abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2026 @ 16:56:17 #201
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219826168
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 15:07 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Zal wel een minister van de PvdA worden en een staatssecretaris van jA21.

Maar ja, Klaver wil niet meedoen, lees ik. Dus daar gaat het bontenbal-plannetje.

[ x ]
Uitermate logisch. Kabinet praat met één mond zeggen ze altijd en als je dan een rechts plannetje van JA21 moet gaan uitvoeren als minister van GL/PvdA huize. Tsja.

Maar hoop dat hij wel open staat voor samenwerking om voor GL/PvdA goede plannen te steunen.
pi_219826174
Klaver en Eerdmans staan er in elk geval constructief in:
https://nos.nl/liveblog/2(...)ld-maar-constructief

Mooi, want nu zo snel mogelijk een kabinet is wel belangrijk.
pi_219826252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 16:58 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Een uitspraak als “alle voorstellen inhoudelijk te gaan beoordelen“ is dermate nietszeggend dat je daar geen constructiviteit uit kunt destilleren.

Het is naar mijn idee eerder aan de coalitie om middels samenhangende voorstellen ook echt te doen blijken dat zij uit zijn op een constructieve samenwerking met PvdA/GL. Ik denk eigenlijk niet dat de VVD dat op kan brengen.
pi_219826265
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Een uitspraak als “alle voorstellen inhoudelijk te gaan beoordelen“ is dermate nietszeggend dat je daar geen constructiviteit uit kunt destilleren.

Het is naar mijn idee eerder aan de coalitie om middels samenhangende voorstellen ook echt te doen blijken dat zij uit zijn op een constructieve samenwerking met PvdA/GL. Ik denk eigenlijk niet dat de VVD dat op kan brengen.
Het is niet negatief. En dit klinkt in elk geval of ze voorstellen willen bekijken en eventueel amenderen:

quote:
De partijleider kondigt aan desondanks "het maximale" te willen realiseren voor de GL-PvdA-kiezers "en voor Nederland". "Wij begrijpen dat we een belangrijke positie hebben in de Eerste en in de Tweede Kamer." In de Eerste Kamer heeft GroenLinks-PvdA 14 zetels en in de Tweede Kamer 20. "We zullen die positie gebruiken", benadrukt Klaver in een interview.
pi_219826336
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:15 schreef Hanca het volgende:
Het is niet negatief. En dit klinkt in elk geval of ze voorstellen willen bekijken en eventueel amenderen:
[..]
Wat zegt dat nou werkelijk? Het is een uitspraak als: We hebben een aanzienlijk aantal zetels in beide Kamers en zullen die inzetten om invloed uit te oefenen. Voorstellen waar we het mee eens zijn zullen we steunen.

Ja, in de Amerikaanse politiek zou je dat als opmerkelijk constructief kunnen betitelen, in de Nederlandse politiek is het niet meer dan de basishouding (PVV, BBB en FvD laat ik dan uiteraard buiten beschouwing).
pi_219826342
Misschien dat ik er pessimistisch naar kijk maar ik zie hier vooral een (al dan niet terechte) houding van de oppositie om niet mee te werken danwel hoge eisen te stellen aan steun waarbij je verwaterde compromissen krijgt.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 17:36:57 #207
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219826391
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:28 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien dat ik er pessimistisch naar kijk maar ik zie hier vooral een (al dan niet terechte) houding van de oppositie om niet mee te werken danwel hoge eisen te stellen aan steun waarbij je verwaterde compromissen krijgt.
Compromissen moeten sluiten lijkt me logisch. Je kunt niet van de oppositie verlangen dat, omdat de coalitie ze er niet bij wilde hebben ze maar moeten tekenen bij het kruisje, zo werkt het niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219826529
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:27 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Wat zegt dat nou werkelijk? Het is een uitspraak als: We hebben een aanzienlijk aantal zetels in beide Kamers en zullen die inzetten om invloed uit te oefenen. Voorstellen waar we het mee eens zijn zullen we steunen.

Ja, in de Amerikaanse politiek zou je dat als opmerkelijk constructief kunnen betitelen, in de Nederlandse politiek is het niet meer dan de basishouding (PVV, BBB en FvD laat ik dan uiteraard buiten beschouwing).
Het CDA bij Rutte II had bijvoorbeeld ook die bij alles 'nee' houding. Er zijn zat GLPvdA leden die daar nu ook voor pleiten.

Dit zegt dat hij open naar voorstellen kijkt, gaat zien waar hij ze als het moet kan verbeteren en dat hij zeker niet bij voorbaat negatief is.
pi_219826905
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 16:58 schreef Hanca het volgende:

Mooi, want nu zo snel mogelijk een kabinet is wel belangrijk.
Nou, de headline is
quote:
Klaver: minderheidskabinet stort land in onzekerheid •
Die man klinkt niet echt positief. Is ie nog zo boos denk je?
pi_219826911
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 18:42 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nou, de headline is
[..]
Die man klinkt niet echt positief. Is ie nog zo boos denk je?
De headline is de meest spannende uitspraak, maar niet echt de strekking van zijn verhaal.
pi_219826959
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
De headline is de meest spannende uitspraak, maar niet echt de strekking van zijn verhaal.
Ze zullen hun huid duur willen verkopen. Terecht.
Wat dat betreft vind ik de formatie helemaal niet handig aangepakt.

Vanaf de uitslag en de eerste ronde bij de verkenner zag je al dat het hoogstwaarschijnlijk een minderheidskabinet zou worden.

En in plaats van daarmee aan de slag te gaan, en dat als uitgangspunten te nemen, hebben ze elkaar pijn gedaan bij de formatie-sessies. Is er kwaad bloed gezet. Bij zowel glpvda als jA21. Dat had niet gehoeven. Nu zijn de hakken dieper de grond in gegaan.

Zonde.
pi_219826977
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.

Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
quote:

Ook BBB wil plannen aanstaande coalitie per stuk beoordelen

BBB wil goede plannen steunen en slechte plannen niet. Dat zei partijleider Van der Plas voorafgaand aan haar gesprek met de informateur. "We zijn constructief als BBB", aldus de fractievoorzitter. Op asiel en wonen, kan de partij van Van der Plas de plannen van de beoogde coalitie wel steunen, verwacht ze.

"Maar er liggen ook genoeg plannen waar we het niet mee eens zijn." Van der Plas noemt de bezuinigingen op de zorg waar de drie partijen aan zouden werken. "Die willen wij niet. Daar gaan we wel scherp inzitten."
Wat is het nu ?
  dinsdag 13 januari 2026 @ 19:59:20 #213
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219827547
twitter

Niemand valt hier nog over, op zich is dat bizar.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 20:05:54 #214
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219827636
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[ x ]

Hee, da's opmerkelijk. Ik kan niet meer reageren op posts van onze VVMU-strijder. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 13 januari 2026 @ 20:33:37 #215
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219828007
quote:
[ x ]

Ik ook niet iig, want het enige wat ik zie is een rood vakje met 'deleted'. :P
  dinsdag 13 januari 2026 @ 20:38:11 #216
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_219828053
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.

Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
PVV en FVD ook , alleen hebben ze geen ministers , men mag ja of nee zeggen en een klein praatje houden
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_219828545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 20:33 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Ik ook niet iig, want het enige wat ik zie is een rood vakje met 'deleted'. :P
Door op je quote te klikken kon ik het berichtje lezen.
pi_219828569
quote:
[ x ]

Je kan het ook zo zien. Het 'shock'- effect is verdwenen. Zijn tirades hebben geen effect meer.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 21:52:18 #219
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219828750
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Je kan het ook zo zien. Het 'shock'- effect is verdwenen. Zijn tirades hebben geen effect meer.
Dat is de positieve uitleg, het is natuurlijk ook zo dat dergelijke opmerkingen zijn genormaliseerd en veel mensen het debiele er niet eens meer van inzien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219829344
quote:
[ x ]

Een migrantenstroom inperken is wat anders dan deze etnische zuivering, die Wilders toejuicht
pi_219829411
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 23:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Een migrantenstroom inperken is wat anders dan deze etnische zuivering, die Wilders toejuicht
Welke etnische zuivering?
pi_219829946
https://nos.nl/artikel/25(...)nwezigheid-groenland

Wat zou er geen gebeuren? Een papieren tijger? Patriots die vanuit nederland/oekraine terug worden gehaal naar groenland? Onderzeeboten die worden gestuurd?
Wie neemt de leiding?
pi_219830014
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 07:42 schreef Kickinalfa het volgende:

Wat zou er geen gebeuren? Een papieren tijger? Patriots die vanuit nederland/oekraine terug worden gehaal naar groenland? Onderzeeboten die worden gestuurd?
Wie neemt de leiding?
Geen idee, wat er nodig is in NAVO verband. We hebben bijvoorbeeld een marine die prima in te zetten is. Stuk of 70 helikopters, wat me handig lijkt in Groenland.

Veel opvallender is dat het af moest hangen van de formerende partijen D66, VVD, CDA in combinatie met BBB, Volt, CU en SGP. Natuurlijk is de rest van rechts tegen. Maar waar zijn de linkse partijen? Van SP en PvdD als vrij pacifistische partijen verwacht je het, maar GLPvdA ziet liever geen NAVO missie? Moet de coalitie het op zulk beleid echt van die 4 partijen gaan verwachten?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2026 08:11:16 ]
  woensdag 14 januari 2026 @ 08:19:11 #224
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219830041
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 07:42 schreef Kickinalfa het volgende:

Wie neemt de leiding?
Belachelijke totaal onzinnige missie natuurlijk, dit is gewoon geld door de plee trekken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 14 januari 2026 @ 08:30:23 #225
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219830078
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2026 08:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen idee, wat er nodig is in NAVO verband. We hebben bijvoorbeeld een marine die prima in te zetten is. Stuk of 70 helikopters, wat me handig lijkt in Groenland.

Veel opvallender is dat het af moest hangen van de formerende partijen D66, VVD, CDA in combinatie met BBB, Volt, CU en SGP. Natuurlijk is de rest van rechts tegen. Maar waar zijn de linkse partijen? Van SP en PvdD als vrij pacifistische partijen verwacht je het, maar GLPvdA ziet liever geen NAVO missie? Moet de coalitie het op zulk beleid echt van die 4 partijen gaan verwachten?
Een symbolische militaire aanwezigheid betekent weinig als de VS ons politiek en economisch in een houdgreep kan nemen.

Een paar helikopters, schepen of wat vlagvertoon veranderen niets aan het onderliggende machtsverschil. Als Trump besluit druk uit te oefenen, beschikt hij over asymmetrische, harde en directe hefbomen.

Onze veiligheid rust op Amerikaanse afschrikking en commandostructuren. Onze situational awareness in een oorlog komt grotendeels uit Amerikaanse inlichtingen. Onze energiezekerheid hangt sinds Rusland sterk af van Amerikaans LNG en door de VS beïnvloede markten. Ons financiële systeem draait op de dollar en Amerikaanse toegang tot kapitaal. Onze economie leunt zwaar, bijna geheel, op Amerikaanse cloud en software. Onze legers kunnen niet functioneren zonder Amerikaanse logistiek, munitie en updates.

Europa heeft daar vooral zachte, trage en versnipperde middelen tegenover staan: regels, moreel gezag en eindeloze onderlinge afstemming. Dat werkt prima in de vergaderzalen van een vervlogen tijdperk, maar niet in een echt machtsconflict. Niet in de wereld van vandaag en morgen.

Wees eerlijk: denk je werkelijk dat we de confrontatie met de VS aandurven, als we die met Rusland al uit de weg gaan terwijl we van Rusland veel minder afhankelijk zijn dan van Amerika?

Dit draait niet om ronkende verklaringen of symbolische militaire aanwezigheid, maar om macht.

Wie dat negeert, verwart zijn eigen wensdenken met realisme.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')