Dat is een stukje empathisch denken dat veel mensen kwijt zijn als het om asielzoekers gaat, denk ik.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.
Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"
Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Tja, hoe definieer je aanhoudend precies? En is de supermarkt in het dorp op 2 km afstand ook rond de opvanglocatie?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Juridisch zijn het natuurlijk wel lastige termen. Wat is 'overlast'. Als de buren constant luidruchtig zijn, ervaar ik dat als overlast, maar om mensen nou om zoiets terug te sturen? Ik denk dus dat het vooral gaat om winkeldiefstallen e.d. Zaken waar de politie normaal bij betrokken is.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.
https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Het is Nederland. Verwacht er niet teveel van. Maar wie weet verrassen ze eens positief.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"
Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Iemand 'ongewenst verklaren' is dan ook: onmogelijk maken een verblijfsvergunning te krijgen én in detentie bij de Dienst Terugkeer en Vertrek je vertrek afwachten, om vervolgens vaak begeleid terug te keren naar land van herkomst.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat als ze hier eenmaal zitten en een bepaald land wil ze niet terug.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.
Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:17 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat.
Heb je daar een bron van?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
per saldo meer in dan uitquote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomstquote:AI-overzicht
In 2025 vroegen 3.285 Syriërs voor het eerst asiel aan in Nederland, waarmee zij de grootste groep asielzoekers vormden.
Daarnaast kwam een significant, maar niet in totaalcijfers gespecificeerd deel van de 16.470 nareizigers (gezinshereniging) eveneens uit Syrië, wat in de eerste maanden van 2025 gold voor 74% tot 79% van alle nareizigers.
Sociaal-Economische Raad | SER
+2
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:31 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
is dat uit jouw onderzoeken gebleken?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.
Je hele leven niet willen werken of je aanpassen aan het land dat je onderdak biedt is ook tegen alle normale normen en waarden in. Toch gebeurd het. Maar dat is natuurlijk geen probleem verder. Beetje in de bijstand geld trekken. Kun jij wel geen onderscheid in maken, heel nobel. Maar dat verschil is gigantisch. Echt een verrijking die nieuwe burgers.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.
En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.
Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Want?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland
Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch
Geen idee, er staat niets raars in die tekst. Vermoed dat het noemen van zijn naam weer eens iets getriggerd heeft bij Klop.quote:
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doenquote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.
Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |