quote:
quote:
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.quote:
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:44 schreef High-on-Fire het volgende:
Terecht dat max zich zo uitspreekt over dit achterlijke concept wat bedacht is om autofabrikanten aan te trekken. F1 is geen sport meer maar een testbaan voor autofabrikanten op deze manier.
Dan gaan ze maar naar de Formule E. Electrificatie zoveel ze willen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.
Er is gesproken om eerder te stoppen met deze regels en vanaf 2029 of 2030 te komen met nieuwe regels, maar daar wilden ze niet aan.
Nee, niets besteld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?
Gisteren binnen gekregen, de Lulham / Verstappen 1:43, als je die bedoelt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Had jij vandaag ook bericht van je bestelling bij verstappen dattie eindelijkonderweg is? Of had jij niet die Ferrari besteld en vergis ik mij nu?
Formula Prius.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:35 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.
Ze gaan namelijk ver voor de bocht al behoorlijk snelheid verliezen en kunnen beter langzaam door de bocht gaan omdat ze daardoor meer energie kunnen winnen voor op het rechte stuk en dat levert dan meer tijdwinst op.
Te belachelijk dat dit nog F1 heet.
Komt vooral omdat marketing budgetten bepaald worden door vrouwen en die willen geen ronkende motoren maar snorrende naaimachines, en nee dit is geen sneer naar vrouwen, dit is hoe marketing afdelingen denken: Bron 20 jaar met marketeers werken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De autofabrikanten (vooral Mercedes, Renault en Honda) wilden meer elektrificatie en zonder fabrikanten doe je niet veel.
Er is gesproken om eerder te stoppen met deze regels en vanaf 2029 of 2030 te komen met nieuwe regels, maar daar wilden ze niet aan.
Ow jij was dat ja. Mijn geheugen laat me een beetje in de steek de laatste paar maanden door alle toestand. Die bedoelde ik inderdaad.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 00:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gisteren binnen gekregen, de Lulham / Verstappen 1:43, als je die bedoelt.
Franz maanden terug al binnen.
Ja die zou blij zijn als zijn grootste concurrent er uit stapt natuurlijkquote:Lando Norris tikt kritische Max Verstappen op de vingers: ‘Geen enkele coureur wordt verplicht hier te zijn’
Als Max Verstappen het niet leuk vindt om in de nieuwe Formule 1-auto’s te rijden, kan hij ook gewoon stoppen. Dat zegt Lando Norris, de regerend wereldkampioen van McLaren. „We krijgen een absurd bedrag om te mogen rijden dus uiteindelijk mogen we niet echt klagen.”
https://www.ad.nl/formule(...)er-te-zijn~a21dfb85/
At the end heeft hij wel een punt. Dit zijn de regels, die gelden voor iedereen en als je het niks vindt dan ga je wat anders doen. Max moet ook niet te vaak dreigen met stoppen, dan verliest het zijn werking.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:08 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja die zou blij zijn als zijn grootste concurrent er uit stapt natuurlijk
Reverse grid in de F1 is voor mij de druppel.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef shiz het volgende:
Sorry, maar je wordt F1-coureur om hard te gaan. The pinnacle of motorsport. Niet als carričrepad 'oh ja, als ik in F1 kom, dan heb ik het financieel goed voor elkaar en hoef ik me nooit meer zorgen te maken'. 'Wees blij, het is goed geld' is een kutexcuus. Vroeger was het 'bouw de snelste auto, wees de snelste coureur': prestaties; wat is het volgende? Reverse grid in F1 om het veld nog meer kunstmatig bij elkaar te houden? Dat gaat niet meer om een competitieve edge, dat gaat dan alleen nog maar om entertainment. Dan is het niet langer meer 'sport' en dat zou ik jammer vinden. Geintjes uit de Formula E met FanBoost en wat dan ook... dan begint het meer op MarioKart (next up: olieplasjes en bananenschillen) te lijken dan motorsport.
Fan boost is al even afgeschaftquote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef shiz het volgende:
Sorry, maar je wordt F1-coureur om hard te gaan. The pinnacle of motorsport. Niet als carričrepad 'oh ja, als ik in F1 kom, dan heb ik het financieel goed voor elkaar en hoef ik me nooit meer zorgen te maken'. 'Wees blij, het is goed geld' is een kutexcuus. Vroeger was het 'bouw de snelste auto, wees de snelste coureur': prestaties; wat is het volgende? Reverse grid in F1 om het veld nog meer kunstmatig bij elkaar te houden? Dat gaat niet meer om een competitieve edge, dat gaat dan alleen nog maar om entertainment. Dan is het niet langer meer 'sport' en dat zou ik jammer vinden. Geintjes uit de Formula E met FanBoost en wat dan ook... dan begint het meer op MarioKart (next up: olieplasjes en bananenschillen) te lijken dan motorsport.
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:35 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Brundle kan mooi praten maar dat gaat veel verder dan dat.
Ze gaan namelijk ver voor de bocht al behoorlijk snelheid verliezen en kunnen beter langzaam door de bocht gaan omdat ze daardoor meer energie kunnen winnen voor op het rechte stuk en dat levert dan meer tijdwinst op.
Te belachelijk dat dit nog F1 heet.
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:24 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
At the end heeft hij wel een punt. Dit zijn de regels, die gelden voor iedereen en als je het niks vindt dan ga je wat anders doen. Max moet ook niet te vaak dreigen met stoppen, dan verliest het zijn werking.
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in de praktijk in een race zal zijn. Als iemand behoorlijk snelheid verliest ruim voor een bocht, kan een ander er dan nog langs? En is het dan zeker dat die later op het rechte stuk weer teruggepakt wordt? Dat zou wel tot behoorlijk wat gevechten en stuivertje wisselen kunnen leiden.
Er is m.i. wel een verschil tussen het 'normale' banden managen en lift & coast toepassen aan de ene kant en wat we nu lijken te krijgen aan de andere kant. De eerste 2 (banden en l&c) gaat het om keuzes die je maakt om elders tijd te besparen. Je kunt er ook voor kiezen om een extra pitstop te doen of meer brandstof mee te nemen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ik moet het eerst maar eens zien. Quali voelt wat kunstmatig aan, maar het kan in de race een goede uitwerking hebben. En misschien eens tijd om weer de banden robuuster te maken, te veel variabelen maakt het wat chaotisch. Maar opnieuw, eerst maar eens zien wat dit brengt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.
En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat maakt dit ook wel leuk: er is niemand die het echt weet. Dus die eerste race gaat eigenlijk best interessant worden. Ik ga bijna overwegen om hem live te kijken.
Ontwerp van de auto heeft ermee te maken, alsook het desbetreffende asfalt/layout waarop wordt gereden. En het talent van de rijder.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:47 schreef Breekfast het volgende:
Even voor een leek als ik: heeft de mate waarin coureurs hun banden moeten managen voornamelijk te maken met het ontwerp van de auto of ook van de banden zelf?
Die klaagzang van Verstappen gaat niet over de banden toch? Wel over het energiemanagement. Het moeten opladen van de batterij van de auto om op de rechte stukken genoeg energie over te hebben voor het rijden van de optimale rondequote:Afgaande op wat Verstappen zegt, betekent het nu dat de bandenslijtage bij deze nieuwe auto's bijzonder hoog is?
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:16 schreef Jane het volgende:
Nou ja, het beste dat Verstappen kan doen, is gewoon alles winnen. Dat is de snelste weg naar een wijziging van de regels.
Ik weet trouwens zeker dat Max deze tip van mij niet nodig heeft.
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
Maar Verstappen zal naturlijk altijd zelf meedoen voor de overwinning, kijken hoe die dan over de regels gaat denken.
Ik ben helemaal niet nieuw. Ik heb zeer veel kennis over Verstappen/F1.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Zoals het er nu uitziet gaat hij dit jaar niet mee doen, Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij al een tijdje keek, maar blijkbaar ben je nieuw.
Het feit dat Verstappen meer sprintraces heeft gewonnen dan de rest van het veld bij elkaar heeft er ook nog niet voor gezorgd dat hij de sprints tof is gaan vinden.Zo zit Max niet in elkaar. Hij zegt het er nota bene zelf nog bij, dat het er niet om gaat of hij de rijtechniek onder de knie heeft of niet. Zijn er nog steeds mensen die twijfelen of hij zulke dingen meent of niet?
Ik voorspel dat Verstappen de 'nieuwe rijstijl' straks eerder en beter weet toe te passen dan de rest en ik hoop maar dat de RBPT dan ook goed genoeg is om te winnen. En mocht hij dan aan het eind van het seizoen WDC zijn, dan voorspel ik ook dat hij nog steeds hetzelfde denkt over deze regelset.
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:33 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat klopt. Toen de regels bedacht werden wist men blijkbaar niet wat voor uitwerking dat had. Tijdens de simulaties van de teams kwam men erachter dat de batterij wel erg snel leeg raakte, waardoor men de beweegbare vleugels heeft toegevoegd om dat effect te verminderen. Ook werd er gesproken om de verhouding ICE en ERS aan te passen van 50/50 naar 65/35, maar daar wilden de autofabrikanten dus niet aan. Dus weg is het niet, waardoor de rijstijl aangepast moet worden om sneller te gaan, zoals meer lift en coast, het vroeg terugschakelen, etc.
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Eigenlijk is het allemaal ronduit kut; heel die nieuwe regels.
In plaats van meer F1 waardig lijkt het vooralsnog minder F1 waardig.
Gemiste kans. Snap het wel, maar toch jammer.
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Het leuke was dat die Mercedes in de favorieten-rol probeerde te duwen gisteren.
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:58 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Die nieuwe fabrikanten stappen toch in omdat F1 zo’n gelikte marketing toy is?
Dan zou het wel ultra ironisch zijn als dit reglement uiteindelijk een ultieme flop zou gaan blijken.
Eens.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tja, en Mercedes duwt Red Bull in de favorieten rol. En McLaren duwt ook Red Bull in de favorieten rol.
En het slaat werkelijk allemaal helemaal nergens op. Totale onzin om nu al de ander omhoog te gaan praten.
Tergend, volstrekt irrelevant en in strijd met wat de F1 eigenlijk is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens.
Het spelletje “nee zij zijn de snelste”, “nee zij!” Is toch wel echt tergend.
Zoals gezegd, ik ben een linkse jongen. Ik vlieg al 15 jaar niet, steek al jaren mijn vakantiegeld in verduurzaming van mijn woning. Ik koop zoveel als mogelijk lokale producten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.
Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.
En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens. De formule is nu eenmaal de formule.
Als je niks te managen wil hebben tijdens het rijden en alleen wil racen moet je de Clio cup rijden.
Ja, same.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nu ben ik een linkse rakker en zou ik de focus op elektrische systemen moeten toejuichen, maar het concept van 'langzamer door de bochten om power te sparen' doet me wel wat pijn.
Persoonlijk denk ik dat het niet alleen een dreigement is, maar ik vermoed wel dat hij het dan het liefst op z'n Rosbergs wil doen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:29 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Haha, nou, dat laatste zei ik niet. Persoonlijk wil ik ook coureurs zien die de limiet opzoeken. Maar je kunt niet elke keer wanneer de regels je niet zinnen gaan dreigen dat je ermee stopt. Dat kan wel, maar het verliest zijn effect op termijn.
Beide teveel tyre degradation in racecondities.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ferrari en Mercedes zien er heel goed uit.
Zonet ook twee keer achter elkaar de snelste ronde neer gezet door Antonelli maar ik denk dat Ferrari nog iets sneller gaat zijn over een ronde als ze er echt voor gaan zitten.
Juist niet, zeker Ferrari is zeer constant.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:31 schreef Radegast het volgende:
[..]
Beide teveel tyre degradation in racecondities.
quote:Fernando Alonso zegt dat de nieuwe F1-auto's niet meer uitdagend zijn om in te rijden: "Hier in Bahrein gaan we 50 kilometer per uur langzamer door bocht 12 dan we vroeger deden. Alleen maar om energie te sparen voor de rechte stukken. Zelfs onze kok in de keuken zou met deze auto's kunnen rijden."
Snelheid Minderen?quote:
Dat is niet zo. F1 is nooit een sprintklasse geweest, het zit tussen sprint en endurance in en dus moet er gemanaged worden. Dat volgt uit het feit dat bandenwissels snelheid opleveren maar tijd kosten en veel benzine meenemen meer rondetijd kost dan het oplevert.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja F1 moet, in mijn optiek, draaien om zo hard mogelijk rijden met zo snel mogelijke auto's met op zijn allerminst 8 cilinders en niet om banden sparen hybridepaketten opladen, lift en coast, volgas op je accu en alles maar managen.
Het is inmiddels een door en door corrupte organisatie, daar krijg je niet snel goede regels van.quote:Ga lekker formule e doen ofzo. Deze regels mogen van mij per direct afgeschaft worden.
En beter flikkeren ze heel het technisch en sportief reglement er achteraan.
Ik dacht eerst even dat ze wilden afstappen van die groene onzin met het afschaffen van de MGU-H, maar het is er juist erger op geworden met de 50/50 split tussen motorisch en elektrisch vermogen.quote:
Er is nooit sprake geweest van het afschaffen van "groene onzin". Ze zijn juist overgestapt naar biofuel enzo met deze generatie.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik dacht eerst even dat ze wilden afstappen van die groene onzin met het afschaffen van de MGU-H, maar het is er juist erger op geworden met de 50/50 split tussen motorisch en elektrisch vermogen.
Een ronde inhouden om vervolgens een ronde te klappen is wel wat anders dan inhouden in de bochten om op het rechte stuk niet ingehaald te kunnen worden dunkt me.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet zo. F1 is nooit een sprintklasse geweest, het zit tussen sprint en endurance in en dus moet er gemanaged worden. Dat volgt uit het feit dat bandenwissels snelheid opleveren maar tijd kosten en veel benzine meenemen meer rondetijd kost dan het oplevert.
En verder hebben ze het ook maar een beetje te doen met de regels die ze hebben en dan proberen ze zo snel mogelijk te zijn en dan leidt tot een bepaalde manier van rijden. Maar het kan natuurlijk gewoon dat de regels slecht doordacht zijn en onwenselijke effecten hebben.
[..]
Het is inmiddels een door en door corrupte organisatie, daar krijg je niet snel goede regels van.
Alonso en Hamilton waren er ook al niet over te spreken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
MaxGod durft de FIA en hun regelgeving tenminste aan te pakken.
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ja want in de jaren 90 en 00 verbrandden er ook aan de lopende band coureurs in F1-auto's zeker toen we nog met V12's, V10's en V8's reden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.
Maar goed, whatever, F1 kan back to basics met brullende motoren, playboy rijkeluiszoontjes, pitspoezen en levend verbranden in de auto. Mooie tijden waren dat.
Dus eigenlijk ontbreken alleen de pitspoezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja want in de jaren 90 en 00 verbrandden er ook aan de lopende band coureurs in F1-auto's zeker toen we nog met V12's, V10's en V8's reden.
Overigens zijn veel van de huidige coureurs ook gewoon rijkeluis zoontjes met papa's die geld teveel hebben.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:14 schreef Symphonic het volgende:
https://www.nu.nl/formule(...)o-door-de-bocht.html
Alonso was de eerste deze week en die kwam toch wel met een redelijk genuanceerd verhaal.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
Haten op pitspoezen, nu verlies je alle geloofwaardigheid.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan moeten ze 'm ook een vragen of het een beter idee is als dan de grote sponsors vertrekken en hij het voor de helft euro's en ook de helft aan veiligheid wil doen. Denk het niet want dan zou hij ook wel gewoon loonbelasting afdragen.
Maar goed, whatever, F1 kan back to basics met brullende motoren, playboy rijkeluiszoontjes, pitspoezen en levend verbranden in de auto. Mooie tijden waren dat.
Dat klopt, maar zo is er wel vaker wat in de F1 geweest wat een beetje kunstmatig is en niet uit de aard van het 300km racen maar uit de specifieke aspecten van een technisch reglement. Dat is niet altijd negatief, het is ook de sport om er alles bij mekaar zoveel mogelijk snelheid uit te halen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een ronde inhouden om vervolgens een ronde te klappen is wel wat anders dan inhouden in de bochten om op het rechte stuk niet ingehaald te kunnen worden dunkt me.
Ach Tedquote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:36 schreef Starflyer het volgende:
Ted is Lewis al aan het hypen
[ x ]
De Ferrari hypetrain geloven ...quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:36 schreef Starflyer het volgende:
Ted is Lewis al aan het hypen
[ x ]
Racen als in, wie is puur het snelste, maar het blijft natuurlijk racen, en sommige mensen zijn moeilijker te passeren dan anderen, en sommige mensen passeren makkelijker dan anderen. Wat dat betreft blijft het racen. Verstappen passeert makkelijk, en is moeilijk te passeren. Daar komt bij dat hij nog zoveel 'hersencapaciteit' over lijkt te hebben normaliter, dat hij waarschijnlijk ook snel de nieuwe trucjes met de auto onder de knie heeft. Dat zien we eigenlijk nu al in het testen, hij doet dingen eerder dan de meesten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar het is natuurlijk wel extreem kunstmatig.
En dan is het wat het is en moet je er als coureur mee om leren gaan. Maar met puur racen heeft dit toegevoegde aspect natuurlijk niks te maken.
Het is Kravitz. Die zit er tot zijn schouders in bij Lewis, altijd al zo geweest, het maakt dat hij totaal niet meer objectief kan oordelen maar dat heeft hij zelf nooit door.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Ferrari hypetrain geloven ...
Heerlijke jaarlijkse rubriek toch?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Ferrari hypetrain geloven ...
Dat geldt voor heel team LH, zijn laatste afgang is nog geen twee weken oud en ze beginnen hem alweer te hypen en zichzelf op te zetten voor de volgende teleurstelling. Dat maakt het leedvermaak na weer een exposé als car merchant alleen maar groter.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:14 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Het is Kravitz. Die zit er tot zijn schouders in bij Lewis, altijd al zo geweest, het maakt dat hij totaal niet meer objectief kan oordelen maar dat heeft hij zelf nooit door.
Dat is zeker waar. Hard rechtuit rijden kan iedereen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar de exitsnelheid van een bocht zou het belangrijkste voor het rechte stuk moeten zijn.
8 jaar Mercedes dominantie incomingquote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
De headlines gaan/gingen wel weer over de uitspraken van Verstappen en de reacties daarop, maar wat m.i. een beetje ondergesneeuwd is geraakt is dat er van verschillende kanten (nee, niet Max) wordt gerapporteerd dat inhalen met deze auto's nog moeilijker is dan voorheen. Zowel Ocon als Leclerc als Andrea Stella namens de McLaren-coureurs hebben hier melding van gemaakt.
Echt, we gaan de vorige generatie auto's nog missen. Die waren oorspronkelijk best goed bedacht. Toto Wolff heeft veel op z'n geweten.
Ze waren wel veel te groot natuurlijk, die vorige generatie auto’s. Dus iets kleiner is wel een vooruitgang.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
De headlines gaan/gingen wel weer over de uitspraken van Verstappen en de reacties daarop, maar wat m.i. een beetje ondergesneeuwd is geraakt is dat er van verschillende kanten (nee, niet Max) wordt gerapporteerd dat inhalen met deze auto's nog moeilijker is dan voorheen. Zowel Ocon als Leclerc als Andrea Stella namens de McLaren-coureurs hebben hier melding van gemaakt.
Echt, we gaan de vorige generatie auto's nog missen. Die waren oorspronkelijk best goed bedacht. Toto Wolff heeft veel op z'n geweten.
Ze zijn 20cm korter en 10cm smaller dan vorig jaar. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar het is natuurlijk bij lange na niet genoeg om van het probleem van de te grote auto's af te komen.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze waren wel veel te groot natuurlijk, die vorige generatie auto’s. Dus iets kleiner is wel een vooruitgang.
Of we gaan de snelste file ter wereld zien.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
En het inhalen: je wil ook niet dat het te makkelijk wordt zou ik zeggen. Die vorige DRS maakte het in sommige gevallen misschien wel te makkelijk. Nu hebben ze allemaal DRS en kunnen ze om in te halen hun elektrisch systeem inzetten. Misschien wordt dat juist spannender
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?quote:Op zondag 15 februari 2026 14:10 schreef Jane het volgende:
Geen ground effect meer. Net als in 2021 en eerder, voorkomt nu dirty air weer dat ze dicht op elkaar kunnen rijden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?
Wat Stella zegt is dat de inhaal-motormodus (ter vervanging van de DRS, wat je alleen binnen 1 seconde van je voorganger mag inzetten) niet genoeg snelheidsvoordeel genereert.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wat is de oorzaak van het moeilijker kunnen inhalen die ze aandragen?
Elke race wordt beslist in de kwalificatiequote:Op zondag 15 februari 2026 16:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of we gaan de snelste file ter wereld zien.
24x Monacoquote:Op zondag 15 februari 2026 17:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Elke race wordt beslist in de kwalificatie
quote:
Ik vrees het ergste. Dan kan het alleen maar meevallen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Maar goed. Even wat onboards bekeken van de tests. Ik zie regelmatig dat auto's op het rechte stuk vermogen te kort komen om verder te versnellen omdat de accu leeg is.
Coureurs kunnen dat dus voorkomen door in de bochten langzamer te gaan, terug te schakelen naar de 1e versnelling, zodat ze meer elektrische power opbouwen. Maar ook dan is op de langere rechte stukken de elektrische aandrijving de beperking die er voor zorgt dat auto's niet verder kunnen versnellen.
Natuurlijk, zo zijn de reglementen en iedereen heeft hetzelfde.
Maar.... is dit dan de pinnacle van de autosport?
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Maar goed. Even wat onboards bekeken van de tests. Ik zie regelmatig dat auto's op het rechte stuk vermogen te kort komen om verder te versnellen omdat de accu leeg is.
Coureurs kunnen dat dus voorkomen door in de bochten langzamer te gaan, terug te schakelen naar de 1e versnelling, zodat ze meer elektrische power opbouwen. Maar ook dan is op de langere rechte stukken de elektrische aandrijving de beperking die er voor zorgt dat auto's niet verder kunnen versnellen.
Natuurlijk, zo zijn de reglementen en iedereen heeft hetzelfde.
Maar.... is dit dan de pinnacle van de autosport?
Ik geloof in meer chaos dan alleen de start. Inhaal acties waar men het niet verwacht of coureurs die met dingen bezig zijn op plekken dat het onverstandig is.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.
Starten schijnt ook moeilijker te zijn. Zal behoorlijke chaos worden de eerste races.
Daarom wordt er gesproken over de startprocedure aanpassen. Misschien 10s ipv 5 seconden tussen laatste rijder op de grid stilstaan en lights out.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe zit het met liften voor de bochten, daar kunnen ze ook nog redelijk wat energie mee winnen toch? Maar als je lift, kun je mogelijk wel ingehaald worden.
Starten schijnt ook moeilijker te zijn. Zal behoorlijke chaos worden de eerste races.
Waarom niet?quote:Op zondag 15 februari 2026 21:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
Helft van het veld kan straks niet eens fatsoenlijk wegrijden bij de start
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |