SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Neergeschoten bij de kust van Odessa, piloten dood.quote:Op woensdag 28 januari 2026 20:12 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Russische Su34 ergens verloren gegaan.
quote:Zoekt Poetin tóch een uitweg?
’Russen slaan achter schermen mildere toon aan tijdens Oekraïne-overleg
Amsterdam- De Russische overheidsfunctionarissen die namens Poetin onderhandelen over de oorlog in Oekraïne, slaan achter gesloten deuren een mildere toon aan dan de harde oorlogsretoriek die uit het Kremlin klinkt.
De Amerikanen vermoeden een slinkse tactiek, waarbij in het openbaar maximalistische eisen worden gesteld terwijl onderhandelaars achter de schermen veel flexibeler te werk gaan.
quote:President Poetin heeft klip en klaar gezegd dat hij een diplomatieke oplossing voor deze kwestie wil.
We willen hem op zijn woord geloven."
Tijdens de gesprekken in Abu Dhabi, voor het eerst trilateraal omdat de VS, Oekraïne en Rusland met z'n drieën om de tafel zaten, zou de sfeer ,,alle verwachtingen hebben overtroffen", aldus de Amerikaanse bronnen.
'Iedereen zag er bijna uit als vrienden'
De delegaties lastten op de tweede dag zelfs een lunchpauze in, waarbij ,,iedereen er bijna uitzag alsof ze vrienden waren".
Een woordvoerder van de Verenigde Arabische Emiraten was ook te spreken over de ,,positieve en constructieve" gesprekken tussen de landen.
quote:Op woensdag 28 januari 2026 21:57 schreef skysherrif het volgende:
Wtf er is ook een su30 of 34 verloren gegaan in Kursk vandaag![]()
![]()
Beide bevestigd door Russische bronnen overigens. Meeste dagen gebeurd er niets en dan ineens twee Russische jets minder op 1 dag.
de absurd lage olieprijs begint te werken en ik heb geen enkele reden om te denken dat die olieprijs ooit weer boven de 70 dollar komtquote:
Kun jij hier een Nederlandstalige versie van neerzetten, zodat niet de kwaadwillenden mijn privé-gegevens kunnen pakken. Tenminste, die waarschuwing kreeg ik.quote:Op woensdag 28 januari 2026 23:45 schreef oheng het volgende:
China importeert 3 29 miljard dollar aan goud:
https://ria.ru/20260124/kitay-2070026939.html
"this is 14.6 times more than in 2024. "
Certificate chain van die site is (zowaar) op orde. Dus dat ligt aan het apparaat wat jij gebruikt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:44 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Kun jij hier een Nederlandstalige versie van neerzetten, zodat niet de kwaadwillenden mijn privé-gegevens kunnen pakken. Tenminste, die waarschuwing kreeg ik.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:44 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Kun jij hier een Nederlandstalige versie van neerzetten, zodat niet de kwaadwillenden mijn privé-gegevens kunnen pakken. Tenminste, die waarschuwing kreeg ik.
quote:China heeft de goudimport uit Rusland verhoogd naar recordniveaus
China heeft vorig jaar de goudimport uit Rusland verhoogd naar recordniveau
MOSKOU, 24 Jan — RIA Novosti. China verhoogde vorig jaar de invoer van goud uit Rusland tot recordniveaus, berekende RIA Novosti volgens de Chinese douane.
Zo bedroegen de totale kosten van leveringen 3,29 miljard dollar - dit is 14,6 keer meer dan in 2024. De fysieke invoer steeg tot 25,3 ton, waardoor het negenvoudige werd. Beide indicatoren waren de hoogste voor de gehele tijd van de handel van beide landen.
Meestal verwerven de Chinezen goud in de vorm van staven. Aanbesteding is niet regelmatig, maar een paar maanden per jaar. Zo waren in 2025 leveringen in februari, maart, evenals in oktober-december.
In de afgelopen maand van vorig jaar bedroeg de invoer $ 1,35 miljard (tien ton), wat ook een historisch hoogtepunt was.
Rusland kwam voor 2025 in China de top tien van goudleveranciers binnen, die de zevende plaats innemen. Een jaar geleden was het 11. De vijf zetels in Zwitserland (25,73 miljard dollar), Canada (11,06 miljard), Zuid-Afrika (9,42 miljard), Australië (8,77 miljard) en Kirgizië (4,95 miljard).
Zijn allemaal nogal non-argumenten.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee,
Kallas zit wel op de lijn van Rutte, navo staat, het bondgenootschap werkt.
En ik denk ook wel dat dat reëel is en dat een EU leger te duur is en niet goed gaat werken.
Tenzij je de hele EU structuur aanpast naar het Amerikaanse voorbeeld met Staten en een centrale staf voor internationale betrekkingen.
De EU lijdt nu aan dezelfde symptomen aan waar het Habsburgse Rijk ten onder is gegaan. Namelijk teveel in detail willen regelen voor de individuele lidstaten.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zijn allemaal nogal non-argumenten.
Deduplicatie van functies zorgt voor bezuinigingen. Weinig voor de handliggend dat consolidatie en centralisatie het duurder maakt.
Aansturing is vooralsnog een probleem ja.
Simpele oplossing is dat de EU alles militair gaat aansturen.
Maar nuchter is idd dat we zo ver nog niet zijn. We wachten nog op ons pearl harbour momentje.
Ik snap dat allerhande "NEXIT" roepende primaten dat vinden ja.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:53 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De EU lijdt nu aan dezelfde symptomen aan waar het Habsburgse Rijk ten onder is gegaan. Namelijk teveel in detail willen regelen voor de individuele lidstaten.
Die dienen niet in een positie te eindigen waar ze effectief de koers bepalen. Als de Europese Commissie autonoom de koers zou mogen bepalen heb je daar geen last van.quote:En je moet je echt afvragen of je militair afhankelijk wilt zijn van Frankrijk en/of Groot Brittannië.
Een technocratische bureaucratie zoals de EU gaat nooit een federaal systeem zoals de VS worden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Tenzij je de hele EU structuur aanpast naar het Amerikaanse voorbeeld met Staten en een centrale staf voor internationale betrekkingen.
Ik vind helemaal niet dat de EU moet verdwijnen, maar dat de EU zich moet richten op haar kerntaken. Een grote maar ook eerlijke handelszone met minder afspraken. Maar dan wel afspraken waar ieder lid zich aan moet houden, zoals de begrotingseisen bij de invoering van de euro.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik snap dat allerhande "NEXIT" roepende primaten dat vinden ja.
Maar landen zoals de VS (uitgezonderd het feit dat ze nu dan die oranje idioot hebben gekozen) en Canada functioneren ook prima.
[..]
Die dienen niet in een positie te eindigen waar ze effectief de koers bepalen. Als de Europese Commissie autonoom de koers zou mogen bepalen heb je daar geen last van.
En dat is een erg minimalistische oplossing. Namelijk: aan het europese gebouw niks veranderen, maar wel effectieve militaire controle daar beleggen.
In de praktijk ligt sleutelen aan dat gebouw natuurlijk ook gewoon op tafel.
Maar allemaal parelen voor de zwijnen voor het "NEXIT" roepende volk die er heilig van overtuigd zijn dat hun problemen allemaal als sneeuw voor de zon verdwijnen als die EU nou maar gewoon weg gaat.
Die mag je omdraaien.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:15 schreef Idisrom het volgende:
Maar dan wel afspraken waar ieder lid zich aan moet houden, zoals de begrotingseisen bij de invoering van de euro.
Dat is echter maar 1 van de kerntaken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:15 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik vind helemaal niet dat de EU moet verdwijnen, maar dat de EU zich moet richten op haar kerntaken. Een grote maar ook eerlijke handelszone met minder afspraken. Maar dan wel afspraken waar ieder lid zich aan moet houden, zoals de begrotingseisen bij de invoering van de euro.
Zou hilarisch zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 15:39 schreef skysherrif het volgende:
Er gaan overigens geruchten dat de Russen en Oekraieners een soort energie bestand hebben afgesproken, maar is nog verre van officieel.
Denk dat het de Russen meer te doen is om oliedepots/raffinaderijen etc etc.quote:Op donderdag 29 januari 2026 15:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zou hilarisch zijn.
Want in menig stad in rus pleurt de boel uit elkaar omdat het gewoon te oud is, en altijd slecht onderhouden. En niet omdat oekraine het bombardeert.
(russen ontkennen het verlies van su30 bij odessa, SU34 wel door hen bevestigd, volgens hun technisch mankement na opstijgen bij saratov)quote:Op woensdag 28 januari 2026 22:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ook van Oekraiense bron:
( Head of the National Security and Defence Council's Crisis Management Centre )
Dit is de standaard framing van BNR over de Amerikaanse delegatie. Het past precies in de nu al een jaar aan de gang zijnde retoriek van Rob de Wijk, dat het vastgoedhandelaars zijn, en dat de kennis van Netflix wordt gehaald.quote:Op donderdag 29 januari 2026 17:23 schreef BennieButtfuck het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-weet-ernstig-risico
Witkoff begrijpt er geen hol van.
Joh.
Witkoff is gewoon een Russische asset. De man heeft ook allerlei zakelijke belangen in Rusland. Het is een gotspe dat niemand daar vragen over stelt. Behalve die Caolan, die zuiger. Die liep hem wel achterna. Maar de gevestigde “kwaliteitsmedia”? Krekels.quote:Op donderdag 29 januari 2026 17:23 schreef BennieButtfuck het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-weet-ernstig-risico
Witkoff begrijpt er geen hol van.
Joh.
Ze hebben toch gelijk? Als je serieus bent dan stuur je een afvaardiging van topdiplomaten, die verstand hebben van hoe je onderhandelt met Russen (waar trouwens bibliotheken over vol geschreven zijn). Niet je golfmaatje en de vent die toevallig je dochter neukt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:44 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dit is de standaard framing van BNR over de Amerikaanse delegatie. Het past precies in de nu al een jaar aan de gang zijnde retoriek van Rob de Wijk, dat het vastgoedhandelaars zijn, en dat de kennis van Netflix wordt gehaald.
Rubio verwoordt het Amerikaanse standpunt het beste. Hij zegt dat Oekraïne de Donbass moet opgeven, om vervolgens Amerikaanse veiligheidsgaranties te kunnen krijgen. Maar eigenlijk hoopt hij en rekent hij erop dat Zelensky de Donbass niet opgeeft, zodat de Amerikanen niet met veiligheidsverplichtingen voor 20-30 jaar krijgen te maken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Witkoff is gewoon een Russische asset. De man heeft ook allerlei zakelijke belangen in Rusland. Het is een gotspe dat niemand daar vragen over stelt. Behalve die Caolan, die zuiger. Die liep hem wel achterna. Maar de gevestigde “kwaliteitsmedia”? Krekels.
Kellogg is niet voor niks weggehaald, hij begon te sympathiseren met de Oekraïense zaak, dat was niet de bedoeling.
Het standpunt van de Trump-administratie is dat ze gewoon zaken willen doen met Rusland en dat Oekraïne vooral een obstakel is.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Rubio verwoordt het Amerikaanse standpunt het beste. Hij zegt dat Oekraïne de Donbass moet opgeven, om vervolgens Amerikaanse veiligheidsgaranties te kunnen krijgen. Maar eigenlijk hoopt hij en rekent hij erop dat Zelensky de Donbass niet opgeeft, zodat de Amerikanen niet met veiligheidsverplichtingen voor 20-30 jaar krijgen te maken.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 15:39 schreef skysherrif het volgende:
Er gaan overigens geruchten dat de Russen en Oekraieners een soort energie bestand hebben afgesproken, maar is nog verre van officieel.
quote:President Vladimir Poetin zou hebben toegezegd een week lang geen aanvallen uit te voeren op Kyiv, stelt Donald Trump. De Amerikaanse president heeft Poetin naar eigen zeggen gevraagd om de Oekraïense hoofdstad en andere steden te ontzien vanwege de kou.
Volgens Trump volgde de toezegging van Poetin op een "erg goed" telefoongesprek, zei de Amerikaanse president tijdens een kabinetsvergadering. Het is niet duidelijk per wanneer de aanvallen op Kyiv en andere Oekraïense steden worden gestaakt. De Oekraïense autoriteiten hebben nog niet gereageerd.
https://www.nu.nl/spannin(...)t-aan-te-vallen.html
quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kyiv niet aanvallen. Nou dan zullen Odesa, Kherson en Zapo wel de lul zijn.
Maar met Trump weet je het maar nooit. Die deal kan hij morgen weer intrekken.quote:en andere steden
Van generlei waarde.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? Het heeft toch geen consequenties. De gebruikelijke veroordelingen op Twitter, en zelfs dat niet meer.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Van generlei waarde.
Ze blijven alles en iedereen gewoon beschieten en verkondigen daarna lachend dat oekraine zichzelf beschoot.
Trump heeft een goed gesprek gehad met Putinquote:Op donderdag 29 januari 2026 15:39 schreef skysherrif het volgende:
Zou zo maar kunnen zijn dat Putin dit ook goed uitkomt. Het blijft mij verbazen hoe USA in en op op schoot zit bij die despoot. Benieuwd wanneer die week begint en dan andere steden het onverminderd of nog harder te verduren krijgen.quote:bron; nu.nl President Vladimir Poetin zou hebben toegezegd een week lang geen aanvallen uit te voeren op Kyiv, stelt Donald Trump. De Amerikaanse president heeft Poetin naar eigen zeggen gevraagd om de Oekraïense hoofdstad en andere steden te ontzien vanwege de kou.
Het zal toch niet gekker worden... of toch wel ?quote:bron:cnn Russia has been mounting Elon Musk’s Starlink satellite systems on its attack drones to strike deeper into Ukraine, extending their potential flight range to well inside NATO territory, analysts and Ukrainian officials have said.
....
CNN has asked Starlink for comment, but received no answer. Under US sanctions, Starlink cannot be sold or used in Russia.
De Russen maken daar op illegale wijze gebruik van. Het is niet dat Musk hen daarin faciliteert, maar hij zal ongetwijfeld nog meer kunnen doen om het illegale gebruik van Russen te bemoeilijken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:53 schreef Vallon het volgende:
Curieus...
[..]
Het zal toch niet gekker worden... of toch wel ?
ik denk dat ie deze zomer wel 20 dollarcent waard isquote:1 Russische roebel is gelijk aan
0,013 Amerikaanse dollar
29 jan, 19:26 UTC · Van Morningstar · Disclaimer
Poolse minister had hem er ook op aangesproken via x. Het kan hem niet zoveel boeien denk ik, tenzij de waarde van z'n bedrijf er flink onder lijdt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:53 schreef Vallon het volgende:
Curieus...
[..]
starlink terminals zijn vrij te koopquote:Op donderdag 29 januari 2026 19:53 schreef Vallon het volgende:
Curieus...
[..]
Het gaat goed met de roebel? Gaat het wel goed met je?quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
Poetin heeft baat bij die gekke Trumpo
de koers van de Ruble die stijgt iedere dag tegenwoordig
nu al 13 dollar cent
[..]
ik denk dat ie deze zomer wel 20 dollarcent waard is
nee het gaat slecht met de dollarquote:Op donderdag 29 januari 2026 20:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat goed met de roebel? Gaat het wel goed met je?
Precies. Het gaat niet goed met de roebel. En de roebel word nog altijd kunstmatig hoog gehouden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
nee het gaat slecht met de dollar
ik denk dat ie er niet veel aan kan doenquote:Op donderdag 29 januari 2026 21:03 schreef Discombobulate het volgende:
Starlink is niets speciaals. Rusland kan ook gewoon die dingen kopen. Musk doet er alleen niks aan.
Net als GPSquote:Op donderdag 29 januari 2026 21:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat ie er niet veel aan kan doen
Starlink werkt boven Oekraïne
Hij kan er alles aan doen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat ie er niet veel aan kan doen
Starlink werkt boven Oekraïne
Je rekent een factor 10 verkeerd. Ik hoop dat je je belastingaangifte uitbesteed.quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
Poetin heeft baat bij die gekke Trumpo
de koers van de Ruble die stijgt iedere dag tegenwoordig
nu al 13 dollar cent
[..]
ik denk dat ie deze zomer wel 20 dollarcent waard is
o vandaar al die blauwe brievenquote:Op donderdag 29 januari 2026 21:43 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je rekent een factor 10 verkeerd. Ik hoop dat je je belastingaangifte uitbesteed.
Michaelmore heeft gelijk hoor, daar maak je hemquote:Op donderdag 29 januari 2026 20:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Precies. Het gaat niet goed met de roebel. En de roebel word nog altijd kunstmatig hoog gehouden.
De economie voor de gemiddelde Rus is rampzalig.
Verrassend hoe snel dit gaat. Nog even en Trump heeft zelf de kaarten niet meer.quote:Europe could replace US intelligence for Ukraine in months, - FT
A possible US withdrawal from support for Ukraine and Europe now does not look as critical as it did a year ago: allies have already been backing Kyiv during pauses in aid.
In January 2026, Macron said that France now provides about two-thirds of Ukraine’s intelligence. Western officials confirm that a full or near-full replacement of US data is a matter of months.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2016797276446802201
quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
NOSquote:"Ik heb Poetin persoonlijk gevraagd niet op Kyiv te schieten en verschillende steden voor een week. En hij is daarmee akkoord gegaan."
In ieder geval niet Zaporizha die een uur geleden is gebombardeerd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:21 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
[..]
NOS
Welke die andere dan zijn of dat hij het voor alle steden bedoelt is niet duidelijk
Maar ze hebben ook niet gemeld vanaf wanneer het geldtquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:48 schreef skysherrif het volgende:
[..]
In ieder geval niet Zaporizha die een uur geleden is gebombardeerd.
Klopt volgens mij is er nog veel niet helemaal duidelijk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:57 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Maar ze hebben ook niet gemeld vanaf wanneer het geldt
Echt heel goed nieuws dit inderdaad. Als Oekraïne zich straks onafhankelijk van de Amerikanen kan blijven verdedigen dan staan ze een stuk sterker in de onderhandelingen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Verrassend hoe snel dit gaat. Nog even en Trump heeft zelf de kaarten niet meer.
Van rus' glonass was ook bekend dat die geen volledige dekking wereldwijd hadden. Maar dat loste rus op door de satellieten gewoon te positioneren op plekken waar ze het nodig vonden, in geval tjetjenie oorlog aldaar.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:04 schreef Breekfast het volgende:
Als ik Gemini moet geloven dan zal het nog tot 2030 duren voordat Europa zijn eigen alternatief volledig operationeel heeft (IRIS).
In feite moeten ze dan alleen Musk aan hun kant hebben.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:04 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Echt heel goed nieuws dit inderdaad. Als Oekraïne zich straks onafhankelijk van de Amerikanen kan blijven verdedigen dan staan ze een stuk sterker in de onderhandelingen.
Het enige probleem is nog de afhankelijkheid van Starlink. Als ik Gemini moet geloven dan zal het nog tot 2030 duren voordat Europa zijn eigen alternatief volledig operationeel heeft (IRIS).
Is het belang van die Himars niet een stuk minder geworden? Aangezien de Russen hebben geleerd hoe ze die kunnen jammen?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:01 schreef theguyver het volgende:
[..]
In feite moeten ze dan alleen Musk aan hun kant hebben.
Maar het gaat meer om munitie voor de Himars!
Het zijn ook korte weken.......quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:48 schreef skysherrif het volgende:
[..]
In ieder geval niet Zaporizha die een uur geleden is gebombardeerd.
En natuurlijk dat je dingen kunt (ver)draaien zoals je het woordtechnisch wilt hebben om te belezen.quote:bron: nu.nl
Er zijn wel nog onduidelijkheden rond de Russische intentie. Peskov had het over "een week" waarin het land geen aanvallen zou uitvoeren, maar gaf ook 1 februari als einddatum. Dat is zondagavond al. Ook is volgens persbureau Reuters niet duidelijk of het Kremlin met Kyiv verwijst naar heel Oekraïne of specifiek naar de hoofdstad.
Oooh je mag nog wel bommen gooien op woonwijken!quote:Luchtaanvallen op Oekraïne gaan door, Kremlin stelt dat Kyiv nu geen doel is
Ondanks Trumps beweringen over een gedeeltelijke gevechtspauze zijn afgelopen nacht weer Russische luchtaanvallen op Oekraïne gemeld. President Zelensky zegt wel dat er geen energie-infrastructuur meer is gebombardeerd, "maar drone-aanvallen op woonwijken in steden gaan door".
Met de door Pietin gepropageerde chirurgische precisie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Oooh je mag nog wel bommen gooien op woonwijken!
Another useless tête-a-tête !quote:Op zaterdag 31 januari 2026 02:17 schreef Scjvb het volgende:
Derhalve is het best fijn, maar vooral noodzakelijk, dat overleg tussen Rusland en de VS goed en wel in de pijplijn blijft. In het Haerlemsche werd afgelopen dagen zelfs nog serieus gebeden voor de onfortuinlijke en zwaar getroffen bevolking aldaar. Velen beschijven het laatste als een mooi gebaar en een teken van medeleven!
Wat betreft het overleg: later vandaag is het al zover!![]()
Hoezo. Ze doen het toch soms.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:58 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wat maakt ze zo uniek dat ze alsnog gebruikt blijven worden dan?
Niet per se. Straks is je kans om iets te raken weg. Alleen bij een statisch iets dat niet van plan is zich te verplaatsen of zich niet kan verplaatsen maakt het iets minder uit. Maar als die drone bijv een bereik (of iets anders) heeft dat geen enkele andere drone die je tot je beschikking hebt heeft dan ja, is het beter dan niks.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoezo. Ze doen het toch soms.
Drone die het soms doet is beter dan geen drone.
Wat je zegt. Als een doel lage prioriteit heeft, waarom niet. Je hebt het toch liggen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:10 schreef 3rr0r het volgende:
Alleen bij een statisch iets dat niet van plan is zich te verplaatsen of zich niet kan verplaatsen maakt het iets minder uit.
Heeft Rusland uitgesproken dat de aanvallen op de energie-infra van Oekraïne rechtstreeks samenhangen met de aanvallen van Oekraïne op hun raffinaderijen?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 02:17 schreef Scjvb het volgende:
. Volgens president Volodymyr Zelensky zou noch Rusland noch Oekraïne elkaars energie-infrastructuur vrijdag hebben aangevallen. Het is in Oekraïne momenteel zeer koud, met temperaturen ver onder nul.
Het GPS signaal wordt verstoord, niet de HIMARS ansich.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:50 schreef Breekfast het volgende:
Is het belang van die Himars niet een stuk minder geworden? Aangezien de Russen hebben geleerd hoe ze die kunnen jammen?
quote:Starlink now turns off at speeds above 90 km/h. That prevents it from being used for drone flights, — Russian media
Flash writes that many users of the Starlink in Ukraine are already observing the first countermeasures that SpaceX took at the request of the Ministry of Defense of Ukraine.
Flash also adds that this is a temporary measure, and soon there will be changes that will eliminate the use of Starlink on Russian drones.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2017690116253163929
Sowieso gaat in deze oorlog niemand meer winnen, net als in WO1.quote:Op zondag 1 februari 2026 10:08 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.instagram.com/reel/DTxuxfJgiXu/
Hmm, goed toch?quote:
Is toch op zijn minst ook wel een beetje naïef als je dat nog gelooft?quote:Op zondag 1 februari 2026 10:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sowieso gaat in deze oorlog niemand meer winnen, net als in WO1.
Dat is de verschrikkelijke sunk cost fallacy. Nu stoppen en dan zijn al die doden en ellende voor niets geweest… Dat maakt het psychologisch en politiek haast onmogelijk te stoppenquote:Op zondag 1 februari 2026 10:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is toch op zijn minst ook wel een beetje naïef als je dat nog gelooft?
Oekraïne kan doorgeven welke terminals ze gebruiken, zodat die niet geblocked worden.quote:Op zondag 1 februari 2026 10:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hmm, goed toch?
Maar is dit gericht op een bepaald gebied? Rondom oost Oekraine?
Of weten ze dit speciaal op Russische producten te richten?
Anders heeft Oekraine er toch net zo veel last van?
Of vliegen die langzamer en/of mrt andere guidance?
Ik ben helemaal verbaasd. Sinds wanneer is Musk opeens op de hand van de Oekraïners?quote:Starlink
In een boodschap op sociale media zegt de Oekraïense president Zelensky dat Rusland de afgelopen week meer dan 980 aanvalsdrones op zijn land heeft afgevuurd, en bijna 1100 bommen en twee ballistische raketten.
"We zien dat de Russen pogen om onze logistiek te vernietigen, en de verbinding tussen onze gemeenschappen en steden proberen te verbreken. We moeten onverminderd ons luchtruim beschermen."
Om de Oekraïners hierbij te helpen, zegt tech-ondernemer Elon Musk op sociale media, heeft zijn bedrijf Starlink maatregelen genomen om het illegale Russische gebruik van die internetvoorziening tegen te gaan.
Afgelopen week bleek dat de Russen de snelle satelliet-internetvoorziening Starlink gebruiken om hun drones richting Oekraïne mee aan te sturen. Starlink was aan het begin van de oorlog, in 2022, onmisbaar voor het Oekraïense leger om zichzelf te verdedigen. Maar recentelijk bleken ook Russische drones uitgerust met apparatuur om deze dienst te gebruiken - zonder toestemming van het Amerikaanse bedrijf.
"Dat zou nu voorbij moeten zijn", aldus Musk op sociale media. "Laat me weten als er meer moet gebeuren."
Zonder Musk waren de Russen al over de Dnjeprquote:Op zondag 1 februari 2026 11:56 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik ben helemaal verbaasd. Sinds wanneer is Musk opeens op de hand van de Oekraïners?
Musk is vooral op de hand van zijn eigen bankrekening.quote:Op zondag 1 februari 2026 11:56 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik ben helemaal verbaasd. Sinds wanneer is Musk opeens op de hand van de Oekraïners?
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:00 schreef Momo het volgende:
[ x ]
https://twitter.com/BohuslavskaKate/status/2017265046233989369
Je mag nog wel bommen gooien op stadsbussen
Wat staat er nu precies want ik snap het niet..quote:Op zondag 1 februari 2026 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
En de Russen hebben Trump in de zak.
Dan snapt Joni Askola het niet goed.quote:Op zondag 1 februari 2026 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
En de Russen hebben Trump in de zak.
quote:EU considers ban on Russian platinum and copper purchases — Bloomberg
An embargo on Russian metals — copper, platinum, iridium and rhodium — could appear in the next, 20th package of sanctions against Russia.
The new restriction will primarily affect Norilsk Nickel, which is the main Russian and global producer of base metals.
At the same time, the ban will not apply to palladium, with which Norilsk Nickel supplies about 40% of the global market for automotive catalytic converters.
'We' sturen nog wel een generatorquote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:28 schreef skysherrif het volgende:
Energieinfrastructuur massaal aangevallen vannacht en vanochtend in kyiv en andere steden, met -21 graden momenteel. Zover het "energiebestand"
Loze praatjes inderdaad, we zijn daar gewoonweg niet toe bereid, anders hadden we het al gedaan.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:33 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen wordt Oekraïne elke nacht kapotgebombardeerd en zo door Poetin, Trump en ook Europa gedwongen een Minsk 2 te tekenen. Veel hoogdravende praatjes, weinig actie en daden van 'Het Westen'.
Wie verwachten ze dat hen gelooft wanneer ze proberen te verkopen dat ze in de toekomst Oekraïne of wat daarvan over is heus, nee serieus, pinky swear, te verdedigen tegen Poetin. Poetin zelf? Oekraïners? Zijzelf? Wij?
[ x ]
Maar wel proberen te verkopen dat in de toekomst we écht gaan ingrijpen. Wat een schrijnende zwakte. Echt, wie proberen ze voor de gek te houden?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Loze praatjes inderdaad, we zijn daar gewoonweg niet toe bereid, anders hadden we het al gedaan.
Uiteindelijk zal Oekraïne in russsiche handen vallen. Het is niet meer tegen te houden ben ik bang en de prijs is (vlg de EU/VS) te hoog om dat te proberen met de lage opbrengsten achteraf.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:33 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen wordt Oekraïne elke nacht kapotgebombardeerd en zo door Poetin, Trump en ook Europa gedwongen een Minsk 2 te tekenen. Veel hoogdravende praatjes, weinig actie en daden van 'Het Westen'.
Wie verwachten ze dat hen gelooft wanneer ze proberen te verkopen dat ze in de toekomst Oekraïne of wat daarvan over is heus, nee serieus, pinky swear, te verdedigen tegen Poetin. Poetin zelf? Oekraïners? Zijzelf? Wij?
[ x ]
Ondertussen moedigen we ze aan om het de Russen makkelijker te maken het hele land te pakken door defensieve linies weg te geven in 'vredesonderhandlingen' met de valse beloftes dat we ze zullen helpen als Poetin de volgende hap neemt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal Oekraïne in russsiche handen vallen. Het is niet meer tegen te houden ben ik bang en de prijs is (vlg de EU/VS) te hoog om dat te proberen met de lage opbrengsten achteraf.
Ik denk dat het al een beetje is opgegeven.
We horen ook weinig meer over de coalition of the willing.
Denk niet dat er veel keuze is, waar de bevolking ook achter wil staan.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ondertussen moedigen we ze aan om het de Russen makkelijker te maken het hele land te pakken door defensieve linies weg te geven in 'vredesonderhandlingen' met de valse beloftes dat we ze zullen helpen als Poetin de volgende hap neemt.
We spelen schaamteloos een schandalige rol. Hoe makkelijk offeren we zo'n land en hun inwoners op, terwijl we glashard verkopen dat we ze helpen.
Is ook gewoon levensgevaarlijk om dergelijke loze beloftes te doen. Dit is niet de Nederlandse politiek waar je met wat leugentjes over teruggeven van kwartjes aan de pomp kunt lopen strooien omdat het er zo lekker inglijdt, dit gaat echt om mensenlevens en om het voortbestaan van een land.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wel proberen te verkopen dat in de toekomst we écht gaan ingrijpen. Wat een schrijnende zwakte. Echt, wie proberen ze voor de gek te houden?
En wat denkt men dat deze koers van Oekraïne en de Oekraïners overlaat? We liegen glashard dat we ze steunen en gooien ze ondertussen onder de bus.
Een schrijnend vertoon van impotentie en huichelarij.
Ik stoor me vooral aan de huichelarij en alle leugens. Plus het gemak waarmee Oekraïne en de Oekraïners onder de bus worden gegooid. Tientallen miljoenen mensen, Europeanen, die voor democratie en de EU kozen. En nu in onze achtertuin vermorzeld worden terwijl we toekijken.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:
De realiteit is soms zoals het is.
Dat is geen gejank.
Hier gaat alles goed. Ik slaap er geen minuut minder om.
Ja nou.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
De EU is wel echt bezig om snel defensie op orde te krijgen want Rusland laat wel vies veel vuurkracht zien
Als FOK overgenomen wordt door RT blijft het forum gewoon bestaan toch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Ophouden hoor, het is net een insta gram reel vol doomscroll meuk.
Daquote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:41 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Als FOK overgenomen wordt door RT blijft het forum gewoon bestaan toch?
I for one, welcome our new (Chinese) overlords.quote:
China will be prosperousquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
I for one, welcome our new (Chinese) overlords.
quote:Trump on Ukraine: The pause was for Sunday to Sunday. It opened up and Putin hit them hard right now. Putin kept his word on that. One week is a lot, we will take anything.
Nou ja er zijn wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen. Rusland heeft een humanitaire catastrofe veroorzaakt in Oekraïne. Mensen vriezen letterlijk kapot op 1500 kilometer van hier. Er is letterlijk NUL verontwaardiging. Waar is de VN? Giro 555? Waar zijn de demonstraties? De rode lijnen zoals bij Gaza? Waarom staan de kranten hier niet vol over?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 19:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Kerel wat een jank topic is dit geworden
Ja we gaan we er allemaal aan, leer maar vast Russisch, Europa is doomed. Yaddatadda
Mensen vinden die waarheden zo ongemakkelijk dat ze ze liever niet horen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 07:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou ja er zijn wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen. Rusland heeft een humanitaire catastrofe veroorzaakt in Oekraïne. Mensen vriezen letterlijk kapot op 1500 kilometer van hier. Er is letterlijk NUL verontwaardiging. Waar is de VN? Giro 555? Waar zijn de demonstraties? De rode lijnen zoals bij Gaza? Waarom staan de kranten hier niet vol over?
Dat Europa Oekraïne gewoon voor de bus heeft geflikkerd ben ik wel met @:Perrin eens. Thoughts and prayers en verder ongezien de tyfus.
Het ergste is dat iedereen eraan gewend is geraakt dat Rusland doorlopend oorlogsmisdaden pleegt en daar gewoon mee wegkomt. Europa schijt in z’n broek voor Poetin. De Epstein-files maken wel duidelijk dat de Russen een bak kompromat over Trump hebben. Dat verklaart ook dat er geen enkele druk op Rusland is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 07:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen vinden die waarheden zo ongemakkelijk dat ze ze liever niet horen.
Op zich begrijpelijk.
Maar dat betekent niet dat ze niet gezegd zouden moeten worden.
Het enige wat we kunnen, is zowel Rusland als Oekraïne proberen te verkopen dat we Oekraïne of wat daar straks van over is de volgende keer écht zullen verdedigen tegen Rusland. Nee echt. Geloof ons maar. Heus!quote:Op woensdag 4 februari 2026 07:52 schreef Spablauw214 het volgende:
Die rat Fico heeft ook gewoon gelijk: zodra er een akkoord is getekend, staan alle Westerse landen en bedrijven meteen weer in de rij om zaken te doen met Poetins Rusland.
Niets geleerd. Eén smerige, hypocriete teringbende is het hier. En ondertussen maar wapperen met dat vingertje.
Europa gaat nooit op Russen schieten. En de VS laat momenteel Rusland alle voorwaarden bepalen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 08:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het enige wat we kunnen, is zowel Rusland als Oekraïne proberen te verkopen dat we Oekraïne of wat daar straks van over is de volgende keer écht zullen verdedigen tegen Rusland. Nee echt. Geloof ons maar. Heus!
Een treurig vertoon van zwakte.
Maar wel eentje met desastreuze gevolgen. Voor Oekraïners en uiteindelijk voor ons al proberen we dat een beetje uit te stellen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 08:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Europa gaat nooit op Russen schieten. En de VS laat momenteel Rusland alle voorwaarden bepalen.
Het is gewoon één grote poppenkast.
Europa gedraagt zich alsof een Russische overwinning uiteindelijk onvermijdelijk is. Dat is het niet. Maar het wordt op deze manier wel een self-fulfilling prophecy.quote:Op woensdag 4 februari 2026 08:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wel eentje met desastreuze gevolgen. Voor Oekraïners en uiteindelijk voor ons al proberen we dat een beetje uit te stellen.
Rusland en Oekraïne gaan beide verliezen, maar Oekraïne een klein stukje meer. In ieder geval gaat niemand deze oorlog winnen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is op zich simpel.
1. Oekraïne wordt uiteindelijk onder de voet gelopen en houdt op te bestaan.
2. Rusland wordt gedwongen Oekraïne te verlaten.
Rusland wil 1, Oekraïne wil 2. Iets anders is voor beiden geen optie. Bij een frozen conflict zal Rusland de invasie op een later moment gewoon voortzetten en eindig je alsnog bij 1 want die “veiligheidsgaranties” stellen niets voor. Dat weet iedereen, en het ontkennen is wensdenken en doen alsof. Er is geen compromis mogelijk. Uiteindelijk moet het een van bovenstaande opties worden.
Oekraïne houdt uiteindelijk op te bestaan in scenario 1. Dan valt er niets meer te verliezen of winnen, dan is wat nu Oekraïne heet gewoon Rusland.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Rusland en Oekraïne gaan beide verliezen, maar Oekraïne een klein stukje meer. In ieder geval gaat niemand deze oorlog winnen.
En minder dan dat heeft rus gewoon verloren.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne houdt uiteindelijk op te bestaan in scenario 1. Dan valt er niets meer te verliezen of winnen, dan is wat nu Oekraïne heet gewoon Rusland.
Ik zie dat niet gebeuren want Rusland heeft al moeite met waar het nu mee bezig is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne houdt uiteindelijk op te bestaan in scenario 1. Dan valt er niets meer te verliezen of winnen, dan is wat nu Oekraïne heet gewoon Rusland.
Oekraïne wordt nu door de VS en Europa onder druk gezet om het niet-bezette gedeelte van de Donbas af te staan in ruil voor wat wazige “veiligheidsgaranties”. De Oekraïners weten zelf dondersgoed dat ze gepiepeld worden: Europa gaat niet op Russen schieten en de VS laat het toch wel afweten.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zie dat niet gebeuren want Rusland heeft al moeite met waar het nu mee bezig is.
Dat veronderstelt dat de vijandigheden voor die 'over 2 jaar' stoppen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Spablauw214 het volgende:
En als Rusland over 2 jaar opnieuw aanvalt, doen we gewoon weer niks.
Oprukkende NAVO, je weetsch.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Wat moet Rutte nu in Kiev? Terwijl de bevolking wordt opgeroepen om buiten Kiev te blijven.
Wat heeft een bezoek aan Kiev met NAVO te maken?
Ow, doet europa dat, of fantaseer je dat erbij, of redeneer je een soort van, ze doen voor de rest niet veel, dus doen ze dat....?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Spablauw214 het volgende:
Oekraïne wordt nu door de VS en Europa onder druk gezet om het niet-bezette gedeelte van de Donbas af te staan in ruil voor wat wazige “veiligheidsgaranties”.
Beetje a'la trump?quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:07 schreef Idisrom het volgende:
Wil Rutte een soort oorlogsheld van Oekraïne worden? Wil hij een metrostation naar hem vernoemd zien worden?
Jaaaaaaaa, die arme russen wordt weer groot onrecht aangedaan!quote:Het metrostation wat voorheen naar Gagarin, de eerste man in de ruimte, vernoemd was, is al qua naam geschrapt.
PR natuurlijk gezien de ontwikkelingen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Wat moet Rutte nu in Kiev? Terwijl de bevolking wordt opgeroepen om buiten Kiev te blijven.
Wat heeft een bezoek aan Kiev met NAVO te maken?
Jij post tenminste op het fokforum ipv het bij thoughts and prayers te latenquote:Op woensdag 4 februari 2026 07:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou ja er zijn wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen. Rusland heeft een humanitaire catastrofe veroorzaakt in Oekraïne. Mensen vriezen letterlijk kapot op 1500 kilometer van hier. Er is letterlijk NUL verontwaardiging. Waar is de VN? Giro 555? Waar zijn de demonstraties? De rode lijnen zoals bij Gaza? Waarom staan de kranten hier niet vol over?
Dat Europa Oekraïne gewoon voor de bus heeft geflikkerd ben ik wel met @:Perrin eens. Thoughts and prayers en verder ongezien de tyfus.
Dat doet Europa ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, doet europa dat, of fantaseer je dat erbij, of redeneer je een soort van, ze doen voor de rest niet veel, dus doen ze dat....?
Dit is gelul van hetzelfde niveau als dat je pas wat over de aanpak van de criminaliteit mag roepen als je bij de politie hebt gesolliciteerdquote:Op woensdag 4 februari 2026 12:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij post tenminste op het fokforum ipv het bij thoughts and prayers te laten
Het was eerlijker geweest om er gewoon meteen onze handen vanaf te trekken en te zeggen “succes aan de onderhandelingstafel” dan dit halfslachtige geneuzel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef sp3c het volgende:
fuck the thoughts en fuck the prayers
we hebben gedaan wat we kondenen doen dat nog steeds, als dat niet genoeg is dan is dat pech gehad voor die vogels. dan moeten ze gaan onderhandelen
dat wij niet met de Russen willen vechten was al vanaf de start duidelijk
waarom?quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het was eerlijker geweest om er gewoon meteen onze handen vanaf te trekken en te zeggen “succes aan de onderhandelingstafel” dan dit halfslachtige geneuzel.
Maar dan moet je wel je bek houden over mensenrechten en het internationaal recht in het vervolg.
Idd, de eindeloze huichelarij is wat het zo onverdraaglijk maakt. Een toneelstuk waarvan zowel de acteurs als de toeschouwers weten dat het een doorzichtig spel is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het was eerlijker geweest om er gewoon meteen onze handen vanaf te trekken en te zeggen “succes aan de onderhandelingstafel” dan dit halfslachtige geneuzel.
Maar dan moet je wel je bek houden over mensenrechten en het internationaal recht in het vervolg.
Die heb ik dan gemist, heb je daar een bron van?quote:
Oneens, we hebben ze de indruk gegeven dat ze de oorlog konden winnen. De realiteit is dat het Westen niet wil dat Oekraïne wint en ook niet dat Rusland verliest. Dus laten we Oekraïne doodbloeden in een stalemate en zal Rusland uiteindelijk aan het langste eind trekken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom?
oekranieners wilden vechten, wij hebben ze de middelen gegeven omdat te doen
Oekraïne weet zelf dondersgoed dat ze gepiepeld worden. Het enige wat ze kunnen doen is hopen dat ze langer kunnen volhouden dan Rusland.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd, de eindeloze huichelarij is wat het zo onverdraaglijk maakt. Een toneelstuk waarvan zowel de acteurs als de toeschouwers weten dat het een doorzichtig spel is.
Ondertussen zeggen we dat we heel begaan met ze zijn, maar doen we net genoeg om ze niet totaal platgewalst te laten worden maar niet genoeg om ze de Russen terug te laten kunnen meppen naar hun eigen land.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne weet zelf dondersgoed dat ze gepiepeld worden. Het enige wat ze kunnen doen is hopen dat ze langer kunnen volhouden dan Rusland.
Ik denk niet dat dat erin zit.
We laten Oekraïne gewoon letterlijk doodvriezen. Waar is de VN eigenlijk. Er gebeurt niks. Wat Rusland in Oekraïne doet met die energievoorziening is pure genocide.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ondertussen zeggen we dat we heel begaan met ze zijn, maar doen we net genoeg om ze niet totaal platgewalst te laten worden maar niet genoeg om ze Rusland terug te meppen.
Een vunzig spel met miljoenen mensenlevens.
Volgens mij had dutchbat ook airsport nodig maar gaven de Fransen niet thuis. Lekker geregeld hoor die legers uit Europaquote:Op woensdag 4 februari 2026 13:24 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
Onze steun:
[ afbeelding ]
Schiet mij maar lek. Polen en Duitsland gecombineerd hebben al een leger dat ik denk "daarom flikker je die Russen wel eruit". Stuur die naar Oekraïne en help ze om de Russen eruit te schoppen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We laten Oekraïne gewoon letterlijk doodvriezen. Waar is de VN eigenlijk. Er gebeurt niks. Wat Rusland in Oekraïne doet met die energievoorziening is pure genocide.
Selectieve verontwaardiging en tenhemelschreiend hypocriet is het. Als dit in Gaza was gebeurd waren er overal demonstraties en moet het gebouw van de UvA het weer ontgelden. Nu? Tumbleweed.gif.
Waar is de Kyiv Flotilla van Thunberg eigenlijk?
Veel praatjes en papieren beloftes, maar als puntje bij paaltje komt..quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:32 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Volgens mij had dutchbat ook airsport nodig maar gaven de Fransen niet thuis. Lekker geregeld hoor die legers uit Europa
Oekraïne is het uiteindelijk gewoon niet waard. Dat wisten we van te voren ook wel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:34 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Schiet mij maar lek. Polen en Duitsland gecombineerd hebben al een leger dat ik denk "daarom flikker je die Russen wel eruit". Stuur die naar Oekraïne en help ze om de Russen eruit te schoppen.
En voor mensen roepen "neeeee nukezzzzzzzz" goed lezen ik geef aan "russen uit Oekraïne schoppen" niet dat ze Rusland moeten binnen gaan. Daarover gesproken, hoeveel nukez vuurde Rusland af op Oekraïne toen zij de grens over waren gestoken voor langere tijd? precies!
Dat zou terecht zijn als je zou beweren dat de politie de criminaliteit enkel zou aanpakken met thought and prayerquote:Op woensdag 4 februari 2026 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is gelul van hetzelfde niveau als dat je pas wat over de aanpak van de criminaliteit mag roepen als je bij de politie hebt gesolliciteerd
Omdat er ondanks dat het onwijs kut is en er mensen doodgaan er nog niet massaal mensen doodgaan erdoor denk ik. Als half Oekraine een volksverhuizing start naar het westen omdat het niet meer uit te houden is dan ook wellicht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 07:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
"Het westen" heeft allicht zijn bedenkingen mbt dat oekraine z'n gram moet gaan halen door op te stomen richting moskou (als dat tot de mogelijkheden zou behoren).quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:13 schreef Spablauw214 het volgende:
De realiteit is dat het Westen niet wil dat Oekraïne wint en ook niet dat Rusland verliest.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:32 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Volgens mij had dutchbat ook airsport nodig maar gaven de Fransen niet thuis. Lekker geregeld hoor die legers uit Europa
quote:7 dead, 15 injured in Russian attack on Druzhkivka, - OVA
This morning, Russians shelled the market in Druzhkivka with cluster munitions. At least seven people aged 43 to 81 were killed. 15 people aged 50 to 72 were injured.
quote:Champagne, oesters, feesten in ontbloot bovenlijf, helikoptervluchten en een optreden van Patricia Kaas. Het 25-jarig jubileum van het Russische modemerk Rendez-Vous werd groots gevierd in het Franse ski-oord Courchevel. Dat zorgt voor flinke ophef, vooral in Rusland zelf. ‘Dit waren leden van de Russische elite’, zegt Rusland-correspondent Joost Bosman. ‘Er was een journalist bij, een model, een Russische modeontwerper en nog veel meer anderen. Ze zijn naar Courchevel gevlogen om daar dat jubileum te vieren.’
quote:'Het was allemaal zo decadent en het werd gevierd in het Westen, in Frankrijk', zegt Bosman. 'Daar struikelen vooral militairen over die in de Donbas vechten.'
Die militairen uiten hun woede openlijk. 'Zij zeggen: wij vergieten hier ons bloed in de verdediging van het vaderland en jullie zitten daar een beetje te feesten', aldus Bosman. 'Wat doen jullie eigenlijk voor het land?'
Alsof dat nog uitmaakt tegenwoordig.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:28 schreef MaxMark het volgende:
Weinig geloofwaardig zonder video natuurlijk.
Nee, want dan krijgen we 15 pagina's aan discussie over de meest stompzinnige details, om maar de aandacht af te leiden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:28 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Weinig geloofwaardig zonder video natuurlijk.
Rutte had ook niets te bieden dan holle praatjes.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:26 schreef Idisrom het volgende:
Rutte heeft gisteren in Kiev een toespraak gehouden voor een meer dan halflege parlementszaal. Poroshenko, de vorige Oekraïense leider (voor Zelensky), en nog altijd leider van de Europese Solidariteitspartij, een van de grootste partijen in het Oekraïense Parlement, heeft ook Rutte compleet genegeerd en was niet aanwezig.
Poroshenko mis je ook niks aan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Rutte had ook niets te bieden dan holle praatjes.
Oh vandaar dat die russische soldaten zaten te klagen. Ik dacht dat ze zich aanstelden, maar Starlink werkt dus echt niet meer.quote:
Dat lijkt me veel verschil te maken, zeker als ze een tijd de kans hebben gehad om er op te gaan vertrouwen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:45 schreef oheng het volgende:
[..]
Oh vandaar dat die russische soldaten zaten te klagen. Ik dacht dat ze zich aanstelden, maar Starlink werkt dus echt niet meer.
quote:The Russians will need at least 2 years to capture Donbas, but they will not last that long, — Zelensky
To conquer eastern Ukraine, it will cost another 800,000 corpses, the corpses of their soldiers. It will take them at least two years, with very slow progress. They will not last that long.
quote:Putin is only afraid of Donald Trump, so Trump cannot accept all his conditions, -- Zelensky
Trump knows that he has leverage over Russia through the economy, sanctions and arms supplies.
We are grateful to the Europeans, they have helped us a lot. But Putin is not afraid of them.
Voor hoe lang?quote:Op donderdag 5 februari 2026 01:42 schreef havanagila het volgende:
Mooi dat Starlink niet meer werkt voor de Russen....
AL had dat natuurlijk veeeeeeeeel eerder gedaan kunnen worden. Elon
Ah dan zit Rutte op de juiste koers.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
Solovyov heeft het op Mark Roette voorzien
quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:26 schreef MaxMark het volgende:
De blokkade van vliegende en statische Starlinks aan Russische zijde schijnt een erg positieve invloed op het slagveld te hebben voor Oekraïne.
[ twitter ]
Aan Oekraïense zijde hebben ze soms ook last van wegvallende verbinding, maar dat is omdat ze zich nog niet geregistreerd hebben - wordt beetje bij beetje opgelost.
Leest de EU even mee want wij zijn natuurlijk net zo afhankelijk van Crazy Elon.quote:According to reports from the front, the situation is close to critical. Over the two years of active Starlink deployment, almost all operational command and control—communication between units, fire coordination, and UAV data transmission—has been tied to the American satellite infrastructure. There has been no practical alternative comparable in stability and speed."
Even advocaat van de duivel, je moet ze er eerst van afhankelijk maken voor je het kleed onder ze vandaan kan trekken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
Leest de EU even mee want wij zijn natuurlijk net zo afhankelijk van Crazy Elon.
Maar mooi dat er eindelijk maatregelen zijn genomen. weet iemand waarom nu wel en 2 jaar geleden niet?
Vreemd dat ze zich klaarblijkelijk afhankelijk hebben gemaakt van een systeem waarover ze geen controle hebben. En nog vreemder dat het jarenlang geduurd heeft voordat men fotonen de gaten kreeg is en er tegen geacteerd is.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:26 schreef MaxMark het volgende:
De blokkade van vliegende en statische Starlinks aan Russische zijde schijnt een erg positieve invloed op het slagveld te hebben voor Oekraïne.
[ twitter ]
Aan Oekraïense zijde hebben ze soms ook last van wegvallende verbinding, maar dat is omdat ze zich nog niet geregistreerd hebben - wordt beetje bij beetje opgelost.
Glitch in de matrix?quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vreemd dat ze zich klaarblijkelijk afhankelijk hebben gemaakt van een systeem waarover ze geen controle hebben. En nog vreemder dat het jarenlang geduurd heeft voordat men fotonen de gaten kreeg is en er tegen geacteerd is.
Is dat niet universeel? Kortetermijnwinst lokt, zelfs als de langetermijngevolgen onzeker zijn.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vreemd dat ze zich klaarblijkelijk afhankelijk hebben gemaakt van een systeem waarover ze geen controle hebben. En nog vreemder dat het jarenlang geduurd heeft voordat men fotonen de gaten kreeg is en er tegen geacteerd is.
Ik gok een gebrek aan alternatieven en de Russische ruimtevaart ligt op zijn gat dus hebben ook geen geld of raketten om een Starlink alternatief de ruimte in te schieten.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij was het twee jaar geleden ook al zo. Kunnen we ons dat niet meer herinneren? Mensen vergaten het, en toen stond het opeens weer aan.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu nog Ubiquiti richting Rusland zien aan te pakkenquote:Op donderdag 5 februari 2026 11:26 schreef MaxMark het volgende:
[ twitter ]
Inderdaad raar dat het zolang heeft geduurd.quote:Op donderdag 5 februari 2026 01:42 schreef havanagila het volgende:
Ohja, die moeten ook nog even kappen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Inderdaad raar dat het zolang heeft geduurd.
Iedere terminal die naar Rusland ging, was weer een extra verkochte unit natuurlijk.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Inderdaad raar dat het zolang heeft geduurd.
Heeft even geduurd voordat Witkoff er achter is dat Oekraine nog niet wil tekenen bij de kruisjes. Dus een beetje goodwill kweken dan maar (met knarsende tanden misschien maar ok)quote:Op donderdag 5 februari 2026 01:42 schreef havanagila het volgende:
Het wordt natuurlijk weer als een hallelujah verhaal gebracht...quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:14 schreef LXIV het volgende:
Soms...quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:26 schreef MaxMark het volgende:
Ik denk omdat het een hoog propagandagehalte heeft.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar mooi dat er eindelijk maatregelen zijn genomen. weet iemand waarom nu wel en 2 jaar geleden niet?
500.000 terminals lijkt me wat veel voor een leger van de Russische in Oekraïnequote:
De Russen stonden er vroeger om bekend juist veel minder afhankelijk te zijn van radio, konden een bstaljon ontplooien met vlaggen rn seinen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ x ]
Altijd wel een prima bron
quote:Darnytsia CHP, which was the target of the attack on February 3, was critically damaged. It provided heat to more than 1,100 homes in the Darnytsia and Dnipro districts; water was drained from the systems to prevent them from thawing, - Klitschko.
The facility will take two months to restore.
Vroeger had je geen drones.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Russen stonden er vroeger om bekend juist veel minder afhankelijk te zijn van radio, konden een bstaljon ontplooien met vlaggen rn seinen.
Het gaat erom te kunnen opereren zonder electronische middelen. De Russen hadden daar doctrine voor.quote:
Ja, ze zullen vast boekjes hebben waarin wordt uitgelegd hoe je moet semaforen. Anders legt google dat ook wel uit.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat erom te kunnen opereren zonder electronische middelen. De Russen hadden daar doctrine voor.
Nee, maar wel als je moet oorlogsvoeren en de comms liggen er uit.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ze zullen vast boekjes hebben waarin wordt uitgelegd hoe je moet semaforen. Anders legt google dat ook wel uit.
Maar daar heb je niet gek veel aan, als je op het moment dat je boven de boomtop verschijnt een drone naar je hoofd krijgt.
Ow, want dan doen die drones ineens niet wat ze altijd doen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar wel als je moet oorlogsvoeren en de comms liggen er uit.
Dat is het punt toch helemaal niet?quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, want dan doen die drones ineens niet wat ze altijd doen?
Uh huh.
Als je punt is: hebben ze boekjes waarin staat hoe je met vlaggetjes vanaf boomtoppen over langere afstand berichten kunt doorgeven: ongetwijfeld. Maar dat zei ik ook he?quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het punt toch helemaal niet?
Nou, als je andere verbindingen er uit liggen toch wel handigquote:Op donderdag 5 februari 2026 21:49 schreef ExTec het volgende:
[..]nou
Als je punt is: hebben ze boekjes waarin staat hoe je met vlaggetjes vanaf boomtoppen over langere afstand berichten kunt doorgeven: ongetwijfeld. Maar dat zei ik ook he?
Maar het is in de huidige context geen realistisch alternatief.
Het is juist een alternatief omdat het puur offline is.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als je punt is: hebben ze boekjes waarin staat hoe je met vlaggetjes vanaf boomtoppen over langere afstand berichten kunt doorgeven: ongetwijfeld. Maar dat zei ik ook he?
We zijn weer rond.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, als je andere verbindingen er uit liggen toch wel handig
quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:33 schreef ExTec het volgende:
Maar daar heb je niet gek veel aan, als je op het moment dat je boven de boomtop verschijnt een drone naar je hoofd krijgt.
Nee, echt?quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is juist een alternatief omdat het puur offline is.
Ja wat wil je nu zeggen dan?quote:
quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja wat wil je nu zeggen dan?
quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is het dus wel. Het is geen heel effectief alternatief, maar realistisch des te meer in een donker grid.quote:
Theoretisch is het een het alternatief. Realistisch niet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het dus wel. Het is geen heel effectief alternatief, maar realistisch des te meer in een donker grid.
Welke groep is dit ik volg er ook een aantal.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:10 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Wat reacties van "betrouwbare" russische tg kanalen die ik volg.
De hoeveelheid russen die daar door sneuvelen is gewoon bizar ik heb zoveel compilatie filmpjes daarvan gezien..quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Theoretisch is het een het alternatief. Realistisch niet.
In realiteit zul je een bak oefening, tientallen zo niet 100en uren achter de rug moeten hebben wil je dit rap, correct en niet stuntelig willen kunnen uitvoeren. Succes met je leger van oude van dagen en verslaafden en wat dies meer zij.
En dat laat onverlet dat je binnen no-time een drone naar je harses krijgt.
t.me/osetin20quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:29 schreef theguyver het volgende:
[..]
Welke groep is dit ik volg er ook een aantal.
Dan loopt zowat iedere Rus met een terminal rond.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
500.000 terminals lijkt me wat veel voor een leger van de Russische in Oekraïne
Mooi man, nu hoeft oekraiene niet zo ver te zoeken naar die dingen, gezien het aantal stekkers kunnen ze zoeken naar een powergenerator ten grote van een paardentrailer.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:43 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dacht dat je op dit topic doelde.
En ome Loek heeft al een oplossing.
[ x ]
quote:A Ukrainian ballistic missile that can be launched at Moscow or St. Petersburg will enter service this month — it is the FP-9 from the Fire Point company, developer of Flamingo
FP-9:
• has a range of 800-850 km;
• a warhead weighing 800 kg;
• a missile with a high speed - 1200 meters per second.
quote:Fire Point's chief designer in an interview with DW:
The focus for this year is ballistics. For the next 2-3 years, it's air defense and creation of an anti-ballistic shield for Europe.
It currently costs about $6 million to shoot down an Iskander; we plan to reduce that to $1-1.5 million.
The FP-7 ballistic missile, currently under development, has a range of 300 km and is a low-cost analogue of the ATACMS.
We are currently producing significantly more than a hundred FP-1 per day.
We hoped that the ballistic missile would be fielded by the end of 2025, but a number of events prevented this. We hope to complete all testing in February.
quote:
Het was het dubbel en dwars waardquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Nou die gasdeals opzeggen was het allemaal waard, is het niet?
Was het zeker waard. Begrijp niets van je gejankquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Lekker veel te duur gas van onbetrouwbare yanks kopen en zorgen dat Rusland geen geld meer heeft voor oorlog, zodat die niet jaren door kan gaan en ze gedwongen worden compromissen te sluiten.
Ow wacht.....
Schiet mij maar lek, maar al die sancties hebben geen fuck uitgemaakt. Nog altijd veel te veel onschuldige mensen onnodig dood en wij onnodig te veel betalen voor de energie.
het is voor onze vrijheid!!lolquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Lekker veel te duur gas van onbetrouwbare yanks kopen en zorgen dat Rusland geen geld meer heeft voor oorlog, zodat die niet jaren door kan gaan en ze gedwongen worden compromissen te sluiten.
Ow wacht.....
Schiet mij maar lek, maar al die sancties hebben geen fuck uitgemaakt. Nog altijd veel te veel onschuldige mensen onnodig dood en wij onnodig te veel betalen voor de energie.
ons gas komt vooral uit Noorwegenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Ow wacht.....
Wat een hoop woorden om te zeggen dat je een egoïstische klootzak bent.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Ow wacht.....
Ja vosss is daar heel eerlijk overquote:Op vrijdag 6 februari 2026 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een hoop woorden om te zeggen dat je een egoïstische klootzak bent.
https://www.telegraaf.nl/(...)tml?dicbo=v2-f7qYuioquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:45 schreef vosss het volgende:
Nog altijd veel te veel Russen nodig dood e
.quote:Russen strompelen ’enkele tientallen meters per dag’ vooruit, terwijl een tikkende tijdbom het leger uitholt: ’We eten niet’
Amsterdam- Russische soldaten laten zich in onderschepte telefoongesprekken vernietigend uit over een extreem gebrek aan voedsel en water aan het front in Oekraïne.
Poetins militairen zeggen te barsten van de honger, iets wat de legerleiding naar verluidt dondersgoed weet. „
En dat vinden ze prima.”
Redactie Buitenland
11:00 uur | 5 februari 2026
In een van de afgetapte belletjes lopen de emoties hoog op. „
Als ik me omdraai, zie je me niet eens. Het uniform hangt er maar wat bij!”, schreeuwt de Russische soldaat. „
Verdomme, het is nu alleen nog maar vel over been”, verwijst hij met afschuw naar de staat van zijn lijf. „We eten en drinken niets.”
De persoon waarmee hij aan de lijn hangt, merkte aan de hand van een foto op dat het uiterlijk van een van de Russen flink verslechterd was.
Opvallende onthulling
De opname werd onlangs door de Oekraïense inlichtingendienst HUR op YouTube gezet. De militaire inlichtingendienst zegt ’verdere bevestiging’ te hebben gekregen van „de ineenstorting van het logistieke systeem van het Russische leger.”
Vorig jaar doken de voedselproblemen aan het front ook al op, toen een woordvoerder van een Oekraïense aanvalsbrigade zich erover uitsprak.
Bij de NOS staat in arm en been geschoten, toen ontstond er een worsteling en daarbij is hij in z'n borst geschotenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:07 schreef theguyver het volgende:
[..]
[ x ]
was shot multiple times in the back
Oh, gewoon zelfmoord![]()
Beetje extra drugs dan maar, voelen ze de honger niet meer.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
De Logistiek van de russen die stort ineen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)tml?dicbo=v2-f7qYuio
[..]
.
mooi
ja , met een flinke dosis speed loop je dwars door de kogelregen heenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:47 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Beetje extra drugs dan maar, voelen ze de honger niet meer.
quote:AI-overzicht
Uit recente inlichtingenrapporten en berichten (eind 2024 - begin 2026) blijkt dat drugsmisbruik onder Russische soldaten aan het front in Oekraïne op grote schaal voorkomt.
Het gebruik wordt gezien als een symptoom van diepe demoralisatie, extreme stress en een ineenstortende discipline binnen de Russische strijdkrachten.
Hier zijn de belangrijkste punten:
Opioïdencrisis aan het front: Russische soldaten maken in toenemende mate gebruik van opioïden (zoals fentanyl-derivaten) om de psychologische terreur en fysieke pijn van de gevechten te onderdrukken.
Er zijn gesprekken onderschept waarin soldaten vragen om middelen als trimethylfentanyl en methadon om de dagen aan het front door te komen.
Hoge sterftecijfers: Het gebruik van drugs leidt tot een aanzienlijk aantal niet-gevechtsgerelateerde doden. In de eerste helft van 2025 werden er al 112 doden door drugsvergiftiging geregistreerd in het Centrale Militaire District van Rusland, bijna evenveel als in heel 2024 (143 doden).
Demoralisatie: De inlichtingendienst van het Oekraïense ministerie van Defensie (HUR) stelt dat de inzet van drugs voortkomt uit wanhoop: constante vuurkracht van Oekraïne, enorme verliezen, slechte leiding en een gebrek aan perspectief.
Toegestaan door leidinggevenden: Het gebruik wordt vaak oogluikend toegestaan door bevelhebbers, omdat het soldaten "rustig" houdt en ze hierdoor geen vragen stellen over hun uitzichtloze situatie.
Soorten drugs: Naast sterke synthetische opioïden wordt er ook melding gemaakt van het gebruik van amfetaminen (zoals vint) en mefedron.
Zijn er geen Noord Koreanen meer?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
De Logistiek van de russen die stort ineen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)tml?dicbo=v2-f7qYuio
[..]
.
mooi
ik geloof niet dat die in Oekraïne vechten , in de Kursk regio welquote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:53 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Zijn er geen Noord Koreanen meer?
Ze knuppen ook ongemotiveerde soldaten aan bomen en hangen als een pinata in hun onderbroek en dan worden ze behoorlijk bewerkt met stokken, heb nu al tig filmpjes hiervan voorbij zien komen op X Special Kherson Catquote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja , met een flinke dosis speed loop je dwars door de kogelregen heen
https://en.wikipedia.org/wiki/3-Methylfentanyl
[..]
ja die heb ik gezien jaquote:Op vrijdag 6 februari 2026 15:00 schreef theguyver het volgende:
En ze gebruiken nu ook zoals oekraieners ze noemen, pingin suits je ziet een soort van wit tentje over de sneeuw schuiven.
Veelal eindigt deze in een explosie waneer er een drone op knalt.
quote:Oekraïense dronejagers bezorgen Moskou de rillingen: omgebouwde 'Skytruck' en minigun vormen dodelijk duo
Amsterdam- Oekraïense dronejagers gebruiken een omgebouwd Sovjetvliegtuig uit Polen om de militaire vliegtuigjes van de Russen op te sporen en uit de lucht te schieten.
Het toestel is uitgerust met een M134-minigun, waarmee drones vanuit de deuropening van het vliegtuig onder vuur worden genomen.
Dat blijkt uit een videoreportage van de Franse omroep TF1, waarin een reporter van de zender op sleeptouw wordt genomen door de Oekraïense eenheid die het Sovjetvliegtuig gebruikt.
Sinds de uitzending worden spectaculaire fragmenten van de praktijken rondgepompt op sociale media.
quote:Pijnlijke blunder
Zo stond Moskou oktober vorig jaar voor joker toen Russische staatsmedia per ongeluk de locatie van een geheime basis onthulden die werd gebruikt om op Oekraïense drones te jagen. Ook hier ging het om een omgebouwd Sovjetvliegtuig, de Yak-52, die werd ingezet om drones om te bouwen en neer te halen.
Blunderende Russische staatsmedia 'verraden' per ongeluk locatie van geheime dronebasis
Open source-analisten bekeken de beelden en zagen details die de makers waarschijnlijk over het hoofd hadden gezien.
Op basis van de beelden wisten analisten de locatie van de basis te achterhalen: vliegveld Korsak, op ongeveer 20 kilometer afstand van de Oekraïense stad Melitopol, in door Rusland bezet gebied.
Naast anti-drone-uitrusting zetten Kiev en Moskou ook vol in op met AI uitgeruste vliegtuigjes.
De drones moeten in staat zijn potentiële doelen vanuit de lucht te identificeren, om zich er vervolgens autonoom op te storten.
quote:Defensiebedrijf floreert
Het bedrijf dat de technologie wist te ontwikkelen, zei destijds oefeningen te willen organiseren waarbij maar liefst 100 drones samensmelten tot één zwerm.
Het bedrijf, dat als gevolg van zijn uitvindingen een zak geld van Amerikaanse investeerders kreeg toegeschoven, werkt in een verscholen huis, diep in de buitenwijk van een Oekraïense stad.
Oekraïense kolonel blundert gigantisch op TikTok: deelt beelden van geheime kaarten
Kolonel Valentin Manko deelde foto's van zichzelf en zijn hond, maar er waren ook geheime kaarten te zien.
Landen over de hele wereld haasten zich om software te ontwikkelen die AI gebruikt om groepen drones aan te sturen.
De Verenigde Staten, China, Frankrijk, Rusland en Zuid-Korea behoren tot de landen die zwermtechnologieën toepassen.
1 op anderhalve Rus een terminal... Natuurlijk is dat onzin.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
500.000 terminals lijkt me wat veel voor een leger van de Russische in Oekraïne
Dan heb je ook niks aan je Starlink... Kun je dan sudo rm /drone doen in je terminal ofzo?quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:33 schreef ExTec het volgende:
Ja, ze zullen vast boekjes hebben waarin wordt uitgelegd hoe je moet semaforen. Anders legt google dat ook wel uit.
Alsof 1 iemand die data verzamelt... Wat is dit voor bullshit joh?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:40 schreef MaxMark het volgende:
Luitenant-generaal Russische militaire inlichtingendienst neergeschoten in Moskou
Het zou gaan om de man die o.a. data verzamelt om raketbeschietingen voor te bereiden en ook zou hij de "referenda" in de bezette gebieden hebben georganiseerd.
Hij was het hoofd van die eenheid, maar dat had beter verwoord kunnen worden ja.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof 1 iemand die data verzamelt... Wat is dit voor bullshit joh?![]()
Dat zijn complete ehdn die daar mee bezig zijn.
Als iedereen nu ff meehelpt de Russen te verslaan dan zijn we er eens en voor altijd vanaf.quote:
Tweede man van de GRU, niet de baas... Daarbij houdt de GRU zich over het algemeen wel met andere dingen bezig dan targetting.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij was het hoofd van die eenheid, maar dat had beter verwoord kunnen worden ja.
Daarom was hij als 2e man juist het hoofd van die specifieke taak.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tweede man van de GRU, niet de baas... Daarbij houdt de GRU zich over het algemeen wel met andere dingen bezig dan targetting.
quote:inlichtingenwerk:
In mei 2022 werd hij geïdentificeerd als de belangrijkste Russische militaire inlichtingencommandant met verantwoordelijkheid voor Oekraïne-gerelateerd werk, wat inhoudt dat hij het inlichtingen- en doelzoekproces ondersteunt dat van belang is voor militaire operaties – zoals het verzamelen, analyseren en distribueren van inlichtingen voor doelbepaling en beslissingsondersteuning. .
quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Daarom was hij als 2e man juist het hoofd van die specifieke taak.
Of praten we langs elkaar heen?
Uit wiki
Ja, dat is zo ongeveer de definitie van inlichtingen in het algemeen....quote:zoals het verzamelen, analyseren en distribueren van inlichtingen voor doelbepaling en beslissingsondersteuning.
Ja dat weet toch iedereen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat is zo ongeveer de definitie van inlichtingen in het algemeen....
Als je op deze manier redeneert kun je ook zeggen dat Reesink (H-MIVD) "het inlichtingen- en doelzoekproces ondersteunt dat van belang is voor militaire operaties"... Zoiets bekt natuurlijk heel lekker en dan denk je dat hij dat allemaal uitvoert en dat zonder hem allemaal inelkaar stort ofzo. Bottomline, er zijn duizenden mensen die de INTEL verzamelen, verwerken en verspreiden. Daar helpt zo'n platenbaas helemaal niet aan mee. En zonder hem gaat alles gewoon door zoals het al tientallen jaren gaat.
met alle respect maar proest.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Discussiëren om het discussiëren dit
Ik reageer op deze bullshit die hier gepost wordt:quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja dat weet toch iedereen?
Wat probeer je nou te zeggen dan? En wat klopt niet dat hij aan het hoofd stond (vlg Oekraïne) van die specifieke taak aan inlichtingen?
Discussiëren om het discussiëren dit
Dat jij je daar vervolgens mee gaat bemoeien is allemaal prima maar dan kun je ook een reactie verwachten.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:40 schreef MaxMark het volgende:
Het zou gaan om de man die o.a. data verzamelt om raketbeschietingen voor te bereiden
Jij las dat alsof die man dat persoonlijk deed, dag en nacht. Ja dan snap ik het.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik reageer op deze bullshit die hier gepost wordt:
[..]
Dat jij je daar vervolgens mee gaat bemoeien is allemaal prima maar dan kun je ook een reactie verwachten.
Zo staat het er ook gewoon.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Jij las dat alsof die man dat persoonlijk deed, dag en nacht. Ja dan snap ik het.
Als je denkt dat de tweede man van de GRU zich inhoudelijk bezig houdt met de inlichtingencyclus dan heb je niet helemaal door hoe militaire organisaties inelkaar zitten.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:11 schreef Mortaxx het volgende:
Wel redelijk bizarre invalshoek om als de tweede man van de inlichtingendienst wordt neergeschoten dit te gaan downplayen.
Dat claimt helemaal niemandquote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je denkt dat de tweede man van de GRU zich inhoudelijk bezig houdt met de inlichtingencyclus dan heb je niet helemaal door hoe militaire organisaties inelkaar zitten.
Het is vooral een morele boost dit en het laat de Russen weer eens zien dat ze nergens veilig zijn. Gaat er wat veranderen in het inlichtingendomein, nee, echt helemaal niks.
Oh? En wat wordt er dan precies "gedownplayed" volgens jou?quote:
Ja en Sophie Hermans gaat zich bezighouden met zorg maar niemand vat dat op alsof ze zelf aan het bed staat. Wat een gezoek ditquote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh? En wat wordt er dan precies "gedownplayed" volgens jou?
Als ik reageer op deze opmerking: "Het zou gaan om de man die o.a. data verzamelt om raketbeschietingen voor te bereiden"
"Het zou gaan om Sophie Hermans die o.a. rontgenfoto's verzamelt om knieoperaties voor te bereiden"...quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:24 schreef Mortaxx het volgende:
Ja en Sophie Hermans gaat zich bezighouden met zorg maar niemand vat dat op alsof ze zelf aan het bed staat. Wat een gezoek dit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |