abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220019270
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.
Gemeenten die ook geen plek hebben voor asielzoekers.

Uiteindelijk gaat er schaarse woonruimte naar personen van heinde en ver terwijl de gemiddelde Nederlander met lege handen staat.

De enige oplossing is het zorgen dat de instroom daalt.
Nee, de spreidingswet lost het probleem gewoon op. Simpel is dat.

En mensen die een status hebben gekregen, hebben exact net zo veel rechten op in Nederland zijn, en ook op een huis en voorzieningen, als mensen wiens voorouders hier al sinds de Romeinse tijd wonen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220019294
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

En mensen die een status hebben gekregen, hebben exact net zo veel rechten op in Nederland zijn, en ook op een huis en voorzieningen, als mensen wiens voorouders hier al sinds de Romeinse tijd wonen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035303/2026-01-01

Artikel 12

1 In de huisvestingsverordening kan de gemeenteraad bepalen dat voor een of meer daarbij aangewezen categorieën woonruimte bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang wordt gegeven aan woningzoekenden waarvoor de voorziening in de behoefte aan woonruimte dringend noodzakelijk is.

2 De gemeenteraad legt, indien hij toepassing heeft gegeven aan het eerste lid, in de huisvestingsverordening de criteria vast volgens welke de woningzoekenden, bedoeld in dat lid, worden ingedeeld in urgentiecategorieën.

3 Woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen, die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten en woningzoekenden die mantelzorg als bedoeld in artikel 1.1.1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 verlenen of ontvangen, behoren in ieder geval tot de woningzoekenden, bedoeld in het eerste lid.

4 Indien de gemeenteraad toepassing heeft gegeven aan het eerste lid legt hij in de huisvestingsverordening vast op welke wijze de gemeente voldoet aan de zorg voor de voorziening in de huisvesting van vergunninghouders in de gemeente overeenkomstig de voor de gemeente geldende taakstelling, behoudens in die gevallen dat burgemeester en wethouders daarin op andere wijze voorzien.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220019367
quote:
https://www.westbetuwe.nl(...)ver-de-spreidingswet

Heeft de opvang van asielzoekers invloed op de taakstelling voor statushouders?

Nee, de verschillende opgaven voor Oekraïners, statushouders en asielzoekers staan los van elkaar. De nieuwe taakstelling voor asielzoekers komt dus bovenop de al bestaande taak voor Oekraïners en statushouders.
pi_220019557
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Is dit een christelijk ding? Rotsvast geloof in de directe effecten van een wet en de bedoeling van zo'n wet? Wat een vreemde manier van denken blijft dit toch.
pi_220019600
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De spreidingswet verplaatst het probleem van ter Apel naar andere gemeenten.
Gemeenten die ook geen plek hebben voor asielzoekers.

Uiteindelijk gaat er schaarse woonruimte naar personen van heinde en ver terwijl de gemiddelde Nederlander met lege handen staat.

De enige oplossing is het zorgen dat de instroom daalt.
Vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?
  vrijdag 6 februari 2026 @ 20:41:28 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220019620
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?
Gaan ze containers gebruiken voor de huisvesting ipv Hotels?/

vermindering instroom uit Africa??
quote:
AI-overzicht
Africa's population is approximately 1.57 to 1.58 billion as of early 2026, accounting for over 19% of the global population. It is the world's fastest-growing region, with a median age of 19.5 years. Nigeria is the most populous nation (~237 million), followed by Ethiopia and Egypt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220019646
En hej .. ik ben helemaal voor de spreidingswet hoor. Maar gaan we nou echt doen alsof die gaat voorzien in opvang van zowel de asielzoekers én de 200.000+ statushouders?

Alleen de asielzoekers lukt nu al niet.

Daarbij is het ook helemaal niet wenselijk dat statushouders in een AZC blijven. Omdat we juist willen dat ze integreren.
pi_220019975
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je de instroom laat dalen lost dit probleem vanzelf op.
pi_220019994
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:42 schreef probeer het volgende:
En hej .. ik ben helemaal voor de spreidingswet hoor. Maar gaan we nou echt doen alsof die gaat voorzien in opvang van zowel de asielzoekers én de 200.000+ statushouders?

Daarbij is het ook helemaal niet wenselijk dat statushouders in een AZC blijven. Omdat we juist willen dat ze integreren.
Zoals je eerder al terecht aangaf gaat de spreidingswet over statushouders.

- Het beoogt het realiseren van voldoende opvangplekken voor asielzoekers, waarbij de minister tweejaarlijks doorgeeft hoeveel voldoende is (wat Keijzer nu dus uit electoraal oogpunt weigert).

- Het beoogt een evenredige verdeling over de gemeentes, waarbij de vrijblijvendheid van opvang vervalt.

- Het beoogt minder dure crisisnoodopvang (de normale opvang van een asielzoekers kost ¤ 91,- per dag, noodopvang ¤ 184,-.

- 1-1-2025 was 26 procent van de bewoners van asielzoekerscentra statushouder.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als je de instroom laat dalen lost dit probleem vanzelf op.
En vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?

Als je ergens werkt wil je toch ook dat de operatie blijft draaien totdat zaken structureel opgelost zijn?

[ Bericht 12% gewijzigd door KaheemSaid op 06-02-2026 21:10:20 ]
pi_220020647
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zoals je eerder al terecht aangaf gaat de spreidingswet over statushouders.

- Het beoogt het realiseren van voldoende opvangplekken voor asielzoekers, waarbij de minister tweejaarlijks doorgeeft hoeveel voldoende is (wat Keijzer nu dus uit electoraal oogpunt weigert).

- Het beoogt een evenredige verdeling over de gemeentes, waarbij de vrijblijvendheid van opvang vervalt.

- Het beoogt minder dure crisisnoodopvang (de normale opvang van een asielzoekers kost ¤ 91,- per dag, noodopvang ¤ 184,-.

- 1-1-2025 was 26 procent van de bewoners van asielzoekerscentra statushouder.
[..]
En vind jij het verwerpelijk dat, totdat die instroom verminderd is, men probeert om deze instroom ordentelijk en kostenefficient te regelen?

Als je ergens werkt wil je toch ook dat de operatie blijft draaien totdat zaken structureel opgelost zijn?
Ik vind het verwerpelijk ja dat waarbij er voor een in Nederland geboren inwoner geen huis of woning gevonden/gebouwd kan worden om dan vervolgens de schaarse ruimte nog verder te minimaliseren door gemeenten te verplichten om maar iedereen van heinde en ver voorrang te geven middels een taakstelling.
pi_220020716
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik vind het verwerpelijk ja dat waarbij er voor een in Nederland geboren inwoner geen huis of woning gevonden/gebouwd kan worden om dan vervolgens de schaarse ruimte nog verder te minimaliseren door gemeenten te verplichten om maar iedereen van heinde en ver voorrang te geven middels een taakstelling.
Dan neem ik aan dat je het eens was met Tjeerd de Groot dat de sector die de meeste ruimte inneemt drastisch moet krimpen?
pi_220020725
De spreidingswet zou gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld gemeenten te dwingen 'tijdelijke' kleine woonruimte te bouwen waar ze onder andere statushouders in kunnen plaatsen, en dan zoals het hoort te verbieden dat statushouders voorrang krijgen bij normale woningen. Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing, dus als de instroom én het inwillingspercentage (wordt vaak vergeten maar is minstens zo belangrijk) nog verder daalt dan blijft de woonruimte beschikbaar. Maar dat gebeurt niet, dus is de spreidingswet zinloos.

Ook bij dit probleem is de enige oplossing om meer woonruimte te bouwen, de wet zelf kan helemaal niets zonder dat. Maar politici hebben dezelfde ziekte als Hanca, die zien het hebben van een wet als een oplossing an sich, terwijl dat nog niet eens het begin is.
pi_220020763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:42 schreef probeer het volgende:

Niet per se. Onderdeel van de nieuwe asielwetten is dat de onbeperkte status afgeschaft wordt. Dus na 5 jaar kan dan een hele groep mensen weer gewoon naar huis.
pi_220020941
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 21:42 schreef MoreDakka het volgende:
De spreidingswet zou gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld gemeenten te dwingen 'tijdelijke' kleine woonruimte te bouwen waar ze onder andere statushouders in kunnen plaatsen, en dan zoals het hoort te verbieden dat statushouders voorrang krijgen bij normale woningen. Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing, dus als de instroom én het inwillingspercentage (wordt vaak vergeten maar is minstens zo belangrijk) nog verder daalt dan blijft de woonruimte beschikbaar. Maar dat gebeurt niet, dus is de spreidingswet zinloos.

Ook bij dit probleem is de enige oplossing om meer woonruimte te bouwen, de wet zelf kan helemaal niets zonder dat. Maar politici hebben dezelfde ziekte als Hanca, die zien het hebben van een wet als een oplossing an sich, terwijl dat nog niet eens het begin is.
Je verwacht hier dat één wet alles oplost. Dat is niet realistisch. De spreidingswet is bedoeld om de opvang eerlijker, goedkoper en ordelijker te maken, niet om het woningtekort of de instroom te fixen. Dat zijn andere dossiers. Zonder die wet krijg je juist meer chaos en duurdere noodopvang.

Dat is alsof je zegt: we schaffen de spoedeisende hulp af, want via de spoedeisende hulp belanden veel mensen in de langdurige zorg. Terwijl die hulp er juist is om acute problemen op te vangen, niet om zorg op de lange termijn te voorkomen.

We hebben tientallen wetten die de wooncrisis niet oplossen, maar wel de schade beperken. Niemand noemt die zinloos. Waarom dan deze wel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220021343
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 21:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je verwacht hier dat één wet alles oplost. Dat is niet realistisch. De spreidingswet is bedoeld om de opvang eerlijker, goedkoper en ordelijker te maken, niet om het woningtekort of de instroom te fixen. Dat zijn andere dossiers. Zonder die wet krijg je juist meer chaos en duurdere noodopvang.

Dat is alsof je zegt: we schaffen de spoedeisende hulp af, want via de spoedeisende hulp belanden veel mensen in de langdurige zorg. Terwijl die hulp er juist is om acute problemen op te vangen, niet om zorg op de lange termijn te voorkomen.
Ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn want je hebt mijn post echt compleet verkeerd gelezen. Ik zeg juist dat de wet niets oplost zonder andere maatregelen. Ik verwijt juist politici die wél denken dat deze wet iets oplost. Dat doet het niet, zonder verdere maatregelen waar je dan deze wet zou kunnen inzetten. Het totale gebrek aan integraal denken over wetten en effecten is een enorm probleem in de politiek. Het is gewoon de realiteit dat wetten ook effecten hebben op andere dossiers.

quote:
We hebben tientallen wetten die de wooncrisis niet oplossen, maar wel de schade beperken. Niemand noemt die zinloos. Waarom dan deze wel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik noem die zinloos. De schade proberen beperken via wetten die altijd alleen maar proberen te sturen op het beperken of ombuigen van de vraagkant werkt nooit. Zeker niet op de lange termijn. Ze maken het probleem vaak juist alleen maar erger. Daarnaast werken de meeste van die wetten juist oplossingen tegen, dit speelt vooral bij gemeenten. Zie woningdelen, bestemmingsgebieden, obsessies met windmolens op land etc.

Als er een crisis is omdat er te weinig woningen zijn is de enige oplossing om meer woningen te hebben. Of een heleboel mensen het land uit schoppen, maar dat is minder haalbaar.
pi_220021431
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 21:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dan neem ik aan dat je het eens was met Tjeerd de Groot dat de sector die de meeste ruimte inneemt drastisch moet krimpen?
Ja ik snap waar je heen wilt, maar het hele stikstof/woningbouw/landbouw dossier is wel 1 die verder gaat dan AZCs.
pi_220021631
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn want je hebt mijn post echt compleet verkeerd gelezen. Ik zeg juist dat de wet niets oplost zonder andere maatregelen. Ik verwijt juist politici die wél denken dat deze wet iets oplost. Dat doet het niet, zonder verdere maatregelen waar je dan deze wet zou kunnen inzetten. Het totale gebrek aan integraal denken over wetten en effecten is een enorm probleem in de politiek. Het is gewoon de realiteit dat wetten ook effecten hebben op andere dossiers.
[..]
Ik noem die zinloos. De schade proberen beperken via wetten die altijd alleen maar proberen te sturen op het beperken of ombuigen van de vraagkant werkt nooit. Zeker niet op de lange termijn. Ze maken het probleem vaak juist alleen maar erger. Daarnaast werken de meeste van die wetten juist oplossingen tegen, dit speelt vooral bij gemeenten. Zie woningdelen, bestemmingsgebieden, obsessies met windmolens op land etc.

Als er een crisis is omdat er te weinig woningen zijn is de enige oplossing om meer woningen te hebben. Of een heleboel mensen het land uit schoppen, maar dat is minder haalbaar.
Meer bouwen is de enige structurele oplossing, daar zijn we het over eens. Maar met een woningtekort van 410.000 woningen zijn we hier nog jaren mee bezig. In die tijd kun je chaos accepteren, of zorgen dat het systeem minder vastloopt. De spreidingswet doet dat laatste.

Is dit een eindoplossing, nee zeker niet, maar het is wel een verlichting van de problemen zolang dat tekort bestaat.
pi_220021815
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Elan het volgende:
Die enge kut Jetten wil ook alleen maar premier worden, en is bereid daar alle partijprincipes voor aan de kant te zetten :r smerige kut narcist.
Ik heb me zwaar vergist in die engnek. Wat hij nu aan het doen is, is over onze rug, koste wat kost premier worden. Wij moeten bloeden zodat hij plaats kan nemen in het torentje.

Hopelijk wordt dit gedrag keihard afgestraft door de kiezer en staat de D66 bij de volgende verkiezen op 3 zetels. Liever zie ik ze helemaal weggevaagd worden á la NSC, maar dat zal wel niet gebeuren. :')
pi_220022052
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:01 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Ik heb me zwaar vergist in die engnek. Wat hij nu aan het doen is, is over onze rug, koste wat kost premier worden. Wij moeten bloeden zodat hij plaats kan nemen in het torentje.

Hopelijk wordt dit gedrag keihard afgestraft door de kiezer en staat de D66 bij de volgende verkiezen op 3 zetels. Liever zie ik ze helemaal weggevaagd worden á la NSC, maar dat zal wel niet gebeuren. :')
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:
quote:
Het coalitieakkoord lijkt wat omvang lastenverhoging het meest op het verkiezingsprogramma van D66, wat uitgavenverhoging het meest op dat van het CDA en wat betreft begrotingssaldo het meest op dat van de VVD (bron:linkedin).
pi_220022084
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 22:49 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Meer bouwen is de enige structurele oplossing, daar zijn we het over eens. Maar met een woningtekort van 410.000 woningen zijn we hier nog jaren mee bezig. In die tijd kun je chaos accepteren, of zorgen dat het systeem minder vastloopt. De spreidingswet doet dat laatste.

Is dit een eindoplossing, nee zeker niet, maar het is wel een verlichting van de problemen zolang dat tekort bestaat.
De spreidingswet verlicht de problemen juist niet, zoals ik uitleg. Als je daar op wil reageren zou dat mooi zijn.
pi_220022107
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:
[..]

Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 06-02-2026 23:34:52 ]
  vrijdag 6 februari 2026 @ 23:32:41 #247
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220022226
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs . Naar de afgrond met deze partij.
Jeetje, meid. Het is toch allemaal wat.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 06-02-2026 23:35:11 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220022241
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.
Je hebt ook kleine bedrijfjes, die worden wel ontzien, hoor.. :)
pi_220022245
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Jeetje, meid. Het is toch allemaal wat.
Nou, hè. :')
pi_220022249
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De spreidingswet verlicht de problemen juist niet, zoals ik uitleg. Als je daar op wil reageren zou dat mooi zijn.
Volgens mij bedoelen we iets anders met problemen. Jij hebt het over het structurele woningtekort. Ik heb het over de opvang die nu vastloopt en extreem duur is. Aan dat laatste doet de spreidingswet wel iets. Bovendien leidt die wet in de praktijk ook tot extra huisvesting, via flexwoningen en tijdelijke bouw. Herken je dat onderscheid, of bedoel je iets anders met ‘problemen’?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')