Ik heb ook mijn lijstje af.. het duurde even, vooral de uitleg, ik ben dan geen muziek recensent, maar ik vind dat het toch aardig is gelukt. Op naar 2009!
01. Maybeshewill - Not For Want Of TryingIk zou werkelijk niet weten hoe ik op deze band ben terecht gekomen, maar in ieder geval niet via de platenzaak.
Not For Want Of Trying is het debuut van de Engels band Maybeshewill. Een combinatie van lekker de gitaren laten gaan, maar ook mooie, rustige piano stukken om weer even op adem te komen. Een mix van traditionele instrumenten met een fijne dosis elektronica. Het gebruik van goede samples (zoals de mannenstem op de titeltrack) scoort bij mij ook erg hoge punten. En laat ik niet vergeten, het gebruik van geniale titels als
The Paris Hilton Sex Tape en
We Called For An Ambulance, But An Fire Engine Came, maken dit album tot de terechte winnaar.
02. Mogwai - The Hawk Is HowlingMogwai, volgens mijn Last.fm (en die heeft in dezen zeker gelijk) de band die ik het meeste luister, heeft in 2008 zijn 6e album uitgebracht. Dit moest de nummer 1 van het jaar worden, maar dat is het net niet geworden, en wel om het ietwat teleurstellende optreden in de Melkweg (rede kan ik niet verklaren, want ik heb genoten). Buiten dat is het één van hun beste albums, tippen aan
Come On Die You kan het niet, maar het is genieten met de hoofdletter G.
03. Crystal Castles - Crystal CastlesCredits gaan hiernaar Eric van Eerdenburg (van Lowlands) voor het boeken van deze ‘band’, hierdoor ben ik ze gaan luisteren. Ik quote niet graag, maar deze quote vat de 8-bit sound en distorted vocals van CC in één zin samen:
“ferocious, asphyxiating sheets of warped two-dimensional Gameboy glitches and bruising drum bombast pierce [the] skull with sheer shrill force, burrowing deep into the brain like a fever”. En zo voelt het ook!
04. This Will Destroy You - This Will Destroy YouWeer een post-rock band, maar wel weer een erg goede. Lekkere droomplaat wat melodisch ook sterk in elkaar steekt. Gewoon luisteren en je laten overdonderen! (wel een nominatie voor de lelijkste hoes van het jaar, hoewel andere hem fantastisch vinden.)
05. Sigur Rós - Með Suð í Eyrum Við Spilum EndalaustMet Sigur Rós heb ik een gekke band, tot ruim anderhalf jaar geleden, toen ik een beetje in de post-rock was geraakt, vond ik het niets, die stem.. yuk! Maar na het zien van de film Heima steeg deze band ineens in waarde. Nu zie ik het als een unieke groep artiesten, die niet evenaart kan worden.
Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust is veel opgewekter dan het voorgaande werk, maar het past goed.
Gobblidigook, een nummer dat ze 5 jaar geleden niet gemaakt konden hebben, is een ware knaller.
06. Bloc Party - IntimacyLekker, weer een nieuwe Bloc Party. Deze band staat bij mij wel in het krijt. Ondanks dat ik zoveel negatieve dingen hoor over
Intimacy, ben ik er wel goed over te spreken. Hoewel ik de vorige plaat niet beroerd vond, ben ik wel blij dat er weer iets meer electronica te horen is, als op het debuut. Goede plaat.
07. My Brightest Diamond - A Thousand Shark’s TeethShara Worden (My Brightest Diamond) heeft een unieke stem en gebruikt deze om een mix van opera en rock muziek te maken. Haar roots in de klassieke muziek zijn duidelijk terug te horen, maar een swingend ritme (als in
Apples) schroomt ze ook niet. Hierdoor is het een veelzijdig album geworden, die de kwaliteit van haar debuut minstens evenaart.
08. Blood Red Shoes - Box of SecretsOp Metropolis festival ontdekt, waar het toch wel de headliner was. Ik had wel nummers van ze gehoord, maar nooit echt in verdiept. Ik stond er versteld van dat ze maar met z’n tweeën waren. Korte, maar krachtige nummers, die ook live goed blijven staan (2x gezien). Ben erg benieuwd wat de houdbaarheid van deze twee is, hopelijk is de tweede plaat van hetzelfde niveau.
09. Foals - Antidotes Ik kan hier niet zoveel over zeggen eigenlijk. Dit hele, hele fijne debuut bevat lekkere indie rock/ dance punk nummers met invloeden uit oa de math rock. Goede nummers, die lekker blijven hangen. Erg jammer dat het nummer
Hummer niet op de plaat staat, maar gelukkig is daar de bonus disc.. Live schijnt het ook een hele goede ervaring te zijn, maar dat moet ik nog een keer ondergaan.
10. Blackfilm - Blackfilm Hoe ik op deze Londenaar terecht ben gekomen, is mij een raadsel, ik geloof dat deze plaat op een post-rock forum stond. Het komt in ieder geval uit een diepe krocht van het internet.
Blackfilm; zoals de naam waarschijnlijk al zegt, gaat het hier om duistere, donkere muziek die niet zou misstaan in een film. Erg sfeervol en het bevat hele fijne samples. Ik betreur dat ik deze nog niet in m’n platenkast heb staan, maar dat is wel vaker met onbekende artiesten. Verdient eigenlijk hoger in m’n lijstje.
11. Shearwater - RookEen plaat die ik eigenlijk te laat heb ontdekt, maar wel vaak genoeg heb geluisterd om hem een mooie plaats te geven op mijn lijstje. De combinatie van folk en rock overdonderde mij totaal. Ga ik zeker nog vaker luisteren.
12. The Last Shadow Puppets - Age of the UnderstatementDat het een kwalitatief hoogstaand jaar is, blijkt wel doordat ik The Last Shadow Puppets op 12 heb staan. ‘Ontdekt’ (voor zover dat nog kan, wanneer Alex eraan meewerkt) tijdens mijn vakantie in London. De sound die neergezet wordt staat mij wel aan, anders dan de Arctic Monkeys, maar toch erg fijn (slecht dat ik hier verwijs naar AM, aangezien het natuurlijk een totaal ander project is, maar dat gaat automatisch). Kom maar op met de volgende!
13. Hadouken! - Music for the Accelerated CultureEen verklaring voor mijn fascinatie voor Hadouken! heb ik niet. Het is muziek van nu, dat is duidelijk, over wat de jeugd op dit moment bezig houdt. Ik krijg geen genoeg van deze plaat, even lekker uit je bol en gedachteloos meebleren.
14. Santogold - SantogoldTijdens mijn stage hoorde ik een aantal keer
L.E.S. Artistes langskomen, steeds als dat nummer langs kwam, kijken wie het was, maar het stond daar verkeerd getagt denk ik, want de titel matchte nooit met dit nummer. Pas toen ik een Lowlands sampler ging maken, kwam ik toevalligerwijs erachter dat dit Santogold was. Zeer gevarieerd album, dit beloofd wat voor de toekomst!
15. Coldplay - Viva la VidaDe nieuwe sound spreekt mij erg aan, zeker naar het vorige album. Kan er niet veel over zeggen, gewoon een goede plaat. Favoriet is zonder twijfel
Viva La Vida.
16. De Jeugd van Tegenwoordig – De MachineDe Jeugd van Tegenwoordig, een verhaal apart, ten tijden van Parels kon ik ze wel uitkotsen, ik heb iedereen vervloekt die naar de Jeugd ging op Lowlands (2005 was het geloof ik). Ik weet niet waarom, maar vanaf
Shenkie kregen ze bij mij meer krediet en met
De Machine zijn hebben ze voor mij de beste plaat van Neerlandsche bodem gemaakt. Dit was zeker geen eendagsvlieg!
17. Fuck Buttons - Street HorrrsingDe eerste luisterbeurten hiervan waren op de fiets, het deed mij toen niets, er gebeurde te weinig. Onlangs toch weer opnieuw geprobeerd, maar gewoon thuis. Toen kwam ik erachter dat deze plaat toch wel een soort magie in zich heeft. Lekkere noise waarop toch wel veel gebeurt.
18. The Raconteurs - Consolers of the LonelyGoede plaat, misschien nog wel beter dan de vorige. Ik ben blij dat Jack White The Raconteurs als een volwaardige band ziet en niet als een side project van The White Stripes, wat mij toch een stuk minder bekoord.
19. Le Le - FlageGeniale combinatie van verschillende talen en fijne beats. De nummers in camping- Frans passen het meest in mij straatje, maar een nummer als Hard doet er niets voor onder.
20. Get Cape. Wear Cape. Fly - Searching For The Hows and WhysDeze 22 jarige jongeman houd ik al vanaf zijn debuut in de gaten. Get Cape. Wear Cape. Fly is mooie indie die mij aan het begin van het jaar goed in de greep heeft gehad. Bevat een groot aantal kwalitatieve nummers, zoals
Postcards of Catalunya en
Better Things (met Kate Nash).
21. The Gutter Twins - SaturnaliaEen samenwerking tussen Greg Dulli en Mark Lanegan kan toch niet anders dan goud worden.
Saturnalia is ook zeker een fijne, donkere plaat geworden. Hij grijpt mij echter minder dan verwacht en komt dan ook niet verder dan de 21e plaats.
22. Emiliana Torrini - Me and ArminiDe diversiteit van deze IJslandse Emiliana Torrini lijkt wel ongekend. Stond haar debuut in het teken van trip-hop, was haar tweede akoestisch, is
Me and Armini vooral een popplaat. Hiermee bestempeld Emiliana Torrini haar diversiteit,
Me and Armini bevat zelfs een aantal goed swingende nummers als
Big Jumps en
Jungle Drum.
23. A Silver Mt Zion - 13 Blues for Thirteen MoonsEen plaat met vier nummers (de eerste 12 zijn alleen wat tonen, als protest tegen de digitale wijze waarop muziek wordt verhandeld), maar wel elk van rond de 15 minuten lang (haast Godspeed-achtige lengtes). Een geslaagd album, dat is zeker waar, met veel variatie. Maar ik verkies toch
He has left us… boven deze. Hoewel
1,000,000 Died To Make This Sound en
BlindBlindBlind erg goede nummers zijn.
24. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Sunday At Devil DirtDe tweede samenwerking van Mark Lanegan in dit lijstje, deze keer met ex-Belle and Sebastian vocalist Isobel Campbell. Een zeer geslaagde combinatie van de rauwe zang van Lanegan en het liefelijke van Campbell. Helaas toch minder verrassend dan het debuut.
25. Cajun Dance Party - A Colourful LifeGekocht vanwege de hoes (verdroogde zonnebloem) in combinatie met de bandnaam, ik was erg benieuwd welke muziek erachter schuil zat. Ik was thuis erg verrast met wat ik te horen kreeg, een goede dosis catchy popparels, door een vijftal 18- jarigen. Van nummers als
The Race kan ik geen genoeg krijgen. Mooie verrassing, dit album.
26. Portishead - ThirdNa tien jaar eindelijk een nieuwe Portishead. Op
Third is, met succes, geprobeerd om van het label lounge muziek af te komen. Mooie plaat, maar te weinig geluisterd voor een goed oordeel.
27. Elbow - The Seldom Seen KidFijne plaat om aan te zetten, bevat hele goede nummers, zijn stuk voor stuk hoogtepuntjes. Waarom niet hoger dan? Omdat het mij nog nooit gelukt is om de plaat in één keer te luisteren, op gegeven moment slaat te verveling toe.
28. Kings Of Leon - Only By The NightDe eerste vijf nummers vind ik echt goed, daarna gaat de kwaliteit toch achteruit.
29. Gnarls Barkley - The Odd CoupleCrazy is echt kapot gedraaid, maar verder had ik er nooit naar een volledige plaat van Danger Mouse en Cee-Lo geluisterd.
The Odd Couple ben ik na aanleiding van de lijstjes hier gaan luisteren, wat een toffe plaat. Helaas te laat ontdekt voor een hogere notering.
30. P.O.D. - When Angels And Serpents DanceP.O.D. heeft van ‘vroeger’ (Satellite-periode) nog ergens een plekje in mijn hart. Ik was dan ook zeer verrast dat ze, voor mij ineens, een nieuwe album hadden gemaakt. Ik kan met veel plezier naar
When Angels And Serpents Dance luisteren, maar de kwaliteit van
Satellite halen ze, helaas, niet meer.
Eervolle vermelding (beste EP van het jaar):Ólafur Arnalds - Variations Of StaticAangezien ik nooit EP's in m'n jaarlijstje zet, wil ik dit ook dit jaar niet doen, maar Variations Of Static van deze IJslandse alleskunner (drumt ook in twee hardcore bands en is onlangs aan een techno/minimal project begonnen) is prachtig. Vanaf het eerste nummer Fok tot het vijfde en laatse nummer blijf je gegrepen door de piano klanken in combinatie met minimalistische elektronica, 3 violen en een cello. Zijn doel met deze muziek: klassieke muziek toegankelijk maken, en dat is zeker gelukt! Deze kan groot worden.
Eigenlijk mijn nummer één van het jaar, maar het is helaas een EP...