Je kan het inderdaad vergelijken met de waarden die je slimme meter aangeeft. Als dat klopt, is er weinig reden te twijfelen aan de werkelijke vermogens.quote:Op donderdag 31 juli 2025 00:03 schreef zalkc het volgende:
En als ik kijk naar wat het apparaat meet en wat er werkelijk gebeurd zie ik geen afwijkingen.
Ja, dat zijn zaken die je ook niet wil uitstellen tot de winter omdat je wat opbrengst misloopt 😇quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Meh, mijn zonnepanelen worden nu afgekoppeld en van het dak gehaald. Het dak er onder moet vernieuwd worden.
Pannen gaan er af, 12 cm isolatie erop, nieuwe pannen er op, PV er weer op. Gaat flink in de stookkosten schelenquote:Op donderdag 31 juli 2025 09:34 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, dat zijn zaken die je ook niet wil uitstellen tot de winter omdat je wat opbrengst misloopt 😇
Succes!
Wat een amateurs!!quote:Op donderdag 31 juli 2025 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Na bravo. Komen er achter dat de elektrische kabels zonder zonder buis of andere bescherming getrokken zijn. De ommanteling is op sommigen plekken al beschadigd. Lekker brandgevaar
quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prutswerk en brandgevaarlijk
Dat is wel mager idd.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prutswerk en brandgevaarlijk
quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n zus huurt een appartement in een flatgebouw, in de badkamer is een draad voor de randaarde (!) gebruikt om ergens stroom heen te krijgen. Het stopcontact had geen randaarde aangesloten. Achter de tegels was een geul gehakt met een schroevendraaier en daar lagen de kabels los in geprutst en er zat een lasdoos achter met een kroonsteen.
Nou, lekker gevaarlijk..quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel mager idd.
Wel goed dat je het iig ontdekt voor er problemen door ontstaan.
M'n zus huurt een appartement in een flatgebouw, in de badkamer is een draad voor de randaarde (!) gebruikt om ergens stroom heen te krijgen. Het stopcontact had geen randaarde aangesloten. Achter de tegels was een geul gehakt met een schroevendraaier en daar lagen de kabels los in geprutst en er zat een lasdoos achter met een kroonsteen.
Het was echt om te huilen...
Een klein deel van haar flat is ooit verkocht geweest maar later is de woningbouw toch maar weer woningen terug gaan kopen. En bij een lekkage van de badkamer, is besloten dat deze vervangen zou worden en toen kwam al dat prutswerk aan het licht.
Er waren meer vage dingen, zoals een niet meer werkende hotelschakeling (flat met 2 verdiepingen per woning), etc.
Ik heb je adviezen opgevolgd, de enkel fase omvormer hangt er nu bij en de string van 4 zit nu tijdelijk daarop aangesloten. (zodra het beter word gaan de extra panelen erbij).quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou het bij 16A houden bij een 3x25A aansluiting als je voor een 1-fase omvormer gaat.
Dus 16A x 230 volt = 3.680 Watt maximaal.
Je mag bij de meeste omvormers wel overdimensioneren dus je kan er dan vaak wel ~5.500WP aan panelen op aansluiten, daar zal je per omvormer even op moeten zoeken.
Bijna 14.000 euro voor 12 zonnepanelenquote:De consumenten sloten in december 2023 een overeenkomst met een leverancier voor 12 zonnepanelen. Voor de financiering vroegen ze een Energiebespaarlening aan bij het Warmtefonds. Na goedkeuring stelde het Warmtefonds een bedrag van 13.980 euro beschikbaar in een bouwdepot.
De leverancier stuurde een factuur van 13.930 euro waarop stond: ‘Er hebben reeds werkzaamheden plaatsgevonden’. De consumenten dienden deze factuur in bij het Warmtefonds met het verzoek om betaling.
Het Warmtefonds waarschuwde de consumenten expliciet voor het risico van betaling voorafgaand aan de werkzaamheden: ‘Wij wijzen je graag op het risico om de betaling van de factuur voorafgaand aan de werkzaamheden te voldoen. Wij kunnen helaas van de factuur niet aflezen of de werkzaamheden zijn uitgevoerd.’
Nee zo hoog lagen ze niet al waren ze wel behoorlijk hoog toen wij hebben toen 10,5k voor 15 panelen betaald.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
Zonnepaneelinstallateur failliet, maar consument moet lening Warmtefonds terugbetalen
[..]
Bijna 14.000 euro voor 12 zonnepanelen
Lagen die prijzen zo hoog in 2023?
Trouwens, terecht dat het Warmtefonds in deze gelijk krijgt.
Mensen hebben ook nog altijd eigen verantwoordelijkheid.
Ga jij m zelf op het dak leggen en aansluiten dan ?quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Paneel 400 watt kost tegenwoordig 50 euries
Prijzen piekte in 2023. Prijs was trouwens montage op 3 dakvlakken en met microomvormers.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:56 schreef 215 het volgende:
En toch... Ik schrik wat van die bedragen. Ik heb in 2020 of 2021 negen panelen laten plaatsen voor iets meer dan drie ruggen, de BTW heb ik daarna nog terug gekregen dus iets van 2600 euro voor negen panelen verdeeld over twee dakvlakken inclusief een omvormer met wifimodule en het leveren en plaatsen van een extra zekering. Het enige wat ik zelf heb gedaan is een draad trekken van de meterkast naar zolder, aansluiten heeft die firma gedaan.
Ik schrik dan een beetje van bedragen die ruim drie keer zo hoog zijn voor soms minder dan het dubbelle aan panelen.
Ook in 2021, nieuwbouw 15 x 320wp 8.250 (volgens de factuur voor de BTW teruggave)quote:Op zondag 3 augustus 2025 23:15 schreef Leandra het volgende:
Wij in april 2021 21 panelen van 330 Wp voor minder dan 10K volgens mij (onderdeel van de bouw maar uiteraard wel een aparte factuur gehad om de BTW terug te vragen).
Maar goed, dat zal vast goedkoper zijn geweest dan los, omdat het aanleggen van de aansluiting op de omvormer ook al onderdeel was van de bouw (de elektricien die door e3 aannemer ingehuurd werd deed de panelen ook).
Tijdens de piek heb ik 16 *410wp in 2 strings laten leggen voor ¤4600. Ik heb overigens 6 aanbieders over de vloer gehad die voor vergelijkbare setups ¤7k vroegen.quote:
Geen probleemquote:Op zondag 3 augustus 2025 22:25 schreef Sport_Life het volgende:
Ga jij m zelf op het dak leggen en aansluiten dan ?
ja en worden op alle huurhuizen en varkensschuren die zonnepanelen neergelegd omdat men de panelen niet meer kwijt kan.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Paneel 400 watt kost tegenwoordig 50 euries
Dat is goedkoop. Zelfs nu nog. Heb voor mijn nieuwbouw ook offertes gehad. Zal die zo eens opzoeken.quote:Op maandag 4 augustus 2025 00:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Tijdens de piek heb ik 16 *410wp in 2 strings laten leggen voor ¤4600. Ik heb overigens 6 aanbieders over de vloer gehad die voor vergelijkbare setups ¤7k vroegen.
Waar gekocht en met welke materialen? Mij valt op dat de frames nog steeds prijzig zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:18 schreef boegschroef het volgende:
Hier ook in 22 voor 7000 euro betaald voor 9*390 + omvormer en optimizers. Maar dit was ook het moment dat een kwh 4*zo duur was als nu.
Dit weekend zelf 8*450 + omvormer bijgeplaatst op het nieuwe huis voor 1100 euro.
Dit is ook waarom ik nu twijfel over de thuis batterij, nu totaal niet rendabel voor mijn situatie, maar ik ben bang dat eind 2026 die prijzen door de vraag enorm gaan stijgen.
Ik heb ze gekocht op zonnigewinkel.nl ik was 280 euro kwijt voor de frames voor 8 panelen super handig systeem.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waar gekocht en met welke materialen? Mij valt op dat de frames nog steeds prijzig zijn.
Valt toch tegen hoor. Eerst moet je meerdere offertes opvragen, vervolgens komt iemand langs om te oordelen of de koffie überhaupt gezet kan worden en zo ja of het veilig kan. Dan duurt het nog ongeveer 3 maanden voordat ze tijd hebben. Kost allemaal tijd = geld.quote:Op zondag 3 augustus 2025 23:47 schreef Isdatzo het volgende:
Een kopje koffie kost 10 cent als je 'm zelf zet, en als je het laat doen betaal je een paar euro.
Welke had je dan exact?quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:03 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb ze gekocht op zonnigewinkel.nl ik was 280 euro kwijt voor de frames voor 8 panelen super handig systeem.
Dat is een hele simpele conclusie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 02:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en worden op alle huurhuizen en varkensschuren die zonnepanelen neergelegd omdat men de panelen niet meer kwijt kan.
Dus gaat er gigantisch veel stroom het net op, op tijden dat geen mens stroom verbruikt
Op piektijden verbruikt iedereen stroom met koken en airco en EV opladen, want saldering,
ja dat moet wel fout gaan
Er zit een grote fout in het systeem , dus moest asap de saldering eraf, om mensen stroom te laten gebruiken met hun eigen panelen en rust te brengen
De saldering is de oorzaak van de netcongestie
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ookquote:Op maandag 4 augustus 2025 09:22 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Dat is een hele simpele conclusie.
Als er door de regering gekozen wordt voor een salderingsregeling mag ik aannemen dat er ook aan de gevolgen van zo een regeling worden gedacht. (maar ja ambtenaren en nadenken over gevolgen!!!)
De netbeheerders weten ook al jaren dat er steeds meer zonnepanelen bijkomen en dat er steeds meer elektra gebruikt gaat worden voor EV, koken, verwarmen. Er is jaren te weinig gedaan om de infrastructuur te verzwaren en uit te breiden. Nu krijgt de consument welke door de regering gestimuleerd en verplicht wordt meer elektra te gaan/moeten verbruiken de kosten gepresenteerd.
Ik bergijp je standpunt heel goed. Ik heb zelf 10 panelen van 325 op de woning. Ik heb een gasaansluiting waarmee ik kan verwarmen en koken. Ik kan een kleine thuisaccu aanschaffen en verder mijn elektra zo veel mogelijk zelf verbruiken en/of opslaan. Het wordt een ander verhaal als de regering me VERPLICHT bij een nieuwbouwwoning geen gasaansluiting te mogen aanleggen. Ik hierdoor alles op elektra te moeten doen. Ik kan hiervoor nooit voldoende spreiding van mijn elektra krijgen om dit zelf op te lossen zonder veel terug te leveren of af te nemen van het net. Nu gaat men hele wijken bouwen full electric, maar kunnen dit niet aansluiten op het elektra-net omdat er geen of een te kleine capaciteit is hiervoor. Als men de salderingsregeling nu afschaft of niet. Dit lost niet het probleem op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ook
Het denken moet veranderen, daar kunnen de net beheerders niets aan doen, dat kan alleen als je de stroom zelf moet gebruiken
Als je zonnepanelen hebt en je moet zelf de panelenstroom gebruiken dan zet je de wasmachine om 12:00 smiddags aan en daarna de droger, dan is om 16:00 uur de was gedaan, en gaat de afwasser de volgende dag aan om 10:00 uur
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ook
Het denken moet veranderen, daar kunnen de net beheerders niets aan doen, dat kan alleen als je de stroom zelf moet gebruiken
Als je zonnepanelen hebt en je moet zelf de panelenstroom gebruiken dan zet je de wasmachine om 12:00 smiddags aan en daarna de droger, dan is om 16:00 uur de was gedaan, en gaat de afwasser de volgende dag aan om 10:00 uur
Nu is aan het eind van het jaar de stroomrekening toch 0,0 dan niet
weer gevondenquote:Op maandag 4 augustus 2025 09:52 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.
Dat noemen ze 'vrouw' volgens mij.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:52 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.
Heb hiervan ooit ergens een berekening gezien.quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat noemen ze 'vrouw' volgens mij.
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat die combi's meer kunnen wassen dan mogen drogen? Dus stel je mag 8kg wassen, dan mag je maar 6kg drogen. Tenminste, een vriend van me had ooit zo'n ding, en die moest dat. Dus dat betekent dan dat je 2kg natte was ergens neer moet gaan leggen zo lang, tot de droger klaar is, om vervolgens de resterende 2kg te drogen, voor je weer een wasmachine aan kunt zetten?quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:21 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Top product.
Alles 1 op 1 vanuit het wasprogramma in de droger!
andersom, dacht ikquote:Op maandag 4 augustus 2025 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat die combi's meer kunnen wassen dan mogen drogen? Dus stel je mag 8kg wassen, dan mag je maar 6kg drogen. Tenminste, een vriend van me had ooit zo'n ding, en die moest dat. Dus dat betekent dan dat je 2kg natte was ergens neer moet gaan leggen zo lang, tot de droger klaar is, om vervolgens de resterende 2kg te drogen, voor je weer een wasmachine aan kunt zetten?
Of werkt dat zo niet meer inmiddels?
Klik jij de informatie op je eigen links wel eens aan? Want daar staat in ieder geval bij meerdere machines dat het gewicht voor te wassen > gewicht voor te drogen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
andersom, dacht ik
mijn wasser die gaat 1400 toeren nou dan is het al bijna droog
beter laten zitten en als je thuis bent buiten ophangen, dat scheelt pas energy
net handdoeken die is beter als ze door de droger gaan
kloptquote:Op maandag 4 augustus 2025 13:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Klik jij de informatie op je eigen links wel eens aan? Want daar staat in ieder geval bij meerdere machines dat het gewicht voor te wassen > gewicht voor te drogen.
De rest is een hoop blabla, want als je zonnepanelen hebt hoef je als de zon ook maar een beetje schijnt niet de was buiten op te hangen, als je doel is om zo veel mogelijk van je eigen energie te verbruiken.
quote:Met de Samsung WD90DG6B85BB was-droogcombinatie was je 9 kilogram en droog je 5 kilogram wasgoed in één trommel.
Tijdens het wassen heb je ruimte voor grote ladingen wasgoed, zoals een stapel beddengoed of kleding van meerdere dagen.
Dankzij AI Wash doseert de was-droogcombinatie het wasmiddel automatisch.
Zo gebruik je nooit te veel en bespaar je op wasmiddel, water en energie.
Heb je snel een schone outfit nodig?
Met Super Speed was je een halve trommel was in maar 39 minuten.
Wanneer je last hebt van allergieën, kies je voor Steam Wash.
De stoom verwijdert bacteriën en allergenen uit je lakens.
Zo slaap jij 's nachts beter.
Je verbindt de was-droogcombinatie ook met de SmartThings app op je smartphone.
Hiermee bedien je de was-droogcombinatie ook op afstand.
Geweldig dat het een 'goed ding' is, maar wat heb ik daar aan als ik meer mag wassen dan drogen? Dan moet ik dus in principe de droger 2x aanzetten, want die 2e keer is voor het kleine deel was dat ik dus niét kon drogen tijdens de eerste run, en als de droger aan is kan ik geen verdere was wassen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt![]()
goed ding wel
ik lees ook nooit gebruiksaanwijzingen
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |