abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220025086
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Russen zijn zo'n beetje kampioen EW op deze wereld en die zouden dan beschikken over brakke apparatuur met civiele Bamiporto encryptie?
Ja, bij TSMC ontvangen ze rus vast met open armen als ze een order komen plaatsen voor hun custom chips.

Ik weet, 'russia stronk' he? ;)

En civiel, "bami", ain't no such thing.

Al die meuk gebruikt gangbare encryptie algorithmen, a'la AES bv. Je kan wel tig keer zulke zware encryptie erop zetten, maar dan heeft de (ARM-like) CPU van je ontvanger gewoon niet genoeg capaciteit om dat on the fly te decrypten.

Wat slordig is aan dat moto verhaal is dat rus blijkbaar gewoon het root certificaat uit working memory heeft kunnen vissen. "Slordig" idd tussen aanhalingstekens, want immers voor civiel gebruik.

Maar denk niet dat rus anno nu nog gemakkelijk aan military grade varianten van die meuk kan komen.

quote:
Alsof dat het enige alternatief is...
Geen idee, maak mij wijzer?

quote:
Niet relevant voor de inzet van de drone ansich, de operator aan het eind van de fo kabel bestuurt het circus. Wel leuk voor de Tiktok filmpjes en likes.
Tenzij het niet louter gebruikt wordt om mee te kijken, maar ook om remote de boel te besturen?

quote:
Klopt. Maar tussen Starlink en de ordonnance zitten nog heel veel mogelijkheden.
Ik ben benieuwd. :)
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220025990
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:57 schreef ExTec het volgende:
Ja, bij TSMC ontvangen ze rus vast met open armen als ze een order komen plaatsen voor hun custom chips.

Ik weet, 'russia stronk' he? ;)
Probeer eens inhoudelijk te reageren ipv het steeds in het belachelijke te trekken.

quote:
En civiel, "bami", ain't no such thing.
JIj weet best wat ik bedoel gok ik... Binnen de zendamateur wereld worden die dingen volledig afgekraakt vanwege de gebrekkige kwaliteit en waardeloze frequentieafregeling.

https://www.bamiporto.nl/

quote:
Al die meuk gebruikt gangbare encryptie algorithmen, a'la AES bv. Je kan wel tig keer zulke zware encryptie erop zetten, maar dan heeft de (ARM-like) CPU van je ontvanger gewoon niet genoeg capaciteit om dat on the fly te decrypten.
Zelfs met een crypto geladen FM9000 uit eind jaren '80 begin jaren '90 op FHOP is afluisteren al bijna niet te doen/onmogelijk. En die had zelfs de mogelijkheid om data te verzenden.

quote:
Wat slordig is aan dat moto verhaal is dat rus blijkbaar gewoon het root certificaat uit working memory heeft kunnen vissen. "Slordig" idd tussen aanhalingstekens, want immers voor civiel gebruik.

Maar denk niet dat rus anno nu nog gemakkelijk aan military grade varianten van die meuk kan komen.
Ze zijn in staat om een shitload aan EW systemen te produceren... Russian Electronic Warfare Systems (OSINT).

quote:
Tenzij het niet louter gebruikt wordt om mee te kijken, maar ook om remote de boel te besturen?
Dan zou je meteen het hele voordeel van de fo drones teniet doen. Als dat allemaal zo eenvoudig was zouden ze niet aan de lopende band de range verhogen en dat ze inzetten op AI.

quote:
Geen idee, maak mij wijzer?

Ik ben benieuwd. :)
Op tactisch niveau? Reguliere radioverbindingen, lijnverbindingen, licht, geluid, signalen whatever. Het moet juist zo simpel en foolproof mogelijk. Als ik met een peloton voorwaarts moet heb ik daar verder geen radio of Starlink voor nodig.
pi_220026011
Ik vind het wel grappig. Waarom zou Rusland Starlink, van de vijand, op grote schaal gebruiken? Dat doe je alleen als je er een groot voordeel mee hebt.

Misschien werkt het Russissch systeem niet goed, misschien hebben ze niet genoeg, misschien is Starlink wel extreem gebruiksvriendelijke goedkoop en beteouwbaar etc etc. Geen idee, maar er is een reden waarom dat ze zoiets bizars doen.
pi_220026050
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:25 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het wel grappig. Waarom zou Rusland Starlink, van de vijand, op grote schaal gebruiken? Dat doe je alleen als je er een groot voordeel mee hebt.
Omdat het makkelijk is, niet omdat het noodzakelijk is. Net zoals het ook makkelijker is om je CP aan de walstroom (civiele stroom) te hangen ipv een aggregaat op te starten. Het is ook makkelijker om GPS te gebruiken voor je navigatie. Het is ook makkelijk dat we het WWW kunnen bereiken over het NAFIN.

Vallen die zaken weg moet je wat meer moeite doen maar je bent nog steeds Full OPS.

quote:
Misschien werkt het Russissch systeem niet goed, misschien hebben ze niet genoeg etc etc. Geen idee, maar er is een reden waarom dat ze zoiets bizars doen.
Bizars? Wat bedoel je?
pi_220026084
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Probeer eens inhoudelijk te reageren ipv het steeds in het belachelijke te trekken.
?

Ja, jij kan hier wel pontificeren dat rus ech wel prima nog aan alle onderdelen kan komen, want russia immers stronk, maar ik betwijfel het.

quote:
JIj weet best wat ik bedoel gok ik... Binnen de zendamateur wereld worden die dingen volledig afgekraakt vanwege de gebrekkige kwaliteit en waardeloze frequentieafregeling.

https://www.bamiporto.nl/

[ afbeelding ]
[..]
Zelfs met een crypto geladen FM9000 uit eind jaren '80 begin jaren '90 op FHOP is afluisteren al bijna niet te doen/onmogelijk. En die had zelfs de mogelijkheid om data te verzenden.
Kan allerhande redenen hebben waarom dat zo weinig voorstelt.

Ik maak me sterk dat goeie militaire hardware functionaliteit heeft a'la een HSM. Ga je fysiek daar mee rotzooien, wist hij de sleutels. Deze dingen zitten oa. in pin automaten.

Heb je minder dan dat, is je encryptie weg zodra je vijand z'n hand er op legt.

quote:
Ze zijn in staat om een shitload aan EW systemen te produceren... Russian Electronic Warfare Systems (OSINT).
Ja, 2023, en vanzelfsprekend zijn ze daar nog steeds zo goed in, volume zal ook volstrekt niet ingezakt zijn, russia immers stronk.

quote:
Dan zou je meteen het hele voordeel van de fo drones teniet doen. Als dat allemaal zo eenvoudig was zouden ze niet aan de lopende band de range verhogen en dat ze inzetten op AI.
?

Die zie ik niet. Bestuurder zit gewoon verder weg dan vanwaar de drone gelanceerd wordt.

Range verhogen etc is van toepassing op de laatste 2 stappen van dit:

Bestuurder -> starlink -> starlink -> zender -> drone.

quote:
Op tactisch niveau? Reguliere radioverbindingen, lijnverbindingen, licht, geluid, signalen whatever. Het moet juist zo simpel en foolproof mogelijk. Als ik met een peloton voorwaarts moet heb ik daar verder geen radio of Starlink voor nodig.
Eh, ok.

Nogmaals, zal kunnen, maar ik kan niks bedenken wat qua efficientie niet een enorme achteruitgang betekent.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220026159
Zucht
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220026183
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:36 schreef ExTec het volgende:

?
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:03 schreef ExTec het volgende:
'russia stronk'

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:57 schreef ExTec het volgende:
'russia stronk'

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:36 schreef ExTec het volgende:

russia immers stronk,

russia immers stronk.
Komt straks ook het vechten met scheppen en bejaarden weer voorbij? Ik beweer dit nl. helemaal nergens, ik leg uit dat ze er niet van afhankelijk zijn.

quote:
Kan allerhande redenen hebben waarom dat zo weinig voorstelt.

Ik maak me sterk dat goeie militaire hardware functionaliteit heeft a'la een HSM. Ga je fysiek daar mee rotzooien, wist hij de sleutels. Deze dingen zitten oa. in pin automaten.

Heb je minder dan dat, is je encryptie weg zodra je vijand z'n hand er op legt.
Ja? Dat is bij alle encryptie zo he...

quote:
Ja, 2023, en vanzelfsprekend zijn ze daar nog steeds zo goed in, volume zal ook volstrekt niet ingezakt zijn, russia immers stronk.
We zien het... Er wordt meer gejammed dan ooit tevoren....

quote:
?

Die zie ik niet. Bestuurder zit gewoon verder weg dan vanwaar de drone gelanceerd wordt.

Range verhogen etc is van toepassing op de laatste 2 stappen van dit:

Bestuurder -> starlink -> starlink -> zender -> drone.
Nogmaals, als dat zo eenvoudig was (en dat is het dus niet want binnen de killzone die steeds groter wordt kun je helemaal geen opstijgpunten uitbrengen) zouden ze dat al lang doen ipv langere fo kabels en inzetten op AI.

quote:
Eh, ok.

Nogmaals, zal kunnen, maar ik kan niks bedenken wat qua efficientie niet een enorme achteruitgang betekent.
Efficient oorlogvoeren bestaat niet bij dit soort grootschalige staal op staal conflicten. Voortzettingsvermogen is waar het op aankomt.
pi_220026242
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Omdat het makkelijk is, niet omdat het noodzakelijk is. Net zoals het ook makkelijker is om je CP aan de walstroom (civiele stroom) te hangen ipv een aggregaat op te starten. Het is ook makkelijker om GPS te gebruiken voor je navigatie. Het is ook makkelijk dat we het WWW kunnen bereiken over het NAFIN.

Vallen die zaken weg moet je wat meer moeite doen maar je bent nog steeds Full OPS.
[..]
Bizars? Wat bedoel je?
Als jij ergens nabij st Petersburg zit te vechten en de legerleiding zegt tegen jou 'we zijn de NAVO, zijn groot in alles, als je goed betrouwbaar internet nodig hebt voor je operaties dan kan je het beste ff een terminal uit Rusland halen'. Dan zouden we dat vrij bizar vinden toch?
pi_220026296
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:00 schreef BEFEM het volgende:

Als jij ergens nabij st Petersburg zit te vechten en de legerleiding zegt tegen jou 'we zijn de NAVO, zijn groot in alles, als je goed betrouwbaar internet nodig hebt voor je operaties dan kan je het beste ff een terminal uit Rusland halen'. Dan zouden we dat vrij bizar vinden toch?
Oh zo, nou ik kijk er niet echt van op, even los van het feit of dat "vuile internet" het echt nodig is. De Russen zijn sowieso veel meer van het gebruiken van zaken die ze veroveren. Het is niet dat ze bv. grootschalige eigen GNK installaties hebben, ze gebruiken gewoon een ziekenhuis in veroverd oord X, Y of Z. Als ze iets kunnen gebruiken wat handig is dan gebruiken ze dat, ongeacht herkomst. Stopt het met werken, jammer, next.

Binnen de NATO is zoiets redelijk ondenkbaar idd maar dat komt ook omdat de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied).

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 07-02-2026 15:18:14 ]
  zaterdag 7 februari 2026 @ 15:28:12 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220026375
Praktisch onbreekbare encryptie kost helemaal niet zoveel vermogen of rekenkracht. Je telefoon doet dit al met 2 vingers in zijn neus. Die technologie en algoritmen zijn ook overal te verkrijgen.
The End Times are wild
pi_220026376
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Oh zo, nou ik kijk er niet echt van op, even los van het feit of dat "vuile internet" het echt nodig is. De Russen zijn sowieso veel meer van het gebruiken van zaken die ze veroveren. Het is niet dat ze bv. grootschalige eigen GNK installaties hebben, ze gebruiken gewoon een ziekenhuis in veroverd oord X, Y of Z. Als ze iets kunnen gebruiken wat handig is dan gebruiken ze dat, ongeacht herkomst. Stopt het met werken, jammer, next.

Binnen de NATO is zoiets redelijk ondenkbaar idd maar dat komt ook omdat de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied).
Dat als je gebied inneemt je daar alles gebruikt wat je tegenkomt is niet zo gek. Je zou dom zijn om dat niet te doen. Starlink echter is, naar mijn weten en klinkt ook logischer, voornamelijk omdat ze vanuit VAE etc die terminals halen.
pi_220026520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:28 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat als je gebied inneemt je daar alles gebruikt wat je tegenkomt is niet zo gek. Je zou dom zijn om dat niet te doen. Starlink echter is, naar mijn weten en klinkt ook logischer, voornamelijk omdat ze vanuit VAE etc die terminals halen.
Tot voor kort zaten er in Russische militaire voertuigen ook Amerikaanse Cummins motoren.
pi_220026523
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
... de NATO is ingericht als verdedigende partij (eigen grondgebied)...
_O- _O- _O-
pi_220026696
twitter

Ziedend.
pi_220026789
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:08 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ziedend.
En hoe is dat filmpje dan op internet verschenen? Of zijn ze boos dat ze geen HBO in 4K meer hebben ofzo? Of is het weer AI filmpje nummer zoveel?
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:32:58 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220027122
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
Praktisch onbreekbare encryptie kost helemaal niet zoveel vermogen of rekenkracht. Je telefoon doet dit al met 2 vingers in zijn neus. Die technologie en algoritmen zijn ook overal te verkrijgen.
Hoofdprobleem is sleutelbeheer die naar mate het aantal delers - v/d zelfde sleutel(s)paren cq bron - stijgt, lastiger wordt om dat vertrouweijk te houden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:50:06 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220027288
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vertel.
Laat gaan.. je weet gewoon wat er komen gaat.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220027991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:50 schreef AchJa het volgende:
Nogmaals, als dat zo eenvoudig was (en dat is het dus niet want binnen de killzone die steeds groter wordt kun je helemaal geen opstijgpunten uitbrengen) zouden ze dat al lang doen ipv langere fo kabels en inzetten op AI.
Dat betreft dus de laatste 2 stappen. Heeft geen weerslag op wat er voor zit.

Een bestuurder van een reaper drone, of een global hawk hoeft ook niet perse bovenop de zender te zitten he?

quote:
Efficient oorlogvoeren bestaat niet bij dit soort grootschalige staal op staal conflicten. Voortzettingsvermogen is waar het op aankomt.
Dooddoener.

Rus' communicatie gaat ff een slag achteruit, qua efficiente, en meneer slaat het allemaal wel ff plat, "efficiente bestaat sowieso niet".

:O
pi_220028070
Nieuw topic, even kijken of er interessante updates over het front zijn..

*leest twee bladzijdes met kinderachtig geruzie* helaas....

Ik ben benieuwd of Oekraïne een grote slag kan slaan nu Starlink niet meer werkt voor Russia
pi_220028117
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:31 schreef LethalNinja het volgende:

Ik ben benieuwd of Oekraïne een grote slag kan slaan nu Starlink niet meer werkt voor Russia
Lol,

Nee, want "vinden ze wel wat op, russia stronk!"

En er is me ook verteld dat efficient en veilig communiceren volstrekt irrelevant is, want het gaat om "voortzettingsvermogen".
pi_220028272
Bijna jongons
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:31 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuw topic, even kijken of er interessante updates over het front zijn..

*leest twee bladzijdes met kinderachtig geruzie* helaas....

Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 18:00:28 #48
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220028491
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lol,

Nee, want "vinden ze wel wat op, russia stronk!"

En er is me ook verteld dat efficient en veilig communiceren volstrekt irrelevant is, want het gaat om "voortzettingsvermogen".
Doe niet zo kinderachtig.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220028791
Waar heeft @ExTec vandaag last van joh?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220029430
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:26 schreef ExTec het volgende:

Dat betreft dus de laatste 2 stappen. Heeft geen weerslag op wat er voor zit.

Een bestuurder van een reaper drone, of een global hawk hoeft ook niet perse bovenop de zender te zitten he?
Correct, maar die werken ook volledig anders met een eigen dedicated verbinding. En vraag je maar eens af waarom die moeten opstijgen en landen met een dedicated GCS ter plaatse die een LOS verbinding heeft met het toestel. Op het moment dat die apparaten op 50-60kft vliegen is jamming een veel minder groot probleem.

quote:
Dooddoener.

Rus' communicatie gaat ff een slag achteruit, qua efficiente, en meneer slaat het allemaal wel ff plat, "efficiente bestaat sowieso niet".

:O
Het bestaat maar is geen issue in dit geval. Boekhouders moeten zich per definitie niet bezig houden met defensie, we zien waar ons dat gebracht heeft de afgelopen 30 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')