Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.quote:Op donderdag 7 mei 2026 22:43 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Het is niet aan jou om in te vullen om welke reden iemand wel of niet op een partij zou moeten stemmen. Het is abject en infaam.
Genoeg mensen stemmen op een vrouw. Of voor een andere reden op iemand of een partij.
Al die stemmen zijn even belangrijk en even veel waard. Gelukkig maar.
de gemeenteraad is het parlement van een stadquote:Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.
Dit is wel een beetje stoken.
quote:AI-overzicht
Ja, de gemeente bepaalt in Nederland de gang van zaken binnen haar eigen grondgebied, maar dit gebeurt niet door één persoon.
Het gemeentebestuur bestaat uit drie organen die elk een eigen rol hebben:
Gemeenteraad (Hoogste orgaan): De door inwoners gekozen raadsleden bepalen de hoofdlijnen van het beleid, maken regels (verordeningen) en controleren het college.
College van Burgemeester en Wethouders (B&W): Zij vormen het dagelijks bestuur, voeren de besluiten van de raad uit en regelen praktische zaken, zoals de inzameling van afval, het onderhoud van wegen en het verlenen van vergunningen.
Burgemeester: Deze is voorzitter van het college en verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.
Dit is wel een beetje stoken.
Door de Spreidingswet is het inderdaad een medebewindstaak geworden, yet then again weigert PRO die net zo hard uit te voeren (zoals het verbod op voorrang van statushouders).quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen.![]()
Hou toch op met mensen dom noemen.
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:51 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.
De tweede kamer gaat wel over het al dan niet of wel bouwen van 10 nieuwe steden. Of het haalbaar is, is een tweede.
Het is alsof je Chinees eten probeert te bestellen bij de Italiaan.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:56 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.
Stop gewoon met mensen dom te noemen.
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.quote:Op donderdag 7 mei 2026 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.
Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
Onzin.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 06:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.
https://www.telegraaf.nl/(...)de-eu/151205288.html
Zolang we niks aan de instroom doen blijven we onszelf opzadelen met ellende.
Zijn ze op vakantie in Kroatië?quote:
Wat?quote:
Jeetje dat verwacht je toch echt niet van zo'n fatsoenlijke man met onbesproken gedachtegoed...quote:
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?quote:
De vuile buitenlanders in Kroatië hebben gewoon de helft van de Loosdrechtse vlag gejat.quote:
quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?quote:
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen.quote:
Ze hebben allebei roo-witte vierkantjes, dat heeft je vast op het verkeerde been gezetquote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.
https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Het hangt even van de definitie af, natuurlijk. Wat is overlast, wanneer kom je in aanmerking voor afwijzing? Maar als die definitie goed is afgebakend ga je waarschijnlijk een heel eind richting een unaniem aangenomen wetsvoorstel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Dat is een stukje empathisch denken dat veel mensen kwijt zijn als het om asielzoekers gaat, denk ik.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.
Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"
Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Tja, hoe definieer je aanhoudend precies? En is de supermarkt in het dorp op 2 km afstand ook rond de opvanglocatie?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Juridisch zijn het natuurlijk wel lastige termen. Wat is 'overlast'. Als de buren constant luidruchtig zijn, ervaar ik dat als overlast, maar om mensen nou om zoiets terug te sturen? Ik denk dus dat het vooral gaat om winkeldiefstallen e.d. Zaken waar de politie normaal bij betrokken is.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.
https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Het is Nederland. Verwacht er niet teveel van. Maar wie weet verrassen ze eens positief.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"
Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Iemand 'ongewenst verklaren' is dan ook: onmogelijk maken een verblijfsvergunning te krijgen én in detentie bij de Dienst Terugkeer en Vertrek je vertrek afwachten, om vervolgens vaak begeleid terug te keren naar land van herkomst.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat als ze hier eenmaal zitten en een bepaald land wil ze niet terug.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.
Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:17 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat.
Heb je daar een bron van?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
per saldo meer in dan uitquote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomstquote:AI-overzicht
In 2025 vroegen 3.285 Syriërs voor het eerst asiel aan in Nederland, waarmee zij de grootste groep asielzoekers vormden.
Daarnaast kwam een significant, maar niet in totaalcijfers gespecificeerd deel van de 16.470 nareizigers (gezinshereniging) eveneens uit Syrië, wat in de eerste maanden van 2025 gold voor 74% tot 79% van alle nareizigers.
Sociaal-Economische Raad | SER
+2
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers
En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:31 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
is dat uit jouw onderzoeken gebleken?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.
Je hele leven niet willen werken of je aanpassen aan het land dat je onderdak biedt is ook tegen alle normale normen en waarden in. Toch gebeurd het. Maar dat is natuurlijk geen probleem verder. Beetje in de bijstand geld trekken. Kun jij wel geen onderscheid in maken, heel nobel. Maar dat verschil is gigantisch. Echt een verrijking die nieuwe burgers.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.
En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.
Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Want?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland
Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch
Geen idee, er staat niets raars in die tekst. Vermoed dat het noemen van zijn naam weer eens iets getriggerd heeft bij Klop.quote:
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doenquote:Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.
Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Netjes op het EU gemiddelde:
[ afbeelding ]
En rapportje.
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Je hebt mijn post gelezen, neem ik aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever. Win-win.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:
De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.
Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.
Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.
Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Economen moet je nooit serieus nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Zeker als ze een FvD verleden hebbenquote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Economen moet je nooit serieus nemen.
[ x ]
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt. Belasting is financiering van de overheidsuitgaven.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Dat claimt het CPB ook (althans, mogelijk herverdelingsmiddel). En het is ook een stuk techniek: als je niet herverdeelt door heffingsverschillen, maar herverdeelt door te heffen en die heffing vervolgens te distribueren (zoals Nederland meer doet), dan komt dat de facto natuurlijk op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt.
gewoon logisch nadenken. Kennelijk wat lastig voor jouquote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
Jelle is ook verreweg de meeste gebalanceerde denker en persoon met zonder vreemde trekken of een narcisme complex. DNW kijk ik al jaren (sinds corona) en het heeft mij zeker beïnvloed in het denken en redeneren. Maar de plaat wordt wel grijzer: Verbrugge blijft hangen in zijn Oekraine verhaal, Marlies Dekkers mag wel heel graag figuren zoals Mees Wijnands uitnodigen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.
Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-
Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken.
Niets meer dan de zoveelste volgevreten neoliberaal die het valse frame aanhangt dat het door de mensen met toeslagen komt dat de middenklasse uitgeknepen wordt. Lekker doen alsof de klassenstrijd tussen de middenstand en minderbedeelden gevoerd moet worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:
De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.
Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.
Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.
Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:56 schreef probeer het volgende:
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
Pre-cies.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Je voelt je pas echt rijk als anderen arm zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).
Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Dan gaat de bijstand ook omhoog, dus wat voor zin heeft dat, waarom zal iemand dan wel ineens gaan werken?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Dat klinkt niet zuiver.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).
Maar die groep wordt stelselmatig ernstig overschat (waarschijnlijk bewust).quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Cru gesteld wil je een groot deel van de mensen in de bijstand helemaal niet aan het werk hebben omdat ze veel te veel issues met zich meebrengen, er met de pet naar gooien, en/of simpelweg niet productief zijn. En dan is er ook nog een veel grotere groep die helaas niet kunnen werken en in de bijstand gedumpt zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.
[ afbeelding ]
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]
Die vent met een FvD verleden spoort niet.
Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.
Triest inderdaad. Daar hebben wij FoK! voorquote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".
Dat was een andere tak van de Schimmelpennincks. Niet de Napoleontische tak.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.
Jan Roosquote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Hij heeft daar een verleden, zonder meer. Of hij net als Lex Hoogduin nog steeds hand en spandiensten verleent voor FvD durf ik niet te zeggen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
als je in Nederland over de Europa laan in Utrecht wandelt dan zou je ook denken dat alle vrouwen in Nederland prostitué zijn, maar dat valt meequote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..] Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank en de EU dwarsbomen was de raison d'etre van deze hele club. Vooral dat aspect trok geld aan vanuit de VS en vanuit Rusland, was een noodzakelijke voorwaarde.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.
Bron?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank
Woonde die collega in de bronx ofzo?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
nou dat kon best een goede zaak zijnquote:Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..
https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
Sijthoff is al meermaals langskomen in zijn - ehm - verhandelingen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..
https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
LA is dat gewoon normaal. Geen metro waar je niet tussen de junks en zwervers zit. Meestal wel vriendelijk, dat wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 16:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Woonde die collega in de bronx ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |