In theorie zou je met een Nederlandse aanbieder als HomeWizard dan wel goed moeten zitten, die hebben een eigen batterij, eigen app, eigen display, eigen P1-meter, eigen slimme stekkers.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik weet niet of er echt iemand over gaat?
Als we het hier doen is het dan mogelijk dat iemand die er een beetje in thuis is de OP (als hij/zij er tijd voor heeft) kan uitbreidden met wat basis info betreffende stekker thuisbatterijen of hoe die dingen officieel heten?
Zelf denk ik dat dit wel een grote groeimarkt is de komende periode, zeker omdat het salderen nu echt stopt per 1-1-2027.
Voor mij is het echt een groot doolhof met al die merken. Voor mij is de veiligheid ook erg belangrijk en dat het apparaat en bijbehorende app gewoon goed en simpel werkt voor de gemiddelde leek.
Alvast een grote dank
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tussen 11:00 en 16:00 is de stroom 0 cent vandaag (excl. energiebelasting) dus kan de accu's weer goedkoop vullen.
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?
Als je overschot hebt vandaag, dan wel.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hier ook, teveel accu voor teweinig zonquote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.
Hier krijg ik ze vandaag ook niet vol met alleen zonnestroom.
Het gaat in dit geval meer om de accu's bij m'n moeder.quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik sinds woensdag een 2kW Indevolt powerflex eco werkend. Nog niet optimaal aangesloten ik moet nog een dedicated 16A groepje creëren. Hij laad en ontlaad maar met 800W op dit moment.
Als je een dynamisch contract hebt, maakt het wel iets uit omdat de stroomprijs in de avond vaak wat hoger ligt dan in de nacht. Maar de rentabiliteit van de accu zit straks toch vooral in het afdekken van een deel van de belastingen als je niet meer kunt salderen dus ik denk dat het met een kleine accu voor de businesscase zeker niet doorslaggevend gaat zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?
Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.
2.000 Wattuur (Wh) of 2kWh.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten.
Het maakt inderdaad niet veel uit.quote:Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?
Klopt. In de wintermaanden kijkt m'n Homey Pro flow naar de spread tussen prijzen en dat "laad / ontlaad" moment is er 2x per dag. In de "standby" uren waar de spread te laag is, staat de accu op "alleen bijladen" dus als er solar is, laadt hij bij maar hij levert niets tot hij signaal krijgt om weer "nul op de meter" te gaan.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:13 schreef Faraday01 het volgende:
Wat overigens voor de businesscase wel relevant is zijn de sturingsmogelijkheden van de accu. Want je wilt die in de winter en de zomer anders in kunnen stellen. In de winter wil je over het algemeen vooral je accu gewoon vol zien te krijgen en desnoods op het goedkoopste moment van de dag stroom van het net onttrekken.
In de zomer wil je juist niet dat meteen als je zonnepanelen beginnen te werken de accu begint te laten (bij een dynamisch contract). Dat wil je juist als de prijzen zo laag mogelijk zijn. Komt dan nog bij dat straks de netbeheertarieven ook variabel worden over de dag voor iedereen. Dus zo'n accu moet vooral flexibel instelbaar zijn.
Wij hebben een boilervat voor het warme waterquote:Op donderdag 12 maart 2026 14:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Elektrische boiler kopen op marktplaats en dieaansturen als je overschot hebt![]()
Lekker goedkoop
Met slechts vier zonnepanelen (1600 Wp totaal) is onze opbrengst beperkt. Hoewel we op jaarbasis geen groot overschot hebben, wil ik simpelweg meer van onze eigen opgewekte stroom verbruiken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |