abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220728151
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men stemt tegen de spreidingswet, dat kan altijd
Je kunt tegen de spreidingswet stemmen bij landelijke verkiezingen, niet bij de lokale. Je bepaalt je stem bij de landelijke verkiezingen toch ook niet aan de hand van welke partij er voor een speeltuin in je straat is?
pi_220728161
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ah ja. Nu zijn andere EU landen ook al niet goed genoeg meer. Allemaal door naar NL. :')
We hebben zowel bij Dublin als bij het nieuwste asielpact percentages afgesproken voor een verdeling en Nederland voldoet aan beide niet.
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:58:43 #4
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728162
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt tegen de spreidingswet stemmen bij landelijke verkiezingen, niet bij de lokale. Je bepaalt je stem bij de landelijke verkiezingen toch ook niet aan de hand van welke partij er voor een speeltuin in je straat is?
kan altijd stemmen op de partij die je wilt
dat is al heel lang zo
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728172
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt tegen de spreidingswet stemmen bij landelijke verkiezingen, niet bij de lokale. Je bepaalt je stem bij de landelijke verkiezingen toch ook niet aan de hand van welke partij er voor een speeltuin in je straat is?
Je doet net alsof de gemeente 0 invloed heeft. Maar zo is dat niet he.

Gemeenten kunnen binnen de provincie overleggen met andere gemeenten, die misschien wel wat meer asielzoekers willen.
Tevens hebben gemeenten de mogelijkheid om zelf invulling te geven aan de opvang, bijvoorbeeld door te kiezen voor duurzame of kleinschalige locaties in plaats van crisisnoodopvang. Gemeenten bepalen ook waar in de gemeente een opvanglocatie komt.

Er valt ook voor gemeentes wat te kiezen. En ze hoeven niet op alles maar ja en amen te zeggen.
pi_220728213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
kan altijd stemmen op de partij die je wilt
dat is al heel lang zo
Ja, maar dat maakt het niet minder dom om je stem te bepalen aan de hand van een onderwerp waar de volksvertegenwoordigers waar je op stemt helemaal niet over gaan. Natuurlijk mag het. Je mag ook zo boos zijn op een partij die de speeltuin in je straat tegen houdt dat je er ook landelijk niet op wil stemmen. Je mag ook je stem bepalen aan de hand van de geboortedatum van de kandidaat, of zeggen dat je je eerste verkiezing in je leven op iemand met een A stemt, de tweede met een B, enz. Mag allemaal. Maar dat maakt het nog niet verstandig.
pi_220728224
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dat maakt het niet minder dom om je stem te bepalen aan de hand van een onderwerp waar de volksvertegenwoordigers waar je op stemt helemaal niet over gaan. Natuurlijk mag het. Je mag ook zo boos zijn op een partij die de speeltuin in je straat tegen houdt dat je er ook landelijk niet op wil stemmen. Je mag ook je stem bepalen aan de hand van de geboortedatum van de kandidaat, of zeggen dat je je eerste verkiezing in je leven op iemand met een A stemt, de tweede met een B, enz. Mag allemaal. Maar dat maakt het nog niet verstandig.
Zo zijn er ook mensen die altijd op een vrouw stemmen.
En weet je wat? Waarom zou je die mensen dom willen noemen?
Laat iedereen gewoon in zijn waarde.
pi_220728227
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:01 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je doet net alsof de gemeente 0 invloed heeft. Maar zo is dat niet he.

Gemeenten kunnen binnen de provincie overleggen met andere gemeenten, die misschien wel wat meer asielzoekers willen.
Tevens hebben gemeenten de mogelijkheid om zelf invulling te geven aan de opvang, bijvoorbeeld door te kiezen voor duurzame of kleinschalige locaties in plaats van crisisnoodopvang. Gemeenten bepalen ook waar in de gemeente een opvanglocatie komt.

Er valt ook voor gemeentes wat te kiezen. En ze hoeven niet op alles maar ja en amen te zeggen.
Je weet dat ik in de gemeenteraad zit? Ik weet heel goed wat een gemeente wel en niet kan en mag. En 'nee tegen een AZC' is dus geen optie. Wel kun je bepalen hoe je duurzame opvang regelt, maar geen AZC kan gewoon niet.

En de spreidingswet gaat niet over noodopvang, maar over duurzame opvanglocaties die tenminste 5 jaar beschikbaar moeten zijn.
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:29:34 #9
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728372
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dat maakt het niet minder dom om je stem te bepalen aan de hand van een onderwerp waar de volksvertegenwoordigers waar je op stemt helemaal niet over gaan. Natuurlijk mag het. Je mag ook zo boos zijn op een partij die de speeltuin in je straat tegen houdt dat je er ook landelijk niet op wil stemmen. Je mag ook je stem bepalen aan de hand van de geboortedatum van de kandidaat, of zeggen dat je je eerste verkiezing in je leven op iemand met een A stemt, de tweede met een B, enz. Mag allemaal. Maar dat maakt het nog niet verstandig.
het is niet aan jou om te bepalen wat een verstandige stem is of rationeel of wie er dom is en wie niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728409
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het is niet aan jou om te bepalen wat een verstandige stem is of rationeel of wie er dom is en wie niet
Nou, oké. Het is dom om te denken dat die stem voor de gemeenteraad invloed de spreidingswet kan tegenhouden en er voor zal zorgen dat er geen AZC komt in jouw gemeente, laten we het daar op houden. Echt, dan heb je je gewoon totaal niet verdiept in waar de gemeenteraad over gaat. En er zijn zo verschrikkelijk veel belangrijke onderwerpen waar de gemeenteraad wel over gaat, in feite hebben ze de meeste invloed op je leven van alle volksvertegenwoordigers. Er is dus genoeg reden om te stemmen gericht op onderwerpen waar ze wel over gaan.
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:39:59 #11
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220728441
quote:
Het zoveelste rapport waaruit blijkt dat als je met arbeid je geld verdient en je stemt VVD of D66 dat je dan niet alleen tegen het algemeen belang stemt maar ook tegen je eigenbelang stemt.

Gezien de relatief grote populariteit van VVD66 blijkt maar weer dat veel mensen zich in het stemhokje niet rationeel gedragen.
pi_220728458
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:39 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het zoveelste rapport waaruit blijkt dat als je met arbeid je geld verdient en je stemt VVD of D66 dat je dan niet alleen tegen het algemeen belang stemt maar ook tegen je eigenbelang stemt.

Gezien de relatief grote populariteit van VVD66 blijkt maar weer dat veel mensen zich in het stemhokje niet rationeel gedragen.
Inmiddels PVVD66 want "kan geen regenboog meer zien" en "strengste asielbeleid ooit, we moeten de strengste van Europa zijn". ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 14:45:59 ]
pi_220728463
twitter
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:51:51 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728477
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:35 schreef Hanca het volgende:

En er zijn zo verschrikkelijk veel belangrijke onderwerpen waar de gemeenteraad wel over gaat,
Zoals de opening van de fietsenstalling en de gemeentelijke speeltuin

Maar niet over 100 criminele jongens op het dames voetbalveld vlak bij jouw koopwoning die ieder weekend met de tram naar het centrum gaan tijdens de weekmarkt

Die niet mogen werken, alleen komen om de bevolking te bestelen , en ieder dorp moet dit ondergaan
Is dat democratie ??


terwijl er 2 km verderop heel veel weilanden zijn, dan hoeft toch niet op het voetbalveld??
https://www.ijsselstein.n(...)ng-aan-vluchtelingen



[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 06-05-2026 15:13:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728514
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, oké. Het is dom om te denken dat die stem voor de gemeenteraad invloed de spreidingswet kan tegenhouden en er voor zal zorgen dat er geen AZC komt in jouw gemeente, laten we het daar op houden. Echt, dan heb je je gewoon totaal niet verdiept in waar de gemeenteraad over gaat. En er zijn zo verschrikkelijk veel belangrijke onderwerpen waar de gemeenteraad wel over gaat, in feite hebben ze de meeste invloed op je leven van alle volksvertegenwoordigers. Er is dus genoeg reden om te stemmen gericht op onderwerpen waar ze wel over gaan.
Het is helemaal niet dom om te protesteren, gewoon normaal fysiek (zonder geweld) of via je stem. Dan plaatst de gemeente die AZC maar ergens op een industrieterrein buiten het dorp. En niet naast een basisschool. Tevens worden, waar er geprotesteerd wordt, regelmatig wel degelijk concessies gedaan. De gemeente Wijdemeren vermindert bijv nu al het aantal noodopvangplekken.

En het signaal dat het genoeg is, landt vanzelf in Den Haag.

Weet je wat ik niet slim vind? Je er maar gewoon bij neerleggen. En doen alsof er geen invloed mogelijk is.
Daar krijg je alleen maar hele boze burgers van.

En wat belangrijke onderwerpen zijn, dat mogen mensen zelf wel bepalen.
Dank u.

[ Bericht 1% gewijzigd door Black_Baron op 06-05-2026 15:06:52 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:06:09 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220728552
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Markuszower is een grotere engnek dan Wilders, en die zit binnenkort in een gedoogrol bij de coalitie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:16:04 #17
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728598
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Echt, dan heb je je gewoon totaal niet verdiept in waar de gemeenteraad over gaat. E
https://www.nu.nl/binnenl(...)luiden-noodklok.html

7000 kinderen in noodopvang, maar woningbouw in polder Rijnenburg dat wil de gemeenteraad niet,
ook geen asielopvang , maar wel op het voetbalveld

O jee we kunen geen locatie vinden , jeeetje jeetje jeetje
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728621
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)luiden-noodklok.html

7000 kinderen in noodopvang, maar woningbouw in polder Rijnenburg dat wil de gemeenteraad niet,
ook geen asielopvang , maar wel op het voetbalveld

O jee we kunen geen locatie vinden , jeeetje jeetje jeetje
Kun jij je een keer bij feiten houden? Ze willen juist wel bouwen in Rijnenburg:
https://www.duic.nl/algem(...)-op-zoek-naar-ideeen

Sterker, er komen 25.000 woningen.

Ga het nieuws gewoon eens een klein beetje volgen, voor je op een forum over nieuws komt praten.
pi_220728628
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Markuszower is een grotere engnek dan Wilders, en die zit binnenkort in een gedoogrol bij de coalitie.
"Fatsoenlijk rechts" werd hij door VVD-senator Koen Petersen en Jort Kelder genoemd.
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:30:31 #20
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728671
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kun jij je een keer bij feiten houden? Ze willen juist wel bouwen in Rijnenburg:
https://www.duic.nl/algem(...)-op-zoek-naar-ideeen

Sterker, er komen 25.000 woningen.

Ga het nieuws gewoon eens een klein beetje volgen, voor je op een forum over nieuws komt praten.
mooi dan is er daar dus ruimte om een asielkamp te maken want ze gaan pas in 2035 bouwen


quote:
AI-overzicht
Op basis van afspraken binnen de Utrechtse coalitie (waarin GroenLinks deelneemt) is besloten dat de grootschalige woningbouw in de polder Rijnenburg pas vanaf 2035 zal starten.

Hier zijn de belangrijkste punten over de plannen rond 2035:
Compromis: Het besluit om pas in 2035 te bouwen is een compromis tussen GroenLinks en D66, waarbij de polder tot die tijd wordt ontzien en de focus ligt op andere locaties.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728911
quote:
Arme economen bij het CPB, ik heb met ze te doen. ;( De politiek haalt grotendeels z’n schouders op en als ik de reacties bij NU.nl zo lees hebben veel kiezers ook echt geen flauw benul van waar deze materie over gaat.

Naar mijn idee zijn veel van de huidige problemen in Nederland terug te voeren op het prevaleren van ideologie, ondeskundigheid en eigen belang boven kennis en deskundigheid. De meeste maatschappelijke kwesties in Nederland zijn nauwelijks politieke vraagstukken maar vooral technische vraagstukken. Daar zouden kennis en deskundigheid dus moeten prevaleren, maar dat doet het dus niet.

Overigens is dat ook een breder fenomeen; wetenschap, kennis, deskundigheid worden steeds meer gewantrouwd. Het meest kwaadaardig in dat opzicht zijn mensen die wel over die deskundigheid beschikken maar dat wantrouwen doelbewust aanwakkeren voor eigen gewin.
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:14:28 #22
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728941
quote:
15s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Arme economen bij het CPB, ik heb met ze te doen. ;( De politiek haalt grotendeels z’n schouders op en als ik de reacties bij NU.nl zo lees hebben veel kiezers ook echt geen flauw benul van waar deze materie over gaat.

Naar mijn idee zijn veel van de huidige problemen in Nederland terug te voeren op het prevaleren van ideologie, ondeskundigheid en eigen belang boven kennis en deskundigheid. De meeste maatschappelijke kwesties in Nederland zijn nauwelijks politieke vraagstukken maar vooral technische vraagstukken. Daar zouden kennis en deskundigheid dus moeten prevaleren, maar dat doet het dus niet.

Overigens is dat ook een breder fenomeen; wetenschap, kennis, deskundigheid worden steeds meer gewantrouwd. Het meest kwaadaardig in dat opzicht zijn mensen die wel over die deskundigheid beschikken maar dat wantrouwen doelbewust aanwakkeren voor eigen gewin.
klopt de groene waanzin zit erg diep bij lokale bestuurders van de grote steden

smijten met miljarden naar een zwaar verliesgevende en vervuilende industrieën
roepen milieu zones af en beginnen voedselbossen en gaan zelf businesclass vliegen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728949
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:22 schreef Klopkoek het volgende:
"Fatsoenlijk rechts" werd hij door VVD-senator Koen Petersen en Jort Kelder genoemd.
Als iets in de ogen van VVD’ers fatsoenlijk is moeten de alarmbellen juist af gaan.
pi_220728984
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:14 schreef michaelmoore het volgende:
klopt de groene waanzin zit erg diep bij lokale bestuurders van de grote steden
Jij bent toch wel een van de schoolvoorbeelden hier die de hele dag door loopt te raaskallen. Ik reken je dat niet echt aan, waarschijnlijk kun je niet beter, maar het zou je veel kunnen opleveren als je bijvoorbeeld eens rapportages van de diverse planbureau’s gaat doornemen.
pi_220729009
quote:
15s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Arme economen bij het CPB, ik heb met ze te doen. ;( De politiek haalt grotendeels z’n schouders op en als ik de reacties bij NU.nl zo lees hebben veel kiezers ook echt geen flauw benul van waar deze materie over gaat.

Naar mijn idee zijn veel van de huidige problemen in Nederland terug te voeren op het prevaleren van ideologie, ondeskundigheid en eigen belang boven kennis en deskundigheid. De meeste maatschappelijke kwesties in Nederland zijn nauwelijks politieke vraagstukken maar vooral technische vraagstukken. Daar zouden kennis en deskundigheid dus moeten prevaleren, maar dat doet het dus niet.

Overigens is dat ook een breder fenomeen; wetenschap, kennis, deskundigheid worden steeds meer gewantrouwd. Het meest kwaadaardig in dat opzicht zijn mensen die wel over die deskundigheid beschikken maar dat wantrouwen doelbewust aanwakkeren voor eigen gewin.
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.

Het lijkt vooral een PR plaatje om meer belastingen te gaan heffen ipv serieus onderzoek.
pi_220729037
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.
Hypotheekrenteaftrek komt voor een onevenredig groot deel terecht bij de 10% hoogste inkomens en 10% duurste huizen. De helft van de HRA komt terecht bij de 15% duurste woningen (waar je natuurlijk naast valt als je in hartje Amsterdam gaat huren). Dit bedrag kan dus doelmatiger worden gebruikt. Ook als je woningbezit wil bevorderen.

Zowat alle Westerse landen hebben de hypotheekrenteaftrek afgeschaft. In het Verenigd Koninkrijk maakte nota bene een Tory regering deze beslissing.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 16:30:13 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:28:29 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729042
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Jij bent toch wel een van de schoolvoorbeelden hier die de hele dag door loopt te raaskallen. Ik reken je dat niet echt aan, waarschijnlijk kun je niet beter, maar het zou je veel kunnen opleveren als je bijvoorbeeld eens rapportages van de diverse planbureau’s gaat doornemen.
de een noemt het raaskallen en de ander zegt ja, dat is waar

arbeid moet beloond worden , niet bruto maar netto
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729058
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hypotheekrenteaftrek komt voor een onevenredig groot deel terecht bij de 10% hoogste inkomens en 10% duurste huizen. De helft van de HRA komt terecht bij de 15% duurste woningen. Dit bedrag kan dus doelmatiger worden gebruikt. Ook als je woningbezit wil bevorderen.
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
pi_220729071
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.

Het lijkt vooral een PR plaatje om meer belastingen te gaan heffen ipv serieus onderzoek.
Als de verslaglegging in de media je niet aanstaat, lees dan vooral de rapportage van het CPB zelf.

Gratis tip: Zet bij het lezen je ideologische bril af en je leesbril op.

De hoogste bomen vangen minder wind: belastingdruk op inkomens en vermogens
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:32:45 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729074
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
quote:
AI-overzicht
De hypotheekrenteaftrek (HRA) kost de overheid jaarlijks ongeveer ¤11 miljard, wat het een aanzienlijke post maakt op de staatsbegroting.

Voor individuele huiseigenaren hangt het voordeel af van de hypotheekrente en het inkomen, waarbij in 2025 het tarief maximaal 37,48% is. .
quote:
AI-overzicht
De totale kosten voor de overheid voor bijstandsuitkeringen (inclusief Participatiewet en toeslagen) bedragen op jaarbasis miljarden euro's.

Op basis van de begroting voor 2025 gaat het alleen al bij de rijksbijdrage aan de Participatiewet om een macrobudget van ongeveer ¤7,5 miljard.
quote:
.AI-overzicht
De Nederlandse overheid besteedt jaarlijks miljarden aan huurtoeslag.
In 2024 was dit ongeveer ¤ 4,89 miljard, verdeeld over 1,56 miljoen huishoudens.
Vanaf 2026 stijgen de structurele kosten met ¤ 650 miljoen per jaar door vereenvoudiging van de regeling, waardoor meer mensen aanspraak maken op de toeslag.

Totaalbedrag 2024: ¤ 4,89 miljard.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729095
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
.
[..]

Ja als je zo "kostenposten" wilt definiëren, dan kun je ook zeggen dat het lage btw tarief een kostenpost is.

Defensie is een kostenpost, uitkeringen, salarissen.
pi_220729098
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
De vermogens geven de meeste ongelijkheid, dus het is juist niet raar. Er gaat straks 1000 miljard naar mensen die daar niks voor hebben gedaan: https://www.ad.nl/economi(...)kop-zetten~ac1b6c0f/
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:37:55 #33
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja als je zo "kostenposten" wilt definiëren, dan kun je ook zeggen dat het lage btw tarief een kostenpost is.

Defensie is een kostenpost, uitkeringen, salarissen.
HRA kost meer dan de huursubsidie en de bijstand bij elkaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
Beste michaelmoore, kunstmatige intelligentie in de zin van een algemeen taalmodel is niets meer dan een statistische papegaai. Ga zelf op onderzoek uit in betrouwbare bronnen, daar leer je veel meer van!
pi_220729113
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
HRA kost meer dan de huursubsidie en de bijstand bij elkaar
Het kost niks. Het is geen geld wat de overheid uitgeeft.
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:40:27 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het kost niks. Het is geen geld wat de overheid uitgeeft.
als we de Bijstand en de HRA en de Huursubsidie afschaffen dan scheelt dat 20 miljard

Toeslagen nog veel meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729140
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
Houd toch eens op met deze onzin. De hypotheekrenteaftrek kost meer dan 10 miljard per jaar, slechts iets van 4 miljard daarvan vloeit naar 'de middenklasse'. Je kunt het dus afschaffen en 'de middenklasse' op een andere manier helpen: een betaalbaar en beschikbaar huis voor hun kinderen.

Zowel in Zweden als het Verenigd Koninkrijk hebben conservatieve regeringen de HRA afgeschaft. Nederland blijft in de jaren vijftig leven.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 16:47:01 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:47:40 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729150
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
je kunt ook het arbeidskoten forfait op 12.000 euro zetten dan blijven de totaal kosten gelijk en word arbeid beloond

daarnaast de hypotheek termijn van 30 jaar naar 40 jaar brengen voor starters
en de extra hypotheek uit eigen BV afschaffen , dus geen vestzak broekzak aftrek meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:59 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729216
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
Sjakie dat jij geen zakgeld krijgt dat is voor jouw geen kostenpost , jouw zus krijgt wel zakgeld dat is voor haar een extraatje, dus ook geen kostenpost

snap je ?/

Dat is nu micro economie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729306
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:22 schreef Klopkoek het volgende:
"Fatsoenlijk rechts" werd hij door VVD-senator Koen Petersen en Jort Kelder genoemd.
Dan is het sowieso waar.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729343
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Ach ja, dan ga je wel bij leven schenken, emigreren, de BOR gebruiken of iets anders verzinnen. Het wordt echt niet de goudmijn die men het toedicht. Maar goed, links denkt altijd ex-ante.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:05 #42
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729353
@nostra
Veel plezier morgen. Ik zie dat je een theater tour krijgt.

Niet bij de bar blijven hangen he :P
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220729374
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
Veel plezier morgen. Ik zie dat je een theater tour krijgt.
Dank!

quote:
Niet bij de bar blijven hangen he :P
Na 2 uur Kees de Kort is de verleiding wel groot, maar laten we dat maar niet doen nee. ;)
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729409
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Dank!
[..]
Na 2 uur Kees de Kort is de verleiding wel groot, maar laten we dat maar niet doen nee. ;)
Wat ga je voor iets leuks doen?
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:21:26 #45
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.

Het lijkt vooral een PR plaatje om meer belastingen te gaan heffen ipv serieus onderzoek.
alle subsidies ben ik op tegen, ook toeslagen , en ik ben ervoor dat arbeid meer gaat lonen ofschoon ik niet werk

https://www.pureluxe.nl/2(...)lasting-op-vermogen/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729425
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:19 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wat ga je voor iets leuks doen?
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729444
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach ja, dan ga je wel bij leven schenken, emigreren, de BOR gebruiken of iets anders verzinnen. Het wordt echt niet de goudmijn die men het toedicht. Maar goed, links denkt altijd ex-ante.
Voor de BOR heb je een bedrijf nodig, emigreren is nogal een stap en de overwaarde van je huis (want daar gaat het met name om) bij leven schenken is ingewikkeld, veel ouderen zijn ook bewust hypotheekvrij. En de schenkbelasting zou natuurlijk mee omhoog gaan als de erfbelasting omhoog gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:26:33 ]
pi_220729446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Oh..ben heel benieuwd!
Lekker gal spuwen en cynisch zijn is hem wel toevertrouwd.

Veel plezier. En ik lees graag hoe het was. :D ^O^
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:26:31 #49
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729458
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Hij is niet meer helemaal in 2 Trump geloof ik.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:27:52 #50
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220729464
quote:
15s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Arme economen bij het CPB, ik heb met ze te doen. ;( De politiek haalt grotendeels z’n schouders op en als ik de reacties bij NU.nl zo lees hebben veel kiezers ook echt geen flauw benul van waar deze materie over gaat.

Naar mijn idee zijn veel van de huidige problemen in Nederland terug te voeren op het prevaleren van ideologie, ondeskundigheid en eigen belang boven kennis en deskundigheid. De meeste maatschappelijke kwesties in Nederland zijn nauwelijks politieke vraagstukken maar vooral technische vraagstukken. Daar zouden kennis en deskundigheid dus moeten prevaleren, maar dat doet het dus niet.

Overigens is dat ook een breder fenomeen; wetenschap, kennis, deskundigheid worden steeds meer gewantrouwd. Het meest kwaadaardig in dat opzicht zijn mensen die wel over die deskundigheid beschikken maar dat wantrouwen doelbewust aanwakkeren voor eigen gewin.
Verschillende ingrediënten samen zorgen nu voor een gevaarlijke situatie. Ten eerste heb je grote ongelijkheid (CPB rapport) en dat resulteert in ontevreden burgers. Daarnaast heb je het bombardement van nepnieuws op het internet. En tot slot zijn er politici die een morele grens overgaan en zondebokpolitiek bedrijven. Blijft de democratie wel overeind staan?
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:28:39 #51
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
K de K is de enige die ik ken die waarschuwde voor de ingepakte hypotheken in 2008


quote:
AI-overzicht
De "ingepakte hypotheken" uit 2008, bekend als Mortgage-Backed Securities (MBS) of Collateralized Debt Obligations (CDO's), vormden de kern van de wereldwijde kredietcrisis.

Het proces hield in dat banken duizenden individuele hypotheken, inclusief risicovolle 'subprime'-leningen, samenvoegden tot pakketten en deze doorverkochten aan beleggers over de hele wereld.

Wat waren deze ingepakte hypotheken?
Samenvoeging van risico: Banken (vooral in de VS) verstrekten hypotheken aan mensen met een laag inkomen of slechte kredietwaardigheid (subprime).
Verpakking (Securitization): Deze hypotheken werden gebundeld in complexe financiële producten (MBS/CDO's).
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729475
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:24 schreef Hanca het volgende:
Voor de BOR heb je een bedrijf nodig
Dan richt je die op. Net als iedereen die vanaf 28 substantieel Box 3 gaat betalen doet of al heeft gedaan. Moet je er voor de BOR wel een materiële onderneming van maken, maar oké.

quote:
, emigreren is nogal een stap
Voor 10k besparing wel, voor 1M wordt Bad Bentheim toch best interessant.

quote:
en de overwaarde van je huis (want daar gaat het met name om) bij leven schenken is ingewikkeld.
Opeet-hypotheekje.

quote:
En de schenkbelasting zou natuurlijk mee omhoog gaan als de erfbelasting omhoog gaat.
Maar ja pakt X jaar de vrijstelling.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:30:58 #53
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729487
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan richt je die op. Net als iedereen die vanaf 28 substantieel Box 3 gaat betalen doet of al heeft gedaan. Moet je er voor de BOR wel een materiële onderneming van maken, maar oké.
[..]
Voor 10k besparing wel, voor 1M wordt Bad Bentheim toch best interessant.
[..]
Opeet-hypotheekje.
[..]
Maar ja pakt X jaar de vrijstelling.
men moet vermogensbelasting afschaffen , is veel te ingewikkeld
erf belatsing op 20% voor iedereen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kun jij je een keer bij feiten houden? Ze willen juist wel bouwen in Rijnenburg:
https://www.duic.nl/algem(...)-op-zoek-naar-ideeen

Sterker, er komen 25.000 woningen.

Ga het nieuws gewoon eens een klein beetje volgen, voor je op een forum over nieuws komt praten.
Als je ook maar een klein beetje bekend bent met deze zaak dan had je dit niet gepost.

Die 25.000 gaan er nooit komen, dat weet iedereen. De gemeente leeft in een fantasiewereld. Het is 100% de schuld van de gemeente dat er nu niet al duizenden woningen staan, die hadden er 10 of 15 jaar geleden al kunnen staan. Dit staat nota bene in het artikel dat je zelf post. Het is de verdienste van de omwonenden en de grondeigenaren die jarenlang hebben moeten vechten tegen windmolens dat woningbouw nu uberhaupt weer op tafel ligt.

Het is uitgesproken links beleid dat hier al meer dan een decennium woningbouw tegenhoudt en niets anders.

Maar lekker geld vangen en de problemen bij de bestaande bewoners neergooien is geen probleem natuurlijk.
pi_220729496
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan richt je die op. Net als iedereen die vanaf 28 substantieel Box 3 gaat betalen doet of al heeft gedaan. Moet je er voor de BOR wel een materiële onderneming van maken, maar oké.
[..]
Voor 10k besparing wel, voor 1M wordt Bad Bentheim toch best interessant.
[..]
Opeet-hypotheekje.
[..]
Maar ja pakt X jaar de vrijstelling.
Het gros van de mensen gaat hier echt geen hypotheek voor nemen. En zoals gezegd: als je de schenkbelasting mee laat stijgen maakt dat ook geen verschil.


Erfenissen buiten familiebedrijven om (daar is de BOR al voor) die je 1 miljoen belasting zouden gaan kosten, ook met hogere tarieven, komen in Nederland trouwens gewoon niet voor. Dat is dus een beetje een onzinvoorbeeld.

En zoals je al zegt: de BOR geldt niet voor bedrijven die geen economische activiteiten uitvoeren, alleen een BV oprichten heeft dus geen zin.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:33:37 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:33:44 #56
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729504
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Jij bent toch wel een van de schoolvoorbeelden hier die de hele dag door loopt te raaskallen. Ik reken je dat niet echt aan, waarschijnlijk kun je niet beter, maar het zou je veel kunnen opleveren als je bijvoorbeeld eens rapportages van de diverse planbureau’s gaat doornemen.
Die gast is oud en dement geworden geloof ik. Zit mij altijd te taggen over Rusland :')
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220729505
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:10 schreef nostra het volgende:
Ach ja, dan ga je wel bij leven schenken, emigreren, de BOR gebruiken of iets anders verzinnen. Het wordt echt niet de goudmijn die men het toedicht. Maar goed, links denkt altijd ex-ante.
Haha, wat een gelul is dit toch weer: “Wijzig regel X niet want anders ga ik via regel Y belasting ontwijken!”. :')
pi_220729507
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Als de verslaglegging in de media je niet aanstaat, lees dan vooral de rapportage van het CPB zelf.

Gratis tip: Zet bij het lezen je ideologische bril af en je leesbril op.

De hoogste bomen vangen minder wind: belastingdruk op inkomens en vermogens
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
pi_220729515
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
Dit.
Het gaat alleen maar om meer belasten en meer herverdelen wat ik hier lees.

Ben daar niet automatisch zo'n voorstander van.
pi_220729519
Een BV voor Box 3 gaat die mensen trouwens vies tegenvallen. Hogere kosten door administratieverplichtingen, 19% belasting over je winst en 15% dividendbelasting. Dat gaat niet echt goedkoper zijn.
pi_220729526
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
In elk hoogontwikkeld land zijn de overheidsuitgaven minimaal 30% van het BBP. Er zijn gewoon functies die gedaan moeten worden en dan is het een legitieme vraag hoe je dit plaatje inricht. De belastingmix en progressiviteit is een legitiem onderwerp.

Al die zogenaamde overheidssnoeiers zoals Reagan waren helemaal niet zo goed in het beperken van de overheidsuitgaven; het werd vooral anders uitgegeven, niet eens minder.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:39:21 ]
pi_220729553
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
Eigenlijk altijd wordt een hogere belasting op vermogen gelijk gekoppeld aan een lagere belasting op arbeid, dat zie je ook in de doorrekeningen waar de (linkse) partijen die meer belasting op vermogen heffen allemaal ook arbeid lager belasten dan de partijen die de vermogensbelasting niet verhogen.

De echte 'werken moet lonen' partijen zijn dus voor een hogere vermogensbelasting.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:46:19 ]
pi_220729563
https://nos.nl/artikel/26(...)meten-met-twee-maten

Zucht. Weer een heel lang artikel over hoe erg het allemaal wel niet is. Maar de centrale vraag wordt niet eens gesteld. Waar komen al die kinderen vandaan? Wie stuurt ze? Hoe zorgen we er voor dat de instroom stopt?

Het is net alsof media het niet wil weten.
pi_220729565
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
Nee, de analyse van het CPB, en een hele stoet andere deskundigen op het gebied van macro-economie en fiscale-economie, stelt dat het huidige belastingstelsel onnodig kostbaar is doordat het vrije economische verkeer onnodig wordt verstoord. Dezelfde som geld is met minder verstoring van het vrije economische verkeer op te halen, aldus onder andere het CPB.
pi_220729574
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eigenlijk altijd wordt een hogere belasting op vermogen gelijk gekoppeld aan een lagere belasting op arbeid, dat zie je ook in de doorrekeningen waar de (linkse) partijen die meer belasting op vermogen heffen allemaal ook arbeid lager belasten dan de partijen die de vermogensbelasting niet verhogen.
Er is geen enkele overheid in de westerse wereld die daadwerkelijk belastingen zo significant en substantieel zou verlagen.

Wat gebeurt er als de overheid een enorme bak geld krijgt? Precies, dat wordt gezien als 'dekking' voor allerlei stokpaardjes. Zodra de boomers dood zijn en het geld op is en/of andere manieren hebben gevonden om dat geld uit te geven zit de overheid ineens weer met een enorm tekort. En stokpaardjes kun je niet meer afschaffen, want daar zijn we aan gewend/verslaafd geraakt.

Zie toeslagen.
pi_220729584
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Die gast is oud en dement geworden geloof ik. Zit mij altijd te taggen over Rusland :')
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
pi_220729591
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Nee, de analyse van het CPB, en een hele stoet andere deskundigen op het gebied van macro-economie en fiscale-economie, stelt dat het huidige belastingstelsel onnodig kostbaar is doordat het vrije economische verkeer onnodig wordt verstoord. Dezelfde som geld is met minder verstoring van het vrije economische verkeer op te halen, aldus onder andere het CPB.
Dat zullen ze vast denken ja. De werkelijkheid leert dat het altijd veel minder is dan je denkt te kunnen ophalen.

Dat het huidige belastingstelsel niet deugt weet iedereen wel.
pi_220729642
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is geen enkele overheid in de westerse wereld die daadwerkelijk belastingen zo significant en substantieel zou verlagen.

Wat gebeurt er als de overheid een enorme bak geld krijgt? Precies, dat wordt gezien als 'dekking' voor allerlei stokpaardjes. Zodra de boomers dood zijn en het geld op is en/of andere manieren hebben gevonden om dat geld uit te geven zit de overheid ineens weer met een enorm tekort. En stokpaardjes kun je niet meer afschaffen, want daar zijn we aan gewend/verslaafd geraakt.

Zie toeslagen.
Dan lees je de doorrekeningen maar niet, maar kom dan hier niet doen alsof je er wat van weet, met je 'ik zie geen enkele overheid dat doen' vanuit de onderbuik.
pi_220729649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan lees je de doorrekeningen maar niet, maar kom dan hier niet doen alsof je er wat van weet, met je 'ik zie geen enkele overheid dat doen' vanuit de onderbuik.
Je hoeft niet zo opgefokt te doen als je geen argumenten meer hebt hoor :)
pi_220729650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:47 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)meten-met-twee-maten

Zucht. Weer een heel lang artikel over hoe erg het allemaal wel niet is. Maar de centrale vraag wordt niet eens gesteld. Waar komen al die kinderen vandaan? Wie stuurt ze? Hoe zorgen we er voor dat de instroom stopt?

Het is net alsof media het niet wil weten.
Niemand 'stuurt' ze, dat weet jij ook prima. En waar ze vandaan komen wordt elke maand gepubliceerd en daar wordt ook meestal gewoon over bericht.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:02:38 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:02:37 #71
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729658
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
Welke hiaten wat betreft kennis op dat gebied?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220729659
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niemand 'stuurt' ze, dat weet jij ook prima.
Hahahahaha leuk geprobeerd, ze teleporteren hier zeker op eigen initiatief? :D
pi_220729663
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je hoeft niet zo opgefokt te doen als je geen argumenten meer hebt hoor :)
Ik heb argumenten, maar jij weerlegt die met "mijn onderbuik zegt wat anders", daar kan ik inderdaad slecht tegen.

Feit is gewoon: voor een lage vermogensbelasting zijn is hetzelfde als voor een hoge belasting op arbeid zijn, dat blijkt telkens weer.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:04:15 ]
pi_220729678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hahahahaha leuk geprobeerd, ze teleporteren hier zeker op eigen initiatief? :D
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:06:33 #75
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220729690
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die gast is oud en dement geworden geloof ik. Zit mij altijd te taggen over Rusland :')
Heb jij iets met Rusland dan? Nooit iets van gemerkt.
pi_220729698
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
Dat zal best. Maar die komen niet in Nederland terecht. Dat weet jij ook wel. Kom op zeg, dit soort gespeelde naiviteit helpt niemand.
pi_220729708
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb argumenten, maar jij weerlegt die met "mijn onderbuik zegt wat anders", daar kan ik inderdaad slecht tegen.
Geef dan eens een voorbeeld van een land dat inkomensbelasting drastisch verlaagde en belasting op vermogen drastisch verhoogde. Dat kun je niet, omdat dat niet voorkomt. Het enige dat af en toe voorkomt is het tweede, een extra belasting op vermogen, zonder het eerste.
pi_220729709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zal best. Maar die komen niet in Nederland terecht. Dat weet jij ook wel. Kom op zeg, dit soort gespeelde naiviteit helpt niemand.
Jij bent duidelijk nog nooit in een asielzoekerscentrum geweest. Waarom hou jij het nooit bij feiten?

Maar ik zet je wel weer op negeer, dat beviel beter.
pi_220729745
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij bent duidelijk nog nooit in een asielzoekerscentrum geweest. Waarom hou jij het nooit bij feiten?

Dat doe ik ook, maar daar reageer je niet op omdat de feiten je altijd tegenspreken. Ook nu weer.

Dit is al uit 2023: https://nos.nl/artikel/24(...)and-wat-betekent-dat

quote:
Waarom sturen ouders hun kind vooruit?
De IND noemt in haar rapport als belangrijkste redenen:

- Er is geen geld voor de reis van andere familieleden
- En daarop voortbordurend: de reis is vermoedelijk goedkoper voor minderjarigen
- De vader van het gezin moet nog geld blijven verdienen in het land van herkomst om de familie te onderhouden

[...]

Een sluitende verklaring voor de populariteit van Nederland, is er niet. Goed geïnformeerde vluchtelingen zullen weten dat de procedures in Nederland beter zijn ingericht dan in sommige andere Europese landen, vermoedt de IND. Hierdoor kunnen ze sneller asiel krijgen of sneller herenigd worden met hun familie. In tegenstelling tot veel andere Europese landen mogen zij zelf een aanvraag doen om hun ouders of andere familieleden naar Nederland te laten komen.
De cijfers zijn alleen maar harder gestegen.

Ze worden alleen gestuurd door ouders (die al lang en breed in een veilig land wonen) en mensensmokkelaars omdat ze dan grotere kans hebben op gezinshereniging. Dus niet als onderdeel van een gezin, dat is gewoon weer de zoveelste leugen. Wordt het niet eens tijd om daar van af te stappen? Niemand gelooft het.

De feiten zijn dat Nederland mensensmokkel van kinderen faciliteert en beloont. En niemand die er wat over zegt want ach de arme kindertjes hebben het zo slecht in een sporthal in Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 06-05-2026 18:23:52 ]
pi_220729824
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Haha, wat een gelul is dit toch weer: “Wijzig regel X niet want anders ga ik via regel Y belasting ontwijken!”. :')
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:29:03 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220729837
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Het gaat om de intentie. Als die maar puur is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220729850
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
Absoluut niet allemaal. Niet zo naïef doen. Zit een complete business achter.
pi_220729875
De feiten hierboven laten min of meer het hele verhaal zien. Ouders geven enorme bakken geld aan gevaarlijke criminele organisaties die volledig illegaal een minderjarige (vrijwel altijd jongen) ontvoeren, trainen zodat hij weet wat hij moet zeggen en dan na een lange reis dumpen ergens in Nederland, vaak op een treinstation. De jongen krijgt meestal niet eens een keuze.

De jongen moet dan helemaal alleen alle procedures doorlopen, nachten doorbrengen in sporthallen in een vreemd land waar hij niemand kent, geen vriendjes heeft, de taal niet spreekt en de cultuur niet kent. Het is prima dat er organisaties zijn om deze kinderen te helpen en hier over aan de alarmbel te trekken, maar ze wijzen naar de verkeerde schuldige.

Want als dat allemaal doorlopen is komt de jongen in een pleeggezin, nog steeds helemaal alleen. Dan doet hij een aanvraag tot gezinshereniging, komen pa en ma en de broertjes en zusjes over uit Turkije, die zitten een half jaartje in een azc en dan hebben ze een gratis gezinswoning met voorrang. Ten koste van Nederlandse jongeren die op hun 26e nog bij hun ouders moeten wonen.

Onder iedere andere omstandigheid neem je zulke mensen het ouderlijk gezag af. Maar niet in Nederland. Daar wordt iedereen in de keten van de ouders tot de mensensmokkelaars beloond. Het is om gek van te worden, en dan zijn er useful idiots als Hanca die glashard moeten liegen omdat ze dit niet onder ogen willen zien.
pi_220729932
quote:
9s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het gaat om de intentie. Als die maar puur is.
Het begint altijd wel met de intentie en de wil inderdaad. Zo gaat het op het asiel- en illegalendossier ook. Het EVRM dossier. Desnoods passen we verdragen aan of zoeken we samenwerking met andere landen. Het hele idee van 'de rijken belasten gaat je toch niet lukken' is een makkelijke uitweg, en door de neoliberalen zelf zo vorm gegeven (o.a. door opheffen kapitaallimieten - China heeft dit trouwens nog wel en dat biedt mogelijkheden voor hen). Volgens de Zucmans van deze wereld is 'de rijken' belasten prima mogelijk, op dit moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:46:39 ]
pi_220730396
Net bij EVA een nato-trumplikker...met zijn liefde voor Trump.
Goede kameraad van Rutte.

Wel Eva, zet toch tegelijk iemand aan tafel die niet geilt op Trump en laat hen in debat gaan.
pi_220730421
Net bij EVA een nato-trumplikker...met zijn liefde voor Trump.
Goede kameraad van Rutte.

Wel Eva, zet toch tegelijk iemand aan tafel die niet geilt op Trump en laat hen in debat gaan.
Duidelijk ... die NATO-ambtenaren wllen dat we een bondgenoot van Poetin steunen, oa meedoen in een oorlog tegen Iran
Lijkt me verraad aan de NATO-bondgenoten
pi_220730572
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Eens?
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:03:45 #88
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220730603
quote:
Historicus Beatrice de Graaf: 'Werk niet samen met extreemrechts'


Vandaag 19:54

Extreemrechts wint terrein en politici weten nog steeds niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan, stelt historicus Beatrice de Graaf. Politieke middenpartijen moeten in ieder geval niet met extreemrechtse partijen samenwerken, zegt ze in De Ongelooflijke Podcast (EO). "Dat kalmeert ze niet, je wordt alleen maar meegezogen."

Vaak wordt gezegd dat het goed is om extreemrechtse standpunten niet helemaal weg te drukken, omdat ze een ventielfunctie hebben. Het idee daarachter is dat de gevoelens van onvrede alleen maar groter worden als je extreemrechts buitensluit. De Graaf: "Mensen moeten zogezegd hun stoom af kunnen blazen en geen moordkuil van hun hart maken, want wie weet: straks ontploft de boel."

Meegezogen
Maar onderzoek laat volgens De Graaf zien dat dit niet klopt. Dat hebben we volgens haar ook in Nederland gezien toen middenpartijen gingen regeren met radicaal-rechtse partijen. "Je merkt dan dat de middenpartijen meegezogen worden in de strijdlustige en agressieve manier van debatteren van radicaal-rechtse partijen. Het is heel moeilijk om dan nog te zeggen: 'We kalmeren ze'."

Dat is ook een les die we van de jaren dertig kunnen leren, aldus De Graaf. Hitler kwam aan de macht omdat andere partijen met hem wilden regeren en dachten dat ze hem konden temmen. De Graaf: "Dat is dus niet zo. De belangrijke les is dat middenpartijen afstand moeten nemen van extreemrechts."

Ze vindt het opvallend dat na de winst van Forum voor Democratie (FVD) bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen gesproken werd over samenwerking met deze partij. "Op de kieslijsten van FVD stonden veel mensen met een extreemrechtse of zelfs neonazistische achtergrond. En dan wordt er gezegd: 'Ja, maar ze hebben misschien toch wel een punt. En je mag wel iets hebben tegen FVD, maar je moet de mensen niet weren'. Maar nogmaals: onderzoek laat zien dat je erin wordt gezogen als je met ze gaat samenwerken."

Niet goed voor boze burgers
En er is nog een ander argument om geen ruimte te geven aan extreemrechtse geluiden, zegt De Graaf. "Als je een boos persoon alle ruimte geeft om luidruchtig te uiten wat hem dwarszit, en zegt: brul maar en het mag allemaal gezegd worden' wordt die persoon dan een rustiger of beter mens?"

De Graaf geeft zelf het antwoord: "Nee, want als iemand heel hard schreeuwt, verwacht hij ook dat het iets oplevert. Maar dat kan niet, omdat een parlementaire democratie nu eenmaal draait om verkiezingen, compromissen en samenwerking met andere partijen. Dat beperkt de mogelijkheden. En als het protest niks oplevert, worden ze pas echt boos."

Grenzen stellen aan onvrede
Natuurlijk moet je luisteren naar de klachten van burgers, maar je moet wel grenzen stellen aan de manier waarop onvrede geuit wordt, stelt De Graaf: "Nu proberen mensen op antidemocratische wijze hun eigen gelijk af te dwingen door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren, wethouders te bedreigen en te protesteren bij azc’s."

Leiders van politieke partijen zouden dit gedrag moeten afkeuren, volgens De Graaf: "Als je dit de vrije loop laat, wordt het er niet beter op. Luisteren naar boze burgers en afgehaakten is geen partijprogramma en politiek is geen therapie."
https://www.nporadio1.nl/(...)en-met-extreemrechts
pi_220730633
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Nu proberen mensen op antidemocratische wijze hun eigen gelijk af te dwingen door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren, wethouders te bedreigen en te protesteren bij azc’s.
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730657
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:01 schreef Black_Baron het volgende:
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Het is natuurlijk een kreng van een regeling door de manier waarop hij is ingericht (het gaat niet om "wat kunnen", maar om "genoeg verdienen" en die staffels zijn zo arbitrair als de pest). Maar die studies heb ik al eerder gepost.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730666
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:46 schreef Bluesdude het volgende:
een nato-trumplikker..
Redelijke contradictio in terminis.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730671
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
Desnoods passen we verdragen aan
Hé, waar kennen we die van.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730712
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Goeie.

En ze noemt ook een snelweg blokkeren. :D ze zegt het echt.
Goh. Heb mevrouw daar niet over gehoord in al die XR jaren, en nog steeds niet. Tevens hoorden wij haar niet toen delen van universiteiten gesloopt werden door extreem pro-palliegeweld. Of als het monument op de Dam gevandaliseerd wordt.

Ik heb wel een tip voor deze mevrouw:
Kijk naar de oorzaken.
pi_220730736
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk een kreng van een regeling door de manier waarop hij is ingericht (het gaat niet om "wat kunnen", maar om "genoeg verdienen" en die staffels zijn zo arbitrair als de pest). Maar die studies heb ik al eerder gepost.
Ja. Het zijn regelingen gestapeld op regelingen die inmiddels niet meer uitvoerbaar zijn .
Dit kan gewoon niet. Stop er mee.
Gooi de IVA er uit (waarbij mensen ook standaard opeens meer krijgen), maak het simpeler. Allemaal gelijke mensen in de WIA.
pi_220730890
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:46 schreef Bluesdude het volgende:
Net bij EVA een nato-trumplikker...met zijn liefde voor Trump.
Goede kameraad van Rutte.

Wel Eva, zet toch tegelijk iemand aan tafel die niet geilt op Trump en laat hen in debat gaan.
Duidelijk ... die NATO-ambtenaren wllen dat we een bondgenoot van Poetin steunen, oa meedoen in een oorlog tegen Iran
Lijkt me verraad aan de NATO-bondgenoten
Dat was deze smeerpijp, Geoffrey van Leeuwen:
https://www.groene.nl/art(...)-vlak-voor-aantreden
https://www.platform-inve(...)-vlak-voor-aantreden

Gewetenloze VVDer (pleonasme).
pi_220730937
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Zeg dat maar aan jouw partijgenoot Ingrid Michon (met zo een heerlijk elitair corpsaccent).

Oh nee wacht: we willen alleen de demonstraties frustreren die het grootkapitaal dwars zitten. Demonstraties tegen negers zijn dikke prima.
pi_220731000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
Zeg dat maar aan jouw partijgenoot Ingrid Michon (met zo een heerlijk elitair corpsaccent).
Die heeft niet zo'n mooi accent, we wachten nog op een vrouwelijke Bolkestein. ;(

quote:
Oh nee wacht: we willen alleen de demonstraties frustreren die het grootkapitaal dwars zitten. Demonstraties tegen negers zijn dikke prima.
Dat "we willen" is nou precies antidemocratisch. Democratie is niet het opleggen van de wil van de meerderheid, maar de bescherming van de minderheid.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220731017
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Houd toch eens op met deze onzin. De hypotheekrenteaftrek kost meer dan 10 miljard per jaar, slechts iets van 4 miljard daarvan vloeit naar 'de middenklasse'. Je kunt het dus afschaffen en 'de middenklasse' op een andere manier helpen: een betaalbaar en beschikbaar huis voor hun kinderen.

Zowel in Zweden als het Verenigd Koninkrijk hebben conservatieve regeringen de HRA afgeschaft. Nederland blijft in de jaren vijftig leven.
Ja als je de middenklasse wilt ontzien kan het heel makkelijk door het bedrag/maximale aftrek te limiteren.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
pi_220731033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Sjakie dat jij geen zakgeld krijgt dat is voor jouw geen kostenpost , jouw zus krijgt wel zakgeld dat is voor haar een extraatje, dus ook geen kostenpost

snap je ?/

Dat is nu micro economie
Het niet hebben van extra inkomsten is iets anders dan geld uitgeven.
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:57:08 #100
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220731109
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:47 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het niet hebben van extra inkomsten is iets anders dan geld uitgeven.
maar beiden moeten de tering naar de nering zetten

maar wat je echt verdient dat mag je wel uitgeven , wat je krijgt dat is een bonus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220731125
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja als je de middenklasse wilt ontzien kan het heel makkelijk door het bedrag/maximale aftrek te limiteren.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Hij wordt toch al rustig afgebouwd.
De HRA.

Of gaat het @Klopkoek niet snel genoeg?
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:28:52 #102
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731397
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
pi_220731412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
Oh ja joh, verlopen al die protesten zo?
Of alleen die paar die in de krant komen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:32:58 #104
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731452
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:13 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Goeie.

En ze noemt ook een snelweg blokkeren. :D ze zegt het echt.
Goh. Heb mevrouw daar niet over gehoord in al die XR jaren, en nog steeds niet. Tevens hoorden wij haar niet toen delen van universiteiten gesloopt werden door extreem pro-palliegeweld. Of als het monument op de Dam gevandaliseerd wordt.

Ik heb wel een tip voor deze mevrouw:
Kijk naar de oorzaken.
Dat noemt ze helemaal niet. Ze zegt "door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren". Dat gaat over burgers die bij de grens auto's van de weg halen om te controleren of er asielzoekers in zitten.
pi_220731569
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Natuurlijk niet. En kapitaalvlucht kun je natuurlijk ook onmogelijk maken. Overheden facititeren nu vrij verkeer van kapitaal daar zouden ze mee kunnen stoppen. Dan kan je ook niet meer zomaar je huis verkopen en dat geld verplaatsen naar Zwitserland.
pi_220731657
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Begrijp je eigenlijk wel wat je opschrijft? Ex-ante betekent niets anders dan vooruitkijken, ex-post betekent niets anders dan terugkijken. Het één sluit het ander niet uit, sterker nog, goede beleidsvorming doet aan beide.
pi_220731785
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Dat noemt ze helemaal niet. Ze zegt "door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren". Dat gaat over burgers die bij de grens auto's van de weg halen om te controleren of er asielzoekers in zitten.
Waarmee je dus een snelweg blokkeert.
Mijn god zeg.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:02:25 #108
13309 nostra
ask why
pi_220731796
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Begrijp je eigenlijk wel wat je opschrijft? Ex-ante betekent niets anders dan vooruitkijken, ex-post betekent niets anders dan terugkijken. Het één sluit het ander niet uit, sterker nog, goede beleidsvorming doet aan beide.
In budgettaire berekeningen betekent ex-ante dat alleen met eerste-orde-effecten rekening gehouden wordt en ex-post ook met de macro-economische doorwerking en de aanvullende gedragseffecten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220731803
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het begint altijd wel met de intentie en de wil inderdaad. Zo gaat het op het asiel- en illegalendossier ook. Het EVRM dossier. Desnoods passen we verdragen aan of zoeken we samenwerking met andere landen. Het hele idee van 'de rijken belasten gaat je toch niet lukken' is een makkelijke uitweg, en door de neoliberalen zelf zo vorm gegeven (o.a. door opheffen kapitaallimieten - China heeft dit trouwens nog wel en dat biedt mogelijkheden voor hen). Volgens de Zucmans van deze wereld is 'de rijken' belasten prima mogelijk, op dit moment.
Hopelijk ben je ook zo pragmatisch op andere dossiers. _O_
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:04:38 #110
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731811
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:01 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Waarmee je dus een snelweg blokkeert.
Mijn god zeg.
Nee, patrouilleren is wat anders dan blokkeren.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:05:24 #111
13309 nostra
ask why
pi_220731818
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Natuurlijk niet.
Een SP schrijft dat zelf op: " Een verhoging van het algemene vpb-tarief naar 35,8% zou in dat geval ongeveer ¤11,4 miljard opleveren. Dit betreft een benadering, aangezien er geen rekening wordt gehouden met mogelijke gedragseffecten van een verhoging van het vpb-tarief boven de 30%. ". Ofwel men doet alsof de heffingsbasis gelijk zal blijven, terwijl elke middelbarescholier je zal kunnen vertellen dat dat bij zulke exorbitante verhogingen (42%!) niet zo zal zijn.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220731826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:04 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Nee, patrouilleren is wat anders dan blokkeren.
Gewoon doorrijden is geen probleem dus. :+

Echt hoor. Veeg me op. Lekker alles een kant op verdedigen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:06:57 #113
13309 nostra
ask why
pi_220731832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
Dan moet ze dat zeggen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:07:18 #114
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731838
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:05 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Gewoon doorrijden is geen probleem dus. :+

Echt hoor. Veeg me op. Lekker alles een kant op verdedigen.
Na de controle kunnen ze inderdaad gewoon doorrijden.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:09:23 #115
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731856
quote:
81s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan moet ze dat zeggen.
Want dat kan je niet zelf bedenken?
pi_220731871
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:07 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Na de controle kunnen ze inderdaad gewoon doorrijden.
Wel veel relaxter dan XR dus. Waar helemaal niemand meer door kan rijden.
Raar dat ze dat niet noemt.
pi_220731893
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:03 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Hopelijk ben je ook zo pragmatisch op andere dossiers. _O_
De rechtse neoliberale ****** hebben zelf de beweegruimte van staten bewust gelimiteerd. Het "onttronen van de politiek" noemde Apartheids-apologeet Friedrich Hayek dat (hij was witheet toen Martin Luther King de Nobelprijs kreeg).
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:16:51 #118
13309 nostra
ask why
pi_220731910
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Want dat kan je niet zelf bedenken?
Nee, als iemand a zegt, dan neem ik aan dat ze a bedoelt en niet a | b,c,d.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220732082
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:01 schreef Black_Baron het volgende:
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Eens?
Dat voert veel te ver om hier in een paar alinea’s op een dergelijk detailniveau uit de doeken te doen. Flauw misschien, maar het is wel zo.

Wat er wat mij betreft vooral moet gebeuren is het opvolgen van de adviezen die door de commissie OCTAS zijn geformuleerd. Die commissie heeft een fors aantal grote gaten in het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel geïdentificeerd en pleit ervoor die te dichten, en dat kost juist extra geld!

Het hele IVA-verhaal is daarin slechts één onderdeeltje. Het probleem bij de IVA zit vooral in het duurzaamheidscriterium, dat is een criterium dat voor het UWV lastig te toetsen is omdat het medisch/wetenschappelijk meestal niet te onderbouwen valt. De leidt tot willekeur, herkeuringen en tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, en dat legt ook weer een beslag op de schaarse capaciteit bij verzekeringsartsen.

De inzet van het huidige kabinet is een door ideologie ingegeven verkrachting van de adviezen van de commissie OCTAS. De commissie OCTAS heeft hervormingen geadviseerd, géén bezuinigingen.
pi_220732123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Een SP schrijft dat zelf op: " Een verhoging van het algemene vpb-tarief naar 35,8% zou in dat geval ongeveer ¤11,4 miljard opleveren. Dit betreft een benadering, aangezien er geen rekening wordt gehouden met mogelijke gedragseffecten van een verhoging van het vpb-tarief boven de 30%. ". Ofwel men doet alsof de heffingsbasis gelijk zal blijven, terwijl elke middelbarescholier je zal kunnen vertellen dat dat bij zulke exorbitante verhogingen (42%!) niet zo zal zijn.
De SP is dan ook niet het scherpste mes in de linkse lade.
Maar sowieso is het ook apart om te doen alsof rechts dit niet doet. Of was de bedoeling van de verhoging van de tabaksaccijns bijvoorbeeld dat de inkomsten omlaag gaan en dat meer mensen in het buitenland kopen?

In elk geval hebben voorstanders van vermogensbelasting zoals Piketty een duidelijk verhaal hoe kapitaalvlucht te voorkomen. Het is voor de overheid ook een kwestie van prioritiseren, de overheid zou prima veel werk kunnen steken in het opsporen van belastingontduiking. Dat zou waarschijnlijk ook zeer lucratief zijn. In een zeer rechts land als Nederland worden dat soort controle systemen vooral opgezet voor mensen aan de onderkant. Maar het is echt niet zo moeilijk om wat van die capaciteit te verschuiven naar het controleren van de top.
pi_220732141
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:02 schreef nostra het volgende:
In budgettaire berekeningen betekent ex-ante dat alleen met eerste-orde-effecten rekening gehouden wordt en ex-post ook met de macro-economische doorwerking en de aanvullende gedragseffecten.
En mensen die pleiten voor het adequater belasten van onder andere grote vermogens doen dat niet ofzo? Wat is je redenatie?
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:25:41 #122
13309 nostra
ask why
pi_220732376
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
de overheid zou prima veel werk kunnen steken in het opsporen van belastingontduiking. Dat zou waarschijnlijk ook zeer lucratief zijn. In een zeer rechts land als Nederland worden dat soort controle systemen vooral opgezet voor mensen aan de onderkant. Maar het is echt niet zo moeilijk om wat van die capaciteit te verschuiven naar het controleren van de top.
Dat ben ik zeker met je eens, alleen moet je voor zulke mensen dan wel betalen. Tandenborstels tellen is niet zo moeilijk.

De strafmaat verhogen zal ook helpen, net als het strafbaar stellen van individuen en niet rechtspersonen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:30:29 #123
13309 nostra
ask why
pi_220732388
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:46 schreef Kowloon het volgende:

[..]
En mensen die pleiten voor het adequater belasten van onder andere grote vermogens doen dat niet ofzo? Wat is je redenatie?
Dat de definitie van adequaat nogal uitmaakt voor de belastingheffing. Als je gaat voor opbrengstmaximalisatie, dus de top van de Laffer curve, dan kom je redelijk uit op wat Nederland nu heft. Als je vanuit idealisme doordrenkt belasten van de rijken als doel op zich stelt, dan schuit je dus naar rechts op die curve. Dat kan een bewuste overweging zijn, maar links-links, zoals de SP, denkt én én te kunnen doen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220732595
VVD'ers fraterniseren met nog foutere rechtse lieden:
PVV, Forum voor Democratie, VVD en Mooi Lelystad sluiten ‘hoofdakkoord’ en hopen op steun
pi_220732645
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 7 mei 2026 @ 03:13:16 #126
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220732694
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 01:50 schreef Kottnauer het volgende:
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan moet men met een landbouwer afspraken maken , maar niet middenin een dorp of op een voetbal veld die mensen neerzetten

weiland genoeg om wooncontainers te plaatsen en dan kan men ook voor 5 jaar huren

en niet over 6 maand de klere zooi weer weg moet
Ik vind het maar gepruts allemaal

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 07-05-2026 08:54:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 7 mei 2026 @ 03:15:35 #127
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220732695
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:58 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Hij wordt toch al rustig afgebouwd.
De HRA.
nee, de HRA word momenteel niet verder afgebouwd als de eerste schijf bereikt is
quote:
In 2026 kent de inkomstenbelasting (box 1) in Nederland drie schijven, met een lichte daling van het tarief in de eerste schijf naar 35,75%
Arbeid moet gaan lonen, niet allerlei toeslagen en subsidies en de maandelijkse afdracht aan pensioenfondsen is absurd hoog
quote:
AI-overzicht
Op basis van de cijfers voor 2026 is de totale maandelijkse afdracht aan het ABP pensioenfonds bij een modaal loon (inclusief werkgeversdeel) ongeveer ¤ 735 tot ¤ 750 bruto per maand.
Hieronder vindt u de gedetailleerde berekening, uitgaande van de ABP-premietabel 2026.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-05-2026 03:59:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220733199
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 03:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee, de HRA word momenteel niet verder afgebouwd als de eerste schijf bereikt is
[..]
Arbeid moet gaan lonen, niet allerlei toeslagen en subsidies en de maandelijkse afdracht aan pensioenfondsen is absurd hoog
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Fijn dat je goede plannen van Jesse Klaver deelt !
pi_220733524
twitter
pi_220733772
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 01:50 schreef Kottnauer het volgende:
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boven de spoiler had je nog gelijk, onder de spoiler maak je een grote denkfout: als de uitstroom uit de asielketen net zo groot is als de instroom (en dat was tot voor kort gewoon het geval, het is nu alleen met de vastgelopen huizenmarkt wat lastig), heb je helemaal niet steeds meer AZC's nodig. Er zitten nu 82.000 mensen in een AZC, maar van 2015 t/m 2022 was het gewoon voldoende om 35.000 AZC plekken te hebben, er zaten nooit meer dan dat aantal mensen in een AZC.

Er zaten alleen ook een paar jaar in met 17.000 of minder en omdat ze steeds doen alsof zo'n dal permanent is sluiten ze dan gelijk een heleboel AZCs. Dat is gewoon pure domheid.

Nu is inderdaad door domme bezuinigingen de keten vastgelopen en is er geen uitstroom naar de huizenmarkt, dus nu hebben we veel plekken nodig. Draai je de bezuinigingen bij de IND terug waardoor asielzoekers sneller worden afgewezen en dus vertrekken en zorg je voor andere huisvesting voor statushouders, dan zit je binnen de kortste keren weer onder die 35.000. Er zitten nu 42.000 statushouders in AZC's, die horen daar niet. Bedenk wel: die 82.000 van nu is met een bijna recordlage instroom, slechts 24.000 in 2025.

De fabel dat we een hoge toestroom hebben of dat we steeds het aantal AZC plekken zouden moeten uitbreiden bij normaal beleid is gewoon echt totale onzin.
  donderdag 7 mei 2026 @ 09:56:59 #131
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220733804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Lessen leren uit de geschiedenis daar doet de VVD niet aan. Het is puur opportunisme wat die partij drijft.
pi_220734174
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Lessen leren uit de geschiedenis daar doet de VVD niet aan. Het is puur opportunisme wat die partij drijft.
Realisme al evenmin, mooi Lelystad…
pi_220734241
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
VVD has formed a local coalition with PVV and FvD in the town of Lelystad
Nee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220734436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee.
https://decorrespondent.n(...)d4-2807-b5a7d3b7e29f

Jullie zijn De Duivel 😈
pi_220734492
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
https://decorrespondent.n(...)d4-2807-b5a7d3b7e29f

Jullie zijn De Duivel 😈
Ik heb wel een Prada zonnebril.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220735146
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee.
Klopt, het is meer een oppositieakkoord. Maar alsnog wel een hele foute keuze voor uitlevering aan extreemrechts.
pi_220735346
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, het is meer een oppositieakkoord. Maar alsnog wel een hele foute keuze voor uitlevering aan extreemrechts.
De VVD breekt eigen verkiezingsvoornemen (namelijk doorgaan met raadsakkoord), maakt vervolgens zelf een akkoord met uiterst rechts en hoopt nu dat nog twee partijen aansluiten. Er zijn nog vijf zetels nodig (van 37 in totaal).

Kunnen ze straks gaan zeggen: er valt prima normaal samen te werken met FvD, alles blijft keurig binnen de rechtsstaat. Ondertussen schuift alles langzaam wel mooi op.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:35:47 #138
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735383
@Klopkoek

Hoe kijk jij naar de zaak van Ali B?

[ Bericht 7% gewijzigd door phpmystyle op 07-05-2026 13:01:36 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220735519
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:35 schreef phpmystyle het volgende:
@:klopkoek

Hoe kijk jij naar de zak van Ali B?
Ik ben niet van de AI gay porn. Ik bedank vriendelijk.
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:01:57 #140
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben niet van de AI gay porn. Ik bedank vriendelijk.
Excuus. Er mistte een a :')
Ik zal mijn toetsenbord even uitkloppen :')
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220736071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Boven de spoiler had je nog gelijk, onder de spoiler maak je een grote denkfout: als de uitstroom uit de asielketen net zo groot is als de instroom (en dat was tot voor kort gewoon het geval, het is nu alleen met de vastgelopen huizenmarkt wat lastig), heb je helemaal niet steeds meer AZC's nodig. Er zitten nu 82.000 mensen in een AZC, maar van 2015 t/m 2022 was het gewoon voldoende om 35.000 AZC plekken te hebben, er zaten nooit meer dan dat aantal mensen in een AZC.

Er zaten alleen ook een paar jaar in met 17.000 of minder en omdat ze steeds doen alsof zo'n dal permanent is sluiten ze dan gelijk een heleboel AZCs. Dat is gewoon pure domheid.

Nu is inderdaad door domme bezuinigingen de keten vastgelopen en is er geen uitstroom naar de huizenmarkt, dus nu hebben we veel plekken nodig. Draai je de bezuinigingen bij de IND terug waardoor asielzoekers sneller worden afgewezen en dus vertrekken en zorg je voor andere huisvesting voor statushouders, dan zit je binnen de kortste keren weer onder die 35.000. Er zitten nu 42.000 statushouders in AZC's, die horen daar niet. Bedenk wel: die 82.000 van nu is met een bijna recordlage instroom, slechts 24.000 in 2025.

De fabel dat we een hoge toestroom hebben of dat we steeds het aantal AZC plekken zouden moeten uitbreiden bij normaal beleid is gewoon echt totale onzin.
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
pi_220736278
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 23:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat de definitie van adequaat nogal uitmaakt voor de belastingheffing. Als je gaat voor opbrengstmaximalisatie, dus de top van de Laffer curve, dan kom je redelijk uit op wat Nederland nu heft. Als je vanuit idealisme doordrenkt belasten van de rijken als doel op zich stelt, dan schuit je dus naar rechts op die curve. Dat kan een bewuste overweging zijn, maar links-links, zoals de SP, denkt én én te kunnen doen.
De Laffer curve is onzin gebleken he. Dat is ook het probleem met veel economen ze snappen niet dat hun modelletjes gebaseerd zijn op compleet foute aannames.

Zo werkt het in de praktijk
quote:
Laffer was an economic adviser to Kansas Governor Sam Brownback, who in 2012 zeroed out state tax liability for approximately 330,000 of the top wage earners in the state, called the Kansas experiment, contending it would be a "shot of adrenaline into the heart of the Kansas economy."[41][42] Laffer was paid $75,000 to advise in the creation of Brownback's tax cut plan, and gave Brownback his full endorsement, stating that what Brownback was doing was "truly revolutionary"[43] and would bring "enormous prosperity" to Kansas.[42] The state, which had previously had a budget surplus, experienced a budget deficit of about $200 million in 2012. Drastic cuts to state funding for education and infrastructure were implemented to close budget deficits and the Kansas economy underperformed relative to neighboring states.[44] Brownback's tax overhaul was described in a June 2017 article in The Atlantic as the United States' "most aggressive experiment in conservative economic policy".[45] The drastic tax cuts had "threatened the viability of schools and infrastructure" in Kansas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Laffer
Laffer adviseerde hoe optimaal te belasten en de staat verloor juist gigantisch aan belastinginkomsten.
pi_220736449
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De Laffer curve is onzin gebleken he. Dat is ook het probleem met veel economen ze snappen niet dat hun modelletjes gebaseerd zijn op compleet foute aannames.
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220736621
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Het is voor een heel deel gewoon vertrek, een deel is inderdaad naar woningen. Een klein percentage van de woningen gaat dan inderdaad naar statushouders, die op zich ook een heel klein percentage van het aantal migranten uitmaken. Waarom zo enorm de focus op die hele kleine groep waar verder ook niemand echt last van heeft? Ze zijn niet crimineler, ze werken niet minder, verder niks. Het enige is: ze zijn om legitieme redenen hun land uit gevlucht op zoek naar veiligheid. En die hebben ze hier gelukkig gevonden. Als ik ooit moet vluchten, hoop ik dat er ook plekken zijn waar ik heen kan gaan.
pi_220736724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
De Laffer-curve heeft net als de Oostenrijkse School, het Objectivisme of - aan de andere zijde - het Marxisme (eigenlijk is dat van Friedrich Engels, maar ja) een hoog pseudowetenschappelijk gehalte. Veel economen nemen de Laffer curve helemaal niet serieus. Het inzicht dat er een maximum zit aan belastingheffing (de lastendruk in Nederland zit onder het EU gemiddelde) is niet hetzelfde als de Laffer curve, en is ook zeker niet 'rechts'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 15:50:19 ]
pi_220736814
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Echt he. :') Heeft niks met uitstroom te maken, Dan nog eerder doorstroming.
pi_220736820
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
ze werken niet minder, verder niks.
Stop maar.
pi_220736851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Stop maar.
Feiten zijn vervelend, he? Ik snap dat dat lastig is als je een zondebok zoekt.
pi_220736857
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Feiten zijn vervelend, he? Ik snap dat dat lastig is als je een zondebok zoekt.
Maar het zijn geen feiten. Toon ze maar eens dan. Prima dat je wat vindt, maar stop met liegen.
pi_220737219
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Het heeft niet zoveel zin om met feiten te komen. Ideologie verblindt. Iedere asielzoeker is een arme vluchteling die oprecht vlucht voor geweld en oorlog. Als iemand in dat beeld vast zit, komt er verder nooit iets zinnigs uit.

Het is een reflex. Vingers in de oren, kop in het zand. Want stel je voor zeg, je zou maar eens kritiek kunnen hebben op de asielindustrie, dat kan echt niet hoor. Stel je voor dat iemand je dan beschuldigt van het haten van negers! :o
pi_220737237
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is voor een heel deel gewoon vertrek, een deel is inderdaad naar woningen. Een klein percentage van de woningen gaat dan inderdaad naar statushouders, die op zich ook een heel klein percentage van het aantal migranten uitmaken. Waarom zo enorm de focus op die hele kleine groep waar verder ook niemand echt last van heeft? Ze zijn niet crimineler, ze werken niet minder, verder niks. Het enige is: ze zijn om legitieme redenen hun land uit gevlucht op zoek naar veiligheid. En die hebben ze hier gelukkig gevonden. Als ik ooit moet vluchten, hoop ik dat er ook plekken zijn waar ik heen kan gaan.
Dat “kleine percentage” heeft wel grote gevolgen. Bijvoorbeeld voor starters die hun eerste woning willen betrekken. Die moeten nu ongeveer 50% langer wachten op een woning. Bijvoorbeeld niet 8 jaar maar 12 jaar. Omdat statushouders voorrang krijgen.
pi_220737354
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:09 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat “kleine percentage” heeft wel grote gevolgen. Bijvoorbeeld voor starters die hun eerste woning willen betrekken. Die moeten nu ongeveer 50% langer wachten op een woning. Bijvoorbeeld niet 8 jaar maar 12 jaar. Omdat statushouders voorrang krijgen.
Nee, ze moeten ipv 12 jaar, 11 jaar en een maand wachten zonder statushouders. De statushouders nemen maar 8% van de vrijkomende woningen in, je kunt dus maar 8% van de wachttijd aftrekken.

Hier heeft een wiskundige het voor je uitgelegd: https://www.volkskrant.nl(...)er-krijgen~b14000e2/


Die 8% is inclusief de voorrangregels (waarbij statushouders ook maar weer een beperkt deel zijn van de groep die voorrang krijgt, trouwens).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 17:37:28 ]
pi_220737437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
Dat snap ik dat het een modelletje is. Maar omdat het modelletje zei wat conservatieven graag wilden horen was het populair. Het modelletje stelde voor dat minder belasting heffen meer op ging leveren. Iets wat op zichzelf al onmogelijk is natuurlijk.
Je hebt dus een stel conservatieve denkers die zogenaamd dachten dat als de belasting omlaag gaat mensen hem eerder gaan betalen. Die conservatieve denkers weten zelf ook wel dat ze ongeacht de hoogte van belasting hem gaan proberen te ontwijken.

In elk geval hebben we het dus nog bijna 50 jaar na dato nog over een theorie die weinig om het hemd heeft.
pi_220737553
Heeft Jetten zijn belofte al ingelost met over 2 weken nieuwe voorstellen om de instroom te beperken?
pi_220737593
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft Jetten zijn belofte al ingelost met over 2 weken nieuwe voorstellen om de instroom te beperken?
Voorstellen komen altijd eerst bij de ministerraad, die is pas morgen.
pi_220737606
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze moeten ipv 12 jaar, 11 jaar en een maand wachten zonder statushouders. De statushouders nemen maar 8% van de vrijkomende woningen in, je kunt dus maar 8% van de wachttijd aftrekken.

Hier heeft een wiskundige het voor je uitgelegd: https://www.volkskrant.nl(...)er-krijgen~b14000e2/


Die 8% is inclusief de voorrangregels (waarbij statushouders ook maar weer een beperkt deel zijn van de groep die voorrang krijgt, trouwens).
Dit is al zo vaak weerlegd dat je het ondertussen een leugen kunt noemen.

Het gaat niet om de verhouding tussen statushouders die een woning krijgen ten opzichte van alle woningtoewijzingen (waaronder ook doorstroming).

Het gaat om de verhouding tussen statushouders en starters. En dat percentage is ongeveer 33%. Waardoor starters ca. 50% langer moeten wachten.
pi_220737664
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:12 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dit is al zo vaak weerlegd dat je het ondertussen een leugen kunt noemen.

Het gaat niet om de verhouding tussen statushouders die een woning krijgen ten opzichte van alle woningtoewijzingen (waaronder ook doorstroming).

Het gaat om de verhouding tussen statushouders en starters. En dat percentage is ongeveer 33%. Waardoor starters ca. 50% langer moeten wachten.
Nee, je moet het vergelijken met vrijkomende woningen, anders heb je er echt wiskundig gewoon helemaal niets van begrepen.

Jouw verhaal is inmiddels al duizenden keren weerlegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 18:22:29 ]
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:28:22 #158
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739535
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, je moet het vergelijken met vrijkomende woningen, anders heb je er echt wiskundig gewoon helemaal niets van begrepen.

Jouw verhaal is inmiddels al duizenden keren weerlegd.
Starters vergelijken met starters is oneindig veel relevanter. Maar dat maakt het lastiger om het te bagatelliseren, dus hebben de statistisch en wiskundig uitgedaagden een mooie kras in hun langspeelplaat gemaakt.
Life is what you make it.
pi_220739584
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:28 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Starters vergelijken met starters is oneindig veel relevanter. Maar dat maakt het lastiger om het te bagatelliseren, dus hebben de statistisch en wiskundig uitgedaagden een mooie kras in hun langspeelplaat gemaakt.
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
pi_220739654
Starters hoor je gewoon met starters te vergelijken.
pi_220739657
Die 8 en 12 jaar zijn trouwens wel erg randstedelijke en zelfs eigenlijk grootstedelijke cijfers, in bijvoorbeeld de Hoeksche Waard (tegen Rotterdam aan) is het gemiddelde 2,5 jaar, hier in Midden-Groningen is het gemiddelde 3 jaar. Ook lang, maar niet zo dramatisch als die cijfers uit de grote stad.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:42:11 #162
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739667
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
De spreidingswet is gericht op opvang, niet op huisvesting. Door meer opvang te creëren kan het systeem nog massaler vastlopen op nog meer statushouders die met voorrang een woning krijgen tov starters. Het probleem blijft dus niet alleen, het wordt groter gemaakt. En dan hebben we het hier alleen nog maar over huisvesting, terwijl die hele asielindustrie ook zorgt voor grotere druk op geestelijke gezondheidszorg en de verzorgingsstaat.
Als je lekkage hebt, moet je het lek dichten. Daarna hoef je je pas druk te maken over het aantal dweilen.
Life is what you make it.
pi_220739674
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:40 schreef Black_Baron het volgende:
Starters hoor je gewoon met starters te vergelijken.
Nee, dat moet je alleen als je cijfers wil verdraaien. Maar we gaan hier niet uit komen. De oplossing is feitelijk ook simpel: met de spreidingswet is er helemaal geen voorrang nodig. Maar ja, we weten wie het probleem in stand willen houden om electorale redenen en wie het willen oplossen.
pi_220739693
Als D66 slim is zorgen ze voor een spreidingswet waarbij daklozen en statushouders gespreid worden over het land.

Noem het de Nederlanders op een wetgeving

Vvd natuurlijk witheet. Daar gaat hun macht om elke keer oppositie te voeren op hun onafgebroken pluche in het bestuur

Nu wordt D66 alweer gegijzeld zoals in Rutte 4 door extreem-rechts en de VVD om kant te kiezen. Een Yesilgoz die bij de huisomroep claimt dat D66 voor had moeten stemmen in de EK. En Wilders niet bekritiseert.
pi_220739706
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:42 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
De spreidingswet is gericht op opvang, niet op huisvesting. Door meer opvang te creëren kan het systeem nog massaler vastlopen op nog meer statushouders die met voorrang een woning krijgen tov starters. Het probleem blijft dus niet alleen, het wordt groter gemaakt. En dan hebben we het hier alleen nog maar over huisvesting, terwijl die hele asielindustrie ook zorgt voor grotere druk op geestelijke gezondheidszorg en de verzorgingsstaat.
Als je lekkage hebt, moet je het lek dichten. Daarna hoef je je pas druk te maken over het aantal dweilen.
De lekkage hier is de vastgelopen huizenmarkt. Die instroom van 24.000, waarvan er ook nog eens de helft is afgewezen, zou geen probleem moeten zijn. 13.000 asielzoekers, deels bestaande uit families dus meerdere in 1 huis. Waar heb je het dan over? Dat zijn kleine aantallen die we makkelijk aan kunnen, als we de woningbouw niet zo hadden laten ontsporen.

En de voorrang wordt momenteel alleen gebruikt om de AZCs te ontluchten als ze te vol zitten, met de spreidingswet is dat helemaal niet meer nodig.
pi_220739729
Intussen waarschijnlijk weer een aanslag op het kantoor van D66 in Den Haag:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-den-haag~a9e53fbe/
pi_220739732
twitter


Kabinet Jetten 1 onder vuur. @RamboDirk
pi_220739757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat moet je alleen als je cijfers wil verdraaien. Maar we gaan hier niet uit komen. De oplossing is feitelijk ook simpel: met de spreidingswet is er helemaal geen voorrang nodig. Maar ja, we weten wie het probleem in stand willen houden om electorale redenen en wie het willen oplossen.
Wat is dit voor onzin?
Starters met starters vergelijken op de huurmarkt is cijfers willen verdraaien?

Denk eerder dat je helemaal geen zin hebt in die cijfers omdat ze je mening niet ondersteunen.

De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:52:42 #169
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739759
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Als D66 slim is ...
Dan zou het D66 niet zijn.
Life is what you make it.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:59:58 #170
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
De lekkage hier is de vastgelopen huizenmarkt. Die instroom van 24.000, waarvan er ook nog eens de helft is afgewezen, zou geen probleem moeten zijn. 13.000 asielzoekers, deels bestaande uit families dus meerdere in 1 huis. Waar heb je het dan over? Dat zijn kleine aantallen die we makkelijk aan kunnen, als we de woningbouw niet zo hadden laten ontsporen.

En de voorrang wordt momenteel alleen gebruikt om de AZCs te ontluchten als ze te vol zitten, met de spreidingswet is dat helemaal niet meer nodig.
quote:
De totale instroom van asielzoekers (eerste en herhaalde asielaanvragen) en nareizigers (gezinshereniging) in Nederland lag in de afgelopen 10 jaar (circa 2015-2025) gemiddeld rond de 45.000 tot 50.000 personen per jaar.
Helaas wordt het door de politisering van cijfers en statistiek steeds moeilijker om een volledig beeld te krijgen van de ramp die zich voltrekt.
Zo worden tegenwoordig vaak alleen de eerste asielaanvragen meegenomen in de gecommuniceerde aantallen. Dan kom je inderdaad op die 24.000. En ook dat is al veel teveel. In werkelijkheid moeten we er ieder jaar een stad als Amstelveen bij bouwen.
Iedereen met een half brein snapt dat zoiets niet haalbaar of wenselijk is.
Life is what you make it.
pi_220739838
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet. De aanslag op de democratie van deze avond is veel interessanter.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 22:03:36 ]
pi_220739854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet.
De instroom is inderdaad zeer laag geweest in 2025, maar vergeet niet dat het jaren er voor hoog was. In 2023 was zowel instroom als inwilligingspercentage hoog.

Dat is wat mensen herinneren. En ook vooral aan herinnerd worden. Bovendien is de spreidingswet noodzakelijk omdat er door de jaren heen ontzettend veel locaties zijn gesloten, maar probeer dat maar eens over te brengen in alle schreeuwerigheid.
pi_220739885
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.
Bij sommigen kan er een gljdende schaa zijn of komen van steeds zwaardere vuurwerk naar mensen gooien, gebouwen in brand steken. En dan bomlegging ergens.

Steeds meer extreemrechts gekloot/ geweld
pi_220739906
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet. De aanslag op de democratie van deze avond is veel interessanter.
Ik vind een constante instroom van 800-1000 per week niet 'zeer laag'. En velen met mij ook niet.

Cbs zegt ook:
33 procent meer asielaanvragen in eerste kwartaal
Het valt helemaal niet mee.

En echte cijfers?
Als ik enkel vraag om starters met starters te vergelijken noem jij dat al zonder cijfers 'cijfers willen verdraaien '. Hou toch op zeg.

Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden 'eigenlijk te dom waren om te stemmen'.
Ik vind het echt ongelooflijk aanmatigend hoe jij over mensen met een andere mening dan jezelf spreekt hier.
pi_220739911
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik vind een constante instroom van 800-1000 per week niet 'zeer laag'. En velen met mij ook niet.

Cbs zegt ook:
33 procent meer asielaanvragen in eerste kwartaal
Het valt helemaal niet mee.

En echte cijfers?
Als ik enkel vraag om starters met starters te vergelijken noem jij dat al zonder cijfers 'cijfers willen verdraaien '. Hou toch op zeg.

Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden te dom waren om te stemmen.
Ik vind het echt ongelooflijk aanmatigend hoe jij over mensen met een andere mening dan jezelf spreekt hier.
Asielaanvragen zegt niet zoveel. Het kan zijn dat het IND achterstanden inloopt.
pi_220739923
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:52 schreef Black_Baron het volgende:
De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
Dus jij bent ervoor dat de Putin's, Netanyahu's en Trump's van deze wereld eens een halt toegeroepen moet worden? De oorlog in Oekraine en uit Iran en Libanon (waar de vluchtelingen nog van onderweg zijn) moet eens klaar zijn?
pi_220739930
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden 'eigenlijk te dom waren om te stemmen'.
Dat zei ik niet, ik zei dat mensen die op een partij stemmen omdat die partij deed alsof ze een AZC tegen kunnen houden een domme keus maken. Ik noem dat te dom om te stemmen omdat ze zich duidelijk niet in de verkiezingen verdiepen voor ze stemmen. En dat is echt wel een probleem in de democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 22:14:57 ]
pi_220739934
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:49 schreef Hanca het volgende:
Intussen waarschijnlijk weer een aanslag op het kantoor van D66 in Den Haag:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-den-haag~a9e53fbe/
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:49 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]

Kabinet Jetten 1 onder vuur. @:rambodirk
Is er al een uitzending bij VVD waar Eelco Heijnen vindt dat we dit niet moeten politiseren?

Hier kon je op wachten als Ruben Brekelmans bij Pauw vertelt dat het vuurwerk gooiend tuig in Loosdrecht zich terechte zorgen maakt.
pi_220739991
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:07 schreef Bluesdude het volgende:
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.
Bij sommigen kan er een gljdende schaa zijn of komen van steeds zwaardere vuurwerk naar mensen gooien, gebouwen in brand steken. En dan bomlegging ergens.

Steeds meer extreemrechts gekloot/ geweld
Misschien was het wel een XR protestant, een pro Palestina/Hamas activist, iemand die graag in 1 van de 10 nieuwe steden wilt wonen, iemand die gekort wordt op zijn WW, een boze box 3 belegger, iemand die kwaad is dat hij zijn benzine niet meer kan betalen, iemand die boos is dat spreidingswet niet wordt uitgevoerd, weten wij veel.

Gezien de schade die een cobra6 aanbrengt lijkt het eerder om iets heel lichts te gaan overigens.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:25:25 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740028
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:07 schreef Bluesdude het volgende:
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.

https://www.telegraaf.nl/(...)utm_source=hyperlink
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740064
Toch wonderlijk dat D66 voor vele mensen uit extreem simpele hoek als as van het kwaad wordt gezien.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220740119
quote:
Ook wel typisch dat de Telegraaf het bagataliseert.

Dat deze krant maar snel verboden mag worden.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:38:51 #183
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740127
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ook wel typisch dat de Telegraaf het bagataliseert.

Dat deze krant maar snel verboden mag worden.
en het internet afgesloten ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740134
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en het internet afgesloten ook
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
pi_220740146
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien was het wel een XR protestant, een pro Palestina/Hamas activist, iemand die graag in 1 van de 10 nieuwe steden wilt wonen, iemand die gekort wordt op zijn WW, een boze box 3 belegger, iemand die kwaad is dat hij zijn benzine niet meer kan betalen, iemand die boos is dat spreidingswet niet wordt uitgevoerd, weten wij veel.

Gezien de schade die een cobra6 aanbrengt lijkt het eerder om iets heel lichts te gaan overigens.
Of een verdwaalde "bezorgde burger" die dacht dat de nieuwe Els_Rechts demonstratie vandaag zou zijn.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:42:10 #186
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
en zonder de Margriet en de Libelle ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740170
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei ik niet, ik zei dat mensen die op een partij stemmen omdat die partij deed alsof ze een AZC tegen kunnen houden een domme keus maken. Ik noem dat te dom om te stemmen omdat ze zich duidelijk niet in de verkiezingen verdiepen voor ze stemmen. En dat is echt wel een probleem in de democratie.
Nope.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iedereen die op een anti-AZC partij heeft gestemd is echt eigenlijk gewoon te dom om te stemmen, die stemden over een onderwerp waar de verkiezingen niet over gingen. De gemeenteraad gaat niet over wel of geen AZC, alleen over de locatie.
Het is niet aan jou om in te vullen om welke reden iemand wel of niet op een partij zou moeten stemmen. Het is abject en infaam. :P

Genoeg mensen stemmen op een vrouw. Of voor een andere reden op iemand of een partij.
Al die stemmen zijn even belangrijk en even veel waard. Gelukkig maar.
pi_220740171
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en zonder de Margriet en de Libelle ook
Als jij de keuze zou hebben, zou je dan liever zien dat de propaganda kanalen in Rusland, China en Noord-Korea verboden zou zijn?
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:45:43 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740185
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Als jij de keuze zou hebben, zou je dan liever zien dat de propaganda kanalen in Rusland, China en Noord-Korea verboden zou zijn?
vrije pers verbieden is het begin van het einde
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740191
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vrije pers verbieden is het begin van het einde
Ook vrije pers hoort zich aan regels te houden. Hoor en wederhoor toepassen, fact checking, etc. Daar doen we in het vrije Westen steeds minder aan.
pi_220740242
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
Nederland zou mooier zijn met een stuk minder machtige ambtenarij.
pi_220740262
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
pi_220740277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:55 schreef hoevindjezelfdathet het volgende:
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
Een zender zoals Fox News met een Tucker Carlson was niet fout in 2020, die hebben toen bewust gelogen over dat de verkiezingen gestolen waren zonder bewijs. In de rechtszaal deden ze het af als "maar wij zijn een entertainment kanaal, geen nieuwskanaal"
pi_220740287
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:55 schreef hoevindjezelfdathet het volgende:
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens (binnen de grenzen van de wet). En ook dat je gewoon van mening mag veranderen, door aanvullende inzichten of door een flinke discussie.
pi_220740289
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
Oh je wil het ene geluid verbieden en het andere, toevallig jouw geluid, wel toelaten?
Dat neigt juist naar Noord Korea, alleen het staats gecontroleerde geluid mag je horen.
Vakman pur sang
pi_220740302
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:57 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Een zender zoals Fox News met een Tucker Carlson was niet fout in 2020, die hebben toen bewust gelogen over dat de verkiezingen gestolen waren zonder bewijs. In de rechtszaal deden ze het af als "maar wij zijn een entertainment kanaal, geen nieuwskanaal"
Ja dus?
Als ik ga roepen dat de aarde plat is, is dat mijn recht.
Dat jullie mij dan allemaal steeds gekker vinden worden, is evengoed jullie recht.
pi_220740311
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja dus?
Als ik ga roepen dat de aarde plat is, is dat mijn recht.
Dat jullie mij allemaal steeds gekker vinden worden, is ook evengoed jullie recht.
De Amerikaanse rechter is het niet met je eens en Fox News is veroordeeld tot een schadevergoeding van 700 miljoen. Wat resulteerde in het ontslag van Tucker Carlson
pi_220740323
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De Amerikaanse rechter is het niet met je eens en Fox News is veroordeeld tot een schadevergoeding van 700 miljoen. Wat resulteerde in het ontslag van Tucker Carlson
So be it.
pi_220740324
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh je wil het ene geluid verbieden en het andere, toevallig jouw geluid, wel toelaten?
Dat neigt juist naar Noord Korea, alleen het staats gecontroleerde geluid mag je horen.
Nee dat wil ik niet.
pi_220740401
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij is niet meer helemaal in 2 Trump geloof ik.
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.

Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-

Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door nostra op 07-05-2026 23:35:41 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 23:42:50 #201
375570 crew  Cyan9
pi_220740554
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:43 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nope.
[..]
Het is niet aan jou om in te vullen om welke reden iemand wel of niet op een partij zou moeten stemmen. Het is abject en infaam. :P

Genoeg mensen stemmen op een vrouw. Of voor een andere reden op iemand of een partij.
Al die stemmen zijn even belangrijk en even veel waard. Gelukkig maar.
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 7 mei 2026 @ 23:45:00 #202
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
de gemeenteraad is het parlement van een stad
als ze niets te zeggen hebben dan zou dat wel moeten

De raad van de gemeente , gekozen door de gemeente

quote:
AI-overzicht
Ja, de gemeente bepaalt in Nederland de gang van zaken binnen haar eigen grondgebied, maar dit gebeurt niet door één persoon.

Het gemeentebestuur bestaat uit drie organen die elk een eigen rol hebben:

Gemeenteraad (Hoogste orgaan): De door inwoners gekozen raadsleden bepalen de hoofdlijnen van het beleid, maken regels (verordeningen) en controleren het college.

College van Burgemeester en Wethouders (B&W): Zij vormen het dagelijks bestuur, voeren de besluiten van de raad uit en regelen praktische zaken, zoals de inzameling van afval, het onderhoud van wegen en het verlenen van vergunningen.

Burgemeester: Deze is voorzitter van het college en verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740574
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen. :D
Of misschien wel vanwege die tien nieuwe steden juist op die partij.

Hou toch op met mensen dom noemen.
pi_220740581
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.
Door de Spreidingswet is het inderdaad een medebewindstaak geworden, yet then again weigert PRO die net zo hard uit te voeren (zoals het verbod op voorrang van statushouders).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 23:51:52 #205
375570 crew  Cyan9
pi_220740588
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:48 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen. :D

Hou toch op met mensen dom noemen.
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.

De tweede kamer gaat wel over het al dan niet of wel bouwen van 10 nieuwe steden. Of het haalbaar is, is een tweede.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220740604
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:51 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.

De tweede kamer gaat wel over het al dan niet of wel bouwen van 10 nieuwe steden. Of het haalbaar is, is een tweede.
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.

Stop gewoon met mensen dom te noemen.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 00:01:49 #207
375570 crew  Cyan9
pi_220740622
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.

Stop gewoon met mensen dom te noemen.
Het is alsof je Chinees eten probeert te bestellen bij de Italiaan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220740966
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.

https://www.telegraaf.nl/(...)de-eu/151205288.html

Zolang we niks aan de instroom doen blijven we onszelf opzadelen met ellende.
pi_220741120
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 06:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.

https://www.telegraaf.nl/(...)de-eu/151205288.html

Zolang we niks aan de instroom doen blijven we onszelf opzadelen met ellende.
Onzin.
pi_220741128
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 07:48:11 #211
5428 crew  miss_sly
pi_220741152
twitter


Wat een opruiende taal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 07:52:35 #212
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220741175
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
En dat is dan de grote hoop voor de VVD om ook “over rechts” zaken te kunnen doen :')
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:01:00 #213
13309 nostra
ask why
pi_220741213
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:03:14 #214
5428 crew  miss_sly
pi_220741220
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
Wat?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:03:15 #215
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220741221
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
Jeetje dat verwacht je toch echt niet van zo'n fatsoenlijke man met onbesproken gedachtegoed...
Huilen dan.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:05:39 #216
13309 nostra
ask why
pi_220741245
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat?
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:06:25 #217
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220741253
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
De vuile buitenlanders in Kroatië hebben gewoon de helft van de Loosdrechtse vlag gejat.

Huilen dan.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:24:06 #218
5428 crew  miss_sly
pi_220741418
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?


Lijkt er niet echt op :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220741525
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin.
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:39:26 #220
13309 nostra
ask why
pi_220741527
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Lijkt er niet echt op :)
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen. :@
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:40:04 #221
5428 crew  miss_sly
pi_220741545
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen. :@
Ze hebben allebei roo-witte vierkantjes, dat heeft je vast op het verkeerde been gezet :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:47:03 #222
5428 crew  miss_sly
pi_220741628
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220741651
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 08:55:41 ]
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:52:00 #224
236264 crew  capricia
pi_220741653
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220741659
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Het hangt even van de definitie af, natuurlijk. Wat is overlast, wanneer kom je in aanmerking voor afwijzing? Maar als die definitie goed is afgebakend ga je waarschijnlijk een heel eind richting een unaniem aangenomen wetsvoorstel.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:05 #226
5428 crew  miss_sly
pi_220741671
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Dat is een stukje empathisch denken dat veel mensen kwijt zijn als het om asielzoekers gaat, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:00:02 #227
5428 crew  miss_sly
pi_220741680
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:02:07 #228
236264 crew  capricia
pi_220741694
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Tja, hoe definieer je aanhoudend precies? En is de supermarkt in het dorp op 2 km afstand ook rond de opvanglocatie?
Denk dat een rechter dat moet gaan bepalen.

Maar goed. Ik vind het een goede stap. Had wat mij betreft wel breder mogen zijn. Iets van herhaaldelijk overlast voor de maatschappij. Maar even afwachten wat er precies in de tekst staat. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220741700
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Juridisch zijn het natuurlijk wel lastige termen. Wat is 'overlast'. Als de buren constant luidruchtig zijn, ervaar ik dat als overlast, maar om mensen nou om zoiets terug te sturen? Ik denk dus dat het vooral gaat om winkeldiefstallen e.d. Zaken waar de politie normaal bij betrokken is.

Daarom zeg ik ook dat de definitie erg belangrijk is, ook om het juridisch dicht te timmeren.
pi_220741769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
pi_220741779
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Het is Nederland. Verwacht er niet teveel van. Maar wie weet verrassen ze eens positief.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:15:52 #232
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220741788
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
pi_220741795
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Iemand 'ongewenst verklaren' is dan ook: onmogelijk maken een verblijfsvergunning te krijgen én in detentie bij de Dienst Terugkeer en Vertrek je vertrek afwachten, om vervolgens vaak begeleid terug te keren naar land van herkomst.

Dat is exact wat die woorden betekenen.
pi_220741800
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:15 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat als ze hier eenmaal zitten en een bepaald land wil ze niet terug.
pi_220741802
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:17 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat.
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
pi_220741809
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
pi_220741822
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:28:45 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741857
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
per saldo meer in dan uit

velen gaan met een bonus weg en komen direct via België weer terug
quote:
AI-overzicht
In 2025 vroegen 3.285 Syriërs voor het eerst asiel aan in Nederland, waarmee zij de grootste groep asielzoekers vormden.

Daarnaast kwam een significant, maar niet in totaalcijfers gespecificeerd deel van de 16.470 nareizigers (gezinshereniging) eveneens uit Syrië, wat in de eerste maanden van 2025 gold voor 74% tot 79% van alle nareizigers.
Sociaal-Economische Raad | SER
+2
https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741871
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
pi_220741904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:31 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 09:37:13 ]
pi_220741940
Nou, over dat vrijwillige vertrek heb ik ook zo mijn twijfels.

Gisteren in het nieuws in DL:
Palestijnse vluchteling vraagt asiel aan in Nederland (afgewezen), België (afgewezen) en Duitsland (afgewezen).
Zwerft door de EU, begaat wat misdaden, en settelt zich in Duitsland.
Waar hij uit het niets een jongen van 14 doodsteekt.


https://www.bild.de/regio(...)2eaf78a5e02b5e7a5fb3

Ik denk dat ons asielsysteem in de EU stuk is. En dat het heel goed is dat afgewezen en uitgeprocedeerde asielzoekers buiten de EU hun terugkeer afwachten. Want vrijwillige terugkeer werkt kennelijk allemaal niet zo goed.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:43:40 #242
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741942
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

is dat uit jouw onderzoeken gebleken?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741967
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Je hele leven niet willen werken of je aanpassen aan het land dat je onderdak biedt is ook tegen alle normale normen en waarden in. Toch gebeurd het. Maar dat is natuurlijk geen probleem verder. Beetje in de bijstand geld trekken. Kun jij wel geen onderscheid in maken, heel nobel. Maar dat verschil is gigantisch. Echt een verrijking die nieuwe burgers.
pi_220741987
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar.
De IND kan bij strafrechtelijk gedrag wel degelijk een verblijfsvergunning intrekken.
Al gebeurt dat bijna nooit. Iets van maximaal 10 keer per jaar.
https://asylumineurope.or(...)w-protection-status/
pi_220742333
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
pi_220742362
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
Want?
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:28:16 #247
13309 nostra
ask why
pi_220742376
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:26 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Want?
Geen idee, er staat niets raars in die tekst. Vermoed dat het noemen van zijn naam weer eens iets getriggerd heeft bij Klop.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:16:20 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742870
Ik neem de honneurs van user @Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742935
Citaat uit NRC: "Toen Baudet Forum in het voorjaar van 2015 als denktank begon, omringde hij zich graag met wetenschappers en intellectuelen uit verschillende disciplines. Filosofen als Ad Verbrugge, economen als Edin Mujagic en Lex Hoogduin en juristen als Tom Zwart, Twan Tak en – zijn promotor uit Leiden – Paul Cliteur."

Als ik tijd en zin heb zal ik dat hele BNR stuk ontleden en waar de 'valse' afslagen worden genomen (nee, dat zeg ik niet omdat ik het niet met de mening eens ben; andere mening =/= vals).

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 11:28:03 ]
pi_220742982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:42 #251
13309 nostra
ask why
pi_220742988
Netjes op het EU gemiddelde:



En rapportje.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:37:08 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Netjes op het EU gemiddelde:

[ afbeelding ]

En rapportje.
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742997
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:34 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
pi_220743006
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:42:13 #255
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220743014
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
pi_220743024
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Je hebt mijn post gelezen, neem ik aan.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:58 #257
13309 nostra
ask why
pi_220743034
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
Ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever. Win-win.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743036
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
:D
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:02:32 #259
13309 nostra
ask why
pi_220743314
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:01 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220743354
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Economen moet je nooit serieus nemen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220743462
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Economen moet je nooit serieus nemen.

[ x ]
Zeker als ze een FvD verleden hebben ;)

De claim dat Nederland dichter bij de Sovjet Unie zit dan Zwitserland is belachelijk. Qua overheidsbeslag op de economie is dat simpelweg onjuist en regulering van markten al helemaal (sterker: daar haalt Nederland het meer op Gildesysteem, meester-leerling, gebaseerde Zwitserland - Duitsland gaat daar nog verder in - gewoon 'rechts' in).

Zoals gezegd: als ik tijd en energie heb ga ik het helemaal ontleden. Alleen de paragraaf waar Adam Smith wordt genoemd is niets mis mee (als in: geen 'valsheid' - een andere mening mag natuurlijk)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 12:23:51 ]
pi_220743494
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt. Belasting is financiering van de overheidsuitgaven.
Hij noemt Smith maar pleit vervolgens voor een systeem waar de middenklasse meer betaalt aan de overheidsuitgave dan de rijken.
Inflatie zou hij ook een herverdelingsmiddel kunnen noemen maar dat moet dan volgens hem opeens juist een focus zijn. Wat raar is want inflatie op zichzelf hoeft helemaal niet erg te zijn.
Dat de staat geld uit zou geven dat het niet heeft is natuurlijk een flauwe truc. Dat doen mensen ook als ze een huis kopen met een hypotheek. Dat doen bedrijven ook als ze investeerders aantrekken.
Zijn simplistische voorbeeld geeft wel aan dat deze man vooral opiniemaker is en amper wetenschapper. Wat een armoe dat hij niet verder komt dan een voorbeeld van nattevingerwerk een paar eeuwen terug.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:56:24 #263
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743645
Wat denken jullie nadat Ali B ook door het gerechtshof is schuldig bevonden aan verkrachting? Zal dit vaste jurispredentie worden?

Mijn mening is dat als verkrachting bewezen wordt geacht door middel van getuigenverklaringen dat (vermeend) slachtoffer zich daags na de verkrachting zich vreemd/catatonisch heeft gedragen, en je hebt een aantal verklaringen die dat bevestigen dan kun je als verdachte eigen bijna niets meer beginnen.

Zal dit er niet toe leiden dat je (vooral als man) de wederzijdse instemming om seks te hebben met elkaar vastlegt? Kan ook via whats-app/mail natuurlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:15 #264
13309 nostra
ask why
pi_220743677
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt.
Dat claimt het CPB ook (althans, mogelijk herverdelingsmiddel). En het is ook een stuk techniek: als je niet herverdeelt door heffingsverschillen, maar herverdeelt door te heffen en die heffing vervolgens te distribueren (zoals Nederland meer doet), dan komt dat de facto natuurlijk op hetzelfde neer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743703
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
gewoon logisch nadenken. Kennelijk wat lastig voor jou
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:05:58 #266
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743727
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.

Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-

Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken. :')
Jelle is ook verreweg de meeste gebalanceerde denker en persoon met zonder vreemde trekken of een narcisme complex. DNW kijk ik al jaren (sinds corona) en het heeft mij zeker beïnvloed in het denken en redeneren. Maar de plaat wordt wel grijzer: Verbrugge blijft hangen in zijn Oekraine verhaal, Marlies Dekkers mag wel heel graag figuren zoals Mees Wijnands uitnodigen.

En voor de rest ken ik onderhand ook wel de verhalen wel van K. Kort dat de Euro gaat imploderen en dat energie een belangrijk fundament is van onze economie.

Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220743985
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Niets meer dan de zoveelste volgevreten neoliberaal die het valse frame aanhangt dat het door de mensen met toeslagen komt dat de middenklasse uitgeknepen wordt. Lekker doen alsof de klassenstrijd tussen de middenstand en minderbedeelden gevoerd moet worden.

Het is altijd dat 'door de toeslagen houden de mensen die daar net buiten vallen niets over voor hun werk' gezanik. Het is nooit 'laten we die mensen beter belonen voor hun werk'.

En half Nederland trapt weer mooi in dat frame. Triest.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220743997
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
pi_220744014
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744022
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744033
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:56 schreef probeer het volgende:
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
pi_220744042
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Pre-cies.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:49 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220744043
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Je voelt je pas echt rijk als anderen arm zijn.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220744081
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Dan gaat de bijstand ook omhoog, dus wat voor zin heeft dat, waarom zal iemand dan wel ineens gaan werken?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:15:10 #275
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220744132
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220744172
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
pi_220744194
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Maar die groep wordt stelselmatig ernstig overschat (waarschijnlijk bewust).

Ongeveer 80% van de Bijstandsgerechtigden kampt met een (vorm van) arbeidsbeperking.

Zie ook: www.volkskrant.nl/nieuws-(...)%2Fwww.google.com%2F
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:27:13 #278
13309 nostra
ask why
pi_220744216
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744241
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Cru gesteld wil je een groot deel van de mensen in de bijstand helemaal niet aan het werk hebben omdat ze veel te veel issues met zich meebrengen, er met de pet naar gooien, en/of simpelweg niet productief zijn. En dan is er ook nog een veel grotere groep die helaas niet kunnen werken en in de bijstand gedumpt zijn.

En het is goedkoper voor de maatschappij om die mensen toch geld te geven om minimaal te kunnen leven, dan om ze niets te geven en te moeten dealen met alle indirecte overlast en kosten van criminaliteit en/of dakloosheid.

En dan is er natuurlijk nog die hele sociale insteek mbt anderen helpen wanneer ze dat nodig hebben. Maar als ik naar je postgedrag in deze reeks kijk zal dat niet echt aan jou besteed zijn dus laat ik dat maar een beetje achterwege.

Dus nog maar eens: Het kost jou en mij uiteindelijk minder om 'de mensen die niet willen' toch bijstand te geven, dan om dat niet te doen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744242
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
twitter

twitter


Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:30:44 #281
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220744251
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.

[ afbeelding ]
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:35:43 #282
13309 nostra
ask why
pi_220744286
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:36:25 #283
13309 nostra
ask why
pi_220744292
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744307
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".
Triest inderdaad. Daar hebben wij FoK! voor ;)
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744325
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.
Dat was een andere tak van de Schimmelpennincks. Niet de Napoleontische tak.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:45:02 #286
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220744352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220744371
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744483
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Jan Roos :)

https://www.bnnvara.nl/jo(...)der-schimmelpenninck
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:29:49 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220744592
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:50:22 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220744704
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:54:56 #291
13309 nostra
ask why
pi_220744733
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Hij heeft daar een verleden, zonder meer. Of hij net als Lex Hoogduin nog steeds hand en spandiensten verleent voor FvD durf ik niet te zeggen.

Hier begon het ooit mee:

Een oproep voor de democratie en dus tegen de Europese Unie

Ondanks de uitslag van een referendum tien jaar geleden kwam de Europese Grondwet er toch, menen Thierry Baudet, Victor Broers, Edin Mujagic en Arno Wellens. Ze lanceren maandag een eurosceptische denktank en willen een nieuw referendum over ons EU-lidmaatschap.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)euro-1499198-a782823

https://www.ftm.nl/artike(...)gang-van-de-eurozone

Hij hield zich in 2016 trouwens wel buiten dat Oekraïne referendum. Hij vertrouwde dat niet helemaal. Dat is dan wel weer positief.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:05:49 #293
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220744828
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:

[..] Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
als je in Nederland over de Europa laan in Utrecht wandelt dan zou je ook denken dat alle vrouwen in Nederland prostitué zijn, maar dat valt mee
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220744838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank en de EU dwarsbomen was de raison d'etre van deze hele club. Vooral dat aspect trok geld aan vanuit de VS en vanuit Rusland, was een noodzakelijke voorwaarde.

In 2018 was Mujagic echter wel gedraaid naar dat een Brexit/Nexit niet zo een goed idee was (maar: elk EU land moet een exit-referendum houden!!!).

Lang verhaal kort: het doorsnee nare rechtse Oostenrijkse School mannetje. Kronkelend, liegend, bedriegend en glibberig. Oostenrijkse School = pseudoscience.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 16:11:45 ]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:20:41 #295
13309 nostra
ask why
pi_220744884
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank
Bron?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:45:40 #296
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220745055
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
Woonde die collega in de bronx ofzo?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:47:53 #297
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220745065
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:53:33 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220745080
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
nou dat kon best een goede zaak zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:57:25 #299
13309 nostra
ask why
pi_220745096
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
Sijthoff is al meermaals langskomen in zijn - ehm - verhandelingen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:58:30 #300
13309 nostra
ask why
pi_220745105
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Woonde die collega in de bronx ofzo?
LA is dat gewoon normaal. Geen metro waar je niet tussen de junks en zwervers zit. Meestal wel vriendelijk, dat wel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:59:01 #301
13309 nostra
ask why
pi_220745107
Vol.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')