abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220022262
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En waarom precies, welke dingen zetten je hier toe? Wim Suyker, oud doorrekenaar van het CPB, stelt dat:
[..]

Volgens mij doet dat kabinet ongeveer precies wat je obv de campagne kan verwachten. Stikstof, woningbouw, Defensie staan allemaal op de agenda,dat er bezuinigd zou worden op de zorg ook. Dat er een lastenverzwaring( danwel bezuinigingen) aan zat te komen was ook te voorspellen.
pi_220022275
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij bedoelen we iets anders met problemen. Jij hebt het over het structurele woningtekort. Ik heb het over de opvang die nu vastloopt en extreem duur is. Aan dat laatste doet de spreidingswet wel iets. Bovendien leidt die wet in de praktijk ook tot extra huisvesting, via flexwoningen en tijdelijke bouw. Herken je dat onderscheid, of bedoel je iets anders met ‘problemen’?
Het woningtekort is de oorzaak van de problemen. De spreidingswet lost dat niet op en verlicht ook niets. De opvang loopt nog steeds vast en is nog steeds duur, omdat er een woningtekort is. Het woningtekort veroorzaakt de problemen, de spreidingswet kan dat niet verlichten, laat staan oplossen. Er valt niets meer te spreiden. Omdat de spreidingswet het woningtekort op geen enkele manier aanpakt en juist verslechtert. Tenzij het voortrekken van statushouders verboden wordt, wat dus een extra maatregel is.

Wat je zegt over extra huisvesting is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt niet omdat de overheid daar geen druk achter zet. Zoals ik nu al een aantal keren heb gezegd, zonder die druk lost ook die spreidingswet niets op, want het probleem is het woningtekort en gemeenten willen dat niet oplossen. Ze zullen gedwongen moeten worden.
pi_220022281
De Tweede Kamer is trouwens zelf al verantwoordelijk voor een flinke belastingverhoging door de bezuinigingen op btw van bepaalde irrelevante zaken weg te stemmen. Dat vonden ze belangrijker dan een algemene lastenverhoging.
pi_220022329
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het woningtekort is de oorzaak van de problemen. De spreidingswet lost dat niet op en verlicht ook niets. De opvang loopt nog steeds vast en is nog steeds duur, omdat er een woningtekort is. Het woningtekort veroorzaakt de problemen, de spreidingswet kan dat niet verlichten, laat staan oplossen. Er valt niets meer te spreiden. Omdat de spreidingswet het woningtekort op geen enkele manier aanpakt en juist verslechtert. Tenzij het voortrekken van statushouders verboden wordt, wat dus een extra maatregel is.

Wat je zegt over extra huisvesting is precies wat ik zeg, maar dat gebeurt niet omdat de overheid daar geen druk achter zet. Zoals ik nu al een aantal keren heb gezegd, zonder die druk lost ook die spreidingswet niets op, want het probleem is het woningtekort en gemeenten willen dat niet oplossen. Ze zullen gedwongen moeten worden.
Als je bedoelt dat asielzoekers in AZC’s zitten en niet in huizen, dan snap ik je punt en ben ik het met je eens. Maar je zegt ook dat er “niets meer te spreiden valt” en dat de wet het verslechtert. Kun je uitleggen hoe dan concreet?
pi_220022339
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 00:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je bedoelt dat asielzoekers in AZC’s zitten en niet in huizen, dan snap ik je punt en ben ik het met je eens. Maar je zegt ook dat er “niets meer te spreiden valt” en dat de wet het verslechtert. Kun je uitleggen hoe dan concreet?
Er zijn geen extra opvangplekken voor asielzoekers of statushouders. Die gaan er ook niet of nauwelijks komen, daar doet die spreidingswet niets aan. Het brengt alleen maar gemeenten in politieke problemen waar er partijen aan de macht zijn die juist geen extra opvang willen.

Nou vind ik het prima dat er meer druk op gemeenten komt in het algemeen, maar die druk moet direct zijn. Ga bouwen, en wel nu.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 05:59:07 #256
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220022937
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 00:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er zijn geen extra opvangplekken voor asielzoekers of statushouders. Die gaan er ook niet of nauwelijks komen, daar doet die spreidingswet niets aan. Het brengt alleen maar gemeenten in politieke problemen waar er partijen aan de macht zijn die juist geen extra opvang willen.

Nou vind ik het prima dat er meer druk op gemeenten komt in het algemeen, maar die druk moet direct zijn. Ga bouwen, en wel nu.
Maar toch niet in het weiland ??
Dat is groen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220023343
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens mij doet dat kabinet ongeveer precies wat je obv de campagne kan verwachten. Stikstof, woningbouw, Defensie staan allemaal op de agenda,dat er bezuinigd zou worden op de zorg ook. Dat er een lastenverzwaring( danwel bezuinigingen) aan zat te komen was ook te voorspellen.
Maar dat er 0 lastenverzwaring op vermogen en richting bedrijven zou gaan en wel lastenverzwaring op arbeid is, dat gaat dan weer precies tegen de doorrekening van voor de verkiezingen in.

Dat er bezuinigd zou worden op zorg op een hele koude manier (we pakken vrijwel alle mensen hun huishoudelijke hulp af en geven de langdurige zorg een taakstelling zonder dat de zorg verminderd is of duidelijk is hoe het moet worden uitgevoerd), dat was ook niet de algemene verwachting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220023725
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 08:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat er 0 lastenverzwaring op vermogen en richting bedrijven zou gaan en wel lastenverzwaring op arbeid is, dat gaat dan weer precies tegen de doorrekening van voor de verkiezingen in.

Dat er bezuinigd zou worden op zorg op een hele koude manier (we pakken vrijwel alle mensen hun huishoudelijke hulp af en geven de langdurige zorg een taakstelling zonder dat de zorg verminderd is of duidelijk is hoe het moet worden uitgevoerd), dat was ook niet de algemene verwachting.
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2025-2028.pdf

Was wel te voorzien toch qua lastenverzwaring?
pi_220023885
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 10:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2025-2028.pdf

Was wel te voorzien toch qua lastenverzwaring?
Dat het op JA21 uit zou komen was echt niet voorspelbaar:

Het staat enorm ver af van de wensen van D66.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220024214
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:23 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Alleen al het feit dat Jetten de hardwerkende mensen (lees middeninkomens) zwaarder belast dan de bedrijven verdient geen schoonheidsprijs. Naar de afgrond met deze partij.
Een procentpunt van de middeninkomens pakken werkt nu eenmaal een stuk effectiever dan twintig van de lucky few. Helaas ook voor de VVD, ik maak me geen illusies dat hun mooie praatjes over de werkenden daadwerkelijk substantieel gematerialiseerd worden. Maar 25% van de belastingplichtigen komt überhaupt boven de Box 3 grens uit en een zeer groot deel daarvan maar een beetje en die Box 3 belasting ís nu al fors geworden.

Qua belasten van bedrijven zit je wel en spagaat (ook met het MFK Europees): enerzijds wil je Europese soevereiniteit, een eigen Big Tech, start-ups, scale-ups, succesvolle bedrijven en anderzijds wil je die verdomde bedrijven die succesvol zijn extra belasten (met een Europese belasting en nationaal). Dat is natuurlijk niet te verenigen met elkaar.
pi_220024295
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 08:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoe wordt van vrijwel alle mensen hún huishoudelijke hulp afgepakt?
pi_220024333
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:06 schreef nostra het volgende:

[..]

Qua belasten van bedrijven zit je wel en spagaat (ook met het MFK Europees): enerzijds wil je Europese soevereiniteit, een eigen Big Tech, start-ups, scale-ups, succesvolle bedrijven en anderzijds wil je die verdomde bedrijven die succesvol zijn extra belasten (met een Europese belasting en nationaal). Dat is natuurlijk niet te verenigen met elkaar.
Eerlijk gezegd lijkt me dat prima met elkaar te verenigen. Zouden Alphabet of Palantir een minder grote speler zijn als ze meer belasting zouden betalen en dus wat minder aandeelhouderswaarde zouden creëren? Daar geloof ik niets van. Wat ons in Europa tegenhoudt om zulke ambities waar te maken zit veel meer in cultuur en randvoorwaarden, dan in het belastingregime.
pi_220024389
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Jeetje, meid. Het is toch allemaal wat.
Nou ik vind dat ook niet kunnen
Dit is al zolang aan de gang
Naar de klote met dit kabinet
pi_220024575
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:18 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd lijkt me dat prima met elkaar te verenigen. Zouden Alphabet of Palantir een minder grote speler zijn als ze meer belasting zouden betalen en dus wat minder aandeelhouderswaarde zouden creëren? Daar geloof ik niets van. Wat ons in Europa tegenhoudt om zulke ambities waar te maken zit veel meer in cultuur en randvoorwaarden, dan in het belastingregime.
Nou ja, er is natuurlijk niet zoiets als "hét belastingregime", dat is een vrij complex speelveld van allerlei regels. Als je puur Europees naar het MFK kijkt, dan explodeert dat echt voor 2028-2035 (ik geloof 50% meer uitgaven) en dan is de eerste vraag of die uitgaven nu allemaal wel zo nodig zijn en de tweede hoe je die vervolgens gaat dekken. Daar worden dan allerlei rare, onduidelijke stromen voor bedacht (e-waste, niemand die weet hoe je dat gaat registreren; zelf bedrijven belasten om de eigen middelen te verhogen, Nederlandse korting van 2 miljard die vervalt). Dat moet nationaal vervolgens ook allemaal opgehaald worden.

Fiscaal kent Engeland bijvoorbeeld het EIS, waar je als particulier je investeringen in start-ups kan aftrekken als ze floppen (wat bijna altijd zo is). Ik heb dat nog geamendeerd gekregen in het VVD programma, maar volgens mij is er verder niets in het regeerakkoord van gekomen. Dat zijn kleine fiscale sturingsinstrumenten waar je wel best een effect mee kan sorteren, al kom je dan weer snel in het "socialize the losses, privatize the profits" vanuit critici.

Maar ik ben het met je eens dat het realisatiepotentieel van ambities op veel meer steunt dan alleen fiscaliteit; een groot deel daarvan is alleen vrij lastig politiek stuurbaar of je loopt tegen nationale autonomie aan die andere prioriteiten heeft dan het grotere geheel.
pi_220024599
CDA'er Van den Brink naar Asiel en vicepremier, Sterk naar Langdurige Zorg
CDA'er Bart van den Brink is voor zijn partij beoogd minster van Asiel. Ook zal hij namens het CDA als vicepremier worden voorgedragen. Mirjam Sterk, oud-Kamerlid en nu gedeputeerde in Utrecht, is namens het CDA kandidaat voor het ministerschap op Langdurige Zorg. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving in het Algemeen Dagblad en De Telegraaf.

Tom Berendsen, nu Europarlementariër, is de kandidaat voor Buitenlandse Zaken, en Helen Herbert, topvrouw bij bouwedrijf Heijmans, is beoogd minister op Economische Zaken.

Het CDA wil niet op de berichten ingaan en brengt maandag de lijst met namen officieel naar buiten.
pi_220024922
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:14 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Hoe wordt van vrijwel alle mensen hún huishoudelijke hulp afgepakt?
De huishoudelijke hulp gaat uit de WMO, er mag alleen door gemeentes nog worden vergoed in hun minimabeleid en dat is altijd tot 100%/120%/130% van het minimum (verschil per gemeente), dan heb je het over inkomens tot maximaal 1750 euro als de gemeente gul is. Iedereen daar boven moet de huishoudelijke hulp, honderden euro's per maand, zelf gaan betalen. Iedereen die dus geen minima is en niet heel rijk, kan dus geen huishoudelijke hulp hebben.
pi_220024932
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Een procentpunt van de middeninkomens pakken werkt nu eenmaal een stuk effectiever dan twintig van de lucky few. Helaas ook voor de VVD, ik maak me geen illusies dat hun mooie praatjes over de werkenden daadwerkelijk substantieel gematerialiseerd worden. Maar 25% van de belastingplichtigen komt überhaupt boven de Box 3 grens uit en een zeer groot deel daarvan maar een beetje en die Box 3 belasting ís nu al fors geworden.
Totaal Box 3 inkomen voor de overheid is gewoon exact gelijk aan de vorige regeling, dus materieel gaat die groep er daar niet op achteruit.
pi_220024948
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
De huishoudelijke hulp gaat uit de WMO, er mag alleen door gemeentes nog worden vergoed in hun minimabeleid en dat is altijd tot 100%/120%/130% van het minimum (verschil per gemeente), dan heb je het over inkomens tot maximaal 1750 euro als de gemeente gul is. Iedereen daar boven moet de huishoudelijke hulp, honderden euro's per maand, zelf gaan betalen. Iedereen die dus geen minima is en niet heel rijk, kan dus geen huishoudelijke hulp hebben.
Ok, dus grofweg weer terug naar hoe het 5 jaar geleden was.

Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen. Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.

Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden. Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 12:42:04 #269
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220024970
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen. Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.

Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden. Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
die mensen horen in een bejaarden huis waar een bejaardenhulp een 100 mensen op de been houd en samen met een hulpje de boel schoonmaakt

Wie prive thuiszorg wil die moet dat maar zelf dokken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220025125
quote:

[..]

Nee, helemaal niet terug naar hoe het 5 jaar geleden was, toen was er een inkomensafhankelijke bijdrage. Nu krijgt straks iemand met 130% bestaansminimum 100% vergoed, iemand die er 1 euro boven zit krijgt niks meer. En die horen niet bij de rijkste generatie.

Ging het naar terug naar hoe het eerder was, voor ze het bij de gemeentes over de schutting gooiden. Graag een inkomensafhankelijke bijdrage en een vermogenstoets, maar niet dit idee.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 18:09:45 #271
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220028643
quote:

[..]

Nou zie ik in mijn eigen omgeving hoeveel huishoudelijke hulp je kan krijgen met een royaal middenklasse-pensioen.
Voor een schamele 21 euro per maand komen ze elke week uitgebreid je huishouden doen. Dat voelt voor mij ook belachelijk.

Gewoon inkomensafhankelijk maken wat mij betreft. De mensen die de WMO gebruiken horen bij de rijkste generatie allertijden.
Een groot deel daarvan kan prima een paar honderd euro per maand missen voor huishoudelijke hulp.
Dat kan inderdaad best

maar het is niet zo eenvoudig om een aantal uren te krijgen met een keukentafelgesprek en dat wordt steeds moeilijker, je moet wel echt iets mankeren dat je niet meer zelf de ramen kunt doen en de wasmachine aanzetten

En om nu echt alles inkomensafhankelijk te maken is ook weer zowat
Ook zegt een opgevraagd belastbaar inkomen niet alles over iemands financiële positie met woonlasten en derg

Ook merk ik bij mijn broer dat de sociale factor aanspraak zeer zwaar meetelt, daarom zou een bejaardenhuis veel beter zijn voor hem
Men maakt een vertrouwens band met de schoonmaak(ster) terwijl dat absoluut niet de bedoeling is en tot rare situaties kan leiden

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 07-02-2026 18:15:48 ]
pi_220028717
quote:

[..]

Niet alleen ouderen krijgen hulp in het huishouden hé. Ook veel alleenstaande gehandicapten.

Maar daadwerkelijk inkomensafhankelijk maken zou van mij wel best mogen ja.

Maar niet zoals de huidige plannen zijn opgeschreven. 1800 netto per maand is niet veel, of 2500 voor gehuwden, en vanaf dat inkomen heb je al geen recht meer op hulp in het huishouden.

Met dergelijk inkomen kun je geen honderden euro’s per maand besteden aan huishoudelijke hulp.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 7 februari 2026 @ 18:25:45 #273
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220028786
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Niet alleen ouderen krijgen hulp in het huishouden hé. Ook veel alleenstaande gehandicapten.

Maar daadwerkelijk inkomensafhankelijk maken zou van mij wel best mogen ja.

Maar niet zoals de huidige plannen zijn opgeschreven. 1800 netto per maand is niet veel, of 2500 voor gehuwden, en vanaf dat inkomen heb je al geen recht meer op hulp in het huishouden.

Met dergelijk inkomen kun je geen honderden euro’s per maand besteden aan huishoudelijke hulp.
nu is de huishoudelijke hulp slechts een fractie van de totale thuiszorg kosten bij mensen

mijn broer heeft drie uur per week WMO en wil nog geen tien minuten missen met zijn driekamer flat, die is met 15 minuten schoon , ha ha ha, resteert 2 uur kletstijd, ze hebben geprobeerd er een uur af halen, nou hij ontplofte zowat van woede

De echte thuiszorg is dagelijks 2 uur , iedere dag , s ochtends een uur en s avond s een uur om zijn maagband aan en weer af te doen en in de pyjama te komen
dus 60 uur per maand !!!

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 07-02-2026 18:45:04 ]
pi_220029003
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Die bejaardenhuizen met aanleunwoningen waren zo gek nog niet. Veel efficiënter ook. Dan konden slechts een paar verpleegkundigen en schoonmaakmedewerkers veel meer mensen hulp bieden dan nu waar ze van adres naar adres moeten rijden.

In mijn optiek een levensgrote fout dat VVD en PvdA dat ooit hebben afgeschaft. Sowieso wat dat Rutte II een rampzalig kabinet op sociaal vlak (ook invoering participatiewet, toegang Wajong en WIA dusdanig streng geworden dat talloze arbeidsongeschikten in de Bijstand terechtkwamen, toegang tot sociale werkplaatsen gesloten enz).
Een ander punt is dat de Wmo-hulp via een dienstverlenende instantie gaat. Die regellt alles, dus selectie, verlof/invalhulp etc. Dat is is wederzijds beter. En het is iets wat veel wmo-ontvangers niet zelf kunnen.
  Moderator zaterdag 7 februari 2026 @ 18:51:58 #275
375570 crew  Cyan9
pi_220029013
Het gaat niet over thuiszorg, dat is een compleet andere tak van sport. Heeft niks met de WMO te maken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')