Dit is wel heel heftig voor veel mensen. Kan het verschil zijn tussen normaal nog thuis kunnen wonen of vervuilen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:43 schreef Hanca het volgende:
Over de huishoudelijke hulp uit de WMO, dat gaat dus pertinent niet om een inkomensafhankelijke bijdrage:
https://www.binnenlandsbe(...)oorziening-schrappen
Dit dacht ik al, maar ze gooien dus de huishoudelijke hulp compleet uit de WMO. Gemeentes mogen dit opvangen voor mensen met een laag inkomen, maar iedereen die net boven die grens valt moet dus de complete huishoudelijke hulp zelf gaan betalen. Dan heb je het niet over tientjeswerk, maar over honderden euro's per maand. Feitelijk is dit gewoon het afschaffen van de huishoudelijke hulp voor iedereen die boven het minimum zit, maar niet echt rijk is.
Dit is wat anders dan het abonnementstarief van Rutte IV. Dat van Rutte IV zou maar 80 miljoen opleveren, dit meer dan 400 miljoen.
quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:43 schreef Hanca het volgende:
Over de huishoudelijke hulp uit de WMO, dat gaat dus pertinent niet om een inkomensafhankelijke bijdrage:
https://www.binnenlandsbe(...)oorziening-schrappen
Dit dacht ik al, maar ze gooien dus de huishoudelijke hulp compleet uit de WMO. Gemeentes mogen dit opvangen voor mensen met een laag inkomen, maar iedereen die net boven die grens valt moet dus de complete huishoudelijke hulp zelf gaan betalen. Dan heb je het niet over tientjeswerk, maar over honderden euro's per maand. Feitelijk is dit gewoon het afschaffen van de huishoudelijke hulp voor iedereen die boven het minimum zit, maar niet echt rijk is.
Dit is wat anders dan het abonnementstarief van Rutte IV. Dat van Rutte IV zou maar 80 miljoen opleveren, dit meer dan 400 miljoen.
Eens, ik vind dit ook echt weer een heel vervelende als hij echt zo wordt ingevoerd.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is wel heel heftig voor veel mensen. Kan het verschil zijn tussen normaal nog thuis kunnen wonen of vervuilen.
Ja.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, ik vind dit ook echt weer een heel vervelende als hij echt zo wordt ingevoerd.
Ook hier weer: bezuinigen is prima, maar dit is alweer de verkeerde methode.
Dat gaat verschillen per gemeente, dat maakt het eigenlijk nog erger. Soms ligt dat op 100%, vaak op 120%, soms op 130% of zelfs 135% van het WML.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Ligt er dan nog wel aan waar de gemeentes de inkomensgrens trekken. Dat is soms tot 130% van het minimumloon. Maar dan nog.
Is dit niet precies het probleem? We proberen de gaten op te vullen die zijn ontstaan doordat mensen steeds egoïstischer zijn geworden, steeds minder tijd en moeite steken in echte banden, in het (wederzijds) zorgen voor en tijd besteden aan familie, buren en vrienden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:57 schreef miss_sly het volgende:
En dat gaat op andere manieren duas geld kosten. Mensen die dan maar zelf aanklooien omdat ze het zich toch niet kunnen veroorloven en dan vallen of zich anderszins verwonden waardoor ze medische hulp nodig hebben. Mensen die het dan niet zelf gaan doen en verslonzen of erger, wat ook weer grote problemen gaat opleveren. Niet iedereen heeft mantelzorgers in zijn omgeving die het wegvallen van huishoudelijke hulp kan opvangen.
Volgens Chat GPT is 130% van het sociaal minimum momenteel trouwens ongeveer ¤ 1.800 netto per maand voor een alleenstaande en ongeveer ¤ 2.500 voor samenwonenden per maand.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat verschillen per gemeente, dat maakt het eigenlijk nog erger. Soms ligt dat op 100%, vaak op 120%, soms op 130% of zelfs 135% van het WML.
Het is inderdaad het gevolg van de individualisering, maar ook van het feit dat de overheid er op hamert dat iedereen moet werken. En dan moet je net ook weer bij vooral D66 en VVD zijn, die vinden dat het hardst.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is dit niet precies het probleem? We proberen de gaten op te vullen die zijn ontstaan doordat mensen steeds egoïstischer zijn geworden, steeds minder tijd en moeite steken in echte banden, in het (wederzijds) zorgen voor en tijd besteden aan familie, buren en vrienden.
We leven in een vergrijzende samenleving die zich de luxe van een solistisch, individualistisch bestaan niet langer kan veroorloven. Een samenleving waarin zorg voor elkaar, voor onze naasten, werd vervangen door betaalde substituten.
Dit is geen kwestie van financiën alleen, het is ook een morele en sociale leegte die we zelf gecreëerd hebben. En die nu onbetaalbaar wordt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Gedeeltelijk is dat wel een ding, denk ik. Maar als ik het in mijn omgeving bekijk, familie en vrienden, is het ook gewoon wel erg lastig alles te combineren. Werk, gezin, je eigen welzijn, mantelzorg. Bovendien woont ook niet iedereen in de buurt van de familie, dus is mantelzorg dan al erg lastig. Natuurlijk is het fijn als je voor je oudere ouders wat terug kunt doen, maar veel ouderen vinden het ook helemaal niet prettig om afhankelijk te zijn van hun kinderen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is dit niet precies het probleem? We proberen de gaten op te vullen die zijn ontstaan doordat mensen steeds egoïstischer zijn geworden, steeds minder tijd en moeite steken in echte banden, in het (wederzijds) zorgen voor en tijd besteden aan familie, buren en vrienden.
We leven in een vergrijzende samenleving die zich de luxe van een solistisch, individualistisch bestaan niet langer kan veroorloven. Een samenleving waarin zorg voor elkaar, voor onze naasten, werd vervangen door betaalde substituten.
Dit is geen kwestie van financiën alleen, het is ook een morele en sociale leegte die we zelf gecreëerd hebben. En die nu onbetaalbaar wordt.
Enerzijds deel ik die visie ja, anderzijds is het ook weer een sociale verworvenheid dat we niet meer afhankelijk hoeven te zijn van familie, vrienden, en andere naasten. Het is ook een stuk welvaart en luxe dat we ons dat kunnen veroorloven.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
En er is meestal een vermogensgrens van zo'n 8000 euro voor alleenstaanden en 12000 euro voor stellen. Niet genoeg dus om geld voor een nieuwe auto achter de hand te houden, om toch mobiel te blijven en je (klein)kinderen te bezoeken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens Chat GPT is 130% van het sociaal minimum momenteel trouwens ongeveer ¤ 1.800 netto per maand voor een alleenstaande en ongeveer ¤ 2.500 voor samenwonenden per maand.
Dat is minder dan ik had verwacht.
Met andere woorden; dan vallen er véél meer mensen buiten de boot dan ik in eerste instantie dacht.
De overheid kan de zelfzuchtigheid van deze tijd toch nauwelijks sturen? Het extreme individualisme dat ons Westerse leven tegenwoordig doordrenkt, is denk ik niet iets waarvan je zou moeten verwachten dat de overheid het voor ons oplost.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is inderdaad het gevolg van de individualisering, maar ook van het feit dat de overheid er op hamert dat iedereen moet werken. En dan moet je net ook weer bij vooral D66 en VVD zijn, die vinden dat het hardst.
Dus eerst alle familie, buren en vrienden onbeschikbaar maken doordeweeks en dan de betaalde oplossing afschaffen, wat is dat nu voor beleid?
De politiek heeft de tijdsgeest duidelijk wel richting individualisme gestuurd, we zijn niet voor niets het meest individualistische land van de EU. Dat komt gewoon door maatregelen van Paars.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
De overheid kan de zelfzuchtigheid van deze tijd toch nauwelijks sturen? En ook het extreme individualisme dat ons Westerse leven tegenwoordig doordrenkt is niet iets waarvan je zou moeten verwachten dat de overheid dat oplost.
Politiek kan regels maken en systemen organiseren. Niet de Westerse tijdsgeest sturen.
Tegelijkertijd staan we wel degelijk voor harde grenzen: onze samenleving vergrijst, de druk op zorg en sociale voorzieningen neemt toe en financiële middelen zijn beperkt.
Begin eens met de versobering van de BOR die vooral steenrijke families bevoordeeld.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
De politiek heeft de tijdsgeest duidelijk wel richting individualisme gestuurd, we zijn niet voor niets het meest individualistische land van de EU. Dat komt gewoon door maatregelen van Paars.
En dat financiële middelen beperkt zijn en dat je daarom niet alles voor iedereen kan betalen betwist ik ook niet. Het abonnementstarief waarin je een staffel hebt per inkomen dat Rutte IV wilde invoeren en dat ook nog in de Kamer ligt als (controversieel verklaard) wetsvoorstel omdat zelfs Schoof er mee door ging, dat was een prima idee.
Nee, dat levert geen 400 miljoen op, maar dat is simpelweg omdat je hier geen 400 miljoen kunt bezuinigen zonder asociaal te worden. Dan haal je dus een deel maar ergens anders vandaan (ik stel een vermogensbelasting voor, of de schenk- en erfbelasting, zoiets).
De mantelzorg die we doen is bij onze buren, niet bij familie, daarvoor is de afstand gewoon te groot.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Gedeeltelijk is dat wel een ding, denk ik. Maar als ik het in mijn omgeving bekijk, familie en vrienden, is het ook gewoon wel erg lastig alles te combineren. Werk, gezin, je eigen welzijn, mantelzorg. Bovendien woont ook niet iedereen in de buurt van de familie, dus is mantelzorg dan al erg lastig. Natuurlijk is het fijn als je voor je oudere ouders wat terug kunt doen, maar veel ouderen vinden het ook helemaal niet prettig om afhankelijk te zijn van hun kinderen.
Ik vind morele en sociale leegte te grote woorden, maar ik ben het wel met je eens dat een beetje minder individualistisch goed zou zijn, op veel vlakken wel.
Opzich zou een hoger reproductiecijfer natuurlijk helemaal niet verkeerd zijn met de vergrijzing.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:24 schreef capricia het volgende:
Toch maar weer veel kinderen krijgen als je überhaupt nog de was gedaan en je bed verschoond wil hebben op je oude dag.
Helpt niet echt als die vervolgens verspreid door het land gaan wonen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:24 schreef capricia het volgende:
Toch maar weer veel kinderen krijgen als je überhaupt nog de was gedaan en je bed verschoond wil hebben op je oude dag.
Ik word er ook cynisch van.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helpt niet echt als die vervolgens verspreid door het land gaan wonen.
Je partner op tijd inruilen voor een jongere versie, is dat de bedoeling van de aanstaande coalitie? (ja, sorry, ik word steeds cynischer van deze maatregelen)
Terug naar bejaardencentra zoals vroeger zou meerdere dingen oplossen namelijk voorkoming sociaal isolement, meer beschikbare woningen en goedkoper dan al die ZZP-dames in de thuiszorg.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik word er ook cynisch van.
Misschien kan mijn oude moeder een student in huis nemen die het huishouden voor haar doet.
Te laatquote:Op donderdag 5 februari 2026 10:24 schreef capricia het volgende:
Kan mijn moeder ook al niet. Geen 2e slaapkamerquote:Op donderdag 5 februari 2026 10:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik word er ook cynisch van.
Misschien kan mijn oude moeder een student of zo in huis nemen die het huishouden voor haar doet.
Dan moet je gewoon rijk worden. Zodat je het zelf kunt betalen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Te laat![]()
Heb geen kinderen en ga ze ook niet meer krijgen
Ik doe geen mantelzorg. Ik heb eigenlijk nauwelijks contacten hier, dus zou niet weten voor wie ik iets zou kunnen doen. Mijn moeder woont 200 km verderop. Indien nodig wring ik me in alle bochten om haar bij te staan in het ziekenhuis. Gelukkig heb ik een heel flexibele werkgever die me daar ook uitgebreid de ruimte voor laat. Dat is lang niet iedereen gegeven.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De mantelzorg die we doen is bij onze buren, niet bij familie, daarvoor is de afstand gewoon te groot.
Tsja, dat zit er ook al niet vrees ikquote:Op donderdag 5 februari 2026 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan moet je gewoon rijk worden. Zodat je het zelf kunt betalen.
Zodat je met je grote gezin ieder dubbeltje om kunt draaien en je nog meer zorgen maken of je kinderen allemaal wel goed terechtkomen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:26 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Opzich zou een hoger reproductiecijfer natuurlijk helemaal niet verkeerd zijn met de vergrijzing.
Of een hechte band met buren en vrienden onderhouden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:24 schreef capricia het volgende:
Vrienden worden óók ouder..quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of een hechte band met buren en vrienden onderhouden.
En Justitie? Of lees ik daar overheen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:39 schreef nostra het volgende:
‘Ministersposten verdeeld: D66 krijgt Sociale Zaken, VVD Volksgezondheid, CDA Economische Zaken’
D66 gaat in het nieuwe kabinet de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Onderwijs leveren; Rob Jetten wordt minister-president en Hans Vijlbrief geldt als belangrijkste kandidaat voor Sociale Zaken, terwijl Rianne Letschert wordt genoemd voor Onderwijs. Dat schrijft de Telegraaf.
Het CDA krijgt Economische Zaken en Asiel & Migratie. Gerd Leers was de laatste CDA’er met die laatste portefeuille; hij zat in kabinet-Rutte I.
De VVD levert de ministers van Financiën en Volksgezondheid, waarbij Eelco Heinen aanblijft op Financiën en Volksgezondheid mogelijk wordt uitgebreid met een tweede minister voor langdurige zorg.
Tijdens het debat over het coalitieakkoord werd zichtbaar dat het vinden van meerderheden lastig wordt, waarbij Jesse Klaver kritisch toekeek terwijl formateur Rob Jetten de postverdeling met VVD en CDA besprak.
https://www.ewmagazine.nl(...)etsformatie-1511760/
Als je zoiets wel wil, maar je gewoon niet kunt vinden hoe: https://stichtingpresent.nl/quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik doe geen mantelzorg. Ik heb eigenlijk nauwelijks contacten hier, dus zou niet weten voor wie ik iets zou kunnen doen.
Nog niet bekend c.q. gelekt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En Justitie? Of lees ik daar overheen?
en het is ook de vraag of je zoveel privacy wil opgeven tegenover vrienden of buren.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vrienden hebben soms ook kinderen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vrienden worden óók ouder..
Buren woon je ook maar toevallig naast.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Boodschappen doen voor buren enzo vind ik prima.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik doe geen mantelzorg. Ik heb eigenlijk nauwelijks contacten hier, dus zou niet weten voor wie ik iets zou kunnen doen. Mijn moeder woont 200 km verderop. Indien nodig wring ik me in alle bochten om haar bij te staan in het ziekenhuis. Gelukkig heb ik een heel flexibele werkgever die me daar ook uitgebreid de ruimte voor laat. Dat is lang niet iedereen gegeven.
quote:Op donderdag 5 februari 2026 06:34 schreef Hanca het volgende:
Hier worden genoemd:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)t-jetten-haast-wie-w
https://www.ad.nl/politie(...)ing-bekend~a57357b2/
https://www.ewmagazine.nl(...)-vertraging-1536250/
D66 7, VVD 6, CDA 5 ministers
D66: AZ, SZ, Onderwijs
VVD: FIN, VWS, DEF
CDA: EZ, Asiel, BuZa staatssecretaris VWS
Poppetjes:
D66: Jetten, Paternotte, Vijlbrief (voor SZ), Letschert, Nathalie van Berkel, Annelien Bredenoord
VVD: Heinen, Yeşilgöz, Van Weel, Hermans (voor VWS), Thierry Aartsen, Ruben Brekelmans, Vincent Karremans
CDA: Boswijk, Bart van den Brink, Mirjam Sterk, Jo-Annes de Bat, Hilbert Bredemeijer (als staatssecretaris VWS) en Karien van Gennip (al was dat logischer als ze SZ kregen), Mark Buck, Stijn Steenbakkers, Pieter Heerma
Ja natuurlijk houden de meeste mensen van privacy en individualisme, anders was het niet zo populair geworden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
en het is ook de vraag of je zoveel privacy wil opgeven tegenover vrienden of buren.
Ik kamp bijvoorbeeld met diverse lichamelijke beperkingen als gevolg van vroeggeboorte maar mijn buren hoeven echt niet alles van mij te weten hoor, en - afhankelijk hoe dichtbij - sommige vrienden van mij evenmin.
De samenleving kan het wel betalen (collectief via belastingheffing) maar de politieke wil ontbreekt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja natuurlijk houden de meeste mensen van privacy en individualisme, anders was het niet zo populair geworden.
Maar je kunt soms niet álles hebben of betalen. En soms moeten we ook kritisch kijken naar de gevolgen van onze eigen houding, instelling, 'verworvenheden'. Ze hebben niet alleen positieve gevolgen en we moeten soms durven erkennen dat ze ook (grote) nadelen hebben.
Die doen al best wat. Van de hond af en toe uitlaten tot de vuilcontainer altijd langs de weg zetten en terug zetten. Tot en met boodschappen indien nodig. En haar naar de opticien audioloog of een tandarts rijden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet alles, maar een stukje privacy en lichamelijke integriteit toch wel?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja natuurlijk houden de meeste mensen van privacy en individualisme, anders was het niet zo populair geworden.
Maar je kunt soms niet álles hebben of betalen.
Maar andere mensen daarvoor betalen en dat die het dan wel moeten doen, dat vind je ok? En wie betaalt ze dan? Jij of 'de samenleving'?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Die doen al best wat. Van de hond af en toe uitlaten tot de vuilcontainer altijd langs de weg zetten en terug zetten. Tot en met boodschappen indien nodig. En haar naar de opticien audioloog of een tandarts rijden.
Maar de wc schoonhouden en het bed verschonen? Nee. Dat gaat me te ver.
En iemand die daarvoor wordt betaald en dat dan moet doen, vind je wel helemaal OK? En zou je die dan zelf betalen of 'de samenleving' moet dat maar betalen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alles, maar een stukje privacy en lichamelijke integriteit toch wel?
Ik zou het vreselijk vinden als kinderen van vrienden mijn vieze beddengoed zouden moeten verschonen als ik incontinent ben ofzo. Mijn vader had op het laatst echt veel kleinere problemen en hij vond het heel moeilijk om dat toe te geven en daar hulp voor te vragen aan ons, zijn kinderen. Juist aan zijn kinderen, want hij was toch onze grote, sterke vader geweest altijd. Een beetje waardigheid mogen ze toch wel behouden?
Dat is toch heel iets anders?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En iemand die daarvoor wordt betaald en dat dan moet doen, vind je wel helemaal OK?
Mooi initiatief wel, aangemeld.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je zoiets wel wil, maar je gewoon niet kunt vinden hoe: https://stichtingpresent.nl/
Nogmaals, een inkomensafhankelijke bijdrage: helemaal goed. Maar daar hebben we het nu niet over, we hebben het over het onbereikbaar maken van betaalde hulp voor de grootste groep mensen, mensen die gewoon niet altijd (beschikbare) familie of nog mobiele vrienden hebben.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En iemand die daarvoor wordt betaald en dat dan moet doen, vind je wel helemaal OK? En zou je die dan zelf betalen of 'de samenleving' moet dat maar betalen?
Persoonlijk denk ik dat waardigheid juist afhangt van ons vermogen om onze eigen kwetsbaarheid te erkennen, en die van elkaar.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:
s voor je hulp nodig had. Je kinderen weten dat wel. En vooral: jij weet wie je was voor je kinderen, voordat je die hulp nodig had.
Ik heb liever dat de samenleving dat collectief draagt dan dat we de belasting laag houden voor vermogenden waardoor zij hun 4de vakantie en hun 4de auto kunnen bekostigen ofzo.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En iemand die daarvoor wordt betaald en dat dan moet doen, vind je wel helemaal OK? En zou je die dan zelf betalen of 'de samenleving' moet dat maar betalen?
Mijn punt was meer dat men er vaak zelf een afkeer voor heeft, maar geen probleem lijkt te hebben om iemand anders met de klus op te zadelen, als het maar niet teveel kost.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals, een inkomensafhankelijke bijdrage: helemaal goed. Maar daar hebben we het nu niet over, we hebben het over het onbereikbaar maken van betaalde hulp voor de grootste groep mensen.
Ja ik wil ook liever dat anderen dokken voor mijn comfort. Wie niet?quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de samenleving dat collectief draagt dan dat we de belasting laag houden voor vermogenden waardoor zij hun 4de vakantie en hun 4de auto kunnen bekostigen ofzo.
Dat is een heel vreemde conclusie. En daar gaat dit voorstel ook helemaal niet over.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn punt was meer dat men er vaak zelf een afkeer voor heeft, maar geen probleem hebt om iemand anders met de klus op te zadelen, als het maar niet teveel kost.
Het is gewoon totaal onrechtvaardig en misselijkmakend als we dergelijke basale verworvenheden gaan afknijpen terwijl we mensen met meerdere villa's, auto's en tig vakanties per jaar, ongemoeid laten.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik wil ook liever dat anderen dokken voor mijn comfort. Wie niet?
Met die marketingtruc verkoopt de aanstaande coalitie het, maar het gaat hier om mensen die misschien helemaal niemand kennen (die zijn er, velen zelfs) met een inkomen van misschien net meer dan 1700 euro, die honderden euro's per maand voor huishoudelijke hulp moeten gaan betalen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:01 schreef Perrin het volgende:
Het gaat om voor elkaar zorgen en de betaalbaarheid daarvan als je wil dat anderen dat professioneel doen.
Ik ging kapot aan mantelzorg om voor mijn bejaarde vader en bejaarde hont te zorgen naast een full-time baan.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik doe geen mantelzorg. Ik heb eigenlijk nauwelijks contacten hier, dus zou niet weten voor wie ik iets zou kunnen doen. Mijn moeder woont 200 km verderop. Indien nodig wring ik me in alle bochten om haar bij te staan in het ziekenhuis. Gelukkig heb ik een heel flexibele werkgever die me daar ook uitgebreid de ruimte voor laat. Dat is lang niet iedereen gegeven.
Wie bedoel je precies met die 'we' in 'we kunnen het als samenleving prima opbrengen'. Bedoel je daarmee vooral 'die rijkelui'?quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is gewoon totaal onrechtvaardig en misselijkmakend als we dergelijke basale verworvenheden gaan afknijpen terwijl we mensen met meerdere villa's, auto's en tig vakanties per jaar, ongemoeid laten.
Nogmaals; we kunnen het als samenleving prima opbrengen. De politieke wil ontbreekt, en dan worden er allerlei excuses uit de hoek gezocht om iedereen met een ton of meer per jaar uit de wind te houden.
Inderdaad, en het (grotere) bedrijfsleven.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie bedoel je precies met die 'we' in 'we kunnen het als samenleving prima opbrengen'. Bedoel je daarmee vooral 'die rijkelui'?
Ja het is zeker geen feestje.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ging kapot aan mantelzorg om voor mijn bejaarde vader en bejaarde hont te zorgen naast een full-time baan.
Naar anderen wijzen dat zij moeten offeren en zij moeten betalen is altijd het allermakkelijkst.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, en het (grotere) bedrijfsleven.
De belastingdruk voor iedereen tot modaal is namelijk al (te) groot. Terwijl we al decennia de hoge inkomens en het bedrijfsleven ontzien.
Ik bedoel met 'we' in elk geval: ik betaal graag meer belasting om zulke basale zaken in stand te houden. Met zulke bezuinigingen kun je het stempel 'beschaving' anders wel weg gooien, toch?quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie bedoel je precies met die 'we' in 'we kunnen het als samenleving prima opbrengen'. Bedoel je daarmee vooral 'die rijkelui'?
Nee hoor.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naar anderen wijzen dat zij moeten offeren en zij moeten betalen is altijd het allermakkelijkst.
Maar goed, wat wil je dan anders dan dat constateren? Politiek kan je niet afdwingen dat mensen vrijwillig naar elkaar omkijken, alhoewel die sociale dienstplicht misschien iets zou kunnen betekenen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naar anderen wijzen dat zij moeten offeren en zij moeten betalen is altijd het allermakkelijkst.
Ja. Het kan heel zwaar zijn.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ging kapot aan mantelzorg om voor mijn bejaarde vader en bejaarde hont te zorgen naast een full-time baan.
Ik denk niet dat het een realistische duurzame optie is nee, daarmee lost je de vergrijzing en het personeelstekort zeker niet duurzaam op. Bovendien is kapitaal belasten niet eenvoudig.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik vind juist dat jij je er makkelijk vanaf maakt door dat aspect zo makkelijk terzijde te schuiven als 'geen optie'.
Arme ouderen en mensen die hulp nodig hebben .quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een realistische duurzame optie is nee, daarmee lost je de vergrijzing en het personeelstekort zeker niet duurzaam op. Bovendien is kapitaal belasten niet eenvoudig.
De enige duurzame aanpak is óf iets doen aan onze bevolkingspiramide, of veel meer tijd en moeite in zelf zorgen steken.
Het helpt al als mensen zich meer bewust worden van de gevolgen van ons individualisme en de reële beperkingen van de bevolkingssamenstelling, het aantal beschikbare werknemers en de financiële situatie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar goed, wat wil je dan anders dan dat constateren? Politiek kan je niet afdwingen dat mensen vrijwillig naar elkaar omkijken, alhoewel die sociale dienstplicht misschien iets zou kunnen betekenen.
Haha ik bedoelde méér jonge mensen 'maken' of aantrekken, niet iets duisters doen met onze oudjes.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Arme ouderen en mensen die hulp nodig hebben .
Dit wordt wel heel koud allemaal.
Nogmaals we moeten het samen oplossen, waarom redeneer je alleen vanuit dit individu?quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:14 schreef Hanca het volgende:
Maar @:Perrin: hoe vind jij dat het dan moet gaan voor iemand met een inkomen van zeg 1750 euro, huur gaat daar natuurlijk af, boodschappen moeten worden gedaan. Verzekering, ook een dure zorgverzekering natuurlijk. Geen kinderen, enig kind dus verder ook geen familie. 80 jaar, vrienden zijn dat dus ook ongeveer. Inmiddels wat gebrekkig, maar kan nog op zichzelf wonen. Tillen gaat alleen niet meer. Buren zijn of oud, of fulltime aan het werk.
Hoe moet die zonder steun nog huishoudelijke hulp hebben, om te voorkomen dat deze persoon gaat vervuilen?
Nou, zeg het maar. Jij vindt dat deze persoon het zelf maar moet oplossen. Hoe?
Je stelt vragen die ik beschreven heb, geef nou eens echt antwoord. Hoe lost deze persoon het op?quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nogmaals we moeten het samen oplossen, waarom redeneer je alleen van dit individu uit?
Je lijkt me erg vast te zitten in dat betreurenswaardige individualistische denkkader. Heeft die persoon uit jouw verhaal geen buren, vrienden, familie?
Buren, kinderen van vrienden? Waar is iedereen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je stelt vragen die ik beschreven heb, geef nou eens echt antwoord.
Lees eens. Buren werken fulltime of zijn zelf ook oud, vrienden zijn bij iedereen meestal van dezelfde leeftijd, familie heeft lang niet iedereen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Buren, kinderen van vrienden? Waar is iedereen?
Mijn oplossing is niet wachten op een omkering in de samenleving, dan is deze persoon al eenzaam en zwaar vervuild overleden, dood gevonden nadat het huis wel erg begon te stinken toen er 3 weken een lichaam in lag te ontbinden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:30 schreef Perrin het volgende:
Vanwege het doorgeslagen individualisme, de afbrokkelende sociale structuren en toenemende kinderloosheid krijg je helaas steeds meer van die gevallen.
Ik zou de oorzaak én de oplossing bij precies die verschijndelsen en de omkeer daarvan zoeken.
Wat is jouw oplossing precies?
Ik betaal daar ook graag belasting voor, dat staat buiten kijf. Maar laten we eerlijk zijn: het blijft een pleister op een spuitende slagaderlijke bloeding. De bevolkingspiramide verslechtert en er zijn simpelweg niet genoeg handen om alles te doen wat nodig is. Daarbij komen de tekorten in onderwijs, gezondheidszorg, politie en leger, én het feit dat we onze economie draaiende moeten houden om dit alles te kunnen bekostigen. Ook daar is personeel schaars.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn oplossing is niet wachten op een omkering in de samenleving, dan is deze persoon al eenzaam en zwaar vervuild overleden, dood gevonden nadat het huis wel erg begon te stinken toen er 3 weken een lichaam in lag te ontbinden.
Mijn oplossing is: we betalen het gewoon voor deze persoon. Ja, met een inkomensafhankelijke bijdrage. Je hoeft niet alles voor iedereen te betalen. Maar we lossen dit als samenleving op, we zijn er voor onze kwetsbaren. En ja, daar betalen we graag belasting voor.
Dat is altijd al zo geweest: mensen zorgden voor elkaar omdat het moest, niet omdat ze tijd, zin of veel keuze hadden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Een samenleving waarin iedereen tijd, zin en de vaardigheden heeft om voor Jan en alleman te mantelzorgen is net zo goed wensdenken.
Puur voor de hulp in het huishouden is dat prima op te brengen uit de belastingopbrengsten.
Daar gaan mensen boos om worden.quote:D66 mag ook de minister van Landbouw leveren.
Dilan moet geparkeerd worden, in dit geval.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:54 schreef xpompompomx het volgende:
Is er eigenlijk een reden dat dat in 9 van 10x een VVD'ert moet zijn?
Benieuwd wat Yeşilgöz voor keuze gaat maken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar gaan mensen boos om worden.
https://nos.nl/artikel/26(...)en-defensie-naar-vvd
En Justitie WEER naar de VVD natuurlijk![]()
Dat zal de VVD dan ook prima uit komen. Bij de verwachte fallout krijgt dan D66 de schuld, dus de volgende verkiezing zakken ze weer wegquote:Op donderdag 5 februari 2026 11:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
D66 wil echt geminimaliseerd worden de volgende verkiezingen over pakweg anderhalf jaar.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:48 schreef Faraday01 het volgende:
En volgens de NOS 'krijgt' D66 Landbouw corvee
Ministers van Justitie en Veiligheid uit de VVD-stal zijn met stip op #1 het grootste gevaar voor je privacy.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)en-defensie-naar-vvd
En Justitie WEER naar de VVD natuurlijk![]()
Of ze zijn weer eens wat bonnetjes "kwijt".quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ministers van Justitie en Veiligheid uit de VVD-stal zijn met stip op #1 het grootste gevaar voor je privacy.
quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:05 schreef Faraday01 het volgende:
Voor D66 is het echt alles of niets met de premier, landbouw en wonen. Kom er beweging in dan gaan ze electoraal er veel garen bij spinnen. Lukt het om wat voor reden dan ook niet zullen ze de zwaarste klappen krijgen. Zeker samen met de sociale zaken portefeuille.
Ik krijg iig precies waarvoor ik stemde. Een regering die verantwoordelijkheid neemt en keuzes durft te maken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
D66 wil echt geminimaliseerd worden de volgende verkiezingen over pakweg anderhalf jaar.
Die pijn wordt vooral afgewenteld op diegenen die het het minst goed kunnen dragen, in plaats van daar waar er veel vet op de botten zit.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Ik krijg iig precies waarvoor ik stemde. Een regering die verantwoordelijkheid neemt en keuzes durft te maken.
Na de afgelopen jaren is dat meer dan waarop ik durfde te hopen.
Ja en die keuzes doen pijn. Ook mij. Hoort erbij.
En structurele oplossingen zijn echt wel nodig, maar niet op deze manier. Dit is geen structurele oplossing, dit is ijskoud, asociaal de kwetsbaren verwaarlozen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik betaal daar ook graag belasting voor, dat staat buiten kijf. Maar laten we eerlijk zijn: het blijft een pleister op een spuitende slagaderlijke bloeding. De bevolkingspiramide verslechtert en er zijn simpelweg niet genoeg handen om alles te doen wat nodig is. Daarbij komen de tekorten in onderwijs, gezondheidszorg, politie en leger, én het feit dat we onze economie draaiende moeten houden om dit alles te kunnen bekostigen. Ook daar is personeel schaars.
Wat je nu doet, is je focussen op een symptoom en je lijkt de ziekte zelf te negeren. Op de niet eens zo lange termijn is deze situatie onhoudbaar zonder pijnlijke maar noodzakelijke maatregelen. Wie écht lijden wil voorkomen, moet daarvoor structurele oplossingen zoeken en geen noodverbanden.
Met structurele oplossingen begin je ook niet door mensen die geen andere keuzes meer kunnen maken voor de bus te gooien.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
En structurele oplossingen zijn echt wel nodig, maar niet op deze manier. Dit is geen structurele oplossing, dit is ijskoud, asociaal de kwetsbaren verwaarlozen.
Helemaal eens.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met structurele oplossingen begin je ook niet door mensen die geen andere keuzes meer kunnen maken voor de bus te gooien.
Ik ben groot voorstander van het afbouwen van de hra. En ook wel sneller dan in dertig jaar. En daar heb ik financieel ook last van, maar dat is dan maar zo. Ik vind het niet te verkopen dat zoiets in stand blijft om vervolgens onze ouderen en kwetsbaren maar in de kou te zetten.
Pijnlijke keuzes die nogal eenzijdig zijn.quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Ik krijg iig precies waarvoor ik stemde. Een regering die verantwoordelijkheid neemt en keuzes durft te maken.
Na de afgelopen jaren is dat meer dan waarop ik durfde te hopen.
Ja en die keuzes doen pijn. Ook mij. Hoort erbij.
kijk nog even naar mijn vorig berichtje als je die gemist hebt, je inbox zit vol waardoor ik je PM niet kan beantwoordenquote:Op donderdag 5 februari 2026 13:15 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wil toch een beetje een tegenwerking inbrengen:
Een belangrijk punt!quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:15 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wil toch een beetje een tegenwerking inbrengen:
Ja, Nederland is een pracht land en ja het is terecht dat we gehecht zijn aan onze sociale welvaartstaat.
Tegelijkertijd moeten we, volgens mij, ook gewoon eerlijk zijn dat er een houtbaarheid zit aan deze sociale welvaartstaat:
- In 1950 was er 1 gepensioneerde op elke 7 werkende, inmiddels is dit 1 op 3 en in 2040 zal dit 1 op 2 zijn (bron 1).
- Nu werken er 1.4 miljoen mensen in de zorg, in 2040 zullen dit er 2 miljoen zijn (bron 1).
- Nu werkt 1 op de 7 mensen in de zorg, in 2040 zullen dit er 1 op 4 zijn (bron 1).
- De uitgaven in de zorg zullen stijgen van 11,2% van het BBP in 2019 naar 14,6% van het BBP in 2050, dit terwijl de uitgaven in 2025 al 26,3% van de rijksbegroting was (bron 1, 2).
- In 2001 waren de premies voor het eerst niet voldoende om de AOW te betalen, in 2024 koste de AOW netto ¤ 28,5 miljard (uitbetaling – premies), dit is 5 procent van de overheidsuitgaven, in 2040 verwachten ze dat dit netto ¤ 40,- miljard zal zijn (bron 1).
Hierbij noem ik eerst alleen even de zorg en de AOW. Zaken als stikstof, netcongestie, de woningmarkt, de defensieopgave en het verdienvermogen van Nederland laat ik er omwille van factoren als de lengte van deze reactie en tijd mijnerzijds even buiten.
Het nieuwe kabinet, onder leiding van premier Jetten, claimt “moeilijke en grote keuzes” en wat mij betreft is dit terecht: Ja er zal wat gedaan moeten worden aan de houdbaarheid van de zorg en de AOW. Ja er zal wat gedaan moeten worden aan de woningmarkt, de defensieopgave, netcongestie, stikstof en het verdienvermogen van Nederland. En ja er zijn “grenzen aan de groei” van de zorg.
Vind ik het dan erg wanneer een te vormen regering, gesteund door rapporten van bijvoorbeeld Wennink, Borstlab, van Zwol, Remkes, e.a., beslissingen nemen over de toekomst van Nederland? Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik het hier helemaal mee eens zou moeten zijn. Ja er zal wat moeten gebeuren aan de houdbaarheid van ons sociale welvaartstaat.
Eigenlijk ben ik vooral teleurgesteld over de beperktheid van de ingrepen, over het gebrek aan “moeilijke en grote keuzes” of zoals de NRC vandaag schreef: “Elke manier om AOW kosten te beteugelen doet pijn, de coalitie wil gepensioneerden ontzien maar raakt lagere inkomens”. Zo stonden er bijvoorbeeld in de Inhoudelijke ambitie van D66 en CDA nog dat de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afgebouwd moest worden, dat ondoelmatige fiscale regelingen beperkt of afgeschaft moesten worden, dat rekeningrijden ingevoerd ging worden en dat er een ambitie was richting een solidair systeem waarbij armoede aangepakt werd, allemaal dingen die ik nu niet terug vind. Mijn afdronk is dan ook dat de “moeilijke keuzes” vooral de onderkant van de samenleving zullen raken. Dit terwijl de ambities ten opzichte van groepen die wel eens mondiger konden zijn: de AOW, ondoelmatige fiscale regelingen en rekeningrijden, zijn afgezwakt of dat er gekozen is van de route van de minste weerstand.
Volgens mij staan we op een kantelpunt en is het belangrijkste resultaat van kabinet Schoof dat de eindelijk “aan de slag” gaan, ik vind het jammer dat deze kans niet volledig aangegrepen wordt. Ohja, en met alle rapporten die er zijn en met alles waar we tegenaan lopen, vind ik het ook jammer dat er niet een schets van een koers is waar kabinet Jetten 1 met Nederland op de (midden) lange termijn naar toe wil. Er wordt vaak gezegd dat de journalistiek de politiek verslaat als sportwedstrijden, maar doet de politiek hier ook niet enorm aan mee met het oplepelen van haar oplossingen zonder het schetsen van een doel en de noodzaak? Ik vind dat wij als burgers meer verdienen dan ”we moeten bijsturen, we moeten houdbaar maken en we moeten in balans geraken.
Klopt. En het is denk ik ook teveel gevraagd.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:28 schreef Hanca het volgende:
Die toekomstvisie is er gewoon niet, anders was Jetten daar mee begonnen.
Ik vind dit soort initiatieven enorm mooi om te zien, ik kom zelf uit de IT-hoek.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:39 schreef KaheemSaid het volgende:
Gemeente Amsterdam wil in 2035 onafhankelijk zijn van Big Tech
Is deze hier eigenlijk nog besproken? Goed dat een partij zich zo duidelijk uitspreekt en ik ben benieuwd hoeveel van zulke initiatieven op de achtergrond gebeuren.
Goed dat je dit doet. Maar vind je het, zeker nu, ook een rol voor de overheid om deze trade-offs te delen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:29 schreef Hanca het volgende:
Ik ga me er ook eens in verdiepen. We moeten als Raad onze iPads vervangen en er wordt nu gesproken over microsoft tablets om aan te sluiten bij de rest wat we hebben, maar zou het misschien ook helemaal anders kunnen?
Al is een tablet zonder android, apple of microsoft natuurlijk wel zoeken en kijken of de noodzakelijke apps het nog wel doen.
Bijzonder dat je 'de armen moeten maar meer dokken' wel constructief vindt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:14 schreef Perrin het volgende:
Roepen dat 'de rijken maar meer moeten dokken', is niet bepaald constructief.
Ook niet, en dat lijkt me niet een heel objectieve omschrijving van het voorgestelde beleid.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bijzonder dat je 'de armen moeten maar meer dokken' wel constructief vindt.
De enige duurzame aanpak is de bejaardenhuizen weer in leven roepenquote:Op donderdag 5 februari 2026 11:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een realistische duurzame optie is nee, daarmee lost je de vergrijzing en het personeelstekort zeker niet duurzaam op. Bovendien is kapitaal belasten niet eenvoudig.
De enige duurzame aanpak is óf iets doen aan onze bevolkingspiramide, of veel meer tijd en moeite in zelf zorgen steken.
Ik las dit uit dat artikel:quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:39 schreef KaheemSaid het volgende:
Gemeente Amsterdam wil in 2035 onafhankelijk zijn van Big Tech
Is deze hier eigenlijk nog besproken? Goed dat een partij zich zo duidelijk uitspreekt en ik ben benieuwd hoeveel van zulke initiatieven op de achtergrond gebeuren.
Op die manier is dat toch subsidiegeld enorm verspillen?quote:Kink in de kabel
Scholtes verzet zich al langer tegen de afhankelijkheid van grote niet-Europese techbedrijven. Juist daarom gunde de gemeente vorig jaar een aanbesteding voor clouddiensten aan het Amsterdamse IT-bedrijf Solvinity. Maar datzelfde bedrijf werd vervolgens overgenomen door een Amerikaanse partij.
Zeker een voorstel. Moeten we denk ik nog wel een beetje doorontwikkelen die robots. Inzetten op robotica dus?quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De enige duurzame aanpak is de bejaardenhuizen weer in leven roepen
zodat ouderen elkaar kunnen helpen met behulp van Hunmanoids
inderdaad , die komen er er echt aanquote:Op donderdag 5 februari 2026 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker een voorstel. Moeten we denk ik nog wel een beetje doorontwikkelen die robots. Inzetten op robotica dus?
Even lekker door de wasstraat worden gehaald..quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad , die komen er er echt aan
en vergelijk het met de eerste auto's, of eerste computers
Waar de meeste wrijving vandaan komt is dat het een herhaling van inspiratieloos lasten verzwaren is. En dat wederom bij groepen die daar al genoeg van om de oren hebben gehad.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat weldenkende mensen allemaal beseffen dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. En daar sta ik op zichzelf ook achter.
Maar ik ben het met @:KaheemSaid eens: in de programma's van D66 en CDA stonden andere mogelijkheden om zaken aan te pakken, en daarvan zie je niets terug. En ik kan niet begrijpen dat we het oke zouden kunnen vinden om alleen de zwakkeren te pakken en de mensen met vermogens en hoge inkomens vooral niet voor het hoofd te stoten.
Belangrijk is ook hoe je dingen aanpakt. Ik weet dat velen het een gotspe vinden dat er gesproken werd over hogere erfbelasting, maar ik vind dat op zichzelf helemaal niet iets dat buiten schot moet blijven. Maar richt het dan wel zo in dat je mensen pas laat betalen (zonder extra boetes en rente) op het moment dat het geld er daadwerkelijk is. Prima om veel af te moeten dragen van een bedrag waar je zelf niets voor gedaan hebt, maar niet op een manier dat je er alsnog financieel door in de problemen komt.
- IND stopt met Amerikaanse e-mail dienst.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind dit soort initiatieven enorm mooi om te zien, ik kom zelf uit de IT-hoek.
Wat een jaar geleden ik nog alleen hoorde van de meest bevlogen lui in mijn professionele omgeving (en wiens betogen op dit vlak door velen met wat twijfelachtige blikken werden beantwoord), zie je nu al als beleid ontpoppen bij overheden.
Dat stemt me vrolijk. Ik denk dat dit een zeer verstandig pad is.
En het toont aan dat de weg van idee/visie van enkelen naar concrete beleidsvoorstellen geen lange, slepende hoeft te zijn.
Asiel naar CDA.quote:
Tsja, ik zie echt nergens dat de vermogenden evenredig de pijn op zich gaan nemen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook niet, en dat lijkt me niet een heel objectieve omschrijving van het voorgestelde beleid.
dat denk ik ook JAquote:Op donderdag 5 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Asiel naar CDA.
Als, en dan zeg ik met nadruk ALS dit kabinet de rit uit zit kunnen we ons voorbereiden op een enorme groei van partijen als ja21.
Niet dat ik dat snap, maar dat gaat wel gebeuren.
de kleine veehouders met ouderwetse smerige lekkende stallen wel ja, geeft niet , dan is er weer grond voor woningbouwquote:
Het is wel een beetje flauw hoor, maar ook hier roept iedereen al tijden dat de zorg veel kost en er ingegrepen moet worden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:28 schreef Hanca het volgende:
Die gedeelde toekomstvisie is er gewoon niet, anders was Jetten daar mee begonnen.
Waarom?quote:
Er zijn wel meer mensen in ons land dan armen en vermogenden?quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Tsja, ik zie echt nergens dat de vermogenden evenredig de pijn op zich gaan nemen.
U bedoelt de klasse die daar midden tussen in zit?quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn wel meer mensen in ons land dan armen en vermogenden?
Dan verdienen we het als land om door het afvoerputje te gaan. Simpel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Asiel naar CDA.
Als, en dan zeg ik met nadruk ALS dit kabinet de rit uit zit kunnen we ons voorbereiden op een enorme groei van partijen als ja21.
Niet dat ik dat snap, maar dat gaat wel gebeuren.
De dubbel genaaidenquote:Op donderdag 5 februari 2026 16:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
U bedoelt de klasse die daar midden tussen in zit?
Van de Plas jubelt inmiddels al niet meer. Die is compleet flabbergasted.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom?
Van der Plas zat nog wel te jubelen dat dit aankomende kabinet zoveel overneemt van Wiersma.
Met dat vorige pakket vanuit het vorige kabinet met D66 hadden ze nu enkele miljarden gehad. Ironisch genoeg zette de partij voor de Boeren daar een streep doorheen.quote:
Beetje de Agnes Kant van rechts.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:42 schreef kalinhos het volgende:
Op npo politiek zenden ze nu dat debat uit van dinsdag en ik val er ff middenin. Wat opvalt: zo’n Lidewij de Vos heeft echt 0 humor of relativering in haar zitten hè.
Het is allemaal serieus qua onderwerp maar er zit nooit eens een kwinkslag of een geinig opmerkinkje, Wilders heeft dat wel altijd gehad.
Ze is nog jong. Ze moet nog groeien in haar rol.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:42 schreef kalinhos het volgende:
Op npo politiek zenden ze nu dat debat uit van dinsdag en ik val er ff middenin. Wat opvalt: zo’n Lidewij de Vos heeft echt 0 humor of relativering in haar zitten hè.
Het is allemaal serieus qua onderwerp maar er zit nooit eens een kwinkslag of een geinig opmerkinkje, Wilders heeft dat wel altijd gehad.
Dat gaan we helaas al een tijdje..quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan verdienen we het als land om door het afvoerputje te gaan. Simpel.
Mooi.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Van de Plas jubelt inmiddels al niet meer. Die is compleet flabbergasted.
https://x.com/i/status/2019387859661386104
Zeg zeg, Straatcommando. Wie zei hier laatst wat over doomscrollen..quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat gaan we helaas al een tijdje..
Hetgeen natuurlijk het doel is van die verzonnen stikstofcrisis.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de kleine veehouders met ouderwetse smerige lekkende stallen wel ja, geeft niet , dan is er weer goedkope grond voor woningbouw
geeft niet , ik geef de voorkeur aan moderne bedrijven net als in Denemarkenquote:Op donderdag 5 februari 2026 16:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Hetgeen natuurlijk het doel is van die verzonnen stikstofcrisis.
quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan verdienen we het als land om door het afvoerputje te gaan. Simpel.
nee dat is niet waarquote:Op donderdag 5 februari 2026 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat gaan we helaas al een tijdje..
Allemaal virtue signaling. Het is net zo slecht om afhankelijk te zijn van de EU en er zijn geen Nederlandse bedrijven die dit soort dingen kunnen (encrypted email misschien maar dat kan eigenlijk sowieso niet 100%). Vooral door diezelfde EU. Niemand in Nederland wil ook datacenters.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
- IND stopt met Amerikaanse e-mail dienst.
- VS beschuldigt Nederland voor censuur op social media
- Universiteit Groningen probeert zich los te rukken van big-tech
- Waarom de Hanze hogeschool af moet van big tech
- Kan de WUR zonder de Amerikaanse cloud
- Autoriteit persoonsgegevens, Nederland te afhankelijk van Big Tech
- Digitale autonomie moet het uitgangspunt zijn voor de overheid.
Zomaar even een paar berichten van de afgelopen dagen.
Ik klaag over hoe er wordt bezuinigd, niet dat er wordt bezuinigd. Huishoudelijke hulp afkappen op 100/120/130% bestaansminimum is geen goed idee. Een koude taakstelling leggen bij langdurige zorg zoals de gehandicaptenzorg (0,5 miljard) zonder de hoeveelheid zorg te verkleinen is geen goed idee.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is wel een beetje flauw hoor, maar ook hier roept iedereen al tijden dat de zorg veel kost en er ingegrepen moet worden.
Nu wordt er wat gedaan en is het vervolgens klagen dat er wordt bezuinigd op de zorg.
Ik had het gezien. Ze is ook gewoon niet serieus te nemen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Van de Plas jubelt inmiddels al niet meer. Die is compleet flabbergasted.
https://x.com/i/status/2019387859661386104
Defensie is een walk in the park.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:08 schreef MoreDakka het volgende:
Yesilgoz niet op justitie is een opluchting in ieder geval.
BBB leverde en de minister en de staatssecretaris op dat ministerie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had het gezien. Ze is ook gewoon niet serieus te nemen.
Ja, geld uitgeven i.p.v. bezuinigen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Defensie is een walk in the park.
Ja daar is zelden wat spannends te doen. Dat wordt idd appeltje eitje.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Krijgt Jetten een voorproever?quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:28 schreef capricia het volgende:
De vicepremier is tot nu toe alleen Yeşilgöz?
We hadden er onder Schoof 4.![]()
Goede connecties?quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:06 schreef nostra het volgende:
Poppetjes van de VVD. SophieHermans, wat heeft die toch gedaan om telkens weer bovenaan lijstjes te staan.
Er komen er 2, VVD en CDA. Zoals altijd: elke partij een (vice)premier.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:28 schreef capricia het volgende:
De vicepremier is tot nu toe alleen Yeşilgöz?
We hadden er onder Schoof 4.![]()
Is al bekend wie dat van het CDA gaat worden? Of wie denk jij?quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komen er 2, VVD en CDA. Zoals altijd: elke partij een (vice)premier.
Papa kan toch wel een keer voorbij zijn zou je zeggen. Ik ken echt niemand (ook niet, zeker niet, bij de VVD) die haar een geschikt persoon vindt voor wat dan ook. Ja, tassendraagster, maar dan gaat ze huilen.quote:
Dat niet, maar met een ongelimiteerde zak met geld, carte blanche en een uitstekend ambtenarenapparaat kan je weinig fout doen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja daar is zelden wat spannends te doen. Dat wordt idd appeltje eitje.
Boswijk denk ik.quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Is al bekend wie dat van het CDA gaat worden? Of wie denk jij?
En een kamer die het breed eens is met de investeringen, geen overleg nodig.quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat niet, maar met een ongelimiteerde zak met geld, carte blanche en een uitstekend ambtenarenapparaat kan je weinig fout doen.
Het politieke spel wordt duidelijk effectief gespeeld. Sommige partijen verleren hun handigheid niet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
En een kamer die het breed eens is met de investeringen, geen overleg nodig.
Klopt. Daar kan ze weinig kwaad. Gewoon uitvoeren wat anderen opdragen. En gezellig op bezoek bij “onze jongens” op missie ligt haar wel volgens mij.quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Voelt dit voor jou echt zo? Ik denk dat er over pak en beet 5 of 10 jaar nog enorme discussies komen over het ondoelmatig uitgegeven defensiebudget.quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat niet, maar met een ongelimiteerde zak met geld, carte blanche en een uitstekend ambtenarenapparaat kan je weinig fout doen.
Ik ben benieuwd hoe ze genoeg mensen voor defensie aan gaan trekken zolang de economie hier goed draait.quote:Op donderdag 5 februari 2026 20:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voelt dit voor jou echt zo? Ik denk dat er over pak en beet 5 of 10 jaar nog enorme discussies komen over het ondoelmatig uitgegeven defensiebudget.
Er gaan de komende jaren vele miljarden over de balk gesmeten worden in de waan van de dag, terwijl op de echt belangrijke zaken voor burgers die direct raken aan de levenskwaliteit zal worden bezuinigd.quote:Op donderdag 5 februari 2026 20:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voelt dit voor jou echt zo? Ik denk dat er over pak en beet 5 of 10 jaar nog enorme discussies komen over het ondoelmatig uitgegeven defensiebudget.
Dan moet hij wel minister worden en het CDA heeft geen Boswijk-achtige ministerposten binnengehaald.quote:
Een nieuwe auto is ook een enorme luxe. Dat doen zelfs mensen die veel verdienen meestal niet. Voor 5000 heb je een prima ding.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
En er is meestal een vermogensgrens van zo'n 8000 euro voor alleenstaanden en 12000 euro voor stellen. Niet genoeg dus om geld voor een nieuwe auto achter de hand te houden, om toch mobiel te blijven en je (klein)kinderen te bezoeken.
Groen Links fantasieenquote:Op donderdag 5 februari 2026 10:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vrienden hebben soms ook kinderen.
Uiteindelijk is meer en beter voor elkaar zorgen de oplossing.
Ofwel betaald, ofwel omdat we om elkaar geven.
humanoids dat is de toekomst.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helpt niet echt als die vervolgens verspreid door het land gaan wonen.
Je partner op tijd inruilen voor een jongere versie, is dat de bedoeling van de aanstaande coalitie? (ja, sorry, ik word steeds cynischer van deze maatregelen)
hoeft van mij niet in een aanleun , intern en in een hok van 30m2 viind ik ook prima .quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Die bejaardenhuizen met aanleunwoningen waren zo gek nog niet. Veel efficiënter ook. Dan konden slechts een paar verpleegkundigen en schoonmaakmedewerkers veel meer mensen hulp bieden dan nu waar ze van adres naar adres moeten rijden.
In mijn optiek een levensgrote fout dat VVD en PvdA dat ooit hebben afgeschaft. Sowieso wat dat Rutte II een rampzalig kabinet op sociaal vlak (ook invoering participatiewet, toegang Wajong en WIA dusdanig streng geworden dat talloze arbeidsongeschikten in de Bijstand terechtkwamen, toegang tot sociale werkplaatsen gesloten enz).
Ga je dat nou net zo vaak herhalen als voedselbossen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
humanoids dat is de toekomst.
maar wel in ouderencentra
24/7 controle en toezicht
Ik bedoelde een tweedehands. En ja, als je van je maximaal 8000 euro zo'n 6000 euro (dat was het minimum ongeveer waar ik aan dacht) in een auto moet steken, vind ik dat dus niet genoeg. Dan kom je bij een kleine tegenslag vervolgens al snel in de knel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Een nieuwe auto is ook een enorme luxe. Dat doen zelfs mensen die veel verdienen meestal niet. Voor 5000 heb je een prima ding.
Veel diverse zaken, Nederland heeft vooral de neiging alles in garanties te stoppen in plaats van uit te geven. Gaat goed totdat iets barst. Exportkrediet, WSW, NHG, BMKB, COVID, KLM denk ik nog, BNG vermoedelijk.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar zit dit vooral in Nostra?
Ik ga me opgeven als reservist met m'n 53 jaar. Morgen even bellen over de mogelijkheden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe ze genoeg mensen voor defensie aan gaan trekken zolang de economie hier goed draait.
En dan krijgen we discussies over wat het CDA al jaren wil: een soort opkomstplicht.
Met een enquête die je verplicht als jongen in moet vullen en discussies over de sociale dienstplicht die dan alle jongeren (dus ook meiden), moeten gaan doen etc.
Lijken me allemaal ingrijpende maatschappelijke discussies. En dat is niet makkelijk.
Het laat zien hoe Nederland opvalt in het omgaan met publieke middelen. Banken, bedrijven, woningcorporaties en grote instellingen zoals KLM kunnen zo projecten uitvoeren die anders misschien niet haalbaar zouden zijn. Voorbeelden zijn NHG-hypotheken, BMKB-leningen voor het MKB of exportkredieten. De staat betaalt pas als iets misgaat, waardoor economische activiteit en innovatie worden gestimuleerd zonder grote directe uitgaven.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Veel diverse zaken, Nederland heeft vooral de neiging alles in garanties te stoppen in plaats van uit te geven. Gaat goed totdat iets barst. Exportkrediet, WSW, NHG, BMKB, COVID, KLM denk ik nog, BNG vermoedelijk.
Dat kun je aan veel gebruikers vragen, ze blijven bezig met hun stokpaardjes zonder er dieper op in te gaan en stappen nooit buiten hun bubbel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ga je dat nou net zo vaak herhalen als voedselbossen?
BV Nederland? Jaar na jaar miljarden investeren in volstrekt kansloze asielzoekers? Torenhoge belastingen innen van de eigen onderdanen om die vervolgens in Oekraïne, de EU en op andere plekken over de balk te smijten, terwijl niks in eigen land meer betaalbaar is, er steeds meer criminaliteit en agressie op straat is en zelfs vuilnis op sommige plekken niet meer wordt opgehaald? Als Nederland een BV zou zijn, zou het management volledig incompetent zijn en het bedrijf zelf totaal failliet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 23:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het laat zien hoe Nederland opvalt in het omgaan met publieke middelen. Banken, bedrijven, woningcorporaties en grote instellingen zoals KLM kunnen zo projecten uitvoeren die anders misschien niet haalbaar zouden zijn. Voorbeelden zijn NHG-hypotheken, BMKB-leningen voor het MKB of exportkredieten. De staat betaalt pas als iets misgaat, waardoor economische activiteit en innovatie worden gestimuleerd zonder grote directe uitgaven.
Het is een bewuste strategie maar ook erg geworteld in de Nederlandse traditie: risicobewust maar gericht op lange termijn stabiliteit. Garanties ondersteunen nuttige projecten en houden de begroting relatief stabiel. Het voordeel is efficiëntie, risicospreiding en zekerheid voor bedrijven en burgers. Het risico is dat bij massale opeisbare garanties onverwachte kosten plotseling zwaar op de staatskas drukken. Het systeem werkt goed zolang er geen crisis uitbreekt die veel garanties opeist. (..)
'BV Nederland' is dus een treffende metafoor: een organisatie die kansen creëert, risico's spreidt en zorgvuldig investeert, maar net als elk bedrijf kwetsbaar is voor onverwachte schokken. Een balans tussen voorzichtigheid en ambitie.
Als Nederlandse rechtse partijen zelf de schappen van winkels en supermarkten vullen met voedselproducten, waardoor buitenlandse rechtse partijen in verstedelijkte gebieden kunnen blijven opereren, dan is het toch vreemd dat diezelfde Nederlandse partijen klagen over het ‘misdadige’ gedrag van die buitenlandse rechtse partijen. Of niet?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 03:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
BV Nederland? Jaar na jaar miljarden investeren in volstrekt kansloze asielzoekers? Torenhoge belastingen innen van de eigen onderdanen om die vervolgens in Oekraïne, de EU en op andere plekken over de balk te smijten, terwijl niks in eigen land meer betaalbaar is, er steeds meer criminaliteit en agressie op straat is en zelfs vuilnis op sommige plekken niet meer wordt opgehaald? Als Nederland een BV zou zijn, zou het management volledig incompetent zijn en het bedrijf zelf totaal failliet.
Sorry, maar waar héb je het over?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 05:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Als Nederlandse rechtse partijen zelf de schappen van winkels en supermarkten vullen met voedselproducten, waardoor buitenlandse rechtse partijen in verstedelijkte gebieden kunnen blijven opereren, dan is het toch vreemd dat diezelfde Nederlandse partijen klagen over het ‘misdadige’ gedrag van die buitenlandse rechtse partijen. Of niet?
Mijn reactie is een reactie op de reactie van jou over misdadige kansloze asielzoekers, waar volgens jouw miljarden in wordt geïnvesteerd.quote:
Ik heb ze niet misdadig genoemd, maar in de praktijk klopt dat helaas wel voor een deel. Verder heb je het over "buitenlandse rechtse partijen", en dat snap ik nog steeds niet. En ik snap ook niet wat je bedoelt het met vullen van de schappen en wat dat de maken heeft met asielzoekers.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 06:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Mijn reactie is een reactie op de reactie van jou over misdadige kansloze asielzoekers, waar volgens jouw miljarden in wordt geïnvesteerd.
Terwijl die misdadige kansloze asielzoekers nooit lang hier konden blijven als de klagende Nederlandse rechtse partijen, zoals jij, de schappen van de winkels en supermarkten niet zouden blijven vullen.
Jij snapt dus niet dat de misdadige rechtse partijen eten en drinken nodig hebben om ergens in de verstedelijkte gebieden te kunnen blijven? Hoe oud ben jij?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 06:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik heb ze niet misdadig genoemd, maar in de praktijk klopt dat helaas wel voor een deel. Verder heb je het over "buitenlandse rechtse partijen", en dat snap ik nog steeds niet. En ik snap ook niet wat je bedoelt het met vullen van de schappen en wat dat de maken heeft met asielzoekers.
Over welke misdadige rechtse partijen heb je het nu? Ik snap echt helemaal niet waar je het over hebt. Of je bent een troll, of je spreekt een andere taal dan wij.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij snapt dus niet dat de misdadige rechtse partijen eten en drinken nodig hebben om ergens in de verstedelijkte gebieden te kunnen blijven? Hoe oud ben jij?
Jij noemt kansloze asielzoekers toch crimineel? Terwijl de meeste van die kansloze asielzoekers voor rechtse partijen zijn.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Over welke misdadige rechtse partijen heb je het nu? Ik snap echt helemaal niet waar je het over hebt. Of je bent een troll, of je spreekt een andere taal dan wij.
Voor rechtse partijen? Dat lijkt me niet. En crimineel heb ik ze ook niet genoemd. En wat het met de schappen in supermarkten te maken heeft, snap ik al helemaal niet.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij noemt kansloze asielzoekers toch crimineel? Terwijl de meeste van die kansloze asielzoekers voor rechtse partijen zijn.
Wat er daar dan niet aan te snappen?
Als de schappen in de winkels en supermarkten leeg zijn hebben de rechtse partijen toch geen reden meer om in de verstedelijkte gebieden te blijven?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 07:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Voor rechtse partijen? Dat lijkt me niet. En crimineel heb ik ze ook niet genoemd. En wat het met de schappen in supermarkten te maken heeft, snap ik al helemaal niet.![]()
Dat kan kloppen, maar is dan niet redelijker en beschaafder om de mannen aan te pakken die voor zoveel mensen die niet werken kunnen of die niet werken willen hebben gezorgd?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:37 schreef michaelmoore het volgende:
teveel mensen in de WIA en teveel in de WAO en teveel in de WW en teveel in de IOAW en teveel in de AOW
Vooral NHG.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Veel diverse zaken, Nederland heeft vooral de neiging alles in garanties te stoppen in plaats van uit te geven. Gaat goed totdat iets barst. Exportkrediet, WSW, NHG, BMKB, COVID, KLM denk ik nog, BNG vermoedelijk.
https://nos.nl/artikel/26(...)len-maar-weigert-datquote:BBB-minister Keijzer (Asiel en Migratie) weigert cijfers naar buiten te brengen over hoeveel asielzoekers gemeenten moeten opvangen. De wet schrijft dit wel voor, maar de demissionaire minister is niet van plan om dit te doen.
Keijzer schuift het publiceren van de cijfers door naar haar opvolger, die naar verwachting later deze maand wordt beëdigd. Kamerleden vermoeden dat ze geen slecht nieuws aan de gemeenten wil vertellen.
Het draait allemaal om de spreidingswet, een wet die de verdeling van asielzoekers over Nederland regelt. In die wet is bepaald dat vóór 1 februari van het jaar bekend moet zijn hoeveel asielzoekers gemeenten naar verwachting moeten opvangen. Uit die cijfers kan blijken dat bepaalde gemeenten meer opvangplekken moeten regelen.
Kunnen we haar niet eens vervolgen of minstens wegsturen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:22 schreef Cyan9 het volgende:
Minister Keijzer vindt het niet nodig om zich aan de wet te houden.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)len-maar-weigert-dat
Ik verbaas me niet, maar het blijft bijzonder.
Ik zou het geen vreemde stap vinden, maar het zal wel niet gebeuren.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kunnen we haar niet eens vervolgen of minstens wegsturen?
Ik schrijf de motie alvast voor de kamerleden, is niet heel lastig:quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kunnen we haar niet eens vervolgen of minstens wegsturen?
Stuur maar door naar Jimmy Dijk.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 18:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik schrijf de motie alvast voor de kamerleden, is niet heel lastig:
De kamer, gehoord de beraadslagingen
Constaterende dat de minister van VRO weigert de wettelijk verplicht te verstrekken gegevens ten aanzien van het aantal te spreiden statushouders per provincie en gemeente te publiceren
Constaterende dat de minister van VRO door haar ambtelijk apparaat er op is gewezen dat ze daarmee de wet overtreedt
Constaterende dat de minister van VRO bij haar installatie trouw aan de grondwet gezworen heeft en deze eed gebroken heeft
Zegt het vertrouwen in de minister van VRO op
en gaat over tot de orde van de dag
De PVV maakt er meestal minder woorden aan vuil
Asielzoekers wonen niet in huizen, maar in azc's. En opvangplekken zijn geen huizen. Waarom blijf jij nepnieuws verspreiden?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Mona heeft gelijk, laat diegene die de spreidingswet hebben bedacht dit ook maar vertellen aan alle inwoners hoe lang ze extra op een huis moeten wachten omdat iemand uit Eritrea of Syrië voorrang krijgt. Of hoeveel overlast je kunt verwachten straks.
Gut, waarom heeft het kabinet Schoof die wet niet ingetrokken toen ze daar ruimschoots de kans voor hadden? En het was natuurlijk al een wet van een VVD’er.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Mona heeft gelijk, laat diegene die de spreidingswet hebben bedacht dit ook maar vertellen aan alle inwoners hoe lang ze extra op een huis moeten wachten omdat iemand uit Eritrea of Syrië voorrang krijgt. Of hoeveel overlast je kunt verwachten straks.
Boos op buitenlanders vermoedelijk.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Asielzoekers wonen niet in huizen, maar ij azc's. En opvangplekken zijn geen huizen. Waarom blijf jij nepnieuws verspreiden?
Ja en dat hadden ze ook moeten doen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gut, waarom heeft het kabinet Schoof die wet niet ingetrokken toen ze daar ruimschoots de kans voor hadden? En het was natuurlijk al een wet van een VVD’er.
Helemaal niet, ik snap die mensen volledig.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Boos op buitenlanders vermoedelijk.
men moet voor de spreiding van asielzoekers containers gebruiken in weilandenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Ze waren er allemaal heel erg tegen en hadden een ruime meerderheid…quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja en dat hadden ze ook moeten doen.
Omdat het een incapabel pruts kabinet was.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Ze waren er allemaal heel erg tegen en hadden een ruime meerderheid…
Of is de echte wereld toch wat complexer dan de mooie dromen?
Dat sowieso. Maar was er wel een werkbaar alternatief voor de spreidingswet wat jou betreft?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Omdat het een incapabel pruts kabinet was.
En daarom verspreid je nepnieuws? Vind je dat ook geen bijzondere redenatie?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Helemaal niet, ik snap die mensen volledig.
Boos op Nederlands beleid waarbij we in Nederland geboren inwoners achterstellen vooral.
Het is geen nepnieuws, de spreidingswet is alleen het probleem van ter apel verspreiden naar allerlei andere plekken in Nederland.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarom verspreid je nepnieuws? Vind je dat ook geen bijzondere redenatie?
De spreidingswet voorkomt dat statushouders voorrang krijgen bij woningen, als je dat nu nog niet snapt dan gaat dat nooit meer gebeuren.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:53 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is geen nepnieuws, de spreidingswet is alleen het probleem van ter apel verspreiden naar allerlei andere plekken in Nederland.
In mijn ogen hadden we moeten zorgen dat de instroom afneemt, met welke maatregelen dan ook.
Huh?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De spreidingswet voorkomt dat statushouders voorrang krijgen bij woningen, als je dat nu nog niet snapt dan gaat dat nooit meer gebeuren.
Statushouders hebben alleen voorrang omdat er te weinig ruimte is in AZC's, ze krijgen voorrang op dezelfde gronden als iemand uit een instelling waarvoor plek moet worden gemaakt.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:58 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh?
Nee hoor.
De spreidingswet gaat namelijk niet over het plaatsen van statushouders. Die gaat over het spreiden van asielzoekers.
Statushouders zouden in asielzoekerscentra mogen blijven als er meer ruimte was? Hoe kom je aan die info?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Statushouders hebben alleen voorrang omdat er te weinig ruimte is in AZC's, ze krijgen voorrang op dezelfde gronden als iemand uit een instelling waarvoor plek moet worden gemaakt.
Als er genoeg plek is in AZC's, is de reden om statushouders voorrang te geven verdwenen.
Klopt, dat is uitgebreid gedeeld juist bij het invoeren van de spreidingswet. De statushouders hebben wel recht op een woning, maar gewoon op de wachtlijst zoals de rest.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Statushouders zouden in asielzoekerscentra mogen blijven als er meer ruimte was? Hoe kom je aan die info?
Er is dus geen wettelijke verplichting om statushouders ergens te plaatsen? Dat gebeurt alleen maar omdat de AZCs geen ruimte meer hebben?
Nee, dat is geen onderdeel van de spreidingswet.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, dat is uitgebreid gedeeld juist bij het invoeren van de spreidingswet. De statushouders hebben wel recht op een woning, maar gewoon op de wachtlijst zoals de rest.
Die verplichting gaat over het aantal tekorten in de AZC's. Echt waar. Daarom is het ook een steeds wisseld aantal, met pieken als er mensen buiten slapen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, dat is geen onderdeel van de spreidingswet.
Dat was een voorstel ingediend door Schoof-1 wat het nu niet gehaald heeft. Maar geen onderdeel van de spreidingswet. Die gaat, nogmaals, alleen over asielzoekers.
De verplichting van gemeenten tot het huisvesten van statushouders is geregeld in de huisvestingswet van 2014. Staat verder los van de spreidingswet.
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De spreidingswet voorkomt dat statushouders voorrang krijgen bij woningen, als je dat nu nog niet snapt dan gaat dat nooit meer gebeuren.
Dit mag je wel even uitleggen Hanca? Volgens mij gaat de spreidingswet over een evenredige verdeling van asielzoekers naar gemeente gebaseerd op basis van inwoneraantal en social economische status van deze gemeente.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Spreidingswet gaat over asielzoekersquote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die verplichting gaat over het aantal tekorten in de AZC's. Echt waar. Daarom is het ook een steeds wisseld aantal, met pieken als er mensen buiten slapen.
Nee, de spreidingswet lost het probleem gewoon op. Simpel is dat.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.
Gemeenten die ook geen plek hebben voor asielzoekers.
Uiteindelijk gaat er schaarse woonruimte naar personen van heinde en ver terwijl de gemiddelde Nederlander met lege handen staat.
De enige oplossing is het zorgen dat de instroom daalt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035303/2026-01-01quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de spreidingswet lost het probleem gewoon op. Simpel is dat.
En mensen die een status hebben gekregen, hebben exact net zo veel rechten op in Nederland zijn, en ook op een huis en voorzieningen, als mensen wiens voorouders hier al sinds de Romeinse tijd wonen.
quote:https://www.westbetuwe.nl(...)ver-de-spreidingswet
Heeft de opvang van asielzoekers invloed op de taakstelling voor statushouders?
Nee, de verschillende opgaven voor Oekraïners, statushouders en asielzoekers staan los van elkaar. De nieuwe taakstelling voor asielzoekers komt dus bovenop de al bestaande taak voor Oekraïners en statushouders.
Is dit een christelijk ding? Rotsvast geloof in de directe effecten van een wet en de bedoeling van zo'n wet? Wat een vreemde manier van denken blijft dit toch.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de spreidingswet lost het probleem gewoon op. Simpel is dat.
Vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.
Gemeenten die ook geen plek hebben voor asielzoekers.
Uiteindelijk gaat er schaarse woonruimte naar personen van heinde en ver terwijl de gemiddelde Nederlander met lege handen staat.
De enige oplossing is het zorgen dat de instroom daalt.
Gaan ze containers gebruiken voor de huisvesting ipv Hotels?/quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?
quote:AI-overzicht
Africa's population is approximately 1.57 to 1.58 billion as of early 2026, accounting for over 19% of the global population. It is the world's fastest-growing region, with a median age of 19.5 years. Nigeria is the most populous nation (~237 million), followed by Ethiopia and Egypt.
Als je de instroom laat dalen lost dit probleem vanzelf op.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?
Zoals je eerder al terecht aangaf gaat de spreidingswet over statushouders.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:42 schreef probeer het volgende:
En hej .. ik ben helemaal voor de spreidingswet hoor. Maar gaan we nou echt doen alsof die gaat voorzien in opvang van zowel de asielzoekers én de 200.000+ statushouders?
Alleen de asielzoekers lukt nu al niet.
Daarbij is het ook helemaal niet wenselijk dat statushouders in een AZC blijven. Omdat we juist willen dat ze integreren.
En vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je de instroom laat dalen lost dit probleem vanzelf op.
Ik vind het verwerpelijk ja dat waarbij er voor een in Nederland geboren inwoner geen huis of woning gevonden/gebouwd kan worden om dan vervolgens de schaarse ruimte nog verder te minimaliseren door gemeenten te verplichten om maar iedereen van heinde en ver voorrang te geven middels een taakstelling.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zoals je eerder al terecht aangaf gaat de spreidingswet over statushouders.
- Het beoogt het realiseren van voldoende opvangplekken voor asielzoekers, waarbij de minister tweejaarlijks doorgeeft hoeveel voldoende is (wat Keijzer nu dus uit electoraal oogpunt weigert).
- Het beoogt een evenredige verdeling over de gemeentes, waarbij de vrijblijvendheid van opvang vervalt.
- Het beoogt minder dure crisisnoodopvang (de normale opvang van een asielzoekers kost ¤ 91,- per dag, noodopvang ¤ 184,-.
- 1-1-2025 was 26 procent van de bewoners van asielzoekerscentra statushouder.
[..]
En vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?
Als je ergens werkt wil je toch ook dat de operatie blijft draaien totdat zaken structureel opgelost zijn?
Dan neem ik aan dat je het eens was met Tjeerd de Groot dat de sector die de meeste ruimte inneemt drastisch moet krimpen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind het verwerpelijk ja dat waarbij er voor een in Nederland geboren inwoner geen huis of woning gevonden/gebouwd kan worden om dan vervolgens de schaarse ruimte nog verder te minimaliseren door gemeenten te verplichten om maar iedereen van heinde en ver voorrang te geven middels een taakstelling.
Niet per se. Onderdeel van de nieuwe asielwetten is dat de onbeperkte status afgeschaft wordt. Dus na 5 jaar kan dan een hele groep mensen weer gewoon naar huis.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:42 schreef probeer het volgende:
En hej .. ik ben helemaal voor de spreidingswet hoor. Maar gaan we nou echt doen alsof die gaat voorzien in opvang van zowel de asielzoekers én de 200.000+ statushouders?
Alleen de asielzoekers lukt nu al niet.
Daarbij is het ook helemaal niet wenselijk dat statushouders in een AZC blijven. Omdat we juist willen dat ze integreren.
Je verwacht hier dat één wet alles oplost. Dat is niet realistisch. De spreidingswet is bedoeld om de opvang eerlijker, goedkoper en ordelijker te maken, niet om het woningtekort of de instroom te fixen. Dat zijn andere dossiers. Zonder die wet krijg je juist meer chaos en duurdere noodopvang.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 21:42 schreef MoreDakka het volgende:
De spreidingswet zou gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld gemeenten te dwingen 'tijdelijke' kleine woonruimte te bouwen waar ze onder andere statushouders in kunnen plaatsen, en dan zoals het hoort te verbieden dat statushouders voorrang krijgen bij normale woningen. Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing, dus als de instroom én het inwillingspercentage (wordt vaak vergeten maar is minstens zo belangrijk) nog verder daalt dan blijft de woonruimte beschikbaar. Maar dat gebeurt niet, dus is de spreidingswet zinloos.
Ook bij dit probleem is de enige oplossing om meer woonruimte te bouwen, de wet zelf kan helemaal niets zonder dat. Maar politici hebben dezelfde ziekte als Hanca, die zien het hebben van een wet als een oplossing an sich, terwijl dat nog niet eens het begin is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn want je hebt mijn post echt compleet verkeerd gelezen. Ik zeg juist dat de wet niets oplost zonder andere maatregelen. Ik verwijt juist politici die wél denken dat deze wet iets oplost. Dat doet het niet, zonder verdere maatregelen waar je dan deze wet zou kunnen inzetten. Het totale gebrek aan integraal denken over wetten en effecten is een enorm probleem in de politiek. Het is gewoon de realiteit dat wetten ook effecten hebben op andere dossiers.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 21:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je verwacht hier dat één wet alles oplost. Dat is niet realistisch. De spreidingswet is bedoeld om de opvang eerlijker, goedkoper en ordelijker te maken, niet om het woningtekort of de instroom te fixen. Dat zijn andere dossiers. Zonder die wet krijg je juist meer chaos en duurdere noodopvang.
Dat is alsof je zegt: we schaffen de spoedeisende hulp af, want via de spoedeisende hulp belanden veel mensen in de langdurige zorg. Terwijl die hulp er juist is om acute problemen op te vangen, niet om zorg op de lange termijn te voorkomen.
quote:We hebben tientallen wetten die de wooncrisis niet oplossen, maar wel de schade beperken. Niemand noemt die zinloos. Waarom dan deze wel?Ik noem die zinloos. De schade proberen beperken via wetten die altijd alleen maar proberen te sturen op het beperken of ombuigen van de vraagkant werkt nooit. Zeker niet op de lange termijn. Ze maken het probleem vaak juist alleen maar erger. Daarnaast werken de meeste van die wetten juist oplossingen tegen, dit speelt vooral bij gemeenten. Zie woningdelen, bestemmingsgebieden, obsessies met windmolens op land etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als er een crisis is omdat er te weinig woningen zijn is de enige oplossing om meer woningen te hebben. Of een heleboel mensen het land uit schoppen, maar dat is minder haalbaar.
Ja ik snap waar je heen wilt, maar het hele stikstof/woningbouw/landbouw dossier is wel 1 die verder gaat dan AZCs.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 21:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat je het eens was met Tjeerd de Groot dat de sector die de meeste ruimte inneemt drastisch moet krimpen?
Meer bouwen is de enige structurele oplossing, daar zijn we het over eens. Maar met een woningtekort van 410.000 woningen zijn we hier nog jaren mee bezig. In die tijd kun je chaos accepteren, of zorgen dat het systeem minder vastloopt. De spreidingswet doet dat laatste.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 22:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn want je hebt mijn post echt compleet verkeerd gelezen. Ik zeg juist dat de wet niets oplost zonder andere maatregelen. Ik verwijt juist politici die wél denken dat deze wet iets oplost. Dat doet het niet, zonder verdere maatregelen waar je dan deze wet zou kunnen inzetten. Het totale gebrek aan integraal denken over wetten en effecten is een enorm probleem in de politiek. Het is gewoon de realiteit dat wetten ook effecten hebben op andere dossiers.
[..]
Ik noem die zinloos. De schade proberen beperken via wetten die altijd alleen maar proberen te sturen op het beperken of ombuigen van de vraagkant werkt nooit. Zeker niet op de lange termijn. Ze maken het probleem vaak juist alleen maar erger. Daarnaast werken de meeste van die wetten juist oplossingen tegen, dit speelt vooral bij gemeenten. Zie woningdelen, bestemmingsgebieden, obsessies met windmolens op land etc.
Als er een crisis is omdat er te weinig woningen zijn is de enige oplossing om meer woningen te hebben. Of een heleboel mensen het land uit schoppen, maar dat is minder haalbaar.
Ik heb me zwaar vergist in die engnek. Wat hij nu aan het doen is, is over onze rug, koste wat kost premier worden. Wij moeten bloeden zodat hij plaats kan nemen in het torentje.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Elan het volgende:
Die enge kut Jetten wil ook alleen maar premier worden, en is bereid daar alle partijprincipes voor aan de kant te zettensmerige kut narcist.
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:01 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Ik heb me zwaar vergist in die engnek. Wat hij nu aan het doen is, is over onze rug, koste wat kost premier worden. Wij moeten bloeden zodat hij plaats kan nemen in het torentje.
Hopelijk wordt dit gedrag keihard afgestraft door de kiezer en staat de D66 bij de volgende verkiezen op 3 zetels. Liever zie ik ze helemaal weggevaagd worden á la NSC, maar dat zal wel niet gebeuren.
quote:Het coalitieakkoord lijkt wat omvang lastenverhoging het meest op het verkiezingsprogramma van D66, wat uitgavenverhoging het meest op dat van het CDA en wat betreft begrotingssaldo het meest op dat van de VVD (bron:linkedin).
De spreidingswet verlicht de problemen juist niet, zoals ik uitleg. Als je daar op wil reageren zou dat mooi zijn.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 22:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Meer bouwen is de enige structurele oplossing, daar zijn we het over eens. Maar met een woningtekort van 410.000 woningen zijn we hier nog jaren mee bezig. In die tijd kun je chaos accepteren, of zorgen dat het systeem minder vastloopt. De spreidingswet doet dat laatste.
Is dit een eindoplossing, nee zeker niet, maar het is wel een verlichting van de problemen zolang dat tekort bestaat.
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:
[..]
Jeetje, meid. Het is toch allemaal wat.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs . Naar de afgrond met deze partij.
Je hebt ook kleine bedrijfjes, die worden wel ontzien, hoor..quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.
Nou, hè.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jeetje, meid. Het is toch allemaal wat.
Volgens mij bedoelen we iets anders met problemen. Jij hebt het over het structurele woningtekort. Ik heb het over de opvang die nu vastloopt en extreem duur is. Aan dat laatste doet de spreidingswet wel iets. Bovendien leidt die wet in de praktijk ook tot extra huisvesting, via flexwoningen en tijdelijke bouw. Herken je dat onderscheid, of bedoel je iets anders met ‘problemen’?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De spreidingswet verlicht de problemen juist niet, zoals ik uitleg. Als je daar op wil reageren zou dat mooi zijn.
Volgens mij doet dat kabinet ongeveer precies wat je obv de campagne kan verwachten. Stikstof, woningbouw, Defensie staan allemaal op de agenda,dat er bezuinigd zou worden op de zorg ook. Dat er een lastenverzwaring( danwel bezuinigingen) aan zat te komen was ook te voorspellen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:
[..]
Het woningtekort is de oorzaak van de problemen. De spreidingswet lost dat niet op en verlicht ook niets. De opvang loopt nog steeds vast en is nog steeds duur, omdat er een woningtekort is. Het woningtekort veroorzaakt de problemen, de spreidingswet kan dat niet verlichten, laat staan oplossen. Er valt niets meer te spreiden. Omdat de spreidingswet het woningtekort op geen enkele manier aanpakt en juist verslechtert. Tenzij het voortrekken van statushouders verboden wordt, wat dus een extra maatregel is.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen we iets anders met problemen. Jij hebt het over het structurele woningtekort. Ik heb het over de opvang die nu vastloopt en extreem duur is. Aan dat laatste doet de spreidingswet wel iets. Bovendien leidt die wet in de praktijk ook tot extra huisvesting, via flexwoningen en tijdelijke bouw. Herken je dat onderscheid, of bedoel je iets anders met ‘problemen’?
Als je bedoelt dat asielzoekers in AZC’s zitten en niet in huizen, dan snap ik je punt en ben ik het met je eens. Maar je zegt ook dat er “niets meer te spreiden valt” en dat de wet het verslechtert. Kun je uitleggen hoe dan concreet?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het woningtekort is de oorzaak van de problemen. De spreidingswet lost dat niet op en verlicht ook niets. De opvang loopt nog steeds vast en is nog steeds duur, omdat er een woningtekort is. Het woningtekort veroorzaakt de problemen, de spreidingswet kan dat niet verlichten, laat staan oplossen. Er valt niets meer te spreiden. Omdat de spreidingswet het woningtekort op geen enkele manier aanpakt en juist verslechtert. Tenzij het voortrekken van statushouders verboden wordt, wat dus een extra maatregel is.
Wat je zegt over extra huisvesting is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt niet omdat de overheid daar geen druk achter zet. Zoals ik nu al een aantal keren heb gezegd, zonder die druk lost ook die spreidingswet niets op, want het probleem is het woningtekort en gemeenten willen dat niet oplossen. Ze zullen gedwongen moeten worden.
Er zijn geen extra opvangplekken voor asielzoekers of statushouders. Die gaan er ook niet of nauwelijks komen, daar doet die spreidingswet niets aan. Het brengt alleen maar gemeenten in politieke problemen waar er partijen aan de macht zijn die juist geen extra opvang willen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat asielzoekers in AZC’s zitten en niet in huizen, dan snap ik je punt en ben ik het met je eens. Maar je zegt ook dat er “niets meer te spreiden valt” en dat de wet het verslechtert. Kun je uitleggen hoe dan concreet?
Maar toch niet in het weiland ??quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn geen extra opvangplekken voor asielzoekers of statushouders. Die gaan er ook niet of nauwelijks komen, daar doet die spreidingswet niets aan. Het brengt alleen maar gemeenten in politieke problemen waar er partijen aan de macht zijn die juist geen extra opvang willen.
Nou vind ik het prima dat er meer druk op gemeenten komt in het algemeen, maar die druk moet direct zijn. Ga bouwen, en wel nu.
Maar dat er 0 lastenverzwaring op vermogen en richting bedrijven zou gaan en wel lastenverzwaring op arbeid is, dat gaat dan weer precies tegen de doorrekening van voor de verkiezingen in.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij doet dat kabinet ongeveer precies wat je obv de campagne kan verwachten. Stikstof, woningbouw, Defensie staan allemaal op de agenda,dat er bezuinigd zou worden op de zorg ook. Dat er een lastenverzwaring( danwel bezuinigingen) aan zat te komen was ook te voorspellen.
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2025-2028.pdfquote:Op zaterdag 7 februari 2026 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat er 0 lastenverzwaring op vermogen en richting bedrijven zou gaan en wel lastenverzwaring op arbeid is, dat gaat dan weer precies tegen de doorrekening van voor de verkiezingen in.
Dat er bezuinigd zou worden op zorg op een hele koude manier (we pakken vrijwel alle mensen hun huishoudelijke hulp af en geven de langdurige zorg een taakstelling zonder dat de zorg verminderd is of duidelijk is hoe het moet worden uitgevoerd), dat was ook niet de algemene verwachting.
Dat het op JA21 uit zou komen was echt niet voorspelbaar:quote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2025-2028.pdf
Was wel te voorzien toch qua lastenverzwaring?
Een procentpunt van de middeninkomens pakken werkt nu eenmaal een stuk effectiever dan twintig van de lucky few. Helaas ook voor de VVD, ik maak me geen illusies dat hun mooie praatjes over de werkenden daadwerkelijk substantieel gematerialiseerd worden. Maar 25% van de belastingplichtigen komt überhaupt boven de Box 3 grens uit en een zeer groot deel daarvan maar een beetje en die Box 3 belasting ís nu al fors geworden.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.
Hoe wordt van vrijwel alle mensen hún huishoudelijke hulp afgepakt?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er bezuinigd zou worden op zorg op een hele koude manier (we pakken vrijwel alle mensen hun huishoudelijke hulp af en geven de langdurige zorg een taakstelling zonder dat de zorg verminderd is of duidelijk is hoe het moet worden uitgevoerd), dat was ook niet de algemene verwachting.
Eerlijk gezegd lijkt me dat prima met elkaar te verenigen. Zouden Alphabet of Palantir een minder grote speler zijn als ze meer belasting zouden betalen en dus wat minder aandeelhouderswaarde zouden creëren? Daar geloof ik niets van. Wat ons in Europa tegenhoudt om zulke ambities waar te maken zit veel meer in cultuur en randvoorwaarden, dan in het belastingregime.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Qua belasten van bedrijven zit je wel en spagaat (ook met het MFK Europees): enerzijds wil je Europese soevereiniteit, een eigen Big Tech, start-ups, scale-ups, succesvolle bedrijven en anderzijds wil je die verdomde bedrijven die succesvol zijn extra belasten (met een Europese belasting en nationaal). Dat is natuurlijk niet te verenigen met elkaar.
Nou ik vind dat ook niet kunnenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ja, er is natuurlijk niet zoiets als "hét belastingregime", dat is een vrij complex speelveld van allerlei regels. Als je puur Europees naar het MFK kijkt, dan explodeert dat echt voor 2028-2035 (ik geloof 50% meer uitgaven) en dan is de eerste vraag of die uitgaven nu allemaal wel zo nodig zijn en de tweede hoe je die vervolgens gaat dekken. Daar worden dan allerlei rare, onduidelijke stromen voor bedacht (e-waste, niemand die weet hoe je dat gaat registreren; zelf bedrijven belasten om de eigen middelen te verhogen, Nederlandse korting van 2 miljard die vervalt). Dat moet nationaal vervolgens ook allemaal opgehaald worden.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd lijkt me dat prima met elkaar te verenigen. Zouden Alphabet of Palantir een minder grote speler zijn als ze meer belasting zouden betalen en dus wat minder aandeelhouderswaarde zouden creëren? Daar geloof ik niets van. Wat ons in Europa tegenhoudt om zulke ambities waar te maken zit veel meer in cultuur en randvoorwaarden, dan in het belastingregime.
De huishoudelijke hulp gaat uit de WMO, er mag alleen door gemeentes nog worden vergoed in hun minimabeleid en dat is altijd tot 100%/120%/130% van het minimum (verschil per gemeente), dan heb je het over inkomens tot maximaal 1750 euro als de gemeente gul is. Iedereen daar boven moet de huishoudelijke hulp, honderden euro's per maand, zelf gaan betalen. Iedereen die dus geen minima is en niet heel rijk, kan dus geen huishoudelijke hulp hebben.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe wordt van vrijwel alle mensen hún huishoudelijke hulp afgepakt?
Totaal Box 3 inkomen voor de overheid is gewoon exact gelijk aan de vorige regeling, dus materieel gaat die groep er daar niet op achteruit.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Een procentpunt van de middeninkomens pakken werkt nu eenmaal een stuk effectiever dan twintig van de lucky few. Helaas ook voor de VVD, ik maak me geen illusies dat hun mooie praatjes over de werkenden daadwerkelijk substantieel gematerialiseerd worden. Maar 25% van de belastingplichtigen komt überhaupt boven de Box 3 grens uit en een zeer groot deel daarvan maar een beetje en die Box 3 belasting ís nu al fors geworden.
Ok, dus grofweg weer terug naar hoe het 5 jaar geleden was.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huishoudelijke hulp gaat uit de WMO, er mag alleen door gemeentes nog worden vergoed in hun minimabeleid en dat is altijd tot 100%/120%/130% van het minimum (verschil per gemeente), dan heb je het over inkomens tot maximaal 1750 euro als de gemeente gul is. Iedereen daar boven moet de huishoudelijke hulp, honderden euro's per maand, zelf gaan betalen. Iedereen die dus geen minima is en niet heel rijk, kan dus geen huishoudelijke hulp hebben.
die mensen horen in een bejaarden huis waar een bejaardenhulp een 100 mensen op de been houd en samen met een hulpje de boel schoonmaaktquote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ok, dus grofweg weer terug naar hoe het 5 jaar geleden was.
Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen. Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.
Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden. Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
Nee, helemaal niet terug naar hoe het 5 jaar geleden was, toen was er een inkomensafhankelijke bijdrage. Nu krijgt straks iemand met 130% bestaansminimum 100% vergoed, iemand die er 1 euro boven zit krijgt niks meer. En die horen niet bij de rijkste generatie.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen. Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.
Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden. Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
Dat kan inderdaad bestquote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen.
Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.
Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden.
Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
Niet alleen ouderen krijgen hulp in het huishouden hé. Ook veel alleenstaande gehandicapten.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
nu is de huishoudelijke hulp slechts een fractie van de totale thuiszorg kosten bij mensenquote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet alleen ouderen krijgen hulp in het huishouden hé. Ook veel alleenstaande gehandicapten.
Maar daadwerkelijk inkomensafhankelijk maken zou van mij wel best mogen ja.
Maar niet zoals de huidige plannen zijn opgeschreven. 1800 netto per maand is niet veel, of 2500 voor gehuwden, en vanaf dat inkomen heb je al geen recht meer op hulp in het huishouden.
Met dergelijk inkomen kun je geen honderden euro’s per maand besteden aan huishoudelijke hulp.
Een ander punt is dat de Wmo-hulp via een dienstverlenende instantie gaat. Die regellt alles, dus selectie, verlof/invalhulp etc. Dat is is wederzijds beter. En het is iets wat veel wmo-ontvangers niet zelf kunnen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Die bejaardenhuizen met aanleunwoningen waren zo gek nog niet. Veel efficiënter ook. Dan konden slechts een paar verpleegkundigen en schoonmaakmedewerkers veel meer mensen hulp bieden dan nu waar ze van adres naar adres moeten rijden.
In mijn optiek een levensgrote fout dat VVD en PvdA dat ooit hebben afgeschaft. Sowieso wat dat Rutte II een rampzalig kabinet op sociaal vlak (ook invoering participatiewet, toegang Wajong en WIA dusdanig streng geworden dat talloze arbeidsongeschikten in de Bijstand terechtkwamen, toegang tot sociale werkplaatsen gesloten enz).
wmo gaat via de gemeente , die schakelt het buro inquote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:51 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Een ander punt is dat de Wmo-hulp via een dienstverlenende instantie gaat. Die regellt alles, dus selectie, verlof/invalhulp etc. Dat is is wederzijds beter. En het is iets wat veel wmo-ontvangers niet zelf kunnen.
Het is allebei thuiszorg , de een gaat via de Zorg en de ander via de gemeentequote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:51 schreef Cyan9 het volgende:
Het gaat niet over thuiszorg, dat is een compleet andere tak van sport. Heeft niks met de WMO te maken.
quote:AI-overzicht
Wmo-thuiszorg (Wet maatschappelijke ondersteuning) helpt burgers om langer zelfstandig thuis te blijven wonen bij ziekte, beperking of ouderdom, vaak via huishoudelijke hulp of begeleiding.
De gemeente biedt dit via een maatwerkvoorziening na een aanvraag.
Het abonnementstarief (eigen bijdrage) is in 2026 maximaal ¤21,80 per maand, via het CAK.
Kernpunten Wmo-thuiszorg
Aanvragen: U meldt zich bij het Wmo-loket of buurtteam van uw gemeente..
Huishoudelijke hulp via de WMO is geen thuiszorg.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is allebei thuiszorg , de een gaat via de Zorg en de ander via de gemeente
Huishoudelijke hulp is wel een vorm van thuiszorgquote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:53 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Huishoudelijke hulp via de WMO is geen thuiszorg.
veel ouderen worden opgesloten in hun eigen huisquote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Huishoudelijke hulp is wel een vorm van thuiszorgmaar je hebt gelijk.
Er zijn inmiddels zoveel variabelen, potjes en weet ik veel wat dat het overzicht bewaren voor de gemiddelde burger niet makkelijk is.
En dan kun je thuiszorg krijgen vanuit WMO, WLZ, ZVW en betalen via een PGB en met een beetje mazzel verwijzen ze naar elkaar. Makkelijker hebben ze het allemaal niet gemaakt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Huishoudelijke hulp is wel een vorm van thuiszorgmaar je hebt gelijk.
Er zijn inmiddels zoveel variabelen, potjes en weet ik veel wat dat het overzicht bewaren voor de gemiddelde burger niet makkelijk is.
Terwijl de huishoudelijke hulp vanuit de WMO, hoewel niet perfect, één van de meest straightforward regelingen is. Jammer dat ze daar weer aan gaan tornen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 20:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan kun je thuiszorg krijgen vanuit WMO, WLZ, ZVW en betalen via een PGB en met een beetje mazzel verwijzen ze naar elkaar. Makkelijker hebben ze het allemaal niet gemaakt.
Bij mijn broer kwam de vader van de huishoudelijke hulp op bezoek met een kletsverhaal en heeft al zijn laatjes doorzocht en wat waardevol was meegenomen., ook zijn catawikie muntenverzameling van 10.000 euro verdween in zijn tas,quote:Op zondag 8 februari 2026 10:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Terwijl de huishoudelijke hulp vanuit de WMO, hoewel niet perfect, één van de meest straightforward regelingen is. Jammer dat ze daar weer aan gaan tornen.
Uhm ja, aangezien de meeste mensen in de hoek middeninkomens zitten.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind het nog echt op partijhoppen lijken. Ontevreden PVV-ers en BBB-ers die hun heil ergens anders zoeken. Neemt natuurlijk niet weg dat FvD wel een eng clubje is.quote:Op zondag 8 februari 2026 12:56 schreef Fok-it het volgende:
Erg hoopgevende nieuwe peiling weer. Forum voor MagaNL lijkt inmiddels een stabiele middengrote partij te gaan worden.
Interessant om te lezenquote:Op zondag 8 februari 2026 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja, aangezien de meeste mensen in de hoek middeninkomens zitten.
Maar hopelijk zijn nu ook al die "Ik ben links en progressief dus stem ik D66"-kiezers genezen van de bevlieging dat D66 ooit ergens in een universum links is geweest. Altijd de poedel van de VVD gebleven.
Dit is geen verrassing, dit is wat je kunt verwachten van D66: verschraling sociale zekerheid en arbeidsrecht, allemaal verpakt in een kleurig papiertje met was pseudo-progressieve slogans over milieu, klimaat en diversiteit.
Kneiterrechts kabinet nummer zoveel, aldus.
Niet alleen kneiterrechts, ook bijzonder asociaal. Al gaat dat vaak hand in hand.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar hopelijk zijn nu ook al die "Ik ben links en progressief dus stem ik D66"-kiezers genezen van de bevlieging dat D66 ooit ergens in een universum links is geweest. Altijd de poedel van de VVD gebleven.
Dit is geen verrassing, dit is wat je kunt verwachten van D66: verschraling sociale zekerheid en arbeidsrecht, allemaal verpakt in een kleurig papiertje met was pseudo-progressieve slogans over milieu, klimaat en diversiteit.
JA21, PVV en FVD dus ongeveer even groot. Daar heb je dus echt precies niets aan. Nou ja, JA21 dan nog wel (al weet ik dat de communis opinio hier anders is), maar het versnippert alleen maar nog meer.quote:Op zondag 8 februari 2026 12:56 schreef Fok-it het volgende:
Erg hoopgevende nieuwe peiling weer. Forum voor MagaNL lijkt inmiddels een stabiele middengrote partij te gaan worden.
D66 zit al sinds zijn bestaan economisch een beetje als een pendulum heen en weer te bewegen en slaat nu weer wat rechtser af. "Kneiterrechts" valt ook wel weer mee, al is de VVD wel de grote winnaar op onderhandelingsvlak geweest. Matter dan het CDA heb ik niet veel eerder gezien.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zolang het binnen die binnen die hoek versnippert, is het natuurlijk ook weer geen ramp. De liefhebbers van uiterst rechts zijn er toch wel en kunnen minder kwaad als ze zo verdeeld zijn. Dat maakt de kans op serieuze invloed toch kleiner.quote:Op zondag 8 februari 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
JA21, PVV en FVD dus ongeveer even groot. Daar heb je dus echt precies niets aan. Nou ja, JA21 dan nog wel (al weet ik dat de communis opinio hier anders is), maar het versnippert alleen maar nog meer.
Typisch Jetten.quote:Op zondag 8 februari 2026 16:09 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Interessant om te lezen
https://www.trouw.nl/duur(...)g-solidair~b07ae3c5/
Ja die socialistische heilstaat laat nog op zich wachten. Gelukkig heb je weer wat om je over op te winden.quote:Op zondag 8 februari 2026 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Typisch Jetten.
Hoogopgeleid, nauwelijks ooit echt gewerkt, meer interesse in kosmopolitisme dan Nederland, meedoen met chique hypes als de Rode Lijn en het klimaat, en volstrekt wereldvreemd.
Als je dacht het vorige kabinet een gedrocht was, maak je borst maar nat voor dit zoveelste neoliberale gedrocht van pure minachting.
Solidariteit is geen socialisme. Daarom heet het solidariteit en geen socialisme.quote:Op zondag 8 februari 2026 19:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die socialistische heilstaat laat nog op zich wachten.
schelden op Vinex wijken is zo 1986quote:Op zondag 8 februari 2026 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Solidariteit is geen socialisme. Daarom heet het solidariteit en geen socialisme.
Laat mij me inderdaad daar over opwinden, kun jij weer lopen raaskallen over Vinex-bewoners en hun saaie en in potentie levensgevaarlijke bestaan.
D66 is nu weer wel rechts?quote:Op zondag 8 februari 2026 19:41 schreef Hexagon het volgende:
Tja de burgers stemt in meerderheid rechts, dus krijg je beleid dat naar rechts over helt.
Ze konden ook linkser stemmen, maar kennelijk is het niet belangrijk genoeg.
D66 zit in het midden...quote:Op zondag 8 februari 2026 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
D66 zit in het midden maar moet het doen met verhoudingen in de kamer die vrij rechts zijn.
Economisch rechts, klimaat/progressief links?quote:Op zondag 8 februari 2026 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
D66 zit in het midden...
In welk sterrenstelsel?
Los van partijlabels of teleurstelling over D66: het onderliggende probleem is volgens mij veel fundamenteler.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 08-02-2026 20:50:43 ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |