abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220006229
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma
Eindverslag informateur Letschert
Coalitieakkoord "Aan de slag" van D66, VVD en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 05-02-2026 09:58:53 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220006246
Over de huishoudelijke hulp uit de WMO, dat gaat dus pertinent niet om een inkomensafhankelijke bijdrage:
https://www.binnenlandsbe(...)oorziening-schrappen

Dit dacht ik al, maar ze gooien dus de huishoudelijke hulp compleet uit de WMO. Gemeentes mogen dit opvangen voor mensen met een laag inkomen, maar iedereen die net boven die grens valt moet dus de complete huishoudelijke hulp zelf gaan betalen. Dan heb je het niet over tientjeswerk, maar over honderden euro's per maand. Feitelijk is dit gewoon het afschaffen van de huishoudelijke hulp voor iedereen die boven het minimum zit, maar niet echt rijk is.

Dit is wat anders dan het abonnementstarief van Rutte IV. Dat van Rutte IV zou maar 80 miljoen opleveren, dit meer dan 400 miljoen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220006269
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:43 schreef Hanca het volgende:
Over de huishoudelijke hulp uit de WMO, dat gaat dus pertinent niet om een inkomensafhankelijke bijdrage:

Dit dacht ik al, maar ze gooien dus de huishoudelijke hulp compleet uit de WMO. Gemeentes mogen dit opvangen voor mensen met een laag inkomen, maar iedereen die net boven die grens valt moet dus de complete huishoudelijke hulp zelf gaan betalen. Dan heb je het niet over tientjeswerk, maar over honderden euro's per maand. Feitelijk is dit gewoon het afschaffen van de huishoudelijke hulp voor iedereen die boven het minimum zit, maar niet echt rijk is.

Dit is wat anders dan het abonnementstarief van Rutte IV. Dat van Rutte IV zou maar 80 miljoen opleveren, dit meer dan 400 miljoen.
Dit is wel heel heftig voor veel mensen. Kan het verschil zijn tussen normaal nog thuis kunnen wonen of vervuilen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 februari 2026 @ 09:46:47 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220006284
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:43 schreef Hanca het volgende:

8)7
En tegelijkertijd moeten mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220006299
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit is wel heel heftig voor veel mensen. Kan het verschil zijn tussen normaal nog thuis kunnen wonen of vervuilen.
Eens, ik vind dit ook echt weer een heel vervelende als hij echt zo wordt ingevoerd.

Ook hier weer: bezuinigen is prima, maar dit is alweer de verkeerde methode.
pi_220006311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, ik vind dit ook echt weer een heel vervelende als hij echt zo wordt ingevoerd.

Ook hier weer: bezuinigen is prima, maar dit is alweer de verkeerde methode.
Ja.
Dit zijn letterlijk de meest kwetsbare mensen die hier gepakt worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220006387
En dat gaat op andere manieren duas geld kosten. Mensen die dan maar zelf aanklooien omdat ze het zich toch niet kunnen veroorloven en dan vallen of zich anderszins verwonden waardoor ze medische hulp nodig hebben. Mensen die het dan niet zelf gaan doen en verslonzen of erger, wat ook weer grote problemen gaat opleveren. Niet iedereen heeft mantelzorgers in zijn omgeving die het wegvallen van huishoudelijke hulp kan opvangen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220006400
Ligt er dan nog wel aan waar de gemeentes de inkomensgrens trekken. Dat is soms tot 130% van het minimumloon. Maar dan nog.

Al krijgen de gemeentes ook minder geld, dus zullen gemeentes wel strikter moeten worden in hun toewijzingsbeleid.

Maar het is inderdaad een vreselijke bezuiniging ja.

Het wrange is ook dat het ook nog eufemistisch door het CDA wordt verkocht als een 'samenzorgsamenleving' of ik weet niet welke marketingterm ze er aan hangen, maar ze vinden dat omzien naar elkaar en 'nabuurschap' weer moet toenemen in ons land. Dat gebruiken ze mooi als schaamlap om essentiële hulp af te schuiven op de buren en de neven en achternichten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220006411
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Ligt er dan nog wel aan waar de gemeentes de inkomensgrens trekken. Dat is soms tot 130% van het minimumloon. Maar dan nog.
Dat gaat verschillen per gemeente, dat maakt het eigenlijk nog erger. Soms ligt dat op 100%, vaak op 120%, soms op 130% of zelfs 135% van het WML.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:03:34 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220006433
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:57 schreef miss_sly het volgende:
En dat gaat op andere manieren duas geld kosten. Mensen die dan maar zelf aanklooien omdat ze het zich toch niet kunnen veroorloven en dan vallen of zich anderszins verwonden waardoor ze medische hulp nodig hebben. Mensen die het dan niet zelf gaan doen en verslonzen of erger, wat ook weer grote problemen gaat opleveren. Niet iedereen heeft mantelzorgers in zijn omgeving die het wegvallen van huishoudelijke hulp kan opvangen.
Is dit niet precies het probleem? We proberen de gaten op te vullen die zijn ontstaan doordat mensen steeds egoïstischer zijn geworden, steeds minder tijd en moeite steken in echte banden, in het (wederzijds) zorgen voor en tijd besteden aan familie, buren en vrienden.

We leven in een vergrijzende samenleving die zich de luxe van een solistisch, individualistisch bestaan niet langer kan veroorloven. Een samenleving waarin zorg voor elkaar, voor onze naasten, werd vervangen door betaalde substituten.

Dit is geen kwestie van financiën alleen, het is ook een morele en sociale leegte die we zelf gecreëerd hebben. En die nu onbetaalbaar wordt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220006442
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat gaat verschillen per gemeente, dat maakt het eigenlijk nog erger. Soms ligt dat op 100%, vaak op 120%, soms op 130% of zelfs 135% van het WML.
Volgens Chat GPT is 130% van het sociaal minimum momenteel trouwens ongeveer ¤ 1.800 netto per maand voor een alleenstaande en ongeveer ¤ 2.500 voor samenwonenden per maand.

Dat is minder dan ik had verwacht.

Met andere woorden; dan vallen er véél meer mensen buiten de boot dan ik in eerste instantie dacht.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220006457
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Is dit niet precies het probleem? We proberen de gaten op te vullen die zijn ontstaan doordat mensen steeds egoïstischer zijn geworden, steeds minder tijd en moeite steken in echte banden, in het (wederzijds) zorgen voor en tijd besteden aan familie, buren en vrienden.

We leven in een vergrijzende samenleving die zich de luxe van een solistisch, individualistisch bestaan niet langer kan veroorloven. Een samenleving waarin zorg voor elkaar, voor onze naasten, werd vervangen door betaalde substituten.

Dit is geen kwestie van financiën alleen, het is ook een morele en sociale leegte die we zelf gecreëerd hebben. En die nu onbetaalbaar wordt.
Het is inderdaad het gevolg van de individualisering, maar ook van het feit dat de overheid er op hamert dat iedereen moet werken. En dan moet je net ook weer bij vooral D66 en VVD zijn, die vinden dat het hardst.

Dus eerst alle familie, buren en vrienden onbeschikbaar maken doordeweeks en dan de betaalde oplossing afschaffen, wat is dat nu voor beleid?
pi_220006486
quote:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Gedeeltelijk is dat wel een ding, denk ik. Maar als ik het in mijn omgeving bekijk, familie en vrienden, is het ook gewoon wel erg lastig alles te combineren. Werk, gezin, je eigen welzijn, mantelzorg. Bovendien woont ook niet iedereen in de buurt van de familie, dus is mantelzorg dan al erg lastig. Natuurlijk is het fijn als je voor je oudere ouders wat terug kunt doen, maar veel ouderen vinden het ook helemaal niet prettig om afhankelijk te zijn van hun kinderen.

Ik vind morele en sociale leegte te grote woorden, maar ik ben het wel met je eens dat een beetje minder individualistisch goed zou zijn, op veel vlakken wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220006494
quote:

[..]

Enerzijds deel ik die visie ja, anderzijds is het ook weer een sociale verworvenheid dat we niet meer afhankelijk hoeven te zijn van familie, vrienden, en andere naasten. Het is ook een stuk welvaart en luxe dat we ons dat kunnen veroorloven.

Die afhankelijkheid brengt ook ongemakkelijkheden met zich mee en kan sociale relaties onder druk zetten.
pi_220006496
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Volgens Chat GPT is 130% van het sociaal minimum momenteel trouwens ongeveer ¤ 1.800 netto per maand voor een alleenstaande en ongeveer ¤ 2.500 voor samenwonenden per maand.

Dat is minder dan ik had verwacht.

Met andere woorden; dan vallen er véél meer mensen buiten de boot dan ik in eerste instantie dacht.
En er is meestal een vermogensgrens van zo'n 8000 euro voor alleenstaanden en 12000 euro voor stellen. Niet genoeg dus om geld voor een nieuwe auto achter de hand te houden, om toch mobiel te blijven en je (klein)kinderen te bezoeken.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:12:23 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220006502
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is inderdaad het gevolg van de individualisering, maar ook van het feit dat de overheid er op hamert dat iedereen moet werken. En dan moet je net ook weer bij vooral D66 en VVD zijn, die vinden dat het hardst.

Dus eerst alle familie, buren en vrienden onbeschikbaar maken doordeweeks en dan de betaalde oplossing afschaffen, wat is dat nu voor beleid?
De overheid kan de zelfzuchtigheid van deze tijd toch nauwelijks sturen? Het extreme individualisme dat ons Westerse leven tegenwoordig doordrenkt, is denk ik niet iets waarvan je zou moeten verwachten dat de overheid het voor ons oplost.

Politiek kan regels maken en systemen organiseren. Niet de Westerse tijdsgeest sturen.

Tegelijkertijd staan we wel degelijk voor harde grenzen: onze samenleving vergrijst, de druk op zorg en sociale voorzieningen neemt toe en financiële middelen zijn beperkt.

Misschien moeten we ook eens kritisch kijken naar dat individualisme en egocentrisme van onszelf?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220006529
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
De overheid kan de zelfzuchtigheid van deze tijd toch nauwelijks sturen? En ook het extreme individualisme dat ons Westerse leven tegenwoordig doordrenkt is niet iets waarvan je zou moeten verwachten dat de overheid dat oplost.

Politiek kan regels maken en systemen organiseren. Niet de Westerse tijdsgeest sturen.

Tegelijkertijd staan we wel degelijk voor harde grenzen: onze samenleving vergrijst, de druk op zorg en sociale voorzieningen neemt toe en financiële middelen zijn beperkt.
De politiek heeft de tijdsgeest duidelijk wel richting individualisme gestuurd, we zijn niet voor niets het meest individualistische land van de EU. Dat komt gewoon door maatregelen van Paars.

En dat financiële middelen beperkt zijn en dat je daarom niet alles voor iedereen kan betalen betwist ik ook niet. Het abonnementstarief waarin je een staffel hebt per inkomen dat Rutte IV wilde invoeren en dat ook nog in de Kamer ligt als (controversieel verklaard) wetsvoorstel omdat zelfs Schoof er mee door ging, dat was een prima idee.
Nee, dat levert geen 400 miljoen op, maar dat is simpelweg omdat je hier geen 400 miljoen kunt bezuinigen zonder asociaal te worden. Dan haal je dus een deel maar ergens anders vandaan (ik stel een vermogensbelasting voor, of de schenk- en erfbelasting, zoiets).
pi_220006545
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
De politiek heeft de tijdsgeest duidelijk wel richting individualisme gestuurd, we zijn niet voor niets het meest individualistische land van de EU. Dat komt gewoon door maatregelen van Paars.

En dat financiële middelen beperkt zijn en dat je daarom niet alles voor iedereen kan betalen betwist ik ook niet. Het abonnementstarief waarin je een staffel hebt per inkomen dat Rutte IV wilde invoeren en dat ook nog in de Kamer ligt als (controversieel verklaard) wetsvoorstel omdat zelfs Schoof er mee door ging, dat was een prima idee.
Nee, dat levert geen 400 miljoen op, maar dat is simpelweg omdat je hier geen 400 miljoen kunt bezuinigen zonder asociaal te worden. Dan haal je dus een deel maar ergens anders vandaan (ik stel een vermogensbelasting voor, of de schenk- en erfbelasting, zoiets).
Begin eens met de versobering van de BOR die vooral steenrijke families bevoordeeld.
pi_220006585
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Gedeeltelijk is dat wel een ding, denk ik. Maar als ik het in mijn omgeving bekijk, familie en vrienden, is het ook gewoon wel erg lastig alles te combineren. Werk, gezin, je eigen welzijn, mantelzorg. Bovendien woont ook niet iedereen in de buurt van de familie, dus is mantelzorg dan al erg lastig. Natuurlijk is het fijn als je voor je oudere ouders wat terug kunt doen, maar veel ouderen vinden het ook helemaal niet prettig om afhankelijk te zijn van hun kinderen.

Ik vind morele en sociale leegte te grote woorden, maar ik ben het wel met je eens dat een beetje minder individualistisch goed zou zijn, op veel vlakken wel.
De mantelzorg die we doen is bij onze buren, niet bij familie, daarvoor is de afstand gewoon te groot.
pi_220006595
Toch maar weer veel kinderen krijgen als je überhaupt nog de was gedaan en je bed verschoond wil hebben op je oude dag.

:{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220006606
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:24 schreef capricia het volgende:
Toch maar weer veel kinderen krijgen als je überhaupt nog de was gedaan en je bed verschoond wil hebben op je oude dag.

Opzich zou een hoger reproductiecijfer natuurlijk helemaal niet verkeerd zijn met de vergrijzing.
pi_220006611
quote:

Helpt niet echt als die vervolgens verspreid door het land gaan wonen.

Je partner op tijd inruilen voor een jongere versie, is dat de bedoeling van de aanstaande coalitie? (ja, sorry, ik word steeds cynischer van deze maatregelen)
pi_220006634
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Helpt niet echt als die vervolgens verspreid door het land gaan wonen.

Je partner op tijd inruilen voor een jongere versie, is dat de bedoeling van de aanstaande coalitie? (ja, sorry, ik word steeds cynischer van deze maatregelen)
Ik word er ook cynisch van.
Misschien kan mijn oude moeder een student of zo in huis nemen die het huishouden voor haar doet. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:32:55 #24
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220006653
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 10:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik word er ook cynisch van.
Misschien kan mijn oude moeder een student in huis nemen die het huishouden voor haar doet. :{
Terug naar bejaardencentra zoals vroeger zou meerdere dingen oplossen namelijk voorkoming sociaal isolement, meer beschikbare woningen en goedkoper dan al die ZZP-dames in de thuiszorg.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:35:03 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220006666
quote:

Te laat -O-
Heb geen kinderen en ga ze ook niet meer krijgen :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')