abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 23:42:50 #201
375570 crew  Cyan9
pi_220740554
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:43 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nope.
[..]
Het is niet aan jou om in te vullen om welke reden iemand wel of niet op een partij zou moeten stemmen. Het is abject en infaam. :P

Genoeg mensen stemmen op een vrouw. Of voor een andere reden op iemand of een partij.
Al die stemmen zijn even belangrijk en even veel waard. Gelukkig maar.
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 7 mei 2026 @ 23:45:00 #202
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220740563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
de gemeenteraad is het parlement van een stad
als ze niets te zeggen hebben dan zou dat wel moeten

De raad van de gemeente , gekozen door de gemeente

quote:
AI-overzicht
Ja, de gemeente bepaalt in Nederland de gang van zaken binnen haar eigen grondgebied, maar dit gebeurt niet door één persoon.

Het gemeentebestuur bestaat uit drie organen die elk een eigen rol hebben:

Gemeenteraad (Hoogste orgaan): De door inwoners gekozen raadsleden bepalen de hoofdlijnen van het beleid, maken regels (verordeningen) en controleren het college.

College van Burgemeester en Wethouders (B&W): Zij vormen het dagelijks bestuur, voeren de besluiten van de raad uit en regelen praktische zaken, zoals de inzameling van afval, het onderhoud van wegen en het verlenen van vergunningen.

Burgemeester: Deze is voorzitter van het college en verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220740574
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je trekt het nu wel ietwat uit de context. Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.

Dit is wel een beetje stoken.
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen. :D
Of misschien wel vanwege die tien nieuwe steden juist op die partij.

Hou toch op met mensen dom noemen.
pi_220740581
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
Het ging over de gemeenteraad, de laag van de overheid die niet gaat over wel of niet een AZC. Dat mensen in gemeenteraadsverkiezingen stemmen op een partij die zeggen dat te gaan stoppen, ja, dat is wel een beetje dom. Want daar gaat de gemeenteraad niet over.
Door de Spreidingswet is het inderdaad een medebewindstaak geworden, yet then again weigert PRO die net zo hard uit te voeren (zoals het verbod op voorrang van statushouders).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 23:51:52 #205
375570 crew  Cyan9
pi_220740588
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:48 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die stemmen op een partij die zegt tien steden te gaan bouwen. :D

Hou toch op met mensen dom noemen.
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.

De tweede kamer gaat wel over het al dan niet of wel bouwen van 10 nieuwe steden. Of het haalbaar is, is een tweede.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220740604
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:51 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik noem de handeling dom. Want de gemeenteraad gaat daar niet over.

De tweede kamer gaat wel over het al dan niet of wel bouwen van 10 nieuwe steden. Of het haalbaar is, is een tweede.
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.

Stop gewoon met mensen dom te noemen.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 00:01:49 #207
375570 crew  Cyan9
pi_220740622
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het was de dag na de verkiezingen al een metafoor. Die tien nieuwe steden.

Stop gewoon met mensen dom te noemen.
Het is alsof je Chinees eten probeert te bestellen bij de Italiaan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220740966
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, aangezien statushouders een deel van de vrijkomende huizen krijgen, niet alleen huizen die anders naar starters zouden gaan.

Maar nogmaals: dit is tijdelijk, maar als je in deze periode van huizentekort gewoon zorgt voor andere locaties voor statushouders... bijvoorbeeld met de spreidingswet?
De partijen van Schoof houden het systeem vooral in stand.
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.

https://www.telegraaf.nl/(...)de-eu/151205288.html

Zolang we niks aan de instroom doen blijven we onszelf opzadelen met ellende.
pi_220741120
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 06:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De volgende groep asielzoekers kiest alweer voor Nederland door ons knuffelbeleid.

https://www.telegraaf.nl/(...)de-eu/151205288.html

Zolang we niks aan de instroom doen blijven we onszelf opzadelen met ellende.
Onzin.
pi_220741128
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 07:48:11 #211
5428 crew  miss_sly
pi_220741152
twitter


Wat een opruiende taal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 07:52:35 #212
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220741175
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
En dat is dan de grote hoop voor de VVD om ook “over rechts” zaken te kunnen doen :')
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:01:00 #213
13309 nostra
ask why
pi_220741213
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:03:14 #214
5428 crew  miss_sly
pi_220741220
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
Wat?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:03:15 #215
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220741221
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:48 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Wat een opruiende taal.
Jeetje dat verwacht je toch echt niet van zo'n fatsoenlijke man met onbesproken gedachtegoed...
Huilen dan.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:05:39 #216
13309 nostra
ask why
pi_220741245
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat?
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:06:25 #217
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220741253
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn ze op vakantie in Kroatië?
De vuile buitenlanders in Kroatië hebben gewoon de helft van de Loosdrechtse vlag gejat.

Huilen dan.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:24:06 #218
5428 crew  miss_sly
pi_220741418
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's toch de vlag van Kroatië? Of ook van Loosdrecht?


Lijkt er niet echt op :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220741525
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin.
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:39:26 #220
13309 nostra
ask why
pi_220741527
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Lijkt er niet echt op :)
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen. :@
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:40:04 #221
5428 crew  miss_sly
pi_220741545
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh bij lange na niet nee. Toch maar wat minder op voetbalkennis leunen. :@
Ze hebben allebei roo-witte vierkantjes, dat heeft je vast op het verkeerde been gezet :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:47:03 #222
5428 crew  miss_sly
pi_220741628
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220741651
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:39 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarom denk je dat bijv Denemarken niet zo populair is?
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 08:55:41 ]
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:52:00 #224
236264 crew  capricia
pi_220741653
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220741659
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat deze asielzoekers niet gemakkelijker teruggestuurd moeten kunnen worden.
Het hangt even van de definitie af, natuurlijk. Wat is overlast, wanneer kom je in aanmerking voor afwijzing? Maar als die definitie goed is afgebakend ga je waarschijnlijk een heel eind richting een unaniem aangenomen wetsvoorstel.
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:05 #226
5428 crew  miss_sly
pi_220741671
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Dat is een stukje empathisch denken dat veel mensen kwijt zijn als het om asielzoekers gaat, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:00:02 #227
5428 crew  miss_sly
pi_220741680
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 09:02:07 #228
236264 crew  capricia
pi_220741694
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Tja, hoe definieer je aanhoudend precies? En is de supermarkt in het dorp op 2 km afstand ook rond de opvanglocatie?
Denk dat een rechter dat moet gaan bepalen.

Maar goed. Ik vind het een goede stap. Had wat mij betreft wel breder mogen zijn. Iets van herhaaldelijk overlast voor de maatschappij. Maar even afwachten wat er precies in de tekst staat. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220741700
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Aantoonbaar lijkt me duidelijk.
Aanhoudend ook. Iemand die een keer in een vechtpartij belandt en verder van onbesproken gedrag is, is iets heel anders dan iemand die constant overlast veroorzaakt. Verder dan in of rond de opvanglocatie zal afhankelijk zijn van hoe groot ze de cirkel maken. Maar het zal niet alleen betekenen op het erf van de opvanglokatie, dat zou wel erg krap zijn.
Juridisch zijn het natuurlijk wel lastige termen. Wat is 'overlast'. Als de buren constant luidruchtig zijn, ervaar ik dat als overlast, maar om mensen nou om zoiets terug te sturen? Ik denk dus dat het vooral gaat om winkeldiefstallen e.d. Zaken waar de politie normaal bij betrokken is.

Daarom zeg ik ook dat de definitie erg belangrijk is, ook om het juridisch dicht te timmeren.
pi_220741769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 07:40 schreef Hanca het volgende:
En zoals verwacht knipt de minister de asielwetgeving op, vandaag in de ministerraad een wet die het makkelijker miet maken om asielzoekers die gedurende hun procedure bewezen overlast veroorzaken ongewenst te verklaren.

https://www.volkskrant.nl(...)-ongewenst~b907f4dc/
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
pi_220741779
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Even afwachten wat het voorstel gaat worden. Ik lees wel wat voorwaarden in dat artikel.
Zou dan enkel gaan om asielzoekers die
"aantoonbaar en aanhoudend overlast veroorzaken in of rond hun opvanglocatie"

Ik weet dus niet hoe streng dat gaat zijn.
Het is Nederland. Verwacht er niet teveel van. Maar wie weet verrassen ze eens positief.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:15:52 #232
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220741788
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
pi_220741795
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Wat een slap en soft gedoe wederom. Je bent ongewenst, thats it. U verkracht iemand, nou foei, dat is niet gewenst. Je moet die lui godverdomme op het eerste beste bootje terug sturen. En met die softe rechters in dit land zal het meestal wel weer neerkomen op een zware jeugd etcetra.
Iemand 'ongewenst verklaren' is dan ook: onmogelijk maken een verblijfsvergunning te krijgen én in detentie bij de Dienst Terugkeer en Vertrek je vertrek afwachten, om vervolgens vaak begeleid terug te keren naar land van herkomst.

Dat is exact wat die woorden betekenen.
pi_220741800
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:15 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ongewenste mensen dienen dan ook het land direct te verlaten. Daar hebben we zelfs een hele dienst voor. Alleen ja, zoals je ook wel weet wil niet elk land zijn onderdanen toelaten dus ja daar loopt het op vast.

Het is niet alsof je ze uit een vliegtuig kunt duwen met een parachute eraan. Dit soort slap gelul helpt de discussie niet.
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat als ze hier eenmaal zitten en een bepaald land wil ze niet terug.
pi_220741802
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:17 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat snap ik, daarom moet je het aan de voorkant oplossen. Lees instroom. Eenmaal binnen kom je hier nooit meer vanaf. En dat gaat dus ook niet meer veranderen. Daarom zal ik ook niet weten hoe je dit debacle nog moet oplossen. Je bent al te laat.
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
pi_220741809
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er worden jaarlijks duizenden mensen uitgezet en er vertrekken er nog meer vrijwillig, dat 'eenmaal binnen en je komt er nooit meer vanaf'-fabeltje moeten we nu eens echt vanaf.
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
pi_220741822
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Heb je daar een bron van?
Ik zie namelijk te vaak nieuwsberichten dat verkrachters van niet Nederlandse afkomst helemaal niet worden uitgezet, maar er vanaf komen met een paar jaar cel. Dat is niet te verklaren.
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:28:45 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741857
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
per saldo meer in dan uit

velen gaan met een bonus weg en komen direct via België weer terug
quote:
AI-overzicht
In 2025 vroegen 3.285 Syriërs voor het eerst asiel aan in Nederland, waarmee zij de grootste groep asielzoekers vormden.

Daarnaast kwam een significant, maar niet in totaalcijfers gespecificeerd deel van de 16.470 nareizigers (gezinshereniging) eveneens uit Syrië, wat in de eerste maanden van 2025 gold voor 74% tot 79% van alle nareizigers.
Sociaal-Economische Raad | SER
+2
https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741871
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon de vertrekcijfers.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/cijfers

En zelfs mensen met een status vertrekken vrijwillig:
https://www.dienstterugke(...)r-naar-syrie-in-2025
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
pi_220741904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:31 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk bijna niks ten opzichte van wat er binnenkomt. Alleen aan nareizigers komt er al meer binnen dan wat er vertrekt. Dat weet je zelf ook wel.
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 09:37:13 ]
pi_220741940
Nou, over dat vrijwillige vertrek heb ik ook zo mijn twijfels.

Gisteren in het nieuws in DL:
Palestijnse vluchteling vraagt asiel aan in Nederland (afgewezen), België (afgewezen) en Duitsland (afgewezen).
Zwerft door de EU, begaat wat misdaden, en settelt zich in Duitsland.
Waar hij uit het niets een jongen van 14 doodsteekt.


https://www.bild.de/regio(...)2eaf78a5e02b5e7a5fb3

Ik denk dat ons asielsysteem in de EU stuk is. En dat het heel goed is dat afgewezen en uitgeprocedeerde asielzoekers buiten de EU hun terugkeer afwachten. Want vrijwillige terugkeer werkt kennelijk allemaal niet zo goed.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:43:40 #242
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220741942
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

is dat uit jouw onderzoeken gebleken?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220741967
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Je hele leven niet willen werken of je aanpassen aan het land dat je onderdak biedt is ook tegen alle normale normen en waarden in. Toch gebeurd het. Maar dat is natuurlijk geen probleem verder. Beetje in de bijstand geld trekken. Kun jij wel geen onderscheid in maken, heel nobel. Maar dat verschil is gigantisch. Echt een verrijking die nieuwe burgers.
pi_220741987
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zijn degenen die vertrekken via de DTenV, er vertrekken er ook genoeg buiten hen om.

En nareizigers zijn mensen die hier een verblijfsvergunning hebben, die hebben het recht om hier te zijn. Net zoveel als iedere andere inwoner. Ik dacht dat je het over vertrekkers had die niet het recht hebben om hier te zijn, die geen verblijfsvergunning hebben.

Sorry, met fantasiën over het deporteren van mensen die dankzij een verblijfsvergunning net zo veel recht hebben om hier te wonen als mensen wiens voorouders nog mee vochten met de watergeuzen ga ik niet mee. Ik ga geen verschil maken in inwoners van Nederland op grond van afkomst of geboorteplaats, dat is tegen artikel 1 van de grondwet.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar.
De IND kan bij strafrechtelijk gedrag wel degelijk een verblijfsvergunning intrekken.
Al gebeurt dat bijna nooit. Iets van maximaal 10 keer per jaar.
https://asylumineurope.or(...)w-protection-status/
pi_220742333
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
pi_220742362
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bnr.nl/column(...)e-dan-op-zwitserland

Wat een vals mannetje is die Edin Mujagic toch :r
Want?
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:28:16 #247
13309 nostra
ask why
pi_220742376
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:26 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Want?
Geen idee, er staat niets raars in die tekst. Vermoed dat het noemen van zijn naam weer eens iets getriggerd heeft bij Klop.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:16:20 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742870
Ik neem de honneurs van user @Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742935
Citaat uit NRC: "Toen Baudet Forum in het voorjaar van 2015 als denktank begon, omringde hij zich graag met wetenschappers en intellectuelen uit verschillende disciplines. Filosofen als Ad Verbrugge, economen als Edin Mujagic en Lex Hoogduin en juristen als Tom Zwart, Twan Tak en – zijn promotor uit Leiden – Paul Cliteur."

Als ik tijd en zin heb zal ik dat hele BNR stuk ontleden en waar de 'valse' afslagen worden genomen (nee, dat zeg ik niet omdat ik het niet met de mening eens ben; andere mening =/= vals).

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 11:28:03 ]
pi_220742982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in elk geval zo dat onderzoek na onderzoek uit wijst dat asielzoekers uit een bepaald land vooral vertrekken naar landen waar al gemeenschappen zijn met die nationaliteit. Zo zie je in België bijvoorbeeld meer Eritreërs, maar ook groepen die wij hier helemaal niet hebben zoals Burundezen. In Duitsland en Engeland is de hoofdmoot dan weer Afghaan, in Frankrijk zie je veel Algerijnen. In Nederland heb je een aantal grote en actieve Palestijnse gemeenschappen (denk bijvoorbeeld aan Vlaardingen, daar wonen er al 4.000, in totaal zijn het er zo'n 35.000), waarschijnlijk is dat de reden dat Palestijnen graag hier heen komen. En niet ons 'knuffelbeleid'.

Denk je eens in, waar zou jij heen vluchten? Ik zou denk ik ook kijken of er ergens een Nederlandse gemeenschap is die me kan helpen de eerste jaren om wegwijs te worden in mijn nieuwe land. Of nog makkelijker: waar misschien al familie zit.
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:42 #251
13309 nostra
ask why
pi_220742988
Netjes op het EU gemiddelde:



En rapportje.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:37:08 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Netjes op het EU gemiddelde:

[ afbeelding ]

En rapportje.
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742997
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:34 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
pi_220743006
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:42:13 #255
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220743014
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
pi_220743024
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Je hebt mijn post gelezen, neem ik aan.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:58 #257
13309 nostra
ask why
pi_220743034
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
Ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever. Win-win.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743036
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
:D
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:02:32 #259
13309 nostra
ask why
pi_220743314
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:01 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220743354
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Economen moet je nooit serieus nemen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220743462
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Economen moet je nooit serieus nemen.

[ x ]
Zeker als ze een FvD verleden hebben ;)

De claim dat Nederland dichter bij de Sovjet Unie zit dan Zwitserland is belachelijk. Qua overheidsbeslag op de economie is dat simpelweg onjuist en regulering van markten al helemaal (sterker: daar haalt Nederland het meer op Gildesysteem, meester-leerling, gebaseerde Zwitserland - Duitsland gaat daar nog verder in - gewoon 'rechts' in).

Zoals gezegd: als ik tijd en energie heb ga ik het helemaal ontleden. Alleen de paragraaf waar Adam Smith wordt genoemd is niets mis mee (als in: geen 'valsheid' - een andere mening mag natuurlijk)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 12:23:51 ]
pi_220743494
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt. Belasting is financiering van de overheidsuitgaven.
Hij noemt Smith maar pleit vervolgens voor een systeem waar de middenklasse meer betaalt aan de overheidsuitgave dan de rijken.
Inflatie zou hij ook een herverdelingsmiddel kunnen noemen maar dat moet dan volgens hem opeens juist een focus zijn. Wat raar is want inflatie op zichzelf hoeft helemaal niet erg te zijn.
Dat de staat geld uit zou geven dat het niet heeft is natuurlijk een flauwe truc. Dat doen mensen ook als ze een huis kopen met een hypotheek. Dat doen bedrijven ook als ze investeerders aantrekken.
Zijn simplistische voorbeeld geeft wel aan dat deze man vooral opiniemaker is en amper wetenschapper. Wat een armoe dat hij niet verder komt dan een voorbeeld van nattevingerwerk een paar eeuwen terug.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:56:24 #263
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743645
Wat denken jullie nadat Ali B ook door het gerechtshof is schuldig bevonden aan verkrachting? Zal dit vaste jurispredentie worden?

Mijn mening is dat als verkrachting bewezen wordt geacht door middel van getuigenverklaringen dat (vermeend) slachtoffer zich daags na de verkrachting zich vreemd/catatonisch heeft gedragen, en je hebt een aantal verklaringen die dat bevestigen dan kun je als verdachte eigen bijna niets meer beginnen.

Zal dit er niet toe leiden dat je (vooral als man) de wederzijdse instemming om seks te hebben met elkaar vastlegt? Kan ook via whats-app/mail natuurlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:15 #264
13309 nostra
ask why
pi_220743677
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt.
Dat claimt het CPB ook (althans, mogelijk herverdelingsmiddel). En het is ook een stuk techniek: als je niet herverdeelt door heffingsverschillen, maar herverdeelt door te heffen en die heffing vervolgens te distribueren (zoals Nederland meer doet), dan komt dat de facto natuurlijk op hetzelfde neer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743703
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
gewoon logisch nadenken. Kennelijk wat lastig voor jou
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:05:58 #266
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743727
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.

Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-

Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken. :')
Jelle is ook verreweg de meeste gebalanceerde denker en persoon met zonder vreemde trekken of een narcisme complex. DNW kijk ik al jaren (sinds corona) en het heeft mij zeker beïnvloed in het denken en redeneren. Maar de plaat wordt wel grijzer: Verbrugge blijft hangen in zijn Oekraine verhaal, Marlies Dekkers mag wel heel graag figuren zoals Mees Wijnands uitnodigen.

En voor de rest ken ik onderhand ook wel de verhalen wel van K. Kort dat de Euro gaat imploderen en dat energie een belangrijk fundament is van onze economie.

Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220743985
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Niets meer dan de zoveelste volgevreten neoliberaal die het valse frame aanhangt dat het door de mensen met toeslagen komt dat de middenklasse uitgeknepen wordt. Lekker doen alsof de klassenstrijd tussen de middenstand en minderbedeelden gevoerd moet worden.

Het is altijd dat 'door de toeslagen houden de mensen die daar net buiten vallen niets over voor hun werk' gezanik. Het is nooit 'laten we die mensen beter belonen voor hun werk'.

En half Nederland trapt weer mooi in dat frame. Triest.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220743997
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
pi_220744014
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744022
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744033
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:56 schreef probeer het volgende:
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
pi_220744042
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Pre-cies.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:49 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220744043
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Je voelt je pas echt rijk als anderen arm zijn.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220744081
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Dan gaat de bijstand ook omhoog, dus wat voor zin heeft dat, waarom zal iemand dan wel ineens gaan werken?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:15:10 #275
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220744132
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220744172
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
pi_220744194
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Maar die groep wordt stelselmatig ernstig overschat (waarschijnlijk bewust).

Ongeveer 80% van de Bijstandsgerechtigden kampt met een (vorm van) arbeidsbeperking.

Zie ook: www.volkskrant.nl/nieuws-(...)%2Fwww.google.com%2F
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:27:13 #278
13309 nostra
ask why
pi_220744216
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744241
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:20 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Mensen die gezond zijn en kunnen werken, maar gewoon niet willen zouden helemaal geen cent moeten ontvangen. Stelletje profiteurs. Die mogen god op de blote kienen bedanken dat ze in verzorgingsstaat Nederland leven.
Cru gesteld wil je een groot deel van de mensen in de bijstand helemaal niet aan het werk hebben omdat ze veel te veel issues met zich meebrengen, er met de pet naar gooien, en/of simpelweg niet productief zijn. En dan is er ook nog een veel grotere groep die helaas niet kunnen werken en in de bijstand gedumpt zijn.

En het is goedkoper voor de maatschappij om die mensen toch geld te geven om minimaal te kunnen leven, dan om ze niets te geven en te moeten dealen met alle indirecte overlast en kosten van criminaliteit en/of dakloosheid.

En dan is er natuurlijk nog die hele sociale insteek mbt anderen helpen wanneer ze dat nodig hebben. Maar als ik naar je postgedrag in deze reeks kijk zal dat niet echt aan jou besteed zijn dus laat ik dat maar een beetje achterwege.

Dus nog maar eens: Het kost jou en mij uiteindelijk minder om 'de mensen die niet willen' toch bijstand te geven, dan om dat niet te doen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744242
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
twitter

twitter


Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:30:44 #281
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220744251
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Die twee treurige kemphaantjes waren op WA nog even aan het vechten en dat postte Sander dan weer op X. Grappig is ook de spelling van "al die domrechtsen kunnen niet spellen"-Sander.

[ afbeelding ]
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:35:43 #282
13309 nostra
ask why
pi_220744286
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:36:25 #283
13309 nostra
ask why
pi_220744292
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Arno schiet uit zijn slof. Ik snap'm wel, maar niet handig.
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744307
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zie vooral twee volwassen mannen boos op een telefoontje tikken, dat je denkt "man man man".
Triest inderdaad. Daar hebben wij FoK! voor ;)
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744325
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat van die nazi's klopt natuurlijk, als we althans jouw eigen redenaties over opa's enzovoorts volgen.
Dat was een andere tak van de Schimmelpennincks. Niet de Napoleontische tak.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:45:02 #286
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220744352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220744371
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Crimineel gedrag is natuurlijk bijna altijd een keuze, het overgrote merendeel van de mensen die minder welvaart ervaren worden dan ook geen crimineel.
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744483
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Jan Roos :)

https://www.bnnvara.nl/jo(...)der-schimmelpenninck
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:29:49 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220744592
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Gelukkig inderdaad niet. Maar je kan je prima afvragen in hoeverre dat ook komt juist door ons sociale vangnet. En zelfs mbt de niet-criminelen; ik zie toch liever geen mensen creperen in de goot, of in sloppenwijken. Dat zou bepaalde gedeelde sociale voorzieningen ook niet ten goede komen.
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:50:22 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220744704
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 14:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het lijkt verwijderd te zijn maar dit kan ik wel achterhalen:
[ x ]
[ x ]

Die vent met een FvD verleden spoort niet.

Gelukkig zie je hem vrijwel nooit in de mainstream media. In tegenstelling tot Duk, Mujagic, Hofhuis, Geerten Waling en een heleboel anderen met een FvD achtergrond.
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 15:54:56 #291
13309 nostra
ask why
pi_220744733
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220744793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mujagic is toch geen FvD-gelieerde? dat lijkt me altijd een vrij reguliere D66'er/VVD'er.
Hij heeft daar een verleden, zonder meer. Of hij net als Lex Hoogduin nog steeds hand en spandiensten verleent voor FvD durf ik niet te zeggen.

Hier begon het ooit mee:

Een oproep voor de democratie en dus tegen de Europese Unie

Ondanks de uitslag van een referendum tien jaar geleden kwam de Europese Grondwet er toch, menen Thierry Baudet, Victor Broers, Edin Mujagic en Arno Wellens. Ze lanceren maandag een eurosceptische denktank en willen een nieuw referendum over ons EU-lidmaatschap.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)euro-1499198-a782823

https://www.ftm.nl/artike(...)gang-van-de-eurozone

Hij hield zich in 2016 trouwens wel buiten dat Oekraïne referendum. Hij vertrouwde dat niet helemaal. Dat is dan wel weer positief.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:05:49 #293
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220744828
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:

[..] Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
als je in Nederland over de Europa laan in Utrecht wandelt dan zou je ook denken dat alle vrouwen in Nederland prostitué zijn, maar dat valt mee
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220744838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Toen het nog een denktank was heeft hij een tijdje in het bestuur gezeten.
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank en de EU dwarsbomen was de raison d'etre van deze hele club. Vooral dat aspect trok geld aan vanuit de VS en vanuit Rusland, was een noodzakelijke voorwaarde.

In 2018 was Mujagic echter wel gedraaid naar dat een Brexit/Nexit niet zo een goed idee was (maar: elk EU land moet een exit-referendum houden!!!).

Lang verhaal kort: het doorsnee nare rechtse Oostenrijkse School mannetje. Kronkelend, liegend, bedriegend en glibberig. Oostenrijkse School = pseudoscience.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2026 16:11:45 ]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:20:41 #295
13309 nostra
ask why
pi_220744884
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het was gewoon één van de mede-oprichters van de denktank
Bron?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:45:40 #296
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220745055
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb een collega uit Noord-Amerika die om deze reden naar Europa is geëmigreerd. Hij verdient graag 1/3 van wat hij daar verdient om in een samenleving te wonen waar hij niet over stoepen vol wanhopigen moet stappen op zijn weg naar kantoor.
Woonde die collega in de bronx ofzo?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:47:53 #297
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220745065
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:53:33 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220745080
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
nou dat kon best een goede zaak zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:57:25 #299
13309 nostra
ask why
pi_220745096
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:47 schreef phpmystyle het volgende:
Koekklop kan zich beter druk maken over deze beïnvloeding cq greep naar de macht van rijken..

https://www.nrc.nl/nieuws(...)SWlybE41vMWAA5EknRyg
Sijthoff is al meermaals langskomen in zijn - ehm - verhandelingen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 16:58:30 #300
13309 nostra
ask why
pi_220745105
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 16:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Woonde die collega in de bronx ofzo?
LA is dat gewoon normaal. Geen metro waar je niet tussen de junks en zwervers zit. Meestal wel vriendelijk, dat wel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')