Topdag. Nu al.quote:Op maandag 23 februari 2026 16:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Swallow Sunday hoeft er ook niet te komen dan zeker??
Grind is top. Enige wat echt werkt. Of een muur, maar die is altijd hard en onvergefelijk.quote:Op maandag 23 februari 2026 18:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mensen die janken om wat grindkorrels op de baan kunnen beter een andere sport kiezen.
Swallow your Steak Sunday in mijn geval dan.quote:
Nee, dat valt zelfs reuze mee. De auto's waar we de afgelopen jaren naar hebben zitten kijken waren echt loeisnel.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je ziet altijd wel bij een grote reglementswijziging dat auto's langzamer zijn he. 2.6 seconde is niet zo heel raar.
Deels waar, maar wel met de voorwaarden dat je altijd voluit moet kunnen gaan bij het racen en niet kunstmatig moet inhouden omdat de batterij leeg is/opgeladen moet wordenquote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat valt zelfs reuze mee. De auto's waar we de afgelopen jaren naar hebben zitten kijken waren echt loeisnel.
Sowieso is langzamer niet per se slechter. Het gaat om de onderlinge strijd, niet om de rondetijden.
Is zoquote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat valt zelfs reuze mee. De auto's waar we de afgelopen jaren naar hebben zitten kijken waren echt loeisnel.
Sowieso is langzamer niet per se slechter. Het gaat om de onderlinge strijd, niet om de rondetijden.
Is ook zo.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 14:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Deels waar, maar wel met de voorwaarden dat je altijd voluit moet kunnen gaan bij het racen en niet kunstmatig moet inhouden omdat de batterij leeg is/opgeladen moet worden
Wat ik gelezen heb is er een window van optimum snelheid voor het laden, en mogelijk kan langer zachtjes remmen meer opleveren dan kort hard remmen.quote:Op maandag 23 februari 2026 17:52 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat klopt toch niet? de batterij wordt geladen door de motor en/of remmen, uit laten rollen levert geen energie op, het bespaart misschien wat.
Jawel, is denk ik hetzelfde dan bij moderne personenauto'squote:Op maandag 23 februari 2026 17:52 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat klopt toch niet? de batterij wordt geladen door de motor en/of remmen, uit laten rollen levert geen energie op, het bespaart misschien wat.
Ik denk dat de motor daar wel op gebouwd zou moeten zijn. Als je bijvoorbeeld denkt aan het feit dat Verstappen riep dat ze in Monza bij 400 meter voor de chicane volgas moeten terugschakelen om genoeg energie te hebben voor de ronde, wisten ze al dat die motor een ander soort belasting zou gaan hebben dan pre 2026. Vaker hogere toeren dus.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 21:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat ik gelezen heb is er een window van optimum snelheid voor het laden, en mogelijk kan langer zachtjes remmen meer opleveren dan kort hard remmen.
Overigens denk ik ook dat we wel wat motoren kapto zien gaan de eerste races omdat coureurs proberen meer te laden door een lagere versnelling te kiezen, en daardoor te hoog in de toeren uitkomen.
De autos zullen aangepast zijn, maar Verstappen was een van de eersten (de eerste?) die in een boch terug naar de 1ste versnelling ging, een bocht die ze voorheen in 3 of 4 namen. Anderen gingen het daarna ook doen. Als de auto er op aangepast was, en iedereen wist dat, waarom deed niet iedereen dat dan vanaf het begin? En ook met aanpassingen, zal er een limiet zijn wat zo'n motor aankan. In een keer 3-5 versnellingen terugschakelen zal risky blijven lijkt me.quote:Op woensdag 25 februari 2026 13:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik denk dat de motor daar wel op gebouwd zou moeten zijn. Als je bijvoorbeeld denkt aan het feit dat Verstappen riep dat ze in Monza bij 400 meter voor de chicane volgas moeten terugschakelen om genoeg energie te hebben voor de ronde, wisten ze al dat die motor een ander soort belasting zou gaan hebben dan pre 2026. Vaker hogere toeren dus.
Nu weet ik niet of dat voorbeeld representatief gaat zijn, dat zei hij namelijk ergens eind 2023 denk ik.
Ligt ook een beetje aan de tandwielverhoudingen van de versnellingen en in hoeverre die daarop zijn aangepast.
Waarom niet iedereen het deed? Waarschijnlijk omdat ze er niet aan hadden gedacht. Het is historisch gezien ook niet heel logisch. Bijvoorbeeld ook omdat je kans hebt dat je achterwielen locken door het terugschakelen stel het verschil in ratio tussen versnellingen 1 en 2 is te groot. Maar dat terugschakelen in zijn algemeenheid energie opwekt is denk ik algemeen aangenomen. Althans, stel ik me voor.quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De autos zullen aangepast zijn, maar Verstappen was een van de eersten (de eerste?) die in een boch terug naar de 1ste versnelling ging, een bocht die ze voorheen in 3 of 4 namen. Anderen gingen het daarna ook doen. Als de auto er op aangepast was, en iedereen wist dat, waarom deed niet iedereen dat dan vanaf het begin? En ook met aanpassingen, zal er een limiet zijn wat zo'n motor aankan. In een keer 3-5 versnellingen terugschakelen zal risky blijven lijkt me.
En omdat de Verstappens natuurlijk buitencategorie zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom niet iedereen het deed? Waarschijnlijk omdat ze er niet aan hadden gedacht. Het is historisch gezien ook niet heel logisch. Bijvoorbeeld ook omdat je kans hebt dat je achterwielen locken door het terugschakelen stel het verschil in ratio tussen versnellingen 1 en 2 is te groot. Maar dat terugschakelen in zijn algemeenheid energie opwekt is denk ik algemeen aangenomen. Althans, stel ik me voor.
Het leuke aan Bahrein bocht 1 is dat in de 12 jaar dat er met de vorige motor werd gereden, er drie verschillende tactieken werden gebruikt om de bocht door te komen. Rond 2014 was het de eerste versnelling, later was het de tweede versnelling, en in 2024 gebruikte Verstappen versnelling 3. Vorig jaar 2025 gebruikte Piastri weer versnelling 2.quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:58 schreef vosss het volgende:
[..]
En omdat de Verstappens natuurlijk buitencategorie zijn.
Ik kan me nog herinneren dat voordat Jos met van Merkesteijn mee deed met die Porsche dat Jos er eerst in testte.
Na 2 rondes kwam Jos binnen en zei die dit, dat, zus en zo moet aangepast, dan is de auto een stuk sneller.
Dat bleken exact 5 punten te zijn geweest die de Porsche monteurs op voorhand anders afgesteld hadden zodat de auto makkelijker te rijden was om ff in te komen.
Dat soort gingen had Jos en dat heeft Max ook. Dus het verbaasd mij niks dat hij als eerste in de smiezen heeft dat iets anders beter werkt.
Reuze interessant. Laten we een nieuw ding toevoegen wat geen flikker meer met daadwerkelijk racen te maken heeft.quote:Op woensdag 25 februari 2026 17:42 schreef Tarado het volgende:
The key 2026 battleground teams are scrambling to exploit
'Super clipping' has become one of the key phrases of Formula 1's 2026 season build-up.
Essentially, super clipping is when the cars harvest energy while on full throttle, usually at the end of straights or through high-speed corners. It takes the energy that would go to the rear wheels and the MGU-K instead harvests it, for deployment later in the lap.
Here we take a look a detailed look at what super clipping is and why it is set to become such a big battleground.
Wel een interessant stuk, maar ik weet niet of ik het volledig mag plaatsen, het is wel gratis.
https://www.the-race.com/(...)versial-key-f1-2026/
Can prove costly straightline speed? Can???quote:If drivers switch to lift and coast, it may harvest at 350kW for the period they are doing it, but it means their wings go to high-drag corner mode - and that can prove costly for straightline speed and ultimately laptime.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |