abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220321485
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2026 08:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik weet niet of er echt iemand over gaat?

Als we het hier doen is het dan mogelijk dat iemand die er een beetje in thuis is de OP (als hij/zij er tijd voor heeft) kan uitbreidden met wat basis info betreffende stekker thuisbatterijen of hoe die dingen officieel heten?

Zelf denk ik dat dit wel een grote groeimarkt is de komende periode, zeker omdat het salderen nu echt stopt per 1-1-2027.

Voor mij is het echt een groot doolhof met al die merken. Voor mij is de veiligheid ook erg belangrijk en dat het apparaat en bijbehorende app gewoon goed en simpel werkt voor de gemiddelde leek.

Alvast een grote dank :)
In theorie zou je met een Nederlandse aanbieder als HomeWizard dan wel goed moeten zitten, die hebben een eigen batterij, eigen app, eigen display, eigen P1-meter, eigen slimme stekkers.

Maar ook daar ben je wel afhankelijk van de cloud voor het (her)aanmelden van nieuwe producten, dus als ze failliet gaan heb je "niets", tenzij overgenomen door andere partij die dat voortzet.

Nadeel is ook dat ze in verhouding duurder zijn per kWh.

Heb je al SolarEdge dan zou je ook eens kunnen kijken naar een vaste installatie, SolarEdge is lokaal uit te lezen en aan te sturen (Modbus TCP inschakelen, kan je installateur voor je doen of zelf als je een installer account hebt) en is een grote partij, niet Chinees.
pi_220321515
Tussen 11:00 en 16:00 is de stroom 0 cent vandaag (excl. energiebelasting) dus kan de accu's weer goedkoop vullen.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 10:59:49 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220321595
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tussen 11:00 en 16:00 is de stroom 0 cent vandaag (excl. energiebelasting) dus kan de accu's weer goedkoop vullen.
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 12 maart 2026 @ 11:01:56 #29
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220321605
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.

Hier krijg ik ze vandaag ook niet vol met alleen zonnestroom.
Huilen dan.
pi_220321620
quote:

[..]
Als je overschot hebt vandaag, dan wel.
Ging meer om het algemene plaatje ;)
pi_220321628
quote:

[..]
Hier ook, teveel accu voor teweinig zon :D Net in de ochtend voor 18 cent per KwH de accu's geleegd op het net en nu tegen 0 cent weer tanken. Maakt ik toch 5 euro winst, is weer een gratis lunch vandaag :o
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:32 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_220321655
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.

Hier krijg ik ze vandaag ook niet vol met alleen zonnestroom.
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).
pi_220321677
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).
Het gaat in dit geval meer om de accu's bij m'n moeder.
Zelf heb ik nog een vast contract dit jaar, maar ga zeker over op dynamisch.

Woon er toch nog niet (dak moet nog vervangen van woning), dus geen haast.
Technisch werkt alles iig.
pi_220322344
De prijs is zelfs al een paar honderdsten cent negatief voor een deel van die periode. Dat merk ik omdat mijn omvormer bij een prijs <0 cent op de markt uit gaat.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden en je meer op wekt dan verbruikt, kun je zelfs een heel klein beetje geld toe krijgen _O-
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 12:53:13 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220322423
Zelf heb ik sinds woensdag een 2kW Indevolt powerflex eco werkend. Nog niet optimaal aangesloten ik moet nog een dedicated 16A groepje creëren. Hij laad en ontlaad maar met 800W op dit moment.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 13:03:41 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_220322482
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik sinds woensdag een 2kW Indevolt powerflex eco werkend. Nog niet optimaal aangesloten ik moet nog een dedicated 16A groepje creëren. Hij laad en ontlaad maar met 800W op dit moment.
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.

Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?

Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.
pi_220322489
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.

Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?

Als je een dynamisch contract hebt, maakt het wel iets uit omdat de stroomprijs in de avond vaak wat hoger ligt dan in de nacht. Maar de rentabiliteit van de accu zit straks toch vooral in het afdekken van een deel van de belastingen als je niet meer kunt salderen dus ik denk dat het met een kleine accu voor de businesscase zeker niet doorslaggevend gaat zijn.
pi_220322501
quote:

[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten.
2.000 Wattuur (Wh) of 2kWh.

quote:
Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.

Het maakt inderdaad niet veel uit.

Je hebt 2kWh capaciteit, of je dat nu in een uur leeg trekt of in 3 uren, onder de streep gaat hij leeg.
Bij een dynamisch contract kan je (zoals Faraday01) aangeeft nog het voordeel hebben dat je al het vermogen af kan geven in het duurste uur. Dan is spreiden misschien niet wenselijk. Maar meestal heb je wel een paar tot enkele aaneengesloten uren waar de prijs hoger is.

Als het je doel is om al je gebruik af te dekken, dan zal je ook meer capaciteit neer moeten zetten maar dat kan economisch wel minder aantrekkelijk zijn.

Uiteindelijk: als je 2x per dag je accu laadt en ontlaadt heb je met een accu van 2kWh in theorie over 4kWh geld kunnen besparen (met wat omzetverliezen, reken 20-30% voor kleine plug-in systemen).

Of dat nu 4kWh is die je er in 2 uren doorheen gejaagd hebt of in 6 uren maakt voor het sommetje weinig uit.

Wil je echt een dag afdekken, dan kan je 10, 25 of zelfs 40kWh neerzetten maar het terugverdienen is dan wel heel moeilijk. Met een EV die je overdag niet thuis kan laden, kan dat wat sneller gaan als je een grote accu hebt.
Maar die zal je ook vaak wel 's nachts kunnen laden als stroom ook relatief goedkoop is. Met 11kW laden zit je dan toch al snel weer in 1 tot 6 uurtjes vol.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-03-2026 13:14:06 ]
pi_220322550
Wat overigens voor de businesscase wel relevant is zijn de sturingsmogelijkheden van de thuisbatterij. Want je wilt die in de winter en de zomer anders in kunnen stellen. In de winter wil je over het algemeen vooral je thuisbatterij gewoon vol zien te krijgen en desnoods op het goedkoopste moment van de dag stroom van het net onttrekken.

In de zomer wil je juist niet dat meteen als je zonnepanelen beginnen te werken de thuisbatterij begint te laten (bij een dynamisch contract). Dat wil je juist als de prijzen zo laag mogelijk zijn. Komt dan nog bij dat straks de netbeheertarieven ook variabel worden over de dag voor iedereen. Dus zo'n thuisbatterij moet vooral flexibel instelbaar zijn.
pi_220322596
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:13 schreef Faraday01 het volgende:
Wat overigens voor de businesscase wel relevant is zijn de sturingsmogelijkheden van de accu. Want je wilt die in de winter en de zomer anders in kunnen stellen. In de winter wil je over het algemeen vooral je accu gewoon vol zien te krijgen en desnoods op het goedkoopste moment van de dag stroom van het net onttrekken.

In de zomer wil je juist niet dat meteen als je zonnepanelen beginnen te werken de accu begint te laten (bij een dynamisch contract). Dat wil je juist als de prijzen zo laag mogelijk zijn. Komt dan nog bij dat straks de netbeheertarieven ook variabel worden over de dag voor iedereen. Dus zo'n accu moet vooral flexibel instelbaar zijn.
Klopt. In de wintermaanden kijkt m'n Homey Pro flow naar de spread tussen prijzen en dat "laad / ontlaad" moment is er 2x per dag. In de "standby" uren waar de spread te laag is, staat de accu op "alleen bijladen" dus als er solar is, laadt hij bij maar hij levert niets tot hij signaal krijgt om weer "nul op de meter" te gaan.

En bij "nul op de meter" stuurt hij er op aan dat er geen stroom verbruikt wordt en ook niets het net op gaat, dus hij balanceert dat en probeert zoveel mogelijk op de plug-in thuisbatterijen te draaien.

In de zomer zijn de ochtenduren vaak nog wel geld waard, dus laat ik die uren gewoon stroom terugleveren.
Eind van de ochtend of begin middag zakken de prijzen en in die 4 uren kan je makkelijk de accu weer laden, dus op dat moment laadt hij bij uit de zon.

En dat gaat 95 van de 100 keer goed, dat is goed genoeg. Soms wordt het ineens toch donker door zware bewolking, daar doe je dan niets aan. Dan is je accu net niet vol, jammer dan.

Die flows zijn best complex voor een beginner, heb er veel tijd in zitten maar is hobby.
Gelukkig zijn steeds meer accusystemen zelf "slim" en hoef je dat niet te doen. Die kijken zelf wel naar de meest geschikte momenten om de accu te laden of ontladen.
pi_220323168
Wij sturen de victron/batterij nu aan via home assistent. We begonnen eerst met de standaard besturing van de victron zelf. Maar inmiddels hebben we een klein programmatje gemaakt om die 20kWh te beheren. Hij mag tot minimaal 40% ontladen (dat is zo'n 8 kWh over voor noodgevallen). En hij verhoogd dat minimum afhankelijk van de verwachting van de volgende dag. Dus als er 8 kWh opbrengst verwacht wordt, zorgen we dat er 10 ruimte is. Dat werkt prima in de "winter-setting".

In de zomer hebben we nog wel een overflow, dus dat wordt verbruiken, terug leveren of afknijpen. Dat is iets dat weer afhangt van de contracten (nu nog vast contract, mogelijk vanaf juni dynamisch) en wat ze bedenken qua prijzen.

We hebben ook net een warmtepomp, die moeten we nog koppelen zodat deze warm water gaat maken als de zon goed schijnt. Evt ook een dagje meer bijwarmen als de dag erna wat lager is qua verwachting.

Het maakt het wel dat je echt even goed moet nadenken wat nou wijsheid is..
  donderdag 12 maart 2026 @ 14:57:10 #42
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220323305
Elektrische boiler kopen op marktplaats en dieaansturen als je overschot hebt :7
Lekker goedkoop :P
pi_220323370
quote:
6s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Elektrische boiler kopen op marktplaats en dieaansturen als je overschot hebt :7
Lekker goedkoop :P
Wij hebben een boilervat voor het warme water :D
300 liter water van 50 graden. Dat kan wel hoger, maar ook dan moet je dat warme water ook weer kwijt.

Dan koel ik liever het huis ermee via de vloerverwarming, als het stroom terugleveren niks opbrengt..
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 21:20:58 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220326357
quote:

[..]

Met slechts vier zonnepanelen (1600 Wp totaal) is onze opbrengst beperkt. Hoewel we op jaarbasis geen groot overschot hebben, wil ik simpelweg meer van onze eigen opgewekte stroom verbruiken.
Uit een analyse van ons verbruik bleek dat een 2 kW batterij voor ons meestal volstaat.
Mocht het nodig zijn, dan kan ik het systeem later altijd nog uitbreiden. Maar dat is voor nu niet het idee.

ik heb vooral ook voor een Indevolt gekozen omdat deze een noodstroomvoorziening heeft.

Het doel van de batterij is om het stroomverbruik vanuit het net zo laag mogelijk te houden, dat zijn ook de instellingen in de app. Op dit moment lijkt dat goed te werken: de accu dekt de basisbehoeften, maar bij piekverbruik (zoals tijdens het koken op inductie) wordt de extra stroom gewoon van het net gehaald. De batterij wordt dus niet in één keer leeggetrokken voor zware apparatuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')