abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220019735
pi_220020926
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:47 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, even over Starllink, al die combat- en dronefilmpjes weten het internet nog prima te bereiken... Ik heb niet het idee dat er minder gepost wordt in de diverse kanalen...
Meerendeel is nu afkomstig van fiberdrones toch? Zal wel ergens achteraf geuploaded worden.
  Forum Admin vrijdag 6 februari 2026 @ 22:08:04 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220021107
Het zal ongetwijfeld vervelend zijn daar Starlink bijna overal werkt en heel makkelijk te verkrijgen is, maar een alternatief (ook al zal dat niet zo goed werken) zullen ze wel op poten zetten of al hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220021236
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Het zal ongetwijfeld vervelend zijn daar Starlink bijna overal werkt en heel makkelijk te verkrijgen is, maar een alternatief (ook al zal dat niet zo goed werken) zullen ze wel op poten zetten of al hebben.
Sommige landen hebben alternatieven. Ook aan de andere kant van de gang.
  Forum Admin vrijdag 6 februari 2026 @ 22:18:00 #5
pi_220021254
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:16 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Sommige landen hebben alternatieven. Ook aan de andere kant van de gang.
Dat bedoel ik.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220021403
twitter

Vroeg me al af waarom het zo lang heeft geduurd. Dit zal het wel zijn inderdaad.
pi_220021457
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:29 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Vroeg me al af waarom het zo lang heeft geduurd. Dit zal het wel zijn inderdaad.
Dat klinkt hoogst aannemelijk. Zal wat zijn als de Chinezen zich in weten te kopen. :{
pi_220021516
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:29 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Nou, dan zal Starlink wel weer aan gaan in Rusland zodra de aandelen genoteerd staan.
Musk kennende, interesseert het hem daarna geen zak meer.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220023324
Zet dan gps en Galileo ook uit
Vakman pur sang
pi_220023356
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 08:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Zet dan gps en Galileo ook uit
Kan niet eens meer voor de civiele signalen. En de Russen hebben glonass en beidou.

Maar ik gok idd de ipo. Musk is nu alles onder spacex aan het schuiven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220023436
Starlink is mooi om te hebben, maar niet bijzonder of essentieel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 11:03:29 #12
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220024194
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 09:09 schreef Discombobulate het volgende:
behalve als het tegen je gebruikt wordt met raketten ,dat is echt niet grappig

https://www.telegraaf.nl/(...)orlog/130092598.html

quote:
Zelenski: 'VS willen nog voor de zomer einde aan oorlog'

De Verenigde Staten willen dat er tegen juni een vredesakkoord ligt tussen Rusland en Oekraïne en hebben voorgesteld om komende week nieuwe besprekingen te houden in Miami. Dat zegt de Oekraïense president Volodimir Zelenski. Het is volgens het staatshoofd voor het eerst dat de strijdende partijen elkaar daar zullen treffen. Eerder werd daar al overlegd via de bemiddelende partij, de VS. Kiev heeft ingestemd met het voorstel.

Ook herhaalt Zelenski dat de VS geen afspraken met Rusland mogen maken over de verdeling van de oostelijke delen van Oekraïne. Afspraken over dat nog heikele punt moeten volgens Zelenski in lijn zijn met zijn grondwet. Die dicteert dat grondgebied "ondeelbaar" is en niet eenzijdig mag worden afgenomen. Een dergelijke stap vergt een landelijk referendum, iets waarop Kiev herhaaldelijk heeft gehamerd en waartoe het zegt bereid te zijn.

Rusland zint nog altijd op het toe-eigenen van de regio's Loehansk en Donetsk en heeft wat die eis betreft geen concessies gedaan.
Ruzzia wil in Polen ook een Speciale Militaire Operatie beginnen, de autonome Drone fabricage dat zint Poetin niet zo
quote:
Poolse media: 'luchthavens dicht door golf Russische luchtaanvallen'

De "onaangekondigde militaire operatie" in Polen is afgelopen.

De gevechtsvliegtuigen die zaterdagochtend vroeg opstegen, zijn naar hun basis teruggekeerd.
Zonder een schot te lossen.

Het luchtruim boven het zuidoosten van Polen was zaterdagochtend voor onbepaalde tijd gesloten.

Poolse media bevestigen dat de maatregel een direct gevolg was van een nieuwe golf Russische luchtaanvallen op buurland Oekraïne, waarbij de Poolse luchtmacht in allerijl straaljagers liet opstijgen en daarbij steun kreeg van NAVO-toestellen.

De dreiging is intussen weg, zodat de operatie is afgerond en de luchthavens weer operationeel zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 07-02-2026 11:15:57 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220024204
Komkommers, 6 euro per stuk. Geen geld.

Bekijk deze YouTube-video
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220024284
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 18:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan heb je ook niks aan je Starlink... Kun je dan sudo rm /drone doen in je terminal ofzo?
:?

Vaag verhaal vriend.

Starlink antenne hoeft niet op een boomtop, kan prima op de grond. En die zet je neer en dan verdwijn je weer in je modderput.

Vs minuten lang met een vlag moeten zwaaien vanaf een positie waarin je van kilometers ver te zien bent.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220024678
quote:
De VS trekt Amerikaanse medewerkers terug uit Navo-kenniscentra in Nederland: ‘We houden het in de gaten’
De Verenigde Staten trekken Amerikaanse medewerkers terug uit Navo-kenniscentra in Nederland. De twee zogeheten Centres of Excellence (COE’s) in Utrecht en Den Haag maken zich op voor een ‘herijking’ van de Amerikaanse aanwezigheid, meldt een van de centra. Hoeveel Amerikanen er precies vertrekken en welke weerslag dat heeft op de centra kunnen ze nog niet inschatten.

De regering van president Donald Trump zegt al langer dat Europa op den duur voor zijn eigen verdediging moet zorgen. De VS zaaien twijfel over hun loyaliteit aan Navo-bondgenoten. Eerder trokken ze troepen terug uit Roemenië.

Ook uit Navo-commandocentra vertrekken honderden Amerikanen, meldde The Washington Post vorige maand. Het zou gaan om ongeveer de helft van het Amerikaanse personeel op een dertigtal Navo-posten.

En nu gaan er dus ook mensen uit Nederland weg. ‘Daarbij is door de VS benadrukt dat er volledige steun en commitment is aan de Navo’, zegt het ministerie van Defensie. ‘We houden het in de gaten en staan in goed contact met de COE’s in Den Haag en Utrecht, met de VS en andere partners.’
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-de-gaten~aecd9368/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220024683
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:13 schreef ExTec het volgende:
:?

Vaag verhaal vriend.

Starlink antenne hoeft niet op een boomtop, kan prima op de grond. En die zet je neer en dan verdwijn je weer in je modderput.

Vs minuten lang met een vlag moeten zwaaien vanaf een positie waarin je van kilometers ver te zien bent.
Je bent tegenwoordig per definitie al gezien. Daar hoef je niet voor in een boomtop te klimmen en met een vlag te zwaaien.
pi_220024737
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 09:09 schreef Discombobulate het volgende:
Bijzonder zat. Was niet af te luisteren, werkte instant.

Ik merk dat de evergreen 'russia stronk' weer vrij breed opspeelt, "de stoere russen bedenken wel weer wat, want zo goed zijn ze nu eenmaal", maar ik kan niks bedenken wat ervoor terug kan komen wat net zo goed is.

Dichtbijzijnste is dat ze met die consumenten ubiquiti meuk netwerk van straalzenders op gaan zetten, maar ook die dingen hebben allemaal line of sight nodig, prima te zien, drone erop en je ketting is gebroken.

Anders kun je terug naar klassiek radio, met alle nadelen van dien.
pi_220024746
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je bent tegenwoordig per definitie al gezien. Daar hoef je niet voor in een boomtop te klimmen en met een vlag te zwaaien.
Lol,

Hey ik ga hier niet met jou bediscussieren of er een verschil zit tussen ff snel out in the open zijn om iets op de grond te leggen, vs daadwerkelijk in een boomtop moeten klimmen en daar minuten moeten verblijven.
pi_220024808
Here we go again :')
pi_220024828
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:03 schreef ExTec het volgende:

Bijzonder zat. Was niet af te luisteren, werkte instant.
Een encrypted radioverbinding ook niet natuurlijk. Dat moet jij met je VBDD achtergrond ook wel weten.

quote:
Ik merk dat de evergreen 'russia stronk' weer vrij breed opspeelt, "de stoere russen bedenken wel weer wat, want zo goed zijn ze nu eenmaal", maar ik kan niks bedenken wat ervoor terug kan komen wat net zo goed is.
Dat wordt nergens gezegd. Wat ik vooral lees is dat de Russen er volledig afhankelijk van zijn. En dat is natuurlijk onzin. Makkelijk ja, onoverkomelijk, nee, zeker niet.

quote:
Dichtbijzijnste is dat ze met die consumenten ubiquiti meuk netwerk van straalzenders op gaan zetten, maar ook die dingen hebben allemaal line of sight nodig, prima te zien, drone erop en je ketting is gebroken.

Anders kun je terug naar klassiek radio, met alle nadelen van dien.
Welle bedoel je dan? Ze hoeven geen Netflix te streamen ofzo.
pi_220024842
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lol,

Hey ik ga hier niet met jou bediscussieren of er een verschil zit tussen ff snel out in the open zijn om iets op de grond te leggen, vs daadwerkelijk in een boomtop moeten klimmen en daar minuten moeten verblijven.
Nogmaals, of je nou snel ergens heen rent of niet. Je wordt gewoon gezien. De hele frontlinie ligt zo'n 15km diep aan beide zijden onder waarneming en dat weet jij ook wel.
pi_220024894
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Een encrypted radioverbinding ook niet natuurlijk. Dat moet jij met je VBDD achtergrond ook wel weten.
Zeker. Maar daar die techniek poep oud is, is het een hervatting van de ratrace: jij hebt nieuwe encryptie, tegenstander breekt het, repeat. Lukt rus moeiteloos om bv de consumer grade encryptie van motorola porto's on the fly te decrypten. Tenzij rus dan kan bogen op highly customized eigen silicon (nee), werkt dit 2 kanten op.

En encryptie voorkomt ook niet dat je uitgepeild wordt. Voormogen van zo'n starlink ding is niks ivm dat van een militraire radiowagen.

quote:
Dat wordt nergens gezegd. Wat ik vooral lees is dat de Russen er volledig afhankelijk van zijn. En dat is natuurlijk onzin. Makkelijk ja, onoverkomelijk, nee, zeker niet.
True. Op z'n ergst stuur je 20 koeriers op motoren, of paarden anno nu :') en wellicht komt er daadwerkelijk 1 aan. En die andere 19 garanderen dat je boodschap ook meteen op straat ligt.

Achteruitgang.

quote:
Welle bedoel je dan? Ze hoeven geen Netflix te streamen ofzo.
Ze gebruiken discord om live beelden van drones naar de achterlinie's te sturen? Dus ja, ze streamen wel. Geen netflix, maar dan nog.

Tijd dat het louter om platte tekst ging ligt toch wel al tijdje achter ons.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 12:35:01 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220024929
Zonder Starlink is communicatie en coordinatie een stuk lastiger. (beelden waarvan wordt gesteld dat het een Russische aanvalsgroep is die werd geraakt door 'friendly fire')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220024965
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:29 schreef ExTec het volgende:

Zeker. Maar daar die techniek poep oud is, is het een hervatting van de ratrace: jij hebt nieuwe encryptie, tegenstander breekt het, repeat. Lukt rus moeiteloos om bv de consumer grade encryptie van motorola porto's on the fly te decrypten. Tenzij rus dan kan bogen op highly customized eigen silicon (nee), werkt dit 2 kanten op.

En encryptie voorkomt ook niet dat je uitgepeild wordt. Voormogen van zo'n starlink ding is niks ivm dat van een militraire radiowagen.
De Russen zijn zo'n beetje kampioen EW op deze wereld en die zouden dan beschikken over brakke apparatuur met civiele Bamiporto encryptie?

Je hebt op de lagere tactische niveaus helemaal geen zoveel kW radiowagens... Dat is allemaal manpack. Daarbij is alles uit te peilen en te jammen.

quote:
True. Op z'n ergst stuur je 20 koeriers op motoren, of paarden anno nu :') en wellicht komt er daadwerkelijk 1 aan. En die andere 19 garanderen dat je boodschap ook meteen op straat ligt.
Alsof dat het enige alternatief is...

quote:
Achteruitgang.

Ze gebruiken discord om live beelden van drones naar de achterlinie's te sturen? Dus ja, ze streamen wel. Geen netflix, maar dan nog.
Niet relevant voor de inzet van de drone ansich, de operator aan het eind van de fo kabel bestuurt het circus. Wel leuk voor de Tiktok filmpjes en likes.

quote:
Tijd dat het louter om platte tekst ging ligt toch wel al tijdje achter ons.
Klopt. Maar tussen Starlink en de ordonnance zitten nog heel veel mogelijkheden.
pi_220025020
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:35 schreef Perrin het volgende:
Zonder Starlink is communicatie en coordinatie een stuk lastiger. (beelden waarvan wordt gesteld dat het een Russische aanvalsgroep is die werd geraakt door 'friendly fire')
Dat gebeurt westerse troepen zelfs in COIN omgevingen met alle mogelijkheden die je hebt... Voorbeelden genoeg uit bv. Afghanistan (CAN, USA, de lijst is lang en zelfs bij ons). Daar helpt Starlink verder niks aan.

En het is natuurlijk weer heel toevallig dat dit soort berichten nu plotseling opduiken. Moeten we nu maar aannemen dat dit door eigen vuur gebeurd is?

[ Bericht 14% gewijzigd door AchJa op 07-02-2026 13:26:03 (Links toegevoegd) ]
pi_220025086
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Russen zijn zo'n beetje kampioen EW op deze wereld en die zouden dan beschikken over brakke apparatuur met civiele Bamiporto encryptie?
Ja, bij TSMC ontvangen ze rus vast met open armen als ze een order komen plaatsen voor hun custom chips.

Ik weet, 'russia stronk' he? ;)

En civiel, "bami", ain't no such thing.

Al die meuk gebruikt gangbare encryptie algorithmen, a'la AES bv. Je kan wel tig keer zulke zware encryptie erop zetten, maar dan heeft de (ARM-like) CPU van je ontvanger gewoon niet genoeg capaciteit om dat on the fly te decrypten.

Wat slordig is aan dat moto verhaal is dat rus blijkbaar gewoon het root certificaat uit working memory heeft kunnen vissen. "Slordig" idd tussen aanhalingstekens, want immers voor civiel gebruik.

Maar denk niet dat rus anno nu nog gemakkelijk aan military grade varianten van die meuk kan komen.

quote:
Alsof dat het enige alternatief is...
Geen idee, maak mij wijzer?

quote:
Niet relevant voor de inzet van de drone ansich, de operator aan het eind van de fo kabel bestuurt het circus. Wel leuk voor de Tiktok filmpjes en likes.
Tenzij het niet louter gebruikt wordt om mee te kijken, maar ook om remote de boel te besturen?

quote:
Klopt. Maar tussen Starlink en de ordonnance zitten nog heel veel mogelijkheden.
Ik ben benieuwd. :)
pi_220025990
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:57 schreef ExTec het volgende:
Ja, bij TSMC ontvangen ze rus vast met open armen als ze een order komen plaatsen voor hun custom chips.

Ik weet, 'russia stronk' he? ;)
Probeer eens inhoudelijk te reageren ipv het steeds in het belachelijke te trekken.

quote:
En civiel, "bami", ain't no such thing.
JIj weet best wat ik bedoel gok ik... Binnen de zendamateur wereld worden die dingen volledig afgekraakt vanwege de gebrekkige kwaliteit en waardeloze frequentieafregeling.

https://www.bamiporto.nl/

quote:
Al die meuk gebruikt gangbare encryptie algorithmen, a'la AES bv. Je kan wel tig keer zulke zware encryptie erop zetten, maar dan heeft de (ARM-like) CPU van je ontvanger gewoon niet genoeg capaciteit om dat on the fly te decrypten.
Zelfs met een crypto geladen FM9000 uit eind jaren '80 begin jaren '90 op FHOP is afluisteren al bijna niet te doen/onmogelijk. En die had zelfs de mogelijkheid om data te verzenden.

quote:
Wat slordig is aan dat moto verhaal is dat rus blijkbaar gewoon het root certificaat uit working memory heeft kunnen vissen. "Slordig" idd tussen aanhalingstekens, want immers voor civiel gebruik.

Maar denk niet dat rus anno nu nog gemakkelijk aan military grade varianten van die meuk kan komen.
Ze zijn in staat om een shitload aan EW systemen te produceren... Russian Electronic Warfare Systems (OSINT).

quote:
Tenzij het niet louter gebruikt wordt om mee te kijken, maar ook om remote de boel te besturen?
Dan zou je meteen het hele voordeel van de fo drones teniet doen. Als dat allemaal zo eenvoudig was zouden ze niet aan de lopende band de range verhogen en dat ze inzetten op AI.

quote:
Geen idee, maak mij wijzer?

Ik ben benieuwd. :)
Op tactisch niveau? Reguliere radioverbindingen, lijnverbindingen, licht, geluid, signalen whatever. Het moet juist zo simpel en foolproof mogelijk. Als ik met een peloton voorwaarts moet heb ik daar verder geen radio of Starlink voor nodig.
pi_220026011
Ik vind het wel grappig. Waarom zou Rusland Starlink, van de vijand, op grote schaal gebruiken? Dat doe je alleen als je er een groot voordeel mee hebt.

Misschien werkt het Russissch systeem niet goed, misschien hebben ze niet genoeg, misschien is Starlink wel extreem gebruiksvriendelijke goedkoop en beteouwbaar etc etc. Geen idee, maar er is een reden waarom dat ze zoiets bizars doen.
pi_220026050
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:25 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het wel grappig. Waarom zou Rusland Starlink, van de vijand, op grote schaal gebruiken? Dat doe je alleen als je er een groot voordeel mee hebt.
Omdat het makkelijk is, niet omdat het noodzakelijk is. Net zoals het ook makkelijker is om je CP aan de walstroom (civiele stroom) te hangen ipv een aggregaat op te starten. Het is ook makkelijker om GPS te gebruiken voor je navigatie. Het is ook makkelijk dat we het WWW kunnen bereiken over het NAFIN.

Vallen die zaken weg moet je wat meer moeite doen maar je bent nog steeds Full OPS.

quote:
Misschien werkt het Russissch systeem niet goed, misschien hebben ze niet genoeg etc etc. Geen idee, maar er is een reden waarom dat ze zoiets bizars doen.
Bizars? Wat bedoel je?
pi_220026084
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Probeer eens inhoudelijk te reageren ipv het steeds in het belachelijke te trekken.
?

Ja, jij kan hier wel pontificeren dat rus ech wel prima nog aan alle onderdelen kan komen, want russia immers stronk, maar ik betwijfel het.

quote:
JIj weet best wat ik bedoel gok ik... Binnen de zendamateur wereld worden die dingen volledig afgekraakt vanwege de gebrekkige kwaliteit en waardeloze frequentieafregeling.

https://www.bamiporto.nl/

[ afbeelding ]
[..]
Zelfs met een crypto geladen FM9000 uit eind jaren '80 begin jaren '90 op FHOP is afluisteren al bijna niet te doen/onmogelijk. En die had zelfs de mogelijkheid om data te verzenden.
Kan allerhande redenen hebben waarom dat zo weinig voorstelt.

Ik maak me sterk dat goeie militaire hardware functionaliteit heeft a'la een HSM. Ga je fysiek daar mee rotzooien, wist hij de sleutels. Deze dingen zitten oa. in pin automaten.

Heb je minder dan dat, is je encryptie weg zodra je vijand z'n hand er op legt.

quote:
Ze zijn in staat om een shitload aan EW systemen te produceren... Russian Electronic Warfare Systems (OSINT).
Ja, 2023, en vanzelfsprekend zijn ze daar nog steeds zo goed in, volume zal ook volstrekt niet ingezakt zijn, russia immers stronk.

quote:
Dan zou je meteen het hele voordeel van de fo drones teniet doen. Als dat allemaal zo eenvoudig was zouden ze niet aan de lopende band de range verhogen en dat ze inzetten op AI.
?

Die zie ik niet. Bestuurder zit gewoon verder weg dan vanwaar de drone gelanceerd wordt.

Range verhogen etc is van toepassing op de laatste 2 stappen van dit:

Bestuurder -> starlink -> starlink -> zender -> drone.

quote:
Op tactisch niveau? Reguliere radioverbindingen, lijnverbindingen, licht, geluid, signalen whatever. Het moet juist zo simpel en foolproof mogelijk. Als ik met een peloton voorwaarts moet heb ik daar verder geen radio of Starlink voor nodig.
Eh, ok.

Nogmaals, zal kunnen, maar ik kan niks bedenken wat qua efficientie niet een enorme achteruitgang betekent.
pi_220026159
Zucht
pi_220026183
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:36 schreef ExTec het volgende:

?
quote:
'russia stronk'

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:57 schreef ExTec het volgende:
'russia stronk'

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:36 schreef ExTec het volgende:

russia immers stronk,

russia immers stronk.
Komt straks ook het vechten met scheppen en bejaarden weer voorbij? Ik beweer dit nl. helemaal nergens, ik leg uit dat ze er niet van afhankelijk zijn.

quote:
Kan allerhande redenen hebben waarom dat zo weinig voorstelt.

Ik maak me sterk dat goeie militaire hardware functionaliteit heeft a'la een HSM. Ga je fysiek daar mee rotzooien, wist hij de sleutels. Deze dingen zitten oa. in pin automaten.

Heb je minder dan dat, is je encryptie weg zodra je vijand z'n hand er op legt.
Ja? Dat is bij alle encryptie zo he...

quote:
Ja, 2023, en vanzelfsprekend zijn ze daar nog steeds zo goed in, volume zal ook volstrekt niet ingezakt zijn, russia immers stronk.
We zien het... Er wordt meer gejammed dan ooit tevoren....

quote:
?

Die zie ik niet. Bestuurder zit gewoon verder weg dan vanwaar de drone gelanceerd wordt.

Range verhogen etc is van toepassing op de laatste 2 stappen van dit:

Bestuurder -> starlink -> starlink -> zender -> drone.
Nogmaals, als dat zo eenvoudig was (en dat is het dus niet want binnen de killzone die steeds groter wordt kun je helemaal geen opstijgpunten uitbrengen) zouden ze dat al lang doen ipv langere fo kabels en inzetten op AI.

quote:
Eh, ok.

Nogmaals, zal kunnen, maar ik kan niks bedenken wat qua efficientie niet een enorme achteruitgang betekent.
Efficient oorlogvoeren bestaat niet bij dit soort grootschalige staal op staal conflicten. Voortzettingsvermogen is waar het op aankomt.
pi_220026242
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Omdat het makkelijk is, niet omdat het noodzakelijk is. Net zoals het ook makkelijker is om je CP aan de walstroom (civiele stroom) te hangen ipv een aggregaat op te starten. Het is ook makkelijker om GPS te gebruiken voor je navigatie. Het is ook makkelijk dat we het WWW kunnen bereiken over het NAFIN.

Vallen die zaken weg moet je wat meer moeite doen maar je bent nog steeds Full OPS.
[..]
Bizars? Wat bedoel je?
Als jij ergens nabij st Petersburg zit te vechten en de legerleiding zegt tegen jou 'we zijn de NAVO, zijn groot in alles, als je goed betrouwbaar internet nodig hebt voor je operaties dan kan je het beste ff een terminal uit Rusland halen'. Dan zouden we dat vrij bizar vinden toch?
pi_220026296
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:00 schreef BEFEM het volgende:

Als jij ergens nabij st Petersburg zit te vechten en de legerleiding zegt tegen jou 'we zijn de NAVO, zijn groot in alles, als je goed betrouwbaar internet nodig hebt voor je operaties dan kan je het beste ff een terminal uit Rusland halen'. Dan zouden we dat vrij bizar vinden toch?
Oh zo, nou ik kijk er niet echt van op, even los van het feit of dat "vuile internet" het echt nodig is. De Russen zijn sowieso veel meer van het gebruiken van zaken die ze veroveren. Het is niet dat ze bv. grootschalige eigen GNK installaties hebben, ze gebruiken gewoon een ziekenhuis in veroverd oord X, Y of Z. Als ze iets kunnen gebruiken wat handig is dan gebruiken ze dat, ongeacht herkomst. Stopt het met werken, jammer, next.

Binnen de NATO is zoiets redelijk ondenkbaar idd maar dat komt ook omdat de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied).

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 07-02-2026 15:18:14 ]
  zaterdag 7 februari 2026 @ 15:28:12 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220026375
Praktisch onbreekbare encryptie kost helemaal niet zoveel vermogen of rekenkracht. Je telefoon doet dit al met 2 vingers in zijn neus. Die technologie en algoritmen zijn ook overal te verkrijgen.
The End Times are wild
pi_220026376
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Oh zo, nou ik kijk er niet echt van op, even los van het feit of dat "vuile internet" het echt nodig is. De Russen zijn sowieso veel meer van het gebruiken van zaken die ze veroveren. Het is niet dat ze bv. grootschalige eigen GNK installaties hebben, ze gebruiken gewoon een ziekenhuis in veroverd oord X, Y of Z. Als ze iets kunnen gebruiken wat handig is dan gebruiken ze dat, ongeacht herkomst. Stopt het met werken, jammer, next.

Binnen de NATO is zoiets redelijk ondenkbaar idd maar dat komt ook omdat de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied).
Dat als je gebied inneemt je daar alles gebruikt wat je tegenkomt is niet zo gek. Je zou dom zijn om dat niet te doen. Starlink echter is, naar mijn weten en klinkt ook logischer, voornamelijk omdat ze vanuit VAE etc die terminals halen.
pi_220026520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:28 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat als je gebied inneemt je daar alles gebruikt wat je tegenkomt is niet zo gek. Je zou dom zijn om dat niet te doen. Starlink echter is, naar mijn weten en klinkt ook logischer, voornamelijk omdat ze vanuit VAE etc die terminals halen.
Tot voor kort zaten er in Russische militaire voertuigen ook Amerikaanse Cummins motoren.
pi_220026523
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
... de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied)...
_O- _O- _O-
pi_220026696
twitter

Ziedend.
pi_220026789
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:08 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ziedend.
En hoe is dat filmpje dan op internet verschenen? Of zijn ze boos dat ze geen HBO in 4K meer hebben ofzo? Of is het weer AI filmpje nummer zoveel?
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:32:58 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220027122
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
Praktisch onbreekbare encryptie kost helemaal niet zoveel vermogen of rekenkracht. Je telefoon doet dit al met 2 vingers in zijn neus. Die technologie en algoritmen zijn ook overal te verkrijgen.
Hoofdprobleem is sleutelbeheer die naar mate het aantal delers - v/d zelfde sleutel(s)paren cq bron - stijgt, lastiger wordt om dat vertrouweijk te houden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:50:06 #43
pi_220027288
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vertel.
Laat gaan.. je weet gewoon wat er komen gaat.
pi_220027991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:50 schreef AchJa het volgende:
Nogmaals, als dat zo eenvoudig was (en dat is het dus niet want binnen de killzone die steeds groter wordt kun je helemaal geen opstijgpunten uitbrengen) zouden ze dat al lang doen ipv langere fo kabels en inzetten op AI.
Dat betreft dus de laatste 2 stappen. Heeft geen weerslag op wat er voor zit.

Een bestuurder van een reaper drone, of een global hawk hoeft ook niet perse bovenop de zender te zitten he?

quote:
Efficient oorlogvoeren bestaat niet bij dit soort grootschalige staal op staal conflicten. Voortzettingsvermogen is waar het op aankomt.
Dooddoener.

Rus' communicatie gaat ff een slag achteruit, qua efficiente, en meneer slaat het allemaal wel ff plat, "efficiente bestaat sowieso niet".

:O
pi_220028070
Nieuw topic, even kijken of er interessante updates over het front zijn..

*leest twee bladzijdes met kinderachtig geruzie* helaas....

Ik ben benieuwd of Oekraïne een grote slag kan slaan nu Starlink niet meer werkt voor Russia
pi_220028117
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:31 schreef LethalNinja het volgende:

Ik ben benieuwd of Oekraïne een grote slag kan slaan nu Starlink niet meer werkt voor Russia
Lol,

Nee, want "vinden ze wel wat op, russia stronk!"

En er is me ook verteld dat efficient en veilig communiceren volstrekt irrelevant is, want het gaat om "voortzettingsvermogen".
pi_220028272
Bijna jongons
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:31 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuw topic, even kijken of er interessante updates over het front zijn..

*leest twee bladzijdes met kinderachtig geruzie* helaas....

Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 18:00:28 #48
pi_220028491
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lol,

Nee, want "vinden ze wel wat op, russia stronk!"

En er is me ook verteld dat efficient en veilig communiceren volstrekt irrelevant is, want het gaat om "voortzettingsvermogen".
Doe niet zo kinderachtig.
pi_220028791
Waar heeft @ExTec vandaag last van joh?
pi_220029430
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:26 schreef ExTec het volgende:

Dat betreft dus de laatste 2 stappen. Heeft geen weerslag op wat er voor zit.

Een bestuurder van een reaper drone, of een global hawk hoeft ook niet perse bovenop de zender te zitten he?
Correct, maar die werken ook volledig anders met een eigen dedicated verbinding. En vraag je maar eens af waarom die moeten opstijgen en landen met een dedicated GCS ter plaatse die een LOS verbinding heeft met het toestel. Op het moment dat die apparaten op 50-60kft vliegen is jamming een veel minder groot probleem.

quote:
Dooddoener.

Rus' communicatie gaat ff een slag achteruit, qua efficiente, en meneer slaat het allemaal wel ff plat, "efficiente bestaat sowieso niet".

:O
Het bestaat maar is geen issue in dit geval. Boekhouders moeten zich per definitie niet bezig houden met defensie, we zien waar ons dat gebracht heeft de afgelopen 30 jaar.
pi_220029589
Oh ja, deze hadden we ook nog, ik schatte het aantal al hoger in.

quote:
7s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 11:04 schreef ExTec het volgende:
Je legt de onhoudbare sleutel er naast?

400.000 doden, = ook 400.000 gewonden, + 400.000 awol/pow = 1,2 miljoen?
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 11:20 schreef ExTec het volgende:
Maar de cijfers komen overweldigend vanuit oekraine. Meestal nog incl. video om het te bewijzen.

En die sorteren niet voor op dat een bloedende yuri een uur later kassie wijlen is.

Aantal doden is dus hoger.
quote:
Rapport CSIS: 1,2 miljoen Russische slachtoffers

Volgens defensiedeskundige Patrick Bolder van het Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS) lijken de getallen van het in de VS gevestigde Center for Strategic and International Studies (CSIS) de meest realistische. Deze organisatie spreekt in een vorige maand gepubliceerd rapport over 1,2 miljoen Russische slachtoffers. Dat is een overkoepelende term voor militairen die zijn gedood, gewond zijn geraakt of die vermist zijn. Het Russische dodental houdt het CSIS op zeker 325.000.

Voor Oekraïne ligt dit laatste getal volgens het CSIS tussen de 100.000 en 140.000. De organisatie stelt dus dat voor elke gesneuvelde Oekraïner ruim twee Russen omkomen. Als verklaring voor de scheve verhouding noemt de organisatie de zwakkere tactieken, slechtere trainingen en het lage moraal van de Russische krijgsmacht en de sterkere positie die Oekraïne heeft als verdedigende partij.
De cijfers zijn schattingen, zo erkent de denktank. Tegelijkertijd zijn er stevige indicaties dat het kennisinstituut goed in de richting zit.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 07-02-2026 19:53:07 ]
pi_220030119
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:
Correct, maar die werken ook volledig anders met een eigen dedicated verbinding.
Ja, die dingen werken niet met starlink, zover klopt het.

Maar wat telt is of de doorvoer het aankan, de verbinding snel genoeg is zodat jij op tijd het beeld hebt, en als jij een handeling uitvoert, die op tijd aankomt. Bandbreedte en latency.

En als je kan streamen, en zoiets als COD kan spelen over starlink, kun je dus beantwoorden dat starlink daar snel genoeg voor is.

De rest laat ik even buiten beschouwing, want: irrelevant.

Punt is/was: ja, je kan prima een drone besturen nu in oekraine terwijl jij niet in de buurt van de zender (die daadwerkelijk de drone aanstuurt), of ONT in geval fiber aansturing, zit.

quote:
Het bestaat maar is geen issue in dit geval.
Een en ander zal liggen aan welke definitie van "issue" je hanteert.

Rus zal er wel geen last van hebben omdat ze "stronk" zijn (6de keer :6 )
pi_220030128
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:47 schreef AchJa het volgende:
Het Russische dodental houdt het CSIS op zeker 325.000.
Zeker.

Ondergrens dus?
pi_220030214
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je zat er gewoon weer eens naast kerel.
Nee, "kerel".

Ze hebben het over een ondergrens.

quote:
Het Russische dodental houdt het CSIS op zeker 325.000
pi_220030332
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:29 schreef ExTec het volgende:

Ja, die dingen werken niet met starlink, zover klopt het.
Kan wel hoor als het moet.

quote:
Maar wat telt is of de doorvoer het aankan, de verbinding snel genoeg is zodat jij op tijd het beeld hebt, en als jij een handeling uitvoert, die op tijd aankomt. Bandbreedte en latency.

En als je kan streamen, en zoiets als COD kan spelen over starlink, kun je dus beantwoorden dat starlink daar snel genoeg voor is.

De rest laat ik even buiten beschouwing, want: irrelevant.

Punt is/was: ja, je kan prima een drone besturen nu in oekraine terwijl jij niet in de buurt van de zender (die daadwerkelijk de drone aanstuurt), of ONT in geval fiber aansturing, zit.
Nog maar een keer, als dit allemaal zo makkelijk was hadden ze het wel gedaan he? Maar ze doen het niet, ze ontwikkelen steeds langere fo kabels en gaan steeds meer richting AI omdat ze helemaal de moeder gejammed worden tot zoveel kilometer van het front. Met of zonder Starlink. Dat het op de Ginkelse Heide of Deelen allemaal mogelijk is is allemaal pirma natuurlijk.

quote:
Een en ander zal liggen aan welke definitie van "issue" je hanteert.
Lachend 35.000 pax per maand er doorheen draaien om het vervolgens over efficientie te hebben. Want Starlink...

quote:
Rus zal er wel geen last van hebben
Quote me maar.

quote:
omdat ze "stronk" zijn (6de keer :6 )
Tsja, kinderachtig gedrag.
pi_220030345
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:35 schreef ExTec het volgende:
Nee, "kerel".

Ze hebben het over een ondergrens.
quote:
Tegelijkertijd zijn er stevige indicaties dat het kennisinstituut goed in de richting zit.
Kom maar met andere cijfers en bronnen, oh, wacht... :')
pi_220030420
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:42 schreef AchJa het volgende:
Nog maar een keer, als dit allemaal zo makkelijk was hadden ze het wel gedaan he? Maar ze doen het niet, ze ontwikkelen steeds langere fo kabels en gaan steeds meer richting AI omdat ze helemaal de moeder gejammed worden tot zoveel kilometer van het front. Met of zonder Starlink. Dat het op de Ginkelse Heide of Deelen allemaal mogelijk is is allemaal pirma natuurlijk.

Jij blijft maar negeren dat in deze stappen:

Bestuurder -> zender -> Drone

Remote alleen dit veranderd:

Bestuurder -> starlink -> starlink -> zender -> Drone

Dit stapje is penibel:

Zender -> Drone.

En daarvoor bedenken ze idd steeds allemaal andere dingen; van radio naar fiber, AI ingeval de verbinding weg valt.

Maar dat heeft niks te maken met de stappen ervoor.

quote:
Lachend 35.000 pax per maand er doorheen draaien om het vervolgens over efficientie te hebben. Want Starlink...
Eh,

Over wie heb jij het in godesnaam......?

quote:
Quote me maar.
Jankert. :6
pi_220030460
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Kom maar met andere cijfers en bronnen, oh, wacht... :')
Nee, ondanks de mededeling van dat wij van WC Eend WC Eend aanraden ("dat het kennisinstituut goed in de richting zit." Welke "kennisinstituut", nou, hunzelf? :') ),

Kan ik me prima vinden in dat het aantal KIA "zeker 350.000" is.
pi_220030657
Mijn hemel :')
pi_220031101
Oil capital.ru: Revenues to the Russian treasury from the oil and gas industry fell by 50% year-on-year in January, forcing the country to use its stash from the National Welfare Fund.

Oil capital.ru: In December 2025, India imported oil from Russia for $ 2.7 billion

RIA: Rosstat: Russia's GDP in 2025 grew by 1%

Voor de rest weer de dagelijkse stroom plunderingen van oligarchen, trein ontsporingen, etc.

[ Bericht 6% gewijzigd door oheng op 07-02-2026 22:01:17 ]
  zondag 8 februari 2026 @ 05:02:06 #63
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220032625
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:25 schreef BEFEM het volgende:

Misschien werkt het Russissch systeem niet goed, misschien hebben ze niet genoeg, misschien is Starlink wel extreem gebruiksvriendelijke goedkoop en beteouwbaar etc etc. Geen idee, maar er is een reden waarom dat ze zoiets bizars doen.
Soloslof is pissed off vanwege Palantir en Starlink, iedereen is tegen Ruzzia, -O- :X
het verlangen terug naar de machtige USSR is groot >:)

Nu wil ie toch wraak met tactical nuclear weapons, dat is beter dan al dat moderne spul

https://mission300africa.org/energysummit/speaker/lauren-dreyer/

quote:
Lauren Dreyer, vicepresident van SpaceX en hoofd van de wereldwijde dochterondernemingen van Starlink.

Lauren is verantwoordelijk voor de wereldwijde uitbreiding van Starlink bij SpaceX. Ze leidt de wereldwijde licentieverlening, marktuitbreiding, klantrelaties met grote bedrijven en strategische connectiviteitsprojecten. Gedurende haar tijd bij SpaceX heeft Lauren een cruciale rol gespeeld in het realiseren van de missie van het bedrijf om ruimtetechnologie te revolutioneren en de wereldwijde internetconnectiviteit via Starlink uit te breiden.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 08-02-2026 15:50:29 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220037246
quote:
European Parliament proposes ban on Russian steel imports — Politico.

Amendments to steel industry protection bill aim to “kill two birds with one stone.” According to Swedish MP, “this should be the easiest way to reduce Putin’s budget for the war in Ukraine.”
pi_220037266
quote:
If Russia attacks NATO troops in Ukraine, the Alliance will not consider this an attack on its countries. This will not activate either Article 4 or 5 of NATO. Secretary General Rutte told me this, — Head of the Ukrainian delegation to the NATO Parliamentary Assembly Chernev
pi_220037351
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 20:30 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zeker.

Ondergrens dus?
En van wie komen die cijfers? O ja, van Oekraine..
Als je iets moet weten van oorlog is dat men altijd de eigen doden en gewonden downplayed en de doden en gewonden van de andere kant overdrijft.. Dit om het moraal binnen eigen groep hoog te houden.

OPekraine zegt ook altijd "doden en gewonden" zodat de meerderheid denkt "dat zijn veel doden". Wat ze niet doorhebben is dat het aantal gewonden vaak veel hoger is dan het aantal doden. Ik geloof dat dit in normale oorlogen iets van 1 dode en 7 gewonden is.
Maar deze oorlog is een drone en artillerie oorlog, dus daar kan het anders liggen.

De pro Oekrainse media zijn vaak niet zo realistisch, net zoals de pro Russia media overigens.

Helaas worden de eerste in het Westen enorm serieus genomen.
pi_220039716
twitter
pi_220039917
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer deze gaat zingen. Zal ongetwijfeld bekend gemaakt worden
pi_220040277
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 05:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Soloslof is pissed off vanwege Palantir en Starlink, iedereen is tegen Ruzzia, -O- :X
het verlangen terug naar de machtige USSR is groot >:)

Nu wil ie toch wraak met tactical nuclear weapons, dat is beter dan al dat moderne spul

https://mission300africa.org/energysummit/speaker/lauren-dreyer/
[ afbeelding ]
[..]

Ben ik toch benieuwd, dit is een serieuze vraag en dat kan je ook breder trekken. Maar nu met de focus op Oekraïne. Hoe zit het nou met de taktische nucleaire raketten? Andere raketten kunnen ze uit de lucht schieten, bij de nuclaire snap ik dat als je ze boven de stad kapot schiet dat ze alsnog veel schade aanbrengen maar is dat dan meer of minder dan wanneer ze de grond raken? Of is het zo dat je ze alleen effectief kan aanpakken door ze uit de lucht te schieten terwijl ze net gelanceerd zijn en nog omhoog gaan wat natuurlijk lastig is?

De reden dat ik hiernaar vraag is dat Oekraïne best goede luchtafweer heeft. Raketten waarvan Russia zei "ja die zei te snel die pakken jullie nooit !!!!!111111111, die werden gewoon uit de lucht geschoten"
  zondag 8 februari 2026 @ 19:44:05 #70
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220040319
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 19:39 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Ben ik toch benieuwd, dit is een serieuze vraag en dat kan je ook breder trekken. Maar nu met de focus op Oekraïne. Hoe zit het nou met de taktische nucleaire raketten? Andere raketten kunnen ze uit de lucht schieten, bij de nuclaire snap ik dat als je ze boven de stad kapot schiet dat ze alsnog veel schade aanbrengen maar is dat dan meer of minder dan wanneer ze de grond raken? Of is het zo dat je ze alleen effectief kan aanpakken door ze uit de lucht te schieten terwijl ze net gelanceerd zijn en nog omhoog gaan wat natuurlijk lastig is?

De reden dat ik hiernaar vraag is dat Oekraïne best goede luchtafweer heeft. Raketten waarvan Russia zei "ja die zei te snel die pakken jullie nooit !!!!!111111111, die werden gewoon uit de lucht geschoten"
Mogelijk is er al overleg geweest tussen NATO landen en Ruzzia over deze hypothetische mogelijkheid
Ik heb het idee dat Polen al bezig is met drone en raketten bouwen

raketten levert heel veel schade op maar geen machtsovername van een land
De russen zijn het spuugzat
pi_220040537
quote:

[..]

Tactische kernwapens kan Rusland op allerlei manieren inzetten. Ook als gewone artilleriegranaat.
De schade van zo'n wapen is ook erg beperkt.
  zondag 8 februari 2026 @ 20:12:03 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220040555
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Tactische kernwapens kan Rusland op allerlei manieren inzetten. Ook als gewone artilleriegranaat.
Nou… dat valt tegen hoor!
The End Times are wild
  zondag 8 februari 2026 @ 20:13:22 #73
38496 Perrin
pi_220040564
NOEKS
pi_220040601
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik denk dat de psychologische schade het grootst is. Zeker wanneer je zelf niet kunt terugslaan. Ook met een klein wapen.
pi_220040762
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:43 schreef 3rr0r het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de “veiligheidsgaranties” echt iets voorstellen.

De NAVO gaat niet op Russen schieten.
pi_220040825
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:19 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Ik denk dat de psychologische schade het grootst is. Zeker wanneer je zelf niet kunt terugslaan. Ook met een klein wapen.
Ik denk dat je je totaal niet beseft hoe veel schade zo'n wapen geeft, ook al is het 'tactisch'.
pi_220040908
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik denk dat je je totaal niet beseft hoe veel schade zo'n wapen geeft, ook al is het 'tactisch'.
Maar al te goed. Vandaar ook mijn comment.
  zondag 8 februari 2026 @ 23:11:33 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220041873
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vermoed dat niemand beseft wat dergelijke wapens bij hun gebruik (gaan) aanrichten.

De term tactisch is wmb een eufemisme omdat dit een beperkte inzet zou zijn van een nucleaire capaciteit op alleen het slagveld. dat best heel wijd en verspreid kan zijn zoals bij conventionele wapens tot bv burgerdoelen.
De voortvloeiende gevolgen van het gebruik zijn naast volstrekt onbekend, ook niet te duiden omdat bmw dit soort wapens nog nooit (eerder) zijn gebruikt in een oorlogssetting.

Tactische kernwapens hebben net als strategische versie, alleen maar waarde om mee te kunnen dreigen.
Ze gebruiken is simpelweg einde oefening want de één of de ander, zal het er niet bij laten zitten.
  zondag 8 februari 2026 @ 23:26:21 #79
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220041928
quote:

Het gevaar dat een kernraket alsnog "ontploft" wanneer die beschadigd raakt door afweer, is extreem klein.

Juist nucleaire wapens - ook die van de Russen - zijn omgeven tal van fail-safe systemen die voorkomen dat het ongecontroleerd tot haar (kern)reactie kan komen. Een reactie die alleen ontstaat wanneer alles precies, volgens berekening, verloopt als gepland. Eén milliseconde eerder of later met tal van andere factoren en je hebt niets.

Fail-safe, al was het maar dat het ding ook niet tot "explosie" komt in de buurt van degene die het daartoe wil inzetten. Die kernreactie(s) op gang brengen luistert heel nauw en is verder niet zo makkelijk als dynamiet ontsteken of een raket naar de maan sturen.
De gedachte dat die dingen vanzelf tot ontploffing (betere term is: tot kernreactie) komen, kan je al helemaal vergeten.

Wat het ergste gevaar vormt is het materiaal van die kernraketten door destructie van bv een reguliere explosie wordt verspreid en dan (als "vuile bom") een gebied treft.
pi_220042033
twitter

F16 doet brrrrrrrrrt.
pi_220042064
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 23:53 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

F16 doet brrrrrrrrrt.
Weet niet, lijkt fake.
pi_220042679
twitter

De medewerker die dit geplaatst heeft zal morgen wel verdronken zijn in zijn badkuip.

Er klopt ook niets van de genoemde prijzen maar goed de waarheid is een rekbaar begrip bij onze Russische vrinden.
pi_220043150
Na één maand zit Rusland al bijna halverwege begrotingstekort voor hele jaar

Na één maand heeft Rusland al de helft van zijn begrotingstekort voor het hele jaar erdoorheen gejaagd. Dat blijkt uit cijfers die het ministerie van Financiën heeft gepubliceerd. Het enorme tekort is te danken aan de daling in de inkomsten voor olie en gas. Rusland zag zijn totale belastinginkomsten in de eerste maand met 11,6 procent afnemen ten opzichte van vorig jaar.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ekort-voor-hele-jaar

*O*
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220043174
pi_220043339
Lijkt me een kwestie van tijd voor kranten in ru gewoon dit soort dingen niet meer mogen rapporteren.
pi_220043363
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:Er klopt ook niets van de genoemde prijzen
rusland klopt wel redelijk, als je de prijs rekent in roebels ipv dollarcent. In sommige regio's moet je wel Al-92 nemen.
pi_220044369
Komkommers zijn minstens 300 roebel per kilo.
Tomaten zijn minstens 220 roebel per kilo.

Maar dat zijn dan de bodemprijzen. Bron: 5ka, Perekrestok.
pi_220045087
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 09:58 schreef oheng het volgende:

[..]
rusland klopt wel redelijk, als je de prijs rekent in roebels ipv dollarcent. In sommige regio's moet je wel Al-92 nemen.
Dat klopt misschien maar in België heb ik vorige week 1,40 betaald.
pi_220045099
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Jij verdient geen 300 roebels per maand (hoop ik voor je).
pi_220045158
quote:
7s.gif Op maandag 9 februari 2026 13:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
Jij verdient geen 300 roebels per maand (hoop ik voor je).
Daar heb ik toch niks mee te maken? Wie heeft het over PPP? De bedragen in de afbeelding kloppen simpelweg niet. En dat de Krim en de geannexeerde gebieden door de ambassade als Oekraïens worden erkend is een leuke extra.
  maandag 9 februari 2026 @ 13:08:13 #91
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220045165
quote:

[..]
Er staat dan ook per 9 januari, 2023.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220045362
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]

De medewerker die dit geplaatst heeft zal morgen wel verdronken zijn in zijn badkuip.

Er klopt ook niets van de genoemde prijzen maar goed de waarheid is een rekbaar begrip bij onze Russische vrinden.
Want jij weet nog exact de prijzen van 2023?
Of ben je alles gaan onderzoeken hoe het toen was?
pi_220045795
quote:

[..]
Dat plaatje zijn de cijfers van 2023, dus dat die niet overeenkomen met vandaag lijkt me logisch.

edit: spuitelf. :@
pi_220045811
We gaan zien wat er van uit komt, misschien wel helemaal niks, maar:

twitter
pi_220045848
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 23:26 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het gevaar dat een kernraket alsnog "ontploft" wanneer die beschadigd raakt door afweer, is extreem klein.

Juist nucleaire wapens - ook die van de Russen - zijn omgeven tal van fail-safe systemen die voorkomen dat het ongecontroleerd tot haar (kern)reactie kan komen. Een reactie die alleen ontstaat wanneer alles precies, volgens berekening, verloopt als gepland. Eén milliseconde eerder of later met tal van andere factoren en je hebt niets.

Fail-safe, al was het maar dat het ding ook niet tot "explosie" komt in de buurt van degene die het daartoe wil inzetten. Die kernreactie(s) op gang brengen luistert heel nauw en is verder niet zo makkelijk als dynamiet ontsteken of een raket naar de maan sturen.
De gedachte dat die dingen vanzelf tot ontploffing (betere term is: tot kernreactie) komen, kan je al helemaal vergeten.

Wat het ergste gevaar vormt is het materiaal van die kernraketten door destructie van bv een reguliere explosie wordt verspreid en dan (als "vuile bom") een gebied treft.
OK interessante informatie, dus als ik het goed begrijp is een sterke raket vaak niet genoeg om een nuclaire raket tijdens de vlucht uit te schakelen? Omdat een onderdeel van de nuclaire raket (waar het om gaat) dusdanig sterk is dat hij intact blijft tot hij een bepaalde plek heeft bereikt?

Wat ik mij van documentaires van Japan kan herinneren is dat de Amerikanen de noeks iets boven de stad lieten afgaan voor maximale schade. Iets hoger of lager en de impact was "kleiner"...
  Moderator maandag 9 februari 2026 @ 14:58:40 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220046173
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:21 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
OK interessante informatie, dus als ik het goed begrijp is een sterke raket vaak niet genoeg om een nuclaire raket tijdens de vlucht uit te schakelen? Omdat een onderdeel van de nuclaire raket (waar het om gaat) dusdanig sterk is dat hij intact blijft tot hij een bepaalde plek heeft bereikt?

Wat ik mij van documentaires van Japan kan herinneren is dat de Amerikanen de noeks iets boven de stad lieten afgaan voor maximale schade. Iets hoger of lager en de impact was "kleiner"...
Nee het is nagenoeg niet (heel kleine kans) mogelijk dat het vernietigen van een kernraket een kernexplosie veroorzaakt

Ze kunnen natuurlijk wel kapot
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 9 februari 2026 @ 15:27:25 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220046372
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:58 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee het is nagenoeg niet (heel kleine kans) mogelijk dat het vernietigen van een kernraket een kernexplosie veroorzaakt

Ze kunnen natuurlijk wel kapot
Die kans is nihil
The End Times are wild
pi_220051282
twitter

Deze man heeft wel een punt.
  Forum Admin maandag 9 februari 2026 @ 21:09:41 #99
pi_220051296
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]

Nee niet echt. Het is een vrij onrealistisch scenario. Een front kan zeker in elkaar zakken en gaten vertonen, dat hebben we al gezien. Opstomen tm Kiev is echt heel andere koek.
  Forum Admin maandag 9 februari 2026 @ 21:10:24 #100
pi_220051303
Het is net zo'n realistisch scenario als het Russische front dat in elkaar zakt en Oekraïne dat al haar land heroverd.
pi_220051459
quote:
[ x ]

Misschien toch weer zo'n muur bouwen.
pi_220051505
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:32 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Misschien toch weer zo'n muur bouwen.
We hadden de oude gewoon moeten laten staan
  Moderator maandag 9 februari 2026 @ 21:40:54 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220051544
niet echt
  Forum Admin maandag 9 februari 2026 @ 21:43:34 #104
pi_220051573
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:37 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
We hadden de oude gewoon moeten laten staan
Je kan nu nog naar oost Duitsland en de littekens zien van dat feestje. Ik kan je Dessau aanraden.
pi_220051602
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kan nu nog naar oost Duitsland en de littekens zien van dat feestje. Ik kan je Dessau aanraden.
Nee bedankt, ik ben geen ramptoerist.
  maandag 9 februari 2026 @ 21:58:56 #106
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220051729
quote:
[ x ]

Dit is precies het scenario wat iedereen op 24 februari 2022 dacht dat zou gebeuren en niet is gebeurd.
  maandag 9 februari 2026 @ 22:35:48 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220052004
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:47 schreef AchJa het volgende:
Oh ja, deze hadden we ook nog, ik schatte het aantal al hoger in.
[..]
[..]
Rapport CSIS: 1,2 miljoen Russische slachtoffers

Volgens defensiedeskundige Patrick Bolder van het Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS) lijken de getallen van het in de VS gevestigde Center for Strategic and International Studies (CSIS) de meest realistische. Deze organisatie spreekt in een vorige maand gepubliceerd rapport over 1,2 miljoen Russische slachtoffers. Dat is een overkoepelende term voor militairen die zijn gedood, gewond zijn geraakt of die vermist zijn. Het Russische dodental houdt het CSIS op zeker 325.000.

Voor Oekraïne ligt dit laatste getal volgens het CSIS tussen de 100.000 en 140.000. De organisatie stelt dus dat voor elke gesneuvelde Oekraïner ruim twee Russen omkomen. Als verklaring voor de scheve verhouding noemt de organisatie de zwakkere tactieken, slechtere trainingen en het lage moraal van de Russische krijgsmacht en de sterkere positie die Oekraïne heeft als verdedigende partij.
De cijfers zijn schattingen, zo erkent de denktank. Tegelijkertijd zijn er stevige indicaties dat het kennisinstituut goed in de richting zit.
Die verhouding 1/3 wordt ook deels veroorzaakt doordat Rusland bijna voortdurend in de aanval is en nog steeds terrein inneemt. Ik denk dat wanneer Oekraine het offensief gaat voeren en de huidige bezette gebieden gaat terugveroveren deze verhouding wel eens grotendeels zou kunnen omklappen.
Dat er zwakkere tactieken en slechtere trainingen zijn geloof ik niet zo. Net zoals de Oekrainers hebben de Russen inmiddels een enorme berg ervaring rechtstreeks van het front. Ook zij zullen Lessons Learned toepassen, zit standaard ingebakken in hun systeem. De technische voordelen en inlichtingenpositie van Oekraien wordt ook gecompenseerd door het Russische overwicht in artillerie.
Dus ik denk dat het verschil in ratio grotendeels komt doordat Rusland dus het aanvallend gevecht voert.
The End Times are wild
  maandag 9 februari 2026 @ 22:41:20 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220052031
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee niet echt. Het is een vrij onrealistisch scenario. Een front kan zeker in elkaar zakken en gaten vertonen, dat hebben we al gezien. Opstomen tm Kiev is echt heel andere koek.
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is net zo'n realistisch scenario als het Russische front dat in elkaar zakt en Oekraïne dat al haar land heroverd.
Toch zijn in de geschiedenis wel voorbeelden van een front dat opeens ineenzakt. Als een land helemaal tot de laatste druppel leeggebloed is. Pak het Duitse front in 1918.
De geschiedenis wijst echter ook uit dat zoiets véél langer kan duren dan iedereen denkt. En zeker als landen, zowel Rusland als Oekraine, door derde partijen ondersteund bljven worden.
The End Times are wild
  dinsdag 10 februari 2026 @ 01:39:01 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220052376
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:21 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

De "noek", een uiterst verfiijnd ding, hoeft niet perse stuk maar buiten werking gesteld worden zodat die niet tot haar (kern)reactie kan komen.

De (doel)locatie cq hoogte of plek van een kernreactie is welke fysieke type schade en/of fall-out als gevolg moet worden toegebracht. In Japan was dat destijds vooral experimenteel giswerk. De bom in Nagasaki werd om die reden 100m lager dan die van Hiroshima ontstoken.

Het nucleaire deel van een kernbom is tamelijk sterk (en daarmee ook zwaar & log). Niet zozeer om het te beschermen maar dat de intern gebruikte (explosie)ontsteking, het nabij gelegen nucleaire materiaal voldoende samendrukt om die zo in een paar microseconden tot haar verwoestende kernreactie (schok, hitte & straling) te laten komen.
pi_220053821
Dat verhaal van een miljoen veteranen die Europa zouden intrekken na een vredesdeal,
https://kyivindependent.c(...)o-fought-in-ukraine/

Gelul of reëel risico?
Vakman pur sang
pi_220053863
quote:
[ x ]

Met een economie zo groot als de benelux en ezels als transportmiddel?
Vakman pur sang
pi_220053866
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat verhaal van een miljoen veteranen die Europa zouden intrekken na een vredesdeal,

Gelul of reëel risico?
Er is geen greintje bewijs voor de stelling dat IS-strijders Russische veteranen op vluchtelingenbootjes naar Europa komen. Is hysterie
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 10:30:40 #113
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220053917
quote:

Gelul of reëel risico?
De EU is al niet bij machte om een paar rubberboten tegen te houden. Dan zal dit wel lukken denk je?

Welkom.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220054042
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
De EU is al niet bij machte om een paar rubberboten tegen te houden. Dan zal dit wel lukken denk je?

Welkom.
Bedoel meer de realiteit dat Rusland dat überhaupt overweegt.
Ik vind dat nogal vergezocht, dan is dat scenario van die kerel op X nog minder vergezocht
Vakman pur sang
pi_220054747
Rusland is dus begonnen met Telegram plat te leggen in Rusland.

Benieuwd of we Durov daar nu ook over horen, ipv elke dag zijn kritiek op de EU, waar telegram nog prima werkt.
pi_220054750
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik vind dat nogal vergezocht, dan is dat scenario van die kerel op X nog minder vergezocht
Boodschappen in rus zijn op dit moment qua prijs on-par met west-europa. Salarissen zijn dat echter niet.

Dus het wordt daar niet beter nee. Gaan mensen dan weg? Ja. Zullen daar ex-soldaten bij zitten? Vast wel. Hoeveel? Geen idee.
pi_220054795
quote:

Gelul of reëel risico?
quote:
"We have information that most of them will come to Europe after the war. And Europe is not ready for that."
Waar komt die informatie vandaan? Een Rus komt niet zomaar de EU binnen.
Incelfrikandel
  dinsdag 10 februari 2026 @ 11:48:44 #118
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220054818
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het zal vooral een Oost-Europees schrikbeeld zijn.

Voor de rest kan het afrikaanse mercenariescorps gewoon hun paspoort in zee flikkeren en deze kant opkomen na de oorlog.
pi_220054847
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 11:46 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
[..]
Waar komt die informatie vandaan? Een Rus komt niet zomaar de EU binnen.
Ik zie vandaag weer een mini-rel over feestvierende russen in een frans ski oord op x.

Je kan altijd naar turkije vliegen en vanaf daar door naar de rest. Dat alle landen die grenzen aan de poort dicht hebben gegooid maakt wat dat betreft niet echt uit.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 12:14:40 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220055090
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 11:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het zal vooral een Oost-Europees schrikbeeld zijn.

Voor de rest kan het afrikaanse mercenariescorps gewoon hun paspoort in zee flikkeren en deze kant opkomen na de oorlog.
Ja. Wel eens dat wanneer de EU niet eens Afrikanen in bootjes kan tegenhouden ze dit ook niet met Russen kunnen. De vraag is of deze Russen dan een nog groter probleem gaan vormen dan de huidige vluchtelingen. In ieder geval zullen we ze geen grote woningen hoeven te schenken, want enorme gezinnen hebben ze niet.
The End Times are wild
pi_220055442
Ik verwacht dat de Russen hun bezetting van Oost Oekraïne binnen een half jaar opgeven.
pi_220056846
quote:
[ x ]

Ja en nee.
Stel zo´n scenario komt uit dan kan het zeker veel teweeg brengen.

Echter hij presenteert dit wel allemaal in het absoluut slechtste scenario.
Het front gaat niet ineens over de hele linie instorten, dat staat niet bepaald op gebeuren.
Laat staan over de hele linie.
En de gevolgen daarvan overdrijft hij ook wel gigantisch.
pi_220056894
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 22:35 schreef LXIV het volgende:

Dat er zwakkere tactieken en slechtere trainingen zijn geloof ik niet zo. Net zoals de Oekrainers hebben de Russen inmiddels een enorme berg ervaring rechtstreeks van het front. Ook zij zullen Lessons Learned toepassen, zit standaard ingebakken in hun systeem. De technische voordelen en inlichtingenpositie van Oekraien wordt ook gecompenseerd door het Russische overwicht in artillerie.
Dus ik denk dat het verschil in ratio grotendeels komt doordat Rusland dus het aanvallend gevecht voert.
Gedeeltelijk zeker.

Rusland staat niet echt bekend om de geadvanceerde tactieken. Veelal is het (heel simpel gezegd) een gevalletje van de vijand overweldigen door gewoon 100x zoveel manschappen er in te dumpen (meat grinder).
Werkt natuurlijk, maar ten koste van veel.

Alleen ja natuurlijk leren zelfs de Russen. Passen zich aan Oekraine aan en zoeken de zwakkere punten. En net zo met de ontwikkeling van drones.
Het is een gevalletje van het blijven vertrouwen op een oude tactiek, maar dit wel aanpassen op situaties.

Qua training hebben ze erg veel ervaring, maar heb niet het idee dat rekruten nog een training krijgen.
Het liefste gebruik je de ervaren officieren om rekruten enkele maanden te trainen.
Maar die tijd hebben ze niet en gebruiken ze ook niet.
pi_220057083
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 15:25 schreef bianconeri het volgende:
Rusland staat niet echt bekend om de geadvanceerde tactieken.
Volgens mij komt het vooral door het hele drone gebeuren dat Oekraïne en Rusland niet echt meer aan manoeuvre oorlogsvoering doen maar ouderwets voor de Sovjet tactiek gaan.
pi_220057140
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Toch een beetje het punt van zo'n muur? De hordes en hun puinhoop buiten de deur houden? ;)
  Forum Admin dinsdag 10 februari 2026 @ 16:05:06 #126
pi_220057147
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:04 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Toch een beetje het punt van zo'n muur? De hordes en hun puinhoop buiten de deur houden? ;)
Mwah, de stasi ontvoerde rustig mensen uit west Duitsland terug naar de ddr :D
pi_220057168
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mwah, de stasi ontvoerde rustig mensen uit west Duitsland terug naar de ddr :D
Foutje in het ontwerp lijkt me.
  Moderator dinsdag 10 februari 2026 @ 16:14:30 #128
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220057230
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 enfebruari 2026 16:04 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Een muur werkt altijd 2 kanten uit. Het houdt ook mensen binnen.

Daarom was Sovjetpropaganda ook zo gek. Als je in een utopie woont hoef je er immers niet bang voor te zijn dat je inwoners niet terug zouden keren na een bezoek aan dat verfoeide westen, dan keren je mensen juichend terug.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220057385
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Een muur werkt altijd 2 kanten uit. Het houdt ook mensen binnen.

Daarom was Sovjetpropaganda ook zo gek. Als je in een utopie woont hoef je er immers niet bang voor te zijn dat je inwoners niet terug zouden keren na een bezoek aan dat verfoeide westen, dan keren je mensen juichend terug.
Waarom zou je aan de andere kant van de muur willen zijn? Zo werkt het ook niet met de tuin van de buren. Als je daar moet zijn, zijn daar vast kanalen voor te bedenken. Denk dat je om dat soort redenen ook niet moet willen dat zo'n project in een maandje of twee 'afgerond' is.
  Forum Admin dinsdag 10 februari 2026 @ 16:43:10 #130
pi_220057436
Nou omdat de ddr een shithole was en west Duitsland niet
pi_220057604
Deze knakker is altijd erg over de top, dus met een lading zout nemen. Maar hij quote het pro-russische Rybar:

twitter
pi_220057639
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja. Daarom dus zo'n goddelijke Europese muur. We kunnen zeggen wat we willen. Maar het feit dat het in de koude oorlog lang goed gegaan is op dit continent, rustte grotendeels op een muur. Een relatief zachte maar fysieke grens en een drempel en heldere rode lijn die iedereen in het westen erkende. Deze muur werd welliswaar obsolete, maar misschien moeten we leren van dit verleden en geleerde lessen toepassen. We kunnen het namelijk zowel bouwen als neerhalen.
pi_220057697
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 17:16 schreef Since2003 het volgende:
We kunnen het namelijk zowel bouwen als neerhalen.
Prima zetten we een hele dikke grote muur tussen rusland en de rest.

Ik zeg: doen.
pi_220058263
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:43 schreef Straatcommando. het volgende:
En dan maak je een mens uit de DDR lang president en dan is heel Duitsland een shithole.
Vakman pur sang
pi_220058275
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 17:27 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dit zal Rusland ook prettig vinden uiteindelijk.
De vraag is alleen nog waar de muur moet komen.
Daar lijkt het nu eigenlijk om te gaan.
Vakman pur sang
pi_220058772
Russische luchtaanval in Donetsk doodt moeder en kind (11)

Een Russische luchtaanval heeft in de Oost-Oekraïense Donetsk-regio minstens twee doden geëist. Een 11-jarig meisje en haar moeder zijn omgekomen bij het bombardement op de stad Sloviansk, meldt gouverneur Vadym Filashkin dinsdag via Telegram.

https://www.telegraaf.nl/(...)nvoer/130614909.html

pi_220059761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 17:07 schreef MaxMark het volgende:
Deze knakker is altijd erg over de top, dus met een lading zout nemen. Maar hij quote het pro-russische Rybar:

[ twitter ]
Mooi nieuws.
pi_220060356
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 11:43 schreef skysherrif het volgende:

Benieuwd of we Durov daar nu ook over horen, ipv elke dag zijn kritiek op de EU, waar telegram nog prima werkt.
twitter

I stand corrected en credits where credits due.
pi_220060431
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 17:27 schreef ExTec het volgende:

[..]

Wel netjes op de erfgrens

pi_220061140
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ x ]

I stand corrected en credits where credits due.
De FSB heeft nu een internet-killswitch. Zodra er georganiseerd verzet komt gaan internet en mobiele netwerken op zwart.

YouTube ook geblokkeerd inmiddels.
pi_220061178
quote:

[ twitter ]
Lang geleden dat Oekraine zoiets weet te bewerkstelligen (indien true).

Is dit een doelbewuste tegenaanval met bepaalde middelen?
Of waren er ´´gewoon´´ openingen aan Russische kant waar ze van gebruik maken?
pi_220061180
Ook al heel lang geen verdere updates meer van het front langs zien komen.
Of de nachtelijke bombardementen en wat dan ook.
  woensdag 11 februari 2026 @ 09:10:19 #143
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_220061655
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Als de verhalen over ziekte, ondervoeding en lage moraal waar zijn, en deze gelden voor het hele front aan Russische zijde, dan moest er een keer zoiets gebeuren natuurlijk. Als het je lukt de kill zone door te komen dan zul je op sommige plekken Russen treffen die bij het eerste schot omvallen/wegrennen/overgeven.

Maar goed, eerst maar eens bevestiging of dit klopt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_220061673
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 07:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De FSB heeft nu een internet-killswitch. Zodra er georganiseerd verzet komt gaan internet en mobiele netwerken op zwart. En ja daar kunnen ze mee spelen.

YouTube ook geblokkeerd inmiddels.
Niet op zwart. Maar afgezonderd vergelijkbaar met het Chinese internet was toen de great firewall nog volledig 'bemand' was. :P
pi_220061737
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:10 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als de verhalen over ziekte, ondervoeding en lage moraal waar zijn, en deze gelden voor het hele front aan Russische zijde, dan moest er een keer zoiets gebeuren natuurlijk. Als het je lukt de kill zone door te komen dan zul je op sommige plekken Russen treffen die bij het eerste schot omvallen/wegrennen/overgeven.

Maar goed, eerst maar eens bevestiging of dit klopt.
Klopt, en daar zal ook zeker wel wat van kloppen. Vast niet overal, maar bepaalde regio´s met slechtere aanvoerlijnen kunnen dat ook niet volhouden.
Beide kanten natuurlijk.

Daarom wel interessant om te zien wat hier aan de hand is. Een grote aanval of scheuren in de frontlinie vanwege problematische tekorten e.d.
pi_220061888
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Klopt, en daar zal ook zeker wel wat van kloppen. Vast niet overal, maar bepaalde regio´s met slechtere aanvoerlijnen kunnen dat ook niet volhouden.
Beide kanten natuurlijk.

Daarom wel interessant om te zien wat hier aan de hand is. Een grote aanval of scheuren in de frontlinie vanwege problematische tekorten e.d.
Er zijn sinds een tijdje ook berichten dat de rekrutering inmiddels het aantal doden en gewonden niet meer zou kunnen bijbenen.

Als je je verliezen niet meer kan aanvullen ga je dat vroeg of laat natuurlijk ook merken. In januari is het hele Russische offensief feitelijk al stilgevallen.
pi_220061952
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:38 schreef AchJa het volgende:
[ x ]
Blijft toch bijzonder om te zien dat het momentum op verschillende plekken op het front regelmatig verschuift.
pi_220061970
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zijn sinds een tijdje ook berichten dat de rekrutering inmiddels het aantal doden en gewonden niet meer zou kunnen bijbenen.

Als je je verliezen niet meer kan aanvullen ga je dat vroeg of laat natuurlijk ook merken. In januari is het hele Russische offensief feitelijk al stilgevallen.
Klopt inderdaad.

Tja, alle tekenen zijn er inderdaad wel dat er OOIT iets moet gaan instorten aan Russische kant.
Het is alleen de vraag hoe snel en of het gaat gebeuren voor Oekraine hetzelfde probleem krijgt.

Als het nu al zo ver is dan zou dat top zijn natuurlijk.

Alleen zoals in een X post van AchJa ook staat is er nog niets verder over te zien op bv DeepState.
Daar zie je letterlijk 0 Oekrainse initiatieven, alleen maar Russische progressie overal.
pi_220061994
Nu telegram in rus om zeep is geholpen zullen al die kaartmakers wel stil gaan vallen. rus evacueert effectief de information space. Straks is er alleen nog wat oekraine communiceert.
pi_220062070
quote:

[ twitter ]
Ja, ik denk toch dat er veel meer Russische soldaten sneuvelen dan wij eerst aannamen. Anders raak je dit gebied ten zuiden van de Vovcha rivier niet weer kwijt na vier-vijf maanden. De oorzaak van de Oekraïense opmars zou onderbezetting aan Russische kant zijn.
pi_220062103
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Klopt inderdaad.

Tja, alle tekenen zijn er inderdaad wel dat er OOIT iets moet gaan instorten aan Russische kant.
Het is alleen de vraag hoe snel en of het gaat gebeuren voor Oekraine hetzelfde probleem krijgt.

Als het nu al zo ver is dan zou dat top zijn natuurlijk.

Alleen zoals in een X post van AchJa ook staat is er nog niets verder over te zien op bv DeepState.
Daar zie je letterlijk 0 Oekrainse initiatieven, alleen maar Russische progressie overal.
Ik heb nog geen beelden gezien van dat gebied met Oekraïense vlaggen. Terwijl anders heel snel beelden met vlaggen wederzijds worden getoond, zodra er ook maar een klein kutdorpje wordt veroverd.
pi_220062361
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Voorlopig vooral dorpjes waar een halve Rus wist binnen te dringen met een vlag die nu terug in zijn genomen dooe Oekraine waar nog geen echte controle over was door Rusland.

Van een echte doorbraak is nog niet sprake. Ook niet duidelijk hoe groot het offensief is, oekraiense bronnen spreken elkaar tegen (Syrskyi heeft het over een offensief, maar de lokale bevelhebber zaporizha over actieve verdediging)
pi_220062399
Aanvallen op olieraffinaderijen zijn gelukkig ook weer begonnen.

pi_220062773
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 10:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ja, ik denk toch dat er veel meer Russische soldaten sneuvelen dan wij eerst aannamen. Anders raak je dit gebied ten zuiden van de Vovcha rivier niet weer kwijt na vier-vijf maanden. De oorzaak van de Oekraïense opmars zou onderbezetting aan Russische kant zijn.
Het is dan ook de strategie van Oekraïne om het aantal uitgeschakelde Russen te maximaliseren. Ze willen naar de 50k per maand. Zodat Rusland niet meer in staat is de verliezen aan te vullen.
pi_220063042
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 11:43 schreef skysherrif het volgende:

Plus de eerste verhalen van een mogelijke doorbraak vanuit Oekraine in het front bij Rusland.

Als Telegram inderdaad nu geblokkeerd wordt dan is er blijkbaar maatschappelijke onrust wat men snel de kop in wil drukken.

Juist omdat er al een hele sterke band en controle is op Telegram van uit de FSB.

https://www.newsweek.com/(...)-ties-report-2083491.

Mogelijk hebben ze dus bepaalde trends gesignaleerd in chat groups wat maakt dat ze de boel plat hebben gegooid.
pi_220063407
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 11:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het is dan ook de strategie van Oekraïne om het aantal uitgeschakelde Russen te maximaliseren. Ze willen naar de 50k per maand. Zodat Rusland niet meer in staat is de verliezen aan te vullen.
Het valt nog te bezien of de russen tot nu toe wel konden opbouwen. Waar zijn die 30.000 maandelijkse rekruten gebleven? In heel 2025 zijn er volgens de russen 400.000 soldaten bijgekomen. Aangezien bijna niemand het Russische leger kan verlaten, zou het Russische leger nu in de miljoenen moeten bedragen.
pi_220063417
De russische kranten over Telegram. Wel jammer dat Telegram gaat verdwijnen, er zaten zeer interessante informatiebronnen tussen.

pi_220063616
Oil capital.ru: In January, Russia cuts offshore oil exports by 11.3%
"According to Rltts, the flagship grade of oil of the Russian Federation Urals in January cost about $ 31.28 per barrel."

Oil capital.ru: Yuri Stankevich: Due to the rise in the cost of production, the decline in oil rent is inevitable
"over the past 15 years, the share of TRIZ in production has more than tripled, the flow of wells has fallen by 40%,"
(TRiZ = moeilijk te produceren olie)

Oil capital.ru: Russian oil exports are stable, amounted to 3.33 million b/d in the last four weeks
"Export prices for Russian Urals oil from the Baltic ports increased by about $ 1.5 to $41.87 / barrel. Oil prices from the Black Sea ports increased by $ 1.6 to $ 39.4/barrel. The price of the ESPO variety rose by $ 1.9, reaching an average of $50.54 / barrel"
(ESPO = oost Siberische olie)

Oil capital.ru: LUKOIL lost a stake in the Dutch refinery: TotalEnergies bought it back
pi_220063715
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 12:25 schreef oheng het volgende:

[..]
Het valt nog te bezien of de russen tot nu toe wel konden opbouwen. Waar zijn die 30.000 maandelijkse rekruten gebleven? In heel 2025 zijn er volgens de russen 400.000 soldaten bijgekomen. Aangezien bijna niemand het Russische leger kan verlaten, zou het Russische leger nu in de miljoenen moeten bedragen.
Als die soldaten er bij zijn gekomen dan staan ze waarschijnlijk ergens aan de Oostgrens van de navo, letland of litouwen om daar een 2e front te openen.

Want als deze echt in Oekriane zijn ingezet (en alle 400.000 zullen niet allemaal vechtende eenheden zijn) is dit heel zorgelijk voor Rusland dat er nergens echt een doorbraak is geforceerd of echt een strategische dominantie is ontstaan.
pi_220063763
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 12:52 schreef oheng het volgende:
Oil capital.ru: In January, Russia cuts offshore oil exports by 11.3%
"According to Rltts, the flagship grade of oil of the Russian Federation Urals in January cost about $ 31.28 per barrel."

Oil capital.ru: Yuri Stankevich: Due to the rise in the cost of production, the decline in oil rent is inevitable
"over the past 15 years, the share of TRIZ in production has more than tripled, the flow of wells has fallen by 40%,"
(TRiZ = moeilijk te produceren olie)

Oil capital.ru: Russian oil exports are stable, amounted to 3.33 million b/d in the last four weeks
"Export prices for Russian Urals oil from the Baltic ports increased by about $ 1.5 to $41.87 / barrel. Oil prices from the Black Sea ports increased by $ 1.6 to $ 39.4/barrel. The price of the ESPO variety rose by $ 1.9, reaching an average of $50.54 / barrel"
(ESPO = oost Siberische olie)

Oil capital.ru: LUKOIL lost a stake in the Dutch refinery: TotalEnergies bought it back
Olie gaat nu de deur uit voor tussen de 22 en 25 usd/vat. Dat is als je kopers kan vinden. Kan niet anders dan dat rus links en rechts al bronnen aan het cappen is.
pi_220063845
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 13:07 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Als die soldaten er bij zijn gekomen dan staan ze waarschijnlijk ergens aan de Oostgrens van de navo, letland of litouwen om daar een 2e front te openen.

Want als deze echt in Oekriane zijn ingezet (en alle 400.000 zullen niet allemaal vechtende eenheden zijn) is dit heel zorgelijk voor Rusland dat er nergens echt een doorbraak is geforceerd of echt een strategische dominantie is ontstaan.
Rusland heeft na 4 jaar matten nog geen enkel militair, politiek of strategisch doel bereikt. Dat op zichzelf is al een enorme afgang. Het hele propagandanarratief is al verschoven van “we gaan winnen!” naar “we houden stand”.

En nog elke week de inzet verhogen. Nu beginnen ze zelfs veiligheidsgaranties voor zichzelf te eisen. Het land met het grootste kernwapenarsenaal ter wereld. Je zou lachen als het niet zo triest was.
pi_220063851
De door Rusland geleverde luchtafweer liet het overigens ook afweten toen Uncle Sam Maduro kwam ontvoeren.
pi_220064902
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 13:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Rusland heeft na 4 jaar matten nog geen enkel militair, politiek of strategisch doel bereikt. Dat op zichzelf is al een enorme afgang. Het hele propagandanarratief is al verschoven van “we gaan winnen!” naar “we houden stand”.

En nog elke week de inzet verhogen. Nu beginnen ze zelfs veiligheidsgaranties voor zichzelf te eisen. Het land met het grootste kernwapenarsenaal ter wereld. Je zou lachen als het niet zo triest was.
beetje advocaat van de duivel:

rusland wilde voor de oorlog ook veiligheidsgaranties en daarom moest navo materieel en navo manschappen uit de oude sovjet en warschawpact landen.

dus veiligheids eisen doen ze al vanaf het begin.

daarom snapt niemand ook waarom je een oorlog begint wanneer je je zorgen maakt over veiligheid.
pi_220065031
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:09 schreef Korenfok het volgende:

[..]
beetje advocaat van de duivel:

rusland wilde voor de oorlog ook veiligheidsgaranties en daarom moest navo materieel en navo manschappen uit de oude sovjet en warschawpact landen.

dus veiligheids eisen doen ze al vanaf het begin.

daarom snapt niemand ook waarom je een oorlog begint wanneer je je zorgen maakt over veiligheid.
Het heeft niets te maken met veiligheid maar met imperialisme en het willen afdwingen van een invloedssfeer.

Er is niemand die ooit heeft overwogen om Rusland militair aan te vallen - iedereen en z’n moeder snapt dat dat zelfmoord is. De NAVO is op geen enkele manier een bedreiging voor Rusland. Nooit geweest ook. Het zorgt er alleen voor dat Rusland zijn status als wereldmacht niet kan herstellen en dat kunnen ze niet verkroppen. Pak er eens wat grafieken bij en kijk hoe zowel het BNP of de individuele welvaart in pak ‘m beet Polen of Roemenië zijn gestegen sinds 1989 en houd dat naast de Russische cijfers. Dan snap je wel dat ze niet terug willen naar die failliete bende.
pi_220065047
Dat is net het hele punt. Rusland biedt geen aantrekkelijk alternatief. Het Westen heeft betere kaarten: iedereen wil sowieso al onderdeel van de EU en de NAVO zijn. Wij hoeven niemand te dwingen, geen landen te bezetten of te verwoesten.

Rusland is tot stand gekomen door oorlog, landjepik en genocide. Europa door samenwerking, handel en het bieden van een aantrekkelijk alternatief.
pi_220065286
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 13:07 schreef Korenfok het volgende:

[..]

"Verschillende bronnen" melden al jaren dat iets van "95%" van het russische leger betrokken is bij de oorlog in Oekraine.

rusland weet diep van binnen ook wel dat de NAVO niet gaat aanvallen. Daar is letterlijk 0% kans op.

China is een compleet ander verhaal. Als ik rusland was zou ik daar redelijke reserves achter de hand houden.

Maar het is inderdaad extreem zorgelijk (voor rusland) dat rusland niets bereikt heeft, ondanks alle inzet.
pi_220065322
Suchomimus ontkent een Oekrainsche doorbraak:

pi_220065360
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:47 schreef oheng het volgende:
China is een compleet ander verhaal. Als ik rusland was zou ik daar redelijke reserves achter de hand houden.
Klopt.

Maar daar zijn ze zo bang voor, dat ze het negeren. Liever wat agitprop de airwaves in gooien over het vermaledijde westen, en de NAVO, voor de sheeple, dan durven erkennen dat door dit domme geavonturier rus gewoon over is mocht de chinese draak besluiten naar het noorden te gaan rollen.
pi_220065698
twitter

Baas.
  woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:19 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220065948
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:56 schreef ExTec het volgende:

[..]
Klopt.

Maar daar zijn ze zo bang voor, dat ze het negeren. Liever wat agitprop de airwaves in gooien over het vermaledijde westen, en de NAVO, voor de sheeple, dan durven erkennen dat door dit domme geavonturier rus gewoon over is mocht de chinese draak besluiten naar het noorden te gaan rollen.
China heeft claims in de zuid-Chinese zee, Taiwan en wat grensgebieden met India. Niet met Rusland
The End Times are wild
pi_220065991
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het heeft niets te maken met veiligheid maar met imperialisme en het willen afdwingen van een invloedssfeer.

Klopt. dit is de hele essentie van deze zinloze oorlog. Met daarbij dat Rusland oprecht vind dat zij een natuurlijk recht hebben op een invloedsfeer positie

quote:
Er is niemand die ooit heeft overwogen om Rusland militair aan te vallen - iedereen en z’n moeder snapt dat dat zelfmoord is. De NAVO is op geen enkele manier een bedreiging voor Rusland.

navo is dus wel een bedreiging wanneer je inderdaad denkt vanuit het imperium verhaal en invloedsfeer verhaal.

quote:
Nooit geweest ook. Het zorgt er alleen voor dat Rusland zijn status als wereldmacht niet kan herstellen en dat kunnen ze niet verkroppen.

Door de Navo en de EU (maar EU heeft geen militaire organisatie, dus is grotendeels verenigd onder de navo) hebben landen als litouwen, estland, maar ook Tsjechië etc een keuze en zijn ze vrijwillig onderdeel van een sfeer van invloed. Nu moet Rusland ineens nederig zijn naar landen waar ze eerst de dienst uitmaakten.

quote:
Pak er eens wat grafieken bij en kijk hoe zowel het BNP of de individuele welvaart in pak ‘m beet Polen of Roemenië zijn gestegen sinds 1989 en houd dat naast de Russische cijfers. Dan snap je wel dat ze niet terug willen naar die failliete bende.
Het is schrikbarend. Hoe dichter de landen gebleven zijn onder Rusland zijn invloedsfeer hoe armer, corrupter deze zijn gebleven.

quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Dat is net het hele punt. Rusland biedt geen aantrekkelijk alternatief. Het Westen heeft betere kaarten: iedereen wil sowieso al onderdeel van de EU en de NAVO zijn. Wij hoeven niemand te dwingen, geen landen te bezetten of te verwoesten.

Klopt, het mist ook enige vorm van reflectie. Op deze vraag kunnen de Rusland trollen ook nooit geen antwoord geven:

Wat heeft Rusland geboden/gedaan waardoor al die landen niet de behoefte voelde om zich aan te sluiten bij EU en Navo?

Hier komen de trollen niet verder dan gratis geld van de eu, etc. Maar nooit wat Rusland te bieden heeft.

quote:
Rusland is tot stand gekomen door oorlog, landjepik en genocide.

Dit geld voor de meeste landen. Zo is polen tot stand gekomen door massaal verdrijven van Duits sprekende.

quote:
Europa door samenwerking, handel en het bieden van een aantrekkelijk alternatief.
Klopt met belangrijkste element gebaseerd op vrijwillige deelname.
pi_220066274
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 17:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
China heeft claims in de zuid-Chinese zee, Taiwan en wat grensgebieden met India. Niet met Rusland
Hier hebben we het al over gehad. Zelfs de FSB heeft dit gerapporteerd. Maar dat wilde je niet geloven ook al kon ik meerdere bronnen opgraven.
pi_220066347
quote:

[..]
Hahaha :D :D :D

Compleet gespeend van strategisch en historisch inzicht. Hardop gelachen.
pi_220066402
Officieel hebben ze geen claim meer op Russisch gebied.
pi_220066437
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 18:03 schreef oheng het volgende:

[..]

Maar deze jongen heeft ervoor gestudeerd??
  woensdag 11 februari 2026 @ 18:29:56 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220066528
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 18:03 schreef oheng het volgende:

[..]

Laat dan de formele claim zien van de huidige Chinese regering op deze gebieden? Die zul je niet vinden. Dat er historische connecties zijn met Yakutsk ontken ik niet, maar dat is nog geen claim. Wij hebben historische connecties met Vlaanderen, maar ook geen claim.
The End Times are wild
pi_220066791
Ik wacht wel even op Boekestijn en de Wijk voor die Oekrainse doorbraak. Je leest te veel tegenstrijdige berichten.
pi_220066931
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 18:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Laat dan de formele claim zien van de huidige Chinese regering op deze gebieden? Die zul je niet vinden. Dat er historische connecties zijn met Yakutsk ontken ik niet, maar dat is nog geen claim. Wij hebben historische connecties met Vlaanderen, maar ook geen claim.
Officiële claims zijn er niet nee, maar de Russische gebieden die vroeger Chinees waren worden sinds 3 jaar intern weer verplicht aangeduid met hun Chinese namen van voor 1860. Dat zou toch wel wat alarmbellen moeten opleveren in Rusland. Neem aan dat België ook niet vrolijk wordt als we Vlaanderen weer Zuidelijk Nederland gaan noemen als overheid.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:03:49 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220066947
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:02 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Officiële claims zijn er niet nee, maar de Russische gebieden die vroeger Chinees waren worden sinds 3 jaar intern weer verplicht aangeduid met hun Chinese namen van voor 1860. Dat zou toch wel wat alarmbellen moeten opleveren in Rusland. Neem aan dat België ook niet vrolijk wordt als we Vlaanderen weer Zuidelijk Nederland gaan noemen als overheid.
Maar wat ik initieel zei, dat China dus geen claims heeft op Russisch grondgebied en wel in de Zuid-Chinese zee, Taiwan en wat grensgebiedjes met India is dus correct?
The End Times are wild
pi_220067018
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar wat ik initieel zei, dat China dus geen claims heeft op Russisch grondgebied en wel in de Zuid-Chinese zee, Taiwan en wat grensgebiedjes met India is dus correct?
Op zich wel ja, die gebieden claimen ze openlijk, de Russische gebieden (nog?) niet.
pi_220067098
Het concept dat er een formele claim moet zijn, voorafgaand aan wapengekletter is natuurlijk ook nogal kinderlijk.

Als ik een badguy zou zijn, met slechte dingen die ik graag zou willen doen, zou ik dat voor me houden, om geen slapende honden wakker te maken, ipv "Formeel te gaan Claimen".

Maar dat zal wel aan mij liggen.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:17:04 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220067128
quote:
10s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:15 schreef ExTec het volgende:
Het concept dat er een formele claim moet zijn, voorafgaand aan wapengekletter is natuurlijk ook nogal kinderlijk.

Als ik een badguy zou zijn, met slechte dingen die ik graag zou willen doen, zou ik dat voor me houden, om geen slapende honden wakker te maken, ipv "Formeel te gaan Claimen".

Ik denk dat China zich vooral op de Zuid-Chinese zee richt incl Taiwan en dat de grootste zorg van Rusland op dit moment niet een eventuele Chinese invasie is. Dus ook niet dat ze daar grote hoeveelheden troepen gestationeerd hebben of dit gaan doen. Is gewoon op dit moment helemaal niet aan de orde.

Als China daar iets wil dan zijn het grondstoffen. En ze hebben Rusland genoeg in de tang om nu al concessies op dat vlak te kunnen vorderen. Dus waarom met een leger daar naar binnen?
The End Times are wild
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:17:34 #184
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220067136
quote:

[..]
België en Nederland zijn in principe gewoon synoniemen voor hetzelfde gebied. Vlaanderen is in principe een incorrecte aanduidelijk voor het gewest aangezien het ook Limburg en Brabant beslaat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:18:14 #185
56749 BlaZ
pi_220067152
quote:
10s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:15 schreef ExTec het volgende:

Een verrassingsaanval lijkt me ook een betere strategie inderdaad.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:20:32 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220067205
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een verrassingsaanval lijkt me ook een betere strategie inderdaad.
Gaat niet gebeuren
The End Times are wild
pi_220067334
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:17 schreef LXIV het volgende:
En ze hebben Rusland genoeg in de tang om nu al concessies op dat vlak te kunnen vorderen. Dus waarom met een leger daar naar binnen?
Klopt. Doen ze ook al. Hebt in de grens regio genoeg dorpen steden waar je dient te betalen met yuan, niet roebel. Maar het grootste zoet water reservoir op deze planeet, die mogen ze nog niet hebben.

En dat laat het punt onverlet: rus zou er verstandig aan doen om (niet alleen) militaire aanwezigheid daar op pijl te houden. Maar doen ze niet, militair kunnen ze het niet meer, en als complete regio's straks effectief chinees zijn is de uitkomst hetzelfde.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:28:09 #188
56749 BlaZ
pi_220067426
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren
Als principe, in dit geval Rusland-China gaat er vanwege de kerndreiging inderdaad niks gebeuren.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:29:51 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220067498
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Klopt. Doen ze ook al. Hebt in de grens regio genoeg dorpen steden waar je dient te betalen met yuan, niet roebel. Maar het grootste zoet water reservoir op deze planeet, die mogen ze nog niet hebben.

En dat laat het punt onverlet: rus zou er verstandig aan doen om (niet alleen) militaire aanwezigheid daar op pijl te houden. Maar doen ze niet, militair kunnen ze het niet meer, en als complete regio's straks effectief chinees zijn is de uitkomst hetzelfde.
Een soort omvolking bedoel je? Daar geloof ik ook niet in. Dat zijn allemaal tijdelijke werkers daar.
The End Times are wild
pi_220067543
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een soort omvolking bedoel je? Daar geloof ik ook niet in. Dat zijn allemaal tijdelijke werkers daar.
Er is niks permanenter dan iets tijdelijks.
pi_220067582
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren
twitter

Was van mid december.

Als de chaos toeslaat, is dat een goed moment. Niet nu, nee.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:34:39 #192
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220067621
quote:

[..]
Sluit wel aan op de mogelijkheid waarover we het hier eerder gehad hebben, dat China naar het noorden gaat kijken i.p.v. het zuiden.

Edit: Oh daar gaat het nu weer over
The name is Putler, Vladimir Putler
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:37:16 #193
56749 BlaZ
pi_220067714
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:34 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Sluit wel aan op de mogelijkheid waarover we het hier eerder gehad hebben, dat China naar het noorden gaat kijken i.p.v. het zuiden.

Edit: Oh daar gaat het nu weer over
Hooguit zal men dan Buitenmongolië terug willen nemen.
  woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:41 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220067894
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:33 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]

Was van mid december.

Ik kan geen chinees lezen dus weet niet wat er staat. En het gaat er ook om wie het zegt. Een of andere fringe-poitieke groep in China zegt niks natuurlijk
The End Times are wild
pi_220068790
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:44 schreef LXIV het volgende:
Een of andere fringe-poitieke groep in China zegt niks natuurlijk
Er bestaan in china geen fringe-politieke groepen.

Je hebt "controlled opposition", die bij uitstek worden gebruikt om ballonnetjes op te laten, om te kijken hoe bepaalde ideeen vallen.
  woensdag 11 februari 2026 @ 20:31:31 #196
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_220068864
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat China zich vooral op de Zuid-Chinese zee richt incl Taiwan en dat de grootste zorg van Rusland op dit moment niet een eventuele Chinese invasie is. Dus ook niet dat ze daar grote hoeveelheden troepen gestationeerd hebben of dit gaan doen. Is gewoon op dit moment helemaal niet aan de orde.

Als China daar iets wil dan zijn het grondstoffen. En ze hebben Rusland genoeg in de tang om nu al concessies op dat vlak te kunnen vorderen. Dus waarom met een leger daar naar binnen?
Je realiseert je dat de Chinezen in noord China met miljoenen zijn inclusief een tekort aan drinkwater, en de Russen slechts met duizenden en één van de grootste zoetwater meren ter wereld in Siberië herbergen?

Rusland is al een vazal van China - de vraag is niet of ze de Russen als een bitch gaan slappen, maar hoe en wanneer.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_220069238
Als, _als_ rusland instort, wat denk je dat de Chinezen gaan doen....

Optie 1. Amfibische landing met een onervaren leger op decennialang voorbereide stranden en god weet hoeveel geallieerden
Optie 2. Landoorlog tegen de uiteenvallende zieke oude man van Europa

Moeilijk, moeilijk.

Het enige wat China tegenhoudt zijn de NOEKS. Maar met een dictator heb je nooit zekerheid dat hij geen gekke dingen gaat doen, ondanks de consequenties.

[ Bericht 12% gewijzigd door oheng op 11-02-2026 21:06:43 ]
pi_220069321
twitter
pi_220069337

Zie de video niet geupload, dus dan maar een screenshot, S300 lanceerder geraakt.
pi_220069371
twitter

Wraak in Zaporozhye 🔥

De Oekraïense strijdkrachten in de richting van Zaporizja hebben een nauwkeurige aanval uitgevoerd op het BM-27 "Uragan" meervoudige raketsysteem, dat onbeschut in een open gebied stond, waardoor het vijandelijke materieel volledig werd vernietigd.
pi_220069544
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 21:01 schreef oheng het volgende:

Het enige wat China tegenhoudt zijn de NOEKS. Maar met een dictator heb je nooit zekerheid dat hij geen gekke dingen gaat doen, ondanks de consequenties.

Dat is precies waarom het in het chaos moment gebeurt.

Want als rus fragmenteert in -pak em beet- 10 andere staten, heb jij, net als ik geval einde sovjet unie geen andere keuze dan je adem inhouden, en kijken wat er over is, als de stof is neergedaald. Je kunt in je eentje onmogelijk een heel continent de oorlog verklaren.
pi_220069578
quote:

[..]
Ook Rusland. Daar is de vorige eeuw nog om gevochten. Rusland en China zijn nooit echt goede vrienden geweest.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220069841
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ook Rusland. Daar is de vorige eeuw nog om gevochten. Rusland en China zijn nooit echt goede vrienden geweest.
China zit het wat dieper. Noemen ze de Eeuw van de vernedering. Periode waar het land overgeleverd was aan de grootheden, en rus was er daar 1 van. Dat zit ze, in verhouding, nog steeds dwars.

Dus vladivostok, willen ze terug, vergis je niet.
pi_220069974
Alle claims hebben ze officieel vanaf gezien in een verdrag uit 2004. Ze hebben wat ruilhandel gedaan toen.
pi_220070125
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 22:33 schreef BEFEM het volgende:
Alle claims hebben ze officieel vanaf gezien in een verdrag uit 2004. Ze hebben wat ruilhandel gedaan toen.
Rusland heeft de grenzen en soevereiniteit van Oekraïne ook officieel erkend. We weten hoe dat afgelopen is.
pi_220070161
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 22:56 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Rusland heeft de grenzen en soevereiniteit van Oekraïne ook officieel erkend. We weten hoe dat afgelopen is.
Daar gaat het niet om. LXIV zei alleen dat China geen claims heeft op Rusland. En dat klopt.
pi_220070581
Ja man. China gaat alles inzetten om een kleine haven en wat onbewoond land terug te vorderen. Jij snapt het!
pi_220070998
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2026 19:33 schreef ExTec het volgende:

Was van mid december.

Nu ook. Rusland kan echt 0,0 tegen welk leger dan ook.
EU/Navo zouden Rusland volledig overlopen.
China net zo.
Zeker in die regionen is echt helemaal niets wat ze gaat tegen houden.

Het ligt er alleen maar aan of China het diplomatiek of gewelddadig wil verkrijgen.
Diplomatiek staan ze sterker op het moment dat Rusland instort.
Maar qua oorlog zou ik eerder zeggen om het nu te doen. Nu heeft Rusland de handen al helemaal vol.
En het Westen gaat zich er nu ook niet mee bemoeien verwacht ik als China en Rusland onderling ellende hebben.
Wat ze mogelijk wel doen als alles gedaan is en Rusland in puin is.
  donderdag 12 februari 2026 @ 08:40:03 #209
8369 speknek
Another day another slay
pi_220071100
De enige reden waarom Rusland nu nog oorlog kan voeren is omdat ze monetair zwaar gesteund worden door China. Misschien is dat een strategie om ze afhankelijk te maken en dan de steun te stoppen, maar dat denk ik niet. De wrange conclusie is dat het veel voordeliger voor China is als Europa verder wegzakt in welvaart omdat het de defensieuitgaven moet opschroeven, dan dat ze een of ander haventje of stukje manchuria terugwillen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 12 februari 2026 @ 08:44:30 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220071132
China heeft letterlijk uitgesproken dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. Vanuit het perspectief van China is het ook niet Rusland dat overal ter wereld intervenieert en basissen bouwt, maar de navo/usa.
The End Times are wild
  donderdag 12 februari 2026 @ 10:54:58 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072399
quote:
Vladimir Solovyov is upset that Russia is slowing down Telegram
Ruzzia heeft Whatsapp en Youtube en Wikipedia gesloten voor de Russen en nu hebben ze zoveel last van het commentaar van de eigen bevolking op de SMO en de kou en de soldaten over hun situatie dat ze Telegram ook maar gaan stagneren
_O- _O- _O-

De Russen worden monddood gemaakt
Bek houden en niet klagen
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 08:44 schreef LXIV het volgende:
China heeft letterlijk uitgesproken dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. Vanuit het perspectief van China is het ook niet Rusland dat overal ter wereld intervenieert en basissen bouwt, maar de navo/usa.
China weet ook wel dat landen als Zweden en Finland uit angst de NATO joinen en dat hun bases er al waren

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 11:30:31 ]
  donderdag 12 februari 2026 @ 10:58:28 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072427
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 08:44 schreef LXIV het volgende:
Zweden en Finland bouwde eigen bases voor de verdediging, wat Polen nu in Estland bouwt is op verzoek van Estland zelf

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 11:29:11 ]
pi_220072447
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 10:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Zweden en Finland bouwde hun eigen bases voor de verdediging en wat Polen nu in Estland bouwt is op verzoek van Estland
Gelukkig maar. Dat scheelde niet veel! :P
pi_220072532
quote:
en wat Polen nu in Estland bouwt is op verzoek van Estland
Hmm, wat bouwen ze hier dan?
Er is nergens iets over te vinden.
pi_220072575
Educatief filmpje, voor mensen die het zich voor de verandering "niet voor kunnen stellen".

twitter
  donderdag 12 februari 2026 @ 11:25:04 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:10 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hmm, wat bouwen ze hier dan?
Er is nergens iets over te vinden.
vroeger had je Soesterberg waar starfighters gestationeerd waren en de kruisraketten toestand was er

Europa gaat opgevreten worden door de Russen als we niet meer kernkoppen kopen
quote:
Kernpunten van de kwestie:
NAVO-dubbelbesluit (1979): Plaatsing van Amerikaanse middellangeafstandsraketten (waaronder kruisraketten) als reactie op de Sovjet SS-20-raketten.
Verzet: Het Komitee Kruisraketten Nee en het Interkerkelijk Vredesberaad organiseerden grootschalige acties tegen de kernwapens.
Uitslag: Ondanks een volkspetitionnement met 3,7 miljoen handtekeningen, stemde het kabinet-Lubbers in met plaatsing, maar door de wapenbeheersingsakkoorden tussen de VS en de Sovjet-Unie (1987) werden ze nooit geplaatst.
pi_220072650
Rusland moet het vooral gaan voelen in St. Petersburg en Moskou. Alles daarbuiten boeit Poetin en de Russische elite niet. Zolang die twee steden en met name Moskou buiten schot blijven kan de rest van het land eindeloos lijden. Vroeg of laat gaan die twee steden het ook voelen maar het is wel zaak om z.s.m. op dat punt te komen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220072686
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vroeger had je Soesterberg waar starfighters gestationeerd waren en de kruisraketten toestand was er

Hier is Estland. Je zegt dat de Polen iets in Estland aan het bouwen zijn.
pi_220072711
Anytime jongens
  donderdag 12 februari 2026 @ 11:33:05 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072725
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hier is Estland. Je zegt dat de Polen iets in Estland aan het bouwen zijn.
Ja
ze moeten wel

Finland ook

quote:
NAVO en Bondgenoten: Estland is lid van de NAVO en EU, wat essentieel is voor de veiligheid.
Er is nauwe samenwerking met de NAVO, waaronder de aanwezigheid van een NAVO-gevechtsgroep.

Grensbewaking en Infrastructurele Verdediging: Vanwege de angst voor een Russische invasie bouwen de Baltische staten, waaronder Estland, een verdedigingslinie met bunkers en antitankversperringen ("drakentanden") aan de oostgrens.

Modernisering: Estland investeert zwaar in modern materieel, waaronder middellange-afstands luchtverdedigingssystemen, drones en verbeterde vuurkracht voor de landmacht.

Steun aan Oekraïne: Estland is een sterke bondgenoot van Oekraïne en heeft militaire steun ter waarde van meer dan 1% van het eigen bbp geleverd.

Verdedigingsstructuur:
De Estse Defensiemacht (Kaitsevägi) bestaat uit landmacht, luchtmacht en marine, met een sterke nadruk op snelle inzetbaarheid van reservisten.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 11:39:58 ]
pi_220072799
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zolang die twee steden en met name Moskou buiten schot blijven kan de rest van het land eindeloos lijden. Vroeg of laat gaan die twee steden het ook voelen maar het is wel zaak om z.s.m. op dat punt te komen.
Beginnen ze ook al te doen.

Die komkommers tegen belachelijke prijzen, was in moskou, niet een of ander shithole ver weg.
pi_220072836
quote:
wat Polen nu in Estland bouwt is op verzoek van Estland zelf
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja
ze moeten wel

Nogmaals: Wat is Polen aan het bouwen in Estland?

Dat er verdedigingsmuren e.d. gebouwen worden weten we, dat doet Estland zelf.
  donderdag 12 februari 2026 @ 11:40:48 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072879
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

Estland hoort ook bij Nato zeg je

europa gaat heel veel investeren om die gek weg te houden, met zijn "machtige " USSR plannen
pi_220072888
Een Oekraïense sporter uitsluiten van de OS omdat hij een helm draagt met de slachtoffers uit de oorlog, zo kennen we het rusland gezinde Coventry met haar IOC weer :r :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220072905
twitter
pi_220072914
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Estland hoort ook bij Nato zeg je

europa gaat heel veel investeren om die gek weg te houden, met zijn "machtige " USSR plannen
Je negeert gewoon wat ik vraag.
Wat jij zei is dus gewoon onzin.
  donderdag 12 februari 2026 @ 11:46:33 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220072952
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je negeert gewoon wat ik vraag.
Wat jij zei is dus gewoon onzin.
wanneer Poetin Estland gaat aanvallen met een speciale militaire operatie ??

Dat weet niemand
Polen wil graag meehelpen om de Russen terug te slaan en een eind maken aan Poetins droom van een nieuwe USSR

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 12:19:51 ]
  donderdag 12 februari 2026 @ 12:21:09 #228
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220073260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

Dat doet NATO
Estland is NATO, net als Polen , Finland en Zweden, NATO breid dus nog steeds verder uit naar het Oosten

Maar dat is Poetins eigen schuld
Als ie zijn USSR plannen niet geventileerd had dan was NATO niet verder naar hem toe gekomen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 12:31:20 ]
pi_220073370
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 12:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat doet NATO
Estland is NATO, net als Polen , Finland en Zweden, NATO breid dus nog steeds verder uit naar het Oosten

Maar dat is Poetins eigen schuld
Als ie zijn USSR plannen niet geventileerd had dan was NATO niet verder naar hem toe gekomen
Echt gast waar heb je het over?

Jij zegt dat Polen wat bouwt.
Iedereen weet dat Estland de NAVO is, al een flinke tijd. Heeft niets met Polen te maken, behalve dat Polen deel heeft in de NAVO troepen die hier zijn.
  donderdag 12 februari 2026 @ 12:34:28 #230
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220073375
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 12:33 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Echt gast waar heb je het over?

Jij zegt dat Polen wat bouwt.
Iedereen weet dat Estland de NAVO is, al een flinke tijd. Heeft niets met Polen te maken, behalve dat Polen deel heeft in de NAVO troepen die hier zijn.
ok ja , prima toch
Polen is ook NATO nu , Finland ook en Zweden ook , Oost Duitsland ook , Hongarije ook ,
Servie wil ook graag bij de EU en de Europese NATO
alles om Europa tegen die idioot te beschermen
Ruzzia zakt heel langzaam in de stront

quote:
AI-overzicht
Ja, Servië wil lid worden van de Europese Unie en is sinds maart 2012 officieel kandidaat-lidstaat.
Het land onderhandelt over toetreding en harmoniseert zijn wetgeving met EU-normen, al zorgt de relatie met Rusland en de rechtsstaat voor kritiek en vertraging.
Een concreet toetredingsdatum is nog niet genoemd.
Belangrijke punten over Servië en de EU:

Aanvraag en status: Servië diende de aanvraag in 2009 in en kreeg in 2012 de status van kandidaat-lidstaat.
Onderhandelingen: De toetredingsonderhandelingen zijn gestart in januari 2014.
Van de 35 hoofdstukken zijn er inmiddels 22 geopend.

Obstakels: Het land moet aanzienlijke vooruitgang boeken op het gebied van de rechtsstaat en zijn buitenlands beleid, met name de banden met Rusland, in lijn brengen met de EU, wat kritisch wordt bekeken.
quote:
How do Russians see their future? I asked them on the streets of Moscow.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 14:20:47 ]
pi_220074043
quote:
Russische bedrijven vragen massaal staatssteun, terwijl de staatskas uitgeput raakt

Steeds meer Russische bedrijven kloppen aan bij de overheid voor staatssteun en belastingverlichting, terwijl het Kremlin tegelijkertijd worstelt met een snel oplopend begrotingstekort als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Anders dan in eerdere crises lijkt de overheid bereid om faillissementen en overnames toe te staan.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)tskas-uitgeput-raakt
pi_220074801
Opsomming vannacht:

Oekraine heeft de Lukoil rafinaderij in Ukhta (Komi regio) geraakt, 2000km van de grens.
Oekraine zou met Flamingo raketten het GRAU arsenaal in Volgograd hebben geraakt (Flamingo wordt zowel door Russen als Oekraiene geclaimed)
Een 220kw substation in Luhansk
Een fabriek die onderdelen maakt voor de (militaire) luchtvaart in Michurinsk (Tambov regio)
Een substation van de thermische elektriciteitscentrale in Bryansk
Directe aanval op de LUCH thermische elektriciteitscentrale in Belgorod.
  donderdag 12 februari 2026 @ 14:42:04 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220074839
quote:
7s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:17 schreef ExTec het volgende:
Educatief filmpje, voor mensen die het zich voor de verandering "niet voor kunnen stellen".

[ x ]
Ww3finalboss. Klinkt legit
The End Times are wild
pi_220075354
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ww3finalboss. Klinkt legit
Maar heb je zelf nou enige moeite gestoken in dit uitzoeken?

Of is alles gewoon "niet waar" tot meneer voorzien wordt van een bron die z'n goedkeuring weg kan dragen, want zelf uitzoeken, waarom zou ik, als "ik het me niet voor kan stellen" is dat toch een prima indicator?
pi_220075568
quote:
10s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:20 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar heb je zelf nou enige moeite gestoken in dit uitzoeken?

Of is alles gewoon "niet waar" tot meneer voorzien wordt van een bron die z'n goedkeuring weg kan dragen, want zelf uitzoeken, waarom zou ik, als "ik het me niet voor kan stellen" is dat toch een prima indicator?
Spiegeltje spiegeltje aan de wand... :X
pi_220075571
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:47 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Spiegeltje spiegeltje aan de wand... :X
Nee.
pi_220075587
twitter

(Persoonlijk niet helemaal eens met zijn kaart, maar toch)
pi_220075601
pi_220075717
twitter

Beeldmateriaal van lanceringen van de Flamingos richting het GRAU arsenaal van Volgograd vannacht. (komt van de eigenaar van Firepoint)
  donderdag 12 februari 2026 @ 16:07:51 #240
56749 BlaZ
pi_220075786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 11:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wanneer Poetin Estland gaat aanvallen met een speciale militaire operatie ??

Dat weet niemand
Polen wil graag meehelpen om de Russen terug te slaan en een eind maken aan Poetins droom van een nieuwe USSR
[ afbeelding ]
Afgaande op hetgeen Poetin zelf uit lijkt het veel duidelijker een teruggreep naar het Russische keizerrijk. De manier waarop hij het land bestuurd lijkt ook eerder op hoe de Tsaren dat deden dan op de communistische leiders daarna.
pi_220075788
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:01 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Beeldmateriaal van lanceringen van de Flamingos richting het GRAU arsenaal van Volgograd vannacht. (komt van de eigenaar van Firepoint)
6 lanceringen in de video (russen meldden 5 flamingos vannacht)

interessant.
  donderdag 12 februari 2026 @ 16:14:44 #242
56749 BlaZ
pi_220075848
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:50 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Dit zijn met name gebieden die bij deepstate nooit als onder Russische controle zijn gegeven.
De gebieden bij Primorske zijn zelfs nooit grijs geweest. https://deepstatemap.live/en#12/47.6210911/35.3152084
pi_220075872
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:50 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Ik heb er gister niets over gehoord bij Boekestijn en de Wijk. Misschien vandaag, maar dat zijn vragen van luisteraars.
pi_220075882
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit zijn met name gebieden die bij deepstate nooit als onder Russische controle zijn gegeven.
De gebieden bij Primorske zijn zelfs nooit grijs geweest. https://deepstatemap.live/en#12/47.6210911/35.3152084
Ja het zijn vooral Russen en Pro russische kaartenmakers (AMK is pro russisch, iig niet pro Oekraiens) die nu in paniek zijn, met name omdat ze zodra er ook maar 1 rus ergens te voet verloren raakt en wordt neergeschoten dat ineens onder Russische controle valt.

Terwijl 5kilometer terug de "strongpoints" of hoe je het ook wil noemen nog in handen zijn van Oekraine.

Tegelijk is er wel een klein offensiefje ja maar dat is vooral om dat grijze gebied weer in Oekraiense handen te krijgen, niet om diep in de rear van Russisch bezet gebied te dringen.
  donderdag 12 februari 2026 @ 16:23:21 #245
56749 BlaZ
pi_220075935
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:16 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ja het zijn vooral Russen en Pro russische kaartenmakers (AMK is pro russisch, iig niet pro Oekraiens) die nu in paniek zijn, met name omdat ze zodra er ook maar 1 rus ergens te voet verloren raakt en wordt neergeschoten dat ineens onder Russische controle valt.

Terwijl 5kilometer terug de "strongpoints" of hoe je het ook wil noemen nog in handen zijn van Oekraine.

Tegelijk is er wel een klein offensiefje ja maar dat is vooral om dat grijze gebied weer in Oekraiense handen te krijgen, niet om diep in de rear van Russisch bezet gebied te dringen.
Dat gaf Suriyak ook aan, het ging slechts om verkenningsgroepen:

quote:
Ukrainian-Russian war. Day 1447-1448:
Situation on Vasylivka front: In the last ten days, Ukrainian army has managed to regain lost positions in northern Prymorske and on the outskirts of Richne (as well as re-enter no man's land) after eliminating the small Russian groups established there. Ukrainian forces also managed to secure Novoboikivske and Novoyakovlivka once again, recapture Lukyanivske, and resume fighting in Pavlivka.
Map: [ https://www.google.com/ma(...)414254324702725&z=12 ]
  donderdag 12 februari 2026 @ 16:26:51 #246
56749 BlaZ
pi_220075957
Ik vraag me overigens af wat de consequenties van de stroomuitval in Oekraïne zullen zijn voor de langere termijn.
De situatie in West-Oekraïne is nog wel te doen maar in Kiiv spreekt men over :

quote:
Kyiv is expected to receive only four to six hours of electricity per day in February after Russian strikes severely damaged key combined heat and electricity-producing power plants and high-voltage substations.
@kyivpost https://www.kyivpost.com/post/69430

Ook in Odessa, Krivoj Rih en Dnipro is de situatie erg problematisch.
pi_220076001
Ergste van de winter is gelukkig achter ons nu.
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:00:37 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220076362
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Afgaande op hetgeen Poetin zelf uit lijkt het veel duidelijker een teruggreep naar het Russische keizerrijk. De manier waarop hij het land bestuurd lijkt ook eerder op hoe de Tsaren dat deden dan op de communistische leiders daarna.
De Tsarina was net zo gek als Farah Dibah van Iran en de Zonnekoning van Frankrijk,,

quote:
AI-overzicht
De Russische tsarina's, met name in de 18e en 19e eeuw, stonden bekend om hun extravagante en grootschalige feesten.
Deze bals dienden niet alleen voor vermaak, maar waren cruciaal om de macht, rijkdom en Europese oriëntatie van het Russische Keizerrijk te tonen.

Hier zijn enkele van de bekendste grote feesten en tradities rond de Russische tsarina's:
Iconische feesten en bals

Het Kostuumbal van 1903: Dit staat bekend als het laatste grote bal van de Romanov-dynastie, gehouden in het Winterpaleis in St. Petersburg onder Tsarina Alexandra Fjodorovna en Tsaar Nicolaas II.

Gasten droegen luxueuze 17e-eeuwse kleding, vaak versierd met onbetaalbare juwelen uit de Kremlin-wapenkamer.
Bals van Catharina de Grote: Catharina II (regeerde 1762–1796) stond bekend om haar weelderige maskerades en diners in de Hermitage, vaak ter ere van haar favorieten of belangrijke diplomatieke bezoeken.

Huwelijksfeesten: Vorstelijke bruiloften, zoals die van de Romanovs, gingen gepaard met dagenlange festiviteiten, waaronder optochten, banketten en bals die de hele adel samenbrachten.
quote:
AI-overzicht
De "grote feesten" waar Farah Diba (officieel Farah Pahlavi), de laatste keizerin van Iran, bekend om staat, verwijzen voornamelijk naar de extravagante viering van 2.500 jaar Perzische Monarchie in 1971.

Dit evenement, vaak aangeduid als "het feest van de eeuw" of het duurste feest ooit, vond plaats in de woestijn nabij de ruïnes van Persepolis en was bedoeld om de macht en modernisering van het bewind van de Sjah te tonen.

Hieronder staan de belangrijkste aspecten van deze feesten:
Het 2500-jarig jubileum (Persepolis 1971): De Sjah en Farah Diba organiseerden in oktober 1971 een driedaags feest in een speciaal aangelegde "tentenstad" in de woestijn, compleet met 50 luxe tenten, 37 km zijde en geïmporteerde tuinen.
Extravagantie en Kosten: Het evenement werd bezocht door meer dan 60 wereldleiders en staatshoofden, waaronder koningen, koninginnen en presidenten. Het beroemde Franse restaurant Maxim's verzorgde de catering en vloog 50.000 zangvogels in uit Europa (die overigens niet overleefden).

Doel: De feesten moesten de Iraanse beschaving en de verwezenlijkingen van de Pahlavi-dynastie in de schijnwerpers zetten, maar ze werden internationaal en intern bekritiseerd vanwege de enorme kosten (geschat op honderden miljoenen dollars) terwijl een groot deel van de Iraanse bevolking in armoede leefde.

Gevolgen: De grootschalige feesten worden vaak gezien als een keerpunt dat de ontevredenheid onder de bevolking vergrootte, wat uiteindelijk bijdroeg aan de Iraanse Revolutie in 1979 en de val van de Sjah.
quote:
AI-overzicht
In de 17e eeuw, met name onder het bewind van Lodewijk XIV (de 'Zonnekoning', 1643-1715), was Frankrijk het centrum van absolute monarchie, waarbij Parijs en vooral het nabijgelegen Versailles bekend stonden om spectaculaire feesten
Deze feesten waren bedoeld om macht te tonen, waarbij de koning zichzelf presenteerde als het stralend middelpunt
Grote Feesten en Evenementen (17e Eeuw)
Les Plaisirs de l'Île Enchantée (1664): Een legendarisch, driedaags feest in Versailles met steekspelen, ballet, vuurwerk en banketten, georganiseerd voor zijn hovelingen en gasten.

Ballet en Muziek: Lodewijk XIV was een fervent danser en trad zelf op in balletvoorstellingen.
Symboliek: Feesten werden vaak gecombineerd met culturele manifestaties, zoals de oprichting van de

Koninklijke Academie voor Dans (1661) en de Koninklijke Academie voor Muziek (1672).
Place des Victoires (Parijs): Een monument in Parijs dat de militaire overwinningen van Lodewijk XIV vierde (o.a. in de Hollandse Oorlog 1672-1678).

Kenmerken van de Feestcultuur
Versailles als Podium: Hoewel Parijs de hoofdstad bleef, verplaatste Lodewijk XIV het hof naar het paleis van Versailles, dat hij uitbouwde tot het centrum van macht en pracht.

Zonnekoning-symbool: Lodewijk XIV gebruikte de zon als zijn symbool, waarmee hij zijn goddelijke recht en absolute heerschappij benadrukte.
quote:
AI-overzicht
Marie Antoinette, de laatste koningin van Frankrijk voor de Revolutie, staat symbool voor ultieme decadentie door haar extravagante levensstijl, peperdure mode, torenhoge kapsels en feesten in Versailles, wat haar de bijnaam "Madame Déficit" opleverde.
Ze werd gezien als een oppervlakkige, egoïstische vorstin die, terwijl het volk honger leed, fortuinen uitgaf aan juwelen en feesten, wat bijdroeg aan haar executie in 1793.

Kernaspecten van haar Decadentie:
Mode & Uiterlijk: Marie Antoinette was een stijlicoon dat bekend stond om extreme uiterlijke vertoon, waaronder pruiken die soms scheepsmodellen bevatten en extreem dure jurken.
Ze droeg poeder gemaakt van meel, wat wrang afstak tegenover de broodnood van de Franse bevolking.

Levensstijl in Versailles: Ze organiseerde uitbundige feesten met acteurs en muzikanten en bracht haar tijd door met entertainment, waarbij ze weinig interesse toonde in politiek.

"Madame Déficit": Haar roekeloze uitgaven aan het hof en de aankoop van kastelen (zoals Saint-Cloud) vergrootten de economische ongelijkheid en de financiële crisis van de staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2026 18:58:57 ]
  donderdag 12 februari 2026 @ 21:07:48 #249
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220079699
quote:
Our Man in Moscow: Inside Putin's Russia | BBC Panorama
pi_220079794
Die tsaren, stalin en co, en het hedendaagse Kremlin zijn allemaal corrupte mofos die het alleen om de centen draait, daar heb je geen AI voor nodig.

Anyways. Hopelijk gaat geen Starlink en telegram de nodige gevolgen hebben voor de Russische strijdkrachten.
pi_220079952
twitter

Die ambassade zet zichzelf echt zo ontzettend voor schut.

Je slaat eerst je buurman in elkaar. Vervolgens gaat de buurman zijn huis beveiligen. “De buurman zoekt ruzie!”

:')
pi_220080394
Olie raffinaderij 1700km diep in rusland geraakt.
pi_220080523
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 21:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]

Die ambassade zet zichzelf echt zo ontzettend voor schut.

Je slaat eerst je buurman in elkaar. Vervolgens gaat de buurman zijn huis beveiligen. “De buurman zoekt ruzie!”

:')
riep Poetin dat ook niet in januari 2022, over Oekraine. Oorlog hitsen noemde ze dat toen.

Maar wederom zit er in deze boodschap weer russische logica verborgen; wanneer Europa zich niet gaat bewapnen, dan walst russia er gewoon overheen enn is er vrede.
  donderdag 12 februari 2026 @ 22:04:07 #254
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220080682
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 21:13 schreef havanagila het volgende:
Die tsaren, stalin en co, en het hedendaagse Kremlin zijn allemaal corrupte mofos die het alleen om de centen draait, daar heb je geen AI voor nodig.

Anyways. Hopelijk gaat geen Starlink en telegram de nodige gevolgen hebben voor de Russische strijdkrachten.
De Russische soldaten kunnen niet meer naar huis appen dat ze geen niks te eten hebben omdat de corrupte bovenlaag al het geld verduisterd

Ook kan het thuisfront niet meer contact zoeken met hun dode kinderen , hun medesoldaten of de compagnie leiding
En er komen geen verhalen terug wat er werkelijk gebeurd in Oekraine
pi_220080726
twitter
pi_220080821
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 22:06 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Triest om te zien ergens, zo’n kill. Maargoed, Poetin wil het zo.
pi_220080960
twitter
pi_220081232
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 21:59 schreef Korenfok het volgende:

[..]
riep Poetin dat ook niet in januari 2022, over Oekraine. Oorlog hitsen noemde ze dat toen.

Maar wederom zit er in deze boodschap weer russische logica verborgen; wanneer Europa zich niet gaat bewapnen, dan walst russia er gewoon overheen enn is er vrede.
Het is pure projectie. Rusland beschuldigt alles en iedereen van de dingen die ze zelf doen.
pi_220087218
quote:
Ukrainian forces “annihilated” two NATO battalions during exercises, — WSJ

Last year, Ukrainian forces demonstrated impressive results during large-scale maneuvers in Estonia.

What we know:

16,000 soldiers from 12 NATO countries participated in the exercises. The training combat involved drones.

Ten Ukrainian soldiers destroyed 17 armored vehicle units and carried out 30 attacks on other targets in half a day. Had the battle continued, NATO would have lost two battalions within a day.

The British brigade and the Estonian division attacked the Ukrainian positions.

The Ukrainian forces quickly eliminated the enemy: The NATO units lost their combat capability.

There was no rapid exchange of information during the battle—information was limited, and tactics remained outdated.

One of the European commanders emotionally admitted: “We’re finished. We’re screwed.”

https://x.com/jurgen_nauditt/status/2022306850465620386
Gelukkig heeft de NAVO wel een superieure luchtmacht.
  Forum Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 17:24:58 #260
pi_220087435
Je verwacht het niet van een krijgsmacht die al jaren in een intensief conflict is verwikkeld.

Praktijk is de beste training.
pi_220088047
twitter
pi_220088322
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Je verwacht het niet van een krijgsmacht die al jaren in een intensief conflict is verwikkeld.

Praktijk is de beste training.
Het gaat vooral om de drones uiteraard. Ben bang dat wij daar geen antwoord op hebben, behalve vliegtuigen. Wat een vrij grote factor is :P

Stel je voor dat onze luchtmacht niks kan doen.
  Forum Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 18:28:18 #263
pi_220088394
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het gaat vooral om de drones uiteraard. Ben bang dat wij daar geen antwoord op hebben, behalve vliegtuigen. Wat een vrij grote factor is :P

Stel je voor dat onze luchtmacht niks kan doen.
Sjekkies roken en afkeurend het hoofd schudden natuurlijk @AchJa
  vrijdag 13 februari 2026 @ 19:24:49 #264
38496 Perrin
pi_220088967
Als ik zo zie wat er allemaal ontwikkeld wordt, dan moeten die drones over een jaar of wat van hele goeden huize komen om heelhuids het doel te bereiken. Goedkope raketafweer, Skynex, laserwapens, allerlei EW-systemen, anti-drone drones. De lijst is lang.
pi_220089116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:24 schreef Perrin het volgende:
Als ik zo zie wat er allemaal ontwikkeld wordt, dan moeten die drones over een jaar of wat van hele goeden huize komen om heelhuids het doel te bereiken. Goedkope raketafweer, Skynex, laserwapens, allerlei EW-systemen, anti-drone drones. De lijst is lang.
Maar ook daar wordt wel weer wat op gevonden. En zo gaan we eindeloos door.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 19:54:44 #266
38496 Perrin
pi_220089327
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:40 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maar ook daar wordt wel weer wat op gevonden. En zo gaan we eindeloos door.
Zeker maar het voordeel van de nieuwigheid is er dan wel af, het wordt dan een veel stabieler evenwicht.
pi_220089635
twitter

Deze onzin weer.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:20:50 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:55 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220089744
quote:
WO1 => Tanks
WO2 => Luchtwapen
UKR= > Drones
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:37:40 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220090387
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe moet dat eruit zien dan? Zo'n "wifi bridge"....
https://ui.com/wifi/bridging

En dit merk was in het nieuws omdat het ondanks alles, nog steeds verscheept wordt. En het is zeer gebruikersvriendelijk.

Niet 1 apparaat, maar pick & mix afhankelijk van wat je wil en situatie.

Maar zoals ik idd voorspelde:

quote:

vrijdag 13 februari 2026 @ 21:38:10 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220090669
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:06 schreef ExTec het volgende:

[..]
https://ui.com/wifi/bridging

En dit merk was in het nieuws omdat het ondanks alles, nog steeds verscheept wordt. En het is zeer gebruikersvriendelijk.

Niet 1 apparaat, maar pick & mix afhankelijk van wat je wil en situatie.

Maar zoals ik idd voorspelde:
[..]

Ik weet prima hoe dat spul eruit ziet... Het ging mij even om dat filmpje, waar zie jij die "wifi bridge" precies? Of is het de bedoeling dat we denken dat die hele fucking stalen constructie de "wifi bridge" is?
pi_220090868
Eerste beelden van Oekraiense counteraanvallen zijn er in Zaporizha, maar weer verwijderd, iemand hield zich niet aan opsec. HOpelijk heeft iemand het snel opgeslagen en post ie het op twittert.

pi_220090910
twitter
pi_220090927
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik weet prima hoe dat spul eruit ziet... Het ging mij even om dat filmpje, waar zie jij die "wifi bridge" precies? Of is het de bedoeling dat we denken dat die hele fucking stalen constructie de "wifi bridge" is?
Er lijkt iemand bezig aldaar. Denk niet dat dat iemand is van oekrains' energie bedrijf, dus wat zal meneer daar doen.
pi_220090988
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:16 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Deze onzin weer.
Elke keer hetzelfde verhaal. Rusland wil geen vrede. De VS is ondertussen ook gestopt met geld en wapens sturen dus waarom Oekraïne nog meedoet aan dit toneelstuk snap ik niet. Waarom Rusland überhaupt tegemoet komen. Welke concessie heeft Rusland eigenlijk gedaan? Laat ze hun tanden lekker stukbijten.
pi_220090990
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
twitter

Ik neem aan dat ze daar een antenne van Ubiquite installern, op hoogte voor meer bereik? Hier iig een heel draadje over de vervanging van starlink door ubiquiti

Gerepost iig door de schrijver van het Ubiquiti artikel.
pi_220091017
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Elke keer hetzelfde verhaal. Rusland wil geen vrede. De VS is ondertussen ook gestopt met geld en wapens sturen dus waarom Oekraïne nog meedoet aan dit toneelstuk snap ik niet. Waarom Rusland überhaupt tegemoet komen. Welke concessie heeft Rusland eigenlijk gedaan? Laat ze hun tanden lekker stukbijten.
https://www.instagram.com/reel/DTBWNv2EbdO
Vakman pur sang
pi_220091022
Ok het zaporizha offensief van oekraine gaat misschien beter dan ik had gedacht.
pi_220091023
quote:
quote:
This content may be inappropriate
It's unavailable for certain audiences. Log in to continue.
pi_220091059
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ x ]

Ik neem aan dat ze daar een antenne van Ubiquite installern, op hoogte voor meer bereik? Hier iig een heel draadje over de vervanging van starlink door ubiquiti

Eigenlijk ronduit schandalig dat Rusland zo lang Starlink heeft kunnen gebruiken. Als Musk deze maatregel al veel eerder had genomen dan had dat wellicht serieus veel Oekraïense slachtoffers kunnen voorkomen.
pi_220091073
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:10 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Eigenlijk ronduit schandalig dat Rusland zo lang Starlink heeft kunnen gebruiken. Als Musk deze maatregel al veel eerder had genomen dan had dat wellicht serieus veel Oekraïense slachtoffers kunnen voorkomen.
Eigenlijk wel ja. ANderzijds ook wel heel goed nu dat Rusland overafhankelijk is van een systeem dat 1 op andere dag niet meer werkt. En dan ongeveer tegelijkertijd telegram, discord, whatsapp bannen _O-
pi_220091120
quote:

[..]
[ x ]

Het komt nog eens zover dat de methodes uit 1914 om kabelleggers door de loopgraven te sturen weer in zwang komen, nl iemand met een kabelhaspel op zijn rug tussen de linies laten kruipen. Met al die drones van tegenwoordig zie je dat echter veel beter
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_220091139
quote:
8s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]

Komrad!
Vakman pur sang
pi_220091228

Grappig, de naam van het gevangenenbataljon in de 93e brigade heet het alcatrazbataljon x)
pi_220091649
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ze willen toch veiligheidsgaranties van de VS. En wapens met ons geld blijven kopen daar.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 00:38:57 #287
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220091677
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:12 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Eigenlijk wel ja. ANderzijds ook wel heel goed nu dat Rusland overafhankelijk is van een systeem dat 1 op andere dag niet meer werkt. En dan ongeveer tegelijkertijd telegram, discord, whatsapp bannen _O-
Zegt wel wat over onze kansen als de US tegen ons keert.... oh wacht.
  Moderator zaterdag 14 februari 2026 @ 01:34:33 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220091709
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:14 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Gelukkig heeft de NAVO wel een superieure luchtmacht.
Dit soort oefeningen bestaan om van elkaar te leren

Uitkomst doet er totaal niet toe

Doet me denken aan die onderzeeboot die een cbg uitschakelde waar iedereen altijs mee loopt te leuren, voor de Amerikanen was dat een waardevolle oefening
pi_220091743
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 01:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

Doet me denken aan die onderzeeboot die een cbg uitschakelde waar iedereen altijs mee loopt te leuren, voor de Amerikanen was dat een waardevolle oefening
1981 Canada, Oberon-class,

1999 NLD, Walrus-class,

2000 AUS, Collins-class,

2001 Duitsland, Type 206 U24,

2005 Zweden, Gotland-class,

2015 FRA, Rubis-class Saphir S602

2018 Chili, Thomson-class Type 209

Gebeurd zo vaak, dat ik die verhalen over het 'ongemerkt' penetreren van de defensieve schil van de cbg en het 'zinken' van een USN vliegkampschip met een korreltje zout neem.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 07:21:54 #290
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220092042
quote:

[..]
Het telegram blokkeren dat doen ze om de protesten van de eigen bevolking in eigen land te verlammen
pi_220092059
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 00:15 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Ze willen toch veiligheidsgaranties van de VS. En wapens met ons geld blijven kopen daar.
Denk je dat dat überhaupt iets voorstelt dan? De VS gaat niet met Rusland vechten voor Oekraïne. Sterker nog, Trump wil deals met Poetin en Oekraïne is een lastig obstakel.

Daarom komt Rubio ook niet opdagen in München. USA left the room.
pi_220092062
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 07:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het telegram blokkeren dat doen ze om de protesten van de eigen bevolking in eigen land te verlammen
Ik denk niet dat je weet wat Telegram is, of wat je er allemaal mee kunt. Sinds Emmanuel Macaron Durov in handen heeft gehad is Telegram vanuit Russisch perspectief gewoon een te groot risico. :P
  zaterdag 14 februari 2026 @ 07:36:45 #293
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220092064
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Denk je dat dat überhaupt iets voorstelt dan? De VS gaat niet met Rusland vechten voor Oekraïne. Sterker nog, Trump wil deals met Poetin en Oekraïne is een lastig obstakel.

Daarom komt Rubio ook niet opdagen in München. USA left the room.
lekker laten gaan , we kunnen die poetin best aan
pi_220092100
twitter

Trump is een verrader, aflevering 3747273
pi_220092132
quote:

[..]
Toch wel heel erg amateuristisch als ze daar op die manier moeten communiceren.
pi_220092236
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:52 schreef skysherrif het volgende:
Eerste beelden van Oekraiense counteraanvallen zijn er in Zaporizha, maar weer verwijderd, iemand hield zich niet aan opsec. HOpelijk heeft iemand het snel opgeslagen en post ie het op twittert.

[ afbeelding ]
Is het niet exact 4 jaar na de inval. Dat was op carnavals vrijdag.

Heb de teletekst nog. 5 titels in hoofdletters aan geschrapte corona maatregelen en 5 titels in hoofdletters van de Russische invasie .
pi_220092244
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 22:18 schreef Sabata het volgende:

[..]
Het komt nog eens zover dat de methodes uit 1914 om kabelleggers door de loopgraven te sturen weer in zwang komen, nl iemand met een kabelhaspel op zijn rug tussen de linies laten kruipen. Met al die drones van tegenwoordig zie je dat echter veel beter
Dat kan een drone ook doen.

Maar dat was dankbaar werk.
pi_220094419
quote:
Als AI drones zo goed worden dat ze een paar meter boven de grond kunnen vliegen, wordt het nog moeilijk om ze te stoppen.
pi_220094427
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef ExTec het volgende:
Er lijkt iemand bezig aldaar. Denk niet dat dat iemand is van oekrains' energie bedrijf, dus wat zal meneer daar doen.
quote:

Gerepost iig door de schrijver van het Ubiquitii artikel.
Het kan van alles zijn... Ik vind het weer zo'n gezocht tunnelvisie verhaal, omdat Starlink het niet doet moet het wel Ubiquiti zijn want ze kunnen heus niet op een andere manier "communiceren"...

Sinds het begin van deze oorlog plaatsen de Russen bv. al EW apparatuur in/aan/op civiele zendmasten, hoge gebouwen, electriciteitsmasten en noem alles maar op, als het maar hoog is. Ze doen dat vooral met het Pole-21 (GPS Jamming) systeem.

quote:
The Pole-21 system is perhaps the most distinctive. Rather than relying on a single massive transmitter, Pole-21 disperses dozens of small jamming nodes across civilian cell towers or utility masts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')