SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
Ja en nee, daarom is dus ook direct het pand gesloten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:31 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Gaan die toiletten daar niet op den duur stinken als niet doorgetrokken kunnen worden?
Is dan genoeg BHV aanwezig als iemand een hitteberoerte ofzo krijgt?
Take it Easyquote:Op donderdag 25 juni 2026 11:43 schreef TweedeKlum het volgende:
Ja, het is warm, so what? Gewoon je eigen niet druk maken, dat doe je volgende week maar weer.
Nachtje ramen open met 14 's nachts helpt wel echt ontzettend mee hoor.quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:34 schreef kilon het volgende:
Er zijn op de lange termijn trouwens wel meer runs die weer hoog gaan zitten. Laten we hopen dat het gemiddelde rond die 25 max blijft, want tegen die tijd is het gebouw überhaupt nog niet afgekoeld en zit ik op dag 1 van een nieuwe (potentiële) hittegolf alweer met een veel te hoge binnentemperatuur.
[ afbeelding ]
Of 's ochtends op pad moeten bij 14 ipv al 22 graden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nachtje ramen open met 14 's nachts helpt wel echt ontzettend mee hoor.
Klopt dat is al veel beter voor je. Maar als de warmte in de muren zit en je doet het raam weer even wat meer dicht, voel je pas wat een warme deken de woning is geworden. Binnentemps lopen dan gelijk weer op.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nachtje ramen open met 14 's nachts helpt wel echt ontzettend mee hoor.
Het leuke is dat al mijn ramen aan de oostkant zitten, dus doortochten gaat niet echt. Aan de westkant zit de voordeur naar de gallerij maar die is ook binnen met glas zonder zonnewering dus godsgloeiende heet en niet bruikbaar.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nachtje ramen open met 14 's nachts helpt wel echt ontzettend mee hoor.
En dat dames en heren, is hoe gewenning werktquote:Op donderdag 25 juni 2026 12:38 schreef Maver24 het volgende:
Eerlijk gezegd die 29 graden nu buiten voelt helemaal zo gek nog niet als je van de week 36 op je muil hebt gehad
Oke bedankt youtube algoritme.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:48 schreef Elan het volgende:
Voor mensen die kloten met een mobiele airco je hebt tegenwoordig een split unit die mobiel is, mijn zusje heeft er eentje in haar bloedhete appartement en werkt prima (24 graden, normaal daar zo 30) . Verbruikt aanzienlijk minder stroom en is net zo stil als een ventilator.
Je hoeft niet te boren dus geen toestemming van de verhuurder of VVE dus dat is een bijkomend voordeel.
[ afbeelding ]
De beste remedie tegen hitte!quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En dat dames en heren, is hoe gewenning werkt
Ik vind het intens buiten, veel erger dan gister idd.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:54 schreef LTVDK het volgende:
Het is dan wel 3 graden kouder dan gisteren (het is nu maar 32), maar de luchtvochtigheid is 2x zo hoog (rond de 70%). Dit is toch wel de ergste dag van de week
Zonder stress ofzo kan ik met dit ook wel een beetje in de schaduw chillen. Liever binnen, want koeler, maar op zich wel te doen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:38 schreef Maver24 het volgende:
Eerlijk gezegd die 29 graden nu buiten voelt helemaal zo gek nog niet als je van de week 36 op je muil hebt gehad
quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:58 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Ik vind het intens buiten, veel erger dan gister idd.
Loopt dat nog op? Zit nog in de goede helft maar voor hoe langquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Luchtvochtigheid is op sommige plekken best hoog.
Als nou gewoon iedereen dat heeft boeit het minderquote:Op donderdag 25 juni 2026 12:42 schreef INViCTuS het volgende:
Alleen jammer dat je je zo snel zo goor voelt
In het kader van face your "irrational" fears.... Gisteravond voor het eerst onderwater proberen te zwemmen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:55 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
De beste remedie tegen hitte!
en hoogtevrees, spinnenvrees, watervrees etc. Alhoewel ik wrsch nooit van mijn hoogtevrees af kom![]()
Jezus die piekquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef LTVDK het volgende:
Heb ook het idee dat de luchtkwaliteit niet heel denderend is, maar de smogradar is vrij positief![]()
Tot ik de fijnstofmeting zag
[ afbeelding ]
Helpt ook niet mee dat het meetstation hier in het dorp naast een weg ligt die ze momenteel aan het asfalteren zijnquote:
Dat lijkt me dan een foutje hequote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef LTVDK het volgende:
Heb ook het idee dat de luchtkwaliteit niet heel denderend is, maar de smogradar is vrij positief![]()
Tot ik de fijnstofmeting zag
[ afbeelding ]
Morgen zelfde temp als wat we gister hier hadden. Misschien voor het oosten en zuid oosten maar het westen zeker nietquote:
Oja.. dat zal wel meespelen hoogstwaarschijnlijkquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Helpt ook niet mee dat het meetstation hier in het dorp naast een weg ligt die ze momenteel aan het asfalteren zijn
Gaat niets boven de geur van vers gedraaid warm asfaltquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Helpt ook niet mee dat het meetstation hier in het dorp naast een weg ligt die ze momenteel aan het asfalteren zijn
Oh dan kwam het daardoorquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Helpt ook niet mee dat het meetstation hier in het dorp naast een weg ligt die ze momenteel aan het asfalteren zijn
Haha mooi man! Gefelicivamos met deze mijlpaalquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In het kader van face your "irrational" fears.... Gisteravond voor het eerst onderwater proberen te zwemmen.
Ik heb dus nogal een angst voor onderwater gaan.
Ja irrationeel, ik heb geen bijna-verdrink ervaring gehad als kind ofzo, dus waar die onderwater-gaan-angst vandaan komt is me eigenlijk een compleet raadsel, maar ik vind het gewoon fucking scary en onprettig.![]()
En omdat we nu toch een zwembad hebben (ik ben overigens eigenlijk ook een tering slechte zwemmer.... ik bedoel, ik KAN zwemmen, ik verzuip niet, maar ik ben er voor mijn gevoel gewoon intens slecht in) ben ik gisteravond voor het eerst in jaaaaaaren met duikbrilletje op aantal keer onder water gegaan. Heb mezelf echt eerst 25 minuten mentaal zitten preppen voordat ik het eindelijk deed haha.
![]()
Conclusie; ik was trots op mezelf for finally doing it..... maar ik vond het nog steeds fucking onplezant. Water in je neus en oren krijgen, bwaaaahhhh nee niet mijn ding![]()
einde dagboekbericht over irrationele angsten![]()
Ja vanochtend kwamen ze het warm asfalt storten en walsen, precies rond die piekquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh dan kwam het daardoorhoe dan ook, meteen weer omlaag.
Oh ik zit juist bijna altijd onderwaterquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In het kader van face your "irrational" fears.... Gisteravond voor het eerst onderwater proberen te zwemmen.
Ik heb dus nogal een angst voor onderwater gaan.
Ja irrationeel, ik heb geen bijna-verdrink ervaring gehad als kind ofzo, dus waar die onderwater-gaan-angst vandaan komt is me eigenlijk een compleet raadsel, maar ik vind het gewoon fucking scary en onprettig.![]()
En omdat we nu toch een zwembad hebben (ik ben overigens eigenlijk ook een tering slechte zwemmer.... ik bedoel, ik KAN zwemmen, ik verzuip niet, maar ik ben er voor mijn gevoel gewoon intens slecht in) ben ik gisteravond voor het eerst in jaaaaaaren met duikbrilletje op aantal keer onder water gegaan. Heb mezelf echt eerst 25 minuten mentaal zitten preppen voordat ik het eindelijk deed haha.
![]()
Conclusie; ik was trots op mezelf for finally doing it..... maar ik vond het nog steeds fucking onplezant. Water in je neus en oren krijgen, bwaaaahhhh nee niet mijn ding![]()
einde dagboekbericht over irrationele angsten![]()
ja toen was de luchttemperatuur ineens ook heel even 48 graden, heel gekquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:18 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja vanochtend kwamen ze het warm asfalt storten en walsen, precies rond die piek
Lekker gewerktquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In het kader van face your "irrational" fears.... Gisteravond voor het eerst onderwater proberen te zwemmen.
Ik heb dus nogal een angst voor onderwater gaan.
Ja irrationeel, ik heb geen bijna-verdrink ervaring gehad als kind ofzo, dus waar die onderwater-gaan-angst vandaan komt is me eigenlijk een compleet raadsel, maar ik vind het gewoon fucking scary en onprettig.![]()
En omdat we nu toch een zwembad hebben (ik ben overigens eigenlijk ook een tering slechte zwemmer.... ik bedoel, ik KAN zwemmen, ik verzuip niet, maar ik ben er voor mijn gevoel gewoon intens slecht in) ben ik gisteravond voor het eerst in jaaaaaaren met duikbrilletje op aantal keer onder water gegaan. Heb mezelf echt eerst 25 minuten mentaal zitten preppen voordat ik het eindelijk deed haha.
![]()
Conclusie; ik was trots op mezelf for finally doing it..... maar ik vond het nog steeds fucking onplezant. Water in je neus en oren krijgen, bwaaaahhhh nee niet mijn ding![]()
einde dagboekbericht over irrationele angsten![]()
Lekker bezig maat! En ach, het voordeel van relatief onnodige angsten is dat je anderen met welke onnodige angst dan ook vaak beter begrijptquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In het kader van face your "irrational" fears.... Gisteravond voor het eerst onderwater proberen te zwemmen.
Ik heb dus nogal een angst voor onderwater gaan.
Ja irrationeel, ik heb geen bijna-verdrink ervaring gehad als kind ofzo, dus waar die onderwater-gaan-angst vandaan komt is me eigenlijk een compleet raadsel, maar ik vind het gewoon fucking scary en onprettig.![]()
En omdat we nu toch een zwembad hebben (ik ben overigens eigenlijk ook een tering slechte zwemmer.... ik bedoel, ik KAN zwemmen, ik verzuip niet, maar ik ben er voor mijn gevoel gewoon intens slecht in) ben ik gisteravond voor het eerst in jaaaaaaren met duikbrilletje op aantal keer onder water gegaan. Heb mezelf echt eerst 25 minuten mentaal zitten preppen voordat ik het eindelijk deed haha.
![]()
Conclusie; ik was trots op mezelf for finally doing it..... maar ik vond het nog steeds fucking onplezant. Water in je neus en oren krijgen, bwaaaahhhh nee niet mijn ding![]()
einde dagboekbericht over irrationele angsten![]()
Omdat de aangegeven temperatuur gebaseerd is op de berekeningen voor dat tijdstip van het weermodel dat ze gebruiken, niet van actuele metingen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:20 schreef Maver24 het volgende:
Ff een vraag. Waarom geeft buienradar altijd veel hogere temperaturen dan dat ze werkelijk zijn. Zegt dat het 33 graden is buiten terwijl het net aan 30 is
Knakending dan toch wel.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:26 schreef cherrycoke het volgende:
mijn huis is duidelijk niet gemaakt voor deze hitte, ook airco krijgt het niet onder 25-26 nu,
Dat viel mee, zal wel warm genoeg zijn dat dat asfalt nu toch wel zacht blijftquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja toen was de luchttemperatuur ineens ook heel even 48 graden, heel gek
Dit verwachtte ik ook wel bij jou lol.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Oh ik zit juist bijna altijd onderwater
Gigantisch verschil volgens mij. Het is hier heerlijk buiten met een koel briesje. Nog niet eens 28 graden nu.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:58 schreef Elan het volgende:
Noorden gaat niet een de 25 graden halen. Ik ben jaloers.
Ligt eraan. Ik heb morgen een afspraak en moet de weg op, maar die afspraak ga ik dan wel afzeggen.quote:
Het is al 2 dagen 35+ graden, maar morgen gaat het asfalt echt smelten hoorquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ligt eraan. Ik heb morgen een afspraak en moet de weg op, maar die afspraak ga ik dan wel afzeggen.
Bij code rood is er gevaar dat asfalt smelt, wegen worden afgesloten en het niet fijn is met pech langs de weg te komen staan.
bovenste verdieping appartement met plat dak,quote:
Zonder code rood zou ik het ook afzeggen. Zo min mogelijk doen met die bloedhittequote:Op donderdag 25 juni 2026 13:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ligt eraan. Ik heb morgen een afspraak en moet de weg op, maar die afspraak ga ik dan wel afzeggen.
Bij code rood is er gevaar dat asfalt smelt, wegen worden afgesloten en het niet fijn is met pech langs de weg te komen staan.
Ah ja helpt niet mee. Mobiele airco dan ook?quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:36 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
bovenste verdieping appartement met plat dak,
Op zich, als ie die temp aanhoudt met lage luchtvochtigheid (onder 50% hoop ik voor je) dan is dat toch geen slechte score om in te leven?quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:26 schreef cherrycoke het volgende:
mijn huis is duidelijk niet gemaakt voor deze hitte, ook airco krijgt het niet onder 25-26 nu,
Blijft het in die spaanse huizen sowieso niet rond de 25? (zonder airco)quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Op zich, als ie die temp aanhoudt met lage luchtvochtigheid (onder 50% hoop ik voor je) dan is dat toch geen slechte score om in te leven?
Onze airco's hier staan standaard op 25 a 26 graden, nooit lager. Ik persoonlijk vind dat leefbaar en koel genoeg..... maar again, persoonlijk
De meeste airco's zeker die mobiele dingen hebben niet het vermogen om alles perfect te koelen echter halen ze wel het al vocht uit de lucht. En juist dat wil je, 26 met een relatief droge lucht is een compleet andere ervaring dan vochtige lucht.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Op zich, als ie die temp aanhoudt met lage luchtvochtigheid (onder 50% hoop ik voor je) dan is dat toch geen slechte score om in te leven?
Onze airco's hier staan standaard op 25 a 26 graden, nooit lager. Ik persoonlijk vind dat leefbaar en koel genoeg..... maar again, persoonlijk
jaquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ah ja helpt niet mee. Mobiele airco dan ook?
quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Blijft het in die spaanse huizen sowieso niet rond de 25? (zonder airco)
Om het af te maken ook nog belegd met zink, zoals in Parijs?quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:36 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
bovenste verdieping appartement met plat dak,
@dick_laurent pic van je wijnkelderquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
dikke muren, kleine ramen, wit, wijnkelders
Hier 25 en gevoelstemperatuur 32 volgens de app, maar ook gewoon lekker met een beetje wind.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gigantisch verschil volgens mij. Het is hier heerlijk buiten met een koel briesje. Nog niet eens 28 graden nu.
Jesus, op 16 graden? Fucking ijskast slaap je dan inquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:54 schreef Dven het volgende:
Als ik het zo hoor toch blij dat mijn woning voor de helft ondergronds ligt. Graad of 21, daar blijft het wel bijAirco in de slaapkamer wel altijd op 16, maar deur is dicht.
Lijkt me goddelijk momenteel.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jesus, op 16 graden? Fucking ijskast slaap je dan in
Probeer genoeg te drinken, en in de supermarkt/gezondheidscentrum s/grote winkels/bibliotheken/overheidsgebouwen en fitnissgebouw zijn altijd wel airco, je kan nog ff een paar uur per dag daar heen als je het niet meer trekt.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:59 schreef kilon het volgende:
Het is buiten gewoon even warm als in mijn appartement nu (buiten de ventilator om). Ik begon haast te twijfelen, maar een seconde het raam open loog er niet om. Waarschijnlijk stijgt het vandaag nog wel door tot 32 graden binnen. Over morgen en zaterdag wil ik het niet eens meer hebben, zeker doordat er in de nacht vrijwel niet kan worden gekoeld.
Ik kan met niet herinneren dat het zo warm was in 2019, maar die hittegolf was toen minder lang en gemiddeld minder hoge temperatuur misschien?
Valt wel mee. Zit in hotel en heb 'm ook op 16 maar gewoon t-shirt aan. Af en toe beetje koude vlaag maar 15-17 wel ideaal met dit weer.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jesus, op 16 graden? Fucking ijskast slaap je dan in
Ook een wijnkelder heb ik niet. En kleine raampjes valt ook tegen...quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
@:dick_laurent pic van je wijnkelder
Als je halverwege bent heeft het niet veel nut om om te keren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:05 schreef Maver24 het volgende:
Ff half uurtje buiten gelopen. Halfverwege dacht ik, ik ga naar huis. Open stukken met straten zo heet. Makkelijk 40 graden
Je gaat toch altijd halverwege naar huis? Tenzij je ergens anders eindigtquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:05 schreef Maver24 het volgende:
Ff half uurtje buiten gelopen. Halfverwege dacht ik, ik ga naar huis. Open stukken met straten zo heet. Makkelijk 40 graden
quote:Landelijke hittegolf is een feit
Het is inmiddels in De Bilt warmer dan 30 graden en daarmee is er officieel sprake van een landelijke hittegolf. Dat meldt het in De Bilt gevestigde KNMI.
Wilde een uurtje lopen maar was na 30min alweer thuis. Na 15min weer omgekeerdquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je halverwege bent heeft het niet veel nut om om te keren.
de leefquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:06 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ook een wijnkelder heb ik niet. En kleine raampjes valt ook tegen...
Wel heb ik een vadsige kadt die de hele dag geen reet uitvoert.
Is dus goed geïntegreerd in de Spaanse werkcultuur.
[ afbeelding ]
Geen moeite mee. In de winter met ramen open. Laat maar vriezen die bende.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jesus, op 16 graden? Fucking ijskast slaap je dan in
Lekker boeiend joh. Zwembadje in, niemand die jou wat maken kanquote:
Een inspanningsdip, daar heb ik last vanquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef ACT-F het volgende:
Spanningsdip net. Hopen dat de stroom niet uitvalt
Welke regio?quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef ACT-F het volgende:
Spanningsdip net. Hopen dat de stroom niet uitvalt
Oei, te hopen van nietquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef ACT-F het volgende:
Spanningsdip net. Hopen dat de stroom niet uitvalt
Denk je dat ik nu nog buiten kom. Zwembad of nietquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Lekker boeiend joh. Zwembadje in, niemand die jou wat maken kan
Omgeving Hoogkarspel toevallig?quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef ACT-F het volgende:
Spanningsdip net. Hopen dat de stroom niet uitvalt
Jullie noorderlingen hebben toch fijn geluk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef Discombobulate het volgende:
Morgen hier gewoon 10 graden warmer.
Ik zit in geelquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Groot verschil straks in de nacht tussen noord en zuid
Ik lekker in oranje, hup Holland hupquote:
Ik zit in groenquote:
RIP Eindhovenquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:04 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
40 plus nog wel op de kaarten voor morgen
Het licht ging even uit en de noodstroom waar de pc op zit sprong gelijk aan. Ik zou de ventilator daar ook op kunnen aansluiten mocht dat nodig zijnquote:
Voor het overige deel van Nederland lijkt het mee te vallen. Alsnog wel bloedheet natuurlijk maar 35 graden hier is vergelijkbaar met gisteren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:04 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
40 plus nog wel op de kaarten voor morgen
Genot. Sorry zuiderlingen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Groot verschil straks in de nacht tussen noord en zuid
Had ik met mijn post gisteren toch een beetje gelijk dat ik niet geloofde in het kaartje van gisterquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:04 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
40 plus nog wel op de kaarten voor morgen
Jammer dat de kleur niet schroeiend rood is. Gemiste kans.quote:
Niks van gemerktquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goor. Coteq als netbeheerder. In Oldenzaal is het al misgegaan vandaag.
Bohh die 41 in omgeving Dusseldorf. Geen idee of dat ook echt gehaald gaat worden, maar in de betonnen hel van het Ruhrgebiet lijkt dat me toch echt dikke ellende als je daar in een of andere oude plattenbau flat woont zonder airco met alleen maar overal beton om je heen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:04 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
40 plus nog wel op de kaarten voor morgen
Ik was er afgelopen maandag. Baustellen ohne Ende.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bohh die 41 in omgeving Dusseldorf. Geen idee of dat ook echt gehaald gaat worden, maar in de betonnen hel van het Ruhrgebiet lijkt dat me toch echt dikke ellende als je daar in een of andere oude plattenbau flat woont zonder airco met alleen maar overal beton om je heen.
[ afbeelding ]
Mietjequote:Op donderdag 25 juni 2026 14:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Denk je dat ik nu nog buiten kom. Zwembad of niet
Kaartje van gister zag er een stuk heftiger uit. Maar denk dat wel 40 halen op sommige plekkenquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:35 schreef INViCTuS het volgende:
Verdwaalde veertigers @:dick_laurent
[ x ]
In mijn woonplaats is momenteel ook een grote storing gaande, maar ik woon er net buiten.quote:
Ik vind Düsseldorf juist een mooie stad met veel groen en bomen vergeleken met andere Duitse steden. MAar inderdaad is het in die oude plattenbau dingen niet zo prettig met dat soort temperaturen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bohh die 41 in omgeving Dusseldorf. Geen idee of dat ook echt gehaald gaat worden, maar in de betonnen hel van het Ruhrgebiet lijkt dat me toch echt dikke ellende als je daar in een of andere oude plattenbau flat woont zonder airco met alleen maar overal beton om je heen.
[ afbeelding ]
Als ze nog langer blijven vergaderen blijft er weinig tijd voor voorbereiding voor dat code roodquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:36 schreef INViCTuS het volgende:
Verdwaalde veertigers, @:dick_laurent
[ x ]
quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:41 schreef lbosse het volgende:
[..]
Als ze nog langer blijven vergaderen blijft er weinig tijd voor voorbereiding voor dat code rood
Verdwaalde veertigers EYOOOOOOOOOOO!quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:36 schreef INViCTuS het volgende:
Verdwaalde veertigers, @:dick_laurent
[ x ]
En elk kwartiertje een hydration break voor de sponsors veiligheidquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]![]()
Kennelijk hebben ze een goed werkende airco in de vergaderruimte.
Het is een gesponsord theewaterkransje. Gezien de gemiddelde leeftijd verwacht ik wel code rood:quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:43 schreef LTVDK het volgende:
[..]
En elk kwartiertje een hydration break voor de sponsors veiligheid
De kleur van je ranja.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:46 schreef DefKu het volgende:
Maar even voor mijn beeldvorming. Dan roepen ze code rood uit; en dan? Wat verandert het precies ten opzichte van code oranje?
Heb al een vaste installatie maar dit is wel een mooi apparaat en een uitkomst voor mensen die iets meer willen dan een standaard mobiele airco.quote:Op donderdag 25 juni 2026 12:48 schreef Elan het volgende:
Voor mensen die kloten met een mobiele airco je hebt tegenwoordig een split unit die mobiel is, mijn zusje heeft er eentje in haar bloedhete appartement en werkt prima (24 graden, normaal daar zo 30) . Verbruikt aanzienlijk minder stroom en is net zo stil als een ventilator.
Je hoeft niet te boren dus geen toestemming van de verhuurder of VVE dus dat is een bijkomend voordeel.
[ afbeelding ]
Wat de fack gebeurt er allemaal op deze foto.... ?quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is een gesponsord theewaterkransje. Gezien de gemiddelde leeftijd verwacht ik wel code rood:
[ [url=https://cdn-s-www.estrepublicain.fr/ima(...)12134.jpg]afbeelding[/url] ]
Het is natuurlijk niet dat je dan ineens iets wel of niet mag, maar er wordt dan bijvoorbeeld serieuzer gewaarschuwd om daadwerkelijk binnen te blijven (ja, dat doen ze ook bij de zeldzame code rood voor een storm bijvoorbeeld). Het kan ook goed zijn dat het dan grote impact heeft op het OV, met sowieso aangepaste dienstregelingen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:46 schreef DefKu het volgende:
Maar even voor mijn beeldvorming. Dan roepen ze code rood uit; en dan? Wat verandert het precies ten opzichte van code oranje?
Er moesten diversiteitsdoelen gehaald worden om een zo een pluriform mogelijk gezelschap samen te stellen voor het bepalen van code rood. Dat is aardig gelukt.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wat de fack gebeurt er allemaal op deze foto.... ?
I mean, waarom kijkt de ene helft naar links en de andere helft kijkt in de camera. werden er twee foto's tegelijk genomen of wat? En wie heeft die kraker uitgenodigd de voor de tv staat met een blik alsof ie net van de straat is geplukt en geen idee heeft wat ie daar nu staat te doen
In Frankrijk en vermoedelijk een andere tijd in het jaar, welteverstaan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er moesten diversiteitsdoelen gehaald worden om een zo een pluriform mogelijk gezelschap samen te stellen voor het bepalen van code rood. Dat is aardig gelukt.
Die komt om 3 uur snachtsquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:56 schreef summer2bird het volgende:
Nu nog een nl alert en de bingo kan af
JAAAAAquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:55 schreef Momo het volgende:
Mijn KNMI app zegt dat morgen een leuke oma langskomt
Met de melding dat de stroom eraf gaat en succes met je hittegolfbingo.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:56 schreef summer2bird het volgende:
Nu nog een nl alert en de bingo kan af
Dat zou toch wat zijnquote:
Wat er gaat gebeuren en dat is mijn probleem met dit soort kneuterige maatregelen is een kutsmoes voor bedrijven en overheden om flink te gaan afschalen, Dus de NS gaat minder treinen laten rijden, scholen gaan (alweer) dicht, winkels gaan eerder dicht en de zwembaden en pretparken enz blijven ook dicht. Het is een verkapte snipperdag voor een groep mensen die toch al louter lamstralen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:46 schreef DefKu het volgende:
Maar even voor mijn beeldvorming. Dan roepen ze code rood uit; en dan? Wat verandert het precies ten opzichte van code oranje?
quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dan legt Brobbey net de 6-0 in het doel, NL Alert om te vieren!
NL ALERT 03:00quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dan legt Brobbey net de 6-0 in het doel, NL Alert om te vieren!
Vanaf middernacht al zelfsquote:Vanaf middernacht geldt in acht provincies in Nederland code rood vanwege de verwachte extreme hitte. Het is voor het eerst dat dit hoogste waarschuwingsniveau voor gevaarlijk weer in Nederland wordt afgegeven vanwege hitte. Ook bij de recordtemperaturen van 2019 was dit niveau niet van kracht.
Het gaat om de provincies Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht, Limburg, Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Overijssel. In Zeeland, Friesland, Groningen en Drenthe blijft code oranje van kracht en op de Waddeneilanden code geel.
Met 'Nederland' bedoel je neem ik aan in dit geval 'Europa', aangezien in allerlei landen scholen eerder dicht gaan of zelfs geheel dicht blijven, treinen veel minder rijden, alcohol niet geschonken mag worden, dingen afgelast worden, winkels eerder sluiten en allerhande verdere maatregelen genomen worden?quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat er gaat gebeuren en dat is mijn probleem met dit soort kneuterige maatregelen is een kutsmoes voor bedrijven en overheden om flink te gaan afschalen, Dus de NS gaat minder treinen laten rijden, scholen gaan (alweer) dicht, winkels gaan eerder dicht en de zwembaden en pretparken enz blijven ook dicht. Het is een verkapte snipperdag voor een groep mensen die toch al louter lamstralen.
Ondertussen gaan de werkzaamheden op de A12 gewoon door in de volle zon met asfalt waar je letterlijk een eitje op kan bakken.
Waarschuwen is prima maar het moet in Nederland altijd uitgebuit worden, zelfde met 5cm snil. Gelijk het hele land plat.
Bingo natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:03 schreef Haags het volgende:
School van mijn dochter stuurde gister bericht dat de lessen gewoon doorgaan. Hebben sinds kort een nieuw hyper modern gebouw met alles erop en eraan dus geen probleem met hitte in principe. Maar vraag me toch af wat ze gaan doen met code rood.
Gewoon doorgaan omdat airco?quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:03 schreef Haags het volgende:
School van mijn dochter stuurde gister bericht dat de lessen gewoon doorgaan. Hebben sinds kort een nieuw hyper modern gebouw met alles erop en eraan dus geen probleem met hitte in principe. Maar vraag me toch af wat ze gaan doen met code rood.
En wellicht nog wat kinderen die afkoelen in een zwembad in de schaduw misschien, aangezien ze niet naar school hoeven.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:05 schreef heywoodu het volgende:
Benieuwd hoe het morgen gaat zijn, het was gisteren en is vandaag al bijzonder stil buiten, zoals meestal als het echt achterlijk warm is, morgenmiddag hoor ik behalve het irritante gezoem van wat airco's helemaal niks gok ik
Was dat alcoholverbod niet vanwege een of andere nationale zuip feestdag? En het is daar een stuk heter dan hier. Mijn zwager is in Eurodisney momenteel met 41 gradenquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Met 'Nederland' bedoel je neem ik aan in dit geval 'Europa', aangezien in allerlei landen scholen eerder dicht gaan of zelfs geheel dicht blijven, treinen veel minder rijden, alcohol niet geschonken mag worden, dingen afgelast worden, winkels eerder sluiten en allerhande verdere maatregelen genomen worden?
Misschien toch best lastige beslissing met zoveel buitenlanders die nu hier al zijn en dik geld hebben neergelegd voor hotel en vlucht. Maarja veiligheid boven alles natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:07 schreef DefKu het volgende:
Zou Defqon dan afgelast worden met een code rood?
Leuk voor je!quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Was dat alcoholverbod niet vanwege een of andere nationale zuip feestdag? En het is daar een stuk heter dan hier. Mijn zwager is in Eurodisney momenteel met 41 graden
Kinderen om 06.00 uur afgeven en pas om 23.00 uur weer ophalenquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:03 schreef Haags het volgende:
School van mijn dochter stuurde gister bericht dat de lessen gewoon doorgaan. Hebben sinds kort een nieuw hyper modern gebouw met alles erop en eraan dus geen probleem met hitte in principe. Maar vraag me toch af wat ze gaan doen met code rood.
Dat zou de standaard moeten zijn op alle scholen. Schandalig dat kinderen in die hitte moeten leren. Om maar te zwijgen over het ronduit ranzige binnenklimaat.quote:
Rotterdam zit dicht aan de kust. Hier zullen we geen 40 halen maar zeker wel 35 maar dat hadden we gister ook hierquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:11 schreef Haags het volgende:
[..]
Bijzonder dat Zeeland op oranje blijft staan.
Kan dit niet gewoon de standaard wordenquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:10 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Kinderen om 06.00 uur afgeven en pas om 23.00 uur weer ophalen
Ja, verschillende landen hebben inderdaad verschillende klimaten en dan logischerwijze ook verschillende eisen voor waarschuwingen en dergelijken, dat klopt. Er zijn ook landen waar men voor kou begint te waarschuwen als het niet eens onder de 10 graden komt, voor ons overdreven, voor hun logisch.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Was dat alcoholverbod niet vanwege een of andere nationale zuip feestdag? En het is daar een stuk heter dan hier. Mijn zwager is in Eurodisney momenteel met 41 graden
Je zou zeggen dat je dit wel voorbereid zou hebbenquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:12 schreef Momo het volgende:
Geen trams in Utrecht
Utrecht moet het voorlopig stellen zonder trams. Door de hitte werken de wissels niet, zegt vervoerder Transdev tegen het ANP. De vervoerder laat vandaag al het materieel binnen en waarschijnlijk rijden er morgen ook geen trams.
"Wissels moeten open en dicht kunnen. Door de hitte lukt dat niet en zitten ze vast. Daardoor kunnen we nu al zeggen dat de problemen voorlopig niet voorbij zijn", zegt een woordvoerder tegen het ANP.
Ja, laten we eerlijk zijn: duizenden en duizenden mensen die morgen staan te stampen en springen met hun vaak enigszins doorgesnoven hoofd in de volle zon bij 38 graden...dat gaat niet goed. Dat moge vrij duidelijk zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Misschien toch best lastige beslissing met zoveel buitenlanders die nu hier al zijn en dik geld hebben neergelegd voor hotel en vlucht. Maarja veiligheid boven alles natuurlijk.
Que?quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, verschillende landen hebben inderdaad verschillende klimaten en dan logischerwijze ook verschillende eisen voor waarschuwingen en dergelijken, dat klopt. Er zijn ook landen waar men voor kou begint te waarschuwen als het niet eens onder de 10 graden komt, voor ons overdreven, voor hun logisch.
Hoe, precies? Door tig jaar eerder, toen temperaturen als deze nog min of meer ondenkbaar waren, alvast op schier onmogelijk geacht weer te bouwen?quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:14 schreef DefKu het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat je dit wel voorbereid zou hebben![]()
Toch weer een nieuw record erbij deze hittegolfquote:Bij code oranje of rood is er een grote kans op gevaarlijk weer waarbij de impact groot is met mogelijk schade, letsel of veel overlast. De meeste rode en oranje waarschuwingen worden gegeven in de maanden januari, december en juli. Maar code rood voor de hitte werd nog nooit afgegeven.
Water erop spuiten ofzoquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoe, precies? Door tig jaar eerder, toen temperaturen als deze nog min of meer ondenkbaar waren, alvast op schier onmogelijk geacht weer te bouwen?
Jazeker. Brazilië, bijvoorbeeld, volgens mij zag ik die daar vorig jaar nog langskomen: waarschuwingen voor kou, want het koelde af naar een graad of 10-11. Voor ons overdreven, voor hun logisch.quote:
Bovendien, als je mensen met een dagkaart al hebt geweigerd, kan dat ook voor mensen met weekendkaarten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, laten we eerlijk zijn: duizenden en duizenden mensen die morgen staan te stampen en springen met hun vaak enigszins doorgesnoven hoofd in de volle zon bij 38 graden...dat gaat niet goed. Dat moge vrij duidelijk zijn natuurlijk.
Als je uren in de zon staat op een festival in de felle zon met 38 graden, moet je goed daar tegen drinken, en dan niet alcohol.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:19 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Bovendien, als je mensen met een dagkaart al hebt geweigerd, kan dat ook voor mensen met weekendkaarten.
Uitermate kut voor ze, maar een stoet ambulances en lijkwagens als het mis gaat is nog kutter.
Het waarschuwen is het probleem niet nogmaals, de overtrokken reacties en met name het OV dat gelijk gaat afschalen wel. Werknemers worden namelijk wel geacht worden om gewoon op werk te verschijnen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jazeker. Brazilië, bijvoorbeeld, volgens mij zag ik die daar vorig jaar nog langskomen: waarschuwingen voor kou, want het koelde af naar een graad of 10-11. Voor ons overdreven, voor hun logisch.
Overigens waarschuwt men daar zeker weten ook als ze het weer dat wij morgen krijgen zouden hebben, inclusief oproepen om rustiger aan te doen en de hele meuk.
De Nutellla kun je gewoon opdrinken onder je dekentje op de bank.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:20 schreef kilon het volgende:
Ik zit me net te bedenken hoe het gaat met al die producten in het keukenkastje die je koel en droog moet bewaren![]()
En ja, ik weet dat het voor het overgrote deel geen probleem is.
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.quote:
Tijdens de vorige 40 graden was de luchtvochtighei veel lager en daarmee het risico veel kleinerquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Het waarschuwen is het probleem niet nogmaals, de overtrokken reacties en met name het OV dat gelijk gaat afschalen wel. Werknemers worden namelijk wel geacht worden om gewoon op werk te verschijnen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-zomaar-thuisblijven
Ook trams die zogenaamd niet kunnen rijden in Utrecht terwijl ze dat met soortgelijke temperaturen woensdag wel gewoon konden. Bij mijn weten is het er tijdens de vorige recordtemperatuur van 40 graden lokaal helemaal geen grootschalig alarm afgegeven. En reden trams en treinen gewoon. Die complete massahysterie omdat het wat warmer of kouder is dan gebruikelijk slaat nergens op.
Vroeger werd je geacht om zelf na te denken en daarmee creëer je een stukje bewustwording en verstand dat straks een complete generatie mist.
Ik heb nog een bak ben and jerryquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.
Wel 2 dozen ijsjes in de vriezer
Gaat helemaal fout.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:30 schreef Dutch_view het volgende:
In Zeeland komt de weg omhoog
[ afbeelding ]
Daarom hebben ze dus die code rood ingesteldquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:30 schreef Melleyn het volgende:
School morgen dicht dus kinderen thuis. Nu kan ik wel voetbal kijken want hoef toch niet vroeg op
Heb je daar een bron voor? Tropische hitte en extreme vochtigheid zijn zeldzaam. Laat staan recordtemperaturen van 40 graden of meer.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:29 schreef -0- het volgende:
[..]
Tijdens de vorige 40 graden was de luchtvochtighei veel lager en daarmee het risico veel kleiner
Ijsjes? Check!quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.
Wel 2 dozen ijsjes in de vriezer
In de zonquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:24 schreef THEFXR het volgende:
52 in de zon, gemeentes waren vandaag al dicht in woestijn land
De Mahou 0.0 staat hier ook koud!quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ijsjes? Check!
Bier? Nog 2 flesjes Kölschen veel alcoholvrij
Wijn? Een speciale koelkast vol! Net nog twee Rieslings gehaald omdat ik langs mijn favoriete wijnhandel kwam (Elhorst, O'zaal) @:arizona
Beetje een soort reserve-Scandinaviëquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:40 schreef INViCTuS het volgende:
Verschil tussen noord en rest Nederland is wel groot
Effect van Tatasteel op de omgevingstemperatuur ook goed zichtbaarquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:35 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat paarse gebiedje een glitch in de matrix of is het echt zon heet daar?
Ik vond vorige week vrijdag hier erger eigenlijk. Gister en vandaag vervelend, maar te doen. Vorige week vrijdag was het echt heel vochtig hier. Ik heb nu namelijk geen last van condens in de badkamer.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:38 schreef Elan het volgende:
Je zag vorige week vrijdag al dat als de luchtvochtiheid eenmaal heel hoog is bij 30+ het al heel snel resulteert in terreurbuien.
Jij woont in het noorden....quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vond vorige week vrijdag hier erger eigenlijk. Gister en vandaag vervelend, maar te doen. Vorige week vrijdag was het echt heel vochtig hier. Ik heb nu namelijk geen last van condens in de badkamer.
Ging over de luchtvochtigheid. Gister was het hier even warm als vorige week vrijdag namelijk.quote:
Ga vanavond nog wel even moed verzamelen en naar de supermarkt. Dan heb ik als het goed is genoeg in huis van alles t/m zaterdagquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ijsjes? Check!
Bier? Nog 2 flesjes Kölschen veel alcoholvrij
Wijn? Een speciale koelkast vol! Net nog twee Rieslings gehaald omdat ik langs mijn favoriete wijnhandel kwam (Elhorst, O'zaal) @:arizona
Top! Ik ben wel enorm geminderd. Maar op warme dagen moet ik bier drinken omdat het mijn dorst enorm lestquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
De Mahou 0.0 staat hier ook koud!
(ben vrijwel helemaal gestopt met alcohol drinken sinds aantal maanden, bevalt me prima)
Morgen gaan we er allemaal aan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:55 schreef R-woud93 het volgende:
Ik hoop morgen op een herhaling in het noorden
Pak tegenwoordig vaak een 2,5% biertje zonder alcohol is je wel echt het bittertje.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:56 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Top! Ik ben wel enorm geminderd. Maar op warme dagen moet ik bier drinken omdat het mijn dorst enorm lest
Maar datzelfde effect heb ik ook gewoon met 0.0 dus die keuze is sinds een paar jaar wel makkelijk. In het weekend drink ik wel alcohol..wijn meestal. Met water ernaast...
Bij de Dirk (Stadsveld of Deppenbronx) hebben ze een goede NZ Sauvignon Blanc genaamd Little Kiwiquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:49 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ga vanavond nog wel even moed verzamelen en naar de supermarkt. Dan heb ik als het goed is genoeg in huis van alles t/m zaterdag
quote:Code rood voor hitte
Vanaf komende nacht geldt code rood vanwege de extreme hitte. Het is de eerste keer dat het KNMI code rood afgeeft om te waarschuwen voor hitte sinds het weerinstituut in 2010 met kleurcodes begon.
De waarschuwing geldt voor alle provincies, behalve Zeeland, Drenthe, Groningen en Friesland. Daar blijft code oranje van kracht. In het Waddengebied geldt code geel. Code rood geldt tot zeker zaterdag 0.00 uur.
"De combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid zorgt voor een onaangename, benauwde hitte", meldt het KNMI. De temperatuur kan lokaal oplopen tot 40 graden.
"Iedereen kan hierdoor gezondheidsklachten krijgen, zoals uitdroging, oververhitting en hitteberoerte. De hittekracht komt daarbij in de middag uit op 9 tot 10. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is hiervoor van kracht, tot ten minste zaterdag."
Code rood is het weeralarm voor een gevaarlijke weersituatie. Daarom is het belangrijk om in de schaduw te blijven, geen zware lichamelijke activiteiten te doen en genoeg water te drinken, waarschuwt het weerinstituut.
Code rood heeft maatschappelijke impact
Het besluit is genomen na overleg van het weerimpactteam (WIT), zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Dat is een overleg tussen onder meer het KNMI, Rijkswaterstaat, ProRail en veiligheidsregio's. Al die partijen zijn betrokken vanwege de maatschappelijke impact van code rood.
Er worden nu allerlei protocollen toegepast in verschillende sectoren, zegt de woordvoerder. Een voorbeeld is de inzet van het tropenrooster in het onderwijs.
Wat code rood momenteel precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van het KNMI was nog niet bereikbaar voor uitleg. Eerder liet het KNMI weten dat het kan gaan om maatregelen als het sluiten van de kinderopvang.
Donderdagmiddag kwam de temperatuur in De Bilt boven de 30 graden uit, waarmee er officieel sprake is van een landelijke hittegolf. Daarvoor moet het vijf dagen warmer dan 25 graden zijn, waarvan drie dagen warmer dan 30 graden.
De huidige hittegolf duurt inmiddels acht dagen en komt daarmee op gelijke hoogte met de hittegolven van juni 1936 en 1976. Met de huidige prognose verwacht Weeronline de langste hittegolf in juni ooit. Het einde van de hittegolf is voorlopig namelijk nog niet in zicht. Mogelijk wordt vrijdag ook de warmste dag ooit gemeten in De Bilt.
Stel je niet zo aan. Het noorden krijgt een temperatuur van waar we hier in het zuiden niet meer van schrikken.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Morgen gaan we er allemaal aan.
Weet iemand hoe de onweerkansen zijn dit weekend? Is het al zeker dat het helemaal los gaat?
Ja, het is wel een typisch smaakje, alcoholvrij, maar ik hou er wel van.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Pak tegenwoordig vaak een 2,5% biertje zonder alcohol is je wel echt het bittertje.
Er is geen verkoelende zeewindquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:06 schreef Alpha0 het volgende:
Absurd hoge temperaturen, en toch is er een NO wind. Hoe kan dit?
Zijn zelden echt alcoholvrij er mag sowieso 0.5% inzitten en alsnog als alcoholvrij verkocht te worden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:06 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ja, het is wel een typisch smaakje, alcoholvrij, maar ik hou er wel van.
Ik heb nu Krombacher Herb 0.0 wat ook nog suikervrij is. Dat bevalt me ook wel goed eigenlijk...maw, goed voor de dorst
quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
Noordelijke gebieden halen net een zomerse waarde. Dat is wel Code Oranje-waardig hoor
In Nederland niet, dan moet er minder dan 0.1% in zitten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Zijn zelden echt alcoholvrij er mag sowieso 0.5% inzitten en alsnog als alcoholvrij verkocht te worden.
Is dat alleen met bier dan want ik heb alcoholvrije wijn staan (staat op het etiket) met 0,5%quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:16 schreef Sarabi het volgende:
[..]
In Nederland niet, dan moet er minder dan 0.1% in zitten.
Die was er vannacht ook al niet, in Ukkel bleef het reeds 24 graden en dat zal vannacht nog wel wat erger zijn.quote:
Hier ookquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zowel Harmonie als ICON D2 geven voor hier 41 graden aan morgen
Nee waarom? Dit komt een paar keer per jaar voor. Kosten-baten: niet economisch.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:14 schreef DefKu het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat je dit wel voorbereid zou hebben![]()
Bijzonder, het lijkt inderdaad alleen voor bier te tellen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat alleen met bier dan want ik heb alcoholvrije wijn staan (staat op het etiket) met 0,5%
Ja kijk. Ik ben natuurlijk een überaansteller met warm weer. Feit. Ik word er melodramatisch van.quote:
Ja heel bijzonder. En zolang het in het Duits op het etiket staat mag je het ook als zodanig verkopen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:21 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Bijzonder, het lijkt inderdaad alleen voor bier te tellen.
Nog een reden dat het lijkt dat het vooral een anti bierlobby lijkt te zijn en wijn overal tussendoor glipt. Net zoals met accijnzen. Maar goed dat is een andere discussie
Precies bij bier heb je het verschil tussen alcoholvrij en arm.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja heel bijzonder. En zolang het in het Duits op het etiket staat mag je het ook als zodanig verkopen.
[ afbeelding ]
Al valt het dan officieel weer onder alcoholarm bier en mag het niet aan minderjarigen verkocht worden.
Thanks!quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:29 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Precies bij bier heb je het verschil tussen alcoholvrij en arm.
Nouja beide zou geen probleem moeten zijn want als je een iets te rijpe banaan eet krijg je meer binnen.
Dus proost
Klopt ook, 0 namelijk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In de zomer van 2019 waren er ook nog niet zoveel corona-gevaccineerden.
Harmonie komt ook als een van de weinige modellen met buien. De meeste kans daarop is voor zaterdag weggelegd.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Maver24 het volgende:
Harmonie model geeft morgen vanaf 2 uur al minder warm. Rond 1 uur is het het warmst hier in Rotterdam. Vanuit Zee wordt het dan "koeler"
Nos zei het net ook om 5 uur kans op een buiquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Harmonie komt ook als een van de weinige modellen met buien. De meeste kans daarop is voor zaterdag weggelegd.
Ga wel in de badkamer zitten 😅😅😅quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:39 schreef lbosse het volgende:
Het KNMI adviseerde in eerste instantie om alleen naar buiten te gaan als dat echt nodig is, maar trok dat advies al snel weer in, omdat ook huizen erg warm kunnen zijn. Het advies is nu: zoek verkoeling!
Echte experts dit
Gebaseerd op welk model?quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:42 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Nos zei het net ook om 5 uur kans op een bui
Grijze treurnis ohne ende.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:44 schreef LTVDK het volgende:
Er staat voor morgen wel bewolking op de planning, lekker heel de dag broeien
Geen idee. Maar ik hoorde het diegene zeggen. Morgen kans op een buiquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gebaseerd op welk model?
De NOS is namelijk geen weermodel.
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.
Wel 2 dozen ijsjes in de vriezer
Zou zo maar kunnen. We gaan het zienquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik hoorde het diegene zeggen. Morgen kans op een bui
Dat zijn de echte eindbazenquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.
Ja ho maar weer. Oktober tot maart is erg zat.quote:
Heel lief.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.
Nee zaterdag nog een vreselijk broeierige dag met hopelijk 's avonds wat verkoelingquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:53 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb steeds het idee dat morgen het laatste is, maar is helemaal niet zo.
Morgen begint de herfst. Geniet nog maar ff van het zonnetje.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja ho maar weer. Oktober tot maart is erg zat.
Geen moeite met de herfst, wel met het gezeur.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Morgen begint de herfst. Geniet nog maar ff van het zonnetje.
In Frankrijk rijden ook veel treinen niet: https://www.franceinfo.fr(...)u-ouigo_8079488.htmlquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat er gaat gebeuren en dat is mijn probleem met dit soort kneuterige maatregelen is een kutsmoes voor bedrijven en overheden om flink te gaan afschalen, Dus de NS gaat minder treinen laten rijden, scholen gaan (alweer) dicht, winkels gaan eerder dicht en de zwembaden en pretparken enz blijven ook dicht. Het is een verkapte snipperdag voor een groep mensen die toch al louter lamstralen.
Ondertussen gaan de werkzaamheden op de A12 gewoon door in de volle zon met asfalt waar je letterlijk een eitje op kan bakken.
Waarschuwen is prima maar het moet in Nederland altijd uitgebuit worden, zelfde met 5cm snil. Gelijk het hele land plat.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:55 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Geen moeite met de herfst, wel met het gezeur.
Viel mij ook op ja. Vanaf westen koelt het redelijk snel af. Maar dan hebben we het wel over 31 graden in de avond rond 21:00 (binnen drie uur tijd komend vanaf 39).quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Maver24 het volgende:
Harmonie model geeft morgen vanaf 2 uur al minder warm. Rond 1 uur is het het warmst hier in Rotterdam. Vanuit Zee wordt het dan "koeler"
Bizarre uitspraak.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:58 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Viel mij ook op ja. Vanaf westen koelt het redelijk snel af. Maar dan hebben we het wel over 31 graden in de avond rond 21:00 (binnen drie uur tijd komend vanaf 39).
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:03 schreef Haags het volgende:
School van mijn dochter stuurde gister bericht dat de lessen gewoon doorgaan. Hebben sinds kort een nieuw hyper modern gebouw met alles erop en eraan dus geen probleem met hitte in principe. Maar vraag me toch af wat ze gaan doen met code rood.
Idem voor Perrin junior.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.
Hier gaat de school van mijn zoontje (met airco) vooralsnog gewoon door. De andere school - zonder airco - ook. Maar goed, daar laten ze de kinderen ook gewoon met 33 graden in de volle zon rondrennen, terwijl dat volgens hun eigen hitteprotocol toch echt niet zou gebeuren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.
First world problems.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:12 schreef PzKpfw het volgende:
Heb maar even een trui aangetrokken, het werd best fris onder de airco.
Hier ook. Met code oranje was het met dezelfde weersverwachting blijkbaar wel verantwoord voor de kinderen om naar school te gaanquote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.
Ik vind het besluit ook enigszins vreemd. Maar ik begrijp dat het nu vanuit de scholen stichting is die het min of meer eist.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hier ook. Met code oranje was het met dezelfde weersverwachting blijkbaar wel verantwoord voor de kinderen om naar school te gaan.
Ik heb ook maar de kachel aangestoken om wat tegenwicht aan die airco te bieden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:12 schreef PzKpfw het volgende:
Heb maar even een trui aangetrokken, het werd best fris onder de airco.
Ik snap het besluit en ik vind het terecht met het binnenklimaat in het gebouw, maar vind het vooral bijzonder dat ze dit niet eerder bedacht hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:15 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik vind het besluit ook enigszins vreemd. Maar ik begrijp dat het nu vanuit de scholen stichting is die het min of meer eist.
Nacht van donderdag op vrijdag wordt waarschijnlijk warmste ooit in Nederlandquote:Op donderdag 25 juni 2026 18:16 schreef PzKpfw het volgende:
Code rood vanaf middernacht vind ik wel bijzonder, lijkt me niet dat de omstandigheden 's Nachts al zo zorgelijk zijn.
Zuiden wel. Gaat hier tussen de bebouwing niet afkoelen onder de 26. Mogelijk nog hoger,afgelopen nacht gaven de KNMI stations hier 22 en 22.8 aan, maar dat is buitengebied. Ik zit aan de rand van de wijk en meet best ver van enige bebouwing en bestrating af in mijn tuin, maar toch heb ik 24.1 gemeten als minimum.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:16 schreef PzKpfw het volgende:
Code rood vanaf middernacht vind ik wel bijzonder, lijkt me niet dat de omstandigheden 's Nachts al zo zorgelijk zijn.
Poh! Geniet'n!quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:20 schreef INViCTuS het volgende:
Nou, ik heb mooi een Franziskaner opengetrokken.
Je moet goed drinken met dit weer
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.
De meeste scholen staan er niet best voor hoor. Dat besluit is wel terecht verder. Zijn maar weinig scholen zoals die van mijn dochter met alles erop en eraan. Ik heb daar 1x mogen volleyballen een avond in de gymzaal, zelfs dat was een genot zo lekker koel. En verder is dat hele schoolplein zo'n beetje schaduwrijk ingericht en voorzien van water tap en zulks.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.
Mja, ze moeten ook weer naar huis reizen en niet iedereen heeft een auto.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |