quote:
quote:
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.quote:
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:44 schreef High-on-Fire het volgende:
Terecht dat max zich zo uitspreekt over dit achterlijke concept wat bedacht is om autofabrikanten aan te trekken. F1 is geen sport meer maar een testbaan voor autofabrikanten op deze manier.
Dan gaan ze maar naar de Formule E. Electrificatie zoveel ze willen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.
Er is gesproken om eerder te stoppen met deze regels en vanaf 2029 of 2030 te komen met nieuwe regels, maar daar wilden ze niet aan.
Nee, niets besteld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?
Gisteren binnen gekregen, de Lulham / Verstappen 1:43, als je die bedoelt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?
Formula Prius.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:35 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.
Ze gaan namelijk ver voor de bocht al behoorlijk snelheid verliezen en kunnen beter langzaam door de bocht gaan omdat ze daardoor meer energie kunnen winnen voor op het rechte stuk en dat levert dan meer tijdwinst op.
Te belachelijk dat dit nog F1 heet.
Komt vooral omdat marketing budgetten bepaald worden door vrouwen en die willen geen ronkende motoren maar snorrende naaimachines, en nee dit is geen sneer naar vrouwen, dit is hoe marketing afdelingen denken: Bron 20 jaar met marketeers werken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.
Er is gesproken om eerder te stoppen met deze regels en vanaf 2029 of 2030 te komen met nieuwe regels, maar daar wilden ze niet aan.
Ow jij was dat ja. Mijn geheugen laat me een beetje in de steek de laatste paar maanden door alle toestand. Die bedoelde ik inderdaad.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 00:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gisteren binnen gekregen, de Lulham / Verstappen 1:43, als je die bedoelt.
Franz maanden terug al binnen.
Ja die zou blij zijn als zijn grootste concurrent er uit stapt natuurlijkquote:Lando Norris tikt kritische Max Verstappen op de vingers: ‘Geen enkele coureur wordt verplicht hier te zijn’
Als Max Verstappen het niet leuk vindt om in de nieuwe Formule 1-auto’s te rijden, kan hij ook gewoon stoppen. Dat zegt Lando Norris, de regerend wereldkampioen van McLaren. „We krijgen een absurd bedrag om te mogen rijden dus uiteindelijk mogen we niet echt klagen.”
https://www.ad.nl/formule(...)er-te-zijn~a21dfb85/
At the end heeft hij wel een punt. Dit zijn de regels, die gelden voor iedereen en als je het niks vindt dan ga je wat anders doen. Max moet ook niet te vaak dreigen met stoppen, dan verliest het zijn werking.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:08 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja die zou blij zijn als zijn grootste concurrent er uit stapt natuurlijk
Reverse grid in de F1 is voor mij de druppel.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef shiz het volgende:
Sorry, maar je wordt F1-coureur om hard te gaan. The pinnacle of motorsport. Niet als carričrepad 'oh ja, als ik in F1 kom, dan heb ik het financieel goed voor elkaar en hoef ik me nooit meer zorgen te maken'. 'Wees blij, het is goed geld' is een kutexcuus. Vroeger was het 'bouw de snelste auto, wees de snelste coureur': prestaties; wat is het volgende? Reverse grid in F1 om het veld nog meer kunstmatig bij elkaar te houden? Dat gaat niet meer om een competitieve edge, dat gaat dan alleen nog maar om entertainment. Dan is het niet langer meer 'sport' en dat zou ik jammer vinden. Geintjes uit de Formula E met FanBoost en wat dan ook... dan begint het meer op MarioKart (next up: olieplasjes en bananenschillen) te lijken dan motorsport.
Fan boost is al even afgeschaftquote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef shiz het volgende:
Sorry, maar je wordt F1-coureur om hard te gaan. The pinnacle of motorsport. Niet als carričrepad 'oh ja, als ik in F1 kom, dan heb ik het financieel goed voor elkaar en hoef ik me nooit meer zorgen te maken'. 'Wees blij, het is goed geld' is een kutexcuus. Vroeger was het 'bouw de snelste auto, wees de snelste coureur': prestaties; wat is het volgende? Reverse grid in F1 om het veld nog meer kunstmatig bij elkaar te houden? Dat gaat niet meer om een competitieve edge, dat gaat dan alleen nog maar om entertainment. Dan is het niet langer meer 'sport' en dat zou ik jammer vinden. Geintjes uit de Formula E met FanBoost en wat dan ook... dan begint het meer op MarioKart (next up: olieplasjes en bananenschillen) te lijken dan motorsport.
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:35 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.
Ze gaan namelijk ver voor de bocht al behoorlijk snelheid verliezen en kunnen beter langzaam door de bocht gaan omdat ze daardoor meer energie kunnen winnen voor op het rechte stuk en dat levert dan meer tijdwinst op.
Te belachelijk dat dit nog F1 heet.
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:24 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
At the end heeft hij wel een punt. Dit zijn de regels, die gelden voor iedereen en als je het niks vindt dan ga je wat anders doen. Max moet ook niet te vaak dreigen met stoppen, dan verliest het zijn werking.
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Er is m.i. wel een verschil tussen het 'normale' banden managen en lift & coast toepassen aan de ene kant en wat we nu lijken te krijgen aan de andere kant. De eerste 2 (banden en l&c) gaat het om keuzes die je maakt om elders tijd te besparen. Je kunt er ook voor kiezen om een extra pitstop te doen of meer brandstof mee te nemen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ik moet het eerst maar eens zien. Quali voelt wat kunstmatig aan, maar het kan in de race een goede uitwerking hebben. En misschien eens tijd om weer de banden robuuster te maken, te veel variabelen maakt het wat chaotisch. Maar opnieuw, eerst maar eens zien wat dit brengt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.
En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.
Ontwerp van de auto heeft ermee te maken, alsook het desbetreffende asfalt/layout waarop wordt gereden. En het talent van de rijder.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:47 schreef Breekfast het volgende:
Even voor een leek als ik: heeft de mate waarin coureurs hun banden moeten managen voornamelijk te maken met het ontwerp van de auto of ook van de banden zelf?
Die klaagzang van Verstappen gaat niet over de banden toch? Wel over het energiemanagement. Het moeten opladen van de batterij van de auto om op de rechte stukken genoeg energie over te hebben voor het rijden van de optimale rondequote:Afgaande op wat Verstappen zegt, betekent het nu dat de bandenslijtage bij deze nieuwe auto's bijzonder hoog is?
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:16 schreef Jane het volgende:
Nou ja, het beste dat Verstappen kan doen, is gewoon alles winnen. Dat is de snelste weg naar een wijziging van de regels.
Ik weet trouwens zeker dat Max deze tip van mij niet nodig heeft.
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
Maar Verstappen zal naturlijk altijd zelf meedoen voor de overwinning, kijken hoe die dan over de regels gaat denken.
Ik ben helemaal niet nieuw. Ik heb zeer veel kennis over Verstappen/F1.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Zoals het er nu uitziet gaat hij dit jaar niet mee doen, Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:33 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.
In plaats van meer F1 waardig lijkt het vooralsnog minder F1 waardig.
Gemiste kans. Snap het wel, maar toch jammer.
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:58 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?
Dan zou het wel ultra ironisch zijn als dit reglement uiteindelijk een ultieme flop zou gaan blijken.
Eens.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.
En het slaat werkelijk allemaal helemaal nergens op. Totale onzin om nu al de ander omhoog te gaan praten.
Tergend, volstrekt irrelevant en in strijd met wat de F1 eigenlijk is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens.
Het spelletje “nee zij zijn de snelste”, “nee zij!” Is toch wel echt tergend.
Zoals gezegd, ik ben een linkse jongen. Ik vlieg al 15 jaar niet, steek al jaren mijn vakantiegeld in verduurzaming van mijn woning. Ik koop zoveel als mogelijk lokale producten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.
Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.
En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ja, same.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nu ben ik een linkse rakker en zou ik de focus op elektrische systemen moeten toejuichen, maar het concept van 'langzamer door de bochten om power te sparen' doet me wel wat pijn.
Persoonlijk denk ik dat het niet alleen een dreigement is, maar ik vermoed wel dat hij het dan het liefst op z'n Rosbergs wil doen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:29 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.
Beide teveel tyre degradation in racecondities.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.
Zonet ook twee keer achter elkaar de snelste ronde neer gezet door Antonelli maar ik denk dat Ferrari nog iets sneller gaat zijn over een ronde als ze er echt voor gaan zitten.
Juist niet, zeker Ferrari is zeer constant.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:31 schreef Radegast het volgende:
[..]
Beide teveel tyre degradation in racecondities.
quote:Fernando Alonso zegt dat de nieuwe F1-auto's niet meer uitdagend zijn om in te rijden: "Hier in Bahrein gaan we 50 kilometer per uur langzamer door bocht 12 dan we vroeger deden. Alleen maar om energie te sparen voor de rechte stukken. Zelfs onze kok in de keuken zou met deze auto's kunnen rijden."
Snelheid Minderen?quote:
Dat is niet zo. F1 is nooit een sprintklasse geweest, het zit tussen sprint en endurance in en dus moet er gemanaged worden. Dat volgt uit het feit dat bandenwissels snelheid opleveren maar tijd kosten en veel benzine meenemen meer rondetijd kost dan het oplevert.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.
Het is inmiddels een door en door corrupte organisatie, daar krijg je niet snel goede regels van.quote:Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.
En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Ik dacht eerst even dat ze wilden afstappen van die groene onzin met het afschaffen van de MGU-H, maar het is er juist erger op geworden met de 50/50 split tussen motorisch en elektrisch vermogen.quote:
Er is nooit sprake geweest van het afschaffen van "groene onzin". Ze zijn juist overgestapt naar biofuel enzo met deze generatie.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik dacht eerst even dat ze wilden afstappen van die groene onzin met het afschaffen van de MGU-H, maar het is er juist erger op geworden met de 50/50 split tussen motorisch en elektrisch vermogen.
Een ronde inhouden om vervolgens een ronde te klappen is wel wat anders dan inhouden in de bochten om op het rechte stuk niet ingehaald te kunnen worden dunkt me.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet zo. F1 is nooit een sprintklasse geweest, het zit tussen sprint en endurance in en dus moet er gemanaged worden. Dat volgt uit het feit dat bandenwissels snelheid opleveren maar tijd kosten en veel benzine meenemen meer rondetijd kost dan het oplevert.
En verder hebben ze het ook maar een beetje te doen met de regels die ze hebben en dan proberen ze zo snel mogelijk te zijn en dan leidt tot een bepaalde manier van rijden. Maar het kan natuurlijk gewoon dat de regels slecht doordacht zijn en onwenselijke effecten hebben.
[..]
Het is inmiddels een door en door corrupte organisatie, daar krijg je niet snel goede regels van.
Alonso en Hamilton waren er ook al niet over te spreken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
MaxGod durft de FIA en hun regelgeving tenminste aan te pakken.
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ja want in de jaren 90 en 00 verbrandden er ook aan de lopende band coureurs in F1-auto's zeker toen we nog met V12's, V10's en V8's reden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.
Maar goed, whatever, F1 kan back to basics met brullende motoren, playboy rijkeluiszoontjes, pitspoezen en levend verbranden in de auto. Mooie tijden waren dat.
Dus eigenlijk ontbreken alleen de pitspoezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja want in de jaren 90 en 00 verbrandden er ook aan de lopende band coureurs in F1-auto's zeker toen we nog met V12's, V10's en V8's reden.
Overigens zijn veel van de huidige coureurs ook gewoon rijkeluis zoontjes met papa's die geld teveel hebben.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:14 schreef Symphonic het volgende:
https://www.nu.nl/formule(...)o-door-de-bocht.html
Alonso was de eerste deze week en die kwam toch wel met een redelijk genuanceerd verhaal.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
Haten op pitspoezen, nu verlies je alle geloofwaardigheid.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.
Maar goed, whatever, F1 kan back to basics met brullende motoren, playboy rijkeluiszoontjes, pitspoezen en levend verbranden in de auto. Mooie tijden waren dat.
Dat klopt, maar zo is er wel vaker wat in de F1 geweest wat een beetje kunstmatig is en niet uit de aard van het 300km racen maar uit de specifieke aspecten van een technisch reglement. Dat is niet altijd negatief, het is ook de sport om er alles bij mekaar zoveel mogelijk snelheid uit te halen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een ronde inhouden om vervolgens een ronde te klappen is wel wat anders dan inhouden in de bochten om op het rechte stuk niet ingehaald te kunnen worden dunkt me.
Ach Tedquote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:36 schreef Starflyer het volgende:
Ted is Lewis al aan het hypen
[ x ]
De Ferrari hypetrain geloven ...quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:36 schreef Starflyer het volgende:
Ted is Lewis al aan het hypen
[ x ]
Racen als in, wie is puur het snelste, maar het blijft natuurlijk racen, en sommige mensen zijn moeilijker te passeren dan anderen, en sommige mensen passeren makkelijker dan anderen. Wat dat betreft blijft het racen. Verstappen passeert makkelijk, en is moeilijk te passeren. Daar komt bij dat hij nog zoveel 'hersencapaciteit' over lijkt te hebben normaliter, dat hij waarschijnlijk ook snel de nieuwe trucjes met de auto onder de knie heeft. Dat zien we eigenlijk nu al in het testen, hij doet dingen eerder dan de meesten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.
En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Het is Kravitz. Die zit er tot zijn schouders in bij Lewis, altijd al zo geweest, het maakt dat hij totaal niet meer objectief kan oordelen maar dat heeft hij zelf nooit door.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Ferrari hypetrain geloven ...
Heerlijke jaarlijkse rubriek toch?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Ferrari hypetrain geloven ...
Dat geldt voor heel team LH, zijn laatste afgang is nog geen twee weken oud en ze beginnen hem alweer te hypen en zichzelf op te zetten voor de volgende teleurstelling. Dat maakt het leedvermaak na weer een exposé als car merchant alleen maar groter.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:14 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Het is Kravitz. Die zit er tot zijn schouders in bij Lewis, altijd al zo geweest, het maakt dat hij totaal niet meer objectief kan oordelen maar dat heeft hij zelf nooit door.
Dat is zeker waar. Hard rechtuit rijden kan iedereen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar de exitsnelheid van een bocht zou het belangrijkste voor het rechte stuk moeten zijn.
8 jaar Mercedes dominantie incomingquote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
De headlines gaan/gingen wel weer over de uitspraken van Verstappen en de reacties daarop, maar wat m.i. een beetje ondergesneeuwd is geraakt is dat er van verschillende kanten (nee, niet Max) wordt gerapporteerd dat inhalen met deze auto's nog moeilijker is dan voorheen. Zowel Ocon als Leclerc als Andrea Stella namens de McLaren-coureurs hebben hier melding van gemaakt.
Echt, we gaan de vorige generatie auto's nog missen. Die waren oorspronkelijk best goed bedacht. Toto Wolff heeft veel op z'n geweten.
Ze waren wel veel te groot natuurlijk, die vorige generatie auto’s. Dus iets kleiner is wel een vooruitgang.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
De headlines gaan/gingen wel weer over de uitspraken van Verstappen en de reacties daarop, maar wat m.i. een beetje ondergesneeuwd is geraakt is dat er van verschillende kanten (nee, niet Max) wordt gerapporteerd dat inhalen met deze auto's nog moeilijker is dan voorheen. Zowel Ocon als Leclerc als Andrea Stella namens de McLaren-coureurs hebben hier melding van gemaakt.
Echt, we gaan de vorige generatie auto's nog missen. Die waren oorspronkelijk best goed bedacht. Toto Wolff heeft veel op z'n geweten.
Ze zijn 20cm korter en 10cm smaller dan vorig jaar. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar het is natuurlijk bij lange na niet genoeg om van het probleem van de te grote auto's af te komen.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze waren wel veel te groot natuurlijk, die vorige generatie auto’s. Dus iets kleiner is wel een vooruitgang.
Of we gaan de snelste file ter wereld zien.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
En het inhalen: je wil ook niet dat het te makkelijk wordt zou ik zeggen. Die vorige DRS maakte het in sommige gevallen misschien wel te makkelijk. Nu hebben ze allemaal DRS en kunnen ze om in te halen hun elektrisch systeem inzetten. Misschien wordt dat juist spannender
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?quote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
Geen ground effect meer. Net als in 2021 en eerder, voorkomt nu dirty air weer dat ze dicht op elkaar kunnen rijden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?
Wat Stella zegt is dat de inhaal-motormodus (ter vervanging van de DRS, wat je alleen binnen 1 seconde van je voorganger mag inzetten) niet genoeg snelheidsvoordeel genereert.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?
Elke race wordt beslist in de kwalificatiequote:Op zondag 15 februari 2026 16:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of we gaan de snelste file ter wereld zien.
24x Monacoquote:Op zondag 15 februari 2026 17:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Elke race wordt beslist in de kwalificatie
quote:
Ik vrees het ergste. Dan kan het alleen maar meevallen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Maar goed. Even wat onboards bekeken van de tests. Ik zie regelmatig dat auto's op het rechte stuk vermogen te kort komen om verder te versnellen omdat de accu leeg is.
Coureurs kunnen dat dus voorkomen door in de bochten langzamer te gaan, terug te schakelen naar de 1e versnelling, zodat ze meer elektrische power opbouwen. Maar ook dan is op de langere rechte stukken de elektrische aandrijving de beperking die er voor zorgt dat auto's niet verder kunnen versnellen.
Natuurlijk, zo zijn de reglementen en iedereen heeft hetzelfde.
Maar.... is dit dan de pinnacle van de autosport?
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Maar goed. Even wat onboards bekeken van de tests. Ik zie regelmatig dat auto's op het rechte stuk vermogen te kort komen om verder te versnellen omdat de accu leeg is.
Coureurs kunnen dat dus voorkomen door in de bochten langzamer te gaan, terug te schakelen naar de 1e versnelling, zodat ze meer elektrische power opbouwen. Maar ook dan is op de langere rechte stukken de elektrische aandrijving de beperking die er voor zorgt dat auto's niet verder kunnen versnellen.
Natuurlijk, zo zijn de reglementen en iedereen heeft hetzelfde.
Maar.... is dit dan de pinnacle van de autosport?
Ik geloof in meer chaos dan alleen de start. Inhaal acties waar men het niet verwacht of coureurs die met dingen bezig zijn op plekken dat het onverstandig is.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.
Starten schijnt ook moeilijker te zijn. Zal behoorlijke chaos worden de eerste races.
Daarom wordt er gesproken over de startprocedure aanpassen. Misschien 10s ipv 5 seconden tussen laatste rijder op de grid stilstaan en lights out.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.
Starten schijnt ook moeilijker te zijn. Zal behoorlijke chaos worden de eerste races.
Waarom niet?quote:Op zondag 15 februari 2026 21:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
Helft van het veld kan straks niet eens fatsoenlijk wegrijden bij de start
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat er nou precies aan de hand is, maar zoals ik het begrijp krijgen ze de accu niet opgeladen tijdens de formatieronde, terwijl het hebben van een volle accu wel cruciaal is voor een goede launch. Blijkbaar kunnen ze de accu vanuit stilstand nog wat opladen door gas te geven, maar dat duurt dus een seconde of 10 en de mensen achteraan krijgen niet zoveel tijd.quote:
Meen dat het meer in turbo lag zit. En grotere kans op stalls.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat er nou precies aan de hand is, maar zoals ik het begrijp krijgen ze de accu niet opgeladen tijdens de formatieronde, terwijl het hebben van een volle accu wel cruciaal is voor een goede launch. Blijkbaar kunnen ze de accu vanuit stilstand nog wat opladen door gas te geven, maar dat duurt dus een seconde of 10 en de mensen achteraan krijgen niet zoveel tijd.
Dit!quote:Op maandag 16 februari 2026 12:15 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Meen dat het meer in turbo lag zit. En grotere kans op stalls.
Ferarri heeft dat blijkbaar jaar geleden al aangegeven en die hebben hun auto daar op aangepast, ten koste van topsnelheid. Nu zijn er andere teams die huilie huilie doen.
https://www.the-race.com/(...)r-and-how-to-fix-it/quote:The combination of the complicated getaways, which includes revving the engine for up to 10 seconds to spin up the turbo,
Nee, het gaat erom dat teams wisten wat de regels waren, maar er gewoon niet naar gehandeld hebben en nu huilie huilie gaan doen zodat de regels alsnog aangepast worden, terwijl er kennelijk wel een team is dat erop geanticipeerd heeft.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:35 schreef Questular het volgende:
Terechte kritiek op discutabele beslissingen is huilie huilie doen?
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:51 schreef Nattekat het volgende:
Dus de regels waarvoor jaren geleden al werd gewaarschuwd zijn nog steeds even slecht als toen er gewaarschuwd werd.
Echt top.
Het zou niet erg bij de formule 1 passen (wat bijvoorbeeld als doel innovatie heeft) om tot in de eeuwigheid hetzelfde motor reglement te hanteren. Het vorige motor concept heeft 12 seizoenen standgehouden, ik denk het langste in de geschiedenis van de F1.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.
Was er veel minder gezeur geweest.
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik geloof in meer chaos dan alleen de start. Inhaal acties waar men het niet verwacht of coureurs die met dingen bezig zijn op plekken dat het onverstandig is.
Misschien te voorbarig, maar er zitten coureurs tussen die de afgelopen jaren met “normale” auto’s al apart konden doen.
De gemiddelde Amerikaanse Redditfan zal het prachtig vinden.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.
Nou denk ik wel dat een Verstappen daar ook rustig een opmerking over had gemaakt als ie ergens in het middenveld had gereden, maar goed.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Max (en Lewis) schijnen een breedgedragen sentiment onder de rijders uit te spreken, echter zit niet iedereen in de positie waarin ze het gevoel hebben dat ze hun mond open kunnen trekken zonder gevolgen.
Vergeten rembalansknopjes !quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.
Ze wilden graag nieuwe motorfabrikanten aantrekken, maar die wilden niet instappen omdat de MGU-H zo'n ingewikkeld component is. Daarom hebben ze gewerkt aan een nieuwe spec, waarin dit onderdeel is geschrapt.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.
Was er veel minder gezeur geweest.
Norris is toch van de slechte startsquote:
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?quote:Op maandag 16 februari 2026 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mogelijk zijn de eerste races van dit seizoen beste wel "entertaining" maar dan om de verkeerde redenen.
Als het nergens over gaat, gaat het leuke er heel snel van af.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?
entertaining als inquote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.
Als je op het rechte stuk zonder batterijpower zit, dan moet het in het volgende rondje anders aanpakken qua batterij-inzet. Pas je maar aan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef greysbones het volgende:
[..]
entertaining als in
poepstarts
auto's die halverwege een recht stuk zonder batt zitten
niet omdat het zo gelikt gaat zijn
Het is F1 en geen Top Gear.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.
het laatste heeft niks te maken met het eerstequote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:02 schreef Radegast het volgende:
[..]
Als je op het rechte stuk zonder batterijpower zit, dan moet het in het volgende rondje anders aanpakken qua batterij-inzet. Pas je maar aan.
Dat bv. Verstappen en Alonso hun auto's niet leuk vinden om in te rijden, daar heb ik als kijker compleet maling aan.
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze wilden graag nieuwe motorfabrikanten aantrekken, maar die wilden niet instappen omdat de MGU-H zo'n ingewikkeld component is. Daarom hebben ze gewerkt aan een nieuwe spec, waarin dit onderdeel is geschrapt.
Dat is de reden dat Audi het nu wel ziet zitten om een motor te bouwen voor F1.
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.
dat schudden van zijn hoofd.quote:
niet helemaal mee eensquote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. We gaan het meemaken. Nog een paar weken.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mogelijk zijn de eerste races van dit seizoen beste wel "entertaining" maar dan om de verkeerde redenen.
Dat was het argument ja, maar ondertussen zijn steeds meer autofabrikanten hun toekomst aan het herzien naar toch nog gewoon ICE of hybride motoren in de mix en is bv. Ford daar gewoon alweer volop aan het inzetten en juist elektra op een lager pitje aan het zetten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.
Zouden die allemaal in de smiezen hebben dat ze compleet de boot gemist hebben en nu proberen nog vlug hun zakken te vullen alvorens ze compleet onder de voet gelopen worden door de Chinese EV's?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat was het argument ja, maar ondertussen zijn steeds meer autofabrikanten hun toekomst aan het herzien naar toch nog gewoon ICE of hybride motoren in de mix en is bv. Ford daar gewoon alweer volop aan het inzetten en juist elektra op een lager pitje aan het zetten.
Ferrari being Ferrariquote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:18 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
22 seconden stationair gassen, hahaha
ze hebben in ieder geval de benzine wel voor elkaarquote:
Het versterkte elektrische component in de PU maakt die verwaarloosbare extra verbruikte brandstof meer dan goedquote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:29 schreef Wertha het volgende:
[..]
Lekker milieubewust ook. Brandstof erdoorheen jagen en 0,0 meter voortbewegen. Top.
quote:It is alleged that Merc can increase their compression from 16 (the rules) to 18:1. This is only the case when the engine is at full temp.
The rules state the test for compression is when the engine is cold.
So Merc pass the test, but may be breaking the rule of meeting requirements at all times, so in effect it's an illegal engine that passes their legality tests.
Nu eindelijk naar buiten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:15 schreef Kleffe_Dop het volgende:
En wederom technische gremlins bij Red Bull, naar verluidt vanwege een waterlek. Hadjar heeft bijna de hele ochtend in de pitbox gestaan. Weinig kilometers in vergelijking met alle andere teams.
Omdat het ook de F1 raakt:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Zouden die allemaal in de smiezen hebben dat ze compleet de boot gemist hebben en nu proberen nog vlug hun zakken te vullen alvorens ze compleet onder de voet gelopen worden door de Chinese EV's?
Ik vraag mij dat echt af. EV is toch wel waar het heen gaat. Ik denk dat het gros over 10 jaar in een Chinees rijdt. Ik rij er nu al in een.
Maargoed, dat is offtopic.
Belangrijk ook om veel water te drinken tijdens de race, volgens mij verliezen die coureurs veel vocht tijdens een race.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:15 schreef Kleffe_Dop het volgende:
En wederom technische gremlins bij Red Bull, naar verluidt vanwege een waterlek. Hadjar heeft bijna de hele ochtend in de pitbox gestaan. Weinig kilometers in vergelijking met alle andere teams.
Wel echt heel typisch gedrag van een leiding die kosten wat het kost hun idee wil doordrammen terwijl ze weten dat het gewoon ronduit kut is: druk leggen op iedereen die het moet uitvoeren om zn bek te houden.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Max (en Lewis) schijnen een breedgedragen sentiment onder de rijders uit te spreken, echter zit niet iedereen in de positie waarin ze het gevoel hebben dat ze hun mond open kunnen trekken zonder gevolgen.
quote:Compression ratio update from FIA 🚨
"A proposal has been submitted whereby, from 1 August 2026, compliance with the compression ratio limit must be demonstrated not only at ambient conditions, but also at a representative operating temperature of 130°C."
An outcome is expected within 10 days.
Komen er dus weer minimaal een half seizoen mee weg..quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:20 schreef Jane het volgende:
Daniel Valente op bsky:
[..]
[ afbeelding ]
https://bsky.app/profile/f1guydan.bsky.social/post/3mf57ndc6zk2p
Deksel op de neusquote:Op woensdag 18 februari 2026 15:36 schreef Jane het volgende:
Rode flowviz op de Williams ziet er wel dramatisch uit. Alsof 'ie een bloedneus heeft.![]()
Sector 1 heeft veel rechte stukken?quote:
En toen de batterij leeg?quote:
Ik vraag me af hoe dat dan gaat werken, want hun motorenpoule moeten die teams dan wel aan gaan passen en dat zou grid penalties betekenen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:25 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Komen er dus weer minimaal een half seizoen mee weg..
"Lolbroek" Verstappen weer in de bochtquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef Jane het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
-edit- Ik vraag me af of er een bepaald team is dat het veiligheidsaspect heeft geopperd in een poging toch nog wat aan de (start-)regels te wijzigen. Want zo komt het een beetje op me over, vooral door hoe Max er op reageert. Veiligheid is immers een van de weinige dingen die tot een vlotte aanpassing van de nieuwe regels kan leiden.
Hij hoopt dat Alonso de boel wat rechttrekt.quote:
quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Alsof Mozart zijn meesterwerk moet uitleggen aan de jostiband.
Je verliest alleen 6-7 plaatsen als die andere coureurs niet diezelfde fout maken, dus je maakt dan gewoon een fout die vele andere niet maken, en dan verdien je het ook wel plaatsen te verliezen lijkt me.quote:
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.
Ik snap in ieder geval na deze eerste tests wel waarom we sinds vorig jaar opeens weer heel veel praat hebben over een terugkeer naar dikkere motoren, teams zagen dit rampscenario vorig jaar natuurlijk al. Zeker als de carbonneutrale synthetische brandstof dit jaar gewoon goed lijkt te werken is er natuurlijk ook weinig reden om niet juist weer naar dikkere ICE-motoren te gaan.
Dat ben ik niet geheel met je eens, puur naar de brandstof kijkend (dus niet naar vervoer ervan e.d.) is het een gesloten koolstofcyclus en dus wel degelijk echt CO2-neutraal (en puur sec kijkend is natuurlijk uiteindelijk niets CO2-neutraal, ook elektrische 'brandstof' niet), daarnaast wordt dit nu echt de eerste 'grote' test voor koolstofneutrale brandstof en maakt het daarin dus wel echt een verschil.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.
Up to Speed heet het. OA hier te luisteren:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:51 schreef Adrie072 het volgende:
Weet niet waar je dat kunt vinden, maar zag op de BBC dat David Coulthard ook nu een podcast heeft. Eerste gasten o.a. Verstappen.
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:22 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat ben ik niet geheel met je eens, puur naar de brandstof kijkend (dus niet naar vervoer ervan e.d.) is het een gesloten koolstofcyclus en dus wel degelijk echt CO2-neutraal (en puur sec kijkend is natuurlijk uiteindelijk niets CO2-neutraal, ook elektrische 'brandstof' niet), daarnaast wordt dit nu echt de eerste 'grote' test voor koolstofneutrale brandstof en maakt het daarin dus wel echt een verschil.
Het is uiteindelijk allemaal zonne-energie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.
Ik vind deze echt wel mooier dan die van mij.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Alsof Mozart zijn meesterwerk moet uitleggen aan de jostiband.
Dat is gewoon een windmolen om energie op te wekken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Die achtervleugel bij Ferrari, 180graden en lift creëren lijkt wel.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is gewoon een windmolen om energie op te wekken.
Jamaar olie en kolen zorgen voor mannelijke dingen als vuur, geluid, resonantie en brute kracht. Dat moet je niet willen joh tegenwoordigquote:Op donderdag 19 februari 2026 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.
Dit is beautiful.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
Aparte manier van de achtervleugel plat leggen
[ x ]
Weeeeeequote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
[ x ]
Oftewel: pre 2026 was het wegrijden in een F1 veel te makkelijk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Proefstart van 4 auto's waar er één niet weg kwam en één extreem veel wheelspin had en ook niet echt weg kwam. 50%.
Gaat echt nergens over dit
Het was al niet makkelijk met die koppeling langzaam laten opkomen enzo.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Proefstart van 4 auto's waar er één niet weg kwam en één extreem veel wheelspin had en ook niet echt weg kwam. 50%.
Gaat echt nergens over dit
You spin me right round is nooit een goede verwijzing.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
[ x ]
Iemand denkt dat tijden iets zeggen. Allemaal keihard lachen mensen!quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:36 schreef PzKpfw het volgende:
Audi zit er verassend goed bij vandaag.
niet anders dan andersquote:Op donderdag 19 februari 2026 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iemand denkt dat tijden iets zeggen. Allemaal keihard lachen mensen!
Wat ga ik voor lul staan als Audi straks om de overwinningen strijdt
Enkel in de ogen van iemand die de waarheid graag verdraait om het zo te laten lijken.quote:
Als we nou nog in de eerste testweek zaten..quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iemand denkt dat tijden iets zeggen. Allemaal keihard lachen mensen!
Wat ga ik voor lul staan als Audi straks om de overwinningen strijdt
Mensen die vrije trainingen serieus nemen lachen we ook uit, dus tjaquote:Op donderdag 19 februari 2026 14:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als we nou nog in de eerste testweek zaten..
Rangorde is inderdaad wel langzamerhand aan het vormen. Hoe verder in de testcyclus hoe realistischer het beeld.quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als we nou nog in de eerste testweek zaten..
Ik hoop het, hij kon ook gewoon gaan tuinieren.quote:
Red Bull WDC bromancequote:
Die wordt niet wdc, want zak brown heeft liever Norris wdc. Tenzij papaya rules dat Oscar wdc mag worden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:50 schreef Nizno het volgende:
Oscar nieuwe WDC
Al drie tiende sneller dan Verstappen
de papaa rules zitten bij AMquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:08 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Die wordt niet wdc, want zak brown heeft liever Nrris wdc. Tenzij papaa rules dat Oscar wdc mag worden.
alweer gefixedquote:
wie is Nrris dan?quote:
wanneer kom jij bij de crew?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:10 schreef vosss het volgende:
Goddomme alleen maar blauwe en rooie hier?!
gaat nieuw toetsenbord kopen.quote:
formaliteitquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ben nčt 5 minuten terug van een ban gek.
Bijna 600 notes op zijn cv is niet zo'n goede pluspunt.quote:
quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:12 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Bijna 600 notes op zijn cv is niet zo'n goede pluspunt.
quote:
Al besproken in het juiste topic.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:16 schreef ESF1Gamer het volgende:
NWS / Viaplay verliest 400.000 abonnees: prijsverhoging lonkt
Burn Viaplay burn
Jij gaat ons toch verlaten als je gaat daten.quote:
Geef je een seintje als ik de 600 aantik?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:12 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Bijna 600 notes op zijn cv is niet zo'n goede pluspunt.
Wat is dit?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:19 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Jij gaat ons toch verlaten als je gaat daten.
tuurlijkquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Geef je een seintje als ik de 600 aantik?
Dat is het altijd bij hem.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat is dit?
PRIORITEITENPROBLEEM?!
Nee, wensdenken van iemand die mij weg wil hebbenquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat is dit?
PRIORITEITENPROBLEEM?!
quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:19 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ow je hebt helemaal geen date of wat bedoel je nu precies?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, wensdenken van iemand die mij weg wil hebben
Allemaal na te lezen in de KSC.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Ow je hebt helemaal geen date of wat bedoel je nu precies?
Dat sowieso als ik de berichten zo lees.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:23 schreef vosss het volgende:
Anyway, wat denken we er van. Van het komende seizoen. Ik denk dat het kutter wordt dan het was. Jullie?
*noteert*quote:
quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:24 schreef quo_ het volgende:
Wat is die Norris ook een lulletje lampekatoen zeg.
Hij heeft even afgewacht wat de anderen zeggen en draait nu als een blad aan de boom.
https://www.nu.nl/formule(...)t-meteen-klagen.html
quote:De Brit wilde naar eigen zeggen reacties uitlokken door vorige week het tegenovergestelde te zeggen.
Daarom is hij zo'n meh wdc net als Rosberg.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:24 schreef quo_ het volgende:
Hij heeft even afgewacht wat de anderen zeggen en draait nu als een blad aan de boom.
quote:
Rosberg is wel de enige geweest die de GOAT heeft kunnen afhouden van een wereldtitel!quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Daarom is hij zo'n meh wdc net als Rosberg.
en Kimi Raikkonnenquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Rosberg is wel de enige geweest die de GOAT heeft kunnen afhouden van een wereldtitel!
Echt, wat een karakterloze zak hooi zeg. Kleurloos figuur. Als die niet hard om de bocht kon in een auto zou hij de hele dag op FOK! zitten klagen.quote:
Ze wil me gewoon weg hebben, dat is het enige wat ik zelf ook volgquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Ow je hebt helemaal geen date of wat bedoel je nu precies?
Of of of!!!quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze wil me gewoon weg hebben, dat is het enige wat ik zelf ook volg
smoesjesquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze wil me gewoon weg hebben, dat is het enige wat ik zelf ook volg
quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Of of of!!!
Ze is jaloers op jouw date omdat ze liever zelf met jou ging!!!!!
Ik probeer hem te koppelen aan deze knapperd:quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Of of of!!!
Ze is jaloers op jouw date omdat ze liever zelf met jou ging!!!!!
Zodat jij met mij de horizon tegemoet wil rijden!quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik probeer hem te koppelen aan deze knapperd:
[ afbeelding ]
Oh god, dat is zulk kansloos gedrag, he. Van die mensen die niet gewoon zeggen wat ze vinden, maar die wat anders zeggen om discussie te genereren. Dood- en doodvermoeiend, dit soort lui.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:25 schreef Nizno het volgende:
[..]
De Brit wilde naar eigen zeggen reacties uitlokken door vorige week het tegenovergestelde te zeggen.
Als Max wint, vind ik het allemaal bestquote:Op donderdag 19 februari 2026 15:23 schreef vosss het volgende:
Anyway, wat denken we er van. Van het komende seizoen. Ik denk dat het kutter wordt dan het was. Jullie?
Dit soort spelletjes zijn dan ook helemaal niet besteed aan Lando. Blijf er lekker uit weg, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Echt, wat een karakterloze zak hooi zeg. Kleurloos figuur. Als die niet hard om de bocht kon in een auto zou hij de hele dag op FOK! zitten klagen.
Wel langzaam.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
[ x ]
Video is vertraagd, volgens mij valt het op normale snelheid wel meequote:
Norris draait en geeft Verstappen gelijk: 'Ik wilde niet meteen klagen'quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:24 schreef quo_ het volgende:
je post komt over alsof je verbaast bent.quote:
Dat was zeker niet mijn bedoeling.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
je post komt over alsof je verbaast bent.
Lekker close dus. Leuk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:
Interessant stukje op F1TV.
Piastri en Verstappen hebben ongeveer gelijktijdig een volledige race simulatie gedaan. Volgens F1TV, kijkende naar de stats en rondetijden, melden dat Max ongeveer 7 seconde sneller zou zijn.
Flink gat.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:
Piastri en Verstappen hebben ongeveer gelijktijdig een volledige race simulatie gedaan. Volgens F1TV, kijkende naar de stats en rondetijden, melden dat Max ongeveer 7 seconde sneller zou zijn.
Dat is niet niks inderdaad. Geeft de burger moed zeg maar.quote:
Afgesproken procedure.quote:
Dan vraag ik me af waar ze naar gekeken hebben want de McLaren is 8 tienden per ronde sneller. Doe dat maal 56 laps en het gat van Red Bull naar McLaren is 44 tot 45 seconden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:
Heb je elke ronde in een excel gezet?quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waar ze naar gekeken hebben want de McLaren is 8 tienden per ronde sneller. Doe dat maal 56 laps en het gat van Red Bull naar McLaren is 44 tot 45 seconden.
Het is F1TV zelf met dat comment vanmiddag he. Of was het op een gegeven moment 8 tienden? Wat ik snapte van het comment is dat ze de hele afstand hadden vergeleken met elkaar. Max liep wel een paar ronden voor, maar ze hadden het over de gelijke ronde en maakte daarop de vergelijking.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waar ze naar gekeken hebben want de McLaren is 8 tienden per ronde sneller. Doe dat maal 56 laps en het gat van Red Bull naar McLaren is 44 tot 45 seconden.
Nee, er zal straks wel een lijstje rondetijden online staan.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:16 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Heb je elke ronde in een excel gezet?
37.3 dus 2 tienden sneller dus als snelste ronde.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:24 schreef Jane het volgende:
Ik kom dit tegen op bsky:
[ afbeelding ]
https://bsky.app/profile/f1guydan.bsky.social/post/3mf7xiuiuqs2c
Geen leuk grapje als de helft van je collega's er wel in staat.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dit Epsteingrapje van Wolff kan niet iedereens goedkeuring wegdragen.
Prima Oostenrijkse humor toch.
[ x ]
Heeft ie al een kater aan de haak geslagen?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:19 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
dat verklaart een hoop waarom hij de juiste niet kan vinden. Hij zoekt in de verkeerde categorie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Heeft ie al een kater aan de haak geslagen?
Masi Verstappen kon dat ook.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Rosberg is wel de enige geweest die de GOAT heeft kunnen afhouden van een wereldtitel!
Dan heb je ook niets meegekregen van alle negatieve dingen, goede tactiekquote:Op vrijdag 20 februari 2026 00:53 schreef -CRASH- het volgende:
Heb de hele "winterstop" niks van F1 gevolgd.
Maar heb net een video bekeken.
En het begint toch weer te kriebelen.
Bekijk deze YouTube-video
Gewoon hier even bestellen dan krijg je er vanzelf zin in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:56 schreef Nattekat het volgende:
Ik kijk er toch wel wat minder naar uit dan gewoonlijk
quote:
Daarom juist.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heb je ook niets meegekregen van alle negatieve dingen, goede tactiek
Nieges zit er tussen Alonso en Honda.quote:
Wielspin is wel op te lossen met mappings etc. Liever teveel power dan te weinig.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:03 schreef Red_85 het volgende:
Start gaat nog niet florissant hoor bij RBR, gister Max die door 4 auto's werd ingehaald, nu Hadjar die niet heel snel van zn lijn af komt.
Honda heeft natuurlijk doelbewust zijn F1 divisie leeg laten lopen toen ze, kortstondig, besloten om weer uit de F1 te vertrekken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nieges zit er tussen Alonso en Honda.
Echt, hoe lang gaat het goed met Honda in de F1? Titels, race wins, dikke records, dik dik dik tijdperk. Terug naar Alonso: nieges.
Zou misschien kunnen zijn ja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Honda heeft natuurlijk doelbewust zijn F1 divisie leeg laten lopen toen ze, kortstondig, besloten om weer uit de F1 te vertrekken.
Tegen de tijd dat men op die beslissing terugkwam was de kennis en het talent al weg, deels naar andere functies binnen Honda, deels opgepikt door RBPT en deels weg van alles wat met F1 te maken heeft, want iedereen herinnert zich die verhalen nog wel van compleet overwerkte Honda engineers die er in de paddock bij liepen als halve zombies.
Dus in feite heb je nu te maken met een "nieuwe" F1 divisie van Honda die alle fouten uit 2015 nog een keer opnieuw gaan maken.
Jep. Die heeft echt pech.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De enige constante factor is Fernando Alonso. 💀
Hoe bestel je dan?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Gewoon hier even bestellen dan krijg je er vanzelf zin in.
F1 / Feedback gezocht op mijn F1 kalender
Help die knaker even jongens en meisjes van de FOK!F1.
Ik heb besteld voor een habbekrats en het is een leuk ding.
En je kan feedback geven zodat zijn product nog beter wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |