abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 juli 2025 @ 11:15:27 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218198692

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
pi_218201269
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je had in je vorige woning waarschijnlijk SolarEdge en dat werkt met optimizers van eigen merk.
Solax werkt niet met optimizers, zover ik weet.

Als er geen schaduw is, is dat ook niet nodig. Zelfs met schaduw is dat meestal niet nodig, moderne zonnepanelen hebben "bypass diodes", dus als een paneel in de schaduw ligt heeft dat weinig tot geen gevolgen meer voor de hele string.
[..]
De opbrengst voor gisteren lijkt me ook wat laag voor 8.800Wp aan panelen.

Het is lastig vergelijken op een dag met bewolking, zeker in regio's onderling.
Op een zonnige dag met perfecte parabool is dat makkelijker.

Dus misschien even wachten tot een dag zonder bewolking en dan nog eens posten?
Klopt, ik had inderdaad een solaredge.

Ondertussen schijnt de zon vol op dus ben ik eens gaan kijken op het dak en op de omvormer

Het lijkt erop dat ik 2 strings heb, 1 van 18 panelen en 1 van 4:
Het dak:

Op de omvormer kan ik beide strings volgensmij uitlezen:

String 1

String 2:

Ik heb het vermoeden dat die 4 panelen niets opleveren op het moment wat ook het gat in opbrengst kan verklaren.

Lees ik de omvormer juist uit?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 13 juli 2025 @ 20:22:45 #3
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218203976
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 15:51 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Klopt, ik had inderdaad een solaredge.

Ondertussen schijnt de zon vol op dus ben ik eens gaan kijken op het dak en op de omvormer

Het dak:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op de omvormer kan ik beide strings volgensmij uitlezen:

String 1
[ afbeelding ]

String 2:
[ afbeelding ]

Ik heb het vermoeden dat die 4 panelen niets opleveren op het moment wat ook het gat in opbrengst kan verklaren.

Lees ik de omvormer juist uit?
Je leest het juist uit.

Er lijkt in elk geval niks met de 2e string te gebeuren, zo'n waarde van 18W is gewoon erg laag, ik verwacht daar eerder 1400W dit lijkt eerder een meetfout te zijn in het amperage. Mogelijk negeert de omvormer de tweede set of is er toch iets anders mis.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 13 juli 2025 @ 20:33:49 #4
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218204121
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waar de accu's staan maakt weinig uit, als er maar een geschikte ruimte is.
Sommige accu's kunnen zelfs buiten staan, tegen een gevel.

Persoonlijk, ik zou alles, omvormer en accu's, in de schuur plaatsen, of in een kast/hok aan de gevel. Als ik de keus zou hebben. Als je alles al op zolder hebt is het praktischer om het daar uit te breiden, maar als je toch nog een investering gaat doen zou ik het meenemen als optie. De huidige LFP accu's zijn gewoon veilig, maar het is en blijft een klein risico.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_218206069
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:22 schreef zalkc het volgende:

[..]
Je leest het juist uit.

Er lijkt in elk geval niks met de 2e string te gebeuren, zo'n waarde van 18W is gewoon erg laag, ik verwacht daar eerder 1400W dit lijkt eerder een meetfout te zijn in het amperage. Mogelijk negeert de omvormer de tweede set of is er toch iets anders mis.
Ik ben de datasheet van de omvormer aan het doorlezen en nu zie ik staan:
Startup DC voltage: 140. Ik zit met de 4 panelen nu dus op 137v. Is dat mogelijk de oorzaak waardoor ze niet werken? Dan hebben ze waarschijnlijk nooit echt gewerkt?
pi_218206151
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:25 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Startup DC voltage: 140. Ik zit met de 4 panelen nu dus op 137v. Is dat mogelijk de oorzaak waardoor ze niet werken? Dan hebben ze waarschijnlijk nooit echt gewerkt?
4 panelen is inderdaad erg weinig voor zo'n omvormer, zeker als het een 3-fase omvormer is, die verwachten, afhankelijk van merk / model vaak wel iets van 500-800 volt per string om optimaal te werken.

Simpelste is om er een paar panelen bij te leggen in de string of ergens een kleine 1-fase omvormer scoren die met 4 panelen overweg kan en die op een eigen groep zetten.

Bijvoorbeeld zoiets:

https://zonnigewinkel.nl/product/goodwe-2000-xs-11-enkelfase-1-mppt-omvormer/

Dat is nog niet optimaal, zou er alsnog wel minimaal 2 panelen bij knopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-07-2025 23:59:57 ]
pi_218207747
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:25 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de oorzaak.
Dus als de zon er vol op komt te staan, en het is kouder, dan zul je die 140V aantikken en gaat die MPP werken. Ook als daarna het voltage wat lager komt. Want waarschijnlijk gaat hij pas weer uit onder de 100 ofzo.

Bij warm weer is het voltage lager, dus in de zomer, ookal is er volle zon, zul je die 140V waarschijnlijk niet vaak aantikken.

String van 18 en 4 is ook een grote onbalans voor de omvormer. Niet hoe je het normaal zou plaatsen.

Beste oplossing, haal 2 van je schuine dak af, en leg die erbij op je platte dak.
1 kan ook, maar dat staat minder fraai op je schuine dak.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_218207886
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:namliam
Vergeet mijn advies en uitleg.
Ik vond het anders zeer behulpzaam
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 15:51 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je met strings werkt die het liefst erg gelijkende hebt.
11 om 11 in dit geval of 12 om 10 desnoods.... maar hoe schever hoe slechter.
pi_218208084
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
4 panelen is inderdaad erg weinig voor zo'n omvormer, zeker als het een 3-fase omvormer is, die verwachten, afhankelijk van merk / model vaak wel iets van 500-800 volt per string om optimaal te werken.

Simpelste is om er een paar panelen bij te leggen in de string of ergens een kleine 1-fase omvormer scoren die met 4 panelen overweg kan en die op een eigen groep zetten.

Bijvoorbeeld zoiets:

https://zonnigewinkel.nl/product/goodwe-2000-xs-11-enkelfase-1-mppt-omvormer/

Dat is nog niet optimaal, zou er alsnog wel minimaal 2 panelen bij knopen.
Dankje dit is nuttige info, nu denk ik dat aangezien ik de ruimte heb er gewoon 4 panelen bij leg. Nu vraag ik me af, zou ik in de tussentijd de panelen gewoon door mogen verbinden op 1 string? Theoretisch is dit makkelijk te doen, bij de inverter de plus van string 1 losmaken en die in de stekker van de min van string 2 en dan de plus van string 2 in de inverter string 1.
pi_218208464
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 10:22 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dankje dit is nuttige info, nu denk ik dat aangezien ik de ruimte heb er gewoon 4 panelen bij leg. Nu vraag ik me af, zou ik in de tussentijd de panelen gewoon door mogen verbinden op 1 string? Theoretisch is dit makkelijk te doen, bij de inverter de plus van string 1 losmaken en die in de stekker van de min van string 2 en dan de plus van string 2 in de inverter string 1.
Bij een string hou je doorgaans panelen aan die onder dezelfde hoek en richting liggen.
Ik zou het zelf niet doen maar als de omvormer het aan kan, gaat er ook niets stuk ofzo.

Bedenk wel dat er >500 volt op staat dus als je het wel doet is het veiliger om te doen ná zonsondergang.

De omvormer zou het waarschijnlijk wel aan moeten kunnen, het is ~135 volt extra.
Welke Solax X3 is het exact? Welk vermogen? Dan kijk ik even in de datasheet.
pi_218208509
Het is de solax x3 9.0t volgensmij zouden die het wel aan moeten kunnen. Maar als je het kan nakijken wordt dat erg gewaardeerd.
pi_218208557
Ik wil ze op de berging van mijn nieuwbouwhuis leggen omdat daar de minste schaduw komt.
De berging is 140 graden ZO georiënteerd. Mijn idee is om er straks een accupakket aan te hangen maar ook te optimaliseren voor eigen gebruik zolang ik nog geen accus heb.
Er zijn dan 2 orientatie opties:
1. Een rij leggen op 140 graden en een rij op 320 graden;
2. Een rij leggen op 50 graden en een rij op 230 graden;

Idee is bifacials te gebruiken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218208576
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:03 schreef boegschroef het volgende:
Het is de solax x3 9.0t volgensmij zouden die het wel aan moeten kunnen. Maar als je het kan nakijken wordt dat erg gewaardeerd.
edit edit edit: ik denk dat het wel kan maar niet optimaal is vanwege de verschillende ligging

Gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Wel even wachten tot de zon onder is en werkschakelaar ook omzetten, zou ik adviseren.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2025 11:42:17 ]
pi_218209540
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
1. Een rij leggen op 140 graden en een rij op 320 graden;
2. Een rij leggen op 50 graden en een rij op 230 graden;

Die 50 / 230 lijkt mij logischer. 320 doe sowieso niet zoveel en die 140 produceert juist optimaal als de stroom ongeveer niets waard is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  maandag 14 juli 2025 @ 19:28:03 #15
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218213439
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 13:09 schreef 215 het volgende:

[..]
Die 50 / 230 lijkt mij logischer. 320 doe sowieso niet zoveel en die 140 produceert juist optimaal als de stroom ongeveer niets waard is.

Uitgaande van 15 graden hoek van je daksysteem
50 = 73%
140 = 87%
230 = 85%
320 = 71%
Het maakt dus weinig uit met een platdaksysteem.

Voor eigen gebruik zijn die op 230 ideaal voor in de avond als je de meeste stroom gebruikt.
pi_218220511
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 19:28 schreef zalkc het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Uitgaande van 15 graden hoek van je daksysteem
50 = 73%
140 = 87%
230 = 85%
320 = 71%
Het maakt dus weinig uit met een platdaksysteem.

Voor eigen gebruik zijn die op 230 ideaal voor in de avond als je de meeste stroom gebruikt.
Ja dat was mijn idee ook. Alleen in de winter komt daar wel vroeg schaduw op.
Huis staat op 19m en is 12m hoog.

Overigens zou d etotale opbrengst weinig moeten verschillen maar vanwege de schaduwwerking en de betere bificial werking denk ik to aan 50 en 140 graden. Echter is die opstelling qua systeem wel veel duurder. Ipv 2 frames heb ik er dan 4 nodig.

https://www.thomasberger.(...)oeff2=-0.48&max2=500

https://www.thomasberger.(...)oeff2=-0.48&max2=500

[ Bericht 23% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 15-07-2025 15:10:05 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_218222988
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 09:50 schreef namliam het volgende:

[..]
Ik vond het anders zeer behulpzaam
[..]
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je met strings werkt die het liefst erg gelijkende hebt.
11 om 11 in dit geval of 12 om 10 desnoods.... maar hoe schever hoe slechter.
Klopt, beter voor de omvormer. Maar ze kunnen prima 6 om 12 aan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_218244742
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
edit edit edit: ik denk dat het wel kan maar niet optimaal is vanwege de verschillende ligging

Gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Wel even wachten tot de zon onder is en werkschakelaar ook omzetten, zou ik adviseren.
Ik heb het nu 2 dagen aangekeken, de piek is nu een stuk hoger (7000 ipv 6000) maar nu wil.ik het eigenlijk weer los koppelen en terug naar 2 strings.
Ik heb ruimte voor zeker 2 panelen langs de huidige 4 in de zelfde hoek en richting met evenveel zon.

Nu is de vraag, kan ik zomaar elk ander paneel aankopen of kan ik beter bij hetzelfde merk en wph houden (de huidige panelen zijn '3-1 Bauer BS 400 M10HBB - 400 Wp full black paneel met half cut cellen') maar die zijn niet meer te krijgen.
pi_218244799
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 22:15 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik heb het nu 2 dagen aangekeken, de piek is nu een stuk hoger (7000 ipv 6000) maar nu wil.ik het eigenlijk weer los koppelen en terug naar 2 strings.
Ik heb ruimte voor zeker 2 panelen langs de huidige 4 in de zelfde hoek en richting met evenveel zon.

Nu is de vraag, kan ik zomaar elk ander paneel aankopen of kan ik beter bij hetzelfde merk en wph houden (de huidige panelen zijn '3-1 Bauer BS 400 M10HBB - 400 Wp full black paneel met half cut cellen') maar die zijn niet meer te krijgen.
Je kan er een paar panelen bijkopen die redelijk in de buurt komen qua specs.

Zover ik heb begrepen zijn ze dan beperkt tot 400Wp, ongeacht wat de Wp van de nieuwe panelen is. Maar gezien de prijs van nieuwe panelen is dat allemaal niet zo spannend.

Als je dat perse niet wil, kan je ook nog 6 nieuwe panelen kopen en die 4 die er al liggen op Marktplaats gooien.
Dan wel even op de maat letten (ook dikte) ivm de al aanwezige steunen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-07-2025 22:27:42 ]
pi_218273478
Bij mijn moeder draaien er inmiddels 4 PIB's (Plug-in Batterijen) van HomeWizard,

4x 2,7kWh = 10,8kWh in totaal.
Heb ~1,5 week geleden een stopcontact erbij gemaakt en die is door de installateur in de meterkast aangesloten op een nieuwe, eigen groep. Voor de zekerheid heb ik de groep en het stopcontact nog van een opvallend label voorzien.

De Homey Pro (die lichtgevende schijf) handelt het laden van de accu af in de herfst en winter.

Daarnaast zit er nog een bewegingsmelder aan zodat de verwarming omlaag gaat als ze er langer dan 24 uur niet zijn. Dat is wel handig aangezien ze van ongeveer april t/m september op de camping staan maar ook af en toe thuis.

De accu's zijn alle 4 "renewed", dus gerepareerd en met maximaal 100 cycles op de accu. Er is er 1 defect geraakt maar die is al omgewisseld.

pi_218273613
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij mijn moeder draaien er inmiddels 4 PIB's (Plug-in Batterijen) van HomeWizard,

Heb ~1,5 week geleden een stopcontact erbij gemaakt en die is door de installateur in de meterkast aangesloten op een nieuwe, eigen groep. Voor de zekerheid heb ik de groep en het stopcontact nog van een opvallend label voorzien.

De Homey Pro (die lichtgevende schijf) handelt het laden van de accu af in de herfst en winter.

Daarnaast zit er nog een bewegingsmelder aan zodat de verwarming omlaag gaat als ze er langer dan 24 uur niet zijn. Dat is wel handig aangezien ze van ongeveer april t/m september op de camping staan maar ook af en toe thuis.

De accu's zijn alle 4 "renewed", dus gerepareerd en met maximaal 100 cycles op de accu. Er is er 1 defect geraakt maar die is al omgewisseld.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik dacht dat het een test was. Waarom nu 4?
pi_218273648
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 23:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik dacht dat het een test was. Waarom nu 4?
Was het een test? Om Rutte te citeren: "geen actieve herinnering aan".

Heb het maken van Homey Pro Flows inmiddels zover onder de knie dat het wel goedkomt.
pi_218274533
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes hoor 👍🏻
Goed geregeld voor ze 😀
pi_218274668
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ga ik volgen!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218274714
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten. Niet bang dat een verzekering eventueel lastig gaat doen?
pi_218274876
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten.
Hoe dan wel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218275214
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe dan wel?
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.
pi_218275420
Ik ben laatst gebeld door NextEnergy. Die wouden mij ook van die dingen aansmeren. De twee gasten die ik aan de telefoon had konden mij beiden niet echt overtuigen eerlijk gezegd. 10,4 kWh zou ik dan op uitkomen met mijn verbruik. Maar mijn opwek is op een goede dag al ruim 6 kWh. Stel dat ik 's nachts 10 kWh uit de batterijen zou trekken, dan zijn ze in de zomer om 9 uur alweer vol. Iets wat overigens dan technisch weer niet mogelijk zou zijn want de opslag van stroom gaat met de pluginbatterij nog zo snel. De prijs is wel interessant maar de terugverdientijd die voorgesteld werd geloof ik niet zo in.
pi_218275634
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:56 schreef 215 het volgende:

[..]
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.

?
pi_218275637
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:19 schreef Vliegbaard het volgende:
. De prijs is wel interessant maar de terugverdientijd die voorgesteld werd geloof ik niet zo in.
Wat was de interessante prijs/kWh?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-07-2025 11:15:11 ]
  maandag 21 juli 2025 @ 11:21:37 #31
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218275830
quote:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.

Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Drugs are good mkay?
pi_218275854
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten. Niet bang dat een verzekering eventueel lastig gaat doen?
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:21 schreef Party_P het volgende:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname.
Waarom zou dat niet mogen? Heb je daar onderbouwing voor? ;)

Want zonder bronnen en onderbouwing is het een mening.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 11:33:06 ]
pi_218275924
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat was de interessante prijs/kWh?
10,4 kWh voor ¤3700
pi_218275957
quote:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.

Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn mening ;) )
  maandag 21 juli 2025 @ 11:38:44 #35
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218275986
quote:
14s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn mening ?)
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.

Die Homewizard is geen 600w, maar 800w, dus met 4x 800w kom je op 3200w. Ik zou dat echt niet aan willen sluiten op een 4voudige stopcontact, 3200w continue belading voor meerdere uren is echt niet fijn voor een stopcontact.
Ik heb ooit een droger gehad die 2700w trok, meerdere uren achter elkaar, en dat stopcontact werd wel te heet en verkleurde ook.
Drugs are good mkay?
pi_218276137
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:

[..]
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.

Die Homewizard is geen 600w, maar 800w, dus met 4x 800w kom je op 3200w. Ik zou dat echt niet aan willen sluiten op een 4voudige stopcontact, 3200w continue belading voor meerdere uren is echt niet fijn voor een stopcontact.
Ik heb ooit een droger gehad die 2700w trok, meerdere uren achter elkaar, en dat stopcontact werd wel te heet en verkleurde ook.
Ik heb geen idee wat een Homewizard per stuk doet maar jij schreef 4x600w dus ik was daar even vanuit gegaan.
pi_218276309
Die 600 Watt invoeren op een bestaande groep met andere gebruikers is overigens een oude grens, dat is in de huidige netcode 800 Watt.

§ 3.3 Netcode elektriciteit

Het stopcontact bij mijn moeder zit echter op een groep zonder andere gebruikers.

Ik heb hem er speciaal voor aangelegd, het stopcontact is van een betrouwbaar merk, de kabel is nieuw aangelegd, 2,5mm2 dik en vrij van enige beschadigingen en in de meterkast is het aangesloten door een professional.

[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 12:32:19 ]
pi_218276315
quote:

[..]
600W is niets
pi_218276334
quote:

[..]

Bij continue gebruik kan ik het mij engizins voorstellen maar in principe zou een wcd gewoon 3600W moeten kunnen trekken of heb jij je ovens en wasmachine ook zonder stekker aangesloten?

https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23

Zou je dat ergens bij Gira terug kunnen vinden tot welke waarden hun stopcontacten zijn bedoeld?
pi_218276340
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
600W is niets
Als je het invoedt op een groep die andere gebruikers deelt, kan je wel over de 16A kortsluitstroom gaan zonder dat de automaat eruit klapt. Daar zit wel een veiligheidsmarge op en daar blijf je binnen met die 600 (of tegenwoordig 800) Watt.

Dus daarom die 800Watt invoed grens op een groep met andere gebruikers.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 12:33:32 ]
pi_218276549
Doe ik het goed als ik zeg, bij 5kwh gebruik buiten de opwek tijdens zomerdagen heb je 5 van deze dingen nodig hebben.
pi_218276648
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:02 schreef namliam het volgende:
Doe ik het goed als ik zeg, bij 5kwh gebruik buiten de opwek tijdens zomerdagen heb je 5 van deze dingen nodig hebben.
Welke dingen? Die thuisbatterij?

Nee, ze zijn 2,7kWh (2,47kWh netto) per stuk dus 2 stuks.
pi_218276943
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
pi_218277119
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 600 Watt invoeren op een bestaande groep met andere gebruikers is overigens een oude grens, dat is in de huidige netcode 800 Watt.

§ 3.3 Netcode elektriciteit

Het stopcontact bij mijn moeder zit echter op een groep zonder andere gebruikers.

Ik heb hem er speciaal voor aangelegd, het stopcontact is van een betrouwbaar merk, de kabel is nieuw aangelegd, 2,5mm2 dik en vrij van enige beschadigingen en in de meterkast is het aangesloten door een professional.
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.

Het mag niet omdat je simpel er een stekker uit kunt trekken en daar een verlengsnoer in kunt stoppen met b.v. de droger en de wasmachine samen met een waterkoker gelijktijdig kan laten draaien. Dan gaat je verlengsnoer een beetje stinken.

quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:
Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact.
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.

Er is nog wel iets van zeer langdurig gebruik. Als je uren lang stroom trekt of oplaad dan is het advies (of regel?) om het tot 80% van het maximum beperken. Het fijne weet ik hier echter niet van, mijn auto laadt met 12 A dus dat is ruim binnen die 80% en mn panelen leveren ook niet zoveel.
pi_218277200
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:16 schreef 215 het volgende:

[..]
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.
Welk / hoe / wat "officieel" is dat? Want dat mis ik een beetje.

quote:
Het mag niet omdat je simpel er een stekker uit kunt trekken en daar een verlengsnoer in kunt stoppen met b.v. de droger en de wasmachine samen met een waterkoker gelijktijdig kan laten draaien. Dan gaat je verlengsnoer een beetje stinken.
Ik kan ook 4 kachels op een opgerold verlengsnoer aansluiten. Dat past prima qua stekkers, dat zal overal misgaan. Maar dat doe ik echter niet. Ik hou me aan de instructies van HomeWizard.

Dus nogmaals, waar is die regel vastgelegd dat het niet zou mogen en "overtreden" meerdere leveranciers van PIB's in Nederland dan die regel?

Eerlijk is eerlijk: ze kregen het wel warm.

quote:
[..]
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.
Welke regel was dat? Waar is / was dat in vermeld?

quote:
Er is nog wel iets van zeer langdurig gebruik. Als je uren lang stroom trekt of oplaad dan is het advies (of regel?) om het tot 80% van het maximum beperken. Het fijne weet ik hier echter niet van, mijn auto laadt met 12 A dus dat is ruim binnen die 80% en mn panelen leveren ook niet zoveel.
Welke regel is dat?

Je zegt een hoop maar je komt niet met iets concreets ;)
pi_218277220
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:58 schreef namliam het volgende:
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
Nee, ik zou ook niet voor de HomeWizard batterij gaan als je naar terugverdientijd kijkt.
Voor mijn moeder was dit de makkelijkste oplossing (laagdrempelig) en aangezien ik ze betaal is er voor haar geen terugverdientijd.

Er zijn goedkopere oplossingen zoals van Marstek en Zendure. En ik zag ook Anker al met de Solix lijn. Let wel op dat je (ivm garantie) via de officiële importkanalen koopt.

Zie info:
Bekijk deze YouTube-video
pi_218277249
Joh, mag het helemaal zelf weten hoor, mij heb je er niet mee.

Ik ken de NEN1010 niet uit mijn hoofd, er is hier nog ergens een algemeen topic over elektra, daar kan je dit hele verhaal vast wel terug vinden.

Er staat op dat verlengsnoer trouwens dat het opgerold slechts een beperkte capaciteit heeft.
pi_218277307
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:38 schreef 215 het volgende:
Joh, mag het helemaal zelf weten hoor, mij heb je er niet mee.
Ook dat is geen onderbouwing. Dat is een uiting van "zoek het lekker uit" ;)

quote:
Ik ken de NEN1010 niet uit mijn hoofd, er is hier nog ergens een algemeen topic over elektra, daar kan je dit hele verhaal vast wel terug vinden.

Er staat op dat verlengsnoer trouwens dat het opgerold slechts een beperkte capaciteit heeft.
Het is ook erg dubbel, dat ben ik met je eens.

De NEN1010 geldt niet voor consumenten, we hebben er in de basis niet eens inzage in.
Maar dat neemt inderdaad niet weg dat als je wat aanpast, je moet weten waar je mee bezig bent.

Mijn installateur heeft gezien dat mijn stopcontact correct was geïnstalleerd, hij heeft de verdere aansluiting in de meterkast verzorgd, er een automaat voor gezet en gecontroleerd dat er na de uitbreiding maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar zitten.

Als installateur zou hij vanuit de NEN1010 norm geen plug-in batterijen mogen plaatsen.

Maar wat ik als klant op dat stopcontact aansluit, is dan weer niet zijn zaak / verantwoording.

Je zou waarschijnlijk kunnen stellen dat een "plug-in" thuisbatterij zelf(s) geen onderdeel uitmaakt van de huisinstallatie (en dus ook niet van de NEN1010-norm) omdat het een elektrisch apparaat is met een stekker, dat toevallig ook kan terugleveren.
pi_218277396
Ik kan dat grote elektra topic niet meer vinden. Iemand met betere zoek kwaliteiten?

Dit is ook even hier ter sprake geweest:
K&W / NEN 1010:2015, Aparte groep voor apparaten >2kW?
Dat van aparte groepen voor grote gebruikers hoeft dus al (minimaal) tien jaar niet meer.
pi_218277399
Voor de algehele geruststelling zal ik binnenkort (na zonsondergang) enkele gebruikers in de woning inschakelen zodat de batterijen alle 4 op vol vermogen leveren en dan een uur lang met m'n FLIR (warmtebeeldcamera) het stopcontact, automaat en bekabeling monitoren.
pi_218277418
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:55 schreef 215 het volgende:
Ik kan dat grote elektra topic niet meer vinden. Iemand met betere zoek kwaliteiten?

Dit is ook even hier ter sprake geweest:
K&W / NEN 1010:2015, Aparte groep voor apparaten >2kW?
Dat van aparte groepen voor grote gebruikers hoeft dus al (minimaal) tien jaar niet meer.
Ik vind het vaak wel fijn om grote verbruikers achter een eigen groep te hebben, vooral ook omdat dan niet je koelkast en vriezer ineens uitgeschakeld zijn als je sluiting hebt gehad in je oven, wasmachine ander apparaat.

Maar dat is meer een praktisch iets.
pi_218277959
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn goedkopere oplossingen zoals van Marstek en Zendure. En ik zag ook Anker al met de Solix lijn. Let wel op dat je (ivm garantie) via de officiële importkanalen koopt.
Marstek is wel de helft goedkoper.... die andere twee lijken niet veel te verschillen.

Maargoed, voorlopig denk ik toch nog te vroeg voor dit soort dingen.
pi_218277999
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de algehele geruststelling zal ik binnenkort (na zonsondergang) enkele gebruikers in de woning inschakelen zodat de batterijen alle 4 op vol vermogen leveren en dan een uur lang met m'n FLIR (warmtebeeldcamera) het stopcontact, automaat en bekabeling monitoren.
Krijg je op de refurbished batterijen van homewizard redelijke garanties?
pi_218278189
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Krijg je op de refurbished batterijen van homewizard redelijke garanties?
Garantie is gelijk, zover ik me heb ingelezen.
pi_218278202
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:53 schreef namliam het volgende:

[..]
Marstek is wel de helft goedkoper.... die andere twee lijken niet veel te verschillen.

Maargoed, voorlopig denk ik toch nog te vroeg voor dit soort dingen.
Bij de 2 anderen kan je uitbreiden met losse accu-modules geloof ik, dus bij 1 accu in verhouding mss iets duurder omdat je ook 1x die controller module nodig hebt maar per volgende accu zal het dan weinig schelen.

Uitbreidbaarheid kan ook meetellen voor je keuze.

En ga je dan nog weer groter dan ~10kWh dan zou ik al snel voor een systeem gaan dat in je meterkast integreert en eventueel ook terug kan leveren als je een dynamisch contract hebt. Dus geen "plug-in".
pi_218278262
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:58 schreef namliam het volgende:
Vanaf 1-1-2027 zal het terugverdienen (als je opladen alleen via je zonnepanelen doet) uit twee delen bestaan. De besparing op de terugleverkosten en je lagere afname van het energiebedrijf. Wat je er in stopt hoef je natuurlijk ook minder af te nemen. Wel in je berekening nog even rekeninghouden met de conversieverlies van ongeveer 25%. Dit soort kleine accu's gebruik je vooral om je nachtverbruik (meestal zonder de wintermaanden) af te dekken.
pi_218280533
quote:
14s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]Dit soort kleine accu's gebruik je vooral om je nachtverbruik (meestal zonder de wintermaanden) af te dekken.
Dat is dan ook precies mijn bedoeling, al ligt er misschien nog ergens een EV in de toekomst....
Dus daar is dan nog wat extra energie voor nodig maar kan wellicht (ook) als mobiele accu dienen
pi_218280897
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 21:02 schreef namliam het volgende:

[..]
Dat is dan ook precies mijn bedoeling, al ligt er misschien nog ergens een EV in de toekomst....
Dus daar is dan nog wat extra energie voor nodig maar kan wellicht (ook) als mobiele accu dienen
Zelf overweeg ik er eind 2026 begin 2027 ook 2 te nemen. Mijn verwachting is dat ik daar van het voorjaar tot het najaar 90% a 95% van mijn nachtverbruik mee kan opvangen. Mocht blijken dat ik iets meer te kort kom dan mijn inschatting dan kan ik er een jaar later er altijd nog een bij kopen.
pi_218284050
quote:
14s.gif Op maandag 21 juli 2025 21:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf overweeg ik er eind 2026 begin 2027 ook 2 te nemen. Mijn verwachting is dat ik daar van het voorjaar tot het najaar 90% a 95% van mijn nachtverbruik mee kan opvangen. Mocht blijken dat ik iets meer te kort kom dan mijn inschatting dan kan ik er een jaar later er altijd nog een bij kopen.
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 21:02 schreef namliam het volgende:

[..]
om even aan te haken;
er is een nieuw NL product in ontwikkel welke het conversieverlies tijdens het omzetten van AC-DC-AC onder de 6 procent wil zien te krijgen.. later dit jaar, begin 2026 op de markt. modulair ontwerp, 5kW per module en onbeperkt accus aanhaken. ik zal me melden als daar meer over bekend is.

mbt electrische autos, wij hebben hier 2 ID modellen van VW staan met bidrectioneel laden met precies die intentie..
echter, over dooie mus gesproken, in de pilot in zweden en in de laatste geruchten lijkt het erop dat er een max van 800 maal laden/ontladen wordt ondersteund door volkswagen voor de garantie vervalt. dat getal blijkt ook nog te veranderen, maar dat bidirectioneel laden kent waarschijnlijk nog wat haken en ogen.. ik blijf het vizier houden op accus..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218285446
Het klinkt wel leuk om je autoaccu te gebruiken als huisaccu maar dat impliceert dat je altijd thuis bent, overdag om in de zon het ding te laden en in de avond om weer te ontladen.

Daarnaast is het wel een erg kostbare batterij als ie daardoor wel voortijdig verslijt of stuk gaat. Onderweg koffie zetten of een maaltje opwarmen vind ik geweldig maar om je huis van energie te voorzien anders dan in een echte noodsituatie lijkt mij niet echt een verstandige keus. Maar we wachten af wat de ontwikkelingen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')