maandag 31 maart 2008 17:19 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Trein/bus combi.
Geen eigen vervoer. En ook geen opstapmogelijkheden voor fans buiten de regio Parkstad.
Gewoonweg een absurde finale onwaardige regeling. Ook de registratieplicht voor een kaartje
quote:Op maandag 31 maart 2008 17:22 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Pff, teringdebielen.
Dacht dat het met Roda juist voor weinig problemen zou zorgen als er vrij vervoer zou zijn.
Om nog maar niet over de wachttijden na de wedstrijd te spreken.
Er is inderdaad ook geen maatwerk.quote:Waarschijnlijk wordt je in Kerkrade gefouilleerd, mag je niet eens een biertje drinken.
Dat wordt nuchter tijdens de bekerfinale voor jullie Limburgers.![]()
![]()
De werkgelegenheid in Parkstad is behoorlijk slecht.quote:Op maandag 31 maart 2008 15:58 schreef jorienvdherik het volgende:
ff serieus wat is het aantal van die provincieskan me er zo weinig bij voorstellen
vind roda echt een limbo club, waar buiten die provincie ( behalve brabant ) niemand fan voor is
zou vet zijn een groot stadion voor finalesquote:Op maandag 31 maart 2008 16:54 schreef DarkShine het volgende:
Interesseert mij niet waar die auto's blijven, met de finales in 97 en 2000 kon het ook. Blijkt maar waar eens dat er geen enkel stadion in Nederland een dergelijk evenement aankan!
Eerste cluster zal omstreeks 11:00 vertrekken waarschijnlijk trouwens.
trein is toch veel relaxter?quote:Op maandag 31 maart 2008 20:52 schreef planethugo het volgende:
geen maatwerk? FUCK IT! Net alsof ze 200 bussen gaan controlerenik ga toch niet nuchter een finaledag doorbrengen, dat zijn juist de dagen dat een biertje het lekkerste smaakt en het mede daardoor het gezelligste in de bus is...
Ik zou zowiezo met de bus gaan maar dit is idd echt belachelijk en zo krijgen we die 17.000 kaarten natuurlijk nooit verkocht. Dan moeten feyenoorders ook met de bus gaan van buiten de stad!!!! Het is toch immers neutraal gebied
Misschien niet veel. Maar ik weet zeker dat er een aantal uit de volgende plaatsen komen:quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:41 schreef sjimz het volgende:
Alsof er roda fans in andere delen dan Limburg bestaan
Dus Rotterdam kan een finale niet aan.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:42 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
en ze willen met eigen vervoer, ja waar ga je dan 5000 + auto's laten in de omgeving van de kuip
wel met een combi regeling voor de bezoekende ploegquote:Op dinsdag 1 april 2008 09:52 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Dus Rotterdam kan een finale niet aan.
Finale & combi?quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:55 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
wel met een combi regeling voor de bezoekende ploeg
denk je dat ajax vorig jaar vrije vervoer hadquote:Op dinsdag 1 april 2008 09:57 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Finale & combi?
Rotterdam can't handle it!
ik vind het vrij normaal dat je een combi krijgtquote:Op dinsdag 1 april 2008 10:01 schreef DarkShine het volgende:
Wij zijn Roda, wij zijn gelukkig geen ajax.
Van het probleem Feijenoord publiek maakt men ons probleem. Fuck off! De hele regeling rondom de finale is een groot ontmoedigingsbeleid.
Maar als iemand die enkel op succes afgaat zul je dit mogelijk niet begrijpen.
Waarom niet Jorien?quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:02 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
ik vind het vrij normaal dat je een combi krijgt
of wou je met 17.000 man in het centrum nog eerst zitten
Bij een normale uitwedstrijd valt dat nog te verdedigen, maar dit is de bekerfinale en De Kuip is dus formeel neutraal terrein. Dat dat in de praktijk niet zo is weten we allemaal, maar de KNVB moet er wel zo veel mogelijk naar handelen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:55 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
wel met een combi regeling voor de bezoekende ploeg
idd vd herik lult maar wat, maar die mag toch al meer dan een jaar niet het stadion in dus die is helemaal niet meer ingevoerdquote:Op dinsdag 1 april 2008 10:40 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Waarom niet Jorien?
Voor mijn part net als die joden tijdens bekerfinales, gewoon een 'plein' voor de RodaJC supporters maken voor de Kuip. Feyenoordsupporters in het centrum, RodaJC-supporters voor de Kuip.
Zet je een paar biertappen er neer en klaar ben je... een combi met een bekerfinale is gekkenwerk.
Jij zegt dat je dan de auto's niet kwijt kan, maar dat is tijdens normale wedstrijden toch ook niet zo'n groot probleem?
quote:Saeijs of Dingsdag zal Heitinga mogelijk opvolgen
Ajax moet, nu John Heitinga volgend seizoen bij Atlético Madrid zal spelen, op zoek naar een opvolger voor de verdediger. De Amsterdammers hopen die te vinden in Jan-Paul Saeijs of Micheal Dingsdag.
Vooralsnog wil Ajax zich alleen nog op de Eredivisie richten voor een opvolger. Daarbij vielen de namen van Roda JC'er Saeijs en sc Heerenveen-speler Dingsdag. Technisch directeur Martin van Geel wil echter nog geen uitspraken doen over de belangstelling voor het duo.
Heitinga groeide dit seizoen weer eens uit tot een belangrijke pilaar in de Amsterdamse defensie, nadat hij enige tijd in een dip zat. Het leverde hem meteen een transfer op naar Spanje, waar hij voor vijf jaar tekende.
Bron: Soccernews
Hij is zelfs zo slecht dat hij compleet ongeloofwaardig is. Saeijs is voor het niveau van Roda een aardige centrumverdediger, meer zit er echter niet in.quote:Op dinsdag 1 april 2008 16:18 schreef DarkShine het volgende:
De Saeijs grap is zelfs zeer slecht.
het is ook nooit leuk geweestquote:Op dinsdag 1 april 2008 16:09 schreef -Vaduz- het volgende:
De 1-april grappen beginnen wel te irriteren.
Leuk toch zo'n 'neutrale finale'?quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:01 schreef DarkShine het volgende:
Wij zijn Roda, wij zijn gelukkig geen ajax.
Van het probleem Feijenoord publiek maakt men ons probleem. Fuck off! De hele regeling rondom de finale is een groot ontmoedigingsbeleid.
Wat jij zegt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 16:32 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hij is zelfs zo slecht dat hij compleet ongeloofwaardig is. Saeijs is voor het niveau van Roda een aardige centrumverdediger, meer zit er echter niet in.
quote:Vers van de pers:
"Atteveld tekent voor 1 seizoen bij Feyenoord."
bron: soccerfool.com
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |