abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219810741
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.

Hoeveelheid stemmen zegt niets over de extremiteit van een bepaalde partij of groep kiezers.

Nederland heeft tegenwoordig nu eenmaal veel extreem rechtse kiezers. Overigens heel Europa tegenwoordig.

Schijnbaar werkt de verdeel en heers ideologie vrij goed.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Forum Admin zondag 11 januari 2026 @ 16:52:13 #202
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219810779
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Je moet extremisten geen bestaandsrecht willen geven. Doe mij maar een fatsoenlijk cordon of brandmuur.
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.

Een defecte klok geeft ook tweemaal per 24 uur de juiste tijd aan ;)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219810784
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.
Begrijp dat je het niet leuk vind, maar het is wel een realiteit waarmee men toch zal moeten proberen te werken.

Hoe meer je uitsluit, hoe lastiger het wordt om überhaupt ergens een meerderheid voor te vinden.
Wat mij betreft beoordeel je het gewoon per voorstel.
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
  Forum Admin zondag 11 januari 2026 @ 16:53:27 #204
pi_219810805
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219810868
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.

Een defecte klok geeft ook tweemaal per 24 uur de juiste tijd aan ;)
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.
We hebben die gekkies echt niet nodig om het land te besturen.
pi_219810892
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 16:57:34 #207
236264 crew  capricia
pi_219810897
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.

Doordat de formatie onder Rob Jetten geen meerderheidsregering op gaat leveren, zal hij ook bij partijen rechts van de VVD steun moeten zoeken. Waarmee D66 zelf dus ook die partijen normaliseert. Net als het CDA en de VVD.

We wensen ze veel succes. :+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Forum Admin zondag 11 januari 2026 @ 16:58:29 #208
pi_219810918
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.
We hebben die gekkies echt niet nodig om het land te besturen.
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.

Zodra we een goed voorstel gaan blokkeren omdat het van de foute partij af komt zijn we vooral hard op weg Amerikaanse politiek te voeren.
  Forum Admin zondag 11 januari 2026 @ 16:59:38 #209
pi_219810940
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
pi_219810985
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.

Doordat de formatie onder Rob Jetten geen meerderheidsregering op gaat leveren, zal hij ook bij partijen rechts van de VVD steun moeten zoeken. Waarmee D66 zelf dus ook die partijen normaliseert. Net als het CDA en de VVD.

We wensen ze veel succes. :+
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…

quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.

Zodra we een goed voorstel gaan blokkeren omdat het van de foute partij af komt zijn we vooral hard op weg Amerikaanse politiek te voeren.
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.

Ik zou liever naar België of Duitsland kijken waar VB en AfD gewoon nog vieze woorden zijn. Daar zie je ook dat je gewoon zonder samen te werken met extreemrechts kan regeren.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:03:17 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219811003
quote:

[..]
wat zijn deze politiek partijen dan ?

dinosaurussen ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219811009
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
CDA en D66 wel inderdaad. De VVD verkiest echter de extremisten consequent boven normale partijen.
pi_219811060
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Formeren met ze is natuurlijk totaal wat anders dan een ingediende motie, een amendement of zelfs een initiatiefwetsvoorstel van zo'n partij zonder te bekijken weg te stemmen.

In onze gemeenteraad zit bijvoorbeeld een grote BBB. Als die groot blijven (dat is even de vraag) zie ik ons er nog steeds nooit mee formeren omdat onze visie op wat goed is voor de gemeente echt diametraal tegenover elkaar staat.

Maar dat betekent niet dat je niet naar ze luistert en ook niet dat je alles van ze weg gaat stemmen. FvD en PVV hebben we gelukkig niet, maar die zou ik hetzelfde behandelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:15:09 #214
236264 crew  capricia
pi_219811140
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…
[..]
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.

Ik zou liever naar België of Duitsland kijken waar VB en AfD gewoon nog vieze woorden zijn. Daar zie je ook dat je gewoon zonder samen te werken met extreemrechts kan regeren.
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.

De officiële lijn van de Duitse CDU is inderdaad dat zij niet samenwerkt of stemt met de radicaal-rechtse AfD.

Maar het is in het verleden ook voorgekomen dat men op specifieke onderwerpen wel hetzelfde stemde. Bijvoorbeeld op migratie en asielbeleid.
En dat de AFD steun heeft gegeven aan een CDU-motie, waardoor die het haalde.

Ook daar hebben ze elkaar soms nodig en werkt men soms wel degelijk samen en is het niet altijd zo zwart-wit. Ook al gaf dat onrust bij het CDU.

Onrust over samenwerking CDU/CSU met AfD houdt aan: 'Schandaal' - https://nos.nl/l/2553946
- Goethe, “Faust”
pi_219811157
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.

De officiële lijn van de Duitse CDU is inderdaad dat zij niet samenwerkt of stemt met de radicaal-rechtse AfD.

Maar het is in het verleden ook voorgekomen dat men op specifieke onderwerpen wel hetzelfde stemden. Bijvoorbeeld op migratie en asielbeleid.
En dat de AFD steun heeft gegeven aan een CDU-motie, waardoor die het haalde.

Ook daar hebben ze elkaar soms nodig en werkt men soms wel degelijk samen en is het niet altijd zo zwart-wit. Ook al gaf dat onrust bij het CDU.

Onrust over samenwerking CDU/CSU met AfD houdt aan: 'Schandaal' - https://nos.nl/l/2553946
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:17:30 #216
5428 crew  miss_sly
pi_219811162
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze moet er dus nog even aan wennen dat de VVD niet meer de machtspartij is die ze was onder Rutte :P.
Het heeft lang genoeg geduurd, dus het mag onderhand weleens doordringen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Forum Admin zondag 11 januari 2026 @ 17:20:54 #217
pi_219811205
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
En groeit gestaag door..
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:22:28 #218
236264 crew  capricia
pi_219811221
quote:
85s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En groeit gestaag door..
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 17:23:34 #219
5428 crew  miss_sly
pi_219811237
quote:

[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:29:03 #220
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219811306
quote:
85s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En groeit gestaag door..
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.

Het slappe, halfslachtige aangekloot van de huidige politieke en maatschappelijke elite maakt dit scenario steeds waarschijnlijker.

We geven al onze waarden, vrijheden en rechten blijkbaar heel makkelijk en geruisloos weg.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219811536
quote:

[..]
Dit is jouw mening en geen feit.
pi_219811583
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.
Tot nu toe zijn alle regeringen, landelijk en regionaal, gewoon zonder AfD. Dat is toch echt wel fundamenteel anders dan in Nederland…
pi_219811590
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
Terwijl we wel een voortrekkersrol innemen in het normaliseren van extreemrechts…
pi_219811599
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:51 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dit is jouw mening en geen feit.
Allicht. Ik houd hoop op beschaving.
pi_219811678
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:08:44 #226
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219811703
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:06 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
Oh, boehoehoe. Nog steeds boos dat er geen burgeroorlog uitbrak.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219811792
quote:

[..]
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…
pi_219811813
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.

Het slappe, halfslachtige aangekloot van de huidige politieke en maatschappelijke elite maakt dit scenario steeds waarschijnlijker.

We geven al onze waarden, vrijheden en rechten blijkbaar heel makkelijk en geruisloos weg.
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:30:25 #229
38496 Perrin
pi_219811889
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.

Telkens opnieuw zien we hoe vrijheden niet bruut worden afgenomen, maar geruisloos worden prijsgegeven. Dat nieuwe generaties in dezelfde val trappen, is geen toeval, maar een gevolg van collectief geheugenverlies en helaas, de vaak betreurenswaardige menselijke aard.

Waar kritisch denken plaatsmaakt voor gemak en conformisme, zoals in dit tijdsgewricht zo overduidelijk weer het geval is, openen zich opnieuw de deuren naar gitzwarte tijden.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:32:09 #230
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219811901
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…
wie bedoel je , de Linkse gekkies of rechtsen gekkies, of allebei de extreme gekkies ?

quote:
Video: 'Dreiging Israël en Amerika kan Iraanse regime laatste zetje geven'
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus

quote:
Bij eerdere protesten, in 2019 en 2022, sneden de autoriteiten ook het internet af.
Die bewegingen werden uiteindelijk keihard neergeslagen, met vele honderden doden als gevolg.

Oppositie-media melden nu al 'conservatieve schattingen' van tweeduizend doden in slechts 48 uur tijd, al is het onmogelijk om dat te controleren.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 11-01-2026 18:47:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219811936
quote:
9s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.

Telkens opnieuw zien we hoe vrijheden niet bruut worden afgenomen, maar geruisloos worden prijsgegeven. Dat nieuwe generaties in dezelfde val trappen, is geen toeval, maar een gevolg van collectief geheugenverlies en helaas, de vaak betreurenswaardige menselijke aard.

Waar kritisch denken plaatsmaakt voor gemak en conformisme, zoals in dit tijdsgewricht zo overduidelijk weer het geval is, openen zich opnieuw de deuren naar gitzwarte tijden.
Wij zijn natuurlijk oeroude lullen om dit te zien. Elke generatie heeft het recht om de eigen fouten te maken. Maar dat men nooit iets leert van het verleden is wel het ergste. Collectief geheugenverlies zeg jij. Maar misschien bestaat een collectief geheugen wel helemaal niet. Dat lijkt waarschijnlijk. En dan krijg je weer precies dezelfde fouten die zo makkelijk te vermijden waren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219812056
quote:

[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:05:51 #233
236264 crew  capricia
pi_219812108
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @miss_sly

Ik kan je vertellen dat er serieus mensen zijn die dit een gitzwarte periode uit onze geschiedenis vinden.
Met de avondklok en die QR code als triest dieptepunt. En we zijn heel veel medemensen kwijt geraakt aan wappie-achtige clubs zoals FvD toen was. We plukken daar nu nog de vruchten van.

Maar als ik het vergelijk met sommige Duitse deelstaten en hoe Italië en Oostenrijk ermee om gingen, of Frankrijk, dan was het hier een verademing.
- Goethe, “Faust”
pi_219812128
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.

Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.

Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
pi_219812158
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @:miss_sly

Ik kan je vertellen dat er serieus mensen zijn die dit een gitzwarte periode uit onze geschiedenis vinden.
Met de avondklok en die QR code als triest dieptepunt. En we zijn heel veel medemensen kwijt geraakt aan wappie-achtige clubs zoals FvD toen was. We plukken daar nu nog de vruchten van.

Maar als ik het vergelijk met sommige Duitse deelstaten en hoe Italië en Oostenrijk ermee om gingen, of Frankrijk, dan was het hier een verademing.
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:14:52 #236
38496 Perrin
pi_219812184
"We willen een sterke overheid maar dan zonder maatregelen die mij beperken"

Onvolwassen, onserieuze lui.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:18:11 #237
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219812203
quote:
9s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:14 schreef Perrin het volgende:
"We willen een sterke overheid maar dan zonder maatregelen die mij beperken"

klopt
pi_219812208
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:18:41 #239
236264 crew  capricia
pi_219812212
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.

Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.

Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
Daar ben ik achteraf ook debet aan geweest. Ik ging ook heel makkelijk mee in alles wat de overheid zei.
Het was gewoon de weg van de minste weerstand.
Ik heb daar wel lessen geleerd over mijzelf. Hoe ik reageer.
- Goethe, “Faust”
  zondag 11 januari 2026 @ 19:19:16 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219812225
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
vrijheid inleveren is nooit goed
pi_219812237
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In België, Frankrijk, Italië en Spanje, landen waar de huizen gemiddeld ook nog eens veel kleiner zijn, waren er maanden dat je helemaal niet naar buiten mocht zonder verklaring dat dat noodzakelijk was. Dat gezeik over die paar uurtjes avondklok hier (waar je ook nog soepeler een ontheffing van kon krijgen dan in al die andere landen), ik zal er nooit iets van begrijpen.
pi_219812250
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:21:48 #243
38496 Perrin
pi_219812261
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.
Precies. Je kunt geen competente, slagvaardige overheid verwachten en dan als een peuter gaan stampvoeten als je ineens zelf je gedrag noodgedwongen moet aanpassen naar aanleiding van crisismaatregelen.

Het is puur onvolwassen, egocentrisch en kortzichtig gedrag. Past prima bij de huidige tijdsgeest.

Alles draait om ikke, ikke.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:21:49 #244
5428 crew  miss_sly
pi_219812262
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.
Het had vast anders en beter gekund, maar het was een situatie die niemand nog had meegemaakt met zoveel onbekende factoren met mogelijk enorme gevolgen. En ik denk dat veel mensen het zich anders herinneren dan dingen zijn gegaan.
quote:
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.
pi_219812286
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.
Het had vast anders en beter gekund, maar het was een situatie die niemand nog had meegemaakt met zoveel onbekende factoren met mogelijk enorme gevolgen. En ik denk dat veel mensen het zich anders herinneren dan dingen zijn gegaan.
[..]
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.

En dat is ook logisch: bij beide staat totaal egocentrisch denken centraal, in plaats van denken aan het belang van de samenleving.
pi_219812588
quote:

[..]
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.

De PVV is minstens zo erg, en dan ook nog eens zonder democratische partijstructuur.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 20:03:49 #247
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219812639
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.

En dat is ook logisch: bij beide staat totaal egocentrisch denken centraal, in plaats van denken aan het belang van de samenleving.
Je vergeet nog de bij deze clubs altijd aanwzige slachtoffergedachte ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219812662
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.

De PVV is minstens zo erg, en dan ook nog eens zonder democratische partijstructuur.
Ik doel onder andere hier op:
quote:
De Duitse extreemrechtse partij Alternative für Deutschland heeft vorig jaar een geheime bijeenkomst gehouden waar een plan besproken werd om Duitsland te zuiveren van mensen die niet Duits genoeg zijn.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazis

En zo komt AfD steeds weer in het nieuws. En ja, minder minder minder was verschrikkelijk en terecht strafbaar, maar concreet een plan bespreken om een land te zuiveren is echt nog wel een stap, of zelfs een paar stappen, erger.
pi_219812677
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doel onder andere hier op:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazis

En zo komt AfD steeds weer in het nieuws. En ja, minder minder minder was verschrikkelijk en terecht strafbaar, maar concreet een plan bespreken om een land te zuiveren is echt nog wel een stap, of zelfs een paar stappen, erger.
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219812788
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.
Nee, ik trek daar zeer zeker wel een grens. Ik zal ook nooit een plan in die richting steunen of een partij steunen die dat doet. Maar moet je dan ook een plan dat het leven van dieren verbetert van Dion Graus en waar je het heel erg mee eens bent weg stemmen? Wat mij betreft ben je dan extreem fout bezig, je weigert wetgeving te verbeteren. Je verzaakt in je rol als volksvertegenwoordiger.
  zondag 11 januari 2026 @ 20:37:12 #251
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219812965
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar die slachtoffergedachte is overal, daar komt heel dat intersectionele DEI gezeik uit voort.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219813130
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die 2 posten achter elkaar zijn wel chef's kiss trouwens.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 22:54:20 #253
375570 crew  Cyan9
pi_219814093
Nou, zo kan 'ie wel weer lijkt me.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 11 januari 2026 @ 23:26:38 #254
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219814284
Ik ben tegen fascisme.

Zijn jullie ook zo tegen fascisme?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219814434
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben tegen fascisme.

Ik hou van die dappere Iraanse mensen. O+
Die het fascistische mullah regime van zich af durven te werpen.
  maandag 12 januari 2026 @ 00:30:25 #256
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219814461
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben tegen fascisme.

tegen dictators

daar zijn er veel te veel van
pi_219814525
Mooi. Benieuwd naar het statement van Jesse Klaver en vooral Kati Piri.
twitter
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 07:13:55 #258
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219814934
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 01:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Waarom zouden die zo belangrijk zijn?
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 07:54:41 #259
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_219815128
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 01:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Want die zijn voor Iraans staatsterreur :? Behoorlijk zieke post.
pi_219815198
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik trek daar zeer zeker wel een grens. Ik zal ook nooit een plan in die richting steunen of een partij steunen die dat doet. Maar moet je dan ook een plan dat het leven van dieren verbetert van Dion Graus en waar je het heel erg mee eens bent weg stemmen? Wat mij betreft ben je dan extreem fout bezig, je weigert wetgeving te verbeteren. Je verzaakt in je rol als volksvertegenwoordiger.
Dat is een ander onderdeel van de discussie wat mij betreft. Ik had het meer over de positionering van de PVV t.o.v. de AFD. Het is prima om goede voorstellen te steunen, maar dat doet verder niets af aan de aard van de partij. Hetzelfde geldt voor voorstellen vanuit de SGP bijvoorbeeld.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219815203
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 07:54 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Zijn blijkbaar meer mensen zo vreemd gefocust op Piri:

twitter
  maandag 12 januari 2026 @ 08:15:34 #262
38496 Perrin
pi_219815228
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 07:54 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Veel mensen zijn wat betreft geestelijke vermogens op politiek gebied gewoon tot niks anders in staat dan van elk issue een links-rechts moddergooi-gevechtje te maken.

pi_219815236
Ik lees dat we ook gewoon nog zaken met Iran doen.
pi_219815277
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:17 schreef Black_Baron het volgende:
Ik lees dat we ook gewoon nog zaken met Iran doen.
Als EU 4,5 miljard per jaar, dat is meer dan ik had verwacht:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran
pi_219815331
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:15 schreef Perrin het volgende:

[..]
Veel mensen zijn wat betreft geestelijke vermogens op politiek gebied gewoon tot niks anders in staat dan van elk issue een links-rechts moddergooi-gevechtje te maken.

[ afbeelding ]
Wat Iran aangaat ben ik volledig voor een revolutie die het volk brengt, los van wat Netanyahu, Musk en Graham vinden.

Nu zien we daar vreemde support van die types als Musk en Graham die wél een project '25 steunen en de VS mede afbreken en zich niet over Trump en ICE praktijken uitspreken omdat ze aan ellende verdienen.

Achter dit soort onzuivere geluiden sta ik niet. Maar een revolutie. Prima.
  maandag 12 januari 2026 @ 08:52:32 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219815347
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat Iran aangaat ben ik volledig voor een revolutie die het volk brengt,
juist

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 12-01-2026 08:58:33 ]
pi_219815405
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist
Goed dat je je post verwijderd hebt.
  maandag 12 januari 2026 @ 09:06:49 #268
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219815423
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Goed dat je je post verwijderd hebt.
staat in het Iran topic
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 09:40:49 #269
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_219815587
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het is ook extreem dom om niet te snappen waarom het Israël-Palestina conflict totaal anders is dan deze opstand in Iran, in heel veel opzichten. Dat maakt het niet minder erg of minder belangrijk overigens.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 10:11:03 #270
5428 crew  miss_sly
pi_219815749
twitter

Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.

Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
pi_219815911
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Het is ook extreem dom om niet te snappen waarom het Israël-Palestina conflict totaal anders is dan deze opstand in Iran, in heel veel opzichten. Dat maakt het niet minder erg of minder belangrijk overigens.
Ach ja, bepaalde figuren hebben nogal een obsessie blijkbaar.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:37:25 #272
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219815926
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Integendeel, als men stelt voor 'mensenrechten' te staan (wat een terugkerend argument was mbt de totale massahysterie omtrent de oorlog tussen Israël en de Palestijnen) dan zou je verwachten dat zulke mensen nu ook in actie komen.
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.

Waar zit het populistische element hier volgens jou precies? En de labels 'naar' en 'dom' komen natuurlijk voort uit een subjectief waardeoordeel aangezien deze vrouw totaal andere politiek gedachtegoed omarmd dan jijzelf doet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219816507
quote:
[ twitter ]

Als de partijen van Carolien en Geert niet zulke incompetente clusterfucks waren, dan hadden we niet in deze positie gezeten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 11:33:55 #274
5428 crew  miss_sly
pi_219816534
twitter

Als Wilders zegt 'zoek het lekker uit' dan ligt het aan hem en rechts zelf dus als er geen plannen doorgaan waar ze wel in mee zouden kunnen gaan. Dat is dan helemaal aan hen en niet de schuld van links.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 11:38:48 #275
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219816648
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Als Wilders zegt 'zoek het lekker uit' dan ligt het aan hem en rechts zelf dus als er geen plannen doorgaan waar ze wel in mee zouden kunnen gaan. Dat is dan helemaal aan hen en niet de schuld van links.
Je zou onderhand toch wel moeten weten dat alles aan links ligt bij dergelijke types.
pi_219816692
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar zit het populistische element hier volgens jou precies? En de labels 'naar' en 'dom' komen natuurlijk voort uit een subjectief waardeoordeel aangezien deze vrouw totaal andere politiek gedachtegoed omarmd dan jijzelf doet.
Er komt een minderheidskabinet met 66 zetels tweede kamer en 21 zetels eerste kamer, mevrouw van der Plas stelt dat deze drie partijen defacto al met PvdA/GL reageren, waar helemaal geen sprake van is. PvdA/GL kan samen met bijvoorbeeld de CU deze coalitie naar een meerderheid helpen, maar dit geld evengoed voor een samenwerking JA21, BBB en CU. Maar in plaats van constructief proberen dingen voor elkaar te krijgen speelt van der Plas liever in op de angst voor links (emotie boven feiten), een duidelijke wij tegen zij tegenstelling en eigenlijk maakt ze zich ook wat een slachtoffer terwijl ze met haar 12 zetels eerste kamer een enorme invloed kan hebben.

Dit zijn alle drie populistische elementen.
  maandag 12 januari 2026 @ 11:41:09 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219816708
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:32 schreef Monolith het volgende:

[..]
Als de partijen van Carolien en Geert niet zulke incompetente clusterfucks waren, dan hadden we niet in deze positie gezeten.
iedere partij doet wat hen het beste lijkt , dat niet iedereen het met iedere partij een is dat blijft altijd

hopelijk wordt het nu een betere clusterfuck

ik denk overigens dat men gewoon keurig netjes mee zal stemmen involge de inzichten van de partij, dus links voor meer voedselbossen en tegen dierentuinen en rechts voor de deportatie van arbeidsmigranten

En de middenpartijen voor doelgroepen woningbouw voor ouderen en jongeren en nieuwe kernenergie centrales en het kan zijn dat zowel links als rechts met de twee laatste onderwerpen verstandig zal stemmen

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 12-01-2026 12:00:05 ]
  maandag 12 januari 2026 @ 11:45:39 #278
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219816753
Als je CDA D66 VVD al links vindt dan ja houdt het wel een beetje op verder. Alles links van jou is links hahaatjes.
  maandag 12 januari 2026 @ 11:49:25 #279
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219816784
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:40 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Er komt een minderheidskabinet met 66 zetels tweede kamer en 21 zetels eerste kamer, mevrouw van der Plas stelt dat deze drie partijen defacto al met PvdA/GL reageren, waar helemaal geen sprake van is. PvdA/GL kan samen met bijvoorbeeld de CU deze coalitie naar een meerderheid helpen, maar dit geld evengoed voor een samenwerking JA21, BBB en CU. Maar in plaats van constructief proberen dingen voor elkaar te krijgen speelt van der Plas liever in op de angst voor links (emotie boven feiten), een duidelijke wij tegen zij tegenstelling en eigenlijk maakt ze zich ook wat een slachtoffer terwijl ze met haar 12 zetels eerste kamer een enorme invloed kan hebben.

Dit zijn alle drie populistische elementen.
Het lijkt er sterk op dat je niet goed begrijpt wat populisme wil zeggen. Dit duidt op een manier van politiek bedrijven waarbij een tweedeling wordt gemaakt tussen 'het volk' en 'de elite'.

Wat we hier vooral zien is dat Van der Plas haar visie geeft, die op zijn minst opmerkelijk is te noemen want je kunt moeilijk zeggen dat dit minderheidskabinet 'links' is. Alleen dit heeft dus verder niets met populisme te maken, het is simpelweg een onjuiste observatie. En van een slachtofferschap is al helemaal geen sprake, want BBB heeft zelf geen rol in dit kabinet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 11:51:34 #280
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_219816800
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, als men stelt voor 'mensenrechten' te staan (wat een terugkerend argument was mbt de totale massahysterie omtrent de oorlog tussen Israël en de Palestijnen) dan zou je verwachten dat zulke mensen nu ook in actie komen.
Wat ben je toch voorspelbaar en vermoeiend. Het Israël-Palestina conflict is een al jarenlang sluimerend conflict, oplaaiend in totale destructie van een land afgelopen jaar, waar de rechten van mensen van één bevolkingsgroep stelselmatig worden overteden door een regime van een ander land die we (Nederland, het 'Westen') steunen. Het is dus heel logisch daarvoor op te komen aangezien die mensenrechten in Nederland nogal niet serieus worden genomen.

Aan de andere kant massale demonstraties van betogers in Iran, tegen een regime in een land die we als Nederland of het 'Westen' totaal niet steunen. Waarom zou je als politicus dan opkomen voor mensenrechten, waarvan niemand die mensenrechten ter discussie stelt? Alsnog zouden ze er een tweetje aan kunnen wijden, maar zou het wat uitmaken?
  maandag 12 januari 2026 @ 11:52:45 #281
38496 Perrin
pi_219816813
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je CDA D66 VVD al links vindt dan ja houdt het wel een beetje op verder. Alles links van jou is links hahaatjes.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:01:05 #282
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219816851
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:51 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Wat ben je toch voorspelbaar en vermoeiend. Het Israël-Palestina conflict is een al jarenlang sluimerend conflict, oplaaiend in totale destructie van een land afgelopen jaar, waar de rechten van mensen van één bevolkingsgroep stelselmatig worden overteden door een regime van een ander land die we (Nederland, het 'Westen') steunen. Het is dus heel logisch daarvoor op te komen aangezien die mensenrechten in Nederland nogal niet serieus worden genomen.
Je gaat al meteen de mist in bij de eerste claim. Het conflict tussen Israël en de groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen is een conflict waar in directe zin maar één land bij betrokken is: Israël.

De Palestijnen hebben namelijk geen land, ook al wordt er in internationale kringen helaas krampachtig geprobeerd het beeld te wekken dat de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever een 'Palestijnse' staat zou moeten vormen.

Daarnaast komt het geweld en terreur juist van de Palestijnen, niet vanuit Israël. Dat zagen we ook bij de recente oorlog. Wie waren er begonnen? De Palestijnen. De anti-Israël demonstraties waren er al voordat Israël had teruggeslagen.
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:51 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Aan de andere kant massale demonstraties van betogers in Iran, tegen een regime in een land die we als Nederland of het 'Westen' totaal niet steunen. Waarom zou je als politicus dan opkomen voor mensenrechten, waarvan niemand die mensenrechten ter discussie stelt? Alsnog zouden ze er een tweetje aan kunnen wijden, maar zou het wat uitmaken?
Als mensen zeggen dat het hen om mensenrechten gaat (waarvan we allemaal natuurlijk stiekem wel weten dat dit gewoon niet zo is, maar dat een diepgewortelde blinde haat, wrok en afgunst jegens Israël in combinatie met een soms pathologische empathie voor niet-Westerse mensen en de Islam, een doorslaggevende rol speelt) dan zou je verwachten dat dit consistent wordt toegepast. Dat wil dus zeggen dat mensen staan voor mensenrechten overal en niet slechts in sommige gevallen.

We zien echter het tegenovergestelde: in sommige gevallen trekken mensen de straat op, in andere weer niet ondanks dat er talloze mensen om het leven komen en mensenrechten systematisch worden geschonden. Dat geeft dus blijk van een dubbele standaard en hypocrisie.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:08:17 #283
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219816882
quote:
9s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze illustratie slaat de plank natuurlijk mis. Juist hoogopgeleiden (die ook vaak een hoger inkomen hebben) stemmen meer links en progressief georiënteerd, waar lageropgeleiden (die ook vaak een lager inkomen hebben) juist vaker conservatief en rechts stemmen. Zie ook:
quote:
Kiezers uit de onderklasse zijn dus relatief vaak voor het verminderen van ongelijkheid. Je zou daarom verwachten dat deze kiezers massaal op linkse partijen zouden stemmen. Linkse partijen pleiten immers voor een sterke verzorgingsstaat die betaald moet worden middels een progressief belastingstelsel waarbij hogere inkomens meer bijdragen.

Maar, het tegendeel is waar. Kiezers uit de onderklasse prefereren rechts-conservatieve partijen (46%) en hebben slechts in een kwart (24%) van de gevallen een links-progressieve voorkeur. Andersom heeft juist de helft van de bovenklasse (54%) een voorkeur voor links-progressieve partijen. Rechts-conservatief is juist zeer impopulair bij deze groep (11%).

Bron
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 12:11:45 #284
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_219816903
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je gaat al meteen de mist in bij de eerste claim. Het conflict tussen Israël en de groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen is een conflict waar in directe zin maar één land bij betrokken is: Israël.

De Palestijnen hebben namelijk geen land, ook al wordt er in internationale kringen helaas krampachtig geprobeerd het beeld te wekken dat de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever een 'Palestijnse' staat zou moeten vormen.

Daarnaast komt het geweld en terreur juist van de Palestijnen, niet vanuit Israël. Dat zagen we ook bij de recente oorlog. Wie waren er begonnen? De Palestijnen. De anti-Israël demonstraties waren er al voordat Israël had teruggeslagen.
[..]
Als mensen zeggen dat het hen om mensenrechten gaat (waarvan we allemaal natuurlijk stiekem wel weten dat dit gewoon niet zo is, maar dat een diepgewortelde blinde haat, wrok en afgunst jegens Israël in combinatie met een soms pathologische empathie voor niet-Westerse mensen en de Islam, een doorslaggevende rol speelt) dan zou je verwachten dat dit consistent wordt toegepast. Dat wil dus zeggen dat mensen staan voor mensenrechten overal en niet slechts in sommige gevallen.

We zien echter het tegenovergestelde: in sommige gevallen trekken mensen de straat op, in andere weer niet ondanks dat er talloze mensen om het leven komen en mensenrechten systematisch worden geschonden. Dat geeft dus blijk van een dubbele standaard en hypocrisie.
Je gaat niet in op m'n belangrijkste punt. Nederland steunt Israël waarvan de mensen die daartegen betogen vinden dat de mensenrechten van Palestijnen geschonden worden. Nederland steunt Iran niet, dus waarom zouden ze nu massaal de straat op gaan?
pi_219816906
quote:
[ twitter ]

Ze is dus vooraf boos dat rechts niet constructief gaat zijn (waarbij zij zelf een hele belangrijke factor is het komende jaar) en links misschien wel.

Dat je dergelijke uitspraken gewoon in de pers kunt en durft te doen is eigenlijk best wel beschamend.
pi_219816989
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het lijkt er sterk op dat je niet goed begrijpt wat populisme wil zeggen. Dit duidt op een manier van politiek bedrijven waarbij een tweedeling wordt gemaakt tussen 'het volk' en 'de elite'.

Wat we hier vooral zien is dat Van der Plas haar visie geeft, die op zijn minst opmerkelijk is te noemen want je kunt moeilijk zeggen dat dit minderheidskabinet 'links' is. Alleen dit heeft dus verder niets met populisme te maken, het is simpelweg een onjuiste observatie. En van een slachtofferschap is al helemaal geen sprake, want BBB heeft zelf geen rol in dit kabinet.
Voor mijn gevoel sla je het populisme hiermee te plat naar slechts één definitie van het volk vs de elite. De door mij aangehaalde gekozen vorm van communicatie door vd Plas komt gewoon uit wat politicologen the populist playbook noemen.

Waarom ik met slachtofferschap aan kom zetten is omdat PvdA/GL een evengrote rol uitmaakt van dit kabinet, terwijl v/d Plas hen wel en zichzelf geen rol toedicht.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:24:29 #287
38496 Perrin
pi_219816997
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Voor mijn gevoel sla je het populisme hiermee te plat naar slechts één definitie van het volk vs de elite. De door mij aangehaalde gekozen vorm van communicatie door vd Plas komt gewoon uit wat politicologen the populist playbook noemen.

Waarom ik met slachtofferschap aan kom zetten is omdat PvdA/GL een evengrote rol uitmaakt van dit kabinet, terwijl v/d Plas hen wel en zichzelf geen rol toedicht.
Dat infantiele slachtofferschap sluit uitstekend aan bij hun electoraat. Weigeren zelf verantwoordelijkheid te nemen. Wijzen naar anderen. Modieus tot in de hoogste echelons.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:25:29 #288
38496 Perrin
pi_219817004
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Deze illustratie slaat de plank natuurlijk mis. Juist hoogopgeleiden (die ook vaak een hoger inkomen hebben) stemmen meer links en progressief georiënteerd, waar lageropgeleiden (die ook vaak een lager inkomen hebben) juist vaker conservatief en rechts stemmen. Zie ook:
[..]

Hoogopgeleid != vermogend. Maar dat wist je zelf ook wel.
pi_219817018
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:11 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Je gaat niet in op m'n belangrijkste punt. Nederland steunt Israël waarvan de mensen die daartegen betogen vinden dat de mensenrechten van Palestijnen geschonden worden. Nederland steunt Iran niet, dus waarom zouden ze nu massaal de straat op gaan?
We handelen gewoon met Iran. En hebben hun ambassadeurs hier gewoon.
Genoeg reden om de straat op te gaan als je zo begaan met mensenrechten bent.

Maar ik begrijp uit die tweet hierboven van de PvdA dat er na het kerstreces een reactie komt.
Tot zover de belangrijkheid van mensenrechten.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:37:40 #290
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219817078
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Dat heeft niets met een slachtofferschap te maken. PvdA/GL heeft ook simpelweg veel meer stemmen behaald dan BBB.
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:11 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Omdat er grote schaal mensenrechten worden geschonden? Welke relatie Nederland met een land heeft is dan irrelevant zou je zeggen als mensen zich écht drukmaken over mensenrechten, wat zoals al aangegeven simpelweg niet het geval is. Het argument 'mensenrechten' dient slechts als een facade om een diepgewortelde haat achter te kunnen verdoezelen.
pi_219817119
quote:
[ twitter ]

Ik stel voor dat Caroline zich vooral druk gaat maken over haar eigen interne machtstrijd met Mona
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 12 januari 2026 @ 12:46:03 #292
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219817128
Eigenlijk geeft Caroline hiermee toe dat er niet met haar te onderhandelen valt. Her way or the highway
pi_219817131
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat heeft niets met een slachtofferschap te maken. PvdA/GL heeft ook simpelweg veel meer stemmen behaald dan
Het minderheidskabinet komt 9 zetels tekort in de tweede kamer en 17 in de eerste kamer, BBB kan in die eerste ker maar liefst 12 van die 17 zetels (evenveel als CDA en D66 samen) leveren, dat maakt BBB onmisbaar voor een meerderheid over rechts.
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:46 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Caroline vergeet dat zij met JA21 ook prima het kabinet aan een meerderheid over rechts kunnen helpen, iets wat meer voor de hand op thema's als migratie dan dat men naar PvdA/GL kijkt
Precies dit
pi_219817132
quote:
[ twitter ]

Caroline vergeet dat zij met JA21 ook prima het kabinet aan een meerderheid over rechts kunnen helpen, iets wat meer voor de hand ligt op thema's als migratie dan dat men naar PvdA/GL kijkt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 12:50:10 #295
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219817158
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eigenlijk geeft Caroline hiermee toe dat er niet met haar te onderhandelen valt. Her way or the highway
Misschien kan ze weer met de vuist op tafel gaan slaan, dat was in Brussel ook al zo'n succes.
pi_219817209
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 12:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Wanneer er al 75 jaar sprake is van een conflict, dan is de vraag: “wie waren er begonnen?” toch gewoon een paradox?
pi_219817213
D66 moet de minister van landbouw te pakken krijgen, dan heel snel een stikstofplan door beide kamers loodsen. Dan is BBB hopelijk zo boos dat er niet meer met ze te praten valt, op geen enkel onderwerp.
pi_219817254
Aansluitend op het zogenaamde 'nieuw rechts' hier dat in de minderheidsformatie aan de zijlijn komt.

Musk retweette de post 'remigration is the answer, remigration till I die'

Dus mocht je zelf gekleurd zijn of ergens verbonden zijn aan iemand met een kleurtje en ICE-achtige burgerwachten toejuichen die Geert Wilders actief steunde, blijf vooral snoeirechts stemmen en supporten. We zien waar het toe leidt.
pi_219817255
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:00 schreef Hanca het volgende:
D66 moet de minister van landbouw te pakken krijgen, dan heel snel een stikstofplan door beide kamers loodsen. Dan is BBB hopelijk zo boos dat er niet meer met ze te praten valt, op geen enkel onderwerp.
Dan zit PvdA/GL tot 15 maart 2027 defacto in de regering.

Het zou toch veel wijzer en wenselijker zijn dat de nu formerende partijen tegelijkertijd de PvdA/GL en CU enerzijds en BBB en JA21 (en nog een partjj) anderzijds benaderen voor een constructieve samenwerking op bepaalde punten, anders is het minderheidskabinet alleen greenwashing van de deelname van GL/PvdA.
pi_219817266
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:10 schreef Beathoven het volgende:
Aansluitend op het zogenaamde 'nieuw rechts' hier dat in de minderheidsformatie aan de zijlijn komt.

Musk retweette de post 'remigration is the answer, remigration till I die'

Dus mocht je zelf gekleurd zijn of ergens verbonden zijn aan iemand met een kleurtje en ICE-achtige burgerwachten toejuichen die Geert Wilders actief steunde, blijf vooral snoeirechts stemmen en supporten.
Wanneer gaat hij zelf remigreren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')