SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Nu pas?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 15:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik twijfel wel aan de 40 nu. nog bijna 2 graden erbij in 1 tot 1,5 uur?
Nee 6 uur geleden al, maar toen zat ik niet op FOK!.quote:
Daarmee nu op de zesde plaats van warmste dagen ooit gemeten. Nummer 5 is 39.0, dat gaat lastig worden.quote:
38.5 is daar al gehaald. Net als in Horst.quote:
38.6, we zijn er bijnaquote:Op vrijdag 26 juni 2026 15:53 schreef Llotyhy het volgende:
[..]
Daarmee nu op de zesde plaats van warmste dagen ooit gemeten. Nummer 5 is 39.0, dat gaat lastig worden.
Heb je een föhn?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
Misschien moet ik ff met wat warm staal in de buurt van mijn meter gaan staan
Flinke koorts.quote:
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Volgende meting nog verder omlaag. Van onderen!
Ja, 12 graden en grijs. Echt vet aantrekkelijkquote:Op vrijdag 26 juni 2026 15:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, Reykjavik ofzo klinkt altijd wel erg aantrekkelijk in deze tijd van het jaar.
Maar het is het waardquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wij hebben wel echt schofterig veel stroom verbruikt gisteren (en vandaag gaat nog wat harder)
Koelen is niet zo best voor het milieu
Graag.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Graftyfuskutweer
Opbokken met die hitte. NU!
Opbokken met die kouquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:19 schreef Regilio_ het volgende:
Nu wél weer 38.6 in Horst.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
gaan we dan niet eens de 39 halen?
Ten zuiden van Eindhoven is het al langere tijd 39.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
gaan we dan niet eens de 39 halen?
Waddeneilanden code geel, op dit moment warmer dan dat het hier aan de kust isquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:19 schreef Regilio_ het volgende:
Nu wél weer 38.6 in Horst.
[ afbeelding ]
Zolang het tijdens zonne-uren is verbruikt heb je juist voorkomen dat een overschot aan zonne-energie verspild zou worden.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wij hebben wel echt schofterig veel stroom verbruikt gisteren (en vandaag gaat nog wat harder)
Koelen is niet zo best voor het milieu
Precies. Ik heb de airco hier draaien op de zonnepanelen. Terugleveren levert toch bijna niets op dus kan beter mijn huis ermee koelen. En het helpt, mijn kantoor is op moment van schrijven een aangename 21 graden. Als ik nu naar buiten ga krijg ik een klap in het gezicht dus lekker binnen blijven.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zolang het tijdens zonne-uren is verbruikt heb je juist voorkomen dat een overschot aan zonne-energie verspild zou worden.
Vergeleken met waar we nu in zitten te braden? Ja, ja absoluut.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:12 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, 12 graden en grijs. Echt vet aantrekkelijk
*39,3°Cquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:37 schreef Dutch_view het volgende:
Volgens Weerplaza 39,1 als max in Ell
https://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/
39.3!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:37 schreef Dutch_view het volgende:
Het actuele kaartje laat de meting om de 10 minuten zien. Als het dan om 16.23u even warmer wordt dan wordt dat wel gewoon geregistreerd voor de max temperatuur, maar dan staat die niet op de 10 minuten metingen die de kaartjes gebruiken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:37 schreef Dutch_view het volgende:
Zou kunnen. De precieze locatie, sterkte etc is nog niet duidelijk, maar het zuiden en oosten kunnen zich sowieso opmaken voor feest.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:40 schreef VacaLoca het volgende:
Onweersstorm des doods morgenavond begrijp ik?
Ja, dat kan prima als ergens in een interval van 10 minuten die getoond wordt een hogere waarde is gemeten.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:37 schreef Dutch_view het volgende:
We zaten al op 39.3.quote:
Si:quote:
https://www.nu.nl/live/64(...)limburgse-horst.htmlquote:Nu ook landelijk warmste junidag ooit in Nederland
Het is nu ook landelijk de warmste junidag ooit in Nederland. In De Bilt werd zojuist een temperatuur van 36,4 graden gemeten. Het record stond op 36,1 graden en dateerde van 27 juni 1947. De komende uren wordt het nog warmer, mogelijk komt dan zelfs het absolute warmterecord voor De Bilt in het geding. De drie warmste dagen ooit gemeten in De Bilt:
37,5 graden (25 juli 2019)
37,2 graden (26 juli 2019)
36,4 graden (24 juli 2019)
Ja, Buienradar blijft tonen wat ze berekend hadden voor de dag. Ook als de actuele temp. daar een paar graden van afwijkt. Heel suf inderdaad.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:48 schreef VacaLoca het volgende:
Ik blijf trouwens gek worden van buienradar.nl dat ze echt overal een totale andere temperatuur tonen voor zelfde plek en tijdstip. In KPI blokjes, grafieken, landkaarten en tabellen scheelt het soms wel 4 graden van elkaar.
Oh het is nog 29 graden buiten, deuren maar dicht, of nee hier staat 25, doe maar open. Ja je kan zelf voelen maar met briesje voelt het al snel koeler dan de lucht is. Toch maar eens thermometer buiten ophangen in de schaduw.
Denk het niet. De Bilt lijkt ook in de greep te zijn gekomen van de westenwind.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:50 schreef Regilio_ het volgende:
"De komende uren wordt het nog warmer, mogelijk komt dan zelfs het absolute warmterecord voor De Bilt in het geding."
Nu nog wel lekker in de zon, hèquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:39 schreef heywoodu het volgende:
Half uurtje rustig gefietst, voor de ervaring enzo. Nu even drie liter water bijdrinken.
Buienradar.nlquote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, Buienradar blijft tonen wat ze berekend hadden voor de dag. Ook als de actuele temp. daar een paar graden van afwijkt. Heel suf inderdaad.
Ja buienradar is echt slecht.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Buienradar.nlGewoon KNMI data gebruiken zoals in de OP.
40+ gehaald in Belgenlandquote:Hittegolf bereikt piek: 40 graden gemeten in Kleine Brogel
In Kleine Brogel in Limburg zou een temperatuur van 40,0 graden Celsius zijn gemeten. Dat meldt onze weerman David Dehenauw. "Uit goede bron verneem ik dat op het station in Kleine Brogel 40,0 graden is bereikt", schrijft hij. "Intussen is de temperatuur gezakt tot 38,2 graden. Officiële bevestiging volgt na 20 uur, wanneer alle Tmax-waarden van de synoptische stations bekendgemaakt worden.”
Top 4 met 39.4!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:55 schreef Llotyhy het volgende:
25 juli 2019 40,7 Gilze-Rijen
26 juli 2019 40,1 Volkel
19 juli 2022 39,5 Maastricht
24 juli 2019 39,3 Eindhoven
2 juli 2025 39,0 Maastricht
We zitten in de top 5!
36.5 inmiddels.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:50 schreef Regilio_ het volgende:
"Nu ook landelijk warmste junidag ooit in Nederland
Het is nu ook landelijk de warmste junidag ooit in Nederland. In De Bilt werd zojuist een temperatuur van 36,4 graden gemeten. Het record stond op 36,1 graden en dateerde van 27 juni 1947."
Blaas eens richting regio Nijmegen aubquote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:17 schreef LTVDK het volgende:
Oeh de zeewind is hier ook aangekomen, het daalt opeens 2 graden afgelopen kwartierIs het nog steeds wel 36, maar dat terzijde
Inmiddels de ramen tegen elkaar opengezet, het lucht zo lekker door idd.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:17 schreef LTVDK het volgende:
Oeh de zeewind is hier ook aangekomen, het daalt opeens 2 graden afgelopen kwartierIs het nog steeds wel 36, maar dat terzijde
Ten zuiden van Venlo woon je las ik vanmorgen geloof ik.quote:
Weinig toegevoegde waarde. Zo wonen wij hier allemaal.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je wel eens in het Afrikamuseum in Berg en Dal geweest (nu helaas gesloten)?
[ afbeelding ]
Code rood voor 35 graden. Dan hebben wij jaarlijks code rood hierquote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:25 schreef Zipportal het volgende:
Code rood mocht ook wel voor het noorden. Temps zijn gelijk.
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:00 schreef ondeugend het volgende:
Dat je overal hoort dat er zonnebrand uitgedeeld wordt. Wat gemeen en pijnlijk zeg!![]()
![]()
Eindhoven had 40,4°C op 25 juli 2019quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:55 schreef Llotyhy het volgende:
25 juli 2019 40,7 Gilze-Rijen
26 juli 2019 40,1 Volkel
19 juli 2022 39,5 Maastricht
24 juli 2019 39,3 Eindhoven
2 juli 2025 39,0 Maastricht
We zitten in de top 5!
Ben je eerst half verbrand, krijg je straks koude stenen op je hoofd.quote:
Ja dus terecht niet in de lijst.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:35 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Eindhoven had 40,4°C op 25 juli 2019
Ow wat fijn, het koelt hier af!quote:
Eens. Zit de hele dag aan de noord kant van het huis met fan op mn hoofd te werken, maar het is nog niet te harden.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:37 schreef INViCTuS het volgende:
Op zich trek ik die hitte buiten nog wel, maar het mag best een tandje minder. En ik moet vrij zijn. Voor binnen is het hoger dan 22 dus gewoon beroerd, vind ik. Daar moet ik een oplossing voor vinden. Zolang ik thuis kan komen in aangename temperaturen is het buiten minder erg
36.5 inmiddels.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:50 schreef Regilio_ het volgende:
Het is nu ook landelijk de warmste junidag ooit in Nederland. In De Bilt werd zojuist een temperatuur van 36,4 graden gemeten. Het record stond op 36,1 graden en dateerde van 27 juni 1947."
36.7 nu.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 16:50 schreef Regilio_ het volgende:
Dit is buienradar?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:
Harmonie heeft er zin in voor morgenavond 0:00
[ afbeelding ]
Geef het maar om 18:00 al.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Volgens de KNMI app gaat het hier in de nacht naar zondag flink los (bij Hoorn)quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Koelt wel heerlijk afquote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:51 schreef essnhills het volgende:
[..]
Volgens de KNMI app gaat het hier in de nacht naar zondag flink los (bij Hoorn)
[ link | afbeelding ]
Bohhhhquote:
20.5 bedoel jequote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Inmiddels al afgekoeld naar een comfortabele 39.5 graden
RIP Limburg.quote:
It’s coming homequote:
Als ik een airco op 21 graden had staan zou het me helemaal niks meer schelen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:37 schreef INViCTuS het volgende:
Op zich trek ik die hitte buiten nog wel, maar het mag best een tandje minder. En ik moet vrij zijn. Voor binnen is het hoger dan 22 dus gewoon beroerd, vind ik. Daar moet ik een oplossing voor vinden. Zolang ik thuis kan komen in aangename temperaturen is het buiten minder erg
Daar hoeft het niet naar af te koelen. Als ik nu alle ramen en deuren openzet, koelt de hele straat direct 10 graden afquote:
Wat let je?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als ik een airco op 21 graden had staan zou het me helemaal niks meer schelen.
Flinke unit 😱quote:
Rip Limburgquote:
Geen geld en "ach, komt nog wel een keer"quote:
Rondje Nederland rijden in de auto met airco aan…?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:20 schreef Discombobulate het volgende:
We moeten nog wel een hele dag hé voordat het onweer komt.
Mobiele is niet zo duur toch (nooit in verdiept)?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Geen geld en "ach, komt nog wel een keer"
Ik hoop dat er ineens zo'n gigantisch onweer aankomt en dat de temperatuur ineens ontzettend omlaag gaat, alles donker en flink waaien, zo het hele zooitje warmte wegblazen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:22 schreef MadMaster het volgende:
Morgen mogelijk wel supercellen:
https://www.gelderlander.(...)der-worden~a697e3bd/
Dikke bloemkolen!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Flinke unit 😱
(that's what she said)
Naja, mobiele is niet per se nodig. Het is nu 25 en nog net te doen. Ik zou er wel één gehad hebben als het een graad of 31 was.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mobiele is niet zo duur toch (nooit in verdiept)?
Na lang wikken en wegen wordt hier over 2 weken een 3-split unit geplaatst.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:24 schreef kilon het volgende:
Ik heb naar aanleiding van deze week in ieder geval wel besloten om in het najaar of winter eens te kijken wat voor airco in mijn situatie het beste is met het oog op de toekomst. Deze zomer is toch alles uitverkocht en je moet zoiets ook niet overhaast aanschaffen.
Nou zie ik het ook... dagrecords ipv plaatsen met hoogst gehaalde temperatuur.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja dus terecht niet in de lijst.
Uitstekende keuze. Ga je zeker geen spijt van krijgen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Na lang wikken en wegen wordt hier over 2 weken een 3-split unit geplaatst.
Het is wel mooi geweest met de warme dagen in huis en de zonnepanelen moeten hun opbrengst toch ergens laten…
Ja, bij Luxemburg is iets aan het groeien wat langzaam deze kant opkomt.quote:
Net onder Maastricht ontstaat ook iets.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, bij Luxemburg is iets aan het groeien wat langzaam deze kant opkomt.
Op de satellietanimatie ziet het er vaak uit als rook uit een schoorsteen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Net onder Maastricht ontstaat ook iets.
[ afbeelding ]
Die later een grote biem wordt. Zo begon de bloemkool bij Luxemburg ook als een sliert.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:38 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Op de satellietanimatie ziet het er vaak uit als rook uit een schoorsteen.
Als je nu gaat dan plak je vanzelf vast.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:39 schreef Rnie het volgende:
Ik ben om.
De volgende keer zit ik vastgeplakt aan de snelweg.
Touchèquote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:41 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Als je nu gaat dan plak je vanzelf vast.
Waar blijven de klimaatdemonstraties nou? Je zou toch verwachten dat ze juist nu hun punt willen maken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:48 schreef ffoyle-involutus het volgende:
En misschien is het demonstreren effectiever als het ook daadwerkelijk heet is
Die moffen welquote:Duitsland meet met 41,3 graden zijn hoogste temperatuur ooit
In Duitsland is het vrijdag 41,3 graden geworden. Nog nooit eerder is in het land zo’n hoge temperatuur genoteerd. Het vorige record van 41,2 graden kwam uit juli 2019.
De Duitse weerdienst DWD meldt dat het record, dat nog moet worden geverifieerd, is verbroken in Saarland. Deze deelstaat ligt in het zuidwesten van Duitsland en grenst aan zowel Frankrijk als Luxemburg.
De weerdienst meldde eerder op vrijdag dat Duitsland voor het eerst in juni temperaturen boven de 40 graden heeft beleefd. Het vorige hitterecord voor de maand juni lag op 39,6 graden.
De uitzonderlijke hitte blijft aanhouden. Volgens de DWD kunnen de temperaturen zaterdag en zondag lokaal oplopen tot 42 graden.
Ja, stom andere landen met hun bazenrecords.quote:
Tot nu toe beter dan de geldbelg. Niet steeds onderbrekingen om de chat op te lezenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:06 schreef kree het volgende:
ff mijn nieuwe favoriete amateur weerman kijken hoor
Bekijk deze YouTube-video
Hij doet het heel leuk als je het mij vraagt, kwam er bij toeval op trouwens via YouTube.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tot nu toe beter dan de geldbelg. Niet steeds onderbrekingen om de chat op te lezen
Edit: net dono. Gewoon oplezen en weer door zonder teveel overdreven gedoe. Zo willen we het zien!
Ja! Doet het echt tof en duidelijk en rustig!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:10 schreef kree het volgende:
[..]
Hij doet het heel leuk als je het mij vraagt, kwam er bij toeval op trouwens via YouTube.
Wel leuk als ie ook op pad gaat zo met de auto
ik denk vandaag nietquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja! Doet het echt tof en duidelijk en rustig!
Maar serieus? Gaat ie zo chasen?![]()
Hier nog ~39 in Limbabwequote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:13 schreef kree het volgende:
hier nog 29 graden trouwens ook aan de westkust
my god. ik was gelukkig vrij vandaag dus niet zo last van, maar mij te heet allemaal dit. zelfs met 29 graden hier.quote:
Ja 29 is mij ook nog veel te warm. Ik kom niet buiten op zo'n dag als deze hoorquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:19 schreef kree het volgende:
[..]
my god. ik was gelukkig vrij vandaag dus niet zo last van, maar mij te heet allemaal dit. zelfs met 29 graden hier.
Hier bijna 4 graden eraf in 40 minutenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:17 schreef LTVDK het volgende:
haha ik ook niet liever, behalve als ik moet werken natuurlijk. En is dat ook nog soms in duingebied. Niet te doen gewoon soms.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja 29 is mij ook nog veel te warm. Ik kom niet buiten op zo'n dag als deze hoor
denk westen koelt wat sneller af nu.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:31 schreef Llotyhy het volgende:
Wat blijft die warmte lang hangen in het oosten/zuid-oosten
XR tuig 😱quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:39 schreef Rnie het volgende:
Ik ben om.
De volgende keer zit ik vastgeplakt aan de snelweg.
Hier wat minder. Het is nog steeds 34 graden, drie uur geleden was het 36. Met name in de zon is het kneiter heet, lopen zit er nog niet in.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:25 schreef essnhills het volgende:
[..]
Hier bijna 4 graden eraf in 40 minuten
Ik krijg een errorquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:06 schreef kree het volgende:
ff mijn nieuwe favoriete amateur weerman kijken hoor
WeerFocusquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik krijg een errorHoe heet t kanaal?
ja dat was een flinke rukwind net hequote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:55 schreef Felagund het volgende:
Morgen kans op hevige onweders en rukwinden, aldus de Belg. Ik hou van het Vlaams.
Lekker rucken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:58 schreef lbosse het volgende:
[..]
ja dat was een flinke rukwind net he
hij is net gestopt met de live stream.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik krijg een errorHoe heet t kanaal?
Een groot tempeest van een onweder.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:55 schreef Felagund het volgende:
Morgen kans op hevige onweders en rukwinden, aldus de Belg. Ik hou van het Vlaams.
quote:Synoptische situatie:
Aan de oostflank van een zone met lage druk boven de Britse Eilanden wordt uitzonderlijk warme lucht aangevoerd. Verder is er sprake van de aanwezigheid of ontwikkeling van een aantal thermische vores /lagedrukgebieden. Een eerste NNW-ZZO georiënteerde vore lag om 17 lt rond de lijn Den Helder-Eindhoven en trekt vanavond oostwaarts over het land. Een tweede laagje ligt boven het noorden van de Noordzee en trekt noordoostwaarts. Een derde (thermisch) laag ligt boven het noordelijk deel van Frankrijk en blijft daar grootschalig ook liggen, maar een of meerdere convergentielijnen bereiken wel ons aandachtsgebied, met name zaterdagavond. Het (golvende) koufront ligt nog wat westelijker en komt pas op zondag door waardoor het in het hele land gaat afkoelen. Op 500 hPa liggen we onder een rug, pas zaterdag in de loop van de dag wordt de hoogtestroming licht cyclonaal.
Modelbeoordeling:
De belangrijkste aandachtspunten: 1) extreme hitte. Ha43 uitvoer is behoorlijk te volgen, alleen midden op de dag was hij iets te warm. EC is nu in grote lijnen net niet warm genoeg. De Tx is op 39.,4°C uitgekomen. De hitte blijft echter uitzonderlijk, ook in combinatie met de hoge luchtvochtigheid (hittekracht 10 op veel plaatsen vanmiddag). Zaterdag geeft EC hogere maxima dan Ha43, wat te maken heeft met enkele buien die in de ochtend en middag al oostwaarts over het land trekken. We houden hier rekening mee, maar gaan voor de maximumtemperatuur meer uit van EC dus voor de maxima van morgen met in het zuidoosten opnieuw extreem warm, maar wel een fractie minder dan vandaag. 2) Zware convectie vanavond en komende nacht in het zuidoosten (en mogelijk nog wat verder noordwestelijk). Kans op enkele (pulse) cellen met zware windstoten, wateroverlast en grote hagel gezien hoge CAPE. Sterke noordelijke uitbreiding in Ha43 en dito gustfront gaan we momenteel niet direct van uit (kleine kans). De koude poel die Ha43 berekent is te sterk (te grote dauwpuntsdepressie). Het Icon D2 EPS geeft vooral boven Oost-België en Luxemburg enkele plaatselijke cellen met randverschijnselen, maar die blijven net buiten de landsgrenzen. EC is veel te scheutig met buien en berekent die ook op de verkeerde plaats. 3) Zware convectie zaterdagavond of mogelijk pas later in het gehele land. Daarvooruit in de ochtend en middag mogelijk ook al enkele buien, die de grootste angel evt. een beetje uit de avond- en nachtconvectie zouden kunnen halen. Dit lijkt een tamelijk opgelegde situatie in een regime van hoge Cape en hoge effectieve windschering (zie bijv. EFI Cape*Shear). Modeluitvoer schuift qua timing, maar is in grote lijnen consistent en eenduidig. Reëel gevaar voor de ontwikkeling van een linear convectief systeem met een ingebedde supercel en daarmee risico op (zeer) zware windstoten en (zeer) grote hagel. Scenario om nu serieus rekening mee te houden lijkt volgens de ensembles (Ha43 en Icon D2) de mogelijke ontwikkeling van forse onweersbuien boven het zuidoosten einde zaterdagmiddag begin zaterdagavond, in de latere avond van het zuiden uit gevolgd door een MCS-achtig systeem vanuit België met frequent onweer, (zeer) zware windstoten, veel regen in korte tijd en kans op (grote) hagel.
Aandachtspunten
Temperatuur:
Zie modelbeoordeling. Voor morgen achten we de EC-uitvoer realistischer.
Wind:
In de opeenvolgende Ha43-runs zien we steeds een enorm gustfront dat vanavond ontstaat door buien die steeds clusteren op outflow boundaries. We denken dat dit een te zwaar scenario is en gaan een beetje tussen Ha43 en ICON D2 in zitten qua waarschuwingen. Wel is het niet uitgesloten dat er, enigszins vergelijkbaar met het Ha43-scenario, een minder sterk gustfront zich over grotere gebieden kan verplaatsen, mede doordat de grenslaag wat stabiliseert na doorkomst van de vore. Dit zal echter wat langzamer gaan dan Ha43 nu voorschotelt. Zaterdagavond is de kans reëel dat er op meerdere plaatsen (zeer) zware windstoten optreden op een mogelijk lineair convectief systeem met kans op (ingebedde) supercells. De Ha43-pascal kansen op 75+ km/u windstoten zijn 50-75% en de Ha43-pascal kansen op 100+ km/u windstoten zijn 20-30%. Dit lijkt plausibel.
Bewolking:
Zie modelbeoordeling. Bij een (eventuele) bui Cb's met basis vandaag 8000 vt of hoger, zaterdag 7000 vt, en toppen FL450-500.
Neerslag:
Vanavond kans in het zuidoosten kans op een stevige onweersbui. De convectietemperatuur ligt echter rond de 40°C, dit halen we waarschijnlijk niet. Vrije forcering is dus niet waarschijnlijk en moet van convergentie bij de vore en/of outlow van buien stroomopwaarts komen. Dan is er met een (berekende) CAPE van meer dan 4000 J/kg, een dauwpuntsdepressie van ruim 18°C (inverted V) kans op zeer zware windstoten en (grote) hagel. Met 10-20 kn gaat het om pulse storms/matig georganiseerde multicells. We gaan er niet vanuit dat outflow boundaries voor sterke noordwaartse uitbreiding gaan zorgen, zoals het Ha43-scenario. Dat er met name in het oosten vannacht nog een onweersbui valt is niet helemaal uit te sluiten. Code geel voor het zuidoosten is hiervoor van kracht. Zaterdagochtend en zelfs in de middag is er nog onzekerheid over een eventueel advectief aangevoerd (restant) van een een convectief systeem vanuit Frankrijk, zie de modelbeoordeling. Zaterdagavond is een belangrijk aandachtspunt. De CAPE is dan weer zeer hoog (orde 2000-4000 J/kg). Van het westen uit neemt de 0-6 km windschering dan ook sterk toe naar 30 kn langs de oostgrens tot 50 kn mogelijk langs de westkust zaterdagavond. Dit alles mits de buien vanaf de grond kunnen worden geïnitieerd want we zien wel een inversie rond 7000 vt. (Zeer) goed georganiseerde multicells (in de vorm van squall lines) zijn dan waarschijnlijk, met kans op (ingebedde) supercells. Hierbij kans op (zeer) zware windstoten en grote hagel.
Hehehequote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Het is vandaag een keertje andersom, Friesland 10 graden warmer dan Zeeland
Dauwpunten ook lekker daar, 26 graden volgens harmoniequote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Niet heel Zeeland.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Ja ze hebben heel de week de rest van het land uitgelachen daar, nu krijgen ze het terugquote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Dauwpunten ook lekker daar, 26 graden volgens harmonie
Dat is tropischquote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Dauwpunten ook lekker daar, 26 graden volgens harmonie
Sowieso niet lopen deze dagenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:43 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Hier wat minder. Het is nog steeds 34 graden, drie uur geleden was het 36. Met name in de zon is het kneiter heet, lopen zit er nog niet in.
Vanaf 00:00 tot 8:00 kan ik eigenlijk pas de ramen open doen.quote:
Ik vind die Belg van Noodweerbenelux zó vermoeiend om naar te luisteren met de vele stiltes die hij laat vallen, onnodige Engelse uitspraken en hoe vaak hij in herhaling valt.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tot nu toe beter dan de geldbelg. Niet steeds onderbrekingen om de chat op te lezen
Edit: net dono. Gewoon oplezen en weer door zonder teveel overdreven gedoe. Zo willen we het zien!
Idem hier. En doet veel voor de clicks en vieuws denk ik. Sosm erger maken dan het is?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:27 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik vind die Belg van Noodweerbenelux zó vermoeiend om naar te luisteren met de vele stiltes die hij laat vallen, onnodige Engelse uitspraken en hoe vaak hij in herhaling valt.
Jup, veel te warm. Vraag me af wat het onweer (wat hier toch niet gaat komen vandaag) gaat doen. Dat wat nu over Luxemburg/België gaat zou volgens buienradar uit moeten breiden maar ik zie het niet gebeuren.quote:
Dat is echt een klap die je krijgt, niet normaal.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik dacht even, ja de zon gaat weer weg dus tijd om de deur even open te doen, krijg je een bak warmte naar binnen daar wordt je niet goed van.
Wat een smerig kut weer is dit zeg!
Hier komt vanavond sowieso niks. Misschien morgenavond/nachtquote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:56 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Jup, veel te warm. Vraag me af wat het onweer (wat hier toch niet gaat komen vandaag) gaat doen. Dat wat nu over Luxemburg/België gaat zou volgens buienradar uit moeten breiden maar ik zie het niet gebeuren.
Waarom pleur je een afbeelding van bijna 7mb hier neerquote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:42 schreef Starhopper het volgende:
Weet iemand trouwens welke site WeerFocus gebruikt voor de radarbeelden? Ziet er mooi en gedetaileerd uit!
[ afbeelding ]
Putto is heel andersquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:03 schreef kilon het volgende:
Is dit ook een clickbait paniekzaaier a la ome Putto of mag ik huilen?
[ x ]
Ja dat dus, en de winkels hun airco's maar aangooien en wat me opviel was dat de kassa's meisjes allemaal niks zaten te doenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is echt een klap die je krijgt, niet normaal.
Hier 'afgekoeld' naar 35
Nieuwe hitte is aanstaande, ik zie nog wel een nieuwe hittegolf aankomen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:03 schreef kilon het volgende:
[ x ]
Speciaal voor de telefoongebruikersquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Waarom pleur je een afbeelding van bijna 7mb hier neer![]()
![]()
En geen idee, denk dat dit meer betaalde programma's zijn.
Die putto is toch niet helemaal 100? Zie ik elke keer random opduiken en komt beetje over alsof die issues heeft.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Nieuwe hitte is aanstaande, ik zie nog wel een nieuwe hittegolf aankomen.
En hij is heel anders dan die putto!
Het Europees weermodel komt een week na dinsdag alweer met 30°C (en mogelijk hoger) op de proppen voor het zuiden van het land. Het verschil met nu is wel dat de dauwpunten in de buurt van de 10°C blijven, wat meestal ook koelere nachten betekent.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:03 schreef kilon het volgende:
[ x ]
Ik zal eens voor je onderzoeken om te kijken of ik iets voor je kan vindenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Speciaal voor de telefoongebruikersMAar hij is nu kleiner
![]()
Ja, denk ik ook wel ja betaald ofzo
Klopt dat is gewoon een pipo die denkt dat hij altijd gelijk heeft, als hij gelijk heeft dan prijst hij zich zelf de lucht in tegenover de andere weermannen. Maar als hij geen gelijk heeft hoor je hem niet en verwijderd hij meestal die postenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
Die putto is toch niet helemaal 100? Zie ik elke keer random opduiken en komt beetje over alsof die issues heeft.
Ik moet zeggen, ik volg die Putto al een tijdje om de zoveel tijd, maar wat hij zegt komt altijd wel erg goed in de buurt hoor. Vaak beter dan KNMI. Paniekzaaier niet, maar wel degelijk een competente weerman. Hij had wat we nu hadden ook al 2 weken geleden voorspeld i..t.t KNMI.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:03 schreef kilon het volgende:
[ x ]
Hij heeft wel echt vaak de goede voorspelling hoor. Maar het is wel een aparte man.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
Die putto is toch niet helemaal 100? Zie ik elke keer random opduiken en komt beetje over alsof die issues heeft.
Dit zegt Putto ook.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:03 schreef kilon het volgende:
[ x ]
Ja als je met hagel schiet is altijd wel iets raakquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:40 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij heeft wel echt vaak de goede voorspelling hoor. Maar het is wel een aparte man.
Mooie wolken, zijn dat die regenbuien die we zien op de radar?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nou, net even naar het speeltuintje en terug gelopen, zodat ik nog iets van buitenlucht inadem vandaag. Doe ik ook nooit meer met deze temperaturen
Wel wat wolken in de buurt..
[ afbeelding ]
Ja en de tweets die niet uitkomen verwijdert ie, dan blijven alleen de goeden overquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:40 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij heeft wel echt vaak de goede voorspelling hoor. Maar het is wel een aparte man.
Boooh, bloemkolenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nou, net even naar het speeltuintje en terug gelopen, zodat ik nog iets van buitenlucht inadem vandaag. Doe ik ook nooit meer met deze temperaturen
[ afbeelding ]
Wel slim bedacht. Minder slim dat het uiteindelijk toch wel op gaat vallen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:48 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ja en de tweets die niet uitkomen verwijdert ie, dan blijven alleen de goeden over![]()
Stuur maar even door!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
[ afbeelding ]
Daar heb ik niks van gezien.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:48 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ja en de tweets die niet uitkomen verwijdert ie, dan blijven alleen de goeden over![]()
Jaloersquote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:00 schreef kree het volgende:
koelt goed af aan de kust hier. Ik denk nu buiten iets lagere temperatuur als binnen.
Ramen open
https://web.weatherwise.app/quote:Op vrijdag 26 juni 2026 20:42 schreef Starhopper het volgende:
Weet iemand trouwens welke site WeerFocus gebruikt voor de radarbeelden? Ziet er mooi en gedetaileerd uit!
[ afbeelding ]
Je bent me ook net voorquote:
dat is idd een voordeel van aan de ZW kust wonen.quote:
Mag wel in de OP.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Je bent me ook net voorik had em ook zojuist gevonden
Dit soort weer is ook precies wat ik tegen heb op dat we in de toekomst luchtiger zouden moeten bouwen zoals in delen van Zuid Amerikaquote:Op vrijdag 26 juni 2026 21:49 schreef ffoyle-involutus het volgende:
Nog steeds vies plakweer trouwens. Als ik al wil luchten dan kan dat pas vannacht als ik de voorspelling mag geloven.
Dat doet het weer vandaag al. Ik vind dit in elk geval een wakkerschuddende demonstratie van de toekomst. Zo overtuigend en op zo’n grote schaal, daar valt een clubje op de snelweg bij in het niet.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 18:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Waar blijven de klimaatdemonstraties nou? Je zou toch verwachten dat ze juist nu hun punt willen maken.
Dus als het ijskoud is dan zegt dat ook iets over het klimaat volgens jouw redenatie.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:23 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat doet het weer vandaag al. Ik vind dit in elk geval een wakkerschuddende demonstratie van de toekomst. Zo overtuigend en op zo’n grote schaal, daar valt een clubje op de snelweg bij in het niet.
Ja, waar was die bewolking nou de hele dagquote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:24 schreef Momo het volgende:
Nu wordt het ineens bewolkt nu de nacht er aan komt
17 juli 2004, die warme dag die werd afgesloten door een geweldige shelfcloud! Voor dat de hier in verzwakte vorm aankwam, kreeg ik eerst nog een forse onweersbui vanuit het zuidoosten, die gaf meer onweer en water dan die shelfcloudquote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:15 schreef kree het volgende:
tijd niet gezien dit. mss weet speedy t nog wel, maar denk echt 20 jaar terug zat ik op het strand en kwam dit. vanuit het westen aan.
Helaas beelden kwijt met mijn 0,3mp camera.
Pak die van DEESS, die heeft stuk minder last van ruisquote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:26 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je bent een held!!!Thnx!!! Zo cool je kunt gewoon switchen van radar
ja idd. grappig ik weet het nog steeds eigenlijk wel.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
17 juli 2004, die warme dag die werd afgesloten door een geweldige shelfcloud! Voor dat de hier in verzwakte vorm aankwam, kreeg ik eerst nog een forse onweersbui vanuit het zuidoosten, die gaf meer onweer en water dan die shelfcloud
Ja maar deze ga je ook niet meer vergeten, dit was gewoon de onweersbui die altijd bij blijft.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:32 schreef kree het volgende:
[..]
ja idd. grappig ik weet het nog steeds eigenlijk wel.
61% bij mij binnen en met ramen open temperatuur daalt wel eigenlijk. 25.5. nuquote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:33 schreef _UserName_ het volgende:
RV nu op 74%, qas eerder vandaag nog 20%, toen het 38graden was. Stuk beter te doen toen dan nu. Gaat geen leuke nacht worden
ja is ook zo. soort van "never Forget" moment. want uit het westen komen ze sowieso niet heel veel dit soort shelfclouds enzo ?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja maar deze ga je ook niet meer vergeten, dit was gewoon de onweersbui die altijd bij blijft.
Net als 2 maart 2005
Watquote:
Nu ben ik jaloersquote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:36 schreef Starhopper het volgende:
Wijk aan Zee 25 graden nuWas 5 uur geleden nog 37,4
Daarom houd ik de ramen nog steeds gesloten ondanks dat het buiten iets koeler is.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:50 schreef Starhopper het volgende:
Sodetering. Die RV is hier echt belachelijk hoog hoor. Niet te doen dit. Ik zweet mij de tyfus ineens
Hier nog 29quote:Op vrijdag 26 juni 2026 22:53 schreef LTVDK het volgende:
Gisteren was het om deze tijd 28 graden met 80% luchtvochtigheid, nu is het maar 26 en 60%
Ja binnen koelt het helaas nog niet echt af, de wind is ook weer bijna helemaal wegquote:
Eigen afwegingquote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:02 schreef StateOfMind het volgende:
Normaliter gooi je alles open zodra het buiten koeler/minder heet is dan binnen.
Maar hoe zit dat eigenlijk als het buiten idd koeler is dan binnen, maar wel heel smerig benauwd door de hoge luchtvochtigheid?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |