abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220729037
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.
Hypotheekrenteaftrek komt voor een onevenredig groot deel terecht bij de 10% hoogste inkomens en 10% duurste huizen. De helft van de HRA komt terecht bij de 15% duurste woningen (waar je natuurlijk naast valt als je in hartje Amsterdam gaat huren). Dit bedrag kan dus doelmatiger worden gebruikt. Ook als je woningbezit wil bevorderen.

Zowat alle Westerse landen hebben de hypotheekrenteaftrek afgeschaft. In het Verenigd Koninkrijk maakte nota bene een Tory regering deze beslissing.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 16:30:13 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:28:29 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729042
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Jij bent toch wel een van de schoolvoorbeelden hier die de hele dag door loopt te raaskallen. Ik reken je dat niet echt aan, waarschijnlijk kun je niet beter, maar het zou je veel kunnen opleveren als je bijvoorbeeld eens rapportages van de diverse planbureau’s gaat doornemen.
de een noemt het raaskallen en de ander zegt ja, dat is waar

arbeid moet beloond worden , niet bruto maar netto
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729058
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hypotheekrenteaftrek komt voor een onevenredig groot deel terecht bij de 10% hoogste inkomens en 10% duurste huizen. De helft van de HRA komt terecht bij de 15% duurste woningen. Dit bedrag kan dus doelmatiger worden gebruikt. Ook als je woningbezit wil bevorderen.
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
pi_220729071
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.

Het lijkt vooral een PR plaatje om meer belastingen te gaan heffen ipv serieus onderzoek.
Als de verslaglegging in de media je niet aanstaat, lees dan vooral de rapportage van het CPB zelf.

Gratis tip: Zet bij het lezen je ideologische bril af en je leesbril op.

De hoogste bomen vangen minder wind: belastingdruk op inkomens en vermogens
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:32:45 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729074
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
quote:
AI-overzicht
De hypotheekrenteaftrek (HRA) kost de overheid jaarlijks ongeveer ¤11 miljard, wat het een aanzienlijke post maakt op de staatsbegroting.

Voor individuele huiseigenaren hangt het voordeel af van de hypotheekrente en het inkomen, waarbij in 2025 het tarief maximaal 37,48% is. .
quote:
AI-overzicht
De totale kosten voor de overheid voor bijstandsuitkeringen (inclusief Participatiewet en toeslagen) bedragen op jaarbasis miljarden euro's.

Op basis van de begroting voor 2025 gaat het alleen al bij de rijksbijdrage aan de Participatiewet om een macrobudget van ongeveer ¤7,5 miljard.
quote:
.AI-overzicht
De Nederlandse overheid besteedt jaarlijks miljarden aan huurtoeslag.
In 2024 was dit ongeveer ¤ 4,89 miljard, verdeeld over 1,56 miljoen huishoudens.
Vanaf 2026 stijgen de structurele kosten met ¤ 650 miljoen per jaar door vereenvoudiging van de regeling, waardoor meer mensen aanspraak maken op de toeslag.

Totaalbedrag 2024: ¤ 4,89 miljard.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729095
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
.
[..]

Ja als je zo "kostenposten" wilt definiëren, dan kun je ook zeggen dat het lage btw tarief een kostenpost is.

Defensie is een kostenpost, uitkeringen, salarissen.
pi_220729098
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
De vermogens geven de meeste ongelijkheid, dus het is juist niet raar. Er gaat straks 1000 miljard naar mensen die daar niks voor hebben gedaan: https://www.ad.nl/economi(...)kop-zetten~ac1b6c0f/
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:37:55 #33
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja als je zo "kostenposten" wilt definiëren, dan kun je ook zeggen dat het lage btw tarief een kostenpost is.

Defensie is een kostenpost, uitkeringen, salarissen.
HRA kost meer dan de huursubsidie en de bijstand bij elkaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
Beste michaelmoore, kunstmatige intelligentie in de zin van een algemeen taalmodel is niets meer dan een statistische papegaai. Ga zelf op onderzoek uit in betrouwbare bronnen, daar leer je veel meer van!
pi_220729113
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
HRA kost meer dan de huursubsidie en de bijstand bij elkaar
Het kost niks. Het is geen geld wat de overheid uitgeeft.
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:40:27 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het kost niks. Het is geen geld wat de overheid uitgeeft.
als we de Bijstand en de HRA en de Huursubsidie afschaffen dan scheelt dat 20 miljard

Toeslagen nog veel meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729140
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
Houd toch eens op met deze onzin. De hypotheekrenteaftrek kost meer dan 10 miljard per jaar, slechts iets van 4 miljard daarvan vloeit naar 'de middenklasse'. Je kunt het dus afschaffen en 'de middenklasse' op een andere manier helpen: een betaalbaar en beschikbaar huis voor hun kinderen.

Zowel in Zweden als het Verenigd Koninkrijk hebben conservatieve regeringen de HRA afgeschaft. Nederland blijft in de jaren vijftig leven.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 16:47:01 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:47:40 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729150
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
je kunt ook het arbeidskoten forfait op 12.000 euro zetten dan blijven de totaal kosten gelijk en word arbeid beloond

daarnaast de hypotheek termijn van 30 jaar naar 40 jaar brengen voor starters
en de extra hypotheek uit eigen BV afschaffen , dus geen vestzak broekzak aftrek meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:59 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729216
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je kunt best een stelling maken dat de HRA boven de miljoen/1,5* de gemiddelde verkoopprijs niet meer aftrekbaar is of iets, maar nu is het vooral weer de middenklasse opzadelen met hoge lasten.

Bovendien is de HRA geen kostenpost van de overheid.
Sjakie dat jij geen zakgeld krijgt dat is voor jouw geen kostenpost , jouw zus krijgt wel zakgeld dat is voor haar een extraatje, dus ook geen kostenpost

snap je ?/

Dat is nu micro economie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729306
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:22 schreef Klopkoek het volgende:
"Fatsoenlijk rechts" werd hij door VVD-senator Koen Petersen en Jort Kelder genoemd.
Dan is het sowieso waar.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729343
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Ach ja, dan ga je wel bij leven schenken, emigreren, de BOR gebruiken of iets anders verzinnen. Het wordt echt niet de goudmijn die men het toedicht. Maar goed, links denkt altijd ex-ante.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:05 #42
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729353
@nostra
Veel plezier morgen. Ik zie dat je een theater tour krijgt.

Niet bij de bar blijven hangen he :P
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220729374
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
Veel plezier morgen. Ik zie dat je een theater tour krijgt.
Dank!

quote:
Niet bij de bar blijven hangen he :P
Na 2 uur Kees de Kort is de verleiding wel groot, maar laten we dat maar niet doen nee. ;)
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729409
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Dank!
[..]
Na 2 uur Kees de Kort is de verleiding wel groot, maar laten we dat maar niet doen nee. ;)
Wat ga je voor iets leuks doen?
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:21:26 #45
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220729417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nogal een raar artikel, klagen over zogenaamde ongelijkheid om vervolgens aan te geven dat erfenissen meer belast moeten worden terwijl het huidige vrijgegeven bedrag al super laag is.
Vervolgens klagen over aftrekposten van "rijken" om vervolgens te klagen over HRA voor de middenklasse.

Het lijkt vooral een PR plaatje om meer belastingen te gaan heffen ipv serieus onderzoek.
alle subsidies ben ik op tegen, ook toeslagen , en ik ben ervoor dat arbeid meer gaat lonen ofschoon ik niet werk

https://www.pureluxe.nl/2(...)lasting-op-vermogen/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220729425
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:19 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wat ga je voor iets leuks doen?
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729444
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach ja, dan ga je wel bij leven schenken, emigreren, de BOR gebruiken of iets anders verzinnen. Het wordt echt niet de goudmijn die men het toedicht. Maar goed, links denkt altijd ex-ante.
Voor de BOR heb je een bedrijf nodig, emigreren is nogal een stap en de overwaarde van je huis (want daar gaat het met name om) bij leven schenken is ingewikkeld, veel ouderen zijn ook bewust hypotheekvrij. En de schenkbelasting zou natuurlijk mee omhoog gaan als de erfbelasting omhoog gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:26:33 ]
pi_220729446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Oh..ben heel benieuwd!
Lekker gal spuwen en cynisch zijn is hem wel toevertrouwd.

Veel plezier. En ik lees graag hoe het was. :D ^O^
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:26:31 #49
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220729458
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Kees de Kort houdt een lezinkje voor De Nieuwe Wereld, daar even kijken. Mocht hem altijd wel op BNR. Het zal er inmiddels niet minder pessimistisch op geworden zijn. :')
Hij is niet meer helemaal in 2 Trump geloof ik.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:27:52 #50
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220729464
quote:
15s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Arme economen bij het CPB, ik heb met ze te doen. ;( De politiek haalt grotendeels z’n schouders op en als ik de reacties bij NU.nl zo lees hebben veel kiezers ook echt geen flauw benul van waar deze materie over gaat.

Naar mijn idee zijn veel van de huidige problemen in Nederland terug te voeren op het prevaleren van ideologie, ondeskundigheid en eigen belang boven kennis en deskundigheid. De meeste maatschappelijke kwesties in Nederland zijn nauwelijks politieke vraagstukken maar vooral technische vraagstukken. Daar zouden kennis en deskundigheid dus moeten prevaleren, maar dat doet het dus niet.

Overigens is dat ook een breder fenomeen; wetenschap, kennis, deskundigheid worden steeds meer gewantrouwd. Het meest kwaadaardig in dat opzicht zijn mensen die wel over die deskundigheid beschikken maar dat wantrouwen doelbewust aanwakkeren voor eigen gewin.
Verschillende ingrediënten samen zorgen nu voor een gevaarlijke situatie. Ten eerste heb je grote ongelijkheid (CPB rapport) en dat resulteert in ontevreden burgers. Daarnaast heb je het bombardement van nepnieuws op het internet. En tot slot zijn er politici die een morele grens overgaan en zondebokpolitiek bedrijven. Blijft de democratie wel overeind staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')