abonnement Unibet Coolblue
pi_24323761
De voorgaande delen:
Het grote lenzen topic
Het grote lenzen topic #2
Het grote lenzen topic #3
Het grote lenzen topic: deel 4!

Laatste (zinnige) post vorige topic :
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:03 schreef ExCibular het volgende:
Na veel wikken en wegen (en jullie advies) heb ik dan eindelijk bedacht hoe of wat! Ik ga een Tamron 28-75/2.8 en een sigma prime macro 150/2.8 kopen. Hier ga ik eerst even rustig mee spelen en uitproberen wat voor mij het beste is. Ik heb namelijk zoveel lenzen die ik wel interessant vind. En waar ik ook wel het nut van zie om ze te kopen. Ik hoop in juni of in juli naar de VS te gaan en dan probeer ik daar (met een goede lage dollar ) mijn collectie uittebreiden met een of meerdere van onderstaande lenzen.

Verlanglijst
Sigma 100-300/4
Sigma 12-24/4.5-5.6
Tamron 14/2.8
Und weiter .......
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 22:26:14 #2
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24345196
Mocht er iemand nog interesse hebben in een T-CON 17 Teleconverter, ik heb er 1 in de aanbieding.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  zaterdag 1 januari 2005 @ 23:44:44 #3
40714 Subhuman
Televised confession
pi_24346791
Dan zal ik ook mijn verlanglijstje hier plaatsen! De lijst is niet zo heel erg lang, eigenlijk ben ik nu alleen op zoek naar een leuk portretobjectief van 105 of 135 mm. Voor mijn camera met Minolta MD vatting zal die niet meer nieuw te krijgen zijn ben ik bang, maar dat geeft wel weer de mogelijkheid voor een leuk prijsje! Iemand suggesties wellicht?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 4 januari 2005 @ 14:32:14 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24391841
Ik kan het toch ook niet laten Ik wil graag een macrolens en eigenlijk stiekem ook een telelens bij mijn Eos 300D.

Aan wat voor lenzen moet ik dan denken qua bereik en welke merken zijn geschikt voor op de Canon? In principe wil ik ergens een tweedehands lens op de kop tikken.

Ik heb deze bijvoorbeeld gezien:

- Sigma 70-210 uc Autofocus (vr.pr. ¤ 120)

- Canon zoom lens EF 80-200mm ultrasonic, die op een digitale camera een bereik van 128-320mm schijnt te hebben (vr.pr. ¤ 99)

- Tokina FD35-200 mm (vr.pr. ¤ 50)

Kan iemand me meer vertellen over deze specifieke lenzen, en dan met name of ze inderdaad geschikt zijn voor de 300D en of de prijzen redelijk zijn?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24392222
90¤ voor de Canon EF 80-200mm is een spotprijs. Ik neem aan dat het 2de hands is?
Bij 2de hands lenzen zou ik toch eerst uitgebreid gaan testen, ik heb er alleen nog maar nieuwe gekocht omdat ik dat 2de hands niet zo vertrouw van lenzen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24392259
Rewimo je hebt er echt zin in he

Weet je ook de lichtsterkte van deze lenzen? Dat is de F waarde die achter het aantal mm staat.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 4 januari 2005 @ 14:57:46 #7
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24392316
Ik begrijp dat dat een goede lens is? Ach ik kan allicht eens informeren naar zijn uiterste prijs
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 januari 2005 @ 15:01:59 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24392388
Zeker in geval van Canon AF is het raadzaam om de levensduur van een objectief te achterhalen, de AF is namelijk zo snel als je motor.

Van het opgegeven rijtje heeft die Canon USM 80-200 het hoogste potentieel.

Om iets over de kwaliteit te kunnen zeggen is het zoals HGT al aangaf een kwestie van uiterst goed testen, waar ik MF-optieken vrijwel blindelings durf te kopen, ben ik ook wat huiveriger bij AF-optiek waar erg veel mis mee kan zijn zonder dat je het op het eerste gezicht merkt.

Bij Kamera-Express heb je voor een slordige 200 eur een nagelnieuwe Sigma 70-300
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 januari 2005 @ 15:07:44 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24392493
En niet die Tokina nemen . Niet dat ie optisch niet deugt, maar hij heeft een FD-vatting, waardoor je hem alleen met behulp van de deegroller eenmalig in de EF-vatting van een EOS kunt zetten, waarna nog slechts zeer beperkte functionaliteit door het objectief geboden wordt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 4 januari 2005 @ 15:17:22 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24392659
Bedankt voor alle reacties. Ik heb alle vragen in een mailtje richting de aanbieder geslingerd
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 4 januari 2005 @ 15:25:16 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24392791
quote:
EF 80-200mm f/4.5-5.6 II



Dit objectief is een EF 80-200 mm 1:4.5-5.6

Kenmerken

Objectiefconstructie: 10 elementen in 7 groepen
Diagonale beeldhoek: 30°-12°
Scherpstelling: roterend extensiesysteem met micromotor in de voorste groep
Kortste scherpstelafstand: 1,5 m / 4,9 ft
Zoomsysteem: roterend
Filterafmetingen: 52 mm

Een zeer draagbare telefotozoomlens met een lengte van slechts 78,5 mm en een gewicht van slechts 250 gr

Met een lengte van slechts 78,5 mm en een gewicht van slechts 250 gram is dit telezoomobjectief gemakkelijk te dragen. De vijf zoomlensgroepen zijn verbeterd zodat de beeldkwaliteit nog hoger is.
Hoe zit dat nu met de lichtsterkte, Oceanonix? Hier staan de waardes bij maar eerlijk gezegd zegt mij dat (nog) helemaal niets.


Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24393404
Je hebt op 80mm een maximale diafragma opening van 4.5 en op 200mm is deze 5.6.
Dit is voor een zoom object een normale diafragma waarde, de lens is dus niet zo lichtsterk als een objectief met vaste brandpuntsafstand zoals de goedkope 50mm van Canon (f1.8) of de nog lichtsterkere 50mm (f1.4) -maar deze laatste is meteen een heel stuk duurder-
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24393420
Hoe kleiner de F waarde hoe hoger de lichtsterkte.
Hoe kleiner het getal wordt des te duurder de lens wordt!
Met prijs vergelijkingen moet je hier echt op letten, soms lijkt iets een koopje maar dan hebben ze het stiekum toch over een kwalitatief slechtere lens.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 4 januari 2005 @ 17:41:29 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24395316
Dank jullie voor de toelichting
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 januari 2005 @ 17:52:02 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24395544
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 16:03 schreef Oceanonix het volgende:
Hoe kleiner de F waarde hoe hoger de lichtsterkte.
Hoe kleiner het getal wordt des te duurder de lens wordt!
Met prijs vergelijkingen moet je hier echt op letten, soms lijkt iets een koopje maar dan hebben ze het stiekum toch over een kwalitatief slechtere lens.
En toch houdt minder lichtsterk niet per definitie slechter in.

Soms besluit men de lichtsterkte niet tot de hoogste hoogte op te voeren, simpelweg omdat er dan zo ontzettend veel optische fouten te corrigeren zijn.
In de jaren 70 deed men dat al met vastbrandpuntlenzen (28 en 135mm) die een lichtsterkte hadden van 3.5 ipv 2.8 . Resultaat was een optiekje dat niet bijster lichtsterk was, maar ongeëvenaard in scherpte en contrast, juist omdat ie veel simpeler in elkaar zat dan zijn lichtsterkere varianten.

Bij zoomlenzen is dat effect nog sterker merkbaar, lichtsterkte heeft zijn prijs. Vandaar dat je in de voordeliger prijsregionen minder risico loopt wanneer een optiekje niet al te lichtsterk is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 5 januari 2005 @ 17:15:15 #16
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_24414165
Mijn volgend spaarproject is de canon 70-200 F/4L.

Ook niet de meest lichtsterke lens. Maar wel harstikke scherp.....

(wordt mijn eerste L objectief. Ik ben benieuwd)
  woensdag 5 januari 2005 @ 17:54:06 #17
40714 Subhuman
Televised confession
pi_24414782
Op deze pagina: http://www.paulfvs.dds.nl/index.html vond ik een heel handig lijstje met tests van Minolta objectieven voor de MC en MD vattingen. Hieruit lijkt te blijken dat de meeste objectieven rond f/8 het scherpste beeld geven. Hoewel ik weet dat de beeldkwaliteit slechter wordt als je het diafragma verder opendraait, had ik nooit gedacht dat het zo erg zou zijn. Ik draaide meestal het diafragma bijna vol open voor weinig scherptediepte, en bijna volledig dicht als ik een groot bereik wilde; de tussenliggende waarden heb ik nog nauwelijks gebruikt. Ik zal vanaf nu eens gaan experimenteren of het verschil echt duidelijk zichtbaar is!

Op Marktplaats kwam ik bovendien een Minolta 135/3.5 tegen in de originele verpakking. Helaas waarschijnlijk wel in een koop met een 50/2 (ik heb zelf al een 50/1.7) en een flitser die ik ook al heb, maar wellicht is het de moeite waard. Zou de beeldkwaliteit van een 50/2 significant beter zijn dan een 50/1.7?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 januari 2005 @ 18:05:21 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24414956
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 17:54 schreef Subhuman het volgende:
Zou de beeldkwaliteit van een 50/2 significant beter zijn dan een 50/1.7?
Met zo'n klein verschil in lichtsterkte zul je weinig verschil merken. Zeker niet wanneer je er 'normaal' mee fotografeert.
Zet je van dergelijke optieken op een stapel tussenringen of een balgapparaat, dan zou je verschil kunnen zien tussen een 2.0/1.7 en en 1.4
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 5 januari 2005 @ 20:14:25 #19
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24417481
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 15:01 schreef Ouwesok het volgende:
Bij Kamera-Express heb je voor een slordige 200 eur een nagelnieuwe Sigma 70-300
Na meer overleg met de oppergoeroe heb ik inderdaad voor deze lens gekozen, die bovendien voor 149 euro te koop stond in plaats van de genoemde 200, dus dat viel uiteindelijk nog 50 euro mee
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 5 januari 2005 @ 20:34:47 #20
40714 Subhuman
Televised confession
pi_24417886
Ik heb net de verkoper van de Minolta MD 135/3.5 gemaild! Ben benieuwd!
  FOK!fotograaf woensdag 5 januari 2005 @ 22:14:18 #21
73911 ultra_ivo
pi_24420006
Ik merk wel verschil tussen 1.7 en 1.4. En niet alleen in het gewicht van de lens.
Maar goed, ik tast vaak de grenzen van het mogelijke af (en sodemieter er vaker doorheen). Als je dat graag doet is 1.4 heel prettig.
pi_24423211
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 17:15 schreef Dacide het volgende:
Mijn volgend spaarproject is de canon 70-200 F/4L.

Ook niet de meest lichtsterke lens. Maar wel harstikke scherp.....

(wordt mijn eerste L objectief. Ik ben benieuwd)
Kijk jij maar even op mijn site daar staan een hoop foto's met mijn L, ik heb precies die lens gekocht twee maanden terug (ofzo) en hij bevalt heel goed.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24428478
Bij de set die ik waarscheinlijk krijg voor m'n verjaardag eind deze maand zit een Super-Takumar lens 1:2.8/105.

maar wat is dat voor lens? 105mm en f/2.8 ofzo? een zoomlens?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 6 januari 2005 @ 10:36:20 #24
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24428509
Is 105 niet een macrolens (het ook nog altijd niet helemaal snapt)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24428659
Het lijkt me een lens met een brandpuntsafstand van 105 mm. Dit wil zeggen dat het een telelens is (kleinere beeldhoek, dus kleiner deel in beeld, maar wel groter in beeld). Een zoomlens is weer wat anders, dan heb je namelijk een variabele brandpuntsafstand (bijv. 100 ~ 200 mm), waardoor je de beeldvulling kunt bepalen zonder heen en weer te lopen of van lenzen te wisselen. 1:2.8 is de grootste diafragmaopening en zegt schijnbaar iets over de lichtsterkte van de lens (zie posts hierboven).

My 2 cents

Hugo
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_24428695
Of je macrofoto's beter met een korte of lange brandpuntsafstand kunt maken hangt er een beetje vanaf. Je krijgt met een tele een groter beeld, maar de minimale focusafstand wordt ook groter, dus dat heft elkaar vaak op.

(bonus cent )
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 januari 2005 @ 11:58:14 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24429857
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:33 schreef super-muffin het volgende:
Bij de set die ik waarscheinlijk krijg voor m'n verjaardag eind deze maand zit een Super-Takumar lens 1:2.8/105.

maar wat is dat voor lens? 105mm en f/2.8 ofzo? een zoomlens?
De 105mm takumar is een vastbrandpuntlens van 105mm. Het is een van de fraaiere portretlenzen zie je voor de schroefvatting kunt vinden. Scherpte is hoog, verloop naar onscherp is fraai.ja, ik heb er zelf ééntje

Voor macro is ie best wel geschikt wanneer je er een end tussenringen achter stopt. Een macro instelling heeft ie echter niet. Macro en p-draad is echter financieel goedkoper dan het gemiddelde McDonaldsbezoekje
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24430113
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Macro en p-draad is echter financieel goedkoper dan het gemiddelde McDonaldsbezoekje
Waar zit die McMacro??? Zijn er leuke objectiefjes om naar te zoeken???? verjaardag komt nu écht dichterbij....

En een heul ander vraagje: ik kwam ineens een Cosina 70-300 zoomlens tegen voor Nikonvatting. Is dat nou wat? Ik kan werkelijk niets over het ding vinden. Cosina klinkt wel hip natuurlijk, met Voigtländer en Zeiss en die Epsondigimeetzoekers...
Haal je daar nou meer lol uit dan uit een gelijkgeprijsde Nikon of Sigma zoemtoeter?
pi_24432496
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De 105mm takumar is een vastbrandpuntlens van 105mm. Het is een van de fraaiere portretlenzen zie je voor de schroefvatting kunt vinden. Scherpte is hoog, verloop naar onscherp is fraai.ja, ik heb er zelf ééntje
Ook ik heb er eentje. Het is een van m'n meest favoriete lenzen (na de 1.4/50, ook van Takumar). van de zomer gekocht voor 100 Euro, daar heb ik geen cent van betreurd.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:35:01 #30
40714 Subhuman
Televised confession
pi_24433404
Is ¤ 40 inclusief verzendkosten een redelijke prijs voor die Minolta MD 135/3.5?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 januari 2005 @ 17:18:59 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24435229
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 15:35 schreef Subhuman het volgende:
Is ¤ 40 inclusief verzendkosten een redelijke prijs voor die Minolta MD 135/3.5?
Heel net prijsje
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 8 januari 2005 @ 16:43:39 #32
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_24466077
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 00:20 schreef elcastel het volgende:

[..]

Kijk jij maar even op mijn site daar staan een hoop foto's met mijn L, ik heb precies die lens gekocht twee maanden terug (ofzo) en hij bevalt heel goed.
Thnx voor je link, man!

Mooie shots.

(en ja, weet nu zeker dat het deze lens wordt O nee, dat wist ik al eerder
pi_24516388
Ik wil mijn nikon graag uitbereiden met wat lensjes, en laat ik nou nét binnenkort jarig zijn

Nou viel mijn oog bij K'nijn en Corné en de Kamera-sneldienst op wat Tamron en Sigma glaswerk. Het gaat om de Tamron 90mm macrolens (Boreius' geroemde lens dus) en de Sigma 50mm (iets betaalbaarder).

Vroeg ik alleen nog af... Voor welke gaat gespaard /verjaardagverlangd worden? Ik bedoel: de Sigma 50mm is nog redelijk betaalbaar, die Tamron 90 kan op termijn ook wel, met een 'verjaadagsduwtje' in de rug, zeg maar.:).
Heet iemand daar ideeën over? Ik lees wel aardige kritieken over die 50mm Sigma. De minmale scherpstelafstand (voor1:1) bij de Sigma is 4 cm... is dat wel erg dichtbij??

Al die lenzen zijn trouwens voorzien van een toevoeging 'D' of 'DI' of iets van die strekking. Gaan die op een F65 passen (en ook nog goed werken)? Of zijn die uitsluitend voor dSLR?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 januari 2005 @ 13:04:16 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24516590
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 12:49 schreef Hayk het volgende:
Ik wil mijn nikon graag uitbereiden met wat lensjes, en laat ik nou nét binnenkort jarig zijn

Nou viel mijn oog bij K'nijn en Corné en de Kamera-sneldienst op wat Tamron en Sigma glaswerk. Het gaat om de Tamron 90mm macrolens (Boreius' geroemde lens dus) en de Sigma 50mm (iets betaalbaarder).

Vroeg ik alleen nog af... Voor welke gaat gespaard /verjaardagverlangd worden? Ik bedoel: de Sigma 50mm is nog redelijk betaalbaar, die Tamron 90 kan op termijn ook wel, met een 'verjaadagsduwtje' in de rug, zeg maar.:).
Heet iemand daar ideeën over? Ik lees wel aardige kritieken over die 50mm Sigma. De minmale scherpstelafstand (voor1:1) bij de Sigma is 4 cm... is dat wel erg dichtbij??

Al die lenzen zijn trouwens voorzien van een toevoeging 'D' of 'DI' of iets van die strekking. Gaan die op een F65 passen (en ook nog goed werken)? Of zijn die uitsluitend voor dSLR?
Genoemde macrolenzen doen het prima op een F65 .

Ik zou bij macro voor een langer brandpunt kiezen. Niet alleen voor het geval je iets met insecten en zo wilt doen, maar ik vind ook dat wat je met een gewichtige term 'de beeldvoordracht' noemt van een 90 of 100mm fraaier.
Van de genoemde optieken zou ik voor de Tamron kiezen

* voorlopig niet jarig is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 11 januari 2005 @ 13:04:57 #35
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24516597
Is er ergens voorbeeld materiaal te vinden. Iets van "zonder *****lens" en "met***** lens" ?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 januari 2005 @ 14:58:36 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24518130
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 13:04 schreef Puckzzz het volgende:
Is er ergens voorbeeld materiaal te vinden. Iets van "zonder *****lens" en "met***** lens" ?
En wat zou je op die sterretjes willen invullen

Sommige dingen maak je makkelijk inzichtelijk zoals het verschil tussen groothoek en tele. Verschillen tussen merken onderling of verschillende bouwtypes zijn soms alleen terug te voeren op hele kleine nuanceverschillen, die in druk of bij een webpublicatie al wegvallen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 11 januari 2005 @ 15:40:43 #37
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24518587
Uhm bijvoorbeeld "met polarisatiefilter" en "zonder polarisatiefilter" zoiets dan kan ik het verschil zien.

* Puckzzz is erg visueel ingesteld
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 11 januari 2005 @ 15:47:35 #38
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24518677
verkeerde topic volgens mij Dit gaat over lenzen en ik bedoel filters sorriesorriesorrie
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 12 januari 2005 @ 11:30:17 #39
97787 pringles
aartappelskyfies
pi_24530107
Een takumar 2.8/105mm voor 30EUR. Is dat wat? Het lijkt mij niet veel geld, maar tot hoever is het een redelijk bedrag voor zo'n lens?

En wat is een chinon 3.5/200mm voor lens, wat kwaliteit betreft?
pi_24530543
Puckzzz: voor verschillen in perspectief hier alvast een linkje:
http://www.dpreview.com/l(...)l/Perspective_01.htm
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_24530601
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:47:34 #42
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24530812
Thnx Exile
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 januari 2005 @ 12:51:33 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24530871
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 11:30 schreef pringles het volgende:
Een takumar 2.8/105mm voor 30EUR. Is dat wat? Het lijkt mij niet veel geld, maar tot hoever is het een redelijk bedrag voor zo'n lens?

En wat is een chinon 3.5/200mm voor lens, wat kwaliteit betreft?
De Takumar zou ik voor 30 eur zeker kopen . Hoewel op leeftijd is het een heel apart optiekje. Wel even kijken hoe het glaswerk eruit ziet.

De Chinon(en ook merken als Soligor, Sun en Albina)r is een ander verhaal, de kwaliteitsspreiding was bij die categorie merken enorm groot. In de praktijk kun je daardoor geluk hebben en een hele goeie treffen, maar het kan voor hetzelfde geld een lens zijn die het allemaal net niet heeft. Beter is het om uit te wijken naar merken die in die dagen een iets stabielere kwaliteit leverden, zoals Panagor, Tokina of Vivitar.
Overigens werd een en ander later een stuk beter, echt slechte vreemdmerkoptiek bestaat momenteel niet meer. Voor p-draad zit je echter aan optiek uit hooguit de jaren '80 vast en toen lagen de verhoudingen als bovengeschetst
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 12 januari 2005 @ 13:35:03 #44
97787 pringles
aartappelskyfies
pi_24531412
Thanks voor de adviezen.
Takumar gaat gekocht worden voor 27 Euro! Nog tips voor waar je op moet letten (behalve glaswerk?)
Wat andere lenzen betreft zoek ik nog even verder....
pi_24532115
Ik heb nu een 70-300/4,0-5,6 G icm een D70.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor.
Lens moet in elk geval lichtsterk zijn, autofocus snel (ivm veel sportfotografie) en het liefst een beetje stil zijn en de foto's moeten vooral scherp zijn. Wat me nogal tegenvalt met de hierboven genoemde lens.

Nou heb ik de volgende zien staan voor rond de 550,- euro http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Wat is jullie ervaring hiermee?
Of hebben jullie goede alternatieven?
b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
pi_24532454
De Takumar 2.8/105 is een van m'n favoriete lenzen. Ik heb er deze zomer 100 Euro voor betaald. En dat is ie zeker waard. Voor 27 euro is het een buitenkansje.
pi_24533024
Hoppa, de Tamron 90mm is besteld.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24535346
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:46 schreef Shogen het volgende:
Ik heb nu een 70-300/4,0-5,6 G icm een D70.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor.
Lens moet in elk geval lichtsterk zijn, autofocus snel (ivm veel sportfotografie) en het liefst een beetje stil zijn en de foto's moeten vooral scherp zijn. Wat me nogal tegenvalt met de hierboven genoemde lens.

Nou heb ik de volgende zien staan voor rond de 550,- euro http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Wat is jullie ervaring hiermee?
Of hebben jullie goede alternatieven?
Nikon heeft geen slechte 80-200 optieken gemaakt.
pi_24535352
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:46 schreef Shogen het volgende:
Ik heb nu een 70-300/4,0-5,6 G icm een D70.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor.
Lens moet in elk geval lichtsterk zijn, autofocus snel (ivm veel sportfotografie) en het liefst een beetje stil zijn en de foto's moeten vooral scherp zijn. Wat me nogal tegenvalt met de hierboven genoemde lens.

Nou heb ik de volgende zien staan voor rond de 550,- euro http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Wat is jullie ervaring hiermee?
Of hebben jullie goede alternatieven?
Nikon heeft geen slechte 80-200/2.8 optieken gemaakt.
pi_24543618
Sorry, ik was even een dagje onder zeil.... vanmorgen tentamen gemaakt, vandaar

Maar bedankt voor de adviezen! Ik had alleen nog één vraagje: Er zijn bij KE/K'nijn/Corné alleen maar D(iesel ) modellen van Sigma en Di(met injectie? ) van Tamron. Dat het qua vatting enzo wel snor zit, dat geloof ik wel, maar hoe zit 't verder? Werkt dat nog steeds met film? Of moet ik dan vooral met m'n tengels van die D-apparaten afblijven???
pi_24551983
Di bij Tamron slaat op dat de lens speciaal voor digitale camera's is dacht ik. Er zit een matte coating op, i.p.v. de meer glanzende oude versie. Volgens mij maakt analoog/digitaal verder niks uit.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:24:21 #52
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24560134
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:46 schreef Shogen het volgende:
Ik heb nu een 70-300/4,0-5,6 G icm een D70.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor.
Lens moet in elk geval lichtsterk zijn, autofocus snel (ivm veel sportfotografie) en het liefst een beetje stil zijn en de foto's moeten vooral scherp zijn. Wat me nogal tegenvalt met de hierboven genoemde lens.

Nou heb ik de volgende zien staan voor rond de 550,- euro http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik heb er 1. Hij weegt een ton, maar is erg mooi. Helaas verkies ik de 70-300 vanwege het bereik. die extra 100 mm voor dierentuin foto's. Mooi dingetje hoor, daar niet van, maar niet voor vakantie.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24560314
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:24 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik heb er 1. Hij weegt een ton, maar is erg mooi. Helaas verkies ik de 70-300 vanwege het bereik. die extra 100 mm voor dierentuin foto's. Mooi dingetje hoor, daar niet van, maar niet voor vakantie.
Tnx.
Dus jij neemt eerder de 70-300 mee op vak, dan de 80-200?
Het bereik is ook waar ik een beetje mee zit, ben heel blij met die 300, komt vaak erg goed van pas en zal die 100mm ook wel missen denk. ..
b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
  vrijdag 14 januari 2005 @ 14:57:18 #54
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24563981
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:34 schreef Shogen het volgende:
Tnx.
Dus jij neemt eerder de 70-300 mee op vak, dan de 80-200?
Het bereik is ook waar ik een beetje mee zit, ben heel blij met die 300, komt vaak erg goed van pas en zal die 100mm ook wel missen denk. ..
Ik had naar de dierentuin-meet te Arnhem allebei meegenomen, en ik stapte al gauw over op de 70-300. Niemand die mij het verschil tussen de twee kan zeggen, behalve dat ik met 300 mm beter kon inzoomen op mijn slachtoffer(s).
Afgelopen vakantie had ik echter wel allebei bij me. En dan switchen op de laatste 100 mm. Wel een zware rugtas.. pffff...en veel switchen.... 10 kilo aan foto apparatuur meen ik mij te herinneren...


Voor portretten gebruik ik de 80-200 het vaakst. en tis ook wel een pats lens, mensen stoppen met het schaamrood op de kaken hun fototoestelletjes weg als ik met mijn monster aan kom lopen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:50:11 #55
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24572763
ik heb net inkopen gedaan... een 28mm 2.8 Nikkor manual focus ding....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:07:20 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24573093
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:50 schreef Shark.Bait het volgende:
ik heb net inkopen gedaan... een 28mm 2.8 Nikkor manual focus ding....
hmmmmm morgen ook inkopen doen 1.7x converter, lenshoods, polafilter 77mm, UV filter 77 mm een grotere rugzak (mini lowpro is te klein ) en iPod 40 GB photo (als ze de P-2000 niet hebben), en een lichtgewicht monopod hmmmm geen lenzen echt (moet nog wel een vervanging van mijn 24-85mm hebben ooit)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_24573356
Asooos! Gefeliciteerd met de inkoop(plann)en!!!

nog even... dan kan ik ook....

Maar die matte coating van die Di lenzen... Elcastel dacht dat 't geen probleem was... iedereen 't daarmee eens? Kan ik die gevaarloos in 't digitale winkelmandje knikkeren? Da's dus geen probleem verder voor ouderwetsch met filmpjes? Geen vertekening omdat die nieuwe lenzen mikken op een APS-formaat chipje ipv 35mm film? Ik kan me voorstellen dat aan de rand complete chaos ontstaat????
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:26:43 #58
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24573453
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:07 schreef Re het volgende:
hmmmmm morgen ook inkopen doen 1.7x converter
Voor welke lens ga je die gebruiken? Dat ding is niet overal zomaar op te zetten toch?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 januari 2005 @ 00:28:11 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24573483
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:21 schreef Hayk het volgende:
Asooos! Gefeliciteerd met de inkoop(plann)en!!!

nog even... dan kan ik ook....

Maar die matte coating van die Di lenzen... Elcastel dacht dat 't geen probleem was... iedereen 't daarmee eens? Kan ik die gevaarloos in 't digitale winkelmandje knikkeren? Da's dus geen probleem verder voor ouderwetsch met filmpjes? Geen vertekening omdat die nieuwe lenzen mikken op een APS-formaat chipje ipv 35mm film? Ik kan me voorstellen dat aan de rand complete chaos ontstaat????
Voorlopig zijn de meeste objectieven nog voorzien van een grote beeldcirkel. Daar waar dat niet het geval is wordt dat duidelijk aangegeven. Denk daarbij met name aan die hele korte zoomoptieken die standaard bij DSLR's worden geleverd. Zet je die op een traditionele reflex dan krijg je een cirkelvormig beeld
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24573534
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voorlopig zijn de meeste objectieven nog voorzien van een grote beeldcirkel. Daar waar dat niet het geval is wordt dat duidelijk aangegeven. Denk daarbij met name aan die hele korte zoomoptieken die standaard bij DSLR's worden geleverd. Zet je die op een traditionele reflex dan krijg je een cirkelvormig beeld
Aaah... Klinkt bemoedigend. Grote beeldcircel, ander verfje erop gesmeerd.... thats all

Macrospullies... here I come!
nou ja... eerst maar kijken hoe genereus ik word verjaard... en hoe hard er daarna moet worden doorgespaard
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:15:54 #61
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24575294
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:26 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Voor welke lens ga je die gebruiken? Dat ding is niet overal zomaar op te zetten toch?
voor mijn 70-200mm 2.8 VR die ik van dawg heb overgenomen, daarmee is mijn telelens range wel gecovered
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:18:30 #62
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24575345
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voorlopig zijn de meeste objectieven nog voorzien van een grote beeldcirkel. Daar waar dat niet het geval is wordt dat duidelijk aangegeven. Denk daarbij met name aan die hele korte zoomoptieken die standaard bij DSLR's worden geleverd. Zet je die op een traditionele reflex dan krijg je een cirkelvormig beeld
of de 12-24mm Nikkor die alleen geschikt is voor DSLRs en op een normale SLR maar beperkt beeld geeft
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 15 januari 2005 @ 09:57:09 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_24577017
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:07 schreef Re het volgende:

[..]

hmmmmm morgen ook inkopen doen 1.7x converter, lenshoods, polafilter 77mm, UV filter 77 mm een grotere rugzak (mini lowpro is te klein ) en iPod 40 GB photo (als ze de P-2000 niet hebben), en een lichtgewicht monopod hmmmm geen lenzen echt (moet nog wel een vervanging van mijn 24-85mm hebben ooit)
Bliksem

Heb je een Geldtransport klemgereden of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 januari 2005 @ 11:28:50 #64
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24577834
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:15 schreef Re het volgende:
voor mijn 70-200mm 2.8 VR die ik van dawg heb overgenomen, daarmee is mijn telelens range wel gecovered
Aha.. dus jij gaat voor de TC-17E II dus mooi ding die 70-200 (ik kijk net de specs bij nikon)
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:49:08 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24580965
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bliksem

Heb je een Geldtransport klemgereden of zo?
neuh, bonusje dit jaar en nog wat spaargeld daar boven op
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:51:49 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24581011
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 11:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Aha.. dus jij gaat voor de TC-17E II dus mooi ding die 70-200 (ik kijk net de specs bij nikon)
jaaaaa , 2.0x geeft me net iets teveel stops en die lens... t'is een beauty maar kan wel begrijpen waarom Dawg hem heeft weggedaan, zwaar ding
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_24585402
Remon, heb je de statiefpoot nog binnengehad?
Had je een mail gestuurd, maar mijn mailclient heeft een tijdje moeilijk gedaan, dus ik wist niet zeker of ie aangekomen is
  FOK!fotograaf zaterdag 15 januari 2005 @ 22:07:28 #68
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24588044
Valt me op dat nikon toch wel erg veel DX lenzen maakt (met kleinere beeldcirkel dus)
erg leuk voor mijn D70, maar ik blijf ook nog rolletjes schieten, lastig voor mij, voor mijn lens keuzen...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 16 januari 2005 @ 00:29:33 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24590980
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 19:32 schreef dawg het volgende:
Remon, heb je de statiefpoot nog binnengehad?
Had je een mail gestuurd, maar mijn mailclient heeft een tijdje moeilijk gedaan, dus ik wist niet zeker of ie aangekomen is
die is prima aangekomen... trouwens geen 1.7x te vinden in NYC dus dat was even balen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 17 januari 2005 @ 09:57:56 #70
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24609047
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 22:07 schreef Xilantof het volgende:
Valt me op dat nikon toch wel erg veel DX lenzen maakt (met kleinere beeldcirkel dus)
erg leuk voor mijn D70, maar ik blijf ook nog rolletjes schieten, lastig voor mij, voor mijn lens keuzen...
Ik heb sterk het vermoeden dat Nikon voorlopig (of misschien wel for ever) bij de APS-size sensor blijft. (vanwege het uitbrengen van die DX lenzen)
Misschien moet ik toch maar eens overstappen op Canon. Of een ander merk met Nikon Mount die wel een 35mm sensor heeft. Maar voorlopig zijn die er nog niet, dus het heeft nu nog geen zin....


Ik las net een artikel waarin gesteld word dat niet alleen je vergroting 1.5 keer die van een 35mm is, maar je DOF word ook vele malen dieper bij dezelfde mm, en je objectief moet van een hogere kwaliteit zijn omdat je de lensfoutjes veel beter ziet.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  FOK!fotograaf maandag 17 januari 2005 @ 13:02:16 #71
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24611644
quote:
Op maandag 17 januari 2005 09:57 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik heb sterk het vermoeden dat Nikon voorlopig (of misschien wel for ever) bij de APS-size sensor blijft. (vanwege het uitbrengen van die DX lenzen)
Misschien moet ik toch maar eens overstappen op Canon. Of een ander merk met Nikon Mount die wel een 35mm sensor heeft. Maar voorlopig zijn die er nog niet, dus het heeft nu nog geen zin....


Ik las net een artikel waarin gesteld word dat niet alleen je vergroting 1.5 keer die van een 35mm is, maar je DOF word ook vele malen dieper bij dezelfde mm, en je objectief moet van een hogere kwaliteit zijn omdat je de lensfoutjes veel beter ziet.
hm,,, dat zijn minder leuke berichten.

weet alleen niet hoe dat op mijn fotografie effect heeft.
erg weinig, dat iig wel.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24629877
quote:
quote:[q]Op maandag 17 januari 2005 22:53 schreef Fixers het volgende:
Tot die tijd eens gaan kijken welke must-haves er allemaal zijn.
Afhankelijk van het adapter zijn er een aantal juwelen uit het oosten die zonder meer de moeite waard zijn:

Uiteraard de Zodiak 8B 3,5/30mm fisheye
Dan nog voor het betere portretwerk:
De Biometar 2,8/120
De Sonnar 2,8/180
Bij de Sonnar moet je wel een setje tussenringen scoren, omdat je de dunste ring nodig bent om heel dicht op een model te komen. Het resultaat uit de Sonnar is echter met vrijwel niets vergelijkbaar, althans niet met iets betaalbaars.

Goeienavond Xilantof....
[/q]

Ik heb deze post van Ouwesok maar even uit de slowchat getrokken. Kenne we het er hier even over hebben, heb namelijk niet de mogelijk om de slowchat constant bij te houden.

Ik ga wel voor een adapterring voor pentacon-six bajonetten op mijn mamiya. Das tenminste de variant die ik het meeste tegen kom. Wat lenzen betreft: een fish-eye staat al wat langer op het lijstje. Ik wil ook nog een langer exemplaar hebben maar of ik dan een 120, 150, 180 of 250 moet gaan nemen. Ik doe vooralsnog geen portretten, maar als die Sonnar echt zo geweldig is dan is dat wellicht een mooie aanleiding...... (neem aan dat ie ook bruikbaar als een gewone lange jan).
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 januari 2005 @ 23:26:28 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24631031
De Sonnar is ook bruikbaar als Langejan. Bedenk wel dat 180mm ongeveer de slagkracht heeft van een 105mm bij kleinbeeld, het effect is echter op middenformaat overdonderend .

Voor nog een langere middenformaattele van Russische makelij, kun je uitwijken naar een 250mm. Neem daarvan bij voorkeur de minder lichtsterke variant, waar een veel mooier plaatje in zit dan in de 3.5-versie. Waar je bij deze tele even aan moet wennen is de totaal andere opvatting van scherpteverloop dan bij de Sonnar, het ene moment heb je scherpte, het andere moment heb je niks.

Als je de Six-vatting hebt moet je bij Russische optiek even op het typenummer letten. Voor de Kiev-vatting heeft het typenummer een grote B, bij de Six-vatting is het een kleine b. Mijn fisheye is bijvoorbeeld een Zodiak 8B
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24637539
Voor tele heb ik het idee dat ik beter eerst een wat gematigder variant kan kopen. Dan later is er nog een optie om een 250mm (of zelfs langer) te gaan nemen.

Maarre met die vattingen bedoel je dat de Pnetacon-Six vatting anders is dan de Kiev-60 vatting? Of bedoel je het verschil tussen de six en de kiev-88? Ik zie op het web voornamelijk six-verloopringen.

Oh nu ik het toch over ringen heb, nog meer ringetejs tussen een sonnar en mijn mamiya?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 januari 2005 @ 11:44:22 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24638391
Pentacon Six = Kiev-60 qua vatting
Kiev60 != Kiev88

Het beste is om inderdaad een Six-verloopringetje te verwerven, daarmee past zowel russisch (Kiev60) als CarlZeissJena op een Mamiya (en ook nog wat Schneideroptieken die voor de Exacta66 bedoeld waren, maar die zijn errug zeldzaam)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24639016
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:44 schreef Ouwesok het volgende:
Pentacon Six = Kiev-60 qua vatting
Kiev60 != Kiev88

Het beste is om inderdaad een Six-verloopringetje te verwerven, daarmee past zowel russisch (Kiev60) als CarlZeissJena op een Mamiya (en ook nog wat Schneideroptieken die voor de Exacta66 bedoeld waren, maar die zijn errug zeldzaam)
Das duidelijk. Nu nog gaan beslissen of het een Zodiak fish-eye of een sonnar 180 gaat worden. Ik weet niet of ik voldoende geld ga hebben om ze allebei te gelijk te kopen. Nou ja het is nog geen eind-maart wellicht wat extra overuurtjes gaan maken......

Nog even Sok, je had het over extra tussenringen voor een sonnar en mamiya???????????
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 januari 2005 @ 12:45:30 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24639473
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 12:16 schreef Fixers het volgende:
Nog even Sok, je had het over extra tussenringen voor een sonnar en mamiya???????????
Tussenringen in Kiev60/Six kun je meestal wel op beurzen vinden bij de Oostblokhandelaren. Bij een Kiev60 worden er standaard twee meegeleverd, waarvan de dunne in combinatie met een Sonnar heel erg bruikbaar is .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24643784
Even om denken, dan bij kopen dat ik naats de Sonnar dan ook extra ringen krijg/koop. Mag wel een lijstje maken zeg.
[list]
Mamiya 645 - Pentacon six verloopring
Sonnar 180 mm (met penatcaon six vatting)
Extra tussenringen voor pentacon six/kiev 60
[/list]

En even opletten met kopen natuurlijk:
-Uiterlijk
-krassen beschadigingen lensoppervlakken
-schimmel/vlekvorming binnenin
-smering van mechaniek (draat de scherpstel en diafragma soepel, geen geknars)
nog meer dingen waar ik op moet lekken??

Ik durf het bijna niet te vragen waarom eigenlijk extra verlengtussenringen? Mis ik zonder de extra afstand tussen optiek en film, scherpstelbereik ofzo?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 januari 2005 @ 00:09:11 #79
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24644115
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 17:31 schreef Fixers het volgende:
nog meer dingen waar ik op moet lekken??
Ik durf het bijna niet te vragen waarom eigenlijk extra verlengtussenringen? Mis ik zonder de extra afstand tussen optiek en film, scherpstelbereik ofzo?
Waar je nog meer op moet letten bij een Sonnar is een zonnekap. Koop de Sonnar nooit zonder zonnekap. Hij is namelijk nogal gevoelig voor strooilicht

Zonder de tussenring stelt ie tot 1.80 scherp, en dat is voor fraaie close-portretjes net iets te veel. Met een dunne tussenring komt ie tot pakweg 1.30 en heb je een stuk reserve. Door de verhouding tussenring/brandpunt mag je de verlengfaktor voor de belichting verwaarlozen.
Voorzetlenzen zijn bij de Sonnar geen optie, de filtervatting is zo groot dat er nauwelijks iets voor te koop is.....
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 22 januari 2005 @ 01:43:15 #80
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_24681958
Voor wie graag een echte wideangle zoom voor zijn dslr wil hebben en de Nikon 12-24 te duur vindt en de Sigma te lichtzwak vindt moet eens kijken naar de nieuwe Tokina AT-X 124 AF PRO DX 4.0 lens. De helft goedkoper dan die van Nikon en 2/3 goedkoper dan de 12-24 4.5-5.6 van Sigma. De behuizing is van metaal en voelt zeer professioneel aan.

Heb hem gezien voor 499 euro.



Specificaties:

Mount Availability: Canon and Nikon Digital Only*
Recommended Sensor size APS-C Sized (23.7 X15.6mm) CCD or CMOS sensor (w/1.5-1.6x magnification factor)
Zoom Range: 12-24mm
Maximum Aperture: F/4
Minimum Aperture: F/22
Optical Construction: 13 Elements / 11Groups
Coatings: Multi-layer Coatings
Zooming System: Rotary-type
Minimum Focus Distance: 11.8 in. (30cm)
Macro Ratio: 1:8
Number of Diaphragm Blades: 9
Filter Size: 77mm
Dimensions: 3.3 in. (84mm) X L 3.5 in. (89.5mm)
Weight: 20.1 oz. (570g)
Included Accessories: BH-777 Dedicated Lens Hood
Optional Accessories: Fitted Case
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
pi_24689214
Ziet er goed uit, jammer genoeg niet geschikt voor analoog en full-frame digitaal. Ben op zoek naar een betaalbare groothoek-zoom die ik zowel op m'n 20D als op m'n EOS 33 kan gebruiken.
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 16:40:04 #82
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24690129
MarcelR: dat wordt zowiezo lastig.
puur door de cropfactor op je 20D.

die groothoek tokina ziet er trouwens erg fijn uit
en die prijs is goed te doen. zeker naast de ruim 900 euro voor de nikon versie!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 januari 2005 @ 17:31:17 #83
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24690942
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 15:38 schreef MarcelR het volgende:
Ziet er goed uit, jammer genoeg niet geschikt voor analoog en full-frame digitaal. Ben op zoek naar een betaalbare groothoek-zoom die ik zowel op m'n 20D als op m'n EOS 33 kan gebruiken.
Dit misschien iets
Hier stond ooit een plaatje van de bedoelde Sigma 12-24. De lens wilde echtdr niet met zijn kop op internet

Die is van Sigma en dekt wel kleinbeeldformaat uit. Wat ie kost weet ik zo snel even niet, maar dat wil bij Sigma nog wel eens meevallen....

[ Bericht 9% gewijzigd door Ouwesok op 22-01-2005 18:08:30 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 17:40:13 #84
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24691092
Ouwesok, als ie wel kleinbeelddekt, dan is de beeldhoek op z'n 20D toen een beetje minder groothoek?

http://www.sigma-benelux.nl/producten/product.php?pid=40
bovenstaande link is voor de kleinbeeldformaat
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24691393
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 17:40 schreef Xilantof het volgende:
Ouwesok, als ie wel kleinbeelddekt, dan is de beeldhoek op z'n 20D toen een beetje minder groothoek?
Klopt, maar altijd nog een stuk meer groothoek dan een 18-55 kitlens of een standaard zoomobjectief. Op een analoge SLR is dit natuurlijk heerlijk groothoek
De Sigma 12-24 kost overigens bijna 700,-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 januari 2005 @ 18:05:29 #86
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24691466
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 18:00 schreef MarcelR het volgende:

[..]

Klopt, maar altijd nog een stuk meer groothoek dan een 18-55 kitlens of een standaard zoomobjectief. Op een analoge SLR is dit natuurlijk heerlijk groothoek
De Sigma 12-24 kost overigens bijna 700,-
Ja, en dan is er wel iets vergelijkbaars van Canon voor slechts 50 euri meer, maar die is dus weer digital only
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 22 januari 2005 @ 18:26:06 #87
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_24691808
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 16:40 schreef Xilantof het volgende:
MarcelR: dat wordt zowiezo lastig.
puur door de cropfactor op je 20D.

die groothoek tokina ziet er trouwens erg fijn uit
en die prijs is goed te doen. zeker naast de ruim 900 euro voor de nikon versie!
900? De Nikon 12-24 kost ongeveer 1300 Euro. De Sigma 800 Euro die wel erg duur is voor een 4.5-5.6 lens.
Wil je een groothoek lens voor je DSLR en je analoge is de Sigma 15-30 een super keuze, niet te duur en fantastische kwaliteit. Kost tussen de 500 en 600 euro.
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 18:39:09 #88
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_24692032
Een mooi lensje is ook de NIKKOR AF DX 10.5/2.8 G ED en dat voor maar 750 Euro
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 januari 2005 @ 21:33:39 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24695417
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 18:39 schreef Aurora025 het volgende:
Een mooi lensje is ook de NIKKOR AF DX 10.5/2.8 G ED en dat voor maar 750 Euro
[afbeelding]
Man, 't is te geef .

Alleen heeft deze volgens mij een APS-beeldcirkel en het lijkt me een takkeklus om hem na gebruik weer van je D20 af te krijgen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24700458
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 21:33 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Man, 't is te geef .

Alleen heeft deze volgens mij een APS-beeldcirkel en het lijkt me een takkeklus om hem na gebruik weer van je D20 af te krijgen
Met een hamer past alles
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 januari 2005 @ 09:26:45 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24702182
quote:
Op zondag 23 januari 2005 02:45 schreef MarcelR het volgende:

[..]

Met een hamer past alles
En na gebruik voorzichtig losmaken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24728220
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER ø 58mm 225 euro
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER II ø 58mm 135 euro

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze lenzen, wat betekend APO en wat betekend DL?
-->
ik word er vrolijk van.
-->
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 24 januari 2005 @ 20:52:50 #93
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24729720
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:28 schreef stil het volgende:
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER ø 58mm 225 euro
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER II ø 58mm 135 euro

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze lenzen, wat betekend APO en wat betekend DL?
De APO heeft een andere kleurcorrectie dan de 'gewone' . Daardoor is de kleurweergave een stukkie beter, vooral in de uiterste telestand. Of het echt een verschil van dag en nacht maakt hangt ervan af wat en vooral in welke omstandigheden je fotografeert. Vooral onder lastige lichtomstandigheden zal de APO iets beter presteren.
Een ander verschil tussen deze beide optieken is de closefocusstand, de DL haalt 1:2 en is dus ideaal voor jagers op vliesvleugeligen en geleedpotigen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24730216
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 00:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Waar je nog meer op moet letten bij een Sonnar is een zonnekap. Koop de Sonnar nooit zonder zonnekap. Hij is namelijk nogal gevoelig voor strooilicht

Zonder de tussenring stelt ie tot 1.80 scherp, en dat is voor fraaie close-portretjes net iets te veel. Met een dunne tussenring komt ie tot pakweg 1.30 en heb je een stuk reserve. Door de verhouding tussenring/brandpunt mag je de verlengfaktor voor de belichting verwaarlozen.
Voorzetlenzen zijn bij de Sonnar geen optie, de filtervatting is zo groot dat er nauwelijks iets voor te koop is.....
Pfoei wel opletten, Sonnar wordt blijkbaar door westerse een oostblokfabrikanten gebruikt. Enne ik denk dat er behalve de vattin er ook een beoorlijk prijsverchil gaat zijn tussen Carl Zeiss AG en Carl Zeiss Jena....
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:36:27 #95
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24734470
Even een korte check:
Ik zie op een site bij verschillende objectieven het volgende staan:
Caf, Naf, Maf, Paf...
Ik heb even gezocht maar kan geen bevestiging vinden voor mijn vermoeden dat de eerste letter voor merknamen staat?
Canon, Nikon, Minolta, Pentax and so on..?
Life is what you make it.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 januari 2005 @ 08:51:26 #96
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_24736682
CAF = Canon AutoFocus....

Handig overzichtjes van die afkortingen: Site 1 en Site 2
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  dinsdag 25 januari 2005 @ 09:27:31 #97
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24737053
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 21:33 schreef Ouwesok het volgende:
Man, 't is te geef .

Alleen heeft deze volgens mij een APS-beeldcirkel en het lijkt me een takkeklus om hem na gebruik weer van je D20 af te krijgen
Niet helemaal.

Leuk voor canon-ites, bweeek voor nikonians

http://www.kenrockwell.com/tech/nikcan.htm
quote:
STRANGE BUT TRUE!!

You can get an adaptor to put Nikon lenses on Canon EOS film and digital cameras.

Canon cameras have a shorter distance between the lens flange and film plane than Nikon. Therefore there are a couple of millimeters left over into which a metal mounting adaptor can fit.

Novoflex makes one in Germany you can get here or here and this place here makes one.

Look out: these things are so weird that the photos at some of the sites erroneously show the even more bizarre reverse adaptor for Canon which couples the electronic contacts from the one end of the lens to the other. The one they'se selling at those links is the one you want which is just a slim metal ring. You want the $200 one. The reverse adaptor you don't want is $400.

Oddly, Nikon manual focus lenses on most Nikon AF cameras are almost useless and provide no metering. These same manual lenses used with these adaptors on Canon EOS cameras provide metering, more function than on most Nikon AF cameras. Strange but true!
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 25 januari 2005 @ 10:57:04 #98
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24738307
Overigens: Ik heb nu in mijn bezit een AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6G en een AF Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6G. Vooralsnog kan ik daar behoorlijk mee uit de voeten, maar ik merk dat ik el vaak aan het wisselen ben. Nu zie ik van bijvoorbeeld Sigma en Tamron de volgende objectieven.
sigma 28-300/3.5-6.3 naf d, asf if m compact ¤ 235,00
tamron 28-300/3,5-6,3 xr di naf ¤ 349,00
Bij beide dus net ietsjes lager diafragma's dan mijn huidige objectieven, maar het grote voordeel dat ik niet meer hoef te switchen tussen de verschillende objectieven.
Wat is jullie mening hierover, is dit een goed alternatief of is het kwalitatief zoveelslechter dat je de extra handelingen beter voor lief kan nemen?
Life is what you make it.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 januari 2005 @ 11:05:55 #99
18921 freud
Who's John Galt?
pi_24738441
Ik had een sigma 55-200, en heb die vervangen door de tamron 28-300. Errrrg goeie lens, met ook goeie kwaliteit aan het einde van het tele bereik. Op mijn 300D maakt hij in ieder geval mooie plaatjes. Door de dubbele barrel is hij ook lekker kort (vergeleken met de 70-300 tamron van mijn vriendin). Ook erg handig is de lock functie, zodat de lens niet uitzakt als je hem op 28mm om je nek hebt hangen.

Focussen gaat erg rap, en de kleuren zijn fantastisch. Enige nadeeltje is dat hij best zwaar is met al dat glas (450g), maar ja, je moet wel iets overhebben voor het bereik. Focussen met minder licht, of door tralies moet je wel handmatig willen doen, maar ik heb het vermoeden dat dat iets is wat bij meer lensen zo is.

Ik denk dat je van de tamron zeker geen spijt zal hebben. De kwaliteit aan het ultra tele bereik is van de tamron beter tov de sigma, en hij focust ook een stuk sneller, vooral bij het volgen van bewegende objecten (al is dat misschien meer mijn mening dan wetenschappelijk onderbouwd ).


(Heeft iemand nog een tamron 70-300 macro 1:2 nodig?)
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 25 januari 2005 @ 12:16:54 #100
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_24739410
Graag zou ik hier om advies van de lenzen deskundigen willen vragen.

Nadat bij een noodlottig ongeval mijn Canon 70-300 USM IS lens is overleden (waterschade), moet ik op zoek naar een nieuwe telelens. Met het oog op een safari die ik wil gaan maken later dit jaar, is 300mm zeker niet verkeerd. Alleen tijdens mijn afgelopen vakantie ben ik erachter gekomen dat het continue wisselen tussen tele en standaard kitlens van mijn Eos 300d toch wel heel erg irritant was. Zeker wanneer je snel een foto moet schieten.

Omdat ook Afrika behoorlijk stoffig kan zijn, zou ik het liefst een lens willen die de hele range aankan, iets van 24-300 of zo. Maar wel een die kwalitatief goed is. Budget ligt rond de 500 euro. Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...

Iemand die me een goed advies kan geven? Dank!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 januari 2005 @ 13:19:55 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24740406
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Graag zou ik hier om advies van de lenzen deskundigen willen vragen.

Nadat bij een noodlottig ongeval mijn Canon 70-300 USM IS lens is overleden (waterschade), moet ik op zoek naar een nieuwe telelens. Met het oog op een safari die ik wil gaan maken later dit jaar, is 300mm zeker niet verkeerd. Alleen tijdens mijn afgelopen vakantie ben ik erachter gekomen dat het continue wisselen tussen tele en standaard kitlens van mijn Eos 300d toch wel heel erg irritant was. Zeker wanneer je snel een foto moet schieten.

Omdat ook Afrika behoorlijk stoffig kan zijn, zou ik het liefst een lens willen die de hele range aankan, iets van 24-300 of zo. Maar wel een die kwalitatief goed is. Budget ligt rond de 500 euro. Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...

Iemand die me een goed advies kan geven? Dank!
24-300 is in welke vorm dan ook af te raden. Wel zou je binnen het budget eens kunnen kijken naar een goeie 70-300 en een iets langer standaardoptiek waardoor je langer met je korte zoomoptiekje door kunt werken. Eventueel een 28-105 tussenschakelen kan ook geen kwaad, je wisselt dan een stuk minder. Voor het groothoekwerk heb je dan altijd de 18-55 nog
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf dinsdag 25 januari 2005 @ 13:48:00 #102
18921 freud
Who's John Galt?
pi_24740890
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Graag zou ik hier om advies van de lenzen deskundigen willen vragen.

Nadat bij een noodlottig ongeval mijn Canon 70-300 USM IS lens is overleden (waterschade), moet ik op zoek naar een nieuwe telelens. Met het oog op een safari die ik wil gaan maken later dit jaar, is 300mm zeker niet verkeerd. Alleen tijdens mijn afgelopen vakantie ben ik erachter gekomen dat het continue wisselen tussen tele en standaard kitlens van mijn Eos 300d toch wel heel erg irritant was. Zeker wanneer je snel een foto moet schieten.

Omdat ook Afrika behoorlijk stoffig kan zijn, zou ik het liefst een lens willen die de hele range aankan, iets van 24-300 of zo. Maar wel een die kwalitatief goed is. Budget ligt rond de 500 euro. Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...

Iemand die me een goed advies kan geven? Dank!
Mja, zoals ik misschien hierboven al door liet schemeren ben ik helemaal weg van mijn 28-300 van Tamron. Ik zou toch een aparte groothoek meenemen, just to be sure. Er is ook een dergelijke lens van Sigma, die is een stuk goedkopoer, maar imo een stuk mindere prestaties.

Site van de tamron
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:22:31 #103
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24741496
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...
Ga je naar donker Afrika toe dan dat je in te weinig licht gaat fotograferen?

De sigma is zwaader, en heeft een metalen mount ipv een plastic zoals de Tamron. Ook heb je tonvormige vertekening mij de uiterste zoom....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:35:09 #104
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_24741697
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 14:22 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ga je naar donker Afrika toe dan dat je in te weinig licht gaat fotograferen?

De sigma is zwaader, en heeft een metalen mount ipv een plastic zoals de Tamron. Ook heb je tonvormige vertekening mij de uiterste zoom....
Ik had het niet zo zeer over de twee stops winst als wel het maken van scherpe foto's uit de hand op 300mm. Met IS aan had ik eigenlijk nooit last van bewogen foto's. Zonder IS wilde dat nog wel eens gebeuren. Misschien moet ik een éénpootstatief overwegen. Licht van gewicht, snel gebruiksklaar, dus misschien wel een must op safari.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:59:52 #105
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24742101
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 14:35 schreef Coelho het volgende:
Ik had het niet zo zeer over de twee stops winst als wel het maken van scherpe foto's uit de hand op 300mm. Met IS aan had ik eigenlijk nooit last van bewogen foto's. Zonder IS wilde dat nog wel eens gebeuren. Misschien moet ik een éénpootstatief overwegen. Licht van gewicht, snel gebruiksklaar, dus misschien wel een must op safari.
Safari is meestal toch vanuit de auto?
Neem één of twee klein(e) stoffen zakje(s) mee dat je kan dichtritsen. Koop lokaal een zooi bonen en doe die terplekke in het zakje. Instant "bean-bag"

De beanbag leg je op het portier van de auto, camera erop en hoppa. solide statief
Kijk alleen uit dat je beanbag niet uit het raam valt, anders heb je misschien een probleempje.......

Voor het weggaan geef je de bonen aan iemand daar weg. Zij blij, jij hebt het gewicht niet mee te zeulen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24742260
Hallo,

ik heb een vraagje over een groothoeklens. Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een konica minolta dimage z10, maar nu vallen de foto's binnen een beetje tegen omdat er niet zoveel op het beeld past (bereik is 36-290 mm in kleinbeeld equivalent). Nu is er een groothoeklens beschikbaar die het terugbrengt tot 26 mm. Omdat ik beginnend ben met fotografie heb ik geen idee of dit genoeg is en of het dus de moeite is om deze lens te kopen (¤ 100). Iemand di mij kan vertellen of dit een goede koop is?
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:47:26 #107
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24744573
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:59 schreef elcastel het volgende:
Hoppa, de Tamron 90mm is besteld.
.
En aangezien die nogsteeds in bestelling stond, zag ik kans om mijn keuze bij te stellen. Het wordt nu dan toch die Canon 100mm f2.8 Makro USM. Waarom ?

Ik ben bang dat ik die USM ga missen, ik heb de oude versie van de Tamron in mijn handen gehad en ik vond hem erg veel hunten/pendelen op de AF, ik hoop dat de USM het allemaal wat beter oppakt. Verder wil ik er ook andere dingen mee proberen dan macro's, dus ik denk die USM wel vaker nodig te hebben. Andere klein voordeel is dat de filtermaat van de Canon 58 mm is, wat gelijk is aan mijn kitlens, toch net handig voor een polarisatiefiltertje ....

Qua scherpte maakte het weinig of niks uit, de Canon is iets warmer in de kleurtjes en heeft wat meer last van flare. Kwalitatief zijn ze nagenoeg gelijk, met (naar zeggen) een klein voordeel voor de Canon .... Eingelijk een prestatie voor de Tamron dus, die wél 100¤ goedkoper is.

[ Bericht 0% gewijzigd door elcastel op 25-01-2005 18:23:35 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24752020
Wie heeft de Sigma 55-200mm? Wat vinden jullie hiervan? Ik kan nauwelijks een review vinden. Ik heb hem zelf, maar ben eigenlijk op zoek naar een redelijk goede 300mm met een lage prijs. Welke goedkope 300mm raden jullie aan? Over de 55-200 ben ik aardig tevreden, maar ik kan dus niet echt vergelijkingen vinden met andere lenzen.
Ik weet dat er redelijk wat 300mm's zijn voor rond de 200,-, maar zijn deze ook goed?
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  woensdag 26 januari 2005 @ 09:31:04 #109
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24755026
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:47 schreef elcastel het volgende:
Ik ben bang dat ik die USM ga missen, ik heb de oude versie van de Tamron in mijn handen gehad en ik vond hem erg veel hunten/pendelen op de AF, ik hoop dat de USM het allemaal wat beter oppakt. Verder wil ik er ook andere dingen mee proberen dan macro's, dus ik denk die USM wel vaker nodig te hebben. Andere klein voordeel is dat de filtermaat van de Canon 58 mm is, wat gelijk is aan mijn kitlens, toch net handig voor een polarisatiefiltertje ....
AF is iets dat je camera regelt. Je objectief laat het licht door dat op een CCD sensor valt; een interne microprocessor gaat dan kijken wanneer je onderwerp scherp is en geeft signalen aan de motor door om te draaien en te stoppen.
Om echt te kunnen zeggen of het aan het objectief ligt en niet aan de camera zou jij je camera op een statief moeten zetten focussen, lens wisselen en kijken of de camera nog steeds even slecht scherp stelt of niet.
USM is alleen een afkorting voor de motor van de lens. Dat heeft alleen invloed op de snelheid van scherp stellen en de hoeveelheid geluid die je objectief produceert., en die pakt dus in principe niets op, je camera geeft de bevelen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 26 januari 2005 @ 09:39:34 #110
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24755137
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 00:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Wie heeft de Sigma 55-200mm? Wat vinden jullie hiervan? Ik kan nauwelijks een review vinden. Ik heb hem zelf, maar ben eigenlijk op zoek naar een redelijk goede 300mm met een lage prijs. Welke goedkope 300mm raden jullie aan? Over de 55-200 ben ik aardig tevreden, maar ik kan dus niet echt vergelijkingen vinden met andere lenzen.
Ik weet dat er redelijk wat 300mm's zijn voor rond de 200,-, maar zijn deze ook goed?
"300 mm" en "redelijk goede prijs" zijn twee zaken die je niet in 1 adem mag noemen. de goedkopere zoom objectieven vallen tegen na de 200 mm, of qua lichtsterkte, of qua vervorming, of allebei.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24755422
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:39 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

"300 mm" en "redelijk goede prijs" zijn twee zaken die je niet in 1 adem mag noemen. de goedkopere zoom objectieven vallen tegen na de 200 mm, of qua lichtsterkte, of qua vervorming, of allebei.
Toch zijn er redelijk wat die in de 150-300 euro categorie vallen. Die zijn allemaal slecht volgens jou?
Ik zoek echt geen L-kwaliteit. De zoomlens die ik nu heb is de Sigma en die gebruik ik al zelden. Ik wil echter wat meer zoom hebben in de zeldzame situaties dat ik de lens wil gebruiken (bijv een dierentuin, ik noem maar iets). Normaal gesproken doe ik concertfotografie, partyfotografie en wat andere dingen en dan voldoen m'n 50mm 1.8 en 17-35mm wel.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  woensdag 26 januari 2005 @ 10:59:51 #112
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24756342
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:58 schreef American_Nightmare het volgende:
Toch zijn er redelijk wat die in de 150-300 euro categorie vallen. Die zijn allemaal slecht volgens jou?
Ik zoek echt geen L-kwaliteit. De zoomlens die ik nu heb is de Sigma en die gebruik ik al zelden. Ik wil echter wat meer zoom hebben in de zeldzame situaties dat ik de lens wil gebruiken (bijv een dierentuin, ik noem maar iets). Normaal gesproken doe ik concertfotografie, partyfotografie en wat andere dingen en dan voldoen m'n 50mm 1.8 en 17-35mm wel.
Tja, dat is eigenlijk waar het meestal om gaat. Het kan soms storend zijn. Maar als je dat niet eens opmerkt of maar voor lief neemt, dan zijn je keuze mogelijkheden groter. Dan kan je mijn mening naast je neerleggen. Ik stel andere eisen aan de foto spullen die ik aanschaf dan jij.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 11:47:23 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24757196
Hoewel natuurlijk al die dure lichtsterke meesteroptieken ongetwijfeld beter zullen zijn, durf ik toch te stellen dat de 70-300-zooms uit de betaalbare klasse me een procent of 300 meevallen. Bekijk ter illustratie eens de fotografische werkjes van bijvoorbeeld Borelius, waaruit blijkt dat er heel veel afhangt van degene die de boel vasthoudt, meer zelfs nog dan van een optiek zelf.

Daarbij hanteer ik zelf de insteek dat ik liever een plaatje heb met een wat minder imposant optiekje, dan dat ik telkenmale in het landschap sta met een lege CF/film en de gedachte 'Had ik nu maar........'

Kortom: Glaswerk dat je je kunt veroorloven fotografeert beter dan iets wat je niet hebtof zoiets
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 26 januari 2005 @ 14:44:53 #114
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24760445
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:47 schreef Ouwesok het volgende:
Hoewel natuurlijk al die dure lichtsterke meesteroptieken ongetwijfeld beter zullen zijn, durf ik toch te stellen dat de 70-300-zooms uit de betaalbare klasse me een procent of 300 meevallen. Bekijk ter illustratie eens de fotografische werkjes van bijvoorbeeld Borelius, waaruit blijkt dat er heel veel afhangt van degene die de boel vasthoudt, meer zelfs nog dan van een optiek zelf.
ik heb zelf een 70-300 waar ik dik tevreden mee ben, zolang ik geen rechte objecten ermee fotografeer. En anders biet Paintshop uitkomst met de ton/kussen vorming weg te halen. Tis alleen dat ze niet zo denderend zijn op 300 mm. Als men daarmee kan leven is er niets aan het handje. Croppen kan altijd nog
En helaas zijn 300 mm objectiefjes meteen van die peperdure dingen.
quote:
Daarbij hanteer ik zelf de insteek dat ik liever een plaatje heb met een wat minder imposant optiekje, dan dat ik telkenmale in het landschap sta met een lege CF/film en de gedachte 'Had ik nu maar........'

Kortom: Glaswerk dat je je kunt veroorloven fotografeert beter dan iets wat je niet hebtof zoiets
daar heb je helemaal gelijk in.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 14:59:59 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24760723
Even voor de goeie orde: Elk zoomobjectief vertekent. De een weliswaar wat meer dan de ander, maar vertekening krijg je,. Die vertekening is inherent aan de aard van de constructie en veel minder aan de kwaliteit van die constructie.

Wil je vertekeningsarm, dan zul je aan de vastbrandpunt moeten. Zeker wanneer je ook nog de nodige lichtsterkte wilt zijn dit behoorlijk dure optieken. Hou er bij lichtsterke 300mm's(2.8) rekening mee dat ook die niet helemaal vertekeningsvrij zullen zijn, daarvoor zul je de lichtzwakkere exemplaren moeten hebben (4.5).

De 300mm stand van een zoomlens en ook een 300mm vastbrandpunt moet je tenslotte niet gaan vergelijken met scherpte en briljance van een 50mm. Daarvoor is het brandpunt net een kritische grens gepasseerd(die ligt ongeveer bij 180-200mm)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 26 januari 2005 @ 15:36:31 #116
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24761386
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:31 schreef Shark.Bait het volgende:
AF is iets dat je camera regelt. Je objectief laat het licht door dat op een CCD sensor valt; een interne microprocessor gaat dan kijken wanneer je onderwerp scherp is en geeft signalen aan de motor door om te draaien en te stoppen.
Om echt te kunnen zeggen of het aan het objectief ligt en niet aan de camera zou jij je camera op een statief moeten zetten focussen, lens wisselen en kijken of de camera nog steeds even slecht scherp stelt of niet.
USM is alleen een afkorting voor de motor van de lens. Dat heeft alleen invloed op de snelheid van scherp stellen en de hoeveelheid geluid die je objectief produceert., en die pakt dus in principe niets op, je camera geeft de bevelen.
Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ? Daarbij is die USM natuurlijk heel lekker voor de niet-macro's, ik ga er van uit dat ik voor macro's toch veelal op MF mag gaan werken ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 15:52:48 #117
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24761646
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:31 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

AF is iets dat je camera regelt.
Klopt niet helemaal, bij Canon heeft het objectief ook erg veel in te brengen voor de AF. De AF van een EOS is zo goed als het objectief dat je erop schroeft. Zet je bijvoorbeeld een zoomoptiekje uit de tijd van de EOS620 op een nieuwere EOS, dan zie je de snelheid van de AF schandalig teruglopen. Omgekeerd zal een USM op een 620 behoorlijk rap focussen, echter nooit trefzekerder dan de AF-module kan regelen.
Voor optimaal functioneren is het zaak om recente optiek te gebruiken.
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 15:36 schreef elcastel het volgende:

[..]

Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ? Daarbij is die USM natuurlijk heel lekker voor de niet-macro's, ik ga er van uit dat ik voor macro's toch veelal op MF mag gaan werken ?
Macro en AF zijn vrijwel onverenigbaar. Bij alles wat zich binnen een meter voor je frontglas bevindt zet je de AF gewoon uit. Voor reportagedoeleinden ben je met USM inderdaad goed bediend .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 26 januari 2005 @ 16:58:14 #118
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24762313
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 15:36 schreef elcastel het volgende:
Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ?
Dat is zo.
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 15:52 schreef Ouwesok het volgende:
Klopt niet helemaal, bij Canon heeft het objectief ook erg veel in te brengen voor de AF. De AF van een EOS is zo goed als het objectief dat je erop schroeft. Zet je bijvoorbeeld een zoomoptiekje uit de tijd van de EOS620 op een nieuwere EOS, dan zie je de snelheid van de AF schandalig teruglopen. Omgekeerd zal een USM op een 620 behoorlijk rap focussen, echter nooit trefzekerder dan de AF-module kan regelen.
Voor optimaal functioneren is het zaak om recente optiek te gebruiken.
Ja, voor de snelheid waarmee hij scherpstelt. Maar de camera bepaald wanneer iets scherp is en wanneer niet. Dus als de lens gaat 'jagen/hunten' is dat de schuld van de camera.
Dit geldt ook voor de dure nikon lenzen, niet de goedkope, die gebruik maken van een mini schroevendraaier die uit de body steekt.



zie "Submirror" en "CMOS Area AF sensor" en de "Secondary image formation lens"

canon website, in het Engels

en het leuke filmpje dat ook op de website staat...

Anders mag jij canon ff gaan emailen dat ze hun site moeten updaten of heb ik in mijn enthousiasme iets gemist?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 17:12:42 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24762580
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 16:58 schreef Shark.Bait het volgende:
of heb ik in mijn enthousiasme iets gemist?
Nee, je hebt niets gemist, alleen zeggen we zo ongeveer hetzelfde. De snelheid en souplesse van het scherpstelmechaniek wordt bij Canon (en sommige Nikon) door het objectief bepaald. De trefzekerheid waarmee wordt scherpgesteld en het scherptecriterium door de camera
Overigens doen opnameomstandigheden ook nog een aardige duit in het zakje, onder laag contrast wordt een AF ook steeds minder snel, en de camera steeds besluitelozer. Dat lage contrast kan ook in de constructie van het objectief liggen, een supertele zal minder snel scherpstellen dan een lichte tele of een standaardlens
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24762709
Ik heb een Tamron 70-300/F5.6 (150 euro) op mijn Canon EOS 300D, maar ik merk dat foto's genomen op 300mm erg wazig zijn (ook met een statief). Natuurlijk geven alle goedkopere lenzen op de uiterste waarden geen perfect scherpe foto's (zeker niet bij F5.6), maar ik heb het idee dat het wel heel erg is.
Ik zal vanavond even een foto posten, misschien dat jullie kunnen beoordelen of er iets mis is met m'n lens.
Experimenting technological differences
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 januari 2005 @ 17:36:59 #121
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24762982
Ik heb die Tamron sinds kort ook, ik heb nog niets gemerkt van wazigheid, ook niet op de uiterste zoom En ook op een EOS 300D trouwens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 17:45:25 #122
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24763135
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 17:20 schreef IM_Barney het volgende:
Ik heb een Tamron 70-300/F5.6 (150 euro) op mijn Canon EOS 300D, maar ik merk dat foto's genomen op 300mm erg wazig zijn (ook met een statief). Natuurlijk geven alle goedkopere lenzen op de uiterste waarden geen perfect scherpe foto's (zeker niet bij F5.6), maar ik heb het idee dat het wel heel erg is.
Ik zal vanavond even een foto posten, misschien dat jullie kunnen beoordelen of er iets mis is met m'n lens.
Voordat je conclusies trekt over het glaswerk is het misschien eerst handig om te testen in hoeverre onscherpte aan het glas ligt.

De grens van waarmee je makkelijk uit de hand kunt fotograferen is zo'n 200mm.

Om een 300mm stabiel uit de hand te kunnen gebruiken mag je belichtingstijd op zijn langst 1/300 s zijn. Met de 250 zit je dus al in het risicogebied voor bewegingsonscherpte. Die grens blijft ook als je de meest fantastische APO-Macro-Pimpogon 2,0-300 ED-SL-USM-VR-GTIJa Sok, zo kan ie wel weer of zelfs nog iets duurders voorop je camera gooit..
Je haalt dan ook vaak meer kwaliteit uit een goed statief dan uit weer een duurdere lens waarbij dat statief maar een fractie kost van het optiek

Voor je dus conclusies over je glaswerk trekt is het raadzaam om de boel eerst eens op een stevig statief te plaatsen en een paar opnamen bij verschillende diafragma's te maken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24765420
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 17:45 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor je dus conclusies over je glaswerk trekt is het raadzaam om de boel eerst eens op een stevig statief te plaatsen en een paar opnamen bij verschillende diafragma's te maken.
De foto's zijn bij 300mm zelfs met 1/2000 wazig, maar om zeker te weten dat het niet aan mijn trillerige handen ligt heb ik dus inderdaad zo'n test gedaan. Hieruit bleek dat alle foto's boven de 200mm en bij iedere diafragma opening zeer wazig worden. Zelfs bij 200mm vond ik de foto's trouwens niet scherp.

Op een of andere manier kan ik op dit moment op geen enkele ftp server komen, dus ik post dalijk een voorbeeld foto.

[ Bericht 0% gewijzigd door IM_Barney op 26-01-2005 20:22:55 ]
Experimenting technological differences
pi_24766687
Ok, hier zijn twee voorbeelden. Helaas heb ik de testfoto's die ik gemaakt had weggegooid, maar qua wazigheid zag het er exact hetzelfde uit. Het is net of er zware softening overheen gegooid is.

Sorry voor de grote foto's maar als ik ze verklein dan lijken ze een stuk scherper.
Dit zijn crops van foto's die direct uit de camera komen, beiden genomen bij 300mm; 1/3200 en 1/4000; iso200; f/5.6



Experimenting technological differences
  FOK!fotograaf woensdag 26 januari 2005 @ 21:09:53 #125
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24766860
wat ik me even bedenk: heeft de desbetreffende lens geen "soft focus" optie?
(vaak aangeduid in "limited" en "full"
en staat ie daar neit op?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 26 januari 2005 @ 21:32:52 #126
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_24767494
iemand wel eens gehoord van lensbabies??
Zo ja heb je er ook ervaring mee.
zie linkje voor de gene die ook niet weten wat lens babies zijn

http://lensbabies.com/pages/using.php
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 22:01:23 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24768083
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 21:32 schreef robbedoeseos300d het volgende:
iemand wel eens gehoord van lensbabies??
Zo ja heb je er ook ervaring mee.
zie linkje voor de gene die ook niet weten wat lens babies zijn

http://lensbabies.com/pages/using.php
De lensbabies bieden inderdaad hele idiote mogelijkheden . De site biedt hele goeie voorbeelden van wat je met deze bere-simpele optiekjes allemaal kunt aanrichten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 26 januari 2005 @ 23:18:53 #128
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24769807
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 17:12 schreef Ouwesok het volgende:
Nee, je hebt niets gemist, alleen zeggen we zo ongeveer hetzelfde. De snelheid en souplesse van het scherpstelmechaniek wordt bij Canon (en sommige Nikon) door het objectief bepaald. De trefzekerheid waarmee wordt scherpgesteld en het scherptecriterium door de camera
Overigens doen opnameomstandigheden ook nog een aardige duit in het zakje, onder laag contrast wordt een AF ook steeds minder snel, en de camera steeds besluitelozer. Dat lage contrast kan ook in de constructie van het objectief liggen, een supertele zal minder snel scherpstellen dan een lichte tele of een standaardlens
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. In reviews las ik namelijk ook steeds over 'de ene lens die meer hunt dan de ander'. Ik merkte het al heel erg bij die Tamron maar MF is niet per definitie eng natuurlijk. Wat ik me wel afvraag : die +/- 100mm macro lenzen hebben een centimeter of 5 dat hij langer of korter wordt. Ik merk bij mijn kitlens - waar het hooguit een centimeter is - dat je erg nauwkeurig moet schuiven/draaien, is het zo dat je dat zuiverder kunt met die langere focus ?

Verder las ik dat die Canon erg lekker vastpakt in de MF stand, kennelijk een lekkere ring of een niet te los werkend mechanisme. Dat was ook 1 van de redenen om voor de Canon te kiezen, ik vond de Tamron wat losjes zitten, moet zeggen dat die MF het ook prima doet. Kortom, eigenlijk allemaal kleine pluspuntjes aan die Canon lens. Zo ook de lensdiameter van 58mm, zodat ik een eventueel pola filter ook op de kitlens kan gebruiken.
.

-edit-
Vandaag lag er al een briefje in de bus, morgen proberen ze het weer, dus ik heb hem sowieso voor aankomend weekend.
.
-nog een edit-
Die Canon heeft trouwens meer last van lensflares, dus een zonnekap is noodzakelijk, uiteraard is dat kleine kokertje gelijk 50¤, dat was het enige minpunt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 26 januari 2005 @ 23:51:03 #129
84925 RCAJ
collection agency employee
pi_24770460
Ik zie de Nikon (Nikkor) AF 50 f/1.8D voor 99,00 staan. Nu vraag ik me af wat de mogelijkheden qua fotoonderwerpen zijn. En is het een goede lens voor bij de D70(18-70 heb ik al)?
pi_24770682
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 23:51 schreef RCAJ het volgende:
Ik zie de Nikon (Nikkor) AF 50 f/1.8D voor 99,00 staan. Nu vraag ik me af wat de mogelijkheden qua fotoonderwerpen zijn. En is het een goede lens voor bij de D70(18-70 heb ik al)?
Volgens mij is dit eenzelfde exemplaar als de 50mm f1.8 Mark2 voor de Canon. zelfde prijs en - mede daarom - een must have. Een heerlijke lensje voor moeilijk licht en portretjes, eigenlijk van alles. En die prijs dus.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 27 januari 2005 @ 00:06:52 #131
84925 RCAJ
collection agency employee
pi_24770745
ok maar zou het bijvoorbeeld te gebruiken zijn voor (gedeeltes) gebouwen evt planten/bloemen e.d geen macro, want daar is hij naar mijns inziens niet voor geschikt
pi_24770836
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 00:06 schreef RCAJ het volgende:
ok maar zou het bijvoorbeeld te gebruiken zijn voor (gedeeltes) gebouwen evt planten/bloemen e.d geen macro, want daar is hij naar mijns inziens niet voor geschikt
Persoonlijk wil ik gebouwen al gauw in de groothoek hebben, maar bloemen, personen als is prima te doen, door die 1.8 kun je alle kanten op, je enige beperking is het vaste brandpunt, vaak op te lossen door een stapje naar voren of naar achteren. Verder kun je de lens leuk combineren met tussenringen, echte macro's .. tja, je pakt wel veel detail met dat ding, maar een macro lens is het niet.

Ik gebruik del ens voor zoveel verschillende dingen, ik neem het altijd even mee als ik iets zie en zoals ik zeg, voor dat geld kun je er niks aan missen, ik zie het als een absolute must have, nogmaals als deze hetzelfde resultaat geeft als de Canon, want daar heb ik het over. Even een reactie van een Nikon gebruiker afwachten dus.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 27 januari 2005 @ 00:16:49 #133
84925 RCAJ
collection agency employee
pi_24770911
bedankt voor je reactie, heb je wellicht paar voorbeeld foto's bij de hand?
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2005 @ 09:29:05 #134
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24773616
RCAJ:
ik heb zelf ook de D70 met de 50mm 1,8.
ik schiet er voornamelijk portretten mee. ik vind het echt een heerlijke lens.
ook voor bloemen is ie wel geschikt (geen macro) maar de korste scherpstelafstand is vrij laag (0.5 m volgens mij)
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 27 januari 2005 @ 09:48:43 #135
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24773860
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 09:29 schreef Xilantof het volgende:
RCAJ:
ik heb zelf ook de D70 met de 50mm 1,8.
ik schiet er voornamelijk portretten mee. ik vind het echt een heerlijke lens.
ook voor bloemen is ie wel geschikt (geen macro) maar de korste scherpstelafstand is vrij laag (0.5 m volgens mij)
Portretten? oja.. 75mm voor APS sensors natuurlijk
45 cm is de minimale afstand volgens de fabrikant
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24774048
Ik heb een stofje in mijn 50mm 1.8 van Canon. Hoe krijg ik er dit ooit uit?? Nergens schroefjes ofzo te bekennen.. Ik geloof niet dat het echt zichtbaar is op foto's. Maar ik vraag me af hoe dit er ooit in heeft kunnen komen..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 27 januari 2005 @ 10:41:02 #137
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24774574
Ik heb ff geinformeerd wat een macrolensje kost voor mijn camera in de fotozaak. €28,- viel me nog mee. Is het schappelijk?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_24774782
Wat voor camera heb je? 28,- lijkt me nooit duur, voor wat voor lens dan ook.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:08:19 #139
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24775098
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:03 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik heb een stofje in mijn 50mm 1.8 van Canon. Hoe krijg ik er dit ooit uit?? Nergens schroefjes ofzo te bekennen.. Ik geloof niet dat het echt zichtbaar is op foto's. Maar ik vraag me af hoe dit er ooit in heeft kunnen komen..
Ik denk dat je dat beter aan de vakman kan overlaten. Maar stofjes op je objectief zie je neit echt terug op foto's.. als je geen egale vlaktes fotografeert zoals blauwe luchten enzo.....
Je hebt er zeker geen garantie meer op?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:11:44 #140
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24775155
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:41 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb ff geinformeerd wat een macrolensje kost voor mijn camera in de fotozaak. �28,- viel me nog mee. Is het schappelijk?
Ik mis wat informatie. Merk, type, nieuwigheid, om maar eens te beginnen.....

Voorbeeld:
Hoi ik heb een nieuwe auto voor 5000 euro. Goede deal of niet?
"Ja"
Tis wel een speelgoedautootje van Matchbox van 2.5 cm.
"eh......"
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24775370
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:08 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat beter aan de vakman kan overlaten. Maar stofjes op je objectief zie je neit echt terug op foto's.. als je geen egale vlaktes fotografeert zoals blauwe luchten enzo.....
Je hebt er zeker geen garantie meer op?
Jawel hij's pas een paar maanden oud..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 januari 2005 @ 12:05:57 #142
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24776374
@American_Nightmare : Als je goed gaat kijken is er vrijwel niet een objectief waar niet minstens 1 stofje in zit. Zelfs bij het fotograferen van een egale lucht zul je er echter niks van terugvinden. Zelfs een luchtbelletje in het glas van een objectief kan geen kwaad.

@puckzzz en de rest: Het gaat hier om een voorzetlens die als een leesbril voor je camera-objectief fungeert. Kwalitatief zijn daar best leuke dingen mee te doen . Beter is een voorzetachromaat die nog wat betere weergave biedt. Die zijn alleen nogal prijzig. Die 28 eur is vrij normaal voor een filter of voorzetlens. Op fotograficabeurzen koop ik voorzetlenzen meestal voor een eur of 3drie op afgelopen editie van Houten na toen ik een veer van maar liefst 5 eur liet voor een Canon voorzetachromaatnieuw zo bij de 100 eur

20 maart is er weer een beurs in Houten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24780250
Hij is binnen !!!
.
Hij pendelt ....
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2005 @ 15:38:06 #144
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24780375
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:29 schreef elcastel het volgende:
Hij is binnen !!!
.
Hij pendelt ....
.
wanneer kunnen we de eerste foto's verwachten?
zodra je het manuele focussen onder de knie hebt?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24780646
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:38 schreef Xilantof het volgende:
wanneer kunnen we de eerste foto's verwachten?
zodra je het manuele focussen onder de knie hebt?
Nee, hier heb je gelijk een onbewerkte 100% crop :



Gewoon uit de hand, toen ie nog geen minuut uit de doos was, en ik ben behoorlijk enthousiast in de handen kan ik je zeggen. Natuurlijk een waardeloze compositie, maar ik ben gelijk aan de test geslagen. Ik zat net te proberen en het lijkt als je vlak voor het scherpte-gebied je AF een beetje stukje bij beetje bedient, hij hem wel sneller pakt. Eenmaal voorbij je gebied, dan kun je die volle range weer afwachten. Maar het was bekend, macro's ga je met de hand maken. En in dit geval bedient dat heel lekker, niet te losjes, wel een aardige draai al met al, maar toch heel zuiver te bedienen. Ik ben (uiteraard) nu al zéér tevreden.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2005 @ 16:13:36 #146
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24780928
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:55 schreef elcastel het volgende:

[..]

Nee, hier heb je gelijk een onbewerkte 100% crop :

[afbeelding]

Gewoon uit de hand, toen ie nog geen minuut uit de doos was, en ik ben behoorlijk enthousiast in de handen kan ik je zeggen. Natuurlijk een waardeloze compositie, maar ik ben gelijk aan de test geslagen. Ik zat net te proberen en het lijkt als je vlak voor het scherpte-gebied je AF een beetje stukje bij beetje bedient, hij hem wel sneller pakt. Eenmaal voorbij je gebied, dan kun je die volle range weer afwachten. Maar het was bekend, macro's ga je met de hand maken. En in dit geval bedient dat heel lekker, niet te losjes, wel een aardige draai al met al, maar toch heel zuiver te bedienen. Ik ben (uiteraard) nu al zéér tevreden.
netjes
Veel plezier ermee
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24781031
Thanks.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24781244
Die is met je 50mm gemaakt neem ik aan? Wat is het toch een lekker scherp lensje Daar kan geen L-lens tegenop.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2005 @ 17:23:11 #149
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24781294
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 17:19 schreef American_Nightmare het volgende:
Die is met je 50mm gemaakt neem ik aan? Wat is het toch een lekker scherp lensje Daar kan geen L-lens tegenop.
nee
met z'n nieuwe macro lens
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24781306
Ow lekker scherp desalnietteplus. Welke lens precies?
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2005 @ 17:30:34 #151
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24781407
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 17:23 schreef American_Nightmare het volgende:
Ow lekker scherp desalnietteplus. Welke lens precies?
Canon 100mm f2.8 Makro USM

staat bovenaan de vorige pagina
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 27 januari 2005 @ 19:56:48 #152
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24783763
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:29 schreef elcastel het volgende:
Hij is binnen !!!
.
Hij pendelt ....
.
ligt misschien toch aan de camera?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24783963
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:56 schreef Shark.Bait het volgende:
ligt misschien toch aan de camera?
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24784074
Leuk lensje gezien: de 200-400mm 5.6 Tamron. 640mm met de 1.6 cropfactor. Daar kun je nog es mee de natuur in. En hij kost maar 150,-.. erg interessant. Doen of niet??

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_24785236
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:13 schreef American_Nightmare het volgende:
Leuk lensje gezien: de 200-400mm 5.6 Tamron. 640mm met de 1.6 cropfactor. Daar kun je nog es mee de natuur in. En hij kost maar 150,-.. erg interessant. Doen of niet??

[afbeelding]
Ik zeg doen en dan gelijk even laten weten/zien hoe hij bevalt. Ik zoek eerdaags een verlengstuk voor mijn 70-200 een lens war ik superblij mee ben, maar ik zou graag ook richting de 400mm kunnen. En dat uiteraard voor weinig geld. Is dat een tweede hands prijs of is dat ding zo lekker goedkoop ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24785326
Is een 2e hands prijs. Maar dan nog.. nieuw kost ie nog altijd 500,- bij konijnenberg. Ik ga morgen kijken en kopen als ie niks mankeert (zou er als nieuw uit zien, en waarom niet; het is geen lens voor de pro en een amateur gaat hier niet dag in dag uit mee rondlopen). Zal zeker laten zien hoe ie bevalt hier!
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 27 januari 2005 @ 21:17:11 #157
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24785475
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:11 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik mis wat informatie. Merk, type, nieuwigheid, om maar eens te beginnen.....

Voorbeeld:
Hoi ik heb een nieuwe auto voor 5000 euro. Goede deal of niet?
"Ja"
Tis wel een speelgoedautootje van Matchbox van 2.5 cm.
"eh......"
Ow ik heb dus een Sony DSC F828, splinternieuw....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 28 januari 2005 @ 10:45:34 #158
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24794123
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:17 schreef Puckzzz het volgende:
Ow ik heb dus een Sony DSC F828, splinternieuw....
Ja, dat wist ik.. maar wat voor type, merk etc. geval wil je aan gaan schaffen!!!???
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24800402
Naast mijn Nikkor 35-70mm f/2.8D AF-S lens ben ik op zoek naar een groothoek lens voor mijn Nikon F100. Heb de volgende lenzen gevonden:

* Nikon Zoom Wide Angle AF Zoom Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF Autofocus lens
* Nikon Super Wide Angle AF Nikkor 20mm f/2.8D Autofocus lens

Prijs van beiden is ongeveer gelijk. Voordeel van de zoomlens is bereik maar de 20mm lens heeft weer een betere f/stop range. Welke lens raden jullie aan en waarom?
pi_24802535
Ik zou zelf de 20mm nemen. Scherp, lichtsterk, licht, compact. Maar ik hou meer van primes heb ik gemerkt. Ik snap dat mensen voor een zoom kiezen.
pi_24803598
Ik heb ontdekt dat je ook kan doen wat volgens Canon niet kan.
Volgens Canon:
Een MPE-65 kan niet samen met een extension tube.
Een extender kan je alleen gebruiken met een L lens

Ik heb zitten experimenteren en als je de extender op je toestel zet, daar de extension tube (25mm) op en dan een 50mm lens heb je macro's op 3:1.
Als je de extension tube gebruikt, dan de extender en daar de MPE-65 lens op heb je een totale beeld breedte van 1,8mm.
Mijn volgende foto's zijn dus beelden van een stofmijt ofzo, zo'n beest is 0,3mm groot. Alleen hopen dat ik ergens genoeg licht kan vinden.
Als imageshack fok weer unband zal ik een meetlat foto posten waar je nog net de mm streepjes ziet staan
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:51:40 #162
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24817085
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 16:38 schreef puzzled het volgende:
Naast mijn Nikkor 35-70mm f/2.8D AF-S lens ben ik op zoek naar een groothoek lens voor mijn Nikon F100. Heb de volgende lenzen gevonden:

* Nikon Zoom Wide Angle AF Zoom Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF Autofocus lens
* Nikon Super Wide Angle AF Nikkor 20mm f/2.8D Autofocus lens

Prijs van beiden is ongeveer gelijk. Voordeel van de zoomlens is bereik maar de 20mm lens heeft weer een betere f/stop range. Welke lens raden jullie aan en waarom?
Ik heb zelf de 18-35 genomen. geeft hele leuke foto's. Ik wilde toch de range van 18 tot 24 hebben, en daarom die lens genomen. Maar voor ideeen/reviews misschien ff hier kijken//lezen:
Ken Rockwell:
20 mm
18-35mm

Thom Hogan:
20 mm
18-35 mm
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24852022
Zoals een paar posts hierboven al zonder voorbeeld foto's:
De combinatie met de Extender 2x, de Extension Tube 25, en de MPE-65 lens. Dit geeft zelf voor Zoekplaajte een te groot macro beeld (bijna micro).

Dit is 2mm


een detail van deze meetlat


Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 21:12:36 #164
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_24870523
Ok, advies nodig
Ik heb een 300D met kitlens, maar ik vind deze toch een beetje beperkt.
Ik wil graag wat meer zoom (ik ben verwend met de dimage z1 die ik hiervoor had), ik wil mooie macro's kunnen vastleggen.. Oftewel een gewone, goede allround basislens zou ik willen hebben.
Nou ben ik nogal van de luie, dus (veel) lenzen wisselen is niet mijn ding (ook het meesjouwen van meerdere lenzen zie ik niet zo zitten)
Nou zat ik zelf een beetje te denken aan de 28-300 van Tamron (de DI) versie, lijkt me wel wat.. groot bereik, niet wisselen..
Maar zit ik met zoiets in de goede hoek te denken? Of adviseren jullie wat anders? 28-135?
Ik ben ook maar een fot-newbie tenslotte..
Die prijsklasse is op het moment wel een beetje het uiterste.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_24870970
De 28-300 van Tamron is een goede lens, niet dat ik er zelf ervaring meer heb. 3,5-6,3 als diafragma is niet behoorlijk lichtsterk, maar ik weet niet wat voor foto's je wil maken. Je hebt natuurlijk een heel bereik in je lens.
De 28-135 ken ik niet, bedoel je misschien de SP AF 24-135mm F/3,5-5,6 AD Aspherical (IF)? Dit object heeft niet zo'n grote range, maar is toch niet lichtsterker dan de 28-300. Het voordeel van deze laatste is dat er ook een macro functie opzit, en die zit niet op de 24-135.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 21:52:45 #166
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_24871281
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 21:35 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
De 28-300 van Tamron is een goede lens, niet dat ik er zelf ervaring meer heb. 3,5-6,3 als diafragma is niet behoorlijk lichtsterk, maar ik weet niet wat voor foto's je wil maken. Je hebt natuurlijk een heel bereik in je lens.
De meeste foto's die ik maak zijn van m'n dochter.. Blijft een heerlijk fotografeer object, zo'n dreumes van een jaar . Verder wil ik wel wat creatiever met fotografie omgaan en niet alleen de huis-tuin-en-keuken kiekjes
[qutoe]
De 28-135 ken ik niet, bedoel je misschien de SP AF 24-135mm F/3,5-5,6 AD Aspherical (IF)? Dit object heeft niet zo'n grote range, maar is toch niet lichtsterker dan de 28-300. Het voordeel van deze laatste is dat er ook een macro functie opzit, en die zit niet op de 24-135.
[/quote]

28-135 was gewoon door mij uit de lucht gegrepen, meer om aan te geven of iets in dat bereik (wat dus niet eens bestaat) ook al voldoet.
Ik heb ook niet echt een goed idee hoever je kunt zoomen bij bijv. 200mm of 300mm..

zoals ik al zei, de dimage die ik had had een bereik van 38-380 1:2,8-3,5 (omgerekend naar kleinbeeld) dus ik ben vreselijk verwend wat dat betreft..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 februari 2005 @ 21:57:35 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24871380
Ik zou als aanvulling op een 'kitlens' een 70-300 nemen, simpelweg omdat ie zoveel makkelijker is te bouwen als een 24/28-300, en daarom een veel betere kwalieit biedt en een hogere lichtsterkte in de telestand. Betekent weliswaar zo af en toe eens wisselen, maar daar is prima mee te leven .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24871693
Tamron komt in april met een nieuwe lens 18-200/ 3.5-6.3 DI-II Macro

Prijs op dit moment nog nergens kunnen vinden.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:13:24 #169
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_24871728
Ik ben zo bang dat ik dan zo'n muts wordt van 'ff kijken, hmz.. toch mooier met andere lens, ff wisselen... kodak-moment voorbij " (dochter zit aan de overkant van de kamer lief te spelen -> 70-300.. even later zit ze wat dichterbij gekke bekken te trekken -> valt net niet lekker op 70-300 (blijkt) dus wisselen?

Of valt dat reuze mee?
En mis je dan het stukje bereik niet tussen de kitlens (max 55mm) en de 70-300?

Of ben ik gewoon een zeikerd en zie ik problemen die er helemaal niet zijn?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 februari 2005 @ 22:15:05 #170
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24871766
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:12 schreef Oceanonix het volgende:
Tamron komt in april met een nieuwe lens 18-200/ 3.5-6.3 DI-II Macro

Prijs op dit moment nog nergens kunnen vinden.
6.3/200
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24871831
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

6.3/200
Maar wel 18 nu heb ik 35 (x1.5 )
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 februari 2005 @ 22:21:52 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24871917
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:13 schreef E.T. het volgende:
Ik ben zo bang dat ik dan zo'n muts wordt van 'ff kijken, hmz.. toch mooier met andere lens, ff wisselen... kodak-moment voorbij " (dochter zit aan de overkant van de kamer lief te spelen -> 70-300.. even later zit ze wat dichterbij gekke bekken te trekken -> valt net niet lekker op 70-300 (blijkt) dus wisselen?

Of valt dat reuze mee?
En mis je dan het stukje bereik niet tussen de kitlens (max 55mm) en de 70-300?

Of ben ik gewoon een zeikerd en zie ik problemen die er helemaal niet zijn?
Dichtbij kun je met die 70 nog heel wat uitrichten , zeker als het om portretjes gaatis ongeveer 105mm.

Ik fotografeer al jaren met enorme gaps tussen de diverse vaste brandpunten. Er zijn fotografen beroemd geworden met niets tussen de 35 en 90mm. Er zijn zelfs fotografen heel erg goed geweest met alleen een standaardlensje. Er is dus prima met een kloofje tussen de 55 en 70mm te leven.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 1 februari 2005 @ 22:23:46 #173
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24871958
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:13 schreef E.T. het volgende:
Ik ben zo bang dat ik dan zo'n muts wordt van 'ff kijken, hmz.. toch mooier met andere lens, ff wisselen... kodak-moment voorbij " (dochter zit aan de overkant van de kamer lief te spelen -> 70-300.. even later zit ze wat dichterbij gekke bekken te trekken -> valt net niet lekker op 70-300 (blijkt) dus wisselen?

Of valt dat reuze mee?
En mis je dan het stukje bereik niet tussen de kitlens (max 55mm) en de 70-300?

Of ben ik gewoon een zeikerd en zie ik problemen die er helemaal niet zijn?
E.T., ik heb de kitlens en de 70-300 van Tamron. Plus een kind Op deze site kun je een beetje zien wat je allemaal met die 70-300 kunt doen. Alle foto's gemaakt met de Eos en deze lens, tijdens een FOT-meet
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  FOK!fotograaf dinsdag 1 februari 2005 @ 22:47:08 #174
73911 ultra_ivo
pi_24872490
Ik heb heel vaak alleen een 35, een 50 en een 105mm bij me. Dat is meer dan voldoende voor 95% van m'n foto's.
Sinds kort heb ik een digireflex, de kitlens ligt nu al te versloffen, een enkele 1.7/50mm is voor mij al prettiger werken.
pi_24878126
Ik heb sinds gisteren een EF 200mm f/2.8L II USM
Ik heb ook de Extender 2x, en zo dus een 400mm-5.6 (wat ook niet slecht is), welliswaar zonder beeldstabilisatie.



Als ik tijd heb (niet vandaag vrees'k) post ik een paar foto's.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  woensdag 2 februari 2005 @ 09:27:52 #176
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24878314
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:15 schreef Ouwesok het volgende:
6.3/200
Ja, dat dacht ik ook .....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:06:19 #177
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24879644
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 22:21 schreef Ouwesok het volgende:
Dichtbij kun je met die 70 nog heel wat uitrichten , zeker als het om portretjes gaatis ongeveer 105mm.

Ik fotografeer al jaren met enorme gaps tussen de diverse vaste brandpunten. Er zijn fotografen beroemd geworden met niets tussen de 35 en 90mm. Er zijn zelfs fotografen heel erg goed geweest met alleen een standaardlensje. Er is dus prima met een kloofje tussen de 55 en 70mm te leven.
Dit had ikeven nodig, ik maakte me zorgen dat als ik een 17-40 zou kopen, ik een te groot gat zou krijgen naar de 70(-200) toe. Ik heb uiteraard wel de 50mm 1.8 nog.

Buiten dat (@.E.T.) ik zit zelf bijna altijd binnenshuis met de kitlens te rommelen, ik zie meer heil in een korter bereik (tot 50/70mm is zat voor binnen) met meer lichtsterkte (f/2.8 of f4) dan in een enorm bereik met minder licht ..... Groot voordeel is dat je altijd kunt croppen, dus zorg dat wat je schiet er goed op staat, dan ben je - in mijn ogen - flexibeler dan met een groot bereik.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:11:50 #178
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24879748
Oftewel, ik zou kiezen (Canon lenzen) :

a. Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM ø 58mm (185¤)
b. Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS ø 58mm (435¤)
c. Canon EF 70-200/4.0 L USM (625¤)

Of een Sigma/Tamron natuurlijk. Ik zou mijn kitlens aanvullen met een 70-200/300 dus en ik denk dat je hem binnen minder zult gebruiken dan je nu denkt, buiten ben je al snel aan de beurt. Ow en lens wisselen gaat steeds sneller, je hoeft niet veel momenten te missen.

-edit- A. dus.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_24923244
Ik heb nu dus een 28-80 lens.
en ik weet dat een 28mm een groothoek lens isals ik het goed heb dan

Is dat dan ook bij mijn lens? Ik heb wel het idee dat ik meer door de zoeker zie als ik die vergelijk met m'n Pentax 50 1.8 lens
pi_24923661
Je lens op 28 is dan ook een groothoek. Als je geen analoog toestel gebruikt moet je wel nog vermenigvuldigen met de cropfactor van je CMOS (1,6 ofzo). Je hebt dan met een 28mm lens een effectief 45mm in vergelijking met een analoog toestel.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 februari 2005 @ 19:59:46 #181
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24924017
Is er ergens een overzichtje van lenzen waarop je kunt zien welke lens (in mm) je voor bepaalde situaties gebruikt?

Dus zoveel mm: macrolens, zoveel mm portretlens enz. Ik kan nog steeds niet helemaal wijs uit al die millimeters
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24924193
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 19:59 schreef Rewimo het volgende:
Is er ergens een overzichtje van lenzen waarop je kunt zien welke lens (in mm) je voor bepaalde situaties gebruikt?

Dus zoveel mm: macrolens, zoveel mm portretlens enz. Ik kan nog steeds niet helemaal wijs uit al die millimeters
Hangt een beetje van je persoonlijke voorkeur af natuurlijk. Voor een portret kan je een 50 of 85mm nemen. Maar ook een 100mm is geschikt als je iets meer naar achter gaat staan. Een macrolens heb je in meerdere formaten. Je hebt een 50mm macro, een 100mm macro, een 200mm macro.
Of van Canon nog de MPE-65, een speciale macro lens (waar je dan ook alleen maar macro's mee kan maken) van 65mm.
Er is niet echt een vaste richtlijn, wel zijn er beperkingen. Met een 400mm in een kamer van 5meter op 5 kan je weinig beginnen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 20:48:52 #183
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24924966
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 19:14 schreef super-muffin het volgende:
Ik heb nu dus een 28-80 lens.
en ik weet dat een 28mm een groothoek lens isals ik het goed heb dan

Is dat dan ook bij mijn lens? Ik heb wel het idee dat ik meer door de zoeker zie als ik die vergelijk met m'n Pentax 50 1.8 lens
Jawel, op jouw F55 is 28mm groothoek
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 4 februari 2005 @ 20:57:58 #184
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24925141
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 19:59 schreef Rewimo het volgende:
Is er ergens een overzichtje van lenzen waarop je kunt zien welke lens (in mm) je voor bepaalde situaties gebruikt?

Dus zoveel mm: macrolens, zoveel mm portretlens enz. Ik kan nog steeds niet helemaal wijs uit al die millimeters
Iets voor ouwesok voor het groeidocument

In het kort:
Vanuit het 35mm film perspectief:
Fisheye: als er fisheye op de lens staat. speciaal geconstureerd.

Wide-Angle Lenses
14mm-35mm

Standaard lens
45-50mm

Tele lens
85-200mm

Super TeleLens
300mm-en verder

Wide-Angle Zoom Lens
17-35mm

Standard Zoom Lenses
24-85mm of 28-200mm en misschien zelfs 28-300mm

High-Power Zoom Lenses
70-300mm, 100-300 etc.

Close-Up Lenses
Alle objectieven waar een "macro" stand op zit., plus nog een paar uitzonderingen, voorzetlensen, omdraai gevallen.


Voor digitaal zijn de echte waardes anders: maal 1,5 of 1,6 of 1,7 (ligt aan het merk+type van de body)

Zaken als 10x zoom zijn onzin termen, want 10x zoom kan 10-100mm zijn, 100-1000mm of iets er tussen in en geeft niet echt duidelijk het bereik van de lens aan, alleen is het wel een regel dat de betere lenzen 3x zoom zijn en de optisch wat mindere lenzen meer dan 3x zoom zijn.... .
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 februari 2005 @ 21:28:03 #185
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24925763
Dank je, dat is al een stuk duidelijker.

En die 28-80 van Super-Muffin? Zo een heeft Bowiefan voor mij ook bemachtigd vandaag

Dat is dus groothoek aan het 28 einde En de 80 zou geschikt zijn als portret begreep ik, maar die vind ik niet terug in het lijstje.

Overigens inderdaad een leuke voor het groeidocument
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 februari 2005 @ 21:43:29 #186
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24926041
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 20:57 schreef Shark.Bait het volgende:
Iets voor ouwesok voor het groeidocument
I
Staat erbij
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 februari 2005 @ 21:56:08 #187
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24926303
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 21:43 schreef Ouwesok het volgende:
Staat erbij
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24928756
OK, bedankt Gele Teken en SharkBait!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 09:27:38 #189
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24931913
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 21:43 schreef Ouwesok het volgende:
Staat erbij
Ziet er goed uit
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24979478
Heeft iemand hier ervaring met de 70-300 DO IS?

Niet zo scherp als de L tegenhangers, maar wel behoorlijk veelzijdig....
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 februari 2005 @ 09:07:23 #191
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25035593
Sigma zoomlens 28-300mm voor Pentax Autofocus

Iemand ervaring met deze lens? Bedoeld voor mijn Pentax MZ-5
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 februari 2005 @ 13:21:03 #192
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25039195
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 09:07 schreef Rewimo het volgende:
Sigma zoomlens 28-300mm voor Pentax Autofocus

Iemand ervaring met deze lens? Bedoeld voor mijn Pentax MZ-5
Hoewel geen ervaring mee, over het algemeen is een dergelijk zoombereik een regelrechte afrader om twee redenen:
1. Kwaliteit
Een zoom met daarin een groothoek en een lange telestand kent ontwerptechnisch nogal wat tegenstrijdigheden. Daarom is een 28-300 een groot compormis met niet één brandpunt dat echt perfect kan zijn. Zowel een 28-85 als een 70-300 kennen die tegenstrijdigheden niet of nauwelijks, waardoor die met minder moeite veel beter te construeren zijn
2. Werkgemak
Door het grote compromis zit je met allemaal brandpuntsafstanden die zich anders gedragen dan je zou willen. Een 28mm is vrijwel onbruikbaar wanneer je hem niet heel dichtbij kunt instellen. Een 28mm is ook minder bruikbaar wanneer ie zich qua vorm en gewicht gedraagt als een 300mm.
Een 300mm wordt minder bruikbaar wanneer er om die 28mm stand mogelijk te maken zoveel glas is toegevoegd dat de hele briljance naar de barrebiezen is.

Ik zeg dus: Niet doen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 februari 2005 @ 14:52:36 #193
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25040735
Da's duidelijk dan Dank je wel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 11 februari 2005 @ 15:47:55 #194
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25041636
quote:
Op maandag 7 februari 2005 23:22 schreef Moody het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met de 70-300 DO IS?

Niet zo scherp als de L tegenhangers, maar wel behoorlijk veelzijdig....
nope. Ik neem aan dat je het over de canon hebt zo te zien aan je sig en die opmerking over de "L" lens.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 11 februari 2005 @ 19:00:18 #195
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25044764
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 15:47 schreef Shark.Bait het volgende:
nope. Ik neem aan dat je het over de canon hebt zo te zien aan je sig en die opmerking over de "L" lens.
Klopt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:34:58 #196
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25047492
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:00 schreef elcastel het volgende:
Klopt.
Korte lens. Zal wel een enorme toeter worden als je inzoomed?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_25056930
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:34 schreef Shark.Bait het volgende:
Korte lens. Zal wel een enorme toeter worden als je inzoomed?
Ik dacht het niet. Ik heb me er nooit helemaal (serieus) in verdiept. Maar deze lens is dus speciaal zo compact mogelijk, da's het grote voordeel, ideale reislens met dit bereik. Ik heb hem heel even overwogen, maar hij is best duur (iets van 1050¤) en voor 400¤ minder heb je de 70-200 f/4 L van Canon, die heeft natuurlijk 100mm minder zoom, maar staat bekend om zijn goeie eigenschappen. Ach, zo blijf je eindeloos wikken en wegen. Wat ik erover gelezen heb is dat het een dure lens lijkt voor zijn bereik en waarden, maar als je kijkt naar wat je krijgt aan body en resultaten, dan schijnt hij zijn geld dubbel en dwars waard te zijn. Ik lees er alleen maar goeie reactie's over, misschien een keer F&M revieuws lezen (heb ik nog niet gedaan).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:34:46 #198
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25057322
wel dus...

van dit:


naar dit:


De meest rechtse toeter
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_25060090
Ja hij schuift (dus toch) uit. Blijft een compacte lens verder, toch ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 14 februari 2005 @ 20:55:37 #200
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25090231
Vooruitlopend op het vakantiegeldschip dat over afzienbare tijd weer binnen gaat lopen zit ik een beetje te kijken naar teleobjectieven om sijzen mee te kunnen strikken Nu kom ik in de voor mij betaalbare klasse twee objectieven tegen. Dit zijn de:
Tamron 200-500mm/5-6,3 di naf ¤ 849,00
Sigma AF 170-500/5.0-6.3 APO Asf. ø 86mm 610.00
Nu heb ik even wat zitten lezen op de websites van de fabrikanten en vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Tamron, al heb ik nog niet de kennis om dat echt ergens op te baseren.
Zijn er meer ervaren gebruikers hier die ervaring met deze objectieven hebben? Of anderzijds een mening of suggesties? Zijn er bjivoorbeeld nog andere 'B' -merken die interessant zijn om in de gaten te houden?

op de site staat ook: When mounted on an APS-C size digital SLR camera, it provides a focal length equivalent to a 760mm for super ultra telephoto imaging. is dit vergelijkbaar met het effect van een teleconverter?

[ Bericht 8% gewijzigd door Schanulleke op 15-02-2005 22:48:18 (linkjes toegevoegd) ]
Life is what you make it.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:14:44 #201
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25683056
Ik zal ook maar even op de zaken vooruitlopen dan, da's ook wel nodig wil ik straks een goede keus maken denk ik. Ik ga dus een Canon EOS 350D kopen, zodra ik mijn oude camera (Fuji S7000, zie V&A ) heb verkocht. Nu weet ik wel wat basisdingetjes over diafragmas, zoomafstanden e.d., maar echt verdiept in objectieven heb ik me eigenlijk nooit.

Hopelijk kan iemand me helpen aan wat linkjes met algemene info over objectieven. Zo wil ik bijvoorbeeld weten naar welke merken objectieven ik straks kan/moet kijken, naar welke juist niet (sommige mensen roepen b.v. dat Sigma maar niks is, en Canon lenzen geweldig, maar van andere merken die ik hier langs zie komen weet ik gewoon sowieso niet zoveel). Ook kom ik termen tegen als USM (dat heb ik dan weer wel uitgezocht), L (had dat o.a. niet wat te maken met waterdichtheid?), IS, II, enz. en ik heb geen FLAUW idee wat de meeste van die zooi betekent. Dat wil ik wel leren, dat (en mijn budget natuurlijk) zal me wel helpen bij het maken van een goede keuze.

Ook dat verhaal over de factor 1.5-1.7 waarmee je een afstand moet vermenigvuldigen bij digitale SLR's begrijp ik nog niet helemaal. Allemaal basisinformatie, heb ik het idee, waar ik tot nu toe nog niet veel duidelijke info over heb kunnen vinden.

Om meteen even een concreet voorbeeld te geven, het eerste objectief dat ik naast mijn 18-55 kitlens wil aanschaffen is een groothoekobjectief (al weet ik nog niet precies hoe 'groot') met een beperkt zoombereik. Ik wil zowel heel veel (grote hoek, misschien net nog geen fisheye, van die mooie vervormde beelden) als 'gewoon veel' (redelijk grote hoek, maar niet of nauwelijks vervormd) op de foto kunnen zetten, ik zal het objectief veel in moeilijk licht gebruiken dus hij moet redelijk lichtsterk zijn. Niet kleiner dan 2.8 dus.

Voorbeeldfoto's van die vervorming (grootste hoek):
http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/lensvb1.jpg
http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/lensvb2.jpg
http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/lensvb3.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door TripleM op 23-03-2005 14:25:45 ]
  FOK!fotograaf woensdag 23 maart 2005 @ 18:20:45 #202
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25689192
veel verschillende merken, sigma, canon, hebben allemaal mooie groothoekzoomlensen

10-20 á 12-24 zijn vooral de populaire formaten.

hier komt wel de "cropfactor" nog bij (die verlengingsfactor van je brandpunt)
maar dit geeft nog steeds erg fjine groothoeken.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_25689844
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:14 schreef TripleM het volgende:
Ik zal ook maar even op de zaken vooruitlopen dan, da's ook wel nodig wil ik straks een goede keus maken denk ik. Ik ga dus een Canon EOS 350D kopen, zodra ik mijn oude camera (Fuji S7000, zie V&A ) heb verkocht. Nu weet ik wel wat basisdingetjes over diafragmas, zoomafstanden e.d., maar echt verdiept in objectieven heb ik me eigenlijk nooit.

Hopelijk kan iemand me helpen aan wat linkjes met algemene info over objectieven. Zo wil ik bijvoorbeeld weten naar welke merken objectieven ik straks kan/moet kijken, naar welke juist niet (sommige mensen roepen b.v. dat Sigma maar niks is, en Canon lenzen geweldig, maar van andere merken die ik hier langs zie komen weet ik gewoon sowieso niet zoveel).
Je kan op een Canon natuurlijk Canon lenzen gebruiken, maar ook Tamron en Sigma hebben lenzen die op een Canon passen (wel vermelden bij het bestellen)
quote:
Ook kom ik termen tegen als USM (dat heb ik dan weer wel uitgezocht), L (had dat o.a. niet wat te maken met waterdichtheid?), IS, II, enz. en ik heb geen FLAUW idee wat de meeste van die zooi betekend. Dat wil ik wel leren, dat (en mijn budget natuurlijk) zal me wel helpen bij het maken van een goede keuze.
USM bij canon wil zeggen dat de lens is uitgevoerd met een ultrasonische micromotor, waardoor je vrij geluidsloos en snel kan focusen.
Een Canon lens met een L erbij (zoals de EF 300mm f/4L USM) is een lens uit de duurdere serie van Canon. Dit is ene lens met hoogwaardig geslepen glas en meestal zijn ze lichtsterker dan de goedkopere versies. De prijs van een L-lens weegt meestal niet op tegen de meerwaarde die je bijna niet hebt als je digitaal werkt (of het moet zijn dat je echt niet zonder beeldstabilisatie kan of echt nood hebt aan die bepaalde lichtsterkte)
quote:
Ook dat verhaal over de factor 1.5-1.7 waarmee je een afstand moet vermenigvuldigen bij digitale SLR's begrijp ik nog niet helemaal. Allemaal basisinformatie, heb ik het idee, waar ik tot nu toe nog niet veel duidelijke info over heb kunnen vinden.
Afhankelijk van het soort digitale camera heb ej een cropwaarde. Omdat je CMOS geen 35mm beeld is, moet je de brandspuntafstand van je lens opnieuw berekenen in functie van je CMOS. Bij een 300D is dit x1.6. Als je een 50mm objectief koopt voor je 350D, heb je eigenlijk een 80mm als je hetzelfde beeld op een analoog toestel zou maken.
quote:
Om meteen even een concreet voorbeeld te geven, het eerste objectief dat ik naast mijn 18-55 kitlens wil aanschaffen is een groothoekobjectief (al weet ik nog niet precies hoe 'groot') met een beperkt zoombereik. Ik wil zowel heel veel (grote hoek, misschien net nog geen fisheye, van die mooie vervormde beelden) als 'gewoon veel' (redelijk grote hoek, maar niet of nauwelijks vervormd) op de foto kunnen zetten, ik zal het objectief veel in moeilijk licht gebruiken dus hij moet redelijk lichtsterk zijn. Niet kleiner dan 2.8 dus.
Hier zou je dus voor een EF 20mm f/2.8 USM kunnen gaan. Deze lens kost iets van een 425¤, als je een echte fisheye van canon wil, zit je rond de 1000¤ nieuwprijs.
quote:
Deze foto's zijn niet met een fisheye gemaakt, sommige niet eens met een extreme groothoek. De vervorming die je aan gebouwen (of aan de pijlers) ziet heb je met een matige breedhoek al snel.

Voor meer verklarende woorden bij Canon
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25689872
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:14 schreef TripleM het volgende:
Ik zal ook maar even op de zaken vooruitlopen dan, da's ook wel nodig wil ik straks een goede keus maken denk ik. Ik ga dus een Canon EOS 350D kopen, zodra ik mijn oude camera (Fuji S7000, zie V&A ) heb verkocht. Nu weet ik wel wat basisdingetjes over diafragmas, zoomafstanden e.d., maar echt verdiept in objectieven heb ik me eigenlijk nooit.
Ik zou eerst eens wat camera's vast gaan houden. Ergonomie moet je niet onderschatten, zo'n ding moet lekker in je hand liggen, voor jou een fijne bediening hebben. Anders gaat je dat beperken, wat ten koste gaat van je creativiteit.
quote:
Hopelijk kan iemand me helpen aan wat linkjes met algemene info over objectieven. Zo wil ik bijvoorbeeld weten naar welke merken objectieven ik straks kan/moet kijken, naar welke juist niet (sommige mensen roepen b.v. dat Sigma maar niks is, en Canon lenzen geweldig, maar van andere merken die ik hier langs zie komen weet ik gewoon sowieso niet zoveel). Ook kom ik termen tegen als USM (dat heb ik dan weer wel uitgezocht), L (had dat o.a. niet wat te maken met waterdichtheid?), IS, II, enz. en ik heb geen FLAUW idee wat de meeste van die zooi betekent. Dat wil ik wel leren, dat (en mijn budget natuurlijk) zal me wel helpen bij het maken van een goede keuze.
Reviews lezen werkt voor mij altijd goed. Zie bv. http://www.photographyreview.com, of http://www.fredmiranda.com. De termen die bij optieken vermeldt worden kun je wel terugvinden op de sites van de fabrikanten.
quote:
Ook dat verhaal over de factor 1.5-1.7 waarmee je een afstand moet vermenigvuldigen bij digitale SLR's begrijp ik nog niet helemaal. Allemaal basisinformatie, heb ik het idee, waar ik tot nu toe nog niet veel duidelijke info over heb kunnen vinden.
De sensor in een DSLR is 1.5 (nikon) 1.6 (canon) kleiner dan een 35mm film. Je beeldhoek van de lens verandert hierdoor, en daarom moet je hem x1.5/1.6 doen, om te kijken welke lens op 35mm dezelfde beeldhoek heeft. Echter veranderen de overige eigenschappen van die lens niet (perspectief/vertekening/etc).
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:06:28 #205
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25703793
Maar ik zou dus met één objectief zowel een extra grote hoek (met wat vervorming) als een wat minder grote hoek (en dus niet/nauwelijks vervorming) willen hebben, dan neem ik een zo'n 10-20 of 12-24 dus? Zou een 20-35 ook nog redelijk groothoek zijn, ofwel wat zou het schelen?

Hoe dan ook, ik kom puur op basis van diafragma/zoombereik en budget uit op een aantal mogelijkheden, als er mensen zijn die me iets meer kunnen vertellen over deze objectieven, waarom wel/niet, graag! Andere aanbevelingen zijn uiteraard altijd welkom

canon ef 20/2.8 usm (¤ 469,00)
sigma 20-40/2.8 ex dg if asph canon-af (¤ 395,00)
tokina 20-35 /2,8 at-x pro can (¤ 539,00)

Bij de Tokina lijkt de vervorming een nadeel te zijn, bij de Sigma de filtergrootte van 82 mm en over de Canon kan ik zo snel geen review vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door TripleM op 24-03-2005 13:20:32 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:24:24 #206
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25705292
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:06 schreef TripleM het volgende:
Maar ik zou dus met één objectief zowel een extra grote hoek (met wat vervorming) als een wat minder grote hoek (en dus niet/nauwelijks vervorming) willen hebben, dan neem ik een zo'n 10-20 of 12-24 dus? Zou een 20-35 ook nog redelijk groothoek zijn, ofwel wat zou het schelen?

Hoe dan ook, ik kom puur op basis van diafragma/zoombereik en budget uit op een aantal mogelijkheden, als er mensen zijn die me iets meer kunnen vertellen over deze objectieven, waarom wel/niet, graag! Andere aanbevelingen zijn uiteraard altijd welkom

canon ef 20/2.8 usm (¤ 469,00)
sigma 20-40/2.8 ex dg if asph canon-af (¤ 395,00)
tokina 20-35 /2,8 at-x pro can (¤ 539,00)
Over het algemeen gesproken zijn de objectieven van canon beter dan die van sigma dan die van tokina. Maar dat kan je alleen zien als je 2 dezelfde foto's met verschjillend glaswerk geschoten hebt. Anders ziet geen hond het. Vergelijk het met audio: die mensen die menen het verschil te kunnen horen tussen een CD en een grammafoonplaat. Leuk. maar als ze in de bus luisteren merken zelfs die audiofielen het verschil niet.

Maar de kwaliteit van het glaswerk is ook niet alles... de lens kan ook 'nep' aanvoelen. dan geldt ook weer dezelfde volgorde, canon is meestal het stevigst, en tokina lijkt vaker op plastic speelgoed.

Zelf testen is eigenlijk een pré

moeilijk he? Mensen die geen eenduidig antwoord gevenpersoonlijk zou ik de canon kopen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:59:50 #207
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25706162
Ik verwacht ook geen eenduidig antwoord hoor! Alles heeft z'n voor- en nadelen en zelf maak je op basis van (liefst) heel veel informatie een beslissing.

De Tokina valt dan af, ik kende het merk helemaal niet overigens.Het voordeel van de Sigma t.o.v. de Canon leek mij dat het een zoomlens is, dat je dus een beetje met de groothoek kunt spelen. Daar staat natuurlijk tegenover dat een lens met vaste brandpuntafstand van betere (beeld)kwaliteit is (toch?). Het nadeel van de Sigma is dus ook de filtergrootte, al zal ik in de meeste gevallen geen filter gebruiken.

De Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lijkt me perfect voor wat ik wil op alles behalve de prijs na, ¤ 1.200-1.300 is wat te veel van het goede.
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:42:03 #208
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25707162
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:59 schreef TripleM het volgende:
Ik verwacht ook geen eenduidig antwoord hoor! Alles heeft z'n voor- en nadelen en zelf maak je op basis van (liefst) heel veel informatie een beslissing.

De Tokina valt dan af, ik kende het merk helemaal niet overigens.Het voordeel van de Sigma t.o.v. de Canon leek mij dat het een zoomlens is, dat je dus een beetje met de groothoek kunt spelen. Daar staat natuurlijk tegenover dat een lens met vaste brandpuntafstand van betere (beeld)kwaliteit is (toch?). Het nadeel van de Sigma is dus ook de filtergrootte, al zal ik in de meeste gevallen geen filter gebruiken.

De Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lijkt me perfect voor wat ik wil op alles behalve de prijs na, ¤ 1.200-1.300 is wat te veel van het goede.
Da's idd veel geld. Maar die 2.8 heb je meestal niet nodig. Wide angle is voor landschappen, en die fotografeer je (meestal) als er licht is, en meestal wil je ook scherptediepte. Scherptediepte is een hoge f/waarde (f/8 of hoger) Dus dan kan je net zo goed een f/4.5 kopen-die veeeeeeeel goedkoper zijn. En omdat landschappen niet snel weglopen is een statief erbij misschien wel een juistere keuze
En dan een 50mm f/1.8 erbij voor de portretjes...

Tokina is niet helemaal prut hoor. Hun 90mm Macro lens word alom gewaardeerd en geprezen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:52:29 #209
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25707442
Ik zou ook veel foto's als hierboven (de voorbeeldfoto's) willen maken, op feesten, concerten e.d., in die gevallen heb je vaak maar weinig licht en is flitsen al helemaal uit den boze, dus ben ik bang dat ik die 2.8 wel nodig ga hebben. Ik vind wide angle op zulke foto's (en in mindere mate ook bij party(portret)foto's) juist wel wat hebben, vandaar.

Zo'n lens, met m'n kitlens en eventueel later nog een Canon EF 70-200/2.8 L USM + zonnekap ø 77mm (¤ 1121) en ik ben er wel denk ik Klopt het overigens dat ik dan maximaal 200 x 1.6 is dik 300mm zoom heb?
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:11:18 #210
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25707799
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:52 schreef TripleM het volgende:
Ik zou ook veel foto's als hierboven (de voorbeeldfoto's) willen maken, op feesten, concerten e.d., in die gevallen heb je vaak maar weinig licht en is flitsen al helemaal uit den boze, dus ben ik bang dat ik die 2.8 wel nodig ga hebben. Ik vind wide angle op zulke foto's (en in mindere mate ook bij party(portret)foto's) juist wel wat hebben, vandaar.
Op concerten heb je misschien zelfs aan f/2.8 en 1600 iso niet genoeg. Heb je het al eens geprobeerd met wat je hebt? Dan weet je nl iig wat je wilt (als je dat al niet wist)
quote:
Zo'n lens, met m'n kitlens en eventueel later nog een Canon EF 70-200/2.8 L USM + zonnekap ø 77mm (¤ 1121) en ik ben er wel denk ik Klopt het overigens dat ik dan maximaal 200 x 1.6 is dik 300mm zoom heb?
ja en nee. Als je een 35mm film neemt en die inscanned op de hoogste resolutie (18MP) en daarvan het midden uitknipt, heb je hetzelfde als wat jij kan fotograferen (maar dat is dan 12 MP en die van jou is 6 MP dacht ik). Maar het lijkt wel alsof je een dikke 300 mm hebt .



Het gearceerde gedeelte is wat de 35mm camera fotografeert, het midden wat de APS-size DSLR fotografeert
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:08:44 #211
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25709095
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:11 schreef Shark.Bait het volgende:
Op concerten heb je misschien zelfs aan f/2.8 en 1600 iso niet genoeg. Heb je het al eens geprobeerd met wat je hebt? Dan weet je nl iig wat je wilt (als je dat al niet wist)
Ik doe even een copy/paste uit een topic over concertfotografie, dit zijn foto's die ik gemaakt heb, met verschillende instellingen:

Foo Fighters @ Lowlands 2003
Fuji S602, ISO-400, 1/125, F2.8

Kylie Minogue @ TMF Awards 2004
Fuji S7000, ISO-200, 1/80, F3.2

Marco Borsato, Koninginnedag 2004
Fuji S7000, ISO-200, 1/140, F3.1

The Sheer, Plein 79, Den Bosch
Fuji S7000, ISO-800, 1/80, F3.1

Vandaar mijn inschatting over wat ik ongeveer nodig denk te hebben.
quote:
ja en nee. Als je een 35mm film neemt en die inscanned op de hoogste resolutie (18MP) en daarvan het midden uitknipt, heb je hetzelfde als wat jij kan fotograferen (maar dat is dan 12 MP en die van jou is 6 MP dacht ik). Maar het lijkt wel alsof je een dikke 300 mm hebt .

[afbeelding]

Het gearceerde gedeelte is wat de 35mm camera fotografeert, het midden wat de APS-size DSLR fotografeert
Die snap ik niet. Of misschien wel: ik heb 200mm maar ik krijg hetzelfde te zien als iemand met een analoge camera en 300mm?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:35:28 #212
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25709747
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:08 schreef TripleM het volgende:
ik heb 200mm maar ik krijg hetzelfde te zien als iemand met een analoge camera en 300mm?
In je zoeker en op het plaatje wel.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:37:13 #213
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25709796
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:08 schreef TripleM het volgende:
Ik doe even een copy/paste uit een topic over concertfotografie, dit zijn foto's die ik gemaakt heb, met verschillende instellingen:

Foo Fighters @ Lowlands 2003
Fuji S602, ISO-400, 1/125, F2.8

Kylie Minogue @ TMF Awards 2004
Fuji S7000, ISO-200, 1/80, F3.2

Marco Borsato, Koninginnedag 2004
Fuji S7000, ISO-200, 1/140, F3.1

The Sheer, Plein 79, Den Bosch
Fuji S7000, ISO-800, 1/80, F3.1

Vandaar mijn inschatting over wat ik ongeveer nodig denk te hebben.
Mooie/Leuke foto's 14.gif. Goede inschatting. En omdat je sensor APS is, is je scherptediepte natuurlijk groter.

Dat word geld sparen dus
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:07:38 #214
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25710673
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:37 schreef Shark.Bait het volgende:
En omdat je sensor APS is, is je scherptediepte natuurlijk groter.
Ehh, watte?
quote:
Dat word geld sparen dus
Daar was ik al bang voor
  vrijdag 25 maart 2005 @ 04:04:15 #215
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25724055
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:07 schreef TripleM het volgende:
Ehh, watte?
APS. Zo worden die kleine sensoren ook wel eens genoems, naar het formaat film dat de fabrikanten probeerden populair te maken (zonder suc6) net voor de intrede van de digitale camera. APS formaat is ongeveer even groot als de gemiddelde sensor van een digitale camera.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 25 maart 2005 @ 11:12:31 #216
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25727188
Zijn er eigenlijk goedkope adressen voor objectieven? Bij zaken als Kamera Express en Foto Konijnenberg betaal je denk ik wat meer, maar koop je bij een goede zaak, in Duitsland betaal je iets minder, maar volgens mij zag ik pas een link op Ebay en die lens kwam uit Hong Kong! Scheelde toch een 300 euro met Nederlandse zaken, op een lens van 1300 euro.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 11:18:24 #217
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25727324
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 11:12 schreef TripleM het volgende:
Zijn er eigenlijk goedkope adressen voor objectieven? Bij zaken als Kamera Express en Foto Konijnenberg betaal je denk ik wat meer, maar koop je bij een goede zaak, in Duitsland betaal je iets minder, maar volgens mij zag ik pas een link op Ebay en die lens kwam uit Hong Kong! Scheelde toch een 300 euro met Nederlandse zaken, op een lens van 1300 euro.
Ik heb al veel gelezen over mensen die in het buitenland (vooral Hong Kong) bestellen. Vaak heb je nergens last van, maar in het ergste geval betaal je volgens mij 5,5% douane-toeslag. En verder is je garantie niet in orde, omdat je geen Europese garantie hebt, zoiets dacht ik. Ik ga er zelf niet aan, maar als het echt honderden euro's scheelt, dan is het het overwegen waard misschien.

Ik vind Knijn trouwens niet eens zo duur en tja, ik vind zelf de garantie erg handig (ook of misschien juist bij de duurdere lenzen), dus ik bestel gewoon altijd in Nederland. Misschien kun je wat korting regelen ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25731042
Mijn echt duurdere lenzen haal ik toch nog liefst op bij de fotozaak in de buurt. Kan ik ze gelijk ff testen en mocht er iets niet in orde zijn, kan er onmiddelijk naar gekeken worden zonder dat ik gezeik krijg met garantietoestanden.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25731705
Een fotozaak zou ik nooit doen. Scheelt erg veel geld, en als je een goede webwinkel hebt, is garantie ook geen probleem meer.

Shark: je bedoelt Tamron ipv Tokina?
Tokina is overigens ook goed, en goedkoop. Ook lichtsterk, en hele goede bouw, waar ze veelal bekend om staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door dawg op 25-03-2005 14:24:34 (typo) ]
pi_25732145
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 14:00 schreef dawg het volgende:
Een fotozaak zou ik nooit doen. Scheelt erg veel geldt, en als je een goede webwinkel hebt, is garantie ook geen probleem meer.
.......
Het scheelt wel een beetje geld tov een webwinkel. Het voordeel is dat de eigenaar je wel kent en dat je af en toe korting krijgt, of oudere dingen voor (bijna) niets ... Ik mag af en toe ook wel spullen lenen, en dat kan ook best handig zijn. Het heeft allebei zo z'n voor en nadelen
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 14:19:14 #221
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25732169
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 14:00 schreef dawg het volgende:
Een fotozaak zou ik nooit doen. Scheelt erg veel geldt, en als je een goede webwinkel hebt, is garantie ook geen probleem meer.
Maar geldt dit ook voor een webwinkel in de VS of in HongKong ? Ik heb begrepen dat je een Europese en Amerikaanse garantie hebt en dat ze er bij Canon moeilijk over (kunnen) doen ? Ze doen namelijk ook al moeilijke over grijze import .... Misschien is dit alleen bij Canon, ik heb die ervaring niet, ik haal het in Nederland, als er een back-focus of weet ik veel wat voor effect is, dan heb ik geen zin in een vermogen aan heen en weer sturen, laat staan de poespas.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25732321
Nee, volgens mij alleen NL. Ik bestel sowieso niet in het buitenland. Ook geen zin in poespas.
pi_25833467
Ik heb net een Canon 350d met kitlens (18-55) gekocht. Nu wil ik hier nog een zoomlens bij kopen. Wat is een goede lens, voor een nog redelijke prijs van Canon. Ik maak voornamelijk portret en landschapsfoto's. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Klopt het trouwens dat de EF-s lenzen scherpere foto's maken met de 350d als de EF lenzen?

[ Bericht 41% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 29-03-2005 17:24:28 ]
pi_25834632
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:42 schreef puckie het volgende:
Ik heb net een Canon 350d met kitlens (18-55) gekocht. Nu wil ik hier nog een zoomlens bij kopen. Wat is een goede lens, voor een nog redelijke prijs van Canon. Ik maak voornamelijk portret en landschapsfoto's. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Klopt het trouwens dat de EF-s lenzen scherpere foto's maken met de 350d als de EF lenzen?
Alle lenzen van canon zijn goede lenzen, zelfs de kit lenzen zijn redelijk, zeker als je maar tot op A4 formaat vergroot is er niets op aan te merken. Het nadeel van de kit lens is dat hij maar een geringe lichtsterkte heeft. Voor een landschap heb je een breedhoel nodig, maar die heb je al in je kitlens zitten. Meestal is het lekker zonig als je een mooi landschap wil fotograferen dus heb je niet zo'n lichtsterke lens nodig. Voor portret zit je rond een 50mm of 85mm (op een 300D dan). Je zou een Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM (ongeveer 300¤) kunnen nemen, maar die is niet lichtsterk en je overlapt een deel je kitlens. De iets lichtsterkere Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM (voor ongeveer 400¤) zou een optie kunnen zijn, hoewel ik het overlappen een beetje zonde vind.
Ikzelf heb de EF 90-300mm f/4.5-5.6 USM, niet echt lichtsterk, maar ik gebruik hem dan ook eigenlijk alleen buiten voor dierenfoto's.

Je hoeft natuurlijk geen canon lens aan te schaffen, je zou ook een tamron of sigma kunnen nemen, deze zijn over het algemeen goedkoper en voor kleinbeeld zeker niet slechter van kwaliteit.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 maart 2005 @ 18:34:44 #225
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25836321
Ik heb de Tamron 70-300 op mijn Eos300D. Bevalt erg goed. Kost 149 euro. Hier en hier kun je kijken wat ik er o.a. mee gedaan heb.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 1 april 2005 @ 14:22:45 #226
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25906365
vanmiddag dit setje binnengekregen voor mijn s5000, ik weet wel dat dit spul niet in de buurt komt van het echte spul maar zal morgen eens wat testfoto's maken ermee.

Het zijn dus :
x2 tele
x.45 wide angle
UV filter
Polariserend filter
Fluorescend filter
pasring
schoonmaakset
tafel driepoot

dit alles voor uiteindelijk 130 euro incl verzenden & belastingen enzo
  vrijdag 1 april 2005 @ 14:58:00 #227
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25907216
Gister een Sigma 18-125mm DC gehaald en ik ben er nu al erg blij mee

Prima all-round lens voor huis-tuin-en keukengebruik met net iets meer telebereik dan de kitlens van de 300D
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2005 @ 15:59:34 #228
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25908613
Ik heb inmiddels een aantal voorzetlenzen bemachtigd via eBay Moet ze nog wel binnen krijgen

Een +1, +2 en +4 setje voor mijn Pentax, en een +10 voor zowel de Pentax als de Eos
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 2 april 2005 @ 12:53:12 #229
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25928558
eerste opmerkingen over de lenzen : je moet een minimaal gezoomd staan anders krijg je de rondingen te zien in de hoeken van de lenzen ( zal wel altijd zo zijn gok ik ) of je moet croppen. De tele maakt een goed verschil maar dan moet je wel een statief of een stabiele hand hebben.
Van de wide angle kan je ook het macro glaasje vanaf halen en dat werkt best fijn
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:44:53 #230
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25930771
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 11:12 schreef TripleM het volgende:
Zijn er eigenlijk goedkope adressen voor objectieven? Bij zaken als Kamera Express en Foto Konijnenberg betaal je denk ik wat meer, maar koop je bij een goede zaak, in Duitsland betaal je iets minder, maar volgens mij zag ik pas een link op Ebay en die lens kwam uit Hong Kong! Scheelde toch een 300 euro met Nederlandse zaken, op een lens van 1300 euro.
Goedkope objectieven: http://www.rugift.com/
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 2 april 2005 @ 21:16:26 #231
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25939478
Hoe komt het eigenlijk dat fisheyelenzen zo duur zijn?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25939693
Heb laatst mijn vaders fototas geplunderd! ben nu een 1,5* voorzet lens voor mijn z602 rijker. De extra vergroting (van 6*optisch naar 9*optisch) is niet enorm maar het is wel enorm pimpen met je toeter. Camera wordt er 2*zo groot van.
  zaterdag 2 april 2005 @ 23:30:12 #233
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25943276
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 14:22 schreef Magneet het volgende:
vanmiddag dit setje binnengekregen voor mijn s5000, ik weet wel dat dit spul niet in de buurt komt van het echte spul maar zal morgen eens wat testfoto's maken ermee.

Het zijn dus :
x2 tele
x.45 wide angle
UV filter
Polariserend filter
Fluorescend filter
pasring
schoonmaakset
tafel driepoot

dit alles voor uiteindelijk 130 euro incl verzenden & belastingen enzo
doe mij dat setje ook eens
url of adres?
  zondag 3 april 2005 @ 08:42:48 #234
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25948244
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 23:30 schreef karper het volgende:

[..]

doe mij dat setje ook eens
url of adres?
ebay.com ik heb hem van Sharperfoto gekocht.
  zondag 3 april 2005 @ 08:56:59 #235
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25948324
compositie gaat het niet niet om maar ff 3 foto's om de verschillen tussen de lenzen te laten zien :

met tele
normaal
met wideangle

genomen vanuit mijn achtertuin met de zon vol van links riching een huis dat toch zekerzo'n 75 m oid er weg staat ( wilde gok hoor ik kan geen afstand schatten )

De wideangle bestaat trouwens uit 2 stukken : een macro stuk en het stuk dat er wide van maakt. Macro is dus apart te gebruiken alleen dan werk de macro functie op me camera niet meer ( kan niet scherp stellen )
pi_25956304
FF een 'dom' technisch vraagje.

Is het nou per definitie zo dat bijvoorbeeld een 70-300
lens, of hij nou voor analoog of digitaal bedoeld is, op een
DSLR altijd 110-480 wordt ? Dit ivm de 1.6x crop ?

Of geldt dat alleen voor analoge lenzen, en zijn digitale al
afgesteld op het werkelijk aangegeven bereik, dus 70-300 ?
Mijn Fotografie: http://www.bd-fotografie.nl
  FOK!fotograaf zondag 3 april 2005 @ 17:34:21 #237
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25957008
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:08 schreef roaddevil het volgende:
FF een 'dom' technisch vraagje.

Is het nou per definitie zo dat bijvoorbeeld een 70-300
lens, of hij nou voor analoog of digitaal bedoeld is, op een
DSLR altijd 110-480 wordt ? Dit ivm de 1.6x crop ?

Of geldt dat alleen voor analoge lenzen, en zijn digitale al
afgesteld op het werkelijk aangegeven bereik, dus 70-300 ?
Bij *alle* lenzen moet je een cropfactor bij rekenen.

ook bij de "speciale" lenzen zoals de DX van nikon..
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 3 april 2005 @ 20:39:07 #238
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25961782
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 21:16 schreef Rewimo het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat fisheyelenzen zo duur zijn?
Lastige constructie, en er worden er relatief heel weinig van verkocht.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 3 april 2005 @ 21:06:44 #239
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25962478
quote:
Op zondag 3 april 2005 20:39 schreef Shark.Bait het volgende:
Lastige constructie, en er worden er relatief heel weinig van verkocht.
Tnx Er zit relatief veel glas in ook, lijkt me.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25962604
quote:
Op zondag 3 april 2005 21:06 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Tnx Er zit relatief veel glas in ook, lijkt me.
ja, maar niet meer dan in een lichtsterk zoom objectief. De prijs van lenzen hangt het meest af van het aantal geproduceerde stuks. Daardoor kan een lens die eerst duur was, maar veel vraag naar is plots sterk in prijs dalen, en omgekeerd.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25970463
Fisheye's vallen relatief gezien wel mee hoor.

Canon EF 15/2.8 Fish Eye: ¤625
Canon EF 14/2.8: ¤1925.00
Canon EF 16-35/2.8: ¤1269.00

Rectilineare groothoekobjectieven zijn juist duurder om te maken. Fisheye's hoeven niet gecorrigeerd te worden en zitten dus minder ingewikkeld in elkaar (vaak wel meer glas, maar minder elementen en dergelijke)
  FOK!fotograaf maandag 4 april 2005 @ 11:32:29 #242
73911 ultra_ivo
pi_25973047
Een Zenitar doet afhankelijk van de uitvoering en de handelaar iets tussen de 100 en 150 euro. Ter plekke natuurlijk nog goedkoper.
pi_26004955
Ik heb ooit eens op Dpreview.com een uitleg gelezen over de cropfactor van de dslr's. Kan em alleen niet meer vinden. Weet 1 van jullie deze toevallig boven water te toveren?
b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
pi_26005819
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 19:06 schreef Shogen het volgende:
Ik heb ooit eens op Dpreview.com een uitleg gelezen over de cropfactor van de dslr's. Kan em alleen niet meer vinden. Weet 1 van jullie deze toevallig boven water te toveren?
Bij Nikon is deze 1,53 -- bij Canon 1,6.
Een cropfactor van 1, dus eigenlijk geen cropfactor, dan is je sensor even groot als een 35mm negatief - dus 36mm breed en 24mm hoog. De sensor in de DSLR is een stuk kleiner. Doordat je dus voor dezelfde brandpuntsafstand een kleiner oppervlak belicht, heb je een vergroting tov een 35mm beeld. Deze vergroting is de cropfactor.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_26006688
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 19:36 schreef Gizz het volgende:
http://www.dpreview.com/l(...)th_Multiplier_01.htm ?
3 klikken vanaf de frontpage
2 zelfs

maar bedankt, die zocht ik inderdaad!
b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
  donderdag 7 april 2005 @ 17:43:23 #247
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_26052215
Wat is eigenlijk een goedkope en natuurlijk een goede macrolens voor op de canon?
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_26052325
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI 1:1
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2005 @ 17:50:41 #249
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_26052381
quote:
Op donderdag 7 april 2005 17:47 schreef Gizz het volgende:
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI 1:1
zonder enige twijfel idd.

Als je naar kwaliteit-prijs gaat kijken is helemaal geweldig!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 7 april 2005 @ 20:03:38 #250
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26055360
quote:
Op zondag 3 april 2005 21:11 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
ja, maar niet meer dan in een lichtsterk zoom objectief. De prijs van lenzen hangt het meest af van het aantal geproduceerde stuks. Daardoor kan een lens die eerst duur was, maar veel vraag naar is plots sterk in prijs dalen, en omgekeerd.
De Sigma 50-500 was 4300 gulden toen ie voor het eerst op de markt uitkwam. nu is ie bijna niks meer waard.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26057618
quote:
Op donderdag 7 april 2005 20:03 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De Sigma 50-500 was 4300 gulden toen ie voor het eerst op de markt uitkwam. nu is ie bijna niks meer waard.
Wil je mij dan een bigma geven? Voor mij is ¤900 niet bijna niks waard.
  vrijdag 8 april 2005 @ 06:43:08 #252
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26064464
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:39 schreef Gizz het volgende:
Wil je mij dan een bigma geven? Voor mij is ¤900 niet bijna niks waard.
Bij wijze van. De Bigma is echt een superzoom met goeie kwaliteit, dan is 900¤ in feite bijna niks.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:13:25 #253
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26072057
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:39 schreef Gizz het volgende:
Wil je mij dan een bigma geven? Voor mij is ¤900 niet bijna niks waard.
Nee. Ik ken jou niet en ik geef niets weg aan onbekenden. Ik ben gierig en ik koop geen Sigma
En wat elcastel zegt. Als de huizenprijzen van de nieuwbouw nou ook eens zo zouden zakken
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2005 @ 12:32:01 #254
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26144622
Vraag: past een teleconverter die geschikt is voor een Canon EF ook op een Eos 300D?

Zelfde vraag overigens voor "een Canon EF met 50mm lens een Vivitar 85-210 mm een Sigma 28 mm, 2 teleconverters 2 maal en een fish-eye voorzetlens". Een collega van me heeft dit te koop.

Ik ben met name geïnteresseerd in de fisheye en de teleconverters. Maar dan moeten ze wel passen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2005 @ 13:20:54 #255
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26145588
Als ik het goed begrijp moet het passen. Canon beweert:
quote:
Canon introduceerde in 1988 het EOS-systeem. Dit EOS-systeem maakt gebruik van EF-lenzen.
Alle SLR-camera's van vóór 1988 (niet-EOS-camera's) gebruiken FD-lenzen.
Deze twee systemen zijn niet compatibel met elkaar: gebruik geen FD-lens op een EOS-camera en geen EF-lens op een niet-EOS-camera.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26146042
Alle EF spullen passen op een 300D
Voor de Sigma en de Vivitar moet je wel opletten dat het een canon EF vatting heeft.
De teleconverter, van welk merk is die? Is het een voorzet of een tussenstuk?
Is het een Extender EF 1.4x II of Extender EF 2x II?
Een Extender EF 1.4x (zonder de II erachter) past niet op EF-S lenzen.
De canon teleconverters passen trouwens alleen op de L-serie van Canon (en misschien ook op de duurdere serie van sigma/tamron) omdat de converter een uitstekend deel heeft en je lens moet een daardoor een brandpunt hebben dat verder van de camera weg zit.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2005 @ 14:28:09 #257
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26147071
Hoei, dat is een heel technisch verhaal

Ik weet niets over de teleconverters, maar ik zal dit in elk geval even meenemen als ik morgen de spullen bekijk (collega neemt zijn spullen mee en ik mijn Eos en lenzen). Ik heb zelf de kitlens en een Tamron 70-300.

Kun je me misschien wat advies geven over prijzen? Ik heb geen idee wat hij ervoor wil hebben en ik wil wel graag weten wat een reële prijs is. Met name voor de teleconverters (hij heeft het over twee stuks) en de fisheye.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26147350
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:28 schreef Rewimo het volgende:
Hoei, dat is een heel technisch verhaal

Ik weet niets over de teleconverters, maar ik zal dit in elk geval even meenemen als ik morgen de spullen bekijk (collega neemt zijn spullen mee en ik mijn Eos en lenzen). Ik heb zelf de kitlens en een Tamron 70-300.

Kun je me misschien wat advies geven over prijzen? Ik heb geen idee wat hij ervoor wil hebben en ik wil wel graag weten wat een reële prijs is. Met name voor de teleconverters (hij heeft het over twee stuks) en de fisheye.
Een fish eye voorzetlens is nieuw zo'n 70 euro.
De teleconverters van Sigma zijn nieuw zo'n 249 (voor de 1.4x) en 299 (voor de 2x)
Ik heb het vermoeden dat de teleconverters niet van Canon zijn, anders zouden ze niet op de lens passen die hij ook te koop heeft.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2005 @ 14:54:03 #259
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26147684
Okee, dank je wel Ik ga morgen eerst maar eens kijken wat het is en wat er op wat past En dan eens informeren wat hij ervoor wil hebben.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 11 april 2005 @ 20:07:49 #260
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26155171
Rewimo, let ook op of je AF het blijft doen, sommige combinatie's geven alleen MF door ofzo, kwestie van even testen. Mocht dit het geval zijn, dan is er ook weer een truukje voor geloof ik, maar wel iets om in de gaten te houden.

Ik heb hier toevallig net een Kenko 2x converter liggen en die werkt op een Bigma (50-500mm) pas vanaf de 100mm, daarvoor past ie niet.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26159310
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:28 schreef Rewimo het volgende:
Ik weet niets over de teleconverters, maar ik zal dit in elk geval even meenemen als ik morgen de spullen bekijk (collega neemt zijn spullen mee en ik mijn Eos en lenzen). Ik heb zelf de kitlens en een Tamron 70-300.
Houd er rekening mee dat je autofocus niet meer werkt en dat de beeldkwaliteit niet echt ok zal zijn. Teleconverters zijn gemaakt voor scherpe prime's en scherpe/dure lenzen. Als je ze op budget zoomlensjes gaat zetten wordt het nogal brak allemaal.

Maar als je niet echt kieskeurig bent kan het natuurlijk..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 april 2005 @ 09:51:29 #262
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26165000
Set is helaas te oud, dus de vatting klopt niet. Wel een erg fraaie collectie trouwens, en hij wil ervanaf. Dus wie een complete set Canon EF zoekt... Ik krijg nog een lijstje van hem met wat er precies in zit.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:37:02 #263
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26168302
Oja, da's waar.. Men heeft mij verteld dat Canon met zijn camera's heeft zitten k*tten, waardoor sommige objectieven, met name die van niet canon merken, niet altijd (goed) werken met een Canon camera. Aardig van Canon [13.gif]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 12 april 2005 @ 16:53:13 #264
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26174155
Is dat niet gewoon het EF-S verhaal Shark.Bait ? En zo niet, kun je er dan iets meer over vertellen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26182455
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 16:53 schreef elcastel het volgende:
Is dat niet gewoon het EF-S verhaal Shark.Bait ? En zo niet, kun je er dan iets meer over vertellen ?
Tamron, sigma etc hebben geen licenties van canon om lenzen te maken voor hun camera's. Daardoor krijgen ze van canon ook geen uitgebreide technische specificaties van hoe het focussysteem etc werkt.

Om toch lenzen te kunnen maken vogelen ze een beetje uit hoe het ongeveer werkt. Daardoor gebeurd er het vaak dat bij nieuwere autofocus systemen oude tamron/sigma etc. lenzen niet meer werken omdat ze niet aan de canon AF standaard voldoen. Soms kun je die oude lenzen opnieuw laten chippen zodat ze weer werken, maar vaak kost dit nogal wat geld.
  donderdag 14 april 2005 @ 21:55:47 #266
119081 Was
~ is niet meer
pi_26233569
Ik ga de Canon Eos 350D (body) kopen. Ik denk eraan om daarbij te kopen:

Sigma AF 18-50/3,5-5,6 DC
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER II ø 58mm

Uit budgettaire overwegingen 2 goedkopere lenzen, over een jaar of wat kan ik verder winkelen. Iemand ervaring met deze lenzen? Goed genoeg voor iemand die voor de hobby mooie, dus geen professionele, plaatjes wil schieten? Indien er goede/betere alternatieven zijn hoor ik die graag. Ik wil wel dit bereik hebben qua mm (cropfactor meegerekend). En een quasi-makro vind ik ook wel prettig.

Nog een vraag: de lenzen matchen niet qua overlap (50-70 bereik mist). Is dat erg hinderlijk? Ik ga de lenzen voorlopig all-round gebruiken.
pi_26233712
Is het niet makkelijk cq. goedkoper om de kit te kopen? Dus een 350D met 18-55.
Dat de lenzen niet matchen ga je niet echt merken en/of als hinderlijk ervaren.

Kijk ook eens naar een 3e objectief, een canon ef 50 1.8. Die zou eigenlijk bij geen fotograaf mogen ontbreken. Ding kost niks, is extreem scherp en super lichtsterk.
  donderdag 14 april 2005 @ 22:11:52 #268
119081 Was
~ is niet meer
pi_26234095
1.8! Was me nog niet opgevallen, die lens. Nou, dat kan er nog wel vanaf. Goed plan, tnx!

Die kitlens is iets van 150 euro, de Sigma 40 euro goedkoper indien ik body~sigma koop. Indien er geen verschil is... (prijzen konijnenberg)

Deze zag ik ook nog:
Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Klinkt heel aantrekkelijk, zeker voor vakantie waar detailopname en wijdse uitzichten elkaar in rap tempo opvolgen. Maar... het klinkt een beetje als een Smart waar je met 12 man ruim in kan zitten. Zie ik spoken? Ander gaat deze voor het gebruiksgemak wel meetellen.
pi_26234411
Je ziet geen spoken, over het algemeen zijn dat soort superzooms nogal brak. Hier (en verdere posts) heb ik daar wat dingen over gezegd.

Zou het lekker bij losse lenzen houden in plaats van 1 superzoom.

Als je de sigma goedkoper kan krijgen dan de canon moet je dat vooral doen, optisch zit er niet veel verschil tussen de lenzen (is mij niet opgevallen iig) en de sigma voelt wat degelijker aan. Nadeel is wel dat je sigma lenzen een andere kant op moet draaien om te zoomen (canon is met de klok mee, sigma tegen klok in), maar aangezien je alleen maar sigma zooms neemt is dat geen probleem.

Ik raakte nogal in de war toen ik een weekje een sigma zoom gebruikte, want ik heb verder alleen canon zooms
  donderdag 14 april 2005 @ 22:36:42 #270
119081 Was
~ is niet meer
pi_26234908
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:21 schreef Gizz het volgende: (canon is met de klok mee, sigma tegen klok in), maar aangezien je alleen maar sigma zooms neemt is dat geen probleem.
Dat is voor mij een belangrijk punt. Heel fijn om te weten!
quote:
Ik raakte nogal in de war toen ik een weekje een sigma zoom gebruikte, want ik heb verder alleen canon zooms
Ah, je hebt ervaring met beide merken. Kan je nog iets zeggen over de geluidsproductie - met name de verschillen tussen beide merken? Ik heb nl. niet graag dat het object in de gaten heeft dat ik fotografeer. (dier of mens)
  FOK!fotograaf donderdag 14 april 2005 @ 22:57:57 #271
73911 ultra_ivo
pi_26235531
Als ik de kitzoom van mijn DSLR vergelijk met 20 jaar oude primes (zelfde vatting) merk ik een behoorlijk kwaliteitsverschil, in het nadeel van de moderne zoomlens. Ik gebruik driekwart van de tijd primes, bevalt me prima. Alleen als ik echt geen tijd heb om te wisselen dan gebruik ik een zoom met een beperkt bereik.
pi_26238730
Qua geluid verschillen de 18-50 en 18-55 niet echt, dus dat is geen punt waar je op hoeft te letten.
  vrijdag 15 april 2005 @ 01:02:26 #273
119081 Was
~ is niet meer
pi_26238808
Mooi. Keus is gemaakt.
pi_26255558
Misschien wat laat, maar ik verbaas mij er wel over dat kapitalen wordt uitgegeven voor een toestel en er dan uiteindelijk wordt bezuinigd op het objektief.
Het is net als met een geluidsinstallatie en de boxen juist een goed objektief is voorwaarde voor scherpe beelden en in dit geval een nieuwe 8.2 megap toestel rechtvaardigd een kwalitatief goed objektief
pi_26255651
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 19:47 schreef Kokomo het volgende:
Misschien wat laat, maar ik verbaas mij er wel over dat kapitalen wordt uitgegeven voor een toestel en er dan uiteindelijk wordt bezuinigd op het objektief.
Het is net als met een geluidsinstallatie en de boxen juist een goed objektief is voorwaarde voor scherpe beelden en in dit geval een nieuwe 8.2 megap toestel rechtvaardigd een kwalitatief goed objektief
ik snap tog wat je bedoelt
  FOK!fotograaf vrijdag 15 april 2005 @ 20:38:04 #276
73911 ultra_ivo
pi_26256652
En een goede lens hoeft niet eens zo duur te zijn. Als je tenminste niet valt voor de nieuwste modegadgets. nou ja nieuwste... Mijn beste portretlens is een Jupiter J9. Perfect beeld. Het ontwerp dateert uit de jaren 30, ergonomisch is ie dan ook een ramp. Maar de resultaten laten zich meten met lenzen die toch al snel 15x zo veel kosten.
pi_26256762
Klopt, veel oudere objektieven zijn van uitstekende kwaliteit. Als je de eerste serie zoomlenzen bijvoorbeeld neemt van Canon EF zijn deze kwalitatief vergelijkbaar met de huidige L-serie.
Kijk ook in FP daar wordt gesproken over een 25 oud objektief van Canon die scherper tekent dan een nieuwe hasselblad en zelfs schneider digitar
pi_26258537
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 20:43 schreef Kokomo het volgende:
Klopt, veel oudere objektieven zijn van uitstekende kwaliteit. Als je de eerste serie zoomlenzen bijvoorbeeld neemt van Canon EF zijn deze kwalitatief vergelijkbaar met de huidige L-serie.
Ik denk dat ivo doelt op wat oudere objectieven (tientallen jaren oud). De EF serie bestaat net, dus het is ook niet zo raar dat een L lens uit 89 even scherp kan zijn als een EF L lens uit 95.
pi_26259221
Zoals te lezen in het vakblad PF heeft men daar de 90 mm.SE vergeleken met de genoemde en dit is een 25 geleden geconstrueerde lens. Ikzelf heb met de eerste serie EOS lenzen gefotografeerd
toen er nog geen sprake was van L-serie in combinatie met de EOS 620, samen met de 650 de eerste EOS. De foto's met deze lens gemaakt zijn nauwelijks slechter dan met de nieuwe L-serie.
Ik heb oa. de 28-70 en de 70-210.
pi_26259432
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt
Heb je het nu over de TS-E90mm f/2.8? Die is pas sinds 1991 uit en is ook geen canon zoomlens?
Ook de 28-70 en 70-210 zijn niet tientallen jaren oud, daar doelde ik op.
pi_26259568
Nee klopt maar het gaat om het feit dat een lens 25 jaar geleden geconstrueerd het op kan nemen tegen nieuwe speciaal voor de digitale fotografie ontworpen lenzen.En dat staat te lezen in PF. De lens die ik in 1987 kocht was een 70-200 zoomlens(ingeruild enige jaren geleden) en is vervangen door de 70-210 L-serie, maar dat was maar amper een vooruitgang
  FOK!fotograaf vrijdag 15 april 2005 @ 22:47:59 #282
73911 ultra_ivo
pi_26259781
Ik doe er dan een paar decennia bovenop
Lens ontworpen in de jaren 30, mijn exemplaar is geproduceerd in 1968. De jouwe zal ongetwijfeld een stuk makkelijker werken.
pi_26260323
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 22:40 schreef Kokomo het volgende:
De lens die ik in 1987 kocht was een 70-200 zoomlens(ingeruild enige jaren geleden) en is vervangen door de 70-210 L-serie, maar dat was maar amper een vooruitgang
70-210 is vervangen door de 70-200 bedoel je?
Ach, USM is natuurlijk erg mooi en vooral voor sportfotografen tegenwoordig onmisbaar, dus ik vind het wel een redelijke vooruitgang.

Ik heb zelf trouwens de voorloper van de 70-200 2.8L, de 80-200 2.8L. Optisch scherper, maar geen USM. Aangezien ik ook geen USM nodig heb ben ik lekker voor de goedkopere 80-200 gegaan

De lenzen zijn nu, vergeleken met tientallen jaren geleden, natuurlijk gewoon duurder geworden doordat autofocus zo populair geworden is. Vroeger hoefde het alleen een bonk glas te zijn, focussen deed je zelf.
pi_26262744
Je hebt gelijk Ultra_Ivo Heb zelf ine de jaren 70 met een oude technische camera gewerkt met schneider lenzen echt heel goed. Ze zijn weliswaar verbeterd maar niet in die mate zoals de prijs gestegen is.
En Gizz , nee ik heb mijn oude zoomlens vervangen door een nieuwe maar dat was niet de verbetering die de meerprijs rechtvaardigde. Is wel beter maar niet in die mate. Mijn oude was heel wat beter als waar nu velen mee werken en de prijs was ook nieuw nog redelijk
pi_26262862
Maar daar ging mijn eerste reaktie niet over eigenlijk.
Ik vind dat je in eerste instantie een zo goed mogelijk objektief zou moeten uitzoeken, wat voor jou betaalbaar is, en dan daar de passende camera achter kopen, en niet een zo duur mogelijk toestel en dan bezuinigen op de lens.
  zaterdag 16 april 2005 @ 19:27:53 #286
119081 Was
~ is niet meer
pi_26278454
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 00:54 schreef Kokomo het volgende:
Maar daar ging mijn eerste reaktie niet over eigenlijk.
Ik vind dat je in eerste instantie een zo goed mogelijk objektief zou moeten uitzoeken, wat voor jou betaalbaar is, en dan daar de passende camera achter kopen, en niet een zo duur mogelijk toestel en dan bezuinigen op de lens.
Nu voel ik me een beetje aangesproken: ik ga een dure camera kopen en begin met wat goedkopere objectieven. 't Is namelijk niet niks, zo'n uitgave als je alles nog moet kopen.

Objectief uitzoeken en daar een camera bijkopen vind ik onzin. Die twee dingen moet je samen gebruiken, de combi is zo slecht als het minst goede onderdeel. Bovendien hebben veel beginners wel een idee wat voor SLR ze willen, maar moeten ze het werken met verschillende obvjectieven nog in de vingers krijgen. Want dat laatste is het voornaamste verschil met een compactcamera.
  zaterdag 16 april 2005 @ 19:36:01 #287
262 Re
Kiss & Swallow
pi_26278671
is er nog iemand die iets bij B&H moet hebben, ik ga er morgen langs... (TC 1.7x E II)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_26285151
Bij analoog is het objektief de bepalende factor van de scherpte ed. en natuurlijk welke film gebruik je. Bij digitaal komt daar natuurlijk bij welke chip zit erachter. Als je toch van plan bent om in de toekomst een beter objektief te kopen OK. Maar bij velen blijft dat erbij en in dat geval is het zonde van zo'n dure camera dat je niet de volle mogelijkheden kunt gebruiken.
pi_26286768
Ach, de chip zegt ook niet zo heel veel als je alleen maar RAW schiet, dan zou het nog meer om de sensor gaan. De meeste technofreaks schijnen nog al eens te vergeten dat het enige wat er eigenlijk veranderd is van analoge naar digitale fotografie is dat alleen het rolletje vervangen is voor een digitale sensor. Geloof me, fotograferen was vroeger toch echt meer dan alleen het rolletje. Ik heb nu een Pentax *Ist Ds en m'n favoriete lens is een 30 jaar oude 50mm. De jongens bij Pentax hebben tenminste gezorgd voor wat 'backwards compatibility', al wil ik er een 50 jaar oude lens opschroeven dan vinden ze het nog best.

Ik ga vaak samen schieten met een vriend van me met een EOS 20D, hij heeft oa een aantal jaren oud sigma objectief dat hij nog over heeft van een oude analoge EOS 300. Op z'n 300D werkte dit objectief pas na een update en op z'n 20D geeft het nu weer kuren en kan het wéér terug.

Erg mooi al die nieuwe snufjes, maar imho blijft glas glas en waarom zou je in Godsnaam bij één systeem blijven als je bij elke body toch ook weer net even andere lenzen moet kopen?
  FOK!fotograaf zondag 17 april 2005 @ 18:08:05 #290
73911 ultra_ivo
pi_26301930
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:50 schreef MacroTough het volgende:
Ik heb nu een Pentax *Ist Ds en m'n favoriete lens is een 30 jaar oude 50mm. De jongens bij Pentax hebben tenminste gezorgd voor wat 'backwards compatibility', al wil ik er een 50 jaar oude lens opschroeven dan vinden ze het nog best.
Dat was voor mij de hoofdreden om de istDs te kopen. En daarin ben ik niet teleurgesteld. Zeker gezien het goede oude glas dat ik erbij heb gekocht.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2005 @ 13:49:15 #291
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26321715
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:00 schreef Gizz het volgende:
Kijk ook eens naar [...] een canon ef 50 1.8. Die zou eigenlijk bij geen fotograaf mogen ontbreken. Ding kost niks, is extreem scherp en super lichtsterk.
Heeft deze lens meerwaarde ten opzichte van de 18-55mm kitlens? Hij is niet echt duur (82 euro bij Konijnenberg is volgens mij de goedkoopste optie), en ik begrijp dat het een prima lens is. Maar in wat voor situaties gebruik je hem bijvoorbeeld? En heeft het zin om hem naast de 18-55 aan te schaffen?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26321956
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:49 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Heeft deze lens meerwaarde ten opzichte van de 18-55mm kitlens? Hij is niet echt duur (82 euro bij Konijnenberg is volgens mij de goedkoopste optie), en ik begrijp dat het een prima lens is. Maar in wat voor situaties gebruik je hem bijvoorbeeld? En heeft het zin om hem naast de 18-55 aan te schaffen?
Ja, de kitlens is helemaal niet lichtsterk, en al zeker niet meer op 55mm. Ik gebruik mijn 50mm als portret lens, optredens, macro's (met extender) ... eigenlijk overal in condities waar het licht het laat afweten.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_26322244
Helemaal mee eens Geel-Teken, heb jaren daar mee gewerkt. Er staan ergens voorbeelden op het web, kan ze zo echter niet meer vinden.
Voor ïets "meer is er natuurlijk ook de 1.4
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2005 @ 14:31:13 #294
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26322751
quote:
Op maandag 18 april 2005 14:10 schreef Kokomo het volgende:
Voor ïets "meer is er natuurlijk ook de 1.4
Ach... voor die 250 euro verschil... waar hebben we het over?

Ik ga eens speuren naar zo'n 50mm f1.8. Klinkt goed in elk geval.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26323366
En als je nu een 1.4 occasian tegenkomt, gewoon doen, krijg je geen spijt van
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2005 @ 14:57:41 #296
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26323407
quote:
Op maandag 18 april 2005 14:56 schreef Kokomo het volgende:
En als je nu een 1.4 occasian tegenkomt, gewoon doen, krijg je geen spijt van
Dat zou leuk zijn ja
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26323589
Hier staan flink wat foto's met de 1.4 genomen
www.photo.net/photo/canon/50-1.4.html
  maandag 18 april 2005 @ 16:32:30 #298
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26325538
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 19:36 schreef Re het volgende:
is er nog iemand die iets bij B&H moet hebben, ik ga er morgen langs... (TC 1.7x E II)
Andere keer... ik heb nog een stuk maand aan het eind van mijn geld
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2005 @ 20:02:52 #299
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26330966
Wat zouden jullie bieden op een 50mm f1.4? Ik krijg er eentje aangeboden: 'een perfecte 50 1.4 met zonnekap' Ik had nog maar net een advertentie gezet
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2005 @ 20:05:10 #300
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26331016
quote:
Op maandag 18 april 2005 15:05 schreef Kokomo het volgende:
Hier staan flink wat foto's met de 1.4 genomen
www.photo.net/photo/canon/50-1.4.html
Dat ziet er heel goed uit. Je kunt er heel wat kanten mee op zie ik
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 april 2005 @ 21:13:41 #301
118003 Azathoth
Boundless Deamon Sultan
pi_26332413
quote:
Op maandag 18 april 2005 20:02 schreef Rewimo het volgende:
Wat zouden jullie bieden op een 50mm f1.4? Ik krijg er eentje aangeboden: 'een perfecte 50 1.4 met zonnekap' Ik had nog maar net een advertentie gezet
Tussen een kwart en de helft van de nieuwprijs.
Amorphous blight of nethermost confusion which blasphemes and bubbles at the center of all infinity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')