Zal zoals gebruikelijk wel weer naar CDA gaan. V&J zal ook wel weer zo'n VVD-misbaksel worden, zoals gebruikelijk. Misschien dat de VVD ook 'migratie' weer krijgt. Kunnen ze iig de linksen weer de schuld geven als de VVD er net als de afgelopen 15 jaar, weer niet levert op dit onderwerp.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:00 schreef Hanca het volgende:
D66 moet de minister van landbouw te pakken krijgen, dan heel snel een stikstofplan door beide kamers loodsen. Dan is BBB hopelijk zo boos dat er niet meer met ze te praten valt, op geen enkel onderwerp.
Er zijn wat mij betreft een paar grote plekken dit komende kabinet en dat zijn niet de gebruikelijke: PM, BuZa, Defensie, MinFin, Staatssecretaris Fin (nieuw belastingstelsel?), Volkshuisvesting en Landbouw.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zal zoals gebruikelijk wel weer naar CDA gaan. V&J zal ook wel weer zo'n VVD-misbaksel worden, zoals gebruikelijk. Misschien dat de VVD ook 'migratie' weer krijgt. Kunnen ze iig de linksen weer de schuld geven als de VVD er net als de afgelopen 15 jaar, weer niet levert op dit onderwerp.
Radicaal links noemen we dat tegenwoordig. Die vieze krakersquote:Op maandag 12 januari 2026 13:17 schreef Perrin het volgende:
CDA én D66 in een kabinet, hoe links wil je het hebben?!
Als men deed alsof het kabinet Schoof wel zou werken met de halve Frankensteinconstructie die het aanlegde, moet dat ook wel lukken met een minderheidskabinet.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:21 schreef DrMarten het volgende:
Ik vraag me af hoe dit minderheidskabinet moet gaan werken.
Als ze partijen als ja21 etc nodig hebben voor een meerderheid, zullen die eisen gaan stellen waar D66 niet in mee wil. En als ze PvdA/GL nodig hebben zullen die ongetwijfeld vragen waar het van gefinancierd wordt en als dat bezuinigingen op de zorg zijn, zullen ze niet akkoord gaan.
En dat alles omdat de VVD de boel in gijzeling neemt.
Nee hoor.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, als men stelt voor 'mensenrechten' te staan (wat een terugkerend argument was mbt de totale massahysterie omtrent de oorlog tussen Israël en de Palestijnen) dan zou je verwachten dat zulke mensen nu ook in actie komen.
Dat is wel zoals het volgens veel mensen werkt. Ook bij klimaat, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik verwacht dat het overgrote deel van de mensen die stelt 'voor mensenrechten te staan' en zich daar actief voor inzet, hooguit een paar dingen uitkiest om zich op te focussen. Om de simpele reden dat het onmogelijk is om je voor/tegen alle initiatieven/protesten rondom onderwerp x in te zetten. Er zitten maar zoveel uur in een dag.
Ik verwacht van de dierenrechten-activist ook niet dat diegene bij elke schending van dierenrechten staat te protesteren.
Of van de anti-migratie activist dat ze bij elk AZC protest, elsfest en diy-grenscontrole aanwezig zijn.
En zo zal, heel cru gezegd, het ene onrecht ook populairder zijn dan het andere, onder de mensenrechtenactivisten. Om legio redenen anders dan de alleen maar door jou vermeende 'islam gepamper en antisemitisme'.
Ik zet me zelf momenteel ook 'maar' in voor, eh .. twee van de zaken die ik belangrijk vind. Tsja. Ik heb ook andere shit te doen. Kom nou zeg.
En wat is hier het argument dan? Stel dat Piri en Klaver geen ene fuck om Iran zouden geven. Dan zou je dat 'zeer selectief in hun geven om mensenrechten' kunnen noemen. En dan? Wat doet dat af aan hun standpunten omtrent Israël-Palestina?
Werkt dat tussen ons ook? Dat ik in de zoveelste discussie over migratie tegen jou kan zeggen "Howard, ik zie dat je in dit andere topic niets zei over migratie, dus nu heeft jouw standpunt in deze discussie minder waarde", of vice versa?
Dat lijkt me gelukkig toch niet.
Op FOK blijken de grootste anti-migratie-evangelisten vaak zelf ergens migrant te zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:33 schreef probeer het volgende:
Mooi plan wel hoor ...
Een moreel appèl doen op op linkse politici om zich actief in te zetten tegen élke schending van mensenrechten op aarde. Prima wetend dat er daar altijd wel zodanig veel van gaande zijn dat die politici geen minuut van de dag vrij zouden hebben voor andere (en specifiek; Nederlandse) problematiek en beleid. Waardoor links nog voor de volgende verkiezingen 10+ zetels verliest.
Ja, een prachtig staaltje intellectuele armoede: andermans (vermeende) hypocrisie - al dan niet terecht (meestal niet terecht natuurlijk) - benoemen is altijd heel makkelijk, maar het is nooit een inhoudelijke reactie op het standpunt in kwestie.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wel zoals het volgens veel mensen werkt. Ook bij klimaat, bijvoorbeeld.
OK, je eet wellicht veganistisch, scheidt al je afval netjes, hebt geen auto, koopt alleen Nederlandse producten zodat de footprint laag is, maar je gaat wel één keer per jaar met het vliegtuig naar je (schoon)familie op vakantie aan de andere kant van de oceaan, dus eigelijk kan het klimaat je helemaal niets schelen.
In de kamer ook. Dilan. Of met een migrant getrouwd. Geert.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op FOK blijken de grootste anti-migratie-evangelisten vaak zelf ergens migrant te zijn.
Elke dag dat ik de anti-migratie FoK!-ers niet bij mijn lokale AZC zie protesteren, huil ik een beetje van binnen.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:39 schreef Slobeend het volgende:
Ik vind het hypocriet van @:howard_roark dat hij in dit topic de linkse politici niet heeft aangesproken op het niet opkomen voor de mensenrechten in de VS.
In de politiek ook. Wilders is een goed voorbeeld. Yesilgoz al genoemd?quote:Op maandag 12 januari 2026 13:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op FOK blijken de grootste anti-migratie-evangelisten vaak zelf ergens migrant te zijn.
"We zijn hetzelfde, want dezelfde bomen!" is toch best een leuke.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In de politiek ook. Wilders is een goed voorbeeld. Yesilgoz al genoemd?
Baudet is ook wel raar. Je zou zeggen dat hij met wat Franse roots nog wel het voordeel van de twijfel zou krijgen in het soort conservatisme dat over het algemeen wordt gepredikt. Maar met name dat 'boreale' of 'de boreale wereld' van FvD was een apart gedrocht.
Boreal: relating to or characteristic of the climatic zone south of the Arctic, especially the cold temperate region dominated by taiga and forests of birch, poplar, and conifers.
Beetje een interessante term voor 'Noorderling' vinden om daarmee aan te geven dat wij als Nederlands volkje in een "koud land" een soort verwantschap zou hebben met Scandinavië én (dit is het meest belangrijke).. jawel.. Rusland (!) En zijn eigen roots staan daar verre van.
Maar ja, populisme is geen logica, vaak slechts een manier om in te breken.
De Russen zijn boomverwanten van onsquote:Op maandag 12 januari 2026 14:14 schreef probeer het volgende:
[..]
"We zijn hetzelfde, want dezelfde bomen!" is toch best een leuke.
Dat komt omdat je een verkeerd beeld is opgedrongen van 'rechts/anti migratie'. Het beeld dat deze mensen een 'hekel hebben aan mensen met een kleurtje'. Met die simplistische bril is het gemakkelijk om tegen 'rechts' te zijn, wat een dommerikken.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:52 schreef probeer het volgende:
[..]
In de kamer ook. Dilan. Of met een migrant getrouwd. Geert.
Maar er zal heus wel een valide reden zijn waarom die uitgesloten worden van de verplichte remigratie voor mensen met een migratieachtergrond (zie oud POL topic). Mét harde hand, die momenteel zo bejubeld wordt in de VS door de gebruikelijke FoK!-ers.
Turkije is inmiddels wel veilig voor gepensioneerde linkse vakbondswerknemers. Dus opbokken met alle Yesilgöz-en. En als Krisztina niet kan stuccen, schoonmaken of plukken kan ze ook opzouten.
Nee maar serieus ... hoe ze dat dan willen doen met de migranten/allochtonen die ze wel willen houden, daar hoor ik ze eigenlijk nooit over. Geen idee eigenlijk. Ik verwacht dat ze de uitzetting van de ene persoon met een migratieachtergrond net even iets belangrijker zullen vinden dan de andere. Wat hypocriet zeg. Wellicht vinden ze het uitzetten van migranten dan toch niet zo belangrijk.
Met sommige users met denkbeelden die haaks op de mijne staan denk ik prima een biertje te kunnen drinken, maar er zitten er ook heel wat tussen waarvan ik vrees dat ze bijzonder onaangenaam gezelschap zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:11 schreef probeer het volgende:
Goed idee voor een POL-FoK!-meet wel.
De voor en tegen-demonstranten bij een protest. Doen we ook nog echt eens wat.
Ik kom alleen als tokkie @Isdatzo niet komt.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:11 schreef probeer het volgende:
Goed idee voor een POL-FoK!-meet wel.
De voor en tegen-demonstranten bij een protest. Doen we ook nog echt eens wat.
Ik ben bekend met de hele 'het gaat om niet-compatibele culturen' onderbouwing. Al legio malen gelezen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat je een verkeerd beeld is opgedrongen van 'rechts/anti migratie'. Het beeld dat deze mensen een 'hekel hebben aan mensen met een kleurtje'. Met die simplistische bril is het gemakkelijk om tegen 'rechts' te zijn, wat een dommerikken.
Maar het gaat helemaal niet om een hekel hebben aan 'mensen met een kleurtje'. Het gaat om zorgen over de ontwrichting van onze maatschappij door massale migratie uit landen met niet-compatibele culturen. Dat is iets heel anders.
Mijn vriendin is ook (ex) asielzoekster uit Afrika. Toch stem ik PVV. Kan je prima combineren. Net zoals zovelen doen.
Ja daarom dus het hele 'voor dan wel tegenstanders bij een protest zijn'. Kan je even lekker bij het andere kamp gaan staan als je een FoK!-er de huid vol wilt schelden zonder tussenkomst van uitsmijter Danny.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met sommige users met denkbeelden die haaks op de mijne staan denk ik prima een biertje te kunnen drinken, maar er zitten er ook heel wat tussen waarvan ik vrees dat ze bijzonder onaangenaam gezelschap zijn.
Mij niet bellen dus.
Ja omdat je weet dat je anders petsen gaat krijgenquote:Op maandag 12 januari 2026 14:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kom alleen als tokkie @:Isdatzo niet komt.
Die staat ook gewoon in één van die kampen hoor.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja daarom dus het hele 'voor dan wel tegenstanders bij een protest zijn'. Kan je even lekker bij het andere kamp gaan staan als je een FoK!-er de huid vol wilt schelden zonder tussenkomst van uitsmijter Danny.
Vredelievend links in actie weer, beste menson.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja omdat je weet dat je anders petsen gaat krijgen
Een van de, ja. Zo'n raadsel.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die staat ook gewoon in één van die kampen hoor.
Bijzonder dat jij bij het stimuleren van migranten naar hun herkomstland meteen aan huidskleur denkt.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:10 schreef Beathoven het volgende:
Aansluitend op het zogenaamde 'nieuw rechts' hier dat in de minderheidsformatie aan de zijlijn komt.
Musk retweette de post 'remigration is the answer, remigration till I die'
Dus mocht je zelf gekleurd zijn of ergens verbonden zijn aan iemand met een kleurtje en ICE-achtige burgerwachten toejuichen die Geert Wilders actief steunde, blijf vooral snoeirechts stemmen en supporten. We zien waar het toe leidt.
Het komt vooral omdat velen binnen progressieve en linkse kringen zelf volledig vastzitten in het raciale denken.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat je een verkeerd beeld is opgedrongen van 'rechts/anti migratie'. Het beeld dat deze mensen een 'hekel hebben aan mensen met een kleurtje'. Met die simplistische bril is het gemakkelijk om tegen 'rechts' te zijn, wat een dommerikken.
Maar het gaat helemaal niet om een hekel hebben aan 'mensen met een kleurtje'. Het gaat om zorgen over de ontwrichting van onze maatschappij door massale migratie uit landen met niet-compatibele culturen. Dat is iets heel anders.
Mijn vriendin is ook (ex) asielzoekster uit Afrika. Toch stem ik PVV. Kan je prima combineren. Net zoals zovelen doen.
Stel voor dat we eerst eens wat doen aan al die ecologisch laagwaardige productiebossen vol met importbomen (SPARREN). Waarom hoor ik de boosmensen hier nooit over????quote:Op maandag 12 januari 2026 14:30 schreef probeer het volgende:
Wordt dan de truc om als asielmigrant bij je asielaanvraag meteen te roepen dat je migranten haat en ze allemaal weg moeten, inclusief wat gelul over loofbomen? Natuurlijk om aan te tonen dat je de Nederlandse cultuur bovenal waardeert, zodat je wellicht mag blijven?
Alsjeblieft, doe vooral je plan voor de grote 'ben je wel Nederlands genoeg?' migratiequiz van Geert-1 uit de doeken.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder dat jij bij het stimuleren van migranten naar hun herkomstland meteen aan huidskleur denkt.
[..]
Het komt vooral omdat velen binnen progressieve en linkse kringen zelf volledig vastzitten in het raciale denken.
Zo bekijkt men helaas ook de wereld, huidskleur (maar ook geslacht, religie en seksuele oriëntatie) dient daar eigenlijk als een belangrijke legenda voor het verklaren van de wereld. En dat projecteert men ook op de politieke tegenstander.
Resultaat is dat als rechtse partijen de migratie willen beperken of zelfs een terugkeer van migranten naar het herkomstland bevorderen, de conclusie is dat dit komt doordat een disproportioneel deel van migranten niet blank is.
En constant mensen steken he. Typisch.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Stel voor dat we eerst eens wat doen aan al die ecologisch laagwaardige productiebossen vol met importbomen (SPARREN). Waarom hoor ik de boosmensen hier nooit over????
Het heeft niets met schaatsen en stampot eten te maken, maar dat zul je zelf ook wel weten. Natuurlijk wel met zaken zoals de mate van integratie en assimilatie, opvattingen over het Westen en het vertoonde gedrag in de samenleving.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben bekend met de hele 'het gaat om niet-compatibele culturen' onderbouwing. Al legio malen gelezen.
Maar ik was me er inderdaad nog niet van doordrongen dat het plan dan is om 4,7 miljoen mensen door te gaan lichten, 'of ze wel Nederlands genoeg zijn en/of een cultuur beleven die compatibel is met de Nederlandse (want de chinezen moeten kunnen blijven, die werken zo hard en koken zo lekker)'.
Het ministerie van OCW gaat het druk krijgen met al die culturele casestudies.
Wordt ook een leuke voor het bestuursrecht, het concretiseren van 'Nederlands genoeg'. Hoeveel keer stamppot per maand stel jij voor? En hoe weegt dat tov schaatsen? Krijg je meer punten voor jonge of voor belegen Gouda?
Werk je soms aan je eigen terugkeer op basis van een DNA-testje?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder dat jij bij het stimuleren van migranten naar hun herkomstland meteen aan huidskleur denkt.
Ook dat niet, want er is niet eens zoiets als Nederlands DNA. Sommige Nederlanders zijn op in dat aspect meer gelijk aan Scandinaviërs (Friezen bijvoorbeeld) waar andere weer meer gemeen hebben met Duitsers of zelfs Fransen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Werk je soms aan je eigen terugkeer op basis van een DNA-testje?
Ik wist al wel dat een gezin wat al generaties lang niet of nauwelijks integreert op het deportatielijstje zou komen hoor.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft niets met schaatsen en stampot eten te maken, maar dat zul je zelf ook wel weten. Natuurlijk wel met zaken zoals de mate van integratie en assimilatie, opvattingen over het Westen en het vertoonde gedrag in de samenleving.
Mensen die bijvoorbeeld drie generaties nadat de voorouders naar Nederland zijn gekomen nog altijd thuis Turks of Arabisch praten wat het directe gevolg heeft dat de kinderen een leerachterstand op school hebben, een hekel hebben aan de Westerse cultuur en liberale vrijheden, fundamentalistisch Islamitisch zijn en van mening zijn dat de Islam gefaciliteerd dient te worden in het publieke ruimte, hebben hier niets te zoeken. En meestal gaan dit soort kenmerken hand in hand met bijzonder vijandige opvattingen over homo's, vrouwen of Joden.
Op klompen, met broodje kaas in je hand de Snollebollekes mee doen, dan ben je geïntegreerd. Wel op de fiets aankomen, met een broodtrommel onder de snelbinders. En op tijd weg gaan: om 18u moet je thuis zijn om te eten.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:30 schreef probeer het volgende:
Wordt dan de truc om als asielmigrant bij je asielaanvraag meteen te roepen dat je migranten haat en ze allemaal weg moeten, inclusief wat gelul over loofbomen? Natuurlijk om aan te tonen dat je de Nederlandse cultuur bovenal waardeert, zodat je wellicht mag blijven?
Jij weet wel veel over de Milaikowski's toch?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ook dat niet, want er is niet eens zoiets als Nederlands DNA.
Bovendien moet jij echt ver wegblijven van dit onderwerp, gezien de recente uitspraken die weer deed over Asjkenazische en Sefardische Joden en de constante drang om het beeld te scheppen dat die eerste groep maar een soort van quasi bekeerde Russen zijn.
Likje appelstroop op de kaas? Meteen het Nederlands burgerschap!quote:Op maandag 12 januari 2026 14:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op klompen, met broodje kaas in je hand de Snollebollekes mee doen, dan ben je geïntegreerd. Wel op de fiets aankomen, met een broodtrommel onder de snelbinders.
Die zijn op dit moment totaal niet relevant, laten we eerst eens beginnen met het uitzetten van alle illegale migranten, dat zijn er al tienduizenden en dan beginnen het het stimuleren van de terugkeer van de excessen, dan zit je ook makkelijk aan vele tienduizenden als niet honderduizenden.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik wist al wel dat een gezin wat al generaties lang niet of nauwelijks integreert op het deportatielijstje zou komen hoor.
Mijn vragen gaan meer over de randgevallen; de nét-niet/welletjes. Waar valt dat kantelpunt van wel/niet genoeg vernederlandst? Beschrijf de '5,5 migrant' eens.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jij weet wel veel over de Milaikowski's toch?
Die illegale migranten zijn met name hierheen gehaalde arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika, iets wat gedoogd wordt door de rechtse kabinetten. Dat besef je je?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die zijn op dit moment totaal niet relevant, laten we eerst eens beginnen met het uitzetten van alle illegale migranten, dat zijn er al tienduizenden en dan beginnen het het stimuleren van de terugkeer van de excessen, dan zit je ook makkelijk aan vele tienduizenden als niet honderduizenden.
Dat schreef ik niet. Ik stelde je een vraag.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:50 schreef HowardRoark het volgende:
Maar nee, de 'Milaikowski's' (lees: Asjkenazische Joden) zijn geen bekeerde Russen, jammer joh.
Helder.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die zijn op dit moment totaal niet relevant, laten we eerst eens beginnen met het uitzetten van alle illegale migranten
Ik heb geen flauw idee wie je daarmee bedoelt.quote:en dan beginnen het het stimuleren van de terugkeer van de excessen
Gatver wat goorquote:Op maandag 12 januari 2026 14:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Likje appelstroop op de kaas? Meteen het Nederlands burgerschap!
Ik weet ongeveer waar je woont en ik kom straks je paspoort innemen.quote:
Je praat waanzin en maakt de Nederlandse cultuur belachelijk. Als Nederland identiek is aan bijv het Midden-Oosten, waarom gaat het hier dan zo goed? Je gelooft niet echt dat cultuur niks meer is dan stamppot en schaatsen, daarom ga ik er verder niet over in discussie.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben bekend met de hele 'het gaat om niet-compatibele culturen' onderbouwing. Al legio malen gelezen.
Maar ik was me er inderdaad nog niet van doordrongen dat het plan dan is om 4,7 miljoen mensen door te gaan lichten, 'of ze wel Nederlands genoeg zijn en/of een cultuur beleven die compatibel is met de Nederlandse (want de chinezen moeten kunnen blijven, die werken zo hard en koken zo lekker)'.
Het ministerie van OCW gaat het druk krijgen met al die culturele casestudies.
Wordt ook een leuke voor het bestuursrecht, het concretiseren van 'Nederlands genoeg'. Hoeveel keer stamppot per maand stel jij voor? En hoe weegt dat tov schaatsen? Krijg je meer punten voor jonge of voor belegen Gouda?
Ik ridiculiseer inderdaad. Wellicht flauw van me, maar ik had eigenlijk gehoopt dat je daaruit mijn echte vraag toch wel zou hebben gedestilleerd. Mijn fout. Serieus en specifiek dan;quote:Op maandag 12 januari 2026 15:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je praat waanzin en maakt de Nederlandse cultuur belachelijk. Als Nederland identiek is aan bijv het Midden-Oosten, waarom gaat het hier dan zo goed? Je gelooft niet echt dat cultuur niks meer is dan stamppot en schaatsen, daarom ga ik er verder niet over in discussie.
Howard's antwoord is vooralsnog een leuke 'maak je daar maar nog geen zorgen om, voor die mensen komen we nog niet' in-slaap-sus poging die ik ook wel even mee wil spelen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik wist al wel dat een gezin wat al generaties lang niet of nauwelijks integreert op het deportatielijstje zou komen hoor.
Mijn vragen gaan meer over de randgevallen; de nét-niet/welletjes. Waar valt dat kantelpunt van wel/niet genoeg vernederlandst? Beschrijf de '5,5 migrant' eens.
[..]
Kan je dan objectieve criteria geven voor welke migranten wel welkom zijn en welke niet?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je praat waanzin en maakt de Nederlandse cultuur belachelijk. Als Nederland identiek is aan bijv het Midden-Oosten, waarom gaat het hier dan zo goed? Je gelooft niet echt dat cultuur niks meer is dan stamppot en schaatsen, daarom ga ik er verder niet over in discussie.
Maar dan wel lactase pillen in het basispakket. Het belonen van lactose-intolerante mensen die wel een écht Nederlands hart voor de zaak hebben en gewoon trouw kaas nassen.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:06 schreef Isdatzo het volgende:
Laten we eens beginnen met mensen die geen kaas lusten 'stimuleren' te (r)emigreren.
Ik reageerde op de -in jouw ogen- discrepantie van rechts/conservatieve mannen die toch zelf immigrant of een immigrant als partner hadden. Niet over waar de grens van de Nederlandse cultuur is.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ridiculiseer inderdaad. Wellicht flauw van me, maar ik had eigenlijk gehoopt dat je daaruit mijn echte vraag toch wel zou hebben gedestilleerd. Mijn fout. Serieus en specifiek dan;
[..]
Howard's antwoord is vooralsnog een leuke 'maak je daar maar nog geen zorgen om, voor die mensen komen we nog niet' in-slaap-sus poging die ik ook wel even mee wil spelen.
Kan / wil (durf) jij dat wel (te) concretiseren, het randgeval?
Ik heb helemaal niet gezegd dat 'zij die niet ingegreren moeten weg'. Ik zeg dat de huidige massale immigratie uit niet-compatibele landen de Nederlandse samenleving gaat ontwrichten.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Kan je dan objectieve criteria geven voor welke migranten wel welkom zijn en welke niet?
Want tot nu toe lees ik vooral 'zij die niet integregen moeten weg'. Maar hoe weet jij van te voren of ze wel of niet goed gaan integreren?
Wat zijn dan niet-compatibele landen en waarom zijn ze niet-compatibel?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat 'zij die niet ingegreren moeten weg'. Ik zeg dat de huidige massale immigratie uit niet-compatibele landen de Nederlandse samenleving gaat ontwrichten.
Bijvoorbeeld de islamitische landen. Ze zijn niet compatibel omdat de normen en waarden van de mensen uit deze landen haaks staan op de Nederlandse normen en waarden.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat zijn dan niet-compatibele landen en waarom zijn ze niet-compatibel?
Nou ja, wat mij betreft zijn er ook Nederlanders die mijn normen en waarden niet dragen. Hoe gaan we daar dan mee om?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de islamitische landen. Ze zijn niet compatibel omdat de normen en waarden van de mensen uit deze landen haaks staan op de Nederlandse normen en waarden.
Die Nederlanders die hebben we nu eenmaal, daar verander je niks aan. Het huidige migratietempo is -grotendeels- een politieke keuze.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nou ja, wat mij betreft zijn er ook Nederlanders die mijn normen en waarden niet dragen. Hoe gaan we daar dan mee om?
Is het dan niet ook verstandig om naast eventueel strenger migratiebeleid ook in te zetten op betere integratie?
Ik weet dat zij een vermeende hypocrisie (tegen migratie zijn als migrant / met migrant als partner) zelf niet zo zien (omdat het ze om cultuur en normen en waarden gaat), en zélfs als die hypocrisie er wel zou zijn, dat het geen argument is tegen hun standpunten omtrent migratie. Al ben ik zelf zo hypocriet als de neten, dat verandert niets aan het (on)gelijk van mijn argumenten.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik reageerde op de -in jouw ogen- discrepantie van rechts/conservatieve mannen die toch zelf immigrant of een immigrant als partner hadden. Niet over waar de grens van de Nederlandse cultuur is.
(waarvan ik dan nog kan zeggen dat ondanks dat zo'n grens fluide is en lastig hard aan te wijzen, dat niet wil zeggen dat de Nederlandse cultuur niet bestaat)
Helder.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat 'zij die niet ingegreren moeten weg'. Ik zeg dat de huidige massale immigratie uit niet-compatibele landen de Nederlandse samenleving gaat ontwrichten.
Hebben we het over de gebroedelijke landelijke normen en waarden van de unificatie in BMW-rijders in alle soorten en maten uit de sportschool?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de islamitische landen. Ze zijn niet compatibel omdat de normen en waarden van de mensen uit deze landen haaks staan op de Nederlandse normen en waarden.
ze krijgen toch al voorrang op jonge nederlandse kinderen voor een woningquote:Op maandag 12 januari 2026 15:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is het dan niet ook verstandig om naast eventueel strenger migratiebeleid ook in te zetten op betere integratie?
Dan zijn jouw normen en waarden niet gelijk aan de mijne, mijn ervaring met moslims is dat die juist wel normen en waarden hebben die hier prima passen. Ze sturen hun kinderen vaak ook bewust naar (strengere) christelijke scholen 'want daar krijg je tenminste normen en waarden mee'.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onwaar en dat weet jij best. Dus stop maar met je getroll.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze krijgen toch al voorrang op jonge nederlandse kinderen voor een woning
Bovendien zal het Openbaar onderwijs net zo goed worden gekozen voor normen en waarden. Het is toch vaak een 'package deal' waarbij men de score van een school met de eerste indrukken afweegt.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zijn jouw normen en waarden niet gelijk aan de mijne, mijn ervaring met moslims is dat die juist wel normen en waarden hebben die hier prima passen. Ze sturen hun kinderen vaak ook bewust naar (strengere) christelijke scholen 'want daar krijg je tenminste normen en waarden mee'.
Je moet niet dat kleine percentage strenge moslims, vergelijkbaar aan de SGP hier, als standaard nemen voor alle moslims.
Het was ook niet mijn bedoeling om hier openbaar onderwijs als minderwaardig oid af te zetten, maar om aan te geven dat moslims die ik ken juist op zoek zijn naar normen en waarden die we hier over het algemeen juist kunnen waarderen.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bovendien zal het Openbaar onderwijs net zo goed worden gekozen voor normen en waarden. Het is toch vaak een 'package deal' waarbij men de score van een school met de eerste indrukken afweegt.
Geen kabinet heeft illegale migranten naar de VS gehaald, alhoewel die indruk wel werd gewekt bij de regering-Biden.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die illegale migranten zijn met name hierheen gehaalde arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika, iets wat gedoogd wordt door de rechtse kabinetten. Dat besef je je?
Nee hoor, maar in de VS en de een aantal Europese landen zou dit een goed idee zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat schreef ik niet. Ik stelde je een vraag.
Blijkbaar vindt een Musk die retweet dat remigratie overal de norm zou moeten zijn dat iedereen moet remigreren.
Ik zou geen probleem hebben met de manier van werken zoals die van ICE. Het zou wel tot een chaos leiden, maar dat is alleen maar een uitgelezen kans om relschoppers en mensen die voor eigen rechter denken te kunnen spelen ongenadig hard aan te pakken.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Helder.
Door DTenV? Zoals ze dat nu al doen, of ook de ICE methode?
Ik neem aan dat je daarbij nog niet sorteert op 'genoeg cultuur'? Dwz, een zeer ver-Nederlands-te illegaal moet er nog steeds uit? Dat hele 'ben je wel cultuur genoeg' gaat later pas relevant zijn, maar niet voor deze groep?
Stimuleren van een terugkeer naar het herkomstland kun je op verschillende manieren aanpakken. Bijvoorbeeld een verdrag sluiten met het herkomstland waarbij zij inzetten op de terugkeer van zulke mensen en dit bereid zijn te faciliteren. Meestal is dat ook wel het geval omdat zulke landen goede (hoog)opgeleide mensen vaak juist verliezen aan het buitenland. Daarnaast kun je ook werken met subsidies, bijvoorbeeld een flinke financiële tegemoetkoming voor elk individu of gezin dat teruggaat naar het herkomstland en tevens bereid is het Nederlandse paspoort in te leveren (als men die bezit).quote:Op maandag 12 januari 2026 15:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee wie je daarmee bedoelt.
Nederland is geen Islamitisch land, de normen en waarden in een gemiddeld Islamitisch land zijn totaal anders.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was ook niet mijn bedoeling om hier openbaar onderwijs als minderwaardig oid af te zetten, maar om aan te geven dat moslims die ik ken juist op zoek zijn naar normen en waarden die we hier over het algemeen juist kunnen waarderen.
Kijk eens in welk topic je zit. Het is het Nederlandse politiek topic. En ja, ook in Nederland zijn illegale migranten de arbeidsmigranten, vaak uit Zuid-Amerika. Om de 'hardwerkende ondernemer' nog wat meer winst te geven.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geen kabinet heeft illegale migranten naar de VS gehaald, alhoewel die indruk wel werd gewekt bij de regering-Biden.
[..]
Ik zou zeggen: goed voorbeeld doet volgen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef Beathoven het volgende:
Blijkbaar vindt een Musk die retweet dat remigratie overal de norm zou moeten zijn dat iedereen moet remigreren.
Dan zou de USA ook een krimpende bevolking hebben , dat zou niet goed zijnquote:Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef Beathoven het volgende:
Dit geldt ook voor een ingenieur uit Jakarta?quote:Op maandag 12 januari 2026 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was ook geen kritiek, je deelde het vanuit jouw ervaring en soort van citeerde iemand anders.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was ook niet mijn bedoeling om hier openbaar onderwijs als minderwaardig oid af te zetten, maar om aan te geven dat moslims die ik ken juist op zoek zijn naar normen en waarden die we hier over het algemeen juist kunnen waarderen.
Het betreft in Nederland in veel gevallen mensen die zijn geen verblijfsvergunning hebben gekregen en daarna in de illegaliteit belanden. Zie ook: Uitgeprocedeerde asielzoekers nauwelijks uitgezet en Van alle migranten die Nederland moesten verlaten, vertrok maar een derde echt.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kijk eens in welk topic je zit. Het is het Nederlandse politiek topic. En ja, ook in Nederland zijn illegale migranten de arbeidsmigranten, vaak uit Zuid-Amerika. Om de 'hardwerkende ondernemer' nog wat meer winst te geven.
Oh. dat was het?quote:Op maandag 12 januari 2026 16:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nederland is geen Islamitisch land, de normen en waarden in een gemiddeld Islamitisch land zijn totaal anders.
Wat had je anders verwacht in een Westers land dat van origine een Christelijke-Joodse inslag kent? Er is totaal geen reden om dat aan te passen. Dit is ook weer een mooi voorbeeld van integratie: het is aan nieuwkomers en diens kinderen zich aan te passen aan de cultuur hier, niet vice-versa.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Openbare scholen zijn eigenlijk altijd wel wat 'multi-cultureel' geweest. Zelfs voor migratie helemaal niet zo'n issue was. We hadden o.a. Joodse leerlingen op school vroeger, ook wel een Moslim gehad later. Godsdienst in de vroege jaren '90 was o.a. met verhalen uit de Bijbel en dia's bekijken van de godsdienstjuf haar bezoeken aan Israel. 89.5% Christendom 9,5% over het Jodendom en 0.5% 'overige', waar we snel doorheen skipten.
Hoe bedoel je dit? Jij vind de enorme toename in Islamitische (basis)scholen een goede ontwikkeling?quote:Op maandag 12 januari 2026 16:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Volgens mij is het allemaal stukken beter georganiseerd nu. Ben blij dat ook Moslims breder kiezen dan voorheen.
Het gaat veel meer om deze groepen:quote:Op maandag 12 januari 2026 16:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het betreft in Nederland in veel gevallen mensen die zijn geen verblijfsvergunning hebben gekregen en daarna in de illegaliteit belanden. Zie ook: Uitgeprocedeerde asielzoekers nauwelijks uitgezet en Van alle migranten die Nederland moesten verlaten, vertrok maar een derde echt.
Ik heb het dan ook over illegale migranten, geen andere groepen. Zulke Brazilianen zouden allemaal terug moeten naar Brazilië. En migranten na het afwijzen van een verblijfsvergunning zijn natuurlijk wél illegaal. Zie ook:quote:Op maandag 12 januari 2026 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat veel meer om deze groepen:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)llegaal-in-nederland
https://nos.nl/artikel/25(...)verder-naar-ons-land
Die zijn groter en veroorzaken vaak ook meer overlast.
Sowieso heb jij het over illegale migranten, iemand die hier asiel zoekt is geen illegale migrant. Ook na afwijzing is de migratie zelf niet plots illegaal. Ja, er zijn afgewezen asielzoekers die niet terug kunnen (konden ze dat wel, dan waren ze uitgezet, de Dienst Terugkeer en Vertrek is daarin behoorlijk efficiënt). Maar die groep is volgens alle cijfers veel kleiner dan de groep illegale arbeidsmigranten die hier door bedrijven heen worden gehaald.
quote:Een migrant zonder geldige verblijfsvergunning wordt in Nederland als een ongedocumenteerde beschouwd en bevindt zich in een illegale verblijfssituatie, hoewel het verblijf op zichzelf meestal niet strafbaar is, maar wel kan leiden tot opsluiting en uitzetting. Deze personen hebben geen recht op legale arbeid en voorzieningen, en worden vaak aangeduid met termen als 'ongedocumenteerd' in plaats van 'illegaal'.
Wat betekent dit?
Geen rechtmatig verblijf: Zonder vergunning is het verblijf in Nederland niet toegestaan onder de Vreemdelingenwet, ongeacht de reden of duur.
Niet direct strafbaar: Het verblijf is op zichzelf geen strafbaar feit in Nederland, wat betekent dat je er niet voor gearresteerd wordt zoals voor een misdrijf.
Risico op detentie en uitzetting: Als je wordt aangetroffen zonder papieren, loop je het risico in vreemdelingendetentie te worden geplaatst en uitgezet te worden naar het land van herkomst, vooral als er een terugkeertermijn is overschreden of er een inreisverbod is.
Geen werk en sociale zekerheid: Je mag niet legaal werken en hebt geen recht op sociale voorzieningen; werkgevers die ongedocumenteerden in dienst nemen, riskeren hoge boetes.
Bron: Google Gemini
Ja de geschiedenis kijkt mee.quote:Op maandag 12 januari 2026 17:01 schreef -XOR- het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)groenland-beschermen
Rutte moet een beetje oppassen dat hij niet als een soort Johannes Heesters de geschiedenisboeken ingaat.
Illegale migranten zijn dus vooral de door rechts gedoogde illegale arbeidsmigranten. Dat we het daar dan maar over eens zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over illegale migranten, geen andere groepen. Zulke Brazilianen zouden allemaal terug moeten naar Brazilië. En migranten na het afwijzen van een verblijfsvergunning zijn natuurlijk wél illegaal. Zie ook:
[..]
quote:Op maandag 12 januari 2026 17:36 schreef Slobeend het volgende:
Piri heeft gesproken. Toch niet hypocriet!!!
quote:Op maandag 12 januari 2026 17:43 schreef Perrin het volgende:
[..]Nou dat zal veel mensen gerust teleurstellen.
Ik heb het al eens vaker gezegd maar iedereen denkt dat Rutte een meester strateeg of manipulator is. Maar dat blijkt uit weinig zaken. Als VVD-man en premier kreeg hij weinig voor elkaar, het waren vooral de coalitiepartners die de ideologische lijnen uitzetten. En nu bij de NAVO lijkt hetzelfde weer te gebeuren.quote:Op maandag 12 januari 2026 17:42 schreef -XOR- het volgende:
dat Rutte hem stiekem ook een achterlijke debiel vindt is het meteen met hem gedaan en wordt op dat mo
Volgens mij heeft hij in principe maar één trucje dat hij steeds op een net iets andere manier toepast, maar het komt in principe neer op zonder enige morele scrupules of schaamte op de meest joviale manier te onderhandelen om zo een voor zijn doel hoogst haalbare balans te vinden. John Nash met een schaterlach.quote:Op maandag 12 januari 2026 17:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb het al eens vaker gezegd maar iedereen denkt dat Rutte een meester strateeg of manipulator is. Maar dat blijkt uit weinig zaken. Als VVD-man en premier kreeg hij weinig voor elkaar, het waren vooral de coalitiepartners die de ideologische lijnen uitzetten. En nu bij de NAVO lijkt hetzelfde weer te gebeuren.
Mensen snappen niet - en dat begrijp ik - dat iemand zo weinig principes heeft en het conformisme tot kunst heeft verheven.
Het heeft hem tot in de hoogste regionen gekatapulteerd. Maar nu? De geschiedenis kijkt over zijn schouder mee.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij in principe maar één trucje dat hij steeds op een net iets andere manier toepast, maar het komt in principe neer op zonder enige morele scrupules of schaamte op de meest joviale manier te onderhandelen om zo een voor zijn doel hoogst haalbare balans te vinden. John Nash met een schaterlach.
Maar doelen impliceert alsof hij (morele) waarden nastreeft. Ik denk dat hij nastreeft dat hij een mooie functie mag bekleden waarin hij moet functioneren als "linking pin" en een dagbesteding heeft. Vrouw noch kinderen he.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij in principe maar één trucje dat hij steeds op een net iets andere manier toepast, maar het komt in principe neer op zonder enige morele scrupules of schaamte op de meest joviale manier te onderhandelen om zo een voor zijn doel hoogst haalbare balans te vinden. John Nash met een schaterlach.
Zijn doel is het redden van de NAVO, maar het lijkt een soort hol doel te zijn. Hij lijkt in staat om als Trump Groenland annexeert nog te kunnen beweren dat de NAVO niet verloren hoeft te zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar doelen impliceert alsof hij (morele) waarden nastreeft. Ik denk dat hij nastreeft dat hij een mooie functie mag bekleden waarin hij moet functioneren als "linking pin" en een dagbesteding heeft. Vrouw noch kinderen he.
Als de situatie draait en wordt wél oppertuun om bijvoorbeeld met Rusland te praten dan zal hij schaterlachend met Poetin een persconferentie houden, of een grapje met Medvedev maken.
Jij en ik zijn ideologisch behoorlijk geharnast. Bij tijd en wijlen schreeuwen of schelden wij. Dat komt omdat wij bepaalde waarden nastreven. Je moet je eens voorstellen om geen waarden te hebben maar het uitoefenen van de functie gewoon leuk te vinden.
is niet mijn ideequote:Op maandag 12 januari 2026 18:39 schreef capricia het volgende:
[modbreak]
Zoek maar een andere vergelijking.
Nazi-shit gaat weg.
[/modbreak]
Zijn doel is het beschermen van de NAVO lidstaten.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zijn doel is het redden van de NAVO, maar het lijkt een soort hol doel te zijn. Hij lijkt in staat om als Trump Groenland annexeert nog te kunnen beweren dat de NAVO niet verloren hoeft te zijn.
Dat probeert hij te bewerktstelligen met een continue stroom aan kritiek op Europa en een heel Pino-pak aan veren in de kont van Trump, dat is mijn hele punt: het zou kunnen werken, maar gaat het mis (en die kans is behoorlijk aanwezig) dan staat hij er niet best op.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zijn doel is het beschermen van de NAVO lidstaten.
En hij doet exact wat Groenland wil: https://www.trouw.nl/buit(...)ek-te-zijn~bbc0cf3d/
Die willen een NAVO missie in hun land.
Hij bewerkstelligt het door de feiten te noemen. Dat hij Trump niet continue aanvalt klinkt misschien vervelend voor sommige mensen, maar een NAVO-baas die ruzie zoekt met de VS zou pas echt vervelend zijn, ipv alleen maar zo klinken.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat probeert hij te bewerktstelligen met een continue stroom aan kritiek op Europa en een heel Pino-pak aan veren in de kont van Trump, dat is mijn hele punt: het zou kunnen werken, maar gaat het mis (en die kans is behoorlijk aanwezig) dan staat hij er niet best op.
Hij hoeft Trump ook niet aan te vallen of ruzie met hem te zoeken, maar soms kan het allemaal wel net even wat sjieker met rekenschap gevend van het feit dat de Europese landen geen slaafjes zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij bewerkstelligt het door de feiten te noemen. Dat hij Trump niet continue aanvalt klinkt misschien vervelend voor sommige mensen, maar een NAVO-baas die ruzie zoekt met de VS zou pas echt vervelend zijn, ipv alleen maar zo klinken.
Nee, dat kan het bij Trump niet. Je kunt eigenlijk het best hem zo groot mogelijke cadeaus geven. Zo werkt het bij hem nou eenmaal. En dan doe je dat dus, in het grote belang.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij hoeft Trump ook niet aan te vallen of ruzie met hem te zoeken, maar soms kan het allemaal wel net even wat sjieker.
Dat is mijn punt dus, het is helemaal niet zo zeker dat die 'grote cadeaus' blijven werken en als dat faalt heb je je ziel en je moeder verkocht en dan sta je alsnog met lege handen.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat kan het bij Trump niet. Je kunt eigenlijk het best hem zo groot mogelijke cadeaus geven. Zo werkt het bij hem nou eenmaal. En dan doe je dat dus, in het grote belang.
Het is de enige manier die wel werkt.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is mijn punt dus, het is helemaal niet zo zeker dat die 'grote cadeaus' blijven werken en als dat faalt heb je je ziel en je moeder verkocht en dan sta je alsnog met lege handen.
Wat moet hij dan wel doen om zijn doelstelling te behalen?quote:Op maandag 12 januari 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat probeert hij te bewerktstelligen met een continue stroom aan kritiek op Europa en een heel Pino-pak aan veren in de kont van Trump, dat is mijn hele punt: het zou kunnen werken, maar gaat het mis (en die kans is behoorlijk aanwezig) dan staat hij er niet best op.
Zoals ik al schreef zou hij het allemaal wel ietsje sjieker kunnen brengen en niet doen alsof de Europese landen ontvangers van Amerikaanse goedertierenheid zijn die zich vooral heel nederig moeten opstellen.quote:Op maandag 12 januari 2026 19:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat moet hij dan wel doen om zijn doelstelling te behalen?
Wat is er trouwens nou precies 'niet sjiek' in dit artikel?quote:Op maandag 12 januari 2026 20:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef zou hij het allemaal wel ietsje sjieker kunnen brengen en niet doen alsof de Europese landen ontvangers van Amerikaanse goedertierenheid zijn die zich vooral heel nederig moeten opstellen.
Toch ben ik weleens benieuwd wat Rutte zelf over de hele Navo/Groenland denkt.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het heeft hem tot in de hoogste regionen gekatapulteerd. Maar nu? De geschiedenis kijkt over zijn schouder mee.
"NAVO-lidstaten moeten er samen voor zorgen dat Groenland wordt beschermd tegen landen als Rusland en China" bijvoorbeeld, schiet me dan een beetje in het verkeerde keelgat. Het komt allemaal heel erg over alsof Europa heel erg tekortschiet en Trump ze daar steeds terecht op zou wijzen, zij het op een wat onconventionele manier.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is er trouwens nou precies 'niet sjiek' in dit artikel?
Heel Groenland wordt verdedigd door pak hem beet 200 Deense soldaten. Dus eigenlijk helemaal niks.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"NAVO-lidstaten moeten er samen voor zorgen dat Groenland wordt beschermd tegen landen als Rusland en China" bijvoorbeeld, schiet me dan een beetje in het verkeerde keelgat. Het komt allemaal heel erg over alsof Europa heel erg tekortschiet en Trump ze daar steeds terecht op zou wijzen, zij het op een wat onconventionele manier.
Dat is gewoon een ware en terechte zin, aangezien Rusland en China steeds actiever zijn in het arctische gebied. Daar werd al over gesproken voor Trump over Groenland begon.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"NAVO-lidstaten moeten er samen voor zorgen dat Groenland wordt beschermd tegen landen als Rusland en China" bijvoorbeeld, schiet me dan een beetje in het verkeerde keelgat. Het komt allemaal heel erg over alsof Europa heel erg tekortschiet en Trump ze daar steeds terecht op zou wijzen, zij het op een wat onconventionele manier.
De grootste aanvallen worden gedaan door drieëneenhalve Canadees die een fles whiskey komen brengen, dus het valt allemaal wel mee met die onmiddellijke dreiging. Tevens hebben de Denen de Amerikanen recht gegeven op ongeveer ongebreidelde Amerikaanse aanwezigheid. De Amerikanen hebben zelf hun aanwezigheid op Groenland afgebouwd en de Denen hebben hun defensie op Groenland al versterkt. Frederiksen en de MinBuZa van Denemarken hebben dat de VS meerdere keren laten weten maar die hebben daar totaal geen boodschap aan en geven gewoon de middelvinger.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Heel Groenland wordt verdedigd door pak hem beet 200 Deense soldaten. Dus eigenlijk helemaal niks.
Ik ben het grotendeels met je eens,als de vs wilt dan kunnen ze daar waarschijnlijk een enorme basis bouwen, maar in een scenario VS vs China ligt Groenland wel op een strategische plek.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De grootste aanvallen worden gedaan door drieëneenhalve Canadees die een fles whiskey komen brengen, dus het valt allemaal wel mee met die onmiddellijke dreiging. Tevens hebben de Denen de Amerikanen recht gegeven op ongeveer ongebreidelde Amerikaanse aanwezigheid. De Amerikanen hebben zelf hun aanwezigheid op Groenland afgebouwd en de Denen hebben hun defensie op Groenland al versterkt. Frederiksen en de MinBuZa van Denemarken hebben dat de VS meerdere keren laten weten maar die hebben daar totaal geen boodschap aan en geven gewoon de middelvinger.
De enige die Groenland bedreigt is Amerika. Om dan te doen alsof Rusland en China het gevaar zijn staat nogal ver van de werkelijkheid. Wat dat betreft is het bizar hoe Rutte in plaats van Amerika op hun plaats te zetten steeds maar doet alsof wij het probleem zijn. Maargoed we kennen hem in Nederland ook vooral ervan dat hij met elke leugen weg kan komen. Waarom we dat glasharde liegen dan goed zouden praten of doen alsof het in ons belang is begrijp ik niet helemaal.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon een ware en terechte zin, aangezien Rusland en China steeds actiever zijn in het arctische gebied. Daar werd al over gesproken voor Trump over Groenland begon.
als ik moet kiezen , laat dan de bescherming van Groenland maar aan de USA over .quote:Op maandag 12 januari 2026 20:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De enige die Groenland bedreigt is Amerika. Om dan te doen alsof Rusland en China het gevaar zijn staat nogal ver van de werkelijkheid. Wat dat betreft is het bizar hoe Rutte in plaats van Amerika op hun plaats te zetten steeds maar doet alsof wij het probleem zijn. Maargoed we kennen hem in Nederland ook vooral ervan dat hij met elke leugen weg kan komen. Waarom we dat glasharde liegen dan goed zouden praten of doen alsof het in ons belang is begrijp ik niet helemaal.
Rutte moet voor onze veiligheid zorgen als baas van de NAVO hij doet het tegenovergestelde met deze manier van optreden waar hij Trump's gedrag constant prijst. Zo met de sloophamer internationaal recht als iets uit het verleden verlaren is totaal niet in ons belang en Rutte die het vergoeilijkt ook niet.
Rutte zou beter realistisch kunnen zijn en aangeven NAVO is dood behalve op papier we moeten ons voorbereiden op de tijd na NAVO. Of gezien hij overduidelijk vele malen te licht is voor deze functie, kan hij ook het stokje overdragen aan iemand die wel geschikt is. Dit is niveau Faber wat Rutte hier laat zien.
De VS en Denemarken zijn de enigen met skin in the game en de VS heeft de militaire aanwezigheid de laatste jaren sterk afgebouwd dus blijkbaar valt het allemaal wel mee:quote:Op maandag 12 januari 2026 20:44 schreef Hanca het volgende:
Hier, allemaal voor Trump over Groenland begon:
https://magazines.defensie.nl/allehens/2018/03/01_column
https://militairespectato(...)litieke-krachtenveld
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/15/van-wie-is-de-noordpool/
https://decorrespondent.n(...)4d-36dd-73eaace54851
En het wordt nu heviger:
https://businessam.be/rus(...)het-noordpoolgebied/
Groenland is gewoon een strategisch gebied dat meer bescherming nodig heeft.
Zo vinden ook anderen dan Trump en Rutte:
https://www.demorgen.be/n(...)rgen-maken~b729c328/
https://www.trouw.nl/buit(...)lang-wordt~b729c328/
En het is niet alsof Denemarken ze practisch enige vorm van restrictie oplegt:quote:The U.S. has only one military base on Greenland today, the Pituffik Space Base, down from about 50 during the height of the Cold War.
https://fortune.com/2026/(...)t-greenland-denmark/
Dit is natuurlijk onzin:quote:According to the 2004 amendment, the United States is supposed to consult with Denmark and Greenland before it makes “any significant changes” in its military operations on the island. The 2004 amendment, which was signed by Gen. Colin L. Powell, who was then the secretary of state, explicitly recognizes Greenland as “an equal part of the Kingdom of Denmark.”
Peter Ernstved Rasmussen, a Danish defense analyst, said that in practice, if American forces made reasonable requests, “the U.S. would always get a yes.”
“It is a courtesy formula,” he said. “If the U.S. wanted to act without asking, it could simply inform Denmark that it is building a base, an airfield or a port.”
https://www.nytimes.com/2(...)us-defense-pact.html
Ik kan me altijd prima over mijn antipathieën heenzetten om iemands daden te beoordelen.quote:Misschien iets verder denken dan 'slechte Trump, ik haat hem'.
Misschien iets verder denken dan mensen prijzen Rutte dus Rutte doet het geweldig.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:44 schreef Hanca het volgende:
Hier, allemaal voor Trump over Groenland begon:
https://magazines.defensie.nl/allehens/2018/03/01_column
https://militairespectato(...)litieke-krachtenveld
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/15/van-wie-is-de-noordpool/
https://decorrespondent.n(...)4d-36dd-73eaace54851
En het wordt nu heviger:
https://businessam.be/rus(...)het-noordpoolgebied/
Groenland is gewoon een strategisch gebied dat meer bescherming nodig heeft.
Zo vinden ook anderen dan Trump en Rutte:
https://www.demorgen.be/n(...)rgen-maken~b729c328/
https://www.trouw.nl/buit(...)lang-wordt~b729c328/
Misschien iets verder denken dan 'slechte Trump, ik haat hem'.
https://www.politico.eu/a(...)d-threats-chill-out/quote:NATO boss on Trump’s Greenland threats: Chill out, this is fine
The alliance is “not at all” in crisis, Secretary-General Mark Rutte insisted.
Wij zelf hebben ook nog voor een half miljard aan handel met Iran.quote:Op maandag 12 januari 2026 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als EU 4,5 miljard per jaar, dat is meer dan ik had verwacht:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran
De 4.5 miljard omvat import en export. Totaalbedrag aan handel dacht ik. Dat is, zeker gezien de grootte van Iran, echt peanuts.quote:Op maandag 12 januari 2026 23:38 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Wij zelf hebben ook nog voor een half miljard aan handel met Iran.
[ x ]
Missen we weinig gaan dus.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 07:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De 4.5 miljard omvat import en export. Totaalbedrag aan handel dacht ik. Dat is, zeker gezien de grootte van Iran, echt peanuts.
Ook in bijvoorbeeld Spitsbergen is dit aan de orde.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon een ware en terechte zin, aangezien Rusland en China steeds actiever zijn in het arctische gebied. Daar werd al over gesproken voor Trump over Groenland begon.
Volgens mij ben je pas een prutser als je als Navo secretaris generaal de Navo dood verklaart, dan had Stef Blok wel secretaris generaal kunnen worden “de NAVO is af”. Het lijkt mij juist Rutte’s taak om alles op alles te zetten om te pogen de Navo samen te houden.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Rutte zou beter realistisch kunnen zijn en aangeven NAVO is dood behalve op papier we moeten ons voorbereiden op de tijd na NAVO. Of gezien hij overduidelijk vele malen te licht is voor deze functie, kan hij ook het stokje overdragen aan iemand die wel geschikt is. Dit is niveau Faber wat Rutte hier laat zien.
Maar het zal ook niks spannends zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 07:56 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Missen we weinig gaan dus.
Meteen mee stoppen.
Wordt mijn Dubai Chocolat en Saffraan Latte dan noch duurder, dat kun je toch niet menen?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 07:56 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Missen we weinig gaan dus.
Meteen mee stoppen.
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wordt mijn Dubai Chocolat en Saffraan Latte dan noch duurder, dat kun je toch niet menen?
Iemand hem verteld dat ze dat al zijn?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 08:53 schreef KaheemSaid het volgende:
Wel bijzonder dat Trump zei “als Rusland Spitsbergen pakt worden we directe buren en dat willen we niet hebben.
Zou hij Spitsbergen kunnen aanwijzen op een kaart?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Iemand hem verteld dat ze dat al zijn?
Hij heeft geen wereldbol, alleen een kaart. Laat dat maar zo, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Iemand hem verteld dat ze dat al zijn?
En dat is nu dus het voorstel van Rutte.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:51 schreef Tomatenboer het volgende:
De Denen kunnen dat prima verdedigen met NAVO hulp, net zoals er in andere landen verhoogde NAVO activiteit is, zoals bijvoorbeeld in Polen of de Baltische staten.
Ik denk dat het bij Trump toch anders werkt. Hij wil het - net als Venezuela - 'onder controle' hebben vanwege de grondstoffen en dan in het bijzonder de olie. De rest wordt er bij verzonnen. En zoals we al meerdere keren gezien hebben wordt er niet echt goed over nagedacht nu blijkt dat geen enkele oliemaatschappij het ziet zitten om vele miljarden in Venezuela te investeren met een zeer onzekere payback.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft geen wereldbol, alleen een kaart. Laat dat maar zo, zou ik zeggen.
Maar er is wel gewoon steeds meer (militaire) activiteit van zowel Rusland als China in de poolgebieden. Tot een jaar of 8/10 geleden was het er vrij rustig. Dat er nu dus weer aandacht is voor de beveiliging van Groenland die de laatste decennia was afgebouwd, is logisch. En ja, die activiteit heeft te maken met meer mogelijkheden door smeltend ijs, ook met grondstoffen. Niemand die dat zal ontkennen. Biden had niet voor niets ook extra aandacht voor Groenland: https://polarconnection.org/greenland-biden-blinken-strategy/
En ja, in Trumps hoofd gaat het dan al snel naar "ik moet het verdedigen, er liggen grondstoffen, als ik het verdedig wil ik het land dan ook hebben". En dat is natuurlijk verwerpelijk, maar dat maakt deel 1 van die zin "ik moet het verdedigen" nog niet onwaar. De Denen kunnen dat gewoon niet, dat geven ze zelf ook toe.
Nee, dus. Want wat deed Blinken dan op Groenland? Of wou je zeggen dat er geen verschil is tussen Trump en Biden?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij Trump toch anders werkt. Hij wil het - net als Venezuela - 'onder controle' hebben vanwege de grondstoffen en dan in het bijzonder de olie. De rest wordt er bij verzonnen.
Als je dit wil oplossen, ben je misschien beter af te gaan kijken naar vermogen want er zijn natuurlijk nog veel meer vermogenden Nederlanders die in een goedkope sociale huurwoning wonen en prima in staat zijn op de markt een woning te huren of kopen. Het zou wat mij betreft niet zo veel uit moeten maken of je nu vermogen in stenen of bijvoorbeeld in aandelen hebt zitten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:04 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen in Nederland: zo'n 10.000 mensen wonen in een sociale huurwoning van een corporatie en hebben ondertussen nog 1 of meerdere eigen woningen in de verhuur: https://www.trouw.nl/econ(...)koopwoning~bc134a28/
Ik denk toch dat het tijd wordt om bij bepaalde inkomens de huur te gaan verhogen. Mensen uit huis zetten ben ik niet zo van, maar dan financieren die mensen in elk geval de woningcorporaties zo dat die het geld kunnen besteden waar het voor bedoeld is.
Vermogen is alleen een veel lastigere parameter dan inkomen. Zeker bij iemand die veel aandelen heeft in 1 bedrijf kan dat enorm fluctueren. Inkomen is wat dat betreft veel stabieler. Maar eens dat in elk geval inkomen uit vermogen dan wel deel van de inkomensberekening moet zijn, zo hou je toch rekening met het vermogen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je dit wil oplossen, ben je misschien beter af te gaan kijken naar vermogen want er zijn natuurlijk nog veel meer vermogenden Nederlanders die in een goedkope sociale huurwoning wonen en prima in staat zijn op de markt een woning te huren of kopen. Het zou wat mij betreft niet zo veel uit moeten maken of je nu vermogen in stenen of bijvoorbeeld in aandelen hebt zitten.
Ik ben geen econoom, maar als je met bepaalde waarde in de vele miljoenen of miljarden dingen voor elkaar krijgt in de wereld en dingen kunt vergaren, dan is het anderzijds ook mogelijk om dingen voor elkaar te krijgen om die waarde niet voor de 15 aan de top van de piramide, maar voor vele miljoen personen te laten werken, bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vermogen is alleen een veel lastigere parameter dan inkomen. Zeker bij iemand die veel aandelen heeft in 1 bedrijf kan dat enorm fluctueren. Inkomen is wat dat betreft veel stabieler. Maar eens dat in elk geval inkomen uit vermogen dan wel deel van de inkomensberekening moet zijn, zo hou je toch rekening met het vermogen.
Prima analyse, kan er weinig aan toe voegen. Als EU en NAVO moet je Trump niet al te serieus nemen en hem gewoon een beetje vleien, net doen alsof de VS gelijk is aan China en met allemaal absurde dreigende taal gaan slaan heeft totaal geen zin. Iedereen die denkt dat Trump daar van onder de indruk is heeft nul politiek inzicht.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij Trump toch anders werkt. Hij wil het - net als Venezuela - 'onder controle' hebben vanwege de grondstoffen en dan in het bijzonder de olie. De rest wordt er bij verzonnen. En zoals we al meerdere keren gezien hebben wordt er niet echt goed over nagedacht nu blijkt dat geen enkele oliemaatschappij het ziet zitten om vele miljarden in Venezuela te investeren met een zeer onzekere payback.
Voor Europa geldt eigenlijk dat er geen andere weg is dan de prijs voor Groenland heel erg hoog te maken. Dat kan door er - op uitnodiging van Denemarken en Groenland - zelf militairen te stationeren én door in Europees verband vooraf duidelijk te maken dat de prijs voor Trump heel hoog wordt als hij door zet (anti dwanginstrument inzetten, toegang tot de interne markt van Europa beperken en DSA nog een tandje opvoeren in plaats van afzwakken).
Tegelijkertijd is het sowieso onzin wat Trump zegt want hij kan op basis van een bestaand verdrag de hoeveelheid Amerikaanse militairen op Groenland gewoon uitbreiden.
Het ging nu om de vraag of je de huur bij sociale huur moet laten afhangen van inkomen of vermogen. Dan heb je het per definitie niet over miljarden en zelfs niet over miljoenen (op die 33 na die meer dan 10 huizen hebben en misschien nig hier en daar een vreemd zuinige miljonair).quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben geen econoom, maar als je met bepaalde waarde in de vele miljarden dingen voor elkaar krijgt in de wereld en dingen kunt vergaren, dan is het anderzijds ook mogelijk om dingen voor elkaar te krijgen om die waarde niet voor 15 aan de top van de piramide, maar voor vele miljoen personen te laten werken, bij wijze van spreken.
Als we hypersonische treinen kunnen laten rijden, kunnen we ook wel iets bedenken om lichtjaarvermogens eerlijker te spreiden en te cappen op redelijkere plafonds van miljoenen ipv miljarden.
En dat is alleen een eigen woning in Nederland hè.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:04 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen in Nederland: zo'n 10.000 mensen wonen in een sociale huurwoning van een corporatie en hebben ondertussen nog 1 of meerdere eigen woningen in de verhuur: https://www.trouw.nl/econ(...)koopwoning~bc134a28/
Ik denk toch dat het tijd wordt om bij bepaalde inkomens de huur te gaan verhogen. Mensen uit huis zetten ben ik niet zo van, maar dan financieren die mensen in elk geval de woningcorporaties zo dat die het geld kunnen besteden waar het voor bedoeld is.
Er is nog geen land minder geworden van een gezonder belastingsysteem. En mochten ze vertrekken, dan wordt een ander land er ook niet perse beter van.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging nu om de vraag of je de huur bij sociale huur moet laten afhangen van inkomen of vermogen. Dan heb je het per definitie niet over miljarden en zelfs niet over miljoenen (op die 33 na die meer dan 10 huizen hebben en misschien nig hier en daar een vreemd zuinige miljonair).
Eerlijke vermogensverdeling kan gewoon alleen als je het wereldwijd regelt en dat gaat gewoon niet lukken. Want ja, vrijwel al het vermogen is zeer makkelijk verplaatsbaar. Op 1 plek een cap er op zetten betekent dus gewoon dat het ergens anders heen gaat. Nog voor de regels in gaan (bij de geruchten al) is dat vermogen weg, dus zelfs een belasting die verschillende landen hebben die wordt geheven als vermogen een land verlaat heeft dan weinig zin.
Jeetje, waarom blijft die inflatie toch zo hoog?quote:De prijzen zijn het afgelopen jaar net zo hard gestegen als het jaar ervoor. Net als in 2024, kwam de inflatie over 2025 uit op 3,3 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee ligt de inflatie nog altijd ver van het gewenste niveau van zo'n 2 procent.
Oh...quote:Vorig jaar lagen de cao-lonen gemiddeld 5 procent hoger dan in 2024. Die loonstijging is weliswaar minder dan in de twee jaren ervoor, maar is wel een van de hoogste in de afgelopen veertig jaar.
Niet helemaal waar, bijvoorbeeld het CDA:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:20 schreef MoreDakka het volgende:
Tja, de enige partij die wat tegen scheefwonen wilde doen is altijd de VVD geweest. De rest heeft gewoon de boot gemist, dus die paar duizend mensen kun je beter met rust laten. Die hebben prima geboerd zo.
quote:Door een gelijk tarief voor de belastingaftrek van hypotheekrente, wil de partij de bevoordeling van de hoogste inkomens doen verdwijnen. Verder wil de ChristenUnie af van de aflossingsvrije hypotheken en schuldaflossing op het huis bevorderen. Ook moeten er meer mogelijkheden komen voor corporaties om huren te koppelen aan het inkomen. Op deze manier kunnen zij het zogeheten ‘scheefwonen’, dat wil zeggen mensen met een hoog inkomen en een lage huur, aanpakken.
Natuurlijk wordt een land er wel minder van als die vermogens op papier verhuizen, dat kost gewoon belastinggeld terwijl er verder niks verandert. En als de vermogenden ook daadwerkelijk zelf verhuizen, wordt een land daar ook minder van. Bedenk dat vermogenden vaak ondernemers zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er is nog geen land minder geworden van een gezonder belastingsysteem. En mochten ze vertrekken, dan wordt een ander land er ook niet perse beter van.
Waarmee er dus sprake is van een stijging van het reële inkomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jeetje, waarom blijft die inflatie toch zo hoog?
[..]
Oh...
Niet helemaal hetzelfde, het idee van de VVD is dat de huur dan 'marktconform' wordt. Niet het sociale huur maximum, waar al die andere plannen die jij linkt over gaan.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, bijvoorbeeld het CDA:
https://www.cda.nl/nieuws/cda-extreem-scheefwonen-tegengaan/
VVD, CDA, D66 en CU hebben er zelfs plannen op gepresenteerd:
https://nos.nl/artikel/22(...)ers-harder-aanpakken
En lokaal zie je ook CU en D66 er mee bezig:
https://denhaag.christenu(...)oningmarkt-zijn.html
https://www.destentor.nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
En CU pleitte er al in 2010 voor:
https://www.hypotheekrent(...)2-jaar-terugdringen/
[..]
Een hoge inflatie is prima als de CAO lonen harder stijgen. Ja, dan worden vermogens relatief minder waard, maar dat is eerder goed dan slecht, het verkleint de verschillen. Als mensen met lagere en middeninkomens ondanks hoge inflatie toch meer koopkracht hebben, is die inflatie in feite geen probleem.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jeetje, waarom blijft die inflatie toch zo hoog?
[..]
Oh...
Het Verenigd Koninkrijk heeft de 'patriotic millionaires' die zelf roepen om hogere belastingen met billboardbussen, zonder dat ze van plan zijn om te gaan verhuizen, althans hierom.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt een land er wel minder van als die vermogens op papier verhuizen, dat kost gewoon belastinggeld terwijl er verder niks verandert. En als de vermogenden ook daadwerkelijk zelf verhuizen, wordt een land daar ook minder van. Bedenk dat vermogenden vaak ondernemers zijn.
Natuurlijk moet er als het kan wat worden gedaan aan die scheve verdeling, maar dat is helemaal niet zo makkelijk en kan wel eens hele nare effecten hebben, terwijl het de vermogenden niet raakt.
Complete onzin.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een hoge inflatie is prima als de CAO lonen harder stijgen. Ja, dan worden vermogens relatief minder waard, maar dat is eerder goed dan slecht, het verkleint de verschillen. Als mensen met lagere en middeninkomens ondanks hoge inflatie toch meer koopkracht hebben, is die inflatie in feite geen probleem.
Sturen moet je dan ook doen op koopkracht, niet op inflatie.
Dat is uiteraard niet het hele verhaal, het artikel van NOS geeft een aantal oorzaken waarvan er een paar extern zijn. Maar er is zeker sprake van een loon-prijsspiraal. De lonen zijn veel harder gestegen dan de inflatie en dus is er geen enkele incentive om prijsstijgingen te beperken en wat betreft levensmiddelen worden de hogere loonkosten gewoon doorberekend.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vraag is daarbij natuurlijk nog wel in welke mate de inflatie samenhangt met stijgende loonkosten.
Frankrijk heeft het uitgevoerd en de vermogenstax al binnen een jaar weer laten vallen vanwege de enorme negatieve effecten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het verenigd koninkrijk heeft de 'patriotic millionaires' die zelf roepen om hogere belastingen met billboardbussen, zonder dat ze van plan zijn om te gaan verhuizen hierom.
[ afbeelding ]
Challenge accepted? of blijven we bij 'het is moeilijk'
Nee, maar andere lonen stijgen vaak mee met de CAO lonen. Die onderhandeling die er dan jaarlijks plaats vindt over de loonsverhoging begint met die CAO loonstijgingen als basis.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Complete onzin.
Niet iedereen heeft een CAO-loon.
Correct, ongeveer een derde heeft geen cao-loon. Maar dat niet alleen, wat Hanca zegt is sowieso complete onzin want er is natuurlijk een reden dat iedere econoom zegt dat je moet sturen op 2% inflatie. Het idee dat een loon-prijsspiraal geen probleem is zolang de lonen maar hard stijgen is de grootst mogelijke onzin,quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Complete onzin.
Niet iedereen heeft een CAO-loon.
Er zijn ook vele mislukte pogingen geweest mbt eerste experimenten met vliegen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Frankrijk heeft het uitgevoerd en de vermogenstax al binnen een jaar weer laten vallen vanwege de enorme negatieve effecten.
Hoe kom je daarbij?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar andere lonen stijgen vaak mee met de CAO lonen. Die onderhandeling die er dan jaarlijks plaats vindt over de loonsverhoging begint met die CAO loonstijgingen als basis.
Dit gaat op langere termijn in bepaalde sectoren onvermijdelijk problemen geven want je prijst jezelf internationaal uit de markt. Nu kan Nederland best wat hebben want we hebben jarenlang door loonmatiging en niet zo nauw nemen met bepaalde milieuregels andere landen uit de markt geduwd maar je kunt niet ongebreideld door blijven gaan met een bovengemiddeld hoge inflatie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een hoge inflatie is prima als de CAO lonen harder stijgen. Ja, dan worden vermogens relatief minder waard, maar dat is eerder goed dan slecht, het verkleint de verschillen. Als mensen met lagere en middeninkomens ondanks hoge inflatie toch meer koopkracht hebben, is die inflatie in feite geen probleem.
Sturen moet je dan ook doen op koopkracht, niet op inflatie.
Je start met een basis, waar denk je dat HR die vandaan haalt?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Ik heb dit in mijn hele ICT-werkzame leven nog nooit meegemaakt. Dat mijn loon met een of andere willekeurig gekozen CAO mee zou stijgen.
Hangt van de sector af. Dat de cao als basis wordt genomen komt wel voor maar is niet het hele verhaal. De term 'marktconform' bestaat niet voor niets, de cao is daar slechts een van de factoren in maar zeker niet allesbepalend.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Ik heb dit in mijn hele ICT-werkzame leven nog nooit meegemaakt. Dat mijn loon met een of andere willekeurig gekozen CAO mee zou stijgen.
Her klopt gewoon niet dat je salaris zonder CAO zomaar met een willekeurig gekozen CAO mee stijgt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je start met een basis, waar denk je dat HR die vandaan haalt?
En nogmaals: we moeten naar 80% dekking van CAO's: https://www.flexmarkt.nl/(...)-er-voor-werkgevers/
Ach ja, nog weer zo'n absurde uitspraak van een EU rechter. Leuk zeg, democratie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je start met een basis, waar denk je dat HR die vandaan haalt?
En nogmaals: we moeten naar 80% dekking van CAO's: https://www.flexmarkt.nl/(...)-er-voor-werkgevers/
Dat laatste moet dus verplicht omhoog.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Her klopt gewoon niet dat je salaris zonder CAO zomaar met een willekeurig gekozen CAO mee stijgt.
Echt onzin, Hanca.
Tevens zijn er steeds minder mensen met een CAO. Rond de 70% nu.
Minder werknemers met cao: 'gevolgen voor loon en gelijkheid' - https://nos.nl/l/2524046
Zeker. Je kunt er ook prima verdienen. Maar zomaar gratis ongeacht je inzet meestijgen met een of andere willekeurige CAO heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hangt van de sector af. Dat de cao als basis wordt genomen komt wel voor maar is niet het hele verhaal. De term 'marktconform' bestaat niet voor niets, de cao is daar slechts een van de factoren in maar zeker niet allesbepalend.
Ook grappig dat het wetenschappelijk bureau van de FNV zegt dat die 70 te laag isquote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Her klopt gewoon niet dat je salaris zonder CAO zomaar met een willekeurig gekozen CAO mee stijgt.
Echt onzin, Hanca.
Tevens zijn er steeds minder mensen met een CAO. Rond de 70% nu.
Minder werknemers met cao: 'gevolgen voor loon en gelijkheid' - https://nos.nl/l/2524046
"Trust me bro"quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste moet dus verplicht omhoog.
En wat ik weet van mensen die daadwerkelijk op een hoofdkantoor over de salarisstijgingen nadenken (in de accountancy en in de ICT) beginnen die wel met de gemiddelde CAO stijging te rekenen voor de onderhandelingen.
Het staat gewoon in een richtlijn die Nederland mee heeft uitonderhandeld en heeft getekend. Dus niet afgeven op een rechter.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ach ja, nog weer zo'n absurde uitspraak van een EU rechter. Leuk zeg, democratie.
Gaat gelukkig niet gebeuren, er is geen land die zich daar aan gaat houden.
Nope.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste moet dus verplicht omhoog.
En wat ik weet van mensen die daadwerkelijk op een hoofdkantoor over de salarisstijgingen nadenken (in de accountancy en in de ICT) beginnen die wel met de gemiddelde CAO stijging te rekenen voor de onderhandelingen.
Die 2% is ook echt geen in beton gegoten natuurwet hoor. Het is tegenwoordig meer een langetermijndoel om enigszins stabiliteit te garanderen. Wat men vooral niet wil is gejojo en deflatie of hyperinflatie. Qua stabiliteit (wat natuurlijk ook weer goed is voor inviduen en bedrijven om economische keuzes te maken over de wat langere termijn) achten economen een stabiele inflatie tussen de 2% en 3% het meest wenselijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Correct, ongeveer een derde heeft geen cao-loon. Maar dat niet alleen, wat Hanca zegt is sowieso complete onzin want er is natuurlijk een reden dat iedere econoom zegt dat je moet sturen op 2% inflatie. Het idee dat een loon-prijsspiraal geen probleem is zolang de lonen maar hard stijgen is de grootst mogelijke onzin,
Wat hoge inflatie doet met de concurrentiepositie van Nederland heb ik het dan nog niet eens over.
En dat onderhandelen begint met een basis. Niet met een uit de lucht gegrepen getal.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Nope.
Dat is vaak een kwestie van individueel onderhandelen.
Je stelling dat mensen zonder CAO er allemaal automatisch een CAO verhoging bijkrijgen slaat kant nog wal.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat onderhandelen begint met een basis. Niet met een uit de lucht gegrepen getal.
De rechter had het allemaal weg moeten strepen natuurlijk. Maar goed, het gaat niet om een verplichting voor 80% dekking, daarom zeg ik ook dat niemand zich aan dat getal gaat houden.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het staat gewoon in een richtlijn die Nederland mee heeft uitonderhandeld en heeft getekend. Dus niet afgeven op een rechter.
Juist, maar dat betekent nog niet dat een constant inflatie boven de 3% prima is als de inflatie bij al je buren significant lager is, zeker niet als de loonkosten ook nog eens veel harder stijgen dan die inflatie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die 2% is ook echt geen in beton gegoten natuurwet hoor. Het is tegenwoordig meer een langetermijndoel om enigszins stabiliteit te garanderen. Wat men vooral niet wil is gejojo en deflatie of hyperinflatie. Qua stabiliteit (wat natuurlijk ook weer goed is voor inviduen en bedrijven om economische keuzes te maken over de wat langere termijn) achten economen een stabiele inflatie tussen de 2% en 3% het meest wenselijk.
Dat is zeker een probleem. Een grote zelfs.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De rechter had het allemaal weg moeten strepen natuurlijk. Maar goed, het gaat niet om een verplichting voor 80% dekking, daarom zeg ik ook dat niemand zich aan dat getal gaat houden.
Wel een mooie afleiding verder, maar laten we je compleet absurde uitspraken over inflatie niet vergeten want daar begon dit mee. Hoge inflatie is een probleem, een loon-prijsspiraal is een probleem. Dat moet je gewoon toegeven, dat doet iedereen die ook maar enig economisch inzicht heeft. Ook op links.
Lekker jezelf uit de markt prijzen dus.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist, maar dat betekent nog niet dat een constant inflatie boven de 3% prima is als de inflatie bij al je buren significant lager is, zeker niet als de loonkosten ook nog eens veel harder stijgen dan die inflatie.
Dat ligt onder aan zaken als wisselkoersen, het belang van de interne markt versus export en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist, maar dat betekent nog niet dat een constant inflatie boven de 3% prima is als de inflatie bij al je buren significant lager is, zeker niet als de loonkosten ook nog eens veel harder stijgen dan die inflatie.
Je moet dit wel in een breder perspectief bekijken. Door de krapte op de arbeidsmarkt en langjarige loonmatiging is een correctie best te verantwoorden. Als daarmee bepaalde sectoren met weinig toegevoegde waarde krimpen en daarmee bepaalde problemen wat meer onder controle gebracht worden is dat helemaal niet slecht voor de Nederlandse economie. We moeten alleen niet doorslaan en voor een beter evenwicht zal er ook meer evenwicht in de arbeidsmarkt en de economie moeten zijn. Daarvoor moeten er (politieke) keuzes gemaakt worden welke sectoren we in meer of mindere mate willen ondersteunen of afremmen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We hebben in Nederland te maken met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent, aan woningen en aan elektra door netcongestie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je moet dit wel in een breder perspectief bekijken. Door de krapte op de arbeidsmarkt en langjarige loonmatiging is een correctie best te verantwoorden. Als daarmee bepaalde sectoren met weinig toegevoegde waarde krimpen en daarmee bepaalde problemen wat meer onder controle gebracht worden is dat helemaal niet slecht voor de Nederlandse economie. We moeten alleen niet doorslaan en voor een beter evenwicht zal er ook meer evenwicht in de arbeidsmarkt en de economie moeten zijn. Daarvoor moeten er (politieke) keuzes gemaakt worden welke sectoren we in meer of mindere mate willen ondersteunen of afremmen.
Eens en in schaarste moeten er dus politieke keuzes gemaakt worden want de markt beteugeld alleen door middel van het prijsmechanisme. En er zijn ook nog wel andere belangen dan alleen dat.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
We hebben in Nederland te maken met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent, aan woningen en aan elektra door netcongestie.
Dan is een tijd lang meer inflatie toch niet vreemd?
Tijdelijk een wat hogere inflatie, waardoor er inderdaad keuzes gemaakt worden (bepaalde bedrijven zijn dan niet meer rendabel) is gewoon prima, als die inflatie door schaarste komt en de mensen met de lagere en middeninkomens er in koopkracht niet op achteruit gaan.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wel een mooie afleiding verder, maar laten we je compleet absurde uitspraken over inflatie niet vergeten want daar begon dit mee. Hoge inflatie is een probleem, een loon-prijsspiraal is een probleem. Dat moet je gewoon toegeven, dat doet iedereen die ook maar enig economisch inzicht heeft. Ook op links.
Hij wil in ieder geval geen ministers of staatssecretarissen leveren aan een kabinet waar hij niet aan mee heeft mogen onderhandelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:44 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop wel dat partijen als PvdA/GL en JA21 snappen dat ze in zo'n minderheidsconstructie gewoon het verschil kunnen maken op verschillende onderwerpen en niet een beetje butt-hurt bozig dan maar op alles "nee" gaan verkopen.
Vooralsnog krijg ik vooral bij Klaver het idee dat ie dan maar helemaal niks aan een meerderheid wil helpen, maar ik hoop dat ik er naast zit.
quote:Bontenbal: Mogelijk ministers van oppositiepartijen in volgend kabinet
Ook oppositiepartijen kunnen misschien ministers en staatssecretarissen gaan leveren in het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA. Volgens CDA-leider Henri Bontenbal ‘zou je daarover kunnen nadenken’. Het zou namelijk helpen om steun van de oppositie te verkrijgen om wetsvoorstellen aan meerderheden te helpen.
https://www.ad.nl/politie(...)nd-kabinet~a778c8c2/quote:GroenLinks-PvdA wijst de optie om ministers van GroenLinks-PvdA-huize af te vaardigen aan een minderheidskabinet van D66, VVD en CDA direct af. „Wij gaan geen kabinetsleden leveren”, laat een woordvoerder van partijleider Jesse Klaver weten. „We gaan geen akkoord uitvoeren, waarover we niet zelf onderhandeld hebben.”
Dat is toch allemaal maar show joh. In de realiteit stemmen niet-kabinetspartijen heel vaak mee met de coalitie en dat zal straks met GL-PvdA en JoostAnnabel21 niet anders zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:44 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop wel dat partijen als PvdA/GL en JA21 snappen dat ze in zo'n minderheidsconstructie gewoon het verschil kunnen maken op verschillende onderwerpen en niet een beetje butt-hurt bozig dan maar op alles "nee" gaan verkopen.
Vooralsnog krijg ik vooral bij Klaver het idee dat ie dan maar helemaal niks aan een meerderheid wil helpen, maar ik hoop dat ik er naast zit.
Met dit verschil dat je als GL-PvdA en JA21 ook echt wel kunt uitventen dat je daadwerkelijk wat hebt kunnen bijdragen aan het eindresultaat. Ik snap daarom de grondhouding van Klaver niet zo, maar da's hopelijk inderdaad enkel voor de buhnequote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:51 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Dat is toch allemaal maar show joh. In de realiteit stemmen niet-kabinetspartijen heel vaak mee met de coalitie en dat zal straks met GL-PvdA en JoostAnnabel21 niet anders zijn.
Lijkt me heerlijk. Die incompetente prutser krijgt toch niks voor elkaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hij wil in ieder geval geen ministers of staatssecretarissen leveren aan een kabinet waar hij niet aan mee heeft mogen onderhandelen.
Was een ideetje van Bontenbal, dat er ook bewindspersonen van andere partijen mogelijk zouden zijn.
[..]
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)nd-kabinet~a778c8c2/
Aangezien de PVV even groot als de grootste partij is, zien we staks Faber terug op asiel en migratie.![]()
Geniaal die Bontenbal..quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Lijkt me heerlijk. Die feeks krijgt toch niks voor elkaar.
Ben benieuwd op jetten die heks terug gaat vragen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Lijkt me heerlijk. Die feeks krijgt toch niks voor elkaar.
Geertje zal het wel wat moeilijk vinden dat de door hem zo gehate Jetten hoe dan ook langer premier zal zijn dan hijzelf ooit geweest is.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:59 schreef TheVulture het volgende:
Geert wil ondertussen gewoon zoals altijd lekker zijn geld blijven verdienen door nergens aan mee te werken.
https://www.telegraaf.nl/(...)inken/123356491.html
Als Jetten een kabinet wil dat dingen geregeld wil krijgen niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ben benieuwd op jetten die heks terug gaat vragen.
Bij Klaver kreeg ik dat idee juist niet, eerder bij Van der Plas.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:44 schreef TheVulture het volgende:
Ik stel voor dat we een aantal PvdA ministers doen en een PvdA vicepremier. Uiteraard wil men dan ook invloed op de inhoud op wat uit te voeren dus daar onderhandelen ze dan even vantevoren over.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Geniaal die Bontenbal..
Ministers van andere partijen, die dan regeringsverantwoordelijkheid moeten nemen. Hoe zie je dat voor je, qua oppositie?
En maar beweren dat hij het beste voor Nederland wil.quote:
Zal wel van zijn Amerikaanse maga-broodheren te horen hebben gekregen dat hij vanaf nu enkel nog maar mag gaan dwarsliggen en nergens meer mee akkoord mag gaan.quote:
Martin van Rijn (PvdA) heeft dat ook een tijdje gedaan nadat Bruno in elkaar stortte, maar dat was dan wel expliciet op persoonlijke titel.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Was een ideetje van Bontenbal, dat er ook bewindspersonen van andere partijen mogelijk zouden zijn.
Van buiten een partij is wel gewoner. Dan worden ze eventueel gewoon lid. Zoals Kuipers toen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Martin van Rijn (PvdA) heeft dat ook een tijdje gedaan nadat Bruno in elkaar stortte, maar dat was dan wel expliciet op persoonlijke titel.
Oh een complot!quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zal wel van zijn Amerikaanse maga-broodheren te horen hebben gekregen dat hij vanaf nu enkel nog maar mag gaan dwarsliggen en nergens meer mee akkoord mag gaan.
Zal wel een minister van de PvdA worden en een staatssecretaris van jA21.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:46 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we een aantal PvdA ministers doen en een PvdA vicepremier. Uiteraard wil men dan ook invloed op de inhoud op wat uit te voeren dus daar onderhandelen ze dan even vantevoren over.
Revolutionair idee van me ik weet het! Ik noem het een meerderheidskabinet.
Dit is toch al sinds oprichting gewoon de modus operatie van de PVV?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zal wel van zijn Amerikaanse maga-broodheren te horen hebben gekregen dat hij vanaf nu enkel nog maar mag gaan dwarsliggen en nergens meer mee akkoord mag gaan.
Begreep ik ook. Alle lobbyisten dus vol in actie momenteelquote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:23 schreef nostra het volgende:
Uit de wandelgangen blijkt dat de formatie zeer voorspoedig verloopt en men aanstuurt op de presentatie van het nieuwe kabinet begin februari. Dat zou in ieder geval goed nieuws zijn.
Kan geen speld tussen het argument van Klaver plaatsen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:07 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zal wel een minister van de PvdA worden en een staatssecretaris van jA21.
Maar ja, Klaver wil niet meedoen, lees ik. Dus daar gaat het bontenbal-plannetje.
[ x ]
Dat is toch ook niet zo gek? Eén van de coalitiepartijen ziet PvdA/GL als een radicale partij waar je niet stabiel en constructief mee kan samenwerken. En de andere twee coalitiepartijen hebben zich nooit tegen dat beeld verzet. Uiteraard verstoort dat de onderlinge relaties.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:44 schreef TheVulture het volgende:
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:07 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Maar ja, Klaver wil niet meedoen, lees ik. Dus daar gaat het bontenbal-plannetje.
[ x ]
Lijkt me toch geen gek standpunt, wel?quote:We gaan geen akkoord uitvoeren, waarover we niet zelf onderhandeld hebben”
Uitermate logisch. Kabinet praat met één mond zeggen ze altijd en als je dan een rechts plannetje van JA21 moet gaan uitvoeren als minister van GL/PvdA huize. Tsja.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:07 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
[ x ]
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Een uitspraak als “alle voorstellen inhoudelijk te gaan beoordelen“ is dermate nietszeggend dat je daar geen constructiviteit uit kunt destilleren.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:58 schreef Hanca het volgende:
Klaver en Eerdmans staan er in elk geval constructief in:
https://nos.nl/liveblog/2(...)ld-maar-constructief
Het is niet negatief. En dit klinkt in elk geval of ze voorstellen willen bekijken en eventueel amenderen:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Een uitspraak als “alle voorstellen inhoudelijk te gaan beoordelen“ is dermate nietszeggend dat je daar geen constructiviteit uit kunt destilleren.
Het is naar mijn idee eerder aan de coalitie om middels samenhangende voorstellen ook echt te doen blijken dat zij uit zijn op een constructieve samenwerking met PvdA/GL. Ik denk eigenlijk niet dat de VVD dat op kan brengen.
quote:De partijleider kondigt aan desondanks "het maximale" te willen realiseren voor de GL-PvdA-kiezers "en voor Nederland". "Wij begrijpen dat we een belangrijke positie hebben in de Eerste en in de Tweede Kamer." In de Eerste Kamer heeft GroenLinks-PvdA 14 zetels en in de Tweede Kamer 20. "We zullen die positie gebruiken", benadrukt Klaver in een interview.
Wat zegt dat nou werkelijk? Het is een uitspraak als: We hebben een aanzienlijk aantal zetels in beide Kamers en zullen die inzetten om invloed uit te oefenen. Voorstellen waar we het mee eens zijn zullen we steunen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:15 schreef Hanca het volgende:
Het is niet negatief. En dit klinkt in elk geval of ze voorstellen willen bekijken en eventueel amenderen:
[..]
Compromissen moeten sluiten lijkt me logisch. Je kunt niet van de oppositie verlangen dat, omdat de coalitie ze er niet bij wilde hebben ze maar moeten tekenen bij het kruisje, zo werkt het niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:28 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien dat ik er pessimistisch naar kijk maar ik zie hier vooral een (al dan niet terechte) houding van de oppositie om niet mee te werken danwel hoge eisen te stellen aan steun waarbij je verwaterde compromissen krijgt.
Het CDA bij Rutte II had bijvoorbeeld ook die bij alles 'nee' houding. Er zijn zat GLPvdA leden die daar nu ook voor pleiten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat zegt dat nou werkelijk? Het is een uitspraak als: We hebben een aanzienlijk aantal zetels in beide Kamers en zullen die inzetten om invloed uit te oefenen. Voorstellen waar we het mee eens zijn zullen we steunen.
Ja, in de Amerikaanse politiek zou je dat als opmerkelijk constructief kunnen betitelen, in de Nederlandse politiek is het niet meer dan de basishouding (PVV, BBB en FvD laat ik dan uiteraard buiten beschouwing).
Nou, de headline isquote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:58 schreef Hanca het volgende:
Klaver en Eerdmans staan er in elk geval constructief in:
https://nos.nl/liveblog/2(...)ld-maar-constructief
Mooi, want nu zo snel mogelijk een kabinet is wel belangrijk.
Die man klinkt niet echt positief. Is ie nog zo boos denk je?quote:Klaver: minderheidskabinet stort land in onzekerheid •
De headline is de meest spannende uitspraak, maar niet echt de strekking van zijn verhaal.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Nou, de headline is
[..]
Die man klinkt niet echt positief. Is ie nog zo boos denk je?
Ze zullen hun huid duur willen verkopen. Terecht.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
De headline is de meest spannende uitspraak, maar niet echt de strekking van zijn verhaal.
quote:Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.
Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
Wat is het nu ?quote:
Ook BBB wil plannen aanstaande coalitie per stuk beoordelen
BBB wil goede plannen steunen en slechte plannen niet. Dat zei partijleider Van der Plas voorafgaand aan haar gesprek met de informateur. "We zijn constructief als BBB", aldus de fractievoorzitter. Op asiel en wonen, kan de partij van Van der Plas de plannen van de beoogde coalitie wel steunen, verwacht ze.
"Maar er liggen ook genoeg plannen waar we het niet mee eens zijn." Van der Plas noemt de bezuinigingen op de zorg waar de drie partijen aan zouden werken. "Die willen wij niet. Daar gaan we wel scherp inzitten."
Hee, da's opmerkelijk. Ik kan niet meer reageren op posts van onze VVMU-strijder.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[ x ]
Niemand valt hier nog over, op zich is dat bizar.
Ik ook niet iig, want het enige wat ik zie is een rood vakje met 'deleted'.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[ x ]
PVV en FVD ook , alleen hebben ze geen ministers , men mag ja of nee zeggen en een klein praatje houdenquote:Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.
Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
Door op je quote te klikken kon ik het berichtje lezen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:33 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ik ook niet iig, want het enige wat ik zie is een rood vakje met 'deleted'.
Je kan het ook zo zien. Het 'shock'- effect is verdwenen. Zijn tirades hebben geen effect meer.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[ x ]
Dat is de positieve uitleg, het is natuurlijk ook zo dat dergelijke opmerkingen zijn genormaliseerd en veel mensen het debiele er niet eens meer van inzien.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je kan het ook zo zien. Het 'shock'- effect is verdwenen. Zijn tirades hebben geen effect meer.
Een migrantenstroom inperken is wat anders dan deze etnische zuivering, die Wilders toejuichtquote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[ x ]
Welke etnische zuivering?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een migrantenstroom inperken is wat anders dan deze etnische zuivering, die Wilders toejuicht
Geen idee, wat er nodig is in NAVO verband. We hebben bijvoorbeeld een marine die prima in te zetten is. Stuk of 70 helikopters, wat me handig lijkt in Groenland.quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:42 schreef Kickinalfa het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)nwezigheid-groenland
Wat zou er geen gebeuren? Een papieren tijger? Patriots die vanuit nederland/oekraine terug worden gehaal naar groenland? Onderzeeboten die worden gestuurd?
Wie neemt de leiding?
Belachelijke totaal onzinnige missie natuurlijk, dit is gewoon geld door de plee trekken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:42 schreef Kickinalfa het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)nwezigheid-groenland
Wat zou er geen gebeuren? Een papieren tijger? Patriots die vanuit nederland/oekraine terug worden gehaal naar groenland? Onderzeeboten die worden gestuurd?
Wie neemt de leiding?
Een symbolische militaire aanwezigheid betekent weinig als de VS ons politiek en economisch in een houdgreep kan nemen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee, wat er nodig is in NAVO verband. We hebben bijvoorbeeld een marine die prima in te zetten is. Stuk of 70 helikopters, wat me handig lijkt in Groenland.
Veel opvallender is dat het af moest hangen van de formerende partijen D66, VVD, CDA in combinatie met BBB, Volt, CU en SGP. Natuurlijk is de rest van rechts tegen. Maar waar zijn de linkse partijen? Van SP en PvdD als vrij pacifistische partijen verwacht je het, maar GLPvdA ziet liever geen NAVO missie? Moet de coalitie het op zulk beleid echt van die 4 partijen gaan verwachten?
Dit is het enige wat we lijken te kunnen. Poseren, symboolpolitiek. De schijn van competentie ophouden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Belachelijke totaal onzinnige missie natuurlijk, dit is gewoon geld door de plee trekken.
Het is puur schijn inderdaad en het leidt allemaal af van dingen die echt moeten gebeuren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit is het enige wat we lijken te kunnen. Poseren, symboolpolitiek. De schijn van competentie ophouden.
Het gaat ook niet om de VS afschrikken, maar Rusland en China afschrikken en de VS tevreden stellen. De VS is niet onze vijand.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een symbolische militaire aanwezigheid betekent weinig als de VS ons politiek en economisch in een houdgreep kan nemen.
Een paar helikopters, schepen of wat vlagvertoon veranderen niets aan het onderliggende machtsverschil. Als Trump besluit druk uit te oefenen, beschikt hij over asymmetrische, harde en directe hefbomen.
Onze veiligheid rust op Amerikaanse afschrikking en commandostructuren. Onze situational awareness in een oorlog komt grotendeels uit Amerikaanse inlichtingen. Onze energiezekerheid hangt sinds Rusland sterk af van Amerikaans LNG en door de VS beïnvloede markten. Ons financiële systeem draait op de dollar en Amerikaanse toegang tot kapitaal. Onze economie leunt zwaar, bijna geheel, op Amerikaanse cloud en software. Onze legers kunnen niet functioneren zonder Amerikaanse logistiek, munitie en updates.
Europa heeft daar vooral zachte, trage en versnipperde middelen tegenover staan: regels, moreel gezag en eindeloze onderlinge afstemming. Dat werkt prima in de vergaderzalen van een vervlogen tijdperk, maar niet in een echt machtsconflict. Niet in de wereld van vandaag en morgen.
Wees eerlijk: denk je werkelijk dat we de confrontatie met de VS aandurven, als we die met Rusland al uit de weg gaan terwijl we van Rusland veel minder afhankelijk zijn dan van Amerika?
Dit draait niet om ronkende verklaringen of symbolische militaire aanwezigheid, maar om macht.
Wie dat negeert, verwart zijn eigen wensdenken met realisme.
De VS (Trump) wil Groenland hebben, die wil geen NAVO-missie.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de VS afschrikken, maar Rusland en China afschrikken en de VS tevreden stellen.
Jij denkt trouwens dat er ook maar 0,1% kans is dat de VS een land aan valt waar een NAVO missie bezig is? Dan ben je wel heel ver aan het complotdenken geslagen...
Blijkbaar niet, want Rutte heeft dit gewoon met de VS afgestemd. De feiten wijzen dus anders uit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS (Trump) wil Groenland hebben, die wil geen NAVO-missie.
De VS kan moeilijk nee zeggen tegen een trainingsmissie maar het interesseert ze geen bal en Trump roept nog steeds dat hij het gaat pakken. Het is allemaal kostbare afleiding terwijl Europa met Oekraine en de oostgrenzen, onderlinge afstemming en samenwerking bezig moet zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want Rutte heeft dit gewoon met de VS afgestemd. De feiten wijzen dus anders uit.
Onze Nedertrump Wilders juicht ook het hebben van ICE-brigades (burgerwachten) toe in Nederland. Wilde zelfs nog langskomen voor een schouderklop.quote:
Het ene sluit het ander niet uit. En de VS vindt blijkbaar een NAVO missie ook voldoende. En het klopt gewoon dat er veel meer verdediging op Groenland nodig is, Biden en Blinken waren daar ook mee bezig (ook terwijl er oorlog was in Oekraïne en terwijl Israël ook nog bezig was).quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS kan moeilijk nee zeggen tegen een trainingsmissie maar het interesseert ze geen bal en Trump roept nog steeds dat hij het gaat pakken. Het is allemaal kostbare afleiding terwijl Europa met Oekraine en de oostgrenzen en onderlinge afstemming en samenwerking bezig moet zijn.
In mijn ogen is het overleven tot aan de midterms in USA. Tot die tijd gaan we nog een hoop idioterie meemaken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS kan moeilijk nee zeggen tegen een trainingsmissie maar het interesseert ze geen bal en Trump roept nog steeds dat hij het gaat pakken. Het is allemaal kostbare afleiding terwijl Europa met Oekraine en de oostgrenzen, onderlinge afstemming en samenwerking bezig moet zijn.
Dat betekent niet dat je zomaar in zijn fantasiewereld mee moet gaan.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS (Trump) wil Groenland hebben, die wil geen NAVO-missie.
Misschien is dat wel onze grootste superkracht: het consequent vermijden van wat echt nodig is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is puur schijn inderdaad en het leidt allemaal af van dingen die echt moeten gebeuren.
Misschien moet je een keer een dagboek schrijven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien is dat wel onze grootste superkracht: het consequent vermijden van wat echt nodig is.
Europeanen zijn uitzonderlijk goed in wegkijken. Al zeker vijftien jaar zien we de waarschuwingslichten knipperen, en telkens besluiten we ze te negeren. We hebben geen samenhangende visie op onze toekomst ontwikkeld, geen eerlijk gesprek gevoerd over macht, veiligheid en afhankelijkheid. In plaats daarvan hebben we verantwoordelijkheid ontlopen, geopolitieke realiteiten gebagatelliseerd en onze afhankelijkheden verkocht als morele superioriteit en 'verstandig beleid'.
Steeds weer kozen we de weg van de minste weerstand: uitstellen, verdelen, sussen. Dat voelde prettig en veilig, tot het dat niet ineens meer was.
Nu zitten we vast in deze geopolitieke doodlopende straat. Zonder echte regie over onze toekomst, terwijl leiders als Trump en Poetin ongegeneerd machtspolitiek bedrijven en wij pijnlijk onvoorbereid blijken om in zo'n wereld overeind te blijven. Dat is geen dikke pech maar het resultaat van jarenlange, bewuste realiteitsvermijding.
Hoeveel energie we gezamenlijk hebben gestoken in doen alsof dat dit zo was, hemeltergend.
Daarna ookquote:Op woensdag 14 januari 2026 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
In mijn ogen is het overleven tot aan de midterms in USA. Tot die tijd gaan we nog een hoop idioterie meemaken.
Het is al apart dat er wordt gesproken over NAVO verband, immers is de backbone van de NAVO je potentiële tegenstander.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee, wat er nodig is in NAVO verband. We hebben bijvoorbeeld een marine die prima in te zetten is. Stuk of 70 helikopters, wat me handig lijkt in Groenland.
Veel opvallender is dat het af moest hangen van de formerende partijen D66, VVD, CDA in combinatie met BBB, Volt, CU en SGP. Natuurlijk is de rest van rechts tegen. Maar waar zijn de linkse partijen? Van SP en PvdD als vrij pacifistische partijen verwacht je het, maar GLPvdA ziet liever geen NAVO missie? Moet de coalitie het op zulk beleid echt van die 4 partijen gaan verwachten?
Nee, de tegenstander is Rusland of China, die zijn echt zeer militair actief in het poolgebied. Nogmaals: dat was de mening van Blinken en Biden. Dat was toen ook al de mening van Denemarken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is al apart dat er wordt gesproken over NAVO verband, immers is de backbone van de NAVO je potentiële tegenstander.
Ik vraag me überhaupt af of je dit moet laten afhangen van coalitie vorming in de tweede kamer.
Een mogelijke militaire confrontatie met de VS zal vergaande gevolgen hebben voor ons.
Ik denk dat we er wel over eens zijn dat de kaarten opnieuw worden geschud. De illusie van het behouden van stabiliteit van de oude wereldorde was belangrijker dan handelen op goed beargumenteerd futurisme.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien is dat wel onze grootste superkracht: het consequent vermijden van wat echt nodig is.
Europeanen zijn uitzonderlijk goed in wegkijken. Al zeker vijftien jaar zien we de waarschuwingslichten knipperen en telkens besluiten we ze te negeren. We hebben geen samenhangende visie op onze toekomst ontwikkeld, geen eerlijk gesprek gevoerd over macht, veiligheid en afhankelijkheid. In plaats daarvan hebben we verantwoordelijkheid ontlopen, geopolitieke realiteiten gebagatelliseerd en onze afhankelijkheden verkocht als morele superioriteit en 'verstandig beleid'.
Steeds weer kozen we de weg van de minste weerstand: uitstellen, verdelen, sussen. Dat voelde prettig en veilig, tot het dat niet ineens meer was.
Nu zitten we vast in deze geopolitieke doodlopende straat. Zonder echte regie over onze toekomst, terwijl leiders als Trump en Poetin ongegeneerd machtspolitiek bedrijven en wij pijnlijk onvoorbereid blijken om in zo'n wereld overeind te blijven. Dat is geen dikke pech maar het resultaat van jarenlang bewust het hoofd in het zand steken.
Hoeveel energie we gezamenlijk hebben gestoken in het vermijden van onze positie in de wereld en ons vermogen onze eigen toekomst vorm te geven, hemeltergend.
Het enige waar we mee bezig waren, was het optimaliseren van korte-termijn genot en koopkracht. Plankgas met een blinddoek op.
Wat ben jij een extreme pessimist geworden. Nog steeds is Europa het gebied waar je wil wil wonen, Amerikanen komen hierheen. Nog steeds hebben we hier de meest brede welvaart, zijn we economisch nog steeds de belangrijkste afzetmarkt van de wereld. Nog steeds is armoede hier het laagst.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Europeanen zijn uitzonderlijk goed in wegkijken. Al zeker vijftien jaar zien we de waarschuwingslichten knipperen en telkens besluiten we ze te negeren. We hebben geen samenhangende visie op onze toekomst ontwikkeld, geen eerlijk gesprek gevoerd over macht, veiligheid en afhankelijkheid. In plaats daarvan hebben we verantwoordelijkheid ontlopen, geopolitieke realiteiten gebagatelliseerd en onze afhankelijkheden verkocht als morele superioriteit en 'verstandig beleid'.
Nu zitten we vast in deze geopolitieke doodlopende straat. Zonder echte regie over onze toekomst, terwijl leiders als Trump en Poetin ongegeneerd machtspolitiek bedrijven en wij pijnlijk onvoorbereid blijken om in zo'n wereld overeind te blijven. Dat is geen dikke pech maar het resultaat van jarenlang bewust het hoofd in het zand steken.
Hoeveel energie we gezamenlijk hebben gestoken in het vermijden van verantwoordelijkheid voor onze eigen positie in de wereld en ons vermogen onze eigen toekomst vorm te geven, hemeltergend.
Het enige waar we mee bezig waren, was het optimaliseren van korte-termijn genot en koopkracht. Plankgas met een blinddoek op.
Ik denk dat Trump inderdaad Groenland wil bezitten. En dat wij het hem gaan geven als hij ons onder druk zet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de VS afschrikken, maar Rusland en China afschrikken en de VS tevreden stellen. De VS is niet onze vijand.
Jij denkt trouwens dat er ook maar 0,1% kans is dat de VS een land aan valt waar een NAVO missie bezig is? Dan ben je wel heel ver aan het complotdenken geslagen...
Aan het huidige gedrag van de VS is dat niet te merken..quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de VS afschrikken, maar Rusland en China afschrikken en de VS tevreden stellen. De VS is niet onze vijand.
Je moet niet denken dat Trump ook maar enigszins rationeel bezig is hè. Trump denkt aan Trump, niets anders.Als hij denkt dat hij Groenland moet hebben omdat het grootste eiland is dan kan hij dat zonder problemen doen. Helemaal met de kritiekloze jaknikkers die hij om zich heen heeft verzameld en die ook nog eens dronken zijn van de macht die ze hebben gekregen.quote:Jij denkt trouwens dat er ook maar 0,1% kans is dat de VS een land aan valt waar een NAVO missie bezig is? Dan ben je wel heel ver aan het complotdenken geslagen...
Wel had de EU veel meer kunnen doen aan het onafhankelijk worden van Amerikaanse tech en cloudservices toen Trump voor zn eerste termijn ging. Verder kun je nu met oa Californië om de tafel gaan en een workaround rond Maga leggen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ben jij een extreme pessimist geworden. Nog steeds is Europa het gebied waar je wil wil wonen, Amerikanen komen hierheen. Nog steeds hebben we hier de meest brede welvaart, zijn we economisch nog steeds de belangrijkste afzetmarkt van de wereld. Nog steeds is armoede hier het laagst.
Nee, we zijn niet bezig jet het creëren van een paar superrijken, zoals de VS en China. En we zijn ook geen op de grond liggende gevallen grootmacht die bezig is met de laatste stuiptrekkingen voor er een enorme periode van armoede en verval gaat komen, zoals Rusland. Gelukkig maar.
Als je de retoriek van Trump hoort of de VS haar nieuwe veiligheidsdoctrine bekijkt, dan mag Europa toch best een paar scenario's van positief tot minder positief uitwerken, vind je niet?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de tegenstander is Rusland of China, die zijn echt zeer militair actief in het poolgebied. Nogmaals: dat was de mening van Blinken en Biden. Dat was toen ook al de mening van Denemarken.
Het gaat dus niet om een militaire confrontatie met de VS.
Kunnen beide dingen niet tegelijk waar zijn? We hebben in Nederland en in Europa te maken met een stuk of wat problemen waar we moeilijk oplossingen voor kunnen creëren (met jou favoriet Wiersma als favoriet hierin), we hebben in Nederland ook een trend van te laat overgaan naar actie en dan de problemen proberen af te kopen met een zak geld (toeslagen, aardbevingsschade, stikstof). Daarnaast klopt het ook gewoon dat Europa Geo Politiek niet heel veel van haarzelf laat zien en misschien wel ver onder haar financiele en militaire capaciteit bokst.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ben jij een extreme pessimist geworden. Nog steeds is Europa het gebied waar je wil wil wonen, Amerikanen komen hierheen. Nog steeds hebben we hier de meest brede welvaart, zijn we economisch nog steeds de belangrijkste afzetmarkt van de wereld. Nog steeds is armoede hier het laagst.
Nee, we zijn niet bezig jet het creëren van een paar superrijken, zoals de VS en China. En we zijn ook geen op de grond liggende gevallen grootmacht die bezig is met de laatste stuiptrekkingen voor er een enorme periode van armoede en verval gaat komen, zoals Rusland. Gelukkig maar.
Rusland.. China...quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de tegenstander is Rusland of China, die zijn echt zeer militair actief in het poolgebied. Nogmaals: dat was de mening van Blinken en Biden. Dat was toen ook al de mening van Denemarken.
Wat doet je denken dat dit niet het geval is?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je de retoriek van Trump hoort of de VS haar nieuwe veiligheidsdoctrine bekijkt, dan mag Europa toch best een paar scenario's van positief tot minder positief uitwerken, vind je niet?
Tja dat hoge eisen stellen is natuurlijk terecht en een logische uitkomst.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:28 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien dat ik er pessimistisch naar kijk maar ik zie hier vooral een (al dan niet terechte) houding van de oppositie om niet mee te werken danwel hoge eisen te stellen aan steun waarbij je verwaterde compromissen krijgt.
Bijvoorbeeld het tempo waarmee men een, bijna eenduidig Orban bied dapper weerstand, statement kan uitbrengen bij een geval als Maduro, de ‘Arctische veiligheid blijft een sleutelprioriteit voor Europa en is van kritiek belang voor de internationale en transatlantische veiligheid” waarop Schoof via twitter moest melden dat hij er ook volledig achter stond.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat dit niet het geval is?
Wat doet je denken dat dat soort nietszeggende statements te maken hebben met scenario's op de achtergrond?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld het tempo waarmee men een, bijna eenduidig Orban bied dapper weerstand, statement kan uitbrengen bij een geval als Maduro, de ‘Arctische veiligheid blijft een sleutelprioriteit voor Europa en is van kritiek belang voor de internationale en transatlantische veiligheid” waarop Schoof via twitter moest melden dat hij er ook volledig achter stond.
Ik hoop dat dit het geval is! Dat we in deze tijd zaken als digid en de belastingdienst over laten kopen of uitzetten naar Amerika getuigt dan weer niet van veel geopolitiek vernuft.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat dat soort nietszeggende statements te maken hebben met scenario's op de achtergrond?
Kijk bijvoorbeeld terug naar de onderhandelingen met Trump over zijn belachelijke importtarieven. Daar zat een hele eenduidige strategie achter die volledig los stond van de publieke uitingen.
Nauwelijks militair actief in de buurt van Groenland.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de tegenstander is Rusland of China, die zijn echt zeer militair actief in het poolgebied.
Nogmaals, er is maar 1 Amerikaanse basis op Groenland met drieeneenhalve man en een paardenkop, die Amerikanen vinden het dus wel meevallen.quote:Nogmaals: dat was de mening van Blinken en Biden. Dat was toen ook al de mening van Denemarken.
Denemarken heeft een speciale commandoeenheid dat heel NO-Groenland in de gaten houdt. En als China en Rusland in dat deel van Noordpoolgebied actief zijn hadden we dat, zeker nu, al lang een keer gehoord.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-ouderen-als-melkkoequote:In samenwerking met
RTV Noord
NOS Nieuws
•
vandaag, 09:15
'Tandartsketens gebruiken ouderen als melkkoe'
Er komt steeds meer kritiek op het uitbesteden van tandartszorg aan commerciële ketens. Zo zijn er ketens die onaangekondigde bezoeken aan zorgcentra brengen, waarbij ze oudere bewoners op hun slaapkamer behandelen.
"Dit is geld verdienen over de rug van kwetsbare ouderen", reageert het Groningse gemeenteraadslid Izaäk van Jaarsveld (CDA) bij RTV Noord.
Tweede Kamerlid Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA) vraagt zich af of de huidige regelgeving wel afdoende is om "excessen zoals meervoudig declareren, tandartsbehandelingen in de slaapkamer en het inzetten van onbevoegd personeel tegen te gaan".
'U kunt koffie drinken, we zijn klaar'
Wie op hoge leeftijd niet meer mobiel is, kan niet naar de tandarts. Dus komt de zorg naar hen toe. Jarenlang werkten onafhankelijke, gespecialiseerde tandartsen in verpleeghuizen. Ze kenden hun patiënten, kwamen op vaste tijden en beschikten over de juiste apparatuur en expertise.
Maar veel zorgcentra vervangen de vaste tandartsen door commerciële mondzorgketens. En daar gaat het soms mis. "Er stonden ineens twee dames in mijn woning, met zo'n karretje", vertelt een 90-jarige bewoonster van een Gronings woonzorgcentrum. Het blijken mondzorgmedewerkers te zijn van de keten Vitadent. De vrouw had hen niet verwacht.
"Ze vroegen of ik op de bank wilde gaan zitten. Er werd niets uitgelegd. Een van hen liep zelfs door mijn woonkamer en keek naar foto's van mijn kleinkinderen. Daarna kwam ze op me af met een papiertje en een haakje en zei dat ik mijn mond open moest doen. Ik gaf aan dat ik een kunstgebit heb. De medewerker keek even, mompelde iets tegen de zogenoemde tandarts en dat was het. Daarna zeiden ze: 'U kunt koffie drinken, we zijn klaar.' En ze vertrokken gewoon."
Melkkoe
'De mondzorg voor ouderen is een melkkoe geworden", reageerde hoogleraar geriatrische tandheelkunde Anita Visser van het UMCG eerder al op nieuws over de praktijken. Zij stelt dat het niet om een enkel incident gaat. "Controles worden opgehoogd; een jaarlijkse controle wordt soms vijf keer uitgevoerd om meer te declareren. Noodzakelijke behandelingen blijven achterwege, omdat herhaalde controles meer opleveren. Zelfs tandenpoetsen - een taak van de zorg - wordt in rekening gebracht, soms voor duizenden euro's per bewoner per jaar."
De hoogleraar verwijt de ketens ook dat ze werken zonder goede apparatuur. "De tandarts zet iemand op een gewone stoel aan de keukentafel en werkt met mobiele apparatuur. Bij een behandeling aan de bovenkaak moet de tandarts knielen en het hoofd van de patiënt ver achterover houden. Door de beperkte houding kan ze nauwelijks in de mond kijken. Na tien minuten houdt de patiënt het niet meer vol en wordt het bed erbij gehaald. De tandarts werkt dan kromgebogen en moet regelmatig stoppen vanwege rugpijn."
Klacht
De zoon van de 90-jarige vrouw diende een klacht in bij de zorgmanager. De klacht werd doorgestuurd naar Vitadent, maar leidde volgens hem niet tot concrete verandering. Wel heeft zijn moeder zich voorgenomen om geen mensen van Vitadent meer binnen te laten.
In een reactie zegt Vitadent "het te betreuren dat dit incident heeft plaatsgevonden". De keten benadrukt dat mondzorg altijd begint met een intake door de tandarts, op basis waarvan een mondzorgplan wordt opgesteld. "Dit mondzorgplan wordt altijd besproken met de cliënt en/of de naasten en desgewenst met de regiebehandelaar", aldus de keten.
Over het binnengaan van woningen zonder aankondiging zegt Vitadent dat communicatie een essentieel onderdeel is van goede zorgverlening. "Naar aanleiding van deze melding is dit onderwerp opnieuw besproken met het betrokken behandelteam", aldus de keten.
Verschrikkelijk en schrijnend
De Groningse wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) stelt dat de gemeente geen directe bevoegdheid heeft als het om mondzorg gaat. Maar ze is wel geschrokken. "Wat daar is gebeurd, is verschrikkelijk en schrijnend. Dat zou ik onze inwoners absoluut niet willen aandoen", aldus Jongman.
Tweede Kamerlid Bushoff heeft de kwestie aan de orde gesteld bij demissionair minister Bruijn. Hij wil niet alleen excessen tegengaan, maar vraagt zich ook af "welke maatregelen de minister bereid is te nemen om perverse prikkels in het systeem tegen te gaan, zoals het leveren van meer zorg dan noodzakelijk".
De 90-jarige bewoonster van het Groningse woonzorgcentrum hoopt op verandering. "Ik kan mijn mond nog opendoen en vragen stellen. Veel andere bewoners kunnen dat niet meer. Juist daarom moet dit serieus genomen worden", zegt ze. "Zo kan het niet doorgaan."
VVD en CDA stellen voor de bonusregels voor banken en fintechbedrijven te versoepelen. Het bonusplafond van 20% van het vaste salaris zou niet meer voor alle medewerkers moeten gelden. De twee partijen willen het beperken tot werknemers met grote invloed op hoeveel risico een financiële instelling neemt. Woensdag spreekt de Tweede Kamer over dit voorstel. JA21 is voor, D66 beraadt zich nog.quote:D66, VVD en CDA: versoepel bonusplafond financiële sector
Gelukkig gebeurt dat dan ook niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit het geval is! Dat we in deze tijd zaken als digid en de belastingdienst over laten kopen of uitzetten naar Amerika getuigt dan weer niet van veel geopolitiek vernuft.
Mooi, das war einmal dat daar reden toe was. De Flows van deze wereld moeten we koesteren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:01 schreef capricia het volgende:
https://fd.nl/politiek/15(...)nd-financiele-sector
[..]
VVD en CDA stellen voor de bonusregels voor banken en fintechbedrijven te versoepelen. Het bonusplafond van 20% van het vaste salaris zou niet meer voor alle medewerkers moeten gelden. De twee partijen willen het beperken tot werknemers met grote invloed op hoeveel risico een financiële instelling neemt. Woensdag spreekt de Tweede Kamer over dit voorstel. JA21 is voor, D66 beraadt zich nog.
Ja. En opties vielen hier ook onder. En dat is best een goede langetermijn beloning voor die werknemers.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Mooi, das war einmal dat daar reden toe was. De Flows van deze wereld moeten we koesteren.
De reden om geopolitiek veel te willen is als je qua economie mee wil in de ratrace. Om zelf een goed continent te hebben, hebben we die spierballentaal helemaal niet nodig. Sterker: die spierballentaal zal altijd ten koste gaan van de zwakken, ook die op ons continent.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je de retoriek van Trump hoort of de VS haar nieuwe veiligheidsdoctrine bekijkt, dan mag Europa toch best een paar scenario's van positief tot minder positief uitwerken, vind je niet?
[..]
Kunnen beide dingen niet tegelijk waar zijn? We hebben in Nederland en in Europa te maken met een stuk of wat problemen waar we moeilijk oplossingen voor kunnen creëren (met jou favoriet Wiersma als favoriet hierin), we hebben in Nederland ook een trend van te laat overgaan naar actie en dan de problemen proberen af te kopen met een zak geld (toeslagen, aardbevingsschade, stikstof). Daarnaast klopt het ook gewoon dat Europa Geo Politiek niet heel veel van haarzelf laat zien en misschien wel ver onder haar financiele en militaire capaciteit bokst.
Maar al deze dingen kunnen toch prima bestaan naast het zijn van een welvarend en egalitair continent, waar je enorm blij mag zijn dat je wieg hier stond.
Tsjah, ik acht momenteel de kans groter dat de VS Groenland binnenvalt dat dat er Russische tanks polen binnenrijden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang Rusland nog wel even druk is in Oekraïne is een tweede front openen natuurlijk militair volkomen onnozel. Nou schijnt Poetin het contact met de realiteit ook wel redelijk kwijt te zijn, maar zo ver heen lijkt ie me ook niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tsjah, ik acht momenteel de kans groter dat de VS Groenland binnenvalt dat dat er Russische tanks polen binnenrijden.
China lijkt het (vooralsnog) vooral aan de touw te hebben met Taiwan/Azie en de VS. Ik vraag me oprecht af of Europa gaat meedoen in die strijd.
Denemarken heeft er bij Rutte om gevraagd. Ga je nou niet in rare bochten wringen (opheffen NAVO?) om deze verantwoordelijkheidsvakantie van GLPvdA goed te praten.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:35 schreef -XOR- het volgende:
Dat verzoek komt vanuit Rutte die een hele poppenkast aan het optuigen is, niet vanuit Denemarken. Terecht dat PvdAGL daar niet aan mee wil werken.
Het walgelijke Amerika lijkt ook nog zijn zin te krijgen op het gebied van concessies voor grondstofwinning. En maar buigen en maar kruipen... Opheffen die NAVO.
Is er ook een reden voor gegeven?quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:27 schreef Hanca het volgende:
Maar qua Nederlandse politiek gaat het nu dus vooral hierom:
Denemarken vraagt om NAVO aanwezigheid:
https://www.nd.nl/varia/v(...)er-navo-in-groenland
En GLPvdA wil Denemarken gewoon in haar sop gaar laten koken, zegt nee tegen Denemarken bij staan als NAVO. En dat vind ik gewoon echt schokkend. Dat BBB nota bene de redelijkere is hier had ik echt nooit verwacht.
Dat beide landen hun oog op deze regio hebben is dan ook meermaals in het nieuws geweest. Zie bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denemarken heeft een speciale commandoeenheid dat heel NO-Groenland in de gaten houdt. En als China en Rusland in dat deel van Noordpoolgebied actief zijn hadden we dat, zeker nu, al lang een keer gehoord.
quote:How Greenland could become China's Arctic base
China is flexing its muscles. As the second richest economy in the world, its businessmen and politicians are involved just about everywhere in Asia, Africa and Latin America.
Now, though, China is taking a big interest in a very different part of the world: the Arctic.
It has started calling itself a "near-Arctic" power, even though Beijing is almost 3,000km (1,800 miles) from the Arctic Circle. It has bought or commissioned several ice-breakers - including nuclear-powered ones - to carve out new routes for its goods through the Arctic ice.
And it is eyeing Greenland as a particularly useful way-station on its polar silk road.
..
quote:Greenland Set to Become Cockpit of Controversy Between East and West
Over the past several years, Moscow has been remarkably successful in convincing the Faroe Islands and Greenland, two Danish dependencies, to adopt different and less hostile policies toward Russia than North Atlantic Treaty Organization (NATO) member Denmark. Now, some in the Russian capital fear that independence for Greenland, something they suggest the United States and the United Kingdom are promoting, could change that.
The Kremlin believes that the US would have far greater influence over an independent Greenland than Denmark has under the current autonomy arrangements. (On Moscow’s successes in the Faroes, the smaller and less significant of the two, see Fondsk.ru, May 13; on its hopes for Greenland and its growing fears of what complete independence would mean for Russia, see EDM, June 22, 2021; Goarctic.ru, April 8; Vpoanalytics.com, May 20.)
Now, the Russian government hopes to involve China in opposing the West’s moves in Greenland, as commentaries covering Russian Prime Minister Mikhail Mishustin’s visit to Beijing this week have stressed (Goarctic.ru, May 22). As a result, Greenland, which many have ignored up to now, is set to become a new locus of controversy between the East and the West.
..
quote:Wrestling in Greenland. Denmark, the United States and China in the land of ice
International interest in Greenland has been growing for several years. This trend is a result of the increasing global competition between the US, China and Russia (including in the Arctic) and the acceleration of climate change, which is opening the region up to commercial and military activity.
The independence aspirations of the island's inhabitants are also of note in this context. Copenhagen seeks to maintain sovereignty over Greenland because it strengthens Denmark's significance in the world and provides access to the Arctic.
The US has increased its visibility in Greenland due to Chinese investments and has even considered buying it. For Beijing, the island represents a potential area of economic expansion, providing a valid argument for China to become a major player in the Arctic. This growing interest pleases Greenlanders, who see balancing between Denmark, the US and China as an opportunity for new investments and building the economic foundations of sovereignty.
..
quote:Strategic hot spot Greenland sparks global tug-of-war
The US has always seen Greenland under its sphere of influence. But the island's increasing independence is threatening that. As it becomes more global, China and Russia see a chance to control the Arctic.
..
Dit is wat Piri zegt over de motie:quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Is er ook een reden voor gegeven?
Of was het vooral een motie voor de bühne?
Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)00391&did=2026D00970quote:Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Sorry, maar ik heb een vraag over de motie op stuk nr. 87. Ik begreep dat de motie van de heer Dassen is ontraden met het logische argument dat er nu geen noodzaak is voor een speciale Europese top omdat Denemarken daar niet om heeft gevraagd. De motie op stuk nr. 87 krijgt oordeel Kamer. Die motie gaat heel specifiek om een versterkte Europese bijdrage aan de militaire aanwezigheid in het Arctisch gebied; dat is mijngebied. Nogmaals, mijn fractie is daar zeker toe bereid. Maar heeft Denemarken daar om verzocht? Dat is mij namelijk niet bekend.
Ik zie het verband in deze context niet. Dat gaat geloof ik over Israël en over asielzoekers (ook al 2 losse onderwerpen). De gedachtegang hoe dat linkt aan NAVO aanwezigheid in een bepaald gebied op verzoek van een NAVO-lidstaat kan ik even niet volgen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:08 schreef Beathoven het volgende:
@:Hanca
Je noemde Rusland en China de gezamelijke vijanden van de EU en Amerika. Wat eenzijdig een beetje raar is omdat de rode loper uitlag bij Putin in de VS en hier niet.
Ook ben ik benieuwd naar je mening over je tevredenheid over AIPAC en of je in de praktijken van IDF (waar ook de Israelische oppositie schande van spreekt) parallelen ziet met ICE en de burgerwacht die Wilders aanspoorde, met het fijne citaat van een burgerwacht.
Helaas troffen we geen asielzoekers aan. Ook geen donkere mensen, of iets wat erop lijkt.” Wat zou er dan gebeuren, als ze die waren tegengekomen? „Dan zouden we ze achtervolgen en ondervragen”, zegt Huzen. „En dat wilden we vastleggen. Om aan het grote publiek te laten zien hoe asielzoekers hier over de landsgrens worden neergezet. Als je dat vastlegt, dan heb je wel een rel te pakken, denk ik. Dat hebben we nu eigenlijk ook al een beetje bereikt.”
Als Denemarken daar echt zelf om heeft gevraagd moet Nederland daar natuurlijk gehoor aan geven en het onzinspelletje meespelen. Jammer dat de Denen zo bang zijn geworden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denemarken heeft er bij Rutte om gevraagd. Ga je nou niet in rare bochten wringen (opheffen NAVO?) om deze verantwoordelijkheidsvakantie van GLPvdA goed te praten.
Kun je hier even een bron bij geven Hanca? Je bron heeft het in zijn geheel niet over PvdA/GL.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:27 schreef Hanca het volgende:
Maar qua Nederlandse politiek gaat het nu dus vooral hierom:
Denemarken vraagt om NAVO aanwezigheid:
https://www.nd.nl/varia/v(...)er-navo-in-groenland
En GLPvdA wil Denemarken gewoon in haar sop gaar laten koken, zegt nee tegen Denemarken bij staan als NAVO. En dat vind ik gewoon echt schokkend. Dat BBB nota bene de redelijkere is hier had ik echt nooit verwacht.
Ik heb de motie hier al boven gelinkt, daar heeft GLPvdA tegen gestemd.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je hier even een bron bij geven Hanca? Je bron heeft het in zijn geheel niet over PvdA/GL.
https://nos.nl/artikel/25(...)nwezigheid-groenlandquote:Op woensdag 14 januari 2026 13:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je hier even een bron bij geven Hanca? Je bron heeft het in zijn geheel niet over PvdA/GL.
Als ze tegen deelname aan een NAVO-missie op Groenland op instigatie van Denemarken hebben gestemd is dat natuurlijk een flinke mispeer. Ik zal ze er eens een mail over schrijven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de motie hier al boven gelinkt, daar heeft GLPvdA tegen gestemd.
In de laatste zin geeft Piri in ieder geval aan dat zij er niet mee bekend is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:16 schreef Hanca het volgende:
Alleen was tijdens de stemming gistermiddag al bekend dat Denemarken hier wel om vroeg, dus dat argument gaat niet meer op.
Dit is trouwens niet waar: Van Weel antwoordde dat het voorstel niet vanuit Denemarken kwam.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is wat Piri zegt over de motie:
[..]
Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)00391&did=2026D00970
Alleen was tijdens de stemming gistermiddag al bekend dat Denemarken hier wel om vroeg, dus dat argument gaat niet meer op.
Het is dus gewoon het plannetje van Rutte, helemaal niet van Denemarken.quote:Piri:
"Heeft Denemarken daar dan om verzocht, want dat is mij niet bekend"
Van Weel:
"Het is niet specifiek dat Denemarken verzoekt om een vergrote bijdrage in het Arctisch gebied, het is wel zo dat de NAVO een bijeenkomst heeft gehad op ambassadeursniveau waarbij gesproken is over de wenselijkheid van een verhoogde NAVO-presentie, dus het is niet direct gelinkt aan Denemarken, maar Denemarken zit daar natuurlijk als NAVO-lid wel aan tafel"
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115893255826342514quote:The United States needs Greenland for the purpose of National Security. It is vital for the Golden Dome that we are building. NATO should be leading the way for us to get it. IF WE DON’T, RUSSIA OR CHINA WILL, AND THAT IS NOT GOING TO HAPPEN! Militarily, without the vast power of the United States, much of which I built during my first term, and am now bringing to a new and even higher level, NATO would not be an effective force or deterrent - Not even close! They know that, and so do I. NATO becomes far more formidable and effective with Greenland in the hands of the UNITED STATES.
Anything less than that is unacceptable. Thank you for your attention to this matter! President DJT
De NAVO als verkenner voor koning Trump.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:36 schreef Tijn het volgende:
Als je leest wat Trump over Groenland en de NAVO-missie roept, begrijp ik best dat o.a. PvdAGL niet happig is om hieraan mee te werken.
[..]
https://truthsocial.com/@(...)s/115893255826342514
Wat Trump voorstelt is dat de Navo maar even moet gaan regelen dat Groenland in Amerikaanse handen komt. Ik zou zeggen dat de Navo juist moet voorkomen dat dit gebeurt.
Ben wel geen Hanca, maar volgens mij is dit de kritiek van Bikker:quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:49 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
@:Hanca wat wordt er bedoeld met liberale etalagepolitiek?
https://www.rd.nl/artikel(...)rale-etalagepolitiekquote:ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dreigt minder constructief mee te denken als oppositiepartij als de beoogde minderheidscoalitie aan „liberale etalagepolitiek” doet. Daarmee doelde ze op moties eind vorig jaar over koopzondagen, onderwijsvrijheid en embryokweek.
Ik vind hem wel goed gevonden. Benadrukt het verschil in politieke stroming en gedachtengoed wel goed.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:15 schreef Firuze60 het volgende:
Kritiek en Nuance
"Etalage" als Oppervlakkig: Soms wordt de term gebruikt om te suggereren dat de politieke presentatie (de "etalage") vooral draait om economische vrijheid en minder om de diepere morele, maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Verschillende Stromingen: Er zijn conservatief-liberalen (rechts, meer nadruk op traditionele waarden/economie) en progressief-liberalen (links, meer focus op sociale aspecten van vrijheid, zoals D66).
Balans tussen Vrijheid en Algemeen Belang: Liberale politiek zoekt continu naar het evenwicht tussen individuele vrijheid en het belang van de samenleving als geheel.
Dit zegt AI.
Eigenlijk vind ik die term gebruiken ook al oppervlakkig van Bikker. Het is voortdurend beoordelen.
Het liberalisme m.i. is niet puur links, heeft ook een conservatieve (rechtse) kant, wel het sociaal- of progressief liberalisme kun je links noemen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind hem wel goed gevonden. Benadrukt het verschil in politieke stroming en gedachtengoed wel goed.
Liberalisme is van oudsher ook wel juist een linkse gedachte. Denk aan gelijke rechten enzo.
Al wordt dat nu niet meer zo gezien. Maar dat terzijde.
Zeker.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het liberalisme m.i. is niet puur links, heeft ook een conservatieve (rechtse) kant, wel het sociaal- of progressief liberalisme kun je links noemen.
Ja, we zijn het eens..quote:
Ik vind het wel een goede samenvatting. We zien natuurlijķ dat er de laatste maanden vooral sterk is geprofileerd op een aantal thema's die bij de CU minder goed vallen: embryokweek als meest opvallende, maar er is ook gesproken over het beperken van de vrijheid van onderwijs. Vooral dat laatste is in de Kamer met name gedaan om zich te profileren (jezelf in de etalage zetten) en niet om daadwerkelijk wat te bereiken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben wel geen Hanca, maar volgens mij is dit de kritiek van Bikker:
Liberale etalagepolitiek: liberalen die zich richten op oppervlakkige of symbolische liberale thema's (zoals de zondagsopening of vrijheid van godsdienst) om stemmen te winnen. Zonder de "echte" conservatieve/traditionele waarden te respecteren. en zo de overheid te beperken, waarbij men streeft naar een zo klein mogelijke overheidsrol en maximalisatie van individuele vrijheid.
Daarachter zit het idee dat liberalen zich voornamelijk focussen op het beperken van de overheid en het bevorderen van individuele vrijheden (zoals vrijheid van meningsuiting, godsdienst en handel).
De kritiek van de CU (en eigenlijk de hele conservatief-religieuze hoek) is dan:
omdat het vaak gaat om symbolische maatregelen die ten koste gaan van traditionele waarden of de sociale cohesie, zonder de basis te versterken, zoals het niet ter discussie stellen van koopzondagen, is het enkel voor de etalage.
Ze ziet het als het pushen van "progressieve" ( als "oppervlakkig" geziene) ideeën zonder rekening te houden met traditionele structuren etc.
Weet niet of ik zo goed uit mijn woorden gekomen ben om het uit te leggen.
[..]
https://www.rd.nl/artikel(...)rale-etalagepolitiek
Dus de conclusie is dan dat op een aantal zaken je zou kunnen stellen dat de CU vasthoudt aan een aantal conservatieve stellingen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goede samenvatting. We zien natuurlijķ dat er de laatste maanden vooral sterk is geprofileerd op een aantal thema's die bij de CU minder goed vallen: embryokweek als meest opvallende, maar er is ook gesproken over het beperken van de vrijheid van onderwijs. Vooral dat laatste is in de Kamer met name gedaan om zich te profileren (jezelf in de etalage zetten) en niet om daadwerkelijk wat te bereiken.
Deze columniste richt zich met name op wat gevoelig ligt bij de SGP, maar dat zijn ook wel een paar CU punten: https://www.trouw.nl/colu(...)kiesrecht~b5c50b90c/
Daar worden een paar wetten genoemd die in de Kamers liggen: verbod op homogenezing, transgenderwet, embryowet. Daarnaast dus het onderzoek naar de positie van homoseksuele jongeren op religieuze scholen. Allemaal toch dingen die bij een deel van de achterban van de CU gevoelig liggen.
Neem daarbij dat er echt in allerlei appgroepen wordt gesteigerd over de acties van Onno Hoes, sommigen doen alsof de complete vrijheid van religie is afgeschaft. Die acties (naast het binnenvallen bij een bijeenkomst, nu het afpakken van de ruimte van een kerk) komen voor de formatie denk ik echt op een verkeerd moment. Het algemene gevoel is dat de christenen onder druk staan.
Nou denk ik bij een heel aantal van die zaken een stuk nuchterder dan het gemiddelde lid, maar dat Bikker even aan geeft dat het niet de bedoeling is de ene keer om hulp te vragen en dan iets later iets doen wat heel gevoelig ligt bij de CU-achterban, alleen uit profileringsdrang, snap ik wel.
Dit is wat ze zelf zeggen:quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dus de conclusie is dan dat op een aantal zaken je zou kunnen stellen dat de CU vasthoudt aan een aantal conservatieve stellingen.
https://www.christenunie.(...)unie-links-of-rechtsquote:De ChristenUnie is progressief op thema’s als armoede, wonen of klimaat, maar conservatief op thema’s als medische-ethiek drugs, prostitutie of het gezin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |