abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:34:26 #151
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157801
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ken je klassiekers _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:35:21 #152
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157808
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:29 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, bij Luxemburg is iets aan het groeien wat langzaam deze kant opkomt.
Net onder Maastricht ontstaat ook iets.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221157813
Ik hoop dat het veel sneller komt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:37:59 #154
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157822
Er ontstaat al onweer in de sliert onder Maastricht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:38:18 #155
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_221157823
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Net onder Maastricht ontstaat ook iets.

[ afbeelding ]
Op de satellietanimatie ziet het er vaak uit als rook uit een schoorsteen.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:39:16 #156
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157827
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:38 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Op de satellietanimatie ziet het er vaak uit als rook uit een schoorsteen.
Die later een grote biem wordt. Zo begon de bloemkool bij Luxemburg ook als een sliert.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221157828
Ik ben om.

De volgende keer zit ik vastgeplakt aan de snelweg.
De enige echte.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:41:33 #158
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221157834
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:39 schreef Rnie het volgende:
Ik ben om.

De volgende keer zit ik vastgeplakt aan de snelweg.
Als je nu gaat dan plak je vanzelf vast.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221157868
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:41 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Als je nu gaat dan plak je vanzelf vast.
Touchè
De enige echte.
pi_221157870
En misschien is het demonstreren effectiever als het ook daadwerkelijk heet is :7
  vrijdag 26 juni 2026 @ 18:52:53 #161
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157888
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:48 schreef ffoyle-involutus het volgende:
En misschien is het demonstreren effectiever als het ook daadwerkelijk heet is :7
Waar blijven de klimaatdemonstraties nou? Je zou toch verwachten dat ze juist nu hun punt willen maken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221157943
quote:
Duitsland meet met 41,3 graden zijn hoogste temperatuur ooit
In Duitsland is het vrijdag 41,3 graden geworden. Nog nooit eerder is in het land zo’n hoge temperatuur genoteerd. Het vorige record van 41,2 graden kwam uit juli 2019.

De Duitse weerdienst DWD meldt dat het record, dat nog moet worden geverifieerd, is verbroken in Saarland. Deze deelstaat ligt in het zuidwesten van Duitsland en grenst aan zowel Frankrijk als Luxemburg.

De weerdienst meldde eerder op vrijdag dat Duitsland voor het eerst in juni temperaturen boven de 40 graden heeft beleefd. Het vorige hitterecord voor de maand juni lag op 39,6 graden.

De uitzonderlijke hitte blijft aanhouden. Volgens de DWD kunnen de temperaturen zaterdag en zondag lokaal oplopen tot 42 graden.

Die moffen wel :(
blablablabla
pi_221157963
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 juni 2026 @ 19:05:30 #165
862 Arcee
Look closer
pi_221157974
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Die moffen wel :(
Ja, stom andere landen met hun bazenrecords. :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_221157979
ff mijn nieuwe favoriete amateur weerman kijken hoor :)
Bekijk deze YouTube-video
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:07:46 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221157990
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:06 schreef kree het volgende:
ff mijn nieuwe favoriete amateur weerman kijken hoor :)
Bekijk deze YouTube-video
Tot nu toe beter dan de geldbelg. Niet steeds onderbrekingen om de chat op te lezen :')

Edit: net dono. Gewoon oplezen en weer door zonder teveel overdreven gedoe. Zo willen we het zien!
pi_221157999
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Tot nu toe beter dan de geldbelg. Niet steeds onderbrekingen om de chat op te lezen :')

Edit: net dono. Gewoon oplezen en weer door zonder teveel overdreven gedoe. Zo willen we het zien!
Hij doet het heel leuk als je het mij vraagt, kwam er bij toeval op trouwens via YouTube.

Wel leuk als ie ook op pad gaat zo met de auto :)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:11:16 #169
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221158006
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:10 schreef kree het volgende:

[..]
Hij doet het heel leuk als je het mij vraagt, kwam er bij toeval op trouwens via YouTube.

Wel leuk als ie ook op pad gaat zo met de auto :)
Ja! Doet het echt tof en duidelijk en rustig!

Maar serieus? Gaat ie zo chasen? :o
pi_221158020
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja! Doet het echt tof en duidelijk en rustig!

Maar serieus? Gaat ie zo chasen? :o
ik denk vandaag niet :)
Do what you love, love what you do!
pi_221158022
hier nog 29 graden trouwens ook aan de westkust
Do what you love, love what you do!
pi_221158039
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:13 schreef kree het volgende:
hier nog 29 graden trouwens ook aan de westkust
Hier nog ~39 in Limbabwe :')
pi_221158048
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:18 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Hier nog ~39 in Limbabwe :')
my god. ik was gelukkig vrij vandaag dus niet zo last van, maar mij te heet allemaal dit. zelfs met 29 graden hier. :)
Do what you love, love what you do!
pi_221158051
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:19 schreef kree het volgende:

[..]
my god. ik was gelukkig vrij vandaag dus niet zo last van, maar mij te heet allemaal dit. zelfs met 29 graden hier. :)
Ja 29 is mij ook nog veel te warm. Ik kom niet buiten op zo'n dag als deze hoor :P
pi_221158080
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:17 schreef LTVDK het volgende:
Oeh de zeewind is hier ook aangekomen, het daalt opeens 2 graden afgelopen kwartier *G* Is het nog steeds wel 36, maar dat terzijde
Hier bijna 4 graden eraf in 40 minuten *G*
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_221158108
Wat blijft die warmte lang hangen in het oosten/zuid-oosten
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_221158122
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:20 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja 29 is mij ook nog veel te warm. Ik kom niet buiten op zo'n dag als deze hoor :P
haha ik ook niet liever, behalve als ik moet werken natuurlijk. En is dat ook nog soms in duingebied. Niet te doen gewoon soms.

Maar oke volgende week krijgen we weer beetje relaxter temperaturen.
Do what you love, love what you do!
pi_221158140
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:31 schreef Llotyhy het volgende:
Wat blijft die warmte lang hangen in het oosten/zuid-oosten
denk westen koelt wat sneller af nu.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:36:16 #179
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221158142
Wijk aan Zee 25 graden nu :D Was 5 uur geleden nog 37,4 :D
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:42:11 #180
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221158173
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:39 schreef Rnie het volgende:
Ik ben om.

De volgende keer zit ik vastgeplakt aan de snelweg.
XR tuig 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:43:36 #181
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_221158183
Dat record gaat er gewoon komen hoor..

Als het vandaag was, dan wel in Juli
Als het niet in Juli is, dan wel in Augustus
Als het niet in Augustus is, dan zomer 2027
Als het niet in de zomer 2027 is, dan voor 2030
Als het niet voor 2030, dan wel binnen 10 jaar
Als het niet binnen tien jaar, dan wel binnen 50 jaar

Linksom of rechtsom...het record zal er komen! En als het record komt, dan kijkt het niet naar arm of rijk, naar jong of oud of naar links of rechts...dan is iedereen in de grip van het record.

Warme groet, Drs/Dr/MSc M. Putto!

Ps. Morgen 48 cm sneeuw!
pi_221158184
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:25 schreef essnhills het volgende:

[..]
Hier bijna 4 graden eraf in 40 minuten *G*
Hier wat minder. Het is nog steeds 34 graden, drie uur geleden was het 36. Met name in de zon is het kneiter heet, lopen zit er nog niet in.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:45:06 #183
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221158191
Het is hier alsnog een paar uur 39 graden geweest.

Was eerder kortstondig 39, maar zakte al snel terug naar 38.
Maar daarna toch weer een tijdje 39 geweest.

En verderop in de straat was iemand met zijn zoons bezig om een split airco te installeren, in de volle zon.
Slechte timing :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:47:37 #184
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221158209
Het record van 2019 mag dan, gelukkig, niet verbroken zijn, maar het was vandaag wel warmer dan het record van 38,6 uit 1944.

Dus toch wel speciaal.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221158215
Op zich als je naar arome kijkt valt het nog wel mee maar ik denk dat het zaterdag op zondag nog wel uit zal breiden. Al hoop ik, ondanks welkome verkoeling, dat de ergste hagel en windstoten lekker in het oosten blijven.

pi_221158222
Ik ben aan het smelten :'( ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221158243
Morgen kans op hevige onweders en rukwinden, aldus de Belg. Ik hou van het Vlaams.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_221158255
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:06 schreef kree het volgende:
ff mijn nieuwe favoriete amateur weerman kijken hoor :)
Bekijk deze YouTube-video
Ik krijg een error ;( Hoe heet t kanaal?
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:57:48 #189
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221158257
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:57 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik krijg een error ;( Hoe heet t kanaal?
WeerFocus :)
pi_221158260
Laat het onweer in Limboland maar komen. Wij verwelkomen u.
pi_221158262
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:55 schreef Felagund het volgende:
Morgen kans op hevige onweders en rukwinden, aldus de Belg. Ik hou van het Vlaams.
ja dat was een flinke rukwind net he
Bekijk deze YouTube-video
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 26 juni 2026 @ 20:00:13 #192
284411 crew  heywoodu
pi_221158270
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:58 schreef lbosse het volgende:

[..]
ja dat was een flinke rukwind net he
Bekijk deze YouTube-video
Lekker rucken.

Bekijk deze YouTube-video
pi_221158302
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:57 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik krijg een error ;( Hoe heet t kanaal?
hij is net gestopt met de live stream.
Kanaal is WeerFocus :)

de discord die ie heeft is ook wel leuk, maar nog niet zo heel veel gekeken daar.
Do what you love, love what you do!
  Redactie Frontpage vrijdag 26 juni 2026 @ 20:09:44 #194
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_221158333
Het is vandaag een keertje andersom, Friesland 10 graden warmer dan Zeeland
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_221158339
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:55 schreef Felagund het volgende:
Morgen kans op hevige onweders en rukwinden, aldus de Belg. Ik hou van het Vlaams.
Een groot tempeest van een onweder.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:10:35 #196
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221158340
KNMI Guidance
quote:
Synoptische situatie:

Aan de oostflank van een zone met lage druk boven de Britse Eilanden wordt uitzonderlijk warme lucht aangevoerd. Verder is er sprake van de aanwezigheid of ontwikkeling van een aantal thermische vores /lagedrukgebieden. Een eerste NNW-ZZO georiënteerde vore lag om 17 lt rond de lijn Den Helder-Eindhoven en trekt vanavond oostwaarts over het land. Een tweede laagje ligt boven het noorden van de Noordzee en trekt noordoostwaarts. Een derde (thermisch) laag ligt boven het noordelijk deel van Frankrijk en blijft daar grootschalig ook liggen, maar een of meerdere convergentielijnen bereiken wel ons aandachtsgebied, met name zaterdagavond. Het (golvende) koufront ligt nog wat westelijker en komt pas op zondag door waardoor het in het hele land gaat afkoelen. Op 500 hPa liggen we onder een rug, pas zaterdag in de loop van de dag wordt de hoogtestroming licht cyclonaal.
Modelbeoordeling:

De belangrijkste aandachtspunten: 1) extreme hitte. Ha43 uitvoer is behoorlijk te volgen, alleen midden op de dag was hij iets te warm. EC is nu in grote lijnen net niet warm genoeg. De Tx is op 39.,4°C uitgekomen. De hitte blijft echter uitzonderlijk, ook in combinatie met de hoge luchtvochtigheid (hittekracht 10 op veel plaatsen vanmiddag). Zaterdag geeft EC hogere maxima dan Ha43, wat te maken heeft met enkele buien die in de ochtend en middag al oostwaarts over het land trekken. We houden hier rekening mee, maar gaan voor de maximumtemperatuur meer uit van EC dus voor de maxima van morgen met in het zuidoosten opnieuw extreem warm, maar wel een fractie minder dan vandaag. 2) Zware convectie vanavond en komende nacht in het zuidoosten (en mogelijk nog wat verder noordwestelijk). Kans op enkele (pulse) cellen met zware windstoten, wateroverlast en grote hagel gezien hoge CAPE. Sterke noordelijke uitbreiding in Ha43 en dito gustfront gaan we momenteel niet direct van uit (kleine kans). De koude poel die Ha43 berekent is te sterk (te grote dauwpuntsdepressie). Het Icon D2 EPS geeft vooral boven Oost-België en Luxemburg enkele plaatselijke cellen met randverschijnselen, maar die blijven net buiten de landsgrenzen. EC is veel te scheutig met buien en berekent die ook op de verkeerde plaats. 3) Zware convectie zaterdagavond of mogelijk pas later in het gehele land. Daarvooruit in de ochtend en middag mogelijk ook al enkele buien, die de grootste angel evt. een beetje uit de avond- en nachtconvectie zouden kunnen halen. Dit lijkt een tamelijk opgelegde situatie in een regime van hoge Cape en hoge effectieve windschering (zie bijv. EFI Cape*Shear). Modeluitvoer schuift qua timing, maar is in grote lijnen consistent en eenduidig. Reëel gevaar voor de ontwikkeling van een linear convectief systeem met een ingebedde supercel en daarmee risico op (zeer) zware windstoten en (zeer) grote hagel. Scenario om nu serieus rekening mee te houden lijkt volgens de ensembles (Ha43 en Icon D2) de mogelijke ontwikkeling van forse onweersbuien boven het zuidoosten einde zaterdagmiddag begin zaterdagavond, in de latere avond van het zuiden uit gevolgd door een MCS-achtig systeem vanuit België met frequent onweer, (zeer) zware windstoten, veel regen in korte tijd en kans op (grote) hagel.
Aandachtspunten

Temperatuur:

Zie modelbeoordeling. Voor morgen achten we de EC-uitvoer realistischer.
Wind:

In de opeenvolgende Ha43-runs zien we steeds een enorm gustfront dat vanavond ontstaat door buien die steeds clusteren op outflow boundaries. We denken dat dit een te zwaar scenario is en gaan een beetje tussen Ha43 en ICON D2 in zitten qua waarschuwingen. Wel is het niet uitgesloten dat er, enigszins vergelijkbaar met het Ha43-scenario, een minder sterk gustfront zich over grotere gebieden kan verplaatsen, mede doordat de grenslaag wat stabiliseert na doorkomst van de vore. Dit zal echter wat langzamer gaan dan Ha43 nu voorschotelt. Zaterdagavond is de kans reëel dat er op meerdere plaatsen (zeer) zware windstoten optreden op een mogelijk lineair convectief systeem met kans op (ingebedde) supercells. De Ha43-pascal kansen op 75+ km/u windstoten zijn 50-75% en de Ha43-pascal kansen op 100+ km/u windstoten zijn 20-30%. Dit lijkt plausibel.
Bewolking:

Zie modelbeoordeling. Bij een (eventuele) bui Cb's met basis vandaag 8000 vt of hoger, zaterdag 7000 vt, en toppen FL450-500.
Neerslag:

Vanavond kans in het zuidoosten kans op een stevige onweersbui. De convectietemperatuur ligt echter rond de 40°C, dit halen we waarschijnlijk niet. Vrije forcering is dus niet waarschijnlijk en moet van convergentie bij de vore en/of outlow van buien stroomopwaarts komen. Dan is er met een (berekende) CAPE van meer dan 4000 J/kg, een dauwpuntsdepressie van ruim 18°C (inverted V) kans op zeer zware windstoten en (grote) hagel. Met 10-20 kn gaat het om pulse storms/matig georganiseerde multicells. We gaan er niet vanuit dat outflow boundaries voor sterke noordwaartse uitbreiding gaan zorgen, zoals het Ha43-scenario. Dat er met name in het oosten vannacht nog een onweersbui valt is niet helemaal uit te sluiten. Code geel voor het zuidoosten is hiervoor van kracht. Zaterdagochtend en zelfs in de middag is er nog onzekerheid over een eventueel advectief aangevoerd (restant) van een een convectief systeem vanuit Frankrijk, zie de modelbeoordeling. Zaterdagavond is een belangrijk aandachtspunt. De CAPE is dan weer zeer hoog (orde 2000-4000 J/kg). Van het westen uit neemt de 0-6 km windschering dan ook sterk toe naar 30 kn langs de oostgrens tot 50 kn mogelijk langs de westkust zaterdagavond. Dit alles mits de buien vanaf de grond kunnen worden geïnitieerd want we zien wel een inversie rond 7000 vt. (Zeer) goed georganiseerde multicells (in de vorm van squall lines) zijn dan waarschijnlijk, met kans op (ingebedde) supercells. Hierbij kans op (zeer) zware windstoten en grote hagel.
pi_221158343
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Het is vandaag een keertje andersom, Friesland 10 graden warmer dan Zeeland
Hehehe :7
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221158344
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Het is vandaag een keertje andersom, Friesland 10 graden warmer dan Zeeland
Dauwpunten ook lekker daar, 26 graden volgens harmonie _O-
blablablabla
  vrijdag 26 juni 2026 @ 20:11:29 #199
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221158345
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Het is vandaag een keertje andersom, Friesland 10 graden warmer dan Zeeland
Niet heel Zeeland.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221158349
Vannacht maar met ventilator aan slapen, want het wordt een horrornacht. En nu mag ik echt niet klagen met pak 'm beet 25 graden, maar toch. Als er morgen in de loop van de dag/avond niet een gigantische groot onweer komt dan hebben we nog zo'n plaknacht erbij.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')