Volgens mij betaal je terugleverkosten over alles wat je teruglevert.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 23:33 schreef Hupje het volgende:
Ik snap nog niet helemaal hoe het zit met salderen en terugleverkosten naast elkaar. Klopt wat ik schrijf?
Binnenkort wordt onze ferrarismeter vervangen. Ik heb een variabel contract met terugleververgoeding en staffels voor terugleverkosten.
Tot nu toe was het zo dat de opbrengst van de zonnepanelen hoger was dan de opbrengst van de zonnepanelen, dus we betaalden alleen het geregistreerde verbruik en geen terugleverkosten.
De komende periode tot de overgang naar niet meer salderen verwacht ik door omstandigheden veel opwek (zomer) en minder verbruik. Oftewel, met de ferrarismeter zou het een negatieve meterstand zijn. Door het salderen kom ik in de min, maar ze weten dus wel hoeveel ik teruglever.
Klopt het dat ik terugleverkosten betaal voor de staffel waarin ik val als ik opbrengst min totaal verbruik doe en dat ik voor die hoeveelheid kwh's dan tegelijkertijd een terugleververgoeding krijg?
Dank. Vader en ik hebben beide een SE5K die zo'n 10-12 jaar oud is. Misschien niet onverstandig om een reserve te hebbenquote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Zolang we nog salderen wel ja.quote:Op woensdag 13 mei 2026 00:09 schreef Hupje het volgende:
Ok, en de terugleververgoeding is dan alleen over dat deel van de kwh's die na aftrek van eigen verbruik overblijven?
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…quote:Op woensdag 13 mei 2026 00:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zolang we nog salderen wel ja.
Dan streep je eerst verbruik weg tegen de teruglevering, en verschil krijg je vergoeding voor
Dat verandert in 2027.
Dan krijg je voor alle teruglevering een vergoeding. En ook nog eens terugleverkosten, als ik het goed heb.
Dan is dynamisch wellicht aantrekkelijker.
Dat snapte ik. Maar voor 2026 was het mij niet duidelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2026 07:02 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |