Dat is alleen nodig voor teruglevering.quote:Op donderdag 12 juni 2025 15:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zou je hem niet intensiever laten terugschakelen in de weekenden?
Geen idee hoe makkelijk dat aanpassen is.
Eigenlijk moet dat aanpassen gewoon op basis van EPEX tarieven. En dan bij zero of negatieve prijzen tot je eigen consumptie.
Wat is dit toch een fantastisch topic dankzij dit soort bijdragen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat is alleen nodig voor teruglevering.
SolarEdge kan dat overigens, met de app kun je instellen dat je dynamisch tarief in NL hebt, en dan kijkt hij naar de day ahead prijzen. Als de prijs negatief is, gaat de omvormer uit.
Maar bij vaste tarieven is die functie nutteloos.
Dat heeft dus niets te maken met het voltage op het net.
Door deze truc blijft de omvormer wat langer aan, ondanks dat hij maar 35% van zijn max haalt.
Anders zou het 0 zijn, en misschien nog wel erger om de paar minuten aan/uit gaan.
Door deze truc toe te passen probeer je het probleem om het net te verminderen, en zullen de omvormers van de buren (die dit niet doen) wat vaker uit gaan omdat jij tot het randje probeert terug te leveren.
Een andere optie is Kubie installeren. Die houdt je netspanning aan de woningzijde op een vast voltage (bijvoorbeeld altijd 235V) maar daarmee vergroot je het probleem voor je buren.
Onze installateur heeft al een enkele geplaatst en dat werkt zoals ze claimen. Maar hij is het ook eens dat dit niet de oplossing zou moeten zijn.
We hebben een paar klanten die vanaf april tot oktober met dit probleem zitten. En die missen gewoon 80% van hun opwek. En niemand die er wat aan kan (wil) doen bij Enexis (of Liander).
Gelukkig heb ik er zelf nog geen last van gehad.
Zelfs op dit moment terwijl mijn panelen 26kW draaien, is de spanning hier 236-233-238 (1-2-3).
Gisteren overigens record dag, 101,985kWh
Je kan ook stellen dat hun omvormer uit gaat omdat zij tot het randje (als in: maximale opwekcapaciteit) proberen terug te leverenquote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat is alleen nodig voor teruglevering.
SolarEdge kan dat overigens, met de app kun je instellen dat je dynamisch tarief in NL hebt, en dan kijkt hij naar de day ahead prijzen. Als de prijs negatief is, gaat de omvormer uit.
Maar bij vaste tarieven is die functie nutteloos.
Dat heeft dus niets te maken met het voltage op het net.
Door deze truc blijft de omvormer wat langer aan, ondanks dat hij maar 35% van zijn max haalt.
Anders zou het 0 zijn, en misschien nog wel erger om de paar minuten aan/uit gaan.
Door deze truc toe te passen probeer je het probleem om het net te verminderen, en zullen de omvormers van de buren (die dit niet doen) wat vaker uit gaan omdat jij tot het randje probeert terug te leveren.
Een andere optie is Kubie installeren. Die houdt je netspanning aan de woningzijde op een vast voltage (bijvoorbeeld altijd 235V) maar daarmee vergroot je het probleem voor je buren.
Onze installateur heeft al een enkele geplaatst en dat werkt zoals ze claimen. Maar hij is het ook eens dat dit niet de oplossing zou moeten zijn.
We hebben een paar klanten die vanaf april tot oktober met dit probleem zitten. En die missen gewoon 80% van hun opwek. En niemand die er wat aan kan (wil) doen bij Enexis (of Liander).
Gelukkig heb ik er zelf nog geen last van gehad.
Zelfs op dit moment terwijl mijn panelen 26kW draaien, is de spanning hier 236-233-238 (1-2-3).
Gisteren overigens record dag, 101,985kWh
Dat zou je kunnen stellen als iedereen de mogelijkheid en kennis had om dit in te stellen. Beide is helaas vaak niet het geval. Oftewel feitelijk klopt het wel maar ze kunnen er vaak zelf weinig aan doen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ook stellen dat hun omvormer uit gaat omdat zij tot het randje (als in: maximale opwekcapaciteit) proberen terug te leveren
Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen stellen als iedereen de mogelijkheid en kennis had om dit in te stellen. Beide is helaas vaak niet het geval. Oftewel feitelijk klopt het wel maar ze kunnen er vaak zelf weinig aan doen.
Is dat ook niet een kwestie van een update? Ik kan mijn eigen SE8K omvormers niet overnemen in de App omdat de firmware te oud is. Maar ik ga toch verhuizen, dus steek er niet al teveel energie meer in.quote:edit: met mijn oudere SE omvormer kan ik wel dynamische tarieven instellen als reden er mee te stoppen maar niet de opwek af laten toppen op het moment dat het richting de 253 V gaat. Gelukkig heb ik dat probleem hier niet, de verschillende fases zitten hier op dit moment tussen de 230-235 V
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Firmware upgrade kan je volgens mij aanvragen via SolarEdge. Weet niet hoe dat voor particulieren is.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens.
Veel omvormers schalen al iets af rond de 250 volt maar dat is onvoldoende voor overbelaste wijken.
Omdat die piekstroom in de middag niet zo interessant is, laat ik het wel ingesteld staan en ga ik ook met lagere piekvermogens werken. Spreiding over de dag en zoveel mogelijk zelf verbruiken is de inzet.
[..]
Is dat ook niet een kwestie van een update? Ik kan mijn eigen SE8K omvormers niet overnemen in de App omdat de firmware te oud is. Maar ik ga toch verhuizen, dus steek er niet al teveel energie meer in.
Heb ook een installateursaccount maar firmware kan bij mijn SE8K omvormers (2018) alleen via SD-card, als ik het zo lees.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:35 schreef bambino het volgende:
[..]
Firmware upgrade kan je volgens mij aanvragen via SolarEdge. Weet niet hoe dat voor particulieren is.
Ik kan het als installateur voor bijna elk systeem op afstand uitvoeren in ieder geval.
Maar heb jij ook het tabblad instellingen op afstand in je installer account (via website, niet in app te zien).quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb ook een installateursaccount maar firmware kan bij mijn SE8K omvormers (2018) alleen via SD-card, als ik het zo lees.
Die heb ik inderdaad niet.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:17 schreef bambino het volgende:
[..]
Maar heb jij ook het tabblad instellingen op afstand in je installer account (via website, niet in app te zien).
Dus dit:
[ afbeelding ]
Ik weet niet of het veranderd is, maar voorheen moest je eerst training volgen voor je die optie beschikbaar kreeg.
Je kan die training overigens nog steeds volgen, mocht je dat willen.
https://edgeacademy.solaredge.com/learn/mycourses
Weet niet meer welke je moet halen, ik dacht expert
Ja en nee.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die heb ik inderdaad niet.
Op zich wel gek, aan het openschroeven van een omvormer om er een sd-card met firmware in te duwen zit meer risico dan een remote firmware upgrade.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |