Led Zeppelin
Niet alleen een van de eerste bands die de 'heavy metal' op de kaart zette maar tevens een van de meest gevarieerde bands die de popmuziek rijk is. Het ouevre van Led Zeppelin is zo uitgebalanceerd dat er weinig meer te wensen overlaat. De klassieke invloeden gaan verder dan een strijkertje hier en daar ( Dat gaat dan met name op voor de live versies van No Quarter en Dazed and Confused, waarvan de laatste veelvuldig veranderde in een briljant multigelaagd slagveld). Maar het is ook de uitzonderlijke manier waarop er leentjebuur werd gespeeld bij collega's. Jatten, maar in eigen interpretatie neerzetten. Toch zijn het met name de uitwaaierende grensoverschrijdende riedels van Jimmy Page, de solide doch stuiterende melodielijnen van John Paul Jones en het betere hak- en beukwerk van John Bonham (en oh ja ze hadden ook nog een zanger) die gezamelijk de meest levendige rockband ooit vormden.
Golden Earring
Wat ik hier boven schrijf over het oeuvre geldt in mindere mate ook voor mijn nummer twee, Golden Earring. Misschien valt dat in dit geval wat minder in genres uit te drukken, maar toch zeker in de verschillende nuanceaanpassingen waarin de band met name in de begintijd zijn simpele rockgeluid verrijkte. Barry Hay die het ene album donker en machtig zingt, het andere album ijl en slepend. Die zich op het ene album met overslaande, bijna huilende, stem manifesteert als een voorloper van wat nu emo heet tot iemand die je kan beschouwen als de creme de la creme van de schuurpapieren krijsrock. En met bij vlagen teksten zo verfijnd dat de Anglosaksische generatiegenoten totaal verbleken. Rinus Gerritsen die gerust de meest innovatieve basspeler ooit genoemd mag worden, door de manier waarop hij het geluid van een Moog Taurus combineert met bij tijd en wijlen totaal contramelodische baslijnen, zijn zieke spacende bassolo en zijn grote collectie aan sterke basloops die de basis vormen voor wereldhits. Cesar Zuiderwijk die als beoogd krachtpatser immer met een fluwelen randje drumt, hier ook op elk album weer in weet te nuanceren. En George Kooymans die net als de andere drie in de jaren '70 zijn grote gebrek aan techniek verbloemt door zijn oneindige variatie in gitaargeluid. Samen met de furie en n'og een melodieuze laag toevoegende Robert-Jan Stips en Eelco Gelling hadden ze de wereld aan hun voeten, maar verloren ze het plezier in muziekmaken en dus hun grip op 's werelds grootste muziekmarkt. Jammer, want als het aan Joost Zwagerman ligt, had Golden Earring met een goede basis in Amerika de allergrootste band ooit kunnen worden.
Laverend tussen de door vele Amerikanen geroemde jams, en hun daverende serie hits waarom ze in Nederland zo vaak zijn verguisd. Maar dat is precies hoe het hoort: commercie in evenwicht met experimenteren.
The Beatles
Hier is natuurlijk alles al over geschreven. De enige band die op grote schaal verfijnde liedjes kon maken. Punt uit. Fuck de mensen die vinden dat er bands in de buurt van The Beatles komen op dat gebied.
The Cream
Wat gebeurt er als je een bluesgitarist, een jazzdrummer en een klassiek geschoolde bassist bij elkaar stopt? Dan krijg je taferelen die aan het ongelooflijke grenzen, waarbij evenals bij de nummers 1 en 2 superfijne popmuziek samen kan gaan met zieke eindeloze jams. Waarin de klassieke hand van Ginger Baker onverwachte wendingen aan popliedjes kan geven en waarin Eric Clapton uitblinkt in het smaakvol tot 20 minuten lang aan elkaar improviseren van de meest standaard bluesriffs, over de alle hoeken van het universum bezoekende bas- eh ja lijnen en melodieen zijn het niet -geluiden en drum- je kunt het bij vlagen geeneens ritmes meer noemen -geluiden heen.
The Cream had de meest tot de verbeelding sprekende band in de historie van de popmuziek kunnen en moeten zijn. Getuige Goodbye waren ze daar zeker al naar op weg. Helaas hebben ze de greep naar die positie moeten laten varen door interne strubbelingen.
John Coltrane
John Coltrane, vooral vermaard om zijn uitingen van traditionele jazz die hij in de jaren '50 maakte zowel solo als met Miles Davis. Ik ben met name geinteresseerd in de periode waarin hij elk contact met de realiteit verloor. Waarin hij door dagelijks 8 uur te studeren elke noot uit elk spectrum kon dromen. Waarin hij noten wilde bereiken die passend waren, maar niets meer te maken had met de schema's die bekend waren. Waarin zijn optredens vaak als niets anders klonken dan een hele stal met varkens die onverdoofd wordt geslacht. Onbegrensde muziek dus. Onbetaalbaar.
Zoals opgemerkt op een website waarop live in Japan geresenceerd werd: hij klonk halverwege jaren zestig vernieuwender dan alle jazzmuzikanten van nu bij elkaar.
The Soft Machine
Pink Floyd
Rolling Stones
U2
Yes
------------------
Genesis
The Who
The Mars Volta
Jimi Hendrix
Talking Heads
Miles Davis
David Bowie
Sun Ra
The Dismemberment Plan
Velvet underground
------------------
Radiohead
The Doors
John Zorn
Can
The Smiths
Captain Beefheart
Frank Zappa
Deep Purple
The Cure
King Crimson
------------------
Nick Drake
Them
The Kinks
The smashing Pumpkins
Tim Buckley
The Police
Jeff Buckley
Roxy Music
Donovan
Queen
------------------
Bob Dylan
Love
Eric Dolphy
Country joe and the fish
Alquin
The Clash
Benjamin Herman
Art Ensemble of Chicago
Taste
Brigitte Fontaine
------------------
Jon Spencer's Blues Explosion
Guns 'N Roses
Ramses Shaffy
Focus
Albert Ayler
Matchin Mole
Neil Young
Joni Mitchell
The Animals
Pearl Jam
------------------
Herbie Hancock
Supertramp
The Pretty Things
Ryan Adams
Stooges
Xhol (Caravan)
Mayo Thmopson / Red Krayola
Fleetwood Mac
Lou Reed
Johnny Winter
------------------
Rainbow
Cuby and The Blizzards
Omar Rodriguez Lopez
Ten years after
Jeff Beck
Wire
The Beta Band
Ornette Coleman
Rory Gallagher
James Brown
------------------
Grand Funk Railroad
De Jeugd Van tegenwoordig
Muse
Herman Brood & His Wild Romance
Camel
Black Sabbath
ELP
Syd Barrett
Karate
Buddy Guy
------------------
White Noise
The Faces
Denali
Het Goede Doel
The Move
Stevie Wonder
Rush
Marillion
System of a Down
Eddie Hazel
------------------
Taj Mahal, Paul Bley, Gentle Giant, Kubus & BangBang / Opgezwolle, The Beach Boys, Queens of the Stone Age, Portishead, Coldplay, Pavement, Soundgarden
Statistieken:
Op jaartal:
50's 2
60's 27
70's 40
80's 19
90's 7
00's 7
Op Genre:
Pop 85
Jazz 13
Hip Hop / Rap 2
Op type:
Band 81
Solo 19
Vrouwen 3
[ Bericht 0% gewijzigd door wallofdolls op 02-03-2009 21:08:57 ]