quote:
Op vrijdag 15 augustus 2025 12:48 schreef Isdatzo het volgende:[..]
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.
Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Zucht. De grootste (en echt veruit de grootste) verbruiker is onze auto. De ideale oplaadtijd is ergens tussen 11 en 18 uur (zo tussen april en oktober) en precies dan staat die grootverbruiker vrolijk bij een werkgever geparkeerd. Dus fijn dat jij daar geen last van hebt, maar een behoorlijk deel van de paneel bezitters wel. En ja, op een dag als vandaag (auto thuis want vakantie en de zon schijnt) laad ik em overdag op en hetzelfde probeer ik zoveel mogelijk te doen in het weekend, maar het zet beperkt zoden aan de dijk. De ev bezitter met een nachtbaan die komt een heel eind denk ik. Zeker met ook nog een airco aan omdat ie overdag moet slapen.
En dus doe ik echt mijn best en gaan andere stroom gebruikers als wasmachine en droger en vaatwasser zo veel mogelijk op zonnestroom aan, maar dat heeft gewoon niet zoveel invloed.
Terugleverkosten heb ik niet, het voordeel van een dynamisch contract. Niet nagerekend of het echt veel verschil is, maar het bevalt. Voor stroom dan, want voor gas staat het inmiddels vast.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?