Over de gehele looptijd. Mijn inverter houd de totaalstand bij en mijn meter de teruglevering.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is over het hele jaar heen? Hoe is het verdeeld over zomer <-> winter?
Reeds beantwoord door @Wantie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..
even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
Gebaseerd op die grafiek zou ik verwachten dat je wordt afgetopt (of hoe dat ook heet). Of nou ja, dat doet je omvormer. Want ik zou een mooie ronde top van die parabool verwachten, en dat heb je niet.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend voor het eerst sinds ik het nieuwe huis heb een redelijk onbewolkte dag gehad.
De grafiek ziet er aardig uit (negeer de dal naar nul, ik moest de stroom er 2 keer vanaf halen om andere aanpassingen in de meterkast te doen)
[ afbeelding ]
De vraag is, met 22*400 wph, is 6600 dan niet wat laag voor 8800wph? Of is het de helling van de panelen op het schuine dak? Uiteindelijk heb ik maar 75% van het opgegeven vermogen.
Hangt i.d.d. van de orientatie en de hellingshoek af. Ik heb 7310 Wp geïnstalleerd en gisteren max 3,55kW genoteerd; nog amper 50%. Met 16 panelen oost & West en 70 graden hoek.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
De vraag is, met 22*400 wph, is 6600 dan niet wat laag voor 8800wph? Of is het de helling van de panelen op het schuine dak? Uiteindelijk heb ik maar 75% van het opgegeven vermogen.
Hij topt een beetje af op de omvormer maar dat is niet erg. Piekstroom rond het middaguur is toch niet veel waard.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend voor het eerst sinds ik het nieuwe huis heb een redelijk onbewolkte dag gehad.
De grafiek ziet er aardig uit (negeer de dal naar nul, ik moest de stroom er 2 keer vanaf halen om andere aanpassingen in de meterkast te doen)
[ afbeelding ]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:22 schreef boegschroef het volgende:
Het is een Solax x3 9T hij zou 9000wph aan moeten kunnen, ik ben in gesprek met een techneut van Solax. Die kijkt mee op de omvormer maar geeft aan dat er niets met de omvormer lijkt te zijn maar dat de panelen door de hitte op een laag voltage draaien. Ik ga het nog testen door een set van 4 door te koppelen morgen, als ik dan wel boven de 6600 kom dan ligt het inderdaad aan de panelen, blijf ik er onder dan zal het toch in de omvormer zitten.
Ik zit nu op 600V - 10.9A volgens de omvormer (600/22 = 27V)
Maar als je rekent wat het aftoppen je op jaarbasis kost (100-150kWh per jaar) dan verdien je een nieuwe omvormer niet terug natuurlijk.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
ik moest lachen metquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
Ja ok nu weten we het wel: ZONNEPANELEN BAD!!!
* Isdatzo nog dagelijks geniet van gratis stroom van panelen die zichzelf al driedubbel hebben terugverdiend.
Idem.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:06 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb nog steeds een contract uit 2023 met tarieven van 50 ct of zo.
Maar geen TLV boete.
De omvormer is blijkbaar meer geschikt voor oudere panelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 08:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.
Ik denk inderdaad dat het aanschaffen van een andere omvormer geen echte optie is, dat verdien ik niet terug.
Hier ook verbruik van zo'n 9.000 kwh inc electrische auto en warmtepomp.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Idem.
Toen ze met die onzin begonnen zo snel mogelijk een meerjarig contract afgesloten. Zit ook op 46ct per kWh of zo, maar mijn saldo is op jaarbasis negatief (ja ja, ook mét warmtepomp) en vang nog 9 cent TLV per kWh.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |