Naast het afbouwen van de HRA en het opvoeren van het HWF en de alsmaar stijgende OZB belasting moet de huiseigenaar nu weer extra belast gaan worden 'als hij te ruim woont'. Want dat doen we in Nederland blijkbaar, al zou je het niet zeggen als je al die flatjes en rijtjeswoningen ziet. Een meerderheid van de Nederlanders met een eigen woning doet dat zelfs. Straks krijg je dus een brief in de bus met als vonnis 'overdadig wonen' (>80m2 voor een alleenstaande en 100m2 voor een paar) en kun je kiezen tot óf voortaan extra belastingen betalen, of je huis verkopen (niet vergeten 30% van de ontstane overwaarde naar de belastingdienst te brengen). En dit allemaal omdat het land niet meer kan opbouwen tegen de enorme toevloed van migranten. Ben zo klaar met dit communistische gedoe allemaal.quote:Herverdeling bestaande woonruimte kan crisis oplossen
Nederland kent een oplopend woningtekort, maar er zijn genoeg vierkante meters woonruimte voor iedereen. Deze vierkante meters zijn echter niet efficiënt verdeeld.
In het kort
Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens woont naar internationale maatstaven erg ruim.
Een overmaat aan woonruimte is wijdverbreid, maar komt het meest voor onder hoge inkomens en huiseigenaren.
Als de 4,1 miljoen ruimst wonende huishoudens 11 vierkante meter zouden afstaan, zou het woningtekort opgelost zijn.
Hele artikel:
[...] https://esb.nu/herverdeli(...)kan-crisis-oplossen/
Aantal highlights:
Natuurlijk is het belangrijk dat mensen voldoende woonruimte ter beschikking hebben zodat zij prettig kunnen wonen. Tegelijkertijd is het zinnig de ‘overdadige consumptie’ van woonruimte kritisch tegen het licht te houden.
[...]
Overdadige en sterk overdadige woonruimte komt het vaakst voor in de koopsector, het gaat hierbij respectievelijk om zestig en tien procent van alle huiseigenaren.
[...]
Om dit mogelijk te maken, is het nodig overdadig en sterk overdadig ruimtegebruik terug te dringen, en werk te maken van een ‘voldoendebenadering’.
[...]
Daarnaast zijn er ook maatregelen nodig om te royale woonruimte te ontmoedigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om financiële prikkels die ruim wonen minder aantrekkelijk maken, of het afschaffen van prikkels die ruim wonen momenteel stimuleren.
[...]
Je kunt niet anders dan selectief plakken en knippen. Maar goed, voor jou dan random geknipt en geplakt als dat duidelijker is..quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Kijk, een Fokker die selectief knipt en plakt uit een nieuwsartikel, er vervolgens op losfantaseert en daarna verontwaardigd is over zijn eigen hersenspinsels.
Je ziet het bijna nooit hier.
quote:ruari 2026
Hochstenbach, C. (2026) ESB, te verschijnen. Download[306,56 kb]
Nederland kent een oplopend woningtekort, maar er zijn genoeg vierkante meters woonruimte voor iedereen. Deze vierkante met
te vinden. Dit blijkt uit het oplopende woningtekort. Ten tweede wil het met het bouwen van woningen om het tekort op te lossen maar niet vlotten. In zowel 2024 als 2025 bleef de nieuwbouw steken op slechts 69.000 nieuwbouwwoningen (CBS, 2026). De politieke wens om jaarlijks 100.000 woningen te bou
n te weinig (lack), voldoende (sufficient) en overdadig (excess) woonruimte en kijken hiervoor naar een minimumwoonoppervlak per eerste lid van het huishouden en extra woonruimte per aanvullend lid (tabel 1). Om rekening te houden met schaalvoordelen, rekent deze methode een hoger woonoppervlak voor het eerste lid dan voor daaropvolgende leden. Voor de Nederlandse casus, met relatief veel grote woningen, heb ik nog een vierde categorie toegevoegd: sterk
eb ik per huishouden het ruimtegebruik volgens de indeling van tabel 1 vastgesteld.
uik van woonruimte
Een aanzienlijk deel van de Nederlandse huishoudens woont ruim (figuur 1). Meer dan de helft van alle huishoudens kent overdadige (48 procent) of sterk overdadige (7 procent) woonruimte. Het goede nieuws is dat een gebrek aan woonruimte volgens deze meth
Dat is het gewoon ook. Maar het is niet de taak van de overheid daar iets aan te doen. Je betaalt al op diverse manieren extra belastingen hierom.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
440m2 woon- en hobbyruimte voor een 1-persoons huishouden is blijkbaar "sterk overdadig"
Dat ligt aan je hobby. Als dat asielzoekers opvangen is dan lijkt me dat geen probleem.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
440m2 woon- en hobbyruimte voor een 1-persoons huishouden is blijkbaar "sterk overdadig"
Niets mis mee.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jij was toch met z'n tweeën?quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier twee (ik en vriendin) en net iets meer dan 450m2.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nouja, gewoon, ik meen mij dat te heugen van jaren geleden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat is dat nu voor vraag aan een Fok!ker.
Als, indien, mits, stel, etc...quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:26 schreef LXIV het volgende:
Als de 4,1 miljoen ruimst wonende huishoudens 11 vierkante meter zouden afstaan, zou het woningtekort opgelost zijn.
Niets mis mee, dat noemen ze vooruitdenken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:04 schreef Anton91 het volgende:
Hier ong 160m2 voor mijzelf + twee katten. Dus ik heb nog wel wat ruimte over voor een vrouw van 25-40 jaar.
DIt...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als, indien, mits, stel, etc...
En nu terug naar de realiteit van het eigendomsrecht.
Achterlijke idioot die vent.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:00 schreef vosss het volgende:
Voor de luie mensen die niet op de link willen klikken:
[ afbeelding ]
Vanaf 100m2 met 2 mensen woon je dus overdadig aldus dit onderzoek.
Doe ff fucking normaal.
Weet je dat zeker?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:04 schreef Anton91 het volgende:
Hier ong 160m2 voor mijzelf + twee katten. Dus ik heb nog wel wat ruimte over voor een vrouw van 25-40 jaar.
440m2... Dat zou niks voor mij zijn zo'n benauwd hokquote:Op donderdag 19 februari 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit dus.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:34 schreef Richestorags het volgende:
Marxistische zelfhater die zijn zelfhaat weer eens moet projecteren op anderen. Er bestaat geen "overdadig wonen". Wat wel bestaat is te veel volk importeren (100-200k netto erbij) en al jaren te weinig bouwen.
Wat heb ik aan een hoog inkomen als ik mijzelf niet meer mag permitteren dan iemand met een laag inkomen? Ik heb hard gestudeerd en werk hard full time zodat ik een bovenmodaal inkomen heb waarmee ik mij ook bovenmodale woonruimte kan veroorloven.quote:Een overmaat aan woonruimte is wijdverbreid, maar komt het meest voor onder hoge inkomens en huiseigenaren.
De VVD die Volkshuisvesting heeft gekilled en ongelimiteerd werkvee importeert om de lonen te drukken en de b.v. Nederland op te jagen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is natuurlijk gewoon allemaal een stapje terug doen om het falend beleid van de overheid VVD te maskeren.
Was het maar werkvee. Een aanzienlijk deel heeft niks bijdragen en zal niks bijdragen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De VVD die Volkshuisvesting heeft gekilled en ongelimiteerd werkvee importeert om de lonen te drukken en de b.v. Nederland op te jagen.
Lijkt me volkomen terecht dat VVD stemmers in te grote huizen de rekening een keer gaan betalen.
https://www.hartvannederl(...)eel-meer-dan-gedachtquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Was het maar werkvee. Een aanzienlijk deel heeft niks bijdragen en zal niks bijdragen.
quote:Er zijn ongeveer 1,7 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Dat is 1 miljoen meer dan gedacht, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Intelligence Group. De overheid dacht eerder dat er tussen de 220.000 tot 700.000 buitenlandse werknemers in ons land werkzaam waren.
Van de 1,7 miljoen buitenlandse werknemers zijn ongeveer 1 miljoen niet-Nederlandse werknemers geregistreerd in de polisadministratie van het UWV. Dat is een register waarin gegevens van werknemers in Nederland zijn opgeslagen. Daarnaast werken er zo’n 250.000 kennismigranten in ons land, 100.000 buitenlandse werknemers die via hun eigen werkgever hier aan de slag zijn, en nog eens 100.000 mensen zonder geldige papieren. Ook grensarbeiders, Oekraïners en internationale studenten werken in kleinere aantallen in Nederland.
"De discussie over arbeidsmigratie wordt gevoerd op basis van cijfers die de werkelijkheid systematisch onderschatten", zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur arbeidsmarkt bij Intelligence Group. "Door registratiegaten, definitiebeperkingen en verouderde data hebben we slechts een klein deel in beeld van wat er werkelijk speelt op de Nederlandse arbeidsmarkt."
Ja, dat zegt dus precies niks.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
https://www.hartvannederl(...)eel-meer-dan-gedacht
[..]
Maar hoe doe je dat dan? Ik had met 120m2 voor mezelf alleen al steeds ruimte tekort.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:45 schreef oppiedoppie het volgende:
ongeveer 60m2 hier met 2 personen (en 3 katten) dus wij zitten safe.......
Voor mensen die graag een logeerkamer, hobbykamer en bibliotheek/kantoor in huis hebben werkt dit niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:00 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]
Doe ff fucking normaal.
De overheid moet z'n gierige klauwen eens thuishouden uit eenieders persoonlijke bezit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor mensen die graag een logeerkamer, hobbykamer en bibliotheek/kantoor in huis hebben werkt dit niet.
Totaal los van deze wereld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:00 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]
Doe ff fucking normaal.
En dat in een land als Nederland waar we over het algemeen al klein wonenquote:
Misschien kunnen ze een nieuw soort overdaad-belasting invoeren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat in een land als Nederland waar we over het algemeen al klein wonen
En minimaal 40 procent van je inkomen besteden aan huur anders ben je een "scheefhuurder"quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze een nieuw soort overdaad-belasting invoeren.![]()
20m2 pp is meer dan genoeg.
Ik kijk ernaar uit, die partij wordt helemaal gedecimeerd door de grootwonende ouderen. PVV e.d. die hiertegen zijn minstends 50 zetels alleen hierop alquote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk wordt het enkel erger op dit vlak aangezien de overheid flink aan het uitdijen is en steeds meer geld nodig heeft.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
De overheid moet z'n gierige klauwen eens thuishouden uit eenieders persoonlijke bezit.
Is 2028 niet wanneer ze hun 'alternatieve plan' gereed willen hebben, waar ze de komende jaren alvast beginnen met de belasting op ongerealiseerde winst?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteindelijk wordt het enkel erger op dit vlak aangezien de overheid flink aan het uitdijen is en steeds meer geld nodig heeft.
2028, met de nieuwe box 3 heffing zou wel eens een kanteljaar kunnen worden.
Overdadig wonen gewoon in box 3 belasten. Dat zal ze leren, die oudjes.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik kijk ernaar uit, die partij wordt helemaal gedecimeerd door de grootwonende ouderen. PVV e.d. die hiertegen zijn minstends 50 zetels alleen hierop al
De partijen die hiertegen zullen zijn gaan alle stemmen vangen, dus we gaan het zien.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Overdadig wonen gewoon in box 3 belasten. Dat zal ze leren, die oudjes.
Tuurlijk steunt niemand dit. Het is gewoon van de pot gerukt. Waar bemoeien ze zich mee.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:45 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
De partijen die hiertegen zullen zijn gaan alle stemmen vangen, dus we gaan het zien.
Edit: En de VVD gaat dit niet steunen, dus zelfs die vaste pot stemmen hebben ze niet
Precies, een uitstekende maatregel om mensen met een paar ton aandelen weg te jagen. Het VK en Noorwegen gingen Nederland voor door met minder hoge kapitaalbelastingen veel inwoners weg te jagen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:43 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Is 2028 niet wanneer ze hun 'alternatieve plan' gereed willen hebben, waar ze de komende jaren alvast beginnen met de belasting op ongerealiseerde winst?
Paar ton vermogen kan je in een beleggings BV steken. Denk dat het vooral pijn gaat doen in de categorie 25 tot 100kquote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, een uitstekende maatregel om mensen met een paar ton aandelen weg te jagen. Het VK en Noorwegen gingen Nederland voor door met minder hoge kapitaalbelastingen veel inwoners weg te jagen.
Tuurlijk, maar voor hoelang kan dat nog? Het is makkelijker om voor de iets langere termijn voor zekerheid te kiezen voor een land wat geen vermogens- of een lage vermogensbelasting heeft.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Paar ton vermogen kan je in een beleggings BV steken. Denk dat het vooral pijn gaat doen in de categorie 25 tot 100k
Even wachten tot mijn kind oud genoeg is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Paar ton vermogen kan je in een beleggings BV steken. Denk dat het vooral pijn gaat doen in de categorie 25 tot 100k
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-met-de-box-3-regelsquote:Nederlanders storten zich massaal op Spaanse woningmarkt, ‘klaar met de box 3-regels’
Er gaan straks 'vanzelf' meer mensen weg.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:57 schreef MoreDakka het volgende:
Alles om maar niet de fundamentele problemen aan te pakken.
Als er meer mensen het land binnenkomen dan er weg gaan moet je meer huizen bouwen. Er zijn weinig dingen in het leven die echt zo simpel zijn. En toch altijd maar dat wegkijken en kommaneuken met dit soort onzin.
Echt walgelijk, opzouten met die rovers.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En minimaal 40 procent van je inkomen besteden aan huur anders ben je een "scheefhuurder"
Ik draag graag mijn steentje bij aan het oplossen van de woningcrisisquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker?
Vrij invasieve soort hoor
Nouja volgens dit zogenaamde onderzoek wonen wij dus bovengemiddeld groot in vergelijk met Europa.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat in een land als Nederland waar we over het algemeen al klein wonen
Breng ze niet op ideeën.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg dat maar uit aan de VVD.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, dat zegt dus precies niks.
Iemand die als arbeidsmigrant naar Nederland komt, na een week zijn baan verliest en nu met een blik Schultenbrau dakloos aan het zijn is zit daar ook tussen. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat de bijdrage van die personen negatief is.
Overigens als je alle asielmigranten, nareizigers en gezinsherenigers bij elkaar optelt kom je ook op circa 1,1 miljoen mensen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |