Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat er nou precies aan de hand is, maar zoals ik het begrijp krijgen ze de accu niet opgeladen tijdens de formatieronde, terwijl het hebben van een volle accu wel cruciaal is voor een goede launch. Blijkbaar kunnen ze de accu vanuit stilstand nog wat opladen door gas te geven, maar dat duurt dus een seconde of 10 en de mensen achteraan krijgen niet zoveel tijd.quote:
Meen dat het meer in turbo lag zit. En grotere kans op stalls.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat er nou precies aan de hand is, maar zoals ik het begrijp krijgen ze de accu niet opgeladen tijdens de formatieronde, terwijl het hebben van een volle accu wel cruciaal is voor een goede launch. Blijkbaar kunnen ze de accu vanuit stilstand nog wat opladen door gas te geven, maar dat duurt dus een seconde of 10 en de mensen achteraan krijgen niet zoveel tijd.
Dit!quote:Op maandag 16 februari 2026 12:15 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Meen dat het meer in turbo lag zit. En grotere kans op stalls.
Ferarri heeft dat blijkbaar jaar geleden al aangegeven en die hebben hun auto daar op aangepast, ten koste van topsnelheid. Nu zijn er andere teams die huilie huilie doen.
https://www.the-race.com/(...)r-and-how-to-fix-it/quote:The combination of the complicated getaways, which includes revving the engine for up to 10 seconds to spin up the turbo,
Nee, het gaat erom dat teams wisten wat de regels waren, maar er gewoon niet naar gehandeld hebben en nu huilie huilie gaan doen zodat de regels alsnog aangepast worden, terwijl er kennelijk wel een team is dat erop geanticipeerd heeft.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:35 schreef Questular het volgende:
Terechte kritiek op discutabele beslissingen is huilie huilie doen?
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:51 schreef Nattekat het volgende:
Dus de regels waarvoor jaren geleden al werd gewaarschuwd zijn nog steeds even slecht als toen er gewaarschuwd werd.
Echt top.
Het zou niet erg bij de formule 1 passen (wat bijvoorbeeld als doel innovatie heeft) om tot in de eeuwigheid hetzelfde motor reglement te hanteren. Het vorige motor concept heeft 12 seizoenen standgehouden, ik denk het langste in de geschiedenis van de F1.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.
Was er veel minder gezeur geweest.
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik geloof in meer chaos dan alleen de start. Inhaal acties waar men het niet verwacht of coureurs die met dingen bezig zijn op plekken dat het onverstandig is.
Misschien te voorbarig, maar er zitten coureurs tussen die de afgelopen jaren met “normale” auto’s al apart konden doen.
De gemiddelde Amerikaanse Redditfan zal het prachtig vinden.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.
Nou denk ik wel dat een Verstappen daar ook rustig een opmerking over had gemaakt als ie ergens in het middenveld had gereden, maar goed.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Max (en Lewis) schijnen een breedgedragen sentiment onder de rijders uit te spreken, echter zit niet iedereen in de positie waarin ze het gevoel hebben dat ze hun mond open kunnen trekken zonder gevolgen.
Vergeten rembalansknopjes !quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat ja, en mensen die inhalen bij bochten, en dan voorbijgereden worden op lange rechte stukken. Coureurs die foutjes maken met instellingen, of daar teveel mee bezig zijn, dat soort dingen ook inderdaad. Maar wat je daar als toeschouwer van mee krijgt ben ik ook wel benieuwd naar.
Ze wilden graag nieuwe motorfabrikanten aantrekken, maar die wilden niet instappen omdat de MGU-H zo'n ingewikkeld component is. Daarom hebben ze gewerkt aan een nieuwe spec, waarin dit onderdeel is geschrapt.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:28 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ze hadden de regels van afgelopen jaren moeten voortzetten.
Was er veel minder gezeur geweest.
Norris is toch van de slechte startsquote:
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?quote:Op maandag 16 februari 2026 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mogelijk zijn de eerste races van dit seizoen beste wel "entertaining" maar dan om de verkeerde redenen.
Als het nergens over gaat, gaat het leuke er heel snel van af.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?
entertaining als inquote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Deze snap ik niet zo goed. Dus als we deze seizoensstart vermakelijke races krijgen, dan is dat iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten?
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.
Als je op het rechte stuk zonder batterijpower zit, dan moet het in het volgende rondje anders aanpakken qua batterij-inzet. Pas je maar aan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef greysbones het volgende:
[..]
entertaining als in
poepstarts
auto's die halverwege een recht stuk zonder batt zitten
niet omdat het zo gelikt gaat zijn
Het is F1 en geen Top Gear.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Vermakelijk op de 'Te land, ter zee en in de lucht'-manier is niet zo lang leuk als het een serieuze sport betreft.
het laatste heeft niks te maken met het eerstequote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:02 schreef Radegast het volgende:
[..]
Als je op het rechte stuk zonder batterijpower zit, dan moet het in het volgende rondje anders aanpakken qua batterij-inzet. Pas je maar aan.
Dat bv. Verstappen en Alonso hun auto's niet leuk vinden om in te rijden, daar heb ik als kijker compleet maling aan.
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze wilden graag nieuwe motorfabrikanten aantrekken, maar die wilden niet instappen omdat de MGU-H zo'n ingewikkeld component is. Daarom hebben ze gewerkt aan een nieuwe spec, waarin dit onderdeel is geschrapt.
Dat is de reden dat Audi het nu wel ziet zitten om een motor te bouwen voor F1.
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.
dat schudden van zijn hoofd.quote:
niet helemaal mee eensquote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. We gaan het meemaken. Nog een paar weken.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mogelijk zijn de eerste races van dit seizoen beste wel "entertaining" maar dan om de verkeerde redenen.
Dat was het argument ja, maar ondertussen zijn steeds meer autofabrikanten hun toekomst aan het herzien naar toch nog gewoon ICE of hybride motoren in de mix en is bv. Ford daar gewoon alweer volop aan het inzetten en juist elektra op een lager pitje aan het zetten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, maar we leven ook in een wereld waarin de verbrandingsmotor op z'n retour is en alles binnen de autoindustrie sowieso richting electriciteit aan het bewegen is. Autofabrikanten als Mercedes en Audi steken geen bergen geld in deze sport om met dode techniek bezig te zijn waar niks uitkomt waar ze iets aan hebben.
Zouden die allemaal in de smiezen hebben dat ze compleet de boot gemist hebben en nu proberen nog vlug hun zakken te vullen alvorens ze compleet onder de voet gelopen worden door de Chinese EV's?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat was het argument ja, maar ondertussen zijn steeds meer autofabrikanten hun toekomst aan het herzien naar toch nog gewoon ICE of hybride motoren in de mix en is bv. Ford daar gewoon alweer volop aan het inzetten en juist elektra op een lager pitje aan het zetten.
Ferrari being Ferrariquote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:18 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
22 seconden stationair gassen, hahaha
ze hebben in ieder geval de benzine wel voor elkaarquote:
Het versterkte elektrische component in de PU maakt die verwaarloosbare extra verbruikte brandstof meer dan goedquote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:29 schreef Wertha het volgende:
[..]
Lekker milieubewust ook. Brandstof erdoorheen jagen en 0,0 meter voortbewegen. Top.
quote:It is alleged that Merc can increase their compression from 16 (the rules) to 18:1. This is only the case when the engine is at full temp.
The rules state the test for compression is when the engine is cold.
So Merc pass the test, but may be breaking the rule of meeting requirements at all times, so in effect it's an illegal engine that passes their legality tests.
Nu eindelijk naar buiten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:15 schreef Kleffe_Dop het volgende:
En wederom technische gremlins bij Red Bull, naar verluidt vanwege een waterlek. Hadjar heeft bijna de hele ochtend in de pitbox gestaan. Weinig kilometers in vergelijking met alle andere teams.
Omdat het ook de F1 raakt:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Zouden die allemaal in de smiezen hebben dat ze compleet de boot gemist hebben en nu proberen nog vlug hun zakken te vullen alvorens ze compleet onder de voet gelopen worden door de Chinese EV's?
Ik vraag mij dat echt af. EV is toch wel waar het heen gaat. Ik denk dat het gros over 10 jaar in een Chinees rijdt. Ik rij er nu al in een.
Maargoed, dat is offtopic.
Belangrijk ook om veel water te drinken tijdens de race, volgens mij verliezen die coureurs veel vocht tijdens een race.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:15 schreef Kleffe_Dop het volgende:
En wederom technische gremlins bij Red Bull, naar verluidt vanwege een waterlek. Hadjar heeft bijna de hele ochtend in de pitbox gestaan. Weinig kilometers in vergelijking met alle andere teams.
Wel echt heel typisch gedrag van een leiding die kosten wat het kost hun idee wil doordrammen terwijl ze weten dat het gewoon ronduit kut is: druk leggen op iedereen die het moet uitvoeren om zn bek te houden.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Max (en Lewis) schijnen een breedgedragen sentiment onder de rijders uit te spreken, echter zit niet iedereen in de positie waarin ze het gevoel hebben dat ze hun mond open kunnen trekken zonder gevolgen.
quote:Compression ratio update from FIA 🚨
"A proposal has been submitted whereby, from 1 August 2026, compliance with the compression ratio limit must be demonstrated not only at ambient conditions, but also at a representative operating temperature of 130°C."
An outcome is expected within 10 days.
Komen er dus weer minimaal een half seizoen mee weg..quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:20 schreef Jane het volgende:
Daniel Valente op bsky:
[..]
[ afbeelding ]
https://bsky.app/profile/f1guydan.bsky.social/post/3mf57ndc6zk2p
Deksel op de neusquote:Op woensdag 18 februari 2026 15:36 schreef Jane het volgende:
Rode flowviz op de Williams ziet er wel dramatisch uit. Alsof 'ie een bloedneus heeft.![]()
Sector 1 heeft veel rechte stukken?quote:
En toen de batterij leeg?quote:
Ik vraag me af hoe dat dan gaat werken, want hun motorenpoule moeten die teams dan wel aan gaan passen en dat zou grid penalties betekenen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:25 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Komen er dus weer minimaal een half seizoen mee weg..
"Lolbroek" Verstappen weer in de bochtquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef Jane het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
-edit- Ik vraag me af of er een bepaald team is dat het veiligheidsaspect heeft geopperd in een poging toch nog wat aan de (start-)regels te wijzigen. Want zo komt het een beetje op me over, vooral door hoe Max er op reageert. Veiligheid is immers een van de weinige dingen die tot een vlotte aanpassing van de nieuwe regels kan leiden.
Hij hoopt dat Alonso de boel wat rechttrekt.quote:
quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Alsof Mozart zijn meesterwerk moet uitleggen aan de jostiband.
Je verliest alleen 6-7 plaatsen als die andere coureurs niet diezelfde fout maken, dus je maakt dan gewoon een fout die vele andere niet maken, en dan verdien je het ook wel plaatsen te verliezen lijkt me.quote:
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nu was een makkelijkere oplossing daarvoor natuurlijk juist meer ICE-power geweest en meer cilinders in plaats van meer batterij.
Ik snap in ieder geval na deze eerste tests wel waarom we sinds vorig jaar opeens weer heel veel praat hebben over een terugkeer naar dikkere motoren, teams zagen dit rampscenario vorig jaar natuurlijk al. Zeker als de carbonneutrale synthetische brandstof dit jaar gewoon goed lijkt te werken is er natuurlijk ook weinig reden om niet juist weer naar dikkere ICE-motoren te gaan.
Dat ben ik niet geheel met je eens, puur naar de brandstof kijkend (dus niet naar vervoer ervan e.d.) is het een gesloten koolstofcyclus en dus wel degelijk echt CO2-neutraal (en puur sec kijkend is natuurlijk uiteindelijk niets CO2-neutraal, ook elektrische 'brandstof' niet), daarnaast wordt dit nu echt de eerste 'grote' test voor koolstofneutrale brandstof en maakt het daarin dus wel echt een verschil.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Koolstofneutrale brandstof is een greenwashing, het brengt gewoon meer CO2 in de atmosfeer. Maar 1 klasse in 1 sport maakt daarin echt niet het verschil.
Up to Speed heet het. OA hier te luisteren:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:51 schreef Adrie072 het volgende:
Weet niet waar je dat kunt vinden, maar zag op de BBC dat David Coulthard ook nu een podcast heeft. Eerste gasten o.a. Verstappen.
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:22 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat ben ik niet geheel met je eens, puur naar de brandstof kijkend (dus niet naar vervoer ervan e.d.) is het een gesloten koolstofcyclus en dus wel degelijk echt CO2-neutraal (en puur sec kijkend is natuurlijk uiteindelijk niets CO2-neutraal, ook elektrische 'brandstof' niet), daarnaast wordt dit nu echt de eerste 'grote' test voor koolstofneutrale brandstof en maakt het daarin dus wel echt een verschil.
Het is uiteindelijk allemaal zonne-energie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.
Ik vind deze echt wel mooier dan die van mij.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Alsof Mozart zijn meesterwerk moet uitleggen aan de jostiband.
Dat is gewoon een windmolen om energie op te wekken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Die achtervleugel bij Ferrari, 180graden en lift creëren lijkt wel.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is gewoon een windmolen om energie op te wekken.
Jamaar olie en kolen zorgen voor mannelijke dingen als vuur, geluid, resonantie en brute kracht. Dat moet je niet willen joh tegenwoordigquote:Op donderdag 19 februari 2026 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alles op aarde is een gesloten koolstof-cyclus, het gaat alleen om verschillen in tijd die een koolstof-molekuul als gas, vast of vloeibaar doorbrengt. Uiteindelijk komt olie, en ook steenkool, ook van plantenresten, het duurt alleen wat langer.
Dit is beautiful.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
Aparte manier van de achtervleugel plat leggen
[ x ]
Weeeeeequote:Op donderdag 19 februari 2026 12:37 schreef Starflyer het volgende:
Aparte manier van de achtervleugel plat leggen
[ x ]
Oftewel: pre 2026 was het wegrijden in een F1 veel te makkelijk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Proefstart van 4 auto's waar er één niet weg kwam en één extreem veel wheelspin had en ook niet echt weg kwam. 50%.
Gaat echt nergens over dit
Het was al niet makkelijk met die koppeling langzaam laten opkomen enzo.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Proefstart van 4 auto's waar er één niet weg kwam en één extreem veel wheelspin had en ook niet echt weg kwam. 50%.
Gaat echt nergens over dit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |