abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juli 2025 @ 14:18:31 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218090272
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 12:27 schreef zalkc het volgende:

[..]
In het westen zien we China nog vaak alleen als de goedkope rotzooi producent. Maar op het gebied van duurzaamheid zoals PV en EV zijn ze het westen gewoon voor. Ook op de eigen markt zijn ze misschien wel duurzamer bezig als wij.
Nou ja, dat is ook niet helemaal waar, iets is niet per definitie rotzooi omdat het Chinees is, er is prima kwalitatief hoogwaardig spul uit China.
Neemt niet weg dat er ook heel veel goedkope rotzooi uit China komt.
En dat je met elektronica uit China simpelweg niet zeker bent dat je data niet bij de Chinese overheid terecht komt.

Maar goed, met je OneDrive en Google Drive weet je dat ook niet mbt de Amerikaanse overheid.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_218103164
Volgens dit artikel,
https://www.nu.nl/klimaat(...)-door-overvloed.html
eerste half jaar 2025 10% van de tijd neg. prijzen voor producenten. Dat belooft wat.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218107076
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:14 schreef blomke het volgende:
Volgens dit artikel,
eerste half jaar 2025 10% van de tijd neg. prijzen voor producenten. Dat belooft wat.....
"Maar er zijn te weinig elektrolysers die dit kunnen doen. Dat komt volgens de woordvoerder omdat het financieel nog niet aantrekkelijk is. Ook moet er voldoende ruimte zijn op het stroomnet om de energie naar een waterstofcentrale te brengen."

Je kunt echt vanalles doen met energie, zoals gigantisch inefficiente dingen zoals waterstof maken wat meer geld kost dan het oplevert, GOED PLAN MAN.

Ik snap dit nooit, een of ander wazig figuur verzint "waterstof!", dat het totaal niet economisch is en de belastingbetaler voor het ideologische item moet opdraaien is allemaal vanzelfsprekend oid.

10% negatief, ik denk dat 25% zo een beetje gratis / negatief is, dus.
En dan nog is het waterstof verhaal niet rendabel.

Overigens uiteraard ook wel weer gedeeltelijk door hoe ons energiesysteem is opgezet, maar grootverbruikers betalen al relatief weinig belasting natuurlijk, dus die impact moet dan ook beperkt zijn.

90% van de energie verliezen als je het omzet naar waterstof, en vervolgens andersom ook weer als je waterstof naar elektriciteit zou omzetten, is allicht natuurlijk ook gewoon een factor in dit verhaal.

Normale accu's zijn beter rendabel dan utopie waterstof.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218107198
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:14 schreef blomke het volgende:
Volgens dit artikel,
De minister weet ervan, de prijs moet wat omhoog om het rendabel te houden.... Qua subsidie, dus ik verwacht eigenlijk dat dat bedrag iets omhoog gaat.

Je moet een beetje rekenen rond de 10ct winst per kwh.
Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal een kalibanistische sector is.
Ieder zonnepaneeltje erbij vreet het rendement van de eerder geplaatste panelen weg.
Maarja in dat optiek, de staat geeft de subsidie voor 15 jaar dus dan heb je het naar verwachting wel terugverdiend.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 03-07-2025 10:01:23 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:03:24 #280
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218111372
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 09:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
"Maar er zijn te weinig elektrolysers die dit kunnen doen. Dat komt volgens de woordvoerder omdat het financieel nog niet aantrekkelijk is. Ook moet er voldoende ruimte zijn op het stroomnet om de energie naar een waterstofcentrale te brengen."

Je kunt echt vanalles doen met energie, zoals gigantisch inefficiente dingen zoals waterstof maken wat meer geld kost dan het oplevert, GOED PLAN MAN.

Als je het met negatieve stroomprijzen al niet rendabel krijgt dan heb ik er een hard hoofd in. Maar wel leuke advertorial van een lobbyist voor waterstofsubsidies.

We kunnen ook publieke laadpalen gratis maken als de prijs negatief is, maar dat is veel te makkelijk. Of warmteopslag in de bodem, of wijkaccu's, of ...
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 3 juli 2025 @ 18:10:23 #281
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218111808
Meh, mijn dak is kapot, al een tijdje BTW, Zonnepanelen er af, dakpannen weg, isolatie er op, nieuw dakbedekking erop, zonnepanelen er weer op
  donderdag 3 juli 2025 @ 18:14:08 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218111842
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 12:27 schreef zalkc het volgende:

[..]
In het westen zien we China nog vaak alleen als de goedkope rotzooi producent.

Dat werd van Duitsland gezegd daarom moest er Made in Germany op hun producten
Het werd van Japan gezegd, van Korea.
Over 10 jaar zegt men het over India, Vietnam etc.
pi_218114758
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:03 schreef zalkc het volgende:

[..]
Als je het met negatieve stroomprijzen al niet rendabel krijgt dan heb ik er een hard hoofd in. Maar wel leuke advertorial van een lobbyist voor waterstofsubsidies.

We kunnen ook publieke laadpalen gratis maken als de prijs negatief is, maar dat is veel te makkelijk. Of warmteopslag in de bodem, of wijkaccu's, of ...
Allemaal niet rendabel.
pi_218176675
Voor alle zonnepaneel experts met een glazen bol

Wat is wijsheid ?
Ik heb een nieuwbouw huis gekocht, met grondgebonden warmtepomp en 7 zonnepanelen ad 450 wp/ps... dit om de woning "Beng2 = 0" te krijgen.
Een schandalige aanbieding gekregen dat we extra panelen er bij kunnen krijgen ad 1250 euro per stuk, ik denk dat ik daarvoor bedank. Meer specificaties dan 450 wp krijg ik niet...

Maar wat is wijsheid, eind 2026 is de verwachte oplevering.... dicht tegen 01-01-2027 aan....
Er kunnen 10 panelen bij (ad 450 wp), momenteel gebruiken we 3.500 kwh per jaar met warmte van een Gas gedreven CV (Gasverbruik 800 m3).

Moet ik nu al extra gaan bijbestellen?
Heeft dat nut als het salderen er af gaat?
Meteen ook iets met thuis accu's ? Als ja, dan hoeveel ?

Mogelijk in de toekomst ook nog iets met een EV (wel ruim na de verhuizing), maakt dat nog iets uit voor de panelen en accu? Theoretisch meer verbruik maar het EV zal vaak 9-17 juist niet aanwezig zijn.... dus ook niet als "thuis accu" kunnen dienen...
pi_218177696
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:13 schreef namliam het volgende:

Kom ik op terug, ben ff op pad ;)

[ Bericht 46% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2025 19:08:28 ]
pi_218178347
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:13 schreef namliam het volgende:

Wat is wijsheid ?
Ik heb een nieuwbouw huis gekocht, met grondgebonden warmtepomp en 7 zonnepanelen ad 450 wp/ps... dit om de woning "Beng2 = 0" te krijgen.
Een schandalige aanbieding gekregen dat we extra panelen er bij kunnen krijgen ad 1250 euro per stuk, ik denk dat ik daarvoor bedank. Meer specificaties dan 450 wp krijg ik niet...
Ja, ze durven wel te vragen. Zo'n paneel kost nog ¤65-¤75, reken nog wat installatietijd en montagemateriaal en dan zou je met ¤200 meerprijs per paneel wel klaar moeten zijn

quote:
Maar wat is wijsheid, eind 2026 is de verwachte oplevering.... dicht tegen 01-01-2027 aan....
Er kunnen 10 panelen bij (ad 450 wp), momenteel gebruiken we 3.500 kwh per jaar met warmte van een Gas gedreven CV (Gasverbruik 800 m3).

Moet ik nu al extra gaan bijbestellen?
Heeft dat nut als het salderen er af gaat?
Meteen ook iets met thuis accu's ? Als ja, dan hoeveel ?

Mogelijk in de toekomst ook nog iets met een EV (wel ruim na de verhuizing), maakt dat nog iets uit voor de panelen en accu? Theoretisch meer verbruik maar het EV zal vaak 9-17 juist niet aanwezig zijn.... dus ook niet als "thuis accu" kunnen dienen...
Ik zou vooral niet overhaasten.

Hoe worden de 7 panelen gemonteerd? Op de pannen? Of "indak"?
Hoeveel dakvlakken heb je waar panelen op kunnen, behalve het huidige dakvlak? In welke richting is dat?
Misschien is het goedkoper om alle panelen van het dak te halen en een nieuwe set te leggen (zodat alles gelijk is). Of misschien kan je die 7 panelen naar een ander dakvlak (of plat dak van een garage/schuur?) verplaatsen. Maar dat hangt van de woning af en hoe de dakvlakken liggen.

Voor de toekomst is het vooral goed om na te denken waar je eventueel je thuisaccu's zou willen plaatsen en die ruimte vrijhouden, eventueel al nadenken over de route van de kabels.

Misschien is dynamische stroom ook wel interessant voor je, bij negatieve prijzen zou je dan de omvormer uit willen zetten en dat kan bij SolarEdge bijvoorbeeld al automatisch.

Met accu's kan je verschillende strategieën kiezen:

- zoveel mogelijk opslag en een "eiland modus" zodat je ook op de accu's kan draaien als de stroom er een paar dagen af ligt. Dit kan meestal niet uit maar als het hobby is, is het wel leuk.
- kijken naar wat je gemiddeld denkt te gaan gebruiken tussen zonsondergang en zonsopkomst en daar de accu-grootte op baseren, dat hoeft vaak niet zo groot te zijn (5-15kWh).
- als je een dynamisch contract hebt, kan je ook in de winter goedkoop inkopen en op dure momenten gebruiken of zelfs terug leveren. Daarmee kan je de accu's wat efficiënter inzetten in de 4 maanden met weinig zonlicht.
pi_218182349
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik zou vooral niet overhaasten.
Voor die prijs zeker niet.
De panelen worden verwacht ik op de pannen gelegd, al heb ik daar nooit specifiek antwoord op gekregen....

1 dakvlak, oriëntatie S-W. Andere dakvlak dus op N-O maar dat sluit ook aan naar de buren (2 onder 1 kap) zal dus maar zeer beperkt mogelijk zijn .... als het al gaat en/of rendabel is.
Ons huis staat in de lengte, dat van de buren in de breedte dus er blijft wel iets van ruimte over.

We hebben (nog) geen andere dakvlakken, anders dan een schuurtje van 3 bij 3 maar dat schiet niet op.
Garage mag (nog) niet, mogelijk dat we later in de tuin nog een extra uitbouw naast de schuur maken....

Of het allemaal gelijk is zal me niet boeien, ik kijk zelden naar mijn dak en de buren die er last van hebben .... is hun probleem. Wel moet er in het midden van het dak een uitsparing open blijven voor de "schoorsteen" al is de woning gasloos. Tevens in het midden van de 2e etage is de "machine kamer", dat lijkt mij de logische plek voor eventuele accu's .... OF als en dan wanneer we aan EV gaan denken wellicht bij de laadpaal daarvan ? Is dat logisch?

In ons huidige huis verbruiken we momenteel ongeveer 5 kwh per dag, naast wat er nog opgewekt wordt.
maar dat gaat natuurlijk helemaal anders worden door o.a. de warmtepomp
5kwh accu kost(te) iets van 2000, op een bierviltje ooit eens gerekend a 25 cnt en 200 dagen dat je het helemaal kan vullen en leeghalen. 1,25 euro voor hele vulling * 200 = 250 euro = 8 jaar (veel te simpel natuurlijk zeker icm een dynamisch contract)
Niet dat het allemaal om de euro's gaat, maar telt natuurlijk wel mee.

Ooit/straks met een EV wordt dat mogelijk nog weer helemaal anders

Echter met de Warmtepomp en nog erger met de EV geen idee hoe dat allemaal stroom gaat verbruiken en hoe dat zich verhoud tot deze 7 resp 17
  vrijdag 11 juli 2025 @ 09:48:02 #288
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218182469
Mijn hoekwoning van 115m2 met 200L vat verbruikte 1300kWh per jaar.

Iemand anders hier met vrijstaande woning van 200m2 verbruikt de pomp 2200kWh.

Om maar eens wat verbruik cijfers van de pomp er in te gooien.

Aangezien de saldering toch al afgeschaft is als je er gaat wonen zou ik ook eerst eens kijken hoeveel je overdag verbruikt. Bijleggen kan altijd maar een overschot terugleveren tegen peanuts en terugleverkosten betalen is reëel als je meteen volle bak gaat nu.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218190654
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:24 schreef namliam het volgende:

[..]
Voor die prijs zeker niet.
De panelen worden verwacht ik op de pannen gelegd, al heb ik daar nooit specifiek antwoord op gekregen....

1 dakvlak, oriëntatie S-W. Andere dakvlak dus op N-O maar dat sluit ook aan naar de buren (2 onder 1 kap) zal dus maar zeer beperkt mogelijk zijn .... als het al gaat en/of rendabel is.
Ons huis staat in de lengte, dat van de buren in de breedte dus er blijft wel iets van ruimte over.

We hebben (nog) geen andere dakvlakken, anders dan een schuurtje van 3 bij 3 maar dat schiet niet op.
Garage mag (nog) niet, mogelijk dat we later in de tuin nog een extra uitbouw naast de schuur maken....

Of het allemaal gelijk is zal me niet boeien, ik kijk zelden naar mijn dak en de buren die er last van hebben .... is hun probleem. Wel moet er in het midden van het dak een uitsparing open blijven voor de "schoorsteen" al is de woning gasloos. Tevens in het midden van de 2e etage is de "machine kamer", dat lijkt mij de logische plek voor eventuele accu's .... OF als en dan wanneer we aan EV gaan denken wellicht bij de laadpaal daarvan ? Is dat logisch?
Waar de accu's staan maakt weinig uit, als er maar een geschikte ruimte is.
Sommige accu's kunnen zelfs buiten staan, tegen een gevel.

Wat betreft de hoeveelheid panelen kan je nog steeds "voluit" gaan en je dak volleggen.
Moderne omvormers kan je zo instellen dat ze bij negatieve stroomprijzen 0% vermogen leveren (bij dynamisch contract) of dat ze niets terugleveren (bij terugleverboete). Dat laatste doen ze door de P1 uit te lezen of met een stroommeetklem op de hoofdaansluiting.

Mijn volgende woning (wordt nog geklust) krijgt ook gewoon weer voldoende panelen.

quote:
In ons huidige huis verbruiken we momenteel ongeveer 5 kwh per dag, naast wat er nog opgewekt wordt.
maar dat gaat natuurlijk helemaal anders worden door o.a. de warmtepomp
5kwh accu kost(te) iets van 2000, op een bierviltje ooit eens gerekend a 25 cnt en 200 dagen dat je het helemaal kan vullen en leeghalen. 1,25 euro voor hele vulling * 200 = 250 euro = 8 jaar (veel te simpel natuurlijk zeker icm een dynamisch contract)
Niet dat het allemaal om de euro's gaat, maar telt natuurlijk wel mee.

Ooit/straks met een EV wordt dat mogelijk nog weer helemaal anders

Echter met de Warmtepomp en nog erger met de EV geen idee hoe dat allemaal stroom gaat verbruiken en hoe dat zich verhoud tot deze 7 resp 17
Je kan geen accucapaciteit neerzetten voor de uitzonderingen, dat kan niet uit.

Dus kijk naar wat je rijdt: als je 13.000km per jaar rijdt, heb je zo'n 13.000 / 5 = 2.600kWh stroom nodig.
Als je overdag thuis laadt, kan je dat zo'n 7-8 maanden per jaar thuis doen zonder iets uit het net te halen.
Doe je dat 's avonds dan zou je kunnen kijken naar 2.600 / 365 = afgerond 7kWh extra thuisaccu's.
Als je dynamische stroom hebt, zou je dat ook kunnen gebruiken om in die overige 4-5 maanden overdag of 's nachts goedkoop stroom in te kopen zodat je 's avonds je EV kan bijladen, uit je eigen accu's.

Meer dan die 7kWh heeft weinig nut als je dagelijks aan de lader hangt. Voor de dagen dat je meer rijdt kan het niet uit om zoveel extra accu's neer te zetten.

Accu's en een warmtepomp idem. In de 8 maanden met zon zal je overdag "gratis" warm water kunnen maken uit de panelen, dus daar heb je geen accu voor nodig.
De ~6 maanden dat je je woning moet verwarmen, zal er weer minder zonnestroom zijn, soms maar 0,5kWh per dag in december.
Oktober, februari, maart en april is er vaak wel wat zon, dus daar heeft je warmtepomp wel wat aan.

Ook hier zal je met dynamische stroom en accu's wel goedkoop kunnen inkopen. Maar het heeft geen zin om accu's neer te zetten voor de koudste dagen, dat zijn er niet zoveel. Dus middel dat een beetje en accepteer dat je ook wat uit het net moet afnemen (tijdens de goedkoopste uren het liefst). De echt dure uren zijn er meestal een stuk of 4-6 per dag, als je dan 1,5kWh rekent x 5 dan zou je met 7,5kWh opslag een heel eind zijn.
In de zomer krijg je dat wss niet eens leeg, tenzij je een airco hebt die 's nachts ook mag draaien.

Samengevat: kijk niet naar de extremen maar naar gemiddelden en stem daar je accu op af.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 10:35:06 #290
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218190716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

Samengevat: kijk niet naar de extremen maar naar gemiddelden en stem daar je accu op af.
Nee, kijk naar de distributie van je stroomgebruik en stem het daar op af. Gemiddelden zeggen zelden iets zinnigs, gemiddelden zijn voor mensen die statistiek niet begrijpen.
pi_218190762
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 10:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, kijk naar de distributie van je stroomgebruik en stem het daar op af. Gemiddelden zeggen zelden iets zinnigs, gemiddelden zijn voor mensen die statistiek niet begrijpen.
Licht toe?
  zaterdag 12 juli 2025 @ 11:13:04 #292
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218190938
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Licht toe?
Voorbeeld
Als jij savond/snachts vrijwel geen stroom verbruikt zal een accu zich nooit lonen.

Wanneer je juist wel dan meer stroom verbruikt is het veel eerder lonend. Ligt er dan nog steeds aan hoeveel en wat de accu en je stroom kosten btw.

Kortom, het gaat erom wanneer je hoeveel stroom verbruikt.
pi_218190989
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Voorbeeld
Als jij savond/snachts vrijwel geen stroom verbruikt zal een accu zich nooit lonen.

Wanneer je juist wel dan meer stroom verbruikt is het veel eerder lonend. Ligt er dan nog steeds aan hoeveel en wat de accu en je stroom kosten btw.

Kortom, het gaat erom wanneer je hoeveel stroom verbruikt.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- kijken naar wat je gemiddeld denkt te gaan gebruiken tussen zonsondergang en zonsopkomst en daar de accu-grootte op baseren, dat hoeft vaak niet zo groot te zijn (5-15kWh).
  zaterdag 12 juli 2025 @ 11:52:30 #294
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218191192
Daar zegt gemiddeld niets, als vier maanden in de winter iedere nacht 25kWh verbruikt en de rest van het jaar 2 kWh verbruikt dan zegt je gemiddelde waarde dat je het kan dekken met een 10kWh accu.
pi_218191204
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Daar zegt gemiddeld niets, als vier maanden in de winter iedere nacht 25kWh verbruikt en de rest van het jaar 2 kWh verbruikt dan zegt je gemiddelde waarde dat je het kan dekken met een 10kWh accu.
Ik leg voldoende uit dat er verschil zit in de maanden van het jaar.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 11:55:30 #296
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218191207
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik leg voldoende uit dat er verschil zit in de maanden van het jaar.
En je mist het punt over gemiddelde waarden volledig
Verder begrijp je voorbeelden ook niet, het gaat daarbij om de essentie ervan, niet om het voorbeeld an sich
pi_218191221
@namliam
Vergeet mijn advies en uitleg.

@Jan_Onderwater zal je in een constructieve bijdrage voorzien van alle nodige informatie.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 13:38:10 #298
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218191693
😂😘
pi_218198462
Sinds afgelopen week woon ik in mijn nieuwe huisje en de opbrengst van mijn zonnepanelen valt me eigenlijk een beetje tegen, mijn nieuwe huis heeft 22 panelen van 400 wph gericht op het zuid/zuidwest en de opbrengst is nauwelijks hoger dan mijn vorige huis met 10*390.

De panelen liggen in de vrije zicht op een schuin dak.

Dit is de grafiek:

Ik kan helaas de panelen niet los uitlezen zoals ik dat in mijn andere huis kon. Ik weet ook niet of er bijvoorbeeld optimizers gebruikt zijn.

Enige tip hoe ik meer uit mijn panelen zou kunnen halen, de omvormer is een solax x3.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218198512
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:41 schreef boegschroef het volgende:
Sinds afgelopen week woon ik in mijn nieuwe huisje en de opbrengst van mijn zonnepanelen valt me eigenlijk een beetje tegen, mijn nieuwe huis heeft 22 panelen van 400 wph gericht op het zuid/zuidwest en de opbrengst is nauwelijks hoger dan mijn vorige huis met 10*390.

De panelen liggen in de vrije zicht op een schuin dak.

Dit is de grafiek:
[ afbeelding ]

Ik kan helaas de panelen niet los uitlezen zoals ik dat in mijn andere huis kon. Ik weet ook niet of er bijvoorbeeld optimizers gebruikt zijn.
Je had in je vorige woning waarschijnlijk SolarEdge en dat werkt met optimizers van eigen merk.
Solax werkt niet met optimizers, zover ik weet.

Als er geen schaduw is, is dat ook niet nodig. Zelfs met schaduw is dat meestal niet nodig, moderne zonnepanelen hebben "bypass diodes", dus als een paneel in de schaduw ligt heeft dat weinig tot geen gevolgen meer voor de hele string.

quote:
Enige tip hoe ik meer uit mijn panelen zou kunnen halen, de omvormer is een solax x3.
De opbrengst voor gisteren lijkt me ook wat laag voor 8.800Wp aan panelen.

Het is lastig vergelijken op een dag met bewolking, zeker in regio's onderling.
Op een zonnige dag met perfecte parabool is dat makkelijker.

Dus misschien even wachten tot een dag zonder bewolking en dan nog eens posten?

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-07-2025 10:57:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')