Wel een goede omschrijving van LXIVquote:Op donderdag 19 februari 2026 23:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Kijk, een Fokker die selectief knipt en plakt uit een nieuwsartikel, er vervolgens op losfantaseert en daarna verontwaardigd is over zijn eigen hersenspinsels.
Je ziet het bijna nooit hier.
quote:Cody Hochstenbach over empty nesters in veel te grote huizen: 'Jullie zijn onterechte zondebok'
https://www.quotenet.nl/v(...)onterechte-zondebok/quote:Het is opnieuw een typisch voorbeeld van groepen tegen elkaar uitspelen. Nu zijn het de ouderen versus de jongeren, andere keren zijn het de statushouders versus de "hardwerkende Nederlanders", of de sociale huurders versus de scheefwoners. Daarmee individualiseer je de verantwoordelijkheid van een fundamenteel en structureel probleem. Natuurlijk zitten veel empty nesters er goed bij, in royale huizen waarvan de hypotheek soms al is afbetaald, maar het is volstrekt logisch dat ze blijven zitten als het alternatief betekent dat ze voor meer geld een kleinere woning krijgen. Bovendien is het niet alleen een optimaliseringsvraagstuk; ouderen blijven ook zitten omdat ze zijn ingebed in hun leefomgeving, hun vrienden, familie en sociale leven zijn gebonden aan die plek. Waar je woont - of blijft wonen - heeft ook alles te maken met dat thuisgevoel.'
Dit klopt niet. We wonen juist relatief ruim vergeleken met andere Europese landen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat in een land als Nederland waar we over het algemeen al klein wonen
Als we blijven doen alsof structurele oplossingen onmogelijk zijn, dan maken we ze onmogelijk. Wonen is geen marktproduct maar een basisrecht.quote:Op maandag 23 februari 2026 11:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Structurele oplossingen voor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van een dak boven je hoofd gaan er gewoon niet komen.
Het is niet alsof de VK het verzint he, de gegevens komen gewoon hier vandaan: https://ec.europa.eu/euro(...)cations/housing-2023quote:Op maandag 23 februari 2026 11:44 schreef Since2003 het volgende:
De volkskrant. Ja die zullen het wel weten. Wat een toestand.
Wij hebben ook veel boeken maar daar kun je vrij creatief plek voor verzinnen, zo hebben we de loze ruimte boven de ingang van onze bedstee ingericht als boekenkast. We hebben ook redelijk wat muziekinstrumenten, 3 gitaren hangen bv aan de muur. En planten. Boeken, muziekinstrumenten en planten zijn de enige dingen die we in de kamer willen zeg maar.quote:Op maandag 23 februari 2026 09:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar wij hebben, bijvoorbeeld, heel veel boeken. En ik heb moeite met boeken weggooien. Sommige boeken zouden ook weleens wat waarde kunnen gaan hebben, dus die wil je dan ook bewaren, terwijl we weten dat onze kinderen ze na onze dood gewoon wegdoen.
Maar, we moeten gaan ontspullen, dat is een feit. Want op termijn willen we toch kleiner gaan wonen.
Compensatie voor een te groot huis zou betekenen dat we schaarste belonen. Wonen is een basisrecht, geen beleggingsproduct.quote:Op maandag 23 februari 2026 11:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Word ik ook gecompenseerd als ik eventueel in een te groot huis woon? Ik heb daar voor betaald namelijk.
Ik begrijp hier niets van.quote:Op maandag 23 februari 2026 11:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Compensatie voor een te groot huis zou betekenen dat we schaarste belonen. Wonen is een basisrecht, geen beleggingsproduct.
Als we de wooncrisis willen oplossen, moeten we ruimte eerlijk verdelen, niet extra geld geven aan wie al meer ruimte heeft.
Maar jij wil toch ook dat iedereen meer ruimte heeft?quote:Op maandag 23 februari 2026 11:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Compensatie voor een te groot huis zou betekenen dat we schaarste belonen. Wonen is een basisrecht, geen beleggingsproduct.
Als we de wooncrisis willen oplossen, moeten we ruimte eerlijk verdelen, niet extra geld geven aan wie al meer ruimte heeft.
Klopt, de woon-en leefruimte mag wat mij betreft eerlijker verdeeld worden, maar tegenwoordig is het echter nog steeds zo dat de meeste lagere inkomens te weinig woon-en leefruimte hebben.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar jij wil toch ook dat iedereen meer ruimte heeft?
Wat zoek jij op een Nederlandstalig debatforum, terwijl je maar weinig Nederlandse begrippen kent?quote:
Nou ja zeg, badmuts. En dat je het niet kunt toelichten wil ook wat zeggen.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat zoek jij op een Nederlandstalig debatforum, terwijl je maar weinig Nederlandse begrippen kent?
Dat is geen onrecht. We leven gelukkig niet in een communistische heilstaat waarin iedereen exact hetzelfde bezit heeft. Als je meer woonruimte wilt zul je dat moeten verdienen. Dat is eerlijk.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Klopt, de woon-en leefruimte mag wat mij betreft eerlijker verdeeld worden, maar tegenwoordig is het echter nog steeds zo dat de meeste lagere inkomens te weinig woon-en leefruimte hebben.
Dat is een groot onrecht.
En dat jij niet kunt zeggen welk deel of welk begrip van mijn bijdrage je niet begrijpt zegt ook wel iets over jou. Kleuter.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou ja zeg, badmuts. En dat je het niet kunt toelichten wil ook wat zeggen.
Niemand pleit voor een communistische heilstaat waarin iedereen dezelfde vierkante meters krijgt. Het gaat erom dat een samenleving pas eerlijk is als mensen kansen hebben om vooruit te komen. En precies daar wringt het: woonruimte is geen luxeproduct zoals een sportauto, maar een basisvoorwaarde om überhaupt te kunnen werken, leren, zorgen en meedoen.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is geen onrecht. We leven gelukkig niet in een communistische heilstaat waarin iedereen exact hetzelfde bezit heeft. Als je meer woonruimte wilt zul je dat moeten verdienen. Dat is eerlijk.
Het heeft geen zin om te reageren.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is geen onrecht. We leven gelukkig niet in een communistische heilstaat waarin iedereen exact hetzelfde bezit heeft. Als je meer woonruimte wilt zul je dat moeten verdienen. Dat is eerlijk.
Weet ik veel. Maar er zijn teveel gigantische huizen die bewoond worden door 1 of 2 mensen xdquote:Op maandag 23 februari 2026 09:57 schreef Gia het volgende:
[..]
En waar moeten zij dan naartoe? Heb je daar ook een antwoord op?
Veel ouderen wonen al meer dan 40 jaar in hetzelfde huis, inmiddels afbetaald of met nog een lage hypotheeklast vanwege verbouwingen. En jij vindt dan dat ze maar moeten verhuizen naar een veel te duur appartement of zo? Of een tochtige seniorenwoning met tuintje van 25 m2.
Wat betreft huurwoningen, is het m.i. aan de verhuurder aan wie hij de woning verhuurt. Tegenwoordig hebben veel woningstichtingen regels als 'voorrang bij van groot naar klein'. Dat helpt al enigszins. Maar men moet er voor zorgen dat mensen die kleiner gaan wonen, niet grotere woonlasten krijgen en dat schijnt tamelijk moeilijk te zijn.
En als het spel begonnen is? Wat doe je dan met mensen die niet mee willen spelen of valsspelen?quote:Op maandag 23 februari 2026 12:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Niemand pleit voor een communistische heilstaat waarin iedereen dezelfde vierkante meters krijgt. Het gaat erom dat een samenleving pas eerlijk is als mensen kansen hebben om vooruit te komen. En precies daar wringt het: woonruimte is geen luxeproduct zoals een sportauto, maar een basisvoorwaarde om überhaupt te kunnen werken, leren, zorgen en meedoen.
Als toegang tot die basisvoorwaarde afhankelijk wordt van hoeveel vermogen je al hebt, dan noemen we dat geen verdienste meer, maar een systeem dat ongelijkheid doorgeeft van generatie op generatie. Dat is geen marktwerking, dat is een erfeniseconomie.
Eerlijkheid betekent niet dat iedereen hetzelfde bezit, maar dat niemand buitenspel staat voordat het spel begint. Ruim wonen is geen beloning voor succes; het is de voorwaarde om überhaupt een kans op succes te hebben.
Welk spel, en wat bedoel je met niet mee willen spelen en valsspelen? Ik kan me daar geen voorstelling van maken.quote:Op maandag 23 februari 2026 12:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En als het spel begonnen is? Wat doe je dan met mensen die niet mee willen spelen of valsspelen?
Ja? En nu?quote:Op maandag 23 februari 2026 11:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit klopt niet. We wonen juist relatief ruim vergeleken met andere Europese landen.
[ afbeelding ]
Dat geldt overigens ook wanneer je naar woonoppervlakte per persoon kijkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |