abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 12:44:28 #26
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220084849
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_220084923
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.

En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 13:09:48 #28
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_220085002
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:

Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Er is m.i. wel een verschil tussen het 'normale' banden managen en lift & coast toepassen aan de ene kant en wat we nu lijken te krijgen aan de andere kant. De eerste 2 (banden en l&c) gaat het om keuzes die je maakt om elders tijd te besparen. Je kunt er ook voor kiezen om een extra pitstop te doen of meer brandstof mee te nemen.

Een atleet die lange afstanden hardloopt doet ook aan management, door niet te hard te vertrekken, zodat 'ie het volhoudt tot het eind. Daar is niks mis mee en hoort er bij. Maar wat nu in de F1 gebeurt komt op mij meer over alsof ze er ineens de equivalent van een steeplechase van maken. Ineens moet je voor de lol door een waterbak. 'Kijken wat 'ie doet'.

Tuurlijk is het de eerste races best leuk om te zien hoe diverse coureurs er mee omgaan, maar zodra iedereen het onder de knie heeft, wordt het behoorlijk suf, ben ik bang.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_220085050
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.

En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Ik moet het eerst maar eens zien. Quali voelt wat kunstmatig aan, maar het kan in de race een goede uitwerking hebben. En misschien eens tijd om weer de banden robuuster te maken, te veel variabelen maakt het wat chaotisch. Maar opnieuw, eerst maar eens zien wat dit brengt.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 13:33:05 #30
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220085127
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:44 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_220085209
Even voor een leek als ik: heeft de mate waarin coureurs hun banden moeten managen voornamelijk te maken met het ontwerp van de auto of ook van de banden zelf?

Afgaande op wat Verstappen zegt, betekent het nu dat de bandenslijtage bij deze nieuwe auto's bijzonder hoog is?
  vrijdag 13 februari 2026 @ 14:16:16 #32
1986 Jane
pi_220085414
Nou ja, het beste dat Verstappen kan doen, is gewoon alles winnen. Dat is de snelste weg naar een wijziging van de regels. :P

Ik weet trouwens zeker dat Max deze tip van mij niet nodig heeft. B-)
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 14:19:25 #33
pi_220085427
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 13:47 schreef Breekfast het volgende:
Even voor een leek als ik: heeft de mate waarin coureurs hun banden moeten managen voornamelijk te maken met het ontwerp van de auto of ook van de banden zelf?
Ontwerp van de auto heeft ermee te maken, alsook het desbetreffende asfalt/layout waarop wordt gereden. En het talent van de rijder.

De band zelf heeft ook invloed op in hoeverre die moet worden gemanaget. Want de ene compound zal harder achteruitgaan dan de andere compound.
quote:
Afgaande op wat Verstappen zegt, betekent het nu dat de bandenslijtage bij deze nieuwe auto's bijzonder hoog is?
Die klaagzang van Verstappen gaat niet over de banden toch? Wel over het energiemanagement. Het moeten opladen van de batterij van de auto om op de rechte stukken genoeg energie over te hebben voor het rijden van de optimale ronde
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 14:21:17 #34
pi_220085436
quote:
80s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:16 schreef Jane het volgende:
Nou ja, het beste dat Verstappen kan doen, is gewoon alles winnen. Dat is de snelste weg naar een wijziging van de regels. :P

Ik weet trouwens zeker dat Max deze tip van mij niet nodig heeft. B-)
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.

Maar Verstappen zal naturlijk altijd zelf meedoen voor de overwinning, kijken hoe die dan over de regels gaat denken.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 13 februari 2026 @ 14:35:31 #35
1986 Jane
pi_220085555
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:

Maar Verstappen zal naturlijk altijd zelf meedoen voor de overwinning, kijken hoe die dan over de regels gaat denken.
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw. B-)

Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden. ):O Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?

Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 14:40:38 #36
pi_220085609
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:

[..]

Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden. ):O Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?

Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Ik ben helemaal niet nieuw. Ik heb zeer veel kennis over Verstappen/F1.

Ik mag dus prima de vraag stellen of Max na 1 meter te hebben geracet misschien wel anders denkt over deze regelgeving. Dat weten we nog niet, want dat kunnen we niet weten. Er is namelijk ook nog geen meter geracet met de huidige auto.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_220086016
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:

[..]

Zoals het er nu uitziet gaat hij dit jaar niet mee doen, Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.
Zonet ook twee keer achter elkaar de snelste ronde neer gezet door Antonelli maar ik denk dat Ferrari nog iets sneller gaat zijn over een ronde als ze er echt voor gaan zitten.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_220086153
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 13:33 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.

In plaats van meer F1 waardig lijkt het vooralsnog minder F1 waardig.

Gemiste kans. Snap het wel, maar toch jammer.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 15:58:40 #39
pi_220086221
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef vosss het volgende:

[..]
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.

In plaats van meer F1 waardig lijkt het vooralsnog minder F1 waardig.

Gemiste kans. Snap het wel, maar toch jammer.
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?

Dan zou het wel ultra ironisch zijn als dit reglement uiteindelijk een ultieme flop zou gaan blijken.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_220086240
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.

Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.

En het slaat werkelijk allemaal helemaal nergens op. Totale onzin om nu al de ander omhoog te gaan praten.
pi_220086323
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:58 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?

Dan zou het wel ultra ironisch zijn als dit reglement uiteindelijk een ultieme flop zou gaan blijken.
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.

Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.

En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 16:08:23 #42
pi_220086349
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.

En het slaat werkelijk allemaal helemaal nergens op. Totale onzin om nu al de ander omhoog te gaan praten.
Eens.

Het spelletje “nee zij zijn de snelste”, “nee zij!” Is toch wel echt tergend.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_220086490
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:08 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Eens.

Het spelletje “nee zij zijn de snelste”, “nee zij!” Is toch wel echt tergend.
Tergend, volstrekt irrelevant en in strijd met wat de F1 eigenlijk is.

Het gaat om de beste combinatie. Niet wie de Goat is of welke auto het beste. De ene coureur kan in de beste auto niet presteren maar in de op één na beste wagen kampioen worden. Daar gaat het om.

Maar los daarvan vind ik het wel jammer dat de F1 steeds verder loszingt van puur racen. Nu ben ik een linkse rakker en zou ik de focus op elektrische systemen moeten toejuichen, maar het concept van 'langzamer door de bochten om power te sparen' doet me wel wat pijn.
pi_220086532
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:

[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.

Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.

En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Zoals gezegd, ik ben een linkse jongen. Ik vlieg al 15 jaar niet, steek al jaren mijn vakantiegeld in verduurzaming van mijn woning. Ik koop zoveel als mogelijk lokale producten.

Maar met jouw post ben ik het eens. Als je dan F1 doet, houd het dan bij de kern. Ik vind het prima als het op enig moment wordt afgeschaft omdat het niet meer past bij de tijdsgeest, maar deze amputaties voelen gewoon niet lekker.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 16:29:35 #45
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_220086550
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.

Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.
Rini dankjewel.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 16:30:19 #46
1986 Jane
pi_220086563
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nu ben ik een linkse rakker en zou ik de focus op elektrische systemen moeten toejuichen, maar het concept van 'langzamer door de bochten om power te sparen' doet me wel wat pijn.
Ja, same.

Vond deze video van The Race ook wel verhelderend, voor degenen die zich afvragen waar het nu precies om gaat. Ze lijken het wel eens met mij, btw, dat Verstappen de regulering nog steeds kut zal vinden, ook al blijkt hij straks de snelste te zijn. :P

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 13 februari 2026 @ 16:32:46 #47
1986 Jane
pi_220086605
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:29 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.
Persoonlijk denk ik dat het niet alleen een dreigement is, maar ik vermoed wel dat hij het dan het liefst op z'n Rosbergs wil doen.
pi_220086887
:R
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 16:53:19 #49
pi_220086925
De auto van Hamilton wordt afgevoerd.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦