Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Er is m.i. wel een verschil tussen het 'normale' banden managen en lift & coast toepassen aan de ene kant en wat we nu lijken te krijgen aan de andere kant. De eerste 2 (banden en l&c) gaat het om keuzes die je maakt om elders tijd te besparen. Je kunt er ook voor kiezen om een extra pitstop te doen of meer brandstof mee te nemen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ik moet het eerst maar eens zien. Quali voelt wat kunstmatig aan, maar het kan in de race een goede uitwerking hebben. En misschien eens tijd om weer de banden robuuster te maken, te veel variabelen maakt het wat chaotisch. Maar opnieuw, eerst maar eens zien wat dit brengt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.
En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.
Ontwerp van de auto heeft ermee te maken, alsook het desbetreffende asfalt/layout waarop wordt gereden. En het talent van de rijder.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:47 schreef Breekfast het volgende:
Even voor een leek als ik: heeft de mate waarin coureurs hun banden moeten managen voornamelijk te maken met het ontwerp van de auto of ook van de banden zelf?
Die klaagzang van Verstappen gaat niet over de banden toch? Wel over het energiemanagement. Het moeten opladen van de batterij van de auto om op de rechte stukken genoeg energie over te hebben voor het rijden van de optimale rondequote:Afgaande op wat Verstappen zegt, betekent het nu dat de bandenslijtage bij deze nieuwe auto's bijzonder hoog is?
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:16 schreef Jane het volgende:
Nou ja, het beste dat Verstappen kan doen, is gewoon alles winnen. Dat is de snelste weg naar een wijziging van de regels.
Ik weet trouwens zeker dat Max deze tip van mij niet nodig heeft.
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
Maar Verstappen zal naturlijk altijd zelf meedoen voor de overwinning, kijken hoe die dan over de regels gaat denken.
Ik ben helemaal niet nieuw. Ik heb zeer veel kennis over Verstappen/F1.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Zoals het er nu uitziet gaat hij dit jaar niet mee doen, Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:33 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.
In plaats van meer F1 waardig lijkt het vooralsnog minder F1 waardig.
Gemiste kans. Snap het wel, maar toch jammer.
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:58 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?
Dan zou het wel ultra ironisch zijn als dit reglement uiteindelijk een ultieme flop zou gaan blijken.
Eens.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.
En het slaat werkelijk allemaal helemaal nergens op. Totale onzin om nu al de ander omhoog te gaan praten.
Tergend, volstrekt irrelevant en in strijd met wat de F1 eigenlijk is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens.
Het spelletje “nee zij zijn de snelste”, “nee zij!” Is toch wel echt tergend.
Zoals gezegd, ik ben een linkse jongen. Ik vlieg al 15 jaar niet, steek al jaren mijn vakantiegeld in verduurzaming van mijn woning. Ik koop zoveel als mogelijk lokale producten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.
Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.
En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ja, same.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nu ben ik een linkse rakker en zou ik de focus op elektrische systemen moeten toejuichen, maar het concept van 'langzamer door de bochten om power te sparen' doet me wel wat pijn.
Persoonlijk denk ik dat het niet alleen een dreigement is, maar ik vermoed wel dat hij het dan het liefst op z'n Rosbergs wil doen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:29 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |