Hoeveelheid stemmen zegt niets over de extremiteit van een bepaalde partij of groep kiezers.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Je moet extremisten geen bestaandsrecht willen geven. Doe mij maar een fatsoenlijk cordon of brandmuur.
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…quote:Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.
Begrijp dat je het niet leuk vind, maar het is wel een realiteit waarmee men toch zal moeten proberen te werken.
Hoe meer je uitsluit, hoe lastiger het wordt om überhaupt ergens een meerderheid voor te vinden.
Wat mij betreft beoordeel je het gewoon per voorstel.
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.
Een defecte klok geeft ook tweemaal per 24 uur de juiste tijd aan
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.
We hebben die gekkies echt niet nodig om het land te besturen.
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.
Doordat de formatie onder Rob Jetten geen meerderheidsregering op gaat leveren, zal hij ook bij partijen rechts van de VVD steun moeten zoeken. Waarmee D66 zelf dus ook die partijen normaliseert. Net als het CDA en de VVD.
We wensen ze veel succes.
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.
Zodra we een goed voorstel gaan blokkeren omdat het van de foute partij af komt zijn we vooral hard op weg Amerikaanse politiek te voeren.
wat zijn deze politiek partijen dan ?quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
CDA en D66 wel inderdaad. De VVD verkiest echter de extremisten consequent boven normale partijen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
Formeren met ze is natuurlijk totaal wat anders dan een ingediende motie, een amendement of zelfs een initiatiefwetsvoorstel van zo'n partij zonder te bekijken weg te stemmen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…
[..]
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.
Ik zou liever naar België of Duitsland kijken waar VB en AfD gewoon nog vieze woorden zijn. Daar zie je ook dat je gewoon zonder samen te werken met extreemrechts kan regeren.
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.
De officiële lijn van de Duitse CDU is inderdaad dat zij niet samenwerkt of stemt met de radicaal-rechtse AfD.
Maar het is in het verleden ook voorgekomen dat men op specifieke onderwerpen wel hetzelfde stemden. Bijvoorbeeld op migratie en asielbeleid.
En dat de AFD steun heeft gegeven aan een CDU-motie, waardoor die het haalde.
Ook daar hebben ze elkaar soms nodig en werkt men soms wel degelijk samen en is het niet altijd zo zwart-wit. Ook al gaf dat onrust bij het CDU.
Onrust over samenwerking CDU/CSU met AfD houdt aan: 'Schandaal' - https://nos.nl/l/2553946
Het heeft lang genoeg geduurd, dus het mag onderhand weleens doordringen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze moet er dus nog even aan wennen dat de VVD niet meer de machtspartij is die ze was onder Rutte.
En groeit gestaag door..quote:Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.quote:
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.quote:
Dit is jouw mening en geen feit.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn alle regeringen, landelijk en regionaal, gewoon zonder AfD. Dat is toch echt wel fundamenteel anders dan in Nederland…quote:Op zondag 11 januari 2026 17:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.
Terwijl we wel een voortrekkersrol innemen in het normaliseren van extreemrechts…quote:Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
Allicht. Ik houd hoop op beschaving.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is jouw mening en geen feit.
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |