Het waarschuwen is het probleem niet nogmaals, de overtrokken reacties en met name het OV dat gelijk gaat afschalen wel. Werknemers worden namelijk wel geacht worden om gewoon op werk te verschijnen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jazeker. Brazilië, bijvoorbeeld, volgens mij zag ik die daar vorig jaar nog langskomen: waarschuwingen voor kou, want het koelde af naar een graad of 10-11. Voor ons overdreven, voor hun logisch.
Overigens waarschuwt men daar zeker weten ook als ze het weer dat wij morgen krijgen zouden hebben, inclusief oproepen om rustiger aan te doen en de hele meuk.
De Nutellla kun je gewoon opdrinken onder je dekentje op de bank.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:20 schreef kilon het volgende:
Ik zit me net te bedenken hoe het gaat met al die producten in het keukenkastje die je koel en droog moet bewaren![]()
En ja, ik weet dat het voor het overgrote deel geen probleem is.
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.quote:
Tijdens de vorige 40 graden was de luchtvochtighei veel lager en daarmee het risico veel kleinerquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Het waarschuwen is het probleem niet nogmaals, de overtrokken reacties en met name het OV dat gelijk gaat afschalen wel. Werknemers worden namelijk wel geacht worden om gewoon op werk te verschijnen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-zomaar-thuisblijven
Ook trams die zogenaamd niet kunnen rijden in Utrecht terwijl ze dat met soortgelijke temperaturen woensdag wel gewoon konden. Bij mijn weten is het er tijdens de vorige recordtemperatuur van 40 graden lokaal helemaal geen grootschalig alarm afgegeven. En reden trams en treinen gewoon. Die complete massahysterie omdat het wat warmer of kouder is dan gebruikelijk slaat nergens op.
Vroeger werd je geacht om zelf na te denken en daarmee creëer je een stukje bewustwording en verstand dat straks een complete generatie mist.
Ik heb nog een bak ben and jerryquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat is wel een dingetje. Gister vergeten bier en wijn te halen.
Wel 2 dozen ijsjes in de vriezer
Gaat helemaal fout.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:30 schreef Dutch_view het volgende:
In Zeeland komt de weg omhoog
[ afbeelding ]
Daarom hebben ze dus die code rood ingesteldquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:30 schreef Melleyn het volgende:
School morgen dicht dus kinderen thuis. Nu kan ik wel voetbal kijken want hoef toch niet vroeg op
Heb je daar een bron voor? Tropische hitte en extreme vochtigheid zijn zeldzaam. Laat staan recordtemperaturen van 40 graden of meer.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:29 schreef -0- het volgende:
[..]
Tijdens de vorige 40 graden was de luchtvochtighei veel lager en daarmee het risico veel kleiner
Ijsjes? Check!quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
In de zonquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:24 schreef THEFXR het volgende:
52 in de zon, gemeentes waren vandaag al dicht in woestijn land
De Mahou 0.0 staat hier ook koud!quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ijsjes? Check!
Bier? Nog 2 flesjes Kölschen veel alcoholvrij
Wijn? Een speciale koelkast vol! Net nog twee Rieslings gehaald omdat ik langs mijn favoriete wijnhandel kwam (Elhorst, O'zaal) @:arizona
Beetje een soort reserve-Scandinaviëquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:40 schreef INViCTuS het volgende:
Verschil tussen noord en rest Nederland is wel groot
Effect van Tatasteel op de omgevingstemperatuur ook goed zichtbaarquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:35 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat paarse gebiedje een glitch in de matrix of is het echt zon heet daar?
Ik vond vorige week vrijdag hier erger eigenlijk. Gister en vandaag vervelend, maar te doen. Vorige week vrijdag was het echt heel vochtig hier. Ik heb nu namelijk geen last van condens in de badkamer.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:38 schreef Elan het volgende:
Je zag vorige week vrijdag al dat als de luchtvochtiheid eenmaal heel hoog is bij 30+ het al heel snel resulteert in terreurbuien.
Jij woont in het noorden....quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vond vorige week vrijdag hier erger eigenlijk. Gister en vandaag vervelend, maar te doen. Vorige week vrijdag was het echt heel vochtig hier. Ik heb nu namelijk geen last van condens in de badkamer.
Ging over de luchtvochtigheid. Gister was het hier even warm als vorige week vrijdag namelijk.quote:
Ga vanavond nog wel even moed verzamelen en naar de supermarkt. Dan heb ik als het goed is genoeg in huis van alles t/m zaterdagquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ijsjes? Check!
Bier? Nog 2 flesjes Kölschen veel alcoholvrij
Wijn? Een speciale koelkast vol! Net nog twee Rieslings gehaald omdat ik langs mijn favoriete wijnhandel kwam (Elhorst, O'zaal) @:arizona
Top! Ik ben wel enorm geminderd. Maar op warme dagen moet ik bier drinken omdat het mijn dorst enorm lestquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
De Mahou 0.0 staat hier ook koud!
(ben vrijwel helemaal gestopt met alcohol drinken sinds aantal maanden, bevalt me prima)
Morgen gaan we er allemaal aan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:55 schreef R-woud93 het volgende:
Ik hoop morgen op een herhaling in het noorden
Pak tegenwoordig vaak een 2,5% biertje zonder alcohol is je wel echt het bittertje.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:56 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Top! Ik ben wel enorm geminderd. Maar op warme dagen moet ik bier drinken omdat het mijn dorst enorm lest
Maar datzelfde effect heb ik ook gewoon met 0.0 dus die keuze is sinds een paar jaar wel makkelijk. In het weekend drink ik wel alcohol..wijn meestal. Met water ernaast...
Bij de Dirk (Stadsveld of Deppenbronx) hebben ze een goede NZ Sauvignon Blanc genaamd Little Kiwiquote:Op donderdag 25 juni 2026 16:49 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ga vanavond nog wel even moed verzamelen en naar de supermarkt. Dan heb ik als het goed is genoeg in huis van alles t/m zaterdag
quote:Code rood voor hitte
Vanaf komende nacht geldt code rood vanwege de extreme hitte. Het is de eerste keer dat het KNMI code rood afgeeft om te waarschuwen voor hitte sinds het weerinstituut in 2010 met kleurcodes begon.
De waarschuwing geldt voor alle provincies, behalve Zeeland, Drenthe, Groningen en Friesland. Daar blijft code oranje van kracht. In het Waddengebied geldt code geel. Code rood geldt tot zeker zaterdag 0.00 uur.
"De combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid zorgt voor een onaangename, benauwde hitte", meldt het KNMI. De temperatuur kan lokaal oplopen tot 40 graden.
"Iedereen kan hierdoor gezondheidsklachten krijgen, zoals uitdroging, oververhitting en hitteberoerte. De hittekracht komt daarbij in de middag uit op 9 tot 10. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is hiervoor van kracht, tot ten minste zaterdag."
Code rood is het weeralarm voor een gevaarlijke weersituatie. Daarom is het belangrijk om in de schaduw te blijven, geen zware lichamelijke activiteiten te doen en genoeg water te drinken, waarschuwt het weerinstituut.
Code rood heeft maatschappelijke impact
Het besluit is genomen na overleg van het weerimpactteam (WIT), zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Dat is een overleg tussen onder meer het KNMI, Rijkswaterstaat, ProRail en veiligheidsregio's. Al die partijen zijn betrokken vanwege de maatschappelijke impact van code rood.
Er worden nu allerlei protocollen toegepast in verschillende sectoren, zegt de woordvoerder. Een voorbeeld is de inzet van het tropenrooster in het onderwijs.
Wat code rood momenteel precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van het KNMI was nog niet bereikbaar voor uitleg. Eerder liet het KNMI weten dat het kan gaan om maatregelen als het sluiten van de kinderopvang.
Donderdagmiddag kwam de temperatuur in De Bilt boven de 30 graden uit, waarmee er officieel sprake is van een landelijke hittegolf. Daarvoor moet het vijf dagen warmer dan 25 graden zijn, waarvan drie dagen warmer dan 30 graden.
De huidige hittegolf duurt inmiddels acht dagen en komt daarmee op gelijke hoogte met de hittegolven van juni 1936 en 1976. Met de huidige prognose verwacht Weeronline de langste hittegolf in juni ooit. Het einde van de hittegolf is voorlopig namelijk nog niet in zicht. Mogelijk wordt vrijdag ook de warmste dag ooit gemeten in De Bilt.
Stel je niet zo aan. Het noorden krijgt een temperatuur van waar we hier in het zuiden niet meer van schrikken.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Morgen gaan we er allemaal aan.
Weet iemand hoe de onweerkansen zijn dit weekend? Is het al zeker dat het helemaal los gaat?
Ja, het is wel een typisch smaakje, alcoholvrij, maar ik hou er wel van.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Pak tegenwoordig vaak een 2,5% biertje zonder alcohol is je wel echt het bittertje.
Er is geen verkoelende zeewindquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:06 schreef Alpha0 het volgende:
Absurd hoge temperaturen, en toch is er een NO wind. Hoe kan dit?
Zijn zelden echt alcoholvrij er mag sowieso 0.5% inzitten en alsnog als alcoholvrij verkocht te worden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:06 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ja, het is wel een typisch smaakje, alcoholvrij, maar ik hou er wel van.
Ik heb nu Krombacher Herb 0.0 wat ook nog suikervrij is. Dat bevalt me ook wel goed eigenlijk...maw, goed voor de dorst
quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
Noordelijke gebieden halen net een zomerse waarde. Dat is wel Code Oranje-waardig hoor
In Nederland niet, dan moet er minder dan 0.1% in zitten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Zijn zelden echt alcoholvrij er mag sowieso 0.5% inzitten en alsnog als alcoholvrij verkocht te worden.
Is dat alleen met bier dan want ik heb alcoholvrije wijn staan (staat op het etiket) met 0,5%quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:16 schreef Sarabi het volgende:
[..]
In Nederland niet, dan moet er minder dan 0.1% in zitten.
Die was er vannacht ook al niet, in Ukkel bleef het reeds 24 graden en dat zal vannacht nog wel wat erger zijn.quote:
Hier ookquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zowel Harmonie als ICON D2 geven voor hier 41 graden aan morgen
Nee waarom? Dit komt een paar keer per jaar voor. Kosten-baten: niet economisch.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:14 schreef DefKu het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat je dit wel voorbereid zou hebben![]()
Bijzonder, het lijkt inderdaad alleen voor bier te tellen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat alleen met bier dan want ik heb alcoholvrije wijn staan (staat op het etiket) met 0,5%
Ja kijk. Ik ben natuurlijk een überaansteller met warm weer. Feit. Ik word er melodramatisch van.quote:
Ja heel bijzonder. En zolang het in het Duits op het etiket staat mag je het ook als zodanig verkopen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:21 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Bijzonder, het lijkt inderdaad alleen voor bier te tellen.
Nog een reden dat het lijkt dat het vooral een anti bierlobby lijkt te zijn en wijn overal tussendoor glipt. Net zoals met accijnzen. Maar goed dat is een andere discussie
Precies bij bier heb je het verschil tussen alcoholvrij en arm.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja heel bijzonder. En zolang het in het Duits op het etiket staat mag je het ook als zodanig verkopen.
[ afbeelding ]
Al valt het dan officieel weer onder alcoholarm bier en mag het niet aan minderjarigen verkocht worden.
Thanks!quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:29 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Precies bij bier heb je het verschil tussen alcoholvrij en arm.
Nouja beide zou geen probleem moeten zijn want als je een iets te rijpe banaan eet krijg je meer binnen.
Dus proost
Klopt ook, 0 namelijk.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In de zomer van 2019 waren er ook nog niet zoveel corona-gevaccineerden.
Harmonie komt ook als een van de weinige modellen met buien. De meeste kans daarop is voor zaterdag weggelegd.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Maver24 het volgende:
Harmonie model geeft morgen vanaf 2 uur al minder warm. Rond 1 uur is het het warmst hier in Rotterdam. Vanuit Zee wordt het dan "koeler"
Nos zei het net ook om 5 uur kans op een buiquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Harmonie komt ook als een van de weinige modellen met buien. De meeste kans daarop is voor zaterdag weggelegd.
Ga wel in de badkamer zitten 😅😅😅quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:39 schreef lbosse het volgende:
Het KNMI adviseerde in eerste instantie om alleen naar buiten te gaan als dat echt nodig is, maar trok dat advies al snel weer in, omdat ook huizen erg warm kunnen zijn. Het advies is nu: zoek verkoeling!
Echte experts dit
Gebaseerd op welk model?quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:42 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Nos zei het net ook om 5 uur kans op een bui
Grijze treurnis ohne ende.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:44 schreef LTVDK het volgende:
Er staat voor morgen wel bewolking op de planning, lekker heel de dag broeien
Geen idee. Maar ik hoorde het diegene zeggen. Morgen kans op een buiquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gebaseerd op welk model?
De NOS is namelijk geen weermodel.
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:27 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Zou zo maar kunnen. We gaan het zienquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik hoorde het diegene zeggen. Morgen kans op een bui
Dat zijn de echte eindbazenquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.
Ja ho maar weer. Oktober tot maart is erg zat.quote:
Heel lief.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Die waren mijn buren rond een uur of 11 aan het uitdelen aan de stratenmakers.
Nee zaterdag nog een vreselijk broeierige dag met hopelijk 's avonds wat verkoelingquote:Op donderdag 25 juni 2026 17:53 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb steeds het idee dat morgen het laatste is, maar is helemaal niet zo.
Morgen begint de herfst. Geniet nog maar ff van het zonnetje.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja ho maar weer. Oktober tot maart is erg zat.
Geen moeite met de herfst, wel met het gezeur.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Morgen begint de herfst. Geniet nog maar ff van het zonnetje.
In Frankrijk rijden ook veel treinen niet: https://www.franceinfo.fr(...)u-ouigo_8079488.htmlquote:Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat er gaat gebeuren en dat is mijn probleem met dit soort kneuterige maatregelen is een kutsmoes voor bedrijven en overheden om flink te gaan afschalen, Dus de NS gaat minder treinen laten rijden, scholen gaan (alweer) dicht, winkels gaan eerder dicht en de zwembaden en pretparken enz blijven ook dicht. Het is een verkapte snipperdag voor een groep mensen die toch al louter lamstralen.
Ondertussen gaan de werkzaamheden op de A12 gewoon door in de volle zon met asfalt waar je letterlijk een eitje op kan bakken.
Waarschuwen is prima maar het moet in Nederland altijd uitgebuit worden, zelfde met 5cm snil. Gelijk het hele land plat.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:55 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Geen moeite met de herfst, wel met het gezeur.
Viel mij ook op ja. Vanaf westen koelt het redelijk snel af. Maar dan hebben we het wel over 31 graden in de avond rond 21:00 (binnen drie uur tijd komend vanaf 39).quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:32 schreef Maver24 het volgende:
Harmonie model geeft morgen vanaf 2 uur al minder warm. Rond 1 uur is het het warmst hier in Rotterdam. Vanuit Zee wordt het dan "koeler"
Bizarre uitspraak.quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:58 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Viel mij ook op ja. Vanaf westen koelt het redelijk snel af. Maar dan hebben we het wel over 31 graden in de avond rond 21:00 (binnen drie uur tijd komend vanaf 39).
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:03 schreef Haags het volgende:
School van mijn dochter stuurde gister bericht dat de lessen gewoon doorgaan. Hebben sinds kort een nieuw hyper modern gebouw met alles erop en eraan dus geen probleem met hitte in principe. Maar vraag me toch af wat ze gaan doen met code rood.
Idem voor Perrin junior.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat ie ging komen. De school is gesloten.
Hier gaat de school van mijn zoontje (met airco) vooralsnog gewoon door. De andere school - zonder airco - ook. Maar goed, daar laten ze de kinderen ook gewoon met 33 graden in de volle zon rondrennen, terwijl dat volgens hun eigen hitteprotocol toch echt niet zou gebeuren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
First world problems.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:12 schreef PzKpfw het volgende:
Heb maar even een trui aangetrokken, het werd best fris onder de airco.
Hier ook. Met code oranje was het met dezelfde weersverwachting blijkbaar wel verantwoord voor de kinderen om naar school te gaanquote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik vind het besluit ook enigszins vreemd. Maar ik begrijp dat het nu vanuit de scholen stichting is die het min of meer eist.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hier ook. Met code oranje was het met dezelfde weersverwachting blijkbaar wel verantwoord voor de kinderen om naar school te gaan.
Ik heb ook maar de kachel aangestoken om wat tegenwicht aan die airco te bieden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:12 schreef PzKpfw het volgende:
Heb maar even een trui aangetrokken, het werd best fris onder de airco.
Ik snap het besluit en ik vind het terecht met het binnenklimaat in het gebouw, maar vind het vooral bijzonder dat ze dit niet eerder bedacht hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:15 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik vind het besluit ook enigszins vreemd. Maar ik begrijp dat het nu vanuit de scholen stichting is die het min of meer eist.
Nacht van donderdag op vrijdag wordt waarschijnlijk warmste ooit in Nederlandquote:Op donderdag 25 juni 2026 18:16 schreef PzKpfw het volgende:
Code rood vanaf middernacht vind ik wel bijzonder, lijkt me niet dat de omstandigheden 's Nachts al zo zorgelijk zijn.
Zuiden wel. Gaat hier tussen de bebouwing niet afkoelen onder de 26. Mogelijk nog hoger,afgelopen nacht gaven de KNMI stations hier 22 en 22.8 aan, maar dat is buitengebied. Ik zit aan de rand van de wijk en meet best ver van enige bebouwing en bestrating af in mijn tuin, maar toch heb ik 24.1 gemeten als minimum.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:16 schreef PzKpfw het volgende:
Code rood vanaf middernacht vind ik wel bijzonder, lijkt me niet dat de omstandigheden 's Nachts al zo zorgelijk zijn.
Poh! Geniet'n!quote:Op donderdag 25 juni 2026 17:20 schreef INViCTuS het volgende:
Nou, ik heb mooi een Franziskaner opengetrokken.
Je moet goed drinken met dit weer
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:07 schreef Haags het volgende:
[..]
De meeste scholen staan er niet best voor hoor. Dat besluit is wel terecht verder. Zijn maar weinig scholen zoals die van mijn dochter met alles erop en eraan. Ik heb daar 1x mogen volleyballen een avond in de gymzaal, zelfs dat was een genot zo lekker koel. En verder is dat hele schoolplein zo'n beetje schaduwrijk ingericht en voorzien van water tap en zulks.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.
Mja, ze moeten ook weer naar huis reizen en niet iedereen heeft een auto.quote:Op donderdag 25 juni 2026 18:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat komt puur door Code Rood want in feite is en was er niets aan de hand en kon het gewoon doorgaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |