Ik denk dat je je totaal niet beseft hoe veel schade zo'n wapen geeft, ook al is het 'tactisch'.quote:Op zondag 8 februari 2026 20:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ik denk dat de psychologische schade het grootst is. Zeker wanneer je zelf niet kunt terugslaan. Ook met een klein wapen.
Maar al te goed. Vandaar ook mijn comment.quote:Op zondag 8 februari 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat je je totaal niet beseft hoe veel schade zo'n wapen geeft, ook al is het 'tactisch'.
Ik vermoed dat niemand beseft wat dergelijke wapens bij hun gebruik (gaan) aanrichten.quote:Op zondag 8 februari 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat je je totaal niet beseft hoe veel schade zo'n wapen geeft, ook al is het 'tactisch'.
Het gevaar dat een kernraket alsnog "ontploft" wanneer die beschadigd raakt door afweer, is extreem klein.quote:Op zondag 8 februari 2026 19:39 schreef LethalNinja het volgende:
Ben ik toch benieuwd, dit is een serieuze vraag en dat kan je ook breder trekken. Maar nu met de focus op Oekraïne. Hoe zit het nou met de taktische nucleaire raketten? Andere raketten kunnen ze uit de lucht schieten, bij de nuclaire snap ik dat als je ze boven de stad kapot schiet dat ze alsnog veel schade aanbrengen maar is dat dan meer of minder dan wanneer ze de grond raken? Of is het zo dat je ze alleen effectief kan aanpakken door ze uit de lucht te schieten terwijl ze net gelanceerd zijn en nog omhoog gaan wat natuurlijk lastig is?
De reden dat ik hiernaar vraag is dat Oekraïne best goede luchtafweer heeft. Raketten waarvan Russia zei "ja die zei te snel die pakken jullie nooit !!!!!111111111, die werden gewoon uit de lucht geschoten"
rusland klopt wel redelijk, als je de prijs rekent in roebels ipv dollarcent. In sommige regio's moet je wel Al-92 nemen.quote:Op maandag 9 februari 2026 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:Er klopt ook niets van de genoemde prijzen
Dat klopt misschien maar in België heb ik vorige week 1,40 betaald.quote:Op maandag 9 februari 2026 09:58 schreef oheng het volgende:
[..]
rusland klopt wel redelijk, als je de prijs rekent in roebels ipv dollarcent. In sommige regio's moet je wel Al-92 nemen.
Jij verdient geen 300 roebels per maand (hoop ik voor je).quote:Op maandag 9 februari 2026 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt misschien maar in België heb ik vorige week 1,40 betaald.
Daar heb ik toch niks mee te maken? Wie heeft het over PPP? De bedragen in de afbeelding kloppen simpelweg niet. En dat de Krim en de geannexeerde gebieden door de ambassade als Oekraïens worden erkend is een leuke extra.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij verdient geen 300 roebels per maand (hoop ik voor je).
Er staat dan ook per 9 januari, 2023.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Want jij weet nog exact de prijzen van 2023?quote:Op maandag 9 februari 2026 07:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
De medewerker die dit geplaatst heeft zal morgen wel verdronken zijn in zijn badkuip.
Er klopt ook niets van de genoemde prijzen maar goed de waarheid is een rekbaar begrip bij onze Russische vrinden.
Dat plaatje zijn de cijfers van 2023, dus dat die niet overeenkomen met vandaag lijkt me logisch.quote:Op maandag 9 februari 2026 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
OK interessante informatie, dus als ik het goed begrijp is een sterke raket vaak niet genoeg om een nuclaire raket tijdens de vlucht uit te schakelen? Omdat een onderdeel van de nuclaire raket (waar het om gaat) dusdanig sterk is dat hij intact blijft tot hij een bepaalde plek heeft bereikt?quote:Op zondag 8 februari 2026 23:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het gevaar dat een kernraket alsnog "ontploft" wanneer die beschadigd raakt door afweer, is extreem klein.
Juist nucleaire wapens - ook die van de Russen - zijn omgeven tal van fail-safe systemen die voorkomen dat het ongecontroleerd tot haar (kern)reactie kan komen. Een reactie die alleen ontstaat wanneer alles precies, volgens berekening, verloopt als gepland. Eén milliseconde eerder of later met tal van andere factoren en je hebt niets.
Fail-safe, al was het maar dat het ding ook niet tot "explosie" komt in de buurt van degene die het daartoe wil inzetten. Die kernreactie(s) op gang brengen luistert heel nauw en is verder niet zo makkelijk als dynamiet ontsteken of een raket naar de maan sturen.
De gedachte dat die dingen vanzelf tot ontploffing (betere term is: tot kernreactie) komen, kan je al helemaal vergeten.
Wat het ergste gevaar vormt is het materiaal van die kernraketten door destructie van bv een reguliere explosie wordt verspreid en dan (als "vuile bom") een gebied treft.
Nee het is nagenoeg niet (heel kleine kans) mogelijk dat het vernietigen van een kernraket een kernexplosie veroorzaaktquote:Op maandag 9 februari 2026 14:21 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
OK interessante informatie, dus als ik het goed begrijp is een sterke raket vaak niet genoeg om een nuclaire raket tijdens de vlucht uit te schakelen? Omdat een onderdeel van de nuclaire raket (waar het om gaat) dusdanig sterk is dat hij intact blijft tot hij een bepaalde plek heeft bereikt?
Wat ik mij van documentaires van Japan kan herinneren is dat de Amerikanen de noeks iets boven de stad lieten afgaan voor maximale schade. Iets hoger of lager en de impact was "kleiner"...
Die kans is nihilquote:Op maandag 9 februari 2026 14:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee het is nagenoeg niet (heel kleine kans) mogelijk dat het vernietigen van een kernraket een kernexplosie veroorzaakt
Ze kunnen natuurlijk wel kapot
Nee niet echt. Het is een vrij onrealistisch scenario. Een front kan zeker in elkaar zakken en gaten vertonen, dat hebben we al gezien. Opstomen tm Kiev is echt heel andere koek.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |