abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:05 #226
5428 crew  miss_sly
pi_220741671
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Dat is een stukje empathisch denken dat veel mensen kwijt zijn als het om asielzoekers gaat, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:00:02 #227
5428 crew  miss_sly
pi_220741680
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:02:07 #228
236264 crew  capricia
pi_220741694
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Tja, hoe definieer je aanhoudend precies? En is de supermarkt in het dorp op 2 km afstand ook rond de opvanglocatie?
Denk dat een rechter dat moet gaan bepalen.

Maar goed. Ik vind het een goede stap. Had wat mij betreft wel breder mogen zijn. Iets van herhaaldelijk overlast voor de maatschappij. Maar even afwachten wat er precies in de tekst staat. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220741700
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Juridisch zijn het natuurlijk wel lastige termen. Wat is 'overlast'. Als de buren constant luidruchtig zijn, ervaar ik dat als overlast, maar om mensen nou om zoiets terug te sturen? Ik denk dus dat het vooral gaat om winkeldiefstallen e.d. Zaken waar de politie normaal bij betrokken is.

Daarom zeg ik ook dat de definitie erg belangrijk is, ook om het juridisch dicht te timmeren.
pi_220741769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
pi_220741779
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Het is Nederland. Verwacht er niet teveel van. Maar wie weet verrassen ze eens positief.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:15:52 #232
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220741788
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
pi_220741795
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Iemand 'ongewenst verklaren' is dan ook: onmogelijk maken een verblijfsvergunning te krijgen én in detentie bij de Dienst Terugkeer en Vertrek je vertrek afwachten, om vervolgens vaak begeleid terug te keren naar land van herkomst.

Dat is exact wat die woorden betekenen.
pi_220741800
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:15 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat als ze hier eenmaal zitten en een bepaald land wil ze niet terug.
pi_220741802
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:17 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat.
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
pi_220741809
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
pi_220741822
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:28:45 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741857
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
per saldo meer in dan uit

velen gaan met een bonus weg en komen direct via België weer terug
quote:
AI-overzicht
In 2025 vroegen 3.285 Syriërs voor het eerst asiel aan in Nederland, waarmee zij de grootste groep asielzoekers vormden.

Daarnaast kwam een significant, maar niet in totaalcijfers gespecificeerd deel van de 16.470 nareizigers (gezinshereniging) eveneens uit Syrië, wat in de eerste maanden van 2025 gold voor 74% tot 79% van alle nareizigers.
Sociaal-Economische Raad | SER
+2
https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741871
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
pi_220741904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:31 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 09:37:13 ]
pi_220741940
Nou, over dat vrijwillige vertrek heb ik ook zo mijn twijfels.

Gisteren in het nieuws in DL:
Palestijnse vluchteling vraagt asiel aan in Nederland (afgewezen), België (afgewezen) en Duitsland (afgewezen).
Zwerft door de EU, begaat wat misdaden, en settelt zich in Duitsland.
Waar hij uit het niets een jongen van 14 doodsteekt.


https://www.bild.de/regio(...)2eaf78a5e02b5e7a5fb3

Ik denk dat ons asielsysteem in de EU stuk is. En dat het heel goed is dat afgewezen en uitgeprocedeerde asielzoekers buiten de EU hun terugkeer afwachten. Want vrijwillige terugkeer werkt kennelijk allemaal niet zo goed.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:43:40 #242
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741942
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

is dat uit jouw onderzoeken gebleken?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741967
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Je hele leven niet willen werken of je aanpassen aan het land dat je onderdak biedt is ook tegen alle normale normen en waarden in. Toch gebeurd het. Maar dat is natuurlijk geen probleem verder. Beetje in de bijstand geld trekken. Kun jij wel geen onderscheid in maken, heel nobel. Maar dat verschil is gigantisch. Echt een verrijking die nieuwe burgers.
pi_220741987
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar.
De IND kan bij strafrechtelijk gedrag wel degelijk een verblijfsvergunning intrekken.
Al gebeurt dat bijna nooit. Iets van maximaal 10 keer per jaar.
https://asylumineurope.or(...)w-protection-status/
pi_220742333
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
pi_220742362
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
Want?
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:28:16 #247
13309 nostra
ask why
pi_220742376
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:26 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Want?
Geen idee, er staat niets raars in die tekst. Vermoed dat het noemen van zijn naam weer eens iets getriggerd heeft bij Klop.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:16:20 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742870
Ik neem de honneurs van user @Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742935
Citaat uit NRC: "Toen Baudet Forum in het voorjaar van 2015 als denktank begon, omringde hij zich graag met wetenschappers en intellectuelen uit verschillende disciplines. Filosofen als Ad Verbrugge, economen als Edin Mujagic en Lex Hoogduin en juristen als Tom Zwart, Twan Tak en – zijn promotor uit Leiden – Paul Cliteur."

Als ik tijd en zin heb zal ik dat hele BNR stuk ontleden en waar de 'valse' afslagen worden genomen (nee, dat zeg ik niet omdat ik het niet met de mening eens ben; andere mening =/= vals).

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 11:28:03 ]
pi_220742982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')