abonnement Unibet Coolblue
pi_213095157
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
pi_213097962
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷‍♂️

Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
Helaas herkenbaar.
maart 2023 was mijn opwek 43,3% minder dan 2022.
maart 2024 was mijn opwek nog eens 5,9% minder van 2023.
De april start is hier ook bedroevend.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:23:12 #278
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213099036
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
Ahhh
Ik dacht, je hebt overproductie die je op moet maken.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 14:49:42 #279
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213109246
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn _O_
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213109435
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn _O_
Ik heb de pyrolyse functie van de oven aangezet dus ik lever niets terug op het moment :D
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 15:11:50 #281
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213147638
Aardige dagen op zich, de laatste dagen, maar alsnog ver achter zelfs vorig jaar, voor april. Ik zit nu pas op 165 kWh voor deze maand. Geëxtrapoleerd naar een volledige maand kom ik dan op nog geen 600 kWh voor april, waar vorig jaar het slechtste jaar was sinds de panelen liggen, maar zelfs toen had ik 822 kWh.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 15 april 2024 @ 10:56:30 #282
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213215419
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 11:04:38 #283
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213215483
quote:
5s.gif Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
Ja. Nee. Wachten op regen (en die komt vandaag) :s)
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 15 april 2024 @ 11:37:09 #284
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213215679
363 kWh tot nu toe aan productie, 108 teruggeleverd, ga volgend jaar waarschijnlijk volledig elektrisch rijden, en dan niets meer terugleveren. Verdien ik de PV in een jaar minder terug.
Kortom, als je veel overproductie in een jaar hebt, dan loont het zich om electrisch te gaan rijden nog eens extra.
pi_213215830
quote:
5s.gif Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
En als je de panelen wilt wassen kan dat beter in de regen. Dan spoelt alle vuil van je panelen en slaat er ook geen kalk uit je leidingwater aan.

Je opbrengst door zand zal een paar procent lager zijn. Echter zullen de panelen door regelmatig te wassen wat minder glad worden en blijft er dan weer meer vuil op hangen. Dus niet te vaak wassen en bij voorkeur in de regen.
pi_213216342
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:





pi_213221552
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
pi_213221743
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:

[ link | afbeelding ]

Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
pi_213221788
Ik ga nog tussen de 6 en 10 panelen bijplaatsen, vrijdag komt er een kennis kijken om mee te denken, hij heeft veel ervaring met Victron en offgrid-systemen. Als ons huis af is dan wil ik in de winter wat meer energie hebben (lees wat minder opletten, twee jaar geleden voor het laatste de batterijen met de generator moeten opladen), vanaf ongeveer april hebben we geen problemen meer.
pi_213222444
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
nee, Ik heb expres de onder, zij- en achterkant open gehouden, en de voorkant is ook een raster met grotere openingen dan de warmtepomp zelf.


dit maakt het misschien duidelijker:



[ Bericht 18% gewijzigd door athlonkmf op 15-04-2024 22:54:21 ]
pi_213222462
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef Managarm het volgende:

[..]
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
Nee, op de bovenruimte komt toch enkel tuinspullen, en dan wel in plastic opbergbaken.
Er komt nog een klapdeur. en dan ga ik wel verder wel kijken hoe verder wateroverlast te voorkomen.
pi_213225673
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.

We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).

Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.
  dinsdag 16 april 2024 @ 20:25:33 #293
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213231219
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.

We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).

Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.

Zonnepanelen bezitters kunnen zo goed als geen contracten voor langer dan een jaar meer krijgen dus je kunt gewoon een vast contract voor een jaar aan gaan.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213231996
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.

We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).

Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.

Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.

Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.

Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.
pi_213237750
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.

Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.

Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd
pi_213238781
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.
pi_213238866
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.
Oh sorry:)
pi_213263389
quote:
4 Trina Solar Dual Glass Vertex S430Wp
2 APSystems DS3 micro-omvormer (2p)
1 ClickfitEvo montagesysteem
1 Bekabeling AC/DC 1-fase
1 Montage voor 4 panelen

Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')