abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2026 @ 18:08:44 #226
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219811703
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:06 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
Oh, boehoehoe. Nog steeds boos dat er geen burgeroorlog uitbrak.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219811792
quote:

[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…
pi_219811813
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.

Het slappe, halfslachtige aangekloot van de huidige politieke en maatschappelijke elite maakt dit scenario steeds waarschijnlijker.

We geven al onze waarden, vrijheden en rechten blijkbaar heel makkelijk en geruisloos weg.
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 11 januari 2026 @ 18:30:25 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219811889
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.

Telkens opnieuw zien we hoe vrijheden niet bruut worden afgenomen, maar geruisloos worden prijsgegeven. Dat nieuwe generaties in dezelfde val trappen, is geen toeval, maar een gevolg van collectief geheugenverlies en helaas, de vaak betreurenswaardige menselijke aard.

Waar kritisch denken plaatsmaakt voor gemak en conformisme, zoals in dit tijdsgewricht zo overduidelijk weer het geval is, openen zich opnieuw de deuren naar gitzwarte tijden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 11 januari 2026 @ 18:32:09 #230
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219811901
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…
wie bedoel je , de Linkse gekkies of rechtsen gekkies, of allebei de extreme gekkies ?

quote:
Video: 'Dreiging Israël en Amerika kan Iraanse regime laatste zetje geven'
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus

quote:
Bij eerdere protesten, in 2019 en 2022, sneden de autoriteiten ook het internet af.
Die bewegingen werden uiteindelijk keihard neergeslagen, met vele honderden doden als gevolg.

Oppositie-media melden nu al 'conservatieve schattingen' van tweeduizend doden in slechts 48 uur tijd, al is het onmogelijk om dat te controleren.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 11-01-2026 18:47:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219811936
quote:
9s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.

Telkens opnieuw zien we hoe vrijheden niet bruut worden afgenomen, maar geruisloos worden prijsgegeven. Dat nieuwe generaties in dezelfde val trappen, is geen toeval, maar een gevolg van collectief geheugenverlies en helaas, de vaak betreurenswaardige menselijke aard.

Waar kritisch denken plaatsmaakt voor gemak en conformisme, zoals in dit tijdsgewricht zo overduidelijk weer het geval is, openen zich opnieuw de deuren naar gitzwarte tijden.
Wij zijn natuurlijk oeroude lullen om dit te zien. Elke generatie heeft het recht om de eigen fouten te maken. Maar dat men nooit iets leert van het verleden is wel het ergste. Collectief geheugenverlies zeg jij. Maar misschien bestaat een collectief geheugen wel helemaal niet. Dat lijkt waarschijnlijk. En dan krijg je weer precies dezelfde fouten die zo makkelijk te vermijden waren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219812056
quote:

[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:05:51 #233
236264 crew  capricia
pi_219812108
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @miss_sly

Ik kan je vertellen dat er serieus mensen zijn die dit een gitzwarte periode uit onze geschiedenis vinden.
Met de avondklok en die QR code als triest dieptepunt. En we zijn heel veel medemensen kwijt geraakt aan wappie-achtige clubs zoals FvD toen was. We plukken daar nu nog de vruchten van.

Maar als ik het vergelijk met sommige Duitse deelstaten en hoe Italië en Oostenrijk ermee om gingen, of Frankrijk, dan was het hier een verademing.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219812128
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.

Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.

Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
pi_219812158
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @:miss_sly

Ik kan je vertellen dat er serieus mensen zijn die dit een gitzwarte periode uit onze geschiedenis vinden.
Met de avondklok en die QR code als triest dieptepunt. En we zijn heel veel medemensen kwijt geraakt aan wappie-achtige clubs zoals FvD toen was. We plukken daar nu nog de vruchten van.

Maar als ik het vergelijk met sommige Duitse deelstaten en hoe Italië en Oostenrijk ermee om gingen, of Frankrijk, dan was het hier een verademing.
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:14:52 #236
38496 Perrin
pi_219812184
"We willen een sterke overheid maar dan zonder maatregelen die mij beperken"

Onvolwassen, onserieuze lui.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:18:11 #237
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219812203
quote:
9s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:14 schreef Perrin het volgende:
"We willen een sterke overheid maar dan zonder maatregelen die mij beperken"

klopt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219812208
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:18:41 #239
236264 crew  capricia
pi_219812212
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.

Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.

Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
Daar ben ik achteraf ook debet aan geweest. Ik ging ook heel makkelijk mee in alles wat de overheid zei.
Het was gewoon de weg van de minste weerstand.
Ik heb daar wel lessen geleerd over mijzelf. Hoe ik reageer.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 11 januari 2026 @ 19:19:16 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219812225
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
vrijheid inleveren is nooit goed
pi_219812237
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In België, Frankrijk, Italië en Spanje, landen waar de huizen gemiddeld ook nog eens veel kleiner zijn, waren er maanden dat je helemaal niet naar buiten mocht zonder verklaring dat dat noodzakelijk was. Dat gezeik over die paar uurtjes avondklok hier (waar je ook nog soepeler een ontheffing van kon krijgen dan in al die andere landen), ik zal er nooit iets van begrijpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219812250
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:21:48 #243
38496 Perrin
pi_219812261
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.
Precies. Je kunt geen competente, slagvaardige overheid verwachten en dan als een peuter gaan stampvoeten als je ineens zelf je gedrag noodgedwongen moet aanpassen naar aanleiding van crisismaatregelen.

Het is puur onvolwassen, egocentrisch en kortzichtig gedrag. Past prima bij de huidige tijdsgeest.

Alles draait om ikke, ikke.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 19:21:49 #244
5428 crew  miss_sly
pi_219812262
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.
Het had vast anders en beter gekund, maar het was een situatie die niemand nog had meegemaakt met zoveel onbekende factoren met mogelijk enorme gevolgen. En ik denk dat veel mensen het zich anders herinneren dan dingen zijn gegaan.
quote:
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219812286
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.
Het had vast anders en beter gekund, maar het was een situatie die niemand nog had meegemaakt met zoveel onbekende factoren met mogelijk enorme gevolgen. En ik denk dat veel mensen het zich anders herinneren dan dingen zijn gegaan.
[..]
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.

En dat is ook logisch: bij beide staat totaal egocentrisch denken centraal, in plaats van denken aan het belang van de samenleving.
pi_219812588
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.

De PVV is minstens zo erg, en dan ook nog eens zonder democratische partijstructuur.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 20:03:49 #247
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219812639
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.

En dat is ook logisch: bij beide staat totaal egocentrisch denken centraal, in plaats van denken aan het belang van de samenleving.
Je vergeet nog de bij deze clubs altijd aanwzige slachtoffergedachte ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219812662
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.

De PVV is minstens zo erg, en dan ook nog eens zonder democratische partijstructuur.
Ik doel onder andere hier op:
quote:
De Duitse extreemrechtse partij Alternative für Deutschland heeft vorig jaar een geheime bijeenkomst gehouden waar een plan besproken werd om Duitsland te zuiveren van mensen die niet Duits genoeg zijn.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazis

En zo komt AfD steeds weer in het nieuws. En ja, minder minder minder was verschrikkelijk en terecht strafbaar, maar concreet een plan bespreken om een land te zuiveren is echt nog wel een stap, of zelfs een paar stappen, erger.
pi_219812677
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doel onder andere hier op:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazis

En zo komt AfD steeds weer in het nieuws. En ja, minder minder minder was verschrikkelijk en terecht strafbaar, maar concreet een plan bespreken om een land te zuiveren is echt nog wel een stap, of zelfs een paar stappen, erger.
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219812788
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.
Nee, ik trek daar zeer zeker wel een grens. Ik zal ook nooit een plan in die richting steunen of een partij steunen die dat doet. Maar moet je dan ook een plan dat het leven van dieren verbetert van Dion Graus en waar je het heel erg mee eens bent weg stemmen? Wat mij betreft ben je dan extreem fout bezig, je weigert wetgeving te verbeteren. Je verzaakt in je rol als volksvertegenwoordiger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')