abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220731125
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja als je de middenklasse wilt ontzien kan het heel makkelijk door het bedrag/maximale aftrek te limiteren.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Hij wordt toch al rustig afgebouwd.
De HRA.

Of gaat het @Klopkoek niet snel genoeg?
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:28:52 #102
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731397
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
pi_220731412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
Oh ja joh, verlopen al die protesten zo?
Of alleen die paar die in de krant komen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:32:58 #104
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731452
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:13 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Goeie.

En ze noemt ook een snelweg blokkeren. :D ze zegt het echt.
Goh. Heb mevrouw daar niet over gehoord in al die XR jaren, en nog steeds niet. Tevens hoorden wij haar niet toen delen van universiteiten gesloopt werden door extreem pro-palliegeweld. Of als het monument op de Dam gevandaliseerd wordt.

Ik heb wel een tip voor deze mevrouw:
Kijk naar de oorzaken.
Dat noemt ze helemaal niet. Ze zegt "door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren". Dat gaat over burgers die bij de grens auto's van de weg halen om te controleren of er asielzoekers in zitten.
pi_220731569
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Natuurlijk niet. En kapitaalvlucht kun je natuurlijk ook onmogelijk maken. Overheden facititeren nu vrij verkeer van kapitaal daar zouden ze mee kunnen stoppen. Dan kan je ook niet meer zomaar je huis verkopen en dat geld verplaatsen naar Zwitserland.
pi_220731657
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Begrijp je eigenlijk wel wat je opschrijft? Ex-ante betekent niets anders dan vooruitkijken, ex-post betekent niets anders dan terugkijken. Het één sluit het ander niet uit, sterker nog, goede beleidsvorming doet aan beide.
pi_220731785
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Dat noemt ze helemaal niet. Ze zegt "door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren". Dat gaat over burgers die bij de grens auto's van de weg halen om te controleren of er asielzoekers in zitten.
Waarmee je dus een snelweg blokkeert.
Mijn god zeg.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:02:25 #108
13309 nostra
ask why
pi_220731796
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Begrijp je eigenlijk wel wat je opschrijft? Ex-ante betekent niets anders dan vooruitkijken, ex-post betekent niets anders dan terugkijken. Het één sluit het ander niet uit, sterker nog, goede beleidsvorming doet aan beide.
In budgettaire berekeningen betekent ex-ante dat alleen met eerste-orde-effecten rekening gehouden wordt en ex-post ook met de macro-economische doorwerking en de aanvullende gedragseffecten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220731803
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het begint altijd wel met de intentie en de wil inderdaad. Zo gaat het op het asiel- en illegalendossier ook. Het EVRM dossier. Desnoods passen we verdragen aan of zoeken we samenwerking met andere landen. Het hele idee van 'de rijken belasten gaat je toch niet lukken' is een makkelijke uitweg, en door de neoliberalen zelf zo vorm gegeven (o.a. door opheffen kapitaallimieten - China heeft dit trouwens nog wel en dat biedt mogelijkheden voor hen). Volgens de Zucmans van deze wereld is 'de rijken' belasten prima mogelijk, op dit moment.
Hopelijk ben je ook zo pragmatisch op andere dossiers. _O_
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:04:38 #110
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731811
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:01 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Waarmee je dus een snelweg blokkeert.
Mijn god zeg.
Nee, patrouilleren is wat anders dan blokkeren.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:05:24 #111
13309 nostra
ask why
pi_220731818
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Natuurlijk niet.
Een SP schrijft dat zelf op: " Een verhoging van het algemene vpb-tarief naar 35,8% zou in dat geval ongeveer ¤11,4 miljard opleveren. Dit betreft een benadering, aangezien er geen rekening wordt gehouden met mogelijke gedragseffecten van een verhoging van het vpb-tarief boven de 30%. ". Ofwel men doet alsof de heffingsbasis gelijk zal blijven, terwijl elke middelbarescholier je zal kunnen vertellen dat dat bij zulke exorbitante verhogingen (42%!) niet zo zal zijn.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220731826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:04 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Nee, patrouilleren is wat anders dan blokkeren.
Gewoon doorrijden is geen probleem dus. :+

Echt hoor. Veeg me op. Lekker alles een kant op verdedigen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:06:57 #113
13309 nostra
ask why
pi_220731832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het gaat natuurlijk over hoe die protesten verlopen. Namelijk met illegaal vuurwerk, geweld en vandalisme. En ook het ophitsen door een bepaalde politicus door te roepen dat de burgemeester niet de baas is maar dat de "demonstranten" dat zijn.
Dan moet ze dat zeggen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:07:18 #114
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731838
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:05 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Gewoon doorrijden is geen probleem dus. :+

Echt hoor. Veeg me op. Lekker alles een kant op verdedigen.
Na de controle kunnen ze inderdaad gewoon doorrijden.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:09:23 #115
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220731856
quote:
81s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan moet ze dat zeggen.
Want dat kan je niet zelf bedenken?
pi_220731871
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:07 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Na de controle kunnen ze inderdaad gewoon doorrijden.
Wel veel relaxter dan XR dus. Waar helemaal niemand meer door kan rijden.
Raar dat ze dat niet noemt.
pi_220731893
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:03 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Hopelijk ben je ook zo pragmatisch op andere dossiers. _O_
De rechtse neoliberale ****** hebben zelf de beweegruimte van staten bewust gelimiteerd. Het "onttronen van de politiek" noemde Apartheids-apologeet Friedrich Hayek dat (hij was witheet toen Martin Luther King de Nobelprijs kreeg).
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:16:51 #118
13309 nostra
ask why
pi_220731910
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Want dat kan je niet zelf bedenken?
Nee, als iemand a zegt, dan neem ik aan dat ze a bedoelt en niet a | b,c,d.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220732082
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:01 schreef Black_Baron het volgende:
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Eens?
Dat voert veel te ver om hier in een paar alinea’s op een dergelijk detailniveau uit de doeken te doen. Flauw misschien, maar het is wel zo.

Wat er wat mij betreft vooral moet gebeuren is het opvolgen van de adviezen die door de commissie OCTAS zijn geformuleerd. Die commissie heeft een fors aantal grote gaten in het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel geïdentificeerd en pleit ervoor die te dichten, en dat kost juist extra geld!

Het hele IVA-verhaal is daarin slechts één onderdeeltje. Het probleem bij de IVA zit vooral in het duurzaamheidscriterium, dat is een criterium dat voor het UWV lastig te toetsen is omdat het medisch/wetenschappelijk meestal niet te onderbouwen valt. De leidt tot willekeur, herkeuringen en tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, en dat legt ook weer een beslag op de schaarse capaciteit bij verzekeringsartsen.

De inzet van het huidige kabinet is een door ideologie ingegeven verkrachting van de adviezen van de commissie OCTAS. De commissie OCTAS heeft hervormingen geadviseerd, géén bezuinigingen.
pi_220732123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Een SP schrijft dat zelf op: " Een verhoging van het algemene vpb-tarief naar 35,8% zou in dat geval ongeveer ¤11,4 miljard opleveren. Dit betreft een benadering, aangezien er geen rekening wordt gehouden met mogelijke gedragseffecten van een verhoging van het vpb-tarief boven de 30%. ". Ofwel men doet alsof de heffingsbasis gelijk zal blijven, terwijl elke middelbarescholier je zal kunnen vertellen dat dat bij zulke exorbitante verhogingen (42%!) niet zo zal zijn.
De SP is dan ook niet het scherpste mes in de linkse lade.
Maar sowieso is het ook apart om te doen alsof rechts dit niet doet. Of was de bedoeling van de verhoging van de tabaksaccijns bijvoorbeeld dat de inkomsten omlaag gaan en dat meer mensen in het buitenland kopen?

In elk geval hebben voorstanders van vermogensbelasting zoals Piketty een duidelijk verhaal hoe kapitaalvlucht te voorkomen. Het is voor de overheid ook een kwestie van prioritiseren, de overheid zou prima veel werk kunnen steken in het opsporen van belastingontduiking. Dat zou waarschijnlijk ook zeer lucratief zijn. In een zeer rechts land als Nederland worden dat soort controle systemen vooral opgezet voor mensen aan de onderkant. Maar het is echt niet zo moeilijk om wat van die capaciteit te verschuiven naar het controleren van de top.
pi_220732141
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:02 schreef nostra het volgende:
In budgettaire berekeningen betekent ex-ante dat alleen met eerste-orde-effecten rekening gehouden wordt en ex-post ook met de macro-economische doorwerking en de aanvullende gedragseffecten.
En mensen die pleiten voor het adequater belasten van onder andere grote vermogens doen dat niet ofzo? Wat is je redenatie?
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:25:41 #122
13309 nostra
ask why
pi_220732376
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
de overheid zou prima veel werk kunnen steken in het opsporen van belastingontduiking. Dat zou waarschijnlijk ook zeer lucratief zijn. In een zeer rechts land als Nederland worden dat soort controle systemen vooral opgezet voor mensen aan de onderkant. Maar het is echt niet zo moeilijk om wat van die capaciteit te verschuiven naar het controleren van de top.
Dat ben ik zeker met je eens, alleen moet je voor zulke mensen dan wel betalen. Tandenborstels tellen is niet zo moeilijk.

De strafmaat verhogen zal ook helpen, net als het strafbaar stellen van individuen en niet rechtspersonen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:30:29 #123
13309 nostra
ask why
pi_220732388
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:46 schreef Kowloon het volgende:

[..]
En mensen die pleiten voor het adequater belasten van onder andere grote vermogens doen dat niet ofzo? Wat is je redenatie?
Dat de definitie van adequaat nogal uitmaakt voor de belastingheffing. Als je gaat voor opbrengstmaximalisatie, dus de top van de Laffer curve, dan kom je redelijk uit op wat Nederland nu heft. Als je vanuit idealisme doordrenkt belasten van de rijken als doel op zich stelt, dan schuit je dus naar rechts op die curve. Dat kan een bewuste overweging zijn, maar links-links, zoals de SP, denkt én én te kunnen doen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220732595
VVD'ers fraterniseren met nog foutere rechtse lieden:
PVV, Forum voor Democratie, VVD en Mooi Lelystad sluiten ‘hoofdakkoord’ en hopen op steun
pi_220732645
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 7 mei 2026 @ 03:13:16 #126
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220732694
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 01:50 schreef Kottnauer het volgende:
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan moet men met een landbouwer afspraken maken , maar niet middenin een dorp of op een voetbal veld die mensen neerzetten

weiland genoeg om wooncontainers te plaatsen en dan kan men ook voor 5 jaar huren

en niet over 6 maand de klere zooi weer weg moet
Ik vind het maar gepruts allemaal

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 07-05-2026 08:54:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 7 mei 2026 @ 03:15:35 #127
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220732695
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:58 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Hij wordt toch al rustig afgebouwd.
De HRA.
nee, de HRA word momenteel niet verder afgebouwd als de eerste schijf bereikt is
quote:
In 2026 kent de inkomstenbelasting (box 1) in Nederland drie schijven, met een lichte daling van het tarief in de eerste schijf naar 35,75%
Arbeid moet gaan lonen, niet allerlei toeslagen en subsidies en de maandelijkse afdracht aan pensioenfondsen is absurd hoog
quote:
AI-overzicht
Op basis van de cijfers voor 2026 is de totale maandelijkse afdracht aan het ABP pensioenfonds bij een modaal loon (inclusief werkgeversdeel) ongeveer ¤ 735 tot ¤ 750 bruto per maand.
Hieronder vindt u de gedetailleerde berekening, uitgaande van de ABP-premietabel 2026.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-05-2026 03:59:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220733199
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 03:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee, de HRA word momenteel niet verder afgebouwd als de eerste schijf bereikt is
[..]
Arbeid moet gaan lonen, niet allerlei toeslagen en subsidies en de maandelijkse afdracht aan pensioenfondsen is absurd hoog
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Fijn dat je goede plannen van Jesse Klaver deelt !
pi_220733524
twitter
pi_220733772
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 01:50 schreef Kottnauer het volgende:
Het probleem met de asielopvang kan toch op eenvoudige wijze opgelost worden. Laten we nu als land en als mensen gewoon met ons allen de schouders eronder zetten. En die benodigde opvangplaatsen regelen! Wij kunnen dat. En dan is het probleem voor eens en altijd opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boven de spoiler had je nog gelijk, onder de spoiler maak je een grote denkfout: als de uitstroom uit de asielketen net zo groot is als de instroom (en dat was tot voor kort gewoon het geval, het is nu alleen met de vastgelopen huizenmarkt wat lastig), heb je helemaal niet steeds meer AZC's nodig. Er zitten nu 82.000 mensen in een AZC, maar van 2015 t/m 2022 was het gewoon voldoende om 35.000 AZC plekken te hebben, er zaten nooit meer dan dat aantal mensen in een AZC.

Er zaten alleen ook een paar jaar in met 17.000 of minder en omdat ze steeds doen alsof zo'n dal permanent is sluiten ze dan gelijk een heleboel AZCs. Dat is gewoon pure domheid.

Nu is inderdaad door domme bezuinigingen de keten vastgelopen en is er geen uitstroom naar de huizenmarkt, dus nu hebben we veel plekken nodig. Draai je de bezuinigingen bij de IND terug waardoor asielzoekers sneller worden afgewezen en dus vertrekken en zorg je voor andere huisvesting voor statushouders, dan zit je binnen de kortste keren weer onder die 35.000. Er zitten nu 42.000 statushouders in AZC's, die horen daar niet. Bedenk wel: die 82.000 van nu is met een bijna recordlage instroom, slechts 24.000 in 2025.

De fabel dat we een hoge toestroom hebben of dat we steeds het aantal AZC plekken zouden moeten uitbreiden bij normaal beleid is gewoon echt totale onzin.
  donderdag 7 mei 2026 @ 09:56:59 #131
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220733804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Lessen leren uit de geschiedenis daar doet de VVD niet aan. Het is puur opportunisme wat die partij drijft.
pi_220734174
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Lessen leren uit de geschiedenis daar doet de VVD niet aan. Het is puur opportunisme wat die partij drijft.
Realisme al evenmin, mooi Lelystad…
pi_220734241
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
VVD has formed a local coalition with PVV and FvD in the town of Lelystad
Nee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220734436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee.
https://decorrespondent.n(...)d4-2807-b5a7d3b7e29f

Jullie zijn De Duivel 😈
pi_220734492
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
https://decorrespondent.n(...)d4-2807-b5a7d3b7e29f

Jullie zijn De Duivel 😈
Ik heb wel een Prada zonnebril.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220735146
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee.
Klopt, het is meer een oppositieakkoord. Maar alsnog wel een hele foute keuze voor uitlevering aan extreemrechts.
pi_220735346
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, het is meer een oppositieakkoord. Maar alsnog wel een hele foute keuze voor uitlevering aan extreemrechts.
De VVD breekt eigen verkiezingsvoornemen (namelijk doorgaan met raadsakkoord), maakt vervolgens zelf een akkoord met uiterst rechts en hoopt nu dat nog twee partijen aansluiten. Er zijn nog vijf zetels nodig (van 37 in totaal).

Kunnen ze straks gaan zeggen: er valt prima normaal samen te werken met FvD, alles blijft keurig binnen de rechtsstaat. Ondertussen schuift alles langzaam wel mooi op.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:35:47 #138
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735383
@Klopkoek

Hoe kijk jij naar de zaak van Ali B?

[ Bericht 7% gewijzigd door phpmystyle op 07-05-2026 13:01:36 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220735519
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:35 schreef phpmystyle het volgende:
@:klopkoek

Hoe kijk jij naar de zak van Ali B?
Ik ben niet van de AI gay porn. Ik bedank vriendelijk.
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:01:57 #140
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben niet van de AI gay porn. Ik bedank vriendelijk.
Excuus. Er mistte een a :')
Ik zal mijn toetsenbord even uitkloppen :')
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220736071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Boven de spoiler had je nog gelijk, onder de spoiler maak je een grote denkfout: als de uitstroom uit de asielketen net zo groot is als de instroom (en dat was tot voor kort gewoon het geval, het is nu alleen met de vastgelopen huizenmarkt wat lastig), heb je helemaal niet steeds meer AZC's nodig. Er zitten nu 82.000 mensen in een AZC, maar van 2015 t/m 2022 was het gewoon voldoende om 35.000 AZC plekken te hebben, er zaten nooit meer dan dat aantal mensen in een AZC.

Er zaten alleen ook een paar jaar in met 17.000 of minder en omdat ze steeds doen alsof zo'n dal permanent is sluiten ze dan gelijk een heleboel AZCs. Dat is gewoon pure domheid.

Nu is inderdaad door domme bezuinigingen de keten vastgelopen en is er geen uitstroom naar de huizenmarkt, dus nu hebben we veel plekken nodig. Draai je de bezuinigingen bij de IND terug waardoor asielzoekers sneller worden afgewezen en dus vertrekken en zorg je voor andere huisvesting voor statushouders, dan zit je binnen de kortste keren weer onder die 35.000. Er zitten nu 42.000 statushouders in AZC's, die horen daar niet. Bedenk wel: die 82.000 van nu is met een bijna recordlage instroom, slechts 24.000 in 2025.

De fabel dat we een hoge toestroom hebben of dat we steeds het aantal AZC plekken zouden moeten uitbreiden bij normaal beleid is gewoon echt totale onzin.
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
pi_220736278
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 23:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat de definitie van adequaat nogal uitmaakt voor de belastingheffing. Als je gaat voor opbrengstmaximalisatie, dus de top van de Laffer curve, dan kom je redelijk uit op wat Nederland nu heft. Als je vanuit idealisme doordrenkt belasten van de rijken als doel op zich stelt, dan schuit je dus naar rechts op die curve. Dat kan een bewuste overweging zijn, maar links-links, zoals de SP, denkt én én te kunnen doen.
De Laffer curve is onzin gebleken he. Dat is ook het probleem met veel economen ze snappen niet dat hun modelletjes gebaseerd zijn op compleet foute aannames.

Zo werkt het in de praktijk
quote:
Laffer was an economic adviser to Kansas Governor Sam Brownback, who in 2012 zeroed out state tax liability for approximately 330,000 of the top wage earners in the state, called the Kansas experiment, contending it would be a "shot of adrenaline into the heart of the Kansas economy."[41][42] Laffer was paid $75,000 to advise in the creation of Brownback's tax cut plan, and gave Brownback his full endorsement, stating that what Brownback was doing was "truly revolutionary"[43] and would bring "enormous prosperity" to Kansas.[42] The state, which had previously had a budget surplus, experienced a budget deficit of about $200 million in 2012. Drastic cuts to state funding for education and infrastructure were implemented to close budget deficits and the Kansas economy underperformed relative to neighboring states.[44] Brownback's tax overhaul was described in a June 2017 article in The Atlantic as the United States' "most aggressive experiment in conservative economic policy".[45] The drastic tax cuts had "threatened the viability of schools and infrastructure" in Kansas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Laffer
Laffer adviseerde hoe optimaal te belasten en de staat verloor juist gigantisch aan belastinginkomsten.
pi_220736449
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De Laffer curve is onzin gebleken he. Dat is ook het probleem met veel economen ze snappen niet dat hun modelletjes gebaseerd zijn op compleet foute aannames.
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220736621
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Het is voor een heel deel gewoon vertrek, een deel is inderdaad naar woningen. Een klein percentage van de woningen gaat dan inderdaad naar statushouders, die op zich ook een heel klein percentage van het aantal migranten uitmaken. Waarom zo enorm de focus op die hele kleine groep waar verder ook niemand echt last van heeft? Ze zijn niet crimineler, ze werken niet minder, verder niks. Het enige is: ze zijn om legitieme redenen hun land uit gevlucht op zoek naar veiligheid. En die hebben ze hier gelukkig gevonden. Als ik ooit moet vluchten, hoop ik dat er ook plekken zijn waar ik heen kan gaan.
pi_220736724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
De Laffer-curve heeft net als de Oostenrijkse School, het Objectivisme of - aan de andere zijde - het Marxisme (eigenlijk is dat van Friedrich Engels, maar ja) een hoog pseudowetenschappelijk gehalte. Veel economen nemen de Laffer curve helemaal niet serieus. Het inzicht dat er een maximum zit aan belastingheffing (de lastendruk in Nederland zit onder het EU gemiddelde) is niet hetzelfde als de Laffer curve, en is ook zeker niet 'rechts'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 15:50:19 ]
pi_220736814
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Echt he. :') Heeft niks met uitstroom te maken, Dan nog eerder doorstroming.
pi_220736820
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
ze werken niet minder, verder niks.
Stop maar.
pi_220736851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Stop maar.
Feiten zijn vervelend, he? Ik snap dat dat lastig is als je een zondebok zoekt.
pi_220736857
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Feiten zijn vervelend, he? Ik snap dat dat lastig is als je een zondebok zoekt.
Maar het zijn geen feiten. Toon ze maar eens dan. Prima dat je wat vindt, maar stop met liegen.
pi_220737219
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 14:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat jij uitstroomt noemt zijn dus gewoon weer nieuwe woningen die nodig zijn voor duizenden statushouders per jaar. Woningen die er niet zijn en ook niet gebouwd worden op plekken waar geen ruimte is.
Het heeft niet zoveel zin om met feiten te komen. Ideologie verblindt. Iedere asielzoeker is een arme vluchteling die oprecht vlucht voor geweld en oorlog. Als iemand in dat beeld vast zit, komt er verder nooit iets zinnigs uit.

Het is een reflex. Vingers in de oren, kop in het zand. Want stel je voor zeg, je zou maar eens kritiek kunnen hebben op de asielindustrie, dat kan echt niet hoor. Stel je voor dat iemand je dan beschuldigt van het haten van negers! :o
pi_220737237
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is voor een heel deel gewoon vertrek, een deel is inderdaad naar woningen. Een klein percentage van de woningen gaat dan inderdaad naar statushouders, die op zich ook een heel klein percentage van het aantal migranten uitmaken. Waarom zo enorm de focus op die hele kleine groep waar verder ook niemand echt last van heeft? Ze zijn niet crimineler, ze werken niet minder, verder niks. Het enige is: ze zijn om legitieme redenen hun land uit gevlucht op zoek naar veiligheid. En die hebben ze hier gelukkig gevonden. Als ik ooit moet vluchten, hoop ik dat er ook plekken zijn waar ik heen kan gaan.
Dat “kleine percentage” heeft wel grote gevolgen. Bijvoorbeeld voor starters die hun eerste woning willen betrekken. Die moeten nu ongeveer 50% langer wachten op een woning. Bijvoorbeeld niet 8 jaar maar 12 jaar. Omdat statushouders voorrang krijgen.
pi_220737354
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:09 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat “kleine percentage” heeft wel grote gevolgen. Bijvoorbeeld voor starters die hun eerste woning willen betrekken. Die moeten nu ongeveer 50% langer wachten op een woning. Bijvoorbeeld niet 8 jaar maar 12 jaar. Omdat statushouders voorrang krijgen.
Nee, ze moeten ipv 12 jaar, 11 jaar en een maand wachten zonder statushouders. De statushouders nemen maar 8% van de vrijkomende woningen in, je kunt dus maar 8% van de wachttijd aftrekken.

Hier heeft een wiskundige het voor je uitgelegd: https://www.volkskrant.nl(...)er-krijgen~b14000e2/


Die 8% is inclusief de voorrangregels (waarbij statushouders ook maar weer een beperkt deel zijn van de groep die voorrang krijgt, trouwens).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 17:37:28 ]
pi_220737437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het probleem van niet-economen is dat ze de Laffer curve zien als een wiskundig model met f(x)=y. Dat is het niet. Het is een conceptueel model, waarbij tussen de twee uitersten (belastingopbrengst van 0 bij tarief van 100 en belastingopbrengsten 0 bij tarief van 0 een gebied zit waarop je kan trachten de opbrengst te maximaliseren, waarbij de praktijk altijd gaat afwijken van de theorie.
Dat snap ik dat het een modelletje is. Maar omdat het modelletje zei wat conservatieven graag wilden horen was het populair. Het modelletje stelde voor dat minder belasting heffen meer op ging leveren. Iets wat op zichzelf al onmogelijk is natuurlijk.
Je hebt dus een stel conservatieve denkers die zogenaamd dachten dat als de belasting omlaag gaat mensen hem eerder gaan betalen. Die conservatieve denkers weten zelf ook wel dat ze ongeacht de hoogte van belasting hem gaan proberen te ontwijken.

In elk geval hebben we het dus nog bijna 50 jaar na dato nog over een theorie die weinig om het hemd heeft.
pi_220737553
Heeft Jetten zijn belofte al ingelost met over 2 weken nieuwe voorstellen om de instroom te beperken?
pi_220737593
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft Jetten zijn belofte al ingelost met over 2 weken nieuwe voorstellen om de instroom te beperken?
Voorstellen komen altijd eerst bij de ministerraad, die is pas morgen.
pi_220737606
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze moeten ipv 12 jaar, 11 jaar en een maand wachten zonder statushouders. De statushouders nemen maar 8% van de vrijkomende woningen in, je kunt dus maar 8% van de wachttijd aftrekken.

Hier heeft een wiskundige het voor je uitgelegd: https://www.volkskrant.nl(...)er-krijgen~b14000e2/


Die 8% is inclusief de voorrangregels (waarbij statushouders ook maar weer een beperkt deel zijn van de groep die voorrang krijgt, trouwens).
Dit is al zo vaak weerlegd dat je het ondertussen een leugen kunt noemen.

Het gaat niet om de verhouding tussen statushouders die een woning krijgen ten opzichte van alle woningtoewijzingen (waaronder ook doorstroming).

Het gaat om de verhouding tussen statushouders en starters. En dat percentage is ongeveer 33%. Waardoor starters ca. 50% langer moeten wachten.
pi_220737664
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:12 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dit is al zo vaak weerlegd dat je het ondertussen een leugen kunt noemen.

Het gaat niet om de verhouding tussen statushouders die een woning krijgen ten opzichte van alle woningtoewijzingen (waaronder ook doorstroming).

Het gaat om de verhouding tussen statushouders en starters. En dat percentage is ongeveer 33%. Waardoor starters ca. 50% langer moeten wachten.
Nee, je moet het vergelijken met vrijkomende woningen, anders heb je er echt wiskundig gewoon helemaal niets van begrepen.

Jouw verhaal is inmiddels al duizenden keren weerlegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 18:22:29 ]
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:28:22 #158
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739535
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 18:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, je moet het vergelijken met vrijkomende woningen, anders heb je er echt wiskundig gewoon helemaal niets van begrepen.

Jouw verhaal is inmiddels al duizenden keren weerlegd.
Starters vergelijken met starters is oneindig veel relevanter. Maar dat maakt het lastiger om het te bagatelliseren, dus hebben de statistisch en wiskundig uitgedaagden een mooie kras in hun langspeelplaat gemaakt.
Life is what you make it.
pi_220739584
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:28 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Starters vergelijken met starters is oneindig veel relevanter. Maar dat maakt het lastiger om het te bagatelliseren, dus hebben de statistisch en wiskundig uitgedaagden een mooie kras in hun langspeelplaat gemaakt.
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
pi_220739654
Starters hoor je gewoon met starters te vergelijken.
pi_220739657
Die 8 en 12 jaar zijn trouwens wel erg randstedelijke en zelfs eigenlijk grootstedelijke cijfers, in bijvoorbeeld de Hoeksche Waard (tegen Rotterdam aan) is het gemiddelde 2,5 jaar, hier in Midden-Groningen is het gemiddelde 3 jaar. Ook lang, maar niet zo dramatisch als die cijfers uit de grote stad.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:42:11 #162
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739667
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
De spreidingswet is gericht op opvang, niet op huisvesting. Door meer opvang te creëren kan het systeem nog massaler vastlopen op nog meer statushouders die met voorrang een woning krijgen tov starters. Het probleem blijft dus niet alleen, het wordt groter gemaakt. En dan hebben we het hier alleen nog maar over huisvesting, terwijl die hele asielindustrie ook zorgt voor grotere druk op geestelijke gezondheidszorg en de verzorgingsstaat.
Als je lekkage hebt, moet je het lek dichten. Daarna hoef je je pas druk te maken over het aantal dweilen.
Life is what you make it.
pi_220739674
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:40 schreef Black_Baron het volgende:
Starters hoor je gewoon met starters te vergelijken.
Nee, dat moet je alleen als je cijfers wil verdraaien. Maar we gaan hier niet uit komen. De oplossing is feitelijk ook simpel: met de spreidingswet is er helemaal geen voorrang nodig. Maar ja, we weten wie het probleem in stand willen houden om electorale redenen en wie het willen oplossen.
pi_220739693
Als D66 slim is zorgen ze voor een spreidingswet waarbij daklozen en statushouders gespreid worden over het land.

Noem het de Nederlanders op een wetgeving

Vvd natuurlijk witheet. Daar gaat hun macht om elke keer oppositie te voeren op hun onafgebroken pluche in het bestuur

Nu wordt D66 alweer gegijzeld zoals in Rutte 4 door extreem-rechts en de VVD om kant te kiezen. Een Yesilgoz die bij de huisomroep claimt dat D66 voor had moeten stemmen in de EK. En Wilders niet bekritiseert.
pi_220739706
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:42 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
De spreidingswet is gericht op opvang, niet op huisvesting. Door meer opvang te creëren kan het systeem nog massaler vastlopen op nog meer statushouders die met voorrang een woning krijgen tov starters. Het probleem blijft dus niet alleen, het wordt groter gemaakt. En dan hebben we het hier alleen nog maar over huisvesting, terwijl die hele asielindustrie ook zorgt voor grotere druk op geestelijke gezondheidszorg en de verzorgingsstaat.
Als je lekkage hebt, moet je het lek dichten. Daarna hoef je je pas druk te maken over het aantal dweilen.
De lekkage hier is de vastgelopen huizenmarkt. Die instroom van 24.000, waarvan er ook nog eens de helft is afgewezen, zou geen probleem moeten zijn. 13.000 asielzoekers, deels bestaande uit families dus meerdere in 1 huis. Waar heb je het dan over? Dat zijn kleine aantallen die we makkelijk aan kunnen, als we de woningbouw niet zo hadden laten ontsporen.

En de voorrang wordt momenteel alleen gebruikt om de AZCs te ontluchten als ze te vol zitten, met de spreidingswet is dat helemaal niet meer nodig.
pi_220739729
Intussen waarschijnlijk weer een aanslag op het kantoor van D66 in Den Haag:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-den-haag~a9e53fbe/
pi_220739732
twitter


Kabinet Jetten 1 onder vuur. @RamboDirk
pi_220739757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat moet je alleen als je cijfers wil verdraaien. Maar we gaan hier niet uit komen. De oplossing is feitelijk ook simpel: met de spreidingswet is er helemaal geen voorrang nodig. Maar ja, we weten wie het probleem in stand willen houden om electorale redenen en wie het willen oplossen.
Wat is dit voor onzin?
Starters met starters vergelijken op de huurmarkt is cijfers willen verdraaien?

Denk eerder dat je helemaal geen zin hebt in die cijfers omdat ze je mening niet ondersteunen.

De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:52:42 #169
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739759
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Als D66 slim is ...
Dan zou het D66 niet zijn.
Life is what you make it.
  donderdag 7 mei 2026 @ 21:59:58 #170
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220739833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
De lekkage hier is de vastgelopen huizenmarkt. Die instroom van 24.000, waarvan er ook nog eens de helft is afgewezen, zou geen probleem moeten zijn. 13.000 asielzoekers, deels bestaande uit families dus meerdere in 1 huis. Waar heb je het dan over? Dat zijn kleine aantallen die we makkelijk aan kunnen, als we de woningbouw niet zo hadden laten ontsporen.

En de voorrang wordt momenteel alleen gebruikt om de AZCs te ontluchten als ze te vol zitten, met de spreidingswet is dat helemaal niet meer nodig.
quote:
De totale instroom van asielzoekers (eerste en herhaalde asielaanvragen) en nareizigers (gezinshereniging) in Nederland lag in de afgelopen 10 jaar (circa 2015-2025) gemiddeld rond de 45.000 tot 50.000 personen per jaar.
Helaas wordt het door de politisering van cijfers en statistiek steeds moeilijker om een volledig beeld te krijgen van de ramp die zich voltrekt.
Zo worden tegenwoordig vaak alleen de eerste asielaanvragen meegenomen in de gecommuniceerde aantallen. Dan kom je inderdaad op die 24.000. En ook dat is al veel teveel. In werkelijkheid moeten we er ieder jaar een stad als Amstelveen bij bouwen.
Iedereen met een half brein snapt dat zoiets niet haalbaar of wenselijk is.
Life is what you make it.
pi_220739838
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet. De aanslag op de democratie van deze avond is veel interessanter.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 22:03:36 ]
pi_220739854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet.
De instroom is inderdaad zeer laag geweest in 2025, maar vergeet niet dat het jaren er voor hoog was. In 2023 was zowel instroom als inwilligingspercentage hoog.

Dat is wat mensen herinneren. En ook vooral aan herinnerd worden. Bovendien is de spreidingswet noodzakelijk omdat er door de jaren heen ontzettend veel locaties zijn gesloten, maar probeer dat maar eens over te brengen in alle schreeuwerigheid.
pi_220739885
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.
Bij sommigen kan er een gljdende schaa zijn of komen van steeds zwaardere vuurwerk naar mensen gooien, gebouwen in brand steken. En dan bomlegging ergens.

Steeds meer extreemrechts gekloot/ geweld
pi_220739906
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben al heel veel minder instroom. Maar dat zeg ik altijd al: voor heel veel mensen is het pas genoeg als er een negatieve instroom is. Die zijn niet tevreden zolang er nog iemand in het land loopt die er anders uit ziet of iets anders gelooft dan zij.

De instroom is laag, zeer laag. Als je die nu nog het probleem noemt, ben je echt wel behoorlijk af.

Maar goed, ik heb het wel weer gehad met deze discussie, echte cijfers helpen toch niet. De aanslag op de democratie van deze avond is veel interessanter.
Ik vind een constante instroom van 800-1000 per week niet 'zeer laag'. En velen met mij ook niet.

Cbs zegt ook:
33 procent meer asielaanvragen in eerste kwartaal
Het valt helemaal niet mee.

En echte cijfers?
Als ik enkel vraag om starters met starters te vergelijken noem jij dat al zonder cijfers 'cijfers willen verdraaien '. Hou toch op zeg.

Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden 'eigenlijk te dom waren om te stemmen'.
Ik vind het echt ongelooflijk aanmatigend hoe jij over mensen met een andere mening dan jezelf spreekt hier.
pi_220739911
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik vind een constante instroom van 800-1000 per week niet 'zeer laag'. En velen met mij ook niet.

Cbs zegt ook:
33 procent meer asielaanvragen in eerste kwartaal
Het valt helemaal niet mee.

En echte cijfers?
Als ik enkel vraag om starters met starters te vergelijken noem jij dat al zonder cijfers 'cijfers willen verdraaien '. Hou toch op zeg.

Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden te dom waren om te stemmen.
Ik vind het echt ongelooflijk aanmatigend hoe jij over mensen met een andere mening dan jezelf spreekt hier.
Asielaanvragen zegt niet zoveel. Het kan zijn dat het IND achterstanden inloopt.
pi_220739923
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:52 schreef Black_Baron het volgende:
De oplossing is niet de spreidingswet. De oplossing is minder instroom. Heel veel minder instroom.
Dus jij bent ervoor dat de Putin's, Netanyahu's en Trump's van deze wereld eens een halt toegeroepen moet worden? De oorlog in Oekraine en uit Iran en Libanon (waar de vluchtelingen nog van onderweg zijn) moet eens klaar zijn?
pi_220739930
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Gisteren schreef je dat mensen die op een anti AZC partij stemden 'eigenlijk te dom waren om te stemmen'.
Dat zei ik niet, ik zei dat mensen die op een partij stemmen omdat die partij deed alsof ze een AZC tegen kunnen houden een domme keus maken. Ik noem dat te dom om te stemmen omdat ze zich duidelijk niet in de verkiezingen verdiepen voor ze stemmen. En dat is echt wel een probleem in de democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 22:14:57 ]
pi_220739934
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:49 schreef Hanca het volgende:
Intussen waarschijnlijk weer een aanslag op het kantoor van D66 in Den Haag:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-den-haag~a9e53fbe/
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:49 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]

Kabinet Jetten 1 onder vuur. @:rambodirk
Is er al een uitzending bij VVD waar Eelco Heijnen vindt dat we dit niet moeten politiseren?

Hier kon je op wachten als Ruben Brekelmans bij Pauw vertelt dat het vuurwerk gooiend tuig in Loosdrecht zich terechte zorgen maakt.
pi_220739991
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:07 schreef Bluesdude het volgende:
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.
Bij sommigen kan er een gljdende schaa zijn of komen van steeds zwaardere vuurwerk naar mensen gooien, gebouwen in brand steken. En dan bomlegging ergens.

Steeds meer extreemrechts gekloot/ geweld
Misschien was het wel een XR protestant, een pro Palestina/Hamas activist, iemand die graag in 1 van de 10 nieuwe steden wilt wonen, iemand die gekort wordt op zijn WW, een boze box 3 belegger, iemand die kwaad is dat hij zijn benzine niet meer kan betalen, iemand die boos is dat spreidingswet niet wordt uitgevoerd, weten wij veel.

Gezien de schade die een cobra6 aanbrengt lijkt het eerder om iets heel lichts te gaan overigens.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:25:25 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740028
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:07 schreef Bluesdude het volgende:
Vuurwerkbom beschadigt de brievenbus van het D66-kantoor in Den Haag.
Geen terrorisme ? Maar mensen die in het pand waren worden wel bang gemaakt. En ook anderen.

https://www.telegraaf.nl/(...)utm_source=hyperlink
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740064
Toch wonderlijk dat D66 voor vele mensen uit extreem simpele hoek als as van het kwaad wordt gezien.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220740119
quote:
Ook wel typisch dat de Telegraaf het bagataliseert.

Dat deze krant maar snel verboden mag worden.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:38:51 #183
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740127
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ook wel typisch dat de Telegraaf het bagataliseert.

Dat deze krant maar snel verboden mag worden.
en het internet afgesloten ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740134
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en het internet afgesloten ook
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
pi_220740146
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien was het wel een XR protestant, een pro Palestina/Hamas activist, iemand die graag in 1 van de 10 nieuwe steden wilt wonen, iemand die gekort wordt op zijn WW, een boze box 3 belegger, iemand die kwaad is dat hij zijn benzine niet meer kan betalen, iemand die boos is dat spreidingswet niet wordt uitgevoerd, weten wij veel.

Gezien de schade die een cobra6 aanbrengt lijkt het eerder om iets heel lichts te gaan overigens.
Of een verdwaalde "bezorgde burger" die dacht dat de nieuwe Els_Rechts demonstratie vandaag zou zijn.
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:42:10 #186
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
en zonder de Margriet en de Libelle ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740170
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei ik niet, ik zei dat mensen die op een partij stemmen omdat die partij deed alsof ze een AZC tegen kunnen houden een domme keus maken. Ik noem dat te dom om te stemmen omdat ze zich duidelijk niet in de verkiezingen verdiepen voor ze stemmen. En dat is echt wel een probleem in de democratie.
Nope.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iedereen die op een anti-AZC partij heeft gestemd is echt eigenlijk gewoon te dom om te stemmen, die stemden over een onderwerp waar de verkiezingen niet over gingen. De gemeenteraad gaat niet over wel of geen AZC, alleen over de locatie.
Het is niet aan jou om in te vullen om welke reden iemand wel of niet op een partij zou moeten stemmen. Het is abject en infaam. :P

Genoeg mensen stemmen op een vrouw. Of voor een andere reden op iemand of een partij.
Al die stemmen zijn even belangrijk en even veel waard. Gelukkig maar.
pi_220740171
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en zonder de Margriet en de Libelle ook
Als jij de keuze zou hebben, zou je dan liever zien dat de propaganda kanalen in Rusland, China en Noord-Korea verboden zou zijn?
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:45:43 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740185
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Als jij de keuze zou hebben, zou je dan liever zien dat de propaganda kanalen in Rusland, China en Noord-Korea verboden zou zijn?
vrije pers verbieden is het begin van het einde
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740191
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vrije pers verbieden is het begin van het einde
Ook vrije pers hoort zich aan regels te houden. Hoor en wederhoor toepassen, fact checking, etc. Daar doen we in het vrije Westen steeds minder aan.
pi_220740242
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
Nederland zou mooier zijn met een stuk minder machtige ambtenarij.
pi_220740262
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
pi_220740277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:55 schreef hoevindjezelfdathet het volgende:
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
Een zender zoals Fox News met een Tucker Carlson was niet fout in 2020, die hebben toen bewust gelogen over dat de verkiezingen gestolen waren zonder bewijs. In de rechtszaal deden ze het af als "maar wij zijn een entertainment kanaal, geen nieuwskanaal"
pi_220740287
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:55 schreef hoevindjezelfdathet het volgende:
Het is van wezenlijk belang dat je publiekelijk gewoon compleet fout mag zitten. Dat geldt voor personen, maar ook voor zenders, 'journalisten' en mediakanalen.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens (binnen de grenzen van de wet). En ook dat je gewoon van mening mag veranderen, door aanvullende inzichten of door een flinke discussie.
pi_220740289
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De VS zou een veel mooier land zijn zonder een Fox News. Idem voor Nederland.
Oh je wil het ene geluid verbieden en het andere, toevallig jouw geluid, wel toelaten?
Dat neigt juist naar Noord Korea, alleen het staats gecontroleerde geluid mag je horen.
Vakman pur sang
pi_220740302
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:57 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Een zender zoals Fox News met een Tucker Carlson was niet fout in 2020, die hebben toen bewust gelogen over dat de verkiezingen gestolen waren zonder bewijs. In de rechtszaal deden ze het af als "maar wij zijn een entertainment kanaal, geen nieuwskanaal"
Ja dus?
Als ik ga roepen dat de aarde plat is, is dat mijn recht.
Dat jullie mij dan allemaal steeds gekker vinden worden, is evengoed jullie recht.
pi_220740311
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja dus?
Als ik ga roepen dat de aarde plat is, is dat mijn recht.
Dat jullie mij allemaal steeds gekker vinden worden, is ook evengoed jullie recht.
De Amerikaanse rechter is het niet met je eens en Fox News is veroordeeld tot een schadevergoeding van 700 miljoen. Wat resulteerde in het ontslag van Tucker Carlson
pi_220740323
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De Amerikaanse rechter is het niet met je eens en Fox News is veroordeeld tot een schadevergoeding van 700 miljoen. Wat resulteerde in het ontslag van Tucker Carlson
So be it.
pi_220740324
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh je wil het ene geluid verbieden en het andere, toevallig jouw geluid, wel toelaten?
Dat neigt juist naar Noord Korea, alleen het staats gecontroleerde geluid mag je horen.
Nee dat wil ik niet.
pi_220740401
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij is niet meer helemaal in 2 Trump geloof ik.
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.

Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-

Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door nostra op 07-05-2026 23:35:41 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')