Hoe dan wel?quote:Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten.
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.quote:
quote:Op maandag 21 juli 2025 09:56 schreef 215 het volgende:
[..]
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.
Wat was de interessante prijs/kWh?quote:Op maandag 21 juli 2025 10:19 schreef Vliegbaard het volgende:
. De prijs is wel interessant maar de terugverdientijd die voorgesteld werd geloof ik niet zo in.
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:56 schreef 215 het volgende:
[..]
De stekkers vervangen door werkschakelaars, het hoort een vaste verbinding te zijn als je meer dan 600 (?)Watt op een groep zet.
quote:Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef 215 het volgende:
Hoewel het technisch prima is geregeld met een eigen groep voor die dingen mag het officieel niet dat ze met stekkers zijn aangesloten. Niet bang dat een verzekering eventueel lastig gaat doen?
Waarom zou dat niet mogen? Heb je daar onderbouwing voor?quote:Op maandag 21 juli 2025 11:21 schreef Party_P het volgende:
[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname.
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn meningquote:Op maandag 21 juli 2025 11:21 schreef Party_P het volgende:
[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.
Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.quote:Op maandag 21 juli 2025 11:34 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat ik er weinig verstand van heb maar volgens mij is dit bij een moderne groepenkast/installatie al heel lang 16A. Een normaal Nederlands stopcontact levert een spanning van 230 volt. Bij een maximale stroomsterkte van 16 ampère, kan een stopcontact theoretisch 3680 watt leveren (230V * 16A). Echter, om veiligheidsredenen wordt volgens mij vaak een vuistregel van 3500 watt gehanteerd als maximale belasting per groep/stopcontact en uiteraard niet continu. De 4x600w =2.400 W uit dit voorbeeld zou dus prima als langdurig mogelijk moeten zijn. (Naar mijn mening ?)
Ik heb geen idee wat een Homewizard per stuk doet maar jij schreef 4x600w dus ik was daar even vanuit gegaan.quote:Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dan verschillen wij van mening. Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact. Kortstondig kan meer dan 10A wel, maar niet langdurig.
Die Homewizard is geen 600w, maar 800w, dus met 4x 800w kom je op 3200w. Ik zou dat echt niet aan willen sluiten op een 4voudige stopcontact, 3200w continue belading voor meerdere uren is echt niet fijn voor een stopcontact.
Ik heb ooit een droger gehad die 2700w trok, meerdere uren achter elkaar, en dat stopcontact werd wel te heet en verkleurde ook.
600W is nietsquote:Op maandag 21 juli 2025 09:56 schreef 215 het volgende:
[..]
Bij continue gebruik kan ik het mij engizins voorstellen maar in principe zou een wcd gewoon 3600W moeten kunnen trekken of heb jij je ovens en wasmachine ook zonder stekker aangesloten?quote:Op maandag 21 juli 2025 11:21 schreef Party_P het volgende:
[..]
ook mijn gedachte ja. 4x600w mag niet op een stopcontact. Sowieso "mag" er max 10A (dus 2300w) op een stopcontact wat betreft afname. Zeker met dit soort apparateren kun je langdurig hoge belasting hebben en dan is 2400w continue niet heel lekker voor zo'n stopcontact.
Praktische vraag wat betreft zo'n werkschakelaar. Dan gebruik je dus een andere kabel tussen Accu en schakelaar? Of knip je de huidige kabel door en gebruik je die?
Als je het invoedt op een groep die andere gebruikers deelt, kan je wel over de 16A kortsluitstroom gaan zonder dat de automaat eruit klapt. Daar zit wel een veiligheidsmarge op en daar blijf je binnen met die 600 (of tegenwoordig 800) Watt.quote:
Welke dingen? Die thuisbatterij?quote:Op maandag 21 juli 2025 13:02 schreef namliam het volgende:
Doe ik het goed als ik zeg, bij 5kwh gebruik buiten de opwek tijdens zomerdagen heb je 5 van deze dingen nodig hebben.
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.quote:Op maandag 21 juli 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die 600 Watt invoeren op een bestaande groep met andere gebruikers is overigens een oude grens, dat is in de huidige netcode 800 Watt.
§ 3.3 Netcode elektriciteit
Het stopcontact bij mijn moeder zit echter op een groep zonder andere gebruikers.
Ik heb hem er speciaal voor aangelegd, het stopcontact is van een betrouwbaar merk, de kabel is nieuw aangelegd, 2,5mm2 dik en vrij van enige beschadigingen en in de meterkast is het aangesloten door een professional.
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.quote:Op maandag 21 juli 2025 11:38 schreef Party_P het volgende:
Voor zover ik weet mogen apparaten die meer dan 10A trekken niet op een stopcontact.
Welk / hoe / wat "officieel" is dat? Want dat mis ik een beetje.quote:Op maandag 21 juli 2025 14:16 schreef 215 het volgende:
[..]
Daar geef je zelf het antwoord. Dus maximaal 800 watt per groep op een stopcontact. Dat het prima kan zoals jij het hebt opgelost ben ik met je eens, Als je inderdaad nooit iets anders er in stopt is dit technisch prima maar aangezien het officieel niet zo mag zou ik ff met de verzekering rekening houden.
Ik kan ook 4 kachels op een opgerold verlengsnoer aansluiten. Dat past prima qua stekkers, dat zal overal misgaan. Maar dat doe ik echter niet. Ik hou me aan de instructies van HomeWizard.quote:Het mag niet omdat je simpel er een stekker uit kunt trekken en daar een verlengsnoer in kunt stoppen met b.v. de droger en de wasmachine samen met een waterkoker gelijktijdig kan laten draaien. Dan gaat je verlengsnoer een beetje stinken.
Welke regel was dat? Waar is / was dat in vermeld?quote:[..]
Een tijdje heeft de regel bestaan dat een apparaat van meer dan 10 A een eigen groep diende te hebben, dat is niet meer, je mag naar hartenlust van alles aansluiten als je maar niet alles gelijktijdig aan zet.
Welke regel is dat?quote:Er is nog wel iets van zeer langdurig gebruik. Als je uren lang stroom trekt of oplaad dan is het advies (of regel?) om het tot 80% van het maximum beperken. Het fijne weet ik hier echter niet van, mijn auto laadt met 12 A dus dat is ruim binnen die 80% en mn panelen leveren ook niet zoveel.
Nee, ik zou ook niet voor de HomeWizard batterij gaan als je naar terugverdientijd kijkt.quote:Op maandag 21 juli 2025 13:58 schreef namliam het volgende:
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
Ook dat is geen onderbouwing. Dat is een uiting van "zoek het lekker uit"quote:Op maandag 21 juli 2025 14:38 schreef 215 het volgende:
Joh, mag het helemaal zelf weten hoor, mij heb je er niet mee.
Het is ook erg dubbel, dat ben ik met je eens.quote:Ik ken de NEN1010 niet uit mijn hoofd, er is hier nog ergens een algemeen topic over elektra, daar kan je dit hele verhaal vast wel terug vinden.
Er staat op dat verlengsnoer trouwens dat het opgerold slechts een beperkte capaciteit heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |