abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220729526
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
In elk hoogontwikkeld land zijn de overheidsuitgaven minimaal 30% van het BBP. Er zijn gewoon functies die gedaan moeten worden en dan is het een legitieme vraag hoe je dit plaatje inricht. De belastingmix en progressiviteit is een legitiem onderwerp.

Al die zogenaamde overheidssnoeiers zoals Reagan waren helemaal niet zo goed in het beperken van de overheidsuitgaven; het werd vooral anders uitgegeven, niet eens minder.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:39:21 ]
pi_220729553
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
Eigenlijk altijd wordt een hogere belasting op vermogen gelijk gekoppeld aan een lagere belasting op arbeid, dat zie je ook in de doorrekeningen waar de (linkse) partijen die meer belasting op vermogen heffen allemaal ook arbeid lager belasten dan de partijen die de vermogensbelasting niet verhogen.

De echte 'werken moet lonen' partijen zijn dus voor een hogere vermogensbelasting.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:46:19 ]
pi_220729563
https://nos.nl/artikel/26(...)meten-met-twee-maten

Zucht. Weer een heel lang artikel over hoe erg het allemaal wel niet is. Maar de centrale vraag wordt niet eens gesteld. Waar komen al die kinderen vandaan? Wie stuurt ze? Hoe zorgen we er voor dat de instroom stopt?

Het is net alsof media het niet wil weten.
pi_220729565
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:
Altijd leuk en aardig dit, tot we bij de vraag komen waarom we al dat geld aan de overheid toe zouden willen vertrouwen in plaats van de burgers.
Nee, de analyse van het CPB, en een hele stoet andere deskundigen op het gebied van macro-economie en fiscale-economie, stelt dat het huidige belastingstelsel onnodig kostbaar is doordat het vrije economische verkeer onnodig wordt verstoord. Dezelfde som geld is met minder verstoring van het vrije economische verkeer op te halen, aldus onder andere het CPB.
pi_220729574
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eigenlijk altijd wordt een hogere belasting op vermogen gelijk gekoppeld aan een lagere belasting op arbeid, dat zie je ook in de doorrekeningen waar de (linkse) partijen die meer belasting op vermogen heffen allemaal ook arbeid lager belasten dan de partijen die de vermogensbelasting niet verhogen.
Er is geen enkele overheid in de westerse wereld die daadwerkelijk belastingen zo significant en substantieel zou verlagen.

Wat gebeurt er als de overheid een enorme bak geld krijgt? Precies, dat wordt gezien als 'dekking' voor allerlei stokpaardjes. Zodra de boomers dood zijn en het geld op is en/of andere manieren hebben gevonden om dat geld uit te geven zit de overheid ineens weer met een enorm tekort. En stokpaardjes kun je niet meer afschaffen, want daar zijn we aan gewend/verslaafd geraakt.

Zie toeslagen.
pi_220729584
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Die gast is oud en dement geworden geloof ik. Zit mij altijd te taggen over Rusland :')
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
pi_220729591
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Nee, de analyse van het CPB, en een hele stoet andere deskundigen op het gebied van macro-economie en fiscale-economie, stelt dat het huidige belastingstelsel onnodig kostbaar is doordat het vrije economische verkeer onnodig wordt verstoord. Dezelfde som geld is met minder verstoring van het vrije economische verkeer op te halen, aldus onder andere het CPB.
Dat zullen ze vast denken ja. De werkelijkheid leert dat het altijd veel minder is dan je denkt te kunnen ophalen.

Dat het huidige belastingstelsel niet deugt weet iedereen wel.
pi_220729642
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is geen enkele overheid in de westerse wereld die daadwerkelijk belastingen zo significant en substantieel zou verlagen.

Wat gebeurt er als de overheid een enorme bak geld krijgt? Precies, dat wordt gezien als 'dekking' voor allerlei stokpaardjes. Zodra de boomers dood zijn en het geld op is en/of andere manieren hebben gevonden om dat geld uit te geven zit de overheid ineens weer met een enorm tekort. En stokpaardjes kun je niet meer afschaffen, want daar zijn we aan gewend/verslaafd geraakt.

Zie toeslagen.
Dan lees je de doorrekeningen maar niet, maar kom dan hier niet doen alsof je er wat van weet, met je 'ik zie geen enkele overheid dat doen' vanuit de onderbuik.
pi_220729649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan lees je de doorrekeningen maar niet, maar kom dan hier niet doen alsof je er wat van weet, met je 'ik zie geen enkele overheid dat doen' vanuit de onderbuik.
Je hoeft niet zo opgefokt te doen als je geen argumenten meer hebt hoor :)
pi_220729650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:47 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)meten-met-twee-maten

Zucht. Weer een heel lang artikel over hoe erg het allemaal wel niet is. Maar de centrale vraag wordt niet eens gesteld. Waar komen al die kinderen vandaan? Wie stuurt ze? Hoe zorgen we er voor dat de instroom stopt?

Het is net alsof media het niet wil weten.
Niemand 'stuurt' ze, dat weet jij ook prima. En waar ze vandaan komen wordt elke maand gepubliceerd en daar wordt ook meestal gewoon over bericht.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:02:38 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:02:37 #71
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729658
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
Welke hiaten wat betreft kennis op dat gebied?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220729659
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niemand 'stuurt' ze, dat weet jij ook prima.
Hahahahaha leuk geprobeerd, ze teleporteren hier zeker op eigen initiatief? :D
pi_220729663
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je hoeft niet zo opgefokt te doen als je geen argumenten meer hebt hoor :)
Ik heb argumenten, maar jij weerlegt die met "mijn onderbuik zegt wat anders", daar kan ik inderdaad slecht tegen.

Feit is gewoon: voor een lage vermogensbelasting zijn is hetzelfde als voor een hoge belasting op arbeid zijn, dat blijkt telkens weer.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:04:15 ]
pi_220729678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hahahahaha leuk geprobeerd, ze teleporteren hier zeker op eigen initiatief? :D
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:06:33 #75
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220729690
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die gast is oud en dement geworden geloof ik. Zit mij altijd te taggen over Rusland :')
Heb jij iets met Rusland dan? Nooit iets van gemerkt.
pi_220729698
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
Dat zal best. Maar die komen niet in Nederland terecht. Dat weet jij ook wel. Kom op zeg, dit soort gespeelde naiviteit helpt niemand.
pi_220729708
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb argumenten, maar jij weerlegt die met "mijn onderbuik zegt wat anders", daar kan ik inderdaad slecht tegen.
Geef dan eens een voorbeeld van een land dat inkomensbelasting drastisch verlaagde en belasting op vermogen drastisch verhoogde. Dat kun je niet, omdat dat niet voorkomt. Het enige dat af en toe voorkomt is het tweede, een extra belasting op vermogen, zonder het eerste.
pi_220729709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zal best. Maar die komen niet in Nederland terecht. Dat weet jij ook wel. Kom op zeg, dit soort gespeelde naiviteit helpt niemand.
Jij bent duidelijk nog nooit in een asielzoekerscentrum geweest. Waarom hou jij het nooit bij feiten?

Maar ik zet je wel weer op negeer, dat beviel beter.
pi_220729745
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij bent duidelijk nog nooit in een asielzoekerscentrum geweest. Waarom hou jij het nooit bij feiten?

Dat doe ik ook, maar daar reageer je niet op omdat de feiten je altijd tegenspreken. Ook nu weer.

Dit is al uit 2023: https://nos.nl/artikel/24(...)and-wat-betekent-dat

quote:
Waarom sturen ouders hun kind vooruit?
De IND noemt in haar rapport als belangrijkste redenen:

- Er is geen geld voor de reis van andere familieleden
- En daarop voortbordurend: de reis is vermoedelijk goedkoper voor minderjarigen
- De vader van het gezin moet nog geld blijven verdienen in het land van herkomst om de familie te onderhouden

[...]

Een sluitende verklaring voor de populariteit van Nederland, is er niet. Goed geïnformeerde vluchtelingen zullen weten dat de procedures in Nederland beter zijn ingericht dan in sommige andere Europese landen, vermoedt de IND. Hierdoor kunnen ze sneller asiel krijgen of sneller herenigd worden met hun familie. In tegenstelling tot veel andere Europese landen mogen zij zelf een aanvraag doen om hun ouders of andere familieleden naar Nederland te laten komen.
De cijfers zijn alleen maar harder gestegen.

Ze worden alleen gestuurd door ouders (die al lang en breed in een veilig land wonen) en mensensmokkelaars omdat ze dan grotere kans hebben op gezinshereniging. Dus niet als onderdeel van een gezin, dat is gewoon weer de zoveelste leugen. Wordt het niet eens tijd om daar van af te stappen? Niemand gelooft het.

De feiten zijn dat Nederland mensensmokkel van kinderen faciliteert en beloont. En niemand die er wat over zegt want ach de arme kindertjes hebben het zo slecht in een sporthal in Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 06-05-2026 18:23:52 ]
pi_220729824
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Haha, wat een gelul is dit toch weer: “Wijzig regel X niet want anders ga ik via regel Y belasting ontwijken!”. :')
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:29:03 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220729837
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zeg ik net: links denkt altijd ex-ante.
Het gaat om de intentie. Als die maar puur is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220729850
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kinderen hebben ouders, ken je dat fenomeen? Daar reizen ze gewoon mee als ze vluchten voor oorlog, honger en geweld.
Absoluut niet allemaal. Niet zo naïef doen. Zit een complete business achter.
pi_220729875
De feiten hierboven laten min of meer het hele verhaal zien. Ouders geven enorme bakken geld aan gevaarlijke criminele organisaties die volledig illegaal een minderjarige (vrijwel altijd jongen) ontvoeren, trainen zodat hij weet wat hij moet zeggen en dan na een lange reis dumpen ergens in Nederland, vaak op een treinstation. De jongen krijgt meestal niet eens een keuze.

De jongen moet dan helemaal alleen alle procedures doorlopen, nachten doorbrengen in sporthallen in een vreemd land waar hij niemand kent, geen vriendjes heeft, de taal niet spreekt en de cultuur niet kent. Het is prima dat er organisaties zijn om deze kinderen te helpen en hier over aan de alarmbel te trekken, maar ze wijzen naar de verkeerde schuldige.

Want als dat allemaal doorlopen is komt de jongen in een pleeggezin, nog steeds helemaal alleen. Dan doet hij een aanvraag tot gezinshereniging, komen pa en ma en de broertjes en zusjes over uit Turkije, die zitten een half jaartje in een azc en dan hebben ze een gratis gezinswoning met voorrang. Ten koste van Nederlandse jongeren die op hun 26e nog bij hun ouders moeten wonen.

Onder iedere andere omstandigheid neem je zulke mensen het ouderlijk gezag af. Maar niet in Nederland. Daar wordt iedereen in de keten van de ouders tot de mensensmokkelaars beloond. Het is om gek van te worden, en dan zijn er useful idiots als Hanca die glashard moeten liegen omdat ze dit niet onder ogen willen zien.
pi_220729932
quote:
9s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het gaat om de intentie. Als die maar puur is.
Het begint altijd wel met de intentie en de wil inderdaad. Zo gaat het op het asiel- en illegalendossier ook. Het EVRM dossier. Desnoods passen we verdragen aan of zoeken we samenwerking met andere landen. Het hele idee van 'de rijken belasten gaat je toch niet lukken' is een makkelijke uitweg, en door de neoliberalen zelf zo vorm gegeven (o.a. door opheffen kapitaallimieten - China heeft dit trouwens nog wel en dat biedt mogelijkheden voor hen). Volgens de Zucmans van deze wereld is 'de rijken' belasten prima mogelijk, op dit moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 18:46:39 ]
pi_220730396
Net bij EVA een nato-trumplikker...met zijn liefde voor Trump.
Goede kameraad van Rutte.

Wel Eva, zet toch tegelijk iemand aan tafel die niet geilt op Trump en laat hen in debat gaan.
pi_220730421
Net bij EVA een nato-trumplikker...met zijn liefde voor Trump.
Goede kameraad van Rutte.

Wel Eva, zet toch tegelijk iemand aan tafel die niet geilt op Trump en laat hen in debat gaan.
Duidelijk ... die NATO-ambtenaren wllen dat we een bondgenoot van Poetin steunen, oa meedoen in een oorlog tegen Iran
Lijkt me verraad aan de NATO-bondgenoten
pi_220730572
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Eh, ik zat ook met nadruk aan jou te denken als het om raaskallen gaat. Zo bespeur ik steeds veel onwetendheid bij je aangaande het arbeidsongeschiktheidsstelsel.
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Eens?
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:03:45 #88
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220730603
quote:
Historicus Beatrice de Graaf: 'Werk niet samen met extreemrechts'


Vandaag 19:54

Extreemrechts wint terrein en politici weten nog steeds niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan, stelt historicus Beatrice de Graaf. Politieke middenpartijen moeten in ieder geval niet met extreemrechtse partijen samenwerken, zegt ze in De Ongelooflijke Podcast (EO). "Dat kalmeert ze niet, je wordt alleen maar meegezogen."

Vaak wordt gezegd dat het goed is om extreemrechtse standpunten niet helemaal weg te drukken, omdat ze een ventielfunctie hebben. Het idee daarachter is dat de gevoelens van onvrede alleen maar groter worden als je extreemrechts buitensluit. De Graaf: "Mensen moeten zogezegd hun stoom af kunnen blazen en geen moordkuil van hun hart maken, want wie weet: straks ontploft de boel."

Meegezogen
Maar onderzoek laat volgens De Graaf zien dat dit niet klopt. Dat hebben we volgens haar ook in Nederland gezien toen middenpartijen gingen regeren met radicaal-rechtse partijen. "Je merkt dan dat de middenpartijen meegezogen worden in de strijdlustige en agressieve manier van debatteren van radicaal-rechtse partijen. Het is heel moeilijk om dan nog te zeggen: 'We kalmeren ze'."

Dat is ook een les die we van de jaren dertig kunnen leren, aldus De Graaf. Hitler kwam aan de macht omdat andere partijen met hem wilden regeren en dachten dat ze hem konden temmen. De Graaf: "Dat is dus niet zo. De belangrijke les is dat middenpartijen afstand moeten nemen van extreemrechts."

Ze vindt het opvallend dat na de winst van Forum voor Democratie (FVD) bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen gesproken werd over samenwerking met deze partij. "Op de kieslijsten van FVD stonden veel mensen met een extreemrechtse of zelfs neonazistische achtergrond. En dan wordt er gezegd: 'Ja, maar ze hebben misschien toch wel een punt. En je mag wel iets hebben tegen FVD, maar je moet de mensen niet weren'. Maar nogmaals: onderzoek laat zien dat je erin wordt gezogen als je met ze gaat samenwerken."

Niet goed voor boze burgers
En er is nog een ander argument om geen ruimte te geven aan extreemrechtse geluiden, zegt De Graaf. "Als je een boos persoon alle ruimte geeft om luidruchtig te uiten wat hem dwarszit, en zegt: brul maar en het mag allemaal gezegd worden' wordt die persoon dan een rustiger of beter mens?"

De Graaf geeft zelf het antwoord: "Nee, want als iemand heel hard schreeuwt, verwacht hij ook dat het iets oplevert. Maar dat kan niet, omdat een parlementaire democratie nu eenmaal draait om verkiezingen, compromissen en samenwerking met andere partijen. Dat beperkt de mogelijkheden. En als het protest niks oplevert, worden ze pas echt boos."

Grenzen stellen aan onvrede
Natuurlijk moet je luisteren naar de klachten van burgers, maar je moet wel grenzen stellen aan de manier waarop onvrede geuit wordt, stelt De Graaf: "Nu proberen mensen op antidemocratische wijze hun eigen gelijk af te dwingen door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren, wethouders te bedreigen en te protesteren bij azc’s."

Leiders van politieke partijen zouden dit gedrag moeten afkeuren, volgens De Graaf: "Als je dit de vrije loop laat, wordt het er niet beter op. Luisteren naar boze burgers en afgehaakten is geen partijprogramma en politiek is geen therapie."
https://www.nporadio1.nl/(...)en-met-extreemrechts
pi_220730633
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Nu proberen mensen op antidemocratische wijze hun eigen gelijk af te dwingen door met gele hesjes op de snelweg te patrouilleren, wethouders te bedreigen en te protesteren bij azc’s.
Wat is er antidemocratisch (lekker buzzword ook) aan dat laatste?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730657
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:01 schreef Black_Baron het volgende:
Ik vind een goede ingreep wel om de IVA richting WGA te brengen.
Veel te veel mensen in de WIA/IVA die vaak nog best wat kunnen. En het UWV kan het nu al niet aan. Tijd om te snoeien in dat bos aan uitzonderingen en regels.
Het is natuurlijk een kreng van een regeling door de manier waarop hij is ingericht (het gaat niet om "wat kunnen", maar om "genoeg verdienen" en die staffels zijn zo arbitrair als de pest). Maar die studies heb ik al eerder gepost.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')