abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218274876
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten.
Hoe dan wel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218275214
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe dan wel?
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218275420
Ik ben laatst gebeld door NextEnergy. Die wouden mij ook van die dingen aansmeren. De twee gasten die ik aan de telefoon had konden mij beiden niet echt overtuigen eerlijk gezegd. 10,4 kWh zou ik dan op uitkomen met mijn verbruik. Maar mijn opwek is op een goede dag al ruim 6 kWh. Stel dat ik 's nachts 10 kWh uit de batterijen zou trekken, dan zijn ze in de zomer om 9 uur alweer vol. Iets wat overigens dan technisch weer niet mogelijk zou zijn want de opslag van stroom gaat met de pluginbatterij nog zo snel. De prijs is wel interessant maar de terugverdientijd die voorgesteld werd geloof ik niet zo in.
pi_218275634
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:56 schreef 215 het volgende:

[..]
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.

?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218275637
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:19 schreef Vliegbaard het volgende:
. De prijs is wel interessant maar de terugverdientijd die voorgesteld werd geloof ik niet zo in.
Wat was de interessante prijs/kWh?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-07-2025 11:15:11 ]
  maandag 21 juli 2025 @ 11:21:37 #31
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218275830
quote:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.

Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Drugs are good mkay?
pi_218275854
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten. Niet bang dat een verzekering eventueel lastig gaat doen?
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:21 schreef Party_P het volgende:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname.
Waarom zou dat niet mogen? Heb je daar onderbouwing voor? ;)

Want zonder bronnen en onderbouwing is het een mening.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 11:33:06 ]
pi_218275924
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat was de interessante prijs/kWh?
10,4 kWh voor ¤3700
pi_218275957
quote:

[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.

Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn mening ;) )
  maandag 21 juli 2025 @ 11:38:44 #35
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218275986
quote:
14s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn mening ?)
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.

Die Homewizard is geen 600w, maar 800w, dus met 4x 800w kom je op 3200w. Ik zou dat echt niet aan willen sluiten op een 4voudige stopcontact, 3200w continue belading voor meerdere uren is echt niet fijn voor een stopcontact.
Ik heb ooit een droger gehad die 2700w trok, meerdere uren achter elkaar, en dat stopcontact werd wel te heet en verkleurde ook.
Drugs are good mkay?
pi_218276137
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:

[..]
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.

Die Homewizard is geen 600w, maar 800w, dus met 4x 800w kom je op 3200w. Ik zou dat echt niet aan willen sluiten op een 4voudige stopcontact, 3200w continue belading voor meerdere uren is echt niet fijn voor een stopcontact.
Ik heb ooit een droger gehad die 2700w trok, meerdere uren achter elkaar, en dat stopcontact werd wel te heet en verkleurde ook.
Ik heb geen idee wat een Homewizard per stuk doet maar jij schreef 4x600w dus ik was daar even vanuit gegaan.
pi_218276309
Die 600 Watt invoeren op een bestaande groep met andere gebruikers is overigens een oude grens, dat is in de huidige netcode 800 Watt.

§ 3.3 Netcode elektriciteit

Het stopcontact bij mijn moeder zit echter op een groep zonder andere gebruikers.

Ik heb hem er speciaal voor aangelegd, het stopcontact is van een betrouwbaar merk, de kabel is nieuw aangelegd, 2,5mm2 dik en vrij van enige beschadigingen en in de meterkast is het aangesloten door een professional.

[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 12:32:19 ]
pi_218276315
quote:

[..]
600W is niets
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218276334
quote:

[..]

Bij continue gebruik kan ik het mij engizins voorstellen maar in principe zou een wcd gewoon 3600W moeten kunnen trekken of heb jij je ovens en wasmachine ook zonder stekker aangesloten?

https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23

Zou je dat ergens bij Gira terug kunnen vinden tot welke waarden hun stopcontacten zijn bedoeld?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218276340
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
600W is niets
Als je het invoedt op een groep die andere gebruikers deelt, kan je wel over de 16A kortsluitstroom gaan zonder dat de automaat eruit klapt. Daar zit wel een veiligheidsmarge op en daar blijf je binnen met die 600 (of tegenwoordig 800) Watt.

Dus daarom die 800Watt invoed grens op een groep met andere gebruikers.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2025 12:33:32 ]
pi_218276549
Doe ik het goed als ik zeg, bij 5kwh gebruik buiten de opwek tijdens zomerdagen heb je 5 van deze dingen nodig hebben.
pi_218276648
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:02 schreef namliam het volgende:
Doe ik het goed als ik zeg, bij 5kwh gebruik buiten de opwek tijdens zomerdagen heb je 5 van deze dingen nodig hebben.
Welke dingen? Die thuisbatterij?

Nee, ze zijn 2,7kWh (2,47kWh netto) per stuk dus 2 stuks.
pi_218276943
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
pi_218277119
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 600 Watt invoeren op een bestaande groep met andere gebruikers is overigens een oude grens, dat is in de huidige netcode 800 Watt.

§ 3.3 Netcode elektriciteit

Het stopcontact bij mijn moeder zit echter op een groep zonder andere gebruikers.

Ik heb hem er speciaal voor aangelegd, het stopcontact is van een betrouwbaar merk, de kabel is nieuw aangelegd, 2,5mm2 dik en vrij van enige beschadigingen en in de meterkast is het aangesloten door een professional.
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.

Het mag niet omdat je simpel er een stekker uit kunt trekken en daar een verlengsnoer in kunt stoppen met b.v. de droger en de wasmachine samen met een waterkoker gelijktijdig kan laten draaien. Dan gaat je verlengsnoer een beetje stinken.

quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:
Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact.
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.

Er is nog wel iets van zeer langdurig gebruik. Als je uren lang stroom trekt of oplaad dan is het advies (of regel?) om het tot 80% van het maximum beperken. Het fijne weet ik hier echter niet van, mijn auto laadt met 12 A dus dat is ruim binnen die 80% en mn panelen leveren ook niet zoveel.
pi_218277200
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:16 schreef 215 het volgende:

[..]
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.
Welk / hoe / wat "officieel" is dat? Want dat mis ik een beetje.

quote:
Het mag niet omdat je simpel er een stekker uit kunt trekken en daar een verlengsnoer in kunt stoppen met b.v. de droger en de wasmachine samen met een waterkoker gelijktijdig kan laten draaien. Dan gaat je verlengsnoer een beetje stinken.
Ik kan ook 4 kachels op een opgerold verlengsnoer aansluiten. Dat past prima qua stekkers, dat zal overal misgaan. Maar dat doe ik echter niet. Ik hou me aan de instructies van HomeWizard.

Dus nogmaals, waar is die regel vastgelegd dat het niet zou mogen en "overtreden" meerdere leveranciers van PIB's in Nederland dan die regel?

Eerlijk is eerlijk: ze kregen het wel warm.

quote:
[..]
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.
Welke regel was dat? Waar is / was dat in vermeld?

quote:
Er is nog wel iets van zeer langdurig gebruik. Als je uren lang stroom trekt of oplaad dan is het advies (of regel?) om het tot 80% van het maximum beperken. Het fijne weet ik hier echter niet van, mijn auto laadt met 12 A dus dat is ruim binnen die 80% en mn panelen leveren ook niet zoveel.
Welke regel is dat?

Je zegt een hoop maar je komt niet met iets concreets ;)
pi_218277220
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:58 schreef namliam het volgende:
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
Nee, ik zou ook niet voor de HomeWizard batterij gaan als je naar terugverdientijd kijkt.
Voor mijn moeder was dit de makkelijkste oplossing (laagdrempelig) en aangezien ik ze betaal is er voor haar geen terugverdientijd.

Er zijn goedkopere oplossingen zoals van Marstek en Zendure. En ik zag ook Anker al met de Solix lijn. Let wel op dat je (ivm garantie) via de officiële importkanalen koopt.

Zie info:
Bekijk deze YouTube-video
pi_218277249
Joh, mag het helemaal zelf weten hoor, mij heb je er niet mee.

Ik ken de NEN1010 niet uit mijn hoofd, er is hier nog ergens een algemeen topic over elektra, daar kan je dit hele verhaal vast wel terug vinden.

Er staat op dat verlengsnoer trouwens dat het opgerold slechts een beperkte capaciteit heeft.
pi_218277307
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:38 schreef 215 het volgende:
Joh, mag het helemaal zelf weten hoor, mij heb je er niet mee.
Ook dat is geen onderbouwing. Dat is een uiting van "zoek het lekker uit" ;)

quote:
Ik ken de NEN1010 niet uit mijn hoofd, er is hier nog ergens een algemeen topic over elektra, daar kan je dit hele verhaal vast wel terug vinden.

Er staat op dat verlengsnoer trouwens dat het opgerold slechts een beperkte capaciteit heeft.
Het is ook erg dubbel, dat ben ik met je eens.

De NEN1010 geldt niet voor consumenten, we hebben er in de basis niet eens inzage in.
Maar dat neemt inderdaad niet weg dat als je wat aanpast, je moet weten waar je mee bezig bent.

Mijn installateur heeft gezien dat mijn stopcontact correct was geïnstalleerd, hij heeft de verdere aansluiting in de meterkast verzorgd, er een automaat voor gezet en gecontroleerd dat er na de uitbreiding maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar zitten.

Als installateur zou hij vanuit de NEN1010 norm geen plug-in batterijen mogen plaatsen.

Maar wat ik als klant op dat stopcontact aansluit, is dan weer niet zijn zaak / verantwoording.

Je zou waarschijnlijk kunnen stellen dat een "plug-in" thuisbatterij zelf(s) geen onderdeel uitmaakt van de huisinstallatie (en dus ook niet van de NEN1010-norm) omdat het een elektrisch apparaat is met een stekker, dat toevallig ook kan terugleveren.
pi_218277396
Ik kan dat grote elektra topic niet meer vinden. Iemand met betere zoek kwaliteiten?

Dit is ook even hier ter sprake geweest:
K&W / NEN 1010:2015, Aparte groep voor apparaten >2kW?
Dat van aparte groepen voor grote gebruikers hoeft dus al (minimaal) tien jaar niet meer.
pi_218277399
Voor de algehele geruststelling zal ik binnenkort (na zonsondergang) enkele gebruikers in de woning inschakelen zodat de batterijen alle 4 op vol vermogen leveren en dan een uur lang met m'n FLIR (warmtebeeldcamera) het stopcontact, automaat en bekabeling monitoren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')