abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190324824
Ik ben niet bekend met de laatste NEN 1010, maar ik heb vernomen dat het regeltje in de tt vervallen is. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_190326610
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2019 11:34 schreef Ridocar het volgende:
Ik ben niet bekend met de laatste NEN 1010, maar ik heb vernomen dat het regeltje in de tt vervallen is. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Heb voor je gezocht, maar niet kunnen vinden. Heb ook gehoord, dat je de belasting zo mmoet verdelen, dat het risico op afschakelen door overbelasting, minimaal is. Daar ligt een berekening aan ten grondslag met WCD's apparaten en een gelijktijdigheidsfactor. Als je het doorrekent, mag je op max 3600 W uitkomen (of zoiets).

Dat zou impliceren, dat je inderdaad, naast een 2kW apparaat, nog een aantal WCD's op die groep mag zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190326787
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 13:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb voor je gezocht, maar niet kunnen vinden. Heb ook gehoord, dat je de belasting zo mmoet verdelen, dat het risico op afschakelen door overbelasting, minimaal is. Daar ligt een berekening aan ten grondslag met WCD's apparaten en een gelijktijdigheidsfactor. Als je het doorrekent, mag je op max 3600 W uitkomen (of zoiets).

Dat zou impliceren, dat je inderdaad, naast een 2kW apparaat, nog een aantal WCD's op die groep mag zetten.
En als je dan ook nog bedenkt dat afslaan door overbelasting erg vertraagd gebeurt kan je in de praktijk dus ook wel twee apparaten van 2 kw die maar kort aanstaan op een groep zetten. Een waterkoker en magnetron bijvoorbeeld, beiden staan zelden langer dan vijf minuten aan. Vaatwasser en wasmachine gebruiken ook maar kort het volle vermogen.

Maar het schijnt niet te mogen. -O-
pi_190327962
Vroeger stond dit er inderdaad in. Dit komt uit NEN1010:2007:
quote:
720.55.1.3 Indien een opstelplaats is voorzien voor een verbruikend toestel met een verwachte aansluitwaarde van 2 kVA of meer, dan moet dit verbruikende toestel kunnen worden aangesloten op een afzonderlijke eindgroep.
Maar dat kom je in NEN1010:2015 nergens meer tegen.

Tegenwoordig staat er wel dit:
quote:
510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.
Oftewel, gebruik je gezond verstand en vrijheid is blijheid... Het wordt er niet per sé beter van helaas...
  zondag 8 december 2019 @ 16:07:21 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190329181
laatst in portugal in huurappartement....
oven 2500W op 16A groep, samen met de rest van de keuken
kooktoestel 35A (1 fase), incl verwarming keuken.
elektrische verwarming huis 35a
(niet gebruikt, maar ook nog airco op 35A groep)

het duurde even voor ik door waarom het huis steeds donker was als ik alleen maar de kookplaat gebruikte. Hoofdzekering was 16A, gelukkig zelf aan te schakelen ...
schijnt allemaal zo te mogen daar.
toch wel blij met een NEN dan.
Tot nooit .......
pi_190329581
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 14:43 schreef XanderH het volgende:
Vroeger stond dit er inderdaad in. Dit komt uit NEN1010:2007:
[..]

Maar dat kom je in NEN1010:2015 nergens meer tegen.

Tegenwoordig staat er wel dit:
[..]

Oftewel, gebruik je gezond verstand en vrijheid is blijheid... Het wordt er niet per sé beter van helaas...
Dus de harde grens van 2kWVA staat er niet meer in, maar men spreekt alleen van toestellen met hoge aansluitwaarde die eventueel een eigen groep dienen te hebben.

Het volgende probleem doet zich voor bij m'n schoonouders: Een wasmachine (2300W) en droger (800W) zitten bij elkaar op een dubbele wcd, afgezekerd met een B16 automaat. Mijns inziens zou het volgens de huidige normen geen probleem moeten zijn, maar wat denken jullie erover?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_190329661
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:33 schreef Ridocar het volgende:
Een wasmachine (2300W) en droger (800W) zitten bij elkaar op een dubbele wcd, afgezekerd met een B16 automaat. Mijns inziens zou het volgens de huidige normen geen probleem moeten zijn, maar wat denken jullie erover?
Ze gebruiken die beide ook gelijktijdig? Die 3100 Watt totaal kan wel voor de zekering. Intuïtief (maar dat is mijn "onderbuikgevoel"), vind ik de lassen in de lasdozen altijd het probleem, heb het idee dat die steeklassen heet worden bij (bijna) 16A.

Kan wel natuurlijk als je ononderbroken bedrading vanaf de zekering t/m de wandcontactdoos hebt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')