abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 6 februari 2026 @ 18:28:51 #201
375570 crew  Cyan9
pi_220017962
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kunnen we haar niet eens vervolgen of minstens wegsturen?
Ik zou het geen vreemde stap vinden, maar het zal wel niet gebeuren.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220017992
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kunnen we haar niet eens vervolgen of minstens wegsturen?
Ik schrijf de motie alvast voor de kamerleden, is niet heel lastig:

De kamer, gehoord de beraadslagingen

Constaterende dat de minister van VRO weigert de wettelijk verplicht te verstrekken gegevens ten aanzien van het aantal te spreiden statushouders per provincie en gemeente te publiceren
Constaterende dat de minister van VRO door haar ambtelijk apparaat er op is gewezen dat ze daarmee de wet overtreedt
Constaterende dat de minister van VRO bij haar installatie trouw aan de grondwet gezworen heeft en deze eed gebroken heeft

Zegt het vertrouwen in de minister van VRO op

en gaat over tot de orde van de dag

De PVV maakt er meestal minder woorden aan vuil _O-
  vrijdag 6 februari 2026 @ 18:35:48 #203
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220018029
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 18:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik schrijf de motie alvast voor de kamerleden, is niet heel lastig:

De kamer, gehoord de beraadslagingen

Constaterende dat de minister van VRO weigert de wettelijk verplicht te verstrekken gegevens ten aanzien van het aantal te spreiden statushouders per provincie en gemeente te publiceren
Constaterende dat de minister van VRO door haar ambtelijk apparaat er op is gewezen dat ze daarmee de wet overtreedt
Constaterende dat de minister van VRO bij haar installatie trouw aan de grondwet gezworen heeft en deze eed gebroken heeft

Zegt het vertrouwen in de minister van VRO op

en gaat over tot de orde van de dag

De PVV maakt er meestal minder woorden aan vuil _O-
Stuur maar door naar Jimmy Dijk.
pi_220018363
Mona heeft gelijk, laat diegene die de spreidingswet hebben bedacht dit ook maar vertellen aan alle inwoners hoe lang ze extra op een huis moeten wachten omdat iemand uit Eritrea of Syrië voorrang krijgt. Of hoeveel overlast je kunt verwachten straks.
pi_220018381
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Mona heeft gelijk, laat diegene die de spreidingswet hebben bedacht dit ook maar vertellen aan alle inwoners hoe lang ze extra op een huis moeten wachten omdat iemand uit Eritrea of Syrië voorrang krijgt. Of hoeveel overlast je kunt verwachten straks.
Asielzoekers wonen niet in huizen, maar in azc's. En opvangplekken zijn geen huizen. Waarom blijf jij nepnieuws verspreiden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220018403
quote:
Gut, waarom heeft het kabinet Schoof die wet niet ingetrokken toen ze daar ruimschoots de kans voor hadden? En het was natuurlijk al een wet van een VVD’er.
pi_220018408
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Asielzoekers wonen niet in huizen, maar ij azc's. En opvangplekken zijn geen huizen. Waarom blijf jij nepnieuws verspreiden?
Boos op buitenlanders vermoedelijk.
pi_220018579
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Gut, waarom heeft het kabinet Schoof die wet niet ingetrokken toen ze daar ruimschoots de kans voor hadden? En het was natuurlijk al een wet van een VVD’er.
Ja en dat hadden ze ook moeten doen.
pi_220018591
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Boos op buitenlanders vermoedelijk.
Helemaal niet, ik snap die mensen volledig.

Boos op Nederlands beleid waarbij we in Nederland geboren inwoners achterstellen vooral.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 19:40:06 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220018594
quote:
men moet voor de spreiding van asielzoekers containers gebruiken in weilanden

dat gaat snel en dan kunnen de cruisseschepen en hotels leeg gemaakt worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220018606
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja en dat hadden ze ook moeten doen.
Maar waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Ze waren er allemaal heel erg tegen en hadden een ruime meerderheid…
Of is de echte wereld toch wat complexer dan de mooie dromen?
pi_220018634
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Ze waren er allemaal heel erg tegen en hadden een ruime meerderheid…
Of is de echte wereld toch wat complexer dan de mooie dromen?
Omdat het een incapabel pruts kabinet was.
pi_220018647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Omdat het een incapabel pruts kabinet was.
Dat sowieso. Maar was er wel een werkbaar alternatief voor de spreidingswet wat jou betreft?
pi_220018658
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:40 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Helemaal niet, ik snap die mensen volledig.

Boos op Nederlands beleid waarbij we in Nederland geboren inwoners achterstellen vooral.
En daarom verspreid je nepnieuws? Vind je dat ook geen bijzondere redenatie?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220018747
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daarom verspreid je nepnieuws? Vind je dat ook geen bijzondere redenatie?
Het is geen nepnieuws, de spreidingswet is alleen het probleem van ter apel verspreiden naar allerlei andere plekken in Nederland.

In mijn ogen hadden we moeten zorgen dat de instroom afneemt, met welke maatregelen dan ook.
pi_220018798
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:53 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het is geen nepnieuws, de spreidingswet is alleen het probleem van ter apel verspreiden naar allerlei andere plekken in Nederland.

In mijn ogen hadden we moeten zorgen dat de instroom afneemt, met welke maatregelen dan ook.
De spreidingswet voorkomt dat statushouders voorrang krijgen bij woningen, als je dat nu nog niet snapt dan gaat dat nooit meer gebeuren.
pi_220018827
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De spreidingswet voorkomt dat statushouders voorrang krijgen bij woningen, als je dat nu nog niet snapt dan gaat dat nooit meer gebeuren.
Huh?

Nee hoor.

De spreidingswet gaat namelijk niet over het plaatsen van statushouders. Die gaat over het spreiden van asielzoekers.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220018860
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 19:58 schreef probeer het volgende:

[..]
Huh?

Nee hoor.

De spreidingswet gaat namelijk niet over het plaatsen van statushouders. Die gaat over het spreiden van asielzoekers.
Statushouders hebben alleen voorrang omdat er te weinig ruimte is in AZC's, ze krijgen voorrang op dezelfde gronden als iemand uit een instelling waarvoor plek moet worden gemaakt.

Als er genoeg plek is in AZC's, is de reden om statushouders voorrang te geven verdwenen.
pi_220018941
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Statushouders hebben alleen voorrang omdat er te weinig ruimte is in AZC's, ze krijgen voorrang op dezelfde gronden als iemand uit een instelling waarvoor plek moet worden gemaakt.

Als er genoeg plek is in AZC's, is de reden om statushouders voorrang te geven verdwenen.
Statushouders zouden in asielzoekerscentra mogen blijven als er meer ruimte was? Hoe kom je aan die info?

Er is dus geen wettelijke verplichting om statushouders ergens te plaatsen? Dat gebeurt alleen maar omdat de AZCs geen ruimte meer hebben?
pi_220018997
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Statushouders zouden in asielzoekerscentra mogen blijven als er meer ruimte was? Hoe kom je aan die info?

Er is dus geen wettelijke verplichting om statushouders ergens te plaatsen? Dat gebeurt alleen maar omdat de AZCs geen ruimte meer hebben?
Klopt, dat is uitgebreid gedeeld juist bij het invoeren van de spreidingswet. De statushouders hebben wel recht op een woning, maar gewoon op de wachtlijst zoals de rest.
pi_220019084
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, dat is uitgebreid gedeeld juist bij het invoeren van de spreidingswet. De statushouders hebben wel recht op een woning, maar gewoon op de wachtlijst zoals de rest.
Nee, dat is geen onderdeel van de spreidingswet.

Dat was een voorstel ingediend door Schoof-1 wat het nu niet gehaald heeft. Maar geen onderdeel van de spreidingswet. Die gaat, nogmaals, alleen over asielzoekers.

De verplichting van gemeenten tot het huisvesten van statushouders is vastgelegd in de huisvestingswet van 2014 en wordt geregeld middels de Huisvestingstaakstelling voor vergunninghouders. Staat verder los van de spreidingswet.
pi_220019125
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, dat is geen onderdeel van de spreidingswet.

Dat was een voorstel ingediend door Schoof-1 wat het nu niet gehaald heeft. Maar geen onderdeel van de spreidingswet. Die gaat, nogmaals, alleen over asielzoekers.

De verplichting van gemeenten tot het huisvesten van statushouders is geregeld in de huisvestingswet van 2014. Staat verder los van de spreidingswet.
Die verplichting gaat over het aantal tekorten in de AZC's. Echt waar. Daarom is het ook een steeds wisseld aantal, met pieken als er mensen buiten slapen.
pi_220019198
quote:

[..]
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.
Gemeenten die ook geen plek hebben voor asielzoekers.

Uiteindelijk gaat er schaarse woonruimte naar personen van heinde en ver terwijl de gemiddelde Nederlander met lege handen staat.

De enige oplossing is het zorgen dat de instroom daalt.
pi_220019204
quote:

[..]
Dit mag je wel even uitleggen Hanca? Volgens mij gaat de spreidingswet over een evenredige verdeling van asielzoekers naar gemeente gebaseerd op basis van inwoneraantal en social economische status van deze gemeente.
pi_220019265
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die verplichting gaat over het aantal tekorten in de AZC's. Echt waar. Daarom is het ook een steeds wisseld aantal, met pieken als er mensen buiten slapen.
Spreidingswet gaat over asielzoekers

Huisvestingswet en huisvestingstaakstelling gaat over statushouders.

Duidelijker kan ik het toch echt niet maken. En ja, natuurlijk komt de huisvestingswet en taakstelling voort uit het feit dat er niet genoeg ruimte in de AZCs zijn. Maar zelfs als die er wel zouden zijn, hebben statushouders nog steeds recht op een woning.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035303/2026-01-01
Artikel 12.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')